[Update] Bevestiging: De Jong start achterin

door Bart Veenstra 66

[Update] Bevestiging: De Jong start achterin

door Bart Veenstra 66

Laatst geüpdatet

Ajax-middenvelder Frenkie de Jong begint donderdagmiddag in het duel met Wolverhampton Wanderers als linker centrale verdediger. Dat meldt De Telegraaf donderdagmiddag.

De krant geeft aan dat mocht aanwinst Daley Blind niet fit genoeg zijn voor het duel met Sturm Graz in de tweede voorronde van de Champions League De Jong mogelijk op deze positie zal spelen.

De overige namen van de opstelling van Ajax zullen zo snel mogelijk volgen. Ajax speelt om 15.00 uur (Nederlandse tijd) tegen Wolverhampton Wanderers.

Update - 14.05 uur (19 juli 2017)

Ajax heeft via de officiële kanalen bevestigd dat Frenkie de Jong inderdaad als centrale verdediger gaat spelen. Hij vormt het centrum met Matthijs de Ligt. Op de flanken staan Rasmus Kristensen (rechts) en Nico Tagliafico (links) opgesteld. Op doel staat uiteraard André Onana.

Op het middenveld kiest trainer Erik ten Hag voor Carel Eiting, Donny van de Beek en Noussair Mazraoui. Voorin is er plaats voor David Neres, Klaas-Jan Huntelaar en Noa Lang. Het duel met Wolverhampton Wanderers begint om 15.00 uur.

Lees meer over:
Plaats reactie

NotForSale +2214

Frenkie zn talent wordt verneukt zo

19-07-2018 21:35

tonny +0

bosz direct weer halen anders kunnen we weer een jaar met een waardeloze trainer verliezen
de jong hoort op het middenveld

19-07-2018 18:35

Simon1 +2959

Dat dit vorig jaar als noodgreep werd gedaan was al vreemd. Maar dat we er dit jaar mee doorgaan is echt bespottelijk. Alsof Guardiola Iniesta ooit naast Puyol of Pique zou neerzetten! We hebben Wöber en Blind (schijnbaar niet fit en zou eigenlijk op de '6 moeten staan), dus haal er nog één bij.

-----------------------Onana
Mazraoui - De Ligt - Wöber - Tagliafico
------------------------Blind
----------Van de Beek - De Jong
Neres--------------Dolberg------------Tadic

Ik zet Ziyech er niet tussen omdat ik verwacht dat hij verkocht gaat worden.

19-07-2018 16:06

gi0vanni +6996

Na het WK is de kans kleiner geworden dat ze 30 miljoen gaan aftikken. Dus nu is er een aardige kans dat hij een jaar blijft.

19-07-2018 16:08

Simon1 +2959

Daar heb je zeker een goed punt. Vraag me echter wel af of hij in de basis moet staan ten koste van Van de Beek. Met Donny heb je de toekomst en Ziyech zit, in mijn ogen, toch al behoorlijk tegen z'n top aan en ik vind hem daarin niet erg veel beter dan Van de Beek.

19-07-2018 16:23

Oliveira +0

Ook maar eens proberen om Neres als back neer te zetten dan maar. Het lijkt alsof het niks meer uit maakt waar je spelers neer zet.

19-07-2018 15:38

hakkietjakkie +80

Nou dit zal dan wel de laatste wedstrijd zijn van Frenkie. Speelt 1 wedstrijd en word dan weer achterin gezet. Ookal is het in nood gaat die jongen hier niet blij mee zijn natuurlijk en zo duw je hem wel richting uitgang. Die jongen heeft al vaak geboeg aangegeven dit jaar niet achterin te willen staan.

19-07-2018 15:24

33AFCA020 +0

ik snap alle negatieve reacties niet, dit is toch duidelijk alles een beetje uitproberen voor het volgende seizoen.. Ja, Mazraoui staat nu een keer middenveld en Frenkie speelt achterin, dus??? geef een trainer alsjeblieft even de tijd en heb een keer vertrouwen en goede hoop in je cluppie!!

