Kweekvijver: Het beste elftal talenten uit de Ajax-jeugd van de eerste seizoenshelft

door Bram Bark 64

Bron Ajax Showtime

Kweekvijver: Het beste elftal talenten uit de Ajax-jeugd van de eerste seizoenshelft

door Bram Bark 64

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

In de rubriek ‘Kweekvijver’ zoomt Ajax Showtime wekelijks in op het paradepaardje van Ajax: de jeugdopleiding.

De najaarscompetitie zit erop en de talenten uit de Ajax-jeugd kunnen gaan genieten van de feestdagen en zich opladen voor een hopelijk succesvol 2025. Drie tweede plaatsen en een kampioenschap voor Ajax O16 is de balans halverwege het seizoen. Teams breken over het algemeen niet door, individuen wel, en daarom zet Ajax Showtime een elftal uitblinkers van de eerste seizoenshelft op een rij.

Doelman: Mark Engel (16)

Een doelman naar het hart van Ajax-trainers verdedigt het doel van Ajax O17. Mark Engel heeft ontzettend veel kwaliteiten aan de bal. Zowel op korte afstanden als grote afstanden weet hij makkelijk ploeggenoten te vinden en daarmee zorgt hij voor rust achterin, en zijn lange bal vormt tevens een uitstekend alternatief als het opbouwend niet lukt - een van die lange ballen leverde in de uitwedstrijd tegen Feyenoord zelfs in assist op. Naast zijn voetballende kwaliteiten hield de goalie zijn ploeg al meer dan eens op de been met goede reddingen en is hij op een misser tegen PSV na een zeer betrouwbare sluitpost gebleken.

mark engel joeri cruden
Mark Engel staat ook bij hoge ballen zijn mannetje.

Rechtsachter: Geraïn van Loon (14)

Geraïn van Loon schijnt in het verleden aanvaller te zijn geweest, maar speelt tegenwoordig vrijwel altijd als rechtsachter. Buitenspelers zullen niet uitkijken naar duels met de jonge Ajacied. Van Loon is een speler met veel snelheid en is fysiek sterk, waardoor hij veel duels wint. Daarnaast is hij ook aanvallend een meerwaarde. Van Loon is momenteel de rechtsachter van Ajax O15, maar hij solliciteert naar een vaste plek in het elftal van Ajax O16. Trainer Stan Bijl deed al meerdere keren een beroep op hem. In het ‘Champions League-duel’ van Ajax O16 met Sporting Portugal O16 en de uitwedstrijden tegen AZ O16 en FC Dordrecht O16 verscheen Van Loon aan de aftrap.

Kweekvijver: Het beste elftal talenten uit de Ajax-jeugd van de eerste seizoenshelft
Powerhouse Geraïn van Loon is moeilijk af te stoppen.

Rechter centrumverdediger: Ryan van de Pavert (18)

Wie Ajax O18 vorig seizoen geregeld heeft zien spelen, zal niet verwacht hebben dat Ryan van de Pavert nu in dit elftal zou staan. De verdediger zat vrijwel iedere wedstrijd op de bank, maar dat is dit seizoen helemaal anders. Van de Pavert werd omgetoverd van rechtsback tot centrale verdediger en is een van de drijvende krachten van Ajax O19. Als centrale verdediger is hij sterk met de bal aan zijn voet. Zo dribbelt hij geregeld het middenveld in en bevordert hij de opbouw. Ook in verdedigend opzicht maakt Van de Pavert dit seizoen enorme stappen. Kortom: een onverwachte, maar desalniettemin verdiende plek in het beste elftal van de eerste seizoenshelft.

ryan van de pavert ajax o19
Ex-rechtsback Ryan van de Pavert is een steunpilaar in het hart van de Ajax O19-defensie.

Linker centrumverdediger: Kennynho Kasanwirjo (16)

De enige jeugdspeler die alles voor zijn elftal speelde, kan niet ontbreken in dit elftal. Kennynho Kasanwirjo is zowel aan de bal als verdedigend een steunpilaar gebleken voor Ajax O17. Het talent legt veel risico in zijn spel door op karakteristieke wijze in te dribbelen en spelers te passeren. En hoewel het er soms wat druistig uitziet, weet hij met zijn dribbels regelmatig een overtalsituatie op het middenveld te creëren. Daarnaast kan de rechtsbenige Kasanwirjo goed overweg met veel ruimte in zijn rug en is hij sterk in de lucht. Het broertje van Rangers FC-verdediger Neraysho Kasanwirjo heeft zijn plek in dit elftal dik verdiend.

kennynho kasanwirjo
Kennynho Kasanwirjo geniet het vertrouwen van zijn trainer Paul Nuijten.

Linksachter: Eniola Owolabi (14)

Eniola Owolabi kan terugkijken op een uitstekende eerste seizoenshelft, met als hoogtepunt de verrassende basisplaats als linksachter in het kampioensduel van Ajax O16 met Feyenoord O16. Verrassend, omdat Owolabi speler van Ajax O15 is, waar hij doorgaans als centrale verdediger speelt. De atletische Owolabi is verdedigend ijzersterk en comfortabel aan de bal. Net als bij collega Van Loon, lijkt een vervroegde stap naar Ajax O16 niet onlogisch. Owolabi heeft immers bewezen het niveau aan te kunnen. De centrale verdediger annex linksachter is een talent voor de jeugdvolgers om toe te voegen aan hun watchlist.

eniola owolabi
Ajax O15-speler Eniola Owolabi deed drie competitiewedstrijden mee met Ajax O16.

