Derksen noemt komst Neres 'grote gok'

door Bart Veenstra 21

Derksen noemt komst Neres 'grote gok'

door Bart Veenstra 21

Laatst geüpdatet

Voetbalanalist Johan Derksen vindt dat Ajax een behoorlijk risico heeft genomen door voor een bedrag van twaalf tot maximaal vijftien miljoen euro David Neres over te nemen van Sao Paulo. Dat vertelt de journalist tijdens Doordekken van Voetbal Inside.

'Ze nemen een grote gok. Ik hoop dat het een groot talent is, dat hij wat toevoegt. Met de aanstormende jeugd staat het wel haaks op het beleid', begint Derksen. 'Als dit geen extreem talent is en niet meteen presteert, staan ze op zijn Hollands gezegd "voor lul". Het is altijd een gok, een Zuid-Amerikaan in Europa, een totaal andere cultuur. En die Engelse clubs, die veel meer geld hebben, die slapen toch niet? Die hebben ook hun contacten in Zuid-Amerika. Ze halen wel b-talenten uit Nederland, waarom deze jongen dan niet?'

Een aantal jaar geleden haalde Ajax voor veel geld Miralem Sulejmani op bij SC Heerenveen. Derksen herinnert dat hij erover schreef toen hij nog bij Voetbal International werkte. 'Ik schreef: Van Basten koopt het kampioenschap. Hij was de ster van de Nederlandse velden, ik was het honderd procent eens met die aankoop. Niemand zei ook dat Ajax een grote fout maakte, maar hij heeft er niets van gebakken. Sterker nog, hij heeft er daarna nooit meer iets van gebakken.'

Tim Krul
Verder sprak Derksen ook over het vertrek van Tim Krul bij Ajax. 'Dat is heel verstandig. Die jongen kan er niets aan doen, het is een samenloop van omstandigheden. Die jonge keeper bij Ajax (André Onana, red.) doet het naar behoren en ik kan me voorstellen dat Ajax in hem investeert. Hij wordt steeds meer waard en Krul kwam alleen langs om even fit te worden. Ik begreep het huren van Krul, maar het is nu voor alle partijen het beste dat hij naar AZ gaat.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Redrum +96198

Ajax heeft een gigantisch eigen vermogen, er zijn een heleboel overbodige spelers van de salarislijst af en ze hebben deze transferperiode ongeveer 25 miljoen binnen gehaald door verkoop van spelers. Hoe kan iemand deze transfer dan in vredesnaam nog een gok noemen hahaha. Stel je voor dat hij geen pepernoot raakt, wat dan? Dan is er helemaal niets aan de hand. Dan is het gewoon erg jammer en meer niet.

02-02-2017 10:35

4xbestevaneurop +0

Sulejmani speelde een half jaartje goed bij een subtopper en was inclusief jaren salaris meer dan 20 mil waard. Voorbeeldje: Ziyech is als zeker 2 jaar 1 vd beste in NL.
Van Basten noemde niet zo lang terug Cruijff's plan 1 grote poppenkast, terwijl hij miljoenen over de balk gooide en Ajax in 2010 diepe schulden had. Zijn rotzooi was opgeruimd, en dan nog commentaar hebben ook. Alleen bij Football manager kunnen spelers als Wielaert en Delorge ooit bij Ajax spelen..Moet je gewoon de rest van je leven je mondje dichthouden met dat soort fratsen.
Psv is jaloers omdat zij geen +10 kunnen leggen voor een braziliaans toptalent, terwijl ze vroeger romario en ronaldo wel hadden.
En Derksen? Kwam jaren bij Cruijff over de vloer en is journalist. Maar hoorde je hem toen Cruijff in zijn boek de vloer aanveegde met mensen die nog binnen Ajax zitten? Nee, niets of niemand hoorde je erover. Alsof ze alleen de eerste 10 bladzijde lazen, of de rest wel maar Cruijff toch niet meer serieus nemen aangezien hij dood is.
Wacht maar tot ajax weer een finale haalt, zal ik Gijp en ook Derksen en iedereen die het onmogelijk had geacht heel hard uitlachen. Niemand kan ons stoppen want Ajax komt altijd weer bovendrijven. Jaren 60 waren we nergens, begin/midden jaren 80 Europees niks en daarna binnen 9 jr 5 europese finales, komt altijd weer goed ondanks de financiele verschillen die er vroeger ook al waren.

