‘Franse voetballiefhebbers vinden het raar dat Van den Boomen niet naar grotere Franse club gaat’

door NielsOpdam 206

‘Franse voetballiefhebbers vinden het raar dat Van den Boomen niet naar grotere Franse club gaat’

door NielsOpdam 206

Laatst geüpdatet

Henk Spaan denkt dat Branco van den Boomen door Ajax wordt gezien als een opvolger van Edson Álvarez. Volgens meerdere media stapt de 27-jarige middenvelder na dit seizoen transfervrij over van Toulouse FC naar Ajax. Spaan volgt de Franse competitie en kent Van den Boomen nog uit de Ajax-jeugd. ‘Franse voetballiefhebbers vinden het heel raar dat hij niet naar een grotere Franse club is gegaan.’

‘Hij is in ieder geval gratis, dus Ajax kan zich nooit een buil vallen. Verder denk ik dat het een goede speler is, ook voor Ajax’, begint de journalist zijn verhaal over Van den Boomen, die afgelopen jaar furore maakte in de Ligue 1. Spaan denkt dan ook dat men de middenvelder niet moet zien als een aankoop voor in de breedte. ‘Ik denk niet dat Van den Boomen akkoord zou zijn gegaan met een toezegging van: We vinden het fijn als je komt, je zit bij de eerste twintig spelers. Hij kan natuurlijk gewoon overal naartoe.’

Volgens Spaan moet Ajax Van den Boomen haast wel iets beloofd hebben. ‘Ik denk dat hij in principe wordt gezien als een opvolger voor Álvarez.’ Of de Nederlander bij Ajax gaat slagen, hangt volgens de columnist van veel dingen af, zoals bijvoorbeeld de trainer en de taken die hij in Amsterdam gaat krijgen. ‘Als hij exact moet voetballen zoals Álvarez, dan kun je hem net zo goed niet halen. Ze hebben hem een hand geld en een salaris gegeven, dus je mag aannemen dat ze plannen met hem hebben. Ze gaan van tevoren nooit basisplaatsen beloven, maar ze moeten hem wel toezeggingen hebben gedaan op speeltijd, want anders was hij niet gekomen. Die jongen kan echt overal naartoe.’

‘Van den Boomen heeft een waanzinnig goede pass, maar is niet snel’

De 27-jarige middenvelder heeft aan de bal veel kwaliteiten en kan zo ook iets toevoegen aan Ajax. ‘Van den Boomen heeft een waanzinnig goede pass, hij heeft een hele goede vrije trap en hij is heel goed in het nemen van corners. Hij heeft een hele hoge score als je kijkt naar het rendement uit spelhervattingen.’ Spaan vertelt ook over de minder sterke punten van de speler van Toulouse. ‘Hij is verdedigend gewoon minder dan Álvarez. Hij is niet snel, maar hij denkt wel heel snel. Hij ziet oplossingen in spelsituaties eerder dan een ander.’

Toen Van den Boomen tussen 2011 en 2014 in de jeugdopleiding van Ajax speelde, zag Spaan het talent al aan het werk. ‘Toen ik hem vroeger zag spelen bij de O17 of O19, dacht ik altijd: Het is een rechtsbenige Van Hanegem. Hij is niet zo goed natuurlijk, want Van Hanegem was wereldklasse en dat is Van den Boomen niet. Maar hij heeft hetzelfde manco als Van Hanegem, die was ook traag. Alleen was hij in zijn passing natuurlijk verschrikkelijk goed en dat is Van den Boomen ook.’

Volgens Spaan was de middenvelder altijd een goede jeugdspeler voor Ajax. ‘Ik keek altijd met plezier naar hem’, vertelt de journalist. Toch brak Van den Boomen niet door en vertrok hij in 2014 naar FC Eindhoven. ‘De sfeer in de Ajax-jeugd is hard, naar mijn smaak vaak te hard. Ik denk dat een jongen, die van Willem II kwam, problemen had om zich in die atmosfeer aan te passen. Hij heeft wel relatief veel wedstrijden gespeeld voor de O17 en de O19. Toen zag je ook al zijn spelinzicht en je zag ook zijn gebrek aan snelheid. Maar bij Ajax hebben ze soms ook de neiging om te veel te kijken naar iemands minpunten en iemands pluspunten te veel te negeren.’

‘Van den Boomen wordt in Frankrijk heel erg op waarde geschat’

Eind april won Toulouse voor het eerst in 66 jaar weer de Franse beker. Van den Boomen en zijn ploeggenoten wonnen met 5-1 van bekerhouder Nantes. Tijdens de finale gaf de oud-speler van Ajax een assist. ‘Van den Boomen wordt in Frankrijk heel erg op waarde geschat. Hij is vorig jaar speler van het jaar geworden in de Ligue 2. Franse voetballiefhebbers vinden het heel raar dat hij niet naar een grotere Franse club is gegaan, zoals AS Monaco, Olympique Marseille, RC Lens, Lille OSC of Olympique Lyon. Voor hen is het verbazingwekkend dat hij naar Ajax is gegaan. Zijn reputatie in Frankrijk is heel goed… Ik heb Luis Fernández, de grote middenvelder van het Franse elftal met Michel Platini in de jaren ‘80, ook vol respect over Van den Boomen horen praten.’

In Toulouse speelt de middenvelder samen met de Nederlandse spits Thijs Dallinga, die dit seizoen twaalf doelpunten scoorde in de Ligue 1. ‘Hij heeft natuurlijk voor een flink deel ook geprofiteerd van de aanvallende impulsen van Van den Boomen.’ Daarnaast speelt er met Stijn Spierings nog een Nederlander in het zuiden van Frankrijk. Begin mei meldde De Telegraaf dat Spierings in beeld was bij Ajax en PSV. Volgens Spaan heeft de middenvelder een transformatie doorgemaakt in Frankrijk. ‘Dat was bij AZ en Sparta een slungelachtige, technische middenvelder, maar hij is helemaal omgeturnd tot een sloper en een schopper. Eigenlijk fungeerde hij bij Toulouse als waakhond voor Van den Boomen. Als Ajax zo iemand zoekt, dan moeten ze hem zeker nemen, want het is echt een schopper geworden.’

