Van 't Schip: 'Terugkeren bij Ajax zou goed voor mij zijn, voelde Daniëlle, ook als rouwverwerking'

door Bart Veenstra 111

Bron Het Parool

Van 't Schip: 'Terugkeren bij Ajax zou goed voor mij zijn, voelde Daniëlle, ook als rouwverwerking'

door Bart Veenstra 111

Bron Het Parool

Laatst geüpdatet

John van 't Schip heeft naar eigen zeggen volop tijd om stil te staan bij het overlijden van zijn vrouw Daniëlle. Dat vertelt de trainer van Ajax in een interview met Het Parool. Vlak nadat zijn vrouw kwam te overlijden, nam Van 't Schip het stokje bij Ajax over van de vlak daarvoor ontslagen Maurice Steijn.

In het interview met Het Parool krijgt Van 't Schip de vraag of hij tijdens zijn werk weleens aan zijn vrouw denkt. 'Niet veel, omdat ik als trainer heel erg opga in het moment. Maar af en toe hoor ik haar stem of zie ik haar lach in gedachten voor me. Ze zit als het ware in mijn lichaam verweven', zegt Van 't Schip, die in de auto of thuis meer aan zijn overleden vrouw denkt. 'Onze dochter Estelle woont bij mij, samen spreken we veel over Daniëlle. Ook komen veel mensen over de vloer die haar hebben gekend. Naast mijn functie als trainer is er veel tijd om bij haar overlijden stil te staan.'

De vrouw van Van 't Schip overleed op 10 oktober, waarna hij op 30 oktober aan zijn klus bij Ajax begon. De trainer snapt dat mensen denken dat dat te snel is. 'Maar het ziekteproces duurde twee jaar. We wisten dat het moment van overlijden eraan kwam. En mijn vrouw wilde graag dat ik na haar dood weer aan het werk ging. Ze vond dat ik dat tijdens haar ziekbed al moest doen, maar dat wilde ik niet. Toen wilde ik er voor haar zijn.'

'Terugkeren bij Ajax zou goed voor mij zijn, ook als rouwverwerking'

Werken in het voetbal hoort erg bij Van 't Schip, zo stelt hij. Zeker werken bij Ajax. 'Dat is mijn jeugdliefde. En het was ook de jeugdliefde van Daniëlle. We hebben elkaar bij Ajax ontmoet. Haar moeder Willeke Alberti was toen met Søren Lerby, die bij Ajax speelde. Terugkeren bij Ajax zou goed voor mij zijn, voelde Daniëlle. Ook als rouwverwerking. Die combinatie zag ze als iets heel positiefs', zegt Van 't Schip, die bij de spelers van Ajax aangaf dat zijn vrouw hem zag als Ajax-trainer. 'Ik heb de spelers bedankt voor de manier waarop we de eerste dagen met elkaar hebben gewerkt. Ik voelde een ongelooflijke energie tussen hen en de nieuwe staf. Iedereen wilde dat het beter ging met Ajax dan het tot dusverre was gegaan. Die wisselwerking heeft me geholpen om met het verlies van mijn vrouw om te gaan, zo zei ik.'

Onlangs gaf Willeke Alberti in Privé aan Van 't Schip het hart heeft teruggebracht bij Ajax. Zelf wil hij er niet zo over praten, zegt hij. 'Ik doe wat ik denk dat goed is. Dat is soms vragen hoe het met spelers gaat, maar dat is ook duidelijkheid geven aan de jongens. Vaste spelelementen laten we tijdens de trainingen steeds terugkomen', aldus Van 't Schip, die een erfenis aantrof bij Ajax toen hij begon. 'Maar ik heb meteen gezegd: jongens, ik zet een streep onder het verleden en iedereen begint bij nul. Het is vooruitkijken, hard werken en beter worden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het vertrouwen was broos. Ajax stond achttiende. We hebben stappen gezet, maar het moet en kan nog beter.'

Lees meer over:
Plaats reactie

PH2BOT +40469

3 assistent-coaches van niks en een stelletje brandhout in het veld laten John 'Down under' gewoon in de stront zakken. Geen wedstrijdmentaliteit.. geen teamspirit en geen Ajax eergevoel. Z.s.m. weg met deze shitzooi.

22-12-2023 21:43

MichelAngelo66 +22258

John, je kan zelfs niet even weg naar de trouwerij van je zoon. Je hebt je assistent niet gezegd dat hij de luiertjes van die jongens niet zo strak moet doen! Dan kunnen ze niet lopen!

22-12-2023 20:36

PH2BOT +40469

...natte luiertjes ook nog.

22-12-2023 21:45

Betuwe85 +20845

Nou John je hebt je handen vol dus veel tijd voor verwerking zal je niet hebben denk om je zelf want schijnbaar kan de selectie niet zonder jou bepaalde dingen opbrengen

22-12-2023 15:46

leeke +10406

Met hem ook niet , van zulke middelmatige spelers kan je niets meer maken op deze leeftijd. Van heel de selectie zijn er 4 spelers Ajax waardig meer niet. Hebben we met hem erbij allang kunne. Constateren (Almere)

22-12-2023 18:32

3sterren +20205

Na de winterstop kan Schippie opnieuw beginnen met het oplappen van de doodzieke patiënt Ajax.

