Kweekvijver: Beuker haalt achterstand in en maakt gigantische stap met jeugdopleiding

door Wessel Kroon 136

Bron Ajax Showtime

Kweekvijver: Beuker haalt achterstand in en maakt gigantische stap met jeugdopleiding

door Wessel Kroon 136

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

In de rubriek ‘Kweekvijver’ zoomt Ajax Showtime wekelijks in op het paradepaardje van Ajax: de jeugdopleiding.

Het zag er een paar maanden geleden slecht uit voor de jeugdopleiding van Ajax. De club dreigde meerdere talenten te verliezen aan concurrenten en leek zodoende de gevolgen van het wanbeleid van de afgelopen seizoenen te gaan ervaren. Zo ver kwam het niet, want ‘Director of Football’ Marijn Beuker stelde de afgelopen weken orde op zaken in de jeugdopleiding en contracteerde een hoop talenten.

Dat Ajax veel talenten leek te gaan verliezen, had vooral te maken met de financiële situatie van de club. In de afgelopen seizoenen kon Ajax jeugdspelers contracten aanbieden met een riant salaris, maar dat veranderde na de tegenvallende sportieve prestaties van de afgelopen twee seizoenen. Beuker & co moeten roeien met de riemen die ze hebben en doen dat vooralsnog uitstekend.

Daarnaast kreeg Ajax scheve blikken van jeugdspelers door het aantrekken van spelers van buitenaf. Sommige aangetrokken jeugdspelers presteren (vooralsnog) matig, maar beschikken wel over een lucratief contract. Dit veroorzaakt gefronste wenkbrauwen bij spelers die al jarenlang worden bestempeld als toptalenten en genoegen moeten nemen met een veel minder lucratieve aanbieding, als ze überhaupt al een contract aangeboden krijgen.

Desondanks lukte het Beuker om maar liefst dertien jeugdspelers en acht spelers van Jong Ajax een (nieuw) profcontract te laten ondertekenen. Daarnaast trok Ajax drie nieuwe jongelingen aan in de personen van Martin Henrion, Jorthy Mokio en Daniel Skaarud. Het geeft aan dat jeugdspelers veel vertrouwen hebben in het sportieve plaatje dat Ajax voor hen heeft geschetst. Ajax verloor uiteindelijk ‘slechts’ drie talenten aan een concurrent. Tim de Koning, Nick de Koning en Jivayno Zinhagel maakten de overstap naar Feyenoord. Zonde, maar het had veel erger gekund.

Contracten jeugd

Beuker werkte deze zomer al een grote achterstand weg in de jeugdopleiding, en wellicht is hij nog niet klaar. Hij heeft inmiddels in ieder geval de belangrijkste talenten vastgelegd. Voor veel jeugdvolgers was het vooral lang wachten op de contractondertekening van Sean Steur, maar dinsdagavond was het eindelijk zover. Het vastleggen van Steur is een knappe prestatie van Beuker, aangezien PSV eerder aan het langste eind leek te trekken. De Eindhovenaren waren er zelf van overtuigd dat het talent voor PSV zou kiezen.

Naast Steur tekenden nog tien andere O19-spelers - waaronder Luca Messori, Mylo van der Lans en Jinairo Johnson - hun eerste profcontract bij Ajax. Het drietal maakte indruk op de Future Cup van 2024. Damián van der Vaart verlengde zijn contract met een jaar, tot medio 2025. Ook bij Ajax O17 wist Beuker een drietal talenten vast te leggen. Thijmen Romers, Eternal Barron en Levi Acheampong - die ook indruk maakte op de Future Cup - tekenden een contract tot medio 2027.

Contracten Jong Ajax

In Jong Ajax was er slechts één speler die zijn eerste profcontract tekende: Paul Reverson. De doelman maakte in de tweede helft van vorig seizoen indruk als stand-in voor de geblesseerde Tommy Setford en verdiende zodoende zijn eerste contract. Naast Reverson tekenden twee Jong Ajax-spelers een meerjarige verbintenis. Dies Janse en Jan Faberski verlengden hun contract tot respectievelijk 2028 en 2027. Janse is in het begin van het seizoen aangesloten bij het eerste elftal van Ajax, maar de verwachting is dat hij ook zijn opwachtingen gaat maken voor de Amsterdamse beloften.

Het grootste deel van de getekende contracten bij Jong Ajax zijn eenjarige verbintenissen. Diyae Jermoumi, Rida Chahid, Nassef Chourak, Yoram Boerhout en Rico Speksnijder verlengden hun contract tot medio 2025.

Contracten in tijdperk Beuker:

Speler: Contract tot:
Paul Reverson (Jong Ajax)* 30 juni 2027
Jorthy Mokio (Jong Ajax)** 30 juni 2027
Dies Janse (Jong Ajax) 30 juni 2028
Diyae Jermoumi (Jong Ajax) 30 juni 2025
Nassef Chourak (Jong Ajax) 30 juni 2025
Rida Chahid (Jong Ajax) 30 juni 2025
Rico Speksnijder (Jong Ajax) 30 juni 2025
Jan Faberski (Jong Ajax) 30 juni 2028
Yoram Boerhout (Jong Ajax) 30 juni 2025
Aaron Bouwman (Ajax O19)* 30 juni 2027
Mylo van der Lans (Ajax O19)* 30 juni 2027
Lyfe Oldenstam (Ajax O19)* 30 juni 2027
Jinairo Johnson (Ajax O19)* 30 juni 2027
Tijn Peters (Ajax O19)* 30 juni 2027
Sean Steur (Ajax O19)* 30 juni 2027
Don O'Niel (Ajax O19)* 30 juni 2027
Luca Messori (Ajax O19)* 30 juni 2027
Daniel Skaarud (Ajax O19)** 30 juni 2027
Emre Ünüvar (Ajax O19) 30 juni 2027
Damián van der Vaart (Ajax O19) 30 juni 2025
Levi Acheampong (Ajax O17)* 30 juni 2027
Thijmen Romers (Ajax O17)* 30 juni 2027
Eternal Barron (Ajax O17)* 30 juni 2027
Martin Henrion (Ajax O17)** 30 juni 2027

*Eerste profcontract bij Ajax

**Deze zomer overgekomen van een andere club

Wessel Kroon (X: @Wessel_Kroon | E-mail: w.kroon@ajaxshowtime.com)

Lees meer 'Kweekvijver':

#1 - Ajax vindt vervanger voor naar Feyenoord vertrokken Zinhagel

Lees meer over:
Plaats reactie

Henkjanklaas +20499

We gaan pas beoordelen zodra er een of meerdere doorstromen naar Ajax1 en we kunnen zien van welk niveau ze exact zijn.
Uiteraard heeft het zijn tijd nodig weer een goede opleiding te hebben waardoor spelers graag komen en blijven.
Voorop staat nu dat Kroes het eerste team snel versterkt desnoods met een aantal huurlingen want plek 2 daar moet alles voor wijken.
Jeugd vasthouden met een CL plek in het vooruitzicht doet wonderen naast de absolute noodzaak CL te spelen vanuit fin. oogpunt. We mogen niet verder achterop raken !

