Van der Sar deelt kennis namens Ajax: 'Gaan niet de Coca Cola-formule verklappen'

door Jesse ter Haar 85

Bron Ajax TV

Van der Sar deelt kennis namens Ajax: 'Gaan niet de Coca Cola-formule verklappen'

door Jesse ter Haar 85

Bron Ajax TV

Laatst geüpdatet

Ajax organiseert deze week een bijeenkomst voor leden van de European Club Association (ECA) - een organisatie die de clubs in het Europese voetbal vertegenwoordigt. Edwin van der Sar is de vice-voorzitter van de organisatie en daarom ontvangt hij de clubs in Amsterdam.

'We hebben een delegatie van een aantal clubs vanuit de ECA hier. Er zijn 32 clubs die interesse hebben in jeugdontwikkeling', vertelt hij in gesprek met Ajax TV. 'We zijn blij om een conferentie te hosten voor clubs die willen kijken hoe we het bij Ajax doen. Van de manier van trainen en coachen tot het tot wasdom brengen van talent. We willen dat ook bij andere clubs aan de aandacht brengen, want de ontwikkeling van spelers is ook in andere landen belangrijk.'

'Het is belangrijk voor het Nederlands voetbal dat we de positie die we hebben ook behouden en we daarin kunnen groeien', vervolgt de beleidsbepaler van Ajax. 'De ontwikkeling van talent is niet alleen bij Ajax, maar ook bij PSV, Feyenoord, AZ, Vitesse en sc Heerenveen belangrijk. Op die manier kunnen we de juiste accenten leggen en feedback geven aan de Nederlandse clubs.'

Het lijkt wel duidelijk waarvoor de clubs vooral in Amsterdam komen kijken. 'De jeugdopleiding is ons pareltje. Die is verdeeld in de onder-, midden- en bovenbouw. Die drie sectoren komen aan bod', legt de algemeen directeur uit. 'De combinatie tussen studie en trainen zal worden uitgelegd. We geven in anderhalve dag een mooi inzicht in wat Ajax is en wat Ajax betekent voor onszelf en de Europese voetbalstructuur.'

Van der Sar verklapt geen geheimen

Aanvankelijk was er plek voor vertegenwoordigers van 20 clubs, maar er bleken 32 geïnteresseerde partijen. Ajax loste het op en heette ze van harte welkom. 'Het betekent dat mensen hier graag willen komen. Het is gaaf om te zien hoe je collega’s zich presenteren en wat we kunnen weggeven. Niet alle oefeningen staan erop, we gaan niet de Coca Cola-formule verklappen, maar het is mooi om informatie met elkaar te kunnen delen. Als commercieel team gaan we ook nog naar Benfica en Engeland toe. Je leert van elkaar en het is mooi om dat terug te kunnen geven.'

Maak elke wedstrijd van Oranje kans op 2500 euro cash door deze zes vragen in te vullen.

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

jerryisthename +32033

Die sukkel is meer bezig met Ajax naar buiten toe ipv. de rotte appel binnen Ajax te verwijderen. Loser.
En ga lekker al je kennis delen met de wereld. Laat ze het allemaal lekker zelf uitzoeken.
Net als bij Barca zeker; Cruyff die hen en indirect Spanje zijn kennis deelt en spelopvatting, waardoor ze enorm veel succes hadden bij Barca en España en nog denken dat ze het hebben uitgevonden ook, die arrogante Spanjaarden. Wat een ongelooflijke kliko die lange nerd van ons.
Richt je op Ajax zelf en hoe we kampioen kaan worden zonder die kneus!!!

23-11-2022 11:49

Spielmacher +10802

Ik heb nog nooit een interviewtje van van der sar gelezen waarbij je na afloop dacht: Hé, toch goed dat hij dat even gezegd heeft. Het zijn allemaal, alleen maar, clichés en krachtig ingetrapte open deuren.

21-11-2022 01:00

tijssenajax +14130

Als jij zichzelf serieus neemt kan hij beter zelf ergens gaan kijken. Bij Napoli bijvoorbeeld.

