Grote Jong Ajax-talenten met aflopende contracten: hoe staat het ervoor?

door Thijs Zwagerman 126

Bron Ajax Showtime

Grote Jong Ajax-talenten met aflopende contracten: hoe staat het ervoor?

door Thijs Zwagerman 126

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

In Jong Ajax spelen dit seizoen meerdere grote talenten met een aflopend contract. Komende zomer lopen de verbintenissen van spelers als Sontje Hansen (20), Amourricho van Axel Dongen (18), Olivier Aertssen (18) en Charlie Setford (18) af. Moet Ajax zich zorgen maken?

Het is een merkwaardige situatie: vier van de grootste talenten in Jong Ajax zouden in theorie komende zomer gratis de deur uit kunnen lopen. Een geruststellende gedachte: de kans dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren lijkt niet groot. Vorig seizoen speelde Youri Regeer ook geruime tijd in Jong Ajax met een aflopend contract, maar eind januari verlengde hij zijn verbintenis alsnog met drie jaar.

Eenzelfde scenario lijkt Ajax nu ook voor ogen te hebben met Van Axel Dongen, Aertssen en Setford. De club is voornemens om de verbintenissen van het drietal open te breken, maar concrete gesprekken hierover worden vooralsnog niet gevoerd. Wel ligt het in de lijn der verwachting dat de genoemde talenten op relatief korte termijn meerjarige contractverlengingen krijgen aangeboden. Van Axel Dongen en Setford gelden al jarenlang als toptalenten, maar zijn op dit moment geblesseerd. Verdediger Aertssen staat aan de vooravond van zijn doorbraak en is de laatste tijd basisspeler in Jong Ajax.

Sontje Hansen

De situatie van de twintigjarige Hansen ligt anders. De multifunctionele aanvaller is twee jaar ouder dan Van Axel Dongen, Aertssen en Setford en zal kritisch kijken naar zijn perspectief bij Ajax. Afgelopen zomer mocht Hansen, ondanks de concrete interesse van Eredivisie- en buitenlandse clubs, niet worden verhuurd en nog veel langer spelen in Jong Ajax is niet bevordelijk voor zijn ontwikkeling. In tegenstelling tot bij Van Axel Dongen, Aertssen en Setford wordt er bij Hansen eerder duidelijkheid verwacht. De gesprekken tussen kamp Hansen en Ajax zijn in volle gang.

Jeppe Kjaer

Ook Jeppe Kjaer kampt bij Ajax met een aflopend contract. De Deense creatieveling kwam in de zomer van 2020 met hoge verwachtingen over van AC Horsens, maar die verwachtingen heeft Kjaer bij Ajax nog geen moment weten in te lossen. De linkspoot debuteerde op zijn vijftiende al op het hoogste profniveau van Denemarken en was een grote sensatie in zijn vaderland, maar bij Ajax heeft Kjaer zijn hoge niveau van weleer nauwelijks weten te halen. Toch is het, gezien zijn transfersom van naar verluidt twee à drie miljoen euro, niet aannemelijk dat Ajax Kjaer komende zomer gratis laat gaan. Mogelijk behoort een constructie à la Victor Jensen tot de opties. Jensen verlengde zijn contract bij Ajax en werd vervolgens direct verhuurd aan Rosenborg BK. Een dergelijke stap zou voor Kjaer ook uitkomst kunnen bieden en bovendien kan Ajax hiermee de financiële schade beperken. Een doorbraak in de Amsterdamse hoofdmacht is voor Kjaer erg ver weg.

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Verwacht jij dat Ajax zondagavond met 3-0 van Excelsior wint?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Lees meer over:
Plaats reactie

debarbaar +8250

Niemand tekent bij als Schreuder en zijn zaakwaarnemer hun verdienmodel mogen voortzetten. Geef ze ongelijk. 6 van de 9 aankopen zijn aantoonbaar slechter dan de mensen die erachter zitten. Snel Schreuder inruilen voor Heitinga. Die kent de jeugd wel.

16-10-2022 15:27

Kingoffdatoilet +17161

Ajax moet Schreuder en z'n duitse assistent snel de deur uit gooien. Dan zo snel mogelijk afscheid nemen van Bassey, Sanchez, Ocampos en Wijndal want eigen jeugd staat te trappelen en verdient de kans.

15-10-2022 14:01

debarbaar +8250

Dus jij denkt dat Schreuder er nog lang zit als hij een oorwassing krijgt tegen Liverpool?

16-10-2022 15:28

Kingoffdatoilet +17161

Dan is het dus al te laat.

16-10-2022 15:37

kesselcity +1297

Axel Dongen is helaas veel geblesseerd.
Hansen.. maakt hij het verschil bij jong ajax? Nee. Helaas. Teveel blind paard. Gaat het niet redden bij Ajax. Misschien via een omweg.

15-10-2022 10:05

debarbaar +8250

Ik denk dat Slot zich al warm loopt om ze binnen te halen. Er lopen zeker twee a drie jongens in jong Ajax rond die met twee vingers in de neus in 1 meekunnen. Ziet iemand Schreuder overigens ooit bij de jeugd of Jong ajax? Als hij er is dan houdt hij zich goed verborgen.

16-10-2022 15:29

legendslive4eva +288

Hier hier heeft Ajax de fout gemaakt om spelers voor de bank te kopen. Moeten ze nooit doen, daar moet jeugd zitten.
Zoveel kapitaal vernietigd deze zomer...

15-10-2022 01:45

Nick14 +25889

De minuten die molenpaard Ocampos krijgt kun je ook aan Sontje Hansen geven.

