Ten Hag miste mankracht voorin: 'Pas in de rust bij kunnen sturen'

door Jesse ter Haar 55

Ten Hag miste mankracht voorin: 'Pas in de rust bij kunnen sturen'

door Jesse ter Haar 55

Laatst geüpdatet

Erik ten Hag baalt ervan dat Ajax niet meer mensen voorin kreeg om kansen te creëren tegen Atalanta Bergamo. Vanwege een veranderde tactiek van de kant van de Italianen hadden de Amsterdammers moeite om met veel man voorin te komen en de oefenmeester zag voor de rust geen kans om in te grijpen.

'Het heeft te maken met de onervarenheid van de mensen die op dit moment op het veld staan. Naar voren toe was het weinig, maar verdedigend hadden we het uitstekend op orde', zo vertelt Ten Hag in gesprek met Veronica Inside, waarna hij beschrijft hoe hij had graag had gezien. 'Uiteindelijk moet Gravenberch het daar regisseren, waardoor Klaassen hoger op het veld kan staan.'

De oefenmeester ziet dat ook het speelplan van Atalanta een grote reden vormde voor het gebrek aan stootkracht naar voren toe. 'Zij speelden anders, duidelijk meer afwachtend. We hebben geprobeerd dat bij te sturen vanaf de kant, maar dat is pas gelukt in de rust door Klaassen hoger te laten spelen, waardoor Antony ook hoger kan spelen. Hierdoor konden we meer aansluiting krijgen met de spits.'

Met Klaas-Jan Huntelaar heeft Ajax een ideale speler in huis om op jacht te gaan naar doelpunten, maar Quincy Promes kreeg de voorkeur en dus werd Huntelaar nog niet gebracht. 'Ik wilde eerst Tadic in de spits en Promes brengen. Dat hebben we gedaan, met risico van achteren. Schuurs en Martínez hebben dat uitstekend gedaan tegen de spitsen van Atalanta. We brachten meer mensen naar voren en dat had z’n effect. Daar komt de kans van Klaassen uit voort.'

Lees meer over:
Plaats reactie

aka +5

Fout 1 een onervaren spits opstellen
Fout 2 denken dat Italianen aan gaan vallen, , dat gebeurt nog niet als ze moeten winnen.
Fout 3 aanmodderen met Tadic

11-12-2020 17:31

DonAdam +2360

Het is wel duidelijk geworden hoezeer Ajax opbouwend gezien afhankelijk is van Daley Blind. Dat geeft te denken.

11-12-2020 10:50

MichelAngelo66 +21895

Gelul van een dronken aardbei. Middenveld werd overlopen omdat Labyad er niet was. Wat moet Klaassen dan hoger staan? Die kon het al niet aan. En hoezo kan je niet ingrijpen in de eerste helft? Er zit geen hond op de tribune. Kan je niks roepen naar spelers? Onkunde ten Hag. Je prutst en lult maar wat.

10-12-2020 23:29

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

klaassen begint ook steeds slechter te spelen. die jongen verliest imo te vaak de bal of geeft een verkeerde pass, er zit geen rust in zijn spel, het is pure inzet.
vind hem niet beter dan de klaassen van de eerste periode.

11-12-2020 11:34

Harderwijk +51

Ten Hag mist visie voetbalverstand kan niet de juiste man op de juiste plaats neerzetten maakt voortdurend verkeerde keuzes kortom na Jol de slechte trainer die Ajax heeft gehad

10-12-2020 22:49

Joodhannus73 +3569

Veel te laat opportunistisch gaan spelen. Na 15 minuten weet je al dat je er niet doorkomt. Dan moet je anders gaan spelen. Niet na 75 minuten. Je moet het dan van geluk hebben. Dat de bal net goed valt. Nu maar 1 keer gebeurd. Voor dit Ajax is dat te weinig. Een goede trainer moet dat zien en durven. Dan maar anders.

10-12-2020 21:58

Sterretje73 +5143

Veel te laat....as allways en typisch ten Hag. Hij heeft nu wel genoeg tijd gehad om te “leren” wat mij betreft. De magie is over dus doorschakelen en dat zsm aub.

10-12-2020 22:46

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

het heeft allemaal niks met ten hag te maken, we hebben gewoon teveel domme spelers die geen hout van het ajax spelletje begrijpen dat we de afgelopen 3 jaar hebben gespeeld.

alles duurt gewoon te lang, elke actie.

