Ajax' Kweekvijver: Ajax moet Obispo halen

door BvdPloeg 40

Ajax' Kweekvijver: Ajax moet Obispo halen

door BvdPloeg 40

Laatst geüpdatet

In de rubriek "Ajax' kweekvijver" zoomt Ajax Showtime dit seizoen elke week in op het paradepaardje van Ajax: de jeugdopleiding.

Misschien was de reportage van zeventien minuten bij Ajax TV iets te lang? Misschien werd er iets teveel gesproken over de langverwachte titel van Ajax A1? Misschien was er stiekem een beetje sprake van onderschatting? Na afloop vroeg iedereen zich af waarom Ajax A1 zaterdag in vredesnaam kansloos verloor van PSV. De werkelijke uitleg kon niemand geven.

Feit is dat alle onderdelen zaterdag perfect waren om een feestje te vieren na een succesvol jaar. De zon scheen, alle Ajax-prominenten waren van de partij, de dames met Ajax-shirt maakten giechelend foto’s op de tribune en het kunstgrasveldje op De Herdgang werd vooraf en in de rust heerlijk gesproeid. Waar iedereen rekende op een fijne voorstelling van Ajax, daar was PSV echter zo’n 75 minuten de baas in eigen huis.

En dat was best wel een beetje verrassend. Oké, de PSV-ers leken uit een ton Red Bull te zijn gesprongen, maar het verschil tussen beide teams was vooral na rust groot. Waar PSV fijn combineerde en meerdere malen profiteerde van de ruimtes, daar vocht Ajax met zichzelf. Alle spelers wilden graag, maar er leek een bepaalde verlamming over de ploeg te hangen.

Waar Donny van de Beek en Abdelhak Nouri dit seizoen nog geen wedstrijd werden overbluft, daar liepen zij in Eindhoven bijna de hele wedstrijd achter de bal aan. Het leidde tot frustraties. Indy Groothuizen riep zijn middenvelders tot de orde dat de linies te ver uit elkaar stonden, Van de Beek lag vooral met de aanvallers in de clinch over verkeerde keuzes voorin (of zoals Frank de Boer zou zeggen: de derde fase). Precies die verkeerde keuzes zorgden ervoor dat Ajax geen moment lekker in de wedstrijd kwam.

Damon Mirani zei het in de eerder genoemde Ajax TV-repo nog zo treffend: 'Als het eenmaal gaat lopen, dan blijft het balletje rollen.' Maar het balletje ging niet rond. Balletjes gingen vaker dan normaal achteruit of breed en het middenrif werd zelden gevonden. Als de bal voorin was, liepen Vaclav Cerny en Robert Muric tegen een muur aan. Soms waren daar hele fijne momenten, zoals bij de 1-1 van Muric, maar ze waren te spaarzaam om tegen een sterk PSV aanspraak te mogen maken op een titel.

Voetballend liep het wel vaker eens niet dit seizoen, want ook Ajax A1 won weleens lelijk. Maar ook de vechtlust die dan de punten over de streep trokken, ontbrak. Over beter gezegd: leek simpelweg niet haalbaar. De pijp bij de Ajacieden leek leeg, vooral bij de spelers die wekelijks hun stempel moeten drukken. Jong Ajax, Ajax 1, veel wedstrijden met Ajax A1, men had last van lamme pootjes. Dat kan, maar PSV was in staat om tot kramp aan toe te blijven pushen. Geen titel in Eindhoven, moeten die gekke jongens van Hoofd Jeugdopleiding Art Langerer gedacht hebben. Project geslaagd.

Martijn Berden scoorde twee keer, de middenvelders vonden elkaar makkelijk, maar de grote uitblinker bij PSV was Armando Obispo. Gelinkt aan Ajax in het populaire social media-circuit en omdat Wim Jonk ook in Eindhoven was, mag er van mij gelijk actie worden ondernomen. Het wegvallen van Timothy Fosu-Mensah is dan vergeven en vergeten want Obispo is werkelijk een genot om naar te kijken. Sterk in de duels, in de lucht, opbouwend over de grond en met lange ballen rustig en secuur en bovendien een linker centrale verdediger die bij Ajax zo spaarzaam zijn.

