Kranten blijven kritisch: 'Ajax heeft zichzelf zaterdag opnieuw voor schut gezet'

door Bart Veenstra 81

Bron Nederlandse kranten

Kranten blijven kritisch: 'Ajax heeft zichzelf zaterdag opnieuw voor schut gezet'

door Bart Veenstra 81

Bron Nederlandse kranten

Laatst geüpdatet

De Nederlandse kranten zijn wederom kritisch op Ajax. De Amsterdammers wonnen weliswaar voor het eerst na vier duels op rij zonder zege, maar eenvoudig ging het niet. In de slotfase van het uitduel met FC Volendam (2-4) werd een ruime voorsprong bijna volledig verspeeld.

De Telegraaf: 'Ajax zakte in het laatste kwartier zwaar door de ondergrens'

De Telegraaf zag dat Ajax na vier duels zonder zege bij FC Volendam eindelijk weer eens drie punten pakte. 'Dat het met hangen en wurgen ging en de Amsterdammers het laatste kwartier net als in de tweede helft tegen Napoli zwaar door de ondergrens zakten, rechtvaardigde de vraag met welk gevoel Alfred Schreuder dinsdag naar Napels reist.'

In de krant worden redenen genoemd waarom trainer Alfred Schreuder tijd nodig heeft bij Ajax, al wet men ook dat die tijd er eigenlijk niet is. 'De beschamende nederlaag in de Champions League (1-6) van dinsdag, de ongewone situatie dat een beginnende trainer van Ajax vijf nieuwe basisspelers moet inpassen en het feit dat de verwachtingen bij de fans na het tijdperk Erik ten Hag hoog zijn, zorgen ervoor dat Schreuder al vanaf het begin op een dun koord balanceert. De coach heeft tijd nodig. Maar die is er in het eerste seizoen ooit dat door een WK wordt onderbroken simpelweg niet.'

Algemeen Dagblad: 'Ajax weer wat winnen, maar nog niet wat verdedigen is'

Het Algemeen Dagblad ziet dat de problemen bij Ajax nog lang niet opgelost zijn. 'Ajax weet weer wat winnen, maar nog niet wat verdedigen is. Met hetzelfde elftal, maar in een andere samenstelling, kwam de kampioen tegen FC Volendam aan de bal iets beter voor de dag, maar oogde het wederom zeer kwetsbaar. Sterker nog, in de slotfase sloeg de paniek toe toen zelfs de gedoodverfde degradant ondanks na een 0-3 achterstand nog dichtbij een stunt kwam: 2-4.'

Niet alleen in het laatste kwartier ging het mis bij Ajax. Dat ging het eigenlijk al vrijwel direct na de aftrap van de wedstrijd. 'Ajax leek aanvankelijk verder te gaan waar het tijdens de historische blamage tegen Napoli gebleven was. Na dertig tellen ging Volendam-spits Robert Mühren al alleen op Remko Pasveer af. De Ajax-goalie, die dinsdag deelde in de malaise, liet zich daarbij niet foppen.'

Ajax liet in Volendam ook goede dingen zien. Trainer Schreuder had enkele spelers op een andere positie neergezet en zodoende was het veldspel bij vlagen beter. 'Vooral omdat Blind zich als centrale verdediger meer kon bemoeien met de opbouw, Tadic weer serieuze tekenen van leven gaf als linksbuiten en Steven Berghuis vanaf de andere flank - al zwervend - het spel naar zich toe trok, het ritme bepaalde en Ajax van creatieve impulsen voorzag.'

Ajax maakte zodoende een einde aan een dramatische reeks. 'Maar de crisis werd nog niet bezworen. Dat moeten Schreuder en zijn spelers woensdag tegen de Napolitaanse aanvalsmachine bewerkstelligen, al is het - vooral door de dramatische slotfase - de vraag hoeveel vertrouwen en defensieve stabiliteit de Amsterdammers daarvoor getankt hebben in Volendam.'

de Volkskrant: 'Ajax heeft zichzelf zaterdag opnieuw voor schut gezet'

'Ajax heeft zichzelf zaterdag opnieuw voor schut gezet', begint de Volkskrant meteen krachtig. 'In Volendam, tegen de nummer achttien van de Eredivisie, verspeelde het bijna een voorsprong van drie doelpunten.'

Ajax kwam in Volendam op een 0-3 voorsprong, maar de thuisploeg kwam bijna terug tot 3-3. De gelijkmaker werd afgekeurd wegens buitenspel, waarna Davy Klaassen er in de laatste minuut nog 2-4 van kon maken. 'Zo brak Ajax de val naar onbekende diepten alleen in cijfermatige zin: voor het eerst in vier duels won het een wedstrijd. Ondanks een slotfase waarvoor het predicaat dramatisch niet voldoet. Het was totale chaos. Lukraak ballen wegtrappen. Opluchting na de 2-4.'

Tegen Napoli zal blijken wat de overwinning van Ajax op FC Volendam werkelijk waard is, zo schrijft de Volkskrant. 'Het duel met de Italianen geeft onder meer duidelijkheid over de kansen in de Europese competitie; blijven meedoen om een plek in de achtste finales of definitief afhaken en opgaan voor de strijd met Rangers om de derde plaats in de groep, die recht geeft op de Europa League.'

Trouw: 'Onderlinge irritaties kwamen ook naar buiten bij Ajax'

Tot slot is ook dagblad Trouw kritisch op het vertoonde spel van Ajax tegen FC Volendam. 'Ajax won weer eens, maar de moeizame zege bij FC Volendam (2-4) kon het chagrijn nog niet verdrijven. Onderlinge irritaties kwamen ook naar buiten, onder andere over ‘assistent-coach’ Dusan Tadić.'

Tadić werd na een uur naar de kant gehaald, al bleef hij ook na zijn wissel zeer actief bezig met de wedstrijd. 'De Serviër stond vervolgens constant voor de dugout van Ajax aanwijzingen te geven terwijl Schreuder op zijn stoel bleef zitten. Het nadrukkelijk coachen van Tadić lijkt voor het gezag van Schreuder en de beeldvorming over hem niet bevorderlijk. De trainer ligt toch al onder vuur bij een deel van de supporters. Op videobeelden is te zien dat reservekeeper Jay Gorter tegenover andere bankzitters zijn ergernis uit over het coachen van Tadić, in woord en gebaar.'

Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10243

MichelBoerebach slaat om 19:43 uur de spijker op zijn kop. Ajax zien worstelen op een plastic veld, in mij ogen op een ouwe nylonkousenveld. Het is toch schandalig dat de KNVB plastic velden in de ED nog steeds toestaat! Ajax zou dan veel beter voor de dag zijn gekomen.

10-10-2022 21:41

JanBiesbos +29045

Vraag waarom is de app uit de AppStore?

10-10-2022 21:08

JanBiesbos +29045

Deze app as…

10-10-2022 21:09

gusanito +5442

Als Schreuder tegen Napoli zonder enig idee en super naïef zijn ploeg het veld instuurt denk ik dat het zijn laatste wedstrijd is. Binnen de club zal na PSV, AZ, Liverpool, Napoli en Volendam al enorm worden getwijfeld aan de kwaliteiten van Schreuder.

10-10-2022 16:44

RadheAjax2021 +17874

Vraag me echt af wat er in de koppies van de jongens omgaan. Dit is mis gegaan sinds Antony is vertrokken. Tegen Liverpool zoek gespeeld en het lijkt dat ze vanaf dat moment zo aan zichzelf zijn gaan twijfelen. Helpt ook niet mee dat je een redelijke onervaren trainer hebt die de boel niet op de rit heeft kunnen houden. Goed voorbeeld is tegen Volendam geweest. Je komt 0-3 voor en je geeft de wedstrijd nog bijna weg. Er zit genoeg kwaliteit in de selectie maar schreuder heeft er een rotzooi van gemaakt. Woensdag tegen Napoli zal duidelijk worden of hij het als trainer van Ajax nog aan kan. Ik hoop echt dat we daar winnen maar de manier waarop schreuder z’n elftal maakt, wisselt heb ik een slecht gevoel.

10-10-2022 14:23

MichelBoerebach +29181

Jij gelooft echt, kijkend naar de laatste 4 wedstrijden, dat we ook maar enige kans hebben om daar in Napoli te winnen? Er zit totaal geen vertrouwen, beleving en vechtlust in dit team. Er zit geen enkel idee achter. Napoli gaat het rustig aan doen en nog met 2-0 of 3-0 winnen.

10-10-2022 15:40

Ajacied33 +36706

Klinkt heel raar dit, maar hoop echt dat we 2 a 3-0 kunnen verliezen daar. Zal op dit moment voor mij als een overwinning voelen. Dit heb ik als Ajacied nog nooit gevoeld. Het is echt dramatisch onder Schreuder, een ramp. Vroeger toen ik een seizoenkaart bij Ajax had en nu thuis op de bank, ik ben nog nooit zo onrustig/angstig en zenuwachtig geweest als nu onder Schreuder

10-10-2022 19:20

MichelBoerebach +29181

Ik ben van pure chagrijn zaterdag niet eens gaan kijken. Samenvatting was meer dan voldoende. Het kan dan ook niet deprimerender: Ajax in deze vorm op een plastic veld worstelen tegen de nummer laatst.
En ik denk echt dat we woensdag maar met 2 of 3-0 gaan verliezen. Die hoeven niet en gaan zich sparen voor de eerstvolgende competitiewedstrijd. Bij winst gaan ze overigens door naar de volgende ronde.

10-10-2022 19:43

vanreenen +10243

Ik hoop dat Napoli in Napels een B-team opstelt. Anders wordt het droevenis alom.

10-10-2022 21:36

MichelBoerebach +29181

Ik denk dat ze er rap 2 of 3 intrappen en dan gaan wisselen.

10-10-2022 22:55

Gewoon Gijs +18377

ik hoop dat als we verliezen, we ook goed ruim verliezen, zodat ingrijpen onvermijdelijk is

11-10-2022 00:01

MichelBoerebach +29181

Ik denk dat een eventueel ontslag niet zal afhangen van Napoli uit. Schreuder heeft geluk met de Mickey Mouse tegenstanders in de ED momenteel.

11-10-2022 02:23

Rock69 +8411

Peter Bosz staat klaar om Schreuder op te gaan volgen. Ik schreef het zelf ook al, dat het tot en met Heerenveen liep en daarna was het gebeurt. Ook met Antony hadden ze het niet gered tegen Liverpool. Maar Haller en Martinez worden meer gemist dan velen denken.

10-10-2022 15:50

Joko +5063

Wat is dit een matig team zeg, meest slechte ajax wat ik ooit heb gezien in 50 jaar tijd,
Tijd om die afgrijselijke tadic te bedanken, ongelovelijke stoorzender is dat.

10-10-2022 13:49

Gogopepa73 +3529

Overdrijven is een vak nietwaar? Dit Ajax is nog altijd beter dan die rotzooi onder de Boer en ook nu hebben ze betere materiaal dan de rest van de Eredivisie. Alleen is het nog geen team.

10-10-2022 14:46

Joko +5063

Nee het is afgrijselijk slecht. En dat geblaat erom heen maakt het nog erger.

10-10-2022 14:49

MichelBoerebach +29181

Klopt, en zal het onder Schreuder ook niet meer worden.

10-10-2022 15:42

MichelBoerebach +29181

Niet het slechtste Ajax in 50 jaar. Dat gaat wat ver.

10-10-2022 15:41

MichelBoerebach +29181

Precies, neem die armoedige elftallen die Frank de Boer noodgedwongen de wei in stuurde.

10-10-2022 18:20

Joko +5063

frank de boer had geen doekoe om uit tegeven, dit team is het duurste ooit.
Het is zo vreselijk slecht.

11-10-2022 09:09

Joko +5063

Gezien de hoeveelheid poen wat er tegen aan is gegooid is dit het meest slechte ajax ooit.

11-10-2022 09:10

MichelBoerebach +29181

Dat dan weer wel!