02-02-2017 10:29

Joop50 +0

die jongen krijgt helemaal nog geen werkvergunning in Engeland. . slap gelul weer dus

02-02-2017 08:51

Shoto +0

Ajax is goed bezig. De beelden die ik gezien heb zeggen genoeg. Alleen hopen dat hij leert samenspelen :). Psv koop spelers van maximaal 7 miljoen las ik net. Dat betekend dat de verkopen evenredig lager zullen zijn dan bij Ajax. Als Ajax goed blijft investeren en duurdere spelers durft te kopen kan er op termijn ook een meer dragende speler gekocht worden. Als dit zo doorgaat zie je over een jaar of 5 dat Ajax structureel boven de rest van Nederland zal blijven uitsteken. Zoals bayern m in Duitsland.

02-02-2017 08:15

wladimir +3059

Ajax had allang het Bayern van Nederland moeten zijn. Door de jeugdige selecties en de waardeloze breedte aankopen van de afgelopen jaren kunnen PSV en Feyenoord blijven aanhaken.

02-02-2017 10:24

Leo252 +1

Elke nieuwe speler kan je als een gok betitelen maar wie niet waagt die niet wint. Voor mij gezien de scouting een zeer verantwoorde investering. Complimenten voor het binnenhalen van zo'n talent.

02-02-2017 08:11

Sulejmanibesteaankoopooit +2

Ajax moet deze gokjes nemen, anders kunnen ze niemand meer halen. Net als bij sanchez moet je zo iemand halen voordat hij echt los komt. Anders ben je echt kansloos en betaal je minstens 20-30 miljoen voor zo'n gozer (zie de transfers van psg en real met Brazilianen de afgelopen tijd) .
ze verkopen hem sowieso voor minstens 6 miljoen, als je ziet dat iemand die teruggezet wordt naar het 2e (ghazi) voor 9 miljoen wordt verkocht en iemand die niet speelt (bazoer) voor 12 miljoen wordt verkocht.
wanneer dit categorie spelers presteert komen ze niet meer naar ajax, dus ik heb graag dat ze een gok nemen. Het jeugdbeleid is goed, er hoeft er maar een door te breken zoals dolberg om je geld terug te verdienen, soms verdien je zelfs eerder het dubbele zoals bij antonucci.
Wanneer er een speler in de eredivisie loopt zoals Ziyech dan wordt hij gekocht, wanneer er twijfels zijn bij een eredivisietalent dan wordt hij niet gehaald. Al met al een goede zaak. Er mag goed worden uitgegeven voor spelers die we niet in de jeugd hebben, en de rest moet aangevuld worden met jeugd.
Laten we hopen dat als Neres faalt er niet weer een angst bij ajax insluipt zoals bij de uiteindelijk slechtste aankoop van ajax ooit, sulejmani, maar dat men met Amsterdamse bluf gewoon door blijft gaan.

met Peter Bosz hebben we een uitstekende trainer die het voetbal nastreeft wat we willen zien in de arena, en ik hoop dat hij lang blijft als trainer.
Op naar de landstitel en laten we met zijn allen de club door dik en dun blijven steunen!

02-02-2017 04:00

mvdk +44137 moderator

Dus omdat 1 grote aankoop mislukt moet je gelijk geen dure aankoop meer doen? Dan kan Manchester United wel opgeheven worden.

Daarnaast is 12/15 miljoen niets op de internationale markt. Het is 2017, dus als hij niet slaagt kan hij altijd nog voor hetzelfde bedrag naar China. Brazilianen liggen altijd goed in de markt.

02-02-2017 03:05

insectenverdelg +23477

volgens mij wel dure aankopen maar wel waar t risico iets kleiner is.

02-02-2017 07:49

MarkCarolus +0

"Het is het huidige jaar".

Ik vraag me altijd af of die uitspraak ook in het jaar 0 al gedaan werdt.
Ajax draait kwa budget zonder transfer inkomsten MINDER dan Burnley op de bodem van de Premier League.
Manchester United draait kwa budget 6 keer zo veel als Ajax.... MET transfer inkomsten.

Met andere woorden, voor Ajax is 12 miljoen vegelijkbaar met 66 miljoen voor Manchester United.
Pogba en Martial hebben een aardige duit gekost, maar hoeveel denk jij dat de gemidelde Manchester United transfer kost?
Ik zelf denk ergens tussen de 30 en de 40 miljoen, wat vegelijkbaar is met 5 to 8 miljoen voor Ajax.