Marcel Brands zal er van walgen, maar na zijn uitspraken in het Algemeen Dagblad over Ricardo Kishna hoeven we het inmiddels toch niet meer te hebben over een gentlemen's agreement? Obispo is een Ajax-verdediger, hopelijk hebben meer mensen dat zaterdag gezien. Ajax moet Obispo halen.

Voor Ajax A1 rest een weekje sippen om daarna nog één keer volle bak te gaan tegen NEC. Nadat Ajax C1 zaterdag om 13.15 uur de titel hopelijk binnen heeft, moet A1 op De Toekomst zorgen voor de kroon op het werk. Twee titels op één dag in Amsterdam, ook dat heeft wel weer wat. Ieder nadeel heb z’n voordeel. Voor Ajax is het zaak om de lamme en verlammende pootjes van tegen PSV uit te schudden om nog één keer alles te geven. De briljante dingen die we het hele seizoen hebben gezien verdienen een titel. Daar kan ook een geniale Obispo en klote-zaterdag in Eindhoven niets aan veranderen.

Door Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: B.vanderploeg@ajaxshowtime.com)

Lees meer Ajax' Kweekvijver:

- # 1: Keihard de beste
- # 2: 'Hier ben je voor geboren'
- # 3: Sigthórssons walhalla
- # 4: Adham 'Suárez' El Idrissi
- # 5: Kun je niet koppen ofzo!?
- # 6: Roadrunner Nunnely
- # 7: Cerny de geweldenaar
- # 8: A1 is meer dan Nouri
- # 9: Magische momenten
- # 10: Korte corners zijn verboden!
- # 11: 'Carel denkt altijd stap vooruit'
- # 12: Who the fuck is Eto'o!?
- # 13: 'Hij blijft zeker'
- # 14: Vijand bejubelt Nouri
- # 15: Een ode aan Van de Beek
- # 16: Ooit trainer van Ajax 1
- # 17: De 10 mooiste jeugdmomenten
- # 18: De 10 openbaringen
- # 19: Karlsson kan aan de bak
- # 20: B1 die De Boer bedoelde
- # 21: Nouri na Sinkgraven
- # 22: Dekker wordt onderschat
- # 23: Hup, ga daar maar zitten
- # 24: De nieuwe Jan Vertonghen
- # 25: Johan heeft altijd gelijk
- # 26: Future Cup B1 in gevaar?
- # 27: Het gelijk van El Mahdioui
- # 28: 'Hij gaat het eerste halen'
- # 29: Nouri krijgt een 8,5
- # 30: Eindelijk echte verdedigers
- # 31: Grote leegte na Riedewald
- # 32: Glimlach tijdens het janken

Lees meer over:
Plaats reactie

afca patrick +1

De centrale verdedigers van de A1 zijn inderdaad om te huilen. Maar ik vind Riedewald en Tete wel twee verdedigers voor de toekomst. Niet als duo aangezien ze beide niet de grootste zijn.

03-05-2015 19:02

MosesD +14643

Ik denk dat Ajax zich even moet focussen op Ajax1. Verder moet een dergelijk jeugdtalent natuurlijk al op veel jongere leeftijd gescout worden.

03-05-2015 15:27

Bobo het Konijn +0

Precies, de AJax opleiding moet terug naar de basis en echt naar talenten die je op jonge leeftijd scout, zit voldoende talent in Amsterdam en omgeving. En dat kopen zullen ze moeten laten. Al zal natuurlijk eerst de bezem door de opleiding moeten. Jonk gewoon trainer worden, die heeft niet de capaciteiten om de jeugdopleiding te leiden en verder zie ik graag ervaren voetbalmensen die de leiding hebben. Dus Jongkind en zijn vriendenclub daar zou ik ook afscheid van nemen. Nee, daar kan echt een stuk professioneler in de opleidng.

