Wöber: 'Ajax zei dat het er voor mij niet goed uitziet'

door Bart Veenstra 47

Wöber: 'Ajax zei dat het er voor mij niet goed uitziet'

door Bart Veenstra 47

Laatst geüpdatet

Maximilian Wöber heeft naar eigen zeggen een hele moeilijke beslissing moeten maken door Ajax in te ruilen voor het Spaanse Sevilla. De Oostenrijker had in Amsterdam echter weinig perspectief, terwijl bij zijn nieuwe club een basisplaats lonkt, zo vertelt hij in een afscheidsinterview met Ajax TV.

'Het was een hele moeilijke beslissing voor mij. Ik heb van mijn ouders geleerd een lijstje met plus- en minpunten te maken. Het lijstje met de meest overtuigende punten is wat je moet doen en dat heb ik ook gedaan', zegt Wöber, die veel sprak met Sevilla. 'Maar ook met de trainer hier. Toen werd duidelijk dat het voor mijn perspectief beter is om verder te gaan. Ik ben er deels verdrietig over, maar ik ben ook blij met deze stap.'

Wöber legt uit waarom hij zo blij is met zijn transfer naar Sevilla. 'Sevilla heeft aangegeven dat zij met drie verdedigers willen gaan spelen en ik ben de enige linksbenige. Ik heb een goede kans dat ik - ik moet er natuurlijk wel alles voor doen - ga spelen. Hier (bij Ajax, red.) werd gezegd dat het er voor mij niet goed uitziet. Daarom heb ik meer perspectief bij Sevilla en wil ik daarheen.'

'Lange gekke avonden na Europese wedstrijden'

Ondanks zijn vertrek kijkt Wöber 'heel positief' terug op zijn tijd bij Ajax. Privé zou het een moeilijke tijd zijn geweest, maar de Oostenrijker blikt desondanks terug op een 'te gekke periode'. 'Ik heb zoveel plezier gehad, zoveel geleerd en zoveel nieuwe ervaringen opgedaan. Ik ben blij dat ik van Wenen naar Amsterdam ben gegaan en ik ga het missen.'

Wöber had op sportief vlak wel meer verwacht van zijn periode bij Ajax. Na een goede eerste seizoenshelft - waarin hij bijna twintig duels speelde - ging het mis. 'Toen kwam de blessure en de trainerswissel. Alles veranderde, ik was niet meer honderd procent. Nu staat er een heel goed team dat ook op Europees niveau mee kan. Dan is het heel lastig om bij de eerste elf te komen.'

De verdediger genoot vooral van de lange gekke avonden na Europese uitwedstrijden. 'Het stond al in de media, haha. We waren uit geweest na Bayern München en hadden veel lol', glimlacht Wöber. 'Maar ook in Lissabon en in Athene. Dat zijn ook belangrijke dingen om te doen als team. Het gaat er dan niet om dat je dan erg dronken wordt, maar om het plezier dat je met elkaar hebt. Om het met elkaar te vieren. Dat zijn momenten die ik nooit meer ga vergeten. Ik ga al mijn teamgenoten missen.'

Meer lezen over Wöber? Dat kan! Een jaar geleden was de Oostenrijker onderwerp van gesprek in Het Verhaal Achter. Zijn ouders, zus Sophie en beste vriend Simon Weber vertelden uitgebreid over hem.

Op 11 en 12 januari gratis bedrukking op het Ajax-uitshirt in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

PetrusKeizer +10739

wat zagen ze nou precies in Wober toen ze hem haalden en wat zien ze nou uiteindelijk niet in hem nu ze hem wegdoen. Ik zou hem in elk geval zelf niet wegdoen wegens een gevalletje mislukte sliding.

14-01-2019 18:58

bossalinie +85

wat een topgozer

13-01-2019 12:41

joodje! +0

Ontzettend positieve en reëele jongen. Ik gun hem het allerbeste bij Sevilla en in zijn verdere carrière. Had bij Ajax wel een rol voor hem zien weggelegd als sobere stopper naast een voetballende RCV (De Ligt), zoals hij die met verve vervulde in cruciale CL wedstrijden tegen een topspits als Lewandowski. Die rode kaart beschouw ik liever als onbeholpenheid bij zijn positieve geldingsdrang en de scheidsrechter die gedurende 1 minuut de grip op de wedstrijd verloor.

Toch bekruipt je het gevoel dat ze achter de schermen misschien bezig zijn met Vertonghen. Ze laten de enige échte linksbenige CV relatief makkelijk laten gaan, terwijl ze bij Neres wel lijken dwars te liggen, ondanks de (veel hogere) bedragen die er genoemd worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Ik ben heel benieuwd!

13-01-2019 00:22

FrancescosRavioli +15351

Verhuur was beter geweest. Zeker omdat de Ligt vertrekt en Ziyech en FDJ vertrekken. Als Blind dan wordt doorgeschoven zou Wober gewoon basis hebben gestaan.

