NB: 'Duidelijke spelpatronen ontbreken en Ajax blijft gokken op individuele klasse'

door Thijs Zwagerman 58

Bron Ajax Showtime

NB: 'Duidelijke spelpatronen ontbreken en Ajax blijft gokken op individuele klasse'

door Thijs Zwagerman 58

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Het teleurstellende puntenverlies op bezoek bij Go Ahead Eagles. Ditmaal met redacteur Thijs Zwagerman. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: De selectie van Ajax komt simpelweg kwaliteit tekort om überhaupt te strijden om het kampioenschap.

‘Daar ben ik het niet mee eens, omdat ik vind dat Ajax qua individuele klasse absoluut niet onder doet voor Feyenoord en PSV. Er is echt wel veel kwaliteit aanwezig, maar de balans in de selectie ontbreekt volledig en daardoor lukt het individuen niet of te weinig om uit te blinken. Het allergrootste probleem blijft de stroperige spelopbouw van achteruit. Daar mist Ajax duidelijk een spelmaker en dit gemis wordt ook niet opgevangen door tactische ingevingen of verrassende opbouwpatronen. Vooral dat laatste vind ik al maandenlang schrijnend om te zien.’

Trainer John Heitinga passeerde Owen Wijndal, omdat hij hem niet voldoende overtuigt. Hoe kijk je naar die uitleg?

‘Dat kon ik mij goed voorstellen. Wijndal heeft met uitzondering van zijn eerste helft uit bij Rangers nog geen moment overtuigd als Ajacied, dus dan is het niet gek dat je andere jongens op een gegeven moment de kans gaat geven. Ik vind Wijndal in verdedigend opzicht erg kwetsbaar en aanvallend is hij ook geen schim van de gevaarlijke linksback die hij bij AZ was. Hij lijkt heel erg onder spanning te staan en maakt Ajax niet beter. Dan is het logisch dat je als trainer voor iemand anders kiest.’

Hoe vond je zijn vervanger Youri Baas het eigenlijk doen?

‘Hij begon prima, maar zakte naarmate de wedstrijd vorderde wel wat weg. In balbezit maakte hij vaak veilige keuzes en deed hij behalve een afzwaaiende voorzet weinig fout, maar verdedigend had hij het wel regelmatig lastig met zijn directe tegenstander. Ik begreep dat Heitinga ervoor koos om Wijndal te passeren, maar ik had het zelf logischer gevonden om Wijndal te vervangen door Jorrel Hato. Hato heeft tijdens de blessure van Baas regelmatig ingevallen en het eigenlijk altijd prima gedaan. Ik denk ook dat Hato op langere termijn veel meer potentie heeft dan Baas, dus dan zou ik hem ook graag dit soort minuten zien maken.’

Wie vond je de beste Ajacied in Deventer?

‘Het is altijd lastig om iemand aan te wijzen na zo’n matige Ajax-wedstrijd. In dit geval kies ik dan voor doelman Gerónimo Rulli, die Ajax met meerdere knappe reddingen op de been hield en eigenlijk als enige Ajacied wél een goede indruk maakte. Van de veldspelers vond ik Kenneth Taylor nog het beste spelen. Zeker in de eerste helft had hij veel voorwaartse passing en bracht hij nog wat tempo in het spel, maar dat was na de rust helaas ook minder het geval.’

Brian Brobbey begon als spits en fungeerde als goed aanspeelpunt. In hoeverre verhoudt zijn rol als spits zich tot die van Dusan Tadić?

‘Het zijn natuurlijk twee totaal verschillende types. Beiden kunnen zij als aanspeelpunt dienen, maar daar houdt de vergelijking ook wel op. Brobbey moet het veel meer hebben van het draaien met een man in zijn rug, terwijl Tadić graag gaat zwerven en combinaties zoekt. Ik vond Brobbey tegen Go Ahead in balbezit een redelijke indruk maken. Hij was sterk en creëerde een knappe kans voor zichzelf, maar het was vervolgens ook wel tekenend voor zijn huidige vorm dat hij deze niet afrondde.’

Ajax leek er niet echt bovenop te zitten in Deventer. Hoe verklaar je dat?

‘Dat is onacceptabel en valt alleen maar te verklaren door een écht gebrek aan geloof bij Ajax. De Ajax-spelers hadden de hoop in de landstitel al opgegeven voor de wedstrijd tegen Go Ahead. Anders is het onverklaarbaar dat je zo voor de dag komt. Daarnaast klopte het zowel in uitvoering als in tactisch opzicht ook simpelweg niet bij Ajax. In het drukzetten liep Brobbey tegenstanders op zijn dooie gemak aan, terwijl Klaassen en Berghuis ook vaak net een stap te laat waren. Daardoor kon Go Ahead relatief gemakkelijk voetballen en soms ook gevaarlijk worden. Kort na de rust was dit even beter, maar vervolgens viel Ajax weer erg ver terug.’

Dat het geen al te beste wedstrijd was, zal niemand tegenspreken. Wat moet Ajax doen om volgend seizoen tot grotere hoogtes te komen?