20-11-2022 10:02

tijssenajax +14130

Wordt wel lachwekkend dat verhaal, als je Ajax1 ziet voetballen nu. Als je het allemaal zo goed voor elkaar hebt, zou je niet zo door de ondergrens zakken. Lijkt wel of Sar in 2 verschillende werelden leeft. De marketingwereld en de echte wereld.

20-11-2022 10:00

MVG +16475

De coca cola formule: hoe help ik een topclub binnen een jaar de vernieling in? Opzouten Edje.

19-11-2022 16:19

michaellaudrup +4660

Hou jij je maar met de pr bezig en blijf ver van het eerste elftal vandaan, domkop.

19-11-2022 15:52

cantharel +3527

Hebben die buitenlanders niet gevraagd waarom er bijna geen jeugd in het eerste team speelt en waarom Ajax zoveel koopt. De coca cola formule werkt niet meer Edje zolang deze trainer er zit.

19-11-2022 13:27

grapje +2335

Edje vind zichzelf wel erg goed zeg, wat een arrogantie zeker nu blijkt dat Edwin kansloze mensen op belangrijke posities heeft neergezet vind ik het tenenkrommend om te lezen hoe hij zichzelf veren in zijn reet steekt.

19-11-2022 13:20

JaapStam +137703

Zit die Schreuder er nog steeds???!!! #EdwinOut!!!

19-11-2022 11:54

Sjonnie +18814

Misschien had je het geheim van de Coca Cola formule (?!?) aan Schreuder moeten vertellen bij diens aanstelling.
Coca Cola formule. pssss

Diep in z'n hart doet hij als AD het liefst dit soort activiteiten. Oh ja, en het bijwonen van ECA meetings natuurlijk (waarin hij vaak moet notuleren btw)

19-11-2022 10:59

Jeugd +24913

Waarom poseert Sar in de Kuip in Ajax kleuren?🙄🤔😅

19-11-2022 10:52

Sjaakie +5827

Slap gelul is ook gelul.

19-11-2022 10:41

Wieno +9248

Ochja van de 32 komen er misschien 20 even kijken waar het op dit moment flink fout gaat en zij ervoor zorgen dat ze die fout niet maken.

Een trainer zonder duidelijke visie en leiderschap, die de jeugd links laat liggen, een TD van het niveau Heerenveen en eigenlijk alleen aangetrokken om de vinkjes te controleren. Een AD die snel naar de RVC rent met de vraag wat te doen. We vinden nu al dat teveel grote talenten te vroeg de deur uitlopen. Als deze trainer blijft zitten gaat het alleen maar erger worden. Waarom zou je blijven met 0 perspectief om door te breken?

Ik denk dat de RvC heel blij is dat ze Overmars hebben kunnen wippen en ze zelf meer macht terug konden krijgen. Wat er nu gaat gebeuren, hebben we al meegemaakt in de periode Van der Boog en friends... Zakenmannetjes zonder voetbalachtergrond die ons flink 10 stappen terug flikkeren... Alleen deze keer geen nummer 14 die ons zal redden...

19-11-2022 10:35

Eurysaces +29562

Is de "Coca-cola formule" dat je een stel egotrippers de club binnen haalt om het vervolgens naar de klote te schoppen?

Ga je werk eens doen Edwin, Schreuder zit er nog steeds, een schande!

19-11-2022 09:44

Steffenhagen +38079

Misschien dat van der sar ook wat geleerd heeft van die clubs : hoe trek je de goede trainers aan ?

19-11-2022 09:37

DEELM +11891

En wat is nou precies het voordeel voor Ajax? Dat word me niet helemaal duidelijk.

19-11-2022 09:33

j0rnnn +5104

Niks. Als we echt de Coca Cola formule hadden, wonnen we veel vaker de youth league en hadden we spelers als Sanchez niet nodig.

19-11-2022 10:09

mokum_1980 +728

Wat is die paal nou allemaal aan het doen, dagbestending intressant doen, neem je selectie ajax 1 en jong door, puinruimen en begin bij alfred

19-11-2022 08:41

4bier +31367

10 jaar geleden speelden we met deze namen tegen Dortmund.

Opstelling Ajax: Vermeer, Van Rhijn, Alderweireld, Moisander, Blind, Poulsen (46. Schone), Enoh (63. Hoesen), De Jong, Boerrigter (73. Fischer), Eriksen, Lukoki.