15-10-2022 00:54

Michael 1974 +21985

Want die gaat het maken? Ben niet overtuigd (meer). Conceicao lijkt me beter en rasmussen wsl ook wel.

15-10-2022 12:54

3sterren +20205

Is Sontje Hansen al topscorer met 41 doelpunten ? Zo niet dan mag hij toch nog wel enig geduld betrachten ? Zoals dat ten tijde van het grote Ajax heel gebruikelijk was (ik doel op geduld, niet op doelpunten) ...

14-10-2022 20:26

Artemio +31977

Het publiek moet zich weer roeren in de Arena. Witte zakdoekjes en spandoeken. Ajax moet wakker worden.

14-10-2022 18:56

Tommyshelby +128871

Sontje, lekker vertrekken. Ajax huurt liever spelers die niet bij Ajax passen dan kijken naar jeugd.

14-10-2022 17:07

Ans B +19827

Sontje Hansen, wat een talent. Heeft zijn fysiek niet direct mee, maar dat hóeft niet doorslaggevend te zijn natuurlijk. Ik heb hem al een paar jaar niet meer zien spelen, maar lees natuurlijk wel hoe het hem gaat. Veel blessures dus de laatste jaren en dat helpt natuurlijk niet mee.
Ik hoop dat Ajax hem vertrouwen geeft, en dan hoef je à priori niet persé financieel risico te lopen (ik vind n.l. dat Ajax veel creatiever om moet gaan met contracten en b.v. met condities kan gaan werken. Prestatiecontracten b.v.).

Ik ga ervan uit dat Sontje dolgraag bij Ajax wil slagen, maar dan moet je hem wel perspectief bieden met een goed plan. Ik zou het verschrikkelijk jammer vinden als hij weggaat.
Sowieso vind ik echt dat het uitleenbeleid en het speelminuten geven aan talenten op de schop moet. En de technische staf moet de voorwaarden daarvoor scheppen. Een trainer heeft zich daar dan in te voegen.

Maar even voor de duidelijkheid: ik vind niet dat speler (bijna) automatisch speeltijd moeten krijgen, zoals onder De Boer gebruikelijk was. Vanwege de mentale vorming vind ik wel dat ze geduld moeten hebben en het 'moeten verdienen' zoals TH altijd zei. Maar maak dat 'verdienen' dan transparant en neem dat mee in je plannen met die jonge spelers. Dan kun je als technische staf b.v. van de trainer eisen dat die en die spelers toe zijn aan speelminuten. Ik zeg het wat gechargeerd misschien, maar er moet duidelijk beleid zijn, met heldere doelstellingen, transparante criteria, tussentijdse evaluaties enz. enz. Goede samenwerking tussen de trainer en de technische staf is daarbij cruciaal. De technische staf moet niet de opstelling bepalen, maar wel een duidelijke(r) stem hebben in welke jeugdspelers volgens die plannen en criteria 'recht' hebben op speelminuten, rekening houdend met de omstandigheden.

14-10-2022 16:52

leeuw58 +1938

Wanneer wordt die kale de straat op gekegeld?

14-10-2022 13:55

Richard.L +25

Word het wel tijd dat ajax actie onderneemt qand er lopen de laaste jaren wel vaker talenten zo gratis de deur uit dit moet ajax toch waker schuden lijkt me of zitten de grote mannen soms te slapen

14-10-2022 11:46

LOCAmpos +10493

Als je zoveel jaar in de jeugdopleiding zit ben je sowieso een talent. Dus elke jeugdspeler die weggaat is een talent dat gratis vertrekt. Op Rijkhoff na zijn alle toptalenten met een eerste contract vastgelegd. Of ze het halen is niet alleen aan Ajax

14-10-2022 12:04

PowNed +839

Is het Promes op de foto?

14-10-2022 11:44

trodat4030 +96663

Van Axel Dongen, herken de grote talenten van je grote liefde...

14-10-2022 12:33

RvhC74 +5371

Onder schreuder krijgen ze 0% kans

14-10-2022 11:42

Koekie87 +20987

Ze krijgen wel kansen maar het meerendeel op hele ongunstige momenten. Baas werd twee keer gebracht door Schreuder in de Champions League tegen Liverpool en Napoli alleen zijn dat geen wedstrijden voor een jonkie waarin je echt mag verwachten dat hij wat gaat betekenen voor Ajax. Had hem dan laten spelen tegen Volendam en laat hem spelen aankomend weekend tegen Excelsior. Daar heeft zo een jongen echt wat aan. Zelfde geld voor Conceicao die eindelijk mocht invallen tegen zowel Volendam als Napoli alleen snap ik dan in zijn geval weer niet dat ze hem niet gewoon in de basis zetten aangezien die jongen daar echt wel aan toe is.

14-10-2022 12:09

Koekie87 +20987

Ik zou als ik Schreuder was eens Conceicao gaan neerzetten op de rechtsbuiten positie, daarachter kan je een Hansen als wissel laten fungeren en aan de hand daarvan gaan opmaken of een Hansen geschikt is voor het eerste van Ajax.

14-10-2022 11:28

HendrikAjax +16834

Klinkt goed

14-10-2022 12:15

WantAmsterdam +116101

Imo ga je dat niet opmaken als je hem als RB inzet, want dat is zowat zijn minste positie voorin.

14-10-2022 23:23

b.hulshof +3754

Talenten kunnen beter naar az momenteel, ajax koopt zelfs voor de bank.

