Ajax huurt Rugani zonder koopoptie: 'Directie wil niet dat hij doorstroom kan blokkeren'

door NielsOpdam 49

Bron Algemeen Dagblad

Ajax huurt Rugani zonder koopoptie: 'Directie wil niet dat hij doorstroom kan blokkeren'

door NielsOpdam 49

Bron Algemeen Dagblad

Ajax huurt Daniele Rugani voor één jaar, omdat de clubleiding niet wil dat de Italiaan de doorstroom van getalenteerde spelers in de verdediging kan blokkeren. Dat schrijft het Algemeen Dagblad. De Amsterdamse club presenteerde Rugani woensdag en heeft vanwege de aanstormende talenten geen koopoptie bedongen.

Het Algemeen Dagblad schrijft eerst over de totstandkoming van de huurtransfer. Volgens het medium ontdekte Ajax in de laatste weken dat Rugani gehuurd kon worden 'zonder zijn volledige salaris over te hoeven maken aan Juventus'. Alex Kroes vertikte het om de 'nieuwe concurrent van Sutalo' vast te leggen, terwijl Jakov Medic nog in Amsterdam was. 'Toen de behoefte aan een extra centrumverdediger steeds groter werd, besloot de technisch directeur in de onderhandelingen met Bochum wat water bij de wijn te doen en de in de steigers gezette huurdeal voor Rugani te activeren', schrijft het medium.

Opvallend is dat Ajax geen koopoptie heeft bedongen in de Rugani-deal, maar dat is een zeer bewuste keuze van Kroes. De Amsterdammers halen de Italiaan om het elftal dit seizoen te helpen met zijn ervaring. 'De directie wil niet dat hij daarna de doorstroom van getalenteerde spelers op die positie kan blokkeren', schrijft het AD over de reden.

'Ajax geeft hoog op over Mokio en Verschuren'

Op zijn eerste dag bij Ajax zag Rugani al twee van die grote talenten aan het werk. Nick Verschuren en Jorthy Mokio speelden maandag namelijk al bij Jong Ajax en zij stonden woensdagochtend ook op het trainingsveld. 'Het zijn twee talenten van wie Ajax hoog opgeeft. Hetzelfde geldt voor Aaron Bouwman, die de staf in de voorbereiding zelfs al de nodige minuten gunde. De clubleiding en de staf houden er rekening mee dat zij binnen nu en een jaar rijp zullen zijn voor de stap naar de hoofdmacht. En dan kan de behulpzame Italiaan weer wijken', concludeert de krant.

Lees meer over:
Plaats reactie

FTS95 +16053

Ik vind dit prima, ofschoon ik het dit seizoen ook al wel met de jeugd had aangedurfd. Geen koopoptie is een goed signaal naar de jeugd. Volgend seizoen ligt daar een plek te verdienen centraal achterin. Je kunt wel zeggen, ja maar het is toch een koopoptie? Als hij het goed doet, wat dan? Dan blokkeert hij dus wel weer de jeugd...Dit is goed zo wat mij betreft.

22-08-2024 08:12

Dollo +911

Het gaat natuurlijk alleen maar om het seintje naar de jeugd deze uitspraak. Misschien was het niet eens mogelijk. Gewoon slim gehandeld dit

22-08-2024 06:45

Steffenhagen +37822

Steeds als ik een standpunt lees van Kroes ben ik geneigd het oneens met hem te zijn . Hij maakt totaal geen goede indruk op mij . Vooral holle retoriek en gelegenheidsargumentatie .

21-08-2024 23:26

Geus +4759

Mooi woord: gelegenheidsargumentatie en spot on!

21-08-2024 23:27

Bassey +8195

In basis een mooie gedachte de jeugd de kans geven, maar je weet ook dat ervaring broodnodig is en je niet heel seizoen op een jong van 19 kan rekenen en zeker niet 16/17.
Hato is een uitzondering maar die gaat ook echt nog wel minder spelen

22-08-2024 07:21

Godenzoon24 +15295

Geweldig verhaal. Geen verplichte koopoptie snap ik. Maar wat nou als hij tegen de verwachtingen in wel een succes wordt? Mooi praatje maar dit is natuurlijk gewoon een slechte zaak huren zonder koopoptie!

21-08-2024 22:55

FlyingDutchMan +17314

Dan zegt Rugani houdoe & Bedankt, ik ga naar een andere mooie club! Waarop iedereen volgend seizoen weer aan het zeiken is dat Sutalo & Verschuren, Mokio of Bouwman een te jong onervaren duo zonder leiderschap is.. Oftewel dan zijn we weer terug bij af

22-08-2024 01:01

gi0vanni +7176

Gezien zijn peperdure salaris is geen koopoptie uitstekend. Je moet niet te veel dure oude spelers in de selectie hebben.