13-01-2019 00:07

Yeshyeshyall +10973

Nou hopen dan maar dat Blind niet geblesseed raakt en we achteraf moeten constateren dat Magallan toch beter op rechts is en dat een goede vervanger voor Blind ons heeft opgebroken. Ok weet dat het wat vergezocht is maar ik was wel een liefhebber van Wober dus vindt het gewoon jammer. Ws is Magallan ook prima stand in

12-01-2019 18:37

Gonzo +4778

Ten Hag zag het kennelijk niet zitten in Wober. Hij stelde hem niet op tegen PSV en gebruikte hem als inval linksback, wat totaal niet zijn positie was. Daarom zag het er niet goed uit voor hem en werd hij in de richting van de uitgang gedrongen.
Vorig seizoen zag Ten Hag het niet zitten in Viergever en werd diens contract niet verlengd. Nick laat zien dat hij een heel behoorlijke LCV is dit seizoen.
Een trainer heeft liever door hem aangetrokken spelers dan die van zijn voorganger. Vooral op posities waar enige twijfel is. Soms pakt dat goed uit en soms wat minder. Labyad van de wishlist heeft tot nu toe niet echt weten te overtuigen.

12-01-2019 16:39

Raydo +1523

Van Viergever stond anderhalf jaar geleden al vast dat ze hem transfervrij zouden laten gaan. Heeft Ten Hag niks mee te maken gehad.

12-01-2019 17:03

Gonzo +4778

Als hij hem willen houden was Viergever echt verlengd.

12-01-2019 18:55

Raydo +1523

Nee hoor.

13-01-2019 00:25

Liam +12

Ongelooflijk domme actie was dit zeg. Nu maken ze PSV sterker. Waarom ze hem destijds dan niet naar Stuttgart lieten gaan voor 3 miljoen is nog steeds een onopgehelderd mysterie.
Ik vind jammer dat Max weggaat. Lag volgens mij extreem goed in de groep (als ik die filmpjes op Ajax tv zo bekeek) en had gewoon potentie om een behoorlijk goeie LCV te worden. Vreemde actie dit.

12-01-2019 21:54

Raydo +1523

Dat is geen mysterie. Hij was nog één seizoen nodig ter overbrugging, daarna zou hij plaats moeten maken voor Wöber. Een contractverlenging (met bijhorend tekengeld en salarisverhoging) was uiteraard geen optie, want uiteindelijk is het niveau van Viergever niet dat wat je zou moeten nastreven als Ajax.

13-01-2019 00:24

Bullmajor +311

En toch heeft Nick de nodige foutjes gemaakt, dit seizoen. Denk aan NAC uit (volle handsbal, maar geen pingel...) Alleen heeft dat helaas niet tot puntverlies geleid.

14-01-2019 17:00

gi0vanni +7289

Ik zie nog steeds niet in wat er mis is met 2 backup's voor het centrum. Had Wober dan in de zomer verkocht. Deze jongen deed het in 't begin prima, dus hij moet toch wel iets kunnen. We gaan zien of de nieuwe aanwinst een versterking is ten opzichte van Wober.

12-01-2019 15:32

Schwalbino +11

Je ziet gewoon dat het accent dit seizoen meer op presteren ligt dan op ontwikkeling. Is dat erg? Op termijn (seizoen na seizoen) wel. Moet je dan altijd het accent op ontwikkeling leggen? Nee, af en toe mag je aan presteren voorrang geven. Zolang je maar begrijpt dat ontwikkeling Ajax altijd in de zetel heeft gebracht om te presteren. Het is proberen te oogsten. Daarna moet er weer gezaaid worden.

Wel vind ik dat het nu wel een beetje genoeg is met het aankopen van ervaren spelers van 25 of ouder. Het mooie en bijzondere van Ajax heb ik (naast het voetbal) altijd gevonden dat je de ontwikkeling van spelers van begin af kunt volgen. Zo vind ik het steeds boeiend om te horen hoe ex-Ajacieden het doen bij hun clubs. Sommige spelers volg ik ook door wedstrijden te kijken.

12-01-2019 15:24

Web +178830

Voor een basis plaats bij Ajax komt hij te kort.
Matige techniek, veel persoonlijke fouten.
Als je in je eigen zestien speelt kan hij goed mee, maar met ruimte in de rug matig
Ik snap werkelijk niet dat de meesten dat niet zien.
Ajax legt de lat hoger

12-01-2019 14:27

AlexIbarra +19290

Wöber lijkt me een typische Ajax-speler in de categorie Riedewald, Blind, Schöne.
Nuttige speler met prima kwaliteiten als hij eenmaal ritme heeft en zijn rol kent in een goed lopend team.

Maar nee, hij is geen specialist. Geen slager, hardloper of CV die er 10 per jaar inkopt. Ook geen ervaren verdediger die nooit fouten maakt en de rest neerzet.
Aangezien we nu Blind hebben wordt het voor hem lastig om in een goed ritme te komen en zich te ontwikkelen. Als we vorige winter een rechtsback voor 20 miljoen uit Engeland hadden gehaald, zat Mazraoui nu waarschijnlijk in dezelfde situatie.

