Vink ziet Ajax beter worden met Henderson: 'Vooral in de organisatie op het veld een impact'

door Bart Veenstra 135

Bron ESPN

Vink ziet Ajax beter worden met Henderson: 'Vooral in de organisatie op het veld een impact'

door Bart Veenstra 135

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Marciano Vink verwacht dat Jordan Henderson het huidige Ajax zeker beter gaat maken. Dat vertelt de analist tegenover zijn werkgever ESPN. De verwachting is dat Henderson nog voor het weekend zijn medische keuring bij Ajax zal ondergaan, waarna hij zijn contract als Ajax-speler zal ondertekenen.

Ajax zoekt al langer naar een ervaren controlerende middenvelder. Met Henderson lijkt die speler nu binnen te worden gehaald, al vindt Vink de Engelsman beter op een andere positie. 'Bij Liverpool was hij in de opbouw niet het eerste aanspeelpunt op het middenveld. Hij speelde daar iets hoger dan wat hij bij Ajax waarschijnlijk gaat doen. Toch denk ik dat Henderson die andere rol in de Eredivisie ook makkelijk kan invullen.'

Vink weet dat het tempo in de Eredivisie lager ligt dan in de Premier League en dat geeft Henderson aan de bal meer tijd. 'Ondanks dat ik hem zeker geen spelmaker vindt, verwacht ik dat Ajax wel beter wordt met hem in die rol. Vooral in de organisatie op het veld zal hij een belangrijke impact gaan hebben.'

De analist geeft aan dat Henderson bij Ajax niet alle problemen kan gaan oplossen, maar hij denkt wel dat de Amsterdammers er beter van gaan worden. 'Ik geloof er wel in dat hij met zijn overwicht, statuur en uitgesproken aanwezigheid veel spelers een stukje beter gaat laten voetballen. Hij kan jongens in het veld goed neerzetten en motiveren om er wellicht toch twintig procent meer uit te persen dan zij tot dusver hebben laten zien.'

Henderson direct bovenaan in de hiërarchie bij Ajax

Bij Ajax zal Henderson direct bovenaan in de hiërarchie komen te staan, zo verwacht Vink. Volgens de analist laten de spelers die eigenlijk het voortouw moeten nemen dit te veel verstoffen. 'Dan doel ik op jongens als Steven Bergwijn en Steven Berghuis. Als zulke spelers al niet thuis geven, dan slaat dit over op de rest van het jonge team. Bij Henderson hoef je daar niet over te twijfelen. Met zijn instelling en mentaliteit gaat hij een nieuwe standaard zetten.'

Met name in de omschakeling kan Henderson een belangrijke rol gaan spelen bij Ajax. Vink ziet dat spelers voorin vaak terug sjokken en daardoor worden de onderlinge afstanden te groot. 'Dat zal Henderson niet accepteren, daar maakt hij direct korte metten mee. En als hij spelers op hun kop geeft, dan zal er bij Ajax natuurlijk ook naar hem geluisterd worden. Het is een grootheid met een fantastische carrière en vele grote prijzen. Dat zal die jonge spelers absoluut aanspreken', besluit de analist van ESPN.

Lees meer over:
Plaats reactie

DeKes +3206

En nog steeds vraag ik me af……..
Waarom Vink nog niet aangetrokken is door Ajax…..
????

18-01-2024 12:43

brullie +7054

Benieuwd wat hij doet samen met van den Boomen op het middenveld. Beiden sterke leiders en kunnen jongens op hun plek zetten.

18-01-2024 07:07

Concrete +3220

Blijft wel apart, waarom niet terug naar Engeland….

17-01-2024 19:56

FriescheAjacied +1164

Omdat hij de helft van zijn inkomsten uit Saudi-Arabië ivm belasting dan moet inleveren.

17-01-2024 19:59

Concrete +3220

Heb inmiddels begrepen dat hij nog geen salaris heeft ontvangen en zelf zijn contract heeft afgekocht..... dus weinig inkomsten toch ?

18-01-2024 14:01

Ferd +38611

dat, mijn vriend, is al vele malen uitgelegd, zowel hier als op andere media.

18-01-2024 04:38

Concrete +3220

Volgens mij snap jij het niet helemaal

18-01-2024 14:36

Ferd +38611

Juist wel, jij bent te lui om het op te zoeken.

19-01-2024 10:36

Dit is mijn club +10353

Fijn om een positief geluid te horen. We gaan wel zien hoe het uitpakt, maar ik ben nu wel klaar met dat negatieve gelul van Van der Vaart, Van Marwijk, Van Hooijdonk en een hele rits journalisten.

17-01-2024 19:55

Dolblij +45618

Henderson de aanvoerdersband geven. Bergwijn zal opgelucht zijn.

17-01-2024 19:41

MM1974 +1451

En waarom is fits jim eerder terug gehaald

17-01-2024 19:19

C14 +22468

Weer goed geanalyseerd door Vink.

Conclusie: leuke toevoeging, maar te weinig om de aankoop te verantwoorden.

Je loopt ook weer het gevaar doordat het met hem wat beter gaat, en men strijdlust ziet, deze speler weer wordt opgehemeld en men gaat doen alsof Ajax op 6 zo'n type 6 nodig heeft, niet beseffende dat het met een meer voetballende, opbouwend sterkere 6, veel beter gaat.

Men is zelfs gaan geloven dat een type Alvarez ideaal is voor Ajax. Dan weet je niet voor wat voor voetbal Ajax staat.

17-01-2024 17:55

fan36 +219

Niet specifiek gericht op jou, maar ik lees veel van deze comments. Laten we niet doen alsof Henderson een waterdrager is, type Alvarez. Het is gewoon een voetballer met duelkracht maar ook een goeie traptechniek en overzicht.

