NB: 'Fijn dat Ajax wint, maar het gevoel van de aanval op Klaassen overheerst'

door BadembaBarrie 102

Bron Ajax Showtime

NB: 'Fijn dat Ajax wint, maar het gevoel van de aanval op Klaassen overheerst'

door BadembaBarrie 102

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax plaatst zich ondanks letterlijke aanval op eigen spelers ten koste van Feyenoord voor de bekerfinale. Ditmaal met hoofdredacteur Bart Veenstra. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: de aanval op Klaassen overschaduwt de overwinning van Ajax.

‘Daar ben ik het mee eens. Het is heel fijn en mooi dat je wint en daardoor de bekerfinale bereikt, maar het gevoel dat op dit moment overheerst is toch wel het incident waarbij Klaassen door een aansteker op zijn hoofd wordt geraakt. Het is belachelijk dat spelers niet veilig zijn op het veld. Spelers kunnen af en toe ruzie met elkaar hebben, maar dan nog mag het nooit zover komen dat supporters voorwerpen op het veld gooien, waardoor spelers gewond kunnen raken en in dit geval zelfs niet door kunnen spelen.

‘Dat Ajax nu gewonnen heeft, is niet eens hetgeen waar je aan denkt. Het zal de komende dagen vooral over dit incident gaan. Dat zal nog een enorme staart krijgen. Het is ook niet alleen bij deze wedstrijd. Laatst kreeg Jetro Willems bij FC Groningen een klap van een supporter en een tijdje terug was er natuurlijk ook al de keeper van Sevilla die door een PSV-supporter belaagd werd. Er wordt wel eens gediscussieerd over uitsupporters bij De Klassieker, maar blijkbaar kan het niet eens zonder uitsupporters goed gaan. Dat incident overheerst dus wel na deze avond.’

Wat vond je van de beslissing om door te spelen?

‘Vanaf het moment dat ik zag dat Klaassen werd geraakt en er een hoofdwond aan over had gehouden, was duidelijk dat de veiligheid van de spelers niet gewaarborgd kon worden. Om die reden was ik er voorstander van om de wedstrijd definitief te staken en op een later moment uit te laten spelen, zonder publiek. Daar sta ik ook nog steeds achter, omdat ik denk dat je dit soort gedrag het hardst aanpakt op die manier. Daarbij is het natuurlijk altijd lastig dat de goeden onder de kwaden lijden, maar als je dit soort mensen echt wil straffen, moet je ze hard aanpakken. En ik weet niet of zo’n “afkoelperiode” van een halfuur in dat opzicht effectief is.

‘Nu zei Klaassen dat hij het idee had dat stoppen zou betekenen dat je je zou laten kennen en in zekere zin de relschoppers zou laten winnen. Die mentaliteit is op zich mooi en dat Ajax er uiteindelijk voor kiest om door te gaan, is eveneens sportief en mooi. Dat de wedstrijd gewonnen wordt, is dan natuurlijk nog mooier, maar uiteindelijk was het na dat moment met Klaassen eigenlijk één en al treurnis.’

Wie was ondanks deze bizarre avond jouw Man of the Match?

‘Eigenlijk was er niemand bij Ajax die er écht tussenuit sprong. Edson Álvarez ging wel voorop in de strijd, won veel duels en veroverde veel ballen. Ik vond Taylor ook goed spelen. Hij heeft een mindere fase gehad, maar vandaag deed hij het goed. Als ik echter een Man of the Match moet kiezen, denk ik dat ik voor Davy Klaassen ga. Hij heeft laten zien dat je met strijd ook heel ver kunt komen. Hij maakte natuurlijk het belangrijke winnende doelpunt en dat is een typische Klaassen goal, die hij maakt doordat hij altijd voor iedere bal gaat en nooit opgeeft’

John Heitinga koos voor grotendeels dezelfde opstelling als tegen Go Ahead Eagles, met alleen Steven Bergwijn in plaats van Brian Brobbey. Wat vond je daarvan?

‘Die wijziging snapte ik wel, omdat ik Bergwijn de beste linksbuiten van Ajax vind, ondanks dat hij geen geweldig seizoen draait. In het rommelige seizoen dat Ajax heeft, kan hij denk ik moeilijk uitblinken, dus ga ik ervan uit dat we het beste van hem nog gaan zien. Daarbij vind ik Tadic in de punt van de aanval waardevoller dan op de flank. Dus dat Brobbey in die zin dan het kind van de rekening is, is logisch.

‘Ik had er verder zelf voor gekozen om met Álvarez op het middenveld te starten en Bassey achterin neer te zetten. Zeker omdat de restverdediging bij vlagen niet goed stond, zeker in de eerste helft. Dan heb je de snelheid van Bassey nodig en op het middenveld de duelkracht van Álvarez. Anderzijds kwam Ajax met Taylor op zes wel makkelijker aan voetballen toe.

‘Baas had het erg moeilijk, die werd meermaals overlopen, dus bij het opstellen van hem, kan je je twijfels hebben. Wijndal zit echter niet voor niets op de bank, die brengt blijkbaar niet wat men verwacht. Dat zag Schreuder al en Heitinga nu ook. Daar zal dus wel een kern van waarheid in zitten. Dat Ajax een probleem heeft op die linksbackpositie, is echter wel duidelijk, want Baas had het dus erg lastig en dan heb je Hato nog wel, maar die is ook pas zeventien.’

Hoe verklaar je dat Ajax zo weinig grip krijgt op de wedstrijd?

‘Dat kwam denk ik onder andere doordat Feyenoord een bepaalde manier van spelen heeft. Ze zetten hoog druk, zaten er kort op en konden bij vlagen ook gevaarlijk counteren. Dat maakt het voor Ajax moeilijk om aan voetballen toe te komen, zeker als bepaalde spelers die minder comfortabel aan de bal zijn aan de bal komen. Bij zo’n Klassieker komt bovendien heel veel strijd kijken, worden er veel duels uitgevochten en dan kan het al snel een vechtwedstrijd worden, waarin er amper gevoetbald wordt. Feyenoord had mijns inziens namelijk ook niet echt grip op de wedstrijd. Het was een 50/50 duel, zonder dat het goed was.’