Soms moet je ook een beetje mazzel hebben.

12-01-2019 17:16

Web +178830

Daar zit wat in, maar wil je hem dan in de basis zien nu?
Je gaat toch niet het centrum De Ligt - Blind uit elkaar halen.
Ajax wil kampioen worden. Wij toch ook

12-01-2019 18:49

RusselWestbrook +21

Want Wober boodt die zekerheid wel?

Hou gewoon op joh, geef toe dat je ongelijk hebt, maar hou op met deze gekkigheid.

12-01-2019 20:21

waayop +882

Wöber is een speler die nog volop in ontwikkeling is en een slimme gast, hij zal beter worden. Daarom jammer dat ie weg gaat.

12-01-2019 18:18

NUL20 +335

Goed, doorselecteren, hoort er ook bij anders heb je straks weer een selectie van 40 man.

Aan de bal met ruimte bakte hij er altijd erg weinig van, zeker vanaf de back positie.
Verdedigend wel prima.

12-01-2019 14:07

Tinus +10389

Doorselecteren is prima, maar het is gewoon een zeer getalenteerde jongen die je nu laat gaan. Hij is 20 en heeft vorig jaar al meerdere wedstrijden gespeeld waarbij hij een goed niveau haalde. Ik ben het ook niet met je eens dat hij er niets van bakt met ruimte, want ik vind zijn aanvallende inzicht juist prima. Hij heeft de afgelopen tijd goede wedstrijden met mindere afgewisseld, maar ben ervan overtuigd dat hij echt een hele goede centrale verdediger zou worden voor ons. Maar alleen als hij het volle vertrouwen zou krijgen van de trainer. En dat is nu eenmaal niet het sterke punt van deze trainer. Ik begrijp in zijn geval dan ook dat hij deze transfer wilde. Hij is altijd heel positief over Ajax geweest en vond het echt een eer om voor ons te spelen. Ik hoop het allerbeste voor hem!

12-01-2019 14:35

AlexIbarra +19290

Ik ben het helemaal met je eens, maar er kunnen er maar 11 spelen.
Volgens mij is een van de persoonlijke doelen van Blind ook dat hij het liefst alles speelt, dus letterlijk 55 wedstrijden. (nav. vorig seizoen in Engeland, waarin hij weinig speelde.)

Wie weet krijgt hij zijn kans als hij nog een jaartje blijft, misschien ook niet..
Denk niet dat het idee vd transfer bij Ajax vandaan kwam maar dat Wöber dit zelf als een mooie kans zag. en dat Ajax zich soepel heeft opgesteld.

12-01-2019 17:29

HetBalletjeIsRond +0

Ik volg showtime nu al een tijdje alleen steeds geen account aangemaakt, werd nu wel tijd!

Is Yannick Carassco niks voor ons? Verdiend een flinke som geld in China maar misschien dat hij mede door cl voetbal en andere aspecten wilt komen? Alderweireld of Vertonghen ook strikken en je maakt een nog grotere kans om hem binnen te halen. Ze spreken allebei Nederlands en zijn Belgisch. Kost misschien wat maar dan maak je helemaal een grote sprong naar (sub)top van Europa. Shinji kagawa lijkt me ook een reële optie mocht Ziyech vertrekken.

12-01-2019 14:01

Barra +5529

Geen van allen is realistisch, hoogstens Vertonghen vanaf volgend seizoen al denk ik niet dat hij dan al terugkomt.

12-01-2019 14:13

AFCA-B93 +5488

Allereerst Welkom!

Als ik me niet vergis is Carassco voor een flinke som geld naar China vertrokken. No way dat die Chinezen hem voor een schijntje laten vertrekken dan. Kagawa is in mijn ogen meer een 10 dan een buitenspeler in de rol van Ziyech. Vertonghen is deze winter sowieso niet op te halen, maar ik hoop dat Overmars z'n best gaat doen komende zomer, kan Blind een linie naar voren spelen

12-01-2019 14:20

Oliveira +0

Echt doodzonde. Ik had Wober graag nog bij Ajax zien spelen. Ik hoop voor hem dat hij bij Sevilla meer perspectief heeft.

12-01-2019 13:58

Rockpotje +9599

Ik snap er nog niet heel veel van. Wöber past perfect bij onze speelstijl en was de enige 'echte' linksbenige centrale verdediger in onze selectie. In de grotere wedstrijden hadden we hem vaak nodig voor defensive zekerheid. Nu wordt hij verkocht voor drie miljoen winst, terwijl hij nog zoveel potentie heeft. En voor twee miljoen minder wordt een rechtsbenige verdediger gehaald die al richting zijn top gaat en van wie we nog moeten zien of hij kan opbouwen en met ruimte in de rug kan spelen. Overmars en Ten Hag zullen er zo hun redenen voor hebben, maar ik ben het er vooralsnog niet mee eens. Ik hoop inderdaad dat er in de zomer een hele goede linksbenige verdediger wordt gehaald zoals Vertonghen, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

12-01-2019 13:51

PJK54 +1

Goede keuze heeft daar meer perspectief dan bij Ajax, succes Max.