02-01-2025 10:39

Detlev.V +0

Faberski gecontacteerd tot 2027 of 2028?

31-08-2024 17:12

Darkbird +2463

Over 2 jaar moeten we hier de vruchten van gaan plukken, hopelijk krijgen Kroes en Beuker de tijd om het allemaal vlot te trekken

22-08-2024 19:11

Spielmacher +10565

De contractduur van Faberski is verschillend in het artikel en het overzichtje.

22-08-2024 01:59

borstklopper +29

Beuker is net binnen en krijgt alle credits. Die man heeft nog maar weinig gedaan. Laten we over twee jaar de balans op maken als hij de jeugdopleiding daadwerkelijk heeft weten te verbeteren. 9 jaren onder Said Ouali heeft flinke afbreuk gedaan aan de opleiding, dus zo hele lastig klus is het niet om enige herstel te tonen. Lange weg te gaan, maar al deze contracten waren in de m este gevallen al rond vooor Beuker begon in januari 2024.

21-08-2024 19:30

JanMolby +1241

De meesten hebben een contract tot medio 27. Is er wat minder geloof in de spelers waarvan het contract tot medio 25 loopt?

21-08-2024 19:09

borstklopper +29

Ja is vooral om jong Ajax qua omvang groot genoeg te houden en dat ze niet gratis de deur uit zullen lopen

21-08-2024 19:31

Ajax27 +18950

Yup en dat is maar goed ook. Niet meer lukraak allerlei spelers 3-jarige contracten aanbieden. De echte toptalenten krijgen ze, voor anderen is het een teken dat ze keihard aan de bak moeten om nog veel langer bij Ajax te blijven.

21-08-2024 22:15

Superscoorder +3707 editor-in-chief

Vind het ook een hele goede ontwikkeling. Vroeger kreeg Jan en Alleman een contract, zelfs de nummer 18 JO17 bij wijze van spreken.

21-08-2024 22:32

JanMolby +1241

Dank, leek me logisch maar dus ff bevestigd:)

22-08-2024 08:53

Ajaxlee +5547

Beuker is goed bezig! Welke ‘grote’ talenten moeten er nog volgen? Ik vind het heel goed dat er ingestoken wordt op de jeugd en dat er ervaring gehaald wordt. Er moet weer een goede mix komen van grote aanstormende talenten en ervaren mannen met een goede mentaliteit die de groep op sleeptouw kunnen nemen. Ben wel echt benieuwd of er tussen de aankomende talenten ook daadwerkelijke toptalenten zitten a la Frenkie, Donny, De Ligt, Gravenberch enzovoort. Dat zijn namelijk jongens die het niveau echt omhoog kunnen tillen. Op dit moment: Janse, Mokio, Jetten, Steur, Unuvar, Faberski?

21-08-2024 18:29

AFCA-pride +17186

Ayildiz/Nash/Simeon

21-08-2024 18:59

borstklopper +29

Simeon is van 2009 daar gaan ze zoals de huidige trend is nog een jaar mee wachten.

Ayildiz zou ik graag gebonden zien worden. Heeft zich goed ontwikkelt sinds zijn komst. Werd vorig seizoen wel erg vaak afgekraakt door de trainer.

Nash laat al zeker twee jaren niks zien. Voor mij onvoldoende om een contract te krijgen. Laat die nog maar een jaar zich echt laten zien, harder werken en dan pas belonen als het niveau voldoende is

21-08-2024 19:34

De-King +19554

Marijn Beuker for President. Wat een aanwinst voor Ajax. De beste aanwinst die Ajax deze zomer heeft aangetrokken.

Ongelofelijk blij met Beuker.

21-08-2024 18:03

KarimB +10307

Want? of ben je sarcastisch

21-08-2024 18:58

De-King +19554

Omdat Beuker goed werk verricht.

21-08-2024 19:26

borstklopper +29

Op basis waarvan? Die man is net binnen en heeft paar keer op de foto gemogen bij werk dat allang was gedaan..

Ik moet het allemaal nog maar eens zien.

21-08-2024 19:29

KarimB +10307

Oke. Ik ben t kliekje rond Kroes liever kwijt. maarja

21-08-2024 19:43

De-King +19554

Over Kroes ben ik niet zo tevreden, maar Beuker verricht in mijn ogen goed werk.

21-08-2024 22:03

3sterren +20205

Kun je ook aangeven waarom je niet zo tevreden bent over Kroes ? ...

22-08-2024 10:10

De-King +19554

Laat ik het erop houden dat ik zijn media optredens (interviews) nogal in twijfel trek.

22-08-2024 18:02

Gwoon_Paul +221

Het wordt talenten nu wel makkelijk gemaakt om het eerste te halen met al die halfzwakzinnige die er voor het eerste elftal worden binnengehaald.

21-08-2024 17:53

Joris.S +378

Dan wordt het nu tijd voor versterking voor ajax 1

21-08-2024 16:57

Web +178830

Hier ben ik ontzettend blij mee
En ben er ook van overtuigd dat Kroes niets doet buiten weten van Beukers
Die twee kunnen ook goed met elkaar
Beukers heeft ook uitgesproken dat blij was dat Kroes terug was

Beuker is op advies van Van Gaal bij Ajax gekomen

Wel ben ik bang dat ze Fariloi te veel invloed geven?

21-08-2024 15:54

7172AFCA7395 +10119

Farioli teveel invloed met als gevolg dat.....?