Wat zag je misgaan bij de tegengoal?

‘Eigenlijk datgene wat er vaker misging in de eerste helft. Baas zette te hoog druk, waardoor er een gat ontstond op Ajax’ linkerflank. Daar profiteerde Jahanbakhsh van, die vrij door kon lopen op die flank en een voorzet kon geven. Doordat er daar ineens zoveel ruimte ligt, merk je dat Álvarez doorstapt, waardoor Timber en Taylor op hun beurt weer gaan twijfelen over wie wie op moet pakken. Sánchez knijpt dan te laat naar binnen, waardoor Giménez vrijstaat. Uiteindelijk komt het erop neer dat afspraken niet nagekomen worden en dat heeft er denk ik ook weer mee te maken dat Ajax vaak in verschillende formaties speelt, waardoor bepaalde automatismen ontbreken.’

De scheidsrechter eiste een flinke rol op tijdens de wedstrijd. Hoe beoordeel je zijn optreden?

‘Hij maakte er in zekere zin wel een echte wedstrijd van. Hij gaf uiteindelijk best veel kaarten, waarvan ik de ene beter begreep dan de ander. De eerste kaart voor Taylor vond ik bijvoorbeeld erg makkelijk gegeven, terwijl de tweede in mijn ogen terecht was. Dat was gewoon een domme overtreding, die hem nu de finale kost. Zo was de kaart van Álvarez ook een domme, onnodige kaart.

‘Verder kreeg ik op momenten het idee dat de scheidsrechter wel erg makkelijk voor overtredingen van Ajax floot, waardoor Feyenoord vrije trappen kreeg. Dan kan het idee ontstaan dat het tegenzit, maar het is natuurlijk – als Ajax-fan – ook lastig om objectief naar de scheidsrechter te kijken. Ik denk dat zo’n scheidsrechter er uiteindelijk korter op moet zitten en spelers bij opstootjes ook eerder uit elkaar moet trekken. Nu liet hij het mijns inziens bij vlagen te lang doorlopen. Zeker bij het moment waarop Klaassen de aansteker naar zijn hoofd gegooid kreeg, zonder de scheidsrechter ook maar enigszins verantwoordelijk te willen houden voor dat incident.’

Ajax plaatst zich dus uiteindelijk voor de bekerfinale, waarin het weer PSV treft. Hoeveel glans kan een eventuele bekerwinst dit seizoen nog geven?

‘Het seizoen is en blijft, denk ik, gewoon ronduit matig. Ajax moet kampioen worden en als dat niet gebeurt, is het een teleurstellend seizoen. Europees heeft Ajax weinig kunnen laten zien. In de Champions League ben je een paar keer afgedroogd en in de Europa League ben je onnodig uitgeschakeld door een Duitse subtopper.

‘Bekerwinst zou het allemaal iets draaglijker maken, maar het is niet veel meer dan een troostprijs. Het belangrijkste is echter dat je tweede wordt en daarmee voorronde Champions League afdwingt. Het verschil tussen wel of niet aan de Champions League meedoen, scheelt gewoon enorm in de begroting die de club wil maken. Het wel of niet winnen van de beker, verandert daar weinig aan. Voor de supporters zou het dus leuk zijn om de beker te winnen, maar met het oog op volgend seizoen is het belangrijker om tweede te worden. Geen van beide dingen zal denk ik echter voorkomen dat veel supporters terug zullen kijken op een teleurstellend en veelbewogen seizoen.’

Meer nabeschouwingen:

#ajapsv: 'Pasveer brengt nu de rust die Gorter nog niet brengt'

#foraja: 'Brobbey maakte duidelijk waarom hij zo snel mogelijk in de basis moet komen te staan'
#ajagro: 'De vraag is of Blind speelt omdat hij Blind is of omdat hij zo goed is'
#spaaja: 'Timber en Bassey kunnen een fantastisch centraal duo worden'
#utraja: 'Álvarez wordt nog steeds met de wedstrijd beter'
#ajacam: 'Taylor is in korte tijd een onmisbare speler voor Ajax geworden'
#ajaran: 'Het was mede de verdienste van Kudus dat Ajax zo dynamisch voetbalde'
#ajahee: 'Als Tadic dit vasthoudt, kan hij de oplossing zijn voor het vertrek van Antony'
#livaja: 'Ajax heeft aangetoond dat het weerstand kan bieden op wereldtopniveau'
#azaja: 'Het is zorgwekkend dat Ajax geen antwoord lijkt te hebben op hoge druk'
#ajagae: 'Veel valt of staat met hoe Ajax zich tegen Napoli weet te meten'
#ajanap: 'De komende week gaat cruciaal zijn voor Schreuders carrière bij Ajax'
#volaja: 'Ik zou graag Kudus als nummer tien achter Brobbey willen zien'
#napaja: 'Misschien is het voor dit Ajax wel beter om Europa League te spelen'
#ajaexc: 'Je merkt dat Wijndal voor Bergwijn op links toch prettiger is'
#rkcaja: 'Ajax heeft een middenveld van los zand, heb je Álvarez echt nodig?'
#ajaliv: 'Er komt een tegenslag en Ajax stort totaal in'
#ranaja: 'Berghuis ging eruit en Ajax ging meteen weer lange ballen spelen'
#ajapsv: 'Het lijkt wel alsof het bij Ajax alleen maar slechter wordt'
#ajavit: 'Het gemis van Blind is op dit moment zó ongelooflijk groot'
#emmaja: 'Het is tijd om aan het volgende Ajax te gaan bouwen'
#necaja: 'Conceição bracht de dynamiek die voor de winter zo vaak ontbrak'
#dboaja: 'Fitz-Jim na Conceição de beste man op het veld'
#ajatwe:'Schreuder gaat dit elftal niet meer naar zijn hand zetten'
#feyaja:'Dit was één van de slechtste Klassiekers in jaren'
#ajavol: 'Schreuder in november laten zitten is een grote inschattingsfout geweest'
#excaja: 'Dat Ajax zich in de wedstrijd herpakte, was het grootste teken van herstel'
#camaja: 'Heel Ajax was goed, maar Kudus was echt fenomenaal'
#tweaja: ‘Taylor ging voorop in het zenuwachtige spel van Ajax’
#ajarkc: 'Heitinga is een trainer die consequent en hard ingrijpt'
#ajaube: 'Ajax is heel goed weggekomen met dit gelijkspel'
#ajaspa: 'Tadic kan zijn rol vanuit de spits nu effectiever vervullen dan vanaf links'
#ubeaja: 'Het zat er echt in voor Ajax, dat maakt het extra zuur'
#vitaja: 'Hopelijk wijzigt Heitinga zijn basisopstelling op één of twee plekken'
#graaja: 'Bergwijn groeit door afspraken, vastigheden en automatismen'
#ajanec: 'Bassey voor de verdedigende balans pakte goed uit'
#ajafey: 'Het middenveld van Ajax werd na rust volledig overlopen'
#gaeaja: ''Duidelijke spelpatronen ontbreken en Ajax blijft gokken op individuele klasse'

