Mossou: 'Tadić tilde Ajax op naar een niveau dat niemand nog voor mogelijk hield'

door Gino Haverkamp 56

Bron Algemeen Dagblad

Mossou: 'Tadić tilde Ajax op naar een niveau dat niemand nog voor mogelijk hield'

door Gino Haverkamp 56

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Sjoerd Mossou is lovend over Dušan Tadić. De columnist van het Algemeen Dagblad noemt de vrijdag vertrokken Serviër één van de belangrijkste Ajacieden van deze eeuw. Echter klinkt er ook wat indirecte kritiek, vooral over zijn laatste jaar in Amsterdam. Hoe dan ook is Tadić een speler geweest die veel emoties heeft weten op te roepen bij fans, zo vindt Mossou.

Tadić was 'van alles een beetje', zo opent Mossou zijn column zaterdagochtend, waarna er een blik aan labels opengetrokken wordt. 'Een klootzak en een stripfiguur, een boegbeeld en een artiest, een pure liefhebber en een vervuiler, een strijder en een huilebalk, een egotripper en een ultieme teamspeler', somt de journalist op. 'Er is haast geen emotie te bedenken die Tadić níét beroerde in vijf jaar Ajax.'

Statistisch gezien was Tadić van enorme waarde voor Ajax. Sinds zijn eerste seizoen in het wit-rood-wit, 2018/19 om precies te zijn, eindigde de aanvaller alleen al op basis van zijn Eredivisie-statistieken ieder seizoen in de dubbele cijfers qua doelpunten én assists. Desondanks ontstonden er twijfels over het veldspel van Tadić, die langzamerhand qua leeftijd steeds meer naar 'halverwege de dertig', een pensioenwaardige leeftijdscategorie in de voetballerij, trok.

Mossou trekt daarbij de vergelijking met Cristiano Ronaldo, die Manchester United halverwege het vorige seizoen door de achterdeur verliet, terwijl hij het jaar ervoor verreweg de belangrijkste spelers was met meer dan twintig competitiedoelpunten. 'Cristiano Ronaldo had in zijn laatste volledige seizoen bij Manchester United óók geweldige cijfers, maar de vraag bij een teamsport blijft altijd: maakt je aanwezigheid ook het team beter, onder de streep? En ingewikkelder nog: doet de routinier dat volgend jaar ook nog steeds?' Over Tadić werd die vraag ook steeds vaker gesteld.

Beste of meest belangrijke voetballer?

Bewondering overheerst echter bij Mossou, die stelt dat Ajax met Tadić één van de belangrijkste spelers uit de recente clubgeschiedenis in huis had. 'Het is niet overdreven te stellen dat Tadić Ajax jarenlang optilde, bijna letterlijk, geregeld naar een niveau dat in dit tijdperk niemand nog voor mogelijk hield. Zijn houding, zijn vuur, zijn taal, zijn leiderschap, zijn spel: Tadić was bij Ajax toonbepalend op vrijwel alle vlakken. Hij was de voetballer die door alle muren heen durfde te breken, soms maniakaal, soms bloedirritant, maar onmisbaar voor een club die de hemel wil bestormen. Het is lastig te zeggen of Dusan Tadic de beste Ajax-voetballer was van deze eeuw tot nu toe - die concurrentie is vrij groot. Maar hij was zo goed als zeker de belangrijkste.'

Ajax heeft zijn nieuwe thuisshirt gepresenteerd. Bestel hier het nieuwe thuisshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

Vik86 +42397

Het was een team en tadic was er een onderdeel van..

21-07-2023 15:46

redfella +1327

Natuurlijk Sjoerd, slaap lekker

21-07-2023 03:39

debarbaar +8250

Het lijk is duidelijk nog warm. Google eens op Tadic en zie hoe Mossou en al die anderen over hem hebben geschreven het laatste jaar. Er ligt altijd een ander in de kist als je mensen hoort speechen.

16-07-2023 19:55

Spielmacher +10719

Mwoah, wel samen met Frenkie, Matthijs, Daley, Donny, Ziyech, Onana, Nous, Schöne, Fico en Neres.