21-08-2024 16:34

Web +178830

B.v. een verdediger halen want dat komt echt niet bij Ajax vandaan
Ramaij niet gebruiken?
Ik snap best dat hij even voor Pasveer kiest, maar hou die het jaar blessurevrij?
Ik ben ( was? ) ook enthousiast. En hoop dat ik dat blijf

21-08-2024 20:42

Ajax27 +18950

Farioli heeft al aangegeven dat ie Sutalo en Rugani best naast elkaar ziet. Medic is al weg en ik zie Kaplan zomaar nog gaan ipv vechten voor z'n plek. Een heel seizoen gokken op Hato, Baas en Janse om 2 posities in te vullen vind ik erg karig en onervaren.

Dus ja ondanks dat Rugani geen 400+ wedstrijden achter z'n naam heeft staan heeft ie de nodige potten gespeeld en natuurlijk wel al 10 jaar met grootheden getraind. Dus ja ik snap het wel.

21-08-2024 22:20

KarimB +10307

Ik ben er vooral van overtuigd dat Kroes niks doet. Want een drama is t:P

21-08-2024 18:59

FelixGassenlicht +8836

Er is geen……..GELD

21-08-2024 19:55

Web +178830

@Karim
Ik denk dat Kroes vast zit aan de financiële regels bij Ajax
Daarom zie je ( denk ik ) ook de paniek om Ramaij te verkopen
Ze proberen aan alle kanten geld los te maken

21-08-2024 20:37

KarimB +10307

T was een grapje. Jep denk dat die ook weinig kan. Maar qua verkopen heeft die ons echt schade aan gedaan door al die domme uitspraken

21-08-2024 20:43

Web +178830

Word weer een zwaar jaar voor ons ben ik bang

21-08-2024 20:48

KarimB +10307

Ja ben er bang voor ...

21-08-2024 21:09

B2tob4 +12049

Web@ denk dat Kroes vast zit..

En dan wil je Dinant Ramaj verkopen om geld te genereren! Dacht dat grootverdieners Bergwijn en Wijndal eerder geloost zouden moeten worden. Voor “de beste linkerflank van Nederland” moet je toch wel voldoende geld kunnen vangen om je jonge en talentvolle keeper Ramaj niet te hoeven verkopen..!

22-08-2024 08:55

Eurysaces +29468

Ik krijg een beetje het gevoel alsof het een kwestie wordt van uitzitten. Hopen dat de talenten die nu vastgelegd zijn over een jaar of 3 de club weer bij de hand kunnen nemen. Investeren in talent dat er nu al tegenaan zit, zoals Vos, Kaplan en Ramaj wordt niet gedaan. Alleen als er geen alternatief is, zoals het geval is met Baas en Janse centraal achterin.

Dit elftal gaat zonder aanvallende versterking op het middenveld, niet verder komen dan maximaal plek 3, misschien wordt daar gewoon op gegokt met deze selectie.

21-08-2024 15:29

Knalpot +3596

"Dit elftal gaat zonder aanvallende versterking op het middenveld, niet verder komen dan maximaal plek 3, misschien wordt daar gewoon op gegokt met deze selectie."

Misschien moet je daar ook gewoon ff in eerste instantie vanuitgaan en alles erboven is mooi meegenomen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd om maar even een clicheetje te gebruiken.

21-08-2024 16:18

linksbinnen +7936

Denk ook dat we in de huidige situatie moeten focussen op de wat langere termijn. En dan is Beuker goed bezig.

21-08-2024 18:37

Alberto +796

Beuker vraagt aan de deskundigen, welke jeugdspelers moeten we persé behouden en geeft een contract. Is dat geweldig of gewoon zijn werk? Vind dat de jeugd veel beter voorbereid moet worden op het tegenwoordige straatvecht voetbal. Faberski heeft dat, maar onze nl prinsjes zijn mentaal veelal niet bestand. Dus doorselecteren en top voetballers vooral ook testen op mentale weerbaarheid

21-08-2024 14:18

Web +178830

Beukers heeft aangegeven dat ze daar ook veel op inzetten

21-08-2024 15:55

AFCA-pride +17186

Is iets te makkelijk gedacht “gewoon een contract” aanbieden. Krijgen ook aanbiedingen van andere clubs uit binnen en buitenland, moet perspectief zijn, contract moet aanspreken (zeker in vergelijking met voorgaande jaren financieel minder). Dus allemaal geen abc’tje.

21-08-2024 19:03

Lazell +16922

Wel als je bedenkt dat er een grote leegloop werd verwacht en dat een heel groot deel ontevreden was. Dan heeft Beuker ze weten te overtuigen. Zulke spelers zijn de levensader van de middellange termijn. Dit kan je zomaar 100 miljoen schelen over een jaar of 4, 5.

22-08-2024 08:16

ajaxfan1972 +2442

@dd
Besef wel dat als je dit een half jaar laat gaan en t gaat goed het dan gewoon de selectie is die door mislintat is samen gesteld maar dan zal het wel ineens goed werk van kroes zijn!

Beuker heeft de achterstand met de jeugd en contracten goed weggewerkt
Nu ist volgende er als club naar te kijken hoe de ontwikkeling van doorstroomende jeugd naar 1 kan worden verbeterd
Nu ist de laatste jaren vaak zo dat ze leuk en veelbelovend beginnen En daar blijft het dan bij en das jammer vind ik

21-08-2024 14:12

Ajax95Duivendrecht +23926

Vooralsnog de enige van alle nieuw aangestelde beleidsmakers bij Ajax die wél zijn werk naar behoren doet

21-08-2024 14:03

debarbaar +8216

Wat is het staatje van het tijdperk Overmars. Overmars was de man die de jeugdafdeling verkwanselde.

21-08-2024 13:39

cees.jc.goedegebuur1 +36

Beuker is heel goed bezig!

21-08-2024 13:24

stopperspil +11025

In de jeugd en in het eerste eenzijdig de aandacht op combineren maar duelleren, passeren, koppen, mentaliteit, elkaar coachen, lopen zonder bal, behoeft verbetering.

21-08-2024 12:55

DrFootball +15059

Faberski ligt vast t/m 28. Janse is 28 + optie 1 jaar. Van der Vaart heb ik nergens officiele bevestiging van gezien.

21-08-2024 12:52

AFCA-pride +17186

1+ optie 1

21-08-2024 19:05

DrFootball +15059

Van der Vaart? Daar heb ik geen officiële mededeling van gezien vanuit Ajax.

