Van Halst ziet reden voor kampioenschap Ajax: 'Dat zorgde voor veel honger in de selectie'

door Joël Nijman 74

Bron Algemeen Dagblad

Van Halst ziet reden voor kampioenschap Ajax: 'Dat zorgde voor veel honger in de selectie'

door Joël Nijman 74

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Jan van Halst weet hoe het is om in een titelstrijd te zitten en ziet een aantal voordelen voor Ajax nu de Amsterdammers op de eerste plek staan. De ploeg van Francesco Farioli wist afgelopen zondag met 4-0 te winnen van Heracles Almelo, terwijl PSV in eigen huis punten verspeelde tegen FC Utrecht.

Van Halst weet uit ervaring dat de dynamiek als koploper gaat veranderen, stelt hij in het Algemeen Dagblad. Al hoeft die verandering volgens de oud-Ajacied niet negatief uit te pakken: 'Het voorbije seizoen zal nu nog meer als brandstof dienen.'

De oud-prof geeft aan dat het herkenbaar is dat Ajax over PSV heen is gegaan. Ook dit heeft Van Halst zelf ervaren, toen hij bij Ajax 1 werd gehaald in 2002 door Ronald Koeman. 'Een paar wedstrijden later, meteen in het nieuwe jaar, haalden we PSV in. Dan voel je dat alles verandert. De toon van het publiek, de vragen van de media, het gevoel in de groep. We redden het uiteindelijk net', concludeert de Utrechter. Ajax werd kampioen in het seizoen 2001/2002 met 73 punten.

Titelrace haalt het beste uit spelers

Van Halst zag dat er in de titelrace nieuwe krachten loskwamen, onder andere bij spelers als Mido, Andy van der Meijde en Zlatan Ibrahimović: 'Omdat we veel spelers hadden die nog geen kampioen waren geworden. Ik was er daar ook één van. Dat zorgde voor veel honger in de selectie.' De huidige selectie van Ajax bestaat eveneens uit veel spelers die de schaal nog niet omhoog hebben mogen houden.

De oud-Ajacied ziet nog een ander voordeel waardoor Ajax goed kan presteren: 'Farioli haalt de gemeenschappelijke vijand niet uit de ranglijst. Die heeft hij uit het voorbije seizoen gehaald. Revanche nemen is vanaf het begin de motivatie geweest om te presteren. Nu Ajax kampioen kan worden, zal dat nog meer een brandstof voor de ploeg vormen. Daarom denk ik dat er weinig gaat veranderen', stelt Van Halst.

Tekst gaat verder onder de foto.

farioli persconferentie ajax
Van Halst ziet dat Farioli zijn team op een slimme manier motiveert.

Ajax moet waken voor hoogmoed

Op de eerste plek staan heeft niet alleen maar voordelen, want er liggen ook een aantal gevaren om de hoek. Ajax moet waken voor hoogmoed en gemotiveerde tegenstanders, denkt Van Halst: 'Daarom is het zo belangrijk dat Ajax nu met Pasveer, Henderson en Klaassen speelt. Met hun ervaring laten zij de jonkies niet verslappen', waarmee hij een belangrijke rol ziet weggelegd voor de ervaren jongens in de titelstrijd.

Nonchalance zou een ander gevaar kunnen zijn, maar dat is nog niet het geval voor dit Ajax: 'En nonchalance ligt echt op de loer als kampioen worden normaal wordt. Dat is bij Ajax nu niet het geval', laat de voormalig Ajax-commissaris weten.

Van Halst bij Ajax

Van Halst maakte in 1999 de overstap van FC Twente naar Ajax. Een jaar later werd hij door de Amsterdammers al verhuurd aan Fortuna Sittard. In het eerdergenoemde seizoen 2001/2002 kreeg de oud-speler een nieuwe kans en werd kampioen met Ajax. Ook de beker werd in dat seizoen gewonnen. Een jaar later zou Van Halst vertrekken bij Ajax en sloot hij zijn carrière af bij Vitesse.