15-07-2023 16:58

B2tob4 +12080

Alles viel dat seizoen op zijn plek met "jeugdspelers" de Ligt en Frenky de Jong die een klasse apart waren. Daarnaast een Tadic die als rolmodel het "voorbeeld" gaf hoe je als echte prof en aanjager het voetbal moet benaderen.

15-07-2023 16:21

Keizer +30080

Hij kwam in een geweldig elftal terecht wat elkaar naar grote hoogtes bracht. Niemand van dat elftal van 2019 (muv misschien Matthijs en Onana) heeft dat niveau ooit weer gehaald. Dat hele elftal was perfect.

Of dusan de beste van Ajax is deze eeuw durf ik niet te zeggen. Belangrijkste wel.

15-07-2023 13:00

ajax4perez +9538

Frenkie de Jong?

15-07-2023 15:13

FissaDeGekste +3374

Heeft dat niveau nooit meer aangetikt. Niet op de avontuurlijke manier waarop hij toen speelde.

15-07-2023 22:14

gi0vanni +7226

Ziyech was beter maar in dat jaar waren de Jong, de Ligt en Tadic ook van extreem hoog niveau.

17-07-2023 02:34

myway25 +2451

Uiteraard was Tadic briljant met zijn winnaars mentaliteit en voetbal kwaliteiten. Maar laten we vooral niet vergeten dat de mix van Frenkie, de Ligt, blind, Ziyech, Neres, Donny, Schone, Tagliafico, Mazraoui. En vooral Ziyech en Frenkie waren echt giganten. Toen Frenkie wegging merkten we een enorm verschil op middenveld en toen Ziyech wegging had je 0 creativiteit meer.

Uiteraard was Tadic briljant, maar de rest was ook super goed. Wat hij goed deed in de kleedkamer is hen naar de next level brengen met zijn mentaliteit. Maar laten we ook vooral de rol van Blind niet vergeten hoe gruwelijk hij was.

Tadic piekte vooral zijn eerste seizoen zelfs boven zijn eigen kunnen met onwijs veel goals in de eredivisie en gekke acties in Bernabeu.

Wat ik probeer te zeggen is dat de mix van al die spelers Ajax naar een behoorlijk niveau hebben gebracht. Tadic heeft daar een grote bijdrage bij gehad, maar laten we niet net doen alsof hij alleen de grote man was, want dat is zeker niet zo.

Mijn dank is groot naar hem!

15-07-2023 12:49

Bergkam +4675

En dat terwijl hij eigenlijk van de bank geplukt werd bij Southampton destijds. Super aankoop!

15-07-2023 11:58

Adam24 +39115

Niet van de bank hoor. Belangrijkste speler in de strijd tegen degradatie.

15-07-2023 12:46

Bergkam +4675

In mijn herinnering verbleef hij, doordat de nieuwe trainer voor een ander systeem ( 2-spitsen) koos, vaak op de bank. Maar ik kan me uiteraard vergissen in deze. Lijk soms ook een beetje op onze ex- minister president.

15-07-2023 13:33

Adam24 +39115

Hij speelde 36 PL wedstrijden (2810 minuten) in zijn laatste seizoen bij Southampton.

15-07-2023 13:40

Bergkam +4675

Dan zit ik er naast.

15-07-2023 14:09

jeffrey_van_der_sluis +30391

Ik ben van '96 en Tadic was de man die mij echt weer bewust liet genieten van Ajax. Zijn wedstrijd tegen Real en zijn weergaloze goal, terwijl ik in mijn studentenkamer de wedstrijd keek, zal ik nooit meer vergeten. Tadic voor altijd ❤️👊

15-07-2023 11:51

Danielson +50330

1996 of 1896?

15-07-2023 18:51

jeffrey_van_der_sluis +30391

Ik zal je sterker vertellen; 1796

15-07-2023 20:05

B2tob4 +12080

De suc6 met Tadic hebben aangetoond waar je voor "echte voetballers" met de juiste instelling het beste kunt zijn. Zelden heeft een speler van elders Ajax zoveel successen gegeven. Landen als Servië, Kroatië en omgeving zijn al meerdere jaren succesvol in de diverse tournooien, dat heeft alles te maken met de instelling en mentaliteit van deze voetballers. Kijk naar luka Modric die op zijn 37e jaar nog moeiteloos meedraait in Real M, en op grote toernooien de grote ster is. Wellicht vaker spelers daar uit die regio vandaan halen, in plaats van dure bankzitters van de Spurs te contracteren...!

