Zwart nieuwsgierig naar Ajax-selectie: 'Vanaf buitenkant soms lastig om daar chocola van te maken'

door NielsOpdam 134

Bron VI ZSM

Zwart nieuwsgierig naar Ajax-selectie: 'Vanaf buitenkant soms lastig om daar chocola van te maken'

door NielsOpdam 134

Bron VI ZSM

Pieter Zwart is nieuwsgierig naar de uiteindelijke selectie van Ajax, zo vertelt de hoofdredacteur van Voetbal International in VI ZSM. Zwart vindt het soms lastig om chocola te maken van de bedoelingen van directeur voetbalzaken Sven Mislintat.

Nu Mohammed Kudus is vertrokken, lijkt Georges Mikautadze een kandidaat om hem op te volgen. Zwart vertelt dat de speler van Metz een echte spits is. 'Het is eigenlijk een klassieke doelpuntenmaker, die het moet hebben van hele goede loopacties in de zestien, vrijkomen en ook hard werken zonder bal', vertelt de journalist over het Ajax-target. Dat Mikautadze wordt gezien als een vervanger van Kudus vindt Zwart interessant. 'Het is wel echt een spits-spits.. Dan ben je toch wel benieuwd naar hoe de puzzel bij Ajax in elkaar gaat vallen.'

Chuba Akpom werd bij Ajax aangekondigd als een spits, maar volgens Zwart lijkt het erop dat de aanvaller nu 'in één keer als nummer tien' wordt gezien door de club. 'Dat is wel interessant. Tegelijkertijd hebben ze ook interesse in de spelmaker van Atlanta United (Thiago Almada, red.). Dat is ook weer een totaal ander type. Het is vanaf de buitenkant soms lastig om daar chocola van te maken, van: wat gaat nu precies het idee zijn?'

'Voorhoede van Ajax moet nog helemaal in elkaar gaan vallen'

'Ik ben wel nieuwsgierig naar de selectie die er op 1 september staat. Wie wordt dan bijvoorbeeld de rechtsbuiten?', vervolgt Zwart zijn verhaal over de selectie van Ajax. Carlos Forbs kwam daar een paar keer in actie. 'Maar het is inmiddels wel duidelijk dat hij beter is op links dan dat hij op rechts is. Je hebt Berghuis dan nog. Hij speelt eigenlijk heel goed op de tienpositie, maar hij moet dan misschien weer naar rechts.'

Zwart ziet wel een probleem voor Berghuis op de rechtsbuitenpositie. Volgens de journalist is de pure snelheid van de Ajacied een probleem tegen teams die wat verder van het eigen doel spelen. 'Hij moet het vooral van zijn traptechniek hebben, maar als je ver van het doel bent, dan wordt dat wat lastiger. Het is wel interessant wat daar dan de plannen mee zijn. De voorhoede van Ajax moet nog helemaal in elkaar gaan vallen komende week. Daar gaat nog genoeg gebeuren in Amsterdam', concludeert Zwart.

Lees meer over:
Plaats reactie

3sterren +20205

Steijn zal zich aan de vooravond van een wedstrijd flink achter de oren moeten krabben, alvorens hij 11 namen op papier zet. Mislintat heeft hem zoveel mogelijkheden aangereikt, dat excuses maken, na een teleurstellend verlopen wedstrijd, verleden tijd behoort te zijn.

Nog minimaal één week voordat ook de onlangs gehaalde aankopen daadwerkelijk op het veld in actie zijn te zien. Klote werkvergunningen.
Kom op ambtenaren, an die Arbeit, we willen genieten ...

28-08-2023 19:04

DeMeer1976 +3095

Zwart heeft gewoon gelijk het is een ratatouille van spelers die in 1 keer gehaald worden. Forbs voor rechtsbuiten maar speelde eigenlijk altijd links bij City 2. Akpom spits maar nu die speler van Metz als 10 maar dat is eigenlijk ook een spits. Dan Akpom maar op 10, o wacht de hebben we Berghuis of Klaassen. Klaassen dan maar verkopen? En Berghuis nu dan weer rechtsvoor?

NIET TE VOLGEN AJAX!
Kroes kom aub heel snel want dan is er misschien hoop op een goede organisatie en enige lijn in wat we aan het doen zijn. Vooralsnog, en dit zeg ik met heel veel pijn in Ajax hart, zijn PSV en Feyenoord veel verder dan Ajax. In ieder geval is er daar beleid en begrijp je waar ze naar toe werken. Nu maar hopen dat dat er niet uitkomt in Eindhoven en Rotterdam en dat uit een wonder die ratatouille van spelers bij Ajax een absoluut wonderelftal wordt…
Het is casino werk.

28-08-2023 17:22

Hans Verhagen +14116

Avila, Sutalo, Hato, Gaaei is toch een behoorlijke verandering in het positieve. Vd Boomen vond ik juist wel een verademing omdat hij juist lekker vooruit speelt. Tahirovic is ook niet van balletje terug. Akpom kan maar zo ook een tiental doelpunten maken als hij goed gebruikt wordt. Forbs tweemaal op links gezien en dat was ook gelijk raak en er komt er nog in ieder geval eentje aan. Steijn zijn mogelijke probleem is juist de luxe wat kan zorgen voor niet wisselen van vaste pilaren- Bergwijn te lang op links laten staan- Maar ik ben ervan overtuigd dat hij een team kan bouwen.

28-08-2023 16:11

Oeroeboeroe +18364

Chocola maken moet je aan Belgen overlaten. Verslaggevers van VI moeten gewoon nieuws brengen.

28-08-2023 15:10

Tecmessa +1743

Ik ben alle bespiegelingen in de media onderhand wel een beetje beu. Ik ben het helemaal eens met Pieter, je weet nu gewoon nog niet hoe het allemaal in elkaar gaat vallen.

Laten we dan allemaal ophouden met al het gespeculeer en laten we eens rustig afwachten tot er 5 - 10 potjes gespeeld zijn. Dan kun je voorzichtig eens eerste analyses gaan maken van of het allemaal een beetje klopt of niet. En zelfs dat is nog snel oordelen denk ik.

