Ajax genoemd als titelfavoriet: 'Bijna alle kampioenen krijgen de minste tegengoals'

door Jesse ter Haar 48

Bron Ziggo Sport

Ajax genoemd als titelfavoriet: 'Bijna alle kampioenen krijgen de minste tegengoals'

door Jesse ter Haar 48

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Rafael van der Vaart gelooft heilig in het kampioenschap voor Ajax, zo laat hij blijken aan tafel bij Rondo op Ziggo Sport. Hij ziet een team dat moeilijk is om te verslaan en Mark van Bommel wijst op zijn beurt naar het beperkt aantal tegendoelpunten ten opzichte van PSV.

'Het zit gewoon mee. Dit kan niet meer mis', aldus Van der Vaart. 'Daar ben ik van overtuigd. Ze zijn heel moeilijk te verslaan, dat heeft hij erin gekregen. Ze krijgen niet meer makkelijk doelpunten tegen. Iedereen heeft kritiek op Pasveer, hij zou een oude lul zijn, maar hij is gewoon de allerbeste keeper die Ajax heeft. Dan stel je hem op, al is hij vijftig. Ik vind hem een goede keeper en een goede persoonlijkheid.'

'Kijk eens naar alle kampioenen', haalt Van Bommel een dag na Ajax' clean sheet tegen Heracles Almelo aan. 'Bijna alle kampioenen krijgt de minste tegengoals. PSV maakt er heel veel, maar ze krijgen er ook heel veel tegen. Als je bijna geen tegengoals krijgt, dan win je met een lullige 1-0. Maar PSV krijgt er nu altijd één tegen, dus dan moet je er twee of drie maken.'

De oud-voetballer van onder meer FC Barcelona en AC Milan merkt op dat Ajax erin slaagt als één geheel op te treden. 'Er is mentaliteit en het hele team doet er alles aan om te winnen. Dat heeft zeker met de trainer te maken, want Ajax is eigenlijk geen ploeg die dat doet. Dat wij er nu zo over praten, heeft ook te maken met PSV. PSV verliest ontzettend veel punten. Anders hadden wij niet eens over Ajax gesproken. Ajax wint heel moeilijk, maar ze winnen wel.'

Tekst gaat verder onder de foto.

remko pasveer ajax galatasaray 24 25
'Hij is gewoon de allerbeste keeper die Ajax heeft. Dan stel je hem op, al is hij vijftig', aldus Rafael van der Vaart over Remko Pasveer.

Farioli smeedt een team

Volgens Van der Vaart is Francesco Farioli voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de teamvorming bij Ajax. 'Elke trainer die nieuw binnenkomt – en dat is vaak een leugen – zegt: iedereen is belangrijk. Maar bij hem geloof je het, want hij geeft iedereen zijn minuten', zegt hij immers. 'Ik denk dat die jongens daar heel erg goed op gaan. Zelfs Berghuis, ook als hij gewisseld wordt of niet speelt, is blij. We kennen hem een beetje als een klager, dus Farioli heeft het goed voor elkaar. Hij liegt niet tegen die jongens en dan hebben voetballers toch zoiets van: we geloven hem.'

Tegelijkertijd is er een wisselwerking ontstaan tussen Ajax als team en het publiek. Van der Vaart is blij verrast door de fans van de club. 'Het leukste vind ik het Ajax-publiek. Ze kijken heel anders naar de wedstrijden. In de periode waarin ik speelde, stonden we met 2-0 voor tegen Feyenoord en werden we uitgefloten omdat we niet doorgingen. Nu staan ze te juichen tegen FC Bal op het Dak 6 en win je met 1-0. Dat vind ik een compliment.'

Van Bommel over Ajax-publiek: 'Dat kan toch niet?'

Collega Van Bommel, die momenteel clubloos is als voetbaltrainer, kijkt eveneens met verbazing naar de supportersschare van Ajax. 'Heb jij een Ajax-publiek gezien dat accepteert dat Ajax met vijf man achterin gaat staan als ze de bal niet hebben? Dat kan toch niet? Ze staan met vijf man te verdedigen, maar ze krijgen weinig goals tegen en winnen de wedstrijden. Het publiek accepteert dat, omdat ze andere tijden meegemaakt hebben. Vorig jaar was het om te janken.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Dirk +7021

Van Bommel moet zijn mond houden .
Wij spelen naar onze mogelijkheden , en die zijn gezien de resultaten ...prima .
Het gaat om winnen , hoe maakt dit jaar niet uit
Het Ajax voetbal komt er wel weer aan ...

