Zwart legt uit: zo neutraliseerde Ajax middels Akpom de linkerkant van Feyenoord

door Jesse ter Haar 126

Bron Voetbal International

Zwart legt uit: zo neutraliseerde Ajax middels Akpom de linkerkant van Feyenoord

door Jesse ter Haar 126

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Pieter Zwart, hoofdredacteur van Voetbal International, is dieper in de rol van Chuba Akpom tijdens de 0-2 zege van Ajax op Feyenoord gedoken. De op papier rechtsbuiten van Ajax had al voornaamste taak om de opbouw aan de linkerkant van Feyenoord lam te leggen en wat blijkt: de voorhoedespeler slaagde met vlag en wimpel.

Ajax trakteert: krijg vandaag gratis bedrukking op het uitshirt!

'Je zag dat Ajax een duidelijk idee had over wie er bij Feyenoord aan de bal moesten komen en wie er vooral niet aan de bal moesten komen', aldus Zwart bij Rondje Eredivisie. 'Als Feyenoord van achteruit op ging bouwen, was het idee dat Akpom op die manier ging aanlopen dat Feyenoord niet via Hancko kon gaan opbouwen. Dan kom je in de driehoek terecht waarin je niet wilt terechtkomen. Dat was door Ajax geïdentificeerd als de gevaarlijkste driehoek. Ze wilden liever de opbouw van Feyenoord over de rechterkant dwingen.'

'Door de manier waarop Akpom en Weghorst aanliepen, werd Feyenoord heel snel gedwongen om richting Trauner te spelen', gaat de analyticus verder. 'Als Feyenoord wat hoger op het veld kwam, moest Akpom in de lijn richting Bueno gaan staan, zodat Hancko alsnog niet makkelijk richting Bueno kon spelen. En als Bueno de bal dreigde te krijgen, ging Rensch op hem door. Paixao, die in eerste instantie wat meer aan de binnenkant speelde, werd veel gedekt door Henderson. Met dat strijdplan dirigeerde Ajax de opbouw van Feyenoord steeds richting de spelers die ze aan de bal wilden krijgen.'

Wanneer Ajax vanuit de organisatie besloot echt druk te gaan zetten op Feyenoord, kwam het - op initiatief van de Amsterdammers - over het hele veld één-op-één te staan tussen beide ploegen. 'Dan ging Baas bijvoorbeeld Milambo dekken, wat ook kon doordat je met Baas, Sutalo en Henderson eigenlijk met drie centrale verdedigers speelde. Daardoor kon Baas doordekken en aan de andere kant kon Henderson doordekken richting Paixao', stelt Zwart vast.

Ajax neutraliseert Feyenoord

'Zo zag je eigenlijk dat Ajax het strijdplan de dynamiek van Feyenoord, met name over de linkerkant, volledig neutraliseerde. Ze dwongen Feyenoord over de rechterkant, waar minder creativiteit en vermogen zit om iets te creëren. Osman was alsnog de meest gevaarlijke man, maar hij was eigenlijk de enige. Je moet de credits aan Farioli geven, waarmee hij het beste element uit het Feyenoord-spel volledig lam heeft gelegd.'

Lentin Goodijk, Ajax-watcher namens Voetbal International, sprak na de wedstrijd met Francesco Farioli over het controleren van de wedstrijd. De Italiaan weet dat een team een wedstrijd ook kan controleren zonder het merendeel van het balbezit te hebben en zo ging dat ook tijdens De Klassieker. 'Dit was eigenlijk domineren of controleren zonder bal. Ze dwingen Feyenoord in een bepaalde zone aan de bal, dus je bent wel dwingend, alleen dan zonder de bal te hebben. Dat is iets anders dan we historisch gezien van Ajax gewend zijn, maar het zegt iets over de manier waarop Farioli naar voetbal is gaan kijken.'

Zwart legt uit: zo neutraliseerde Ajax middels Akpom de linkerkant van Feyenoord
Chuba Akpom was tegen Feyenoord niet alleen aan de bal, maar zeker ook zonder de bal belangrijk.

Dat uiteindelijk juist Akpom een belangrijke rol speelde binnen de tactiek van Ajax, lijkt geen toeval. 'Ik denk dat het verhaal is dat hij heeft gekozen voor zijn meest taakbewuste speler', aldus Goodijk. 'Hij koos voor ervaring en duelkracht en dan kom je bij Akpom uit. Hij doet dit hele seizoen al precies wat er van hem wordt gevraagd. Het is niet altijd even leuk om naar te kijken, maar hij is topscorer van dit Ajax en doet ongelooflijk veel werk zonder bal.'

Lees meer over:
Plaats reactie

FantastischeFrancesco +632

Ik ben benieuwd of morgen Peter Bosz Ajax ook zand in de ogen gaat strooien. Ik verwacht namelijk niet dat PSV vol op de aanval gaat spelen, ze hebben immers niks te verliezen. Vraag mij af of Farioli met dit scenario rekening gehouden heeft. Starten met Brobbey in de spits en eindigen met Weghorst lijkt mij het meest logische, maar Akpom verdient ook zijn minuutjes. Ben benieuwd of Farioli's inzichten over dit PSV net zo scherp zijn als die tegen de Rotterdammers woensdag. Spannend!!!