De patiënt was redelijk aan de betere hand, maar door toedoen van een incapabele trekpop binnen de technische staf, is de patiënt in één week weer geveld door een ernstige griep, die COVID-19 doet verbleken.

De Corona pandemie hield Nederland ruim twee jaar in zijn greep.
Ik ben heel benieuwd hoeveel tijd het herstel van Ajax in beslag zal gaan nemen.
Dokter John is voorlopig nog niet uitgedokterd, vrees ik ...

22-12-2023 15:21

Dolblij +45436

Wellicht is de toestand van Ajax zelfs teveel voor deze goede dokter, en is een chirurgische ingreep nodig. Het kan zo maar zijn dat er heel diep gesneden moet worden om de juiste mentaliteit weer te vinden.

22-12-2023 16:37

Merrick +6783

Ik denk eerder dat er 12 dissonanten verwiijderd dienen te worden. Daarna zal het hesrtel intreden.

22-12-2023 19:28

3sterren +20205

Zeker. Zelfs goedaardige gezwellen kunnen veranderen in kwaadaardige tumoren ...

22-12-2023 20:34

PuntNaarAchterSVP +5359

Volgens mij is het probleem niet onze trainer, maar met name dat onze 'vedettes' met ervaring in het veld niet mentaal sterk genoeg zijn om hun dragende rol te nemen. Dan doel ik op Berghuis en Bergwijn.

Als het niet loopt staan zij niet op, maar treuren ze bij balverlies, en verzaken ze in het meeverdedigen. Dat is sowieso een nadeel van je ervaren krachten voorin hebben staan: die ervaring is lager op het veld belangrijker (want daar moet je organiseren) dan hoger op het veld (waar creativiteit op 1 staat).

Het is dus tijd om Berghuis en Bergwijn te laten gaan om plaats te maken voor volwassen verdedigers, maar met name volwassen middenvelders.

Opstellingkjes maken, of Sosa in plaats van Marta (hoe terecht dit ook zou zijn) gaat dit Ajax niet stabiliseren.

22-12-2023 13:48

Web +178830

Hier trapt geen trainer in, en stop met John de schuld te geven
Ik ben er van overtuigd als je een topper benadert, vraagt hij bedenkt tijd om de spelers te analyseren
En dan komt hij net als ons tot de conclusie dat er hoogheid 5 of 6 kunnen blijven, dat moet je afstand doen van 15 spelers met een slechte restwaarde

Ajax staat gewoon voor een heel groot probleem, wees daar van doordrongen
Ajax is niet bij machte om een topper te halen, om aan zijn eisen te voldoen
Of denk je dat die trainer zijn naam te grabbel gooit, en elders in Europa wel mag kopen

Nee dit los je niet zo maar op

Een voordeel iedereen is er inmiddels er achter binnenskamers bij Ajax en zelfs wijzijndebeste met zijn mee lopers

22-12-2023 13:32

Jarivanheumen +5684

Ga eens een keer met een middenveld spelen. Kap met die diepstaande tien . Brobbey redt zijn eigen wel

22-12-2023 13:22

Simpelishetmoeilijkst +25345

In mijn mening kunnen wij als supporters JohnnIet genoeg bewonderen voor wat hij voor de club heeft gedaan , zelfs al is hij zeker geen top-trainer. Hij heeft veel verbetering gebracht, en er ligt zo langzamerhand een basis voor een nieuwe trainer, om Ajax terug te brengen waar het hoort, aan top.

22-12-2023 13:14

Web +178830

Zeker ik waardeer hem enorm om Ajax te helpen in deze situatie
En dan heb ik het nog eens niet over de zeer wankele selectie waar geen enkel evenwicht in zit

22-12-2023 13:36

MichelBoerebach +29216

Het is er niet echt veel beter van geworden. De atmosfeer daarentegen wel.

22-12-2023 16:50

PaulEast +7917

Met alle respect voor van het Schip. Ajax is geen welkome afleiding maar een noodlijdend instituut dat aan het infuus ligt. Een ernstig zieke patiënt die onmiddellijk professionele en adequate hulp nodig heeft. Dat doe je er niet bij voor de afleiding. Ajax heeft professionels nodig a la ten Hag en Overmars die 24/7 bezig zijn met de club.

22-12-2023 13:12

Qifesh +24917

"professionels"

die antony kopen voor 100m en bezig zijn met vrouwtjes bij ajax terwijl je gewoon met een voormalig ms holland getrouwd bent..

22-12-2023 13:22

PaulEast +7917

Cruijff zij het al… elk voordeel heeft zijn nadeel. 😄

23-12-2023 17:36

krachtpatser66 +547

En dan laten de spelers hem zo in de steek!. Laag en onmenselijk!. Ze laten hem gewoon vallen. Totaal geen respect voor hun trainer. Ze zouden zich echt diep moeten schamen!.