22-08-2024 11:35

Godenzoon24 +15295

Een koopoptie is een optie he geen verplichting! Kijk wat Metz deed met Mikautadze bv.

22-08-2024 12:49

gi0vanni +7176

Mikautadze maar ook Conceicao waren jonge spelers die voorin spelen. Die kunnen veel meer waard worden en hebben een lager salaris.
Mikautadze heeft geen kans gehad maar die wou scheidbaar niet meeverdedigen. Conceicao kon goed voetballen maar had hier een te laag rendement. Ze zijn te vroeg verkocht maar hadden Ajax ook niet kunnen redden. Met Brobbey hebben we Mikautadze niet echt gemist en Conceicao is jammer, op rechts is er een 2e plek beschikbaar.
Rugani is een dure verdediger die volgend jaar 31 is.
Die is te duur in salaris en wordt ongeacht hoe goed hij het doet steeds minder waard. Ajax heeft met Berghuis en Henderson al twee oude spelers met een te hoog salaris. Dus Rugani is niet bruikbaar.

22-08-2024 13:53

Godenzoon24 +15295

Kunt er van alles bij halen om het goed te praten. Feit blijft dat als hij het tegen de verwachtingen in geweldig doet hij gewoon weg is. En een 31 jarige een dik salaris geven als hij een enorme meerwaarde blijkt is juist helemaal niets mis. Met Tadic en Blind daar goede voorbeelden van gezien. Al met al is juist een jaar huren een slechte zaak voor Ajax. Een jaar uit de brand helpen.... en dan? Weer opnieuw beginnen? Huren zonder optie is gewoon armoedig.

22-08-2024 15:13

gi0vanni +7176

Als iets uitleggen iets goed praten is kan ik dat ook over jouw zeggen dat je het wil goedpraten.
Je hoeft het nergens mee eens te zijn maar om dan gelijk daarmee te komen is wat simpel.

Oudere spelers die ook nog eens de positie van verdediger hebben worden ongeacht hoe ze het doen elk jaar minder waard. En nee we zitten niet in het tijdperk van Blind en Tadic toen de contracten betalen geen probleem was.

Tadic en Blind zijn goede voorbeelden van spelers die door hun leeftijd en wisselvallige prestaties heel weinig waard waren. Daarom vertrokken ze voor 0 euro. En heel de situatie waar Ajax nu inzit is armoedig. Ajax heeft beperkte opties.

De verwachting bij Rugani is dat hij zoals de meeste Italiaanse verdedigers groot (1,90) en sterk is. Dus goed in grond en luchtduels. Maar dat als hij hoog op het veld staat hij waarschijnlijk snelheid tekort komt. Dus dan wordt het bij counters gevaarlijk.

22-08-2024 15:27

Godenzoon24 +15295

Dat contract betaal je nu dan toch ook. Zulke spelers haal je niet voor hun financiële waarde ook Blind en Tadic dus niet. Die hebben heel veel geleverd in het elftal wat mooie dingen bereikte en daarmee geld opleverde. Dus wat zeg je nou? De wisselvallige prestaties van Blind en Tadic?????? Tadic was mvp van zijn eerste tot zijn laatste seizoen.

22-08-2024 23:36

gi0vanni +7176

Dat is wat ik bedoel, we leven niet in het tijdperk van Tadic en Blind en Ajax kan zulke contracten helemaal niet betalen. Daarom halen ze ook bijna geen spelers deze zomer.
En als we alleen de statistieken erbij pakken in het anderhalve laatste jaar dan was vooral Tadic geweldig. Maar als we al die wedstrijden even terug kijken dan zaten er heel veel bij die gewoon heel slecht waren van zowel Blind als Tadic. Waarom denk je dat ze gratis zijn vertrokken? Dat was niet omdat ze mvp waren.
Toen ze hier kwamen hadden we een sterk team en deden ze het fantastisch. Goed is goed. Maar het is geen 2018 meer en het laatste anderhalf jaar toen het team minder werd deden ze het vaak heel slecht. Niet goed is niet goed.

