'Mislintat wilde na afloop transferperiode scoutingsafdeling van Ajax vernieuwen'

door Jesse ter Haar 489

Bron Algemeen Dagblad

'Mislintat wilde na afloop transferperiode scoutingsafdeling van Ajax vernieuwen'

door Jesse ter Haar 489

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Sven Mislintat wilde de scoutingsafdeling van Ajax na de afgelopen transferperiode vernieuwen, zo weet het Algemeen Dagblad te melden. Zondagavond werd de directeur voetbalzaken echter ontslagen dus kwam hij aan dat voornemen niet meer toe.

Dat de voormalig directeur voetbalzaken niet tevreden was over het scoutingswerk binnen de club, dat moge duidelijk zijn. 'Dat volwassen mannen het vertikken met elkaar te vergaderen in het belang van de club die hen betaalt, noemde hij het belachelijkste wat hij in twintig jaar had meegemaakt in de voetballerij', zo valt te lezen over de opvatting van Mislintat. Volgens hem was de scoutingsafdeling van Ajax even zo lang in de tijd blijven hangen.

Zodoende wilde hij de scoutingstak vernieuwen, maar niet voordat hij de transferperiode tot een goed einde zou hebben gebracht. Het verraste Mislintat ook niet dat er vanuit de scouts veel kritiek kwam op de 'solistische werkwijze' die hij erop nahoudt. Om te zien hoe er binnen de club werd gewerkt, voerde Mislintat rond de komst van Benjamin Tahirovic een experiment uit. Hij deelde de interesse van Ajax in de Bosniër met weinig mensen en plots kwam de transfer uit de lucht vallen. Toen hij vervolgens de interesse in volgende doelwitten wel met mensen binnen de club deelde, lagen de namen binnen no-time op straat.

Rond het afscheid van John Heitinga merkte Mislintat eveneens iets op binnen de club, namelijk angst om hem mede te delen dat hij niet langer de trainer van Ajax zou zijn. Zonder twijfel besloot de directeur echter zijn gevoel te volgen en het Heitinga toch te vertellen. 'Dat hij daarmee de invloedrijke zaakwaarnemer Rob Jansen tegen zich in het harnas joeg, nam hij op de koop toe.'

Mislintat, Steijn en Heitinga

Dan is er nog de samenwerking met Maurice Steijn, die met de week of misschien zelfs met de dag minder soepel ging verlopen. Mislintat was van mening dat Diant Ramaj al beter was dan Jay Gorter, terwijl Chuba Akpom als spits volgens hem meer bij Ajax paste dan Brian Brobbey. Georges Mikautadze tot slot, had het volgens Mislintat in zich om zich bij de topscorers van de Eredivisie te voegen. 'Dat de coach van de 110 miljoen die hij herinvesteerde niet snel een collectief kon smeden, deed Mislintat twijfelen.'

Tot slot klonken er de afgelopen tijd verschillende geluiden over het aantrekken van een linksback. Steijn wilde liever Nicolás Tagliafico, terwijl Mislintat het meer zou zien zitten in Borna Sosa. Een dergelijke boodschap bracht Steijn dan ook over aan de pers. 'Wat de Duitser miste in de uitleg van Steijn, was dat hij wel degelijk navraag had gedaan bij Tagliafico, maar op financiële gronden afzag van een hereniging', schrijft men nu. De oud-Ajacied wilde echter niet inleveren op salaris en Sosa zou de helft van Tagliafico en zelfs minder dan Owen Wijndal verdienen. Op die manier hoopte Mislintat orde in de salarishuishouding aan te brengen.

Lees meer over:
Plaats reactie

Vik86 +42397

Het beste is dat de hele directie en de scouting wie er al jaren zijn opstapt.. Anders moet er een onderzoek geeist worden waarom wij zoveel geld kwijt zijn aan zaakwaarnemers!!!..

26-09-2023 19:03

KleineReus +6543

Het was toch al lange tijd duidelijk dat binnen de scouting gigantisch gelekt werd naar de pers en bepaalde personen daar vanaf het prille begin de hetze tegen Mislintat van ammunitie hebben voorzien. Wil je figuren die hun strijd middels de Telegraaf uitvechten in je organisatie hebben? Lozen die achterbakse mensen...en snel.

26-09-2023 18:07

Ajax27 +19213

Het wordt pas geinig over 2-3 seizoenen...
Als blijkt dat de aankopen die nu door de media ALLEMAAL als miskopen worden betiteld, over een aantal maanden gewoon geacclimatiseerd zijn. Nog mooier wordt het dan, wanneer jongens als Sutalo, Sosa, Tahirovic, Mikautadze en Forbs eigenlijk gewoon heel erg goed zijn, en ze stuk voor stuk voor 40-50+ miljoen naar een (sub)topclub in Europa vertrekken.

