Koeman is het niet eens met arbitrage: 'Dan moet je een doelpunt geven'

door Timo Suur 81

Bron NOS

Koeman is het niet eens met arbitrage: 'Dan moet je een doelpunt geven'

door Timo Suur 81

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Ronald Koeman is het niet eens met de beslissing van de arbitrage om het doelpunt van Xavi Simons tegen Frankrijk af te keuren. Door deze afgekeurde treffer eindigde het groepsduel tussen Nederland en Frankrijk in een 0-0 gelijkspel.

Bestel het nieuwe Ajax-uitshirt in de Ajaxshop!

'Die keeper kan er never nooit bij', begint Koeman na afloop van de wedstrijd in gesprek met de NOS. 'En dat komt niet omdat Denzel (Dumfries, red.) daar staat. Het is niet zo dat hij de keeper belemmert.'

Ongeveer twintig minuten voor het einde schoot Simons raak, maar na een vlagsignaal van de grensrechter werd de treffer afgekeurd wegens hinderlijk buitenspel van Dumfries. 'De scheidsrechter heeft vier minuten aan zijn oren gezeten. Als je zo veel tijd nodig hebt, dan moet je een doelpunt geven', zegt Koeman.

Toch benadrukt Koeman dat hij niet boos is op de arbitrage. 'Ik kan me voorstellen dat ervoor wordt gevlagd', legt de bondscoach uit. 'Maar ik denk dat Denzel de keeper niet belemmerd heeft, hij reageert gewoon helemaal niet omdat hij te laat is.'

Koeman blij met een punt tegen Frankrijk

De wedstrijd eindigde uiteindelijk in een 0-0 gelijkspel en Koeman is erg tevreden met dit resultaat. 'Uiteindelijk hebben zij de betere kansen gehad. Op zich is een punt prima', vertelt de oefenmeester. Hij is ontevreden over het spel van het Nederlands elftal in balbezit. 'Ik vind dat we in balbezit niet goed gespeeld hebben. Verdedigend was het wel goed. Voetballend hebben we ons niveau niet gehaald, maar dat komt ook doordat je tegen een sterke tegenstander speelt.'

Door het gelijkspel tegen Frankrijk is het Nederlands elftal nagenoeg verzekerd van een plek in de knock-outfase, want ook de vier beste nummers drie gaan door naar de volgende fase van het toernooi. 'We hebben vier punten uit twee wedstrijden, daar had ik vooraf voor getekend. Ik ben blij, hoor.'

Win 50 of 100 keer je inzet als Nederland scoort tegen Frankrijk! Alleen voor nieuwe spelers. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Zet nu in op de EK-wedstrijden! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Lees meer over:
Plaats reactie

DesmondHume +1550

Dumfries staat daar veels te diep en als enige te slapen.

23-06-2024 11:09

vanreenen +10212

Je kan natuurlijk ook al coach eens Depot laten banken en Brobbey of Bergwijn opstellen. Maar, stel je voor dat Depay zijn kont tegen de krib gooit als hij moet banken, dan kan hij met Koevrouw niet meer door één deur.
Ik verwacht of Bergwijn of Brobbeg in de spits want Dep-ay ay ay is natuurlijk geen spits. We gaan het zien over ruim 2 dagen.

23-06-2024 10:34

OuweDibbes +11724

Koeman is en blijft een laffe trainer met een voorliefde voor Psv.

22-06-2024 22:17

Hwb +1457

Het is wel vrij genant dat een bondscoach zo duidelijk laat merken de regels niet te kennen. Als het zolang duurt, dan is het dus onduidelijk en dan blijft op het veld genomen beslissing staan. Buitenspel dus. Er is 0 grond in de regels rond de var om te doen wat Koeman hier stelt: een doelpunt toekennen omdat het voor de var lastig te bepalen is.

22-06-2024 18:16

Redrum +95938

Van Dumfries wisten we al dat hij niet het scherpste mes in de bestekla is, maar van Koeman had ik toch wel meer intelligentie verwacht.