Maar om nu nog 2 maanden te moeten aanhoren dat alles nog een vraagteken is. Ja hèhè, dat weten we nu wel. Alles nu al afschrijven is onzin net als alles al ophemelen dat ook is.

28-08-2023 15:06

3sterren +20205

Natuurlijk heb je volkomen gelijk, maar namedropping en alles wat daarmee te maken heeft, is nu eenmaal de favoriete bezigheid van supporters en verslaggevers.
Is ook best wel vermakelijk, toch ? ...

28-08-2023 19:11

komopajax777 +13234

Tot nu toe is het beleid naar mijn mening volstrekt helder.De afgelopen twee jaar zijn er veel dragende spelers vertrokken en die gaten moesten opgevuld worden waarbij elke positie
dubbel bezet hoort te zijn.Er moest een jongere keeper komen(Ramaj);een rechtsback(Guaai)
;een RCV(Sutalo en Medic);een LCV(Avila kan er spelen evenals zowel Sutalo als Medic);een LB (Avila);een VM
(Tahirovic en ?);een LM (Branco);een spits (Akpom,Mikhautadze);een 10( Mikhautadze,Akpom of Almada wellicht);een rechtsbuiten(Mikhautadze,Forbs) en een linksbuiten(Forbs).Hogere wiskunde?Nee!
Hoe de puzzel in elkaar zal vallen zullen we zien.Het belangrijkste is dat er op kwaliteit is ingekocht.Je hebt dan lengte,kracht,grinta,snelheid en creativiteit in de selectie.Zeer compleet dus.

28-08-2023 14:26

Dolblij +45073

Wat een verademing zo'n artikel. Als je dat vergelijkt met het ongenuanceerde gezuig van de TG.

28-08-2023 14:23

Robertini +39228

Ze hebben een middenvelder voor in de spits (Akpom), een spits voor het middenveld (als die Georgier van Metz komt) en een linksbuiten voor rechts. Daarnaast zijn het allemaal spelers met maar erg weinig ervaring op het hoogste niveau.

Ik hoop dat het goed afloopt, maar tot dusver ben ik niet onder de indruk. Lijkt op een halfslachtige poging tot Moneyballen, maar wie weet hebben Mislintat en Steijn een visie die uiteindelijk werkt. Het zou kunnen dat zij iets zien dat ik niet zie.

28-08-2023 13:34

komopajax777 +13234

Akpom is een spits en een 10 in een.Mikhautadze is allround aanvaller en een 10.
Ervaring op het hoogste niveau is minder van belang dan de kwaliteiten van een speler.
Sven speelt geen Moneyball.Dit is gedegen werk van een TD die het in de vingers heeft na jaren van ervaring bij diverse Europese topclubs.

28-08-2023 14:33

Robertini +39228

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar heb er nog niet het volste vertrouwen in. We zullen zien.

28-08-2023 14:37

Ozymandias +159568

Ik begrijp de confusion niet. Akpom en Mikhautadze passen op papier toch perfect bij elkaar? Of dat nou linksom (Akpom als '10' en Mikhautadze als '9') of rechtsom is.

28-08-2023 14:47

jorn_de_smet +1785

Moeilijk te rijmen met statische berghuis op rb voor mij

28-08-2023 15:40

Ozymandias +159568

Maar past perfect bij een type Forbs die juist zo vaak mogelijk zonder de bal diep gaat. Ook daar lijkt hetgeen wat Mislintat voor ogen heeft duidelijk.

28-08-2023 15:45

Robertini +39228

We zullen het zien. Ik heb zelf m'n twijfels of deze jongens goed genoeg zijn en goed gebruikt gaan worden.

28-08-2023 15:45

Ozymandias +159568

Maar of ze goed genoeg zijn is weer een andere vraag dan wat de gedachte achter hun komst is. Of ze goed genoeg zijn is bij elke transfer de vraag. Of ze goed gebruikt gaan worden is voor ons lastig in te schatten omdat we veel van de spelers niet eens kennen.

28-08-2023 15:47

Babangida83 +23908

@ozy, maar dan zou je betogen dat Sven de spelersgroep die er al was weinig tot niets in zijn plannen meeneemt. Wat ik toch wel kapitaalsvernietiging vind. Of begrijp ik je verkeerd? Met Forbs op links, wat zouden je plannen met Bergwijn en Godts zijn? En Daramy kan ook prima rennen.

28-08-2023 16:49

Ozymandias +159568

De enige oud-speler die er niet echt bij past is Bergwijn en ik denk dat Mislintat sowieso afscheid van hem wil nemen (zo snel mogelijk) omdat hij veel meer verdient dan de rest van de spelersgroep op Berghuis na (en sportief weinig brengt).

28-08-2023 16:50

Opperhoofd +12581

Mee eens hoor.
Ik ben benieuwd wie de goals en assist van Tadic dit jaar voor zijn rekening gaat nemen.
Of wie de goals en de dreiging van Kudus voor zijn rekening gaat nemen.
Of het sloop werk van Alvarez.

28-08-2023 15:06

jorn_de_smet +1785

Hoezo halfslachtig? Hoe onbekender, hoe onbeduidender hoe sterker het niveau moneyballing is?

28-08-2023 15:40

Robertini +39228

Omdat ik bang ben dat het gaat mislukken. Only time will tell.

28-08-2023 15:46

jorn_de_smet +1785

Snap ik, dat kan ik niet weerleggen en deel de mening ook wel deels. Maar het maakt het niet perse halfslachtig. Mooie film trouwens hè? Zou wat zijn als Sven à la Billy Bean over een jaar als een fking legend door de arena wandelt omdat alle puzzelstukjes perfect passen

28-08-2023 16:23

Robertini +39228

Het zou prachtig zijn, laten we het hopen.

28-08-2023 17:38

Hans Verhagen +14116

Ik hoop dat jouw twijfel komt door data. Als het goed is past de data in elkaar van wat je nodig hebt.

28-08-2023 16:19

Juichtoon +32512

Dat hopen we dan maar. Voorlopig is het een verzameling vraagtekens.

28-08-2023 23:27

Opperhoofd +12581

Goed en knap verkocht maar matig ingekocht en dat is puur op gevoel… zou mooi zijn als ik verrast word.

