NB: 'Van der Sar had Schreuder in november al moeten ontslaan'

door BadembaBarrie 241

Bron Ajax Showtime

NB: 'Van der Sar had Schreuder in november al moeten ontslaan'

door BadembaBarrie 241

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax sluit seizoen typerend af met nederlaag bij FC Twente. Ditmaal met redacteur Bademba Barrie. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: dit Ajax had plaatsing voor de Champions League ook absoluut niet verdiend.

‘Daar kan je het denk ik alleen maar mee eens zijn. Niet alleen vandaag, maar over het hele seizoen genomen. Ajax verdient dit seizoen helemaal niets en het was al een klein godswonder dat plaatsing voor de voorronde Champions League tot op de laatste speeldag überhaupt mogelijk is geweest. Uiteindelijk blijft het zuur, want in sportief opzicht was het uiteraard beter geweest om wel gewoon tweede te worden. Dat zat er vandaag echter alleen qua stand eventjes in. Verder was het in alle opzichten een dag en seizoen om snel te vergeten.’

Welke Ajacied haalde volgens jou nog wel zijn niveau?

‘Brian Brobbey. Die kwam in de eerste helft, zeker in het eerste gedeelte van de eerste helft niet heel veel in het spel voor, maar je zag eigenlijk vanaf het eerste moment dat hij wel bereikt werd, hoeveel toegevoegde waarde hij had als aanspeelpunt. Taylor was vanaf het middenveld de enige die hem een paar keer wist te vinden met een goede inspeelpass. Daar ontstaat uiteindelijk ook de 0-1 uit en zo kreeg hij ook nog een goede kans op de 0-2. In dat opzicht riep ik in de rust ook om Berghuis erbij op het middenveld, zodat je daar meer van kon profiteren. Helaas ging Brobbey eruit, naar het schijnt omdat hij niet verder kon, dus kwam daar ook weinig meer van terecht.’

Ajax’ begin aan de wedstrijd was schokkend, maar ging toch met 0-1 rusten. Waar ging het uiteindelijk dan toch mis?

‘Waar het eigenlijk wel vaker mis is gegaan bij Ajax dit seizoen: ze beginnen om de één of andere reden enorm ongeconcentreerd aan de tweede helft. Vanaf de aftrap wil Taylor Bergwijn inspelen, maar dat doet hij niet goed. Wijndal grijpt half in bij de daaropvolgende afvallende bal en vervolgens verspeelt Álvarez de bal op de meest knullig mogelijke manier aan Brenet. Daarbij kan Ugalde ook geheel vrij tussen Timber en Rensch inkoppen, dus de verdedigende organisatie stond ook weer slecht.

‘Bij de 2-1 loopt Álvarez als enige mee met de Twente-aanvallers, waardoor hij buitenspel voor Pleguezuelo opheft. Dat is of zijn fout door het niet begrijpen/goed uitvoeren van de buitenspelval of er zijn geen duidelijke afspraken over gemaakt, wat ik ook niet uitsluit bij Ajax dit seizoen. De 3-1 ontstaat ook weer op een enorm knullige manier, waarbij Rensch en Hato op een gegeven moment staan toe te kijken hoe Cerny de bal in de verre kruising plaatst. De manier waarop die doelpunten vallen is typerend voor Ajax dit seizoen. En zo waren er meer van dit soort momenten, want Ajax mag eigenlijk van geluk spreken dat het niet meer doelpunten om de oren kreeg tegen Twente.’

Na rust bleef Brobbey achter in de kleedkamer en begon het schuiven. Hoe zag jij het uitpakken?

‘Ik hoopte dus op Berghuis erbij in de rust, om de toevoer naar Brobbey te vergroten. Daarvoor had je eventueel ook Bergwijn en Tadic nog van positie kunnen laten wisselen. Met Tadic had je na rust iemand in de spits die die rol van aanspeelpunt ook op zich kan nemen en Klaassen had er met zijn loopacties in theorie overheen kunnen komen. Wellicht dat dat ook Heitinga’s idee was met de wissel. Als je dan echter in korte tijd twee doelpunten om je oren krijgt, valt ook het moraal weg en in het vervolg was er van echte lijn in Ajax’ spel geen sprake meer. Het hing vooral van momenten van individuele klasse, zoals van Kudus, aan elkaar. Daaruit ontstonden zelfs nog enkele goede kansen, waarbij Lucca zeker had moeten scoren. Maar je had geen moment meer echt het gevoel alsof het er nog in zat voor Ajax.’

Edson Álvarez en Mohammed Kudus zijn de Ajacieden die vrijwel zeker lijken te vertrekken bij Ajax. Wat was hun bijdrage tijdens hun (mogelijk) laatste wedstrijd namens Ajax?

‘Kudus sjokte op momenten wat over het veld en zeker in het druk zetten en afjagen had hij meer kunnen en moeten doen. Datzelfde geldt verder echter eigenlijk voor heel Ajax. Aan de bal had Kudus wel een aantal goede momenten. Hij is met afstand de beste dribbelaar en de meest balvast speler van het team en dat zag je ook vandaag weer terug. Daarmee ontstond op momenten nog iets van dreiging.

‘Als dit Álvarez zijn laatste wedstrijd was voor Ajax, dan was het ook voor hem persoonlijk een duel om snel te vergeten. Vanaf minuut één zat hij er niet lekker in. Hij had meermaals slordig balverlies, was (mede-)schuldig aan twee van de drie tegendoelpunten en had ook nog een moment waarbij hij een frustratietikje uit leek te delen. Het toonde andermaal aan dat hij voetballend tekort komt voor Ajax. Zodra hij echt onder druk komt te staan, komt hij er niet meer onderuit.