11-10-2022 13:12

edalm +4932

Nou in de afgelopen 50 jaar heb ik echt wel slechter gezien. Trai ers als vn Basten, Wouters, Jol?

10-10-2022 17:11

franco +2140

van 2000-2015 was niet best hoor

10-10-2022 17:31

Omar +17166

Boerrigter, Sigthorson, dat waren de tijden

10-10-2022 18:17

KaleBalzak +1464

Jurgen Colin en Rob Wielaert niet vergeten!

10-10-2022 18:54

Omar +17166

Als iedereen opeens slecht speelt misschien ligt het dan niet aan de spelers.

10-10-2022 18:17

Talentje020 +19889

Het slechtste Ajax is dit zeker niet, iedereen heeft zo wel zijn slechtste Ajax mede door de verschillende generaties hier,

Voor mij was dat toch wel het Ajax onder Wouters en het Ajax in 2005-2006, met een half seizoen Rosenberg en Charisteas in de spits in een 4-4-2

10-10-2022 20:49

hetje +2171

Ze maken er ook een heel groot probleem van dat dusan zijn medespeler probeerde te motiveren,

10-10-2022 13:42

Gogopepa73 +3529

Jongoe, de media loopt sinds tijden weer met een stijve rond nu ze Ajax kunnen bashen.

10-10-2022 13:31

Robbie17Wielaert +699

Media be like:

Volendam - Ajax 2-4:
Schande!!! Ajax zet zichzelf voor schut, wegwezen met Schreuder!

Cambuur - Psv 3-0:
Cambuur was echt heel goed. Je ziet dat Psv Luuk de Jong miste. Heel goed dat Van Nistlerooy de grote namen eraf haalde, hij durft het wel.

De media moet je niet serieus nemen. Stel wij winnen aankomende woensdag in Napels, dan zijn we weer geweldig en dan zul je horen dat Ajax nooit meer met Tadic moet spelen.

10-10-2022 11:52

trodat4030 +96589

Who fokking cares, ze hebben gewoon gelijk mbt Ajax. Dat ze van PSV geen flikker verwachten boeit me echt geen ene moer.

10-10-2022 12:54

Robbie17Wielaert +699

Na Rangers en Cambuur hoorde ik zulke geluiden niet. Het is gewoom een vormcrisis waarin de ploeg verkeerd. Geef de schreuder nog even de tijd zou ik zeggen, net als Then Hag destijds

10-10-2022 13:22

franco +2140

trodat4030 .. correct

we moeten naar onzelf kijken met waardeloze spel

10-10-2022 17:32

MichelBoerebach +29181

Wij winnen aankomende woensdag niet in Napels, gast. Haal dat maar uit je hoofd. Wij voetballen momenteel op hetzelfde niveau als RKC of Sparta. Denk je dat die teams in Napels zouden winnen?

10-10-2022 15:44

franco +2140

sorry hoor maar niet zo zeuren... het is gewoonlijk waardeloos wat ajax laat zien

niets meer en niets minder

10-10-2022 17:32

Ajax27 +19136

Als je als trainer geen keuzes durft te maken, dan is het idd erg lastig om automatismen erin te slijpen. Als er 2 spelers bijna wekelijks verzaken maar je ze op een dergelijk voetstuk hebt staan dat je ze niet kan/durft te wisselen... dan wordt het lastig.

Als ie die keuzes had durven maken, had je nu al weken zonder Tadic en Blind in de basis gespeeld, was Bassey allang naar links verhuisd, was Bergwijn de afgelopen weken beter uit de verf gekomen, had Brobbey ritme gekregen als spits, was Kudus als hangende rechtsbuiten een creatief wonder geworden en had je op het middenveld meer voetbal gecreeerd met Grillitsch.

Maar goed, ik denk dat Schreuder de kerst niet haalt. Nog 1 x verliespunten op korte termijn in de eredivisie en hij ligt eruit. En dat gaat zeker voor het WK nog wel gebeuren.

10-10-2022 11:40

Adam24 +39094

Waarom zou Bassey al eerder naar linksback zijn verhuisd als zijn enige concurrent voor de lcv positie zou banken?

10-10-2022 12:53

Ajax27 +19136

Omdat we al heel vroeg zagen dat Bassey verdedigend erg sterk is, maar voetballend gewoon nog onrustig. Hij beschikt over een ontzettend groot atletisch vermogen, krachtig, snel, grote longinhoud. Perfecte eigenschappen van een wingback.

Als Wijndal fit was geweest had ie mooi de concurrentie met hem aan kunnen gaan. En die had Bassey gewoon gewonnen, al is Wijndal voetballend beter.

Ik ben van mening dat Ajax 2 fouten heeft gemaakt. Ze zagen te gemakkelijk in Bassey een CV waar ie gewoon nog niet goed genoeg voor is (en dus veel te veel voor betaald) en in Wijndal zagen ze dé nieuwe LB, terwijl ie al jaren wordt bekritiseerd om z'n matige verdedigen. Bassey is een goede aankoop omdat ie op 2 posities uit de voeten kan. Maar Ajax had daarbij nog een LCV moeten aanschaffen.

Met de huidige selectie denk ik echter dat er nog een optie is, Alvarez. In zijn 1e seizoen was Alvarez net als Bassey erg matig aan de bal. Daardoor onrustig, en daardoor ook niet geschikt als CV waar hij terecht op een gegeven moment niet meer kwam te staan. Maar het is een bekende plek voor 'm, zowel bij Ajax als het nationale elftal. En nu hij voetballend sterker is geworden, kan hij daar dit jaar prima renderen.

10-10-2022 14:20

Adam24 +39094

Dus jij wilt een gebrek aan voetballend vermogen in de achterhoede oplossen door Alvarez centraal te zetten?

10-10-2022 16:24

franco +2140

maar het is tioch wanbeleid

als je blind hebt
wijndal koopt voor 10MLN
en dan nog een speler voor 23 mln die dus ook een back blijkt te zijjn.