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)
Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

C14 +22468

Zoveel wedstrijden waarin tientallen biertjes en tientallen aanstekers het veld op worden gegooid, en iedereen laat het waaien. Nu is het eens een keer raak, en meteen heisa. Politiek die zijn woordje moet doen, voorpagina nieuws zowat. Dit had dus al duizenden keren eerder kunnen gebeuren, als er niet steeds mis werd gegooid.

Niet leuk natuurlijk dat het gebeurd is, maar waarom nu ineens zo'n heisa? Dat had er dan bij de eerst geworpen aansteker, raak of niet, al moeten zijn.

07-04-2023 01:09

Psychevore +21187

Omdat er raak gegooid is en er bloed vloeide.

Verder vind ik je redenatie echt enorme kul. Alsof je nooit later tot inzicht mag komen dat iets echt niet kan, omdat je het eerste keer gemist hebt. Dan kom je als samenleving echt nooit ook maar een millimeter vooruit

07-04-2023 10:09

vanreenen +10338

Ik lees ook in de media teweinig over het moment dat Kudus niet buitenspel stond en Ajax op die manier weer genaaid werd door een scheid-rechter. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Makkelijker uit Dordrecht onder de rook, letterlijk en figuurlijk, van 010 beslissingen tegen Ajax nam. Zo werd de man mogelijk vooraf bezocht door hooligans. Ook maken scheid-rechters teveel hun eigen spelregels, zoals Van Eijkenhout bij GAE en gisterenavond dus Brandhout.
Taylor krijgt een gele kaart voor vasthouden, gaat nergens over want 1 minuut later krijgt een anderhalf cellige geen kaart van Brandhout voor dezelfde overtreding. En zo waren er wel meer onduidelijkheden op het veld bij overtredingen. Het ruikt naar instructies uit Zeist.

06-04-2023 17:08

Heimwee +6766

Nergens hoor of lees ik over de dubieuze rol van de scheidsrechter in dit alles. Hij wekte in eerste instantie door zijn eenzijdig fluiten de irritatie op. Daardoor ontstonden er opstootjes wat weer over sloeg naar het publiek. Deze scheidsrechter is naar mijn mening de oorzaak. Daar mag ook wel eens over gesproken worden.

06-04-2023 17:00

vanreenen +10338

Kijk, ik was met mijn mening niet ver naast de waarheid. De voorzitter van 010 geeft toe dat hij blij was dat Ajax de gestaakte wedstrijd wilde uitspelen.
Heitinga had zijn poot stijf moeten houden en niet meer willen aantreden met een stadion waarin 25% eencelligen zitten. Die gooier van de gouden aansteker bezet met briljanten heeft zijn zin gekregen. Davy werd het zwart voor de ogen en moest zich laten vervangen.

Op het veld liep ook nog een halve eencellige met een Turkse naam. Hij wilde vorige week niet de band dragen die alle aanvoerders dragen om dat het tegen zijn geloof is. Tja.
Er is een simpele oplossing die de clubs vast niet willen, maar dat moet dan door alle clubs wel geaccepteerd worden.

Wanneer er zo'n incident als gisterenavond plaatsvindt, wordt de eerste keeper vervangen door de reservekeeper en wordt de spits eruit gehaald.
Bij spreekkoren als Hamas etc. wordt er nog een veldspeler uitgehaald aan te wijzen door de tegenstander. Bij een 3e overtreding volgende thuiswedstrijd zonder publiek. En bij 3 van b.g. overtredingen in totaal worden er 3 punten in mindering gebracht voor de competitie.
En inderdaad naar Engelse stijl, geen alcohol in het stadion schenken! Daarnaast dronken lui geen toegang tot het stadion geven.

Wat daar dinsdagavond in dat drugsoorlog plaatsvond tegen Xavi is eveneens schandalig. Maar ja, als die lui de grens van hun dorp over gaan, denken ze dat ze al in het buitenland zijn.

06-04-2023 16:51

Eriksen10 +4805

Bij mij het gevoel van de -wederom- dramatische opbouw. Niet normaal hoevaak de lange bal wordt gehanteerd.

06-04-2023 16:50

vanreenen +10338

Het niet zo moeilijk hoor. Als er op het middenveld niemand loopt die een fatsoenlijke balbehandeling heeft en geen techniek heeft om een cross-pass of steek-pass te geven, moet je het middenveld overslaan. Voor de rest, zie jou uitleg.

06-04-2023 17:13

Breuk +25410

Davy heeft zichzelf een goede dienst bewezen door die aansteker weg te koppen. Hij is nu natuurlijk nog meer een echte Ajacied en Heitinga zal het nu niet meer aan durven om hem te passeren of te wisselen.

06-04-2023 16:18

arufred +9837

Is Timber nu ook geschorst voor de finale?

06-04-2023 14:16

Jeremias +1661

Klaassen komt hier ook wel doorheen.
Maar wij gaan lekker naar de finale en niet de club met de aanstekers.