19-07-2018 15:08

Fairsquare +0

Precies. Daarnaast.. een trainer werkt dag in dag uit met deze jongens. Zit er kort bovenop. Heeft verstand van voetbal, want anders word je geen trainer en al helemaal niet in de top van Nederland. Dus als hij zoiets neer zet zit daar een gedachte achter die misschien later nog toegelicht zal worden. Kritiek mag je hebben, maar kom op.. het seizoen is nog geen eens begonnen. Laten we eerst een paar officiële wedstrijden zien en dan pas oordelen.

19-07-2018 15:16

Simon1 +2959

Jouw redenering klopt niet. Net zoals niet iedereen met een rijbewijs goed kan autorijden kan ook niet iedereen die voetbalcoach is goed coachen. Dat er dan een gedachte achter zit is in dit geval niet relevant, daar die gedachte voortkomt uit het gebrek aan kwaliteit van de desbetreffende persoon.

Iedereen roept al dat het hart van de defensie Ajax open ligt. Dit komt doordat Keizer en Ten Hag met een inschuivende LCV speelt in de persoon van Frenkie de Jong. En voordat iedereen gaat roeptoeteren over Guardiola met opbouwende verdedigers, die speelt niet met een inschuivende CV, maar met een hoge lijn. Dat is een fundamenteel verschil.

Anders bijkomend nadeel is dat er ruimte achter in het middenveld moet worden vrijgemaakt om de LCV te laten inschuiven. Daardoor wordt de punt naar achter veranderd in de punt naar voren waardoor je veel statischer speelt en makkelijker te verdedigen bent.

Oplossing is makkelijk, speel met een hoge defensieve lijn met de punt naar achter op het middenveld met een '6 die tussen de centrale verdedigers speelt. Hiermee omsingel je de tegenstander en kan je sneller druk zetten en de bal heroveren en zodoende dominant voetballen. Dat gekoppeld aan attractief voetbal door middel van loopbewegingen, ruimte creëren voor de ander en 1-op-1 situaties uitspelen en je speelt weer des Ajax.

19-07-2018 16:14

Fairsquare +0

Niet iedereen die zijn trainersdiploma haalt is een goede voetbaltrainer, nee. Maar iemand die het in de subtop van Nederland erg goed heeft gedaan kun je niet zomaar afschrijven. Jouw vergelijking met het rijbewijs slaat nergens op. Ten Hag heeft al bewezen dat hij een goede trainer is die iets op kan bouwen. Dus geef hem de tijd en dan kunnen we de balans op maken. De rest van wat je zei.. dit is een oefenwedstrijd waar nog niet alle spelers beschikbaar en/of fit zijn. We gaan zien hoe het in de officiële wedstrijden gaat.

19-07-2018 18:52

Oliveira +0

F de Jong heeft al vaker als CV gespeeld. Dit is niet uitproberen, dit is een dom idee doordrammen om jezelf het idee te geven dat er potentie in zit.

19-07-2018 15:39

Simon1 +2959

Prima, gaan we ook Messi, Ronaldo en Neymar in de verdediging te zetten om vanuit achter te voetballen. Neuer zetten we in spits met naast hem Kompany en Hummels. Scheelt energie voor ze, want anders moeten ze steeds heen en weer lopen. Het middenveld zal bestaan uit hardlopers, want het is de motor van het elftal. Zijn wellicht ook minder duur, en het is toch maar een oefenduel. Proberen mag toch? Hebben we gelijk een excuus als ze tegen Sturm Graz niet ingespeeld zijn op elkaar. Om maar even voorbeelden erbij te pakken.

19-07-2018 16:25

33AFCA020 +0

Mazraoui stond bij jong Ajax en in de jeugd altijd al middenveld en Frenkie de Jong heeft knder keizer erg sterk gespeeld centraal achterin. ik vind je antwoord dus een beetje vaag en overdreven... maar ieder zijn eigen mening toch??