14-10-2022 11:07

Web +178830

Talenten moet je koesteren
Waar ik mij wel zorgen om maak is
Ajax heeft een geweldig CL jaar gehad, eigenlijk had je zelfs in de finale moeten staan
Maar dat jaar viel alles op zijn plek
Ziyech was al eerder gehaald, Tadic en Blind kwamen, op dat moment uitstekende aankopen. Alles viel op zijn plek, Schone speelde belachelijk goed, Frenkie, Donny en De Ligt uit de eigen jeugd
Dat was uniek. Het gevaar daarvan is, dat je dit vast wil houden? Dan loop je het risico dat je teveel gaat kopen. En volgens mij is dat het grote probleem van dit moment
Te veel aangekochte spelers die de jeugd voor de voeten lopen
Al die breedte aankopen moet je mee stoppen

Nu sta je voor een belangrijke stap als Ajax
Blind, Tadic en Klaassen zijn aan vervanging toe
Ajax moet deze jongens niet meer verlengen
Exceptionele spelers met routine zou je dan in elke linie nodig hebben? Dat zal niet makkelijk zijn. En aangevuld met eigen spelers

Ajax moet doen waar het goed in was
Jonge spelers twijfelen nu of ze wel aan de bak komen? Krijgen ze speelminuten ipv van breedte aankopen
Ik ga er vanuit dat binnen Ajax dit inmiddels wel duidelijk is?
En dan hou je nog het gevaar dat Buitenlandse clubs die jonge spelers een belachelijk voorstel doen. Zonder dat ze dit ook maar waar kunnen maken
Daar kun je dan weer niets aan doen als Ajax

14-10-2022 11:04

UwSchipper +5610

Hoi George,
In grote lijnen kan ik je betoog volgen en mee eens.
Maar als ik nu kijk naar hoe de recent vertrokken AJAX spelers zoals Dani de Wit, Carel Eiting en Jurgen Ekkelenkamp spelen en/of waren.
Echt niet minder dan wat er nu speelt.
Ik ben fan van Ekkelenkamp en mis hem een beetje.
Maar als je die drive van Dani de Wit ziet, werklust en drive naar voren!
Carel idemdito!
Alles beter dan dat laffe balletje breed en altijd retour op de doelman.
Ik zie geen visie meer en hoop dat Schreuder gauw ophoepelt.
Wekelijks mag San Francisco Conceicao 2 minuten mee ballen en is het klaar...
De algehele malaise en passiviteit is gewoon de trainer aan te rekenen.
Ook Erik ten Hag heeft te weinig gerouleerd en de eigen jeugd geen kans gegeven en nu zijn ze foetsie...
Ik heb heel erge buikpijn van Schreuder, wat een zak.

14-10-2022 11:26

rodnet +10276

Ik ben het tot op zekere hoogte met jullie beiden eens. De jeugd is het fundament waarop de club staat en dat moet je gebruiken. Maar Ajax is wel een topclub en moet dus ook kritisch naar het niveau van de eigen jeugd kijken. Je noemt Ekkelenkamp, Dani de Wit en Eiting. Van die drie zou ik eigenlijk alleen Eiting noemen als speler die je in het eerste terug had moeten zien. Maar door zijn blessures is dat helaas niet gelukt. Ekkelenkamp en de Wit zijn prima eredivisie spelers maar hebben mijns inziens gewoon niet het niveau om toegevoegde waarde voor Ajax 1 te hebben. Taylor, Gravenbergh, maar ook Kudus, Berghuis en in de jeugd Misehouy zijn op hun posities in principe veel en veel beter.
Het is jammer dat we momenteel zo'n volkomen waardeloze trainer hebben die denkt dat hij het met zijn uitvindingen allemaal wel voor elkaar krijgt en die spelers misbruikt op plaatsen waar ze niet horen. Met een fatsoenlijke trainer hadden we wellicht ook niet van Napoli gewonnen maar ook met de huidige selectie moet je je zeker met hen kunnen meten en op voet van gelijkwaardigheid kunnen vechten.

14-10-2022 11:57

Koekie87 +20987

Je hebt volkomen gelijk hoor alledrie spelers zijn geen toegevoegde waarde voor Ajax. Maar heeft ook gewoon met bepaalde keuzes van Schreuder te maken. Tegen Napoli had je makkelijk Conceicao kunnen neerzetten op de rechtsbuiten positie en tegen clubs als Volendam en Excelsior kan je ook kiezen voor jongens als Baas, Regeer om ze zo te laten ruiken aan het eerste van Ajax en een Hansen lekker achter Conceicao neerzetten en ook af en toe laten invallen voor Conceicao.

14-10-2022 12:14

wendoo9 +8119

Veel frustraties hier de laatste weken. Het leven bestaat uit winnen en verliezen. Alles is niet meer goed en niets deugt meer aan ons mooie club. Hadden jullie gedacht dat het alleen bij Ajax is. Zie United en Barcelona ploeteren en meerdere grote clubs met een veel hoger budget. Ajax komt weer boven drijven. Maar laten onze club blijven steunen. Ik ben ook niet te genieten als Ajax verliest, maar we moeten door. Ben zeker van overtuigd dat dit Ajax volgend seizoen er weer staat. Onze talenten zijn een jaar ouder en verder en kunnen beter mee. Ajax 4 ever.

14-10-2022 11:00

Web +178830

Dit hebben wij nodig positiviteit

14-10-2022 11:06

MarcHogervorst +35302

Mee eens, maar ik denk dat we dit jaar ook kampioen kunnen worden. Niet dat Ajax nu zo goed speelt, maar AZ, PSV en Feyenoord zijn nog steeds niet veel beter.