17-01-2024 17:57

C14 +22468

Dat zeg ik ook niet, maar ook Henderson heeft niet de juiste skillset, is ook nog steeds te logjes.

17-01-2024 18:01

Godenzoon24 +15395

Samen met vd Boomen een dubbele 6. Branco voor de opbouw en Henderson voor de balans en meters.

17-01-2024 20:33

C14 +22468

Branco kan helemaal niet opbouwen, alleen spelverdelen met lange passing. Beiden kunnen niet wegdraaien, betonmiddenveld.

17-01-2024 21:12

letsvencook +13070

Henderson is verre van een type alvarez, die vent kan heerlijk voetballen. Als dit geen voetballende 6 is weet ik het ook niet meer. Het profiel de jong is uniek daar loopt geen kopie van rond.

17-01-2024 18:08

C14 +22468

Fitz-Jim past gewoon in het profiel van De Jong.

Maar een talent, dus niet goed genoeg volgens de massa.

Henderson kan wel voetballen, maar verre van heerlijk. Het is vooral fysiek, mentaliteit en daarbij redelijk kunnen voetballen dat hem waardevol maakt, vooral in een goed draaiend team.

17-01-2024 18:25

letsvencook +13070

Ik vind fitz-jim ook meer een 8 dan een 6. De enige andere die ik als hele goede voetballers als 6 zie zijn bennacer en kimmich en nog enkele andere in die categorie. Totaal niet haalbaar voor ajax.

17-01-2024 18:31

C14 +22468

Fitz-Jim kan in mijn ogen ook op 8, maar iemand die zo goed kan voetballen én controlerend en met discipline kan spelen, is in mijn ogen ideaal voor op 6, voor Ajax. En dan ga ik uit van een punt naar achter, dus een enkele controleur.

Ajax dient zo veelzijdig mogelijk op te kunnen bouwen, en dat vraagt dus veel opbouwend vermogen van het liefst alle middenvelders.
Ik zie ook graag dat de 6 met iemand in de rug gewoon ingespeeld kan worden, en ook vanaf de flanken bijvoorbeeld, dus steeds aanspeelbaar zonder dat medespeler bang zijn dat ie de bal gaat verliezen, zoals bij Alvarez, om een extreem voorbeeld te noemen.

17-01-2024 18:37

letsvencook +13070

Voordat je fitz jim als enkele 6 gaat opstellen moet je wel eerst weten dat hij op niveau is. En heel eerlijk ik ben fan maar als je bij excelsior geen potten kan breken dan ga je ook niet bij ajax in deze huidige bende overtuigen als enkele 6. Wil je een speler als fitzjim of vos als 6 gaan gebruiken dan is een speler als henderson ernaast ook cruciaal. Daarom goed dat we hem binnen hebben want je kunt op meerdere manieren gebruik van hem maken.

17-01-2024 18:40

C14 +22468

Dat had je allang kunnen en moeten weten als Ajax zijnde, door hem vorig seizoen al heel geregeld bij Ajax te betrekken, en veel minuten en ook wedstrijden te geven, om zich te kunnen laten zien, en om door te ontwikkelen en te wennen aan het niveau en de druk.

Hoe Ajax de laatste 5 jaar met talent is omgegaan, slaat werkelijk nergens op, geen enkel plan met hen, gewoon aankopen doen, en als er een een miskoop blijkt, dan maar uit het niets en zonder voorwerk een talent erin.

Fitz-Jim krijgt geen kans potten te breken, bij laagvliegers als Excelsior kiest men voornamelijk voor de ervaren, fysiek optie, zeker op de controlerende en verdedigende posities. Men investeert veelal ook liever in eigen spelers, onder contract, die leveren nog wat op, of kan je op bouwen. Fitz-Jim begint wel meer te spelen, maar veelal op 10, wat weer aangeeft dat ze het niet aandurven met een voetballende 6.

Met Henderson, speel je straks zo:

Taylor------Hlynsson
------Henderson----

Ofwel wederom geen minuten voor Vos en Fitz-Jim. Wellicht is Tahirovic dan ook wel de eerste backup. Zou bizar zijn, maar ik kijk nergens meer van op.

Fitz-Jim komt dan wederom niet aan spelen toe, kan zich niet bewijzen, wordt dan in de zomer wéér kansloos verhuurd, en zo help je zijn ontwikkeling om zeep.

Zal je zien dat hij met 24 pas doorbreekt, net als Tijani Reijnders pas met 24-25 doorbrak, totaal onnodig, weggegooide jaren.

17-01-2024 18:49

HendrikAjax +16900

Een middenveld met de punt naar voren met Henderson + Vos/Fitz-jim als controlerende middenvelders lijkt je niks?

17-01-2024 19:45

Silentskill +2860

Ik denk dat we eerder met twee meer verdedigend ingestelde spelers gaan spelen, dus met Henderson en Tahirovic/Vos/Fitz Jim, Taylor en Hlysson voor de 10

17-01-2024 20:31

C14 +22468

@Hendrik

In deze situatie vind ik dat prima, maar dan had ik graag Vos en Fitz-Jim als dubbele 6 gezien. Met Taylor daarvoor heb je zowat dezelfde types als in het beste seizoen sinds '95 met Frenkie en co.

18-01-2024 14:22

C14 +22468

Als Henderson dan maar wel geflankeerd wordt door Fitz-Jim, want die anderen samen met Henderson is veel te statisch en lompjes, te weinig opbouwend vermogen. Aan de dynamische en steeds in te spelen Fitz-Jim kan Henderson dan ook steeds de bal tijdig kwijt.