11-12-2020 11:41

Sterretje73 +5143

Exact ! En wie is daar uiteindelijk verantwoordelijk voor ? De continue positiewisselingen en onduidelijkheden die daardoor bij de spelers ontstaan ipv automatismen ? Als er op je geschoten wordt (cruciale blessures) speel je op zeker en ga je niet lopen kloten/experimenteren. Les 1 in het coaching handboek. Natuurlijk mag een coach de tijd krijgen om te leren maar kom op zeg...nogmaals de magie is over. Doorpakken dus en dat zsm...

11-12-2020 21:02

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

ligt echt aan de middenvelders. de een levert een bal snel in of passed verkeert (klaassen) en het grut eromheen wil een bal aangespeelt krijgen en gaat te lang aan de wandel.

maar dan komt er ook nog bij dat ajax gewoon types neres moet hebben, spelers die ruimte maken voor andere, moet je niet een anthony neerzetten die en de boel ophoud in de aanval en niet durft het strafschop in te duiken

11-12-2020 11:38

Professor +10954

Zij speelden anders dan gedacht terwijl hun trainer het al voor de wedstrijd had aangegeven dat ze Ajax anders zouden bestrijden. Neem aan dat je op de training al uit gaat van diverse taktieken blijkbaar niet. Maar na een paar minuten zie je het toch ook hoe ze spelen. Laat een speler even op het veld gaan liggen met een blessure en roep in die tijd even twee spelers bij je aan de lijn en vertel hoe ze moeten gaan staan. Lijkt me toch niet zo moeilijk. Zo een grote professionele technische staf en niemand doet wat zonde.

10-12-2020 20:50

rodnet +10230

Atalanta stond gewoon perfect om alles van Ajax te neutraliseren. Zelden zo'n kansloze wedstrijd meegemaakt. De Italianen stonden beter, speelden makkelijker en met mannen als Promes, Labyad en Alvarez gaan we de oorlog niet winnen.

10-12-2020 20:32

Amp +36800

Ik zou wel eens statistieken willen zien van het succes of falen van zijn wisselbeleid. Toen huntelaar en ekkelenkamp erin kwamen: de handdoek werd toen in de ring gegooid. Hij komt altijd met die paniekwissels. Meestal ineens traore en huntelaar tegelijk, nu dan ekkelenkamp ipv traore. Alleen heeft niemand enig idee wat ze moeten doen, hoe te positioneren. Behalve dat de bal dus alleen maar nog lang moet worden gespeeld. Deze man krijgt er geen ajaxvoetbal in zonder exceptionele spelers, daar is hij tactisch te zwak voor en heeft hij teveel voorliefde voor lopers ipv technische voetballers

10-12-2020 20:29

PierreHeno +6530

Ten Hag mist wel wat meer dan dat. Nu in januari belangrijke wedstrijden oa tegen PSV ....ik heb zo'n vermoeden dat Ten Hag ook die wedstrijd gaat verkloten omdat hij de spirit niet in de ploeg weet te krijgen noch het tactisch inzicht om de wedstrijd indien noodzakelijk in Ajax voordeel te doen kantelen en zo alsnog over de streep te trekken. En Kudus is dan ook nog niet terug want dat gaat langer duren dan i.e.i. verwacht.

10-12-2020 20:01

w86 +9184

Hoezo niet kunnen sturen in een Arena zonder publiek?

10-12-2020 18:56

DiAngelo +2408

Dat heeft Ten Hag zelf georganiseerd door op eigen wijze constant Tadic op links te zetten en n ander in de spits. Dan moet je achteraf er niet over zeuren. Promes had r al moeten staan....ipv op t reservebankje....
Vond dat hij t in de 2e helft en zeker ook de laatste 20 minuten goed invulde, maar de overtuiging was er nooit. Je bent gewoon veel kwaliteit verloren de laatste 2 jaar, wanneer je dan Kudus, Neres en Blind nog eens mist, dan houdt je de Europaleague over....ze hebben alles gegeven maar t bleek niet haalbaar, Atalanta is gewoon n sterk team en wij hebben een tussenjaar....het zal tijd kosten om t weer top te krijgen, ik zie Ten Hag dat wel doen....maar ik mis (gevoelsmatig) nog wel wat in de staf. Ten Hag vind ik tactisch ok, maar aan zijn inzicht hoe iets wel kan lopen ontbreekt nog wel wat....borduurt vaak te lang voort op dingen die niet werken.

10-12-2020 18:34

debarbaar +8216

Ja waar was Noa lang? Kap toch eens met het verzinnen van excuses. ten hag maakt week in week uit warrige opstellingen waarin het vrienden en bekeneden eerst is.

10-12-2020 18:18

Ron403 +6426

Kap nou eens met dat gehuil over Lang. Dat was de grootste choker in exact dezelfde setting tegen Valencia... liep volledig vast van de spanning. Leuk talent hoor en is echt wel wat verder maar niet doen alsof dat de messias is.