Rechter middenvelder: Mohamed Abdalla (15)

De eerste nieuweling in dit elftal, en de eerste speler uit het kampioenselftal van Ajax O16. Mohamed Abdalla kwam afgelopen zomer over van PSV, samen met zijn twee broertjes. Als aanvoerder van Nederland O15 waren de verwachtingen hoog en aan die verwachtingen heeft hij voldaan. Abdalla is een fysiek sterke middenvelder die veel duels wint, het vizier altijd vooruit heeft gericht, en met grote passen in staat is om tegenstanders voorbij te gaan. In zijn eerste seizoenshelft in Amsterdam is Abdalla direct een van de sterkhouders van zijn elftal geworden en droeg hij sporadisch de aanvoerdersband.

Kweekvijver: Het beste elftal talenten uit de Ajax-jeugd van de eerste seizoenshelft
Mohamed Abdalla verhuisde met zijn gezin richting Amsterdam om bij Ajax te voetballen.

Aanvallende middenvelder: Abdellah Ouazane (15)

Veel bij Ajax O16 draait om creatieveling Abdellah Ouazane. De aanvoerder van het elftal kroonde zich met veertien doelpunten tot topscorer van de ploeg en gaf daarnaast ook nog eens zes assists. Ouazane heeft uitzonderlijke kwaliteiten aan de bal en is fysiek bovendien uitstekend. Het talent viel al zes keer in bij Ajax O17 en lijkt toe aan de stap naar het elftal van Paul Nuijten. Ouazane is een van de pareltjes uit de opleiding en is naast zijn voetballende kwaliteiten ook de leider van Ajax O16.

Kweekvijver: Het beste elftal talenten uit de Ajax-jeugd van de eerste seizoenshelft
Abdellah Ouazane is het creatieve brein van Ajax O16.

Linker middenvelder: Rayane Bounida (18)

De eerste twee seizoenen van Rayane Bounida in Amsterdam waren niet wat iedereen ervan had gehoopt. De creatieveling kon het op fysiek vlak niet bijbenen en speelde lang niet iedere wedstrijd. Dit seizoen is Bounida helemaal los: de Belg scoorde acht keer in veertien competitiewedstrijden en is daarmee enorm belangrijk voor Ajax O19. Naast zijn doelpunten is het geregeld genieten van technische hoogstandjes en zijn creatieve vermogen. Inmiddels heeft Bounida ook zijn debuut voor Jong Ajax gemaakt, waar hij al tweemaal trefzeker was.

rayane bounida jong ajax de graafschap 24 25
Bounida is uitbundig na zijn eerste doelpunt in het betaald voetbal.

Rechtsbuiten: Jeshurun Simeon (15)

Jeshurun Simeon scoorde afgelopen seizoen aan de lopende band bij Ajax O15 en verdiende daarmee een plek in de selectie van Ajax O17, waar hij voornamelijk als rechtsbuiten speelde. Als net vijftienjarige is hij bijna twee jaar jonger dan de meeste teamgenoten, maar daar lijkt Simeon weinig last van te hebben. Hij scoorde acht keer en wanneer Ajax O16 een beroep op hem deed, werden de redenen voor het vervroegd doorschuiven duidelijk. In vijf wedstrijden maakte hij zeven doelpunten en zijn impact op het veldspel was significant.

jeshurun simeon
Jeshurun Simeon scoorde als veertienjarige acht competitietreffers voor Ajax O17. 

Spits: Pharell Nash (16)

Pharell Nash schoot uit de startblokken dit seizoen en dat leverde hem een plek in de selectie van Nederland O17 op. Ondanks dat de jonge aanvaller niet zo groot is, is hij een goed aanspeelpunt. Daarnaast kan Nash snel en kort wegdraaien bij tegenstanders om zo ruimte voor zichzelf te creëren om uit te halen. De laatste wedstrijden van het seizoen verhuisde hij naar de linksbuitenpositie, waar hij met zijn snelheid en goede individuele actie ook uitstekend uit de voeten kan. Nash was in de najaarscompetitie goed voor twaalf doelpunten en zeven assists.

pharell nash
Aanvoerder Pharell Nash maakte een hattrick op bezoek bij Feyenoord O17.

Linksbuiten: Denzel Darko (14)

De ‘MVP’ van de Ajax-jeugd kan niet ontbreken in dit elftal. Denzel Darko was vrijwel bij iedere gevaarlijke aanval van Ajax O15 betrokken en dat is terug te zien aan zijn statistieken. Hij scoorde elf keer en gaf evenveel assists in de competitie. Tijdens de masterclass van Ajax O15 tegen Feyenoord O15 deed hij ook nog een duit in het zakje met drie doelpunten. Darko is razendsnel, passeert met speels gemak tegenstanders en kan op alle posities voorin uit de voeten. Hij begon het seizoen als spits, maar al snel veroverde Esad Deniz een basisplaats op die positie en verhuisde Darko net als Nash bij Ajax O17 naar de linksbuitenpositie.

denzel darko
Denzel Darko was in vier competitiewedstrijden direct betrokken bij drie doelpunten of meer.