Beide partijen, zowel Ajax als Mislintat zullen zich dan voor hun kop aanslaan. Ze zullen beide denken... "hadden we maar anders gehandeld. Hadden we maar meer energie gestoken in elkaar te begrijpen, voordat we met onze vernieuwde visie begrepen konden worden.".

Of die potentie eruit gaat komen met Steijn? Daar twijfel ik meer over dan de visie die Mislintat had. Ik denk niet dat je als buitenlandse speler nu naar deze trainer kijkt en denkt, ja wauw... inspiratievolle gast, die gaat me beter maken. Ze zijn in de afgelopen weken al via de media 'geslacht' door Steijn. "niet waar hij om had gevraagd... niet de juiste kwaliteit...blabla...". Ik zou iig een dergelijke trainer niet vertrouwen.

26-09-2023 13:46

Ajax27 +19213

Ouwe logge organisaties waar alles al jaren op een bepaalde manier gaat.
En dan komt er ineens een Mislintat aan die met een Moneyball achtige aanpak een selectie wil samenstellen.

Ik denk dat de ideeen in de basis van Mislintat (bijna) allemaal erg goed zijn... op de lange termijn. Maar op data vertrouwen, naar salarissen kijken, potentiele doorverkoopwaarde, etc zijn een paar facetten van zijn vak.

Waar hij denk ik grandioos de mist in is gegaan is denken dat je in zo'n grote logge organisatie met zoveel nostalgie wel eventjes denkt alles te kunnen veranderen. Mislintat had veel meer in overleg moeten doen, in stapjes zijn visie steeds breder uitrollen. Met mensen praten, om begrip vragen... anderen begrijpen voordat je zelf begrepen kan worden.

Had ie dat gedaan, dan had ie deze transferwindow wellicht 8 mensen uit zijn data gedoe gehaald en 4 normale aankopen die 'men' wel had verwacht. In een aantal jaren had je dan rustig alle mensen binnen de organisatie kunnen laten zien/ervaren hoe we op die nieuwe manier moesten werken.

Mislintat dacht die stappen eventjes allemaal over te slaan en gewoon keihard zijn visie door te drukken. Tjah... en dan gaat het mis wanneer er niet direct resultaat is.

26-09-2023 10:24

Ajax '69 +3855

Goed verhaal, helemaal eens. Grotendeels ook met @Ans B hieronder trouwens.

26-09-2023 11:17

Ans B +19945

Gewoon even een gedachtenspelletje.
Toen Ten Hag in zeer lastige omstandigheden bij Ajax kwam - Nouri, geen Europees voetbal en de selectie die zéér pro Keizer en volop in de rouw was, nauwelijks tijd om de selectie naar zijn hand te zetten - was er bij voorbaat enorme twijfel over deze aanstelling.
Toen het (niet onverwacht) niet direct begon te lopen, voerde de Telegraaf een enorme hetze tegen TH, met - achteraf - volkomen uit hun verband gerukte verhalen, halve en hele onwaarheden.

Op dat moment stond de organisatie bij Ajax nog als een huis. Intern stonden alle neuzen dezelfde kant op, dus niemand haalde het intern in z'n hoofd om zich te laten leiden door die hetze én de onrust bij de supporters.
Maar stel dat ze het wel hadden gedaan - zoals nu bij Mislintat.....
En stel dat dit ontslag op de langere termijn volkomen voorbarig was, omdat bijvoorbeeld blijkt dat Ajax financieel enorm is opgeknapt, en de meeste aangekochte spelers een veelvoud van de aankoopprijs waard zijn omdat ze zo goed presteren.....

Uiteraard mag/mogen de vermeende schimmige transfer(s) niet onvermeld blijven, maar op dit moment is nog onduidelijk of Mislintat iets te verwijten valt c.q. in welke mate, en sowieso - volgens Ajax zelf - niet de reden van het ontslag.
Of de waarheid nu nog boven tafel komt, betwijfel ik, al hoop ik van wel.

Ter info: ik ben een sterk voorstander van de visie en werkwijze van MIslintat.

Of alle aankopen gaan renderen lijkt me niet zo relevant, wel naar welke kant de weegschaal doorslaat. Nu staat alleen vast dat Mislintat - conform de opdracht - financieel gezien heeft gezorgd voor een positief saldo qua transfers, de salarishuishouding sterk heeft verbeterd, en de contracten heeft aangepast qua meer/minder verdienen bij wel/geen CL. Helaas is hij niet meer toegekomen aan zijn voornemen de scoutingsafdeling aan te pakken.
Ook staat vast dat hij onder verre van ideale omstandigheden heeft moeten werken: een niet-functionerende scoutingsafdeling, lekken, geen AD, geen Hoofd Opleiding, een nieuwe voetbalcommissaris, een nieuwe RvC-voorzitter, alleen mogen kopen als er uitgaande transfers tegenover stonden, en - last but not least - een selectie die volledig was uitgeblust én was/werd uitgekleed, terwijl op het moment suprême de trainer een bom legde onder het transferbeleid.