18-02-2025 12:24

trodat4030 +96647

Hoe maakt ALTIJD uit!

18-02-2025 12:31

trodat4030 +96647

'In de periode waarin ik speelde, stonden we met 2-0 voor tegen Feyenoord en werden we uitgefloten omdat we niet doorgingen.'

En terecht!

'Nu staan ze te juichen tegen FC Bal op het Dak 6 en win je met 1-0. Dat vind ik een compliment.'

Ik vind dit ronduit treurig en heb plaatsvervangende schaamte. Sneu gedoe.. Afgelopen zondag was pas de ALLEREERSTE wedstrijd waarin ik écht ben vermaakt, de énige wedstrijd waar Ajax écht op Ajax leek!

18-02-2025 11:10

valentino88 +2536

Kerel gaat het wel goed met je? Denk je wel om je hart.

18-02-2025 13:32

maxwellstyle10 +4697

Wil je dan terug naar vorig jaar.. lekker aanvallen met ze allen in een ongezonde structuur waarbij er 80 tegendoelpunten vielen..

Farioli is realist, hij speelt zoals het team kan en voor dit jaar vind ik dat prima. Natuurlijk kan het flitsender.. maar blijf er gewoon achter staan, want als Ajax kampioen wordt, durf ik bijna te wedden dat jij juichend op het museumplein staat..

18-02-2025 14:03

trodat4030 +96647

Waarom denken mensen altijd in extremen? Ik zeg nergens dat ik terug wil naar vorig jaar... Er zit toch een enorm breed spectrum tussen het 1 en het ander?

En nee, mij zie je dit voorjaar écht niet op het museumplein, ik ga niet staan juichen voor het allerlelijkste kampioenschap in 125 jaar. Ik heb namelijk wél principes. Helaas ben ik 1 van de weinigen.

18-02-2025 14:23

maxwellstyle10 +4697

Als Ajax zo doorgaat eindigt het op om en nabij 75,80 punten.. dat is toch heel wat..

En ik ben blij dat ik niet wed, anders had ik nu een probleem😉

18-02-2025 15:20

Akpom +673

Daar houden we je aan! Doe ons dat plezier.

18-02-2025 15:39

Akpom +673

Mensen die van zichzelf zeggen dat ze principieel zijn moet je niet teveel vertrouwen. Mensen die dat echt zijn hoeven dat niet van zichzelf te roepen

18-02-2025 15:41

Ferd +38479

Het allerlelijkste kampioenschap van Ajax in 125 jaar waren de laatste kampioenschappen van De Boer, toen was het voetbal slechter dan nu

18-02-2025 16:18

OnlyOneZlatan +49

Volgens mij denk jij hier in extremen, van vorig jaar dramatisch voetbal en weinig punten. Naar fantastisch voetbal en kampioen worden.
En dat alles ook nog zonder geld.

18-02-2025 17:22

HStorm +3149

Je denkt zelf ook in extremen 😅.

19-02-2025 09:31

Akpom +673

Farioli out en Ajaxdna in??? Net als met Schip en Hetinga?? Weer 5 de en de CL- miljoenen maar weer naar de concurrentie? Wzawzd aardigste? Je ziet toch zelf ook wel dat Farioli en Ajax aan het bouwen zijn? Geduld is een schone zaak. Mocht Ajax kampioen worden blijf jij dan lekker thuis van het feestje.

18-02-2025 15:38

NoFX +1575

Farioli pakt het aan zoals je een huis bouwt. Eerst het fundament en dan pas de muren en de tierelantijnen. Zijn laatste paar voorgangers dachten op zand te kunnen bouwen en dus donderde het hele bouwwerk in elkaar. Het is misschien nog geen sprookjeskasteel, maar het staat wel stevig.

18-02-2025 17:23

Ferd +38479

Van Bommel (champions league winnaar) - 'Er is mentaliteit en het hele team doet er alles aan om te winnen. Dat heeft zeker met de trainer te maken, want Ajax is eigenlijk geen ploeg die dat doet.'