Lees meer over:
Plaats reactie

Berghuis +14346

Kan deze nobody niet gewoon z'n muil houden?

19-02-2025 21:29

Jarikoning +7205

Kale idioot kan die niet opkrassen van showtime

19-02-2025 20:59

Jake the Snake +17349

Blijft ongemakkelijk om Van Halst te horen praten over Ajax. Een geforceerde mening op tv, maar toen hij door Ajax betaald werd als RvC-lid om een duidelijke mening te geven, was hij er niet.

19-02-2025 18:53

Hebbendiekip +4759

Is goed kale

19-02-2025 13:19

Jortjuh14 +2993

Deze man moet niet meer een podium krijgen op Ajaxshowtime…

19-02-2025 10:47

Baco123 +6281

Jan van halst de man wie mede verantwoordelijk is voor waar Ajax financieel nu staat, ik neem die man in niks meer serieus

19-02-2025 10:44

JanMolby +1498

Ja, hoor. Honger. Lekker elkaar napraten met modieuze onzin. Daaaag, Jan!

19-02-2025 10:12

Invincibles +5194

Onzin. Alsof een PSV minder zin heeft om kampioen te worden.

19-02-2025 04:20

OpaHooligan +3809

Als het gewoon wordt om kampioen te worden, kan dat meespelen.

19-02-2025 12:09

KingOfTheMatch +7026

Het gaat goed met onze club en de een na de ander komt weer uit z'n schulp met zogenaamde deskundige uitspraken. Hou toch op! Van Halst heeft gefaald

18-02-2025 23:28

gi0vanni +7173

Honger in de selectie? Ze zijn aan het bezuinigingen maar dat zal wel meevallen. 😉😉😉

18-02-2025 22:19

OpaHooligan +3809

Ze kunnen toch hun moeder vragen om een lunchpakketje te maken voor ze?

18-02-2025 22:25

gi0vanni +7173

Goed idee met natuurlijk pindakaas op de beterhammentjes daar zouden ze volgens de reclame veel succes mee behalen.
(Is een van de meest ongezonde soorten beleg.) 🤣🤣🤣

18-02-2025 22:33

OpaHooligan +3809

Hoezo is pindakaas dan ongezond?

18-02-2025 22:35

Hebbendiekip +4759

Ben hier ook wel benieuwd naar

19-02-2025 13:20

gi0vanni +7173

Simpel, te veel vet is erg ongezond. En laat daar nu in extreme hoeveelheden erin zitten.
De hoeveelheid suiker is een stuk minder maar omdat bijna overal suiker in zit telt dit ook mee want te veel suiker is nog erger als te veel vet.

19-02-2025 14:58

OpaHooligan +3809

Je weet dat ik honderd kilometer per week fiets, en 30 kilometer hardloop?

19-02-2025 15:02

gi0vanni +7173

Dat is heel erg gezond, goed bezig! Maar dat verandert niets het feit dat sommige dingen ongezond zijn.
Te veel vet is door te sporten nog makkelijker op te lossen maar te veel suiker brengt langzaam schade aan je lichaam toe die niet is te herstellen.

19-02-2025 15:42

Wendy.H +6856

Valt best mee hoor dat ongezonde

19-02-2025 15:48

OpaHooligan +3809

Vet in je eten is iets anders dan vet in je lichaam. Vet in je eten is een langzame energiebron en soms een deel van bouwstoffen. Een surplus aan bloedsuiker wordt in je lichaam in vet omgezet als het niet gebruikt wordt.

Leer mij wat over gezondheid! :-)

Kijk ik zuip me dan te barsten van de zenuwen tijdens de wedstrijd op zondag. Voor de rest leeft opa nog als een gedisciplineerde topsporter, zonder grappen, is echt zo.