‘Om eerlijk te zijn moet er heel veel gebeuren. Er moet een controlerende middenvelder worden aangetrokken die kan verdedigen én als spelmaker kan fungeren en er moeten veel duidelijkere spelpatronen aan het Ajax-spel worden toegevoegd. Die ontbreken volledig. Op dit moment is het gokken op individuele klasse en daar ga je het over een heel seizoen en zeker in internationale wedstrijden niet mee redden. Er is echt ontzettend veel werk aan de winkel voor Ajax en gezien er ook nog spelers zullen vertrekken, er nog altijd geen nieuwe technisch directeur is en Ajax in mijn ogen ook een andere trainer moet vinden, heb ik er een hard hoofd in dat dit allemaal in één zomer kan worden opgelost.’

Tot slot: denk je dat de gemiddelde Ajax-fan het wel leuk vindt om naar dit spel te kijken?

‘Dat lijkt me niet. Het spel is traag, voorspelbaar en allesbehalve opwindend. Een pijnlijke conclusie, maar dat gaat dit seizoen ook niet meer veranderen. Ajax zal alle zeilen bij moeten zetten om nog tweede te worden, want met het aankomende programma en het gebrek aan progressie in het spel wordt dat al een hels karwei.’

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Meer nabeschouwingen:

#ajapsv: 'Pasveer brengt nu de rust die Gorter nog niet brengt'

#foraja: 'Brobbey maakte duidelijk waarom hij zo snel mogelijk in de basis moet komen te staan'
#ajagro: 'De vraag is of Blind speelt omdat hij Blind is of omdat hij zo goed is'
#spaaja: 'Timber en Bassey kunnen een fantastisch centraal duo worden'
#utraja: 'Álvarez wordt nog steeds met de wedstrijd beter'
#ajacam: 'Taylor is in korte tijd een onmisbare speler voor Ajax geworden'
#ajaran: 'Het was mede de verdienste van Kudus dat Ajax zo dynamisch voetbalde'
#ajahee: 'Als Tadic dit vasthoudt, kan hij de oplossing zijn voor het vertrek van Antony'
#livaja: 'Ajax heeft aangetoond dat het weerstand kan bieden op wereldtopniveau'
#azaja: 'Het is zorgwekkend dat Ajax geen antwoord lijkt te hebben op hoge druk'
#ajagae: 'Veel valt of staat met hoe Ajax zich tegen Napoli weet te meten'
#ajanap: 'De komende week gaat cruciaal zijn voor Schreuders carrière bij Ajax'
#volaja: 'Ik zou graag Kudus als nummer tien achter Brobbey willen zien'
#napaja: 'Misschien is het voor dit Ajax wel beter om Europa League te spelen'
#ajaexc: 'Je merkt dat Wijndal voor Bergwijn op links toch prettiger is'
#rkcaja: 'Ajax heeft een middenveld van los zand, heb je Álvarez echt nodig?'
#ajaliv: 'Er komt een tegenslag en Ajax stort totaal in'
#ranaja: 'Berghuis ging eruit en Ajax ging meteen weer lange ballen spelen'
#ajapsv: 'Het lijkt wel alsof het bij Ajax alleen maar slechter wordt'
#ajavit: 'Het gemis van Blind is op dit moment zó ongelooflijk groot'
#emmaja: 'Het is tijd om aan het volgende Ajax te gaan bouwen'
#necaja: 'Conceição bracht de dynamiek die voor de winter zo vaak ontbrak'
#dboaja: 'Fitz-Jim na Conceição de beste man op het veld'
#ajatwe:'Schreuder gaat dit elftal niet meer naar zijn hand zetten'
#feyaja:'Dit was één van de slechtste Klassiekers in jaren'
#ajavol: 'Schreuder in november laten zitten is een grote inschattingsfout geweest'
#excaja: 'Dat Ajax zich in de wedstrijd herpakte, was het grootste teken van herstel'
#camaja: 'Heel Ajax was goed, maar Kudus was echt fenomenaal'
#tweaja: ‘Taylor ging voorop in het zenuwachtige spel van Ajax’
#ajarkc: 'Heitinga is een trainer die consequent en hard ingrijpt'
#ajaube: 'Ajax is heel goed weggekomen met dit gelijkspel'
#ajaspa: 'Tadic kan zijn rol vanuit de spits nu effectiever vervullen dan vanaf links'
#ubeaja: 'Het zat er echt in voor Ajax, dat maakt het extra zuur'
#vitaja: 'Hopelijk wijzigt Heitinga zijn basisopstelling op één of twee plekken'
#graaja: 'Bergwijn groeit door afspraken, vastigheden en automatismen'
#ajanec: 'Bassey voor de verdedigende balans pakte goed uit'
#ajafey: 'Het middenveld van Ajax werd na rust volledig overlopen'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax95Duivendrecht +24107

Ons mooie doelsaldo ten opzichte van Feyenoord en PSV is de laatste weken ook behoorlijk naar de maan aan het gaan. PSV, dat zijn twee vleugelflitsers deze winter heeft verkocht, heeft er inmiddels bijna net zoveel gemaakt als wij en Feyenoord heeft er minder tegen dan wij.