‘Snelle spelers in de as of aan de rechterkant, daar zou Van den Boomen wel raad mee weten’

Spaan vindt het moeilijk om te zeggen wat hij van Van den Boomen verwacht, omdat het bijvoorbeeld nog onduidelijk is wie de trainer van Ajax wordt. Wel denkt de journalist dat de middenvelder baat heeft bij snelle aanvallers. ‘Ik denk dat een diepgaande spits of een diepgaande buitenspeler een ideale kompaan zou zijn voor Van den Boomen. Hij kan ze alleen voor de keeper zetten. Als ze vanuit balbezit op eigen helft gaan counteren en hij kan er eentje wegsturen, dan zal hij zelden een foute pass geven. Wil je hem optimaal gebruiken, zul je het systeem ook een beetje aan hem moeten aanpassen.’

Bij Ajax ontbrak er dit seizoen weleens diepgang, maar volgens Spaan zou het voor Van den Boomen heel goed zijn als Brian Brobbey en Steven Bergwijn samen in de as zouden spelen. ‘Dan heb je twee diepgaande voorhoedespelers. Aan Tadić heb je niks aan de linkerkant, die moet eigenlijk iets meer in controle gaan voetballen, want hij is niet snel genoeg. Snelle spelers in de as of aan de rechterkant, daar zou Van den Boomen wel raad mee weten.’

Niels Opdam (email: n.opdam@ajaxshowtime.com)

Denk jij dat Ajax de Eredivisie alsnog eindigt als nummer twee?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Ajax speelt voor het eerst sinds de jaren tachtig in een wit uittenue! Bestel nu het nieuwe uitshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

JantjeBeton +3009

Fransen vinden het ook heel raar dat niet iedereen op de wereld vloeiend Frans spreekt. Chronisch veongelijkt volkje is het, pffff... ;-)

30-05-2023 10:50

Kingoffdatoilet +17224

Daramy - aankoop - Conceicao
Bergwijn
Branco - Fitz-Jim
Ase - Aankoop - Aankoop - Rensch/aankoop
Aankoop

Dan heb je ook nog Brobbey, Taylor, Vos, Baas en nog meer talent.

29-05-2023 22:48

El Pacino +3609

Ik zou Hato erin zetten en ook Vos vanaf het begin een kans geven. Daarnaast zou ik Van Axel Dongen ook minuten laten maken.

30-05-2023 13:07

Aurelius1 +19736

Ik moet het nog maar zien. Als je traag bebt en je mist enige techniek krijg je het meestal moeilijk in de topwedstrijden. En dat is het niveau waarop Ajax wil acteren. Moeten het allemaal nog zien.

29-05-2023 22:23

Sunny +9558

Spaan kent natuurlijk "de Franse voetballiefhebbers", de internationale topclubs hebben liggen slapen en/of Mislintat had zo'n goed verhaal?
Ik trap er niet meer in telkens weer die grote verwachtingen die zelden uitkomen.
Eerst maar eens zien

29-05-2023 21:02

NoPants +7506

“ De 27-jarige middenvelder heeft aan de bal veel kwaliteiten en kan zo ook iets toevoegen aan Ajax. ‘Van den Boomen heeft een waanzinnig goede pass, hij heeft een hele goede vrije trap en hij is heel goed in het nemen van corners. Hij heeft een hele hoge score als je kijkt naar het rendement uit spelhervattingen.’ Spaan vertelt ook over de minder sterke punten van de speler van Toulouse. ‘Hij is verdedigend gewoon minder dan Álvarez. Hij is niet snel, maar hij denkt wel heel snel. Hij ziet oplossingen in spelsituaties eerder dan een ander.’”

Dat klinkt mij als Schone, en man wat missen we een speler als hij.

29-05-2023 20:07

Silentskill +2860

Waar komt de mythe vandaan dat Alvarez goed kan verdedigen. Bijzonder hoe dat geframed wordt

29-05-2023 20:06

Balou +1830

Nou als ik Alvarez gister zag is er niemand minder als hem😉😉

29-05-2023 19:30

Goldenlastra +1742

Ik heb liever iemand die het spel beter ziet dan een Alvarez die alleen maar grinta heeft. Als je dat hebt hoef je namelijk niet zoveel te compenseren.

29-05-2023 18:39

stopperspil +11203

Hopelijk gaan we met zijn lange passes het trage voorspelbare tussen-station voetbal minder zien.

29-05-2023 18:13

AINIESTA +45178

Lange passes naar wie? De vleugelspeler met een man in z'n nek? Er zal vanuit de basis vaak eerst een opening moeten komen vanuit iets van positiespel/combinatievoetbal of een middenvelder die wegdraait bij z'n man zodat iemand moet uitstappen.

Bij ons was er juist een gebrek aan tussenstations en aanspeelpunten op het middenveld. Een derde man die erbij komt etc. Daarom kreeg je telkens die ballen breed en terug.

29-05-2023 20:05

stopperspil +11203

De bal gaat heel voorspelbaar en traag naar de dichts bijzijnde speler in de voeten en alles in een traag tempo en dat wordt verward met tiki taka combinatiespel maar dat kunnen ze helemaal niet. Nooit versnelling, nooit verrassing, alleen maar rondspelen en de verantwoordelijkheid bij de medespeler leggen: angst, misplaatste arrogantie en onkunde.

29-05-2023 20:55

AINIESTA +45178

Ik ben het met je eens.