19-02-2025 15:52

gi0vanni +7173

Dan ben je niet helemaal goed ingelicht. Maar zoals ik zei is iemand die sport goed bezig, dat is zeer gezond. Verder heeft het natuurlijk te maken met of je een snelle vetverbranding hebt en sterke genen. En ook je lengte en de hoeveel spiermassa die je hebt en hoe zwaar je botten zijn bepalen hoeveel je mag wegen.
Dus sommige mensen kunnen veel eten, drinken en eventueel veel roken zonder problemen.
Maar te veel vet, suikers of voor mijn part sla is nooit gezond. Te veel is nooit goed.
Sommige hebben dus geen last van roken maar het blijft ongezond.

Te veel suiker doet twee dingen die niet positief zijn. Ten eerste het sloop heel langzaam het proces in je lichaam dat het suiker en insuline niveau regelt waardoor sommige na velen jaren suikerziekte krijgen. En ten tweede stop te veel suiker je volledige vetverbranding om de niveaus weer op pijl te krijgen.

Vet wordt omgezet in energie maar te veel vet wordt opgeslagen. Vandaar dat sporten zo gezond is. Vetverbranding en verversen van je cellen zijn prima. Daarnaast zal je conditie beter zijn.
Sterker nog waarschijnlijk zul je hierdoor een veel langer leven hebben. Dus goed bezig, respect voor je uitstekende inzet!

19-02-2025 17:01

gi0vanni +7173

Dat zeiden sommige ook totdat ze suikerziekte kregen.

19-02-2025 17:02

OpaHooligan +3809

Okay, maar wat is er dan specifiek ongezond aan pindakaas, behalve dat er veel Kcal inzitten? Verkeerde transvetten of zo? Volgens mij zijn de meeste noten juist gezond. Omega 3 en 6 enzo.

20-02-2025 18:09

gi0vanni +7173

Heel simpel, technisch gezien is alles gezond.
Maar ergens te veel van is nooit gezond.
In dit geval vetten. Maar ook de suikers die een stuk minder zijn lijken ongevaarlijk. Maar omdat suiker bijna overal inzit hebben velen daar ook te veel van per dag.
Maar zoals ik al aangaf is een van de beste dingen die je kan doen sporten. Dat is zeer gezond.
En als je een hoge vetverbranding hebt en sterke genen kun je redelijk oud worden zonder al te veel problemen. Maar dit gaat helaas niet op voor iedereen. De een zal meer op zijn voeding en drinken moeten letten als de ander.

Als je veel alcohol drinkt ontrekt dat veel vocht en vetten uit je lichaam. Als je daar minder snel last van wil krijgen zul je dus vettige dingen tussendoor moeten eten maar ook af en toe water drinken.
Dus door drank schiet de verkoop van snacks omhoog. En snacks met zout verhogen de drank verkoop.

20-02-2025 21:55

Eentweetje +63

Was dit niet de leidinggevende van Mislintat?

18-02-2025 21:56

Dapperestrijders +4597

Wat is het toch fijn op het Museumplein. Maar wel zonder die wandelende paasei

18-02-2025 21:15

stopperspil +11175

Lees ik het nou goed: “ vertrek Jan van Halst maakt Ajax extra gretig met veel honger in de selectie”

18-02-2025 19:31

Widjai.G +173

We gaan oude tijden herleven met ons aller Ajax dit jaar & de komende jaren.

18-02-2025 16:41

3*stars*3 +23423

Hoop het echt man.
Dit seizoen is gewoon te bizar voor woorden en zeker met vorig jaar in het geheugen.
Heb teams sterk zien terugkomen na 1 jaar.
Maar nooit zo, na zo’n dramatisch jaar en dan in de zomer maar +-5 mil uitgeven aan transfersom/tekengeld.

Was vooraf happy met een top-3 plek en dat zou al een karwei worden maar dit?
Als Ajax titel pakt, verdient het echt een goede docu.

18-02-2025 19:43

OpaHooligan +3809

Ajax zelf! 1964/65 bijna gedegradeerd, de twee seizoenen daarna, kampioen. Met Michels en Cruijff natuurlijk, dat scheelt.