03-04-2023 17:43

Nr.10 +111040

Als je kijkt naar de selectie, en je bedenkt dat Timber en Alvarez komende zomer waarschijnlijk vertrekken, wat hou je dan achterin over?
Rensch, Sanchez, Kaplan, Bassey, Wijndal, Baas, Hato...?
En Salaheddine komt terug.
Daar zit niet één speler bij die al aan heeft getoond op CL niveau te kunnen acteren. Niet één, van de hele defensie. De meesten komen zelfs tekort om in de top van van de Eredivisie mee te kunnen. Je hebt gewoon minimaal vier nieuwe verdedigers nodig. En dan denken mensen misschien: 4 verdedigers kopen? Dat is toch gestoord?
Weet je wat gestoord is? 5 verdedigers weg doen in een paar maanden tijd, en dan de 6e in de zomer daarna verkopen.
Daarbij hebben we dan de pech dat we met Sanchez, Wijndal, en Bassey gewoon hele slechte vervangers hebben gehaald, die je maar beter direct weer kan verkopen. Kaplan kan ik nog niks over zeggen, maar gezien de kwaliteit van de overige aankopen verwacht ik daar weinig van.

03-04-2023 12:37

Amp +37642

Gekke is dat we nu al twee trainers hebben gehad die t hadden/hebben over balans, terwijl het qua balans een grote teringzooi is. De focus ligt zo erg op balans, dat er totaal geen voetbal in zit. Bij elke grote club wordt gevoetbald om de indivuduele klasse te laten excelleren voorin, alleen zijn er wél opbouwende en voetballende spelpatronen te zien. Bij ons zie je niets meer dan traagheid en heen en weer geschuif, áls ze al een keer een bal fatsoenlijk kunnen controleren. Wat vd vaart gisteren ook al zei: ze kunnen niet eens 1 a 2 keer raken om tempo te maken. En nog erger: spelers hebben geen enkel fucking idee welke opties ze hebben en waar ze heen willen voordat ze de bal krijgen. Als je dan ook nog eens spelers opstelt die nauwelijks wat aan de bal kunnen, houdt t ook snel op. Zet Frank de Boer er maar neer voor de laatste wedstrijden. Die was iig niet bang om aankopen te passeren voor jonkies die wel wat durven aan de bal. Seizoen is toch al naar de kloten, geef dan jonkies maar de kans om te laten zien of ze door moeten worden geselecteerd in de zomer of aan mogen sluiten voor een eerlijke kans

03-04-2023 12:11

willem1958 +8752

Taylor krijgt ten onrechte kritiek deze keer terwijl ik 'm de laatste tijd niet goed vind spelen maar hij gaf verschillende keren een goede dieptepass maar helaas was de voortzetting of afwerking daarna niet goed.
Wat ik het meeste mis is het gebrek aan bezieling op het veld, bij Feyenoord zie ik zodra de bal verloren wordt meteen een paar man er bovenop zitten en veel één keer raken en snelle balcirculatie.
Er staat een team en dat heeft Slot goed voor elkaar, op die manier krijgt de tegenstander het gevoel dat er niet veel te halen valt.
Bi Ajax gaat alles al een tijdje op bejaarden tempo, balletjes breed en lopen met de bal terwijl de bal de snelheid in het spel brengt als je maar snel passt maar dat gebeurt te weinig..
De inzet en beleving is ver te zoeken en de kwaliteit is te weinig zo bij elkaar, we mogen blij zijn als Ajax nog tweede wordt dit jaar.

03-04-2023 11:10

Sjonnie +18814

Johnny moet een andere oplossing verzinnen. De oplossing door Taylor te laten uitzakken werkt niet.
Gisteren tegen Go Ahead bijv. in minuut 24:33: Vrije trap en Alvarez, Timber en Taylor moeten opbouwen. Baas is in geen velden of wegen te bekennen bij de opbouw, Klaassen vraagt niet om de bal. Berghuis blijft voorin hangen. Vervolgens heb je een levensgroot gat op het middenveld ...
Taylor en Klaassen lopen niet vrij in dat gapende gat en Timber en Alvarez kunnen daardoor de bal niet kwijt ...
Dat gaat nog een tijdje door en vervolgens staan Klaassen èn Berghuis elkaar in de weg op 5m van elkaar op het middenveld .... Je moet juist afwisselend in die ruimte komen en niet tegelijkertijd!
En als klap op de vuurpijl speelt Baas uiteindelijk op een domme manier de bal over de zijlijn waar Tadic natuurlijk nooit meer bij kan.
En dit was maar 1 voorbeeld.