Wat direct opvalt is de grote schare eigen jeugd. Maar of het toen kwalitatief beter was...

19-11-2022 08:21

j0rnnn +5104

Nee, nu is de opleiding wel beter. Er zijn veel stappen gezet, maar die duidelijke en vernieuwende jeugd visie mis ik nu wel een beetje.
Natuurlijk loopt er nog voldoende talent. Maar ik denk niet dat we de komende jaren een team zien voornamelijk met eigen opgeleide spelers. En dat vind ik wel jammer.

19-11-2022 10:13

4bier +31367

Ik denk echt dat Vermeer, Alderweireld, Blind, Fischer, Eriksen beter waren dan wat er nu doorstroomt uit de jeugd.

19-11-2022 10:45

Lunsdale +6396

Vermeer ben ik nooit van onder de indruk geweest, heeft uiteindelijk ook nooit een stap omhoog kunnen zetten. Sterker nog, in zijn 'prime' deed hij een stap omlaag. Timber is beter dan Alderweireld en Blind op die leeftijd. Eriksen is uiteraard beter dan Taylor. Fischer was een groot talent, maar heeft het ook niet waar gemaakt. Aanvallende vergelijking kun je maken met Brobbey waarbij Brobbey minstens gelijkwaardig is.

19-11-2022 14:13

RuffRhythim +24837

Jesus hier word ik wakker mee 😵‍💫

19-11-2022 07:52

tijssenajax +14130

Ja, het wordt ondertussen een martelgang om al die nietszeggende berichten/teksten van deze trekpop te horen. Als ik het fout heb zie ik het graag in de daden van hem.

20-11-2022 10:03

Qifesh +24917

Voor die extra miljoen kun je bv heel wat A-scouts betalen. Meer individuele trainers/specialisten (ala Bogarde bv) Aannemen. Betere herstelvoorzieningen. Een beter veld. Investeren in de jeugd en de toekomst zodat we het basisniveau altijd zelf kunnen aansturen en handhaven.

19-11-2022 04:06

Mijnclub33x +10035

"De jeugdopleiding is ons pareltje" roept v.d. Sar, daar zien we de laatste jaren weinig meer van terug. Ajax koopt liever voor 100 mil. tien matige spelers, dan de eigen jeugd in te laten stromen bij het eerste, of verkopen ze voor een appel en een ei. Dan blijkt dat veel jongens toch redelijk slagen bij andere clubs en koopt Ajax ze weer terug, Brobbey en Bergwijn voor samen 50 mil. Blijkbaar wordt het aankoopbeleid bepaald door zo'n spelersmakelaar die ook Schreuder in zijn stal heeft waarvan Schreuder zegt dat dat heel normaal is. Nu begin ik het te begrijpen. H2 heeft hierin vrijwel niets te vertellen en is het blijkbaar Schreuder die bepaalt wie gekocht moeten worden!?

19-11-2022 01:40

PH2BOT +40543

AD Edje wil duidelijk hogerop : MU.
Door niet dwars te gaan liggen bij de verkoop (op wiens instigatie was dat trouwens?!) van Antony en Martinez hoopt Edje dat pad al flink te hebben geëffend.

19-11-2022 00:23

tijssenajax +14130

Nou, dat doet ie dan goed en ik hoop dat het resultaat oplevert voor ons.

20-11-2022 10:05

PH2BOT +40543

Copyright© Leen Meijaard

19-11-2022 00:09

RobDAZ +2726

Geheim van de patatgeneratie nu de coca cola formule..

18-11-2022 23:36

DannyAdam2 +3386

Ajax is de formule met Jonk zijn vertrek toch al verloren. Die kon van spelers met een potentie van 30 miljoen echt naar de 60-90 miljoen prikkelen. Ik vond dat echt prachtig om te zien. Ben je comfortabel in de verdediging, hup naar het middenveld een paar wedstrijden. Een paar prive trainingen met Bogarde voor een goede voetballer, maar een wat slappe verdediger. Gewoon jongens continue prikkelen, zonder ze echt te overbelasten, is echt de kunst van het opleiden. Ik heb het idee dat er meer in zit momenteel dan dat er uit komt.