11-12-2020 09:45

MichelBoerebach +28727

Wat een geouwehoer allemaal... Gewoon geen kwaliteit genoeg. Dat is alles. Of simpeler: niet goed genoeg. En het lijkt er ieder jaar slechter op te worden.

10-12-2020 17:36

Ar +104

Inderdaad: Klaassen als meest controlerende van de middenlinie was juist wat het elftal beter maakte. Vond het ook raar, dat schijnbaar Klaassen dieper/hoger moest spelen dan Ryan. Klaassen is helemaal niet die verfijnde 10. Gewoon niet! Dat wouden en willen we allemaal misschien graag zien, maar hij is dat gewoon niet.
Klaassen zou eerder in een Frenkie rol moeten spelen dan wat Ten Hag graag wil dat Ryan dat doet.
Het Ryan Gravenberch project gaat ten koste van het elftal en van de speler zelf.
Het leren in een bepaalde rol te spelen (zoals de afgelopen twee wedstrijden een soort van Frenkie rol, half linksachter) hoort in Jong Ajax thuis. Niet op het hoogste niveau!!
Het geeft zichtbaar ook iets van onzekerheid in het elftal. Het is stroef en draait minder. Onze Argentijnse vriend heeft het moeilijk, de linksbuiten komt minder tot z’n recht (ongeacht wie er staat), en na verliezende afloop lijkt het alsof Gravenberch nog een van de beste spelers was omdat hij in een opvallende rol speelde.
Martinez bood veel meer stabiliteit als linkermiddenvelder en meer ondersteuning aan Blind en Nico. Gek he, dat die nu minder lijken?!
Misschien gaat Ryan nog wel beter voetballen als ie Klaassen en Martinez in de rug heeft. Niks punt naar voren of naar achteren, maar al gelang naar omstandigheden in wedstrijden. Om beurten, waardoor er meer verassing is dan de steriliteit nu.

10-12-2020 16:45

flodder +16

maak eens een andere opstelling...ik doe een gooi ...zal wel een hoop gezever naar mijn hoofd krijgen geslingerd ..dat neem ik op de koop toe doel .. s onana . mazza per ryan nico /neres martinez daley davey tadic . anthoney ..... .. het lachen kan gaan beginnen....hier zeggen ze dus dat Per geen acties kan maken ...dus doet nu Ryan het

10-12-2020 16:05

ETM +3

Ik vreesde juist een beetje dat de bedoeling was dat Klaassen hoger zou spelen. De eerste wedstrijden terug bij Ajax opereerde hij vooral als controleur en juist zo was hij imo van absolute meer waarde.
Meer stootkracht is prima maar je kan niet hebben dat Gravenberch min of meer alleen aanval moet voeden.
Het was inmiddels de 3rde wedstrijd op rij dat je vleugellam wordt door dat de tegenstander je naar buitendrukt en laag opvangt... Antony hooghouden met ondersteuning van Klaassen? Volgens mij was Atalanta na 5 min (ofzo) in de tweedehelft telkens in staat om op te bouwen en te temporiseren. Pas toen Ajax een soort alles of niets ging spelen met de wissels kwam er iets van druk op de 16 van Atlanta te staan.

10-12-2020 15:37

Freddy +11266

Hij kreeg te weinig mensen voorin omdat hij veel te controlerend begint. Vier verdedigers met twee verdedigende middenvelders ervoor. Behalve dat ik hem liever zie gaan moet Ajax ook af van dat systeem met twee controlerende middenvelders.

10-12-2020 15:09

noahdepoah +0

Ok. Drie wedstrijden op rij alweer verliezen. Hoelang mag dit doorgaan. Vorig jaar is meneer al gered (en wij ook) door Corona. De koek is op met Ten Hag. Al een jaar. Wanneer gaat de directie dit eens inzien?

10-12-2020 15:07

ArnoAjax +1647

Helemaal mee eens, maar wie is het alternatief?

10-12-2020 16:25

Ginoajax1 +2938

Letch van Vitesse lijkt mij wel wat. Straalt wel wat uit. Tachtisch bij de les denk ik.

10-12-2020 17:54

Sampaoli +38840

De directie heeft hun lot aan die van TH verbonden. Marc, Edwin en Erik zijn drie maatjes.

10-12-2020 16:57

Freddy +11266

Een trainer die verwacht dat een Italiaanse ploeg die aan een gelijkspel genoeg heeft vol op de winst gaat spelen is bij uitstek al niet geschikt.