26-09-2023 09:10

Ajax '69 +3855

Goed verhaal, helemaal eens. Grotendeels ook met @Ajax27 hierboven trouwens.

26-09-2023 11:17

behangdelul +32812

Compleet opgejaagd en afgemaakt door de Telegraaf en Veronica inside. Hij heeft geen schijn van kans gehad.

26-09-2023 00:33

layanx +5714

Zoals het AD zegt in de eerste zinnen:

Ajax is een slangenkuil.

25-09-2023 23:33

afcaveenendaal +1966

Jongens, jank niet zo! Het feit blijft dat deze gozer ons op korte termijn alleen maar ellende heeft gebracht! Blijkbaar denken we als Ajax niet op de langere termijn, en terecht! We willen snel verbeteringen zien, wij zijn Ajax, geen we zien t over 3 a4 jaar wel clubje! Gewoon wegwezen en de hele rvc ook! Wonden likken en opnieuw beginnen!

25-09-2023 23:33

niquedegraaff +5292

Onzin. Die bezem door de scouting was nodig en die test van hem was geniaal. Bij onze scouting zit dus ook een giga lek. Iemand die alle info doorverkoop kennelijk. Dat is dan ook de reden waarom andere clubs, zoals PSV ineens achter dezelfde target aan zit. Volgens mij is dat strafbaar. Bedrijfsgeheimen zijn kostbaar goed.

Toen joeg hij ook nog Jansen tegen zich in z'n harnas. En tja, die is onderdeel van kamp maffia de telegraaf. De rest is inmiddels geschiedenis.

De club is doodziek, en Mislintat was bezig dat aan te pakken. Roerde in stinkende open wonden, en moest dus al in september (!!) oprotten van vele ongeduldige, adhoc "supporters" hier die niet naar het grotere plaatje kunnen kijken en nu weer nog steeds roepen dat de club verrot is..

De club blijft verrot als je telkens dezelfde mensen uit dezelfde slangenkuil gaat inzetten. Mislintat was een buitenstaander die de bezem er door aan het halen was. En de "supporters" zijn weer in de stemmingmakerij (lees dat woord nog een keer) van de maffia krant getrapt. De krant die bij die slangenkuil hoort......

26-09-2023 01:13

Koekie87 +21012

Word tijd dat Ajax schoon schip gaat maken. Doesburg en v.d. Zee eruit maar ook al die mensen die constant lopen te lekken naar de Telegraaf. Al die non argumemten zoals wij zijn Ajax en we zien het over 3 a 4 jaar wel allemaal overboord flikkeren. Want tegen die tijd zitten diezelfe pipos er nog die uit eigen belang denken en niet uit het belang van Ajax.

26-09-2023 06:49

ProperFootball +14699

Dit lijkt wel het Mislintat ophemel topic. Natuurlijk heeft de man ook dingen goed gedaan, maar gewoon maar voorbij gaan aan alles wat niet zo goed ging is weer het andere uiterste.

Naast de schimmige toestanden bij de transfer van Sosa (en schijnbaar ook anderen) en het op zijn minst twijfelachtige aankoopbeleid is er nog een belangrijk aspect.

De TD moet niet op de stoel van de trainer gaan zitten. Nooit. Je moet als TD niet aan een trainer gaan vertellen welke van jouw aankopen hij moet opstellen, en het is ook heel erg onprofessioneel om een keeper te vertellen dat hij straks op de bank moet gaan zitten omdat jouw aankoop keep erin moet.

We moeten altijd een voorbehoud maken omdat we zeker op dit moment alle ins en outs nog niet kennen, maar als dit echt gebeurd is, helemaal de manier waarop, dan is het duidelijk waar het gebrek aan vertrouwen binnen de club in de TD vandaan komt, en het ontslag gewoon terecht.

25-09-2023 23:29

MalleEppie +15159

Wel als de trainer een persoonlijke vete aan het uitvechten is met zijn TD. Dan moet je altijd de kant van de TD kiezen want een trainer is een passant, de TD voor de langere termijn. Met Steijn die blijft zitten we dieper in de shit dan wanneer Mislintat was aangebleven.

26-09-2023 00:13

ProperFootball +14699

Onzin, je moet als club bij conflictsituaties helemaal niet altijd de kant van de TD kiezen omdat die er voor de lange termijn is. Bij een conflictsituatie moet je kijken waar het conflict vandaan komt, en iedereen die daar een rol in heeft op zijn verantwoordelijkheden wijzen. Je kiest bij goed bestuur vervolgens de kant van degene die het gelijk aan zijn zijde heeft.