'Daar stonden wel enkele momenten tegenover waarbij hij op wilskracht en doorzettingsvermogen aan de bal bleef en dat was in die zin al meer dan sommige anderen op het veld lieten zien. Dat zegt tegelijkertijd ook wel weer veel over het niveau dat Ajax deze wedstrijd en eigenlijk over het hele seizoen gemeten heeft gehaald.’

Kenneth Taylor zat niet lekker in de wedstrijd en ging in de tweede helft naar de kant. Hoe kijk je naar zijn spel en zijn rol voor komend seizoen?

‘Ik vond Taylor voor rust eigenlijk één van de minder slechten aan de kant van Ajax. Hoewel ik hem zeker geen goede wedstrijd vond spelen, had hij zo nu en dan nog wel eens momentjes waarop hij onder druk wel een goede vervolgoplossing in had. Daarbij was hij dus de enige die Brobbey een paar keer wist te vinden met een goede inspeelpass vanaf het middenveld, waaruit Ajax kansen creëerde en een keer scoorde.

‘In algemene zin betwijfel ik wel of Taylor het niveau en de potentie heeft waar Ajax naar streeft. Vanuit Jong Ajax komen er spelers door in wie ik het zelf meer zie zitten. Als nummer zes zie ik veel meer in bijvoorbeeld Silvano Vos. Als nummer acht vind ik iemand als Kian Fitz-Jim meer potentie hebben. En een echte nummer tien vind ik Taylor niet. Daar zie ik iemand als Naci Ünüvar, ervan uitgaande dat hij volgend seizoen aansluit bij de selectie van het eerste, eerder doorbreken.

‘Daarbij komt dat Branco van den Boomen zich dus bij de selectie lijkt te gaan voegen en dat Ajax in Steven Berghuis, Steven Bergwijn en Dusan Tadic drie spelers heeft die beter zijn dan Taylor en ook voor één of meerdere van zijn posities in aanmerking komen. Ik denk dat Taylor een prima twaalfde of dertiende man kan zijn voor Ajax, maar vind niet dat hij goed genoeg is om basisspeler te blijven.’

Dusan Tadic krijgt veel kritiek, maar scoorde toch weer tegen FC Twente. Hoe sta jij in de hele discussie over zijn rol voor komend seizoen?

‘Tadic is wat mij betreft niet langer geschikt voor op de flank en zeker niet tegen tegenstanders als FC Twente vandaag, die Ajax fel en hoog onder druk zetten. Dan worden de ruimtes die hij moet bespelen te groot en dan heb je veel meer aan iemand als Bergwijn. In de as vind ik Tadic nog wel toegevoegde waarde hebben, maar in de spits vind ik Brobbey de aangewezen man voor volgend seizoen en op tien heeft Tadic niet bepaald zijn beste wedstrijden gespeeld, dit seizoen. In potentie denk ik nog altijd dat dat iets kan worden. Met Berghuis, Ünüvar en Klaassen heeft Ajax echter al een hoop spelers die daar kunnen spelen. En dat is nog buiten een eventuele aankoop gerekend. Hoe dan ook lijkt het me dus dat Tadic zich komend seizoen vaker zal moeten schikken met een rol op het tweede plan.’

Tot slot: Ajax verliest, AZ verliest ook en de stand blijft onveranderd. Wat is jouw gevoel na afloop van dit seizoen?

‘Het is in bijna alle opzichten één groot treurseizoen geweest. Uiteindelijk moet je de conclusie trekken die heel veel mensen, behalve zij met de bevoegdheid, in november al trokken: je had Schreuder op dat moment moeten ontslaan. Daarmee wil ik niet doen alsof alles de schuld van Schreuder is, of dat Heitinga de onbetwiste redder in nood is gebleken. Het was toen echter al duidelijk dat Schreuder niet de juiste man voor deze baan was. De extra lange winterstop vanwege het WK gaf je bovendien meer tijd om te zoeken naar een goede opvolger en een plan uit te stippelen voor de lange termijn.

‘Doordat Ajax, en dan met name Van der Sar als belangrijkste eindverantwoordelijke op dat moment, dat naliet, belandde de club in de situatie waarbij de tweede seizoenshelft van improvisaties aan elkaar hing. Met het mislopen van Champions League-voetbal als gevolg. Gelukkig krijgt de organisatie nu steeds meer vorm. Mislintat maakt een goede eerste indruk op me, dus ik ben benieuwd wat hij gaat doen met de selectie en belangrijker de trainerspositie. Het is nu aan hem om van de puinhoop die Ajax nu is, binnen twee maanden weer een strijdbaar geheel te maken. Volgend jaar is een top drie klassering in ieder geval genoeg voor voorronde Champions Leagu en een tweede plaats goed voor de groepsfase. Dat biedt in ieder geval iets van ademruimte.’

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)
Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: J.terhaar@Ajaxshowtime.com)

Meer nabeschouwingen:

#ajapsv: 'Pasveer brengt nu de rust die Gorter nog niet brengt'