12-01-2019 13:42

Ar +104

Toch een beetje niveau Frank Verlaat.
Leuke, mooie verdediger, kan aardig ballen, maar in alles toch nét niet.

12-01-2019 13:27

MankeNelis +7

Dat is het precies. Beetje Moisander/ Verlaat net niet medogenloos genoeg. Alhoewel de twijfel bij Wöber blijft hangen. Ik denk dat hij het nieuwe seizoen belangrijk had kunnen worden. Toch jammer.

12-01-2019 13:53

Web +178830

Bky zij dat gisteren ook al, kan mij hier helemaal in vinden
Net niet

12-01-2019 14:48

BillSplate +9711

It's not about getting fucked up lmao

12-01-2019 13:18

Redlum +1706

Vertonghen komt er aan en dan is er inderdaad geen plek meer voor Max.
Hoop dat dit de reden is!

12-01-2019 13:11

Gajes +328

Ik snap hier niks van, Wober was toe aan een basisplaats. We hebben nu voor hetzelfde geld een 25 jarige stopper die naar het schijnt alleen verdedigend sterk is.

12-01-2019 13:06

Ajax#1900 +1

Dat komt goed uit voor een verdediger dan

12-01-2019 13:06

Robertloa +29

Een nieuwe jonge speler, die in 1,5 jaar echt naar behoren heeft gepresteerd. Zich nog behoorlijk verder kan gaan ontwikkelen, hij is namelijk pas 21...
Ik vind het jammer dat Wöber is vertrokken. Ik denk dat hij volgend seizoen gewoon basisspeler had kunnen zijn in het hart vd verdediging... Hij straalde ook niet uit om snel carrière te willen maken, hij had daar een aantal jaren iets voor ons kunnen betekenen. Zonde, ik wens hem het beste.

12-01-2019 13:02

Ajax412 +1326

Jammer, goede jongen met veel voetballend vermogen. Zijn fysiek zit hem ook mee, maar hij moet een beetje harder van zich af gaan bijten. Lijkt me echt moeilijk om op dit moment zo'n gezellige, getalenteerde en hechte groep te verlaten. We kunnen er van uit gaan dat hij hier goed over na heeft gedacht, want Max is een slimme gast. Het ga je goed jonge, wish you all the luck!

12-01-2019 12:52

vdhaas +1

Jammer. Als derde keus centrale verdediger was hij de meest logische vervanger voor twee basisspelers. Ik had hem sowieso voor de tweede seizoenshelft proberen te behouden. Als Magallan hem dan voorbij is in de pikorde kun je hem alsnog laten gaan als hij dat zou willen.

En in de zomer wordt misschien met Blind geschoven als spelers vertrekken wat zijn kans op speeltijd weer zou verhogen.

12-01-2019 12:50

Ajacied33 +36803

Ik blijf zijn vertrek heel erg jammer en onnodig vinden. We hadden hem nog goed kunnen gebruiken en zag zeker potentie in hem. Af en toe onbesuisd in zijn acties, maar dat kan, die jongen is 20 jaar. Ik gun hem het beste bij Sevilla, mooie club

12-01-2019 12:31

JohanvanBasten +0

Succes in Spanje Max!

12-01-2019 12:30

Kuningast +5079

Het blijft toch vreemd aangezien ze veel moeite hebben gedaan om hem te halen. In zijn eerste half jaar speelde hij ook erg goed.Sinds de komst van ten hag is het bergafwaarts gegaan. Eigenlijk zou de club moeten bepalen wie komt en gaat, en niet de trainer.

12-01-2019 12:30

Ozymandias +159568

In zijn eerste halve seizoen was Wöber zowel verdedigend als opbouwend onzeker. Onder Keizer werd er in één Eredivisie seizoenshelft 17 keer tegen Ajax gescoord. Nu onder Ten Hag werd er in één Eredivisie seizoenshelft maar 8 keer tegen Ajax gescoord. Ajax was toen verdedigend zo lek als het maar kon en dat kwam mede door Wöber. Het was niet zijn fout maar het is ook niet alsof hij "erg goed" speelde of zelfs maar "goed" speelde. Alleen De Ligt hield toen een beetje stand.

Toont maar weer aan hoe slecht het geheugen van mensen is. Er werd toen hier op AjaxShowtime door veel leden regelmatig over Wöber gesproken als miskoop. Dat weet ik nog goed omdat ik hem toen vaak heb verdedigd hier op AS.