Dus als de TD dingen fout doet of zich misdraagt dan moet je die erop aanspreken en niet de trainer. En vice versa.

Punt is: er is een scheiding van taken. En niet de TD, maar de trainer bepaalt wie hij opstelt. Altijd. Als ie dikke vriendjes is met de TD, maar óók als hij een schijthekel heeft aan de TD. Punt.

Dus als de TD binnen een paar wedstrijden de trainer komt vertellen wie hij moet opstellen, en erger nog, een speler gaat vertellen dat hij de basis uit moet dan gaat ie buiten zijn boekje.

Die 'persoonlijke vete' wordt er nu bij verzonnen (plus het feit dat die van de trainer af komstig is, waarom niet andersom, van de TD?) om te vergoelijken dat Mislintat is gaan briesen dat zijn keeper opgesteld moet worden. Terwijl dat ie dat gewoon niet kan maken, in geen enkel geval. Hij heeft daar niks over te zeggen en hij mag die arme speler daar al helemaal niet de wind van voren over geven. Dat is laakbaar gedrag, wangedrag.

Het kan niet zo zijn dat de TD zijn zin doordrukt. Er is een scheiding van taken, dat is juist met opzet zo geborgd. Jij de lange termijn, hij de korte termijn. Jij de aankopen, hij de opstelling. Jullie mogen overleggen, naar elkaar luisteren, input leveren, het eens zijn, het oneens zijn, maar de beslissingsbevoegdheden blijven hetzelfde: de TD bepaalt of de aankoop er komt (naast de directie want: veel centjes), de trainer bepaalt wie er wordt opgesteld.

Rookwolken over "persoonlijke vete" opwerpen om buiten deze keiharde basisstructuur van taken om te gaan is een zwaktebod.

Als je als TD vindt dat de trainer met opzet zijn best niet doet en een persoonlijke vete aan het uitvechten is, dan ga je naar de directie en kaart dit bij hen aan. De directie besluit dan wel of de trainer bewust een wanprestatie levert / saboteert of niet, en zal het afhandelen.

Echt, een TD die over de opstelling wil gaan of spelers vertelt dat ze naar de bank moeten, het kan gewoon niet, nooit niet, in geen enkel geval niet. Klaar.

26-09-2023 00:32

Dumoulin +833

Hij wilde veranderen

Zij die zich bedreigd voelden begonnen te lekken zou ik denken Ze zochten ook steun bij vriendjes Ook die aanschoven aan praattafels. Ze sruurden berichten over corruptie de wereld in Denk dat als dat zo was dat ze dan wel effe het rapport hadden afgewacht Scheelt 3 jR salaris uitbetalen

Wat we uit moeten zoeken is of wat ie wilde ( innoveren scouting ) bij Ajax ook echt nodig is Want dan moet t er alsnog van komen Dan moet er iemand komen die dat gaat uitvoeren

Sven w las wellicht te snel, raakte geïsoleerd en kreeg de balans van het team niet in één transferwindow voor elkaar. Dat is m opgebroken Maar de goede ideeën - als hij die had - daar moeten we mee verder

25-09-2023 23:24

Spielmacher +10766

Best goede ideeën van Sven. Ben best benieuwd wie het besluit over zijn ontslag heeft enomen en wat daar de concrete reden voor is. Vermoed dat er van de zes aankopen zes zullen slagen, geen al te slecht percentage. En over Ramaj zou hij best wel eens gelijk kunnen hebben, Gorter heeft geregeld goede (reflex)reddingen, maar is evenzo vaak (mede)schuldig aan tegengoals.

25-09-2023 23:11

staaf6 +145

Ik zal niet beweren dat Mislintat alles goed heeft gedaan, achter al zijn aankopen staan nog vraagtekens en geen rechtsbuiten halen en je enige echte rechtsbuiten vervolgens nog laten vertrekken, was natuurlijk gewoon een grote fout! Maar dit bericht geeft voor mij toch wel een wat ander beeld. Mislintat heeft structuur en verbetering proberen aan te brengen in het salarishuis en de organisatie, want als ik het zo lees, is het één grote teringzooi en slangenkuil. Ik vraag me dan ook af of zijn ontslag wel een juiste keuze is geweest.

Maar Steijn moet sowieso ontslagen worden. Hij heeft de afgelopen weken bewezen niet capabel te zijn als trainer voor een club als Ajax. Daarnaast staat hij niet meer onbevooroordeeld tegenover de spelers/selectie; de aankopen van Mislintat zullen lager in zijn pikorde staan. Dus Steijn out en een nieuwe “blanco” trainer voor de groep zetten!