Dit is wel exemplarisch voor de oplossing die Heitinga (maar ik denk vooral Lodeweges) heeft bedacht. Het uitzakken van Taylor.
Taylor en een andere 6 moeten zichzelf afwisselend (!) aanbieden in de gaten op het middenveld.
Als vervolgens Baas/Wijndal en de andere back aansluiten (van achter uit!) dan sta je beter in positie en heb je zelfs nog meer afspeel mogelijkheden ...
En het is zo makkelijk: kijk naar de beelden van het Ajax archief uit 18/19!!
Of kijk naar Fey nu!! (FCOL)

Ik ben maar een nitwit maar ik begrijp niet dat die voetbalprofessors dat niet zien??!!

03-04-2023 11:10

noppenkoning +41210

GVD wat kan ik slecht tegen mijn verlies, meer mensen last van?

03-04-2023 10:43

karlhof +4703

Wat doet Ajax op de training. Monopoly of mens-erger je niet? Het is niet te accepteren dat Schreuder (en een beetje Heitinga) er een zooitje van hebben gemaakt en dat de assistenten (Reiziger Witsche) en technisch management niet hebben ingegrepen. De roep om oud Ajacieden is dan ook lachwekkend. Die zijn er al en hebben hopeloos gefaald. Een nieuwe groep experts zoals Seedorf voegen niets toe of hebben zichzelf onmogelijk gemaakt binnen Ajax (Bogarde en Overmars).

Het aantrekken van buitenstaanders (Technisch directeur en trainer) is daarom het enige alternatief. Er zit nog veel rek in Ajax. Een elftal dat al na 30 minuten naar adem snakt neemt niemand meer serieus.

Ook de scouting moet worden geherstructureerd. Er moet gescout worden op potentie, niet op kracht en snelheid in de jeugd. Brobbey is een goed voorbeeld. Ook veel spelers van JA verkeren in eenzelfde situatie.

03-04-2023 10:22

Schip +23415

Wordt een enorme klus Ajax weer op te bouwen, omdat je een batterij ongemotiveerde (Brobbey, WIjndal), dan wel gemotiveerde maar ongeschikte (Bassey, Sanchez) spelers op de transferlijst moet zetten (Bergwijn zit er ergens tussen in), terwijl ALvarez zal willen en ook mogen vertrekken, Kudus is onhoudbaar.

Wat opgemerkt wordt klopt. Het is wat vroeg, maar alles duidt erop dat Heitinga geen hoogvlieger is die spelpatronen van een visie erin drilt en teams daarmee houvast geeft en beter maakt. Maar puur op het psychologische zit.

Spijt me, maar dat is natuurlijk volstrekt onvoldoende. Leuk als assistent, die een tactisch sterke coach aanvult. Belangrijk zelfs. Geen hoofdcoach.

Slot, Jansen, anders een buitenlander.

03-04-2023 09:32

RSM +3918

Zoals ik al voorspeld had is Heitinga samen met Lodewiges geen tactisch duo. Het team rendeerde vanwege het feit dat de voormalige trainer ( 3 maanden te laat) de laan werd uit gezet. Had maar voor een zeer ervaren trainer gekozen ipv Heitinga. Weer een gemiste kans Ajax. Het gaat alleen maar slechter en slechter. Meedogenloos verkeerde keuzes maken..... ongelooflijk.

03-04-2023 07:38

YRGI +32928

Het team rendeerde nog steeds niet hoor. We scoorden alleen meer goals en wonnen. Maar nog steeds gaven we 3 100% kansen per wedstrijd weg, tegen de Excelsiors en consorten.

03-04-2023 11:01

Aurelius1 +19722

Alleen kwaliteit doet ertoe in het voetbal. Kwaliteit spelers = resultaat. En de volledige formule is: Geld = kwaliteit = resultaat. Feyenoord heeft iets meer kwaliteit dan Ajax en PSV. Zouden Gakpo en Madueke niet verkocht zijn bij PSV, dan streden Feyenoord en PSV tot aan de laatste dag om de titel. We weten nu in elk geval dat de slechte resultaten niks met Schreuder te maken hadden. Een trainer heeft geen enkele invloed op het resultaat. Hij kan het DNA van spelers niet veranderen. Ajax heeft gelukkig nog ruimschoots meer omzet dan de rest, dus er kan deze zomer weer minimaal 100 miljoen worden uitgegeven. Alleen moet dat niet gebeuren door H2.

03-04-2023 00:53

El Pacino +3609

Het is wel Schreuder die deze selectie heeft samenstelt en zijn zaakwaarnemer vrij baan heeft gegeven. Schreuder valt alles te verwijten.

03-04-2023 10:07

Eurysaces +29520

Een trainer die zijn beste speler (Kudus) niet opstelt, heeft geen enkele invloed op het resultaat?

03-04-2023 11:31

JanBiesbos +29045

Ach tis volkomen kut allemaal

02-04-2023 22:20

b.hulshof +3754

Rechtsachter Sanchez komt de eerste helft in de problemen mede door zijn onkunde, kijk wat rechtsmidden Berghuis op dat moment doet. Hij kijkt erna en loopt weg van de situatie, geen hulp, geen rugdekking en hij bied zijn rechtsachter ook geen afspeel mogelijkheid. Kappen met Berghuis op het middenveld.