01-11-2024 19:18

ZeGermans +787

Eindelijk een trainer die inzicht heeft en de zwakke plekken van de tegenstander blootlegt en de sterke kanten neutraliseert. Wat een verademing zeg. Ik kijk reikhalzend uit naar aankomende zaterdag. Stel je voor dat we dan winnen zeg. Dan doen gewoon mee voor het kampioenschap. Ik ga de longen uit m'n lijf zingen. Geniet nog lekker even na iedereen en ik zie jullie zaterdagavond in de Arena!

31-10-2024 23:55

robtjeajax +640

helemaal mee eens,
kampieonschap vind ik wel iets vroeg en zijn we nog te fragiel + PSv komt helaas in nederland makkelijk aan zn punten.
gingen maar meer teams met het mes tegen psv.. dat durfen ze wel in amsterdam maar in eindhoven moet het wer op eigen kracht mooi enz..

01-11-2024 09:59

komopajax777 +13297

Akpom is een van de spelers van Mislintat die wel geslaagd is.De anderen zijn Ramaj,Sutalo,Gaaie,
en Mannsverk.Van den Boomen valt tegen maar is nuttig en of Tahirovic nog slaagt is de vraag.

31-10-2024 18:22

AjaxSoCal +2030

Alleen Sutalo staat in de basis van die spelers die jij opnoemt. Wanneer je slaagt ben je een basisspeler tenzij je gehaald bent als pinchhitter.

31-10-2024 20:05

The Future +5590

Als dat jouw definitief van slagen is... Dit is alsof je zegt dat je met een eindcijfer 2 ook een voldoende hebt... Het is verreweg niet goed genoeg wat Mislintat heeft ingekocht voor het geld dat hij heeft uitgegeven. Dat sommige spelers in sommige gevallen/situaties nuttig kunnen zijn betekent niet dat ze zijn geslaagd.

31-10-2024 22:38

chriseverhard +3593

Mist psv schouten en veerman nog steeds?

31-10-2024 18:20

Myriad +7117

Was een uitstekende analyse van wat de beide trainers probeerden.

Ook de tegenzetten van Priske werden besproken. Heel fascinerend. Mooi voetbal gevecht.

31-10-2024 18:20

Rentokill +4609

Doet me een beetje denken aan Advocaat die met Rusland tegen ons speelde. Die dwong NL steeds om te openen via Boulahrouz.

31-10-2024 18:10

Duke3D +3649

Wellicht deze ff doorsturen naar Gijp, zodat hij vanavond z’n trieste analyse kan bijstellen

31-10-2024 17:27

MPAjax +8437

pieter neef van ?

31-10-2024 16:55

Ferd +38566

nee, hulpje van Sinterklaas.

01-11-2024 04:46

Lazell +17005

Echte aanrader deze video. Vooral als Zwart voor het tactiekbord staat. Zeer duidelijke uitleg over waarom Ajax speelt zoals het speelt en welke trucs Farioli had bedacht voor de tactiek van Feyenoord.

31-10-2024 16:46

Standby +10065

Hierdoor was ik voor de wedstrijd niet in paniek toen bekend werd dat wij met Akpom én Weghorst gingen starten. Farioli doet niks zomaar, er zit altijd wel een goed idee achter.

Verder heb ik veel respect voor Akpom. Ik vind hem onze beste spits op dit moment en toch moet hij de laatste wedstrijden vaak banken. Maar desondanks laat hij in de minuten die hij speelt iedere keer zijn meerwaarde zien. Ik gun hem een mooie club nadat hij bij ons vertrekt.

31-10-2024 16:31

Miskopabal +2943

Als Martens slim is laat hij zijn selectie gewoon de wedstrijd van gisteren bingewatchen en zegt "dit is hoe wij het gaan doen".

31-10-2024 16:14

Patrick020 +22452

Martens speelde ook precies zo tegen psv, het werkte ook wel goed. Ik verwacht dat hij tegen feyenoord t zelfde gaat doen.

31-10-2024 16:39

Dolblij +45436

Durf over linkerkant en Europa nu even niets te zeggen anders dan dat dit een mooie analyse is.

31-10-2024 16:11

Nr.10 +111431

Ik lees het meestal toch wel op VI, maar wilde toch nog even zeggen dat ik dit soort stukjes veel meer waardeer dan een samenvatting van wat die dwazen van de Televaag uitkrijsen.
Goed bezig AS!

31-10-2024 16:09

Ferd +38566

tja, het is nu alsof je een aflevering van how its made vergelijkt met een aflevering Buurman & Buurman. Het laatste is vermakelijk, maar je leert er niets van terwijl How its made educatief is.

01-11-2024 04:48

Silentskill +2860

Mooie analyse weer. Geeft wel meer inzicht

31-10-2024 16:01

RSM +3918

En zo voortaan alle tegenstanders aanpakken! Geweldige overwinning. Proficiat!

31-10-2024 15:46

Artemio +32137

Ajax moet er geen pingpong wedstrijd van maken tegen psv. Vooral een saaie wedstrijd van maken met niet teveel tempo. Psv zal dat beter kunnen verteren en heeft op het middenveld met Tillman/Saibari spelers die vaak goede keuzes kunnen maken wanneer zij in de omschakeling zijn.

Ajax zal in balbezit moeten lokken en dan lange bal spelen naar de spits. Van daaruit verder voetballen of strijden voor de afvallende bal.

Ik zou psv gewoon met haar traditionele wapens terugpakken. Laat psv in de waan dat zij het spel maken en Ajax op de counter toeslaat.