29-05-2023 21:07

Berkov81 +1550

We missen een man die van z'n man kan wegdraaien op het middenveld en daarmee ruimte creëert. Zoals Ronald de Boer en Frenkie dan konden

29-05-2023 22:31

AINIESTA +45178

Yep. Mooi dat je de Boer noemt. Geweldige middenvelder die kon passeren!

29-05-2023 22:38

Gaza +4413

Op wie inderdaad. We hebben geen lopers.

De gouden tijd toen Neres (zelfs) wissel stond en zijn skills, loop acties + snelheid in konden zetten is helaas voorbij.

29-05-2023 20:17

tmvde +2891

Als je Alvarez gisteren zag stuntelen, dan kan het alleen maar beter dan dat.

29-05-2023 18:01

Jariiii +22185

Alleen PSG is groter dan Ajax. Puur qua geld dan, niet qua historie en uitstraling.

29-05-2023 17:46

DieNase +7172

Spaan is goed in open deuren intrappen. Edson heeft al afscheid genomen. Kwestie van tijd ⏱️

29-05-2023 17:45

DieNase +7172

Speler en clubs akkoord ✅

29-05-2023 19:29

HJC +8041

Goede pass en heel traag. Lijkt op een Berghuis of Eiting

28-05-2023 18:20

Rob.C +8412

Of Blind? 😉

28-05-2023 19:26

MosesD +14687

Haha, ik hoop dat je meer verstand van verzekeren hebt.

29-05-2023 00:41

Craain +4968

Type Schone misschien, hij is ook niet snel.

29-05-2023 18:17

leeuw58 +1938

Slechter dan Taylor kan hij niet zijn. Misschien kan Taylor ook gratis weg want anders word je die niet kwijt.

28-05-2023 17:16

Tinus +10392

Taylor is een prima voetballer, helaas kwam het er dit seizoen te weinig uit. Ik verwacht niet dat hij basis staat komend seizoen, maar een goeie speler om erbij te hebben. Hij heeft ons er vorig seizoen doorheen gesleept, dat vergeten mensen snel.

29-05-2023 17:50

El Pacino +3609

Taylor is niveau Twente of AZ. Voor wat Ajax nastreeft komt hij tekort.

29-05-2023 18:23

Tinus +10392

Ik zie nog wel wat potentie om te groeien. Hij is pas voor het eerste gehele seizoen bij de selectie en dat in een selectie die totaal uit balans is gebleken.
En dan nog, wil je dan Taylor verkopen en een andere speler voor de breedte erbij kopen? Dan kun je net zo goed een eigen jeugdspeler als Taylor erbij houden.

29-05-2023 18:42

deeftherave +1048

Taylor is idd een geweldenaar, voor avv Swift

29-05-2023 19:31

ZwartNazareth +1412

Haal dan een speler die hetzelfde inzicht heeft EN snelheid.

28-05-2023 16:54

Aeter +6632

Die kunnen wij helemaal niet betalen joh

28-05-2023 17:07

FrancescosRavioli +15361

Blind was ook niet snel en jarenlang top op die positie. Evenals Schone

28-05-2023 17:50

AjaxHoorn +32989

Niet mee eens. Schone kreeg heel vaak kritiek net als Blind.

29-05-2023 18:22

Berkov81 +1550

Wie krijgt er geen kritiek bij Ajax? Zelfs Ziyech of een Frenkie kregen veel kritiek, schijnt erbij te horen bij deze club

29-05-2023 22:36

Tinus +10392

VdBoomen heeft inzicht en ervaring. Als je een speler wil die ook snelheid heeft, dan lever je sowieso op één van deze onderdelen in.

29-05-2023 17:52

ZwartNazareth +1412

Zo kun je elk gebrek goedpraten.

30-05-2023 10:07

Tinus +10392

Het gaat hier om wat een club als Ajax kan aantrekken. Een topmiddenvelder met een schot, lange pass, ervaring, kracht en snelheid. Is dat haalbaar volgens jou?

30-05-2023 20:15

OntlastendeMiddenvelder +1987

Eigenlijk een soort Raymond van Barneveld, dus.

28-05-2023 16:44

AFCAjax +17839

is dit een type Alvarez of meer richting type Schöne? moeten we hem uberhaupt halen? in het eerste geval sowieso niet.

28-05-2023 16:40

YRGI +32964

Schone.

28-05-2023 17:07

swing +2355

Nederlandse voetbal liefhebbers vinden het raar dat ze in Frankrijk denken dat de Franse competitie wat voorstelt

28-05-2023 15:29

YRGI +32964

Meer dan de Eredivisie.

28-05-2023 17:07

Ferd +38566

niet heel veel meer hoor. Europees lopen we rap in op Frankrijk

29-05-2023 06:38

1991 +7787

Deze Boom..
Vet Relax

28-05-2023 14:47

JorgeDeLasTresPintas +1588

Hahaha. Bomen zijn relaxed. Dat is lang geleden!

28-05-2023 17:58

UwSchipper +5664

Hoi 1991,
Je bericht kan leuk zijn maar help me even.
Ik ben van een andere generatie me dunkt.

29-05-2023 19:21

1991 +7787

Youtube: 'Luuk & Gijs - Bomen zijn Relax'

29-05-2023 19:22

UwSchipper +5664

Haha, heerlijk man!
Vriendin en ik bedanken je hartelijk!
Vet relaxed!

29-05-2023 19:29

Amp +37881

"maar hij is niet snel". Klaassen en alvarez ook niet. Schone ook niet. Blind ook niet. Daarnaast zijn er een aantal die wel snel zijn maar lijken te weigeren om te sprinten of in ieder geval op tempo te rennen. Bij blind werd er door mensen gezegd dat dan zijn mindere punten door anderen moesten gecompenseerd. Laat Sven dan maar een of meer snelle maatjes zoeken voor branco, hebben we dat ook gehad

28-05-2023 14:34

donkerblauw +2871

Ajax is een grotere club. Kijk maar naar alle bekers en aantal CL wedstrijden

Zucht...