18-02-2025 22:36

3*stars*3 +23423

Toen was ik er nog niet opa😉

19-02-2025 05:38

Wendy.H +6856

Ik pas in '70

19-02-2025 15:50

Spielmacher +10714

De drie seizoenen erna zelfs kampioen.

20-02-2025 06:12

DankzijCruijff +48711

Kan deze ontzettende clown zich aub nooit meer uitlaten over Ajax…?

18-02-2025 15:18

PH2BOT +40256

Ook weer zo'n pseudo voetbal 'analist' die met gezwets op TV de kachel thuis brandende houdt na eerst bij Fc Twente te hebben gemalverseerd en vervolgens er bij Ajax een kolerezooi van heeft helpen maken.

Compleet niet serieus te nemen Pipo dit.

18-02-2025 15:14

twynestar +28277

Een hoop haat voor onze kale oud-commissaris, maar hij zegt hier niets verkeerd en een beetje inzicht in hoe de dynamiek in een groep werkt, waar hij ervaring in heeft, is best interessant.

18-02-2025 14:41

PuntNaarAchterSVP +5256

Lekker haten haten haten en voor de rest heb ik niks in de gaten

18-02-2025 20:44

Francesco +5518

het doel van het huidige Ajax is CL halen. Liefst direct. Alles daarboven is ' luxe '.

Iedereen moet nu weer wat roepen over Ajax, 3 maanden geleden was het volgens de experts 100 % zeker dat PSV kampioen zou worden.

Nogmaals, wedstrijd voor wedstrijd....

Dan zie je vanzelf wel waar je staat.

Het enige wat je echt kan zeggen is dat de titelstrijd tussen Ajax en PSV volledig open is.

Alles kan nog gebeuren.

18-02-2025 14:30

gi0vanni +7173

Mee eens het succes van Ajax is niet alleen maar omdat ze nu opeens de beste zijn. Er zijn meerdere redenen. De trainer die ondanks het zo nu en dan matig spel resultaten blijft halen heeft een groot aandeel. Zijn tatiche plannen waren af en toe heel goed, sommige spelers zijn een stuk beter geworden. De conditie is een stuk beter en de organisatie ook. Maar ook de concurrentie werkt geweldig mee. Ze laten ook veel punten liggen.
De 2e of 1e plaats zouden fantastisch zijn. Maar inderdaad wedstrijd voor wedstrijd bekijken. Ma de wedstrijden tegen PSV en AZ kunnen we de balans opmaken.

18-02-2025 22:24

Artemio +31937

Kale batser

18-02-2025 14:20

Spielmacher +10714

Incompetente minkukel.

18-02-2025 14:09

myway25 +2448

Jan is ongetwijfeld een vriendelijke man, maar zijn tijd bij Ajax was allesbehalve succesvol. Hoewel hij zich presenteerde als een kenner, bleven de resultaten helaas uit. Toch is het belangrijk om te erkennen dat niet alles op zijn conto geschreven kan worden. We weten immers niet precies welke omstandigheden en krachten destijds meespeelden. Wat ik wél bewonder, is dat hij de moed heeft om zich kort na die periode weer te laten zien en zijn stem te laten horen.

18-02-2025 13:43

Mijnclub33x +9853

van Halst, die is in alles een Loser en overal uitgekakt.

18-02-2025 12:53

Jarenfan1 +7

Waarom aandacht voor deze opvreter

18-02-2025 12:00

Jelluhafca +3389

De man die Svennieboy moest controleren en dat dus niet deed. Daarna het uithangbord van Ajax als AD bij afwezigheid van Edje. Overal waar deze man bestuurlijk opduikt breekt de pleiris uit!

18-02-2025 11:52

FantastischeFrancesco +594

Mooi gezegd, door een man die iets te veel in zichzelf is gaan geloven. Had hij iets van het gogme van Farioli dan was hij na zijn carrière bij FC Twente als bestuurder wél geslaagd en had hij niet bij ons zijn ego hoeven te herstellen. In het priveleven lijkt het mij een mooi mens, waar je veel van kan leren. Op bestuurlijk niveau is hij een olifant in een porseleinkast, alles wat hij aanraakt klettert in duizend stukjes uit elkaar...