14-10-2022 11:55

PietjePrecisie +1984

Verliezen is niet erg, maar dat geploeter wel. Rensch bijvoorbeeld overtuigt nog niet helemaal op rechts, maar daar heb ik vrede mee, want ik zie graag jeugd doorbreken, en door hem op te stellen wordt hij alleen maar beter. Kudus in de spits ipv Brobbey, terwijl hij ook op het middenveld kan spelen, dat is frustrerend. Ocampos (wat me trouwens een goede speler lijkt, ondanks dat het er nog niet uitkomt) kopen ipv Hansen de kans geven is ook frustrerend.

14-10-2022 12:16

Mocrodammerr +23012

Grote talenten. Kom op joh. Ajax gaat het heel heel heel erg zwaar krijgen de komende jaren. We brengen geen toptalenten meer voort uit de opleiding. Jong Ajax is om te janken..daaronder ken ik ze niet goed maar je hoort helemaal niks in het Amsterdamse.

14-10-2022 10:48

Web +178830

Man wat ben jij altijd negatief
Heb je de jeugd gezien tegen Napoli?
Een week er voor bijna een compleet ander team
Ik heb hele grote talenten gezien

14-10-2022 11:08

Koekie87 +20987

Wat natuurlijk vaak wel het punt is dat het in de jeugd er allemaal nog wel allemaal mooi en fantastisch uitziet maar dat er voor het grote Ajax toch ook wel hele andere dingen gevraagd worden dan alleen maar mooi en goed kunnen voetballen. Hoeveel talenten zijn er de laatste tientallen jaren wel niet mislukt die met veel bombarie als het volgende nieuwe toptalent werden bestempeld maar het uiteindelijk niet heeft waargemaakt. Ik gun het die jongens allemaal echt wel hoor, maar we moeten wel oppassen dat we sommige jongens niet te snel omhoog gaan schrijven.

14-10-2022 11:31

Breuk +25158

Eens. En ik ben dan ook zeer benieuwd wat Jong vanavond in Almere laat zien. Hopelijk weer geen leer-moment wedstrijd maar eens een duidelijke overwinning. Laat maar zien dat je naar Ajax 1 wil.

14-10-2022 11:43

Mocrodammerr +23012

Ik ben niet negatief maar wel ontzettend kritisch. Je moet de lat heel erg hoog leggen zoals dat voorheen was bij Ajax met o.a. Seedorf en Kluivert. Wat er nu huppelt bij Ajax is echt zorgelijk

14-10-2022 12:00

AjaxHoorn +32989

Mocrodammer heeft wel een voorkeur voor bepaalde type spelers. Ik overigens ook, vooral hele technische jongens die echt wat toevoegen. Ik zie veel jongens die op alle vlakken iets beheersen. Hansen bv, leuk talent, maar ik verwacht niet dat dit nou de topper is die 1 beter maakt. Wel een speler die over 3 jaar via AZ bv de top kan bereiken.

14-10-2022 12:19

Koekie87 +20987

Hansen heeft de pech dat Ajax Conceicao heeft gehaald wat ook een mooi talent is met heel veel potentie.

14-10-2022 12:27

Siemjo +7887

Zal niet de eerste keer zijn dat talenten gratis de deur uitlopen. Om dit te voorkomen werd Hamstra aangetrokken naast Overmars. Hamstra zou de contracten van de jeugdspelers onder zijn hoede nemen.

14-10-2022 10:36

j0rnnn +5103

Ik denk dat je het zo moet doen.

Jaar 1: debuteren in Jong
Jaar 2: volledig seizoen in Jong
Jaar3: verhuren aan eredivisie club.
Jaar 4: bank Ajax 1 en wedstrijd ritme opdoen bij Jong indien er geen invalbeurt was bij 1.

Tijdens jaar 4 heb je al je beoordeling vanaf de voorbereiding. 2e lichting is dan in de winterstop. Geen perspectief is verkocht worden of kleedkamer 2.
Zo hou je iedereen gemotiveerd om niet aan te modderen.

14-10-2022 10:33

Web +178830

Ik mag er toch van uit gaan dat dit goed komt?
Alles wat op het moment langs komt is negatief. Net of er helemaal niets goed gaat binnen Ajax

Zelfs AS leden laten zich gaan om de profielfoto aan te passen op het ontslag van Schreuder
En volgens mij ook nog volwassenen er bij?
Sorry wat ben je dan zielig

Pak nu eens de posten van 2 maand geleden er bij. Het kon niet op.
Ook ik ben teleurgesteld, en geef daar ook mijn mening over. Maar aub blijf positief
Ajax komt altijd weer bovendrijven

14-10-2022 10:32

arantes1234 +1759

Helemaal mee eens

14-10-2022 10:47

LOCAmpos +10493

Je weet hoe het gaat, eerst ten Hag afmaken en hem nu terugwillen.

14-10-2022 10:57

Web +178830

Ik vond Ten Hag een hele goede trainer
Maar ik snap ook dat het mooi geweest is na 5 jaar, en er een nieuwe voor de groep moet staan

14-10-2022 11:15

rodnet +10276

Ajax komt zeker weer bovendrijven maar waar ik op basis van zijn tijd bij Hoffenheim en Brugge al twijfels had bij de komst van Schreuder zijn die twijfels tot nu toe eigenlijk alleen maar met hoofdletters bevestigd. 4 keer verliezen en 1 keer gelijk in 6 achtereenvolgende wedstrijden is gewoon niet acceptabel en als jij enige voortuitgang ziet heb je een andere blik dan ik. En dan ziet hij ook nog een goeie wedstrijd tegen Napoli.... De man past gewoon niet bij ons.

