Dwarswaard: 'Grondige renovatie is vereist'

door sammekors 42

Dwarswaard: 'Grondige renovatie is vereist'

door sammekors 42

Laatst geüpdatet

Ajax staat een drukke transferzomer te wachten, dat is de voorspelling van Daniel Dwarswaard, voetbaljournalist van het Algemeen Dagblad. Er zal een boel spelers vertrekken en het nodige moet veranderen om volgend seizoen wél serieus mee te doen om de titel.

'Een grondige renovatie is vereist. Ajax heeft de laatste jaren te veel vertrouwd op talent alleen. Dit seizoen was het keiharde bewijs dat je het daarmee niet redt. Voor komend seizoen heeft Ajax Fortuna-verdediger Perr Schuurs en de Burkinese aanvaller Hassane Bandé van Mechelen vastgelegd. Maar u raadt het al: ook jonkies, die nog alles te bewijzen hebben', aldus Dwarswaard.

Voor de rust zou rondom de positie van Ajax-trainer Erik ten Hag zou het goed zijn als Ajax snel een beetje vorm kan oppikken. Dwarswaard: 'Ajax is het eerste halfjaar onder Ten Hag niet beter gaan voetballen. Hij verdient wat tijd, maar zijn eerste maanden als trainer van Ajax leidden er wel toe dat hij met een achterstand aan het nieuwe seizoen begint. Tegen die achtergrond moeten directeur spelerszaken Marc Overmars en Ten Hag een selectie samenstellen die na vier gortdroge jaren de titel moet pakken.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Bocarra +14

Wat een flut blad is dat VI toch geworden. Zo’n stukje staat boordevol onjuistheden, aannames en achterklap.

01-05-2018 19:21

3*stars*3 +23376

VI is zeker achteruit gegaan maar dit was weer die kneus Dwarswaard, van dat kut AD...

01-05-2018 21:31

Jeugdtrainer +1

Grappig! Ervaring is echt iets ongrijpbaars. Niet dat het niet belangrijk is, maar het is jezelf verschuilen op moment dat Ajax geen kampioen wordt. Lekker veilig.

Terwijl de sterkhouders dit en vorig seizoen de jonkies zijn. Telkens weer. Maar journalisten blijven veilig roepen om ervaren versterking. Grote kul.

01-05-2018 12:53

Ajax95Duivendrecht +24072

Precies dit. Ervaring is zo'n containerbegrip dat maar al te graag van stal gehaald wordt. Volgens mij waren het dit seizoen toch vooral Huntelaar en Siem, de twee meest ervaren krachten van de hele selectie, die het zwaarst tegenvielen.

Kwaliteit is verreweg het belangrijkste. En vooral de kwaliteit om in de speelwijze van Ajax te kunnen spelen. Heeft een kwalitatief goede speler daarnaast ook nog eens een dosis ervaring, dan is dat alleen maar mooi. Maar ervaring an sich moet niet leidend zijn (zie de mislukte voorbeelden Zimling, Westermann, Heitinga, Siem).

01-05-2018 13:07

Web +178830

Nou noem je er vier op.
Zal ik er eens vier opnoemen
Rijkaard, Cocu, Davids, Laudrup.

01-05-2018 13:55

Ajax95Duivendrecht +24072

Dat waren ervaren jongens die ook bovengemiddeld tegen een bal konden trappen en nog niet versleten waren à la Heitinga.

Ervaring in combinatie met voetballende kwaliteiten is alleen maar goed, helemaal mee eens. Maar ervaring moet geen doel zijn op zich. Zeker niet wanneer 'ervaring' niet blijkt te kunnen voetballen, zoals bij Zimling en Siem. Of versleten is, zoals Heitinga en Westermann.

01-05-2018 14:11

Web +178830

Ben ik helemaal mee eens.
Ik geef het zelf ook aan.
Kwaliteit boven alles

01-05-2018 22:48

DarkChild +3451

Kwaliteit is net zo goed een containerbegrip. En als je het dan als absolutismes tegen elkaar wegzet, krijg je discussies over eigenlijk niks.

Ik zie kwaliteit als een onderdeel van de gewenste ervaring, Ajax echter niet. Maar goed, Overmars maakte ooit een opmerking over scouten van achter je playstation.
Dat is in ieder geval nog scouten he Marc, dat kan je over Siem de Jong en Westermann al niet zeggen.