18-01-2024 14:23

Aram +18199

Dat is niet Marciano’s conclusie maar de jouwe.

Ik denk dat Henderson een schot in de roos is en hoop dat hij snel het Ajax-DNA-kliekje aanpakt en de nieuwe spelers meetrekt naar de gym. Daarna kan het teamproces (eindelijk) op gang komen.

17-01-2024 18:43

C14 +22468

Het Ajaxkliekje?

Hato, Taylor, en nu ook Brobbey en steeds meer Rensch zijn je beste spelers, allemaal uit de Ajaxjeugd.

Het zijn Sutalo, Medic, Gaaei, Avila, Akpom, etc. die vervangen moeten worden.

17-01-2024 19:11

Aram +18199

Brobbey is altijd mijn favoriete speler geweest, ook toen iedereen tegen hem was.

Ik vind daarnaast dat sommige spelers, met name Kenneth en de beide Stevens, zich te goed voelen voor de rest van de spelers en de anderen er niet bij betrekken. Dat is kwalijk, het maakt je team zwakker en dat moet eruit. Daarna gaan we zien wat de nieuwe spelers echt waard zijn.

17-01-2024 20:46

Jan.T55 +421

Hij zal misschien niet de meest technische speler zijn maar heeft zoveel gezag dat anderen een stapje meer zullen doen en doen wat er van hen verwacht wordt. Hij word de verlengstuk op het veld van de coach.

17-01-2024 17:29

markk +8909

Hoeft zeker niet te zorgen voor een clash. Berghuis en Bergwijn zijn in geen enkel aspect leiders. Toen Tadic nog bij Ajax speelde toen accepteerde iedereen Tadic als aanvoerder. Ik verwacht dat Henderson met zijn ervaring de rol als aanvoerder op zich zal nemen. Wellicht gaat Bergwijn dan weer wat beter spelen.

17-01-2024 17:16

swekker +311

Bergwijn speelde in een relatief goed Ajax met Tadic ook waardeloos dus verwacht er niet te veel van.

17-01-2024 17:24

markk +8909

Ik kan mij nog herinneren dat hij in zijn competitiedebuut voor Ajax een geweldig doelpunt scoorde en toen dacht ik; deze man is te goed voor de eredivisie. Als een soort cheatcode maar niks was minder waar.

17-01-2024 18:20

HendrikAjax +16900

De hele eerste maand was hij zo goed. Daarna heeft hij dat niveau nooit meer aangetikt

17-01-2024 19:47

Elayais +5088

Ik ga niet oordelen over hoe goed Bergwijn als aanvoerder is in de kleedkamer en met die jonge spelers. Wel komt hij op het veld duidelijk te kort.

Ik irriteerde mij afgelopen zondag mateloos aan Bergwijn. Je verwacht van hem dat hij het goede voorbeeld geeft en probeert het team op sleeptouw te nemen. Maar het alibi-verdedigen/drukzetten wat er plaats vond, het egoisme bij de uitbraken die we hadden... daar gaat geen één jonkie in het team van denken: potverdorie, ik moet er ook nog maar eens schepje bovenop gaan doen.

Dat bracht Tadic natuurlijk wel heel erg, die mentaliteit om te winnen, om steeds beter te worden om tot het gaatje (en het randje) te gaan. Dat mis ik heel erg bij onze huidige ervaren spelers. Bergwijn straalt niks uit, en als hij een bal verliest sjokt hij alleen maar erachteraan en doet hij alsof hij ook verdedigd. En Berghuis loopt al snel als een gefrustreerd manneke rond en alles ligt aan gullie.

Dat hoop ik toch vooral dat Henderson brengt, die schop onder de kont, de organisatie en het vertrouwen aan de spelers om hem heen.

17-01-2024 17:00

martijnmartijnk +747

Ik zou Hlynsson voor Henderson en Vd Boomen zetten.

17-01-2024 16:49

FlyingDutchMan +17318

Ik kan me niet voorstellen dat Taylor voor Hlynsson zou moeten wijken. Denk dat Kenneth altijd speelt

17-01-2024 19:58

martijnmartijnk +747

Dat klopt, maar ik ben best wel fan van Hlynsson sinds hij die prachtige goal bij Utrecht meen ik heeft gescoord. Daarnaast vind ik Taylor in de kern geen slechte speler (we moeten ook niet vergeten dat hij pas 21 is), maar hij wil teveel hooi op zijn vork nemen (dat siert hem wel).

18-01-2024 09:36

Asociaal +2805

Dan hoop ik dat Vink eerder gelijk krijgt dan Van Marwijk

17-01-2024 16:45

DeHeerVanDeMeer +25203

Als ervaren controlerende middenvelder kan hij de Rust in het team terug brengen zodat achterhoede en middenveld eindelijk eens met zelfvertrouwen voetballen én stappen vooruit gaan maken.
Plus dat hopelijk de verwende sterspelers die niet thuis gaven nu ineens wel de dwang voelen om alles te geven.
Vooral naar die 2 dingen kijk ik uit..

17-01-2024 16:18

Redrum +96297

Vink kan mooi praten, maar de kenners Raffie en Derksen hebben al uitgesproken dat het niets gaat worden.

17-01-2024 16:14

Nr.10 +111583

Volgens van der Vaart is Henderson van het niveau Excelsior.

17-01-2024 16:44

Aram +18199

Wie luistert er nog naar Druipkaars?