28-08-2023 13:33

komopajax777 +13234

Matig ingekocht?Hoezo omdat het niet Kane en Messi zijn of Ramos en Frenkie?
Litmanen en Trabelsi,Maxwell en Kanu en Finidi ook matig ingekocht?Of recenter
Licha en Nico?Sommige zich supporter noemende mensen denken niet na of zijn
zo negatief ingesteld van nature dat ze niet de intrinsieke kwaliteiten van de ingekochte spelers kunnen onderkennen.

28-08-2023 14:35

Opperhoofd +12581

Haha rustig aan.

Buiten Taihirovic en Satulo is het niet veel bijzonders zeker als je kijkt wat er weg is gegaan.
Nogmaals is een gevoel.

Maar in jou wereld ben je dus alleen een supporter als je de hele dag positieve dingen roept…..
Beetje Ajacied is kritisch en heeft altijd wat te zeiken.

28-08-2023 14:55

Simpelishetmoeilijkst +25209

Opperhoofd, ikdenk dat komopajax77 het goed ziet. Ajax heeft nooit topspelers gehaald zoals Messi, maar het altijd met jonge talenten en onbekenden gedaan. Heb nog even geduld, en dan mag je over een paar maanden oordelen. Doe mijn best je het netjes uit te leggen.

28-08-2023 15:27

Opperhoofd +12581

Helemaal prima, maar ben niet overtuigd vandaar mij comment.

Je kan dan een lijstje namen uit 95 erbij halen maar dat waren andere tijden.

We gaan het zien :-)

28-08-2023 15:56

Ferd +38482

opbouwende kritiek is prima Opperhoofd, maar spelers afschrijven zonder dat je ze hebt zien spelen heeft weinig met kritiek te maken maar alles met azijn zeiken.

29-08-2023 04:58

Dusbaba +15370

Ik ben gematigd positief. Niet alle aankopen zullen voldoen of renderen, maar dat lijkt mij normaal bij het opbouwen van een nieuw team. Je hebt nu verschillende smaken op verschillende posities. Ik zie het dan ook als een opbouwjaar waarin eigenlijk alleen de CL plek voor volgend jaar gepakt moet worden. En dat zie ik wel gebeuren. Daarna weer door selecteren. Wat betreft geld zie ik geen gekke aankopen. Ik denk dat niemand a la Bergwijn met verlies verkocht hoeft te worden.

28-08-2023 13:26

Nr.10 +111100

Als ik naar die filmpjes kijk van Mikautadze, zie ik hem overal op het veld de bal krijgen, en ook veel aan de flanken. Lijkt mij vrij flexibel inzetbaar op de voorste posities.

28-08-2023 13:14

Danielson +50330

Maar met name vanaf links waar we al 3 spelers voor hebben.

28-08-2023 13:20

komopajax777 +13234

Op de beelden zie je dat hij overal zijn acties inzet en rendeert.

28-08-2023 14:38

trodat4030 +96663

De ruimtes in duiken (die vaak op de flanken liggen) om aanspeelbaar te zijn is totaal iets anders dan bij Ajax fungeren als buitenspeler.

28-08-2023 13:30

DankzijCruijff +48712

Ik deel de nieuwsgierigheid en vraagtekens van Zwart. Met name wat betreft de aanval en de “10” positie begrijp ik er onderhand in alle eerlijkheid vrij weinig meer van. Bergwijn, Forbs, Akpom, Mikautadze, Berghuis, eventueel nog Godts (en Conceicao); we dreigen in een situatie te geraken waarbij we een overschot krijgen aan linksbuitens en spitsen, terwijl de rechtsbuiten en “10” erg matig bezet blijven.

Ja, Mikautadze kan waarschijnlijk op rechts en op “10”. Ja, Forbs kan zich waarschijnlijk ontwikkelen op rechts. Ja, Akpom kan wellicht ook af en toe op “10”, evenals Bergwijn. En ja, Berghuis kan eventueel op rechtsbuiten, hoewel bijna niemand - mezelf incluis - dat nog ziet zitten. Het belangrijkste probleem met al deze eventuele verschuivingen is imo dat het - qua posities en samenstelling - allemaal relatief onzekere puzzelstukjes zijn waar je straks een enorm vermogen voor hebt betaald.

Bovendien zie ik een gevaar in het bagatelliseren van vaste posities, iets wat ik her en der zie verschijnen in opinies en analyses. We hebben juist vorig seizoen gezien dat het in de praktijk een stuk moeilijker blijkt om aanvallers “multifunctioneel” in te zetten. Berghuis en Bergwijn bleken erg matig op rechts, Kudus heeft op “10” eigenlijk geen fatsoenlijke wedstrijd gespeeld en Tadic rendeerde alleen op linksbuiten. Klinkt dus leuk, dat super gevarieerd willen zijn, maar we hebben er momenteel niet bepaald de spelers voor. Tegelijkertijd: als Mikautadze echt goed blijkt te zijn op rechts of op “10” (of beter nog: beide posities), is een heel groot deel van de puzzel wel direct opgelost en zijn de vele vraagtekens uiteindelijk ongegrond.

Ik heb vanaf het begin al vertrouwen in Sven en dat zal niet veranderen totdat het op het veld mis dreigt te gaan, maar ik kan een “als dit maar goed gaat”-gevoel ook niet echt meer onderdrukken. Het worden iig wederom enerverende maanden.

28-08-2023 13:09

PaulEast +7877

Een simpele verklaring is dat er nog spelers kunnen vertrekken, er door geselecteerd wordt en alle posities dubbel bezet dienen te zijn. Maak daar maar eens chocolade van. 🙃

28-08-2023 12:51

Omar +17166

Moet zeggen dat ik nog een beetje slag om de arm houdt wat betreft de aankopen. v.d. Boomen heeft een goede trap, maar voor de rest vind ik hem eigenlijk vooral degelijk, Medic degelijke backup, Tahirovic een groot talent maar nog geen sterkhouder, Forbs lijkt vooral te renderen op links, ben een beetje bang dat ze dezelfde fout hebben gemaakt als vorig jaar door een groot bedrag uit te geven voor een speler die op dezelfde positie staat als je aanvoerder. Sutalo, Gaaei, Avila en Akpom kun je nog weinig over zeggen. Die laatste lijkt me een prima speler, maar ik vraag me wel af of het de 10 is waar naar we opzoek zijn. Heb eigenlijk het idee dat er gewoon "doelpunten" zijn ingekocht, zonder een idee hoe deze spelers gaan samenspelen

28-08-2023 12:33

Ozymandias +159568

Forbs als 'inside forward' (hoe hij in Engeland word omschreven) vanaf links, Akpom als lopende '10' en Mikautadze als zwervende '9' lijken me op papier zeer complimentair aan elkaar. In dat opzicht zou Mislintat volgens mij juist heel goed hebben gekeken hoe de spelers samen gaan spelen. Het enige puzzelstukje in de aanval wat daar niet tussen past is Bergwijn maar het zou me niet verbazen als Mislintat's plan is om zo snel mogelijk afscheid van Bergwijn te nemen.