#foraja: 'Brobbey maakte duidelijk waarom hij zo snel mogelijk in de basis moet komen te staan'
#ajagro: 'De vraag is of Blind speelt omdat hij Blind is of omdat hij zo goed is'
#spaaja: 'Timber en Bassey kunnen een fantastisch centraal duo worden'
#utraja: 'Álvarez wordt nog steeds met de wedstrijd beter'
#ajacam: 'Taylor is in korte tijd een onmisbare speler voor Ajax geworden'
#ajaran: 'Het was mede de verdienste van Kudus dat Ajax zo dynamisch voetbalde'
#ajahee: 'Als Tadić dit vasthoudt, kan hij de oplossing zijn voor het vertrek van Antony'
#livaja: 'Ajax heeft aangetoond dat het weerstand kan bieden op wereldtopniveau'
#azaja: 'Het is zorgwekkend dat Ajax geen antwoord lijkt te hebben op hoge druk'
#ajagae: 'Veel valt of staat met hoe Ajax zich tegen Napoli weet te meten'
#ajanap: 'De komende week gaat cruciaal zijn voor Schreuders carrière bij Ajax'
#volaja: 'Ik zou graag Kudus als nummer tien achter Brobbey willen zien'
#napaja: 'Misschien is het voor dit Ajax wel beter om Europa League te spelen'
#ajaexc: 'Je merkt dat Wijndal voor Bergwijn op links toch prettiger is'
#rkcaja: 'Ajax heeft een middenveld van los zand, heb je Álvarez echt nodig?'
#ajaliv: 'Er komt een tegenslag en Ajax stort totaal in'
#ranaja: 'Berghuis ging eruit en Ajax ging meteen weer lange ballen spelen'
#ajapsv: 'Het lijkt wel alsof het bij Ajax alleen maar slechter wordt'
#ajavit: 'Het gemis van Blind is op dit moment zó ongelooflijk groot'
#emmaja: 'Het is tijd om aan het volgende Ajax te gaan bouwen'
#necaja: 'Conceição bracht de dynamiek die voor de winter zo vaak ontbrak'
#dboaja: 'Fitz-Jim na Conceição de beste man op het veld'
#ajatwe:'Schreuder gaat dit elftal niet meer naar zijn hand zetten'
#feyaja:'Dit was één van de slechtste Klassiekers in jaren'
#ajavol: 'Schreuder in november laten zitten is een grote inschattingsfout geweest'
#excaja: 'Dat Ajax zich in de wedstrijd herpakte, was het grootste teken van herstel'
#camaja: 'Heel Ajax was goed, maar Kudus was echt fenomenaal'
#tweaja: ‘Taylor ging voorop in het zenuwachtige spel van Ajax’
#ajarkc: 'Heitinga is een trainer die consequent en hard ingrijpt'
#ajaube: 'Ajax is heel goed weggekomen met dit gelijkspel'
#ajaspa: 'Tadić kan zijn rol vanuit de spits nu effectiever vervullen dan vanaf links'
#ubeaja: 'Het zat er echt in voor Ajax, dat maakt het extra zuur'
#vitaja: 'Hopelijk wijzigt Heitinga zijn basisopstelling op één of twee plekken'
#graaja: 'Bergwijn groeit door afspraken, vastigheden en automatismen'
#ajanec: 'Bassey voor de verdedigende balans pakte goed uit'
#ajafey: 'Het middenveld van Ajax werd na rust volledig overlopen'
#gaeaja: 'Duidelijke spelpatronen ontbreken en Ajax blijft gokken op individuele klasse'
#feyaja: 'Fijn dat Ajax wint, maar het gevoel van de aanval op Klaassen overheerst'
#ajafor: 'Het debuut van Vos en Godts toont de meerwaarde van Heitinga'
#ajaemm: 'Hopelijk mag Hato het seizoen afmaken als eerste linksback'
#psvaja: 'Ajax moet nu de schade beperken en volgend seizoen voorbereiden'
#ajapsv: 'Ajax kan al het hele seizoen niet opbouwen van achteruit'
#ajaaz: 'Als Brobbey killerinstinct aan zijn spel koppelt, heeft Ajax een geweldige spits'
#groaja: 'Wijndal is niet van het niveau dat Ajax na moet streven'
#ajautr: 'Ajax gaat de komende jaren nog heel veel plezier beleven aan Hato'

Lees meer over:
Plaats reactie

RijkdeGooier +2875

En als Ajax dan toch het Bayern München van Nederland zou zijn waren na Schreuder ook Sar, Hamstra en Huntelaar eruit getieft in november

29-05-2023 17:23

soewares +2504

Nou, 3/4 eruit

30-05-2023 10:56

RijkdeGooier +2875

Een waarheid als een koe!

29-05-2023 17:13

Flipper33 +6826

Denk dat Ajax wel 2e was geworden met Alfred vind het voetbal onder hetinga nog slechter

29-05-2023 16:17

Gerrit.S +335

Heitinga heeft het elftal niet beter gemaakt in al die weken.

29-05-2023 16:04

Freddy +11412

Gisteren was zo bedroevend slecht. Ajax onwaardig. Terwijl je nog om de 2e plek voetbalt.

29-05-2023 16:12

Ajaxfan31183 +16391

Ben een beetje klaar met die push meldingen dat van de Sar , Schreuder al in november had moeten ontslaan , dat weten we nu onderhand wel ja. Is niet gebeurd , punt uit klaar. Wacht nu op de eerste de beste push melding dat van de Sar zelf opstapt of dat hij uit zn functie ontheven is

29-05-2023 15:56

donkerblauw +2855

Jeetje wat een achteraf gelul.
Ik kijk al weer uit naar een tijdje rust en dan met een betere selectie richting Rapid Wien in de voorronde van de EL.

29-05-2023 15:17

Joop Maria.D +373

Vd Sar Oprotten

29-05-2023 14:31

MichelBoerebach +29190

Alvarez is na gisteren ook meteen 20 miljoen minder waard geworden. Wat was hij slecht. Ik heb de indruk dat hij de laatste maanden een beetje te veel in zichzelf is gaan geloven en gaan denken dat hij echt kan voetballen. En daar ging het gisteren juist helemaal mis.

29-05-2023 14:07

Rob1976 +9489

Waar blijft het nieuws dat vd Sar naar manu gaat?

29-05-2023 13:35

Dave +5868

Droplul jij ook flappie

29-05-2023 12:51

burwatti +14297

Voor het Wk had hij eruit gemoeten idd, dan had je bijna een maand om een trainer aan te stellen die de kwaliteiten heeft voor Ajax 1.

Al met al een verloren seizoen, door naar de volgende!
Hopelijk kan Sven een beetje knappe selectie samenstellen.

29-05-2023 12:29

Ajaxbrl +13777

September

29-05-2023 11:45

Juichtoon +32526

Tuurlijk het WK op.dat moment was eigenlijk een geschenk uit de hemel. Ajax heeft dat totaal laten verlopen. Totaal incompetent. Hopelijk weten Mislintat en de nieuwe trainer van wanten...