02-04-2023 22:19

komopajax777 +13229

Waarom wordt Alvarez altijd zo ondergewaardeerd.Zonder hem had je vandaag echt verloren.Hij ruimt zoveel op, blokt schoten en speelt als enige echt met passie.

02-04-2023 21:43

YRGI +32928

Hij is eigenlijk de enige (met Kudus) die een goed seizoen heeft.

03-04-2023 11:02

LukaLitmanen +81999

Berghuis met name eerste seizoenshelft ook.

03-04-2023 11:10

karlhof +4703

Conditie conditie conditie conditie.

02-04-2023 20:46

ptjebel +2243

Zolang de idioten Lenferink en v/d Sar er zitten gaan we een paar rampjaren tegemoet.
Nu weer een of andere duistere Duitser als TD aangesteld.
Ramp op ramp.
Wie grijpt er nou eens in?

02-04-2023 20:33

Oeroeboeroe +18355

Wèlke individuele klasse? Ik vond Rulli goed. Sterk in de lucht dit keer.

02-04-2023 19:18

DeWijsneus +25707

Er gaan donkere Martin Jol dagen aan komen.

02-04-2023 19:01

LukaLitmanen +81999

Martin Jol haalde 85 punten hoor

Meer dan Boer en laatste seizoen Hag

02-04-2023 20:24

Multi +33237

De kommer en kwel begon al vorig jaar. Door het vertrek van met name Overmars. Dat zowel hij als Ten Hag vervolgens vertrok was helemaal de doodsteek. Ten Hag speelde zij laatste jaar ook alleen nog maar met de gedachten om kampioen te worden en niet met het idee om het team ook al beter te maken met het oog op het volgend seizoen.

Vervolgens start je het seizoen met een trainer die erg onervaren is als hoofdcoach en ook daarin niet heeft kunnen overtuigen, maar ook met twee TD's die 0 ervaring hadden. Die combinatie was al totaal onbegrijpelijk. Op een van die 2 plekken had je op zijn minst iemand met ervaring moeten hebben, iemand die zijn vak verstaat en er direct staat. Die had vervolgens de andere kunnen ondersteunen.

We hebben nu gewoon weer een selectie die niet compleet is, waar geen gedachte achter zit (veel te weinig creativiteit, diepgang en echte voetballers) en die als los zand bij elkaar gezet is. De zwakke punten van spelers is niet eens naar gekeken en ze hebben lukraak maar wat ingekocht.
Al blijf ik er ook bij dat een goede trainer ook uit deze huidige selectie meer kan halen.

Vervolgens gooien we een totaal onervaren coach voor de groep die al meer dan een half jaar loopt te klote en dan verwachten we een ommekeer? Er was even een effect waarbij spelers wakker geschud werden en er iets meer motivatie in de groep kwam, maar misschien kwam dit ook wel juist doordat ze blij waren dat ze van Schreuder af waren. Maar inmiddels zijn er nog steeds geen vastigheden, structuren of wat dan ook te ontdekken. Het is en het blijft los zand.

En om het allemaal nog even erger te maken hebben we na ruim 1 jaar nog steeds geen nieuwe TD. Ze moeten eens wakker worden bij Ajax en terug gaan naar de filosofie. Spelen vanuit lef, en creativiteit. In plaats van met spelers als Sanchez, Klaassen enz.
Er moet gewoon direct een nieuwe coach komen, iemand die zich bewezen heeft en van een groep een team kan maken dat voor elkaar vecht. Iemand die structuren en vastigheden kan creëren en iemand die van creatief voetbal houdt. Daarnaast heb je een TD nodig die volgens dezelfde wijze de aan- en verkopen gaat aanpakken en dus spelers haalt die binnen deze filosofie passen, kortom de bezem moet door de selectie. Kijk met wie je door kunt gaan en van wie je het liefste afscheid neemt. Kijk wat er vanuit de jeugd de kans verdiend en ga dan aan de slag.

02-04-2023 18:45

Vik86 +42397

Onervaren trainer.. Spelers wie helemaal uit vorm zijn.. Ik ben nog steeds van mening als iedereen zijn normale niveau zou halen dat we eerste zouden staan..maar het loopt voor geen ene meter.. Nieuwe impulsen zullen goed zijn voor dit team plus meer balans.. We worden aankomende seizoen wel kampioen.. Soms zit het mee en soms zit het tegen..

02-04-2023 18:05

Wobbo +11293

Alles is slap bij Ajax. Flappie stapt niet zelf op want die is nadat hij eerst vond dat hij niet geschikt was er toch wel in gaan geloven maar IEDEREEN weet nu dat hij totaal niet geschikt is voor een leidende rol. Echt in totaal niets. Niemand durft iets te zeggen over het feit dat er totaal 3 vrouwen in de RvC en directie zitten. Want dat staat gelijk aan de doodstraf in de D'66/Groenlinks bubbel. Hier krijg ik overigens ook vrij vaak te horen als ik dit aanstip dat ik van voor de oorlog ben en met mijn tijd mee moet. Alsof tijd iets te maken heeft dat de voetbalwereld in zijn geheel vrouwen geen ene reet interesseert. Ik heb nul problemen met vrouwen die worden aangenomen op posities waar ze de beste voor zijn maar de kans dat een vrouw voor die belangrijke posities binnen Ajax de beste zijn die zijn statistisch 0. Voor elke vrouw die daar interesse voor heeft zijn daar 100 mannen te vinden die ook nog affiniteit met voetbal én Ajax hebben. Dus gewoon een slap beleid bij Ajax dat je niet de beste aanneemt maar zwicht voor de maatschappelijke politiek correcte druk van de kneuzen van D'66 en GroenLinks met hun feministische vrouwen quota's.

