NB: 'Hebben we na Trabelsi niet echt meer gezien'

door Jesse ter Haar 40

NB: 'Hebben we na Trabelsi niet echt meer gezien'

door Jesse ter Haar 40

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd in de Nabeschouwing. Vandaag: de veiligstelling van Europees voetbal door het Ajax van Erik ten Hag. Ditmaal met jeugd-watcher Bram van der Ploeg.

Wat vond jijzelf het meest opvallend aan de wedstrijd?
'Ik denk toch wel Mazraoui. Ik vind het echt bizar hoe goed hij zich ontwikkelt. Hij werd vorig seizoen eventjes als rechtsback opgesteld en is nu niet meer weg te denken uit het eerste elftal. Hij was nu ook weer zó goed, hij bestreek de hele rechterkant. Dat hebben we na Trabelsi niet echt meer gezien. Ik vind hem vooral voetballend echt veel toevoegen. Ik ben nooit echt fan geweest van bijvoorbeeld Tete. Er hebben altijd goede verdedigers gestaan op rechtsback, maar bij Ajax hoort er ook wel een goede voetballer te staan. Tagliafico heeft ook laten zien waarom het zo belangrijk is en al helemaal nu ze met een open rechterkant spelen. Mazraoui is razendsnel, heeft een super goede techniek en kan een mannetje uitspelen. Verdedigend komt hij niet in de problemen, omdat hij positioneel ook heel goed staat. Hij voegt heel wat toe.'

Zie jij zijn toekomst dan ook op rechtsback?
'Ja, maar dat heb ik altijd wel gevonden. In de jeugd speelde hij tot aan de A2 vaak als rechtsback. Toen was het echt nog een klein mannetje. Toen hij een beetje langer werd, werd hij in de A1 vanwege zijn techniek en bij gebrek aan andere spelers op het middenveld gezet. Ook in Jong Ajax werd hij nog geregeld op het middenveld geposteerd. Maar vooral in het systeem van Ten Hag is hij als rechtsback gewoon het meest ideaal. Ook omdat je op het middenveld veel andere opties hebt.'

Wie was jouw Man of the Match en vond je er ook iemand in negatief opzicht uitsteken?
'Ik vond Eiting ook wel écht goed. Vorige week stond hij ogenschijnlijk met trilbeentjes aan de aftrap, maar na een kwartier kwam hij er toen helemaal doorheen. Soms lijkt het alsof hij een beetje traag is, maar op de een of andere manier staat hij positioneel altijd goed. Aan de bal draait hij altijd vooruit open, zoekt hij altijd de combinatie en maakt hij altijd de juiste keuze. Echt een kwaliteit waar het hele elftal beter van gaat spelen. Ik vind het knap dat Ten Hag hem voor de leeuwen gooit in zulke wedstrijden. Eiting is voor niemand bang en als hij speelt, speelt hij eigenlijk bijna altijd wel een voldoende. Ik heb hem tijdens weinig wedstrijden in de jeugd door het ijs zien zakken. In negatief opzicht vond ik er eigenlijk niemand uitspringen.'

Wat vond je van Hakim Ziyech zijn niveau?
'Hij was wel minder dan vorige week, maar vorige week haalde hij ook wel een belachelijk hoog niveau. Dat kunnen we niet iedere week van hem verwachten. Ik vond hem nu ook wel goed beginnen. Het eerste halfuur was hij steeds weer de man waar de bal kwam en waar het om draaide, maar het werd op een gegeven moment wel een beetje slordig. Niet alleen bij hem hoor, bij iedereen wel een beetje. Ik vond Tadic ook heel slordig. Soms was het misschien ook een beetje te gemakzuchtig. Misschien dat daarom ook gasten als Mazraoui en Eiting opvielen, die bleven doen wat ze moesten doen. Wat bij Ziyech wel opvalt, is dat hij blijft gaan. Hij is topfit. In de 85ste minuut trekt hij nog een sprint om een gat te dichten. Hij werkt zo hard voor de ploeg. In een wedstrijd waarin hij dan even geen negen scoort, is dat ook echt super belangrijk.'