06-04-2023 14:11

Jeremias +1661

Los van zijn hoofdwond is Davy Klaassen de man of the match. L

06-04-2023 13:01

mokum007 +6523

Zekers, Klaassen was de stofzuiger op het middenveld 💪🏾💪🏾

06-04-2023 13:40

Sportvolgert +40743

Ik vond Taylor erg goed spelen, eerlijk is eerlijk. Draaide zich goed vrij een aantal keer, was aanspeelbaar en zuinig in balbezit. Verder weinig uitblinkers. Wel hard gewerkt maar dat lijkt me het minimale

06-04-2023 14:00

HJC +8078

Het gevoel dat het meest overheerst, is de beschamende reacties van ESPN. Kort na het incident beschuldigt Kees Kwakman de Ajax spelers van provocatie. Ze zouden te makkelijk gaan liggen na overtredingen van Feyenoord spelers. Daarmee is hij niets anders aan het doen dan het goedpraten van het ongelimiteerd gooien van als op het veld door al die opgefokte Feyenoord fans. Het is toch belachelijk dat een club rondom langs de rand van het veld semi-staanplaatsen creëert voor zijn hooligans.
En dan Jan Joost van Gangelen die elk argument zoekt en aangrijpt om oorzaken buiten deze hooligans te vinden, en blijft het zogenaamde hondstrouwe publiek prijzen. ESPN lijkt meer bezig met stemming tegen Ajax te maken, dan objectief verslag te doen

06-04-2023 12:20

arufred +9837

Wist jij niet dat ESPN een Rotterdamse zender is?

06-04-2023 14:44

Martje +2928

Jammer voor Taylor dat die rood kreeg, 1e gele kaart was ook onzin. Vond hem weer eens goed spelen

06-04-2023 12:19

NeeI +108106

Ondanks het gister even niet uitmaakte hoe je die wedstrijd zou gaan winnen, voetbaltechnisch was het wederom bijzonder treurig. Geen korte, snelle combinaties. Geen fatsoenlijk positiespelletje. Niet van achteruit voetballen. Sterker nog, niet eens de intentie om vanuit achter op te bouwen. Halfbakken drukzetten wat nergens op lijkt. Etc. Etc. Ajax-onwaardig.

06-04-2023 12:16

soewares +2504

Bij mij overheerst het gevoel dat je in feite geen uitgespeelde kans hebt gecreeerd tegen dit armzalige feyenoord.

06-04-2023 11:57

Dubbelvla +8548

en toch winnen, das toch netjes gedaan.

06-04-2023 12:07

soewares +2504

Zekers, het is gewoon een pijnlijk contrast met de afgelopen jaren.

06-04-2023 12:53

Keizer +30268

Die 2e goal was toch goed opgezet?

06-04-2023 12:26

Mijnclub33x +10036

KNVB moet vuurwerk voorgoed verbieden in stadions. Wie toch afsteekt krijgt levenslang stadionverbod, dus ook de clubs geen vuurwerk meer afsteken. Zagen het ook bij Spakenburg waar glashulsen op het veld lagen die eerst nog opgeruimd moesten worden. Als een speler zich daaraan ophaalt, ook zijn gezicht, kan hij zo naar de rechter om een schadevergoeding vragen.

06-04-2023 11:38

Breuk +25410

Je hebt helemaal gelijk maar probeer het maar eens uit te voeren. Vuurwerk is nu al verboden en er wordt gewoon afgestoken door onherkenbare ‘hoodies’ . Fouilleren bij de ingang stelt ook niets voor. Misschien 1 op de 10 wordt gefouilleerd. Ik heb het nu over onze JCA. Maar ik denk dat dit voor de meeste stadions geldt.

06-04-2023 12:42

Soccerskins v2 +43474

Zoals Slot na de wedstrijd al zei ga je geen woorden vinden die de lading volledig dekken. Ik hou het ook maar gewoon bij de wedstrijd dus.

Ik vond Ajax redelijk goed beginnen met Taylor als uitblinker. Ik heb weleens gezegd dat hij te afwezig was in topwedstrijden maar daar heb ik gisteren niks van gezien. Na ongeveer een kwartier kwam Feyenoord erachter dat onze linksback toch wel strak stond van de zenuwen. Al het gevaar kwam van hun rechterkant af en zo ook de goal. Waar Timber trouwens (niet voor het eerst) staat te slapen. Verder was Alvarez enorm goed in de duels maar lieten zijn voetballende kwaliteiten hem zoals wel vaker in de steek. Tweede helft is er naar mijn gevoel (ook voor het incident met Klaassen) enorm weinig gevoetbald.

06-04-2023 11:34

Mijnclub33x +10036

Er zal wel weer een fucking advocaat zijn die deze debiel die de aansteker gooide vrijplijten omdat hij 'zogenaamd' niet gericht gooide en iedereen aan het gooien was.

06-04-2023 11:29

Ans B +20011

Het incident is te gek voor woorden, dus ik begrijp dat de wedstrijd ondersneeuwt.
Tegelijkertijd denk ik zelf heel anders. Aan zo'n incident kun je te weinig doen op het moment zelf - daar is echt heel streng en gericht beleid voor nodig die voor alle voetbalwedstrijden geldt, niet bij één specifieke club. Daar ben ik dus snel over uitgepraat, omdat je alleen maar kunt hopen dat de incidenten van de laatste tijd eindelijk aanleiding worden voor goed beleid.

Voor mij is de wedstrijd zelf dus het allerbelangrijkst. En die bevestigt weer eens waar het allemaal aan scheelt bij Ajax. En dat is best veel. Zowel op mentaal gebied, als qua balans in het team - mede omdat zowel Schreuder als Heitinga in mijn ogen te behoudend denken en van daaruit hun keuzes maken. Ook al propageren ze aanvallend voetbal, ze denken te risicomijdend.
Het ligt n.l. NIET aan een gebrek aan kwaliteit in de selectie, wat mij betreft, maar aan de onbalans in het team. En aan de enorme mentale kwetsbaarheid van Ajax.