23-08-2024 11:04

Godenzoon24 +15295

Nog steeds geen idee waarom Tadic weg mocht gratis. Dat hij wilde wel. Die zag de ellende al aankomen. Maar goed jij wil zeggen dat alles onder Mislintat met een goede reden gebeurde? Dus dat hij gratis weg mocht als argument gebruiken dat hij niet zo goed was is natuurlijk onzin. Ook Blind bewijst bij Girona dat het helemaal nog niet op was maar dat hij wel goed gebruikt moet worden. Was ook al belachelijk dat de dure mislukking Bergwijn gehaald werd en Tadic van zijn plek verdreef. Dat jaar was hij minder als hij op rechts moest ja. En toch nog steeds meeste goals en assists oftewel mvp van de eredivisie! Ja die moet gratis weg pfff.

En wat het ermee te maken heeft dat het niet het tijdperk Tadic Blind is is me ook een raadsel. Want juist dat tijdperk moet je nastreven. En dat werd behaal met een mix van talent en ervaring. Ervaren spelers net onder de top die met hun manier van spelen wel top waren. Nu ben ik sceptisch over het niveau van Rugani, maar mocht hij het goed doen ben je hen meteen kwijt of betaal je nog de hoofdprijs. Dat Ajax nu geen geld in kas heeft staat er ook los van. Een evt koopOPTIE betaal je pss volgend seizoen en is een optie dus geen verplichting. Maar verkoopt Ajax wat nu of komende periodes dan kon een definitieve overstap wel mogelijk zijn mits je die optie had. Want Ajax heeft geen schulden. Alleen een te hoog salarishuis en geen geld in kas( door veel verkopen in termijnen en Mislintat die alles zo in een keer aftikken! Dat is anders dan het vermogen wat nog prima is.

23-08-2024 11:36

Ewald +6713

Laten we gewoon in godsnaam hopen dat hij goed uitpakt en de verdediging een extra boost gaat geven.

21-08-2024 22:45

FysioPat020 +25688

Geen koopoptie bedongen 😅😅
Stel je voor dat die gozer wél ver boven verwachting presteert. Is doorstroom belangrijk? Heel zeker.
Maar we kunnen het ons niet permitteren op doorstroom te wachten die het niveau niet haalt. Wat heb je bij een koopoptie te verliezen?

21-08-2024 22:14

fcbalophetdak14 +1338

Hij heeft een contract tot 2026, dus als het goed bevalt kan je hem dan nog voor een leuk prijsje over nemen aangezien hij dan nog maar een jarig contract heeft

21-08-2024 22:20

Breuk +25134

Het is ook nooit goed hè

21-08-2024 22:23

Jeugd +24736

KoopOPTIE
Het is toch geen koop garantie, wat is dit nou weer voor slap gezever?

21-08-2024 22:03

Maxwell_5 +6977

1. Een koopoptie met de mogelijkheid om een optie te lichten indien je dat wil tegen of na bepaalde voorwaarden.

2. Een verplichte koopoptie, je mag deze speler huren tegen voorwaarde X (bijvoorbeeld de huidige club blijft een deel van het salaris doorbetalen) maar dan ben je wel verplicht om hem daarna over te kopen.

21-08-2024 22:48

Ricoteb +53174

Maar stel Verschuren, Bouwman en/of Mokio gaan inderdaad binnen nu en een jaar doorbreken, is er dan geen routine meer nodig? Of coaching? Lijkt me sterk dat je elk jaar tijdelijk wat ervaren spelers erbij haalt, die moet je ook juist intern hebben. Stel Farioli vertrekt na dit seizoen, is het toch lekker dat je een ervaren jongen als Rugani al een tijdje bij hebt die de jonge jongens wegwijs kan maken.

21-08-2024 21:41

Ajax27 +19138

Dat is het voordeel met ervaren jongens, die hoeven niet zo lang te wennen. Zeker niet als ze al bekend zijn met de eredivisie, of zelfs met Ajax.

Rugani is wat dat betreft een beetje een vreemde, hij kent de Nederlandse taal niet, de eredivisie niet, Ajax niet, hij heeft niet de afgelopen 10 jaar 400+ wedstrijden gespeeld. Het is de eeuwige bankzitter die hier en daar bij blessures al 10 jaar lang af en toe maf invallen maar verder vooral de bank warm houdt. Ervaring overbrengen? Welke ervaring?

21-08-2024 22:10

trodat4030 +96589

De man heeft zo´n 24 duizend minuten in de benen over zn hele carriere, hoezo niet ervaren? Omdat hij niet alles speelde? Hij speelde ook niet niets... Daarbij stond hij ook 9 jaar elke dag bij Juve op het trainingsveld, daar leer je ook t 1 en ander lijkt me.