28-08-2023 12:41

BijTrabelsiOpDeBrommer +60

Precies dit dacht ik zelf ook. Zou mij niet verbazen dat de keuze voor Bergwijn als aanvoerder, ook deels is gemaakt om zijn transfersom te kunnen verhogen. Ook als hij een redelijk seizoen draait heb je een sterkere onderhandelingspositie als je je aanvoerder moet verkopen.

28-08-2023 12:58

peterVKV +6450

Nog minder bepalende Nederlandse spelers? Denk het niet. Kritiek van vreemdelingenlegioen steekt al behoorlijk op. En niet geheel ten onrechte.

28-08-2023 12:58

Ozymandias +159568

Bergwijn is geen bepalende speler dus nee niet nog minder bepalende Nederlandse spelers. Hij vervangt Wijndal toch ook met Ávila?

28-08-2023 12:59

peterVKV +6450

Niet nog minder Nederlandse spelers dan, alhoewel ik Bergwijn wel bepalend vind. Maar dat is subjectief.

28-08-2023 13:03

Lavie +2299

Als het Mislintat nog lukt om Bergwijn, Brobbey, Conceicao, Sanchez en Wijndal te verkopen dan zijn van alle 11 vorig seizoen gekomen spelers er tien vertrokken. Rulli is geblesseerd en zal later ongetwijfeld nog volgen. Als het lukt om dit zonder verlies te doen verdient Sven sowieso een standbeeld. Hopelijk valt er van de nieuwe spelers wel een team te maken waarmee we kansrijk zijn om ons als derde voor de Champions League te kwalificeren.

28-08-2023 13:19

Simpelishetmoeilijkst +25209

wie zijn de Nederlandse toppers dan die er naar Ajax moeten komen?

28-08-2023 14:35

Ferd +38482

en Rensch met Gaaei, waar 95% van AS blij mee is. Dan is nationaliteit plots geen factor

29-08-2023 04:59

Ricoteb +53174

Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het niet eens met de analyse van Pieter over Mikautadze dat het een echte pure spits zou zijn. Van alle beelden die ik kijk plus heatmaps, is ie op heel veel plekken te vinden, vooral ook met de bal, behalve in de spits. Net als Akpom staan ze relatief weinig in de spits, behalve in de eindfase. In de eindfase kiezen ze allebei als een echte spits positie in de 16. Qua afwerken en positie kiezen zijn het spitsen, verder in hun spel niet.

Ik denk dat dat ook juist het idee is van Mislintat. Je gaat dan een soort 424 spelen met twee spitsen die allebei richting het middenveld kunnen uitzakken. Dat kan dus makkelijk omturnen tot een 433 met een 10. Mocht er niet genoeg ruimte zijn om ook nog een rechtsbuiten te halen (bijvoorbeeld omdat Klaassen blijft), kunnen de vleugels Bergwijn en Berghuis ook nog verder naar binnen spelen waardoor je een soort 4222 systeem krijgt. Ik denk dat we van de gedachtengang af moeten dat we zeggen “haal nou gewoon een specialist als rechtsbuiten”. Maduro en Steijn hebben al herhaaldelijk gezegd dat ze veel variatie en positiewisselingen willen. Dat de voorste 4 eigenlijk geen vaste positie hebben, maar continu door elkaar heen bewegen.

28-08-2023 12:32

dp92 +11232

Ik heb even gemist dat Maduro en Steijn dit hebben gezegd. Maar als ze dat inderdaad hebben gezegd vind ik het dan wel een logische aankoop. Als zij het vetrouwen hebben hier een systeem voor te maken, mogen ze het laten zien.

28-08-2023 12:35

PalFischerArmy +2617

Leuke en heldere analyse. Maakt me nog nieuwsgieriger naar wat Steijn en co van plan zijn.

28-08-2023 12:45

peterVKV +6450

Ik denk (zie hieronder) dat het meer gaat om de voorste 3 zonder vaste positie. Daarachter een gestaffeld 3-mans middenveld zoals Ajax eigenlijk altijd speelt.

28-08-2023 12:54

Ricoteb +53174

Steijn heeft het zelf herhaaldelijk over de voorste 4 gehad, dus inclusief de 10. En Ajax speelt niet altijd zo. Sinds Berghuis op 10 speelt, trekt ie ook zeer regelmatig richting de flanken. Zeker toen Kudus op rechts speelde.

28-08-2023 13:03

C14 +22411

@Peter

Ajax heeft jaren gespeeld met een éénmansmiddenveld, met schaduwspits Klaassen, en zowat derde CV Alvarez.

Heel rigide rolverdelingen op het middenveld, een breker, passer en loper. KNVB-perikelen.

Ajaxmiddenvelders moeten juist verschillende eigenschappen delen, zoals techniek, handelingssnelheid, combinerend vermogen. Extra eigenschappen/kwaliteiten die daar bovenop komen, bepalen dan de positie. Zo formeer je een middenveld dat een hoog niveau van combinatiespel (de basis van alles) kan spelen, én elkaar aanvult/versterkt.

Zo heeft Ajax eigenlijk alleen maar soort van gespeeld in het enige successeizoen '18-'19 met Frenkie en co.

28-08-2023 13:26

C14 +22411

Dan mag je wel een extreem goed opbouwende 6 en 8 daarachter hebben, die de grote ruimte tussen de verdediging en voorhoede die dan ontstaat kunnen bespelen, zeer balvast zijn, mannetje kunnen passeren, anders komt die bal nooit bij die twee diepe 10-en/spitsen.