28-05-2023 14:17

3*stars*3 +23516

Groter dan Toulouse in Frankrijk.
AS Monaco, Olympique Marseille, RC Lens, Lille OSC en Olympique Lyon zijn ook grotere clubs dan Toulouse.
Maar dat hij Lille en Lens noemt verraadt eigenlijk al wat ze bedoelen met “grotere clubs”. Tov Toulouse

28-05-2023 14:26

aschja +20588

In Frankrijk kennen ze de fiets van Alderweireld niet.

28-05-2023 14:16

AgeM +939

Pietje Keizer !!

28-05-2023 14:15

Jeremias +1661

Branco is een factor. En vast een belangrijke, want anders had Ajax hem niet willen hebben. Ik denk om zijn opportunisme, gezien zijn reputatie.

Maar Ajax is er nog lang niet... Er moet bijv. nog een coach worden bekendgemaakt, en een nieuw team is in mijn optiek nog niet eens gevormd. Want.... Er zitten best wel wat spelers bij die wat mij betreft weg mogen.

Het blijft dus niet alleen bij Branco.
Er is nog veel meer werk ad winkel..

28-05-2023 14:11

Danielson +50552

Goh, een openbaring deze post!

28-05-2023 14:25

Jeremias +1661

Neem je mij nou id maling?

28-05-2023 14:46

Ajax '69 +3855

Wat denk je zelf? 😉

29-05-2023 03:04

UwSchipper +5664

Neem je ons in de maling?

29-05-2023 19:22

HendrikAjax +16883

Dus je wilt hiermee zeggen dat de selectie 1 dag na het einde van het seizoen en nog weken voordat de transfermarkt open gaat nog niet gevormd is. Ik ben het toch met Danielson eens dit is een openbaring.

29-05-2023 19:46

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25424

Larse Schone was ook niet snel

28-05-2023 13:59

trodat4030 +97067

Blind ook niet, was nooit een probleem tot dit seizoen, toen was het 'opeens' een gigantisch groot drama. Het valt of staat gewoon volledig met hoe het seizoen als club verloopt of het wel of niet wordt uitgelicht door de simpele zielen op AS.

28-05-2023 14:09

Ajax412 +1326

Al vanaf de verhuur van Blind aan Groningen is zijn snelheid het eerste wat opgerakeld wordt zodra hij twee wedstrijden minder speelde, dus dat is altijd een issue geweest. Hij was aan de bal alleen altijd zo goed dat bij dat kon compenseren, hopelijk kan Eiting ook naar dat niveau toe groeien, dat ventje heeft ook zo'n heerlijke trap en visie.

28-05-2023 14:14

trodat4030 +97067

Maar heel vaak wordt er helemaal niets opgerakeld, dat is meer mn punt. Alleen als het slecht gaat worden minpunten opeens ontzettende problemen, zolang het goed gaat worden die minpunten domweg niet benoemd.

28-05-2023 14:15

Danielson +50552

En of je een volstrekt incompetente Clown als trainer aanstelt.

28-05-2023 14:26

Ferd +38566

familiekwaaltje denk ik, zijn broer Lasse ook niet

29-05-2023 06:39

Tinus +10392

😂😂

29-05-2023 17:59

stopperspil +11203

Sprinttrainer aanstellen? Veel Ajacieden vertragen het spel omdat ze de bal in de voet willen hebben dus behoefte aan snelle spelers die de bal in ruimte willen hebben. Ook behoefte aan spelers die niet terugsukkelen bij balverlies, kortom snelheid.

28-05-2023 13:48

Ozymandias +159568

Het is zeker niet alsof de komst van Vd Boomen mijn hart sneller doet kloppen maar ik denk wel dat deze transfer de potentie heeft om ooit als een slimme zet te worden gezien (zoals in het verleden de transfer van Schöne). Er wordt veel geschreven over hoe langzaam Vd Boomen is maar op de Premier League na ligt het tempo (waarop de bal van zestien naar zestien gaat) in geen enkele competitie hoger dan in de Ligue 1 (hoger dan in de Champions League). Gezien het feit dat Vd Boomen in die competitie ondanks dat hij langzaam is toch gemakkelijk overeind bleef en zelf tot de beste middenvelders van de competitie die niet bij PSG spelen kon behoren lijkt het me niet nodig om bang te zijn dat Vd Boomen bij Ajax daardoor in de problemen zal komen.

28-05-2023 13:35

Ajax412 +1326

Wellicht brengen de voorhoede spelers hem wel in de problemen doordat die ook minder snel omschakelen dan ze in Frankrijk doen. Hopelijk krijgt de nieuwe coach dit er weer in zoals Ten Hag dat goed voor elkaar had in de CL met onder anderen Neres en Anthony. Ook onder Bosz heeft de omschakeling na agressief druk zetten ons de nodige belangrijke bluf opgeleverd. Ik vond Ajax dit jaar niet echt agressief en energiek in die schakelmomenten. Al met al denk ik ook dat Branco een goede aankoop zal gaan blijken, mits hij in zijn kracht gebruikt gaat worden. Hier is tenminste wèl over nagedacht.

28-05-2023 14:20

FCDuivendrecht +5485

Dit is de topper die voor ons straks zwaarbevochten overwinningen uit het vuur sleept tegen clubs als Lokomotiv Plovdiv.

28-05-2023 13:20

Capocapo +12001

Lolbroekje

28-05-2023 13:33

NipeB +15839

Van den Boomen is voor de breedte. Dinsdag volgende transfer, de vervanger van Edson. Speelt nu in Italië. Zie skaffa Neres op Twitter.

28-05-2023 13:44

1991 +7787

Welke 6 zou er haalbaar zijn vanuit Italie?

28-05-2023 13:53

Turbo +42058

De Roon incoming.