21-08-2024 22:33

Ajax27 +19138

Ja dan kijk je even snel op transfermarkt en noem je het getalletje wat je daar ziet. Als je iets beter kijkt naar die getallen zie je dat die eerste jaren jeugdjaren waren in de o19. Dus tel er maar 4000 van af. Zit je op 20.000

Daarna is ie aan het begin van z'n carrière bij Empoli gestart. Eerste jaar Serie B, daarna Serie A. Daar heeft ie 2 volle seizoenen gespeeld en zo'n 8000 minuten gevoetbald. Dan zitten we pas in 2015.

De andere 12.000 minuten heeft ie uitgesmeerd over zo'n 170 wedstrijden in 9 seizoenen tijd. Dat kun je recht lullen wat je wilt... maar als je gemiddeld in 10-20 van de mogelijke 60-70 wedstrijden mag spelen ben je gewoon een veredelde bankzitter.

Hin komt echt niet met een status binnen zoals iemand als Eriksen zou binnenkomen, of Henderson, of Tadic of Blind. Ik hoop echt dat ie wat toevoegt... maar ik verwacht niet heel veel minuten van m.

22-08-2024 08:56

Amp +37643

Raar. Als die jonkies door komen is er ineens geen routine en leiderschap meer nodig? Of denken ze dat volgend seizoen hato, kaplan en rensch de boel wel ff gaan regelen?

21-08-2024 21:28

Koekie87 +20979

Gaan we gewoon weer huren, zijn volgend jaar vast wel weer wat ervaren spelers zijn die tegen die tijd op een zijspoor zijn beland.

21-08-2024 21:30

Amp +37643

Ja of misschien loopt er nog iemand met spijt in de woestenij rond. Wijnaldum ofzo, kan ie henderson opvolgen aangezien hij volgend jaar veilig in de UK terug kan keren (zonder arabisch geld in te leveren)

21-08-2024 21:33

Koekie87 +20979

Of een Marten de Roon die vast nog wel naar Nederland wil terugkeren om zich te willen bewijzen in de top 3 van Nederland.

21-08-2024 21:36

FlyingDutchMan +17314

Jaaa eindelijk, kan niet wachten op Maarten...

22-08-2024 01:12

Koekie87 +20979

Gaat dus gewoon de nieuwe trend worden onder Kroes, zoveel mogelijk huren onder het mom van om de jeugd niet in de weg te staan.

21-08-2024 21:26

DS84 +1847

Die steeds ongeduldiger raakt en na twee wedstrijdjes in Jong al naar het buitenland lonken. Nee dat is lekker

21-08-2024 22:11

wijzijndebeste123 +163632

Is natuurlijk wederom window dressing. Bij n koopoptie heb je namelijk zelf de keuze. Doet hij t goed of ontwikkelen de talenten zich minder snel dan neem je hem en anders doe je t niet.

21-08-2024 21:24

w86 +9387

Is dan dus ook weer gelul vanuit onze Messias. Juventus wilde gewoon die optie niet en het wordt hier als een zoet broodje verkocht..

21-08-2024 21:29

xerr +2509

Wie weet zijn de huur voorwaarden dan anders als koopoptie erbij zit. Zegt niet dat het zo is, maar raar zal het niet zijn.

Bv hogere huur som voor koop optie variant omdat mocht een speler uitblinken, dat er al een prijs is afgesproken. Versus na uitblinken van een speler, de club kopers voor het uit te kiezen hebben.

21-08-2024 21:31

TJHooker +3938

Window dressing? Wat proberen ze, volgens jou, ons niet te laten zien?
Op zich is het helemaal geen vreemd verhaal toch?

21-08-2024 21:50

wijzijndebeste123 +163632

Ze wekken hiermee de indruk alsof geen koopoptie beter is dan wel een koopoptie terwijl dat natuurlijk onzin is.

21-08-2024 21:52

TJHooker +3938

Ik kan me wel voorstellen dat je nu misschien minder salaris hoeft over te nemen. Bij een deal sluiten en er wordt iets gevraagd is het zaak om er iets voor terug te krijgen. Dus wellicht echt een bewuste keuze en misschien wel de voordeligste voor dit jaar.

21-08-2024 21:55

DeKenner +9294

Ergens wel jammer dat jij niet uit het zuiden komt.

21-08-2024 22:59

Ans B +19823

@wijzijndebeste123
Kan zijn, maar zo ontstaan ook complottheorieën: vanuit wantrouwen elke daad, elke reactie uitleggen op een manier die dit wantrouwen staaft. Niemand kan zo'n gedachte weerleggen, maar dat betekent nog niet dat het waar is.
Vanuit die houding kan de tegenpartij (Kroes) dus feitelijk nooit iets goeds doen, tenzij hij met een onomstreden speler komt - wat dan steevast wordt uitgelegd als o, ja hij heeft een goede speler gehaald maar dat valt in het niets bij wat hij voor de rest doet.