17-01-2024 18:29

AJAX020ADAM +6973

En gelijk de aanvoerdersband afpakken, van de speler van 31 miljoen, en om de arm van Henderson plaatsen 👌

17-01-2024 16:09

GGXIII +6513

Als Henderson komt zou ik hem op de plek van Taylor zetten en Taylor of Hlynsson eruit. In ieder geval tot andere weer fit zijn.

Dan staat het naar mijn inzien beter op het middenveld dan Henderson naast Taylor. Taylor laat iedereen zwemmen en heb je op 8 helemaal niets aan. Ook Henderson gaat dat niet redden.
Henderson is ook meer een 8. Laat hem maar op die positie voor zekerheid zorgen en niet op de 6.

Taylor kan op 10 of het liefst op de bank, en dan Hlynsson op 10. Voor nu.

17-01-2024 15:52

Redrum +96297

Taylor zou ik doorschuiven naar de Ajax vrouwen. Dat is qua intensiteit meer zijn niveau.

17-01-2024 16:15

FlyingDutchMan +17318

Dan wordt Jade of Anna jaloers

17-01-2024 20:01

DEELM +11891

Henderson en Vd Boomen als dubbele 6 of als 6 en 8 met daarvoor Taylor of Hlynsson op 10 ziet er al een stuk stabieler uit dan Tahirovic, Taylor en Hlynsson.

Afhankelijk van het wedstrijdverloop kun je dan Tahirovic (6 positie) of Vos (6 of 8 positie) in laten vallen. Mannsverk durf ik niks over te zeggen. Ook zou ik Misehouy wel wat minuutjes willen zien maken, maar ik denk dat gaat vertrekken. Dan Babadi vanaf komen de zomer maar laten aansluiten.

17-01-2024 15:42

Nr.10 +111583

Enige wat ik dan mis op het middenveld is een speler die een beetje een dribbel heeft. Zoals Gravenberch of Frenkie de Jong dat wel hadden. Iemand die je altijd in de dekking kan aanspelen en die makkelijk wegdraait of een man passeert door een acceleratie met de bal aan de voet. Zo iemand hebben we gewoon niet in de selectie nu.

17-01-2024 15:50

4Ever14 +6647

Die speler zou volgens sommigen, Mannsverk moeten zijn. Ben daarom ook benieuwd of hij daadwerkelijk iets gaat toevoegen wanneer hij fit is.

17-01-2024 16:06

PuntNaarAchterSVP +5451

Mannsverk
Branco - Hendo

17-01-2024 16:42

DEELM +11891

Mannsverk is toch geen 10?

17-01-2024 19:46

Nr.10 +111583

Check zijn accountnaam.

17-01-2024 19:51

DankzijCruijff +48731

Ik vraag me overigens wel oprecht af hoeveel Henderson op dit moment beter is dan een fitte Branco. Of laat ik het zo zeggen; in hoeverre Henderson controlerend op het middenveld op dit moment meer kan brengen dan een fitte Branco.

Dit staat even allemaal los van zijn ervaring, statuur, zijn verdiensten, leiderschapskwaliteiten, etc etc. Ik heb het puur over het voetballende gedeelte. Hopelijk kan hij mij verrassen, want ik denk zelf niet dat dat verschil momenteel bijster groot is.

Wellicht zal de meerwaarde ‘m inderdaad meer zitten in de kern van dit artikel en de uitspraak van Vink; dat hij vooral meer dan Branco in staat is om anderen om zich heen beter te laten voetballen. Meer rust en organisatie op het veld, terwijl Branco toch nog vooral druk leek om zichzelf te laten gelden.

17-01-2024 15:34

WantAmsterdam +116241

De Henderson die ik van Liverpool ken (dus van een seizoen geleden) had een duidelijk hogere handelingsnelheid dan Branco. Voor de rest zal Henderson naar mijn verwachting op andere vakken het verschil maken.

17-01-2024 15:45

DankzijCruijff +48731

De Henderson van Liverpool idd wel. Hopelijk is hij niet al te veel achteruit gegaan in dat jaartje.

17-01-2024 16:20

afcas +3811

Is maar half jaartje weg bij Liverpool he.

17-01-2024 16:43

Moooo +3991

Vergelijk een Tahirovic met een Henderson.
Aan de bal zullen ze niet veel verschillen, maar qua kracht, omschakeling, tactisch.

Zoveel wedstrijden gezien van Liverpool en van Engeland en dan hoor je Henderson over het veld coachen.

Het is net als Tadic een coach op het veld, zijn status doet anderen al beter voetballen.

Tahirovic komt altijd te laat, fysiek erg matig, omschakelen heeft hij geen kaas van gegeten als 6.
Je mist de Alvarez in Tahirovic die iemand onderuit schopt bij de omschakeling.
Het is ALTIJD slappe hap.

Henderson weet heel goed wat er kan gebeuren bij de omschakeling en handelt daar naar of je nou een Frenkie of een Alvarez bent qua voetbal je ziet het of niet.
Je hebt geen wereldspeler nodig in de eredivisie die het fort bewaakt..

17-01-2024 15:29

WantAmsterdam +116241

Henderson is wel meer een 8 en Tahirovic een. 6.

17-01-2024 15:32

ThisIsFootball +147

Tahirovic speelt nog niet eens zo lang op 6. Was altijd een spits..

17-01-2024 16:42

WantAmsterdam +116241

Dat is wel al een paar jaar geleden. Maar het klopt dat hij ook vaker als 8 speelde de laatste jaren.

17-01-2024 16:58

komopajax777 +13328

Tahirovic is nog een jonge speler aan het begin van zijn carrière.Dat kun je niet vergelijken met een Henderson.Hij doet ook veel goed.