01-05-2018 17:01

Web +178830

Beetje te gemakkelijk
Kwaliteit staat voorop, daar zijn wij het over eens
Stel je eens voor dat een speler als Rijkaard, Cocu ( toen ze terug kwamen Rijkaard in 95 en Cocu weet ik niet meer ) dat zou toch geweldig zijn voor jonge spelers.
Hoe vaak zie geen twijfel ( niet alleen door taktiek )
Ik vind geen grote kul.
Wat had ik graag Sneijder rond 32 jaar terug gezien.
Wat zou ik graag Blind zien ( door jaren Man U veel ervaring)
Wat zou ik graag Babel zien ( heel erg onderschatte voetballer, altijd rust en overzicht in zijn spel, word steeds nog beter)

01-05-2018 13:52

Jeugdtrainer +1

Mijn stelling is dat journalisten geen idee hebben waar het mis gaat, nooit de diepte in gaan, maar vervolgens simpel roepen: ervaring!

Terwijl dat niet juist is. Men/Journalisten ziet niet wat een voetballende spits had kunnen brengen in een wedstrijd, maar schrijven vervolgens wel dat een jonkie verzuipt als dat een keer gebeurd.

Het is de veilige route:

Wint Ajax niet? Roep om ervaring en aankopen!
Wordt Ajax geen kampioen? Roep om ervaring en aankopen!

01-05-2018 14:09

Web +178830

Ik heb zelf op redelijk amateur nivaue gespeeld
Stond met 18 jaar in het eerste, vond het maar wat fijn dat er een speler van 31 jaar naast mij stond, termen als rust, achter je enz
Ook heel vaak situaties in het veld doornemen.
Ik denk hier anders over
Jij bent zelf trainer ( was ik ook) dat kom je dit toch ook wel eens tegen

01-05-2018 14:20

Web +178830

Ervaring is een must in de sport, alleen niet op AS.

01-05-2018 13:53

Web +178830

Wat is dit nu voor vergelijking.
Cassiera is meer waard dan de 11 spelers van de tegenstander.
Ik heb het over kwaliteit.

01-05-2018 22:46

Redrum +96035

Ik vraag me af wat het advies van deze dweil is voor zijn eigen clubje. Want ik vraag me sterk af of hun selectie goed genoeg is om volgend jaar weer de beker te winnen.

01-05-2018 12:24

ajaxcied4life +26031

Grondig, grondig nou nou, er mag inderdaad iets bij. Een LB, CV en twee middenvelders en een buitenspeler.

01-05-2018 11:55

Ajax27 +19107

blabla... als we iets dit jaar hebben gehad is het ervaring. Huntelaar (34), Schone (31), Veltman (26), Ziyech (25), Tagliafico (25). 5 basisspeler die 25 jaar of ouder waren en dan nog bazelen over te weinig ervaring. Dan had je op de bank nog Siem, Viergever, Dijks en Younes die tussen de 24-29 waren.

Nouri en 2 trainerswissels, dat zijn de redenen dat we geen kampioen zijn geworden en niets anders. We hadden veruit de best gebalanceerde selectie.

01-05-2018 11:34

wladimir +3059

Volgens mij was Overmars daadwerkelijk verrast door het vertrek van Sanchez. Daarnaast vertrekken Viergever, Dijks en Younes transfervrij. Overmars en van der Sar hebben ten Hag aangesteld. Een trainer die niet bij Ajax past. Het zegt alles over de zwakke leiding.

01-05-2018 12:14

michaellaudrup +4660

Buiten Hakim en Nico pure middelmaat, Ajax onwaardig. Dan haal je ook nog Siem terug want het moet weer goedkoop.

01-05-2018 20:34

Redrum +96035

Ervaring is wel degelijk belangrijk voor de instelling en balans van een elftal. Als die ervaren spelers echter niet kunnen voetballen of te traag zijn dan heb je er geen reet aan en wordt je elftal er juist zwakker van. Dat is ook dit jaar weer het probleem geweest bij Ajax. De kwalitatieve spelers zijn te jong om constant te zijn en de ervaren spelers zijn te slecht om echt wat toe te voegen. Daarom moeten er meer Tagliafico-aankopen volgen. Jongens in de leeftijdscategorie 24-27 die daadwerkelijk kunnen voetballen.