12-01-2019 12:33

AjaxCitizen +2163

Die jongen kreeg geen echte kans meer om zich te laten zien onder Ten Hag. Frenkie de Jong boven een echte CV als Wöber verkiezen om De Ligt te vervangen in een topwedstrijd. Het sloeg nergens op. Snap dat die jongen dan geen vertrouwen voelt.

Als de trainer dan zelf aangeeft dat het voor hem beter is om verder te kijken, dan zou ik ook die kans bij Sevilla met beide handen aannemen. Fantastische club die spelers vaak laat opbloeien.

Gun Wöber het beste. Nooit gezeurd over gebrek aan speeltijd en deed het wel redelijk als hij speelde. Maakte af en toe natuurlijk wat foutjes, maar dat is niet gek voor een jonge speler.

12-01-2019 13:26

Ozymandias +159568

"Frenkie de Jong boven een echte CV als Wöber verkiezen om De Ligt te vervangen in een topwedstrijd."

Dat was inderdaad een belachelijke beslissing maar toont ook wel aan dat Ten Hag gewoon weinig vertrouwen in de kwaliteit van Wöber had en dat hij geen toekomst bij de club had.

12-01-2019 13:29

Ajaxsupport +7

Toch raar dat die Lainez de 2e club uit Sevilla verkiest boven Ajax, terwijl een wisselspeler van Ajax voor de basis word gehaald door de 1e club van Sevilla.

Wens Wöber alle succes, vond hem voor onze basiself te licht, maar zag wel potentie. Blijkbaar had Ajax weinig vertrouwen in hem en nu hebben ze toch nog een beetje winst gemaakt.

12-01-2019 12:28

Ajax95Duivendrecht +24160

Het ga je goed bij Sevilla, Max!

12-01-2019 12:15

TheRiviera +5478

Totaal onnodige transfer lijkt me. Als Ajax gaat roepen dat er geen perspectief meer is terwijl dat niet waar is dan werk je spelers natuurlijk naar de uitgang en dat is zonde. De CV positie met altijd dubbel bezet zijn. Dus na Blind - De Ligt had je Magallan en Wöber als reserves. Zelf schat ik Schuurs nog te ligt. Daarbij komt ook kijken dat spelers kunnen uitvallen via blessures en schorsingen en dan kom je in de problemen. Je hebt op Magallan na geen logische opties meer voor centraal achterin als Blind en/of De Ligt uitvallen. Op de linksback positie krijg je het ook lastig als Tagliafico uitvalt. Want Blind kan wel links maar doen moet je een nieuw centraal duo vormen met Magallan - De Ligt en hierin had Wöber het voordeel omdat hij niet hoef te wennen aan de speelstijl.

Ook met het aankomende vertrek van De Ligt komende zomer had Wöber een grote kans gehad om basisspeler te worden. En met zijn jonge leeftijd had hij genoeg jaren gehad om een sterkhouder te worden bij Ajax. Zelf ben ik er van overtuigd dat dit ook onze kansen voor de titel zullen verminderen. Je hebt namelijk gewoon je belangrijkste spelers nodig ongeacht of ze in de basis staan of niet. We zijn nog op alle fronten actief dus we hebben juist alles nodig. Maar met het vertrek van Wöber en een mogelijke vertrek van Neres douw je jezelf alleen maar in de problemen.

12-01-2019 12:10

Ozymandias +159568

Tja, voor de winterstop had Ajax voor linkscentraal achterin en linksback Wöber als back-up. Nu hebben ze voor linkscentraal achterin Magallán en voor linksback (de weer fitte) Sinkgraven (of Bakker) als back-ups. In mijn ogen gaat Ajax er daarmee in de breedte zeker niet op achteruit ten opzicht van het afgelopen halve seizoen.

12-01-2019 12:14

insectenverdelg +23499

trn Hag ziet liever een type Sinkgraven op links als hij lan kiezen. En wober wil geen back up meer zijn. Alleen de kans dat hij snel basis speelt is gewoon niet groot. Dan komt er een mooie club als Sevilla die interesse in je hebt. En ook voor Ajax een goed bedrag betaald. Dat terwijl je nog 5! CV's over houdt en dan ook nog 4 !ndere spelers die als back kunnen spelen. Dat is gewoon meer

Met Veltman, de Ligt, Magellan Blind en Schuurs heb je t gewoon prima voor elkaar. en dan hrb je nous en nico op de vleugels. Daar kunnen Sinkgraven en Kristensen spelen, maar ook blind en Veltman. Ik was best fan van Wober, maar t is niet alsof we ziyech of de Ligt laten vertrekken.

12-01-2019 12:21

TheRiviera +5478

Om de titel te winnen moet je spelers hebben waarop je kan bouwen. Dat geld helaas niet voor Magallan,Schuurs en Veltman. De een komt net kijken. De andere is nog te ligt en de laatste komt net terug van een blessure. Dan hou je na Blind en De Ligt geen realistische opties over voor centraal achterin als een van hun uitvalt. Natuurlijk zou je wel Magallan,Schuur of Veltman kunnen plaatsen daar dan had je niet dezelfde zekerheid gekregen als bij Wóber. Hij kent het spel en speelt redelijk goed.