21-08-2024 19:22

FdJMdL +4495

ik word lid van de Beuker fanclub

21-08-2024 12:47

Ajax_026 +2972

Off-Topic:
Ik hoorde eigenlijk niemand over de opleidings vergoedingen van De Ligt en Mazraoui bij hun transfer naar Man United…. Dat moeten toch een paar miljoenen zijn?..

21-08-2024 12:14

CDX +3077

2,5 miljoen

21-08-2024 12:25

hatodetoekomst +540

Bam! Tik hem aan ouwe

21-08-2024 12:52

SpursAjax +6638

Kroes heel snel algemeen directeur maken!! En dan iemand met connecties TD maken! Kroes een mooie vent die het beste voor heeft met Ajax. Maar hij is als technisch directeur gewoon niet de juiste man. Kroes had het perfect bedacht met hem als Algemeen directeur en Vivell als Technisch directeur maar toen kwam die debiele Van Praag gek doen. Het is ook belachelijk dat Kroes dan wel terug kon komen maar niet als algemeen directeur. We zijn echt zwaar maar dan zwaar genaaid door Van Praag!!

21-08-2024 10:38

delphiero +862

Geen groot fan van van Praag maar Kroes heeft zichzelf gewoon hard genaaid.

21-08-2024 11:53

Ajax_026 +2972

Eens met delphiero. Het is toch echt Kroes die dit voor zichzelf heeft verneukt. Dat je hem daarna geen algemeen directeur maakt is heel begrijpelijk en zou ook een verkeerd signaal geven naar andere in het bestuur van Ajax.

21-08-2024 12:17

Devid87 +3499

@ajax_026 zal allemaal best, maar in het belang voor de club heeft Van Praag niet gehandeld. Dit had prima een waarschuwing kunnen zijn en dan hadden we er beter voor gestaan.

21-08-2024 14:10

Babangida83 +23631

Hem AD maken met als argument dat hij het als TD slecht doet en Vivell aandroeg? Vind ik één van de slechtste redeneringen die ik tegen ben gekomen vandaag.

21-08-2024 12:46

Odysseus +14102

Ik vind Kroes echt helemaal geen mooie vent.

21-08-2024 13:34

DD +6331

Ongelofelijk die reacties hier. Kroes en Beuker zijn net begonnen met Ajax uit het diepste dal te trekken van de afgelopen 40 jaar. Verliezen we een potje bij NAC moeten ze er direct uit. Tuurlijk heb ik ook mijn scepsis bij vooral Kroes, maar laten we eerst eens de balans opmaken over een half jaar voordat we nu al conclusies trekken. Dat geroeptoeter na 1 nederlaag wordt niemand beter van.....

21-08-2024 10:35

Wouter.S +438

Zo mee eens🙏🏻

21-08-2024 11:42

Gwoon_Paul +221

Als je serieus bezig bent met het aantrekken van Noppert en Weghorst dan zou je met pek en veren Amsterdam uitgejaagd moeten worden.

Het zijn 2 theatrale clowntjes waarvan er eentje het niveau niet heeft voor Ajax en de andere totaal niet past in het spel van Ajax.

21-08-2024 17:52

AFCA-pride +17186

De 1 is een reservekeeper, de ander een (betere) versie van Akpom. Tevens kan je Akpom nog goed verkopen (let maar op laatste week 15mio+).

21-08-2024 19:09

Gwoon_Paul +221

Ik zie liever een jonge talentvolle keeper bij de selectie die nog beter kan worden. Noppert is niet talentvol, oud en onbetrouwbaar. En vooral dat laatste maakt hem ongeschikt als reservekeeper.

En Weghorst komt niet naar Ajax om de bank warm te houden. Die gaat lopen zeuren en zeiken als hij niet in de basis staat. En als hij een keertje scoort gaat hij de theatrale dramaqueen uithangen. Dan heb ik toch liever Akpom op de bank als stormram.

21-08-2024 19:58

DieLange +1024

We hebben een kenner! Ga toch weg met je geklaag man, dramaqueen wtf zoiets heet inzet en beleving maar dat zal jou waarschijnlijk niks zeggen. Akpom als storm ram… zucht…

21-08-2024 23:14

Nr.10 +109382

Mbt Kroes gaat de kritiek volgens mij helemaal niet over de wanprestatie tegen NAC, maar de wanprestatie op de transfermarkt.
Daar kan je veel over zeggen, maar ik zie geen uitgaande of inkomende transfer waarvan ik denk: ‘zo, goed gedaan hoor Alex’.
Het is heel weinig, en wat er wel gebeurt is matig tot nu toe. De vraag of hij Ajax daadwerkelijk uit het dal aan het trekken is, zoals jij suggereert, lijkt me dan ook gerechtvaardigd.

21-08-2024 18:12

Grub +1277

Welkom bij de waan van de dag, gevoed door alle praatprogramma's en socials

21-08-2024 19:54

DieLange +1024

Dit dus! Gelukkig is er nog wel enige vorm van realiteitszin in jouw reactie.

21-08-2024 23:12

Geus +4635

Van de huidige beleidsbepalers is Beuker voor mij echt de enige waar ik op dit moment vertrouwen in heb. De rest moet het in mijn ogen nog maar laten zien.

21-08-2024 09:31

CDX +3077

De Lange ontsnapt de dans maar is idd ook onzichtbaar. Binnengekomen als head scouting en niks mee gedaan. Je vraagt je af wat hij momenteel uitvoert.

Kroes zit in een lastig parket met een waardeloze sekectie en geen geld maar maakt het zichzelf moeilijk.

21-08-2024 12:27

Babangida83 +23631

@CSX, vond jij onze vorige hoofdscout wél zichtbaar dan? Is het niet de taak van een scout juist onzichtbaar te zijn?

Uiteindelijk is het Kroes die iets met die aanbevelingen doet al dan niet. Die aanbevelingen zijn intern en kunnen wij niet zien. Mijn vraag is dan ook hoe jij De Lange kunt beoordelen als buitenstaander, terwijl Kroes nog maar een paar maanden TD is en dus iets met zijn aanbevelingen kan doen? Overigens heeft een scout ook tijd nodig om bepaalde talenten over langere tijd te volgen en warm te maken.

21-08-2024 12:47

CDX +3077

Wat ik verwacht van een hoofd scouting is een verbeterde scouting. Ik zie er niks van terug.