Met de buitenspelers naar binnen, en 4-2-2-2, ben je dus flankloos, gaat alles in de trechter en de as, waar de tegenstander het vrijwel altijd het meest compact houdt. Kapot spelen en verrassing is er dan helemaal niet meer bij. Ajax komt altijd al in de heel compacte ruimte te spelen, dus waarom nog vele malen compacter maken? En dan de flanken totaal onbenut laten?

Buiten dat is het in niks des Ajax. Het is allemaal weer gebaseerd op tactische foefjes, en niet op het korte aanvallend combinatiespel van achteruit zoals het Ajax betaamt. Ajax weer als tactisch speledingetje van passanten. Zo krijg je nooit lijn in je spel over langere tijd, herkenbaarheid, etc.

Het moet eens klaar zijn met die zeer diepe onaanspeelbare 10-en die meer als schaduwspits spelen, dat is KNVB visie. Dan heb je maar een tweemansmiddenveld en als de 6 dan ook nog eens een breker is zoals Alvarez, een eenmansmiddenveld, terwijl je daar juist man-meersituaties wil creëren en wil heersen door goed samenspel en combinatiespel.

28-08-2023 13:21

31xAjax +7917

Normaal gesproken ben ik niet zo onder de indruk van de analyses van ,Zwart maar hier ziet hij wat wij allemaal zien.

Eerst Akpom kopen als concurrent voor Brobbey terwijl dat geen spits is en nu doorschakelen nar Mikautadze als vervanger voor Kudus op 10 terwijl dat een spits is.

Och je, dan zit je onder de streep toch weer goed....

28-08-2023 12:15

pieter_snats +1398

Wie zegt dat Akpom geen spits is? En wie zegt/bepaalt dat Mikautdze wel een spits is? Alsof jij ze een jaar al hebt gevolgd en er een enorm deskundige analyse over hebt kunnen maken.

28-08-2023 12:18

31xAjax +7917

Gewoon ff huiswerk doen.....

28-08-2023 12:21

pieter_snats +1398

Tadic stond ook in de spits.... doe zelf je huiswerk maar en brabbel niks van anderen na. Scorebordjournalistiek was ooit een enorm treffende term van Adriaanse. Ook hier dus. Maar goed, een paar reaguurders hier zullen het allemaal veeeeeeeeeeel beter weten dan Steijn en Mislintat.

28-08-2023 12:22

TeringHenkie +28355

Dat heeft die beunhaas van zijn oud trainer gezegd.

28-08-2023 13:19

31xAjax +7917

Cruijff stond ook ooit op doel maar dat maakte hem nog geen keeper....

28-08-2023 15:12

KaleBalzak +1464

Jij durft met alleen Brobbey dit seizoen in te gaan? Ik vind Mikautadze wel op Kudus lijken.
Mislintat heeft toch ook duidelijk gezegd dat Brobbey en Akpom zelfs samen kunnen spelen. Brobbey is de helft van de tijd zwak ziek of misselijk.

28-08-2023 12:36

31xAjax +7917

Waar zeg ik dat we geen 2e spits nodig hebben?

28-08-2023 15:11

Henkjanklaas +20625

Toch duidelijke voorkeur voor Almada. Ook qua positie erg welkom!

28-08-2023 12:12

peterVKV +6450

Misschien stapt Ajax af van de pure buitenspeler en gaat spelen met 3 niet plaatsgebonden spitsen die veel switchen en afwisselend diep gaan en in de bal komen. Ze zoeken de zijkanten op vanuit het centrum als daar de ruimte ligt. Maakt het spel wel veel meer onvoorspelbaar. Met Bergwijn, Brobbey, Akpom, Mikautadze en Forbs zijn er 5 opties voor 3 plekken.

Met Avila en Gaaei zijn er 2 backs bij met veel diepgang over de zijkanten. Op het middenveld heb je ook 5 opties met Tahirovic, vd Boomen, Berghuis, Taylor en Vos.

28-08-2023 12:08

pieter_snats +1398

Dat gaf Steijn ook al aan bij die open dag. Voorin moest veel van positie gewisseld gaan worden. Tegen Ludo 2e helft, zag ik dat ook wel een beetje terug.

28-08-2023 12:19

Jarikoning +7211

Forbs ben ik nog niet van onder de indruk. Als Ajax zulke bedragen uitgeeft verwacht je meer. Realistisch gezien laat City geen topspeler naar ons gaan

28-08-2023 11:56

Ozymandias +159568

Een jaar geleden lieten ze Lavia gaan met dezelfde terugkoopclausule. Talenten waar City geen toekomst in ziet laten ze gaan zonder terugkoopclausule. Dat ze een terugkoopclausule hebben toont dus aan dat City hem een groot talent vind.

28-08-2023 11:59

31xAjax +7917

Grote talenten laat City niet gaan. Dit is hooguit voor de handel net als Simons bij PSG....

28-08-2023 12:17

Ozymandias +159568

Dus volgens jou is Lavia (de speler waar Chelsea en Liverpool deze zomer een biedingsoorlog over hadden) geen groot talent?!

28-08-2023 12:21

pieter_snats +1398

Onzin. Maar goed, we kunnen alles aantonen, dan komt er een simpel kreetje van jou zo te zien.

28-08-2023 12:23

31xAjax +7917

Het gaat er hier om wat de visie van City is, en zij laten hem gaan....

28-08-2023 12:23

Ozymandias +159568

Het gaat erom of een talent wat City laat gaan een "groot talent" is en aangezien ze Lavia lieten gaan laten ze duidelijk zelfs enorme talenten gaan.

28-08-2023 12:24

pieter_snats +1398

Forbs heeft/had bij City gewoon enorm veel concurrentie voor zich. Niks geks aan, bovendien zit er niet voor niks een terugkoopclausule in. Als het niet loopt zoals City denkt, hebben ze er toch een prima bedrag aan overgehouden plus doorverkooppercentage, is het wel de topper en opvolger van bv Foden, dan halen ze hem terug. Verder zit je dus ook te beoordelen op basis van 3 kwartier. Je zal wel net zo'n iemand zijn die na een kwartier om drie wissels gaat krijsen, want men heeft nog niet drie keer gescoord.