10-10-2022 17:36

Ajax27 +19136

Ik wil iemand die op de eerste plaats kan verdedigen. Als ie daarnaast ook nog comfortabel aan de bal is, is dat een plus.

Blind is geweldig aan de bal, maar verdedigend zwak. Bassey is verdedigend geweldig, maar aan de bal erg zwak. Beiden wil ik dus niet centraal hebben.

Alvarez is verdedigend sterk, en aan de bal ok. Dat zou voor mij de doorslag geven wie daar moet staan. En dan heb je met Alvarez en Bassey 2 mensen achterin met lengte, ook belangrijk.

11-10-2022 10:01

Ajax27 +19136

Dat is zeker niet sterk bekeken nee, helemaal mee eens. Wanbeleid vind ik een groot woord want Wijndal was de aanvoerder van AZ. Maar er was ook al jaren twijfel over z'n verdedigende capaciteiten.

En 23 miljoen... dat zei ik destijds direct, dat was gewoon 10-15 miljoen teveel. Als ie er 8-10 miljoen had gekost en hij had zich geprofileerd zoals nu maar moest alleen voetballend beter worden had iedereen gezegd "geweldige aankoop". Maar voor 23 miljoen mag je toch verwachten dat iemand kan voetballen.

11-10-2022 10:03

Juan62 +46179

Er sloop onrust in het team, wat logisch is na de afstraffing van Dinsdag

Zichzelf voor schut zetten doen de kranten met hun koppen
Die slaan nergens op, in positieve en negatieve zin
Gemaakt om de aandacht te trekken, en te verkopen

Het was niet goed maar datzelfde kan je van de kwaliteit van de sportredacties zeggen

En de telegraaf is zo'n enorme k.tkrant die moet je zowiezo niet serieus nemen

10-10-2022 11:36

Maikel +6862

Ik heb de wedstrijd niet gezien. Gelukkig maar ook.
Maar dat Tadic staat te coachen en Lafred blijft zitten is belachelijk
Iedere trainer met een beetje gezag en eer zou hem terugfluiten en zeggen: " Ga zitten of je speelt niet meer"
En kom niet met CR7 deed het in de Finale tegen Frankrijk ook. Die situaties kun je niet vergelijken.
Wie denkt Tadic eigenlijk wie hij is?

10-10-2022 10:23

FTS95 +16053

Ik vermoed dat hij denkt dat hij Tadic is...Aanvoerder, boegbeeld en absolute held van de afgelopen seizoenen. Alleen is hij dat nu even niet...Voor de rest eens hoor, hij moet dit niet doen en Alfred had hem onmiddellijk tot de orde moeten roepen. Als je als een krant speelt past een iets bescheidener opstelling.

10-10-2022 10:41

Oeroeboeroe +18355

Als je al als een krant speelt, moet je niet de Telegraaf lezen

10-10-2022 12:54

MarcHogervorst +35302

Herinnert iemand zich Beenhakker en Cruijff nog? :-)

10-10-2022 10:50

Maikel +6862

Het was wel Cruijff die vanaf de tribune naar beneden kwam.. Tadic zou Cruijff niet eens mogen aanspreken.

10-10-2022 10:51

MarcHogervorst +35302

Ja okay, maar die situatie op zich was voor Beenhakker nog erger. Want waar Tadic de spelers aanmoedigde, ging Cruijff gewoon de spelers bij zich roepen en direct nieuwe aanwijzingen over de tactiek geven.

10-10-2022 10:56

Oeroeboeroe +18355

Cruijff was niet een net gewisselde speler en daarom had het niets maar dan ook niets met interne verhoudingen te maken. In dete situatie alles.. Bovendien... wil je nou écht Tadic met Cruijff vergelijken? Nee toch...

10-10-2022 12:56

MarcHogervorst +35302

@Oehoeboeroe

Nee maar het initieerde voor mij die herinnering. Ik vraag me af wie dat toen nog live in het stadion gezien had net als ik. Zullen er niet veel zijn.

10-10-2022 13:53

Maikel +6862

Ik heb het destijds als jochie op TV gezien 😉👍
"Pap? Waarom zit Cruijff nu op de bank"?

10-10-2022 13:55

Pingelaar +13254

"Wie denkt Tadic eigenlijk wie hij is?"

Aldus iemand die de veters van Tadic niet eens mag strikken op zijn zolderkamertje achter de computer.

10-10-2022 10:53

Maikel +6862

Als jij je maar niet vergist..

10-10-2022 10:56

Pingelaar +13254

Ik heb me iig wel in jou vergist.

10-10-2022 11:33

AlexIbarra +19244

Je eerste zin snijdt het meeste hout.

10-10-2022 11:01

goajaxgo +14125

De Telegraaf weer opvallend mild tov Schreuder.

10-10-2022 10:15

Talentje020 +19889

Vind je het gek als Schreuder zo goed met Driessen is, Johan Derksen is ook erg mild voor zijn doen, en laat Driessen nou net vaste huisgast in het programma zijn, de bijnaam van Schreuder is niet voor niets lekkende kraan haha

10-10-2022 10:45

ZaadDeMos +1239

Dit klopt helemaal, hij staat bekend als Afred 'De Lekkende Kraan' Schreuder.

10-10-2022 11:24

MarcHogervorst +35302

"blijven meedoen om een plek in de achtste finales of definitief afhaken"

Jemig, wat voor paddenstoelen stoppen ze in de soep bij de Volkskrant?

10-10-2022 10:11

Pingelaar +13254

Ik ken een paar journalisten, die zetten zich keer op keer voor schut.

10-10-2022 09:50

El Pistolero +4932

Die kranten zetten zichzelf voortdurend voor schut met hun inhoudsloze commentaren, dit is gewoon een gevalletje van de pot die de ketel verwijt. Ajax vertoont gewoon menselijke trekjes, het gaat ook wel eens een keertje niet zo goed. Gewoon hard werken aan verbetering en het hoofd erbij houden, dan komt het vanzelf weer goed en kom je er alleen maar sterker uit. Met de giftige negativiteit die de media en bepaalde "supporters" uitstralen gaat dat sowieso niet lukken, dan werk je je alleen maar dieper in het moeras. Altijd positief blijven en in de oplossing blijven geloven dan komt die op een gegeven moment vanzelf.