Zie hieronder de volledige opstelling met beste Ajax-talenten van de eerste seizoenshelft:

Kweekvijver: Het beste elftal talenten uit de Ajax-jeugd van de eerste seizoenshelft

Bram Bark (X: @Bram_Bark | E-mail: b.bark@ajaxshowtime.com)

Wessel Kroon (X: @Wessel_Kroon | E-mail: w.kroon@ajaxshowtime.com)

Lees meer 'Kweekvijver':

#1 - Ajax vindt vervanger voor de naar Feyenoord vertrokken Zinhagel

Lees meer over:
Plaats reactie

ShiekTakTiek +6022

Hopelijk weten we vooral Ouazane en Darko te behouden straks. Voor mij steken deze 2 er bovenuit, buitencategorie. Nash en Simon ben ik minder goed van op de hoogte maar dat zijn aardige statistieken, vooral die van Simon als 14-jarige bij de 0-17 (!). Weet iemand welke van deze jongens nog meer pareltjes zijn? Ben de jeugd iets minder gaan volgen, simpelweg omdat er ook niet veel spelers meer doorkomen onder het nieuwe beleid richting het 1e elftal, doodzonde.

29-12-2024 18:41

Odysseus +14485

Ik hoop echt dat we Bounida weten te verlengen en dat Farioli hem af en toe laat invallen de komende seizoenshelft. Net als Faberski en Steur en wellicht zelfs wat andere namen hierboven uit deze leeftijdscategorie (16/17+).

Nogmaals, bij Barcelona kan het ook. Het mogelijke argument dat dit echte toppers zijn, gaat voor mij niet op, aangezien zij in een veel zwaardere competitietitie spelen.

En natuurlijk, sommige talenten hebben meer tijd nodig, komen pas later bovendrijven. En dat is helemaal prima. De leeftijd is in mijn ogen dan ook geen criterium, er moet gewoon individueel worden gekeken. Kwaliteit is wel leidend. Daarom zie ik bijvoorbeeld Babel of Martha nooit komen bovendrijven.

29-12-2024 06:50

DTM1970 +1506

Helemaal mee eens.
Niet meteen kopen of huren maar ontwikkelen! Geef talenten meer kansen!

29-12-2024 10:45

Alexander40 +6114

Steur, Faberski? Te ver voor dit elftal zeker.

29-12-2024 02:02

JohnDylan +23243

Faberski speelt niet in de jeugdopleiding maar bij Jong Ajax en Steur heeft maar enkele wedstrijden met de o19 meegedaan en verder bij Jong Ajax gespeeld.

29-12-2024 02:42

Alexander40 +6114

Ik zie jong ajax ook als jeugd maar daar ligt dan blijkbaar de grens. Bounida speelt overigens ook in jong maar natuurlijk maar net.

29-12-2024 08:28

DamskoStrijderss +9817

Waar is het topic dat wij ajacieden niet welkom zijn in alkmaar tijdens de volgende beker wedstrijd? Kleine stad syndroom. Te zielig voor woorden.

29-12-2024 00:29

xstaniox +15330

Ik heb het al vaker geopperd, maar @AS, kunnen jullie voortaan de link van dezelfde gerelateerde artikelen van voorgaande jaren hier ook plaatsen?
Dat maakt het makkelijker vergelijken met voorgaande jaren en zien wie het wel en niet gered hebben

28-12-2024 22:17

JTajax +10722

Goed idee

30-12-2024 00:31

jeffrey_van_der_sluis +30596

Die opstelling is smullen hoor

28-12-2024 22:03

Broodjeaap020 +6543

Kan je zo gebruiken voor B of voor A als je tegen rkc moet ofzo

29-12-2024 13:27

Denswillegeon7 +1557

https://youtu.be/ZcqlZzqenpg?si=XJCBom4tZXyg5hst Kijk onze darko op 13 jarige leeftijd oudere jongens op hun plek zetten

28-12-2024 21:32

ajaxamsterdamajax +665

Beautiful!Diamonds on the pitch

28-12-2024 21:18

BasseyAdriaan33 +13760

Geen uitpubliek bij AZ Ajax voor de beker wat een gotspe is het toch weer 🤮🤮🤮🤮🤮

28-12-2024 21:03

MRAFCA14 +856

Het slaat helemaal nergens op. Onder het mom "de veiligheid en openbare orde te waarborgen". Kansloze mensen die dit besluit nemen. Zielig.

28-12-2024 21:10

Amp +38317

Iemand die de aanvallers goed kent en kan zeggen hoe goed deze gasten zijn qua technische vaardigheden, als ook die abdallah? Snelle spelers hebben we vaak genoeg gehad voorin en op t middenveld ook genoeg net loopvermogen, maar hoop dat deze gasten ook technisch in orde zijn om daadwerkelijk een stap van betekenis te kunnen zetten richting ajax 1

28-12-2024 20:46

DTM1970 +1506

Het valt me op dat het t/m 012 vooral veel kleine behendige en felle spellers bij Ajax rondlopen.
Vanaf O13tm 016 zijn het vooral de atletische en sterke spelers die opvallen en op deze lijstjes terecht komen. Vanaf 015 wordt er ook veel gehaald van buitenaf.
Uiteindelijk breken die behendige felle spellers dus in de praktijk zelden door. Waarom vul je de onderbouw jeugdopleiding dan daar bijna volledig mee in.

28-12-2024 19:00

Ans B +20047

Interessante observatie als deze inderdaad klopt. Jammer dat niemand van de jeugdwatchers hierop reageert.
Ikzelf volg jeugd alleen op papier, en meer ingezoomd pas op latere leeftijd, ongeveer vanaf O19; ik verlies anders het overzicht qua namen.