Rafael van der Vaart (ex international, ex Ajax, Spurs, Real) - 'Fransesco Farioli is voor een groot deel verantwoordelijk'

Aurelius 1 (de huisclown van Ajaxshowtime) - 'een trainer heeft geen enkele invloed'

18-02-2025 09:23

maxwellstyle10 +4697

Hey niet zo negatief over Auro.. ik waardeer zijn bijdrage altijd.. hij heeft geen gelijk maar tog.. 😉

18-02-2025 14:04

debetweter +10072

Hoe Farioli "de puzzel" gelegd heeft blijft bijzonder. Van de keeper, Ramaj passeren voor Pasveer, Hato linksback en Baas LCV. Met Henderson op 6. Heeft hij voor stabiliteit gezorgt achterin. Het middenveld was nog even aanklooien, maar ik denk toch nu dat we kunnen zeggen dat met Mokio, Fj, Taylor, Klaassen en Berghuis daar een gezonde basis is. Voorin was het even vervelend met de beperkte opties EN het missen van kansen bij wie je dat wel verwacht. Maar ik geloof dat het bij de spelers en fans weer terug is met het toevoegen van Edvardson, Brobbey die 2x scoort in 3 wedstrijden en Rasmussen die ook wat meer zichtbaar word. Met Traore, Godts en Weghorst als optie is dat voldoende om op door te bouwen. Het groot aantal "schaamharen" zoals ze dat zo leuk zeggen bij Fr12 stemt ook gerust.

Volgend seizoen kan de puzzel opnieuw gelegd worden, ik hoop dat Farioli er dan nog is om de puzzel door te leggen. Want er is nog genoeg te doen, op niveaus waar hij nog nooit gespeeld heeft (doelstelling kampioen, en champion league)

18-02-2025 08:59

Amp +37644

Blijft bijzonder te lezen bij zo ongeveer elk Amsterdams kampioenschap: alles zit mee, als de concurrenten geen ounten verloren dan als etc, scheidsen die op t dwaalspoor zitten, tegenstanders die het laten lopen. Hoe kan t dat deze tendens de afgelopen jaren er nooit was bij de kampioenschappen elders...

18-02-2025 07:52

Eendubbelnegenvijf +1067

"Als je bijna geen tegengoals krijgt, dan win je met een lullige 1-0. Maar PSV krijgt er nu altijd één tegen, dus dan moet je er twee of drie maken.'"

Van Bommel die hier even zijn fenomenale rekenvermogen demonstreert...

18-02-2025 07:36

Amp +37644

Het is iig makkelijker te volgen dan de rekenformules van Aad de Mos...

18-02-2025 07:49

Eendubbelnegenvijf +1067

Ik vind dit nogal een open deur, in de categorie "als je er minstens één meer scoort dan de tegenstander heb je gewonnen". Maar je hebt gelijk, het is goed te volgen :)

18-02-2025 10:05

debetweter +10072

Gewoon top omschrijving toch?

18-02-2025 09:15

joost.v84 +186

Gisteren zag je het weer toen Gaaei die vrije trap beetje raar in de muur schoot. En snelle counter werd er uit gehaald door 7 ajacieden die een volle sprint van 70 meter trekken. Dat zie je bij de concurrenten niet gebeuren. Erg mooi.

Stiekem begin ik ook al te hopen....

17-02-2025 23:19

JoltTrommels +775

ChatGPT is het niet met Raf eens…

Sinds het seizoen 2000/2001 zijn er 24 volledige seizoenen in de Eredivisie gespeeld. In 12 van deze seizoenen had de kampioen ook het minste aantal tegendoelpunten. Dit betekent dat in de andere 12 seizoenen de kampioen niet de minste tegendoelpunten had.