Dus de negatieve verhalen over Ziyech kunnen nu mooi achterwege blijven?
'Dat vond ik vorig seizoen ook al, maar toen was het een beetje het publiek tegen Ziyech met zijn gebaartjes. Ik had ook een beetje het idee dat hij toen aan Ten Hag moest wennen, onder Keizer was hij erg goed. Ten Hag is een hele andere man. Nu is hij echt weer een beetje de Ziyech van onder Peter Bosz met dat hoge druk zetten en het constante lopen. Als hij dat niveau kan behouden, dan denk ik dat er niemand negatief gaat praten over Ziyech.'

Erik ten Hag koos ervoor om Donny van de Beek op te bank te zetten. Een logische keuze volgens jou?
'Ik kon het niet echt plaatsen. Van de Beek behoorde vorige week niet tot de beteren, maar ik heb altijd wel een zwak voor hem. Je ziet wanneer hij invalt ook meteen weer hoe belangrijk hij is met zijn diepgang, dat was nu wel een beetje het probleem. Eiting was niet controlerend, maar die kwam amper bij de zestien. Ziyech loopt natuurlijk overal en Schöne was een beetje de controlerende man. In mijn elftal zou Van de Beek altijd spelen, tenzij hij vijf wedstrijden achter elkaar slecht zou spelen, maar dat is bij hem nooit het geval. Voor het seizoen zou ik zeggen dat hij ten faveure van Schöne zou moeten spelen, met Eiting op zes. Maar ik vond Schöne deze twee wedstrijden gewoon heel erg goed. Hij draait goed open en zoekt ineens weer de oplossingen vooruit. Op basis van deze twee wedstrijden kun je niet zeggen dat deze middenvelders er onterecht in stonden, maar ik zou toch altijd weer voor Van de Beek gaan. Ik denk dat Eiting hetzelfde als Schöne kan brengen op zes en misschien nog wel wat meer. Van de Beek kan dan in zijn rol op acht. Eiting is denk ik wel echt de toekomst op zes, of nu even op acht onder Ten Hag.'

De wedstrijd ging in de eerste helft meer op en neer dan vorige week. Had je dat verwacht?
'Het leek wel een beetje alsof Ten Hag dat zo expres gedaan heeft. De druk was niet zo hoog, we zetten zeker niet op de zestien druk. Huntelaar was de enige die een beetje aanviel richting de centrale verdedigers en de keeper. Het leek dus wel alsof ze af hadden gesproken om compact te spelen en wat sneller om te schakelen. Er lagen ongelooflijk grote ruimtes op het middenveld. Sturm Graz viel ook niet echt aan. Het was net niet. Ze wilden wel, maar ze konden het gewoon niet. Daardoor kon Ajax vrij combineren op het middenveld. Het had bij rust echt al 1-3 of 1-4 kunnen staan.'

David Neres acteerde veel vanaf links, maar gaf toen hij op rechts speelde een assist op Klaas-Jan Huntelaar. Denk je niet dat je Neres een beetje te kort doet door hem op links te zetten?
'Ja, dat vind ik wel. Neres is vanaf rechts het best en je kunt Tadic ook op links zetten, die heeft een goede trap. Ik denk dat Neres een beetje vaststaat op links. Hij heeft voor mijn gevoel een beetje vastigheid nodig. Dat hij zich in een tegenstander kan bijten en dat hij die op een gegeven moment gewoon gek speelt. Het is wel leuk dat Ten Hag die vrijheid geeft en Neres gaf vanaf links nu ook een goede voorzet bij de kans van Huntelaar in de eerste helft. Maar met Mazraoui op rechts, die er constant overheen komt, denk ik dat Neres en Mazraoui wel echt een goed tandem kunnen vormen op rechts. Tadic kun je overal neerzetten, ook vanaf links of vanuit het middenveld, in een wisselwerking met Ziyech.'