29-05-2023 11:44

jerryisthename +31816

De RvC had VdS in december al moeten ontslaan, samen met Schreuder.

29-05-2023 11:27

Schip +23455

Je bent toch niet goed bij je kneiter als je dit als redacteur van AS durft te stellen.

Daarmee suggereer je namelijk dat het aan de trainer ligt. Terwijl dit Ajax er in alle soorten en maten, in werkelijk alle wedstrijden die erom gingen, vanaf ging. Dan ben je toch stekeblind als je niet ziet dat de backs schromelijk tekort schieten, dat het middenveld niet klopt en nergens te bekennen is, dat je vleugels zwaar te kort komen etc etc.

Bizar werkelijk. Weet je wat? Geef deze directeur gewoon geen aankopen, maar wel een dure trainer. Aan de aankopen ligt het niet kennelijk. Mag hij het hele volgende seizoen genieten.

29-05-2023 11:23

Keizer +30155

Nou niet alleen aan de trainer, maar ook aan het bestuur. Want die lieten de trainer zitten ;)

29-05-2023 11:56

Schip +23455

Nee, de trainer had eerder ontslagen moeten worden. Alsof je daarmee het huidige seizoen had gered. Je ziet aan Heitinga dat het geen pepernoot uitmaakt.

29-05-2023 13:01

UwSchipper +5612

Best Schip,
Je denkt dat er geen trainer is die van deze ongeinspireerde bende een strijdbaar team kan maken?
Ik denk van wel!

29-05-2023 16:15

rodnet +10287

Met Pasveer, Timber, Blind, Berghuis, Tadic, Klaassen, Taylor, Rensch en Brobbey begonnen we het seizoen met 9 van de 14 spelers die het jaar daarvoor ook frequent speelden en landskampioen werden. Dus de waardeloze resultaten lagen (natuurlijk naast de mindere vervangers van de transfers) wel degelijk in zeer belangrijke mate aan de waardeloze trainer die aangesteld werd.

29-05-2023 14:05

Schip +23455

Dat is gewoon de makkelijkste weg kiezen en lekker demagogisch Schreuder de zwarte piet toeschuiven.

Schreuder begon aardig met een ijzersterke pot tegen Rangers als piek. Maar hij moest met Bassey, Sanchez, Bergwijn en Wijndal werken, die gewoon niet genoeg brachten. Al speelde Bassey op zijn best toen.

Dat is een verdienste van Schreuder. Kudus laten opbloeien: verdienste van Schreuder.

Die hele mythe dat Schreuder de slechtste trainer ooit is, kun je alleen als Ajax fan met een of twee hersencellen volhouden. Schreuder deed het prima bij Brugge en heeft ook een prima naam als veldtrainer.

Wat je hem kwalijk kunt nemen is dat hij - wellicht - voor Bassey heeft gepleit en dat hij het conflict met Daley niet heeft opgelost.

Maar je ziet dat Tadic op enkele momenten na moeite heeft met het te belopen en het tempo, dat Bergwijn mentaal het weerstandsniveau van een longpatient op een corona afdeling, dat Sanchez voetballend gewoon niet meedoet, dat Bassey voetballend niet meedoet, dat je opbouw daarmee ultiem makkelijk te frustreren is - zeker als je Alvarez als een van de weinige aanspeelpunt overhoudt - dat Wijndal totaal niets te brengen heeft en je daarom op jeugdspelers moet terugvallen in een zwalkend team etc etc.

Het is onzin. Pure onzin. Schreuder had met een sterke groep gewoon kampioen geworden en misschien derde of tweede geworden in de CL.

Deze technische staf heeft ten eerste niet geanticipeerd op het vertrek van spelers die je tevoren zag aankomen of had moeten zien aankomen (Gravenberch, Mazraoui, Martinez, Antony), heeft zich vervolgens laten verrassen en niemand Ajax waardig terug gehaald. De pulp die ze wel haalden hebben ze ook nog ongekend voor overbetaald.

En dat gaf ik jou VAN TEVOREN al aan. Maar dan ben je negatief, betweter etc, ik vind het gezegend en gescheten verder.

Maar dan ben je echt rijp voor het gesticht als je niet ziet dat deze selectie totaal uit balans en ongeschikt is. Je trekt mentale twijfelaars aan, waarvan je wist dat het mentale twijfelaars waren: Bergwijn en WIjndal.

Je haalt een sloper van Rangers, waarvan je had moeten zien dat hij nooit opbouwt, maar enkel weghaalt.

En je probeert daarmee dragende spelers te vervangen als Martinez en Antony, zonder wie we ook met Ten Hag al belabberd speelden in de CL. Dat WIST je al.

Gewoon volharden in je ongelijk hoor. Maar Schreuder is natuurlijk ontzettend smerig behandeld. Als je hem ontslaat, moet je ook zelf je consequenties trekken.

Maar nee, allemaal de schuld van Schreuder.