14-10-2022 12:05

donkerblauw +2848

Van Axel Dongen heeft al afspraken gemaakt. Die moet knallen tot april en dan gaan ze om tafel. Ik vrees voor Hansen. De anderen zo snel mogelijk verlengen

14-10-2022 10:24

Adam24 +39114

Maar April is te laat, dan zijn er alweer andere kapers op de kust. Je moet zorgen dat deze spelers voor de winter hebben bijgetekend.

14-10-2022 10:37

Koekie87 +20987

Ik neem aan dat er dan ook afspraken zijn gemaakt over zijn fysieke gesteldheid en dat hij zal moeten zorgen dat hij fit blijft. Uiteindelijk heb je niks aan jongens die om de haverklap geblesseerd zijn.

14-10-2022 10:42

JoelEmbiid +572

Ajax moet er alles aan doen om Alex Kroes zsm binnen te halen. Wat mij betreft één van de weinige die de autoriteit heeft om de boel grondig te herstructureren. Maar Blind en z'n vriendjes zullen dit helaas nooit aandurven...

14-10-2022 10:20

LOCAmpos +10493

Owjah die van Seg, betrouwbare partij

14-10-2022 10:58

NeeI +107740

Ajax moet opletten dat het de levensader van de club niet uit het oog verliest. Soms zien de talenten door de vele aankopen het bos niet meer. Dat is het meest kwalijke dat ons kan overkomen.

14-10-2022 10:07

Roy Derksen +1085

Ik denk dat er treffende voorbeelden zijn dat je talentvolle jeugdspelers langer moet binden. Het getouwtrek rond Gravenbergh. Ik zag ene Stanislav Lobotka drie keer ( incl tegen Liverpool) de beste 6 zijn. Need i say more? Aertsen, van Axel van Dongen gewoon verlengen.

14-10-2022 10:04

FlyingDutchMan +17314

Vaak kan je achteraf makkelijk praten, maar Lobotka vind ik wel een pijnlijk punt. Die speelde op huurbasis jaren geleden in Jong Ajax heel goed terwijl ajax een optie tot koop had. Leek een logische transfer, tot tegen ieders verbazing ajax besloot om de optie niet te lichten. Toen al vonden heel veel jong/jeugdwatchers dit een rare beslissing, inmiddels kunnen we wel concluderen super stomme actie van ajax..

14-10-2022 10:25

Rockanje23 +37045

Aertssen en van Axel Dongen z.s.m. vastleggen en hopen dat VAD is een langere periode fit blijft.

van Hansen, Kjaer en Setford kunnen we wel afscheid nemen. Die gaan nooit het niveau van Ajax 1 halen.

14-10-2022 10:01

LOCAmpos +10493

Hansen was een top jeugdvoetballer ja. Dat is heel wat anders. Zijn vele voorbeelden van ook. Kjaer zelden wat verassends van gezien en VAD is altijd geblesseerd. Komt meer bij kijken dan een bak talent alleen. Setford zal gezien zijn engelse nationaliteit wel transfervrij bij droomclub Liverpool tekenen. Blijft Aertssen over, die Kaplan voor en Hato achter zich heeft. Tja

14-10-2022 09:47

trodat4030 +96663

Hato is linker CV/linksback, geen rechter CV. Hato zit met name achter Milovanovic.

14-10-2022 09:53

LOCAmpos +10493

Excuus, Aertssen sws vastleggen dan

14-10-2022 09:56

Het_Olympisch_Stadion +5631

Zegt voor mij genoeg dat Concecao ( en Ihattaren) veruit de gevaarlijkste aanvaller van Jong Ajax is geweest. Timber, Taylor en Gravenberch zijn mooie doorbraken van laatste tijd, maar qua aanvallers lukt het Ajax gewoon niet en ook deze heren lijken geen wereldtoppotentie. (Al moet het lichaam van van Axel Dongen nog even de puberteit achter zich laten, om te weten wat hij als potentieel heeft)

14-10-2022 09:32

Nr.10 +111100

Ik heb hem niet zo gevolgd dus het is een oprechte vraag:
moet Hansen nou echt nog als een toptalent gelden? Hij is 20 inmiddels, en heeft nog nooit een goed seizoen in Jong gedraaid bijvoorbeeld. Is hij niet gewoon een Dilrosun, Redan, etc?
Op een gegeven moment wordt er van spelers bepaald dat zij een toptalent zijn, vaak al als ze 15 of 16 zijn, en vervolgens houdt men daar vaak heel lang aan vast, ook als prestaties op latere leeftijd uitblijven.
Van Axel-Dongen is wat mij betreft wel evident een toptalent, maar die heeft veel te veel last van blessures, dus je moet ook maar zien wat dat wordt.
Aertssen en Setford heb ik te weinig van gezien.

14-10-2022 09:25

KleineReus +6454

Hansen laat het niet altijd zien. Maar soms doet ie toch wel dingen, waar ik erg blij van word. Met zo'n overvolle voorhoede vraag ik me dan wel af waarom een Ocampos gehaald wordt. Die krijgt nu toch ook alleen maar excuus invalbeurten.

14-10-2022 09:30

Nr.10 +111100

Waarom een Ocampos gehaald is vraag ik mij ook af ja. Daar had Ziyech moeten staan. Echt een blunder dat we die hebben laten lopen.