22-06-2024 17:50

FoensaiFC +2430

Maar Ronald, wij zijn het ook niet eens met je wisselbeleid. . En hebben het er ook maar mee te doen.

22-06-2024 16:25

pietvanvliet +4413

Gezeik. Andersom was de wereld te klein geweest bij een Frans doelpunt.

Gewoon neutraal kijken naar wat er gebeurt, beginnend met: Dat renpaard hoort rechtsback. Wat deed ie daar?

Het enige dat je de arbitrage moet aan rekenen is dat het zo lang duurde voordat er werd afgekeurd. De Fifa moet gewoon verordonneren dat het bij twijfel òf dus een doelpunt is òf dus juist niet. Geen gelul met een jaar slomo's kijken op 25 camera's.

22-06-2024 16:15

Juan62 +46160

Denzel moet daar gewoon niet staan.
Aan het niet juichen van hem direct na de goal kan je zien dat hij al een vermoedde had dat........

goh wat verlang ik naar meer 'slimme' spelers op het veld

Dunfries Depay het loopt niet bepaald over van voetbalintelligentie

Vind het verder wel een goal ,omdat de bal in mijn optiek , met of zonder Dunfries op die plek gewoon het doel in was gegaan

22-06-2024 16:07

31xAjax +7869

De keeper zal met droge ogen beweren dat ie m nog had gepakt....

22-06-2024 18:24

TheSpecialOne +8830

Stel dat Bijvoorbeeld Schouten op de plek van Dumfries had gestaan afgelopen wedstrijd. Had je dan ook zo denigrerend over hem gepraat zoals je nu over Dumfries praat?
En waarom haal je Depay erbij die op dat moment niet eens in de buurt van de bal stond? Ik hoor je bovendien ook niet praten over de Franse verdedigers die de keeper het zicht ontnamen op het kiezelharde schot van Simons. De keeper was gewoon kansloos op het schot, daarom ondernam hij niet eens een poging om te duiken naar het schot.

23-06-2024 04:12

arufred +9705

Niemand heeft het over het moment kort daarvoor waarbij Depay uit de draai inschiet en de keeper met zijn teen redt. Dat had de 1-0 moeten zijn.

22-06-2024 15:28

fluwelenlinker +11628

Nu bij Tsjechië ook weer. Er wordt alleen maar gekeken naar die milliseconde dat de bal de arm raakt. Er wordt niet gekeken waarom de bal tegen de arm komt en er wordt niet gekeken naar het feit dat zonder de arm de bal ook in doel was gegaan. Belachelijk.

22-06-2024 15:27

AlexIbarra +19228

Je mag niet met je arm scoren, daar zijn de regels heel duidelijk over.

22-06-2024 15:57

MarkP +21533

Bij handbal wel

22-06-2024 16:01

31xAjax +7869

Je ziet vaak genoeg keepers eerst naar links duiken en dan meteen daarna naar rechts. Of omgekeerd. Als Dumfries daar niet had gestaan had de keeper iig de optie gehad om nog een keer te duiken. Dus Koeman moet niet piepen. Als het omgekeerd was geweest had hij zich met een stalen gezicht afgevraagd waarom het 5 minuten moest duren voordat er een beslissing was omdat het klip en klaar hinderlijk buitenspel was ....

22-06-2024 15:16

vanreenen +10212

Keeper was uit balans en had de bal nooit kunnen keren. Daarvoor had hij een schele VAR nodig die zijn naam graag tot in lengte van jaren vermeld wilde zien.

22-06-2024 17:04

Cosey2 +6979

De Belgen verwoordden het treffend, ‘Dumfries verhinderde de duik die er nooit gekomen was’.

22-06-2024 17:20

musicradio +3893

wat een onsymphatiek figuur die koeman

22-06-2024 17:28

komopajax777 +13146

Waarom gaat die Dumfries daar überhaupt staan?Hij speelde sowieso al niet zo best.
Hij hindert de keeper in zijn opties.Duiken kon zo niet bijvoorbeeld.