We lezen vrijwel nooit iets over het selectieproces bij Ajax, jammer, want wat zijn de criteria? Vroeger, heel lang geleden, waren die wel bekend. Als ik me goed herinner via afkortingen die tezamen het woord SPITS vormden. Snelheid, persoonlijkheid, i...., techniek en slimheid?
Edit: TIPS: techniek, inzicht, persoonlijkheid, snelheid (met dank aan de reactie hieronder).

Beuker heeft ook wel eens kenmerken geformuleerd, maar dan heb je het eigenlijk over jeugd in het algemeen, dus ook als ze al wat ouder zijn. Maar hoe en waarop wordt er aan de poort, op de jongste leeftijd geselecteerd? En hoe verhoudt zich dat inderdaad op wie er overblijven bij de eerste schiftingen, welke kenmerken blijken doorslaggevend als ze één halen enz enz. Wordt dat überhaupt gemonitord/onderzocht?

Ikzelf denk dat je de meeste kans hebt op kenmerken waarvan tenminste drie gecombineerd worden: leergierigheid, techniek, gogme, leervermogen, (handelings)snelheid en hele specifieke persoonlijkheidskenmerken (mate van 'volwassenheid', doorzettingsvermogen, flexibiliteit e.d.).
En, niet te onderschatten: een stabiele omgeving. Dat is geen absolute voorwaarde, maar wel een aandachtspunt. Als je als club inschat dat die er niet is, dan proberen daar zoveel mogelijk voor te compenseren, waarbij je ook kunt denken aan gespreken met/educatie van de familie.
Ik denk n.l. al heel lang dat voetbaltalent (techniek, inzicht e.d.), mentale weerbaarheid, volwassenheid en achtergrond uiteindelijk bepalend zijn voor stabiel succes. Iemand als Memphis b.v. zou, als hij wel een stabiele achtergrond en volwassenheid had gehad, wereldtop kunnen zijn.

Ik ben ook heel erg benieuwd of er veel aandacht op maat is voor talenten en zo ja, vanaf welke leeftijdsgroep?

29-12-2024 12:53

401Middenweg401 +6083

TIPS, niet SPITS. Maar dat is al oud.

https://www.voetballoopbaan.nl/nieuws/dankzij-dit-traditionele-systeem-heeft-ajax-talenten-grootgebracht

29-12-2024 13:31

Ans B +20047

Aha TIPS, ja natuurlijk, dank! En ik zeg ook: heel lang geleden. Ik noemde het als aanknopingspunt.

29-12-2024 15:56

PaulusH +3188

Omdat groei niet gelijk loopt? Die kleine behendige en felle speler kan net zo makkelijk bijna twee meter en log worden, net zoals een sterke atletische speler kan stoppen met groeien bij 165cm. De eindconclusie is ook vreemd gezien de enorm goede score heeft van jonge jeugd tot profvoetbal. Momenteel in Ajax 1 en Jong Ajax heb je; Gorter, Taylor, Klaassen, Van Axel Dongen, Brobbey, Rijkhoff die rugnummer bij Ajax 1 hebben die vóór de o13 bij Ajax in de jeugdopleiding zijn gekomen. In Jong Ajax heb je dan nog Setford, Reverson, Verschuren, Ugwu, Bouwman, Jetten, Alders, Brandes, Steur, Banel, Konadu en Vink die voor de o13 vanuit amateurclubs naar Ajax zijn gekomen.

(Reverson is afgevallen en erna terug gekeerd paar jaar later, Rijkhoff had BVB paar jaar, Gorter via andere BVO na periode in jeugd terug bij Ajax, Brobbey en Klaassen bekende verhalen)

Afgelopen zomer had je ook T. Setford naar Arsenal, Misehouy naar Girona en Vos naar Milaan die vanaf jongste jeugd bij de club zaten. Op huurbasis heb je nog Ünüvar en Gooijer die vanaf jongste jeugd op de Toekomst rondliepen.

In de jeugdteams heb je ook hele groep aan spelers die soms zelfs in de o8 hier begonnen, maar grootste deel van selecties bestaat uit spelers die gescout zijn bij amateurclubs in die eerste fase als "kleine behendige en felle speler" wat uiteindelijk profvoetballers op verschillende niveaus gaan worden. Dat grootste deel van de talenten die in jongste jeugd instromen bovenkant amateurs tot KKD is spreekt voor zich, dan heb je een groep die Eredivisie kwaliteit is die weer groter is dan de groep die bovenkant Eredivisie/Europees niveau is die weer groter is dan groep die basisspeler Europese topcompetities is en dan nog die 0.01% van alle toptalenten die belangrijke speler voor topclub is.

Een voorbeeld is de 2002 groep waar Ajax nu dan nog Taylor en Brobbey van in Ajax 1 heeft. Die begonnen met Gravenberch (speler die momenteel basisspeler bij Europese topclub is), Taylor (bovenkant Eredivisie), Brobbey (Eredivisie/bovenkant Eredivisie), Braaf (tweede niveau Italië/Eredivisie niveau), Hoever (Eredivisie niveau, speelt nu Ligue 1), Nunumete (KKD), Warmerdam (KKD), Cheung (Vitesse B/ top amateur) en nog drie spelers waaronder de keeper die ik zo snel niet herken op de teamfoto. Maar ik ga er zodoende even vanuit dat die amateurvoetbal zijn geëindigd. Dan heb je erna in o9-o12 nog spelers als Hansen (Eredivisie), Kasanwirjo (speelt voor Rangers/Eredivisie niveau), Raatsie (KKD), Aksit (Spakenburg/top amateurs), de Waal (KKD) en El Kadiri (KKD) die erbij kwamen met nog een deel wat hoogstwaarschijnlijk gestopt is of amateurvoetbal speelt.