14-10-2022 09:50

trodat4030 +96663

Omdat Ocampos er staat als het moet, dat kan je van een Hansen (talent dus grillig) niet verwachten. Die staat er als hij er staat, niet per se als je hem nodig hebt, maar op het moment dat hij in vorm is. Ziyech haal je niet om duidelijke redenen: kost enorm veel geld en wil zijn laatste lange contract tekenen (4-5 jaar) waar hij dus 4-5 jaar talent in de weg gaat staan. De Conceicao's, Unuvars en Misehouy's van deze wereld, je kapitaal van de toekomst. Daarvan wil je er over 4 jaar 1 of 2 verkopen voor 30 milj+ en dat gaat niet gebeuren als ze banken achter Hakim. Daarom wilde Ajax hem voor 1 jaar huren. Ziyech heeft geen restwaarde dus je legt 20 milj neer voor een afkoopsom (ik gok maar wat, maar het zal eerder meer dan minder zijn) en moet hem 4 of 5 jaar lang 5 milj betalen. Ben je zo 40 milj lichter én beperk je je mogelijkheden om over 4-5 jaar de volgende financiele klapper te maken.

Daarom haal je Ziyech dus niet. Niet omdat hij niet goed genoeg is, maar omdat het bedrijfstechnisch gewoon een domme move is. We zijn geen Bayern of Real die de inkomsten dmv commercie binnenhaalt, je bent als Ajax gewoon afhankelijk van verkopen, dus moet je zorgen dat je over een x aantal jaar wel iets te verkopen hebt.

14-10-2022 10:00

NeeI +107740

Ik ben t vaak met je eens, en kan je hierin zeker wel vinden, maar we hebben allemaal gezien hoe belangrijk Tadic en Blind zijn geweest zonder restwaarde. Ik denk dat het niet fout is om 1 of 2 kwalitatief goede vedetten in het elftal te hebben om de ondergrens wat op te krikken. We moeten oppassen dat we hierin niet doorslaan, wat nu wel het geval is. Maar als je aankomende zomer 'afscheid' neemt van Blind, Klaassen én Tadic, is de aankoop van Ziyech wel plausibel.

14-10-2022 10:14

trodat4030 +96663

Ik snap jou ook, maar imo moet je wel heel goed kijken op welke positie je iemand haalt die een dergelijke impact kan hebben. De posities van Ziyech, 10 en rechtsbuiten, zijn juist best goed bezet met toptalent, zeker afgelopen zomer toen een Ihattaren zich nog aandiende. Met Conceicao heb je al 5 milj geinvesteerd en loopt Hansen rond en voor 10 heb je met Unuvar, Misehouy en Idumbo Muzambo echt een paar pareltjes rondlopen die je zelf hebt opgeleid (of jong hebt aangetrokken). Buiten Lang (die van huis uit meer een 10 is) hebben we op links niet echt iemand gehad die door Tadic op de bank gehouden werd. Ik begrijp heel goed dat je op rechtsbuiten/10 niet 40 milj gaat investeren met dergelijke spelers in je koker.

Als ik nu naar de opleiding kijk zou ik een dergelijke speler willen zien komen op rechtsback, dat is nu en de aankomende jaren een positie waar zich niet echt een toptalent aandient in mijn ogen (Rensch is een CV). Je moet bedenken dat je met Ziyech een speler haalt die gewoon 4-5 jaar basis staat en dat de talenten op die posities dat ook beseffen, die gaan massaal (transfervrij?) benen maken. En dat kan ik me van hun ook best voorstellen. Een type Blind/Tadic graag, maar dan wel op de juiste positie. Rechtsbuiten/10 lijken me niet de juiste posities.

14-10-2022 10:41

ProfessorX +19827

Eindelijk iemand die het goed verwoord is lang geleden 👍👊🏻

14-10-2022 11:20

Nr.10 +111100

Begrijp überhaupt niet dat hier discussie over is. Ziyech zou het niveau van dit team in z’n eentje behoorlijk opkrikken inderdaad. Idioot dat wij hem niet gehaald hebben terwijl hij stond te trappelen en Chelsea van hem af wilde.

14-10-2022 15:24

WantAmsterdam +116101

Nr.10, doe je nu niet de moeite om die paar comments te lezen?
Trodat legt het haarfijn uit. We zijn geen foking Barca dat ff 30-40 miljoen voor een 29 jarige neerlegt (met dan ook nog 5-6 miljoen salaris per jaar) die dan de komende 4 jaar talenten in de weg staat.

14-10-2022 23:31

Nr.10 +111100

Er was sprake van een transfersom van 25 miljoen hoor, geen 30-40. De vergelijking met Barcelona is een misplaatste hyperbool. De situatie is dat wij net een speler voor 100 miljoen hadden verkocht, een van de beste aanvallers, en daar geen goede vervanging voor hebben gehaald. Er zijn verder drie posities om de spits heen. Je ziet nu dat Berghuis, Tadic, Bergwijn ook allemaal spelen. Als een Conceicao of Misehouy het niveau heeft, komt die echt wel aan de bak.

15-10-2022 08:06

Hetzijnmaar +5453

Als Wim Jonk of Bosz vandaag aangesteld wordt zou ik bij tekenen anders zou ik mooi pleite gaan
Je geeft 110 miljoen uit waarvan 31 miljoen aan een bankzitter die liever voor Oranje speelt dan in de CL met Ajax
Investeer het in talent zoals Antony Concencioa die zijn buitencategorie die lopen niet elk jaar op de Toekomst
Unuvar had mooi langzaam gebracht kunnen worden op links als invaller voor Dusan
Dus Bergwijn loopt gewoon in de weg een duidelijke dure onnodige aankoop
Nu loopt Kudus in de spits Brobbey aankoop 20 mil op de bank dit is gaan Ajax meer

14-10-2022 08:58

Nr.10 +111100

Antony Concencioa, is dat een aanvaller?

