'Hun tekortkomingen komen aan het licht terwijl die in Eredivisie gecamoufleerd werden'

door NielsOpdam 18

Bron De Telegraaf

'Hun tekortkomingen komen aan het licht terwijl die in Eredivisie gecamoufleerd werden'

door NielsOpdam 18

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Wim Kieft vindt dat de tekortkomingen van oud-Ajax-spelers uit het seizoen 2018-2019 nu aan het licht komen, zo schrijft de voormalig spits in zijn column in De Telegraaf. Volgens Kieft hebben de toptalenten uit het Ajax van 2018-2019 het moeilijk.

'Wat wel zorgen baart, is dat het niveau van de Nederlandse Eredivisie geen garanties biedt aan spelers om internationaal aan te haken bij hun clubs', begint de oud-Ajacied zijn column. 'Zeker de individuele toptalenten van Ajax van tweeënhalf jaar terug hebben het moeilijk met Hakim Ziyech, Donny van de Beek, Matthijs de Ligt en zelfs Frenkie de Jong, maar ook Steven Bergwijn, afkomstig van PSV. Hun tekortkomingen komen aan het licht terwijl die in de Eredivisie gecamoufleerd werden.'

Volgens Kieft was De Jong bij Ajax een verbindingsspeler en bepaalde hij het spel. 'Bij FC Barcelona onder Ronald Koeman kwam hij verder naar voren te spelen omdat Sergio Busquets op De Jongs positie een klasse beter is. Hij versnelt het spel als geen ander, zet spelers voor de keeper en verspeelt de bal nooit. Voor dat topniveau komt De Jong nog tekort terwijl hij op zijn huidige positie meer naar voren te weinig rendement brengt.'

Ook De Ligt heeft het lastig bij Juventus, waar hij moet concurreren met Leonardo Bonucci en Giorgio Chiellini. 'Dan krijg je het moeilijk in een land als Italië, waar ze gek zijn van ervaren verdedigers op leeftijd. Te veel wil De Ligt zich manifesteren en maakt dan fouten. Terwijl hij zichzelf beter de tijd kan gunnen en vertrouwen op zijn kwaliteiten. Die bezit hij voldoende.'

'Dat is het grote verschil met Antony van Ajax'

Tot slot vergelijkt Kieft Steven Bergwijn met Ajax-buitenspeler Antony. 'Bergwijn heeft ruimte nodig om zich te onderscheiden. Dat is het grote verschil met Antony van Ajax. Die heeft diepgang en snelheid, maar kan tevens goed uit de voeten in de kleine ruimte.'

Lees meer over:
Plaats reactie

robertomalone +1185

Het enige wat ze allemaal gemeen hebben, dat ze voor een stap naar de top én nog te weinig status én een te bescheiden persoonlijkheid hebben. Frenkie heeft zich laten gebruiken, de Ligt wordt beoordeeld op ouderwetse verdedigende kwaliteiten, Ziyech heeft zo ongeveer "onze lieve heer zelf als trainer gekregen" en Donny knikt al een heel seizoen "ja en amen" en gaat zitten. Die vent was afgelopen weekend belachelijk goed. Maar al met al zijn ze er allemaal voetballend op achteruit gegaan. Dat ManU is verschrikkelijk armoedig, Barca wordt een tweede Feyenoord, Juve wil wel modern aanvallend voetbal spelen maar kan dat niet. Ajax is de laatste jaren internationaal van hele grote klasse!

22-11-2021 16:58

MankeNeliss +9814

Nou en, Ajax is 240 miljoen rijker en Barca is failliet, hoe mooi is dat.
(Ze moeten nog het eea aftikken)

21-11-2021 12:43

Gooseman +11887

Tsja, Wimpie zal toch iets moeten schrijven om zijn ruimte in De Telegraaf te vullen.

Hakim heeft vertrouwen nodig. Dat zag je bij Ajax in zijn begin periode. Nadat hij wekelijks speelde groeide zijn niveau. Het risico in zijn spel werd daardoor overruled door zijn klasse. In Londen is er nul vastigheid voor hem.

Frenkie moet gewoon op de plek van Busquets spelen. Daarvoor is hij gehaald. Dan hadden ze hem niet moeten kopen. Daarnaast bezit hij dezelfde kwaliteiten als Busquets, alleen de geslepenheid is er nog niet. Ervaring komt met de jaren. Je kan pas vergelijken als Frenkie bij beide teams dezelfde functie heeft.

De Ligt wordt steeds beter na zijn blessure. Zijn kansen komen nog wel. Chiellini en Bonucci worden ouder en uiteindelijk te oud. Dan komt zijn moment vanzelf en zul je zien dat hij in de top 3 van beste verdedigers thuis hoort.