17-01-2024 16:00

Moooo +3991

Tahirovic is jong, maar geen 18 he, hij word over 1,5 maand 21.
Verbaas mij erover dat hij min heeft gemaakt bij As Roma en door Mislintat als een van de beste van zijn lichting bleek.

Henderson maakte op zijn leeftijd net de move van Southamton naar Liverpool voor 16 miljoen en was ook gelijk basis speler met spelers om hem heen als Gerrard en Suarez. (veel spelend als 8) Tahirovic is/was ook meer een 8.

17-01-2024 20:03

Amp +38003

Aan de bal zullen ze niet veel verschillen...? Tahirovic zijn techniek mag de veters van hendo z'n techniek niet eens aanraken

17-01-2024 19:10

GAjax31 +16280

Sportief zal je er sowieso niet slechter op worden, alleen financieel als ie tegenvalt maar goed laten we daar maar niet vanuit gaan.

17-01-2024 15:28

Marquinho +2065

Prima Bergwijn en Berghuis direct in de etalage zetten en cashen. Geen leiders, maar slapjanussen.

17-01-2024 15:26

1Zlatan +5204

Zou Schip hem direct aanvoerder maken? Wat denken jullie?

17-01-2024 15:24

1Zlatan +5204

Ik denk zelf dat als hij dit wil doen dat het dan direct moet. Ik hoop dat ie het aandurft en Bergwijn zo een beetje uit de schijnwerpers zet.

17-01-2024 15:25

DankzijCruijff +48731

Zou vrij belachelijk zijn als dat niet gebeurt. Bergwijn de captain van Henderson? Haha, dat is echt geen gezicht.

17-01-2024 15:25

1Zlatan +5204

Rationeel helemaal eens, maar je zet zo Bergwijn wel een stap terug. Sommige ego’s trekken dat niet al denk ik dat Bergwijn diep in zn hart blij zal zijn als hij verlost is van de band

17-01-2024 15:26

DankzijCruijff +48731

Klopt. Ben ook benieuwd.

17-01-2024 15:31

Aram +18199

Ik hoop het wel. Dan kan ie Steve ook aanpakken.

17-01-2024 18:32

Nr.10 +111583

We worden kampioen!

17-01-2024 15:22

OdjePils +6322

Snel die band naar Henderson!!!

17-01-2024 15:21

Cello +52979 moderator

Misschien dat zelfs Berghuis en Bergwijn uiteindelijk beter gaan voetballen met een Henderson in de ploeg. Tot voor kort moesten beide zo'n beetje Ajax "dragen" en het voortouw nemen. Andere spelers op sleeptouw nemen, de zaken in het veld organiseren, etc. Daar zijn ze imo ongeschikt voor en het zou zomaar kunnen, dat ze zonder de last van dat alles op hen aankomt, uiteindelijk weer aan voetballen toe gaan komen, omdat ze die druk niet meer hebben. Als dat gebeurt zou dat een bijkomend voordeel zijn.

17-01-2024 15:17

willem1958 +8886

Er komt wel iemand binnen met henderson en ik verwacht dat ook Bergwijn en Berghuis deze jongen wel serieus zullen nemen en weer 100% gaan geven.
De nieuwe jongens en de jonkies kijken zowiezo al tegen hem op en met zijn ervaring en kwaliteiten op een centrale positie op het middenveld heeft dat effect op de rest van het team.
Henderson is een speler met overzicht en een prima pass/voorzet die vooruit denkt ipv balletje breed.
Wat dat betreft zullen Bergwijn en Brobbey daar hun voordeel mee doen want er wordt dan veel directer diepte gezocht met Henderson en dan komt van den Boomen ook de komende weken terug die ook die pass naar voren heeft en beiden hebben het karakter om anderen aan te sturen en de organisatie op orde te houden.
Dat betekent dat andere clubs minder snel massaal druk gaan zetten omdat Ajax een wapen erbij krijgt op deze manier en dan ook meer ruimte krijgt om wel op te bouwen van achteruit.
Ik zie het in ieder geval positief in voor de rest van het seizoen.
Hier wat beelden en dan zie je het overzicht en het vooruit denken van hem;
https://www.youtube.com/watch?v=F3OF9-knVyc

17-01-2024 15:15

leeke +10411

Bergwijn en Berghuis weer 100% zullen gaan geven......Sorry hoor,dat je dat zegt . Maar als dat zo zou zijn moeten ze per direct de tribune op en nooit meer laten spelen.

17-01-2024 15:26

willem1958 +8886

@leeke;

vindt jij dat Bergwijn en Berghuis op dit moment de ploeg op sleeptouw nemen wat je wel mag verwachten gezien hun ervaring?
Ik vind ze beiden maar matig spelen momenteel.
Ze spelen momenteel omdat er geblesseerden zijn en er geen betere keus is maar niet omdat ze zo geweldig renderen.

17-01-2024 15:31

leeke +10411

Idd,je had dat alleen wel mogen verwachten dat die 2 spelers het heft in handen zouden nemen . Zelf zou ik het raar vinden dat ze daar een Henderson voor nodig hebben,want dan zou ik ze ook beiden direct verkopen

17-01-2024 15:53

alwaysinmyheart +1190

Zo te zien echt een speler om naar uit te kijken! Meer dan welkom

17-01-2024 15:31

MarcoB1971 +4783

https://www.youtube.com/watch?v=LB3zeM4tiWs

Die jongen heeft meer techniek dan menigeen denkt. Daarnaast een goed overzicht, fijne trap en een neusje voor het onderscheppen van een aanval. Als hij tegen RKC mag spelen, breng hem het laatste half uur in, zodat hij kan wennen. En wat mij betreft maak je hem meteen aanvoerder

17-01-2024 15:13

Sprinter +2427

Viel mij ook al op. Z`n traptechniek ziet er niet spectaculair uit maar hij heeft een hele fijne steekpass en lange pass. Hij heeft daarnaast al meerdere assists op naam met buitenkantje voet, waaronder tegen ons.