Hieronder volgt een overzicht van de seizoenen waarin de kampioen niet het minste aantal tegendoelpunten had:

Seizoen Kampioen Tegendoelpunten kampioen Minste tegendoelpunten Club met minste tegendoelpunten
2000/2001 PSV 23 22 Feyenoord
2001/2002 Ajax 34 28 PSV
2003/2004 Ajax 31 27 PSV
2006/2007 PSV 25 23 Ajax
2007/2008 PSV 24 23 Ajax
2009/2010 FC Twente 23 20 Ajax
2010/2011 Ajax 30 29 FC Twente
2012/2013 Ajax 31 30 FC Twente
2013/2014 Ajax 28 27 Feyenoord
2015/2016 PSV 32 21 Ajax
2017/2018 PSV 39 33 Ajax
2022/2023 Feyenoord 30 27 Ajax

In deze seizoenen slaagde de kampioen er niet in om het minste aantal tegendoelpunten te hebben, ondanks het behalen van de titel.

17-02-2025 22:46

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Wat is ChatGPT aan het doen dan? In 2022/2023 werd Feyenoord weliswaar kampioen, maar was dat niet het seizoen waarin Ajax derde werd, met een karrenvracht aan tegendoelpunten? De club met 27 doelpunten tegen was toen FC Twente, niet Ajax. Die kakten in de tweede seizoenshelft in, na 9 (!) tegendoelpunten in de eerste seizoenshelft.

2013/2014 klopt ook niet. Ajax werd toen kampioen, en kreeg 28 doelpunten tegen. Dat was echter veel minder dan de nummer twee Feyenoord (40 tegendoelpunten), en nummer drie FC Twente (37 tegendoelpunten).

In 2001/2002 kreeg Heerenveen met 27 doelpunten de minste doelpunten tegen, niet PSV (die kreeg er 32 tegen, niet 28)

In 2000/2001 kreeg PSV inderdaad 23 tegendoelpunten als kampioen. Feyenoord kreeg er echter als nummer twee 37 doelpunten tegen, géén 22.

2003/2004 klopt wel, alleen PSV kreeg er 30 tegen, niet 27

2006/2007 klopt ook niet. PSV kreeg er inderdaad 25 tegen, als minste van de competitie. Nummer twee Ajax (qua stand) kreeg er 37 tegen, terwijl AZ met 31 de minste tegendoelpunten kreeg op PSV na.

2007/2008 klopt ook niet. PSV als kampioen 24 tegen, Twente als nummer 4 32 tegendoelpunten.

2009/2010 klopt inderdaad.

2010/2011 klopt niet, Ajax werd toen kampioen met 30 tegendoelpunten, Twente kreeg er 34 tegen als nummer twee (qua stand en minste tegendoelpunten op kampioen na)

In 2012/2013 kreeg Ajax er 31 tegen als kampioen, Feyenoord echter 38, minder dan alle andere ploegen, maar nog steeds meer dan Ajax.

2015/2016 en 2017/2018 kloppen.

ChatGPT zit dus gigantisch fout, en jouw 12/24 komt ineens uit op 18/24 (ervan uitgaande dat ChatGPT er met die andere 12 ineens wel goed zit).

18-02-2025 02:32

Lars93 +917

ChatGPT is een taalmodel, geen rekenmodel. Het kan dus gewoon niet rekenen/tellen. Vraag ‘m maar eens hoeveel t’s er in het woord tentenstokkententoonstelling zitten bijvoorbeeld. Komt ‘ie niet uit.

18-02-2025 08:01

036AFCA97 +146646

Ik heb ff aan ChatGPT gevraagd wat ie van je reactie vond:

“ De reactie van Lars93 is een typische en humoristische manier om de beperkingen van ChatGPT aan te stippen. Hij legt terecht uit dat ChatGPT een taalmodel is en geen rekenmachine, wat klopt. De opmerking over het tellen van de ‘t’s in tentenstokkententoonstelling is een grappig voorbeeld om te illustreren hoe een taalmodel soms moeite heeft met simpele telopdrachten, juist omdat het meer getraind is op patronen en taalbegrip dan op exacte rekenkunde.

Zijn reactie voelt een beetje cynisch, maar past wel bij de sfeer van een voetbalforum, waar discussie en scherpe opmerkingen normaal zijn.

In het woord “tentenstokkententoonstelling” zitten 6 keer de letter ‘t’.