Het zelfde geld voor de Links en Rechtsback posities. Op links heb je nu alleen Nico de opgevangen zou kunnen worden door Blind maar dan moet je Blind weer opvangen. En zoals Veltman komt Sinkgraven net terug van een zware blessure. Het is nog een spelers waar je niet gelijk op kan bouwen. We hebben spelers nodig die er nu gelijk staan. Geen spelers die er mogelijk pas volgend seizoen weer staan.

Het is simpelweg een onnodige transfer ongeacht hoe je het bekijkt. Zoals ik al zei met het aankomende vertrek van De Ligt komende zomer was er genoeg perspectief voor Wöber om basisspeler te worden. En het is niet alsof Ajax die kleine 10 a 11 miljoen nodig heeft.

12-01-2019 22:01

AFCAPolarBear +542

Ajax is eerlijk geweest om Wöber op de hoogte te brengen dat er geen perspectief is, niet als basisspeler. Dat zowel Blind als De Ligt uitvalt is niet heel groot, dan ga je Wöber missen. Hij heeft maar 1 goede wedstrijd gespeeld, uit tegen München. Dan geef ik liever Schuurs de kans (mocht Blind en De Ligt uitvallen), dan Wöber opstellen. Dus ik ben niet zo rouwig om het vertrek van Max.
Als we Neres verkopen, zal wel grote invloed kunnen hebben. Neres is eigenlijk basisspeler, al start hij niet elke wedstrijd. Volgens mij speelt hij (vrijwel) elke wedstrijd. Na het afketsen van de transfer van Lainez, vind ik dat je Neres niet kan verkopen.

12-01-2019 12:27

ajax4lifebaby +0

We will miss you Wöber!

Really hope you do well at Sevilla, which is a nice club as well.

If Ajax really told you that, i can 100% not blame him for leaving.

12-01-2019 12:10

Ozymandias +159568

Zoals ik gisteren al schreef lijkt het erop dat Overmars en Ten Hag gewoon weinig vertrouwen in de kwaliteiten van Wöber hadden. Ten Hag hanteert momenteel een speelstijl zonder '6' en Blind past daardoor beter op '4' dan op het middenveld. Ik denk dat Ten Hag van plan is hem daar de komende jaren te laten staan (tenzij er een speler van het niveau van Vertonghen komt) en dat Wöber daarom geen uitzicht had op een vaste basisplaats.

Magallán is een rechtsbenige linkercentrale verdediger. De staande tackle in zijn "zwakkere" linkerbeen is sterker dan de tackle in het "sterkere" linkerbeen van Wöber. Ook heeft Magallán een redelijke crosspass in zijn linkerbeen en zijn inspeelpass is zwak in beide benen. Doordat Magallán van nature rechtsbenig is kan hij waarschijnlijk net zo goed als rechtercentrale verdediger spelen maar in Argentinië speelde hij daar niet.

Ik denk dat Overmars en Ten Hag een gat in de lucht zijn gesprongen dat ze Wöber met een kleine winst hebben kunnen verkopen terwijl hij anders de komende jaren was verpieterd op de bank van Ajax. Het feit dat Overmars al voordat er een bod op hem kwam zei dat Ajax na Magallán nog een centrale verdediger zou kopen als De Ligt vertrekt en het feit dat Ten Hag tegen PSV voor De Jong achterin koos toont aan hoe weinig vertrouwen ze in hem hadden.

12-01-2019 12:09

RusselWestbrook +21

Overmars is nu hoofd scouting joh?

Drukke kerel.

12-01-2019 12:42

RusselWestbrook +21

De scouting is verantwoordelijk voor de mogelijkheden die Overmars heeft. Zij leveren een lijst met spelers aan. Als Orejuela en Kristensen de beste rechtsbacks zijn die daar op staan dan is dat een probleem bij de scouting.

12-01-2019 13:26

Ozymandias +159568

Overmars is er natuurlijk wel verantwoordelijk voor dat de scouting goed functioneerd maar daarom heeft hij de afgelopen jaren ook topscouts Veldmate, Haesaert en Doesburg aangetrokken. Overmars is dus hard bezig met het verbeteren van de scouting. Wat nog een teken is dat Overmars een goede technisch directeur voor Ajax is.

12-01-2019 13:32

RusselWestbrook +21

Dat weet ik niet, daarom zeg ik ook 'als' en vervolgens 'dan'. Moeilijk hè? Nuances enzo. Heel wat anders dan met de grootst mogelijke stelligheid dingen beweren. Dat is meer jouw ding.

12-01-2019 13:48

ajaxxcied4life +2

Hahahaha, mooie reactie.