19-07-2018 20:07

Remark +565

Een net van een zware blessure herstelde Frenkie de Jong als centrale verdediger opstellen tegen Engelsen, of all people. Willen ze hem soms weer in de ziekenboeg, zodat Barca afhaakt? Die Ten Hag is echt een volstrekte idioot, maar wel consequent.

19-07-2018 15:05

Tyronetjonaloi +3

Blind speelt straks op de positie van de Jong. Deze positie zal tijdens de wedstrijd doorschuiven naar een 6 positie. Zodat Ajax bij aanvallende situaties 3-4-3 speelt. De Jong is straks dus waarschijnlijk gewoon veel op het middenveld te zien. Daarnaast verwacht ik dat Frenkie en Blind beide 45 minuten gaan spelen

19-07-2018 14:46

Robinjo1988 +1

De Jong moet als aanvallende middenvelder spelen en Blind als 6. Dan zijn ze op hun best. Maar ik vrees dat onze trainer dat niet inziet..

19-07-2018 15:10

Simon1 +2959

Onze trainer ziet helaas wel meer dingen niet. Echter is er geen haar op zijn hoofd die dat wilt toegeven.

19-07-2018 16:16

Redlum +1698

Jongens er zijn 2 wedstrijden vandaag, en het is oefenen. Dat betekent dat er patronen moeten worden ingeslepen. Misschien is dit wel een oefening om in de wedstrijd iets om te kunnen zetten tijdens een officiële wedstrijd. Met Blind en de Ligt als verwacht centraal duo, kun je daar toch geen samenwerking inslijpen vandaag.

19-07-2018 14:44

Redrum +95044

Gelukkig iemand die ook niet meteen in paniek raakt.

19-07-2018 14:48

Simon1 +2959

Ja en oefenwedstrijden speel je om in te spelen op je medespelers. Als je daarna ineens alles gaat omgooien, dan heb je voor niks geoefend.

19-07-2018 16:16

Ajax#1900 +1

Je speelt ook oefenwedstrijden om spelers aan het werk te zien en om bepaalde dingen uit te proberen. Je hebt niet voor niks geoefend als je dingen omgooit. Zo gaat het iedere voorbereiding, en nu al helemaal door de situatie (WK en blessures).

19-07-2018 18:23

Ajax95Duivendrecht +23926

Die is op deze manier heel snel weg naar Barça...

19-07-2018 14:30

stefanzob +0

Wöber en Schuurs niet bij de selectie en Daley op de bank want niet wedstrijdfit. Volkomen logisch dus.

19-07-2018 14:32

Redrum +95044

Ja dat lijken de mensen hier niet te begrijpen. Meteen totale paniek hier hahaha

19-07-2018 14:41

Ajax95Duivendrecht +23926

Maar waarom zit Wöber er niet bij? Oké, hij speelde tegen Anderlecht niet goed, maar is die ene slechte wedstrijd al reden om hem niet meer op te stellen bij de beoogde basiself?

19-07-2018 14:46

hakkietjakkie +80

Ja zet hem op die positie, volgende dag maakt dan transfer naar Barca.
Please niet doen!!

19-07-2018 14:29

Toekomst1900 +2

Wat een gekloot! Snap er echt geen hout van! Mazraoui op het middenveld, volgende week rechtsback. De Jong op 4, volgende week op middenveld? Ziyech geblesseerd. Kan gebeuren. Lang in de basis boven Labyad? Als je volgende week met Blind, Tadic, Ziyech kan spelen, wijzigt je opstelling op 5 plaatsen..

Zet Frenkie lekker op het middenveld. Mazraoui rechtsback en zet Schuurs of Wober gewoon op 4! Werk nou naar vastigheid toe man. Sjonge jonge jonge!