18-02-2025 10:51

sebastiaan1900 +5319

Ja, Jan is een viesonair.

18-02-2025 10:50

MokumsParadijs +2262

De revanche is pas compleet als we eerst kampioen worden, dan nog een keer Hercules loten voor de KNVB-beker en Napoli overhoop spelen in de Champions League.

18-02-2025 10:27

AINIESTA +44615

Liet Mislintat lekker z'n gang gaan, enorme stumper.

18-02-2025 10:26

PH2BOT +40256

Jantje was niks meer dan een trekpop die zelf niks in de melkmte brokkelen had....net als Edje onder Overmars.

18-02-2025 15:18

Ajaxpyama +1506

Je kan het je toch niet voorstellen, dat Van Halst in dezelfde kleedkamer heeft gezeten als Zlatan. Zal Zlatan deze kale kerel ooit serieus genomen hebben?

18-02-2025 10:09

BokkieBokstra +11305

Iedereen heeft het maar over kampioen worden, van der vaart loopt het ook al te roepen. Vijf punten voor, dat is leuk en aardig maar er moet nog veel gebeuren. PSV is een goede ploeg, vind het al heel wat dat Ajax zo hoog staat na een rampjaar. Maar heel kort terug werd Farioli de grond in geschreven, het voetbal leek nergens naar, het wisselen is waardeloos en na een wat puntverlies van PSV is het helemaal omgeslagen. Dagkoersen, dat voetbal.

18-02-2025 09:37

Suarez16_ +9176

Maar psv is wel echt ingestort. Van 9 punten voor naar 5 (verlies)punten achter in 8 speelrondes. Tel daarbij op dat ze buiten de pot in eindhoven ook nog een veel moeilijker schema hebben met oa twente en feyenoord uit en ze gaan het echt niet zomaar redden. Bedoel ze verliezen nu punten in eigen huis tegen willem 2 en utrecht (al 20 jaar niet gebeurt) en uit tegen nec, heerenveen en pec. Dat zijn gewoon relatief zwakke tegenstanders. Het is niet dat ze even 3 lastige wedstrijden verliezen, maar ze zetten gewoon een belabberde reeks neer tegen de middenmoot. Kun je nog zo'n geweldige ploeg hebben, maar de laatste 11 wedstrijden gaan ze ook echt niet allemaal meer winnen.

18-02-2025 09:53

BokkieBokstra +11305

Psv was de gedoodverfde kampioen, tilman pepi en boskagli out en het begint te haperen dat is mooi meegenomen. Er komen nog zware wedstrijden gaan het zien ajax doet het hele jaar al goed inder farioli en nu is ook de opinie mee, voor het eerst dit seizoen.

18-02-2025 10:41

Suarez16_ +9176

Ja ik ben benieuwd. Volgens mij is het ook einde seizoen voor pepi en tillman, dus ze moeten het ook met deze selectie doen. Ben vooral benieuwd naar de volgende speelronde (na die tussenspeelronde) Dan moet psv uit naar gae. Mochten we het gat op 5 punten krijgen in die tussenronde en mocht psv in de CL verliezen dan kan dat misschien wel eens de genadeklap gaan worden als ze weer niet winnen. Dan is de crisis wel echt compleet en dan gaan ze echt tegen zichzelf voetballen. Dan moeten ze ook nog eerder naar beneden gaan kijken dan naar boven.

18-02-2025 10:52

Aetim +1364

Plus psv gaat hoogstwaarschijnlijk nog meer blessureleed krijgen, terwijl Farioli ervoor gezorgd heeft dat Ajax een fitte, gretige ploeg is geworden. En nu ook steeds meer uitgebalanceerd. Dat maakt een mens toch wel voorzichtig optimistisch.

18-02-2025 20:24

Rolo +13654

Waarom denk je dat FF zegt het kampioenschap staat niet in mijn vocabulaire. Die wil iedereen met twee voeten op de grond houden. Als je maart goed doorkomt met onder andere AZ en PSV, dan weet je hoe je er voor staat.