10-12-2020 14:10

Gouda +1959

Enorme kater van gisteren. Misschien niet eens van het verlies op zich, maar meer het zien van de machteloosheid van ons elftal zelf. Dit heeft niks met het dominante Ajax te maken, wat we zo graag willen zijn. Wat een laffe vertoning. De enige die met gif en durf speelde was verdorie een speler die volgens ten Hag normaal gesproken op de bank hoort te beginnen, Martinez. Het was onthutsend om te zien hoe smal deze selectie is. Promes, Labyad etc... In de CL... Kan toch niet. Zeer teleurgesteld.

10-12-2020 13:44

Kuningast +5079

Ten hag weet NOOIT een wedstrijd om te draaien met een tactische omzetting of een donderspeech in de rust.. NOOIT!

Het is gewoon een middelmatige trainer die veel meer uit dit Ajax moet halen

10-12-2020 13:09

Ajax2020 +167

Frenkie, Donny, Ziyech en Matthijs.

Schuurs, Labyad, Promes en Klaassen.

Dat is het verschil tussen kunnen meedraaien op CL niveau en aanmodderen op EL niveau.

Tegen Liverpool hadden we best kunnen winnen en door kunnen gaan maar dan moet je dus wel verdomme spelers opstellen die een bal erin kunnen mikken. Labyad bijvoorbeeld heeft het in de wedstrijd tegen Liverpool (net als Traore) laten liggen en dat is voor mij typerend voor Ajax dit jaar: je verkoopt vier topspelers en je hebt er gisteren geen eentje op het veld staan (Anthony was bedroevend voor zijn doen en Labyad kan gewoon niet beter).

Ik heb bijna de tv uitgezet toen ik Labyad die vrije trap zag nemen vanaf 30 meter.

10-12-2020 12:13

Red Devil +3604

Niet zo vreemd als je Huntelaar niet laat beginnen in dit soort wedstrijden.
Ook weer 2 domme gele kaarten van Gravenberg.
Te winig echte winnaars in de selectie breekt je nu op.

10-12-2020 11:53

Robeerke +1217

Het is een Italiaanse club. Wij moesten winnen, zij mochten gelijk spelen. Dan ga je mij vertellen dat je pas in de rust kon bijsturen omdat ze afwachtender speelden dan gedacht? Sorry dat krijg je mij niet verkocht.

10-12-2020 11:46

Gewoon Gijs +18224

Ja, zijn elftal vooraf goed neerzetten, is nogal eens te veel gevraagd voor Hag

10-12-2020 11:37

Ajax_026 +2972

De gene die had moeten regisseren was Klaassen ,zeker als je Blind niet hebt, en had daarom op 6 moeten staan en en niet Gravenberch die echt net komt kijken op CL niveau. Promes is het al maanden helemaal kwijt en je gaat mij niet vertellen dat er bij Ajax niks rondloopt die hem op dit moment kan vervangen.

Deze wedstrijd was cruciaal voor het aankoopbeleid. Met de Corona verliezen zal goed verkocht moeten te worden om het team aan tevullen deze zomer.

Promes > Jong Ajax, Alvares en Laybyad vertrekken. Klaassen niet meer op 10.

10-12-2020 11:24

Bensco +7146

Ik wist dat dit kont excuus ging komen van hem. Dat je met Neres een belangrijke speler mist dat klopt maar dan rechtvaardigt niks dat je met een 18 jarige spits gaat starten in misschien wel de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Hij had dan beter Tadic in de spits kunnen zetten en voor Promes/Labyad kunnen gaan. Bovendien kun je je ook afvragen of Neres gisteren wel het verschil had gemaakt. Ik denk persoonlijk van niet want zowel Anthony als Tadic haalde gisteren hun niveau ook niet. Dan kan Neres er wel naast staan maar dan functioneert 2/3e van je aanval alsnog niet. De hele spelopvatting klopte gisteren gewoon niet, daar moet je gewoon realistisch in zijn.

10-12-2020 11:09

niquedegraaff +5289

Met promes...

10-12-2020 11:00

Flipper33 +6826

vind Ajax achterin zwak en voorin is het ook maar pover

10-12-2020 10:38

goajaxgo +14079

Ten Hag laatste seizoen#

10-12-2020 10:38

ArnoAjax +1647

Ik vrees het ook

10-12-2020 11:41

Schip +23076

Ah, het momentje dat TH weer eventjes zijn aalgladde kont eruit probeert te draaien: IK heb ingegrepen en toen ging het beter.

1. Het ging niet beter

2. Het is jouw spelconcept, zak hooi, waardoor de spelers zo spelen.

Weg met deze middelmatige trainer. Slot is nu weg - die heeft met AZ speltechnisch al veel meer laten zien dan TH ooit met Utrecht, dat amper vaste patronen had, maar vooral veel liep. Dan Bosz maar.