15-07-2023 11:30

YRGI +32932

Kroatië doet het inderdaad erg goed, maar Servië presteert juist onder zijn kunnen als je de spelers ziet...

15-07-2023 21:29

Jeremias +1661

Sleutelfiguren zijn nu zo goed als weg!
Timber
Tadic
Alvarez (nog in gesprek)

Terwijl die anderen mogen blijven prutsen bij AFC.

15-07-2023 11:26

Jeremias +1661

Een goede tot soms zeer goede voetballer in NL. Heeft veel betekend voor onze AFC. Nu ben ik niet direct van de statistieken maar hij heeft flink gepresteerd. Zowel in assists als doelpunten. Één van de weinigen in NL die ook nog eens een fatsoenlijke penalty kon nemen.

Ter afsluiting, gezien zijn leeftijd, kon hij maar beter eerder stoppen. De prestaties daalden aanzienlijk. Helaas, de selectie was en is nu nog te smal (niveau) om met een comfortabele gevoel Tadic gedag te zeggen....

15-07-2023 11:10

Juan62 +46179

' Een niveau dat niemand nog voor mogelijk hield'

En daar heb je het dus BS is de zuiverste vorm.

Met jongens uit onze opleiding wat ervaren krachten en geluk met wat supertalenten
kan je een groot end komen

Dat deden wij in 2019, het zal niet jaarlijks gebeuren, maar nooit meer is nare negatieve bs.

Dat Tadic belangrijk is geweest is onomstreden, echter behaalde resultaten lagen natuurlijk niet alleen aan hem.

Het totale beleid van Overmars en VD Sar droeg ook het nodige bij.
op zijn zacht gezegt

Alles viel goed, een goede trainer, een paar supertalenten , en wat heerlijke aankopen
waaronder Tadic en Blind en Neres.
Dit alles gemixt met Ajaxgogme /de mentaliteit dat we de beste zijn.

Ik weet zeker dat we ook in de toekomst nog Europese successen gaan beleven.
Alleen blijft ons lot dat we daarna weer moeten opbouwen, maar dat is zolang ik fan ben altijd zo geweest

15-07-2023 11:06

Schip +23431

Sjoerd blaat meestal wat mee en nooit echt op de inhoud, maar wat randzaakjes. Maar hier voel je dat hij uit zijn hart spreekt.

Helemaal mee eens. Onvoorstelbaar waardevolle aankoop geweest. Als je dan toch iets moet benoemen dat nog ontbreekt - en wat wij als fans vooral hebben gemerkt en gezien bij Tadic - is dat hij Ajax weer het zelfvertrouwen en branie wilde geven. Of beter, het zelfbewustzijn van een grote club met een internationaal groot verleden.

Dat bleef hij maar benadrukken. Dat een dergelijke naam betekent dat je moet presteren, dat je ervoor moet leven, dat je grote wedstrijden moet winnen en dat er iets verwacht wordt van Ajax.

Het is dat en enkel dat geweest, dat maakte dat Tadic geen ambitieloos jaar in wilde gaan, zoals de boekhouding nu dicteert.

Dusan, dank voor je enorme inbreng en we zien je weer terug als trainer.

15-07-2023 11:00

edalm +4933

Tadic topper en op tijd vertrokken

15-07-2023 10:38

DD +6399

Knap stuk van Sjoerd. Hij vat hier alles samen. Veelzijdig karakter heeft die Servische eindbaas toch.

15-07-2023 10:25

twynestar +28323

Ik ben gek op Tadic. Maar het hoge niveau van dat ene jaar kwam toch echt vooral door Frenkie, Mathijs en Hakim. Ja de ervaring van Tadic was belangrijk vooral in de kleedkamer maar het unieke van dat team zat hem in die 3 jongens en andere spelers als Daley, Dusan, Neres en Lasse waren ook geweldig maar gingen voetballend vooral mee in de flow.