22-12-2023 12:54

Juan62 +46334

Niet te geloven, toen deze trainer instapte stonden we onderaan.
Met hetzelfde materiaal zijn we omhoog gesprongen op de ranglijst.
Nee het is nog niet goed ,maar de negatieve beetweterige reacties hier zijn ook belachelijk, we stonden 18de!

Met de door topreactie genoemde 'experiment Martha' kwam er een nieuwe energie, en ja de laatste wedstrijden viel hij ook terug.

Maar zeiken over J vh Schip door beetweters komt dom en zeer ondankbaar over.

Helemaal door de 'kenners' die iedere aankoop van de door hen geadoreerde TD als nieuwe Messi omschreven en verwelkomde.

22-12-2023 12:45

GNBL +90119 moderator

"Met de door topreactie 'experiment Marta' kwam er een nieuwe energie, en ja de laatste wedstrijden viel hij ook terug."

Niet alleen de laatste wedstrijden. Het leek vanaf het begin verdedigend al nergens op, maar in de eerste wedstrijden had hij geluk dat hij alleen aan aanvallen hoefde te denken. Het is gewoon te gek voor woorden dat een speler die al in jong Ajax is afgetest op meerdere posities als linksback telkens de voorkeur krijgt boven een Kroatische international die een jaar geleden nog in de halve finale van het WK stond.

Het begint een beetje op een obsessie te lijken bij Ajax om jeugdspelers koste wat het kost door te laten stromen, terwijl de kwaliteit overduidelijk ontbreekt. En daar ligt meteen het echte probleem.

22-12-2023 12:50

Koekie87 +21012

Is toch heel simpel. Die Martha staat er gewoon puur in onder het mom van Ajax DNA en kijk mij eens als trainer dat ik wel de keus maak om er eigen jeugd in te zetten. Scoor je toch wel weer wat pluspunten bij de achterban. Dat die jeugdspeler eigenlijk helemaal niet geschikt is voor Ajax1 is voor latere zorg.

22-12-2023 13:03

paulis +10276

De alternatieven zijn net zo slecht, zo niet slechter. De selectie kan Van het Schip niet veranderen. Dat mensen echt denken dat John van het Schip niet gewoon zijn beste spelers opstelt, maar dat er een soort CompLot!@%@% is om Nederlandse spelers voor te trekken is echt krankzinnig. 🙈

22-12-2023 13:09

Ajax14AMS +25205

Sosa kan net zo slecht verdedigen. Bij Kroatie heeft hij de luxe dat Gvardiol alles voor hem kan opknappen. (en zelfs daar staat hij normaal gesproken niet in de basis)

22-12-2023 13:11

Juan62 +46334

GNBL

Die Kroatisch international maakt er ook een potje van.

Wat misschien al eerder is gebleken ik ben een voorstander van eigen jeugd spelers eerst ;) als hij minstens .gelijk aan de aankoop is
Als oudere Ajaxfan heb ik de successen met zelf opgeleidde spelers meegemaakt.
De waanzin van nu heb ik nog nooit meegemaakt, dit alles begon met een lading aankopen.

Misschien dat Sosa of Satulo prima waren om in te stromen bij een team wat er al stond, maar nu kijk ik naar onzekere spelers waarvan het lijkt dat ze niet kunnen voetballen.

Geef dan maar eigen jeugd een kans, waarbij wel de opmerking dat Marta van mij de laatste wedstrijden niet opgesteld had hoeven worden.

Mijn opmerking ging vooral over het neersabelen van onze huidige trainer zonder enig respect, dan wil ik weerwoord geven

22-12-2023 13:30

Qifesh +24917

goed weerwoord hoor juan..

"Geef dan maar eigen jeugd een kans, waarbij wel de opmerking dat Marta van mij de laatste wedstrijden niet opgesteld had hoeven worden"

precies deze relativering is nodig, en dan is gisteravond toch weer bewezen dat avila er gewoon ook niets van kan. Sosa meteen aan die turkse club verkopen als zelfs martha zelfs net zo slecht speelt als die twee, en dat voor een voormalig rechtsbuiten die niet eens zoveel opviel in jong ajax.. . Het verschil is het salaris en de opleidingskosten van martha zijn een fractie van het transferbedrag. Een gooijer gaat het 100% beter doen dan die miskookthat's aankopen..

22-12-2023 14:00

MichelBoerebach +29216

Dat haarbandje, man. Welke coach wil er nu geen speler met een haarbandje in de basis? Hij zou er bij mij altijd in staan.

22-12-2023 16:55

Slang3 +46029

laatste 5 wedstrijden*

22-12-2023 13:07

Koekie87 +21012

We hebben gewoon een soort ten Hag of Louis van Gaal nodig die al die zogenaamde vedettes even op hun plek zet. Met dat pappen en nathouden bereik je helemaal niks.

22-12-2023 12:34

Aurelius1 +19736

Haha, Ten Hag die als een totale clown wordt gezien in Engeland en een geweldig elftal kado kreeg van Overmars. Wat heeft die man geluk gehad dat ie bij de Eagles met Overmars klaverjaste.