Ajax blijft telkens kansen krijgen, maar weigert ze te benutten. Wijt jij dat aan kwaliteit van de spelers, of toch vooral aan pech?
'Het was vorig seizoen ook al veel, maar onder Bosz natuurlijk ook al. Ajax creëert sowieso super veel kansen, dus procentueel mis je er dan ook de meeste. Een Huntelaar bijvoorbeeld, die de bal in de korte hoek net niet onder de keeper door kan schuiven, maar hem er diagonaal tegenaan schiet. Dat is bij Huntelaar nu al een jaar zo, maar in de tweede helft legde hij hem er toch wel weer goed in. Dolberg zou denk ik net even wat koelbloediger zijn. Dat zou wel echt weer een enorme toevoeging zijn voor Ajax. Met onder anderen Neres en Tadic heb je verder toch wel spelers die die kansen zouden moeten kunnen maken. Misschien was het ook een beetje gemakzucht.'

Dusan Tadic maakte zijn basisdebuut en scoorde. Hoe vond jij hem debuteren in de basis?
'Ik verwacht nog veel meer van hem. Hij wilde te graag. Hij deed goede dingen, maar ik ben er nog niet helemaal over uit of je nu met vaste buitenspelers moet spelen of wisselend zoals nu. Op het WK vond ik Tadic op rechts echt gruwelijk goed. Constant die actie maken en voorzetjes geven. Nu stond er soms ineens helemaal niemand aan een zijkant, terwijl Tadic en Neres dan samen aan één kant stonden. Ik denk dat hij een beetje te graag wilde, maar het was ook zijn eerste wedstrijd in de basis. Dat lost zich wel op, hij heeft super veel kwaliteit.'

Ajax kent veel meer dan elf basisspelers, zo bleek in het tweeluik. Een goed teken volgens jou?
'Ten Hag moet het natuurlijk wel gaan managen, al helemaal nu hij ineens Eiting de kans gaat geven. Dan gaan andere jongens, die normaal zouden spelen, geslachtofferd worden. Er komt straks natuurlijk ook nog het 'probleem' met Blind, die achterin zal gaan spelen. Dan moet hij Frenkie de Jong ergens gaan kwijtraken, die gaat te allen tijde spelen lijkt mij. Dat wordt nog een puzzel. Als Ziyech blijft, heb je eigenlijk vijf middenvelders die allemaal kunnen of zelfs moeten spelen. Dan is Eiting wel een makkelijk slachtoffer, al is Ten Hag daarin in positieve zin denk ik wel eigenwijs. Als hij Eiting goed vindt, dan gaat hij hem gewoon laten spelen en zet hij Van de Beek ernaast. Dat terwijl Van de Beek bij iedere trainer waarschijnlijk een zekerheid zou zijn. Ik denk dat hij veel gaat rouleren en daar is weinig mis mee, maar spelers willen het liefst zoveel mogelijk spelen. Ten Hag moet ze voor en tijdens de trainingen wel goed blijven vertellen wat hij doet en waarom hij dat doet. Anders krijg je ontevreden blikken.'

Nu wacht Standard Luik. Wat verwacht jij van die confrontatie?
'Als Ajax met dit team speelt, kan het in deze fase van het seizoen bijna iedereen wel hebben. Je ziet echt dat Ten Hag er al een halfjaar is en er daardoor vastigheden verschijnen. Hij heeft nu op een bepaald niveau kunnen beginnen, het is allemaal allesbehalve fragiel. Het staat in principe, dus ik zie niet in waarom Standard Luik een probleem zou moeten vormen. Ik hoop dat Dolberg dan ook nog speelt. Aad de Mos zei dat Luik twee grote sterke verdedigers heeft, dan kun je er wat makkelijker doorheen combineren. Als het niet lukt, zou het echt een enorm grote teleurstelling zijn. Als je zoals vorig seizoen met twee gelijke spelen tegen een goede ploeg als Nice verliest, dan kun je er nog een beetje vrede mee hebben. Als je van Standard Luik zou verliezen, dan is de Europa League ineens een troostprijs. We moeten sowieso nog een ronde verder.'