10-10-2022 09:00

Omar +17166

Wat heb je in deze wedstrijd gezien dat je denkt dat we er komende dinsdag niet weer 6 om de oren krijgen? Serieus, net een historisch pak slaag gehad, 4 wedstrijden op rij niet gewonnen sinds 2017 en bijna en 3-0 voorsprong weggeven tegen de nummer 18 en mensen gaan nog steeds positief doen. Het is werkelijk dramatisch en Schreuder staat er bij en kijkt er na. Komende dinsdag de volgende vernedering man, gaat weer een enorme pijnlijke wedstrijd worden

10-10-2022 09:12

MarcHogervorst +35302

"Komende dinsdag"

We spelen woensdag hoor.

10-10-2022 10:14

El Pistolero +4932

"Serieus, net een historisch pak slaag gehad, 4 wedstrijden op rij niet gewonnen sinds 2017 en bijna en 3-0 voorsprong weggeven tegen de nummer 18".

Zo historisch is dat pak slaag niet, tenzij je alleen maar oog hebt voor de uitslag. Kennelijk ben je de thuiswedstrijd van vlak voor de revolutie (2010) tegen Real Madrid alweer vergeten (0-4). Die was nog veel kanslozer dan de wedstrijd tegen Napoli en qua uitslag scheelt het slechts één doelpunt en dat was vooral te danken aan Real Madrid dat gas terug nam. Het ging toen zo gemakkelijk dat er slechts een paar balomwentelingen nodig waren om de bal vanaf de helft van de tegenstander bij Ajax in het doel te krijgen. Ook toen werd daar schande van gesproken terwijl de nederlaag gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg was omdat het krachtsverschil tussen Ajax en Real immens groot was. Net zoals dat het geval was bij het krachtsverschil tussen Napoli en Ajax. Die club had in een eerder stadium topclub Liverpool alle hoeken van het veld laten zien en verkeert in tegenstelling tot Ajax in grootse vorm. En dan kan je weleens een flink pak slaag krijgen als je zelf niet in goede doen bent. Verliezen hoort ook bij de sport en soms heeft dat tot gevolg dat je er van langs krijgt als de tegenstander veel beter is. Dat kan altijd gebeuren, veel mensen hebben kennelijk een selectief geheugen of het bewust weg gestopt omdat herbeleving er van te pijnlijk is, maar Ajax heeft in het meest succesvolle jaar sinds de jaren 90 ook met 6 -2 en 3 - 0 van resp. Feyenoord en PSV verloren omdat die teams die dag beter waren en er meer voor over hadden om te winnen.

Dat de club 4 keer op rij niet heeft gewonnen is natuurlijk geen enkele graadmeter, dat is zo vaak eerder voor gekomen en daar krijg je geen enkel punt in mindering voor. Daar heeft straks niemand het meer over als aan het eind van het seizoen als de prijzen uitgereikt gaan worden, de schaal weer omhoog mag worden gestoken. Het maakt bovendien natuurlijk helemaal niet uit of het verdeeld over een heel seizoen gebeurt of vlak achter elkaar als je vier keer niet wint. Het enige dat van belang is, is dat je meer punten hebt dan de concurrentie. Het is ook logisch dat de meeste mensen die in staat zijn om hun emoties onder controle te houden, de moed niet verliezen omdat zaken niet zomaar gebeuren, maar altijd een oorzaak hebben. In dit geval liggen die bovendien heel erg voor de hand als in ogenschouw neemt hoe chaotische de voorbereiding is verlopen en hoeveel sterkhouders er zijn vertrokken. Je moet wel kinderlijk naief zijn als je in de veronderstelling bent dat dat soort zaken altijd zonder gevolgen blijven, kennelijk is menigeen alweer vergeten dat ook Ten Hag telkens enige tijd nodig had om de juiste samenstelling te vinden als er weer een paar sterkhouders waren vertrokken, terwijl het er nooit zoveel tegelijk waren als nu. Ook toen werd er aan het begin van het seizoen om zijn ontslag geroepen en werd hij door veel van dezelfde mensen die dat deden aan het eind van dat seizoen weer net zo makkelijk de hemel in geprezen omdat hij de schaal had gewonnen. Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf maar is een repeterend verhaal omdat het het lot van een club van Ajax is om telkens opnieuw te moeten beginnen omdat de sterspelers worden weg gekocht. Deze keer is ook de trainer nieuw en is het logisch dat het allemaal wat langer gaat duren, maar voor de mensen die gewend zijn om positief in het leven te staan, is er geen enkele reden om in paniek te raken omdat ze het al vaker hebben mee gemaakt.

10-10-2022 10:40

MarcHogervorst +35302

Mee eens op 1 ding na. Ik denk toch echt dat Schreuder ook geen goede trainer voor Ajax is. Ondanks al de excuses en omstandigheden die inderdaad wel aan te voeren zijn.

10-10-2022 10:58

El Pistolero +4932

"Mee eens op 1 ding na. Ik denk toch echt dat Schreuder ook geen goede trainer voor Ajax is".

Het is in mijn optiek nog veel te vroeg om daarover een definitief oordeel te vellen alhoewel er inderdaad wel het een en ander op hem aan te merken valt. Los daarvan is het verstandiger om het nog even aan te zien dan meteen de botte bijl te hanteren omdat zijn ontslag zou betekenen dat er weer helemaal opnieuw zou moeten worden begonnen en een nieuwe coach daarmee pas op zijn vroegst in januari zou kunnen beginnen omdat het wk er zit aan te komen en de meeste spelers van Ajax daar naar toe gaan. Dat is een enorm risico omdat ook Ten Hag en Bosz hebben aangetoond maanden nodig te hebben om het team naar hun hand te zetten en daar natuurlijk geen tijd voor is als de prijzen alweer in mei verdeeld gaan worden. Natuurlijk zouden zijn assistenten het van Schreuder over kunnen nemen zonder opnieuw te beginnen, maar het is nog maar zeer de vraag of die het er beter vanaf zouden brengen. Ze zitten tenslotte ook nu op de bank.