Die tweede plek mag je trouwens niet meer weggeven nu, rechtstreekse plaatsing CL.

18-02-2025 09:56

Nr.10 +111037

Wij zijn vrij consistent in de Eredivisie. Natuurlijk is het nog niet gespeeld, maar we zijn duidelijk de titelfavoriet op dit moment.

18-02-2025 09:58

Puntertje +1620

Kampioen worden met 73 punten. Dat is meestal omdat de concurrentie het ook slecht doet.
Ik denk dat je dit jaar met 80 punten kampioen bent. Ik denk dat dit best reëel is.
Als wij dat halen heb je het gewoon heel goed gedaan.

18-02-2025 09:27

Suarez16_ +9176

Rond de 80 punten is wel reeel. Op dit moment kan psv maximaal 85 punten behalen en wij 90 punten. Met nog 11 wedstrijden te gaan is de kans groot dat psv ook nog wel 2/3 slippertjes gaat hebben (in huidige vorm).

18-02-2025 09:56

Nr.10 +111037

Qua gemiddeld aantal punten dat we halen, kom je wel een stuk boven de 80 uit.

18-02-2025 09:59

GdlT +1004

Volgens mij zijn onze tegenstanders altijd extra gemotiveerd zodra ze tegen AJAX spelen, ongeacht onze plek op de ranglijst.

18-02-2025 09:18

jerryisthename +31745

GdIT...
Volgens mij zijn wij nu al vele weken een voetbalmachine met een ijzersterke verdediging, die bijna niet te kloppen is qua voetbal, vechtersmentaliteit en teamspirit.
Die motivatie van mindere tegenstanders is dus in deze niet meer zo van belang.
Wij blijven wel winnen en spelen desnoods een tegenstander helemaal kapot op techniek, mentaliteit en conditioneel vermogen.

18-02-2025 12:52

noppenkoning +41199

Na al die vernederingen van afgelopen 2 jaar met Hercules en Feyenoord 6-0 lijkt mij dat de honger niet te stillen is, bij mij niet in ieder geval.

18-02-2025 09:11

Rob1976 +9467

Geef deze Charlatan geen podium aub.

18-02-2025 09:07

eenAjaxfan +20314

Zo onnodig dit...
Waarom?
Heb gewoon respect voor deze oud-Ajacied.

18-02-2025 09:18

Rob1976 +9467

Ik ben kwaad dat Jan ajax niet beter beschermd heeft tegen alle Mislintat ellende, zijn praatjes bij ziggo geloof ik niks van, het is een slapjanus.

18-02-2025 09:43

eenAjaxfan +20314

Serieus? Kwaad? Lekker makkelijk vanaf de zijlijn, maar ok dat kan.
Maar dan nog kun je gewoon met respect je frustratie uiten.

18-02-2025 10:07

Bjorn +12418

Van Halst heeft natuurlijk in 2023 het fundament gelegd voor dit (tot nu toe) succesvolle seizoen/Ajax. Het seizoen 2023/2024 was bewust zó slecht dat er nu revanchegevoelens zijn en extra honger.

Dank Jan!

18-02-2025 08:35

AlexIbarra +19243

Nice.. ;)

18-02-2025 09:48

JaapStam +136856

Aardige kerel die Jan Van Halst.

18-02-2025 08:27

Tinus +10306

Hele aardige vent, alleen jammer dat mede dankzij hem de tent bijna failliet is gegaan.

18-02-2025 08:58

Baco123 +6281

Zou kunnen, maar in een voetbal organisatie moet je hem niet hebben Jaap
Heeft er ook een puinzooi van gemaakt in Amsterdam door mislintat maar rustig zijn gang te laten gaan

19-02-2025 10:46

Dolblij +45030

Als het inderdaad zo is dat deze ploeg revanche wil voor het afgelopen seizoen, dan is er meer dan voldoende om revanche op te nemen.

18-02-2025 08:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.