03-05-2015 16:53

Hwb +1457

Ricardo Moniz aan het hoofd van de jeugdopleiding. Ik ben voor. Mag hij ook gericht techniek trainen met de aanvallers van het eerste.

Verder lijkt Jongkind en de extra staf die hij meebrengt mij uiterst nuttig, alleen moeten ze ondersteunend zijn ipv dominant.

04-05-2015 09:52

JariBergkamp +0

Aardige speler hoor, maar niet beter dan wat wij hebben rondlopen. De Ligt en Sidoel zijn minstens net zo goed, zo niet beter. Je kunt hem wel proberen te halen, maar heel erg ver zou ik er niet voor gaan. Geen absoluut toptalent

03-05-2015 14:40

JoodTotMijnDood +2

Kunnen we dat soort spelers niet zelf opleiden? Zal wel een exceptionele speler zijn als ik alle verhalen mag geloven maar van een club als Ajax mag je toch zelf verwachten dat ze zulke spelers ook zelf kunnen opleiden.

03-05-2015 14:20

Champy95 +1506

Valt wel mee. Atletisch niet erg bijzonder, voetballend wel goed, en verdedigend laat ie ook nog steekjes vallen.
Wel opvallend dat ie plots met de A1 meedoet. Normaal altijd in de B2, en incidenteel B1.

03-05-2015 14:30

JoodTotMijnDood +2

Oh oke dus het valt wel mee allemaal. Hebben we met De Ligt een betere?

03-05-2015 14:37

Champy95 +1506

Voorlopig wel.

Ik ben benieuwd of Obispo ook kan verdedigen met veel meer ruimte in de rug. Daar oefenen ze bij PSV amper op, omdat ze tegen betere clubs maar op de counter spelen.

03-05-2015 14:45

JoodTotMijnDood +2

Dat ze zelfs in de jeugd daarop trainen zegt eigenlijk al genoeg. Opmerkelijk genoeg liep het qua positie spel bij PSV opeens wel goed (lag deels ook aan Ajax zelf) en haalde middelmatige spelers zoals Lammers en Berden een niveau dat ze volgens mij nog nooit gehaald hebben. Wat vind jij trouwens van Paal? Aardig talent in mijn optiek, doet me een beetje denken aan Wijnaldum.

03-05-2015 15:06

Champy95 +1506

Berden is van hetzelfde niveau als Dekker, technisch wel een stuk minder, maar compenseert dat door meer energie in de wedstrijd te leggen (loopacties, snelheid, duel).

Lammers is volgens mij pas laatste tijd in de spits gaan spelen. Daar kan ik niet zoveel zinnigs over zeggen.

Omdat Paal een donkere jongen is zeker of een vergelijkbaar lichaam heeft? Ik vind Paal wel een betere speler dan Wijnaldum, met andere specialiteiten en eigenschappen.

Het spel van PSV draait om het afstraffen van fouten bij de tegenstanders. Hoe meer fouten Ajax maakt (ook deels afgedwongen door PSV zelf), hoe beter ze in hun spel komen.

03-05-2015 15:17

JoodTotMijnDood +2

Nee meer qua stijl. Allebei fysiek sterk, hebben allebei diepgang en hebben een prima techniek (Paal misschien zelfs wel meer dan Wijnaldum).

03-05-2015 15:32

Champy95 +1506

Ik vind van niet. Maar goed, mensen maken vaak een vergelijking op basis van uiterlijk. Moest Paal blank zijn geweest, was ie weer een Sneijder.

03-05-2015 15:40

JoodTotMijnDood +2

Nee zo ben ik niet aangezien ik ook een kleurtje heb, veel PSV fans vinden dat trouwens ook.

03-05-2015 15:45

Champy95 +1506

Paal is een snelle dartele speler die de bal in de voeten wil.

Wijnaldum is een speler die de nodige stootkracht heeft en de diepte zoekt. Kan ook hele wedstrijden onzichtbaar zijn itt Paal.

De meeste PSV fans maken dan ook een vergelijking op basis van kleur en in dit geval de positie.