22-12-2023 12:52

Ajax14AMS +25205

Dislike 👆👆

22-12-2023 13:12

RadheAjax2021 +17911

Het maakt niet uit welke trainer je voor deze selectie van knuppels neerzet een succes zal het nooit worden.

Van t schip valt weinig tot niets eigenlijk kwalijk te nemen. Mensen als Mislintat, van Halst, Hendriks die moeten kwalijk genomen worden. Steijn kun je het kwalijk nemen door niet met de vuist op tafel geslagen te hebben voor betere spelers.

We zijn de afgrond in geduwd en dit gaat niet op korte termijn veranderen. Een grote deel van deze strontzakken worden helaas behouden omdat je ze nergens anders kwijt kunt raken.

22-12-2023 12:33

Juan62 +46334

Van Halst kan je dit niet kwalijk nemen

22-12-2023 13:34

LOCAmpos +10509

Probleem gaat nu een beetje worden dat al onze “vedettes” iedere nieuwe interessante optie als trainer zouden zien als een idioot, gek, mafkees etc omdat ze 2x vertederd zijn door een arm-om-de-schouder interim als Schip en Heitinga. Goed voor tijdelijk, niet voor de langere termijn. Maar ik neem aan dat gezien zijn Cv hij dit zelf ook zal begrijpen

22-12-2023 12:06

Qifesh +24917

"iedere nieuwe interessante optie als trainer zouden zien als een idioot, gek, mafkees etc omdat ze 2x vertederd zijn door een arm-om-de-schouder interim als Schip en Heitinga"

wat een simpele psychologie zeg ey..

22-12-2023 12:37

LOCAmpos +10509

Simpel, zeikerds. Toch makkelijk om een ieder met een andere mening zo weg te zetten.
Maar zeg ey, door de diepgaande analyse van Qifesh ben ik anders naar de zaak gaan kijken. Bedankt knul.

22-12-2023 12:44

Qifesh +24917

ook jij bedankt voor die zogenaamde psychoanalyse hey!

22-12-2023 13:20

Qifesh +24917

hij haalde ons gewoon rustig uit het rechterrijtje, maar inmiddels zijn de zeikerds hier weer van mening dat er geen verschil is tussen van 't schip en valkanis/steijn/heitinga/maduro/schreuder aan de zijlijn. Sterker nog: dat van 't schip eigenlijk niets heeft bereikt.. ik weet wel dat gisteravond teleurstellend is maar gaan we nu weer doen alsof we die vooruitgang niet hebben gezien? Ik zag namelijk wel weer een tijdje een ajax waar spelers echt voor elkaar door het vuur gingen. Het is het enige startpunt dat je kunt creëren.

22-12-2023 11:52

AjaxPassion +3899

That's how the wappies roll.
Het ligt ook überhaupt niet aan de trainer, want met deze kutselectie is gewoon geen land te bezeilen.

22-12-2023 12:02

Qifesh +24917

Je kunt ook wel wat bereiken, maar de meesten hier begrijpen niet eens waarom er bv een wissel werd gedaan (door bv een blessure) en vervolgens de trainer direct wegwensen.. Willen ook graag een andere trainer (die bv niet eens wilde komen)

22-12-2023 12:12

OuweDibbes +11951

Schippie ging toch maar met dit kutteam aan de slag. Hij kan het alleen maar slecht doen.. en doet het omdat hij net zoveel van Ajax houdt als wij..

En Maud Hendriks, mister topsport? Die krijgt 160 k bonus voor iets wat Ajax als een onbelangrijke rol communiceert.

22-12-2023 11:52

Craain +4968

Hendriks is voornamelijk bezig met renovatie bij de Toekomst, topsport aan het bouwen, uitbreiden.

22-12-2023 12:15

RadheAjax2021 +17911

Ja dat is goed te merken want er breekt veel door bij Ajax.

22-12-2023 12:26

wijzijndebeste123 +164780

Schip is het type Heitinga. Een huis-tuin-en-keuken trainer (zijn palmares onderstreept dat) die goed is met de jongens. Na een trainer waar de spelers een hekel aan hebben zorgt dat in het begin voor een frisse wind en dus betere resultaten (zoals ook bij Heitinga na Schreuder en bv. ook Solskjaer na Mourinho). Ebt die frisse wind weg dan blijft er weinig tot niks over. Ajax moet echt asap een trainer met een uitgekiende aanvallende voetbalvisie aanstellen. Knutsen, Farioli en als je per se xenofobisch een Nederlander wil dan moet je voor Dave Vos gaan. Pas dan kunnen we voetbaltechnisch en tactisch stappen gaan maken. Daarom snap ik er ook niks van dat Kroes en Van Gaal Schip direct tot t einde van t seizoen aangesteld hebben. Zij wilden echter ook Steijn laten zitten dus verrassend is t niet. Wel zeer zorgelijk.

22-12-2023 11:49

Craain +4968

Van het Schip is heel goed met iedereen en met de media, zeer aardige gozer. Maar als trainer heb ik wel bedenking bij... Zijn staf, echt dramatisch, ver onder de niveau. Totaal geen kwaliteit.