15-07-2023 10:18

Adam24 +39115

Sorry maar het succes in de CL is veel meer toe te schrijven aan Daley en Dusan. Zij waren de absolute leiders op het veld. Ziyech was juist de speler die meedeed dat seizoen, terwijl Tadic in Bernabéu een van de beste wedstrijden ooit speelde. Het seizoen erop, met de bizarre uitschakeling tegen Chelsea, toen was Ziyech onmisbaar.

15-07-2023 10:22

twynestar +28323

Blind is nooit iets van een leider geweest, waar komt die misvatting in hemelsnaam vandaan. Omdat ze voor de camera graag naar andere spelers wijzen zoals Van Dijk?

15-07-2023 13:53

Danielson +50330

Ja. Tadic kreeg toen een 10 in de Equipe wat daarvoor geloof ik maar twee keer was voorgekomen.

15-07-2023 18:53

Merrick +6746

Dat ene jaar? Het jaar daarop was minstens net zo goed maar genaaid door de scheids in de wedstriijd tegen Chelsea waardoor je onnodig bent uitgeschakeld in de CL.

15-07-2023 10:23

AFCACruijff14 +161448

Haha dat je het durft te typen man. Tadic was de grote aanjager van 18 19 als leider en als speler.

15-07-2023 10:44

twynestar +28323

haha ja dat durf ik. Tadic was inderdaad de meest aanwezige speler. Maar voor de prestaties van Ajax in de CL had je bijzondere spelers nodig en met name Frenkie en Hakim waren dat. Die laatste in de vorm van zijn leven en Frenkie is gewoon een uniek talent die zowel de boel opruimde als onder enorme druk uit kon voetballen. Tadic-en zijn er meer op de wereld. Hij was een belangrijk puzzelstuk net als Blind, zoals er meer puzzelstukjes goed vielen (Onana, Neres).

15-07-2023 13:52

burwatti +14288

Door dat ik mij vorig seizoen regelmatig aan hem ergerde vergeet je toch een beetje wat hij allemaal gedaan heeft voor de club.
Als je dan weer door een compilatie met je neus op de feiten word gedrukt kan je toch niet anders zeggen dat deze man echt een held is/was.

Ontzettend jammer hoe hij vertrokken is, maar dit is denk ik momenteel wel het beste voor beide partijen.

15-07-2023 10:06

AFCACruijff14 +161448

Bijzonder dat je zoiets kan vergeten. Dat is nog zo recent.

15-07-2023 10:44

burwatti +14288

Je vergeet niet zozeer wat er gebeurd is, maar wel dat je naar iets unieks hebt zitten kijken.

15-07-2023 11:20

Jeremias +1661

Is niet bijzonder ik had ook hetzelfde gevoel van ergernis bij Tadic. Ik vergat door die ergernis hoe oud hij al was....
Dat was tekenend van hoe de selectie erbij stond. Een kaartenhuis.

15-07-2023 11:22

en88ajaxfan +2125

TADIC. Een wereldvoetballer, bij Ajax. Geweldenaar. Strijder. Technicus. Het is nu goed dat hij weggaat. Einde van een tijdperk. Maar wat een waanzinnig mooi tijdperk. Onder zijn aanvoering. We gaan je missen. Nu al. Maar wel voor altijd in onze harten! Tot ziens, strijder. Tot snel.

15-07-2023 09:55

FlyingDutchMan +17314

Media heel jaar Tadic afzeiken, nu istie weg en is het een onmisbare held!

15-07-2023 09:45

Mudjie.M +1782

I love Tadic...a true Ajax Legend

15-07-2023 09:44

Ewald +6718

Voor de nieuwe generatie Ajacieden de beste Ajacied die ze hebben aanschouwd.
Een grootse voetballer met het Ajax embleem op zijn hart gedrukt. Des te pijnlijker hoe hij nu weg gaat en hoe Ajax ervoor staat na dat hij vertrekt.
Zou vrezelujk zijn om hem in een ander shirt te moeten zien voetballen.