03-05-2015 15:49

JoodTotMijnDood +2

Wijnaldum is naarmate de tijd vorderde wel wat zuiniger gaan spelen in tegenstelling tot zijn tienerjaren, toen wou hij ook graag de bal in zijn voeten hebben en dan dribbelen richting het doel. Paal lijkt dan meer op de jongere Wijnaldum qua stijl vindt ik. Maar goed ik denk dat wij er niet uit gaan komen aangezien we beiden een andere mening hebben ;)

03-05-2015 15:52

Champy95 +1506

Keek je al naar voetbal in de beginjaren van Wijnaldum. Uit jouw manier van posten, denk ik dat je nog vrij jong bent.

03-05-2015 15:56

JoodTotMijnDood +2

19 jaren jong. Nee maar ik zie wel eens oude Eredivisiewedstrijden voorbij komen op FOX, op Youtube is er ook genoeg te vinden, en paar maanden geleden nog Feyenoord - Ajax van 2007/08 volgens mij gezien. Ben voetbal echt gaan volgen toen ik 11/12 jaar was dus heb Wijnaldum wel wat jaartjes zien voetballen. Ook in zijn beginjaren bij PSV was hij nogal dwingend in balbezit en erg wild allemaal. Ik zou overigens niet weten wat huidskleur hier te maken mee heeft. Zoals ik al zei we kunnen wel tot 10 uur in de avond doorgaan, het er samen mee eens zijn zullen we niet, jij hebt jouw mening ik de mijne.

03-05-2015 16:09

DeAjacied07 +0

Hij heeft wel een punt over die vergelijking, maar dan wel de beginjaren indd.

03-05-2015 17:18

Sjaakvaak +26579

VdBoomen is juist verdedigend sterk, heel ander type speler. Speelde ook voornamelijk op 6 ipv centraal in de verdediging.

04-05-2015 00:31

JPC40 +3

niet alleen die obispo halen maar ook hun keeper.

03-05-2015 13:37

Champy95 +1506

Laat Van Osch maar in Eindhoven.

03-05-2015 14:27

IboAFCA +16190

Wij hebben Stan van Bladeren. Ongelooflijk dat hij gister niet speelde.

03-05-2015 14:34

JPC40 +3

was hij geblesseerd ???

03-05-2015 16:43

de-Ajacied +8

Niet zo moralistisch, gewoon kopen. Psv leidt ze ook niet zelf op wij ook meestal niet. En als we ze wel hebben zijn ze soms al weg (naar Juventus, Man U) voordat ze in het eerste staan. Het is nou eenmaal zou de groten kopen van de kleintjes. Pech voor Psv.

03-05-2015 13:10

Bobo het Konijn +0

Kopen is toch geen opleiden? Dat is toch wel treurig dat er bij PSV gewinkeld moet worden voor nieuwe spelers. Houd het gewoon bij je eigen opgeleide spelers in plaats van dat neurotische gewinkel bij de concurrentie. Trouwens, om met de Boer te spreken, individuen winnen geen titels wel teams. Dus misschien moet er als team beter gespeeld worden. Of speelt de jeugd nu ook al met die malle 6 in plaats van de Ajax 10. Tsja, die 10 doet aan van Gaal denken en dat is verboden bij het huidige leiding van Ajax.

03-05-2015 12:36

pimp +493

Defensief is het ronduit dramatisch bij ons. Veltman, Viergever is geen duo waarmee we kampioen zullen worden.
Kunnen we niet een lijstje met oude (linker) centrale verdedigers maken die misschien te verleiden zijn om naar ons te komen?
- Barzagli (33)
- Vermaelen (29)
- Moretti (33)
- Agger (30)
- Bruno Alves (33)
- Ricardo Carvalho (36)
- Diego Lugano (34)
- Martin Caceres (28)

03-05-2015 12:03

Qwibuss98 +19

Allemaal, behalve Carvalho, prima verdedigers voor Ajax. Het enige probleem wat altijd zal blijven spelen met dit salaris-/transferbeleid is dat ze voor het geld niet komen. Oplossing hiervoor is natuurlijk een mooie zak met tekengeld en een 'normaal' jaarsalaris. Maar ook voetballen 6 van de 8 in grotere voetballanden, beter weer en noem maar ook, wat ook een probleem vormt. Ajax moet gewoon zoeken naar een LCV die ervaren is, een leider is, 'ja' zegt tegen een mooi tekenbedrag, en in de laatste jaren van zijn carrierre nog zeer belangrijk kan zijn voor ons.