10-10-2022 11:18

Omar +17166

Ik doelde met historisch vooral op het feit dat het onze grootste Europese nederlaag in de CL is aller tijden. Dat er in het verleden ook grote nederlagen zijn geleden zijn geweest doet daar niks aan af en eerlijk gezegd vind ik de vergelijking met de nederlaag tegen Real Madrid enigzins misplaatst. Dat Real Madrid was waanzinnig goed en strande uiteindelijk tegen Barcelona in de halve finale, waarvan iedereen weet dat dat een van de beste teams aller tijden is. Ook niet eens dat het verschil tussen Real Madrid en Ajax toen gelijk is aan het verschil tussen Ajax en Napoli nu, we hebben nu oneindig meer te besteden, meer aanzien dus betere spelers willen bij ons komen spelen etc.

Verder kom je ook totaal niet met argumenten waarom Schreuder dit weer op de rails gaat krijgen? Lees ook in de comments hieronder louter kritiek van jou op Schreuder. Krijg het idee dat jou argument om hem aan te houden vooral is dat je niet zo'n club wil worden die elke 2 weken zijn trainer ontslaat. Afijn, maar stel dan wel een trainer aan met een visie en niet iemand die ook in de voorbereiding al Gorter 90 minuten ballen naar voren laten pompen en die wel actie onderneemt als je tot de conclusie komt dat de opbouw met zoveel voetballend beperkte (Bassey, Alvarez) spelers niet loopt. Nee, ook in de 3e CL wedstrijd gaat Kudus met zijn 1.77 geen lange ballen kunnen opvangen. Schreuder heeft het gewoon niet, helaas gegokt en veloren.

10-10-2022 17:49

El Pistolero +4932

"Ik doelde met historisch vooral op het feit dat het onze grootste Europese nederlaag in de CL is aller tijden. Dat er in het verleden ook grote nederlagen zijn geleden zijn geweest doet daar niks aan af en eerlijk gezegd vind ik de vergelijking met de nederlaag tegen Real Madrid enigzins misplaatst".

Dat het de grootste CL nederlaag ooit is, is een gegeven waar je niet omheen kunt. Dat doe ik ook niet, wat ik wel doe is aangeven dat het slechts om een momentopname, een incident gaat en dat het nogal paniekerig is om jezelf door die ene nederlaag de put in te praten. Ik vergelijk Ajax ook niet van het Ajax van toen en Real Madrid van toen niet met Napoli. Jij bent juist degene die dat doet. Terwijl dat dat geen zin heeft en niet noodzakelijk is omdat het er om gaat dat beide clubs met elkaar gemeen hadden/hebben dat ze fors een maatje te groot waren/zijn voor Ajax en zich niet eens bovenmatig hoefden in te spannen om de club een flinke pandoering te bezorgen. Welke van de twee clubs de beste was of is, is daarbij volstrekt irrelevant.

Dat ik niet met argumenten zou zijn gekomen waarom Schreuder het weer op de rails gaat krijgen, is een bizarre uitspraak. Mijn bijdrage staat er vol mee. Ik heb bovendien nergens beweerd nog gesuggereerd dat Schreuder Ajax weer op de rit gaat krijgen, omdat ik dat niet kan, net zo min als jij niet zeker kan weten dat hem dat niet gaat lukken. En net zo min als jij zeker kan weten dat zijn eventuele opvolger dat wel zou gaan doen. Het is zonneklaar dat het bij Ajax vooral organisatorisch niet goed in elkaar zit en dat is heel verklaarbaar als je de chaotische voorbereiding en het vertrek van al die sleutelspelers in ogenschouw neemt. Daar had Ten Hag ook diverse keren mee te maken, waardoor die ook de puzzel een aantal keer opnieuw heeft moeten leggen. Ook om zijn vertrek werd massaal door de meute geroepen toen het niet meteen van een leien dakje ging en hij even tijd nodig had om zijn team opnieuw te formeren. Hij heeft er na zijn komst zelfs een half seizoen voor nodig gehad om dat te doen, zonder dat het veel opleverde. Watb dat betreft, is er dan ook niets veranderd.

Ik probeer lering te trekken uit dat soort zaken en vind het daarom veel te vroeg om Schreuder er nu al uit te kieperen en bovendien moet nog maar worden afgewacht of een nieuwe trainer de boel wel op de rit zal krijgen. Die nieuwe trainer zou helemaal opnieuw moeten beginnen en de puzzel ook opnieuw moeten leggen, terwijl hij daar door het WK pas in januari mee zou kunnen beginnen en de prijzen al 5 maanden later verdeeld gaan worden. Het ontslag van Schreuder is vooralsnog overbodig en veel te risicovol omdat het geen enkele garantie biedt dat het na zijn vertrek beter zal gaan. Mijn argumenten zijn glashelder, dat jij het er wellicht niet mee eens bent en wel voor het ontslag voor Schreuder pleit, doet daar niets aan af en is je goed recht. Je verwijt mij een gebrek aan argumenten, terwijl jezelf geen enkel antwoord kan geven op de vraag waarom je in de veronderstelling bent dat de opvolger van Schreuder in een paar maanden wel zou kunnen wat Schreuder tot nu toe nog niet goed lukt. Terwijl hij het met hetzelfde materiaal en dus met dezelfde beperkingen zal moeten doen. Er zijn op dit moment weinig trainers beschikbaar die dezelfde visie als Ajax hebben en waarvan de kans dat het beter zouden doen zo groot is dat die het ontslag van Schreuder en de risico's waarmee dat gepaard zal gaan, rechtvaardigen. Ik besef dat en de directie en RvC van Ajax zullen zich dat ongetwijfeld ook realiseren en daarom is ontslag van Schreuder op korte termijn in deze fase van het seizoen zeer onwaarschijnlijk.

"... we hebben nu oneindig meer te besteden, meer aanzien dus betere spelers willen bij ons komen spelen etc.".