02-02-2017 09:45

mvdk +44137 moderator

Normaal zou ik je misschien gelijk geven, maar dit jaar ligt het totaal anders. Er is meer dan 80 miljoen binnen gekomen, dus dan is 38 miljoen uitgeven totaal geen risico. 38 miljoen Ziyech, Sanchez, Cassierra, Neres.

Ziyech en Sanchez zijn dat bedrag nu al aan het terugbetalen.

03-02-2017 04:18

Inhartennieren +665

Jongens neem alstublieft die Derksen niet te serieus meer.

01-02-2017 23:54

Fredschuit1 +1536

Wat een onzin toch.. In principe ruil je Bazoer (overbodige middenvelder) voor David Neres (gewenste aanvaller). Je verkoopt voor heel veel geld 3 spelers met bijhorende salarissen die niet meer in de toekomst plannen voor zouden komen en je haalt voor minder van het geld een veelbelovend talent terug. En dan het een 'grote' risico noemen. Lariekoek..

01-02-2017 23:38

Ajax412 +1326

Derksen is nep en doet alles voor de kijkcijfers, hij draait elke week van mening. Nog steeds heerlijk om dat filmpje terug te kijken waarin Van Basten hem eens de wind van voren geeft. Hij was zo uit geluld.

01-02-2017 23:42

geronimo +4

Dit soort dingen zei ook over de 2 Columbianen half jaar geleden

01-02-2017 23:04

Willem410 +3132

De Engelse halen hem nog niet omdat hij pas 7 wedsrtijden in het eerste heeft gespeeld, als hij na een jaar daar spelen de ster van Sao Paulo is dan ben je sowiso kansloos.
Ajax moet dus wel gokken als ze zo`n talent willen hebben om de grote clubs voor te zijn, het werk van de scout is in deze dus cruciaal maar het vertrouwen in veltmate is blijkbaar erg groot.
Vergelijk het een beetje met Dolberg, speelt nu een halfjaar erg leuk en iedereen ziet dat deze jongen waarschijnlijk een grote potentie heeft, de grote clubs sturen hun scouts maar willen bevestiging over lange termijn.
Als hij straks een paar wedstrijden beslist in de EL en als het kan Ajax met nog een stuk of 10 goals na de titel schiet dan staan alle Europese topclubs op de stoep, wil je hem als Napoli ofzo kopen dan zal je dus nu toe moeten slaan, alleen heeft Ajax het geld toch niet nodig dus verkopen hem niet.
Sao paulo heeft het wel nodig dus daarom heeft Ajax nu de kans.

01-02-2017 22:26

insectenverdelg +23477

Als en als. Maar de jongen is nog steeds 29 en de kans dat hij grillig is is groot. door t bedrag dat Ajax heeft neergelegd zijn de verwachting gen zoals bij jou nu ook torenhoog. Dat is lastig om daar direct aan te voldoen. geloof me. Zeker met t ontbreken van ervaring. Ik hoop echt dat hij slaagt, maar hij moet nog steeds alles bewijzen.

01-02-2017 22:35

JPC40 +3

Neres is 19.

01-02-2017 22:58

insectenverdelg +23477

typefout. juist 29 is t probleem.

01-02-2017 23:51

gi0vanni +7285

29 en ontbreken van ervaring.... o.0

Ooo hier onder staat het al haha.

01-02-2017 23:52

insectenverdelg +23477

19 bedoel ik natuurlijk.

02-02-2017 00:05

BRAMHOUTEN +3813

Een gok, ze hebben het geld, geld op de bank laten staan schiet ook niet op. We zijn hier goed in mensen al af te schrijven zonder dat ze nog een bal hebben aangeraakt. Steun die jongen gewoon en kijk niet naar wat hij heeft gekost, kan die jongen niks aan doen

01-02-2017 21:56

swing +2349

Derksen*zucht*

01-02-2017 21:09

strafschop +3

Toch wel, aangezien Neres nul interlands achter zijn naam heeft.

En dan is zijn kans op een werkvergunning in Engeland nul.

In zijn geval hadden dat er minimaal vier moeten zijn in de laatste 12 maanden.