Uiteindelijk betreft het mensen, dit is geen productieplaats. Die jongen die top 0.01% is in de o9 kan je alles goed mee doen qua opleiden maar twee blessures en kan klaar zijn. Net zoals passie verliezen of simpelweg stoppen met groeien/fysieke limitaties ook einde kan betekenen. Ik ken zelf ook spelers die met dertien hard op weg leken naar een profcarrière die het emotioneel niet aankonden of kozen voor andere route zoals met een scholarship naar USA om daar D1 te gaan voetballen, diploma te halen en bedrijfsleven in te gaan.

Als Ajax nog betere cijfers zou halen uit de jongste jeugd (hou in gedachte dat meeste ploegen jaren en jaren niemand uit jongste ploeg tot eerste team zien komen) heb je de meest waardevolle formule voor opleiden op deze planeet. Ajax heeft momenteel een prima stream van spelers uit jongste jeugd (o8/o9) die in Ajax 1 minuten hebben mogen maken lopen van paar ploegen op rij.

1997: Nouri, Bergwijn
1998: Eiting, Zeefuik, (binnenkort misschien derde naam nog bij via omweg)
1999: Kluivert Jr
2000: Gorter
2001: /
2002: Brobbey, Gravenberch, Taylor
2003: Ünüvar
2004: Banel, Van Axel Dongen, Gooijer
2005: Rijkhoff, Vos

2006 groep is nu o19 en heeft met Konadu en Ugwu twee kanshebbers op debuut vanuit jongste jeugd, Tommy Setford is verkocht aan Arsenal uit dat jaar en heeft debuut als doelman in eerste ploeg al gemaakt daar. Dat was andere grote kanshebber uit die jongste jeugdploeg toen. Net als O'Niel (o19) in jongste jeugd grootste kanshebber leek. Net als Verkuijl. Maar tot dusverre nog niemand uit dat jaartal.

2007: meeste spelers spelen nog jeugdvoetbal al mocht Jetten in voorbereiding aan Ajax 1 ruiken. Die gaat waarschijnlijk wel debuut in Ajax 1 maken en speelt hier sinds o8/o9. In o19 dan nog Johnson (o9) en Messori (o8) wat kanshebbers zijn op Ajax 1.

2008: Steur kan dit seizoen best zijn debuut gaan maken op dit tempo, loopt sinds jongste jeugd hier rond. Acheampong is net naar o19 doorgeschoven wat een serieuze kanshebber is, net als Ünüvar die al jaren makkelijk scoort. Alle drie jongste jeugd al bij de club. Nash uit dit artikel is ook kanshebber die vanaf de o8 al hier speelt.

2000 had Sven Botman moeten worden, nu prima PL verdediger maar nooit debuut gemaakt. Bakker kwam met o10 pas bij de club. Ekkelenkamp en Dest kwamen van andere BVO over. Familia-Castillo leek altijd de aangewezen persoon maar ging met 16 naar Chelsea en zit nu bij RKC na periode in Jong Ajax op huurbasis nog. Via omweg is het alsnog Gorter geworden.

2001: Redan leek de meest voor de hand liggende naam, maar via Chelsea nu in Serie C terecht gekomen. Timber kwam via Feyenoord hier, Van Gelderen via AZ. Dit is de uitzondering tot dusverre.

Edit: Ik zal er zo snel vast nog vergeten die vanaf o8 of o9 tot Ajax 1 zijn gekomen. Aantal spelers vanuit amateurs die Ajax 1 hebben gehaald die na o9 pas kwamen zoals De Ligt, Vd Beek en Rensch heb ik bewust weggelaten. Andere opties die jammer genoeg niet zo zijn geworden als Malen voor 1999 ook naar gekeken.

29-12-2024 15:27

iamhisdaddy +260

Hier een vervolg op de vraag van DTM

Dank voor de uitgebreide analyse.
Ajax haalt inderdaad fantastische cijfers bij de jongste jeugd, voor wat betreft doorstroming naar bovenkant amateurs tot KKD, Eredivisie kwaliteit en bovenkant Eredivisie/Europees niveau.

Wat wel opvalt, dat is dat de groep erg klein is, die terechtkomt in de Europese topcompetities als basisspeler. Volgens mij is dit toch echt waar Ajax naar streeft.

Uit jouw lijst van 1997 - 2005 zie ik eigenlijk alleen Gravenberg.
Voor NA 2005 zie ik op Steur na, eigenlijk alleen KKD / eredivisie kwaliteit. Kwalitatief zijn deze spelers echt niet te vergelijken met een Gravenberg op dezelfde leeftijd. Dit is natuurlijk arbitrair. Punt is dat er vanaf 1997 tot nu bijzonder weinig ECHT toptalent doorbreekt. Hoe ziet jij dit?

