Ten Hag baalt van resultaat: 'Hebben gedicteerd'

door Jesse ter Haar 25

Ten Hag baalt van resultaat: 'Hebben gedicteerd'

door Jesse ter Haar 25

Laatst geüpdatet

Erik ten Hag is tevreden over het spel van Ajax tegen PSV, maar teleurgesteld in het resultaat. Waar er door de verslaggever van dienst gesproken wordt over een gelijkopgaande strijd, zag de oefenmeester van de Amsterdammers zijn ploeg juist als de bovenliggende partij.

'We hebben gedicteerd, de kansen gecreëerd en uiteindelijk komen we 1-0 voor', begint Ten Hag te vertellen tegenover FOX Sports. 'We hadden de wedstrijd volkomen in de greep, maar toch komt er één foutje. Dat is doodzonde. In mijn beleving hebben wij gecontroleerd en de wedstrijd gemaakt. Wij hebben de kansen gecreëerd en van PSV heb ik niet zoveel kansen gezien. Het totale verdedigen van de ploeg was uitstekend.'

Kort na de invalbeurt van Cody Gakpo en het terugschuiven van Donyell Malen kwam PSV op 1-1. Ondanks dat ziet Ten Hag het niet als een gevolg van een tactische zet. 'Dat heeft niets met een tactische zet te maken. Hij gaat met twee tienen spelen en een van onze zessen laat zijn man lopen. En het centrum was niet gedekt, ik weet niet waarom.'

Vlak voor de 0-1 van Quincy Promes leek de aanvaller het veld te moeten verlaten. Dat gebeurde niet en even later ging David Neres eruit voor Donny van de Beek. Ten Hag geeft tekst en uitleg. 'Niet dat Quincy zo slecht speelde, helemaal niet, maar we hadden een frisse Donny en hebben mogelijkheden. Het ontbrak aan scherpte in de box en je weet dat Donny een goal kan maken. Daarna komt er een ander scenario. Quincy is verdedigend wat sterker en kan zijn snelheid benutten in de tegenaanval.'

Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10098

Ja Eric, ik ook. Misschien eens oefenen op 100% kansen verzilveren zoals Promes in de 1e helft?

23-09-2019 21:23

Kikke +54

Belachelijk dat je reacties weg worden gehaald.. gedicteerd? Bal in de ploeg houden is niet dicteren he. Ten Hag begrijpt weinig van het Cruijff spelletje of zo, dit wist je dat dit ging gebeuren na commentaar Blind, Tadic en Ten Hag over trucjes.. statisch, balletje breed en balletje terug. De bal in de ploeg houden is geen Cruijff filosofie!

23-09-2019 18:57

ajax1981 +3105

Als jij de bal hebt kunnen hun niet scoren. Is er wel een van Cruyff

24-09-2019 10:26

OuweDibbes +11488

Ajax inderdaad de morele winnaar. Tactisch goed neergezet door Ten Hag. Middenveld in handen van Ajax. Alleen had het wat scherper gemogen met de kansen. Waar je verleden jaar naief met 3 0 werd weggecounterd trek je nu het gelijkspel over de streep omdat er niet meer in zat. Deze ervaring hebben we op gedaan in de championsleague. Jammer van de gelijkmaker.. stom foutje van Martinez. Op naar fortuna en werken aan het doelsaldo en vorm van Neres.

22-09-2019 20:49

Cello +52520 moderator

Dat vind ik ook. Moreel de winnaar zeker als je vergelijkt met vorig jaar waar we nogal naïef werden weg gecounterd.
Velen willen meer aanvallende impulsen van de middenvelders, maar als je daar in wedstrijden als deze in mee gaat dan denk ik dat de balans weg is en je dan echt helemaal overlopen wordt....dan zal je zoiets als vorig jaar kunnen krijgen. Dus zoals het nu stond was wel goed en zodra de vorm (en daarmee de scherpte) terug is dan sleep je deze wedstrijd 'gewoon' uit het vuur.

22-09-2019 21:11

Schip +23076

Totaal onvergelijkbaar. Vorig jaar kon Ajax geen echte druk zetten, omdat die lange bal er overheen vloog naar Luuk.

Dat scheelt nogal.