17-01-2024 15:47

Rikkie66 +22858

🍷🍷🥳

17-01-2024 15:11

Dusbaba +15434

Ieder speler 20% beter? Ik hoop het, maar volgens mij lukte dat Cruijff zelfs niet.

17-01-2024 15:01

WantAmsterdam +116241

Cruijff in zijn hoogtijden, denk het wel, Cruijff toen hij terugkeerde? Waarschijnlijk minder ja. Al maakte hij Feyenoord als 36/37 jarige echt bizar veel beter.

17-01-2024 15:08

GvanAchteren +871

Ik verwacht niet dat Henderson op 6 gaat spelen. Ik denk gewoon op 8. Op 6 verwacht ik in deze volgorde Mannsverk, Vos, Tahirovic, Branco. Taylor schuift door maar 10..

17-01-2024 14:56

MarcoB1971 +4783

Laat dit eens zien in een opstelling. Van het Schip heeft het over een 6 en jij zet hem dan op 8

17-01-2024 15:04

Betuwe85 +20986

Hij kan op beide en is mischien jeter op de 8 mar eenm8 die coacht of ook iets neerzet is nog altijd beter dan een 8 die blind jaar voren rent

17-01-2024 15:14

JesperOdeTovenaar +1212

Hij is idd beter op 8 en heeft daar m.n. gespeeld. Maar ook regelmatig wél op 6, bij Liverpool, als de situatie daar om vroeg. En dat deed hij dan ook prima.
Bij Ajax zit het probleem het allermeest (ja ook elders) op 6 nu, verwacht dus dat hij daar m.n. voor is aangetrokken, en gaat spelen.

17-01-2024 15:53

GvanAchteren +871

Probleem zit hem vooral in een 8 die te hoog staat, niet op tijd terug verdedigt en veel beter is op 10. Ook nu niet optimaal op 6 natuurlijk, maar ik verwacht dat als alle blessures genezen zijn, dit probleem opgelost is, zeker met een sterke speler op 8.

17-01-2024 16:14

JesperOdeTovenaar +1212

Eens dat Taylor te hoog staat als 8 en vaak niet terug verdedigt. Zou toch Henderson op 6 zetten, omdat hij daar het meeste zicht heeft op hoe het middenveld staat en dat echt mega zal gaan coachen. Probleem Taylor wordt daarmee hopelijk opgelost, omdat hij naar Henderson luistert, en anders lekker op de bank komt.

17-01-2024 16:51

Francisco81 +4342

Wel mooi dat sommige analisten of andere mensen uit de voetballerij hem nou steeds wegzetten als dat is geen Ajaxspeler etc. Nee hebben op het middenveld nu ook geen frivole Ajaxspeler nodig. Een speler nodig die wat anders heeft en gevraagd word op een middenveld wat constant overlopen word. Dit middenveld is veel te licht. Dan kun je zo'n ervaren speler als Henderson als een dolend Ajax wel goed gebruiken denk ik. Zeker in de eredivisie moet hij nog makkelijk mee kunnen. Maar als je dan zo'n Boskamp, Derksen , van Marwijk of een van der Gijp hoort. Dan doen ze net alsof het een hele simpele Engelse voetballer is die hier voor bij Watford of iets dergelijks speelde. Die jongen was aanvoerder van het beste Liverpool van de afgelopen 30 jaar ofzo. Maar altijd wel heerlijk dat ze de boel downplayen. Zie je ook veel op social Media wor hij ook afgekraakt aan alle kanten als een voetballer die nooit op niveau heeft gespeeld.

17-01-2024 14:54

WantAmsterdam +116241

Een speler die bij Liverpool (een ploeg die vergelijkbaar wil spelen als ons) als captain 4 Europese finales (waarvan 3! CL) heeft gespeeld zo makkelijk als “geen Ajax speler” weg te zetten is echt bizar.

17-01-2024 15:06

leeke +10411

Kijk alles is mooi en goed wat je zegt. En het is wel degelijk een goede speler ook,Alleen vraag ik mij af dat hij de juiste man is voor Ajax,vergeet niet dat hij al die tijd in een geweldig team gespeeld heeft. Bij Ajax komt hij in een soort fc balophetdak 5 terecht,is toch heel wat anders he..

17-01-2024 15:28

WantAmsterdam +116241

Wie is dan wel de juist man?
We missen leiderschap, mentaliteit en organisatie, helemaal op het middenveld, Henderson brengt dat alles is daarnast voor Eredivisie begrippen een goede voetballer.

17-01-2024 15:30

Ajaxfan31183 +16391

Ik moet haast denken aan urzais, Rudy, tainio, Westerman, kuffour , oleguer , juanfran . Spelers die eigenlijk niets met ajax hadden , toch gehaald werden als versterking, maar dat het uiteindelijk toch niets wordt. Je hoopt uiteraard dat het niet zo gaat met Henderson en dat het een match word maar toch moet je eraan denken dat het ook een mis match kan worden. Want zoals bijna alle Ajacieden zeggen, voor ajax speel je met je hart, en niet van dat het maar een clubbie is dat voorbij komt

17-01-2024 14:54

FlyingDutchMan +17318

Henderson is wel effe van een andere orde dan de Atouba's die je hierboven schetst.. Ook qua karakter veel sterker..