21-08-2024 12:49

Odysseus +14102

@Babangida: we kunnen De Lange toch gewoon beoordelen op de aangedragen spelers (Henderson, Traore, Weghorst, Rugani, Rosario, Noppert)? Dat vind je wat?
Gewoon nul creativiteit en vaak niet eens passend bij Ajax. De Lange is nu een jaar bezig, lang genoeg om hem te beoordelen. Hij krijgt van mij ee 3 op een schaal van 10. Een regelrechte aanfluiting.

21-08-2024 13:38

Silentskill +2815

Menno Geelen mis je hierin

21-08-2024 13:27

Geus +4635

Ja daar heb je gelijk in. Menno Geelen is wel echt goed.

21-08-2024 13:56

Aurelius1 +19506

Deze Beuker wordt me iets teveel omhoog geschreven. Er is maar één ding wat ertoe doet betreft jeugd, en dat is de doorstroom van goede spelers. Voorlopig is het niet veel wat er rondloopt in de jeugd. Kan Beuker allerlei mooie pseudoplannen hebben en om de twee maanden alle gelegenheid krijgen om z'n pr praatje in de media te houden, daar hebben we niet veel aan.

21-08-2024 09:23

AFCA-pride +17186

Tja, aan jou hebben we lekker veel hier…

21-08-2024 09:35

Ajacider +4746

De Nar van AS. Tevens zo vervelend als een cyste. Jeukend aan de vingers.

21-08-2024 11:00

AFCA-pride +17186

Zonde als je daar je voldoening uit haalt.

21-08-2024 11:31

iamhisdaddy +223

Dit artikel is een gemiste kans. In feite Is het een opsomming van de getekende jeugd contracten. Erg leuk maar die namen had ik al. En natuurlijk heeft Beuker een goed plan, een goede visie en werkwijze...

Maar het zou fijn zijn om wat meer de diepte in te gaan. Hoe ziet zo'n sportief plan eruit. Wat is het idee met de komst van de nieuwe trainers. Er wordt cognitief getest maar waarom / waarop? Er zijn minder jeugdspelers.. maar wat is het idee erachter. Dit zou ik graag van Beuker zelf willen horen.

21-08-2024 08:59

Ans B +19698

De nieuwe trainers zijn methodologisch erg goed en analytisch ingesteld. Ook zij denken overal over na en gaan daar systematisch mee aan de slag: doel, methode, middel etc. Als tegenwicht voor die meer theoretische trainers worden dus praktijktrainers (oud-profs) aan hen gekoppeld.
Het is een moderne manier van werken die bijvoorbeeld ook bij Feyenoord is geïntroduceerd toen zij de jeugdopleiding op de schop deden - al weet ik niet of zij ook praktijktrainers koppelen aan zo'n theoretisch goed onderlegde trainer.

Cognitieve metingen hebben een goede voorspellende waarde betreffende het voetbalgogme van een voetballer: hoe verwerkt iemand informatie en hoe snel kan hij dat? Hoe verloopt de coördinatie van die informatie met voetballende acties?
Vervolgens kun je spelers cognitief trainen met b.v. specifieke computerspelletjes of met virtual reality.
M.b.v. dat laatste kun je spelers trouwens ook in situaties brengen die volgens de goegemeente niet te trainen zijn: strafschoppen nemen in een overvol, joelend stadion. En als dat te gewoon wordt extra obstakels introduceren, zoals dingen op het veld gooien, een laserpen waarmee je moet dealen of het afsteken van vuurwerk.

Geblesseerde spelers kun je ook blijven trainen met virtual reality door ze steeds in specifieke wedstrijdsituaties te zetten.

21-08-2024 12:11

Aram +17425

Fijn dat Beuker deze klus heeft geklaard.
Volgende actiepunt: Kroes ontslaan voor die nog meer schade aanricht.

21-08-2024 08:54

AFCA-pride +17186

Dezelfde Kroes die ook verantwoordelijk is geweest voor deze jeugdcontracten? Zit ook gewoon aan tafel met spelers en zaakwaarnemers. Beuker is het gezicht naar buiten voor jeugd.

21-08-2024 09:37

Lekkerhoor +3303

Met Beuker en Geelen lijk je twee goede te hebben. Er is zichtbaar resultaat gehaald. Kroes probeert daarentegen iets nieuws en blijft wat achter. Of hem dat helemaal is aan te rekenen is natuurlijk lastig in te schatten. Toch heb ik twijfels of een meer ervaren TD het niet beter had gedaan. Maar ook dat weet je nooit. Zo kwamen we in deze situatie.

21-08-2024 08:37

Ans B +19698

Ik heb veel gelezen over Beuker. Dat hij dé man is waar - voetbaltechnisch gezien - alles om draait stond voor mij vanaf het begin vast. Zijn visie en werkwijze waren voor mij al veelbelovend, maar je moet altijd afwachten hoe dit in de praktijk wordt vertaald (sommigen praten mooi maar maken dit niet waar in hun daden en keuzes). Tot nu toe maakt hij zijn belofte echter volop waar.

Niemand is perfect, dus ook Beuker zal niet in alles gelijk hebben of altijd de juiste keuzes maken, maar ik denk dat hij hoe dan ook in elk geval in dit Ajax-tijdperk ongelofelijk belangrijk is voor de club en héél veel goeds doet. Qua visie, qua structuur, qua mensen die hij aanstelt. Over alles wordt uitgebreid nagedacht, over gespart en overlegd; mensen worden erbij betrokken waardoor de kans op verbinding groot is en de neuzen van alle technische mensen dezelfde kant opgaan. En dat niet alleen: er wordt vanaf de basis gedacht en gewerkt, en dat geeft nu eenmaal de meeste kans op succes in de verdere toekomst.
Dat hij nu zoveel jonge spelers aan Ajax weet te binden is het beste bewijs dat zijn visie en werkwijze ook intern veel vertrouwen opwekt.

21-08-2024 08:27

Sampaoli +38840

Zeer blij met deze ontwikkelingen, zijn gevolg van juiste prioriteiten binnen de organisatie. Beuker is er ontzettend hard mee bezig en boekt goede resultaten.

Mooie trainersselectie voor aankomend seizoen met o.a. Weijs en Nuijten waar ik erg naar uitkijk. Contracten van spelers tijdig verlengd ondanks dat er financieel minder ruimte is, dus dat geeft blijk van een sportief goed plan. Daarnaast veranderingen op De Toekomst met het oogpunt om ontwikkeling te stimuleren. Allemaal positieve dingen in de opleiding!