22-06-2024 15:02

Cello +52828 moderator

OP zich ben ik het wel eens met de regel, dat als je de keeper hindert, dat dan de goal niet moet tellen. Maar....of Dumfries de keeper hier hindert?. De keeper bewoog nauwelijks en maakte al helemaal niet de indruk überhaupt een poging te kunnen maken die bal te stoppen....daarvoor ging alles gewoonweg te snel. En ja... dan is het zuur dat de goal, ook na herhaaldelijk terugkijken door VAR, afgekeurd wordt.
Analisten bij de BBC vonden ook dat de goal eigenlijk wel had moeten tellen.

Het grootste probleem bij dit soort gevallen vind ik eigenlijk nog wel, dat men (scheidsrechters+var) niet altijd consequent zijn. Dit soort gevallen zijn in het verleden namelijk wel goedgekeurd en zullen in de toekomst op andere velden ook heus nog wel eens goed gekeurd worden, omdat het interpretabel is en de éne persoon het anders ziet/interpreteert dan de andere persoon.
Nu zal de uitslag van gisteren niet direct grote consequenties hebben, maar wat als je eenmaal in de knockout-fase zit?. Dan is het nog zuurder dat het ene land wel door kan, daar waar bij een vergelijkbaar geval een ander land niet een ronde verder kan.

22-06-2024 14:46

Cosey2 +6979

Op de BBC gisteravond waren Shearer, Fabregas en Rooney het er unaniem over eens dat dit 100% een goal was, zonder Dumfries had die keeper die bal ook nooit gehad, maar ja, dat zijn voetbal mensen he en geen scheidsrechters..

22-06-2024 14:43

Hwb +1457

Maar of hij de bal wel of niet had gehad (een discussie die nooit met zekerheid te beslechten is), is volgens de regels niet relevant. Wel of hij hem wel of niet hinderde en bij de BBC hadden ze goede argumenten om te stellen dat hij hem niet hinderde.

22-06-2024 18:13

musicradio +3893

die koeman moet niet zo onsportief zijn de onbenul

22-06-2024 14:29

Robertini +39024

Als de speler in de lijn van het schot staat, is het gewoon buitenspel. Koeman kent duidelijk de regels niet.

22-06-2024 13:28

JariJari +15073

Koeman's punt is dat hij dat niet staat.

Ik wil gewoon terug naar de buitenspelregels van voor het 1994 WK (met die Bebeto goal die buitenspel zou zijn geweest met de oude regels).

De oude regels zijn veel duidelijker aangezien "neemt deel aan het spel" of "positie is hinderlijk" geen nodige factoren zijn. Alleen "de bal wordt door een medespeler in zijn richting gespeeld terwijl hij in een buitenspelpositie staat"

Met deze regels was deze goal zonder discussie afgekeurd. Nu is er grote twijfel (subjectiviteit).

22-06-2024 14:25

Robertini +39024

Van mij mag die hele regel afgeschaft worden, eerlijk gezegd.

22-06-2024 15:17

JariJari +15073

Dus zoals ik zeg?

Of wil je überhaupt zonder buitenspel spelen? Dat is niet leuk, dan wordt in speler voor de keeper van de tegenstander zetten (belletjesafwachter) een goede tactiek en wordt je gedwongen er een verdediger bij te zetten. Daar wordt het spel veel minder dynamisch van.

22-06-2024 15:42

Dapperestrijders +4537

Hoe kunnen we Koeman duidelijk maken dat het volk helemaal klaar is met Depay en Wijnaldum. Ook journalisten lezen AS, die moeten Koeman duidelijk maken hoe wij als volk er over denken en zien dat Depay er geen kloot van bakt. Stop met dat stompzinnige vriendjes gedoe van die twee en durf gemotiveerde spelers op te stellen die er wel voor gaan. Je hebt verdomme niet voor niets 26 spelers meegenomen.

22-06-2024 13:25

Jww +2276

Vergeet Dumfries niet

22-06-2024 13:32

Dapperestrijders +4537

Die mag blijven

22-06-2024 19:39

slumpf +4549

Journalisten lezen ook AS? Zou je denken? Denk dat journalisten snel klaar zijn met de onzin die hier veelvuldig verkondigd wordt. Vermakelijk, maar geen journalistieke waarde.