Zo word ik - al heel lang - echt ziek van die vele terugspeelpasses als manier om fouten te voorkomen in de omschakeling. Er ligt een enorme range tussen kamikazevoetbal enerzijds en risicoloos terugspelen anderzijds - het uiteinde van de schaal waar Ajax zich inmiddels bevindt. Onder TH was die tendens al zichtbaar sinds de wedstrijden tegen Lille - toen nog terecht, omdat ze niet in het mes wilden lopen en daar desondanks met aanvallend spel zeer goed speelden. Maar sindsdien is het langzaam een gewoonte geworden, een automatisme zelfs. Mede omdat heel veel tegenstanders hoog druk zetten als dé manier om Ajax uit z'n spel te halen.
En niemand bij Ajax die dit automatisme signaleert of daar - heel gericht - op ingrijpt, o.a. door andere, technisch vaardige en rustige spelers op te stellen die een creatievere oplossing in huis hebben. Je kunt niet in de as spelen met én Bassey én Alvarez, of met én Alvarez én Klaassen.
Je hebt tenminste één wendbare, snelle, technische speler nodig die ballen kan afpakken en creatieve oplossingen kan en durft vinden. Taylor laat momenteel zien dat hij het inzicht en het lef begint te ontwikkelen om in zo'n rol te spelen, maar dat komt vrij laat en helaas ook door schade en schande. Terwijl er mensen op de bank zitten die die rol in potentie véél beter past (Grillitsch, Fitz Jim en misschien Regeer).

Maar het gaat juist niet alleen om een dynamische, technische 6. Ook de CV's moeten mee in dat vooruit voetballen en meer risico durven nemen. De backs idem, en zij moeten bovendien positioneel gevarieerd kunnen spelen.
Als je speelt met Alvarez, Bassey, Sanchez en/of Klaassen, wat dit seizoen heel veel voorkomt, dan krijg je dit verschrikkelijk stroperige, onmachtige spel dat wij véél te vaak hebben gezien.

06-04-2023 11:27

RJB1979 +25977

Precies. Ik wil niet afhankelijk zijn van Dropkick Davey of een nog zeldzame bevlieging vsn onze captain. We hebben gek genoeg enorm baat gehad met die stillegging want nu hadden we dertig minuten om op adem te komen terwijl Feyenoord juist in de laatste minuten vaak dit seizoen weet door te drukken door een superieure conditie.

06-04-2023 11:46

Betuwe85 +20986

Zag in de super markt weer kindjes trots met een Ajax schirt aan pronken en roepen he ..... Nu hebben wij gewonnen . Dat was gewoon zo mooi te zien ma de afgelopen weken

06-04-2023 11:26

Sjonnie +18814

Domme actie van een dwaas? Zeker!
Kutwedstrijd van ons? Ja!
Feyenoord was beter? Hmm, ja!

Maar we kunnen ook met deze(!) selectie dus winnen in de Kuip!
Belangrijkste: Taylor, Hato en Baas hebben een heel belangrijke stap gezet in hun ontwikkeling. High intensity, dat kun je niet trainen, dat kun je niet simuleren. Dat moet je voelen in wedstrijden met hoge intensiteit en spanning! Een betere coulisse dan de Kuip is er haast niet.

Na weken over Taylor te hebben geklaagd mag ook wel eens gezegd worden dat hij gisteren eindelijk met intensiteit en de juiste concentratie heeft gespeeld. En ja, de rode kaart was dom!

06-04-2023 11:20

Harrier Du Bois +39057

Overstappen naar Engels model, hogere straffen, meldplicht, geen eten of drinken in het stadion, ze zitten daar op neuslengte van het veld en het gaat goed, kopieer het. En snel ook.

06-04-2023 11:14

DeWijsneus +25802

Geen eten of drinken in het stadion?!

06-04-2023 12:08

Harrier Du Bois +39057

In veel stadions alleen eigen catering en dat moet je op hebben voordat je weer gaat zitten.

06-04-2023 12:13

rodnet +10346

Geheel mee eens, het wordt tijd dat er in plaats van alleen gelul eindelijk wat wordt gedaan.

06-04-2023 12:41

tripleA +3947

Het gaat niet om die ene aansteker die raak was, het gaat om de honderd andere aanstekers die al op het veld lagen. Dom om verder te spelen. De KNVB had gewoon de 1-2 tot eindstand kunnen verklaren en feynoord mag vanaf nu permanent verder met netten rond het hele veld.

06-04-2023 11:01

AjaxMiddelburg +2954

Over de randzaken wordt terecht veel gezegd. Daarbij wordt het voetbaltechnische aspect van gisteren ondergeschoven. Terwijl als Ajacied daar wel mijn zorgen liggen. Wat moet er ongelofelijk veel werk worden verzet wil je vlgd jaar mee gaan doen. Backs, centraal achterin, een echte 10, bal vaste spits, durf, conditie, gogme enz. Je wint van een sterker Feyenoord waarvan alleen die spits in mijn ogen goed is. Ben ervan overtuigd dat als er geen incident was we daar echt verloren hadden. Durf het bijna niet hardop te roepen maar Heitinga komt ook te kort. En de technische staf mist een persoon als Bogarde/Harms.

06-04-2023 10:58

Artemio +32239

De situatie van Klaassen is natuurlijk erg, maar verrassend is het niet met het publiek wat daar zit.
Om terug te komen op het spel van Ajax was het buiten 2 goals helemaal niks. Dus het dramatische voetbal wat Ajax op de mat heeft gelegd overheerst bij mij.

06-04-2023 10:56

Sunny +9581

Over de gele kaart van Alvarez en ons gebrek aan een "over mijn lijk" mentaliteit!
Ingooi Feijenoord, hun speler trekt een sprint in de diepte maar geen Ajacied loopt mee.
Alvarez ziet het gevaar, maakt hands, voorkomt daarmee een potentieel gevaarlijke situatie met als bonus een gele kaart en de finale missen.
Het ontbreken van alertheid en een "over mijn lijk" mentaliteit zie ik wel vaker wanneer tegenstanders vanuit hun achterhoede door mogen lopen naar vlakbij ons strafschopgebied omdat onze spelers zo iemand geen strobreed in de weg leggen.
Zonder de juiste instelling ga je ook met de beste spelers weinig winnen.

06-04-2023 10:48

Oxxer +165155 moderator

Psssssssst Taylor kreeg rood......