21-08-2024 08:25

wijzijndebeste123 +161083

Sampaoli. Qua mening heb ik je hoog zitten. Ik ben toch wel benieuwd hoe jij de huidige transferperiode beleeft. Wat vind jij van al die oude, dure bord-op-schoot namen? En waarom komen we niet uit bij relatief onbekend betaalbaar talent?

21-08-2024 08:29

Sampaoli +38840

Niet onder de indruk van huidige ontwikkelingen op de transfermarkt. Snap de roep om ervaring ook niet, want Rosario/Weghorst/Rugani/Traore zijn niet de categorie Blind/Tadic. Kunnen namelijk veel minder goed voetballen, volgens mij is dat de kern en de rest bijzaak. Lijkt alsof we dat vergeten zijn. Transfer Traore ben ik extreem sceptisch over. Transfer Rugani ook, want dure kracht op positie waar we tot nu toe een top-5-presterende speler hebben.

Verder heb ik wel begrip voor de uitgaande situatie. Kroes kan moeilijk meer doen dan zaakwaarnemers en clubs aanboren om spelers te slijten. De spelers hebben zichzelf niet bepaald getoond afgelopen seizoen en verdienen goede salarissen. Daarbij komt dat Kroes zichzelf in een moeilijke situatie brengt door zo uitgesproken te zijn in de media.

Over Kelvin de Lang hoor ik hele goede geluiden, dat heb ik al eerder gezegd. Na deze window gaan er renovaties doorgevoerd worden. Maar: ik hoor ook dat de scouting op dit moment korte termijn en houtje-touwtje ingestoken is. Dat is in mijn ogen ook te zien aan de targets. Traoré is overigens gewoon niet goed genoeg bevonden en toch gehaald, dus tot zoverre de macht van de scouting.

Het meest frappante is dat het duo Kroes/De Lang de transferwindow heeft onderschat. Dat blijkt heel duidelijk aan de initiële targets, het uitblijven van verkopen en de paniek die enigszins toeslaat (zie verhuur ipv verkoop Sosa, Medic en akkoord gaan met lage prijs voor Rulli). Een mooi voorbeeld is de rechtsbuiten-positie: Ajax dacht geld te hebben en Ajax dacht in een mooie vijver te kunnen vissen (Gruda en Hutchinson beide zeer nadrukkelijk gescout), maar uiteindelijk geen geld en dus kwamen ze met de eigenlijk afgescoutte Traoré aan.

Graag hou ik de nuance in de discussie en door een moeilijke beginsituatie verdienen Kroes en KdL langer de tijd, maar ze hebben in tegenstelling tot Beuker nog weinig gebracht. ''All to play for'', dus. Heb het kort proberen te houden, benieuwd wat jij vindt.

21-08-2024 09:09

wijzijndebeste123 +161083

Hele interessante reactie. Eigenlijk kan ik alleen maar concluderen dat Kroes ondanks zijn moeilijke situatie tot dusver er een potje van maakt.
1. Preoccupatie met ervaring terwijl dat niet de kern van het probleem is
2. Zich teveel uitspreken over de situatie en dat iedereen weg moet
3. Het onderschatten van de transferwindow.
4. Afgescoute Traore toch halen

Kelvin de Lang hoor je hele goede verhalen over. Maar wat zijn dat dan voor verhalen? Een goede hoofd scouting moet imo een aantal dingen goed kunnen. Ten eerste, een goed oog voor relatief onbekend betaalbaar talent hebben. Ten tweede, een moderne scoutingorganisatie weten neer te zetten. Ten derde, onderhouden van contacten met spelers. De eerste twee punten zie ik niks van terug. Weet jij meer over deze punten?

21-08-2024 09:16

Bensco +7146

Van Kelvin de Lang heb ik wel vernomen dat hij in de transfer rondom Henderson zeer nuttig bleek te zijn. Ajax had uit een inventarisatie/evaluatie opgemaakt dat ze graag een controlerende middenvelder erbij wilden hebben. De lange heeft toen via zijn netwerk vernomen dat Henderson een transfer wou maken en heeft eigenhandig de deal gesloten met hem. Dat getuigd niet alleen van zakelijke kennis maar ook van overtuig kracht omdat hij een sportief plaatje moest verkopen wat Henderson aansprak. En dat is lastig omdat Henderson niet alleen als voetballer is aangetrokken maar vooral ook als “of the pitch” coach. Ik hoop dat wanneer hij wat meer ruimte krijgt ook in staat zal zijn om wat beter talent te kunnen aantrekken.

21-08-2024 10:22

Professor +10954

Onbetaalbaar talent?????

21-08-2024 10:35

wijzijndebeste123 +161083

Haha aangepast!

21-08-2024 10:41

ProfessorX +19827

Je zie dat hij hetzelfde gaat doen als bij AZ .

De onder basis klaarstomen net als bij AZ zodat je doorstroom groter naar boven toe is !
Dit klinkt natuurlijk heel positief en vandaar dat je teams meer bij elkaar moet houden voor automatismen uitzonderingen daar gelaten natuurlijk en dan krijg je de goede opleiding .
Natuurlijk wel de andere basis in de gaten houden persoonlijke ontwikkeling , maar dat kan je wel aan Beuker over laten .

21-08-2024 08:25

Sampaoli +38840

Als hij bij Ajax kan herhalen wat hij bij AZ heeft gedaan: meer dan prima. AZ heeft toptalenten, lichting daaronder kan ook mee in subtop Eredivisie en heeft geduld en een duidelijk plan voor hun talenten.

Meegerekend dat Ajax een véél groter bereik voor talenten én trainers heeft en betere faciliteiten kan aanbieden kunnen bepaalde aspecten van de AZ-methode bij Ajax nog meer resultaat opleveren. Geen twijfel over.

21-08-2024 08:28

ProfessorX +19827

Klopt dat dus wat jij zegt sampaoli dus zeer benieuwd wat dit gaat brengen en is dat ala AZ dik te vree en dat proces zal sneller verlopen .

21-08-2024 08:36

Knalpot +3596

en de talenten daar hebben ook geduld dat scheelt ook nog wel.