28-05-2023 13:59

AINIESTA +45178

Pfffffff zou wat zijn. My god

28-05-2023 14:02

Talentje020 +20058

Jerdy Schouten wellicht haha

28-05-2023 14:03

Harrier Du Bois +38948

Ik hoop op Schouten dan ipv de Roon, daar heb je weinig aan namelijk.

28-05-2023 14:03

HendrikAjax +16883

Kom op neem die gast skaffa Neres asjeblieft niet serieus

29-05-2023 19:50

7172AFCA7395 +10340

Van Plovdiv krijgt Ajax volgend seizoen
geen " last" :-)

28-05-2023 14:02

JorgeDeLasTresPintas +1588

Zou ik heen gaan. Plovdiv is een toffe stad met mooie vrouwen!

28-05-2023 17:59

Dusbaba +15418

Leuk dat hij goede corners kan nemen, maar wie moet ze er in koppen?

28-05-2023 13:16

Barra +5529

Hij kopt ze er zelf ook in heb ik gehoord

28-05-2023 13:18

Dusbaba +15418

Zo'n type was ik ook vroeger.

28-05-2023 13:21

Jeremias +1661

Conceicao en Wijnberg
🤭

28-05-2023 14:28

vandenhaas4 +15103

Groter dan Ajax? Misschien PSG op dit moment. Je kunt die Fransen nooit verwijten arrogantie tekort te komen.

28-05-2023 13:16

trodat4030 +97067

Groter dan Toulouse natuurlijk. Maar het is net hoe je het wil lezen..

28-05-2023 13:29

vandenhaas4 +15103

Maar als hij naar een Franse club groter dan Toulouse zou gaan, dan zou hij die club dus boven Ajax verkiezen.

28-05-2023 13:32

TeringHenkie +28563

Spaan Over Spierings..."" Eigenlijk fungeerde hij bij Toulouse als waakhond voor Van den Boomen. Als Ajax zo iemand zoekt, dan moeten ze hem zeker nemen, want het is echt een schopper geworden.’"

Spaan is helemaal gek geworden!

28-05-2023 13:12

twynestar +28533

Hij zegt toch 'ALS' ajax zo'n schopper zoekt?

28-05-2023 13:19

chino +1172

Volgens mij moet je met hem juist met 2 voetballende 6-en spelen. Je bent dan onderscheiden t.o.v. andere clubs waar er altijd een schopper naast staat. Denk aan Schone & Frenkie van destijds. Van den Boomen zou prima de Schone van nu kunnen zijn. Er moet dan wel wel een snellere speler naast (zoals Frenkie destijds). Silvano Vos is zeker een type die dat zou kunnen, maar is nog wat jong om daar alles op in te zetten.

28-05-2023 13:09

twynestar +28533

Frenkie liep zelf heel veel gaten dicht en kon fysiek duels winnen. Twee jongens die dat qua snelheid en/of fysiek niet kunnen kun je daar niet neer zetten. Met twee Schones hadden we het toen ook niet gered. En Frenkies worden er maar 1 per generatie geboren.

28-05-2023 13:20

Barra +5529

Eens, hopelijk weet Taylor zich volgend seizoen ook te herpakken want die zou dit ook moeten kunnen in een beter draaiend elftal.

28-05-2023 13:20

GvanAchteren +871

Lijkt me een prima combi met Vos. Die jongen wordt echt goed en zal er snel staan. Verder is Fitz naast hem ook niet zo'n slecht idee.

28-05-2023 13:58

fc Barcelona_ke +19255

Ik ben fan van Ajax, speelt op dit moment bij FC Toulouse. ik kon naar Bayern, Napoli of Atletico Madrid, maar als Ajax komt, kies ik meteen voor Ajax.

van den Boomen heeft mijn gevoel dezelfde.

28-05-2023 13:05

trodat4030 +97067

Alleen is vd Boomen fan van PSV..

28-05-2023 13:31

sucre +15241

Wie zegt dat? Zijn vader wel, maar heeft hij gezegd dat hij fan van PSV is?

28-05-2023 13:55

Danielson +50552

Z'n pa..

28-05-2023 13:58

trodat4030 +97067

Dat heeft zn vader me persoonlijk meerdere malen verteld. Hij was ook lichtelijk jaloers op zn neef Clint Leemans die wel bij PSV in de jeugd mocht spelen.

28-05-2023 14:06

AFCAVenezuela +1822

@sucre: er staat een video op YouTube waarin hij zegt dat hij een voorkeur heeft voor PSV. Hij krijgt dan van die dilemma’s waar hij tussen moet kiezen. Bij de vraag ‘Ajax of PSV?’, kiest hij PSV. Het is overigens wel een video van 5 maanden geleden.

28-05-2023 14:19

Oxxer +164598 moderator

Deze is vast eerder gemaakt Nothing Toulouse. Ziet er naar uit dat Ajax met Branco een speler heeft voor de de spelopvattingen, zit in de naam, in het verleden had een naamgenoot een fantastische linkervoet. Verder eens met Spaan dat er bij Ajax te nadruk ligt op de minpunten van spelers.

28-05-2023 13:03

Hziyech15 +2197

Ben heel benieuwd naar zijn spelhervattingen. Als Alvarez weggaat hebben we niet heel veel koppers, maar een specialist in standaardsituaties kan ons in wedstrijden over het dode punt heen helpen.

28-05-2023 13:05

Oxxer +164598 moderator

Zekers, iemand met een extreem goede trap is een wapen sinds vertrek Schone een gemis voor Ajax.

28-05-2023 13:08

henkie58 +2055

Als Ajax komt, wil je toch niets anders!!

28-05-2023 13:00

JJFajax +3560

Hoop in ieder geval dat hij sneller is dan Blind.
Denk dat hij voetballend niet beter is dan Blind.