22-06-2024 13:34

Marinus.P +1035

Maat...ik kan je garanderen dat er journalisten zijn dit AS lezen. 100%
En ik kan je ook garanderen dat er trainers en spelers van Ajax zijn die AS lezen.

22-06-2024 14:00

slumpf +4549

Vooruit, dat neem ik dan maar aan. Als speler lijkt het me echter zeer onverstandig 😅

22-06-2024 15:53

Dapperestrijders +4537

Vast een reactie van een journalist zelf!?!

22-06-2024 19:43

musicradio +3893

oprotten met die bolle koeman

22-06-2024 14:29

musicradio +3893

het zijn vriendjes van die koeman dat hij robben nog niet terug haald

22-06-2024 17:30

vanreenen +10212

Je merkt nu al dat de Bob's van de uefa (met kleine letters vanwege de minachting) liever Frankrijk in de finale zien dan Nederland. Ver gezocht? Kijk alle beslissingen over de overtredingen van beide ploegen even terug. Ik vind het zo'n gelul, de eerste overtreding bestraffen met een waarschuwing gaat toch nergens over. Een eerste overtreding moet ook een kaart zijn. Ik ben benieuwd welke joker wordt aangewezen tijdens Nederland-Oostenrijk.

22-06-2024 13:15

JanBiesbos +28984

Je kunt beter depay niet opstellen met zijn haarband voor de ogen en die achterlijke tien erop

22-06-2024 12:57

Jeffrey.W72 +457

Hij kan beter gaan rappen met Akwasi, die clown

22-06-2024 13:07

vanreenen +10212

Eens, 2 wedstrijden gespeeld en 2 wedstrijden niet opgevallen. MAAAAR, Koevrouw durft hem niet te passeren.

22-06-2024 13:08

JanBiesbos +28984

Genaaid door de uefa en taylor

22-06-2024 12:53

Mijnclub33x +9781

Was het doelpunt in deze situatie tegen Polen of Oostenrijk gemaakt, dan was hij vrijwel zeker wel goedgekeurd. Die lafbekken van de VAR durfde de Fransen niet te benadelen, bang dat hun eventuele finalist er al in de voorronde uitvliegt.

22-06-2024 12:39

Praagout +1268

Koeman is blij; nou wij nog.

22-06-2024 12:38

AFCAHoorn +22608

Was een 100% goal.

22-06-2024 12:33

maikelklaassen +739

Gewoon een geldig goal, dumfries stond naast de keeper, en die bal was zo hard

22-06-2024 12:27

Ruvu +187

'De scheidsrechter heeft vier minuten aan zijn oren gezeten. Als je zo veel tijd nodig hebt, dan moet je een doelpunt geven', zegt Koeman.

Volgens mij zijn de regels dat als een VAR er niet uitkomt, dat de beslissing van de grensrechter blijft staan. Het was geen 100% foute beslissing dus begrijpelijk dat dit niet werd teruggedraaid. En begrijpelijk dat Koeman daar volledig anders over denkt :-)

22-06-2024 12:17

Mijnclub33x +9781

Gelul, die grensrechter staat op 25 meter van de goal, die kan dat nooit goed beoordelen daar zijn camera's voor. De VAR heeft ook achter het doel camera's dan hadden ze fijloos kunnen zien dat Dumfries de keeper niet hinderde

22-06-2024 12:43

ratje +3505

Dit is pas gelul. Dan heb je geen grens meer nodig.

22-06-2024 13:17

Dapperestrijders +4537

Wat ben jij naïef. Ga jij maar eens 25 meter van de goal staan, zeker weten dat je niet alles 100% kan beoordelen. De grens moet zich bezighouden met uitval, overtredingen binnen de 10 meter en buitenspel.