Dan een of andere hockey olympier die dan moet gaan bepalen wat professioneel is oid. Slappe hap. Slappe hap Hamstra die werd aangenomen als rechterhand van Overmars die door opper-slappe hap Flappie dan maar tijdelijk als TD aangesteld met stagiaire Huntelaar en zo 100 miljoen door de plee heeft weten te spoelen met enorme miskopen of gewoon veels te hoge bedragen.

Dan nog de aanstelling van de slechtste Ajax trainer uit de historie Darth Alfredus Schreuderus. Die heeft er maandenlang van slapzak Flappie er een enorme pestzooi van weten te maken. Vervolgens komt 1 van de meest geschikste coaches voor het Ajax spel wat we graag zien vrij in de vorm van Peter Bosz maar wie houdt dit weer tegen? Die enorme slappe nerd van een soepstengel Flappie. Want Bosz is nu eenmaal 10x capabeler dan Flappie en daar moet Flappie stiekem van huilen. Dan wordt Heitinga maar voor de leeuwen gegooid die geen bijzondere dingen laat zien met Jong Ajax maar ook geen gekke dingen doet verder bij Ajax 1. Maar ja we zien allemaal wel dat het nu iig nog veels te vroeg is voor Heitinga.

En dan nog de slappe reden om Bogarde weg te sturen. Wat een slappigheid van jewelste. En dan stuur je die enorme slappe hap van een Schreuder weg en dan ben als Flappie van der Slappie nog steeds zo slap als een weekdier om je fout toe te geven om Bogarde terug te vragen. Flappie krijgt gewoon spontane diarree van angst aan de gedachte om aan 1 tafel met Bogarde te zitten om hem terug te vragen en excuses aan te bieden.

Ajax is helemaal naar de gallemiezen geholpen en er is maar 1 remedie en dat is de hele directie en RvC weg, commitee zoals destijds toen met Cruijff formeren met echte Ajacieden. De boel evalueren. De meest geschikte personen op de posities zetten. Er zullen er vast wel wat mensen zijn die wel de beste zijn op hun positie die terug mogen komen. Overmars terug halen, Bosz hoofdcoach.

Maar ja dat gaat niet gebeuren. Waarschijnlijk moet er eerst weer iets extreems gebeuren met zo'n teloorgang onder dat weekdier van een Flappie. Maar zoals het er nu uitziet vinden het supporters kennelijk ook allemaal maar best. Ik hoor hier ook dat gelul van "ach ja zo'n jaar kan je ertussen hebben". Ook slap gelul want als je wel goed vooruit had geregeert dan had je wel overal de juiste mensen zitten, de juiste trainer en een gebalanceerde selectie.

Ik krijg pas weer een glimpje hoop als die Van der Sar opsodemietert.

02-04-2023 18:04

DeWijsneus +25707

Ben blij dat we zondag om 16:45 uur beginnen, dan kan ik eerst nog even goed bezatten in de stad voordat ik mijn stoeltje gevonden heb.

02-04-2023 16:50

TweeBenig2 +16118

Voor de rechtsbackpositie: Timothee Pembélé van PSG. Kost nu nog weinig, maar is in ieder geval beter dan Sanchez en ook beter dan Rensch.

02-04-2023 16:43

MarkP +21671

11 individuen ipv een hecht team.

02-04-2023 16:09

Wayne.M +83

Je speelt gvd gelijk bij, met alle respect, Go Ahead, wtf man, je krijgt bijna een tegengoal omdat vriend Sanchez de bal weer eens verliest..... Taylor moet je gvd banken want die loopt met zijn ziel onder zijn arm...Kudus hoort gewoon op 10 met Alvarez erachter op het middenveld en Berghuis.
Er is totaal geen voetbal en sorry maar van Tadic krijg ik inmiddels toch wel echt een inwaartse erectie.Zoveel ballen als hij verspeelt is niet normaal.
Sanchez is alleen gehaald om Alvarez blij te houden, maar deze man hoort op een korfbalveld thuis of stal em bij fc omniworld maar voetballen kan ie niet.
Wtf is er met Brobbey aan de hand, houding van lik me reet en brengt helemaal nul....de eerste die eruit moet is van de Sar!!!!!