06-04-2023 10:53

AJAX020ADAM +6973

En die ken je missen als kiespijn

06-04-2023 11:02

Oxxer +165155 moderator

Hij speelde gister met intensiteit.

06-04-2023 11:03

WantAmsterdam +116241

Is op dit moment onze beste middenvelder. Berghuis en Klaassen (voetballend gezien) lieten het gisteren weer eens afweten.

06-04-2023 11:21

Oxxer +165155 moderator

Dat was indirect mijn punt, Taylor viel gister niet uit de toon, ging volop mee in de strijjd.

06-04-2023 11:27

Sunny +9581

@ Oxxer
Thanks en ik pas het aan maar de strekking blijft

06-04-2023 11:50

Oxxer +165155 moderator

Np, ik loop te geinen, dit is geen 10 voor taal Showtime oid schrijffouten of vergissingen horen erbij.

06-04-2023 11:55

EricAjax1 +7575

“Ik praat het verder ook echt niet goed en ik hoop dat die gozer net als vele andere gooiers nooit meer het stadion in mag, maar als je dan toch iemand moet kiezen om een aansteker tegen die jankmuil aan te krijgen. Ja, dan is het toch wel Klaassen de albino. Als hij gewoon een beetje haar had gehad was er niets aan de hand geweest en zo kan je het natuurlijk ook zien.”

Even een leuke reactie vanaf FR12.

Ps. Voordat mensen weer gaan zeiken : ik kijk er nooit op maar was nu wel even benieuwd wat voor reacties daar gegeven worden op dit schandalige gedrag. Gelukkig erg veel mensen die het afkeuren

06-04-2023 10:37

Harrier Du Bois +39057

En de leuke reactie is waar? Welke? Dat stukje? Wat leuk zeg.. wauw

06-04-2023 11:18

EricAjax1 +7575

Ik vind dit inderdaad om te lachen

06-04-2023 12:04

WantAmsterdam +116241

Ik heb daar een gezien die zich JHK noemt…

06-04-2023 11:23

sebastiaan1900 +5382

Als je tweede wordt en de beker pakt, heb je hooguit een redelijk seizoen. Qua resultaat. Het voetbal is niet om aan te zien. Afgezien van enkele wedstrijden in het begin van de competitie en sommige delen na de winterstop. Dat kan echt niet.

06-04-2023 10:07

rodnet +10346

Eigenlijk is het allemaal hypocriet gelul. In Utrecht en Rotterdam rollen al jaren de meest abjecte teksten van de tribune, de KNVB en de politiek komt niet verder dan hard 'foei' roepen, ongeveer eenzelfde reactie als wanneer Xavi Simons door 3 eencellige Spakenburgsupporters voor homo wordt uitgemaakt. In ieder stadion, inclusief de Arena, wordt verboden vuurwerk afgestoken omdat er gewoon niet wordt gehandhaafd, in ieder stadion, inclusief de Arena, worden bier en voorwerpen het veld op gesmeten zonder dat KNVB en politiek ooit verder komen dan 'foei' roepen en nu, alleen omdat het toevallig een keer raak was, staat Nederland op zijn achterste benen en zullen de talkshows weer weken vol zitten met allerhande bekende Nederlanders die (net als de KNVB en de politiek) uiteindelijk niet verder komen dan 'foei' roepen en misschien nog een beroep doen op het verstand van de supporters, wat de gooiers sowieso niet hebben.
Waar blijft de Engelse voetbalwet, waar blijft de strenge handhaving?

06-04-2023 09:37

Huis75 +1166

Qua voetbal hebben we weer 90 minuten naar niks zitten kijken. Met strijd en geluk hebben we gewonnen. Zorgt in ieder geval voor een positieve impuls. Nou nog beter gaan voetballen.

06-04-2023 09:32

Balgevoel +31096

Tsja. Laat ik het zo zeggen: afgaande op de eerste helft, kwam dit ons allemaal niet heel slecht uit, als ik even door alle gedoe heen probeer aan het 'voetbal' terug te denken. Het befaamde en fantastische (haha, Mario Been) Legioen gooit z'n eigen glazen in en dat vind ik ergens gewoon van een bijna ontroerende schoonheid.

06-04-2023 09:24

Hamstelaar +15143

Brobbey had ook weer een drama invalbeurt

06-04-2023 09:20

AJAX020ADAM +6973

18 mil door het putje

06-04-2023 11:03

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25466

Toch wel lekker wakker worden hopelijk is dit de ommekeer voetbal moet echt nog veeeeeel beter maar winnen is heerlijk tegen die tokkies

06-04-2023 08:59

AjaxPositivo +6962

Te aardig voor Bergwijn.
Hij is een recordaankoop en international. Een slecht draaiend team zou hij juist aan de hand moeten nemen. Zijn matige vorm is ongeveer DE oorzaak van dit slechte seizoen.

Voor gasten als Baas en ook Taylor geldt dat wel. Die hadden veel makkelijker meegedraaid in het Ajax van eerdere seizoenen.

06-04-2023 08:55

MarkP +21776

Misschien is het geen vorm maar past hij niet in het ajax systeem, hij is meer een counterspeler in een 442 systeem moet ruimte hebben.

06-04-2023 09:24

AjaxPositivo +6962

Dat denk ik ook en daarom is het de vraag of het een goede aankoop is... mja hij is er nu eenmaal. En hij zou genoeg kwaliteiten moeten hebben om het de back van Nec of Volendam lastig te maken en dus vaker beslissend te zijn

Trouwens tegen Feyenoord lag er dit haar meermaals genoeg ruimte om lekker te counteren. En bij bijv Napoli of Liverpool was dat natuurlijk ook zo

06-04-2023 16:28

RFHK +12897

Maar des te lekkerder dat je wint. Stel je voor dat dat publiek ook nog een feest had na zo'n incident.

06-04-2023 08:48

Wouter.H +11163

We hebben echt geluk gehad. Feyenoord heeft meermaals de paal geraakt of kansen gemist. Tegen PSV moet het beter. Brobbey heeft zn kansen nu wel gehad denk ik. Liever Lucca als er iemand moet invallen. Hij heeft tenminste een wapen.