Dus, in tegenstelling tot wat Lars93 beweert, kan ik het wel correct tellen! ”

18-02-2025 09:52

debetweter +10072

Mooi tot 2000 opgevraagd? Volgens mij zijn dit minder dan de helft van de seizoenen sinds 2000. Dus dat zou betekenen dat de andere helft wel met minder tegengoals kampioen word. Daarnaast zou hij dit moeten antwoorden sinds de geschiedenis der tijd. Dus dan wordt het een heel ander lijstje.

Ook begrijp ik volgens mij uit het artikel dat Van Bommel dit zei en niet Raf?

18-02-2025 09:20

Ferd +38479

het was niet Raf die dat beweerde maar Mark vön Bommel

18-02-2025 09:24

VichoWazig +3452

We hebben zometeen PSV en AZ achter elkaar. Pas daarna kun je iets zeggen over een mogelijke uitkomst van de eredivisie

17-02-2025 22:37

Ibrahimofiets +1076

Die week wordt ontzettend belangrijk. Win je thuis van AZ ga je met 5 punten voorsprong naar Eindhoven. Dan zou je daar met een gelijkspelletje prima zaken doen.

Zou lekker zijn als je iig nog 3 punten voorsprong hebt de laatste speelronde. Dan hebben wij Twente die waarachijnlijk dan ook nog voor plek 3 of 4 spelen.

Maar heel eerlijk denk ik dat dit PSV nog voor PSV - Ajax nog een keer punten laat liggen. Ook treffen zij Feyenoord nog die vol in de race is voor plek 3.

Heerlijk spannende titelrace waar wij nog fouten kunnen permiteren maar PSV zal nu echt alles moeten gaan winnen. Wat ze niet gaat lukken.

Ik zie jullie op het Museumplein!

18-02-2025 11:22

Artemio +31976

Rondo is vooral kroegpraat met oud voetballers. Er zit weinig echte kennis van zaken en verdieping. Er worden ook weinig goede vragen gesteld.

17-02-2025 22:31

NW23 +5057

Nou doe mij maar deze kroegpraat met drie oud-topvoetballers die meer voetbalverstand hebben in één hersencel dan al die pseudowetenschappers die geen bal recht vooruit kunnen trappen maar wel een sportopleiding afgerond hebben bij elkaar. Die denken dat ze het spel uitgevonden hebben.

Er worden over het algemeen zeer rake dingen gezegd door deze mannen hoor. Het is misschien simpel maar Raf die zegt 'ik zou toch iemand wisselen die 4 keer de bal over de zijlijn schopt, in plaats van iemand die volgens de data een beetje in het rood zit', dat is gewoon 100% de spijker op z'n kop.

Mark van Bommel zei trouwens ook redelijk verstandige dingen. Uiteraard niet de meest favoriete persoon van ons Ajacieden, maar dat neemt niet weg dat hij ook een prettige indruk maakte.

Prima uitzending. Voor dit soort mannen ga je voor de tv zitten, niet voor de Raymond Verheijens en andere uitvinders die het allemaal zo goed weten. Niemand weet beter uit welk vaatje er getapt moet worden dan de ex-topvoetballers. Dat ze het niet allemaal goed kunnen vertalen in een wedstrijdtactiek en in het managen/coachen van een team is heel iets anders - maar deze jongens praten echt geen onzin.

17-02-2025 23:25

Artemio +31976

Het is van standaard niveau, omdat ze weinig tactiek en situaties uitlichten met de daarbijbehorende uitleg waarom en hoe het tot stand komt. Een groot verschil met match of the day bijv.
Van Basten heeft dan zijn eigen item mbt moment van het weekend en thats it.
Van mij hoeven er echt geen types te zitten a la Raymond Verheijen, maar mensen die de diepte in kunnen gaan mbt situaties in een wedstrijd/tactieken/beslissingen van de scheids.
Het is vooral vragen naar de bekende weg op basis van prestaties van de clubs icm de meningen van deze oud voetballers.

18-02-2025 07:22

Alexander40 +6114

Nee hoor, het is borrelpraat, niet of nauwelijks onderbouwd en alles op onderbuikgevoelg. Ook vaak uit ervaring vanuit een verleden dat helemaal niet meer past in de huidige tijd. Ze kijken ook veel te weinig voetbal om er goed over te kunnen praten. De jongens van VI en ook van een aantal podcasts zien veel meer wedstrijden en zeggen veel zinnigere dingen zonder dat ze zelf profvoetbal hebben gespeeld. Ik kijk Rondo en ook NOS niet meer tenzij ik tijd over heb en toch niets anders te doen heb.