En daarbij kwam dat Luuk heerste in de lucht en dat zou hij nu weer hebben gedaan. Enige is dat we nu mogelijk beter in de tweede bal veroveren waren, met dit middenveld. Vorig jaar werd de ploeg overrompeld en waren ze mentaal niet voorbereid op die wedstrijd. Nu wel.

Neemt niet weg dat je zoekt naar perspectief. En ik mis toch echt dat vermogen op het middenveld om een linie uit te spelen. Dat ga je nodig hebben.

22-09-2019 21:57

AjaxHoorn +32989

Eens dat mis ik ook wel. Desondanks vond ik dat Ajax niet groots was maar wel een stuk beter dan psv.

22-09-2019 23:08

vanreenen +10098

In Eindhoven zullen ze vorig jaar bij hun 3-0 ook wel een DVD hebben uitgebracht. Echter, niemand heeft het er (ooit) over gehad dat Matthijs de Ligt niet meedeed. Volgens mij hebben we dat thuis in april rechtgezet. Echter, daarover lult niemand in Eindhoven.

23-09-2019 21:25

Jariiii +21378

Gedicteerd? Bij vlagen, soms lange vlagen, maar meer niet.
Er waren te weinig spelers die hun topniveau haalden.

22-09-2019 20:47

!AJAX1 +1070

Deze wedstrijd is geweest. Nu op naar Fortuna en werken aan een verdere uitloop van het doelsaldo!

22-09-2019 20:23

..::Rootje::.. +676 moderator

Gedicteerd? Dat is het 'we hebben gedomineerd' van Frank de Boer. Alleen mooier verpakt.

Het leek af en toe wel angstig. Net alsof ze bang waren voor de counter. Tegen een ploeg als Chelsea ga je er met 5-0 af. Als je je wil blijven meten met de grootmachten, dan moet het toch echt wel stukken beter.

Grootste probleem is het middenveld. Geen samenhang en veelal houthakkers a la Uncle Jesse.

22-09-2019 20:23

Ajax#1900 +1

Ljjkt me niet meer dan logisch dat je rekening houdt met de counter van hun. Dat is hun enige kwaliteit. Je verhaal over Chelsea slaat ook nergens op verder.

22-09-2019 20:38

..::Rootje::.. +676 moderator

Rekening houden. Dat is alleen maar omdat er geen spelers zijn die druk kunnen zetten. Ajax had hier gewoon moeten winnen, maar door hun laksheid en slappe mentaliteit (het komt wel goed) speel je onnodig gelijk.

22-09-2019 21:05

Ajax#1900 +1

Het is toch niet meer dan logisch dat je kijkt naar je spelersgroep en daar je spel op afstemt? Dat is de taak van de trainer. Het spel van vorig seizoen kun je niet kopiëren omdat je simpelweg een Frenkie mist (die eens in de zoveel jaar opduikt). Desondanks blijven we aanvallend spelen en zetten we nog steeds druk, alleen niet meer zo als vorig jaar.

22-09-2019 21:12

grannig mokum1 +1

PRECIES D 100% gelijk, maar het meeste gasten en anderen wilt het spelbeeld van vorige seizoen zien en dat is onmogelijk....

22-09-2019 21:58

..::Rootje::.. +676 moderator

Laat iedereen in zijn/haar waarde. En spreek alleen voor jezelf, maar niet voor mij

23-09-2019 08:53

..::Rootje::.. +676 moderator

Ik wil het spel van vorig seizoen niet, want dat is onmogelijk. Maar de afstemming mag wel wat beter. Want het is nog veels te wisselvallig.

23-09-2019 08:54

DonQ +5966

Haha wat een onzin man met je ''tegen Chelsea ga je er met 5-0 af''. Waar the fuck is dat op gebaseerd man, die hebben het al moeilijk tegen de Burnleys en Norwiches van deze wereld. Verder is het toch volstrekt logisch dat Ajax wat voorzichtiger is tegen een ploeg als PSV. Tegen Lille vond iedereen het veel te kwetsbaar in de counter, maar jij wilt lekker naïef aanvallen tegen PSV..? Het is overigens niet alsof Ajax door iets meer controle niet genoeg kansen heeft gecreëerd.