28-08-2023 12:20

Omar +17166

Top voor ons is niet hetzelfde als top voor City he. De gouden jaren zijn klaar, we zijn ondertussen 5 klassen minder.

28-08-2023 12:23

Jarikoning +7211

Waar is de ambitie dat we ook die kant op gaan? We waren in de halve finale en Fey en Psv zouder er nooit meer bijkomen. En nu is het puinzooi met een Ado trainer. Ongekend hoever we afgegleden zijn

28-08-2023 12:31

Scherpschutter +1864

Sven is inderdaad onnavolgbaar, maar de tijd begint nu wel te dringen. Wie er ook komt van de genoemde opties, we hebben nog een "echte" rechtsbuiten nodig, want gokken op Forbs voor die positie zou echt een veel te groot risico zijn. Lozano zou voor ons echt een goede speler zijn met ervaring, snelheid en scorend vermogen. Dat hij bij PSV heeft gezeten, maakt me niets uit. Als Ronaldo of Romario in hun prima naar Ajax hadden willen komen, zou daar toch ook niemand mee zitten?

Almada en Lozano halen en afscheid nemen van Klaassen dat zou het allermooiste zijn.

28-08-2023 11:43

Ans B +19827

Zwart zegt het i.t.t. vele anderen gewoon netjes, en houdt alle slagen om de arm dat het ook gewoon goed kan gaan uitpakken.
Ik snap ook best dat er allerlei vraagtekens en twijfels zijn bij het beleid van Mislintat, omdat niemand in zijn hoofd kan kijken en er ogenschijnlijk niet altijd logische interesses/keuzen zijn die hij heeft/maakt. Zoals Ávila kopen die juist niet een lopende, buitenomgaande back is die zo goed zou passen bij het spel van Bergwijn.

Tenzij je - zoals ik - voldoende vertrouwen hebt in de visie, werkwijze en kennis/ervaring van Mislintat. En/of verder kijkt, naar het volledige plaatje en gaat denken (ik weet niet of dat zo is of lukken kan) dat - in samenspraak met Steijn - er al een gedachte is over hoe dat op een andere manier kan worden ingevuld. B.v. door een middenvelder veel naar links te laten trekken en Ávila, als goede passer, het middenveld te laten versterken.

Onder een ander topic - ik meen onder dat van Mikautadze - heb ik al andere argumenten aangevoerd om mij vooralsnog optimistisch te voelen over het gevoerde beleid en de keuzes die Mislintat maakt - mede omdat ik de succeslat dit jaar laag heb: rechtstreeks CL halen (dus Top Twee).

Ik wacht en kijk, met voldoende vertrouwen en rust. En dan zie ik het wel. Met veel nieuwsgierigheid en een flinke portie ook echt nodig geduld.

28-08-2023 11:40

jeffrey_van_der_sluis +30391

Jongens, stoelriemen vast komende dagen!🏄‍♂️🏄‍♂️

28-08-2023 11:38

Holadieje +5935

Die Mikautadze wordt zo'n Ocampos aankoop die 3 potjes speelt. Haal die fuckign ALmada nou man

28-08-2023 11:34

jeffrey_van_der_sluis +30391

Glazen bol weer afgestoft?🤣

28-08-2023 11:38

pieter_snats +1398

Ocampos werd niet gekocht. (misschien was dat ook wel de reden dat het misging met die jongen). Hij zou gekocht worden, dat werd geblokkeerd en opeens was ie alleen nog een (dure) gehuurde speler. Die eigenlijk nooit meer voorkwam in welke plannen ook. Graag dus wel de feiten op orde hebben.

28-08-2023 11:45

BungTahamata +1964

Shit 3 potjes! Welke 3 precies? En misschien ook graag de uitslagen handig voor Unibet.

28-08-2023 12:17

Sander31 +7692

Ik snap dat de Rvc voor ocampos ging liggen van 20 miljoen. Maar die almada moet je toch gewoon halen? Anders geven ze 5 mil minder uit..

28-08-2023 11:33

pieter_snats +1398

Niks in de voetbalwereld is "even doen, of gewoon".

28-08-2023 11:46

Sander31 +7692

Lijkt er wel op met de bedragen waar mee gesmeten wordt

28-08-2023 13:34

JTajax +10718

Ik ken Mikautadze nog niet zo goed, maar ik heb nu een paar video's bekeken en vindt het helemaal geen 'spits-spits'. Hij dribbelt veel en lijkt een goede traptechniek te hebben. Ik zie vrij weinig beelden van vrijlopen in de 16 en dan afmaken (wat je bijvoorbeeld bij Akpom juist wel veel zag). Ik zie hem niet koppen, niet voor zijn man komen, geen typische 'spitsen' acties.
In die zin vind ik het een redelijk logische vervanger van Kudus voor de rechtsbuiten.

Hopelijk komt Almada voor de 10 (van mij part in de winter) en Miskautadze voor rechtsbuiten.

28-08-2023 11:30

Sander31 +7692

Wel de statistieken van een spits

28-08-2023 11:31

JTajax +10718

Dat kan enorm aan de speelstijl van het team liggen.

28-08-2023 11:34

pieter_snats +1398

Precies dat.

28-08-2023 11:47

pieter_snats +1398

Het zegt ook vrij weinig. Misschien heeft Metz uberhaupt niet echt een spits. En staat die jongen er. Tadic liep bij ons ook in de spits.

28-08-2023 11:47

Sjaakvaak +26584

Lekker, zijn er berichten verwijderd? Net 5 min reactie aan het typen geweest naar Schip, is alles weg.

28-08-2023 11:26

TeringHenkie +28355

Ja raar..mijn berichten naar Schip zijn ook ineens verdwenen!

28-08-2023 11:29

Breuk +25158

Schip gezonken.

28-08-2023 13:16

pieter_snats +1398

'Maar het is inmiddels wel duidelijk dat hij beter is op links dan dat hij op rechts is. --> Op basis van 1 keer 45 minuten tegen Ludo en daarvoor een kwartier tegen Excelsior?

28-08-2023 11:25

WesleySonck +1495

Je vergeet de trainingspot tegen GAE op maandochtend!