29-05-2023 14:55

rodnet +10287

Tsjonge, tsjonge, jij zal wel veel vrienden hebben. Ik kan me je frustratie best voorstellen want dit seizoen kost iedere rechtgeaarde supporten jaren van zijn leven, maar dat hoeft nog geen reden te zijn de waarheid volledig op zijn kop te zetten. Natuurlijk is er matig ingekocht (hoewel Bergwijn, Brobbey en Wijndal ook op het lijstje van Overmars stonden) maar de grootste fout is het aanstellen van Schreuder geweest en dat is van der Sar (en Schreuder) te verwijten.
Ten eerste: je spreekt jezelf tegen: Schreuder begon met een aantal fatsoenlijke wedstrijden, wat bewijst dat er ook met deze selectie (waarbij ik Alvarez nog vergeten ben te noemen) best redelijk voetbal gespeeld kon worden. Dus dat het slechte spel daarna te wijten zou zijn aan de slechte selectie in plaats van de slechte keuzes van Schreuder is gewoon niet waar want aan de eerste paar wedstrijden te zien kon het best beter.
En dan de fouten van Schreuder: Bassey halen was een fout, het conflict met Blind was ook absoluut een fout, maar ook het consequent opstellen van Kudus in de spits was een enorme fout. Even ter herinnering: Kudus kwam in 2020 naar Ajax, was in de eerste paar wedstrijden onder ten Hag als box-to-box speler of als 10 diverse keren man of the match en raakte in de eerste CL wedstrijd dusdanig geblesseerd dat hij anderhalf jaar nodig heeft gehad om weer op niveau te komen. Kudus was geen spits, is geen spits en wordt ook nooit een spits. Het probleem met Schreuder is dat hij gelooft in zijn eigen uitvindingen, ook als hij daarmee spelers frustreert (in het geval Kudus Brobbey) en met name als iedereen zegt dat zijn uitvinding niet deugt. De man is gewoon een stronteigenwijze betweter die het zelfs bestond om Charles de Ketelaere bij Club Brugge linksback te laten spelen tot frustratie van letterlijk iedereen.
Ik ben volgens jou blijkbaar rijp voor het gesticht omdat ik de selectie nog niet zo heel slecht vind. Ik wijs je erop dat er zoals vermeld 10 spelers over waren die onder ten Hag frequent in de basis speelden en gewoon kampioen werden het jaar ervoor, aangevuld met internationals als Bergwijn en Wijndal (die jij niet zo heel goed vindt, waar je gelijk in hebt) en ik wijs je er ook op dat zelfs nog vlak voor Ajax-Feyenoord op 19 maart diverse analisten met in ieder geval enige kennis van zaken beweerden dat er bij Feyenoord geen enkele speler rondliep die beter was dan de op dezelfde positie spelende speler van Ajax.
Dat van der Sar zijn consequenties moet trekken uit zijn falende beslissingen, daar ben ik het mee eens. Maar de allerslechtste beslissing was het aanstellen van Schreuder die met zijn onbegrijpelijke opstellingen, kinderlijke conflicten en idiote wissels alle spelvreugde en alle zelfvertrouwen uit de selectie weghaalde.
Schreuder had al stevig toegesproken moeten worden na de wanvertoning in Liverpool, waar Pasveer verreweg het meeste balbezit van alle Ajacieden had en we met 25% balbezit ongelofelijk goed wegkwamen met een kleine nederlaag. En na de recordnederlaag met schandalig slecht voetbal tegen Napoli was er in mijn optiek maar 1 keuze: weg met die vent. Dat is de grootste fout van van der Sar, het tegen beter weten in laten zitten van Schreuder.

30-05-2023 11:46

Schip +23455

Maar Rodnet, ik dacht dat jij mijn enige vriend was. Toch? Rodnet? Rodneeeet.

30-05-2023 12:21

rodnet +10287

Absoluut jongen, vanaf het moment dat ik in 1977 de F-side beklom heb ik alleen maar vrienden, en jij mag er 1 van zijn.

30-05-2023 12:24

Schip +23455

Die is beklonken. Kan ook niet anders, want we hebben in ieder geval in 92/95 in hetzelfde vak gestaan, althans in De Meer.

30-05-2023 12:29

rodnet +10287

Dat is zeker! Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik na de Meer elders ben gaan zitten.

30-05-2023 12:53

DrFootball +15144

Had, had, had... is een koe in zijn kont kijken.

29-05-2023 10:57

Jake the Snake +17349

Nee, in dit geval wist iedereen dit toen al

29-05-2023 15:11

AFCACruijff14 +161497

Ik had gehoopt dat er vanochtend al breaking news was...

29-05-2023 10:57

Keizer +30155

Lees hier vooral heerlijk achteraf gelul. Waren we kampioen geworden met John had je niemand gehoord.

Had Xavi geen bal geraakt bij PSV was het top geweest dat hij niet naar ons gekomen is.

Eens hoor dat er maatregelen genomen moeten worden. Maar dat weten we allemaal inmiddels wel. Kunnen het verhaal eeuwig blijven afdraaien maar dat wordt langzamerhand erg vermoeiend eerlijk gezegd.

29-05-2023 10:55

GAjax31 +16127

Ik begrijp je punt enigszins en veel kritiek is inderdaad herhaling, maar zo lang een dramatisch seizoen als dit weinig consequenties heeft dan is het toch logisch dat de kritiek steeds wordt herhaald?

Bayern wordt kampioen en neemt toch maatregelen omdat het voor hun een slecht seizoen was. De enige maatregelen die Ajax heeft genomen is het vertrek van Schreuder en Hamstra, terwijl veel mensen denk ik van mening zijn dat het echt niet alleen aan hun lag. Misschien dat het nog komt hoor, maar tot die tijd begrijp ik de herhaling van kritiek wel.

29-05-2023 11:21

Keizer +30155

We hebben ook weer een nieuwe TD ;)

Ik lees nu al 7 maanden dat Schreuder in november ontslagen had moeten worden. Wat is nou het nut om dat tot in den treure te blijven herhalen? Hebben we niets aan en is gewoon zeiken om het zeiken. Het seizoen is klaar. Zet de knop om en ga weer verder.

We hebben nu weer een TD naast Sar. Kan die weer gewoon zijn oude takenpakket oppakken. Dat ging tot dit seizoen gewoon prima gezien de resultaten.

29-05-2023 11:27

GAjax31 +16127

Ja begrijp ik, maar in deze nabeschouwing wordt terug geblikt op het gehele seizoen. Dat het moment van het ontslaan van Schreuder ter sprake komt vind ik dan ook niet gek. Het seizoen is inderdaad klaar, maar Ajax moet er wel van leren om te voorkomen dat volgend seizoen een herhaling wordt van dit seizoen.