10-12-2020 10:37

Ajax95Duivendrecht +23926

Precies dit. Dat is ook mijn bezwaar tegen Slot. Heeft ook een hele vergelijkbare tactiek met zo'n kansloze diepe 10.

10-12-2020 15:49

4EVERAJAX +8244

Ik zie de verhouding liever andersom, Klaassen meer de iets verdedigend ingestelde mid en Gravenbergh iets meer aanvallender. Zo liep het als een trein. Ik zie gravenbergh vaak, dus niet alleen gisteravond door de rode kaart, als een soort linksback achterin de bal rondspelen. Dat vind ik jammer als je ziet wat hij kan betekenen om een man meer situatie te creëren niet een ind. Actie. Klaassen heeft dat veel minder, meer 1 touch, diepgang

10-12-2020 10:36

Turbo +41326

Ging veel beter in de 2e helft inderdaad.

Paasei.

10-12-2020 10:24

Ajax95Duivendrecht +23926

Het enige wat beter ging was dat we de half-spaces met Tadic als valse spits ipv linksbuiten wat meer gingen benutten. Maar dat effect werd weer deels teniet gedaan doordat Klaassen nóg hoger ging spelen.

Ik snap die hele redering van Ten Hag over "aansluiting bij de spits" ook niet goed als je ziet welke instructies hij zijn spelers in het veld meegeeft. Wil je opportunistisch lange ballen gaan spelen, dan is het juist van belang dat je 10 achter de bal blijft staan. Pas dan kun je de tweede bal gaan winnen. Los van dat het nooit zover mag komen (opportunistisch spel is Ajax-onwaardig), is ook dit weer een groot nadeel van die veel te diepe 10.

10-12-2020 10:36

Ajax95Duivendrecht +23926

Dit is nou weer zo'n typische Ten Hag-redenering: "te weinig mankracht voorin", "geen aansluiting met de spits".

Hij ziet niet in dat de voorname reden voor de aanvallende onmacht gisteren juist lag aan het gebrek aan bezetting ACHTER de bal. Ajax creëerde geen moment overtallen op het veld, doordat het middenveld verschrikkelijk slecht functioneerde. Labyad stond elke keer nog hoger dan Brobbey/Tadic, daar zat de grootste crux. Daardoor had Ajax effectief steeds maar 2 middenvelders, tegenover 4 mids van Atalanta (die speelden met een extra middenvelder ten koste van aanvaller Ilicic). Kwam ook nog eens bij dat Klaassen slecht vrijkwam uit de dekking, waardoor Gravenberch zo'n beetje de hele opbouw op zijn bordje kreeg. Waar hij logischerwijs in faalde, met zulke enorme ruimtes vóór hem waar Atalanta continu in overtal was, omdat Labyad en Klaassen nergens te bekennen waren.

Het gevolg van de povere middenveldbezetting was dat de backs moesten gaan meehelpen met de opbouw door meer 'inverted' te gaan spelen. Maar daarmee ontstond het volgende probleem: de hele dynamiek op de vleugels raakte daarmee foetsie. De buitenspelers stonden daardoor continu tegenover 2 man (1v2) en konden door Atalanta continu naar de zijlijn gedwongen worden. Ze werden daarbij ook niet geholpen door de half-spaces die gisteren amper tot niet bezet werden, totdat Tadic in de as kwam te spelen. Toen zag je de buitenspelers ook gelijk meer 1v1 komen.

De oplossing voor het middenveldprobleem had uit twee opties kunnen bestaan:

- Met een 10 gaan spelen die wél achter de bal speelt en de half-spaces goed benut, en dus niet zoals Labyad al in de opbouw hoger dan Brobbey gaat staan. Maar ja, zo'n type 10 hebben we momenteel eigenlijk alleen in Kudus, en die is niet fit. Geen optie voor gisteren dus.

- Met de punt naar achteren gaan spelen. Onze beste 60 minuten in deze CL-campagne - thuis tegen Liverpool - hebben we zo gespeeld. De balans en bezetting achter de bal is in dit systeem veel beter en dat helpt Ajax enorm in de opbouw.

Het is echt zo klaar als een klontje waarom het gisteren niet liep. Maar Ten Hag blijft maar zijn eigen opportunistische tactische foefje erdoor drukken, zelfs als keer op keer blijkt dat het niet werkt.

10-12-2020 10:14

Gewoon Gijs +18224

Jij ziet het nog beter dan ten Hag. Tegen Twente was het middenveld ook al beperkt tot niemandsland. Wat een flut trainer als je je middenveld niet op orde hebt en de spelers die dit veroorzaken laat staan.