Ik heb zelf een groot wantrouwen naar Kroes als mens: hij is een grote flapuit gebleken en lijkt een grote mate van impulsiviteit in zijn karakter te hebben; daarnaast lijkt hij de grenzen op te zoeken van wat kan en niet kan (SEG vs De Vrij-kwestie). Ik kijk dus heel kritisch naar daden/uitspraken die Ajax opnieuw kunnen schaden.
Maar over zijn precieze visie en zijn daden als TD is feitelijk nog heel weinig bekend. En het één (impulsief etc.) sluit het andere (positieve kwaliteiten/daden/uitspraken) niet uit. In dit geval: je kunt dit besluit en de bijbehorende uitspraken van Kroes net zo goed uitleggen als een signaal naar de jonge talenten die achter Rugani zitten: we nemen jullie talent heel serieus en jullie kansen zijn op termijn onveranderd groot.

Ik pleit er sterk voor om niet alles op één manier uit te leggen als je wantrouwen hebt naar Kroes. Aan een hetze of alleen maar negativiteit verspreiden heeft niemand iets.
Dit soort uitspraken en daden zijn multi-interpretabel, dus zou ik zeggen: blijf je daarvan bewust en poneer je wantrouwen niet als een stelling maar b.v. als kanttekening of vraag. Er is niets mis met gedachten (of gevoelens), maar de daden die je eraan verbindt kunnen een cruciaal verschil uitmaken wat betreft positief/negatief, welwillend/kwaadwillend, gezond/ongezond enz. (je snapt dat ik dit in het algemeen bedoel?).

Concreter wat betreft koopoptie: ja, je hebt dan nog steeds de eigen keuze, maar het grote verschil is dat je nu al duidelijkheid geeft over je intenties - zowel naar je eigen spelers, naar Rugani als naar Juventus. Daarnaast kan spelen dat je - door die optie niet te bedingen - betere voorwaarden kunt bedingen over ándere zaken, zoals de huurprijs/salariskosten. In theorie kan de situatie nu zo zijn , dat Ajax goedkoper uit is met de huur van Rugani en de verhuur van Medic, terwijl ze een - op papier - betere speler hebben binnengehaald.

22-08-2024 10:09

Sportvolgert +40403

Rare reden je kan een optie natuurlijk ook gewoon niet lichten. Maar ja

21-08-2024 21:22

Babangida83 +23894

Nee, ze willen hem dus sowieso niet lichten. Dan hoef je hem er ook niet in te onderhandelen. Je kunt dan beter onderhandelen om minder salaris te hoeven te betalen aan Juve.

Als je één kaart niet vraagt, kun je een andere kaart nog vragen. Is gewoon beter onderhandeld zo, maar men wil er liever iets slechts in zien.

Vanuit de strategie van Ajax is nu al bepaald om die jongens te brengen. Want dat moet je als Ajax kunnen. Dus ze gaan er nu alles aan doen om die jongens klaar te stomen.

21-08-2024 21:30

Sportvolgert +40403

Dus als hij nu de beste speler is dit seizoen dan is het gewoon jammer en tot ziens. En waarom is die nu goedkoper dan met optie?

21-08-2024 21:31

Babangida83 +23894

Zo'n optie is voor de verkopende club namelijk helemaal niet interessant. Als de kopende club de optie licht, dan heeft hij t blijkbaar goed gedaan. Anders licht de club hem niet, en onderhandelt het daarna een lagere prijs, als het de speler toch nog wil.

21-08-2024 21:38

Sportvolgert +40403

Tja dat hangt dan van de hoogte van de optie af toch.

21-08-2024 21:40

GAjax31 +16078

Je kunt toch gewoon een optie tot koop erbij doen? Dat doet Ajax ook met de spelers die het zelf verhuurd.. Als hij echt een meerwaarde blijkt, kun je hem wel overnemen. En mochten er volgend seizoen toch al talenten klaar staan om het over te nemen, dan licht je de optie niet..

Misschien dat Juventus het niet wou hoor, dat kan, maar om het zeer bewust van Kroes te noemen vind ik vreemd. Vanuit het perspectief van Ajax is het natuurlijk veel gunstiger om er wel een optie tot koop bij te doen.

21-08-2024 21:21

Been +12476

Nee stel je voor dat je de optie hebt om m te kopen, dan heb je wel een probleem mocht t een schot in de roos zijn.

21-08-2024 21:19

Koningtoto +60284

Aha. Is dat ook weer helder. Waar blijft de rest?

21-08-2024 21:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.