29-05-2023 11:30

Veli +1991

Dat was nooit gebeurd! De onder 18, jong-Ajax speelde niet goed onder Heitinga.
Een aardige gozer, oud Ajax voetballer maar(nog) geen goede trainer.

29-05-2023 13:00

supporter sinds +7891

Had schreuder nooit moeten aanstellen! daar ging het al fout.

29-05-2023 10:15

GAjax31 +16127

Ik vind het bizar dat Ajax zoveel geld meer heeft kunnen investeren dan PSV en Feyenoord en alsnog op ruime achterstand van beide is geëindigd. PSV heeft notabene Gakpo en Madueke in de winter moeten verkopen.

Dat Hamstra en Schreuder weg zijn vind ik prima, maar ik geloof niet dat dit dramatische seizoen enkel hun schuld is. Het is gewoon makkelijk om de schuld af te schuiven op twee mensen zonder Ajax verleden.

29-05-2023 09:58

Freddy +11412

Probleem is dat het 2 seizoenen duurt voordat je af bent van deze werkelijk dramatische selectie.

29-05-2023 10:14

GAjax31 +16127

Als Sven goed is in zijn werk dan kan Ajax volgend jaar hopelijk de selectie goed verversen (en een goede trainer vinden) waarmee we om het kampioenschap spelen en het jaar daarop weer klaar zijn voor de groepsfase CL.

29-05-2023 10:40

Juichtoon +32526

Die nieuwe trainer wordt heel belangrijk....

29-05-2023 11:46

GAjax31 +16127

Eens, ik verwacht eigenlijk dat binnenkort Bosz aangekondigd wordt. Niet mijn favoriete keuze, maar wel een verbetering ten opzichte van Schreuder/Heitinga.

29-05-2023 11:49

insectenverdelg +23449

Edje had zelf ook al in november moeten opstappen. Zolang hij er nog zit wordt het niet rustig op bestuurlijk vlak. Er is leiding en communicatie van bovenaf nodig. Iets zegt me dat Edje dat niet gaat brengen meer

29-05-2023 09:55

PetrusKeizer +10739

"de verdedigende organisatie stond weer slecht", nee!! Niks 'organisatie', de spelers stonden weer te suffen. En wat betreft Schreuder: we moeten ns ophouden over Schreuder. Het moet nu alleen nog maar over Sar gaan Het heden en de toekomst, dus.

29-05-2023 09:39

michaellaudrup +4660

Edje had je ook in november moeten ontslaan.

29-05-2023 09:36

AFCRick +11677

De passiviteit van vd Sar, het verkeerd inkopen door lichtgewichten H2, de ondeskundigheid en passiviteit van de RvC, incapabele trainers (Schreuder en Heitinga) en een lamlendige selectie. Dat is voor mij het seizoen 2022/2023 in een notendop!

29-05-2023 08:53

Craain +4964

Niet alleen door H2 maar ook door de goedkeuring van vd Sar. Want vd Sar zit ook bij het technisch hart.

Na goedkeuring is het wachten op Susan of het financieel haalbaar is daarma RVC op beoordeling door Susan en technisch hart.

29-05-2023 11:41

Juichtoon +32526

En je vergeet waar het mee begon. Het definitieve veel te snelle oordeel over Overmars en veel te veel verkopen.

29-05-2023 11:48

RadheAjax2021 +17894

De titel zegt het al. Dan hadden ze tijdens het WK kunnen zoeken naar een nieuwe trainer. Maar vd sar en z’n organisatie hebben het maar zo gelaten. Fout op fout gemaakt maar het deert ze voor geen ene moer.

29-05-2023 08:33

Pinohelmond +5789

Kunt je afvragen of het de schuld van Schreuder en Heitinga is, ik denk van niet!
Deze selectie is gewoon niet capabel. Geen kwaliteit, geen snelheid, geen techniek, geen inzicht en vooral nul komma nul wilskracht als team. Tis gewoon een grof schandaal wat ze hebben laten zien.

29-05-2023 08:13

Carrerdecasp +8167

Ajax had Van der Sar in november al moeten ontslaan

29-05-2023 08:05

Danielson +50380

Ja dat zou geholpen hebben..🙄

29-05-2023 12:10

donkerblauw +2855

Precies, niets.....
Maar dan kunnen wij wel weer lekker zeiken op een nieuwe directeur. Want wie daar ook zit, het is o zo makkelijk kritiek uiten op bobos

29-05-2023 15:21

xxxxopeenrij +1833

Edje rot op

29-05-2023 07:13

Hans Verhagen +14116

Schreuder niet op tijd ontslagen, een lichtgewicht voor de groep gezet, slecht ingekocht, treurwilgje niet benadert waardoor Psv hem wel nam, Bogarde weggejaagd. Sar pak je spullen en verdwijn, want je acteert dat je deze baan wel aankan, maar in werkelijkheid heb je jezelf altijd verscholen achter mensen die wel capabel waren. Nu ze weg zijn ben je als olifant in een porseleinkast tekeer gegaan.

29-05-2023 06:23

Mijnclub33x +9884

Als Sar niet snel oprot wordt het volgend seizoen spelen voor een plekje in de middenmoot en na-competitie spelen voor en plekje in de Conference League. Hugo Borst zei het treffend: 'Ajax is nu het oude Feyenoord en Feyenoord het nieuwe Ajax'.

29-05-2023 06:08

AjaxHoorn +32989

Sar had Sar moeten ontslaan.

29-05-2023 05:50

Petterson +25059

Mijn oma zei altijd al: “als hadden komt, is hebben te laat”. Doorpakken nu naar volgend seizoen!