31-10-2024 15:21

Schip +23522

Tja, ik neig thuis altijd naar hoog druk zetten en niet zozeer proberen het voetballend kapot te krijgen. Dat komt vanzelf wel door de ruimte die ontstaat bij balverlies door het drukzetten.

Zou dan ook liever weer flink druk zetten op spelers als Boscagli en de lucht uit PSV persen, zodat een Lang niet of amper in het verhaal voorkomt.

Vorig jaar ging het aardig. Ik heb er vertrouwen in. Wordt wel weer eens tijd voor een overwinning op PSV in de Arena.

Maar als je Ajax ziet staan in de tweede helft... Dan kunnen ze dat dus ook. Al zijn hoge ballen met een De Jong wel een stuk linker dan met een Ueda of Carnaval, of hoe ook.

31-10-2024 15:46

insectenverdelg +23500

Linies kort houden maar het probleem is wel dat ze ook del ange bal op Luuk kunnen ganteren. Daarentegen denk ik dat als je aan omschakelen toe komt er tegen PSV best veel ruimte ligt.

31-10-2024 16:03

FrancescosRavioli +15360

Ik vraag me ook af wat Farioli met Luuk gaat doen. Sutalo kan wel op hem, maar als je Baas achterin zet zal hij die de hele tijd opzoeken. Misschien toch Rugani CV?

31-10-2024 16:08

AjaxSoCal +2030

Wordt een interessant schaakspel, ik denk dat hij het blok met Sutalo, Baas en Henderson laat staan. Maar het zou me inderdaad niet verbazen als hij ineens met Rugani begint om De Jong te neutraliseren.

01-11-2024 00:40

Rob1976 +9524

Ik ben benieuwd hoe Farioli PSV wil gaan bestrijden, want daar zijn weinig "mindere" spelers. Lang, de Jong en Bakkayoko allemaal goed en het middenveld idem allemaal, alleen de verdediging is minder. Oftewel volle bak druk op de verdediging zetten denk ik.

Wat oogde Traore gisteren weer ongelooflijk slecht trouwens en wat liet Fitz Jim zich weer lekker makkelijk opzij zetten. Verder prima gespeeld van iedereen.

31-10-2024 15:11

Patrick020 +22452

Ik zou het net zo aanpakken als gisteren tegen feyenoord, zorgen dat middenvelders niet aan de bal komen. Maar zeker niet volle druk op de verdediging. Aan de bal zijn flamingo en boscagli ijzersterk, vorig jaar had ik t wel gedaan want Romalho was echt een pannenkoek aan de bal.

31-10-2024 15:14

NoPants +7506

Traore had duidelijk de opdracht gekregen conservatiever te spelen dan normaal. Normaal veel meer dreiging maar ook veel meer balverlies. Als traore aan de bal kwam ging feyenoord meteen verdedigender staan, en passte hij weer richting henderson of sutalo om weer 30 seconden te hebben gewonnen.

Hoe typisch ajax is het niet om dan nog risicovol te gaan dribbelen, balverlies lijden, en een tegengoal incasseren?

31-10-2024 18:35

Jeratino +780

@NoPants Dit. Duidelijk dat Traoré dit had meegekregen idd.

01-11-2024 01:28

BlueDuke +4480

Ik vond Hato het erg moeilijk hebben, maar als aanvallers alles naar zijn kant op dirigeerde, zie ik het toch in een ander perspectief.

31-10-2024 14:58

Kerel +1475

Hato was aanvallend erg goed.
Vreemde was dat tie over heel het veld terug te vinden was.
Zou dat een specifieke opdracht van fariola zijn?

31-10-2024 17:29

chriseverhard +3593

Baas dekte zijn rug heel goed

31-10-2024 18:20

Schip +23522

Als Traore wat meer inhoud krijgt in de 2e seizoenshelft, die heeft heel weinig gespeeld de laatste jaren, moet hij tot hetzelfde in staat zijn als Akpom. Heeft onder Bosz in dezelfde situatie ook een half seizoen moeten aanpassen en daarna was hij qua arbeid en drukzetten juist erg sterk.

Heb je naast Akpom nog een alternatief die ook nog iemand kan uitspelen.

Maar alle spelers, Akpom zeker, verdienen krediet voor hun harde werk. Top prestatie.

PSV heeft aanvallend veel meer te bieden met die vleugels. En komen ze er opbouwend niet uit, dan worden het lange ballen op Luuk. Wat dan wel weer het voordeel heeft dat hun goede middenveld wordt overgeslagen.

Farioli kennende is hij dat met zijn staf al volledig aan het uitpluizen.

31-10-2024 14:50

BlueDuke +4480

Luuk de Jong is een gevaarlijk wapen. Ook de bank van PSV is normaal erg sterk, dat viel met Feijenoord heel erg meevallen. Als daar een paar uitvallen is het echt een stuk minder.

31-10-2024 14:59

Aurelius1 +19736

Lol, Zwart is nooit in het stadion te vinden, is nog nooit naar trainingen geweest, heeft nimmer tegen een bal getrapt, praat nooit met spelers noch trainers, en corrigeert nooit voor de kwaliteit van de spelersgroep. Het gezwets van hem gaat helemaal nergens over.

31-10-2024 14:42

JohnDylan +22461

Met Wyscout (wat Zwart gebruikt) kun je een veel beter beeld krijgen dan in het stadion. Je krijgt namelijk alle verschillende camera standpunten en kan zelfs een speler de gehele 90 minuten individueel volgen met al die camera standpunten.