02-04-2023 16:00

Steffenhagen +37822

Gestopt met lezen na de eerste stelling . Allemaal wishful thinking: Ajax komt zwaar tekort , ook als het gaat om individuele klasse ! Wanneer snappen we het nou eens : het gaat niet alleen om technische vaardigheden, maar om zoveel meer wat Ajax dus niet heeft

02-04-2023 15:55

Soccerskins v2 +43285

Ik vond vandaag alleen Taylor en verdedigend gezien Alvarez een sterke indruk maken. Baas en Rulli deden het zo goed als je mag verwachten en de rest gewoon een diepe onvoldoende. Er moet flink doorgeselecteert worden in de zomer.

Vertrek van Heitinga (als hoofdtrainer), Sanchez, Bassey, Wijndal, Klaassen, Berghuis en ik heb twijfels bij Tadic, Brobbey, Timber en Kudus. De laatste drie voornamelijk door hun waardeloze houding tijdens de wedstrijd. Voor Tadic zie ik zeker nog wel een rol weggelegd, maar niet meer als absolute sterspeler en zeker niet als buitenspeler.

02-04-2023 15:32

Orangesoul +5988

Wat heeft Taylor nou laten zien? Zag Alvarez nog meer opbouweren en domineren op t middenveld? Taylor gaf alleen maar balletjes breed zat totaal geen diepgang in. Zie t somber in als Alvarez en Timber weggaan.

02-04-2023 15:38

Soccerskins v2 +43285

Taylor speelde een prima wedstrijd en heeft Brobbey genoeg kansen gegeven. Hij speelde hem een keer of 5 fantastisch in. Als 20 jarige heeft hij Klaassen en Berghuis bij de hand genomen.

Als je vandaag kritiek op Taylor hebt doe je dat om het makkelijkste slachtoffer eruit te kiezen. Zoals dat in het verleden vaak ook met Veltman het geval was.

02-04-2023 15:42

peterVKV +6446

Ja, zo gaat dat. Iedereen lult elkaar na over Taylor. Tadic, Berghuis en Klaassen zijn het echte probleem.

02-04-2023 17:03

LukaLitmanen +81999

Berghuis verkopen slaat nergens op.

Omdat hij nu matig speelde?

Is al heel het seizoen de beste speler met Kudus

Zelfs Kudus speelt al tijdje minder

02-04-2023 17:14

Orangesoul +5988

Als 20 jarige Berghuis en Klaassen bij de hand genomen? Overdrijven is ook een vak! We doen net alsof Taylor een buitencategorie talent is? Zo speciaal is Taylor nou ook weer niet. Als Taylor zo goed is, had hij Ajax wel aan een overwinning geholpen...

02-04-2023 17:39

Ans B +19823

Volledig eens met deze analyse.
Dit Ajax is mentaal te zwak/kwetsbaar om beter te presteren dan ze doen naarmate succes uitblijft, en het ontbreekt aan de juiste balans - mede door keuzes van eerst Schreuder en nu Heitinga - om op puur voetbalgebied oplossingen te brengen voor de speelwijze van vrijwel alle tegenstanders van Ajax: ofwel met hele hoge druk Ajax het voetballen 'onmogelijk' te maken, ofwel met goed georganiseerd verdedigingswerk en lange ballen/snelle uitvallen.

Ajax is veel te makkelijk uit balans te brengen omdat het ontbreekt aan creativiteit van achteruit.
Berghuis kan niet omdat hij niet wendbaar genoeg is, noch grote duelkracht heeft zodra hij weinig ruimte krijgt. Taylor kan het onvoldoende omdat dit niet zijn primaire kwaliteit is. Alvarez heeft het helemáál niet in zijn bagage, en Klaassen heeft wel het inzicht maar niet de techniek om als spelverdediger te fungeren.

Helaas maken noch Schreuder, noch Heitinga keuzes die hier - in potentie - verandering in kunnen brengen. Bijvoorbeeld om te kiezen voor Grillitsch, Fitz Jim, Regeer of Kudus als controleur.
Bij de laatste neem je meer risico op balverlies op een cruciale plek, maar krijg je óók meer creativiteit, onvoorspelbaarheid, wendbaarheid, actieradius en snelheid. Op een aantal punten geldt hetzelfde voor FJ.

02-04-2023 15:21

hetje +2171

Maar welke keuzes kan heitinga maken,om het beter te laten gaan want wat er op de bank zit is niet aanzienlijk beter dan wat in het veld staat. En dat komt door hey verkoop en aankoop belied, het zal niet zo zijn hoor,maar het lijkt of ze niet willen,pffff zit me gewoon op te vreten hier thuis.

02-04-2023 15:26

Ans B +19823

Het aan- en verkoopbeleid kan altijd beter als je puur naar individuele aanlopen kijkt, maar dat er voldoende kwaliteit is staat voor mij zo vast als een huis. Dat je aan kwaliteit hebt ingeboet óók, maar dat kan ook niet anders als je kijkt wie er zijn vertrokken: dat is niet zo maar één op één te vervangen. En al helemáál niet zonder ervaren TD. Tezelfdertijd kan en wil ik ze die verkopen niet aanrekenen, omdat het om absurd hoge bedragen ging. Ik stond en sta nog steeds vierkant achter die beslissingen.