28-08-2023 11:29

Rymesyt +7926

Dit is een uitstekend stuk. Ik ben het niet met alles eens, maar dit is hoe je een kritische benadering naar deze transferwindow neer hoort te zetten als journalist wat mij betreft. Geen aannames of wilde beweringen. Ook ik ben heel benieuwd hoe het in elkaar gaat vallen, en ik vind het ook apart om een spits te halen als vervanger van Kudus. Maar ben in de eerst plaats fan, dus wie er komt zal ik altijd het voordeel van de twijfel gunnen.

28-08-2023 11:25

pieter_snats +1398

Tadic speelde bij ons ook een tijd in de spits. Het zegt vrij weinig. Heeft Zwart of wie dan ook, alle MOGELIJKE aankopen echt wel intensief gevolgd?

28-08-2023 11:58

Ozymandias +159568

Mocht het daadwerkelijk zo zijn dan Mikautadze deze zomer de laatste aankoop van Ajax wordt dan VERWACHT ik inderdaad dat Akpom als '10' wordt gebruikt en HOOP ik dat Berghuis (in dat scenario) als '8' wordt gebruikt. Akpom week bij Middlesbrough als '10' voornamelijk naar de rechterhalf-space uit en Berghuis zou als linksmid (naast Tahirović) dan de ruimte voor zich in de linkerhalf-space bespelen. Als Berghuis als hagende rechtsbuiten wordt gebruikt zullen Akpom en Berghuis juist vaak dezelfde ruimte (de rechterhalf-space) willen bespelen en elkaar daar in de weg lopen.

In dit scenario dat alleen nog Mikautadze wordt gekocht en samen met Akpom (die laatste als '10') in de basis komt zou ik dan voor Gorter; Rensch, Šutalo, Hato, Ávila; Tahirović, Akpom, Berghuis; Bergwijn, Mikautadze en Forbs in de basis kiezen. Voor de duidelijkheid (het niveau van begrijpend lezen van sommige is hier nog lager dan mijn niveau van spellen) dit is niet wat ik zelf voor zou kiezen maar alleen waar ik voor zou kiezen als Akpom als '10' in de basis komt te staan.

28-08-2023 11:22

Turbo +41944

Tahirovic - Berghuis heeft dezelfde beperkingen als Tahirovic - Branco. Kunnen niet onder druk voetballen en missen handelingssnelheid. Gaat niet werken. Een compleet middenveld waarvan er geen één vooruit kan voetballen bij pressing en geen één een bovengemiddelde handelingssnelheid heeft gaat niks worden.

28-08-2023 11:28

Ozymandias +159568

Ik vind Berghuis onder druk een stuk beter dan Taylor (die zich dan verstopt) en Vos lijkt me nog net niet klaar voor een basisplaats (ik hoop dat hij dat in de loop van dit seizoen is). Net als in 2021/22 zal er opbouwend veel worden gevraagd van de verdedigers.

28-08-2023 11:29

Turbo +41944

Taylor is beter onder druk dan Berghuis. Wendbaarder, lichter voetenwerk, betere dribbel, veel meer gewenning in het onder de bal spelen. Heeft ook veel minder moeite met het bespelen van grotere ruimtes dan Berghuis. Berghuis heeft doorgaans veel moeite met pressing en heeft dezelfde valkuil als Branco: hoe meer ruimte ze voor hun hebben, hoe groter de oogkleppen mbt het korte spel worden en hoe meer geforceerde Pirlo-ballen we krijgen die de opbouw de nek om draaien.

28-08-2023 11:35

Ozymandias +159568

"Taylor is beter onder druk dan Berghuis."

Taylor maakt zich niet aanspeelbaar als er ook maar een beetje druk wordt gegeven. Dus ja, als hij onder druk aan de bal komt is hij beter maar hij komt onder druk niet aan de bal omdat hij ervoor zorgt dat hij niet aanspeelbaar is. Berghuis is misschien onder druk minder als individu maar beter voor het team omdat hij zich niet geheel verstopt.

28-08-2023 11:36

Turbo +41944

Dit is simpelweg niet waar.

28-08-2023 11:50

Ozymandias +159568

Wil je nou echt ontkennen dat Taylor verstoppertje speelt tegen clubs die druk zetten? Ik heb dat hier al veelvoudig aangetoont met voorbeelden van 'touches' van Taylor tegen clubs die niet drukzetten en 'touches' tegen clubs die wel drukzetten. Het verschil is niet toevallig zo groot, hij is een Klaassen-light maar dan met een veel groter voetballend vermogen.

28-08-2023 11:51

Ans B +19827

Hoe kun je nou zo makkelijk typen dat Berghuis geen handelingssnelheid heeft? Soms ja, maar soms juist heel erg wel. Het is én én bij hem - vind ik dan.
En vdBoomen werd juist geroemd om zijn denk- en handelingssnelheid.
Waarschijnlijk moet bij beiden het totaalplaatje goed zijn, in de zin van hen omringende spelers die hen in hun kracht laten voetballen.

Wat Tahirovic betreft: die vind ik nog redelijk wisselvallig opereren. Ook bij hem zie ik beide aanwezig: zowel vertragende als versnellende spelmomenten. Eerst maar eens afwachten hoe dit zich ontwikkelt en hoe teamsamenstelling en samenspel überhaupt gaat worden naarmate de tijd vordert.
Ik sluit nog niets uit, noch jouw scenario (gaat niet werken), noch een meer positiever.

28-08-2023 11:56

Turbo +41944

Je maakt er nu een hele Taylor discussie van omdat je je mening mbt Berghuis als 8 niet kan onderbouwen. Het enige vergelijkingsmateriaal wat we mbt Berghuis op 8 hebben onder weerstand is Ajax-Feyenoord. Toen werd ie - ik meen - in de rust gewisseld omdat ie volledig door het ijs zakte en meerdere grote fouten onder druk maakte.

Taylor gaat beter met druk om. Is absoluut geen opbouwende mid, maar is minder kwetsbaar lager op het veld dan Berghuis en heeft meer kenmerken die hem beter geschikt maken om tegen druk te spelen. Beide sneeuwen onder bij agressieve pressie, Taylor iets minder oa omdat ie ook wat dynamischer is.