29-05-2023 01:46

Mokum<3destad +2310

Had geen ruzie moeten maken met Peter Bosz.
Had beter moeten omgaan met de situatie Nouri, vooral in de communicatie en oplossing.
Had een technisch directeur moeten aanstellen.
Had Bogarde niet moeten ontslaan via een brief.
Had niet de zaakwaarnemer van Schreuder en Tadic zoveel macht moeten geven.
Had Schreuder eerder moeten ontslaan.
Had Reiziger moeten aanstellen.
Had Daley Blind moeten behouden voor de club.
Had de eer aan zich zelf moeten houden (hopelijk doet hij dit nog).

Iemand nog meer aanvullingen?
Ohja, Edwin floreert ook op het moment dat hij de media te woord staat. Daarnaast stelt hij alleen maar vriendjes en vriendinnetjes aan rondom zich heen zoals Jan van Halst. Lekker man die beloningen.

De bonus aan Marc geven. Ze wisten dondersgoed dat Marc lekker foto's aan het schieten was.

29-05-2023 01:09

Hans Verhagen +14116

Had Marc moeten beschermen want er zijn nul aangiftes gedaan.

29-05-2023 06:25

afct +8965

Vd sar had in november een gesprek met de selectie moeten hebben. Ownee dat was vandaag met berghuis

29-05-2023 01:04

DEELM +11891

Spuit 11!

28-05-2023 22:30

Jeugd +24780

Klopt👍

28-05-2023 22:29

DeWijsneus +25724

Na Napoli had Schreuder er gewoon uit moeten liggen. Dit schepte gewoon een precedent waardoor iedereen begreep dat je toch niet gewisseld kon worden. Sar had sowieso Schreuder niet moeten aannemen. En niet vervolgens Heitinga moeten aanstellen. Ik weet zeker dat je met een ervaren resultaatgerichte coach wel minimaal 2e had geworden. Heitinga probeerde er nog wat van te maken, wellicht met het oog op volgend seizoen. Maar een ervaren coach had gewoon een Bergwijn gewoon geslachtofferd en een signaal gegeven.

28-05-2023 21:52

Oxxer +164109 moderator

Een aan 1 schakeling van blunders, ook apart dat er niemand ingreep en Sar corrigeerde.

28-05-2023 22:14

Wobbo +11344

Wat dacht je van de beslissing om Hamstra en stagiaire Huntelaar de aankopen laten doen? Van der Sar kan gewoon niets. Als die pipo gewoon zelf opstapt dan is er al een hoop opgelost.

28-05-2023 22:48

Steffenhagen +37832

Kom op AS ; Taylor speelde redelijk ? Taylor speelde afschuwelijk slecht . Kom nou eens uit de supporters stand en zeg nou wat je ziet …

28-05-2023 21:22

michaellaudrup +4660

Taylor daar moet het middenveld het van hebben, wat een armoe. Als Sjonnie ballen had gehad had hij Vos voor Taylor, Gods voor Bergwijn Kudus op het middenveld en die kleine op rechtsbuiten laten starten.

29-05-2023 09:45

jerryisthename +31816

Precies. Ajax-onwaardig! 👎🏼

29-05-2023 11:27

Erik20 +7365

Tja, iedereen riep het hier ook al. November was het perfecte moment om Schreuder te ontslaan, het seizoen was nog niet verloren. Je had die hele periode van het WK kunnen gebruiken als voorbereiding en een nieuwe start, maar ze moesten zo nodig eigenwijs aan Alfred vasthouden...

28-05-2023 21:16

michaellaudrup +4660

Het trainingskamp was al mislukt, hoe kun je zo een kluns je hoofdtrainer maken? En Edje dan laten zitten als verantwoordelijke?

29-05-2023 09:51

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25394

Er moet meer geneukt worden in Noordwijk

28-05-2023 20:49

JanBiesbos +29059

Altijd goed

28-05-2023 23:41

Ajax '69 +3854

Overal eigenlijk wel.

29-05-2023 02:47

arigold +7870

Hoeveel was het ook alweer thuis tegen Napoli? 6-1? Er had toen direct een stevig gesprek gevoerd moeten worden. De uitwedstrijd was de druppel die de emmer deed overlopen. Dat had direct het ontslag moeten zijn voor Alfred.

28-05-2023 20:41

Juichtoon +32526

Exact...en die zachte heelmeester zit er nog steeds..

28-05-2023 21:00

ST +23077

Nieuwe AD: Jordi Cruijff
Nieuwe trainer: Bosz
Nieuwe assistent-trainer: Bogarde
Ziyech terug
Mavropanos halen
En-Nysiri halen

En de hoop is terug

28-05-2023 20:36

Babangida83 +23918

Waarom is Cruijff een goede AD volgens jou? Kan die een onderneming van 500 man besturen? Hoe is hij commercieel? Weet jij überhaupt wat een AD doet?

28-05-2023 22:56

Jeremias +1661

Vergeet Mbapé niet...

28-05-2023 23:23

henkie58 +2043

Achteraf gelul! Dit gedonder is allemaal begonnen met de geiligheid van Overmars! Weet zeker dat dat maar het topje van de ijsberg is. Gauw de rijen sluiten en door! Want we zijn wel de beste club van dit land hè! Over 6 weken begint het seizoen alweer!

28-05-2023 20:36

Wobbo +11344

Iemand met zijn verdiensten had gewoon een tweede kans moeten krijgen. Van der Sar was gewoon te schijterig om achter Overmars te blijven staan.

28-05-2023 22:50

Jeremias +1661

Maar...
Die lul van (een) Overmars heeft Ajax kapotgemaakt.
Vd Sar moet nu eruit. Dat is duidelijk.

28-05-2023 23:29

Sanderajaxforlive +1515

Ajax moet opnieuw gaan investeren in talenten die naar de wereld top willen en aanvullen met ervaren spelers. Alleen moeten die ervaren spelers wel een karakter hebben als Tadic en niet zoals Bergwijn die weet dat dit zijn max is en is daarom niet hongerig genoeg meer is.