25-09-2023 23:10

carlo30 +115

straks blijkt zeker ook dat de oude spelers sven z'n ontslag hebben geliked omdat steijn ze tegen sven heeft gekeerd zodat hij z'n eigen positie langer kan behouden

25-09-2023 23:05

MalleEppie +15159

Joh die spelers zagen de bui al hangen, Brobbey Berwijn en Berghuis wisten dat zij de volgende waren die eruit waren gevlogen. En terecht, overigens. Gestoorde salarissen voor wat ze brengen.

25-09-2023 23:19

Mv9494 +16639

grappige is dat geen enkele nieuwe speler die post heeft geliked. Dus niet iedereen heeft een hekel aan Sven zoals sommigen doen vermoeden. Alleen de mensen die geen reet presteren, zoals Bergwijn de grootste miskoop

26-09-2023 03:30

MalleEppie +15159

Het zijn ook alleen de zaakwaarnemers van zulk soort spelers die een hekel aan Mislintat hadden, hmm hoe kan dat nou komen? Mislintat wilde schoon schip maken maar heeft onderschat hoe types als Rob Jansen en Guido Albers vrijwel overal in de Nederlandse voetbalwereld invloed hebben. Rob Jansen kan zelfs langskomen bij de Telegraaf om te komen zeggen dat die man er niets van kan! Hoezo belangenverstrengeling, echt woestmakend hoe die man kapot is gemaakt.

26-09-2023 08:17

JariJari +15265

Dus duidelijk wat er gebeurt is. Sven wilde alles opruimen maar is zeer politiek geruimd door incompetenten die hun positie verdedigden. Met die incompetenten zitten wij nu dus opgescheept en onze enige competente hebben we verloren. FUCK!

Je komt alleen ver bij Ajax als je smerige politieke spelletjes speelt.

25-09-2023 22:35

Haarlemmer +20629

Vind het niet bijster competente spelers die gehaald zijn ...

25-09-2023 22:44

JariJari +15265

Denk dat dat wat over jou zegt. Voor her eerst sinds Overmars dat er weer goed aankopen werden gedaan. Vorig jaar zomer was het dieptepunt met Bassey, Brobbey en Bergwijn. Zoveel geld verbrand.

Gelukkig heeft Sven Bassey ongedaan weten te maken. Verder zijn zijn aankopen eenvoudig voor meer door te verkopen (wellicht met uitzondering van Avilla, dat leek mij wat veel) en is het salarishuis enorm verlaagd.

Jammer dat hij zn werk niet mag aannamen, is erg nodig. Om te beginnen het scoutingapparaat opruimen, wat een troep zit daar nu.

26-09-2023 01:38

brullie +7046

@Haarlemmer
Eens, wat loopt er nu helemaal rond? Ik heb op Forbs na in geen 1 speler talent ontdekt. Individueel hadden ze iets moeten laten zien maar zag 0.

26-09-2023 06:53

JariJari +15265

Satulo, Mikautadze, Akpom, Tahirovic, vd Boomen, Mannsverk en Sosa zijn prima

Medic is een prima backup, Ramaj is lastig te beoordelen maar lijkt alleen niet te spelen omdat Steijn Mislintst kapot wilde maken.

Gaaie en Avilla twijfel ik erg aan. Ik denk NL dat Sanchez onderschat werd (dus gehouden kon worden ipv Gaaie) en Avilla leek mij erg duur voor wat het is.

Maar ja, net als jij heb ik de nieuwe spelers bij Ajax zeer weinig zien spelen, we zijn immers net begonnen. Nu concluderen dat de spelers het niet zijn is in ieder geval gestoord voorbarig.

26-09-2023 12:45

Georginho14 +1294

Idd zonde van die naam.

25-09-2023 22:54

Saudara +7065

Ik ben echt blij dat die Duitser is opgedonderd. Laat Ajax achter met een kut trainer en een in disbalans zijnde selectie. We missen ervaring bij de aankopen, leiderschap en gogme.

25-09-2023 23:15

Babangida83 +23935

Ik vind het ook jammer dat we niet Steijn maar Mislintat er uit hebben gezet. Ik denk wél dat Mislintat een paar beginnersfouten heeft gemaakt die je bij een club als Ajax niet moet maken. Maar hij was wél iemand die je om een boodschap kon sturen en wars was van politiek.

Ik had hem graag omringt met Klaas-Jan, zodat ze gezamenlijk de besluiten zouden nemen. Tevens verwacht ik van een TD dat hij het gekozen beleid uitvoert en niet zomaar van beleid wisselt. Hoe kun je als Ajax-zijnde ineens 12 aankopen doen? En zonder iemand die er echt direct staat. Dat is absurd en past helemaal niet bij onze filosofie van jonge spelers inpassen.

We hebben zelf jonge spelers, we kopen nog een aantal jonge spelers met potentie en een aantal gerichte aankopen die al die jonge spelers als kapstok kunnen dienen.

Dus ik zou dit ontslag zsm ongedaan maken, nu het nog kan.