21-08-2024 16:25

ProfessorX +19827

Dus gaat ook hier gebeuren hoop ik

21-08-2024 19:57

Altijdindestraat +39468

Jeugdspelers die überhaupt de overstap naar 010 of 040 overwegen, ben ik liever kwijt dan rijk

21-08-2024 08:16

driehoekjes +3217

Goed bezig! Jeugd is het fundament van Ajax. (en het zeiken op jeugdspelers door sommige supporters is uiterst bedroevend)

21-08-2024 08:01

Mitchjo +6033

Ging De Lang ook maar zo voortvarend te werk.

21-08-2024 07:46

wijzijndebeste123 +161083

Is De Lang überhaupt aan t werk?

Bizar dat we een hoofd scouting hebben die blijkbaar alleen maar bij oude bord-op-schoot meuk uitkomt. Dat Traore afgescout was (meldde Bart Sanders) en dat ze 2 maanden later hem opeens presenteren als "buitenkansje" omdat ze niemand anders hebben kunnen vinden. Haha.

21-08-2024 07:54

talententeam +43

Bizar hoe je elke post aangrijpt om af te geven op De Lang of Kroes. Kan je hier alsjeblieft mee stoppen; je hebt geen zicht in de interne uitdagingen en deze mensen hebben de zwaar ondankbare taak om
hun rol goed uit te oefenen. Na 2 september of misschien zelfs 2 transfer windows horen we graag weer van je. Merci!

21-08-2024 08:04

wijzijndebeste123 +161083

Ik zie toch dat Ajax louter bij oude dure bord-op-schoot meuk uitkomt?

21-08-2024 08:05

FTS95 +15807

Hij heeft wel een punt Want...Die "bord op schoot" regel, heb ik ook al 20x voorbij zien komen. Er is nog niks verkocht, dus is er ook nog geen budget voor de echte versterkingen. Je hoort helemaal niks van de Lang, misschien is dat juist wel een goed teken. Even de transferperiode afwachten en dan oordelen. Qua aanwinsten ben ik tot nu toe ook zeker niet tevreden met Rugani en Traore, maar we zijn vast nog niet klaar.

21-08-2024 08:16

ProfessorX +19827

Ook hij krijgt nog geen toestemming dus wat moet hij dan doen ?
Jullie op AS op de hoogte houden ?

21-08-2024 08:21

TheSpecialOne +8589

Het blijft wel een feit dat Ajax tot nu toe niet erg creatief is geweest in het scouten van spelers. Henderson, Traore en Rugani. Dit zijn niet bepaald hemelbestormers.

21-08-2024 08:21

wijzijndebeste123 +161083

We moeten idd afwachten. Maar t ziet er gewoon tot nu toe heel slecht uit. Er is gezien de oude, dure bord-op-schoot namen geen enkele reden om te verwachten dat ze wel zicht hebben op betaalbaar en relatief onbekend talent. Traore bv. die werd afgescout (aldus Bart Sanders die goed is ingevoerd) en terecht want ook ik heb Traore de laatste jaren gevolgd en vrij recentelijk nog op de AFCON zien spelen. Deze jongen is flink over the hill en heeft bar weinig gespeeld de afgelopen 3 seizoenen. Vervolgens halen ze Traore 2 maanden later alsnog en presenteren ze hem als "buitenkansje". Dat zegt mij dat ze in die 2 maanden geen betere optie hebben kunnen vinden. Dat zegt dus vooral wat over zijn kennis van de markt.

21-08-2024 08:23

Epiret +4180

Ja dat laatste klopt wel. Vooral Traore is een verschrikking, bizar dat die een Ajax shirt mag aantrekken…

21-08-2024 08:25

ProfessorX +19827

Pffff kolere man hoe moeilijk is begrijpend Nederlands ?

Henderson kwam als ervaren speler en heel AS was blij ermee en dat was in de winter 23/24 .

Traore was transfervrij voor rechts waar we iemand miste en iedereen op AS was blij.

Rugani lult iedereen elkaar na en kijkt naar een papiertje onderwijl en ja klink raar , maar je ben onderbezet daar plus de ervaring mis je er wordt een jaar huur gedaan zonder optie ( kan altijd nog bij goed functioneren) , maar niemand die hem ken of heb gezien op een enkeling na .
Dus oordeel pas als hij een aantal keer gespeeld heeft en nee je kan niet met Jeugd spelen op een hele belangrijke positie als R en L CV dan haal je de 3e plek niet meer mee

21-08-2024 08:29

wijzijndebeste123 +161083

Ik was niet blij met Traore hoor. Ik uitte gelijk mijn grote twijfels bij zijn komst. En dat lijkt op basis van de laatste wedstrijden terecht te zijn geweest. Hendo was ik enthousiast over maar ik ben geen scout. Na 2x spelen kon je al zien dat hij aardig versleten is. En daar is De Lang voor. Die kan wedstrijden van hem in zijn laatste seizoen bij Liverpool en in S-A bekijken en dan hoort hij tot dezelfde conclusie te komen.

21-08-2024 08:31

Mitchjo +6033

Ondankbare taak? Ze worden er toch goed voor betaald? Daarnaast is het ook niet zo dat ze werken bij, pak 'm beet, Helmond Sport, waar de mogelijkheden vele malen minder zijn. Natuurlijk is de situatie bij Ajax nu lastig, maar laten we het ook niet zielig gaan doen. Ik vind die excuses als 'de markt is zo moeilijk etc etc' ook zo'n zwaktebod. 'Losers make excuses, winners find a way' zou ik zeggen.

21-08-2024 08:49

Moooo +3907

Ajax is NU niet in de positie om grote namen of jongens te halen.
Alleen ex Ajacieden zoals hopelijk een Eriksen of een Ziyech (benieuwd of hij speelt vanavond)

De gereserveerdheid kan mij juist erg bekoren, wil je een goede rechtsbuiten hebben straks voor een Traoré, dan koop je die niet die heb je lopen bij Jong Ajax.

Zoek je een vervanger voor Henderson in de as van het veld moet je Mokio mee laten draaien.

Ik zie liever dat Ajax helemaal niemand koopt op een Eriksen of (Ziyech) na en overblijft met spelers waar nog potentieel in zit en nog niet de waarde vertegenwoordigen waar je op hoopt alle spelers u23.

Salaris inkrimpen, transfer inkomsten genereren, in de winter kan je altijd nog iemand binnen halen.