28-05-2023 12:59

Ricoteb +53174

Hij is wel wat sneller dan Blind hoor, zeker sneller dan de Blind van tegenwoordig. Voetballend is ie vooral wat anders. Blind is vooral een specialist in de strakke ballen over de grond tussen de linies. Van den Boomen is meer van de dieptepasses en voorzetten/crosspasses

28-05-2023 13:04

Ricoteb +53174

Als ze Van den Boomen halen als enkele 6, is het een hele slechte keus geweest. Hij floreert juist met iemand naast zich die wat vaster qua positie is en wat meer duel kracht heeft. Ook is hij niet extreem sterk in de dribbel, dus zou dat ook wel fijn zijn ernaast. Ik denk dat André of Miramon hele goeie partners van hem zouden zijn in een dubbele 6. André heeft echt de rust om zich middels passes en dribbels onder druk uit te spelen, en is verdedigend fel. Miramon is een soort Kante die overal duels aangaat (en vaak wint), in de passing en dribbel is ie ook sterk, maar is het nog wel wat ruw

28-05-2023 12:57

Nr.10 +111434

Kudus was de perfecte partner geweest als hij verdedigend stabieler was. Maar goed, hij gaat ook weg. Eens met je analyse, over Branco, ken alleen die spelers niet die je noemt.

28-05-2023 13:14

JTajax +10718

Ik ben heel benieuwd hoe van den Boomen verdedigend is. Kan hij een duel winnen? Heeft hij een tackle in huis? En, belangrijkste gezien zijn snelheid: Is hij positioneel goed, om bijvoorbeeld passlijnen te blokkeren?
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

28-05-2023 12:57

Ricoteb +53174

Hij is positioneel goed. Hij wint nog best wat duels omdat hij het inzicht heeft om op het juiste moment in te stappen. En we moeten niet doen alsof ie 15 minuten erover doet om de 100 meter te lopen. Maar het is wel beter om een jongen ernaast te zetten die wat atletischer is en wat vaster qua positie is. En die zie ik eerlijk gezegd niet echt in de selectie op dit moment. Vooral omdat Vos bijvoorbeeld ook nog wel eens verdedigend z’n mannetje laat lopen

28-05-2023 13:02

JTajax +10718

Bedankt! En inderdaad, Schone kon goed op 6 renderen omdat de atletische Frenkie er naast stond. Die kon nog goed tackelen ook. Wellicht dat Taylor die rol kan vervullen? Maar dan moet er vooral mentaal wel een knop omgezet worden bij die jongen.

28-05-2023 13:07

Ricoteb +53174

Taylor vind ik verdedigend niet erg overtuigend. Taylor gedijd juist ook beter als ie de vrijheid heeft om met loopacties richting het vijandelijke doel te gaan. Want hij heeft nog best wel wat scorend vermogen namelijk

28-05-2023 13:10

Harrier Du Bois +38948

Dallinga vind ik trouwens ook zeer interessant, dat is best wel een baasje, redelijk sterk en snel, doelgericht, is geen leuke tegenstander voor verdedigers. In de gaten houden, ook voor het nationale elftal

28-05-2023 12:54

Robertini +39551

12 goals voor een club als Toulouse is natuurlijk prima, maar heeft nog een contract voor 3 jaar.

28-05-2023 13:13

Harrier Du Bois +38948

Kost alsnog niet veel, minder als Brobbey en denk ik ook beter als Brobs in kwaliteit

28-05-2023 13:54

Robertini +39551

Niet veel is relatief, ik denk dat hij toch 10-15 miljoen moet kosten en is echt een gokje. Voor Brobbey is te veel betaald.

28-05-2023 13:55

Harrier Du Bois +38948

Brobbey was pas een gokje, een gokje van zo ongeveer 20 miljoen ook haha. Ik snap je wel hoor, nog zo'n seizoen bij Toulouse en het is wel duidelijk voor mij, dat zeker

28-05-2023 13:57

Robertini +39551

Voor Brobbey is ook veel te veel betaald. Dat betekent niet dat we daar een patroon van moeten maken.

28-05-2023 13:59

Harrier Du Bois +38948

Natuurlijk niet, zeg ook volgend jaar mits hij dit doorzet, dan is het duidelijk. Maar daarintegen, zonder aankopen komen we net zo ver als dit seizoen, maar we hebben wel andere en meer belangrijke posities in te vullen.

28-05-2023 14:02

Robertini +39551

Ik denk helaas dat hij dan onbetaalbaar is, dat is een beetje het probleem.

28-05-2023 14:17

Amsterdamsetrots +4545

Ideaal om volgend jaar weer met twee 6en te gaan spelen en een echte 10 (Güler?)

28-05-2023 12:54

GNBL +90119 moderator

Weinig teams spelen nog met een 'echte' 10. Die positie is ook een beetje verdwenen in het topvoetbal. Bayern speelt nog wel met een '10' soms (Muller), maar de meeste teams zijn ervan afgestapt.

28-05-2023 12:56

Harrier Du Bois +38948

Mūller is verre van een echte 10, dat is de originele raumdauter, een loper.

28-05-2023 13:03

Hziyech15 +2197

Ik blijf deze ontwikkeling toch jammer vinden. Ik vind een creativiteit 10 echt geweldig om naar te kijken. Ozil bijvoorbeeld in zijn Real/Arsenal tijd.

28-05-2023 13:06

GNBL +90119 moderator

Die positie is ontstaan door Muller zelf. Maar je ziet dat de klassieke nummer 10 spelers slachtoffer zijn geworden van de verandering in tactiek. Coutinho, James Rodríguez en ook Ozil op het einde allemaal slachtoffers van de veranderingen in het spel. Kevin de Bruyne en Bernardo Silva van origine nummer 10's, maar hebben zich moeten aanpassen onder Guardiola.

28-05-2023 13:07

twynestar +28533

In zijn Arsenal tijd?