Ik zou toch ook voor een nieuwe staf gaan en meer spelers met een goed voetballend vermogen halen en die ook winnaars zijn. Maar dit roep ik al de hele dag ondertussen en er moet gewoon iets gebeuren bij deze selectie.

28-05-2023 20:32

Babangida83 +23918

Achteraf gezien. (Overigens ging Harmstra daar primair over). Als ze toen wisten dat de selectie het niet in hem zag zitten, dan was het duidelijk. Maar je gaat geen trainer ontslaan na twee maanden, terwijl hij nauwelijks een voorbereiding heeft kunnen doen en je net de halve selectie getransfereerd hebt, waarvan 6 basisspelers. Dat zou ongelooflijk kortzichtig zijn geweest. Dat was de verantwoordelijkheid van de TD (Overmars in dit geval). Niet van de trainer. En dan gaat het er niet om wat je er voor terugkoopt. Ajax kan nooit precies dezelfde kwaliteit terugkopen. Die zal altijd zijn beste spelers moeten verkopen en de speler daarvoor in de plaats zal altijd zich eerst weer aan moeten passen. Wij kopen de sterren van morgen, niet die van vandaag.

Verder is er al doorgeselecteerd op Blind. Nu nog op Tadic. Al zou ik hem graag als speler behouden voor bij t team. Zou een absolute meerwaarde zijn met zijn mentaliteit.

28-05-2023 20:32

Sanderajaxforlive +1515

Mooi verwoord, alleen moet je die wel op de juiste manier kunnen oplopen en scouten dat ze dat ook zijn. Daar is het helaas wel flink mis gegaan. We hebben uiteindelijk wel 100 miljoen uitgeven aan spelers. Daar moeten dan wel 1 of 2 toppers bij zitten dan.

28-05-2023 20:34

Babangida83 +23918

Die toppers, dat vind ik te makkelijk. Wat is de laatste topper geweest, die we gekocht hebben? Ik kan op Tadic en Blind na, niemand noemen. Als we kijken naar potentiële toppers, zoals Antony en Neres, dan hebben we dit jaar Conceicao en Brobbey gekocht. Bergwijn had een directe topper geweest. Die valt gewoon tegen, vind ik. Maar was vooraf een goede keuze. Heitinga heeft hem overigens wel weer aan de praat gekregen, vind ik.

Ze hebben naar mijn idee te veel de denkfout gemaakt dat ze het niveau vast konden houden, onder druk van Schreuder. En toen geforceerd toppers proberen te halen. Die wij niet scouten, want daar is ons scoutingsapparaat (terecht) niet op ingericht. Harmstra lijkt bovendien te laat te zijn begonnen met de voorbereiding om de scouts weg te sturen voor potentiële toppers. Vermoedelijk omdat hij dacht toppers te kunnen halen die er direct stonden.

Verder, Bassey, kan nog een goede worden, maar lijkt een miskoop. Hij en Sanchez vind ik de enige fouten. Dat vind ik ok. Overmars had zeker geen betere score. En ook Overmars gebruikte een zaakwaarnemerskantoor.

Desalniettemin vind ik dat je dat soort transfers wel kunt vermijden. En met een zaakwaarnemerskantoor werken, moet je ook vermijden. Wijndal omdat je al wat in huis hebt (een soort overbodige Labyad). Met Mislintat en het feit dat ze veel meer die doorstroom aan gaan pakken, laat wél zien dat ze van de periode Overmars geleerd hebben en dat ze echt aan mensen en een organisatie voor de lange termijn hebben gedacht. Hierdoor staan we er nu beter voor dan tijdens Overmars. In de toekomst gaan we blij zijn dat ze niet in paniek een nieuwe TD hebben gecontracteerd, maar direct de hele organisatie toekomstbestendig hebben gemaakt. Het is jammer dat Harmstra en Schreuder er echt een puinhoop van hebben gemaakt. Met name Harmstra. En dan bedoel ik niet qua aankopen, maar qua communicatie en organisatie. En dan de lekken naar de pers.

Mensen zien die lange termijn alleen nog niet. Die zal volgend seizoen al duidelijker zijn. Alleen al omdat Mislintat veel beter is dan Harmstra. Ook communicatief en in de interne organisatie.

28-05-2023 22:44

Sanderajaxforlive +1515

De topper bedoel ik ook mee de potentiële toppers: De martinez types en tagliafico en dat aanvullen met je jeugd en buitenkansjes vanuit het buitenland. Daar heb ik vertrouwen in met de scouting en Mislintat.

Dus ik ben het ook grotendeels met je eens en heb ook vertrouwen in onze Duitse vriend die een goede structuur gaat neerzetten.

28-05-2023 23:46

JanBiesbos +29059

Dat lekken is wel weg naar de pers dacht ik zo

28-05-2023 23:47

Gonzalez75 +5875

Hij kan nu ook zelf het juiste voorbeeld geven en aftreden.

28-05-2023 20:30

HarryHarHar +3018

Ajax maakt nu de zelfde fout door zolang te wachten om van der Sar een functie elders te geven!

28-05-2023 20:19

ST +23077

Je meent het! Iedereen zag dit toch…

28-05-2023 20:15

karlhof +4711

Tadic gijzelt Ajax het al hele seizoen.

28-05-2023 20:10

jarra +5270

Mvp van de eredivisie 5 jaar op rij! ik vind m ook als een natte krant spelen maar misschien komt dat ook omdat ie met spelers om zich heen speelt van niveau rkc!

28-05-2023 20:16

JanBiesbos +29059

Klopt dat gehuppel van brobbery en bergwijn bah sprints SPRINTS bewegen BLIJVEN BEWEGEN dat gebeurd bij ons niet

28-05-2023 23:49

ST +23077

Sodemieter toch op man. Bij 30 doelpunten betrokken.

28-05-2023 20:16
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.