Proberen een Eriksen te halen en de rest gewoon op zijn beloop laten, deze selectie zou minimaal 3de moeten eindigen.

Iets zegt mij dat een Feyenoord niet even wint bij Ajax.
Dat dan wel de spelers gemotiveerd zijn..
Tegen NAC kon je net zo goed Jong Ajax laten spelen die zijn tenminste gretig.

Het is de gretigheid, gemakzucht wat in deze selectie zit.
Even op bezoek bij NAC.

21-08-2024 09:13

KarimB +10307

Is toch ook gewoon terrecht. Kroes heeft zich zelf keihard in de voet geschoten met zijn babbels. Blaaskaak eerste klas

21-08-2024 10:05

KarimB +10307

Ziyech wil ik nooit maar dan ook nooit meer in een Ajax shirt zien. Prachtige speler. Maar zo.n ongelofelijk nare man

21-08-2024 10:08

Mitchjo +6033

Gelukkig halen we nu Noppert topper

21-08-2024 11:34

wijzijndebeste123 +161083

Stond weer hoog op de Benelux lijst van De Lang en waarschijnlijk ook bij zusterclub Lommel.

21-08-2024 11:35

Knalpot +3596

Lepel jij dan ff een lijst van rechtsbuitens in de leeftijdscategorie 24 t/m 28 jaar op die transfervrij zijn en waarvan je zeker weet dat ze gaan slagen bij dit Ajax naar Kroes.

21-08-2024 11:51

wijzijndebeste123 +161083

T meest stompzinnige argument ooit. Dat is De Lang zijn werk niet de mijne. Maar jij beweert dus dat er op de hele wereld niets beters rondloopt dan n versleten Traore? Tja.

21-08-2024 11:52

Babangida83 +23631

@Mitchjo, and serious people don't conclude after a few weeks for a long term position, because they desire purchases.

21-08-2024 12:43

DanieldaCruz +934

Wie is we?

21-08-2024 13:17

DanieldaCruz +934

Pcies.
En winnaars hebben geen grote mond van te voren of mening over voorgangers.

21-08-2024 13:20

Knalpot +3596

goh van de laatste 2 heb je er 1 ongeveer een minuut of 90 in actie gezien bij ons en de ander 0 minuten zullen we even wachten een maandje of 2 om daar een wat beter oordeel over te geven. thespecialone waar je nick naar refereert was ook geen hemelbestormer aangaande transfers maar die wist vaak nog met de rest van het beschikbare arsenaal wat koeken te bakken zogezegd.

21-08-2024 16:32

wijzijndebeste123 +161083

Ik heb Traore gewoon vrij intensief gevolgd de laatste jaren. In Engeland en Spanje en ook op de AFCON.

21-08-2024 16:34

Knalpot +3596

Mooi blij toe dan dat het jouw werk niet is maar ik spreek je wel weer dramaqueen als Bertje fit en weer plezier in het voetballen gevonden heeft. En er zal best wel een goede transfervrije zuid-amerikaan rondlopen die wellicht beter is maar als die weer een half jaar nodig heeft om aan te passen dan hebben we er dit seizoen ook geen kut aan.

21-08-2024 16:38

wijzijndebeste123 +161083

Haha benoemen dat Bertje de laatste jaren al flink aan t aftakelen lijkt heeft niks met dramaqueen zijn te maken. Jij hebt m niet gevolgd en sommeert vervolgens iemand die dat wel gedaan heeft om zn mond te houden. De omgekeerde wereld.

21-08-2024 16:40

Knalpot +3596

Ik noem jou een dramaqueen omdat je hier te pas en te onpas over een bord op schoot scouting begint en vorig seizoen in de gloria was bij elke mispeer zo'n beetje (die jezelf niet gevolgd hebt) die werd aangetrokken. Verder weinig oog voor de huidige situatie hebt en alle ballen op Kroes schiet die met zn handen gebonden slagroom op stront moet spuiten om het een beetje smakelijk eruit te laten zien voor de consument. Dat het verder voor jou vrij moeilijk te verteren is dat het verdomd moeilijk is om kwaliteitsspelers aan te trekken voor een gewond hertje wat net aan misschien europa league voetbal gaat spelen met daarbij als aanbieding scherp gereduceerde salarissen daar moet jezelf maar mee dealen.

21-08-2024 17:07

Freddy +11266

Ook wel bijzonder dat ondanks de interesse in diverse spelers uit Eindhoven geen enkele speler die kant op gaat.

21-08-2024 07:45

WeirdAJAX +11546

Hier is inderdaad goed ingegrepen en de dreigende leegloop is de kop ingedrukt. Klasse.

21-08-2024 07:29

Michael 1974 +21812

Staan een hoop namen op, waar ik vrolijk van wordt. Hopelijk de basis voor de chte wederopstanding als er een stuk of vier a vijf hiervan doorbreken

21-08-2024 07:16

TheSpecialOne +8589

Nee hoor, Deze spelers zullen geen kans krijgen onder Farioli. Italiaanse trainers hebben een broetje dood aan eigen kweek. Dit heeft hij nu al bewezen met zijn beleid om jeugdspelers geen kans te geven en zelfs teug te zetten naar Jong Ajax met als doel ze te ontmoedigen. Wat een idioot zeg!

21-08-2024 08:24

TheSpecialOne +8589

Dies Janse is een verdediger! Daar houdt Farioli van als rechtgeaarde Italiaan.
Hij houdt niet van frivoliteiten in zijn teams. Ik hoor Farioli ook nooit praten over aanvallend voetbal. Jij wel?

21-08-2024 10:00

AFCA-pride +17186

Oh ja, Janse, Baas, F-J, Godts, Hlynsson, Rasmussen krijgen totaal geen kans…. Wat een kul verhaal, alleen omdat Vos en Unuvar (helaas) niet genoeg hebben laten zien in de voorbereiding.

21-08-2024 10:23

TheSpecialOne +8589

De tijd zal het leren. Maar ik vrees het ergste voor deze talenten want gedrag uit het verleden is een goede voorspeller voor toekomstig gedrag.
Rugani, Pasveer, Henderson, Traoré en waarschijnlijk Roberto zijn allemaal basisspelers in zijn ogen.

21-08-2024 10:40

Michael 1974 +21812

Voorlopig laat hij ook jeugd spelen, dus lijkt me hele voorbarige conclusie…

21-08-2024 19:31
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.