29-12-2024 21:22

PaulusH +3188

Het spelletje is natuurlijk enorm veranderd sinds vroeger. Een Vd Vaart was 25 jaar geleden een zekerheidje om topspeler te woeden, dat profiel zou nu geen garantie meer zijn. En zelfs een speler als Vd Vaart met gigantisch veel talent slaagde er eigenlijk niet in om basisspeler bij een echte topclub te worden. Gravenberch was jaar geleden ook andere categorie dan nu, kan volgend jaar net zo makkelijk weer categorie lager staan. Het is ook een momentopname voor een deel. Twaalf maanden geleden stond bijvoorbeeld de Ligt basis bij Bayern München, nu bankt hij regelmatig bij Man U wat geen potten breekt in de PL. Botman was één van de beste verdedigers in de PL twee jaar geleden en belangrijk bij plek vier van Newcastle toen, nu bijna terug van lange blessure en is het een vraagteken waar hij staat.

Ik vergat in lijstje bijvoorbeeld Mazraoui nog wat echt periode heeft gehad waar hij bij Bayern basisspeler was vorig seizoen en dit seizoen vaak aan de aftrap bij Man U. Zeker defensief heb je met Mazraoui, de Ligt en Botman paar spelers die als ze net als Gravenberch nu op juiste moment bij juiste club zouden zitten in juiste rol opeens wel topspelers zouden zijn. Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Blind bij Girona vorig seizoen, was een perfect fit en haalde heel hoog niveau in La Liga terwijl hij periode ervoor deed banken in Duitsland en kritiek kreeg in Oranje en zelfs bij Ajax.

En dat deel is ook onderschat. Genoeg wereldspelers die net niet op juiste plek zaten om volledig tot wasdom te komen zoals een Sneijder bij Real Madrid die bij Inter pas echt basisspeler voor topclub werd. Bergkamp bij Inter was heel ander kaliber dan bij Arsenal, Robben zijn status binnen wereldvoetbal was ook totaal anders als je Real Madrid Robben met Bayern München Robben zou vergelijken.

Wie weet kijken we op die groep spelers van 1997 - 2005 in drie jaar tijd terug en zijn er aantal van basisspeler bij de grootste clubs ter wereld. Die absolute buitencategorie is voor handje vol wereldspelers en die categorie doe je niet opleiden maar daar moet je geluk van hebben dat ze geboren worden dicht bij Amsterdam en je ze ontdekt. Die categorie aan talent is er eigenlijk ook amper geboren in Nederland in de jaren '90. Van Dijk lijkt enige uit de periode 1990 tot 1999 die écht beste op zijn positie is geworden. Daarachter heb je dan spelers met piekjaren die top waren waarmee ze waardevol voor topclub zouden zijn zoals Depay (Oranje en Lyon jaren), Ake (zo recent als vorig seizoen bij City nog), De Vrij (WK 2014 en einde Lazio en start bij Inter), De Jong (CL jaar Ajax en eerste jaar Barcelona, ook periode bij Oranje), De Ligt (CL jaar Ajax, periodes bij Juventus en Bayern), Wijnaldum (Liverpool) of Gakpo (op dit moment) om er paar te noemen.
Terwijl Koopmeiners, Reijnders en Dumfries in Italië ook alle drie hele sterke periode(s) meemaken. Echter is die groep echt vatbaar voor momentopname en kan je balans beter opmaken aan het einde van hun carrière.

Een Joël Veltman kan zomaar 150+ potjes PL aantikken terwijl Kenny Tete de 100+ PL wedstrijden in zicht ziet komen. Allebei gaan weinig memorabele spelers zijn voor groter publiek over aantal jaar maar die hebben toch prima carrière hebben gehad. Misschien zijn over tien jaar wel Vos, Taylor en Rensch spelers in die categorie die 100+ potjes PL gespeeld hebben voor middenmoter. Zo waren Denswil en Klaassen veel hoger aangeschreven in de jeugd dan Veltman maar die laatste is toch enige met fijne carrière in topcompetitie.

Ik ben het logischerwijs ermee eens dat het tijd geleden is dat een speler die écht gooi doet naar beste speler op zijn positie is ter wereld uit de opleiding is gekomen, maar daar hebben alle Nederlandse clubs mee van doen. Van de geboortejaren in decennium 1990-1999 kom je dan al snel uit op: Feyenoord had Wijnaldum, PSV had Depay en wij hadden de Ligt die als tieners goede kans leken te maken om écht wereldtop te worden. Uiteindelijk is alleen van Dijk als jeugdspeler van Willem II die via Groningen, Celtic, Southampton en Liverpool dat geworden is en die tikte echt wereldklasse ook pas aan met 26+. Dit kan met de groep 2000 tot 2009 straks ook geval zijn dat er misschien geen enkele absolute wereldtopper op zijn positie vanuit Nederland komt, maar net zo makkelijk kunnen er straks meerdere wereldtoppers in Oranje staan zoals de jaren '80 er enkele voortbrachten (Robben, Van Persie, Sneijder met categorie eronder dan Vd Vaart, Kuyt, Huntelaar). Misschien kijken we over vijftien jaar wel teruhg naar Verbruggen die keept voor een grootmacht, Geertruida die zoals Aké deel van een succesploeg is, Gravenberch die meerdere jaren basisspeler was bij Liverpool, Frimpong die bij PSG wapen is vanaf de backpositie of Simons die bij Barcelona terecht is gekomen en Hato die linksback is bij een CL winnaar.

30-12-2024 04:26

Ajax1969 +4171

Ondanks dat Bounida officieel tot de onder-19 behoort, had ik hem er niet bijgezet. Hij is veel ouder (even oud als Hato) en ook veel beter betaald dan de rest.