En Donny moet gewoon weg uit Manchester. OGS snapt er helemaal niks van. Supporters zien het wel zitten in Donny alleen die eigenwijze Noor niet. Met een beetje geluk is Solksjaer daar snel weg. Dan komen er kansen voor Donny. En anders on de winter snel wegwezen.

21-11-2021 09:24

Oxxer +165132 moderator

De CL wedstrijden van dezelfde seizoen waren niveau prik?

Ziyech is slachtoffer van een trainerswissel, Frenkie speelt in een slecht draaiend elftal bij een failliete club, deLigt teveel geldingsdrang en vooral Donny kiezen de verkeerde club.

20-11-2021 12:26

Ans B +20011

Wat heb ik toch een hekel aan de waan van de dag, en eigenlijk nóg meer aan mensen die beter zouden moeten weten ipv zich kritiekloos bedienen van makkelijke interpretaties en alles op één hoop gooien.
Maar Kieft is nu eenmaal een cynicus die zich te makkelijk laat beïnvloeden door donkere randjes zonder de kern te aanschouwen.

Ik zou voor elke speler die hij noemt tegenargumenten kunnen geven die niets te maken hebben met tekortkomingen - op Bergwijn na. Ik zou specifieke omstandigheden, zoals blessures op ongelukkige momenten, kunnen benoemen. Maar ik doe het allemaal niet. Zonde van mijn tijd, en Kieft niet waard.

20-11-2021 11:38

Juichtoon +32821

Zeurkous ...Topteams hebben tegenwoordig 30 gelijkwaardige spelers ...dat scheelt ook. Ga verder niet inzoomen maar iedereen ziet dat de teams waar ze nu spelen in een dip zitten..

20-11-2021 11:07

Theo.D52 +1

onze talenten worden kapotgemaakt in het buitenland kijk naar de ligt is niets meer van die speler bij ajax balletjes links rechts geen diepte meer alles op zeker dit is geen voetbal meer zo gaat dat ook bij andere
die clubs kopen spelers om te kopen kijken niet naar talenten maar naam triest

20-11-2021 07:47

rafael32 +982

Nog even het rendement vergeten dat Wim als onvoldoende heeft gekwalificeerd. Het ligt ongeveer net zo hoog op die positie als dat van Xavi en dubbel zo hoog als dat van Pedri. De beste allertijden op die positie, volgens velen, en het grootste talent van nu, volgens velen. Ben benieuwd volgens welke criteria Wim De Jong heeft beoordeeld.

20-11-2021 06:29

rafael32 +982

Busquets heeft een lager passpercentage als De Jong, dus hij verspeelt meer ballen, en komt tot gemiddeld 3 assist per seizoen. Dus met dat voor de keeper zetten, verzint Wim geheel uit zijn duim. Bovendien is er bijna geen langzamer slaapvoetbal in Europa te vinden dan het Barca van Busquets. En dat al veel langer dan De Jong daar speelt, voor diegene die De Jong daar de schuld van willen gaan geven. Dus met dat versnellen valt best wel mee. En voor zulke onzin wordt Wim ook nog betaald hoor. En dan vergeet ik nog dat Busquets zelfs sprintduels van de middenstip heeft verloren,de cornelvlag niet voorbij kan dribbelen en minder scoort dan Tim Krul. Ook verliest hij meer duels, heeft minder loopvermogen, minder souplesse en minder atletische kwaliteiten. Busquets speelt balletjes rond, meer doet de man niet. Maar blijkbaar doet hij dat zo goed dat Barca niet zonder hem dat slaapverwekkende non-voetbal zou kunnen spelen. Als De Jong zo zou spelen zou hij met de grond gelijk gemaakt worden. En zelfs door mij. Ik vind het afschuwelijk om daar naar te moeten kijken.

De Nederlandse analisten kunnen beter de competitie van Moldavië gaan beoordelen want zelfs de ED is ver boven hun niveau.

Overigens kwamen de tekortkomingen zo veel aan het licht dat hij vorig jaar tot speler van het jaar bij Barca is gekozen.

20-11-2021 06:19

Koningtoto +60690

Hoe meer je dit soort berichten leest, hoe meer je bent geneigd tot een kniebuiging richting ten Hag. Het was gewoon een overweldigend team in 18/19. Alles klopte er aan. Een mix van jeugd, talent, ervaring en bijzondere spelers. Overal waar die jongens terecht komen lees je hetzelfde, de intensiteit is hoger, we moesten echt aan de bak. Ook al is het in de eredivisie niet nodig, misschien moeten we bij Ajax ook maar toe naar onverwoestbare spelers qua conditie. Maar hou alsjeblieft de voetballende kwaliteiten gewaarborgd, dat onderscheidt ons al 40 jaar. In het buitenland lijkt het voetballende en tactische overschot dat ze bij ons opbouwen, tot de grond toe te worden afgebroken.