10-12-2020 10:22

Sampaoli +38840

Twente pakte ons bij de keel, iets wat ik Ajax al in tijden niet heb zien doen.

10-12-2020 10:28

Amp +36800

Waar haalt ie steeds dat defensieve vandaan? Atalanta zette merendeels het middenveld of zelfs de verdediging al vast als wij de bal nog bij onana of de cv's hadden. Ja dat fluctueerde, want 90 minuten lang doe je dat meestal niet. Maar je bent als coach dus niet volwassen en sterk genoeg dit in de eerste helft al te corrigeren. Dan moet je concluderen dat je dit team niet verder kunt helpen. Ga het ff lekker op onervarenheid afschuiven. Je hebt slechts 3 gasten onder de 20 er staan, de rest allemaal al ervaring op cl niveau joh

10-12-2020 10:14

Ajax95Duivendrecht +23926

Ik vond Atalanta voor hun doen juist heel passief pressen. Ja, ze positioneerden zich collectief als elftal vrij hoog en in een hele gestructureerde en compacte formatie. Ze bonden hun twee spitsen aan de CV's van Ajax. Maar het was nou niet zo dat hun spelers continu sprints trokken richting Ajax-spelers, continu aan het doordekken waren. Ik kijk regelmatig wedstrijden van Atalanta in de Serie A, maar gisteren was by far het meest passieve Atalanta dat ik de laatste twee jaar heb gezien.

Gasperini had Ten Hag gisteren tactisch helemaal in zijn broekzak. Vooraf zei hij: wij kunnen niet verdedigen, dus we gaan hoog drukzetten zoals we altijd doen. Dat is dus gewoon een slimme truc gebleken om Ajax te misleiden, want Gasperini speelde helemaal niet met hoge druk. Dat versterkte middenveld (extra middenvelder ten koste van Ilicic) zei alles over de intenties van Atalanta. En gek genoeg had niemand bij Ajax dit verwacht, want ze leken allemaal verrast (zie commentaren van de Ajacieden na afloop). Ajax en Ten Hag hebben zich gisteren enorm laten piepelen.

10-12-2020 10:26

Amp +36800

Ja, maar hij heeft het er steeds over dat ze erg defensief stonden. Onder erg defensief versta ik met 10 man in de 16 en weinig druk vooruit, maar loeren op die spaarzame countermogelijkheden. Atalanta zette ajax nu gewoon al vast zonder volle bak conditioneel onder druk te zettrn met sprints. Maar ze stonden allesbehalve met alle spelers in de 16. Ten hag is wederom tactisch afgetroefd. Toen de wissel van ekkelenkamp en huntelaar kwam wist je al dat ie t had opgegeven. Vlak daarvoor haalde hij al tadic naar de spits en nu weer naar de buitenkant. Game over voor ten hag

10-12-2020 20:25

Gooseman +11795

Eerst Brobbey veren in zijn reet duwen dat hij het goed heeft gedaan, maar dat hij te weinig werd gebruikt. Daarna aangeven dat er te weinig mankracht voorin was, en dat hij dit in de rust wilde aanpassen? Wanneer Brobbey geen blessure had opgelopen was Promes (nog) niet ingevallen. Ik vind dit allemaal wel erg tegenstrijdig.

10-12-2020 10:10

Lagasj +2905

Geniaal...
Bij sturen door onze wondervoetballer Promes erin te sturen.
Mafkees !

10-12-2020 10:00

TheTruth +0

Promes was wel degene met de meeste drive op het veld. Het lukte alleen niet echt. De rest allemaal slappe hap.

10-12-2020 10:08

Sampaoli +38840

Ik heb ook veel drive op het veld, mag ik nu voor Ajax spelen? Die man hoort bij de grootverdieners en is voor 15 miljoen binnengehaald. Dan nemen we geen genoegen met 'drive, maar het lukte niet'.

10-12-2020 10:09

TheTruth +0

Nouja er zat wel een idee achter, het was echt niet zo slecht. Het waren riskante ballen, en ja het kan dan gebeuren dat ze soms niet aankomen, was gewoon niet echt gelukkig.

10-12-2020 10:12

Gooseman +11795

Promes is een speler die gevonden moet worden. Zijn eigen acties zijn niet zijn wapen. Hij heeft de kracht om ergens op te duiken waar een verdediger het niet verwacht. Hij heeft geen flitsende techniek zoals Anthony. We missen uiteindelijk een creatieve speler die een beslissende bal kan geven. Hopen dat Kudus er snel bij is.