25-09-2023 22:13

JariJari +15265

Ik ben bang dat het niet kan 😞

En dat betekent dat we voorlopig naar de tering zijn. De NL media en de incompetenten in de Ajax structuur hebben gewonnen. Ajax is voor jaren naar de tering.

25-09-2023 22:37

Dusbaba +15418

Ik voeg nog even een stukje toe uit dat artikel.

"....Mislintat werd geraakt. Zeker toen hij vanuit onverwachte hoek werd beschoten. In Sittard opende Maurice Steijn de aanval, een paar uur nadat Mislintat voor de trainer het verwachtingspatroon naar beneden had bijgesteld. ,,We hebben onze ideeën neergelegd, maar Sven heeft andere keuzes gemaakt. Kwaliteit? Dat zal moeten blijken’’, stelde Steijn....."

25-09-2023 21:51

Zeeuwsejood +17

Oke zeg dat stein de volgende is is die de laan uit wordt gestuurd wie zien jullie dan als opvolger om dit stuurloze elfral te kunnen redden

25-09-2023 21:30

Dondy +1877

Zucht ik doe het wel

25-09-2023 22:12

Torcida +5772

Marcel Keizer.

25-09-2023 22:36

JariJari +15265

Mislintat. Enige goede optie.

Hele RvC eruit en Mislintat carte blanche. Niemand anders bij Ajax heb ik recent enig teken van competentie zien geven, enig teken van niet lekken, enig teken van handelen IN HET BELANG VAN AJAX en niet voor zn eigen hachje.

25-09-2023 22:38

Epiret +4417

Uit dit verhaal wordt wel duidelijk dat Steijn 0,0 % loyaal is geweest met degene die hem heeft aangesteld (Sven dus). Dat zegt iets over zijn karakter, helaas niet positief.

25-09-2023 21:29

JanTa +15859

En terecht. Die gokker heeft voor 115 miljoen aan rotzooi geleverd.

25-09-2023 21:36

Epiret +4417

Beetje kort door de bocht, Jan.

25-09-2023 21:50

AjaxCitizen +2163

Hoe kunnen we dat nu al weten als die spelers nauwelijks kansen krijgen zoals Mikautadze en Akpom? Die zullen het echt niet slechter dan Brobbey hebben gedaan.

Steijn wisselt elke week van basiself en brandt na elke wedstrijd wel weer een eigen speler af. Dat is echt bevorderlijk voor doorgroeien naar een vaste opstelling, het verhogen van het vertrouwen in het team etc...

25-09-2023 21:51

JariJari +15265

Je bent gestoord. Hij heeft enorm veel geld binnen gehaald door troep te verkopen. Vervolgens heeft hij in de toekomst geinvesteerd ipv simpel populaire namen halen die het publiek NU blij maken.

Helaas is "de toekomst" niet de 2 weken geduld die Ajax supporters hebben. Met zo weinig geduld ga je nooit wat bereiken.

Ze hadden hem moeten laten zitten, het scouting apparaat vernieuwen en zn enige fout tot nu (Steijn) opruimen.

Nee ze ontslaan hem. Gvd ik ben echt enorm boos en verdrietig. Nu is Ajax voor jaren naar de tering. Te veel verraders in de organizatie die zichzelf belangrijk vinden enAjax niet.

25-09-2023 22:42

StilleGenieter3414 +164

100% mee eens!

25-09-2023 23:23

Schip +23522

Iedereen, analisten, oud Ajacieden, (alle) media, ledenraad vindt het onbegrijpelijk dat Mislintat maar zijn gang mocht blijven gaan met matige en dure aankopen en dat er geen controle of stop plaatsvond.

Iedereen, behalve natuurlijk een groep op AS, die het graag nog verder door had willen laten gaan. En maar wijzen naar de Telegraaf en de boze media. En Lenderink natuurlijk. Want een financieel directeur die 115 mj toestaat, na een financieel rampjaar waarin net wat minder werd uitgegeven en zonder dat CL is behaald, moet wel onredelijk stug zijn. Of zo.

Begint gewoon de vormen aan te nemen van een cultclubje dat binnen AS een eigen waarheid maakt en dat oplegt aan de rest.

25-09-2023 21:26

MalleEppie +15159

Voor de miljoenste keer, als die analisten en oud Ajacieden maar een greintje verstand hadden van een voetbalclub runnen, zaten ze nu niet aan de talkshowtafel maar verdiende ze een veelvoud bij een club met een serieuze functie.

25-09-2023 21:27

Johan4ever +10914

@malleeppie

Voor de miljoenste keer als je maar een paar doelen in je leven had gesteld! Dan had je nu niet op AS zoveel onzin hoeven uitkramen...

25-09-2023 23:22

rich67 +6685

Kan Mislintat aub weer terugkeren?