Ik ben vanaf het begin overtuigd van de noodzaak om meer voetbal te brengen van achteruit. En dat kan als je NIET kiest voor én Alvarez én Bassey in de as, noch voor én Alvarez én Klaassen.
Alle reeds genoemde spelers kunnen als 6 spelen en hebben o.a. meer creativeit en/of spelen meer vooruit; Rensch kan als CV spelen en heeft véél meer creativeit, handelingssnelheid en opbouwende kwaliteiten dan Bassey en Alvarez.
Maar als de trainers dat niet eens proberen, hoe kun jij dan zeggen dat wat op de bank zit niet beter is?
Waar kies je voor: méér verdedigende kwaliteit of meer aanvallende, opbouwende kwaliteiten? Beide trainers kiezen voor het eerste, met resultaten zoals vandaag.
Vind je het dan niet het proberen waard om andersom te kiezen? Meer des Ajax' bovendien?

02-04-2023 15:46

hetje +2171

Maar dat heeft rench ook niet waargemaakt dit seizoen, iedereen van wie wij hadden verwacht dat ze het goed zouden doen, gaven/geven niet thuis,en ik ben het met je eens dat de creativiteit totaal zoek is,en ik zie dit niet in de laaste 7 wedstrijden veranderen, het word een hete zomer voor ons Ajax,en ik denk dat er heel veel moet veranderen,en ik hoop dat de rvc en de directie het nu begrijpen want zo word onze club gewoon kapotgemaakt.

02-04-2023 16:20

caspervans +5348

Precies dit. Als je zessen als FJ of Grillitsch op de bank hebt, gooi ze er eens in. Of je hebt een Kudus die voorin te weinig kan betekenen, haal hem dan naar achter. Haal desnoods spelers van Jong of O18 erbij en geef ze een kans. Maar dit is gewoon puur het resultaat van ‘als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. Elke wedstrijd opnieuw weer…

03-04-2023 11:21

shota99 +1081

Volgens mij zijn juist de 'spelpatronen' het probleem. Die zijn zo doorzichtig dat iedere verdediging er wel raad mee weet. Ga eens voetballen zonder patronen.

Ik mis een natuurlijk opportunisme, de drang om te scoren op welke manier dan ook. Fouten afdwingen bij de tegenstander, de 2de bal oppakken en dan gevaarlijk worden etc.

Het hoeft allemaal niet zo in 'patronen'. Een tegenstander flink onder druk zetten is vaak al voldoende voor een scoringskans. In ieder geval veel verrassender dan Bobby of Tadic die z'n kont erin draait en de bal weer niet goed weet klaar te leggen. Dat trucje kennen we nu wel.

02-04-2023 15:14

AINIESTA +44615

Positiespel, voetballend vermogen, combinatievoetbal, het is allemaal is ver te zoeken. En de trainer ziet het gewoon niet. Heitinga niet, Schreuder niet, Ten Hag ook niet. De kracht van het elftal in 2019 was het voetballende vermogen.

02-04-2023 15:13

F Janssen +2193

Graag man en paard benoemen. Wie hebben er dan voldoende individuele kwaliteit?? Ik zie het niet!

02-04-2023 15:08

GAjax31 +16073

Rulli, Kudus, Alvarez, verder kom ik niet..

02-04-2023 15:13

F Janssen +2193

Klopt helemaal!! Rest voldoet niet!

02-04-2023 15:13

GAjax31 +16073

Onze selectie bestaat uit ervaren spelers die het te vaak laten afweten en eigenlijk (deels) doorgeselecteerd hadden moeten worden afgelopen zomer, redelijke jeugdspelers maar geen geweldige talenten en een boel aankopen die niet passen in het spel dat Ajax hoort te spelen. Zet daar eerst een trainer als Schreuder voor en nu Heitinga die ergens onderaan stond met Jong Ajax.. en het resultaat is een seizoen waarin je in elke competitie kansloos bent.

02-04-2023 15:07

RJB1979 +25662

Sorry hoor maar welke individuele klasse?

02-04-2023 15:06

MarkP +21671

Denk dat hij sanchez bedoelt.

02-04-2023 16:43

DanTheMan +554

Eindeloos gebrei rond de zestien. En dan nog de doeltrappen die nergens op slaan.

02-04-2023 15:06

Ajaxfan31183 +16391

Volgens mij is dat heel het seizoen al zo op de eerste 5 wedstrijden na dan .

02-04-2023 15:04

Tadic020 +1887

Omhooggevallen clowns bezem erdoorheen

02-04-2023 15:02

Keizer +30061

Met dit team valt niet te voetballen. Zit geen creativiteit in. Daar zit het probleem.

02-04-2023 15:02

Ajax Mario +1602

De individuele klasse druipt ervan af… of dropen ze net allemaal af? 🤔

02-04-2023 15:02

stefaanovic +2690

Welke klasse.. vergane glory

02-04-2023 15:01

Nummer 9 +1204

Wat voor een individuele klasse ??

02-04-2023 15:01
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.