18-11-2022 22:50

Dolblij +45613

Is er een formule voor het aantrekken van een goeie trainer?

18-11-2022 21:41

goajaxgo +14171

Ik denk dat het begint met een lange lijst met trainers bij de hand te hebben, inclusief telefoonnummers. Verder regelmatig contact houden, her en der wat lijntjes uitgooien.... maar ik denk niet dat contactgestoorde Edje daartoe in staat is. Die kiest met bord-op-schoot voor de o zo vetrouwde Alfie.

18-11-2022 22:41

Mocrodammerr +23066

We schieten zelf enorm tekort in het opleiden van grote talenten. Jeugdopleiding is shit. Tenzij je blij moet zijn met types zoals Fitz Jim etc. Ik leg de lat wat hoger

18-11-2022 21:34

Masz +3731

Ga je vingers wassen.
We hebben spelers als de Ligt, Mazraoui en Brobbey. Bijna elk jaar staat er weer eentje. Ajax toekomst is top opleiding en zeker geen zoete Coca-Cola.

18-11-2022 21:55

Cruyffie +2403

De jeugdspelers die nu op het veld staan, zaten twee jaar geleden op de bank. Taylor, Brobbey, Timber, Rensch. Kijk maar na, seizoen 19/20. Het punt dat mensen hier maken is dus: als je over twee jaar óók toptalenten in de basis wilt hebben staan, moet je ze nu al bij de selectie halen (bank, beetje invallen). En rara: dat gebeurt dus niet. Op de bank zitten Magallan, Grillitsch, Sanchez en Ocampos.

18-11-2022 22:20

Masz +3731

#SchreuderOut?

18-11-2022 22:31

Omar +17193

Dat sowieso

18-11-2022 23:22

Godenzoon24 +15394

In de basis staat vaak zelf een Mexicaan die er geen kont van kan. Die pakt zoveel minuten van bv Regeer. Als we daar nou eens mee zouden stoppen. Van die overbodige breedte aankopen. Dan zou jeugd al zoveel meer kansen krijgen!

19-11-2022 07:08

cantharel +3527

Zijn dit spelers , behalve Timber , die Ajax naar de top helpen ? Vergeet het maar.

19-11-2022 13:33

Masz +3731

@Godenzoon
Alvarez had voor 50 miljoen weg gekunt en jij noemt het een breedte aankoop? Fitz-Jim was tegen AZ aardig balletjes aan het afpakken dus ik zie die graag voor Alvarez als we nog 50 miljoen kunnen beuren. Maar een breedte aankoop noem ik hem niet.

19-11-2022 23:49

tijssenajax +14130

Zou inderdaad helpen.

20-11-2022 10:06

Amp +38003

Het coca cola geheim "spendeer miljoenen aan je opleiding, spendeer tig keer zoveel aan aankopen die niet bij je club passen, haal een coach die eigen jeugd niet hoeft en bang is voor zn vedettes. Be like Alfred". Slim van m, blijven de andere clubs mooi van onze spelers af. Doen we zelf ook al namelijk

18-11-2022 21:22

RobDAZ +2726

Vd Sar moet zich kapotschamen voor dit wezenloze gezever. Geen touw aan vast te knopen.
Verkeerde instelling, ook van die andere clubs.

Elke club is sociaal/sportief verplicht eigen clubcultuur te ontwikkelen.
Wie wil winnen moet verschil maken.

'Geef Ajax z'n gezicht terug'

18-11-2022 20:28

Babangida83 +23969

Over geen touw aan vast te knopen gesproken..

18-11-2022 21:14

Tha +443

Gaat Alfredo ook een keer bij de jeugd kijken of wat?

18-11-2022 20:27

goajaxgo +14171

Oordeel zelf:
https://www.youtube.com/watch?v=aH_Ap0jPBi4

18-11-2022 20:27

afct +8983

Sar kappen met deze shit.

18-11-2022 20:22

goajaxgo +14171

Tja, heb inmiddels ook de K&K podcast beluisterd.
Ik ben toch bang dat het waar is en mocht dat echt zo zijn dan dient van der Sar per direct te vertrekken.
Ook als het niet waar is moet ie wegwezen overigens. De emmer is inmiddels ruimschoots overgelopen.