28-12-2024 18:17

JohnDylan +23243

Hoe hebben die twee dingen invloed op de vraag of hij een van de beste talenten van de eerste seizoenshelft was?

28-12-2024 23:51

Kryptonite +77100

Off: https://www.voetbalprimeur.nl/videos/1247303/psv-target-bajraktarevic-vergeleken-met-concei-o.html

Niet dat dit talentje de verlosser is, maar het steekt dat PSV wél outside of the box denkt en daarbij vooral lijkt in te zetten op technisch vaardige spelers. Deze gast kost maar 2 a 3 miljoen naar verluidt. Dit soort transfers zijn voor ons ook interessant, niet de Weghorsten, Klaassens en Rugani's van deze wereld (dit nog even los van hun toegevoegde waarde). Ook met weinig geld is genoeg mogelijk, maar niet als je je pijlen alleen richt op oude, bekende spelers.

28-12-2024 17:38

AFCA-pride +17572

Op dit moment is 2-3 mio voor Ajax (helaas) veel geld voor een talent wat nog alles te bewijzen heeft en ook geen directe versterking is.

29-12-2024 00:47

Kryptonite +77100

Spelers die al alles bewezen hebben en/of een directe versterking zijn, zijn al helemaal onbetaalbaar. Je moet ook spelers hebben die potentie hebben en waar je later meer aan zou kunnen verdienen. En ja, die kosten nu eenmaal 2 a 3 miljoen. Je gaat me niet wijsmaken dat wij geen 2 miljoen kunnen betalen. We zijn geen Heracles. Dit is gewoon penny wise pound foolish-beleid.

29-12-2024 01:27

willieovertoom +596

Had alleen Grootfaam erin gezet voor Abdalla

28-12-2024 14:31

DeKenner +9406

Leuk om te lezen en tegelijk kan er nog heel veel gebeuren waardoor dit soort jongens wel of juist niet doorbreken. Het meest belangrijke is of Ajax ze lang genoeg weet vast te leggen tegen acceptabele voorwaarden. Zie het meest recente voorbeeld Misehouy, die transfervrij vertrok nadat hij steevast in dit soort lijstjes terugkwam. Hopelijk zijn de jongens uit dit lijstje uit (voor ons) beter hout gesneden.

28-12-2024 14:07

Sterretje73 +5294

Ik vind dit soort jeugdstukken tegenwoordig het leukst om te lezen. Ook de comments. Positief en hoopgevend.

28-12-2024 13:11

BackInBlack +14697

Ik word altijd erg gelukkig van artikelen over de Ajax jeugd

In hoop ZO dat Ajax en Farioli de komende jaren volle bak uit de jeugd gaan putten.

28-12-2024 12:51

Wobbo +11619

Van mijn part zet je spelers als Gaaei, Tahirovic, Akpom, Van den Boomen, Wijndal, Avila uit de selectie en vul je die aan met JA en O19 spelers.

28-12-2024 14:29

DrFootball +15220

Ik mis Sean Steur... speelt op 16 jarige leeftijd al in Jong Ajax. Speelt hele goede wedstrijden en wedstrijden waarin hij onzichtbaar is. Dat is de jeugdigheid. Houdt zich af en toe nu al makkelijk staande bij Jong.

Hoop dat ze Ouazane gauw een contract geven en hem met beleid verder doorschuiven.

28-12-2024 12:43

Sjjsudj.J +1803

jong doet niet mee is alleen o15 tm o19

28-12-2024 13:16

DrFootball +15220

Steur is dit seizoen begonnen in de onder 17 en 19, dus wel degelijk zou hij mee moeten tellen. Gaat over het gehele halve jaar toch? En ze nemen Bounida toch ook mee?

28-12-2024 15:56

iamhisdaddy +260

Ik denk dat je gelijk hebt. Bounida meenemen is ook Steur meenemen. Persoonlijk mis ik Bouwman. Die stond al op het punt om zijn debuut te maken.

28-12-2024 16:10

DrFootball +15220

Bouwman is inderdaad ook een goede toevoeging.

28-12-2024 16:18

HJC +8198

En Jan Faberski

28-12-2024 14:00

Slang3 +46265

Ontwikkeling van vd Pavert is onverwacht. Was altijd wel comfortabel aan de bal, maar verdedigend ook veel zwakte. Nu als CV met zijn rushes en fysiek indrukwekkend.

Knap dat Abdalla als nieuweling meteen indruk maakt en goed dat de namen waarvan je het vooraf verwacht dat ze gaan uitblinken, het dan ook presteren.

28-12-2024 12:05

Soccerskins v2 +43618

Vd Pavert doet het inderdaad goed dit seizoen, maar ik verwacht er niet al te veel van. Aertssen bijvoorbeeld was precies hetzelfde in de o18. Leuke rushes maar verdedigend niet al te sterk. En daarbuiten heeft hij Ugwu en de bijna 2 jaar jongere Bouwman nog altijd voor zich.

28-12-2024 13:09

mokumajax87 +232

Aertssen vind ik totaal niet lijken op vd pavert. Aertssen had volgens mij niet dezelfde rushes het middenveld in als vd pavert. Vind vd pavert veelbelovender.

28-12-2024 13:32

Soccerskins v2 +43618

Die had hij in de jeugd zeker wel, hij stond er zelfs bekend om. Daar zag je alleen heel weinig van terug in Jong Ajax.

Ik ben benieuwd of het bij Vd Pavert ook zo gaat.