31-10-2024 14:47

Aurelius1 +19736

@JohnDylan: Hoe kan ie nou weten wat de intentie van trainers is als ie met niemand praat. Hij praat met niemand, hij is nooit ergens aanwezig. Het is allemaal gezwets van de bovenste plank, zolderkamersnalyse/hersenspinsels.

De wedstrijd is heel simpel als volgt samen te vatten: twee blunders van Wellenreuther.

Laten we alsjeblieft de tarotkaartlezer/onwetenschappelijke hbo scholier Pieter Zwart niet serieus nemen, want dan zijn we echt heel ver heen.

31-10-2024 14:51

eenAjaxfan +20393

Dat heet volgens mij "analiseren", Aurelius...
Wel verrassend dat jij het weer negatief benaderd richting Farioli...

31-10-2024 14:59

Jww +2393

Dat heet deductie.
Iets waar jij nog nooit van hebt gehoord.
Jij geeft ook een mening waarbij je nog nooit iemand (van de trainersstaf of organisatie of in dit geval zelfs journalisten) hebt gesproken. Ben jij bij hun overleggen geweest?
Kortom je zwetst, een zolderksmersnalyse/hersenspinsels.

31-10-2024 14:59

Tinus +10391

Bespaar je de moeite John

31-10-2024 15:04

Paulios +680

@Aurelius: als je de wedstrijd zo bestempeld, doe je Ajax echt tekort. Feyenoord had geen schijn van kans door hoe Ajax voetbalde en dat mag op het conto van Farioli komen.

31-10-2024 15:10

Aurelius1 +19736

@Eenajaxfan: het analyseren van een voetbalwedstrijd door mannen is als tarotkaartezen voor vrouwen. Het is allemaal gebaseerd op onderbuik en religieuze nonsens.

31-10-2024 15:34

Aurelius1 +19736

@Jww: haha, deductie. Koeman zei twee weken terug tegen Oranje: zet druk vlak voor het middenveld, hou het veld breed en zorg dan dat de bal naar de zijkanten gaat. Er kwam geen reet van terecht, want de bal kan naar links of rechts rollen tijdens een wedstrijd. En dan komt hbo scholier Pieter Zwart met z'n zogenaamde 'deductie' en weet ons te vertellen dat Koeman de opdracht had gegeven om vooral achterin te blijven en gaten te laten vallen. "Dit was het tactische plan van Koeman". Wat een onzin allemaal, en uiteraard, de religieuze minions zijn hier helemaal weg van.

31-10-2024 15:38

FrancescosRavioli +15360

Hey! Daar ben je weer! Lag het allemaal aan Wellenreuther of had Farioli 0ok een aandeel?

Ik begin je bijna ervan te verdenken dat je een Feyenoorder bent

31-10-2024 16:11

FrancescosRavioli +15360

Daarom won Ajax met Bruins Slot nagenoeg alles en werden de prestaties minder toen hij overleed.

Doe jezelf een lol en accepteer gewoon dat je het mis hebt. Scheelt je jarenlange therapie

31-10-2024 16:12

Knalpot +3623

Tja als je als verheven academicus iedereen wijsmaakt dat een coach geen invloed op het spel kan hebben dan moet je daar ook niet van afstappen natuurlijk. Kop in het zand en als een emotionele extremist blijven volhouden dat een ander geen gelijk kan hebben. Het balletje rolt van rechts naar links, iedereen heeft gisteren gezien dat het balletje vooral naar rechts kan rollen waar de onervaren Reid maar wat moest verzinnen samen met Trauner (die laatste had zo'n 70x meer de bal aan zn voet dan iedere andere speler op het veld...maar dat was slechts toeval natuurlijk).

31-10-2024 18:15

Aurelius1 +19736

Als tactiek en trainer gisteren een rol zouden spelen, dan zou Priske als winnaar van het veld moeten stappen. Hij heeft immers een veel beter cv en beter track record dan Farioli.

Je moet vooraf, via de trainingen, kunnen aangeven: met die en die oefening maakt Farioli het verschil. Niet achteraf, ongecorrigeerd voor de kwaliteit van de elftallen, en denkend dat je de intentie van een trainer kunt achterhalen op basis van een toevallig ontstaan patroon.

Maar we weten dat analisten dat niet kunnen/gaan doen. Simpelweg omdat er niets te zien is op de training. Dus laaft men zich liever in de illusie dat er achter een toevallig driehoekje een groot masterplan steekt.

31-10-2024 18:19

Lello +1026

"het analyseren van een voetbalwedstrijd door mannen is als tarotkaartezen voor vrouwen. Het is allemaal gebaseerd op onderbuik en religieuze nonsens."

Dit soort teksten ruiken toch vaak naar troll gedrag en als dat niet het geval is, dan heb ik medelijden met je.

31-10-2024 18:19

Medoz +4322

@Aurelius. Je verft jezelf steeds verder in een hoek. Je bent duidelijk geen academicus. Dat maakt niet uit. Probeer het gewoon leuk te houden hier. Je punt is duidelijk. Het lukt je alleen niet om anderen van de redelijkheid van je standpunt te overtuigen. Jammer. Niet alles lukt in het leven. Probeer op andere onderwerpen wat credibility op te bouwen... en wie weet kun je later op je favoriete punt nog iemand overtuigen. Een academicus moet toch in staat zijn om ipv tactisch strategisch te denken? 😉

31-10-2024 18:28

eenAjaxfan +20393

Vertel eens, Aurelius, welk spul gebruik jij??
Dan weet ik dat daar ver weg van moet blijven.