14-10-2022 09:26

trodat4030 +96663

Uiterst talentvolle ballenjongen... ;-)

14-10-2022 09:33

rich67 +6661

Ach ach, we gaan weer op spellingsfouten letten. Ben je dan triest of wat

14-10-2022 09:41

Nr.10 +111100

Dat is homur.

14-10-2022 09:44

DePitbull +2718

Zuurpruim

14-10-2022 09:35

DePitbull +2718

Zuurpruim

14-10-2022 09:35

WantAmsterdam +116101

Haha Bosz of Jonk, matige trainers die ons niet gaan verder brengen.

Serieus? Omdat die heeft gezegd dat het liefst wereldkampioen wordt? Wanneer houdt dat gejank eens op? Wereldtitel is de grootste prijs die je kan winnen, die wil elke voetballer het liefst winnen.

14-10-2022 23:33

Gerard36 +1539

ajax moet die ambitie om bij de europese top aan te haken laten varen, handhaven bij de echte top gaat toch niet lukken, daardoor krijgt de jeugd bijna geen kans meer omdat men de stap te groot vind( en dus maar blijft kopen) ga weer een stapje terug wat ambitie betreft en profiteer van je goede jeugdspelers

14-10-2022 08:47

Masz +3731

Ajax zit/zat in pot 1 van de Champions League. Ajax zit/zat bij bijna al de lijstjes in de top 20. Kortom Ajax is al top en hoeft niet aan te haken. Wat duidelijk is bij Ajax is dat Ajax lijd aan zijn eigen succes en vaak tussen jaren heeft waar weer een nieuw team gesmeed moet worden. Ajax keep doing the good job.

14-10-2022 08:59

OwenStevenDalberg +27489

Waarom zou je bij het huidige Ajax gaan verlengen? Als speler van Jong Ajax kun je altijd wel weer bij een eredivisie club terecht waar je wél kansen krijgt. Bij Ajax is dat momenteel echt een groot probleem. Zelfs nu het voor geen meter draait wordt er niks met de jeugd gedaan. Misschien is bijvoorbeeld een Fitz Jim de ontbrekende schakel in de opbouw. Maar nee, deze trainer schuift alleen maar i.p.v. andere spelers te proberen. En als je de jeugd geen kans geeft, dan weet je ook niet of ze goed genoeg zijn. Heel veel jeugdspelers in het verleden leken nog niet klaar te zijn, maar groeiden in het eerste razend snel naar een hoger niveau.

14-10-2022 08:34

Nr.10 +111100

Mwah. Taylor en Rensch staan er toch gewoon in? Op hun posities kunnen ook aankopen (Sanchez, Grillitsch) en zelfs Nederlandse internationals (Klaassen) spelen, maar ze staan er gewoon in. Ik zie geen speler in Jong waarvan ik denk: nou, wat raar dat die niet in het eerste elftal staat.

14-10-2022 09:28

HStorm +3149

Het is wel wat traag dat jeugd wordt gebracht en als het wordt gebracht vaker uit nood. Tikkeltje angstig en misplaatst als opleider voor de grootmachten in Europa.
Ik irriteerde mij mateloos aan TH als hij eerder tweede garnituur opstelde (zijn Utrechtse gevolg) ipv een jeugdspeler te proberen, uiteraard soms ook best logisch in sommige gevallen maar zeker niet in alle gevallen.
Bij AS leek dat wel meer te gaan gebeuren maar bleek eerder uit nood geboren vanwege afwezigen begin seizoen dan dat dit was voor het geven van ervaring en vertrouwen aan die jeugd op kansen en logische planning met oog op de toekomst (kijkende naar Blind/Tadic leeftijd en vooruit denken).
Die structuur lijkt te ontbreken. Het kan toch niet zo zijn dat er jaren/seizoenen onvoldoende jeugdspelers die kans niet horen te krijgen? Angst en indekken in sommige gevallen, vraag ik mij af?

Ter onderbouwing; ik zie voldoende teams (financieel) noodgedwongen met meer jeugd spelen als Ajax en boven hun oorspronkelijke niveau uitstijgen. Het probleem is iig niet de spelers of de scouting ga ik voor het gemak vanuit. Dit is structureel en te zoeken bij het management. De revolutie lijkt ver van over!

14-10-2022 12:11

JanBiesbos +29051

Waarschijnlijk slecht….

14-10-2022 08:29

Sopje +30

In de huidige situatie is opeens alles een probleem. Onzin natuurlijk. Wat goed is wordt gewoon verlengd en de rest kan naar iets anders uitkijken. Er komt nog meer dan genoeg aan in de jeugd. Er staan veel talenten bij het eerste. Zou eerder is even naar een nieuwe trainer kijken die snapt dat je brobbey gewoon in de spits moet. zetten. Over talent gesproken.

14-10-2022 08:16

AINIESTA +44635

Van de aanvallende spelers snap ik wel als ze niet willen gaan verlengen. Er wordt eerder een Ocampos aangetrokken dan dat eigen jeugd de kans eens krijgt. Ook op AM heb je telkens een Klaassen voor je.

14-10-2022 08:14

El Pistolero +4932

"Van de aanvallende spelers snap ik wel als ze niet willen gaan verlengen".