15-07-2023 09:13

Juan62 +46179

De beste Ajacied die deze generatie heeft mogen aanschouwen is voor mij F. De Jong

15-07-2023 11:27

Godenzoon24 +15295

Goed stuk van Mossou al denk ik dat hij nog niet op was en had ik hem graag zien blijven. Bedankt Dusan voor de mooie jaren!!

15-07-2023 09:04

PaulEast +7877

Deze columnist doet met deze column geen recht aan wat deze speler voor Ajax heeft betekend. Kun je van deze Feyenoord krant ook niet verwachten. Tadic is na Cruijff 1 van de grootste voetballers die voor Ajax heeft gespeeld. In mijn ogen onvervangbaar. We gaan hem net zo missen als Cruijff. Jammer van dat laatste seizoen waarin hij door dit soort columnisten werd weggezet als een jankerd.

15-07-2023 09:02

31xAjax +7917

Ik weet niet wat je precies bedoelt met je post maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je niet veel van deze column hebt begrepen.

En je overdrijft schromelijk met je vergelijking Tadic vs Cruijff. Daar zitten nog heel veel oud ajacieden tussen....

15-07-2023 09:13

Patrick67 +9624

Oei.
" We gaan hem net zo missen als Cruijff"...
Jij vergelijkt the GOAT met Tadic.
Ben sprakeloos.

15-07-2023 09:28

leeke +10399

Lag dat niet aan Tadic zelf dan,Tadic was niet meer de speler die hij was.Teveel Theater afgelopen seizoen,de slijt kwam er op bij hem.In mijn ogen het beste moment om afscheid te nemen,zeker als je toch moet gaan bouwen. Beter zou het zijn dat ook een Klaasen nog zou vertrekken.en dan 3a4 gerichte aankopen

15-07-2023 09:37

MarcelvTol1971 +15330

@PaulEast : jij hebt de column duidelijk niet eens gelezen maar hebt gedacht Mossou = AD en AD = Feyenoord dus dan mag je niet over Ajax schrijven.
Dit is een prima column van Mossou, en het AD is een prima sportkrant.
Telegraaf is een stuk chauvinistischer dan het AD in ieder geval.
Eerst lezen, en misschien twee keer lezen en dn pas blaten.
Verweij en Driessen zijn veel enger dan Mossou en Inam.

15-07-2023 09:48

MichelAngelo66 +22258

Of je bent van Zweedse afkomst of toch niet meer de jongste.....

“We gaan hem net zo missen als Cruijff”. “1 van de grootste....”
Ik hield van Tadic, maar dit is vrij bizar.

15-07-2023 09:54

14 +847

Tadic is de beste aankoop geweest en was zo ongelofelijk trots om voor Ajax te spelen. Denk niet dat er veel van zulke spelers rondlopen die ons naar zo’n niveau kunnen tillen en zo trots zijn op ons club.

Bedankt voor alles Dusan!!

15-07-2023 08:58

insectenverdelg +23434

Sjoerd je jat mn woorden. Dit roep ik ook altijd ovier Tadic.

Dusan Tadic de beste Ajax-voetballer was van deze eeuw tot nu toe

15-07-2023 08:46

SpartakAmsterdam +5521

Prijs de dag, ik ben het een keer volledig eens met Sjoerd Mossou.

Mooi verwoord ook! 👍🏻

15-07-2023 08:44

Sportvolgert +40428

Geen speld tussen te krijgen wat mij betreft. Prima verwoord!

15-07-2023 08:37

ProperFootball +14595

Precies, en het beschrijft ook hoe ik tegen hem aankijk. Aan de ene kant geweldig en een voorbeeld, aan de andere kant bloedirritant en op een verkeerde manier dominant.

15-07-2023 08:41

Danielson +50330

Omdat hij van 'ons' was, had ik geen problemen met z'n irritante trekjes, integendeel zelfs..
Geweldig zoals hij bijvoorbeeld Dumfries piepelde bij die penalty uit tegen PSV. En dan schoot ie hem er ook nog onberispelijk in. Een echte winnaar.

15-07-2023 09:28
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.