19-07-2018 14:22

Ajax412 +1266

Ik vind dit ook niet zo gek inderdaad. Het zou pas gek zijn als hij een half-fit elftal het veld op stuurt. Zowel vandaag als volgende week. Dat is toch waar het begint, fitheid. Prima keuze dit dus. Lang is inderdaad een beetje apart.

19-07-2018 14:32

Ajax412 +1266

Dat zijn inderdaad meer dezelfde types dan dat Labyad is. Waarschijnlijk wil hij kijken hoe de rest om dit type flankspeler heen fungeert, om van daaruit een beslissing te maken. Labyad gaat ook echt wel een helft spelen waarschijnlijk.

19-07-2018 14:35

KlaasJanDolberg +0

Vreemd dat Lang de voorkeur boven Labyad toch?

19-07-2018 14:19

luiszwaaris +0

Pff nog meer reden om weg te gaan :’(

19-07-2018 14:16

Johnvanessen +193

Echt.. waarom geen Wober achterin naast de Ligt. En Frenkie lekker op het middenveld. Nu speel je met Mazraoui op het middenveld?

19-07-2018 14:15

Ajax412 +1266

Precies, nu kun je dit nog proberen om even de vastigheid in te slijpen voor volgende week. Daarna kun je voor de return al gaan kijken naar een meer natuurlijke opstelling. Fitheid is altijd de basis waarmee je begint en de planning van het WK en vroege begin doen dat niet veel goeds natuurlijk. Als mensen nu zeggen dat hij een flut-coach is op basis van deze opstelling, dan snappen ze blijkbaar niet heel veel van hoe topsport werkt.

19-07-2018 14:34

stefanzob +0

Wober niet bij de selectie vandaag, Schuurs ook niet

19-07-2018 14:33

AFCA-B93 +5443

Sturm Graz speelt toch met 2 spitsen? 3-5-2?

19-07-2018 13:58

koenos1 +7742

off topic. Sturm Graz is er wel echt op achteruit gegaan t.o.v. de gewonnen wedstrijd tegen R.B Salzburg in mei voor de beker. Centrumspitsen Deni Alar, Bright Edomwonyi zijn vertrokken (waren één van de betere spelers). Verded is de linksback Marvin Potzmann naar Rapid vertrokken en linksbuiten Thorsten Röcher. Hebben jullie nog wat te melden van Sturm Graz zelf?

19-07-2018 13:52

Johnvanessen +193

Twee of drie dagen geleden zag ik sturm graz op een youtube streampje. Vond het niet heel erg best!

19-07-2018 13:53

KlaasJanDolberg +0

Wanneer meldt Tadic zich ookalweer?

19-07-2018 13:49

AJAIXIXIXI +1

Na het trainingskamp in Engeland.

19-07-2018 13:52

Johnvanessen +193

Zaterdag is hij er. Zondag traint hij voor het eerst mee!

19-07-2018 13:53

trodat4030 +95513

Sluit zondag aan volgens TH.

19-07-2018 13:55

Johnvanessen +193

Misschien is het wel 3-4-3 dat ten Hag wil spelen vanmiddag? Dan is Frenkie meer een '6' dan een verdediger! 4-3-3 bij terugzakken en 3-4-3 bij aanvallen!

19-07-2018 13:48

ram +7283

Hmm... Ik ben hier toch niet zo happy mee.

idealiter zie ik Wober gewoon achterin maar vond hem tegen Anderlecht zó extreem slecht dat ik daar niet zo zeker van ben. En Blind zie ik het liefst op het middenveld, samen met Frenkie.

Maar goed.. Misschien is dit puur uit nood geboren. Ik ben toch erg benieuwd hoe Ten Hag het zou neerzetten als iedereen fit is. Eigenlijk heb ik geen idee hoe hij het ziet.

19-07-2018 13:44

Johnvanessen +193

Denk dat Sturm uit ten Hag met basiselftal gaat starten. Dan heeft Tadic anderhalve week training en wellicht deel mee gedaan met oefenwedstrijd!