10-12-2020 10:13

afcas +3650

Het probleem is alleen wel dat promes bijna nooit diep gaat zonder bal. Tot aan de 16 staat hij constant opengedraaid richting eigen goal om de bal in de voeten te krijgen. Pas daarna denkt hij aan diep gaan, maar dan is het te laat om zijn snelheid goed te gebruiken of je moet iemand als ziyech hebben. Maar met ziyech erbij heb je geen snelheid nodig voor zulke passes te ontvangen.

10-12-2020 13:11

cantharel +3498

Wiens schuld is dat ? Ook in de rust niks bijgestuurd.

10-12-2020 09:59

kampioen2010 +1898

Als we gewoon die penalty krijgen (ja het was licht maar Ronaldo kreeg er voor minder dinsdag ook één) dan was iedereen trots geweest hoe professioneel we dit hebben aangepakt door weinig te geven

10-12-2020 09:49

goajaxgo +14079

Alsof we op een moment als dat ooit een penalty krijgen.

10-12-2020 10:43

ossenaar +843

Ten Hag valt taktisch gruwlijk door de mand.

Ik had sowieso alvarez erin gebracht en Klaassen op de plek van Labyad neergezet om meer tussen de linies te kunnen voetballen. Nu was er niemand die rond de 16 die de ruimtes inliep of gaten liep voor andere spelers.

In plaats daarvan breng je Promes in die echt gewoon geen pepernoot meer raakt. Daarbij snap ik ook niet waarom Ajax niet gewoon een pompen of verzuipen mentaliteit aanleert en de bal gewoon de 16 in slingert.

Het is echt een tussenjaar aan het worden, maar de extra miljoenen waren fijn geweest om te investeren zodat we niet volgend seizoen weer met middelmaat komen te zitten maar echt een 13e 14e en 15e man op de bank hebben zitten. Nu we EL spelen kunnen we misschien nog wat potten breken, maar we moeten realistisch zijn dat dit Ajax echt niet zo goed is als dat ik - en waarschijnlijk een hoop andere - misschien wel dachten dat ze waren.

10-12-2020 09:47

Mrkinkle +0

Ten Hag heeft dit uiteraard overwogen. Het probleem met Alvarez is het gebrek aan creativiteit op het middenveld. Door het ontbreken van Blind was die creativiteit er al amper. Klaassen zorgt daar nog enigszins voor en haal je die weg als controleur is er niets meer over aan creativiteit vanuit het blok van 4. Zoals je zegt wil je iemand die de ruimtes in loopt en Ekkelenkamp deed dit eigenlijk goed. Zat er goed tussen bij het bijna versieren van de penalty en ook bij die grote kans voor Klaassen. Ik vond juist de wissel om Promes als wingback te gebruiken verrassend goed (misschien ietsje te laat). Dat Promes op dit moment geen pepernoot raakt, daar kan Ten Hag niet enorm veel aan veranderen behalve hem vertrouwen geven via speelminuten. Roepen dat Ten Hag gruwelijk door de mand valt is veel te makkelijk.

10-12-2020 10:07

waayop +874

Had ie dan gedacht dat Atalanta aanvallend ging spelen? Spelplezier en motivatie lijken ook verdwenen, gisteren geen moment gedacht dat de CL op het spel stond. Los, daarvan als je maar twee potjes wint is de kwaliteit van de selectie simpelweg niet voldoende.

10-12-2020 09:42

Pauw +2146

Wat ik zelf wel een vermakelijke observatie vind is dat Frank de Boer en met name Peter Bosz altijd werd verweten geen plan B te hebben. Met de komst van Ten Hag zouden we een coach krijgen die meer 'variabel' kan spelen. Ten Hag slaagt daar ook totaal niet in. Het zit blijkbaar allerminst in kwaliteiten van onze spelersselectie om succesvol opportunistisch te spelen. Elke keer als we het proberen wordt het eerder minder dan beter.

Tot slot wil ik benoemd hebben dat snel doorselecteren een must is om structureel aan te kunnen haken bij de (sub)top van Europa. Ik ben benieuwd of Ajax het aandurft Tadic op het tweede plan te zetten. Zodra Ajax Europees speelt wordt zijn gebrek aan (handelings)snelheid steeds vaker echt hinderlijk voor het (aanvals)spel van Ajax. Waarschijnlijk echter Ajax bij gebrek aan ideeën echter aanmodderen met Tadic. Zelfde geldt voor Labyad. Ook als 1ste wissel (na Kudus) onvoldoende.