18-11-2022 20:20

Jake the Snake +17370

Wie is hun bron dan. Ze komen wel vaker met geruchten die dan ‘half waar’ blijken te zijn.

18-11-2022 21:30

goajaxgo +14171

Denk vanuit de spelersgroep, waarschijnlijk Klaassen. Ze zeggen er 100% zeker van te zijn maar willen hun bron natuurlijk niet prijsgeven.

18-11-2022 21:59

Qifesh +24917

"Op die manier kunnen we de juiste accenten leggen en feedback geven aan de Nederlandse clubs.'"

zelf ook de feedback vh publiek vernomen? win-win situatie Edwin

18-11-2022 20:18

Doediemaar +1001

Hahahahahaha

18-11-2022 20:17

Rockanje23 +37134

Laat Edwin dan ook even 32 keer uitleggen waarom er dit seizoen niet of nauwelijks jeugdspelers bij het eerste zitten.

18-11-2022 20:11

Breuk +25405

Kwaliteit is niet op niveau

18-11-2022 22:16

Rockanje23 +37134

Als er geen kwaliteit bij de jeugd is, gaat er dus iets fout in de opleiding. Dan is het helemaal vreemd om 32 clubs uit te nodigen om te laten zien hoe gaat wij onze opleiding voor elkaar hebben.

18-11-2022 22:37

DarkChild +3451

Is dat dat veronderstelde hogere niveau waar wij nu met Ajax1 op zouden zitten waardoor het moeilijker aanhaken zou moeten zijn? In de Wishful Thinking League doen we het gelukkig nog prima…

18-11-2022 22:42

tijssenajax +14130

Foei, jij denkt na.

20-11-2022 10:09

Cruyffie +2403

Waarom dan 10(!) nieuwe spelers kopen in één transferwindow? En Hamstra gebruikte als excuus: ‘het gaat nu slecht, maar geef ons tijd, het is ook wel 15 jaar geleden dat ajax zoveel transferwisselingen had’. Eehm, ja hèhè, Hamstein, het is zo lang geleden, omdat het GEEN ajax-visie is’. Dus je kunt het niet als excuus gebruiken, het is een zwakte van je beleid. Hamsworst.

18-11-2022 20:02

WillyBrokamp +11117

Kunnen we zsm af van deze nagemaakte trekpop...?

18-11-2022 19:49

tijssenajax +14130

Ik dacht ik zal maar niet het woord trekpop gebruiken voor Sar, worden er misschien mensen boos. Maar gelukkig denken er al meer zo over.

20-11-2022 10:11

Ozymandias +159568

De Coca Cola formule is het eerder durven te vertrouwen op het eigen talent dan andere clubs. Alleen heeft Ajax nu de gefaalde New Coke formule ingevoerd waarbij ze liever voor de zekerheid aankopen doen waardoor de eigen jeugd minder kansen krijgt, zich minder ontwikkeld en regelmatig onnodig af moet haken.

Ajax moet een weg naar de spelersgroep van het eerste open maken voor de doorbraak van Baas, Ünüvar, Fitz-Jim en Regeer. Dat hoeft niet direct als vaste basisspelers te zijn. Het feit dat zoveel talenten (zoals het meest recent Taylor) van bijna geen speeltijd naar vast in de basis gaan toont aan dat de hoofdtrainers ze pas veel te laat met regelmaat speeltijd hebben gegeven. Natuurlijk kan een toptalent als De Ligt uit het niets doorbreken maar de rest moet voor hun doorbraak in de basis eerst een bak aan ervaring opdoen middels invalbeurten en af en toe een basisplaats tegen een zwakke tegenstander.

18-11-2022 19:48

debarbaar +8250

Volgens mij maken ze bij Ajax op dit moment geen coca-cola maar gewoon het huismerk van de Lidl.

18-11-2022 19:34

4Ever14 +6647

Ik dacht eerder aan rioolwater.

18-11-2022 19:50

Burgie +4032

Blind opweg naar de uitgang volgens Freek Jansen

18-11-2022 19:24

NoPants +7528

Heb je de podcast geluisterd, of kopieer je gewoon roddelblad soccernews?