Jesse ter Haar (Twitter: @Jesseth0344 | e-mail: jitihi22@live.nl)

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: B.vanderploeg@ajaxshowtime.com)

Alle Nabeschouwingen seizoen 2018/2019:
#ajastu: 'Ajax onvoorspelbaar voor tegenstanders'

Als trouwe volger van Ajax Showtime kun jij je nu ook inschrijven voor de Ajax Showtime Subleague. De winnaar van deze subleague wint een shirt van Ajax. Reden genoeg om mee te doen dus! Aanmelden doe je hier!

Lees meer over:
Plaats reactie

FlyingDutchMan +17310

Sterk stukkie, ook mooi dat je terecht Lasse complimenteert.

04-08-2018 00:35

ram +7283

Het stukje over Mazraoui - "niet gezien sinds Trabelsi" - vind ik een beetje overdreven. Van der Wiel en Van Rhijn bestreken ook de hele rechterflank en werden allebei gezien als grotere talenten dan Mazraoui.

Maar Mazraoui heeft mij weten te overtuigen! Ik heb gepleit voor een aankoop omdat ik geen vertrouwen had in het koppel Mazraoui/Kristensen om er écht te staan, een heel seizoen lang. Nu heb ik dat vertrouwen wel. Mazraoui kan dat wel aan.

02-08-2018 20:26

3*stars*3 +23376

Trabelsi, wat was dat een geweldenaar.
Verdedigend een baas, geweldige tackles en paardenlongen waarmee hij 90min vooruit kon.
By far de beste back, die ik in de Arena heb zien spelen.

Als Mazraoui richting niveau van Trabelsi kan, zou dat toppie zijn.
Weet alleen niet hoe hij verdedigend is maar aan de bal, heerlijk bezig.
Als hij zich wilt focussen op positie van RB, kan hij het ver schoppen en lekker doorontwikkelen.

Veel kritiek op Ten Hag geweest maar hij geeft de eigen jongens wel een echte kans.

02-08-2018 16:38

3*stars*3 +23376

Daar heb ik het niet over.
Ik heb het over, positieve punten willen benoemen en niet alleen alles kut vinden want daar leek het lange tijd op.
Goed is goed en slecht is slecht want ik had ook kritiek op hem hoor maar het is mooi dat hij ook echt kijkt naar de eigen jeugd.
That’s it.

02-08-2018 17:01

3*stars*3 +23376

Daarom zeg ik het toch ook?
Maar als je kan herinneren dat ik kritiek had, kon je ook herinneren dat ik vaak zei dat we hem tijd moeten gunnen?
Dat ik vertrouwen heb in dit seizoen en zelfs na een aantal kutoefenpotjes?
Verder is het logisch dat je kritisch mag/moet zijn op aantal van zijn keuzes maar dat het vaak te ver ging en het soms zelfs op haat leek?

Maar je lijkt het nog steeds niet te snappen.
Ik zei duidelijk, dat je ook positieve punten mag benoemen en dat doet hij imo en dat is bijv jeugd een echte kans geven.
Dat was het gras.

We kunnen hele avond doorgaan gozer maar zo denk ik erover maar jij haalt er allerlei dingen bij.
Zoals resultaat tegen Graz en weet ik wat.
Jij leest wat jij wilt lezen en doet alsof ik zei, dat je geen kritiek mag hebben op Ten Hag.
Hou toch op man...

02-08-2018 20:27

mickey2602 +4754

Die kritiek was in mijn ogen onterecht. Hij kwam afgelopen seizoen in de winterstop binnen en sowieso was afgelopen seizoen al behoorlijk hectisch. Zie dan maar eens een team naar je hand te zetten en ook nog eens een achterstand op de nr 1 weg te poetsen die,al dan niet met geluk,wel hun wedstrijden bleven winnen.
Daarna een voorbereiding met over het algemeen negatieve uitslagen waardoor heel AS het al wel wist,dit seizoen zou het ook niks worden.
Je kon gister ook aan hem zien dat hij opgelucht was dat hij een van de eisen bij zijn aanstelling gered heeft,nl Europees voetbal halen

02-08-2018 17:11

3*stars*3 +23376

Mee eens en zoals ik hieronder zei, ik heb ook wel mijn kritiek geuit en had bij sommige dingen ook mijn vraagtekens maar wist ook, dat we hem vanaf nu echt moeten gaan beoordelen.
En hij had sowieso een moeilijke voorbereiding omdat er spelers ontbraken en zoals je zei, slechte uitslagen.
Maar was mooi om Ajax vorige week te zien en achteraf is het “maar Graz” maar we zijn er tegen gelijkwaardige/mindere teams uitgevlogen of in de competitie tegen puntenverlies aangelopen.