01-05-2018 11:16

Daminem +401

Volgens mij heeft Huntelaar wel zijn waarde aangetoond. Was in het begin geen basisspeler, maar heeft veel doelpunten gemaakt en assist gegeven, ondanks buitenspelers die geen bal voorslingeren (wat toch zijn kwaliteit is). Siem de Jong heeft echt 0,0 waarde gehad, Schöne met name met zijn vrije trappen (qua spel lijkt hij het toch te vertragen), Veltman was nuttig, maar niet meer dan dat. Helemaal als je dat vergelijkt met Tagliafigo, die over veel meer kwaliteiten beschikt. Wat dat betreft zou juist ervaring van hoog niveau moeten worden aangetrokken. Met name op het middenveld en in de verdediging. Maar goed, zie die maar eens te halen. Welke middenvelder van hoog niveau in de leeftijdscategorie 27 - 31 jaar heeft trek om in de eredivisie te voetballen. Ik wens de scouts en Overmars heel veel succes en heb er vertrouwen in dat de juiste spelers aangetrokken worden.

01-05-2018 10:14

DarkChild +3451

afgaande op zijn track record zou ik er juist niet op vertrouwen. En besides, we hebben Siem nog voor twee jaar. Werelds gescout ook.

01-05-2018 10:37

mistermiyagi +7

Wat een lulkoek, je zag toch ook een Guardado naar de eredivisie komen.
Ook een toptalent als Lozano maakt het verschil bij Psv.

Ajax verliest het door te weinig (wekelijkse) kwaliteit op te stellen, Ajax begint het seizoen met Dijks en Veltman op de vleugels Een team met jonge onervaren talentvolle jongens.

Hoe bestaat het dat een Frenkie in de verdediging komt te spelen, waar zie je dit nou?
Heeft het het gewenste resultaat gehad?

01-05-2018 10:50

Michelinho +9

Hoe het bestaat dat Frenkie in de verdediging kwam te staan en dat ook bleef heeft mede met een aantal blessures te maken gehad.

01-05-2018 11:53

RusselWestbrook +21

Als dit seizoen één ding aangetoond heeft dan is het wel dat ervaring schromelijk overschat is en dat het toch vooral om kwalitiet gaat.

Schone, Siem, Huntelaar, allemaal ondermaats.

01-05-2018 09:37

Raydo +1517

'Er is meer ervaring nodig' is net zo'n dooddoener als 'je moet een winnaarsmentaliteit hebben' of 'je moet als team spelen'. Meest goedkope commentaar en altijd wel toe te passen.

01-05-2018 09:44

DarkChild +3451

het zijn beide containerbegrippen natuurlijk in deze vorm. Want heeft iemand als Kluivert al kwaliteit? Of is het vooral talent en grilligheid?

Het ideaalplaatje is dat je een bepaalde onderlaag in presteren kan hebben. En dat je door die onderlaag je ook kan bekommeren om het teambelang. Daar kun je in algemene zin van zeggen dat dat doorgaans bij oudere spelers is. Maar het zijn geen absolutismes. Anders had je geen De Ligt aan de ene kant van dat spectrum of Heiko Westermann aan de andere.

Het gaat als directeur spelersbeleid om kunnen inschatten en een selectie in balans krijgen. En dat kunnen de huidige leidinggevenden niet, bewijzen ze jaar in jaar uit. Dat lukt nu niet ineens wel, want dat is een combinatie van visie en vermogen en dus...hey, kwaliteit!
Je kan wel roepen dat je het beste jonge Europese elftal wil zijn, het 'Harvard', maar als je niet weet hoe is het een holle frase voor je achterban.
Waar je wel 4 jaar mee op het pluche blijft, mind you, dus op zich, chapeau.

Je weet dus al precies wat je gaat krijgen: een hoop uitgaven nul sportief resultaat en een beschadigde reputatie.
Mark my words. (niet dat het hogere wiskunde is, want het gebeurt voor ieders ogen, alleen de datums zijn nog ongewis)

Voor die tijd zullen we ons echter laven aan een bak aankoop-ellende in het vreemdelingenlegioen van Ajax.
Die lange jongen uit Turkije, is die nog beschikbaar trouwens?