22-06-2024 13:29

Dapperestrijders +4537

Uitval=uitbal

22-06-2024 13:30

Ruvu +187

Ik zeg niet dat de grensrechter het goed kon beoordelen. Dat kon ie namelijk niet. En dan moet hij in zo'n geval nooit vlaggen.
Ik snap wel dat de VAR twijfelt en dan (volgens de regels) de beslissing van de grensrechter laat staan. Ook al kan ie het nooit zien, zijn beslissing is niet 100% fout. Best kans dat de goal goedgekeurd wordt als de vlag naar beneden blijft

22-06-2024 14:02

afcas +3761

De grens moet zich bezig houden met buitenspel? Dat is toch precies wat hij hier deed? Vlaggen omdat dumfries buitenspel stond.

22-06-2024 17:24

Dapperestrijders +4537

Ja, Dumfries stond buitenspel maar nam niet deel aan het spel en stond zeker vier, vijf meter van de keeper. Eigenlijk te zot voor woorden dat een grens bepaalt of het een juiste beslissing is, waar heb je dan verdomme de VAR voor? En dan kan de scheits ook nog zelf naar de camera lopen om het te beoordelen, dat deed hij niet en liet zich peoplelen door de grens. Zuiver doelpunt afgekeurd.

22-06-2024 19:36

Japie27 +1720

Huilie huilie

22-06-2024 12:16

FTS95 +15964

Koeman kent klaarblijkelijk de regels niet. Grens vlagt dus buitenspel bij geen conclusie VAR. Vlagt de grens niet is het een goal bij geen conclusie VAR In dit geval dus helaas geen goal, maar dat snapt Koeman dus kennelijk niet.

22-06-2024 12:14

fluwelenlinker +11628

Zoals ik al eerder stelde: die technologie heeft zijn voordelen maar het risico is dat je veel teveel naar het moment zelf gaat kijken en niet meer naar de fase die voorafgaat of de gevolgen.
Dit is een goed voorbeeld. Ja, Dumfries staat buitenspel maar is het écht hinderlijk in dit geval?
Bij België had je ook zo'n fase met Openda die de bal met zijn pink raakt maar net ervoor aan de schouder wordt getrokken waardoor zijn arm wat omhoog gaat. Maar er wordt enkel nog naar die split second gekeken. Tja, zo kan je op de duur voor alles fluiten. Ik vind dat aspect een groot nadeel van die technologie die wel degelijk ook voordelen heeft.

22-06-2024 12:10

Michiel Kapteijns +5372

Ach ja, als Frankrijk andersom in soortgelijke situatie zou scoren had Koeman het weer 100% terecht gevonden dat ie werd afgekeurd. Ik vind Koeman een mooie kerel.

22-06-2024 12:10

brugje +146

als het andersom was dan zegt koeman buitenspel dumfries staat domweg te dromen terecht buitenspel jammer

22-06-2024 12:09

superajax +11398

Zo is het altijd in de voetballerij,beslissing in het nadeel= janken,beslissing in het voordeel hoor je ze niet.

22-06-2024 12:17

AFCAHoorn +22608

Niet gek toch? Als jij morgen een miljoen zou ontvangen, hoor ik jou dan klagen?

22-06-2024 12:41

superajax +11398

Wat heeft dat er nou weer mee te maken,ging over goede of foute beslissingen,niet over een miljoen winnen.

22-06-2024 13:53

Jww +2276

Ik hekel het opstellen van Depay, Simmons en Mister Humphreys. Alsmede ook onze luchtverdediger..

22-06-2024 11:47

Bjorn +12320

Als de arbitrage hem had gegeven, was iedereen het daar ook bijna mee eens geweest (die niet Frans is), omdat de keeper er nooit bij kan.

Ik snap deze beslissing ook, het zal volgens de spelregels vast kloppen. Op basis van het spel van Oranje overigens geen recht op een overwinning. Fransen speelden behoudend, maar waren zeker sterker.

Als het om Ajax was gegaan, had ik het vast minder begrepen.

22-06-2024 11:47

ajax4ever001 +18399

Koeman moet gewoon niet zeuren. Oranje verdiende op het vertoonde spel het gewoon niet om te winnen simpel

22-06-2024 11:46

PietjePrecisie +1982

Ik denk dat Dumfries de kansen van de keeper om die bal te pakken minder maakt, hij staat de keeper in de weg. Al is het maar 0.1 procent minder, dan nog moet je de goal afkeuren, vind ik.