03-05-2015 12:15

Hwb +1457

Probleem is dat die spelers niet willen. Kijk naar dat eerste lijstje. Vermaelen is gewoon uitgesloten, die is net fit na een lange blessure en kan nu dus pas voor zijn kans gaan bij Barca. Er is echt geen enkele reden waarom hij nu naar Ajax zou komen.
Zelfde met Agger, die is om privé-redenen terug gegaan naar Kopenhagen, kans is 90% dat hij daar gewoon zijn carrière volmaakt.

03-05-2015 13:49

Champy95 +1506

Zeker oppassen met Obispo. Er moet wel wat beters rondlopen daarbuiten.
Geen slechte speler, maar ook geen speler met bovengemiddelde kwaliteiten ofzo.

Niet echt atletisch, vrij statische speler, ..

03-05-2015 11:50

IboAFCA +16190

Goede speler inderdaad. Obispo heeft volgens mij al een contractvoorstel van PSV gekregen, maar heeft die door bepaalde redenen (nog) niet getekend. Aan interesse heeft deze jongen niet te klagen, hij staat namelijk ook in de belangstelling van Dortmund, Man U en Arsenal. Dus als wij zo'n talent op kunnen halen zal ik het alleen maar aanmoedigen. Aan de andere kant kan je ook verwachten dat PSV een aantal spelers uit onze jeugdopleiding oppikt.

03-05-2015 11:32

ajaxmening +2

Dank goed stuk Bram !.

03-05-2015 11:22

raarmaarwaar +0

Psv heeft ook meerdere spelers van ons benaderd/gepolst. Sidoel en Malen horen hier ook bij.

03-05-2015 11:08

mistermiyagi +7

Ajax doet er goed aan deze benjamin binnen te halen, NET 16 jaar! 05-03-1999

03-05-2015 10:51

Hwb +1457

Verwijzing naar Gentleman's Agreement ivm Kishna is onzin. Die afspraak zou gaan over het niet bij elkaar weghalen van jeugdspelers. Dat is Kishna niet.

Maarja, Agreement is volgens mij sowieso van de baan, dus ook niet zo relevant.

03-05-2015 10:40

paulurs +0

Spelers mogen van mij prima van Ajax naar PSV, dat zijn niet de spelers die Ajax moet willen. Als ze zijn te overtuigen, mogen ze gaan.

Het kan zelfs de competitie sterker maken als we onderbezette plekken kunnen opvullen bij elkaar. Ik denk dat wij prima af kunnen met een vleugel speler minder, als we daar bijvoorbeeld een verdediger voor terug krijgen.

Dat betekend niet dat we moeten gaan samenwerken, maar dat gentleman's agreement vind ik echt onzin.

03-05-2015 13:22

raarmaarwaar +0

Ajax is nog niet helemaal overtuigd, misschien na gister wel, en kijkt in het binnenland (nog 1 andere kandidaat) en buitenland (ook bij absolute topclubs, zoals gistermiddag) ook naar andere spelers voor deze positie.

03-05-2015 10:14

BvdPloeg +0 editor

Klopt, Ajax is volop bezig, maar het was niet de eerste wedstrijd die ik van Obispo zag. Echt iemand die duidelijk een hoge standaard heeft.

03-05-2015 10:22

@ABVAJAXoptwitt +66

Goede column, van wat ik gelezen heb is die Obispo en sterke LCV en daar ontbreekt het inderdaad wel aan in onze jeugd. Hopelijk bewandelt hij dan net als Bazoer het pad van de jeugd van PSV naar ons eerste elftal!

03-05-2015 10:01
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.