01-05-2018 10:43

Michelinho +9

Je maakt een paar goede punten. Ook wat betreft het niet kunnen vinden van de juiste balans. Hoewel het onder Bosz er best goed uitzag bleek het nadien toch wel erg fragiel.
Ik zie wat het aankoopbeleid betreft echter wel dat er een schifting van damage control naar voortschrijdend inzicht naar zelfs anticiperend denken en inkopen heeft plaatsgevonden.
Zowel onze AD als TD zijn relatief nog steeds vrij groen in hun vakgebied en het is ook nog maar sinds kort dat er een beetje meer bewegingsruimte qua budget is. Tenminste, wás, want geen Europees voetbal scheelt een flinke duit en die rekening komt nog.
De afgelopen jaren hebben idd niet hoopvol gestemd, maar ik zie hier en daar best nog wat aanknopingspunten.

01-05-2018 11:38

DarkChild +3451

tja. ik zie dat niet. Het is vastklampen aan pakweg Tagliafico en het hele echec Dijks vergeten (zelfde seizoen he en prachtige damage control)
Net als dat Siem de Jong voor drie jaar vastleggen na Westermann 2 en Heitinga onder druk 1 ook gewoon dit seizoen is. Geen scoutingsrapport, wees maar gerust.

Ik snap het, je moet wat en het is ook niet dat Overmars álles fout doet. Maar het is allemaal niet goed genoeg. Niemand verwacht 100 procent score, of zelfs 75%. Maar Overmars geeft al jaren het meeste geld uit...en wat hebben we eraan? We hebben voor 10 miljoen aan rechtsbacks lopen die niet voldoen. En dan vergeet ik het verlengen/salarisverhoging voor nummer 3 Veltman nog maar. Begrijp me niet verkeerd, als je Ajax ziet als een sportieve speeltuin, waar het alleen gaat om transferwinst, dan doet hij het goed. Goed genoeg althans. Dus je koopt een buslading spelers en als je in de plus eindigt ben je spekkoper. Beetje het etalagemodel dat Chelsea doet met die tientallen verhuurspelers. Nou, als Ajax dát wil zijn gaat het lekker. Alleen moet je dat dan uitspreken naar je achterban. Benieuwd of die op hetzelfde spoor zitten.

(geldt overigens ook voor het 'groen zijn' van die andere grappenmaker. Dat moet of zo? Staat in de reglementen van de KNVB dat om de concurrentie een eerlijke kans te geven wij alleen maar directeuren met zwembandjes mogen? Die vorm van Managerial Fairplay is mij even ontgaan ;)

01-05-2018 12:24

Michelinho +9

Allemaal erg weinig tegenin te brengen (m.n. de gok Sink/Dijks was tenenkrommend) ; ik koester alleen wel nog de hoop dat we in een situatie als de huidige onverhoopt op een omslagpunt zijn gekomen. Dat er ergens dan toch eindelijk het kwartje is gevallen. Dat moét wel, want vooralsnog ziet het er niet naar uit dat er ouwe rotten in het vak voor hun in de plaats gaan komen.

01-05-2018 12:47

Web +178830

Jij kunt niet beioordelen wat Huntelaar buiten de wedstrijden kan betekenen voor jonge spelers, veel ervaring heeft zelfs bij Real gespeeld.
Huntelaar is ook niet gekomen voor de basis. Maar door de blessure van Dolberg liep het anders
Stel je eens voor Huntelaar komt binnen 20 minuten voor tijd bij nog een gelijke stand, en hij schiet de winnende binnen. Hadden wij gezegd, wat is hij nog belangrijk. En daar is hij voor gehaald.
Schone heeft meerdere malen een belangrijke vrije trap er ingelegd, dat hij het soms niet kan belopen, heeft met de veld bezetting te maken.
Siem is een ander verhaal, mislukt. In het systeem van Frank kon hij heel goed als aanspeelpunt in de spits functioneren. In dit systeem is hij daar niet geschikt voor.

Routine, wat waren Rijkaard, Cocu en Davids belangrijk bij terug keer.
Jammer dat Wesley dat rond zijn 32 niet gedaan heeft, was ook heel waardevol geweest, werkers als Heitinga heb je niets aan. Kunnen zich zelf net staande houden.