Freek jansen suggereert dat blind wel eens zou kunnen vertrekken. Het zou hem niks verbazen. Geen redenen verder. Het zou hem gewoon niks verbazen. Soccernews maakt ervan dat freek zegt dat blind gaat vertrekken. En jij neemt dat over blijkbaar.

18-11-2022 19:42

Ozymandias +159568

Ik denk dat als Blind nog geen genoegen wil nemen met een rol als wisselspeler hij beter kan vertrekken. Ik zie hem dan wel graag over een paar jaar terugkeren in een andere rol.

18-11-2022 19:49

HarryHarHar +3018

Hij kan nog praten ook, alleen hij zegt niks...

18-11-2022 19:13

debarbaar +8250

Dat klopt je ziet zijn mond bewegen maar je denkt dat hij uit een ander gat praat. Wat een waardeloze, onzichtbare directeur. Als er iemand door de mand gevallen is sinds het vertrek van Overmars is het van der Sar wel.

18-11-2022 19:36

Ajaxisart +18781

En dan is Schreuder de gekke professor?

18-11-2022 19:08

debarbaar +8250

Schreuder was duidelijk een slechte leerling van ten Hag. Hij wilde graag de credits die ten Hag toebehoorden, maar uiteindelijk bleek Schreuder een toneelspeler en geen strateeg te zijn. Wat zei ten Hag over Schreuder toen hem gevraagd werd of die een goede opvolger was? Een goede veldtrainer? ... oops

18-11-2022 19:39

Juichtoon +32821

Duo S en S voor al uw grappen en grollen...

18-11-2022 19:52

RSAB +1156

Coca Cola formule? Maak er maar Wicky formule van.

18-11-2022 19:07

Juichtoon +32821

Van de Sar krijgt de fles niet eens open ..

18-11-2022 19:53

Tommyshelby +129899

Ga trouwens eens in gesprek met de spelersraad zou ik zeggen. Maar nee, meneer weigert en laat ze met de pest in hun lijf naar Qatar gaan.

18-11-2022 19:01

Oxxer +165130 moderator

De spelers zijn Schreuder en zijn iPad bitch zat en de CEO spreekt het vertrouwen uit in deze trainer, dat is pokon voor een hoop gezeik na het wk.

18-11-2022 19:20

Qifesh +24917

iPad Bitch 😆

18-11-2022 20:21

Ajax '69 +3859

EO Jongerendag Trainer, met zijn iPad

19-11-2022 01:44

Bc te P +22130

Sar is met compleet andere dingen bezig dan met Ajax is mijn constatering

18-11-2022 18:58

tijssenajax +14130

Ja, hij leeft in een andere wereld. Hij is veel belangrijker en verhevener dan de supporters. Die man is met zon belangrijke dingen bezig voor Ajax, dat kunnen wij simpele zielen niet begrijpen.

20-11-2022 10:16

Tommyshelby +129899

'De parels van Amsterdam' was al heel erg slecht qua timing.

Dit kan er nog wel bij dan. Hahaha. Wat een bende bij onze club momenteel, onder leiding van Flappie.

18-11-2022 18:55

Ricoteb +53178

Het lijkt me dat ze het hoofdstuk “jeugd doorstromen naar het eerste” zelf ook zijn vergeten…

18-11-2022 18:51

4bier +31367

In twee jaar tijd heeft Benfica ons sportief en financieel ingehaald.

18-11-2022 18:46

Tommyshelby +129899

We hebben dan ook heel kort voorgestaan. Benfica haalde in 2012 en 2013 nog twee finales op rij.

18-11-2022 18:56

Ajaxadam1 +31671

We zijn hun nooit voor geweest. 1 jaar dat we beter presteren is daar geen uitzondering op. In afgelopen 10 jaar hebben wij 2c Europees overwinterd, waarvan 1x door Benfica uitgeschakeld en Benfica is 6x overwinterd in de afgelopen 10 jaar.

Ze hebben altijd op ons voorgestaan, we hebben ze even aangetikt en we zijn weer terug waar we altijd al waren ten opzichte van hun.

18-11-2022 19:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.