22-12-2023 12:16

AjaxPassion +3899

Wat zijn de wappies hier toch ondankbare wezens. Ze betichten van het Schip (na Steijn) van politieke spelletjes omdat ze nog steeds denken dat Mislintat goede aankopen heeft gedaan, maar in werkelijkheid moet hij werken met een van de slechtste Ajaxselecties aller tijden.

Van het Schip doet het nog lang niet zo slecht als je Valkanis en Maduro nu weer hebt zien aankloten. We mogen van het Schip met zijn allen wel eens wat dankbaarder zijn voor wat hij voor Ajax over heeft.

22-12-2023 11:44

Aspers73 +3241

En hoe ze door het vuur gingen voor hem gisteren, ongekend!

22-12-2023 11:42

AjaxPassion +3899

Ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar Schip is al een week in Australië. Jij bent dus 1 van die wappies.

22-12-2023 11:45

Aspers73 +3241

Dat weet ik en daarom zei ik het ook. Hij is even weg en ze bakken er al niks meer van terwijl ze zo voor hem door het vuur zouden gaan.

22-12-2023 11:48

AjaxPassion +3899

Ah verkeerd begrepen, excuses.

22-12-2023 11:58

AjaxDeBesteClub +18786

Goed signaal ook om een hele week naar Australië te gaan en een opdracht te geven aan zijn inspiratie loze assistent om het tweede dan maar op te stellen. Nee echt een top coach. Even serieus, dit zie je echt nergens. Nog niet bij een vierde klasser in Frankrijk

22-12-2023 14:32

Jarikoning +7300

Er zij enkele trainers met echte meerwaarde maar 90% is gewoon een trainer omdat je een trainer moet hebben.
Schip is er ook zo 1. Alle sentimenten weggelaten is het nooit een topper geweest.

22-12-2023 11:35

AjaxPassion +3899

Het ligt niet aan de trainer, het ligt aan onze ongeëvenaarde kutselectie. Richt je pijlen dus maar op Mislintat.

22-12-2023 11:46

AjaxDeBesteClub +18786

Mislintat is al weg dus daar heb je geen klote aan. Als je wilt verbeteren moet je kijken naar wat er nu is. Een hele matige trainer die niet het maximale haalt uit de selectie. We verliezen continue (punten) tegen veel slechtere teams.

22-12-2023 14:33

Qifesh +24917

sentimentele reactie dit.. wie hadden we moeten halen volgens jou???

22-12-2023 11:46

Jarikoning +7300

Zo vaak hier geroepen een buitenlandse trainer die geen lijntjes heeft met wie dan ook.
Gallardo was vrij. Rodgers, ofeen ervaren rot als Hiddink Advocaat van Gaal

22-12-2023 11:49

Qifesh +24917

gallardo wilde niet (voor de tigste keer) louis van gaal heeft gezondheidsproblemen en kreeg geen toestemming meer van mevrouw.. dick advocaat lijkt jou wel een TOPPER..

22-12-2023 11:54

Aurelius1 +19736

Wanneer begrijpen mensen nu eens: het maakt he-le-maal niets uit welke trainer je aanstelt. Helemaal niets. Het trainerschap is een showberoep, trainers hebben geen enkele invloed op de prestaties. Na Schreuder, Reiziger Heitinga, Steijn en Maduro is Schip alweer de zesde trainer die van supporters moet vertrekken. Ik had het al vlak na de aanstelling van Schip verteld: wacht maar, over twee maanden nemen de verwachtingen toe, en dan moet van 't Schip alsnog vertrekken. Supporters zijn onverbeterlijk. Die willen en kunnen maar niet begrijpen dat de kwaliteit van de spelersgroep het resultaat bepaalt, geheel in lijn met nationaal en internationaal onederzoek. Die blijven maar in Sinterklaas geloven, ook al is er duizend keer gezegd: Sinterklaas bestaat niet.

22-12-2023 11:24

Gizcobar +369

Hou toch op. Als stel je 600 coaches aan verandert er niks. Kijk naar wat er op het veld staat. Het gaat al beter dan onder steijn, probeer maar derde te worden.

22-12-2023 11:37

Aspers73 +3241

Onzin. Bosz doet het 10x beter dan v Nistelrooij met vrijwel hetzelfde materiaal.

22-12-2023 11:43

Qifesh +24917

hetzelfde materiaal? naast ajax volg je ook geen psv als je dit ook al zegt..

22-12-2023 11:48

Aurelius1 +19736

Ja. Daarom is Bosz drie keer achter elkaar ontslagen en vinden ze 'm in het buitenland een totale clown lol.

En hetzelfde materiaal? Lachwekkend dat je dit beweert. Er is een heel nieuw team aan spelers gekocht man.

22-12-2023 11:54

ArnoAjax +1683

Geef hem de kans! bij Ajax.

22-12-2023 11:22

freak31 +5676

Het is klaar met Schipje. Hij heeft prima op de winkel gepast de afgelopen weken, maar het is nu tijd om door te pakken. Hij zit er toch als interim, dus dan kun je nu beter de pleister er af trekken dan tijdens de zomerstop. De tweede seizoenshelft duurt gewoon nog te lang om met hem aan het roer door te blijven experimenteren met alle gevolgen van dien. Ga hard op zoek naar een opvolger de komende weken. Hopelijk zijn ze daar as we speak gewoon al mee bezig! Dit kan zo niet langer.