25-09-2023 21:23

Sjakio +2379

Het zou toch geweldig zijn als zijn aankopen gaan renderen....

25-09-2023 22:04

afcaveenendaal +1966

Jongens jank niet zo, het feit is dat hij op kort termijn de club niks bij heeft gebracht, langer termijn denken we als Ajax blijkbaar niet, en terecht! Wij zijn Ajax geen we zien t over een jaar of 3 a 4 wel weer clubje, fuck off. Opzouten en de hele rvc ook eruit. Wonden likken en op nieuwe beginnen!

25-09-2023 23:27

Aldek +5092

Maar gelukkig blijven Eringa en Steijn zitten..

Club is verrot tot op het bot ( alweer)

Gaan ze het ooit leren? 🙈🙈

25-09-2023 21:12

Chadd +7759

Gaat het onderzoek naar deze charlatan eigenlijk nog door?

25-09-2023 21:08

artreyu10 +1246

Hoe weet jij zo zeker dat hij Charlatan is.
Ik hoop dat het doorgaat en vooral voor hem zelf.
En dan blijkt het dat er niet veel aan de hand is.
Dit zogenaamde nieuws is een een tweetje tussen Telegraafven Steijn.

25-09-2023 21:22

rich67 +6685

Hoop aannames

25-09-2023 21:26

Mv9494 +16639

Chadd, je doet je naam wel eer

26-09-2023 03:34

Silentskill +2860

Dit is eigenlijk ook zoals ik het zie. Ik had (en heb nog steeds) het idee dat Sven de goede dingen aan het doen was. Lees:
- dure overbodige spelers lozen op een zo prettig mogelijke manier (Tadic, Klaassen, Bassey, Alvarez). Dus het salarishuis gezonder.
- investeren in jonge talentvolle spelers die op basis van data voor de toekomst van meerwaarde konden zijn. Data gedreven werken is gewoon de toekomst.
- organisatie beter neer zetten. Daarmee bedoel ik de jeugdopleiding, scouting

Maar ik denk dat Sven niet besefte dat hij de sterke machten binnen de club (invloedrijke zaakwaarnemers, oude ego's, kranten) tegen zich in het harnas joeg.
En uiteindelijk een lichtgewicht als hoofdtrainer aanstellen die niet de druk niet aankan en daarom voor zijn eigen hachje kiest ipv voor het team (elftal / de td / de club).

Ik weet zeker dat Sven als hij weer op een andere plek terecht komt weer een goede organisatie en team gaat neerzetten.

25-09-2023 20:50

Indy2 +15254

Wat is het trouwens voor signaal naar de nieuw aangetrokken spelers dat Mislintat is ontslagen? Degene die je aangetrokken heeft is ontslagen omdat hij de verkeerde spelers heeft aangetrokken. Wat doet dit met die spelers?

Nogmaals: waarom is Steijn niet ontslagen? W A A N Z I N

25-09-2023 20:46

MalleEppie +15159

Klerry Hunstra (voorheen Hamstelaar de inside) op Twitter:

''Sven gaf aan de scouting door welke targets hij voor ''positie x'' op het oog had.

Deze scouts gaven dan bij hun bevriende NL'se zaakwaarnemers de targets door zodat ze snel mandaat voor NL konden pakken

Sven schakelde in die gevallen door''

Ben echt sprakeloos, laat tot je doordringen hoe doodziek deze club is..

25-09-2023 20:43

ElSandrini +18198

Ik ook, gaat een beerput die zn weerga niet kent..... als alles klopt hadden er 2 moeten blijven. Mislintat en Geelen.
De rest incl scouts eruit

25-09-2023 20:46

IRBaboon +6852

Als dit waar is dan moet er grondig gezuiverd worden.

25-09-2023 20:54

MalleEppie +15159

Gaat niet gebeuren met Kroes.

25-09-2023 21:16

rafael32 +982

De grootste fout is natuurlijk het maken van scout tot TD, die vervolgens moet gaan beslissen over zaken waar hij geen enkele kwalificatie voor bezit. Hoe moet hij weten wat een goede trainer is? De man is een scout. Hij moet hij weten hoe spelers onderling renderen, hij is geen trainer.

Als je denkt dat hij een goede scout is, waar ik zelf grote twijfels bij heb, dan maak je hem hoofd van de scouting of zo. Maar je laat hem geen trainers aantrekken en spelers kopen. Hij moet spelers voordragen, waarnaar mensen met de juiste technische inzichten bepalen of die binnen de voetbalvisie van Ajax passen in onderlinge samenspraak met de trainer.

We zitten nu met vele spelers opgeschept die a) niet goed genoeg zijn, en b) niet passen binnen de voetbalvisie van Ajax.

25-09-2023 20:43

Silentskill +2860

Hij was al TD he

25-09-2023 20:51

rafael32 +982

Dat een andere club die fout maakt, betekent niet dat wij die moeten herhalen.