22-09-2019 20:40

..::Rootje::.. +676 moderator

Hoeveel echte grote kansen kreeg Ajax?
Het mocht in mijn ogen gewoon veel beter.

22-09-2019 21:07

vanreenen +10098

Correctie: Ajax krijgt nooit kansen. AJAX creëert de kansen.

24-09-2019 10:27

PetrusKeizer +10739

Chelsea? 5-0? ben je stoned of zo? Heb je Chelsea dit seizoen zien spelen. Ik wel. Gisteren bijvoorbeeld, thuis tegen Liverpool. Buiten William heeft Chelsea geen enkele speler die echt t verschil kan maken. Er zit (nog) weinig samenhang in.

23-09-2019 11:34

Klasseman +2

We werden zwaar tekort gedaan. Echt superieur weer en waarom kregen we geen strafschop. Echt een onverdiende Lucky goal van duur klootzak, Bah kutploeg

22-09-2019 20:12

PetrusKeizer +10739

hiezo lucky goal. je mag best n hekel aan psv hebben, maar dit slaat echt nergens op. Was n prima goal, jammer voor ons dan maar wel eerlijk blijven.

23-09-2019 11:36

Bensco +7146

Terechte uitslag als je het mij vraagt, beidde partijen speelden met vlagen goed, eigenlijk geen een partij stak er bovenuit. Individueel viel Tadic op aan onze kant, kwam veel dreiging vanaf. Aan PSV hun kant vond ik die Ihattaren goed spelen. Jammer dat we niet wisten te winnen maar wel uit gelijk gespeeld dus nu thuis maar het verschil maken. Bizar dat die kutploeg het ons zo moeilijk maakt eigenlijk.

22-09-2019 19:52

Bensco +7146

Ik riep het elders al maar de bal hebben is iets anders dan de wedstrijd domineren. als je de bal alleen maar op eigen helft rond wil spelen om balbezit te houden kun je net zo goed Frank de Boer weer coach laten worden. Wij willen een tegenstander klem zetten op eigen helft, nu creëerde PSV hun grootste kansen uit fouten van ons. Het spel moet veel sneller volgende keer. Meer getik en meer beweging tussen de linies. Met name het middenveld moet daar nog in groeien vind ik.

22-09-2019 21:09

Ajaxsupzuidned +0

Donny heeft totaal geen wedstrijd ritme wat niet vreemd is. Het rendement van Neres is erg laag en Ziyech was vandaag verre van goed.

22-09-2019 19:48

AlexIbarra +18903

We waren ondanks het rommelige spel de betere ploeg maar ik snap niet waarom we de 2e helft de bal niet langer in bezit konden kouden.

Zowel voor als na de 1-0 waren we de bal vaak zo snel weer kwijt. Tenzij het een paar keer van Daley naar Joel en weer terug ging, maar daar wordt niemand van psv moe van.

22-09-2019 19:44

Lewis Hamilton +1

Aan het einde mag je nog blij zijn dat het 1-1 bleef, wij stopten gewoon 30 minuten met voetballen. Ben ik de enige trouwens die hier echt geen reet aan vond? We zijn echt gezegend als fans met de heerlijke CL wedstrijden.

Zelfs PSV uit is geen reet aan.

22-09-2019 19:35

MichelBoerebach +28728

Inderdaad een beetje voorspelbaar. Weinig goed lopende combinaties gezien. Maar het was wel redelijk om naar te kijken.

22-09-2019 19:38

DonQ +5966

Laatste 30 minuten was matig ja, die wissel pakte enorm slecht uit. Donny was verstoppertje aan het spelen.

22-09-2019 19:40

FrancescosRavioli +14673

Ik vond het vooral geen reet aan omdat ik het voetbal minder risicovol vond en er slap werd gespeeld in het laatste half uur.

22-09-2019 19:43

Bjorn +11937

Deze pot en Feyenoord-uit zijn de enige met nog echte spanning. En de thuiswedstrijden tegen hen.

Het wordt pas weer leuk als we in maart/april komen. Zo'n pot als Groningen-uit vorig jaar, dat was heerlijk.