En vergelijkbare stats kun je vinden mbt Berghuis die opeens zakt qua zuiverheid en touches als de druk toe neemt. Zowel als 10 als lager.

28-08-2023 11:59

Ozymandias +159568

"Je maakt er nu een hele Taylor discussie van omdat je je mening mbt Berghuis als 8 niet kan onderbouwen."

Onzin, ik maak er een Taylor discussie omdat Taylor het alternatief voor Berghuis is. Aangezien Taylor tegen drukzettende clubs verstoppertje speelt en Berghuis niet vind ik dat een betere optie. Berghuis heeft vaak genoeg als '8' gespeeld om hem in die rol te beoordelen.

"En vergelijkbare stats kun je vinden mbt Berghuis die opeens zakt qua zuiverheid en touches als de druk toe neemt. Zowel als 10 als lager."

Zeker, maar dat vind ik nog steeds een stuk minder problematisch als iemand die verstoppertje speelt en daardoor meerdere passlijnen sluit voor zijn eigen team.

28-08-2023 12:01

Turbo +41944

@ans
"Hoe kun je nou zo makkelijk typen dat Berghuis geen handelingssnelheid heeft?"

"Soms ja, maar soms juist heel erg wel. Het is én én bij hem - vind ik dan."

Daar is je antwoord. Als je "soms" snel handelt doe je dat zeer waarschijnlijk op eigen initiatief en niet als je tegenstander je daartoe dwingt, zoals bij pressing. Handelingssnelheid heb je of heb je niet, als je "soms" snel handelt is het geen kwaliteit, maar gewoon iets wat je een beetje beheerst als de situatie het toe laat. Als je op een middenveld speelt met types als Tahirovic en Akpom moet je eigenlijk exceptioneel zijn qua handelingssnelheid om te compenseren voor je collegas. Die spelers hebben we nu niet, dus dan moet je zorgen dat je middenveld complementair is. Berghuis + Tahirovic naast elkaar is dat niet. Taylor iets meer, zoals je tegen Ludogorets kon zien. Vos in potentie ook. Maar Berghuis in ieder geval niet. Die kan hoogstens 8 spelen met een dominante 10 en een tegenstander waarvan je weet dat ze niet agressief pressen en de ruimtes in die zone niet al te klein maken.

28-08-2023 12:05

Turbo +41944

Beetje doelpalen verschuiven dit..
Waarom begin je dan over stats als Berghuis precies in dezelfde valkuilen terecht kom qua stats? En waarom hebben we het nu opeens over passlijnen terwijl je ook dat niet gaat kunnen onderbouwen? Je brengt het allemaal heel zelfverzekerd maar het is echt flinterdun.

Kijk gewoon naar de kwaliteiten en kenmerken van desbetreffende spelers ipv naar dit soort losse flodders. Of kijk naar de wedstrijd van Berghuis tegen Feyenoord destijds, volgens mij zijn enige wedstrijd als 8 tegenover enigzins serieuze weerstand. Een eventuele discussie over waarom Berghuis daar zou moeten spelen lijkt me interessanter dan de ander een discussie over Taylor door de strot te duwen.

28-08-2023 12:26

Qifesh +24917

Vos kan beter onder de druk uitspelen door zijn fysiek. Daar legt berghuis het vaak af. Is niet zo'n stoeier ook.

28-08-2023 12:46

Balgevoel +30857

Pieter Zwart valt als eindredacteur, (wedstrijd)analist en 'reanimator' van VI zeer te respecteren, maar ik snap niet echt dat hij het heeft over 'een spits-spits'. Zelfs als je het daarover zou hebben, heb je meerdere types: Lukaku of Aguero? Die Mikautadze, wat ik er inmiddels aan filmpjes en statistieken van heb gezien, lijkt me juist helemaal geen 'spits-spits', van welk type dan ook, die het moet hebben van loopacties in de zestien en werken zonder bal... Gaf vorig seizoen 10 assists, dat is echt héél veel voor een 9... En, over statistieken kun je twisten, maar over heatmaps toch niet, lijkt me... Die jongen loopt echt overal... Is toch gek? https://www.sofascore.com/player/mikautadze-georges/1009372 -> vooral z'n heatmap van vorig jaar... Ik snap hier niks van.

28-08-2023 11:33

Ozymandias +159568

Hij schijnt een zwervende spits te zijn. Wat op papier goed past bij een type Akpom als '10'.

28-08-2023 11:52

Balgevoel +30857

Dat denk ik ook, maar 'goaltjesdief' suggereert voor mij toch meer iemand die vooral in en rond de 16 plakt, loert en amper écht met het spel meedoet. Inzaghi, goaltjesdief, zeg maar. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat Ajax hem als knijpende 7 probeert, met Akpom als 9, Gaaei als 2 en Berghuis als 10... Voldoende opties in ieder geval.

28-08-2023 12:03

Ozymandias +159568

In een andere omschrijving in het Engels werd geschreven dat hij kwaliteiten als 'poacher' heeft. Een poacher is iemand die slim gebruik maakt van de ruimtes in de zestien en een goede afwerker is. Misschien dat hij die kwaliteiten ook heeft terwijl hij een zwervende spits is. Als dat het geval is dan kan hij een speciale speler worden want dat lijkt me een zeldzame combinatie.

28-08-2023 12:05

JTajax +10718

Wat ik tot nu toe van Mikautadze heb gezien (al is dat niet gek veel) vind ik het geen spits. Niet voor een aanvallend team althans, wellicht voor een counterteam. Voor ons zie ik er meer een flank speler in.
Ik zou dan liever (als Mikautadze de laatste aankoop is) met Berghuis op 10 en voorin met Bergwijn, Brobbey/Akpom (afhankelijk van tegenstander en vooral vorm) en Mikautadze (rechtsbuiten) spelen.

28-08-2023 11:33

B2tob4 +12080

Schip@: Die gast koopt een heel nieuw vreemdelingenelftal met bank erbij.

Goed, vertel, wat was volgens jou de beste manier geweest om niet nog eens zo'n seizoen als het laatste mee te maken. Hoor sommigen uitsluitend kritiek uiten, maar enig geduld of de aankopen wellicht toch verrassend goed gaan uitpakken is er simpel niet bij...!

28-08-2023 11:06
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.