17-01-2024 14:55

MarcoB1971 +4783

En ook wat hij in zijn carrierre breikt heeft tov de anderen die worden genoemd

17-01-2024 15:05

Ajaxfan31183 +16391

We zullen zien, en niet gaan huilen als het toch een mis match zou zijn

17-01-2024 15:27

FlyingDutchMan +17318

Prima, we shall see! Kom jij dan ook je excuses aanbieden aan Jordan als hij het goed doet?

17-01-2024 15:41

Juan62 +46518

Tegenover een hoop bij ons mislukte spelers, kan ik er ook een lading noemen die wel een versterking waren.
Het is net hoe je naar de wereld kijkt, met een positieve of negatieve blik

17-01-2024 14:58

WantAmsterdam +116241

Henderson zit in een heel andere categorie dan al deze speler, dit is bijna een belediging voor een speler als Henderson die zoveel herijkt heeft in zijn carrière.

17-01-2024 15:13

leeke +10411

Veel berijkt idd,en jaren in een geweldig team gespeeld,een Team dat elkaar blind vond op het veld

17-01-2024 15:30

WantAmsterdam +116241

Oh ja, nu is het allemaal het team? Messi speelde bij Barca ook in een geweldig team, dus kunnen we Messi ook maar trivialiseren?

17-01-2024 15:31

Ajaxfan31183 +16391

Nou wat heeft hij bereikt in zijn carrière, bij Liverpool gespeeld , veel prijzen gewonnen. Kuffour was altijd vaste waarde voor Bayern München, ook veel prijzen gewoon met die club, ging daar weg en het werd niets meer met die man. Kan bij Henderson precies hetzelfde zijn. Maar ja straks na een paar slechte wedstrijden van Henderson wordt hij hier helemaal afgebrand en dan gaan ze zeggen dat het toch niets is en weg gegooid geld is

17-01-2024 15:36

WantAmsterdam +116241

Kuffour was niet altijd vast waarde sterke nog, de meeste Bundesliga wedstrijden die hij in een seizoen speelde waren 23.
Henderson leidde Liverpool als aanvoerde naar 3 CL finales, (een keer CL winst), een EL finale en het eerste kampioenschap sinds 1989. Daarnast maakte hij ook minuten in een EK finale.
Henderson was altijd een steunpilaar, Kuffour was dat niet.

17-01-2024 15:42

Betuwe85 +20986

Welke speler speelt er tegenwoordig nog voor zijn hart voor Ajax ? Een Blind deed dat mischien en een Tadic maar van de huidige selectie

17-01-2024 15:15

WantAmsterdam +116241

Ramaj, al weet ik niet of je doelmannen ook telt.

17-01-2024 15:17

Ajaxfan31183 +16391

Ja 12 spelers die zijn gehaald die niet weten hoe het is om voor ajax te spelen zoals in het verleden dat oud Ajacieden die zijn gehaald en die wel weten wat het is om voor ajax te spelen , alla Rijkaard, litmanen, blind jr , Huntelaar en zo nog een paar

17-01-2024 15:39

Betuwe85 +20986

Doelmannen zijn gewoon een stel gekken die te lui zijn om te voetballen en vrijwillig zich voor een schot van 80 km gooien 😉

17-01-2024 16:11

FlyingDutchMan +17318

Henderson heeft ook een aardige vrije trap, hebben we ook een rechtspoot die niet perse de bal het stadion uitjaagd!

17-01-2024 14:54

DankzijCruijff +48731

Dat zinnetje over Bergwijn en Berghuis zorgt bij mij toch weer voor een extra besef-momentje mbt Berghuis; wat een ontiegelijke slapjanus is dat gebleken qua persoonlijkheid. Weet het voor de camera allemaal mooi te vertellen, maar als puntje bij paaltje komt is hij óf (i) een heethoofd, die de ploeg benadeelt met domme overtredingen; of (ii) een verwaand gozertje met een hele vervelende houding vol gebaartjes die vooral verongelijkt is richting medespelers; óf (iii) de oudste veldspeler in de selectie die zelfs in deze situatie bij Ajax niet mans genoeg is om de verantwoordelijkheid van een aanvoerdersband te dragen, want naar eigen zeggen is hij liever de “aardige” jongen die vooral “lekker wil bewegen binnen zo’n groep en jongens op hun gemak wil stellen”.

Of eigenlijk gewoon een combinatie van al het bovenstaande. Kots.

Welkom, Hendo. Ik kijk reikhalzend uit naar wat karakter binnen deze ploeg.

17-01-2024 14:53

Web +178830

2 minuten geniaal en 88 minuut naar en vervelend
Dat is Berghuis

17-01-2024 14:54

DankzijCruijff +48731

Helaas maar waar.

17-01-2024 14:55

WantAmsterdam +116241

Precies, had laatste wedstrijd wel 2 assists, maar dat waren ook echt de enige geslaagde acties van hem.

17-01-2024 15:03

ratje +3515

Als hij elke wedstrijd 2 assists geeft zou dat voldoende moeten zijn om bijna alle wedstrijden te winnen. Dan is hij een geweldige speler, ongeacht wat mensen van zijn persoonlijkheid vinden.

17-01-2024 15:08

Web +178830

Dat kan
Maar dan moet je nog wel in dienst van het team blijven
Terug verdedigen is zo slecht

17-01-2024 15:17

WantAmsterdam +116241

Helaas doet hij dat niet altijd. En ook als hij het doet, als we alsnog niet winnen zijn twee geslaagde acties van iemand als Berghuis gewoon te weinig. Een doelpunt komt niet alleen door een assist tot stand, daar hebben meestal meerdere spelers een aandeel aan.

17-01-2024 15:18

Cosey2 +7123

Als die twee minuten de beslissing in ons voordeel brengen vind ik het best Web.