28-05-2023 13:22

jeffrey_van_der_sluis +30503

Daarom zeg ik altijd dat Ajax groter is dan alleen het toernooi is waar ze in spelen. Het blijft toch het grote Ajax en met een mooi plan en visie blijven spelers altijd geïnteresseerd en gefascineerd door Ajax. Ook als ze eens een seizoen als deze hebben. Welkom Branco! (En hopelijk Bosz)

28-05-2023 12:46

mokum007 +6523

Zekers, maar ik denk dat een buitenlandse trainer wordt.....

28-05-2023 12:49

JTajax +10718

Klopt wel, al helpt het ook wel mee dat het een Nederlander is uit de eigen opleiding natuurlijk

28-05-2023 12:54

Schip +23522

En kleiner tegelijk. Want we zijn ongenadig op ons nummer gezet in de CL.

Al die eigengeilerij is een reden waarom Ajax zelfgenoegzaam wordt na een paar goeie seizoenen en denkt dat die nooit zullen stoppen.

We hebben transfervrije speler en eentje die ik vanuit de jeugd graag zag spelen, maar niets meer, niets minder.

28-05-2023 12:55

Oxxer +164598 moderator

Het best bewaard geheim van deze lente, wie is de trainer van Ajax1 voor het seizoen 2023 / 2024.

28-05-2023 13:11

Melle.v +1552

Dat zou raar zijn, want het is geen 6.

28-05-2023 12:45

GNBL +90119 moderator

Mensen denken als ze het vaak genoeg roepen dat het vanzelf waar wordt.

28-05-2023 12:47

JTajax +10718

Ligt er aan wat je van een 6 verwacht

28-05-2023 12:54

Rock69 +8411

Deze jongen gaat naar zijn oude club. Is gerijpt in Frankrijk. En men vindt het raar dat Boomen niet naar Franse grote club gaat. Het zegt eigenlijk alles hoe men in Frankrijk tegen topvoetbal aankijkt. Wat een verschil met Nederland! Waar totaal gaan topvoetbal klimaat onder de pers en critici leeft. Men zegt toch altijd dat de Fransen arrogant zijn. Volgens mij is het volledig andersom!

28-05-2023 12:45

twynestar +28533

volgens mij spreek je jezelf een paar keer tegen hier? leg uit?

28-05-2023 13:25

Saudara +7065

Corners zijn belangrijk, nu nog spelers die kunnen koppen.

28-05-2023 12:44

Robertini +39551

Geen van die clubs is groter dan Ajax. Alleen PSG is echt objectief groter (lees: rijker). Ik denk niet dat zij interesse hadden, dus dan is Ajax geen gekke beslissing.

28-05-2023 12:44

twynestar +28533

De competitie is nog steeds groter. Hij is er geliefd/bekend. De salarissen zijn hoger. Zo gek is het ook niet om te verwachten dat zo'n jongen voor een grotere club in FR kiest.
Als zo'n Douvikas morgen besluit naar PAOK of Olympiakos te gaan of een Deense jongen gaat naar Copenhagen terwijl ze hier naar bijv AZ of Feyenoord kunnen dan vinden we dat toch ook opmerkelijk?

28-05-2023 13:28

Robertini +39551

Zijn we echt zoveel kleiner qua competitie? Zij gaan ook naar 18 clubs, salarissen zijn iets hoger gemiddeld, maar niet gigantisch als je Lyon buiten beschouwing laat. Ik vind het behoorlijk logisch.

28-05-2023 13:53

twynestar +28533

Bij Ajaccio of Nantes verdien je wel een veelvoud van wat er bij Emmen of RKC te halen is hoor. Over de hele linie gaat er meer geld in om. Er stromen ook veel meer spelers uit door naar topcompetities natuurlijk, nog los van al die jeugdopleidingen wiens pareltjes al jong worden weggekaapt. Nice, Marseille, Lyon, Rennes, Lille, allemaal clubs buiten PSG die groter en rijker zijn dan onze kampioen hier.

28-05-2023 14:01

Dirigent +6874

Het is misschien wel de opvolger van Alvarez maar het zijn precies de tegenovergestelde types...

Alvarez is echt een beest, ijzersterk in de lucht, tackles, kracht, redelijk snel, vechtlust, passie.

Vd Bomen heeft een fantastische trap, overzicht, zoekt direct de oplossing vooruit, goede corners en vrije trappen, mist snelheid, verdedigend een klasse minder dan Alvarez, aanvallend sterker dan Alvarez!

28-05-2023 12:42

3sterren +20205

”hetzelfde manco als Van Hanegem, die was ook traag”.

Tsja, dan lopen er wel heel veel Willempies op de voetbalvelden, allemaal gemankeerde Van Hanegems.

Ik was zelf vroeger op het schoolplein een gemankeerde Sjaak Swart. Wel dezelfde positie, maar voor de rest helemaal niets overeenkomstig.
Maar m’n vriendjes noemden me wél ”Paco”.

Ik kijk in ieder geval ongeduldig uit naar de verrichtingen van onze ”Branco” ...

28-05-2023 12:41

Web +178830

Als het inzicht goed is, en druk zet op de tegenstander, kan het prima

28-05-2023 12:42

3sterren +20205

Ik heb er alle vertrouwen in ...

28-05-2023 13:37

Soccerskins v2 +43386

Een dubbele 6 met Vd Boomen en Vos en als centraal duo Hato en Mavropanos erachter. Ik ben fan.

28-05-2023 12:40

C14 +22448

Nee joh, te weinig opbouwend en voetballend vermogen. Met iemand als Frenkie, die zelf het diepere middenveld bereikt door weg te draaien en in te dribbelen kan dat, niet met twee spelers die dat niet kunnen, of niet geregeld. Vos kan wel opstomen, maar niet echt vanuit het wegdraaien, moet er eerst een gaatje vrijgespeeld worden.

Ze zijn tezamen te statisch.