10-12-2020 09:40

Sampaoli +38840

Het was een dramatische wedstrijd. Mede dankzij de tactiek van ons zelfbenoemd meesterbrein Erik Ten Hag. Backs veel te hoog, middenveld staat kilometers uit elkaar, buitenspelers komen amper aan de bal, het lijkt nergens op. Jammer genoeg is TH dikke mik met Overmars en VD Sar, dus kritische uitingen richting Erik hoeven we niet te verwachten. 'Tussenjaar', pff.

10-12-2020 09:33

Pauw +2146

'Tussenjaar': je mag het denken en meenemen in je beoordeling van TS en spelers, maar ik zou het nooit uitspreken. Niemand is daar bij gebaat.

Gravenberch is in principe een speler die voor creactiviteit / uitvindingen kan zorgen, maar als iedereen zo ver uit elkaar staat en/of verstoppertje speelt (Labyad, Klaassen) dan kan ook hij niets anders dan ''simpel'' spelen.

10-12-2020 09:43

Sampaoli +38840

Gravenberch is waanzinnig, maar je moet eens opletten waar hij aan de bal komt. Dat is tussen de LCV en linksback in. Zelfs Messi is daar niet gevaarlijk. Gravenberch moet de opbouw regelen, want Klaassen doet het niet en Labyad al helemaal niet. Dan is het moeilijk om ook creativiteit in de final third te verwachten.

10-12-2020 09:57

Pauw +2146

Helemaal gelijk in. Frenkie idem toen hij bij Ajax speelde. Frenkie was in Jong Ajax ook vernuftiger in de final third, maar heeft zich op het hoogste niveau niet goed kunnen ontwikkelen omdat hij zo laag op het veld speelt. Wel goed, overigens. Frenkie is vooralsnog nog zekerder aan de bal dan Gravenberch. Van Gravenberch verwacht ik uiteindelijk meer in de final third.

Ik wacht nog steeds met smart op het moment dat Ajax met een zes gaat spelen. Dan komen zowel Gravenberch als Klaassen meer in hun kracht te spelen. Blind of Martinez op zes. Maargoed, ik kan lang wachten; Ten Hag gaat dat niet doen.

10-12-2020 10:13

Mocrodammerr +22794

meer mensen inderdaad naar voren - maar het gaat erom dat de bal daar ook is..dat viel vies tegen.. Onana schuurs en Martinez hadden vaker de bal.

10-12-2020 09:25

TheTruth +0

Het was gewoon totaal inspiratieloos. Niemand had de ballen om iets leuks te gaan proberen, en niemand leek de noodzaak van een goal te zien. Promes leek de enige die zag dat we haast hadden maar hij bakte er geen pepernoot van. Hij was wel de enige die vooruit voetbalde, daar heb ik dan wel weer respect voor.

10-12-2020 09:08

Joran192 +97

Je mist Lang gewoon. Die durft wel een moeilijke pass te geven of een actie te maken. Verder hopen dat Kudus snel terug is die kan ook een man passeren en het spel daarna versnellen.

10-12-2020 09:07

0115ajax +0

Heerlijk als je Lang kon brengen i.p.v. die kansloze Promes.

10-12-2020 09:30

Soccerskins +1

Vooral doen alsof we met Noa Lang wel door waren gegaan. Tegen Valencia was hij erbij en toen speelde Noa ook niks klaar. We hebben pech gehad met blessures en verder hebben we er tegen Liverpool en Atalanta echt niet het meeste uit gehaald.

10-12-2020 09:44

Redrum +94994

Als je een keer begint met de juiste opstelling hoef je niet te sturen. Daarnaast heeft hij nog nooit iets succesvol bijgestuurd in de rust voor zover ik me kan herinneren. Ach ja, misschien kan deze gestoorde professor ons nog aan de titel helpen en daarna mag hij lekker wat anders gaan doen.

10-12-2020 09:05

TheTruth +0

Als je zegt dat het probleem voorin lag heb je er echt geen verstand van. Het middenveld en de verdediging had totaal geen drive om het spel te versnellen. Durfden allemaal de steekpass niet te geven, en elke keer als er veel ruimte was gingen ze vertragen. Simpelweg gewoon laf voetbal.

10-12-2020 09:04

Jornnn +5

“Het had effect, want ipv 0 kansen kregen we 1 goede kans.” Als je er zo in staat, ben je verloren....

10-12-2020 09:00

ajax4perez +9400

Milik halen!

10-12-2020 08:31

donpedroh +0

En Eriksen

10-12-2020 08:56

goajaxgo +14079

En Messi.

10-12-2020 10:47

ArnoAjax +1647

En Sanches

10-12-2020 11:41

Flipper33 +6826

Brenner halen haha gisteren weer 2x gescoord spits met veel potentie ! Ow shit is geen Nederlander wil de Rvc niet

10-12-2020 10:40
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.