22-06-2024 11:43

rodnet +10264

Mee eens, gewoon hinderlijk buitenspel.

22-06-2024 13:16

WantAmsterdam +115961

Keeper kon totaal niet duiken omdat hij daar stond. 100% terecht.

22-06-2024 22:21

jollie18 +9849

Nederland heeft de arbitrage nooit mee op eind toernooien.

22-06-2024 11:39

Michiel Kapteijns +5372

Behalve op het EK in 88. De goal van Kieft tegen Ierland zou nu zijn afgekeurd omdat Van Basten buitenspel stond, en de penalty die Van Basten tegen Duitsland meekreeg was wel erg makkelijk gegeven. Bij het winnen van een toernooi heb je ook gewoon geluk nodig

22-06-2024 12:03

Jariiii +21829

De strafschop van Duitsland was ook erg makkelijk gegeven. Het was een goedmakertje.

22-06-2024 15:11

Michiel Kapteijns +5372

In alle eerlijkheid vond ik de strafschop die wij meekregen makkelijker gegeven dan die van Duitsland. Natuurlijk zocht Klinsmann het uitgestoken been van Rijkaard, maar die wij meekregen was absoluut geen strafschop. En ik zeg dat als groot Van Basten-adept.

22-06-2024 17:14

Commander +0

Het is echt lachwekkend dat we in Nederland nu doen alsof het aan de situatie ligt, anders hadden we wel gewonnen. Laten we eerlijk zijn: als het doelpunt tegen ons was en het had geteld, hadden we nu geroepen hoe slecht de scheidsrechter was, blah blah blah. Daarnaast, als Griezmann niet twee keer was gestruikeld, hadden we gewoon verloren van Frankrijk. Koeman, doe Nederland een plezier en stuur Wijnaldum alsjeblieft gewoon naar huis.

22-06-2024 11:37

burwatti +14208

Achja dit zijn van die beslissingen waarvan je als het bij jezelf gebeurd zou zeggen 100% buitenspel.

Zelf dacht ik ook gelijk aan afkeuren, met de beelden vanaf achter de goal kan je zeggen die keeper kan er nooit meer bij..

50/50 moment dat nu helaas niet in je voordeel mee zit, helaas pindakaas.

22-06-2024 11:31

Wobbo +11183

Nee niks. Is gewoon een goal. Ik kan prima toegeven als het bij ons gebeurd dat we hebben gezwijnd.

22-06-2024 11:38

burwatti +14208

Oké excuus almachtige Wobbo, ik zal het rectificeren !

Dit was gewoon een goal!!!! #KutVAR #ikeetnooitmeerstokbrood

22-06-2024 11:39

Wobbo +11183

Scheids was een Brit! 😂

22-06-2024 11:42

burwatti +14208

Potverdorrie, en de var? 😅

22-06-2024 11:46

Arjuna +3732

wel eens Brits stokbrood gegeten? Snap hem wel

22-06-2024 11:47

IndoorNinja +1854

Hahaha “ik eet nooit meer stokbrood”.. Pis in mijn broek 🤣

22-06-2024 13:03

Adam24 +39063

Zou best kunnen hoor, maar ik vind het bloed irritant dat alles bij Koeman altijd aan een ander ligt. Het lag aan de arbitrage, het lag aan de kwaliteiten van de spelers, het lag aan de uitvoering van de spelers en eigenlijk lag er helemaal niets aan Koeman zelf, behalve dan de kans van Frimpong in de 1e minuut, toen zag hij dat zijn plan goed werkte zei hij tegen de NOS... Matige coach zonder zelfreflectie.

22-06-2024 11:31

Marinus.P +1035

De kans van Frimpong......waar was Depay en waarom trok Gakpo niet even een sprintje? Waarom loopt Depay nadat hij een pass heeft gegeven niet door? Waarom wordt die Wijnaldum er elke keer weer ingezet? Waarom wordt de Vrij er ingezet ten koste van de Ligt.....de hele wedstrijd lang balletjes breed en terug.

22-06-2024 14:27
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.