22-12-2023 11:16

Koekie87 +21012

Idd en mogen hem ook echt wel verantwoordelijk houden voor dat slechte spel van gisteren, want je kan mij echt niet wijsmaken dat Valkanis die opstelling even allemaal op eigen houtje heeft bedacht zonder medeweten van van 't Schip.

22-12-2023 11:23

freak31 +5676

Nee, hij hield constant contact met hem in Aussie dus hij had geen carte blanche, Valkanis.

22-12-2023 11:37

Koekie87 +21012

Dat zeg ik toch dat Valkanis idd niet zelf de opstelling heeft gemaakt.

22-12-2023 11:48

AjaxPassion +3899

Hij heeft letterlijk gezegd dat hij de boel over zou dragen en dat hij zich volledig ging richten op de familie. De opstelling en tactiek kwamen volledig op het conto van Valkanis en Maduro.

22-12-2023 11:48

Craain +4968

Vooral Maduro toch. Op de reserbank is Maduro heel dominant aanwezig en bemoeit zich werkelijk overal en denkt alles beter te weten. Valkanis komt bij mij als rustig over.

22-12-2023 12:18

Epiret +4417

Hou toch op! Met de huidige flegmatieke spelers zonder winnersmentaliteit gaat geen enkele trainer succes behalen. Na gisteren is mij dat wel duidelijk geworden. Hoe kon een amateurelftal van o.a. schilders en rechtenstudenten, die max 2 x per week trainen , winnen van een gelouterde profclub met duurbetaalde spelers, trainer en staf? Niet omdat ze beter zijn maar alleen maar omdat ze de absolute wil hadden om te winnen….

22-12-2023 11:26

freak31 +5676

Daarom moet er aan de bovenkant wat veranderen, trainer/staf en op het veld.

22-12-2023 11:37

OuweDibbes +11951

Nee begint met RVC Lenderink en Hendriks.. Als je MT niet op orde is, sijpelt door naar beneden.

22-12-2023 11:54

freak31 +5676

Dat heeft er niets mee te maken, Frank de Boer heeft het ook goed gedaan ondanks problemen in de top destijds.

22-12-2023 13:05

GNBL +90119 moderator

Heel domme beslissing om in oktober een interimtrainer aan te stellen tot het einde van het seizoen. Past precies in het visieloze beleid van Ajax de afgelopen jaren.

22-12-2023 11:12

Aurelius1 +19736

Vreemd. Je was dolenthousiast toen van 't Schip werd aangesteld. Het zou een totaal andere wereld worden. Er was een wereld voor Steijn en een wereld na Steijn...

22-12-2023 11:16

GNBL +90119 moderator

Nee hoor. Ik had respect voor John dat hij wilde instappen in zo'n moeilijke periode voor hem als persoon. John als trainer had ik eigenlijk weinig verwachtingen van gezien zijn matige CV en ja dan vind ik het een domme beslissing om zo vroeg in het seizoen al te beslissen dat iemand het seizoen mag afmaken als interimtrainer.

Dat zijn twee hele verschillende dingen.

22-12-2023 11:21

Aurelius1 +19736

Haha. Dus er moet wéér een nieuwe trainer komen. Lachwekkend. Het ligt natuurlijk totaal niet aan de spelersgroep. Nee, het is weer eens de trainer lol.

22-12-2023 11:28

afct +8976

Dat komt denk ik een beetje voort uit dat wij geen technisch directeur hebben. Ik denk dat ze eerst op kroes wachten dan een td en dan een trainer. Duurt allemaal enorm lang maargoed nu kunnen we beter rustig opzoek naar geschikte mensen dan weer gehaast.

22-12-2023 11:29

AjaxPassion +3899

Wat ben je toch ook een heerlijke populist.

Kun je nu nog steeds niet toegeven dat heel deze teringzooi is veroorzaakt door jouw held Mislintat?

22-12-2023 11:50

Aurelius1 +19736

Er is een narratief gecreëerd en van 't Schip dient nu de rol te blijven spelen die de media hem heeft toegedicht. Misschien ging ie wel vreemd, hield ie niet meer van z'n vrouw, of whatever. Maar nee, hij is bij Ajax teruggekeerd voor z'n vrouw, hij deed het voor z'n vrouw. Niet voor twee ton per maand en het feit dat ie z'n kleurloze trainerscarrière weer glans kon geven.

22-12-2023 11:05

036AFCA97 +146682

Alle respect voor John. Echte Ajacied, maar in mijn ogen niet de juiste trainer. Ik zou alsnog proberen een topper te halen in de winter die dan de komende maanden de fundering kan leggen voor komend seizoen. Knutsen lijkt me nog steeds een goede optie.

22-12-2023 10:16

Oxxer +164598 moderator

Wordt volgen mij heel lastig, Kroes is officieel nog niet begonnen en Jv'tS en Valkanis hebben een contract tot einde seizoen. Ben het met jou eens dat Schip een aimabele man is, kind van de club, dan nog een betere trainer is gewenst.