12-01-2019 13:56

Ozymandias +159568

Inderdaad, Wöber is niet bij Ajax geslaagd en in dat opzicht is hij een miskoop gebleken maar zolang Ajax winst kan maken op hun miskopen doet Overmars alsnog goede zaken bij zo'n transfer. Het niveau van Ajax heeft de afgelopen zomer een enorme sprong vooruit gemaakt en daardoor hebben spelers die eerst wel uitzicht hadden op een vaste basisplaats (zoals Wöber) dat nu niet meer. Overmars is verantwoordelijk voor die sprong vooruit en in dat opzicht doet hij het dus geweldig als technisch directeur.

"Overmars mist het inzicht om te zien of iemand wel of niet het niveau voor Ajax 1 heeft."

Daar ben ik het niet mee eens. Van de huidige "basiskern" spelers zijn Huntelaar, Tadic, Blind, Tagliafico, Ziyech, Onana, Neres, De Jong en Dolberg door Overmars naar Ajax gehaald en mede daardoor heeft Ajax momenteel het beste team dat de club tot nu toe deze eeuw heeft gehad.

Natuurlijk doet hij ook miskopen maar noem mij één vergelijkbare club aan Ajax (Europese subtop in een zwakke competitie) die niet ook regelmatig miskopen doet? Spelers scouten is nu eenmaal geen exacte wetenschap en ongelofelijk moeilijk voor zelfs de topscouts.

Benfica en FC Porto worden in Nederland vaak geroemd om hun transferbeleid maar dat komt puur en alleen omdat Nederlanders alleen de geslaagde transfers van die clubs kijken. Kijk naar de enorme hoeveelheid aan aankopen die zij doen die niet slagen (veel meer dan Ajax).

12-01-2019 12:48

Ajax412 +1326

Precies. Er is geen club waarbij de scouting perfect verloopt. Het o zo geroemde scoutingapparaat van PSV heeft Isimat ook voor wisselgeld in moeten leveren om maar een vergelijking te maken. Als iemand mij een club kan noemen die Europees mee kan, zonder miskopen gedaan te hebben, dan krijgt diegene een upvote van mij.

12-01-2019 12:55

Ajax412 +1326

Precies. Er is geen club waarbij de scouting perfect verloopt. Het o zo geroemde scoutingapparaat van PSV heeft Isimat ook voor wisselgeld in moeten leveren om maar een vergelijking te maken. Als iemand mij een club kan noemen die Europees mee kan, zonder miskopen gedaan te hebben, dan krijgt diegene een upvote van mij.

12-01-2019 12:55

ajaxxcied4life +2

Wie zou jij voor Ajax een goede technische directeur vinden?

12-01-2019 14:01

Schip +23519

Duidelijk, al was zijn positie dat ook al zonder dit interview. Echt een prima gozer, ik hoop dat hij snel in de basis komt bij Sevilla.

12-01-2019 11:54

Daveajax1976 +101

De enigste echte reden van zijn transfer is niet dat mallagan is gekocht !

Verthongen komt deze zomer naar Ajax !

12-01-2019 11:49

De Stift +7092

Dat denk ik dus ook.

12-01-2019 12:07

Ajaxvooraltijd +2

Vraag me af of er nog een speler wordt gehaald. Aanvallend vind ik het nog steeds niet heel erg geweldig en ook niet erg goed bezet.

12-01-2019 11:46

Rdk1983 +4

Zouden ze Schuurs hoger inschatten?

12-01-2019 11:45

Daveajax1976 +101

Nee , verthongen komt deze zomer

12-01-2019 11:51

Loek14 +8

Owja dat zou natuurlijk ook kunnen.. helemaal niet aan gedacht. Ajax kan wellicht al gesproken hebben met Jan en op basis daarvan al Wöber nu verkopen. Desondanks ontzettend jammer, Wöber is een goede jonge speler die mentaal sterk is! Ik zie ook altijd dat Wöber met iedereen lacht en communiceert, das goed voor groepsband (die zo sterk is/was).

12-01-2019 11:59

Caparzo +4244

Het beeld is inmiddels duidelijk, hij had bij Ajax geen perspectief op een vaste basisplek (als LCV), ofwel Blind is daar voor volgend jaar gedacht, ofwel Jantje wordt teruggehaald (en Blind gaat de positie van Frenkie invulling geven).

Om met EtH te spreken, dan moet je hem een transfer gunnen en het niet op een te hoge vraagprijs laten afketsen. Alsnog 3mio winst gemaakt, en dat hij het (net) niet haalt bij ons, geeft aan dat Ajax de lat hoog heeft liggen. Prima opgelost zo.

Maximilian Wöber, dank voor je inzet en het ga je goed jongen! Maak er wat van!

12-01-2019 11:38

noppenkoning +41425

Is Magallan ook linksbenig? Dacht rechts, anders heb je als blind geblesseerd is geen Lcv meer als back up

12-01-2019 11:31

Ajax#1900 +1

Hij is rechts maar heeft veel lcv gespeeld. Het is toch geen opbouwer dus ik denk dat dat prima kan.