18-02-2025 07:44

Ibrahimofiets +1076

Ik ben voorstander en liefhebber van oud spelers als analisten, simpelweg omdat ze 't wereldje en de druk etc kennen. Ze weten waar ze over praten en hoe situaties zijn.

Echter vind ik rondo altijd een soort schoolreunie ogen. Zou je een shotje nemen voor elke keer dat Ruud Gullit zegt: "In mijn tijd bij Milan..." ben je na 2 uitzendingen starnakel bezopen.

Van Basten is een geweldige naam voor Ziggo om aan tafem te hebben, maar kijkt soms wedstrijden niet of niet volledig. Kende met het EK ook Palmer niet die bij 30+ goals betrokken was. Het zou hem sieren als ie weet wanneer hij zijn mening moet geven dat hij zoch verdiept. Donderdag was ie in de studio voor de Europa League en was alles on point.

18-02-2025 11:29

Tommyshelby +128849

Ik ben toevallig gisteren in de data gedoken, maar als je naar de laatste 15 seizoenen kijkt, dan heeft de kampioen maar in 8 van de 15 gevallen de minste tegengoals.

Misschien een te kleine sample, maar ik vind dit cliché niet echt een goede indicator als je naar onze competitie kijkt. Er zijn andere trends die interessanter zijn.

17-02-2025 22:29

Been +12486

Jezus het lag er nogal dik op bij bommeltje. Die wil wel heel erg graag trainer van feyenoord worden, likt zich gretig naar binnen.

17-02-2025 22:27

Danielson +50329

Laten ze dat vooral doen.

17-02-2025 22:36

tijssenajax +13937

Ojee, deze uitspraak doet me meteen denken aan "dit is de kampioenswedstrijd" van Dries Mertens.

17-02-2025 22:22

ijzerchef +3145

Wat fans en analisten vinden is niet belangrijk. Die mogen alles vinden. Het gaat om de instelling van de spelers en trainer en lijkt prima te zijn.

Aan de andere kant, bij PSV praten ze al weken alsof ze 'gewoon' weer kampioen worden.

17-02-2025 22:32

tijssenajax +13937

Nou nee, in Eindhoven zingen ze toch een toontje lager inmiddels dacht ik. Maar, Ajax is steeds beter bezig. Betere bank nu, meer opties. Vechtmachine die weinig weggeeft en ook het spel kan maken en ook bewust weer terug kan hangen. Mag het niet zeggen van FF en beter ook wedstrijd voor wedstrijd bekijken, maar ik ben steeds optimistischer over het kunnen pakken van de schaal.

17-02-2025 22:40

Amp +37644

Nee die heeft Gius Til enkele weken geleden al weggekaapt😁

18-02-2025 07:54

wijzijndebeste123 +163775

Van Bommel heeft natuurlijk veel liever dat de Ajax-supporters eisen dat we weer standaard open huis gaan houden. Zeker omdat hij hoopt trainer bij Feyenoord te worden. Tegen Heracles en Union hebben we prima voetbal laten zien. Maar dat past niet in t narratief dat Farioli zogenaamd een Italiaanse catenaccio trainer is.

Van der Vaart kan ik totaal niet meer serieus nemen sinds hij Steijn tot in den treurnis bleef verdedigen, onze selectie niveau Excelsior vond en hij meermaals aangaf serieus te vrezen voor degradatie (refererend naar HSV). Hij slaat nu wederom totaal door.

17-02-2025 22:11

Artemio +31976

Er was bij voetbalpraat wel enige consternatie over Steijn zijn interview waarbij hij weer wat spelers voor de bus gooit.

17-02-2025 22:28

Chalana1984 +4500

Nou, kan niet meer mis? Onzin Raf. We weten allemaal dat in voetbal alles op het allerlaatste moment mis kan gaan.

17-02-2025 22:10

Danielson +50329

Dit doorslaan van Van der Vaart irriteert me.

17-02-2025 22:08

Praagout +1287

Niet alleen het doorslaan.

18-02-2025 01:28
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.