22-12-2023 10:50

AjaxPassion +3899

Wat een verstand. Je denkt dat er ook maar 1 trainer is die iets kan maken van deze teringzooi?

Als je 1 schuldige voor dit spel moet aanwijzen is het Mislintat. Die heeft de selectie samengesteld en die heeft ervoor gezorgd dat Bosz niet is gekomen. Want Bosz wil inspraak in het transferbeleid.

Buiten dat, denk je nu werkelijk dat er ook maar 1 'topper' instapt in de huidige teringzooi? Er is nog niet eens een directie of een TD die hem van fatsoenlijk materiaal kan voorzien, dus dit gaat niemand doen.

Helaas wordt het wachten op de aanstelling van Kroes en consorten.

22-12-2023 11:55

AjaxDeBesteClub +18786

Je moet dingen van elkaar scheiden. Een zeer aangrijpende situatie en een hele sympathieke man. Tegelijkertijd bakt hijer als trainer helemaal niets van. Je kan onmogelijk tevreden zijn als je punten laat liggen tegen Zwolle en Almere. Zo snel mogelijk doorschakelen.

22-12-2023 10:14

MarcHogervorst +35302

Hij is ook interim! Dat weet hij zelf ook. In tegenstelling tot Heitinga.

22-12-2023 10:16

AjaxDeBesteClub +18786

Interim van driekwart jaar. In tegenstelling tot met Heitinga zit er nu een hele winterstop tussen. Grijp dat aan om een geschikte trainer te halen. Ajax kan het zich nu echt niet meer veroorloven om door te blijven modderen.

22-12-2023 10:22

Slang3 +46029

welke club ontslaat er een trainer in oktober om verder alleen een interim aan te stellen?

22-12-2023 10:31

MarcHogervorst +35302

Dus als die Noor alsnog naar Ajax wil komen, dan gaat John niet een stapje terug doen?

22-12-2023 10:39

4bier +31367

Waarom in hemelsnaam zou Knutsen in Ajax stappen?

22-12-2023 10:36

AjaxDeBesteClub +18786

Omdat het nog steeds een mooie stap hogerop is. Als je slaagt, dan raken de topploegen geïnteresseerd. En slechter dan Schreuder, Steijn en ook Van het Schip en Heitinga kan je het bijna niet doen.

22-12-2023 14:39

Ajaxfan31183 +16391

Wat een onzin, zelfs een trainer ala Guardiola kan van dit hoopje stront geen chocola maken, de trainer is toegewijd aan de spelers waar hij mee moet werken.

22-12-2023 10:40

AjaxDeBesteClub +18786

Ik denk dat je met deze selectie lachend 3e van Nederland kan worden. En een toptrainer kan er in elk geval het maximale uithalen en daarbij op een goed manier aangeven hoe het team versterkt moet worden. Het is een lange termijn job.

22-12-2023 14:41

j0rnnn +5104

Wat fijn dat dit een publiekelijke rauwverwerking wordt. Blijkbaar heeft Nederland zo’n honger om overal bij te zijn dat de pers continue de neiging voelt om John maar zijn ellende te vragen.

22-12-2023 10:08

Epiret +4417

Ik vrees dat het ontbreken van de echte winnaarsmentaliteit en het teveel aan flegma bij meerdere spelers het kernprobleem is. En vervolgens heeft dat zijn weerslag op de rest van de spelers. Van het Schip zal dat helaas ook niet kunnen oplossen. Enige remedie : de rotte appels verwijderen uit de selectie (hopelijk kunnen ze verkocht worden) en jongens met de juiste mentaliteit aantrekken.

22-12-2023 09:45

Thaschja55 +1706

Mooi stuk van John maar veel beter kan het niet met deze voetballers helaas. die griek gisteravond moet je nooit meer opstellen die had er helemaal geen zin in en meer van die gasten afscheid nemen en weg er mee.

22-12-2023 09:37

HarryHarHar +3018

Als je als kok een krat krijgt met half tuinbonen en snijbonen dan kan je nog zo'n goede kok zijn maar het wordt nooit haricot vert

22-12-2023 09:35

j0rnnn +5104

Mee eens. Maar als die kok alleen maar prakkie vlees kan maken, dan ga je er niet heel veel op vooruit tov die tuinbonen.
Ik zeg niet dat John er niks van kan, maar Ajax heeft wel de top nodig. Die sterrenchef!

22-12-2023 10:10

AFCAViper +4699

Hadden alle spelers maar de passie zoals John om voor Ajax uit te komen. Dan hadden ze gisteren nooit verloren. Ze weten niet wat Ajax betekend.

22-12-2023 09:34

Aram +18122

Schip is de juiste man op het juiste monent.
Dat is nog steeds zo.

22-12-2023 09:30

Kees020 +33

Ik denk dat heel Ajax inmiddels kan rouwen.

22-12-2023 09:30

Stoffel +18570

Dat Van 't Schip op dit moment is ingestapt verdient respect maar dat pleit hem niet vrij van kritiek.
Heeft ons al meerdere malen uit de wedstrijd gewisseld en ook het experiment dat we Martha noemen komt uit zijn koker.