22-09-2019 19:45

PetrusKeizer +10739

ik bent (weer eens) met je eens. erg opwindend was t allemaal niet. komt deels ook door psv. Lille speelde tenminste op de aanval, waren niet schijterig.

23-09-2019 11:37

MichelBoerebach +28728

Prima resultaat. Vond het af en toe wel te voorspelbaar, bijna plichtmatig. Zyech onzichtbaar, helaas.

22-09-2019 19:35

Kikke +54

Prima resultaat? Gelijk spelletje is nooit een prima resultaat..

23-09-2019 18:47

AjaxHoorn +32989

Ik vond ons dicteren tot de wissel waar ik dan ook helemaal niets van begreep.

22-09-2019 19:29

RaynoFischer +18

Donny die erin kwam voor de dramatisch spelende Neres, zo'n rare wissel was dat ook weer niet maar achteraf is makkelijk praten

22-09-2019 19:35

AjaxHoorn +32989

Wat nou simpel gezwets? Je haalt toch je snelheid eruit, je variatie en positiewisselingen? Ik zei het al voordat Neres het veld verlaten had.

22-09-2019 19:57

Joodhannus73 +3569

Precies! Sommigen snappen er helemaal niets van. Het stond prima! Nul kansen weggegeven tot de wissel...

22-09-2019 20:21

Bjorn +11937

Na de voorsprong stopten we met voetballen en de wissel hielp ook niet mee. Donny had geen goede middag.

Gewoon een prima resultaat.

22-09-2019 19:24

DonQ +5966

We verloren eigenlijk de controle na de wissel. Ik vond Donny echt heel slecht invallen, helemaal niets gedaan. Ook zonde om Promes weg te halen van die 10 positie want die vond ik daar behoorlijk sterk. Maar goed het resultaat is op zich prima, thuis rollen we ze op.

22-09-2019 19:21

Jeugd +24449

Ten Hag ontwaak uit je droom. Gedicteerd....pfffff

22-09-2019 19:18

oudzuid2 +7291

de wedstrijd volledig gedicteerd? heb ik een andere wedstrijd gezien

22-09-2019 19:15

AjaxHoorn +32989

Serieus? Ajax was 3 klassen beter.

22-09-2019 19:28

Ajax27 +18958

Ik snapte vele positieve berichten hier ook niet zo. Ik heb ook een totaal andere wedstrijd gezien. Veel onnodig balverlies waar direct gevaar uit kwam. Dat PSV hier slordig mee omging is iets anders maar zo goed stond het allemaal echt niet. Martinez normaal een hele zekere factor maar had echt een offday. Neres nog steeds hopeloos uit vorm, Ziyech veel te veel balverlies... Veltman was weer ouderwets balletjes breed en naar achteren aan het tikken en als ie eens een pass naar voren bracht over meer dan 5 meter dan belandde ie bij PSV. Nee bij lange na niet goed genoeg vandaag. Een matige topper, van beide kanten.

22-09-2019 19:47

ajaxrulesz +2

Ajax had het grootste gedeelte wel controle over de wedstrijd. Des te zuurder is die gelijkmaker van Malen.

22-09-2019 20:12

ridwan28 +408

verrassend. Van Bommel is voor de verandering gewoon eerlijk. zegt dat ajax eerste helft beter was.

22-09-2019 19:13

PetrusKeizer +10739

heeft hij er ook bij gezegd waarom? Omdat Ajax meer geld heeft, bijvoorbeeld?

22-09-2019 19:16

ridwan28 +408

Nee vind het lastig om te zeggen maar was het eigenlijk helemaal eens met zijn verhaal. Moest wel natuurlijk wel even aangeven dat zijn ingreep heel belangrijk was maar verder niets raars gezegd.

22-09-2019 19:24

ridwan28 +408

Kijk Blind kan wel praten ten Hag!

22-09-2019 19:09

ajax4lifebaby +0

Eens vond ons beter dan PSV en ook meer balbezit. Mooi dat we zelfs uit bij PSV op 60% balbezit zaten.

22-09-2019 19:09

AFC34 +3840

Vind ik nog weinig tegen psv, dit haalt emmen daar ook qua percentages haha.