En de punt naar achter is sowieso beter, betere veldbezetting voor opbouwen en aanvallend combinatiespel en drukzetten. Voor Van den Boomen ook, die als 6 met de punt naar achter veel minder ruimte hoeft te bespelen en bestrijken. Zo is zijn gebrek aan loopvermogen en snelheid minder een probleem.

Ajax moet niet vooral een verdedigend blok hebben, maar een opbouwend blok, dat juist weer verdedigend veel meer brengt, want spel bij balbezit is bij Ajax verdedigend gezien belangrijker dan verdedigen zelf.

28-05-2023 12:44

AINIESTA +45178

Eens. We moeten eens ophouden met die kansloze rolverdeling op het middenveld. Alvarez de sloper, Gravenberch/Taylor de opbouwer(in hun eentje?) en een 10 die meer als aanvaller speelt, daar spelen dan ook vaak aanvallers bij ons. Ons middenveld bestaat al jaren uit 3 eilandjes. Laten we gewoon beginnen met 3 middenvelders die in de basis sterk aan de bal zijn en positispel kunnen spelen. Waarbij de 1 bijvoorbeeld verdedigend sterker is, de ander een steekpass heeft en de andere weer meer doelgericht is.

Overigens kan Vos best opendraaien met een man in zn rug.

28-05-2023 12:55

Soccerskins v2 +43386

Van den Boomen als de passer, Vos als de ball carrier en een creatieve 10 daarvoor. Ik zie het probleem niet met dit middenveld.

28-05-2023 13:02

Hziyech15 +2197

Of in plaats van een 10 gaan we weer eens spelen met een 6. Moeten we wel een echte 6 vinden. Ik weet niet of van den Boomen op 6 kan? Dan een middenveld met: van den Boomen, Berghuis, Taylor/vos/aankoop.

28-05-2023 13:09

AINIESTA +45178

@Soccerskins

Neigt nog teveel naar een middenveld met allemaal eilandjes die ver van elkaar staan. Met een Vos die in nomansland in z'n eentje op het middenveld staat. Maargoed zo hoeft het niet perse uit te pakken natuurlijk.

28-05-2023 13:19

Soccerskins v2 +43386

@A.INIESTA

Dat gaat natuurlijk heel erg aan de trainer liggen.

28-05-2023 13:28

C14 +22448

@Hziyech

Zo zou je Van den Boomen juist moeten gebruiken bij Ajax. Een tragere spelverdelende speler moet je niet teveel ruimte laten bestrijken en bespelen, dus in de punt naar achter. Heeft dan ook een extra dieper afspeelpunt. En de CV's kunnen dan beter een linie overslaan, want staan niet twee 6-en voor hun neus.

28-05-2023 20:01

C14 +22448

@Soccer

Het doel zou moeten zijn een zo goed mogelijk, vlot en gevarieëerd mogelijke opbouw te bewerkstelligen, om ook tegen hoog compacter spelende ploegen nog goed op te kunnen bouwen, en vooral ook onder druk uit te kunnen voetballen.

Dat moet in principe veelal passend en al positionerend, maar spelers die handig zijn in de kleinere ruimte helpen daar nogal bij.

Vos is ondanks zijn wat zware bouw nog best handig en sterk aan de bal, maar niet iemand als Frenkie of Fitz-Jim bijvoorbeeld, die heel vlot en makkelijk wegdraaien, en zich makkelijk van hun tegenstander ontdoen en een man meer-situatie creëren.

Van den Boomen nog wat minder dan Vos. Met z'n tweeën wordt dat dan te matig, zal je zien dat ze met een man in de rug te vaak balletje breed en terug gaan spelen.

Dus ik zeg Van den Boomen óf Vos, en twee halven daarvoor die enigszins in de dekking goed aan te spelen zijn.

Ik vind Van den Boomen ook te matig in de kleine ruimte om hoger op het veld te komen bij Ajax. Daar wordt het drukker en compacter.

28-05-2023 20:06

Web +178830

Fijne aankoop die al ervaring opgedaan heeft
Sterk aan de bal, je moet af van dat eindeloze rond spelen, en dan weer bij de keeper uitkomen
Uitstekende speler voor Ajax
Ook nog een goede vrije trap en corner in de benen
Al zie ik Boomen niet op een middenveld spelen met Berghuis
Toch beetje dezelfde type spelers, passers

28-05-2023 12:40

Robertini +39551

In ieder geval een speler die graag een mannetje overslaat, dat hebben we nu niet.

Berghuis moet denk ik naar rechts verhuizen, we moeten echt een goede AM halen. Helaas is Unuvar er niet klaar voor. Guler of toch maar ziyech.

28-05-2023 12:46

AFCACruijff14 +162224

Als ik de omschrijving van vd Boomen zo hoor, dan klinkt hij als een soort Theo Janssen. Die was ook niet snel, maar had een goed gevoel voor positionering en had een heerlijke pass in de diepte.

Het probleem van snelheid had bv Schone ook, maar dat was wel echt een pure rasvoetballer, een dirigent van een elftal.

28-05-2023 12:37

JordyAjacied +19301

Een mix tussen Janssen en Schöne

28-05-2023 12:38

AINIESTA +45178

Jansen was een waardeloze 6 bij ons. Anita was 100x beter op 6.

28-05-2023 12:42

Dirigent +6874

Precies:

Theo Jansen
Lasse Schone
Branco van den Bomen
Carel Eiting

28-05-2023 12:43

Robertini +39551

Meer een schone, Janssen was niet alleen traag, maar ook lui.

28-05-2023 12:46

Oxxer +164598 moderator

Als Theo een betere mentaliteit had en voor zijn sport had geleefd speelde hij vast in Oranje en bij een goede club in Europa.

28-05-2023 13:14

Robertini +39551

Eens, maar wil nog wel een stapje verder gaan, dan was hij echt wereldtop geweest. Zoveel techniek.

28-05-2023 13:15
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.