01-11-2024 07:24

BillSplate +9713

Je praat sowieso onzin Aurelius en dat weet je zelf ook, maar zou je hbo scholier kunnen uitleggen?

Wellicht handig voor je om te weten. Pieter is afgestudeerd op Radboud Universiteit. Iets hoger dan hbo me dunkt.

01-11-2024 23:40

Aurelius1 +19736

Dat maakt 'm blijkbaar niet minder een tarotkaartlezer. Het is niet gestaafd door empirie, niet gefactchecked, het zijn pseudo-analyses en fantasietjes van een jongen die niet tegen een bal kon trappen en daaromheen allerlei dingen heeft verzonnen vanuit z'n zolderkamer ter compensatie.

02-11-2024 00:04

Koningtoto +60596

Als je Zwart weg laat, is het net of je over jezelf zit te zwetsen.

31-10-2024 14:48

Lazell +17005

Hij is wel regelmatig in stadions. Hij is hoofdredacteur, dus alle interviews met alle trainers komen eerst langs hem. Hij geeft leiding aan de clubwatchers die bij trainingen zijn, heeft wel vaker trainers aan tafel. Is alleen maar zo'n 10-15 uur per dag met voetbal bezig, maar wat zal hij er nou vanaf weten?

31-10-2024 16:59

Aurelius1 +19736

Niemand heeft 'm ooit bij wedstrijden of trainingen gezien. Er wordt niets gefactchecked van al z'n verzinsels en fantastels. Bovenal breekt ie z'n enkels als ie een keer tegen een bal trapt. Hoe moet ie ooit weten hoe een speler het veld op stapt? Simons stapt niet het veld op met een kubus of driehoek in z'n hoofd. Niemand doet dat, van de amateurs tot de professionals niet. Maar men vindt het heerlijk om zichzelf te bedriegen en te denken of beweren dat het bij een ander wel zo is. Want ja, de dingen moeten natuurlijk wel groots en mysterieus blijven. Stel je voor dat we de boel platslaan en er blijkt niks anders achter te steken behalve de huddle en de geloofswaanzin van Priske op Instagram.

31-10-2024 18:22

Transvaalkade +1647

Volgens mij vecht je tegen molens. Zonde van je tijd. Ook die van ons trouwens. Ik snap die verbetenheid niet. Laat het los man

31-10-2024 19:22

Lazell +17005

Dingen als "Bueno staat hoger op het veld, "Henderson verdedigt de halfruimte", "Baas dekt door op Milambo" zijn dingen die de hele wedstrijd te zien zijn. Die eerste 2 zelfs al het hele seizoen. Een analyse IS de factcheck.

01-11-2024 10:29

Aurelius1 +19736

Dé factcheck is of jij vroeger met een driehoek of kubus in je hoofd het veld opkwam. Het antwoord is nee. Lieg niet tegen jezelf, probeer jezelf niet te bedriegen. Meer dan deze factcheck is niet nodig, je bent je eigen factchecker.

01-11-2024 10:39

stopperspil +11203

Als Akpom op rechtsbuiten kan dan wellicht een keer Brobbey (als backup) op linksbuiten?

31-10-2024 14:39

Silentskill +2860

Alleen Brobbey kan niet goed druk zetten en verdedigend goed zijn werk doen. Daarom speelde hij niet

31-10-2024 16:04

Slang3 +46029

middenmoot verdediging Karsdorp - Flamingo - Boscagli - Dams, geen Schouten & Veerman. Tillman niet meer aanvallend, Bakayoko uit vorm. Ik ga er bijna in geloven

31-10-2024 14:36

BlueDuke +4480

Loop maar niet te hard van stapel. Denk dat PSV andere koek is. Je gaat er niet af, maar paar goede ballen op de Jong en of Till en je hebt een paar goals om je oren. Lang doet raar maar die kan uit het niets wat doen en die keeper van PSV is zeer stabiel. Gelijkspel zou een goede uitslag voor ins zijn.

31-10-2024 14:46

Patrick020 +22452

middenmoot verdediging is wel overdreven, wel echt de zwakste linie. Maar Boscagli en flamingo zijn allebei opbouwent ijzersterk, flamingo zie ik uitgroeien tot een jurrien timber. Alle CL potjes van hem waren heel goed. De backs zijn t zwakst bezet inderdaad, Dams komt net kijken en karsdorp moet t nog laten zien.

Met welke aanval denk jij dat ajax de grootste kans heeft op een overwinning?

godts brobbey traore of godts weghorst akpom. Of een andere formatie??

31-10-2024 14:48

Slang3 +46029

Vind Flamingo echt helemaal niks, maar Boscagli is natuurlijk wel de beste in de eredivisie. Zonder hem was het AZ niveau. Ik neem aan dat Brobbey en Traore starten met Godts

31-10-2024 14:57

Patrick020 +22452

Wat. Hoezo vind jij flamingo niks? hij heeft alles voor een moderne centrale verdediger, heb je hem tegen gyökeres gezien en tegen psg? Hij was een stuk beter als Boscagli zonder bal. Hancko schat ik dan weer iets hoger in dan Boscagli.

Qua voetbal ga je er op vooruit met traore, brobbey en godts. Alleen je haalt dan niet zo goed die passlijnen eruit, dat lijkt me wel handig met de gevaarlijke middenvelders

31-10-2024 15:12

Rommy5 +1169

Akpom bakte er niks van gisteren, slechtste Ajacied.