12-01-2019 11:35

hallo1 +0

Magallan is een RCV, maar heeft de afgelopen paar jaar wel als LCV gespeeld.

Daar kan hij dus wel spelen, maar hij zal volgend seizoen De Ligt vervangen als RCV. Als je dan Blind op het middenveld wilt opstellen, wie heb je dan als LCV? Daar was Wober volgens mij een prima speler voor geweest met nog genoeg potentie. Ik kan niet anders dan denken dat Ajax met een andere LCV bezig is. Of denkt men werkelijk dat we Veltman weer als CV moeten opstellen?

12-01-2019 11:35

Ajax#1900 +1

Of Jantje komt (of een vergelijkbare speler) of Blind gaat niet naar het middenveld. We gaan het zien. Jantje Magallan zou wel weer een top centrum kunnen zijn zeg. Mooi complementair duo.

12-01-2019 11:50

hallo1 +0

Hoezo niet?

De enige LCV samen met Blind, maar Blind komt eigenlijk beter tot zijn recht als controleur op het middenveld. Ik zie juist volop kansen voor Wober bij Ajax. Jammer dus, maar wellicht is Ajax al bezig met iemand als Vertonghen? Anders kan ik het niet verklaren.

12-01-2019 11:28

noahdepoah +0

Doodzonde. Totaal onnodig. Dit was gewoon een goede backup die door kon groeien tot vaste waarde en dan pas de volgende stap.

12-01-2019 11:26

Bocarra +14

Bedankt voor je inzet fijne prof! Veel succes in het vervolg van jouw carierre.

12-01-2019 11:25

Wim1010 +0

Maximilian Wöber bedankt voor je inzet en strijdlust. Je bent een topper met de juiste mentaliteit (voor Ajax) gebleken. Ik wens je alle goeds toe op zowel persoonlijk als sportief vlak.

12-01-2019 11:20

Myosotis78 +6

Iedereen trekt zijn conclusies, ik denk dat Ajax gewoon eerlijk is geweest. Het team dat er nu staat is gewoon goed en dan is de kans op een basis plaats niet groot. Hij denkt meer te spelen in Sevilla dus goede keuze vanuit hem.
Hij is echt niet naar de uitgang gedreven.

12-01-2019 11:12

insectenverdelg +23499

exact. Zo als het er nu uitziet heeft hij ook volgend jaar geen basisplaats. Dat gesprek is geweest en ze zijn eerlijk geweest tegen over elkaar. Wober wil dus een nieuwe uitdaging en Ajax gaat anders nooit meer dit geld krijgen. Logische keus voor iedereen. Veel succes bij Sevilla Max.

12-01-2019 11:20

Trainer21 +0

Domme keuze van Ajax. Wober is straks een van de betere verdedigers van Spanje

12-01-2019 11:10

insectenverdelg +23499

maar gaat blind niet uit de basis spelen.

12-01-2019 11:21

Trainer21 +0

Blind is geen echte CV en heeft minder potentie

12-01-2019 11:31

insectenverdelg +23499

potentie won je geen prijzen mee. De beste dient te spelen. T is niet meer een jeugdteam he.

12-01-2019 11:55

Linksbuiten +1810

Echt een rare transfer. Overal staat dat er met Magallan hoger staat in de pikorde voor de CV-posities en dat er met Tagliafico, Sinkgraven en Bakker genoeg spelers zijn voor linksback, maar volgens mij was Wöber toch echt LCV, is Magallan een RCV en hebben we nu maar één speler over voor die positie en dat is Blind.

12-01-2019 11:04

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Niks raars aan, hij voldeed gewoon niet en dan zo’ n bod, dat is prima!

12-01-2019 11:07

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Nee dat bedoel ik niet, technische staf heeft hem beoordeeld als: voldoet niet

12-01-2019 12:55

PetervanAmsterdam +2100

Volgend seizoen een verdedigingscentrum Magallán-Vertonghen en Blind op het middenveld?

Misschien heeft Jan al wel zijn ja-woord gegeven of anders dat Ajax een beter alternatief voor Wöber op het oog heeft. En dat Overmars daarom nu voor de 11 miljoen euro van Sevilla gekozen heeft.

12-01-2019 11:02

Pauw +2241

Ik begrijp wel dat Ajax verder kijkt.
Zie Wöber niet slagen bij subtop Europa.

12-01-2019 10:59

Jaridebeste +2

Ik vind het erg jammer allemaal; zeker ook als ik dit zo lees. Niettemin hoop ik dat hij het erg goed gaat doen daar en wil ik hem veel succes wensen!

12-01-2019 10:56

Gonzalez75 +5879

Sympathieke jongen. Praat ook geen onzin, is reëel. Ik wens hem veel succes in Sevilla.

12-01-2019 10:56

GvanderK +2747 moderator

Ik zal hem zeker volgen bij Sevilla, ben wel benieuwd hoe hij zich daar zal gaan ontwikkelen. Wens hem veel succes!

12-01-2019 10:45
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.