22-12-2023 09:24

AjaxPassion +3899

Wat hebben de laatste 2 wedstrijden met Schip te maken? De verantwoordelijkheid voor deze 2 wan vertoningen ligt volledig bij Valkanis en Maduro.

Schip heeft gered wat er te redden viel, hij heeft ons nog voor de winterstop naar de 5e plaats geloodst en hij heeft ons kunnen behouden voor Europees voetbal. Wat had hij nog meer moeten bereiken met deze kutselectie in zo'n uitzichtloze situatie?

22-12-2023 12:31

sucre +15241

Wat hebben de spelers hem laten zakken deze 2 wedstrijden.. die man zit (terecht!) bij zijn zoon en dan maakt hij mee dat de ellende bij Ajax weer van vooraf aan begint. Schande!

22-12-2023 09:20

PetrusKeizer +10739

Schip moeten we onvoorwaardelijk blijven steunen. Hij ziet echt wel waar t aan schort en heeft hopelijk intussen voldoende crediet om aan te geven welke kneuzen in de winterstop verkocht of verhuurd moeten worden. En dan 1 degelijke middenvelder met ervaring halen, is onder de omstandigheden al heel wat

22-12-2023 09:16

Okocha078 +13940

Respect voor John, goed mens. Als tussenoplossing prima, maar aankomend seizoen graag een trainer voor de lange termijn.
Ik hoop dat we het aandurven Dave Vos hoofdtrainer te maken, heeft echt kijk op het spelletje en zit er niet omdat hij toevallig een goede voetballer is geweest. Schippie wel aanblijven als assistent, vaderfiguur voor de spelers en zou een topper zijn om de jeugd richting 1 te begeleiden.
Met Kroes, de Lange, Beuker en Vos hebben we dan een jong, inovatief team staan die back up hebben van ervaren mannen als van Gaal, van Praag en John.
Voor jong hoop ik dan op Robin Veldman, bekend met Ajax en vooral Beuker.
Ben heel benieuwd naar de man die naast Beuker komt om de deals rond te maken

22-12-2023 09:07

Rolo +13772

Dan zal je Vos toch echt een kwalitatief betere selectie moeten geven anders heb je kans dat je zijn carriere al breekt terwijl hij nog niet eens goed en wel begonnen is.

22-12-2023 09:10

Okocha078 +13940

Dat sowieso. Alweer een grote schoonmaak nodig

22-12-2023 09:22

Saudara +7065

Klaarblijkelijk brengt de energie van John meer dan zijn hele technische staf. De selectie mist de intrinsieke motivatie en de absolute wil om te winnen. Mislintat heeft een compleet verkeerde selectie samengesteld met geen natuurlijk leiderschap.

22-12-2023 09:06

arigold +7870

Spot on.
Allemaal dezelfde eenheidsworsten qua karakters.

22-12-2023 09:18

Juichtoon +32658

Ik schrijf al heel lang dat alles wat je zegt momenteel over Ajax waarschijnlijk waar is. Dit dus ook. Ajax maakt misschien wel 50 fouten daar waar je er maar 5 oid kunt maken voor de top (dit natuurlijk abstract bedoeld). Wat je ook noemt zit waarschijnlijk bij die 50.
Ajax doet zelfs momenteel niks goed. Ik zou niet weten wat en ik schreef hier na de 2-2 bij Almere dat de laatste minuten daar niets eens profvoetbal waren. Daar horen namelijk andere acties bij.
Ook gisteren liet Ajax zien dat het geen profvoetbal speelt (het doet maar wat). En dan kun je van iedereen verliezen en dat was gisteravond heel letterlijk.

22-12-2023 09:35

myway25 +2451

Schip had nooit die kneus valkanis moeten aannemen. Straalt helemaal niks uit. 2 wedstrijden direct verkloot.

22-12-2023 09:04

Rolo +13772

En dat lag natuurlijk niet aan de mentaliteit van de spelers die na zo'n eerste seizoenshelft tegen een derde divisie club de kand op een prijs in leven willen houden.

Daar zou je geen traininer voor nodig moeten hebben zelfs. Dat is pure onderschatting van de spelers zelf. Dit doen we wel even....

Zelfde als tegen PEC. Je weet dat je 2 punten in kan lopen op Twente en AZ na de wedstrijd PSV op bezoek krijgt. Dan vreet je in de Arena het gras op. Heb je een "hier valt niks te halen" instelling. Maar als je zag hoe o.a. Berghuis notabene je aanvoerder over het veld sjokte.... poh.. die ging er bij mij meteen vanaf na 20 minuten.

22-12-2023 09:14

LennartB +2913

Respect en dankbaar dat hij deze matige selectie wilt trainen en coachen.
Na gister ben je weer helemaal terug bij af.
Succes de aankomende weken/maanden!!

22-12-2023 08:59

afct +8976

Je kunt na afgelopen week weer opnieuw beginnen schipie. Nogmaals dank dat je in deze enorme bende wilt stappen.

22-12-2023 08:54
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.