31-10-2024 14:28

Amsterdamnoord +6147

Jij snapt er niet zo veel van, maakt niet uit hoor

31-10-2024 14:39

PeterLarsson +13316

Als je geen verstand hebt van tactiek hou dan s.v.p. je mond

31-10-2024 14:41

Ferd +38566

Dommy5 is een betere naam voor je

01-11-2024 04:51

noppenkoning +41449

Bij PSV moet je helaas wel wat meer mannetjes vastzetten, Veerman, Schoutnen, Lang , Bakayoko, Luuk de Jong, en dan heb je ook nog Til en Tilman die vaak scoren, Saibari gevaarlijk. Schat PSV wel veel hoger in, maar ben benieuwd wat onze professor gaat bedenken.

31-10-2024 13:54

GNBL +90119 moderator

Veerman en Schouten zijn er niet bij toch?

31-10-2024 13:56

AFCA-Driebergen +22287

Nou doen Schouten en Veerman sowieso niet mee ;)

31-10-2024 13:56

noppenkoning +41449

oh goed om te horen, kijk liefst zo min mogelijk boeren die PEC of RKC met 5-0 verslaan

31-10-2024 13:57

Patrick020 +22452

schouten en veerman doen niet mee nee, scheelt behoorlijk. Middenveld saibari til tillman

tegen ajax middenveld: Taylor klaassen Henderson

31-10-2024 14:00

noppenkoning +41449

Lijkt wel oneindig veel spelers die veel scoren dat PSV heeft, die Til scoort altijd voor mijn gevoel terwijl het wel 12de man is.

31-10-2024 14:01

Patrick020 +22452

Je verwacht ook altijd weer dat til eruit gaat, maar toch staat hij er altijd weer net als klaassen. Zelfde soort spelers.

Het beste middenveld zou natuurlijk saibari tillman schouten zijn, maar volgensmij speelt til eigenlijk alles.

31-10-2024 14:05

RJB1979 +25866

Tja, hebben wij toch ook? Akpom, Weghorst, Klaassen, Traore, Taylor. De enige van wie je het echt verwacht maar die het tot zover verdomd is Brobbey.

31-10-2024 14:39

Hersenspinsel +8199

Plusje voor de noppenkoning omdat hij PSV niet volgt.
P.s.
Ik zou niet weten waar het gevaar vandaan zou komen.

31-10-2024 14:06

wijzijndebeste123 +164777

Veerman en Schouten zijn geblesseerd. Tilman moet je vastzetten. En hun lopende middenvelders + buitenspelers zijn gevaarlijk. Als je dat neutraliseert wordt De Jong ook niet in stelling gebracht.

31-10-2024 14:12

Danielson +50549

Ik schatte Feyenoord vooraf hoger in maar de aloude voetbalwet deed weer opgang namelijk dat we eigenlijk altijd van Feyenoord winnen.

31-10-2024 14:15

ijzerchef +3155

Is het PSV middenveld zoveel beter dan die van FR? Ik vond het FR middenveld echt goed spelen de laatste tijd. Z’on winst op Benfica, heb ik van PSV nog niet gezien.

31-10-2024 14:16

Patrick020 +22452

het basis middenveld van feyenoord. timber milambo hwang vind ik niet veel onder doen. Maar gisteren kwam geen enkele middenvelder goed in zijn spel. Tillman is wel echt de beste speler van de ed. Maar hij zal op 6 gaan spelen door blessures en daar is hij wel wat minder goed als op 10. Saibari is ook moeilijk af te stoppen hij blijft maar lopen, echt een enorm powerhouse. en til is gewoon irritant haha, net als klaassen.

31-10-2024 14:21

Tommyshelby +129577

Dit kun je ook terugzien in de passes. Trauner had 157 touches en 146 passes. Hancko slechts 75 passes.

Bueno had er zelfs 19 😂 die is echt volledig aan banden gelegd door Akpom en Rensch.

31-10-2024 13:52

Moooo +3975

Nu krijg je weer tactisch plan in de media en de één roeptoetert weer dit en dat, eigenlijk was Ajax gewoon de betere.

Verdedigend tikte ze onder de hoge druk door, gaven geen grote kans weg, tot de kans van Hancko dat was er wel eentje.
Dat zie je wekelijks..

Psv die ook hoog druk geeft met meer kwaliteit in de voorhoede.
Farioli zal ook Tillman kort willen dekken zal mogelijk als 6 op het veld komen te staan, aangezien hij erg bepalend is en waarschijnlijk Schouten en Veerman op de tribune zitten.

Hato 1 op 1 op Bakayoko zetten. (Die kan Hato wel hebben) Ook Rensch kan een Noa Lang beteugelen, hebben vaker tegen elkaar gestaan.

Luuk zo weinig mogelijk in 16 krijgen.

Verdedigend verwacht ik weer geen probleem tegen Psv, aanvallend zie ik Ajax wel potten breken tegen de verdediging daar.

Gaan we worstelen Brobbey vs Flamingo of kiest Farioli voor meer lengte, iets wat Psv achterin het veld niet heeft.

Ik weet dat Brobbey sterker is dan een Flamingo, Flamingo is erg gehypt, maar hij liet een Gimenez wel 2x lopen.
Speelt Brobbey het niet klaar dan kom je weer met Wout.

Ook Dams op een Traoré zal Psv achteruit duwen, Karsdorp tegen Godts wil ik ook wel zien.