20-11-2021 00:30

gi0vanni +7341

Het mooiste blijft dat de CL geen ED is dus heel dit stukje gaat nergens over. Er zijn genoeg voorbeelden van spelers die goed genoeg waren maar toch weg moesten.

20-11-2021 03:32

AFCAMM +11394

Dit inderdaad. Hij heeft het over ‘verbloemde tekortkomingen’ in de eredivisie, terwijl ze juist in de CL schitterden. Dat heeft niks met onze competitie te maken.

20-11-2021 08:54

Libero +19211

Die tekortkomingen werden destijds ook in de CL gecamoufleerd? Bayern, Benfica, Juve, Real?
Die bedekten zeker alles met de mantel der liefde, want zo zijn ze.

20-11-2021 00:23

Freddy Ax +1387

Kieft heeft een punt maar vergeet ook dat bij Ajax spelen veelal iets anders vraagt dan dat in het buitenland bij de top gevraagd wordt.
Hun pluspunten waar Ajax beter va werd zijn in het buitenland niet vaak wat men daar nodig heeft,
De voetbalstijl van Ajax is niet gelijk aan de meer prestatie gerichte tactiek in Europa.
De Ligt was een geweldige speler voor Ajax ,zijn spelinzicht en opbouwende kwaliteiten kwamen naar voren naast zijn verdedigende kwaliteiten, bij Juve zit men niet te wachten op opbouwende verdedigers die het middenveld inkomen. Dan haal je de echte meerwaarde van hem weg.
Dat geldt in zekere zin ook voor andere spelers, dan moet je de spelers daar niet op beoordelen maar het aankoopbeleid van die topclubs versus hun eigen speelstijl.

19-11-2021 23:16

4xEC1 +7757

Helemaal mee eens. Maar dat vergeet Kieft voor het gemak allemaal. Bij Ajax denkt men altijd vooruit en krijg je ook meer tijd als speler om je het systeem eigen te maken. Het probleem bij die buitenlandse topclubs is dat je bij 2 slechte wedstrijden gezien bent, niet vreemd in een systeem wat je nog niet gewend bent, dan staat er gewoon een ander klaar. En dan speel je gewoon weken niet meer, misschien een paar invalbeurtjes. Probeer je dan maar eens in het team te vechten. Hele andere situatie dan bij Ajax.

20-11-2021 10:57

hakimziyech +18246

Wat een onzin zeg. 3 vd 4 zitten bij zinkende schepen en de andere is gehaald door een trainer die na 3 maanden werd ontslagen. En zijn vervanger houdt van werkpaarden die 16km per wedstrijd lopen, kan Ziyech niks aan doen. Frenkie heeft in een Barca gespeeld wat Messi ball speelde. Dit seizoen was er amper tactiek te bespeuren, dan is iedereen verloren. De Ligt speelt gewoon altijd, die gekke trainer is in paniek en probeert dan allerlei dingen maar om Matthijs kan je niet heen en Donny vond ik al een gekke transfer, want Bruno was er al. En als 6 is hij toch minder. Maar je hebt er kijk op Kieft, lekker bezig...

19-11-2021 22:36

Nr.10 +111580

Deze gast lult echt maar wat he. Busquets zet spelers voor de keeper… wtf Busquets geeft bijna nooit assists man, waar heb je het over? Neem nog een lijntje!

19-11-2021 22:14

PH2BOT +40543

....en wie zou dat niet beter weten dan onze Willem met al zijn aaneengeregen buitenlandse successen.

19-11-2021 21:37

Invincibles +5263

Lariekoek. Waar waren die tekortkomingen dan in de Champion’s League?

19-11-2021 21:06

Dani Banani +398

blijven/terug haalen en CL winnen!

19-11-2021 20:31

AFCACruijff14 +162663

Volgens mij heeft het weinig met klasse en de Eredivisie te maken, wel met carrièreplanning. Frenkie koos net het slechtste Barca in 25 jaar, Vd Beek koos een club met extreme concurrentie, Ziyech had enorme pech met een trainerswissel en de Ligt is volgens mij prima terecht gekomen. Niet dat hij daar beter is geworden, maar hij heeft daar veel status en speelt de meeste potjes gewoon. Frenkie overigens ook. Ze hadden alleen teams moeten kiezen die in de buurt zaten van onze speelstijl. Zet Frenkie bij Bayern en Ziyech bij Liverpool en je hebt absolute kanonnen.

19-11-2021 19:59

Simpelishetmoeilijkst +25393

Denk je dit heel goed inziet. Van Ajax moet je naar een club gaan, die een beetje net als Ajax speelt!

19-11-2021 20:02

Brian.L +641

Je hebt vollleeedig gelijk

19-11-2021 20:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.