Overigens mogen wij als Nederlanders, geen land/club meer onderschatten.

02-08-2018 17:27

AFCAMM +11337

Maxwell hadden we toen ook nog, om maar wat te noemen.

02-08-2018 17:18

3*stars*3 +23376

Yup, Maxwell links en Trabelsi rechts, geweldige tijden.
Maxwell had een mooie en gepolijste speelstijl.
Trabelsi was gewoon een nachtmerrie voor de linkerflank van de tegenstanders.
Als hij je niet fysiek aanpakte, dan sloopte hij jou wel met het blijven gaan op zijn brommer.
Maxwell heeft het daarna natuurlijk verder geschopt maar voor Trabelsi zat er ook veel meer in.

Wel apart dat Ajax nooit meer heeft gescout in Tunesië of noord Afrika.
Desnoods via Franse competitie want zit daar vol met o.a Tunesiërs en Algerijnen.

02-08-2018 17:23

Ozymandias +159568

Trabelsi is niet alleen de beste back in het ArenA tijdperk maar misschien wel de beste back die Ajax ooit heeft gehad. Hij was zowel verdedigend als aanvallend van wereldklasse. Jammer dat hij door blessures dat nooit heeft kunnen laten zien bij een Europese topclub.

02-08-2018 17:38

trainerdv +2

Vd Wiel, Van Rhijn, Veltman: Bij elke nieuwe back waren de eerste kritieken lyrisch. Nu twee goede wedstrijden gespeeld tegen een waardeloze tegenstander zonder linksbuiten. We gaan zien wat de toekomst brengt...

02-08-2018 16:21

stefanwillem +12035

Volledig mee eens. Sturm graz mag je niet als volwaardige tegenstander zien.

02-08-2018 16:37

mickey2602 +4754

Inderdaad. Er wordt hier wel altijd gemopperd over analisten en journalisten die onze talenten ophemelen tot in het oneindige en ze bijna naar het buitenland duwen maar supporters kunnen er ook wat van. Wanneer zou de eerste mening komen dat Mazraoui de nieuwe(vul hier een naam in,bijv Trabelsi en die mening is er dus nu al)is en dat hij klaar is voor het buitenland...

02-08-2018 17:19

afca patrick +1

Mazraoui doet het tot nu toe uitstekend al moeten we natuurlijk niet vergeten dat hij verdedigend nog niet echt getest is.

02-08-2018 14:41

Champy +1

Mazraoui heeft ook een zeer ongewone traject in de opleiding gehad.

Ik ken hem vanaf de C1, toen ie nog tweede keuze was op de rechtsbackpositie achter Van Zweeden. Was een superklein en iel mannetje, nog kleiner dan Nouri toen. Je zag wel dat die iets fijns had in z'n spel, maar het fysieke verschil met zijn tegenstanders was gewoon lachwekkend groot. Kan niet met zekerheid zeggen of ie daarvoor ook op rechtsback speelde.
Kreeg iets meer speeltijd in de Btjes bij blessures van Van Zweeden.

Vanaf de A gingen ze met hem experimenteren op verschillende posities, en kreeg zodoende meer zelfvertrouwen. Tegelijkertijd kwam ook z'n late groeispurt.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van afgedankte rechtsbacks, die op die plek spelen omdat ze te slecht/zwak zijn om centraal te staan. Je zag dat laatst een beetje met Sidoel, en nu met Bakboord, en binnenkort waarschijnlijk met Van Gelderen.
Liever een technische middenvelder of aanvaller die naar achter wordt gehaald.