28-12-2024 13:54

Slang3 +46265

Aertssen had wel die rushes, maar verder had Aertssen qua fysiek niks mee. Stijve hark, klein. Vd Pavert lijkt in ieder geval richting de 1,90 voor mijn gevoel en een stuk wendbaarder.

Ik verwacht er geen wereld wonder van, maar als Baas het kan halen. Waarom niet

28-12-2024 13:59

Maarten111 +1318

Mooi om te zien hoe AS de jeugd volgt en er goed verslag van kan doen. Thanks voor deze inzichten! Hopelijk zien we een aantal van deze jongens binnenkort in de arena

28-12-2024 11:45

Bals +3786

Echt een leuk stukkie om te lezen Bram en Wessel. Dankie!

28-12-2024 11:36

ajaxx123 +1999

Ouazane, Bounida en Nash nog geen contract toch?

28-12-2024 11:02

Amoaxeldongenn +3612

Ouazane is nog te jong, bounida heeft een aflopend contract en Nash heeft inderdaad nog geen contract, zou er wel een verdienen

28-12-2024 11:31

Slang3 +46265

Ouazane is 15 dus hij mag tekenen. Dat Nash geen, maar Romers & Joao wel een hebben uit zijn groep was al vreemd. Maar wellicht zwaardere zaakwaarnemer

28-12-2024 12:05

AFCA-pride +17572

Nash wordt vertegenwoordigd door iemand uit zijn familie.

28-12-2024 15:09

Laudrup10 +17211

Altijd leuk om te lezen. Vraag me af of Banel vroeger ook in dergelijke stukjes terugkwam of dat het altijd al een middelmatig talent is geweest. Bijzonder dat zo’n jongen het zo lang volhoudt bij Ajax terwijl hij nooit uitblinkt.

28-12-2024 10:18

VoorAltijdNummer14 +25480

Nee, Banel kwam nooit in dit soort lijstjes vol. Heeft veel geluk gehad met hoe alle talentvollere generatiegenoten Ajax hebben verlaten de afgelopen jaren.

28-12-2024 11:18

HendrikAjax +16922

En de blessures van Van Axel Dongen. Als die jongen fit was gebleven had hij alle minuten van Banel gehad.

28-12-2024 13:32

DrFootball +15220

En hoefden we nu niet op zoek naar een 2e linksbuiten. AvAD was veel talentvoller van Banel.

28-12-2024 16:01

Nr.10 +111831

Van Kennynho Kasanwirjo en Denzel Darko hoop ik puur vanwege hun naam al dat ze doorbreken in het eerste.

28-12-2024 10:13

Knalpot +3666

KKDDestroyers van de toekomst

28-12-2024 13:44

Yaeron +6382

Het stuk van Nash stopt ineens.

28-12-2024 10:04

SpursAjax +6773

Zitten echt pareltjes tussen deze namen! Alleen jammer dat de meeste nog zo jong zijn! De toekomst ziet er wel rooskleurig uit met wat voor toppers eraan komen!

28-12-2024 09:45

YRGI +33029

Is inderdaad door de jonge leeftijd te moeilijk on in te schatten. Kan nog alle kanten op. Bounida en VD Pavert dan al wel 18, dus hopelijk zien we die gauw terug.

28-12-2024 13:02

90-lang +4

komt ook omdat ze niet de spelers van jong ajax meenemen. Dies Janse, Sean Steur & Faberski bijvoorbeeld

28-12-2024 15:36

DrFootball +15220

Dat is eigenlijk totale onzin, want Bounida begon ook in de onder 19 en speelt pas een paar wedstrijden in Jong. Steur al langer, maar is ook begonnen in de onder 19 en ik meen zelfs dat hij nog wedstrijden in de onder 17 heeft gespeeld. Als je Bounida meeneemt, moet je Steur zeker meenemen. Sterker nog, ik vind dat Sean het eerder verdient dan Bounida. Die heeft 2 jaar niets laten zien en speelt nu voor het eerst een aardig half jaar.

28-12-2024 16:04

Muddy +2444

Ik hoop dat ze een goeie kans krijgen en dat er niet allemaal matige aankopen in de weg zitten zoals de afgelopen jaren. Soms moeten spelers wat langer wennen. Van Godts werd hier na een paar wedstrijden ook gezegd dat ie nog niet effectief genoeg was etc. Sutalo was ook al afgeschreven.

Het geduld van onze supporters en zelfs van de staf is soms ver te zoeken. Farioli lijkt wat vasthoudender wat dat betreft. Ziet hij wat in je, dan krijg je de kans.

28-12-2024 08:36

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Ja daar ergerde ik me vooral aan bij Conceicao. Die had alles wat een Ajax voetballer nodig had, en was pas 19 volgens mij, maar iedereen riep dat hij geen rendement had. Maar die jongen kwam tot 5 doelpunten in 7 wedstrijden in Jong Ajax, scoorde in de Champions League en moest het in de Eredivisie telkens doen met een minuutje of 15 in een invalbeurt. Gaf toen 3 assists in 513 minuten Eredivisie, elke 171 minuten een assist. Dat zijn best prima cijfers voor je eerste seizoen bij Ajax in een vreemd land op je 19e. Dat zijn bovendien betere statistieken dan Godts vorig jaar had. Doodzonde dat hij weg is gegaan, daar hadden we zo veel plezier aan kunnen beleven.

28-12-2024 15:22

Odysseus +14485

Klopt, was werkelijk belachelijk.

29-12-2024 06:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.