22-09-2019 19:10

ridwan28 +408

was afgelopen 4 seizoenen ook zo. zegt niet zoveel. gaat om de winst en de punten. Geilen op balbezit noem ik dat

22-09-2019 19:10

Starkoo +367

We hadden een einde moeten maken aan die 50 niet verloren thuis wedstrijden van PSV, maar ja de wil om te winnen was er niet, jammer dat Ten Hag Marin in bracht die gewoon het niveau nog niet heeft.

22-09-2019 19:08

Leon_ajax +0

Marin is er niet ingekomen?

22-09-2019 19:09

insectenverdelg +23080

Kijk daar ging ten Hag de fout in. hrt niet brengen van Marin. :)

22-09-2019 19:21

..::Rootje::.. +676 moderator

Ook Schuurs erin brengen was onvergeeflijk.
Dankzij dat hij verkeerd instapte kon Malen één op één komen met Onana.

22-09-2019 19:10

Tecmessa +1596

Ehhh, één op één met Scherpen hè? Je zat weer niet op te letten bij de wissels zeker?

22-09-2019 19:34

PetrusKeizer +10739

die Marin... die heet toevallig Donny, van voren? Donny Marin. Heeft t nivo nog niet. Toch?

23-09-2019 11:49

ridwan28 +408

Ten Hag kan echt slecht praten. We waren iets beter en hadden moeten winnen maar meneer doet alsof we ze hebben weggespeeld. Toch cursusje met de pers praten nemen

22-09-2019 19:07

Schwalbino +11

Kinderachtig om het nu over zijn praten te hebben. Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is.

22-09-2019 19:09

ridwan28 +408

Ik bedoel niet zijn spraak. gaat om wat hij zegt.

22-09-2019 19:11

oudzuid2 +7291

eens. z'n interviews zijn meestal weinig inhoudelijk en een hoop gehakkel. gelukkig kan ie wel een elftal trainen :)

22-09-2019 19:18

AjaxHoorn +32989

Jij vond ons iets beter? Ajax was echt een paar klassen beter maar heeft hele grote kansen niet afgemaakt.

22-09-2019 19:29

Schwalbino +11

In principe gewoon te weinig arbeid erin gegooid. In de arena zal dat anders zijn.

22-09-2019 19:07

Lagasj +2905

Als je Promes en Neres opstelt vraag je om problemen.
Valt mee dat ie de Jong er niet ingezet is.

22-09-2019 19:07

ajaxrulesz +2

Je hebt niet veel andere smaken he.

22-09-2019 20:17

insectenverdelg +23080

Gedicteerd vind ik iets overdreven. Waren de betere, maar niet zo dominant als ik grhoopt had.

22-09-2019 19:02

ETM +3

We hebben ze bepaald niet weggespeeld. Maar dat is wat anders. Gedicteerd dat klopt wel. Ajax maakte bijna 90 minuten het spel. Rond de 60% balbezit. PSV speelde puur op de omschakeling, zoals je ook zou verwachten.

22-09-2019 19:08

insectenverdelg +23080

Maar dicteren is meer dan balbezit naar mijn mening. Bij dicteren wil ik meer zien dan een paar kansen. en steeds billenknijpen bij de omschakeling.

22-09-2019 19:11

ETM +3

Dicteren is voorschrijven is inititatief bij Ajax. Klopt toch gewoon?
Ik ben het wel eens dat dat Ajax te weinig heeft gecreeerd. Ajax was sterker maar niet veel sterker.
De omschakeling van PSV is ook gewoon link, lopen momenteel een paar goede spelers. Ik vind hun aanval beter dan vorig seizoen.

22-09-2019 19:15

insectenverdelg +23080

Toch us dit voor Ajax makkelijker te bespelen. Als Luuk er nog was, hadden ze veel makkelijker de lange bal kunnen hanteren. Nu is het alleen maar snelheid waar je op moet letten

22-09-2019 19:16

ETM +3

Dat is waar, maar ik vond de wedstrijd van vorig seizoen wel echt een spookwedstrijd. Vond zowel Ajax als PSV vandaag beter.

22-09-2019 19:21

RaynoFischer +18

Jij had verwacht dat we er even overheen zouden lopen?

22-09-2019 19:19
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.