Mazraoui heeft best wat te danken aan zijn veelzijdigheid en experimenten, maar of dat allemaal de bedoeling van de opleiding is geweest, is voer voor discussies.

02-08-2018 14:22

ajaxinho +13

Trabelsi is voor mij de beste rechtsback die ik bij Ajax heb gezien.
Aanvallers die tegenover hem stonden moesten hem twee keer passeren.
En als hij zelf aanviel speelde hij als een echte vleugelspeler (met krijt aan z'n schoenen).

VdWiel komt op de tweede plaats.
Als Mazraoui zo doorgaat haalt hij dat niveau wel.

Het is toch jammer dat Mazraoui en Ziyech niet voor Oranje spelen.
Marokkanen kunnen dezelfde impact hebben op het Nederlands voetbal,
als de Surinamers in het verleden.
Ik hoop dat we hieruit leren.

02-08-2018 14:14

Ferd +38425

Reiziger was ook niet verkeerd hoor.

02-08-2018 15:28

AnsB +4

'Gemakzucht' - ja, dat zag ik ook op sommige momenten. Erg des Ajax' helaas, maar ik ben ook blij dat dit alleen op momenten was en niet de algehele tendens. Dat geldt des te meer voor de mensen achterin, die de hele wedstrijd goed gefocust bleven.

Goede analyse trouwens. Kan me er helemaal in vinden, op één klein puntje na: ik zie Neres uiteraard ook liever op rechts, maar ik vond wel dat hij een duidelijke ontwikkeling doormaakt in vergelijking met de vorige wedstrijd. Die voorzet op Huntelaar was meesterlijk b.v. en vergis ik me, of was er niet nog zo'n goede bal van hem vanaf links?

Ik snap overigens niet helemaal waarom Ten Hag hem op links laat spelen. Kan iemand mij dat uitleggen?
Het enige voordeel dat ik zie is dat Mazraoui aanvallend al veel kan brengen op rechts, terwijl Tagilafico aanvallend tot nu toe niet zo veel in huis heeft. En het (wat mij betreft flinterdunne) nadeel van Tadic op links is dat Ziyech zich vaak op rechts begeeft en dat zou de potentieel zeer gevaarlijke wisselwerking tussen die twee bemoeilijken. Terwijl én Ziyech, én Masraoui én Neres op rechts too much is tegenover 'alleen' Tadic op links.

Hmm, zou dat dan de reden zijn, haha?

02-08-2018 14:03

ajaxinho +13

Neres is een rasvoetballer.
Hij kan overal voorin spelen.
Ik heb het gevoel dat Ten Hag spelers prikkelt door ze steeds op een andere positie te laten spelen.

Overigens is Tadic is ook heel goed op beide flanken.
Thuis op links gaf hij een strakke voorzet met zijn linker (na de hakbal van Ziyech).
Gisteren gaf hij er een aantal met zijn rechter.

02-08-2018 14:20

Suarez16_ +9176

Van der Wiel gemist?

02-08-2018 13:58

WantAmsterdam +116038

Ook credits aan Ten Hag die hem zomaar op RB zet, slimme zet.
Over Nous, hij kan echt een hele goeie worden, heeft alles wat een moderne Back nodig heeft!

02-08-2018 13:56

ajaxinho +13

Ten Hag heeft dat uitstekend gezien!

Aan de andere kant, is dat niet zo moeilijk met zulke slechte concurrenten.

02-08-2018 14:22

WantAmsterdam +116038

Daar heb je gelijk in, toch zouden er zeker coaches zijn die Kristensen de voorkeur zouden geven

02-08-2018 14:50

Ferd +38425

ja, slimme zet die echt niemand anders had bedacht, zoals alle trainers in de jeugd, zoals Marcel Keizer bij Jong Ajax.

of.....wacht.....he, die hebben hem ook allemaal al rechtsback laten spelen. Dus zo bijzonder was het niet van Ten Hag. Of moeten we Ten Hag ook credits gaan geven omdat hij Onana op doel zet, De Ligt centraal in de verdediging en Neres als buitenspeler?