Ik zou nu graag zien dat Ajax er alles aan doet om Blind binnen te halen, dat noem ik al routine, zo voetbalt hij ook.
Babel zou ik ook graag zien, misschien wel liever dan Huntelaar.

01-05-2018 10:58

RusselWestbrook +21

Moet ie trainer worden als ie alleen maar buiten het veld van waarde is

Punt is alleen dat ie in het veld het aanvalsspel saboteert, net als Siem. Met een beetje meer fantasie had daar ook een type van Persie kunnen staan, die in praktisch alles voldoet aan het prototype van een Ajax spits, daar waar Huntelaar het tegenovergestelde is.

Zelfde voor Siem, in niets een Ajax voetballer.

01-05-2018 12:04

Web +178830

Een scorende spits past in ieder systeem, het gaat hier een eigen leven leiden. Huntelaar is niet de speler van vroeger meer, dat klopt.
En wat ik al zij, is niet voor de basis gehaald.
Jij overdrijft als of hij er helemaal niets van bakt.
Weet je nog hoe Dolberg speelde in het begin van dit seizoen? Zeer matig. Hou ik het nog netjes. Fijn hem achter de hand te hebben.
Ik hoop ook weer op een geweldige Dolberg.
Heb jij zelf gevoetbald? En jong in een selectie kwam?
Het grootste voorbeeld is Cruijff bij Feyenoord, iedereen steeg boven zich zelf uit, Cruijff was weg en ze zaten allemaal weer op het oude nivaue
Rijkaard bij Ajax, Seedorf en Kluivert hebben het er nu nog over
Bergkamp bij Arsenal, van Persie zij wat heeft hij mij veel geleerd.
Cocu bij PSV. Sterk CL jaar wat was hij belangrijk voor dat team
Zo onderschat, maar het moet wel kwaliteit zijn, geen Heitinga enz

01-05-2018 14:07

RusselWestbrook +21

Als ie in elk systeem past mag je mij even uitleggen waarom het combinatiespel zoveel lekkerder loopt met Dolberg in de spits. Want het lijkt er toch verdomd veel op dat ze dan ineens wél door het midden op kunnen bouwen, waar dit met Huntelaar in de spits schier onmogelijk is. Huntelaar kan namelijk niks met zijn rug naar de goal.

En ga je nou serieus KJH en Cruijff vergelijken? Suggereer je nou serieus dat iedereen beter gaat voetballen als Huntelaar in de spits staat?

Alsjeblieft zeg.

01-05-2018 16:29

Knalpot +3606

In welk combinatiespel werd klaas dan betrokken? Kluivert, Ziyech en in mindere Neres hebben alleen maar oog voor die 3 palen als ze ook maar een beetje in de buurt zijn van de 16. Dat was vorig jaar echt wel anders met Klaassen, Traore en in mindere maten Youness.

01-05-2018 18:52

Web +178830

Klopt, deze spelers zijn puur met zich zelf bezig.
Stel je eens voor als Jahanbaks op rechts stond?
Weghorts krijgt de mooiste ballen.

01-05-2018 22:57

RusselWestbrook +21

Stel je eens voor dat Alireza een kleine dertig potjes moest spelen tegen teams die met 11 man voor de goal gaan hangen. Hoeveel van die ballen zou Weghorst gekregen hebben denk je?

Huntelaar krijgt trouwens best wat voorzetten, maar knikt ze vervolgens recht op de keeper af. En dan blijft er dus echt helemaal niets over van Huntelaar, want scoren is het enige wat ie kan.

02-05-2018 16:36

Web +178830

Volgens mij heb ik het over Rijkaard, Cocu, Davids
Huntelaar verdedig ik alleen maar. Omdat ik vind dat hij niet zo slecht is als jij zegt. Ik ben een groot fan van Dolberg, en geef aan dat Huntelaar niet voor de basis is gehaald toch?
Hoe kom je er op dat ik Huntelaar met Cruijff vergelijk?
Ik noem als voorbeeld Ervaring / routine.

01-05-2018 22:54

RusselWestbrook +21

Omdat we het over Huntelaar hebben en jij als voorbeeld Cruijff noemt. Als dat verder helemaal niets met Huntelaar te maken heeft, waarom zeg je het dan? Waarom heb je het dan ineens over Cruijff en die andere spelers waarvan Huntelaar nog niet eens de veters zou mogen strikken?