19-07-2018 13:46

Dwergje48 +4

Waarom niet Schuurs of Wöber? Dat heb ik 100% liever. Frenkie is een middenvelder.

19-07-2018 13:42

RaynoFischer +18

Heb je ze zien spelen tegen Anderlecht?, Frenkie doet het op die positie vast beter

19-07-2018 13:45

Amsterdamsetrots +4505

Frenkie was tegen Anderlecht anders ook niet om aan te gluren.

19-07-2018 13:54

vanreenen +10098

Misschien spelen die vanavond wel

19-07-2018 13:53

DeKenner +9142

Vorig seizoen speelde Ajax haar beste wedstrijden toen Frenkie de Jong als inschuivende linker centrale verdediger speelde.

19-07-2018 13:58

Rujar +94

Het is geen verdediger! Bovendien is hij zo weg als hij misbruikt wordt en ik geef hem groot gelijk.

19-07-2018 14:06

Saanchez +3104

Zal vast alleen te maken hebben met de spelers die nog niet (wedstrijd)fit zijn op dit moment. Niet de positie die Frenkie het liefst bezit maar hij zal vast wel snappen dat het voor nu even noodzakelijk is. Ben ervan overtuigd dat Ten Hag hem zsm naar t middenveld overhevelt.

19-07-2018 13:40

SoAFCA +0

Noodzakelijk? Bakker is er ook nog.

19-07-2018 13:59

RaynoFischer +18

Gewoon logisch kan het prima invullen.
Blind traint net een paar dagen mee en Wober draait een dramatische voorbereiding...

19-07-2018 13:40

SoAFCA +0

dus het is eigenlijk de bedoeling om blind op die positie te zetten tegen Graz. Waarom niet gewoon Bakker?

19-07-2018 13:57

ram +7283

Bakker? Waar heb je het over?

19-07-2018 23:02

SoAFCA +0

Daar is niks logisch aan. Bakker is gewoon fit. En dit betekend dat ze Blind als LB willen gebruiken?

19-07-2018 13:58

Amsterdamsetrots +4505

Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat Blind als CV gebruikt gaat worden.

19-07-2018 14:05

RaynoFischer +18

Bakker is een linksback...

19-07-2018 14:06

Afstandsschot +2

Die start daar gewoon omdat hij het meest lijkt op blind qua speelstijl op die positie, en Blind is zelf nog niet klaar voor 90 minuten.

19-07-2018 13:39

Johnvanessen +193

Dit is toch uit te leggen. Blind is nog niet wedstrijdfit, net paar keer mee getraind. Meer middenvelders fit dan verdedigers, prima.

19-07-2018 13:38

Johnvanessen +193

Wil eerst wel volledige 11 zien zometeen. Misschien speelt de Ligt wel niet vanaf het begin?

19-07-2018 13:49

FWAjacied +3788

Die is dus weg. Bij el Mundo Deportivo hebben ze zo gelukkig wel weer wat inspiratie gekregen om wat te kunnen schrijven over Frenkie.

19-07-2018 13:37

koenos1 +7742

Waar slaat dit nou weer op! Werk jij soms voor die Spaanse krant? Hij kan deze positie prima invullen en dit zal niet voor altijd zijn, dit weet hij

19-07-2018 13:46

FWAjacied +3788

Waarom zou ik voor die Spaanse krant werken? Als je een beetje op deze site komt, zie je dat ze zo'n beetje elke dag wel iets schrijven over Frenkie de Jong en Ajax.

Ik vind het vooral een onnodig bericht van de Telegraaf voor een oefenpotje en ook van de redactie van Ajaxshowtime om hier zo snel op te springen. De titel en een zin stond er: alsof het breaking news is.

19-07-2018 13:52

KlaasJanDolberg +0

Boze Frenkie incoming

19-07-2018 13:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.