01-02-2017 21:31

insectenverdelg +23477

maar t moraal dat t een gok is, omdat om te slagen meer nodig is dan alleen goed te kunnen voetballen, blijft gewoon staan.

01-02-2017 21:37

strafschop +3

Vanzelfsprekend

01-02-2017 21:57

insectenverdelg +23477

Waar iedereen hier doet hij Neres al 100 wedstrijden heeft zien spelen, heeft Dertien t nergens over zijn kwaliteiten. En terecht. Deze jongen zal ongetwijfeld kunnen voetballen. Maar om te slagen is er veel meer dan dat nodig. Had liever voor zo' n bedrag een speler gezien die al iets verder was. Zoals Ziyech dit jaar.Gewoon omdat dat en beter is uit te leggen aan jongen talenten, het team er meer direct aan heeft en het risico minder groot is. Had dus liever een speler als Lozano gezien. ik hoop dat Neres t totaal gaat waarmaken, maar t is wel gokken met veel geld.

01-02-2017 20:59

WyZynDeBeste +2

Hier ben ik het wel mee eens. Het is gewoon een gok, maar dat is elke aankoop bij een topclub.

01-02-2017 20:23

fan36 +219

Wat kraamt "de snor" toch weer onzin uit. Haaks op het beleid vanwege aanstormend talent?
Er is momenteel 1 buitenspeler die doorbreekt en dat is Kluivert, die ook linksbuiten kan.
Verder zijn de 4 posities (incl. Jong Ajax) met Traoré (tot de zomer), Younes, Cerny, Kluivert, Clement en Dekker (beide geblesserd) heel dun bezet. Van Clement en Dekker is het maar de vraag of zij het 1e gaan halen (als buitenspeler). En in de A1 loopt verder geen talent wat het 1e gaat halen als buitenspeler, wellicht Noa Lang maar men ziet in hem toch een middenvelder.

01-02-2017 20:18

Ajaccus +10

Ik ben het niet vaak eens met Johan maar nu wel. Het geval Krul is sowieso een duidelijke zaak. Maar David Neres zal de eerste tijd heel intensief begeleid moeten worden door Ajax, veel meer op het vlak van cultuur, taal en klimaat dan waar het allemaal om gaat, het voetbal.

01-02-2017 20:16

Biss +10314

Voetbal in zuid amerika is hetzelfde spelletje als voetbal in europa. Gewoon focus op voetbal houden en niet teveel druk er op leggen als club/fans. Media zal dat zeker gaan doen, maar die proberen talent sowieso altijd kapot te schrijven of ze nu uit Brazilie, Amsterdam of Terschelling komen.
Ik heb er alle vertrouwen in dat onze andere zuid amerikaanse boys Neres kunnen begeleiden om de focus te houden.

01-02-2017 20:25

Caparzo +4244

Hij zegt zelden 4 waarheden in één keer, Neres is een gok (dat is het in zekere zin altijd), om Sulejmani werd geschreeuwd, door iedereen, koste-wat-kost (die gok pakte dus niet goed uit). En Krul, het is exact zoals hij zegt. De 4e waarheid dan, vaag idd dat die jongen nog niet is Spanje of Engeland zat, als het echt zo'n mega-talent uit de buitencategorie is. Da's wel dingetje..

01-02-2017 20:14

Rdk1983 +4

Hij heeft zelf n grote gok

01-02-2017 20:11

robert R. +2

Het is ook een gok. Maar, als Wesseling, van der Zee en veldmate alle 3 positief zijn moet je echt wel wat kunnen.

01-02-2017 20:00

Redrum +96198

Zucht.. Wie gaat het Johan uitleggen?

01-02-2017 19:56

fanvooraltijd +6817

Er valt niks uit te leggen. Derksen wil graag ergens tegen aanschoppen. Nu dekt hij zich in door geen standpunt in te nemen.

01-02-2017 19:59

Ajax77 +0

welke regelgeving bedoel je?

01-02-2017 20:06

OpNaarNummer4 +1975

Buiten de EU een werkvergunning krijgen is heel moeilijk als je niet veel hebt gepresteerd. Dat bedoelt ie denk ik.

01-02-2017 20:11

Ferd +38560

Heeft ook te maken met de stand op de wereldranglijst, zuid Afrika staat te laag, daarom kon Serero niet naar Engeland.

02-02-2017 05:17
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.