02-05-2018 16:33

Knalpot +3606

En de buitenspelers die je beide zo'n 10 tot 15 wedstrijden niet hebt gezien? 2 jonkies achterin die zich regelmatig af laten troeven in de duels en dan heb ik het nog niet eens over de vele positionele fouten die ze maken. Dat je Siem veroordeeld slaat al nergens op, elke janlul weet dat donnie moet spelen, denk je dat een Siem dat om kan draaien in zn spaarzame invalbeurtjes , dat ie ff de boel om kan draaien als de rest van het elftal voor geen meter loopt? Schone was leuk vorig jaar met Sanchez achter hem, die kon lekker alles corrigeren wat die ouwe liet lopen maar Schone is sowieso al de verkeerde speler op de verkeerde plaats (prima om Donny of Hakim zo nu en dan eens te ontlasten) maar daar had natuurlijk gewoon een goede voetballende stofzuiger voor gehaald moeten worden ipv die 2 draken van rechtsachters die er in de plaats voor zijn gekomen. En hoe moet een ouwe spits van 34 de 10 poppetjes die achter hem staan corrigeren dan? Die kan hooguit zeggen Hakim doe nou eens mee met de opbouw ipv verstoppertje spelen voor je toverballen, Donnie leuk dat je steeds naast me staat maar je moet ook terug he! Davidje loop met je man mee als ie opstoomt. Ja justin jij ook, nee jij hebt geen voorkeursbehandeling! Lasse loop niet steeds met die bal speel hem nou wat sneller naar voren dan staan wij niet steeds tegen een overmacht aan te beuken. Lekker makkelijk afgeven allemaal weer, de sturing van spelers dient van achteruit te gebeuren of 1 van de middenvelders, dat kan je niet overlaten aan een jongen van 18 hoe geweldig die ook al is, die heeft het druk genoeg met die zenuwpezen naast hem. Als viergever fit had gebleven en er was een fatsoenlijke 6 aangetrokken geweest dan hadden we allemaal nu niet zo hoeven lullen over kwaliteit en ervaring want dan had de balans gewoon goed geweest en hadden we met gemak 1 of meer prijzen gewonnen.

01-05-2018 18:45

Cruijffiaan14 +1

De selectie is gewoon niet in balans.
Ervaring is er opzich wel met Schöne, Huntelaar, (Siem) de Jong en Veltman, maar juist die 4 zijn kwalitatief niet goed genoeg voor een basisplek. Dan heb je ook niet veel aan hun ervaring.

Juist in die categorie van spelers van 25+ met kwaliteit moet gezocht worden deze zomer.

Achterin zijn Kristensen, Orejuela, Veltman, Wöber (twijfelgeval) niet van een voldoende niveau, dus hier is werk aan de winkel. Mazraoui verdient wat mij betreft een kans, maar is hij goed genoeg voor een jaarlang op rechtsback? Oftewel, werk aan de winkel.

Op het middenveld gaan we met Ziyech heel veel inleveren. Ik zie nog niet direct dat wij de Eredivisie ondersteboven spelen met (Frenkie) de Jong, vdBeek, Eiting, Schöne en (Siem) de Jong. Oftewel, werk aan de winkel.

De aanval staat op zich zeer aardig denk ik met Neres, Dolberg en Kluivert. Maar de laatste zal wel vertrekken ga ik vanuit. Bandé vraag ik me echt af, waarom hebben we hem gehaald? Dus ook hier werk aan de winkel.

Marc heeft heel wat werk te verzetten.

01-05-2018 09:06

BokkieBokstra +11300

Selectie leek me niet het grootste probleem. Talent zat, ervaring was gehaald. Aankopen waren er te over. Dat is niet de reden dat fdit seizoen een rampjaar was.

01-05-2018 08:34

Michelinho +9

Al die journalisten stappen ook met het grootste gemak over (o.a.) alle langdurige blessures heen, elf welteverstaan.

01-05-2018 11:15

marrene +154

100% Gelijk. Talenten zijn prima, maar moeten bij de hand genomen worden door goede ervaren spelers.

01-05-2018 08:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.