17-01-2024 16:16

LukaLitmanen +82307

Berghuis is zeer geliefd in dr spelersgroep:

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/forbs-en-ramaj-reageren-op-debuut#comments

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/kudus-heeft-een-bijzondere-band-met-berghuis-we-zijn-de-ajax-tweeling

https://www.google.com/amp/s/m.voetbalzone.nl/amp/nieuws/fitz-jim-geniet-van-dominante-speler-bij-ajax-hij-is-echt-heel-goed/413053

17-01-2024 16:22

Betuwe85 +20986

Kan maar zo zijn dat Henderson de druk verlicht bij die 2 vooral Berghuis kan dan wel is groeien maar een beter niveau

17-01-2024 15:16

DankzijCruijff +48731

Laten we het hopen.

17-01-2024 15:17

Betuwe85 +20986

Slechter kan niet

17-01-2024 16:11

Web +178830

Het hadden mijn woorden kunnen zijn
Geheel mee eens

17-01-2024 14:53

Breuk +25410

verstoffen?

17-01-2024 14:44

Oeroeboeroe +18515

Niet gebruiken, zodat er stof op komt 😉

17-01-2024 14:45

twynestar +28655

Het is natuurlijk wel dat Henderson, in tegenstelling tot eerder Blind en Tadic, qua reputatie echt mijlenver boven jongens van het niveau als Berghuis en Bergwijn staat, terwijl dat nu onze ervaren vedettes zijn.

Dat geeft een interessante clash. Neemt hij die ruimte om ook dat soort vedettes tot de orde te roepen, en hoe gaan die er mee om. Van Berghuis weten we wel dat hij zijn heil bij de media zal zoeken, maar van Bergwijn heb ik de stiekeme hoop dat hij het wel lekker vindt als iemand anders hoger in de pikorde staat en hij gewoon uitgedaagd wordt om goed te voetballen en verder niets.

17-01-2024 14:35

ratje +3515

Berghuis wil nú al gewoon goed voetballen en verder niets. Waarom zou hij in de media gaan muiten omdat Bergwijn zijn band moet afstaan aan Henderson?

Berghuis roept al langer dat er behoefte is aan kwaliteit en ervaring en geeft steeds complimenten aan Tadic. Ik denk dat je hem nu onterecht neerzet als een zeurpiet. Zijn geklaag de afgelopen periode was gewoon terecht.

17-01-2024 15:11

Nr.10 +111583

Berghuis heeft pech dat wij alle goede spelers zijn gaan verkopen na zijn eerste seizoen bij ons, en dat hij dus nu om de 3e plaats moet spelen. Maar hij moet vervolgens gewoon de kar trekken, hij is de meest ervaren speler, en is nota bene aanvoerder geweest bij Feyenoord. Hij is altijd alleen maar met zichzelf bezig, en dat valt mij wel tegen.

17-01-2024 15:25

twynestar +28655

Berghuis roept van alles in de media. Vooral wat men graag hoort. Ik zet hem liever niet neer als een zeurpiet maar als een intrigant. Ik heb het dan ook nergens over de aanvoerdersband.

17-01-2024 15:31

LukaLitmanen +82307

Berghuis heil zoeken in de media?

Je weet dat Rotterdamse AD en Telegraaf anti-Berghuis zijn?

17-01-2024 16:21

Nr.10 +111583

Ik denk dat het voor Bergwijn zo'n enorme opluchting zal zijn dat hij geen aanvoerder meer hoeft te zijn straks. Het past niet bij hem, en die jongen zal dat als een enorme extra druk ervaren hebben. Natuurlijk heeft hij z'n best gedaan, en hij is ook meer een leider dan de rest, maar ik denk dat het inderdaad een positief effect kan hebben op hem.

17-01-2024 15:24

NW23 +5072

Wat een geneuzel weer. Henderson was echt geen betere speler dan Blind of Tadic. Hij was alleen onderdeel van een team dat alles won. Zijn palmares is daardoor groter, maar dat maakt hem niet direct een grotere speler. Dat was hij ook niet. Sterker nog, ik zou hem in de lijst van die drie onderop zetten. Als ik terug zou kunnen gaan naar zomer 2017 en Blind, Tadic en Henderson kon halen en ik zou er 2 mogen halen dan zou ik Henderson 100% in Liverpool laten. Ik zou ook iedereen voor gek verklaren die een andere keus zou maken en serieus denkt dat Ajax dan beter was geweest.

Henderson is een welkome versterking, maar zal echt niet de impact van Tadic en Blind hebben. De aanvallende inbreng van Tadic zal hij nooit brengen (ook niet als hij 5 jaar geleden was gekomen). Ook de impact die Blind had op het opbouwende zou hij nooit en te nimmer hebben en nu zeker niet meer. Jij overschat hem schromelijk en geeft Blind en Tadic bij lange na niet het respect en aanzien dat zij verdienen. Henderson is een nuttige speler, het cement tussen de stenen. Niets meer en niets minder. Desondanks zal hij dit elftal naar een hoger plan brengen in de organisatie en qua leiderschap.

Jouw haat tegen Berghuis gaat ook nergens over. Heeft in de tijd van Tadic en Blind laten zien zich prima aan de hiërarchie te kunnen aanpassen. Sterker nog, afgelopen zomer liet hij weten voor dat soort spelers te zijn gekomen. Wat je hooguit kunt zeggen is dat hij er zelf niet beter van wordt als de hiërarchie ontbreekt en hij geforceerd de kar moet trekken.

17-01-2024 19:16

DeKes +3206

Laten we het hopen!!

18-01-2024 12:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.