Dat is een dooddoener omdat hetzelfde natuurlijk ook voor de concurrerende clubs geldt en Ajax weliswaar veel meer te besteden heeft, maar het gat tussen Ajax en de clubs waar je het over hebt, eerder groter dan kleiner is geworden. Ondanks dat de begroting van Ajax spectaculair gegroeid blijft keihard overeind staan dat zelfs de clubs uit de onderste regionen uit de PL alleen al aan tv geld bijna net zoveel binnen krijgen als de hele begroting van Ajax bedraagt. Het feit dat diverse talentvolle spelers die Ajax al binnen dacht te hebben in extremis voor een contract bij een modale club uit een van de grote competities kozen, geeft genoegzaam aan dat je de plank volledig mis slaat met je veronderstelling dat Ajax zich spelers die het vroeger niet kon halen nu wel zou kunnen permitteren. Er is niets veranderd aan het feit dat Ajax zich uitsluitend spelers kan permitteren die de nodige beperkingen hebben. De club kan alleen over spelers beschikken die dat niet hebben door ze zelf op te leiden of door ze aan te trekken als ze nog jong en niet op de radar van de grote topclubs verschenen zijn. En dan zijn ze ook zo weer vertrokken, terwijl ook de grootste talenten die de club zelf heeft opgeleid op steeds jongere leeftijd de deur van de Arena achter zich dicht slaan om naar het beloofde voetballand te trekken. Het Ajax dat jij in je hoofd hebt is pure fictie, het verschil met voorheen is dat Ajax het vertrek van spelers tegenwoordig zodanig kan opvangen dat het kwaliteitsverlies beperkt blijft, maar het zijn doorgaans topspelers die vertrekken en mindere spelers die er voor terug komen, waardoor er in essentie niet zoveel is veranderd en de club nog steeds om de twee, drie jaar helemaal opnieuw moet beginnen. Als je kijkt naar wie er de afgelopen jaren vertrokken zijn, kan je na het vertrek van Ten Hag rustig stellen dat de club dit jaar aan een nieuw tijdperk is begonnen en aan het begin van een nieuw tijdperk gaat de kost de baat altijd vooraf en moet er eerst gezaaid worden voor de oogst kan worden binnen gehaald.

12-10-2022 10:27

Omar +17166

". Kennelijk ben je de thuiswedstrijd van vlak voor de revolutie (2010) tegen Real Madrid alweer vergeten (0-4). Die was nog veel kanslozer dan de wedstrijd tegen Napoli" Lijkt mij dat juist jij hier een vergelijking trekt, "nog veel kanslozer", waarbij je wel degelijk de sterkte en selecties van beide teams mee moet nemen, anders is je vergelijking volkomen zinloos.

Je zegt dus wel argumenten te hebben, maar noemt deze totaal niet. Again, je zegt dus geef hem tijd om hem tijd te geven, of omdat er geen betere coach beschikbaar is. De standaard redenen tegen een ontslag dus, totaal niet ogenschouw nemend hoe het nu gaat, of welke visie er nu is. Vooral een argument voor mensen die bang zijn voor verandering. Er is al talloze keren aangetoond dat een coach wissel wel tot resultaat kan komen, zie Chelsea 2 jaar geleden die Tuchel aanstelden en uiteindelijk totaal onverwacht de CL wonnen.

Ik heb meerdere argumenten gegeven waarom ik denk dat Schreuder geen goede coach is voor Ajax: Durft geen harde beslissingen te maken w.b.t. Tadic, tactisch lijkt het nergens op (opbouw dramatisch, wordt niks aan gedaan, iedereen kan zien dat Bassey en Alvarez niet kunnen opbouwen), Klaassen keer op keer brengen (statistisch volkomen te onderbouwen waarom hij op dit moment niet het gewenste niveau heeft). Lange ballen voetbal met een valse spits van 1.77, etc. Het slaat allemaal helemaal nergens op.

Tuurlijk is het gat niet groter geworden, dat is juist de afgelopen jaren kleiner geworden. Vooral in de salarissen zijn er bij Ajax grote stappen gemaakt, waardoor je nu kunt concurreren met de subtop van Spanje, Italie, Duitsland, etc. Denk jij serieus dat Bergwijn, Haller, etc. naar Ajax waren gekomen zonder zekerheid aan kampioenschap en op CL deelname? Tuurlijk niet. En tuurlijk ga je altijd spelers hebben die kiezen voor een avontuur in de PL of La Liga, Eredivisie is en blijft een competitie met laag niveau en aanzien.

12-10-2022 10:46

MarcHogervorst +35302

Precies! Ik deel de kritiek maar sowieso ben ik dan als supporter blij dat we tegen Volendam geen verdere schade oplopen. Dat is het eerste. Sommigen lijken onderhand te hopen dat we verliezen. Lijken meer bezig met (Ajax' maar ook eigen) imago schade dan puntverlies. Dan staan we maar voor schut als Brobbey tijdrekt in de laatste minuut tegen de nummer 18. Als dat je er doorheen sleept, later gaat het beter, en in mei sta je met deze twee punten voorspong met die schaal, mag Brobbey dat van mij doen. Of het er nu leuk uitziet of niet.

10-10-2022 10:32

El Pistolero +4932

"Lijken meer bezig met (Ajax' maar ook eigen) imago schade dan puntverlies".

Exact. De reden waarom ze zich voor schut gezet voelen, is omdat ze zelf voortdurend bezig zijn om supporters van andere clubs te kleineren en te vernederen en dan is het niet gek dat die supporters je een koekje van eigen deeg geven als ze de mogelijkheid daartoe op een presenteerblaadje krijgen aangereikt. En dit soort supporters als je ze al zo mag noemen, zijn doorgaans vooral goed in uitdelen, terwijl incasseren ze veel moeilijker af gaat.