06-04-2023 08:48

RFHK +12897

Brobbey gaat nu juist een basisplaats krijgen, door de blessure van Kudus.

06-04-2023 08:48

Wouter.H +11163

Ik hoop het niet. Mijn initiële enthousiasme over hem is echt op een dieptepunt nu. Jaagt plichtmatig af, is zn snelheid kwijt, kan geen kopduel winnen en als hij de bal dan eindelijk wel krijgt ligt hij vervolgens op de grond of controleert hij de bal 2/3 keer niet godd. Echt een beetje uitgekeken op hem.

06-04-2023 08:52

DeMagere +23140

Geluk en paal?
Een woord voor jou:
Rulli!

06-04-2023 08:56

Wouter.H +11163

Rulli is goud waard dat zeker.. maar toch zou deze wedstrijd met het aantal kansen voor feyenoord 3/4 keer in een winst voor feyenoord resulteren. Ik ben blij hoor maar sportief gezien niet geheel terecht helaas.

06-04-2023 09:05

DeMagere +23140

Wat ik frustrerender vind is dat alle tweede ballen continu door de spelers van Feyenoord worden gewonnen. En dat twee wedstrijden lang al. We lijken geen middenveld te hebben. Tweedehands verdedigers van hun mogen zelfs vrij door het as onze strafschop in wandelen. Niemand die een muur weet op te bouwen. Achteruit lopen is alles wat we lijken te kunnen doen. Helemaal als Alvarez de CV positie moet invullen.

06-04-2023 09:10

Ajax_013 +681

Wat mij betreft is tadic toch echt de beste spits die we hebben. Hoe hij de bal in de zestien met het doel in de rug aanneemt en verwerkt is toch echt een wapen geweest in de eerste wedstrijden van Heitinga.

06-04-2023 09:45

PalFischerArmy +2620

Nog liever Brobbey op 1 been dan Lucca.

06-04-2023 10:52

Andronixos.c +8196

HET ZIJN MAAR ….. Kakkerlakken
…. Kakkerlakken

Feyenoord hoort nu een grote straf te krijgen om te leren dat ook hooligans moeten weren. Of mindering in punten gebracht te worden. Maar die scheidsrechter moet per direct voor de tuchtcommissie gebracht worden die is erger dan die politieagent Makkelie…

06-04-2023 08:44

rodnet +10346

Dit soort stemmingmakerij zal echt een grote bijdrage leveren aan het oplossen van de problemen....

06-04-2023 09:23

Jayq +3394

"Spelers kunnen af en toe ruzie met elkaar hebben"

Dat is het aantal opstootjes dat tegenwoordig op het veld plaatsvindt wel enorm bagatelliseren.

Niet dat het de misdragingen van de 'supporters' enigszins goedpraat, dat staat wat mij betreft los van elkaar. Al zouden de spelers zich voorbeeldig gedragen, dan zullen de grootste tokkies altijd voor allerlei incidenten blijven zorgen.

Maar in plaats van voetbal kijken heb ik de laatste jaren steeds vaker het idee dat ik naar een soort toneelspel en robbetjes (bek)vechten en zit te kijken met als doel om te laten zien hoe erg het allemaal wel niet is wat de tegenstander heeft gedaan en hoe oneerlijk het allemaal is. Totaal niet meer om aan te gluren.

Het begon voor mij gevoel een kleine 10 jaar geleden toen er 4 of 5 El Classico's werden gespeeld in 1 maand tijd (2x CL, 1x competitie en 1 of 2x in de beker). Werd vooraf groot van de toren geblazen dat 2 van de beste teams (van dat moment) zo vaak tegen elkaar gingen spelen in korte tijd. Het werd 1 grote teleurstelling waarbij de spelers meer over de grond rolden en huile huile aan het doen waren dan dat ze aan het voetballen waren.

06-04-2023 08:34

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25466

Met bloed zweet en tranen

06-04-2023 08:34

Danielson +50623

Heeft Mossou z'n dagelijkse Ajax bash stukje al ingeleverd vanmorgen? Oh wacht, misschien dat hij het vandaag toch ergens anders over moet hebben..

06-04-2023 08:19

ck69 +13146

Kunnen we nu alsjeblieft een keer ophouden met dat op tv verkondigen dat Feyenoord prachtig publiek heeft?

06-04-2023 08:13

3*stars*3 +23595

Nee joh, ze houden het in stand hoor want het is een “klein groepje”.
Aanval op Union bestuursleden? Klein groepje.
Nouri spandoek en liedjes? Klein groepje.
Rome fontein? Klein groepje.
Alle andere shit in en rond Europa? Klein groepje.
Op stoep staan van eigen spelers/trainer of bestuursleden? Klein groepje.
Vent die gister aansteker gooide, kwam ook uit klein groepje…

Zo gaat het door.

06-04-2023 09:02

Juichtoon +32822

Heeft het AD nog niet gezegd dat Klaassen zichzelf heeft verwond? Niks aan de hand,...
AD gaat zn uiterste best doen om dit om te framen. Let maar op.

06-04-2023 08:08

3*stars*3 +23595

Benieuwd naar column van gekke Wimpie.

06-04-2023 09:03

AJAX020ADAM +6973

Of Kale en Kokkie volgende week, die gaan helemaal los 😅

06-04-2023 11:07

3*stars*3 +23595

Hahah zeker weten want Davy is ook 1 van de spelers waar ze bevriend mee zijn.

06-04-2023 15:41

DeWijsneus +25802

Simpele oplossing. De volgende klassieker in Rotterdam gewoon zonder publiek spelen. Laten we niet doen alsof het maar enkele individuen zijn hè.

06-04-2023 08:02

DaNaRWaL +4365

Gewoon 6 punten aftrek in de competitie voor Feyenoord, dikke geldboete en "supporters" tot eind van seizoen niet meer in eigen stadion

06-04-2023 07:57

Aspers Art +2772

Ik baal het meeste van de blessure van Kudus

06-04-2023 07:48

NickOoms +2609

Ik niet. Staat doorgaans iedere wedstrijd wel een aantal keer buitenspel én ook gisteren weer meerdere malen te lang met de bal doordraven, terwijl er betere opties waren om naar te spelen

06-04-2023 07:56

DeMagere +23140

Dat was wel weer een heerlijk felle duel waar Kudus zijn blessure opliep. De versnelling. Vier man voorbij dribbelend. Kracht en techniek! Dat kan alleen Kudus. Tegenstander doet het in zijn broek. Zet er extra verdedigers op. Natuurlijk gaan we dat missen.