02-08-2018 15:27

WantAmsterdam +116038

Nous heeft de laatste jaren vaker op’t middenveld of als buitenspelen gestaan dan als RB, en het gaat mij meer om het feit dat onze coach de eigene Talenten de voorkeur boven aankopen geeft.

02-08-2018 16:54

Ferd +38425

Hij stekt gewoon de beste keuze op.

En zoals ik al zei: ook Keizer stelde Nous regelmatig op als rechtsback.

02-08-2018 23:39

mistermiyagi +7

Ik speel liever met Eiting, de Jong en Ziyech dan met Donny.
Donny lukt het vaak niet is veel te beperkt.

02-08-2018 13:21

Adios +0

toch 11 goals op je 20e vanaf de 8 positie, dan doe je toch iets goed

02-08-2018 14:07

Rujar +97

... 2 weken geleden moest en er nog een rechtsback gehaald worden en nu is het de beste rechtsback die we sinds tijden gehad hebben.

02-08-2018 13:11

ST +23068

De basiself van dit jaar:
----------- Onana-----------
Mazraoui - De Ligt - Blind - Nico
Vd Beek - Frenkie - Ziyech
Neres - Huntelaar - Tadic

02-08-2018 13:04

ST +23068

Beetje overdreven. Van der Wiel in zijn beste tijd deed het nog wel beter dan Mazraoui het nu doet. Hij viel echter ver weg toen hij weg ging bij Ajax.

02-08-2018 13:03

ck69 +13068

ook zn laatste tijd bij ajax was greg vaker slecht dan goed hoor

02-08-2018 13:04

ST +23068

Ja, daar heeft hij zijn transfer naar PSG mee afgedwongen ;) Nee klopt, toen werd hij iets minder, waardoor Van Rhijn te kans kreeg.

02-08-2018 13:05

A'dam Oud-West +0

"Het is allemaal allesbehalve fragiel"
Sorry, maar daar ben ik het echt niet mee eens. Achterin zijn eigenlijk alleen Taglicafico en De Ligt onze zekere factoren. De linie daarvoor, met Schone en Eiting, staat ook nog niet helemaal op z'n plek en daar mag in de loop van de maand nog wel wat verandering in komen. Sturm Graz is geen team dat onze zwakheden goed wist te benutten, maar voor mijn gevoel is daar op dit moment nog niet veel voor nodig. Een team met wat snelle spitsen en voetballend vermogen van achteruit kan Ajax al pijn doen. In balbezit zijn we wel sterk, maar dat was ook niet onze grootste zorg.

02-08-2018 12:45

Tinus +10288

Je helemaal gelijk, behalve wat betreft tagliafico. Dat vind ik alles behalve een zekerheidje. Die staat regelmatig aan de verkeerde kant te dekken of heeft een noodgreep nodig om zichzelf te corrigeren. Ik hoop echt dat sinkgraven weer op de lb positie komt te spelen. Verdedigend is dat echt niet veel minder, maar voetballend vreselijk veel meer. Als je dan blind en de ligt in het centrum hebt staan, dan heb je ook de ervaring (blind) en body (de ligt) achterin. Dan moet Ajax alleen oppassen dat het niet alleen om het goed voetbal gaat, maar ook om de punten.

02-08-2018 13:28

kampioen0809 +1

Poeh, wat was deze jongen goed zeg. En ja, het was "maar" tegen SG, maar als hij het tegen clubs als SG niets laat zien, dan heb je natuurlijk pas echt een "probleem".

Die hele linkerflank van SG werd helemaal gek van 'm en was alleen af te stoppen door overtredingen.

02-08-2018 12:44

Bjorn +12406

Van der Wiel in 2009/2010 vond ik vergelijkbaar sterk als Mous nu.

02-08-2018 12:40

BvdPloeg +0 editor

Klopt, en je zou Nigel de Jong er ook nog in kunnen zetten. Die jongens waren alleen niet zo snel als Trabelsi en Mazraoui. Ik ben in ieder geval blij dat we af zijn van verdedigers op rechtsback.

02-08-2018 13:06

Hersenvocht +1

Helemaal eens met dit stukje. Goede analyse!

02-08-2018 12:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.