Ik snap daar juist niets van. Je argument snijdt ook geen hout omdat de concurrentie bij de clubs waar ze naar toe zouden kunnen, vele malen groter is dan bij Ajax. Hoeveel spelers hebben er na Ajax te hebben verlaten carrière weten te maken in het buitenland? Naar mijn weten 0,0, van velen die dat gedaan hebben, is daarna iets meer vernomen en anderen spelen nu bij clubs in de marge. Malen heeft zijn carrière weer op de rit weten te krijgen via PSV en wellicht gaat Dilrosum dat ook lukken bij Feyenoord. Maar ondertussen hebben ze veel kostbare jaren verloren en kan je je gerust afvragen wat ze nu opgeschoten zijn met hun vertrek bij Ajax? Wat mij betreft helemaal niets. Een talent dat bang is om de concurrentie aan te gaan en daarom vertrekt, is ongeschikt voor topvoetbal en gaat zijn ambities nooit waarmaken. Omdat ze bij hun nieuwe club ook met die concurrentie moeten afrekenen en die daar doorgaans veel groter is. Talenten zouden zich niet moeten spiegelen aan al die talenten die Ajax voortijdig hebben verlaten, maar aan spelers als Mazraoui en Taylor die de strijd met die concurrentie zijn aangegaan en daarvoor rijkelijk beloond zijn. Als je 22 bent en nog geen of onvoldoende uitzicht op speeltijd hebt, begint de tijd te dringen en doe je er goed aan je blik te verruimen. Als je net 18 bent, is het echter een heel ander verhaal, dan kom je nog in aanmerking voor een plekje bij Jong Ajax waar een talent van die leeftijd zich prima verder kan ontwikkelen. Als je wat verder bent zoals Ünuvar en Salah Eddine, kan je er ook voor kiezen om je een jaartje te laten uitlenen ipv meteen de deur van de Arena achter je dicht te slaan. Dat hebben in het verleden spelers als Ronald de Boer (tijdelijk verkocht), Jan Vertonghen en Daley Blind ook gedaan en die hebben daar geen moment spijt van gehad. ze zullen het zelf niet snel toegeven omdat hun trots dat in de weg staat, maar ik denk dat de meeste talenten die Ajax te vroeg hebben verlaten daar spijt van hebben als de haren op hun hoofd.

14-10-2022 08:40

KleineReus +6454

Denk ook dat ene Timber al kaal begint te worden

14-10-2022 08:49

El Pistolero +4932

"Denk ook dat ene Timber al kaal begint te worden".

Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en bovendien heeft Timber niet voor het geld en een club in het buitenland gekozen. Als de spelers die in het artikel genoemd worden, naar AZ , Feyenoord of PSV zouden vertrekken, zouden ze daarmee waarschijnlijk ook niet zo snel hun carrière vergooien, maar ik denk niet dat ze dat zelfs maar in overweging zouden nemen omdat ze daar niet zoveel mee zouden opschieten. Wat Q. Timber heeft gedaan is heel uitzonderlijk en zeldzaam, zo uitzonderlijk en zeldzaam dat niemand het had verwacht en zien aankomen.

14-10-2022 09:18

LOCAmpos +10493

Helemaal eens Ozy

14-10-2022 09:51

KleineReus +6454

Jij hebt het buitenland ineens als een criterium opgeworpen. Ik vraag me af of dat terecht is. Waarom zouden deze spelers niet aan een club in de eredivisie denken, wanneer een Ron Jans met een goed plan op de deur klopt?

14-10-2022 09:56

AINIESTA +44635

Ze hoeven niet perse naar het buitenland natuurlijk, ze kunnen ook gewoon naar de concurrent of een stapje lager AZ bijvoorbeeld. Wat als er nu een 18 jarig talent ala bijvoorbeeld Bergwijn zich aandiend? Die heeft 4 aankopen voor zich. Waarom zou die nu gaan verlengen als ie pas op z'n 21ste serieuze kansen gaat krijgen?

14-10-2022 10:29

barry1988 +24018

Hamstra was als assistent aangesteld om de situatie aangaande de (jeugd) contracten te verbeteren. Nu heeft die inmiddels zelf een assistent. Maar in al die tijd dat Hamstra er zit heeft die nog niks toegevoegd en is de situatie aangaande de (jeugd) contracten niets verbetert. Gewoon snel verlengen met minimaal 3 jaar en eenzijdige opties. Betaal maar iets meer salaris daarvoor.

14-10-2022 08:00

PeterLarsson +13285

Bij Kjaer je verlies pakken. Hansen zou ik proberen te verlengen en direct te verhuren. Conceição is een jaar jonger maar op dit moment hem voorbijgestreefd. De andere 3 lijken mij wel topprioriteit.

14-10-2022 07:55

WantAmsterdam +116101

Hansen zal nooit een echt goeie rechtsbuiten worden, is gewoon zijn positie niet.

14-10-2022 23:37

Alexander40 +6114

Alleen Van Axel Dongen moet echt verlengd worden. Rest hoogstwaarschijnlijk toch geen Ajax 1 materiaal ook al zijn het goede talenten

14-10-2022 07:52

trodat4030 +96663

Aertssen zie ik 1 wel halen hoor. Graag zelfs.

14-10-2022 08:40

karlhof +4708

S. moet opstappen.

14-10-2022 07:23

DamskoStrijderss +9664

Als je deze jongens verliest is het tijd voor een revolutie. Onacceptabel.

14-10-2022 07:12

Capocapo +12001

Overdrijven is ook een vak. Twee zijn er geblesseerd en wat heeft die Hansen nou laten zien dan?

14-10-2022 07:39
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.