Het wordt weer man op man beslist speelt de beoogd basis elftal en krijgen we een offensieve speel style van Bosz tegen een Defensief ingesteld Ajax die minder ruimte weggeeft.

De voorrekenen zijn goed, we hebben verdedigend een antwoord.

31-10-2024 13:41

RJB1979 +25866

Ik vond Hato gister op LB bij tijd en wijle wel een liability hoor.

31-10-2024 13:46

Patrick020 +22452

Eigenlijk creëerde beide teams gisteravond heel erg weinig, Farioli heeft t maximale resultaat eruit gehaald gisteravond. Heel erg knap. Feyenoord kwam niet aan t voetballen, Hwang en timber wat ik 2 geweldige middenvelders vind kwamen er niet aan te pas. Milambo deed het de laatste weken ook erg sterk, maar ook totaal niet gezien.

Tillman gaat 100% als 6 spelen, omdat veerman en schouten inderdaad geblesseerd zijn.

Ik denk dat Persiic gaat spelen en bakayoko banken. Dus hato moet niet in zijn slimmigheden trappen

De jong zo weinig mogelijk in de 16 krijgen is makkelijker gezegd dan gedaan, hij krijgt iedere wedstrijden wel zijn kans. Maar ik zou Rugani op hem zetten, hij is beter in kopduels dan Baas.

Ik zou brobbey tegen hun centrum zetten, die is veel moeilijker bespeelbaar dan houthakker Wout. Gebruik hem maar voor de laatste 20min

31-10-2024 13:57

Moooo +3975

Volgens mij is hun Kroaat geblesseerd..

31-10-2024 14:22

noppenkoning +41449

Zou je zo n Pieter Zwart niet aan kunnen trekken dan voor erbij?

31-10-2024 13:40

Duggoutdennis +6377

Waarvoor precies? Zodat hij achteraf de staf kan bevestigen van wat ze zelf bedacht hadden?

31-10-2024 13:49

noppenkoning +41449

Nou een vakidioot die deze wedstrijd drie keer terugkijkt om te analyseren kan je ook nog wel erbij gebruiken om de komende tegenstander te analyseren. En misschien komt hij wel met andere ideeën?

31-10-2024 13:51

Duggoutdennis +6377

Want jij denkt dat er nu geen video-analisten in dienst zijn? Ik denk dat iedereen nog wel andere ideeën heeft maar om nou iedereen erbij te betrekken...

31-10-2024 14:19

Lazell +17005

Is destijds door Bosz gepeild, maar heeft toen bedankt.

31-10-2024 17:03

burwatti +14338

Ik vond Akpom gisteren echt een fantastische wedstrijd spelen, was samen met Taylor en Henderson geweldig om naar te kijken!

31-10-2024 13:36

Turbo +42057

Akpom deed het prima. Afgezien van die ene kans die hij breed had moeten leggen. Speelde in dienst van het elftal en deed dat met verve.

Hopelijk ook een opsteker voor hoe hij in de markt ligt. Als we Chuba in de winter in kunnen ruilen voor een buitenspeler die kan pressen en iets leuks met een bal kan ga je er behoorlijk op vooruit qua opties.

31-10-2024 13:33

RJB1979 +25866

Maar dat deed ie toch? Dat Air Korea ertussen zat kon Chuba ook weinig aan doen.

31-10-2024 13:35

noppenkoning +41449

Afleggen was 100% een doelpunt geweest. Verder wel goed gespeeld Akpom.

31-10-2024 13:36

Turbo +42057

Had gewoon over de grond breed kunnen leggen. Wachtte te lang omdat hij zelf af wilde ronden. Heeft ie wel vaker last van. Dat slappe stiftje was matig. De actie en het doorzetten daarvoor was wél prima.

31-10-2024 13:38

WouterB +915

Door actie werd uiteindelijk ook een doelpunt

31-10-2024 13:39

wijzijndebeste123 +164777

Hij wilde over de grond breed leggen maar een verdediger maakte een sliding waardoor dit niet meer kon. Daarna kwam de keeper uit en kon hij alleen stiften. Hij had daarvoor al breed moeten liggen (dus voordat die verdediger een sliding maakte).

31-10-2024 13:40

RJB1979 +25866

Ja da's waar. Had eerder gemoeten. Overigens heb ik het doelpunt van Taylor nou zeker 50 keer teruggekeken en ik ben nog steeds niet overtuigd wie die bal nou het laatste zetje gaf. Taylor of Hwang.

31-10-2024 13:42

Ajaxsupporter02 +14204

Taylor gaf het laatste zetje. Zag er niet zo uit nee.

31-10-2024 13:53

RJB1979 +25866

Hij kwam op zijn naam dus geloof het wel maar met het blote oog kan ik het niet waarnemen. Kon me op dat moment geen hol schreeuwen trouwens. :D

31-10-2024 14:00

WZAWZDB33 +840

Nam ‘m mee met links, afronden met rechts

31-10-2024 14:16

afca1985 +21436

Wat Ajax deed was niets bijzonders, het was vooral geluk en 2 keepersfouten van Feyenoord, aldus Gijp :)

31-10-2024 13:32

slumpf +4583

En Aurelius

31-10-2024 15:59

afca1985 +21436

Is ie inmiddels alweer gesignaleerd op AS?

31-10-2024 16:06

slumpf +4583

Jazeker, zijn samenvatting was: 2x fout keeper, verder niets te melden.