Ajax heeft het overigens wel vaker moeilijk gehad tegen kleinere clubs, zelfs het grote Ajax uit de jaren 70 heeft ooit op volle sterkte met 2 - 1 van een amateurclub verloren. Dat is van alle tijden. Wat ik persoonlijk pas een echte verschutting vond, is de verloren bekerfinale van 2014 tegen laagvlieger PEC Zwolle, die met 5 - 1 werd verloren terwijl Ajax met die uitslag nog niet eens mocht klagen omdat een nederlaag van 8 - 1 ook tot de mogelijkheden had behoord. Een paar maanden later verloor Ajax in de Arena ook nog eens de strijd om de JC Schaal van dat zelfde PEC, al was de eindstand met 0 - 1 toen een stuk draaglijker.

10-10-2022 11:00

Whoots007 +4158

Denk je dat de oplossing miraculeus uit de lucht komt vallen of dat er mensen binnen Ajax moeten zijn die actief aan die oplossing moeten werken?

10-10-2022 10:58

El Pistolero +4932

"Denk je dat oplossing miraculeus uit de lucht komt vallen of dat er mensen binnen Ajax moeten zijn die actief aan die oplossing moeten werken?".

Oplossingen komen nooit uit de lucht vallen, die moet je altijd zelf bedenken. Alleen moet je niet in de veronderstelling verkeren dat je dit soort problemen in een achternamiddag kunt oplossen, daar is altijd wat tijd voor nodig. Het helpt sowieso niet om zondebokken aan te wijzen voor problemen die een kwestie zijn van oorzaak en gevolg, daar vergroot je het probleem alleen maar en kost het je meer tijd om het op te lossen. Dat het gebeurt is inmiddels even voorspelbaar als regen uit een bewolkte hemel, mensen die daar voor open staan zullen zich ongetwijfeld nog herinneren dat er de afgelopen jaren ook massaal om het ontslag van Ten Hag werd geschreeuwd als die aan het begin van het seizoen even tijd nodig had om de puzzel opnieuw te leggen omdat een paar van zijn sterkhouders waren vertrokken. Gedrag van opportunisten is sowieso uitermate voorspelbaar omdat ze altijd op dezelfde manier reageren, ook als de omstandigheden totaal anders zijn.

10-10-2022 11:09

Whoots007 +4158

Ok fair, wat vind je er dan van dat Schreuder al wekenlang dezelfde spelers blijft opstellen, en min of meer dezelfde wissels toepast, zonder enige verbetering? We hebben het niet over 1-2 weken maar inmiddels over anderhalve maand.

10-10-2022 11:11

El Pistolero +4932

"Ok fair, wat vind je er dan van dat Schreuder al wekenlang dezelfde spelers blijft opstellen, en min of meer dezelfde wissels toepast, zonder enige verbetering?".

Daar heb ik al mijn kritische licht over laten schijnen, dat is inderdaad zorgelijk. Dat hij rouleert is logisch omdat ook de wisselspelers speeltijd nodig hebben om wedstrijdritme op te doen, zodat ze zonder al te veel kwaliteitsverlies kunnen worden ingezet als dat noodzakelijk is. Dat is dan ook niet het probleem van Schreuder, dat is dat hij maar blijft volharden in spelers op plaatsen neer te zetten waar ze niet het best tot hun recht komen en ze ook nog eens telkens op andere posities inzet. Het is zonneklaar dat de problemen bij Ajax vooral organisatorisch van aard zijn en het gevolg van het ontbreken van automatismen omdat de vertrokken sterkhouders die deels met zich mee hebben genomen. Als een team vastigheden ontbeert, moet je als coach je spelers zoveel mogelijk houvast bieden en ze zoveel mogelijk op de positie neerzetten waarmee ze het meest bekend zijn, zich het meest thuis voelen, het best tot hun recht komen en het meeste rendement opleveren. Schreuder doet tot nu toe exact het tegenovergestelde en dat draagt natuurlijk niet bij aan het zelfvertrouwen van die spelers en zorgt ook vaak voor onderlinge irritaties. Om zijn spelers houvast te geven, zou Schreuder er goed aan doen om een aanspeelpunt in de punt van de aanval te zetten ipv een speler die minder plaatsgebonden is en voortdurend aan het zwerven is waarmee hij niet alleen de tegenstander maar ook zijn eigen ploeggenoten in verwarring brengt. Verder moet hij keuzes maken en voor de linkervleugel kiezen uit Tadic en Bergwijn, voor de 10 positie uit Kudus, Klaassen en Berghuis en de rechtervleugel Berghuis, Ocampos en Conceicao. En daarbij accepteren dat het opstellen van de ene automatisch tot gevolg heeft dat de andere(n) zonder aanzien des persoons genoegen moeten nemen met een plaats op de bank. En niet spelers op plaatsen neer zetten waar ze niet thuis horen om andere spelers te kunnen opstellen. Dat is marchanderen en dat werkt niet en gaat nooit werken. Het is te hopen voor Ajax en Schreuder zelf dat dat kwartje zo snel mogelijk bij hem valt omdat dat als gezegd inderdaad een flink probleem is. Schreuder handelt alsof hij te maken heeft met een ingespeeld team en iedereen heeft kunnen zien dat dat niet zo is. Als hij de enige is die dat niet ziet of dat simpelweg niet wil zien, moet iemand met gezag bij Ajax hem dat heel snel influisteren. Wat dat betreft, is het jammer dat Overmars er niet meer is, die had ongetwijfeld zijn verantwoordelijkheid als TD genomen.

10-10-2022 11:33

Whoots007 +4158

Heldere reactie, thanks :)

10-10-2022 11:40

Nelloe +1837

Ik denk eerder dat Tadic ingrijpt bij een coachende Alfred, dan andersom.

10-10-2022 08:41

NeeI +107700

Tadic zei t na de deceptie tegen Napoli al: Terug naar de basis. En zo geschiedde met Tadic op linksbuiten en Blind in t centrum.

10-10-2022 09:00

Whoots007 +4158

Ondergewaardeerde reactie dit, het wordt steeds opvallender dat het team een soort van dubbel D co-ouderschap heeft met de derde D als surrogaat, plus nanny Alfred die af en toe op de kinderen mag passen.

10-10-2022 11:00
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.