Hij is een middenvelder. Geen spits en geen rechtsbuiten. Laat hem in zijn kracht spelen!

06-04-2023 09:01

Opperhoofd +12734

Die heeft al 2 wedstrijden niks goeds gedaan.

06-04-2023 08:04

Wouter.H +11163

Niks ook echt.. sjonge wat een wijze spreuken lees ik vandaag van jou

06-04-2023 08:49

DeMagere +23140

Zet hem dan ook op zijn eigen positie. Speel hem dan ook meer aan. Stel dan ook voetbalvaardige middenvelders op.

06-04-2023 09:03

LukaLitmanen +82307

Trainers durven hem niet op het middenveld te zetten omdat hij zogenaamd veel balverlies lijdt. Terwijl kudus en ook Berghuis en Tadic juist wedstrijden kunnen winnen met hun risico

06-04-2023 13:12

Rolo +13828

Nu kan de knvb tonen dat ze ballen hebben. Gewoon kneiter hard straffen na gisteravond. Rest van de competitie zonder thuis en uitpubliek in Rotterdam.

Laat ze maar lekker in een lege Kuip kampioen worden.

Het is niet voor niks dat Rome ze al niet meer wil hebben....fonteinen zijn net weer opgebouwd

06-04-2023 07:46

afct +8993

Gaat niet gebeuren. Zou wel moeten

06-04-2023 07:54

Rolo +13828

Moet maar eens afgelopen zijn met dit soort ellende. Welke club dan ook. Aanpakken. Dat doe je 3x en dan is het afgelopen.

Zak geld uittrekken en heel snel die meldingsplicht in het leven roepen. Dit duurt zo nog twee jaar en voetbal je in lege stadions als het zo doorgaat. Te bizar voor woorden. Kijk naar de grote competities. Premier league, Bundesliga, Primera division.. waar gebeurt dit nog meer? Overal uitsupporters en wij? Kikkerlandje met de Mickey Mouse competitie...

En maar lachen om Frankrijk met de verplaatsbare netten... maar hier is het net zo erg. Mafklappers.

06-04-2023 09:04

HJC +8078

Maar wie bestuurt de KNVB?
Eric Gudde (directeur betaald voetbal) en Jan de Jong (directeur Eredivisie)
Twee oud voorzitters van Feyenoord.
Zullen die hard optreden?

06-04-2023 12:47

kesselcity +1312

Winst en door. Het voetbal was niet om aan te gluren. 5x rondspelen op de helft van fehnoord is amper gelukt. We hebben 2,5 kans gecreerd in totaal. Er zat weinig idee achter... Johhny heeft geen vertrouwen in Fitz Jim? Wijndal ineens 3e linksback? Baas bakte er werkelijk waar niks van, die kan niet verdedigen en kijkt dolend om zich heen, zit niks in.

06-04-2023 07:37

DaNaRWaL +4365

Volgens mij is er de hele wedstrijd bijna geen pass aangekomen, het was lange ballen naar voren.
Dan speel je tegen de club die kampioen van NL moet worden, lachwekkend hoe matig Feyenoord eigenlijk speelt en wij daar niet tegen opgewassen waren in de vorige klassiekers. Een normaal functionerend Ajax wordt normaal gesproken met twee vingers in de neus kampioen. Nu nog de spelers daarvoor aantrekken of door laten stromen en een goede trainer. John kan het nog niet aan helaas.

06-04-2023 08:00

Bc te P +22130

Bij mij overheerst de winst, Beste medicijn ook voor davy ☺

06-04-2023 07:33

ajaxcied4life +26091

Hoe kom je in vredesnaam bij Jan van Halst uit als technische voetbalcommissaris mensen?

Ik denk dat hij kritisch genoeg is voor die functie overigens, maar dit is toch niet een echte ajaxman?

06-04-2023 07:08

Vik86 +42397

Hij heeft voor ajax gespeeld toch.. Daarbij is het volgens mij wel een intelligente man..

06-04-2023 07:09

ajaxcied4life +26091

Ja weet ik. Maar vind hem geen ajacied persoonlijk.

06-04-2023 07:12

ajaxcied4life +26091

Oprecht blij dat veel reasonable accounts hier het wel een goede keuze lijkt

06-04-2023 07:52

brullie +7054

Niet enkel het Klaassen incident overheerst maar ook het spel van meerdere spelers. Berghuis; waarom heeft hij nog een basisplaats? Alvares; speelde een goede wedstrijd en pakt als dom jongetje een domme gele kaart, Taylor; is toch ook geen Ajax 1 waardig met zijn spel? Bergwijn; aardig maar is hopeloos uit vorm, Kudus; volledig onzichtbaar en denk niet de juiste man rechts, en dan Klaassen; houthakker waarbij het gevoel steeds meer verdwijnt maar ik blijf een zwak houden voor hem en zijn werkinstelling. Schiet ons gewoon naar de finale. Mister 1-0, je kan hem haten en je kan van hem houden...

06-04-2023 07:08

xerr +2516

Die kaart van Alvares en Timber geven aan hoe zwak het verdediging staat en dat ze beide er geen vertrouwen in hebben. Het geval van Timber, je gaat toch niemand vloeren op de helft van tegenstander waarbij nog 3 anderen mede spelers om je heen lopen. Het geval van Alvares is dat hij geen vertrouwen heeft dat er een gat is ontstaan doordat hij daar weg is gevallen wanneer het spel snel wordt hervat.

06-04-2023 07:27

4bier +31367

Die bekerfinale wordt nu extra beladen. Tegen PEC en psv was ik erbij. Hopelijk wordt dit mijn derde en een keer winst ❌❌✅

06-04-2023 07:07

Bc te P +22130

Uhm, beter blijf je thuis, jij brengt niet veel geluk

06-04-2023 07:29
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.