31-10-2024 18:06

Lazell +17005

Voorheen was een overwinning op Feyenoord inderdaad niks bijzonders. Goed gezien van Gijp.

31-10-2024 17:05

HillbillyCat +334

Wie heeft die Akpom gehaald dan? ;-)

31-10-2024 13:28

Oxxer +164598 moderator

'' De Italiaan weet dat een team een wedstrijd ook kan controleren zonder het merendeel van het balbezit te hebben en zo ging dat ook tijdens De Klassieker ''

Volgens Priske controleerde en domineerde Feyenoord de wedstrijd en had het meer balbezit, ik ben van mening, meer balbezit is leuk voor de statistieken maar het gaat erom wat daarmee gedaan wordt , winnaar Farioli bevestigd dat.

PS: Heb medelijden met Pieter Zwart dat hij zijn functie deelt met Freek Jansen.

31-10-2024 13:28

Rikkie66 +22850

Zal allemaal wel, tactisch dit, tactisch dat. Door bewegen, lijnen dicht opelkaar. Goed door dekken.........Ik hou er iig een geweldige donderdag aan over 🥳🥳🥳🥳💪

31-10-2024 13:26

RJB1979 +25866

Ik word overigens ook flink moe van dat superzaterdag gezeik. Omdat AZ een keertje kampioen is geworden door huizenbezitters het vel over de neus te trekken met Scheringa is de wedstrijd tegen de top drie als er een echte topper of klassieker is ook opeens een topaffiche. Hou op met me.

31-10-2024 13:26

GNBL +90119 moderator

'Hij koos voor ervaring en duelkracht en dan kom je bij Akpom uit. Hij doet dit hele seizoen al precies wat er van hem wordt gevraagd. Het is niet altijd even leuk om naar te kijken, maar hij is topscorer van dit Ajax en doet ongelooflijk veel werk zonder bal.'

Chuba Akpom!

31-10-2024 13:23

wijzijndebeste123 +164777

Brobbey staat op het punt om 3e id pikorde te worden. Geheel terecht. Het niet (willen) werken aan zijn zwakke punten breekt hem lelijk op nu we een trainer hebben die eigen jeugd niet blindelings voortrekt. De beste spelen zoals t hoort. Ik zou Brobbey id winter verkopen. Akpom en Weghorst brengen veel meer qua goals en mentaliteit. Met t geld van Brobbey kan je dan andere posities versterken.

31-10-2024 13:24

RJB1979 +25866

Op de vraag of we wel echt drie spitsen nodig hadden buigen ze zich overigens bij Feyenoord nu ook. Het antwoord blijkt ja trouwens.

31-10-2024 13:28

wijzijndebeste123 +164777

Heel erg benieuwd welk tactisch plan Farioli tegen PSV uit de hoge hoed tovert. Wat is het lekker om eindelijk weer een echte vakman te hebben ipv een ossenworst trainer.

31-10-2024 13:18

RJB1979 +25866

Ik vermoed dat Ajax zaterdag wint omdat Bosz zelfs liever een Europa League finale verloor dan pragmatisch te zijn en niet als een gek willen aanvallen. Enter Farioli.

31-10-2024 13:23

Altijdindestraat +40228

PSV kan in dit verhaal opnieuw als lachende derde uit de bus komen, want zo’n wedstrijd vergt veel kracht en kan zaterdag wel eens doorslaggevend zijn.

31-10-2024 13:26

wijzijndebeste123 +164777

Daar heeft Farioli natuurlijk over nagedacht. Ik verwacht nu bv. Brobbey en Traore id basis. Klaassen is altijd fit dus die speelt ook. Ik denk dat Baas rust krijgt en Rugani speelt aangezien hij goed id lucht is en dus beter De Jong kan beteugelen. Ik verwacht dit:
Pasveer
Rensch Sutalo Rugani Hato
Henderson
Klaassen Taylor
Traore Brobbey Godts

31-10-2024 13:28

Breuk +25298

Eens👍🏼

31-10-2024 13:42

Patrick020 +22452

Ik verwacht ook deze opstelling, weet alleen niet of dat t slimste is. Je kan dan nooit zo spelen als gisteren tegen feyenoord, wat tegen psv wel goed kan werken. Az deed dat de 1e 8min ook goed tegen psv. Alleen door de snelle rode kaart kon t plan over boord.

31-10-2024 13:51

Amp +37879

Wat is dat steeds met die verwijzing naar dat ossenworst?😂 wat voor verhaal zit daar achter?

31-10-2024 13:27

wijzijndebeste123 +164777

Haha. Die term heb ik bedacht. De ossenworst trainer. De ossenworst trainer is doorgaans een oud-voetballer die nog methoden van 20-30 jaar geleden gebruikt omdat ze het toen ook zo deden en heel goed waren. Dus deze trainer heeft geen uitgekiend tactisch plan maar maakt feitelijk alleen een opstelling. Deze trainer doet op de training niet meer dan een rondootje en partijtje ipv dat hij aan allerlei patronen werkt. Deze trainer gelooft niet in data en fysieke preparatie en schotelt de spelers een broodje ossenworst voor als sportmaaltijd want dat aten ze vroeger ook toen ze heel goed waren. Vandaar de term "ossenworst trainer". Van t Schip is het schoolvoorbeeld van een ossenworst trainer.

31-10-2024 13:31

Ferd +38566

zaterdag staan er gewoon twee vakmannen langs de lijn, alleen met een andere visie op voetbal. Ik kan beide heel goed waarderen.

01-11-2024 04:54
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.