25-09-2023 20:58

MalleEppie +15159

Kijk voor de grap even hoe Stuttgart het doet.

25-09-2023 21:25

Jariiii +22184

Ik was blij met zijn komst en zijn eerste wapenfeiten (de verkoop van Bassey en andere spelers) bevestigden dat alleen maar. Vond hem prettig overkomen, hoorde hem zinnige dingen zeggen. Hij haalde spelers die ik niet allemaal kende maar waarvan de motivering om ze te halen goed was. Zijn grote (en misschien wel enige) fout was dat hij een te lichte trainer haalde. En hij was bereid die fout snel toe te geven en ernaar te handelen maar werd daarin teruggefloten.

Ik snap oprecht nog steeds niet waarom hij het veld moest ruimen. Of nou ja, dat snap ik natuurlilk prima: voor de buitenwereld, puur symbolisch, moest er iemand sneuvelen, en dat moest dan maar die rare Duitser zijn die niet onverdeeld populair was binnen de club, bij de achterban en in de media. Waarom men dan niet voor de trainer koos, die de ploeg niet aan de praat kreeg en dus ook de kwaliteiten van de door Mislintat gehaalde spelers aan het licht kon brengen, mag Joost weten. Het is de zoveelste verkeerde keuze, de zoveelste bizarre stap die Ajax in de afgelopen jaren heeft genomen. Ik vind het doodzonde dat Mislintat weg is, had graag gezien dat hij de tijd had gekregen om neer te zetten wat hij voor ogen had.

25-09-2023 20:39

Hersenspinsel +8199

Het is duidelijk dat Twentse Jantje zelf onder 🔥 kwam en hij met een typische defensieve actie kwam.

25-09-2023 21:04

Dusan Tadic +695

Het is trouwens wel echt zonde dat we de man met een visie (of je het er nu mee eens was of niet, hij had een visie waar hij met de selectie/scouting heen wilde) weg moet terwijl degene zonder visie (dat hebben we met zijn alle kunnen zien op het veld of je het nou leuk vind of niet) mag blijven zitten.

25-09-2023 20:36

GNBL +90119 moderator

Aankopen kan je nu nog niet afschrijven. Ik dacht eerst ook dat Forbs er vrij weinig van kon, maar die jongen heeft in de afgelopen twee wedstrijden betere dingen laten zien dan Bergwijn in een halfjaar tijd. We moeten het hoe dan ook met deze spelers gaan doen, dus spreek vertrouwen uit. Stel een trainer aan die spelers beter maakt en ze niet na elke wedstrijd de grond in boort.

25-09-2023 20:35

Yeshyeshyall +10975

Het zit goed mis binnen Ajax.
Ik weet niet of ik Mislintat goed vond, lastig te beoordelen. Ik was kritisch op de vele namen van wie je nog maar moet zien of ze ook een stap hoger aankunnen en ik vind dat er een creatieve middenvelder had moeten komen. Rechtsbuiten kun je achteraf misschien van zeggen dat Mislintat dat met Forbs nog niet zo slecht heeft gezien. Al is het apart om een speler te halen voor een andere positie dan det ie gewend is, zelfde met Akpom.
Wat me wel duidelijk is is dat Ajax door en door verrot is van binnenuit. Ik hoop dat er snel stappen worden gemaakt maar dit gaat vrees ik nog lang duren. Wat een genante vertoning

25-09-2023 20:33

Indy2 +15254

In de regel zijn het achterbakse knoeiers die deze wereld regeren, en dat is zeer zeker ook het geval bij Ajax. Met grote uitzondering komt er bij toeval een kundig iemand achter het stuur. De beschaafden onder hen redden het never nooit.

25-09-2023 20:33

El Mas Mejor +924

Ik heb Akpom nog op niks kunnen betrappen waarmee 15 miljoen gerechtvaardigd zouden zijn.

25-09-2023 20:33

GNBL +90119 moderator

Hij heeft ook pas 90 minuten gespeeld in Ajax 1.

25-09-2023 20:33

Mv9494 +16639

en op rechtsbuiten

26-09-2023 03:40

Devid87 +3535

Oftewel weggepest door Maurice en het bestuur. Schandelijk.

Maurice heeft dus duidelijk alleen uit eigen belang gehandeld.

25-09-2023 20:29

ElSandrini +18198

Mocht dit verhaal 100 procent kloppen dan besef ik me dat we een heel heel groot probleem hebben...
Groter dan we in onze stoutste dromen kunnen bevatten

25-09-2023 20:29

Dizo +795

Persoonlijk had ik liever gehad dat Steijn het eerst eruit gezet werd. Dit was wel een misrekening van Mislintat. Persoonlijk vond ik Mislintat best positief. Zijn keuze was jonge spelers binnenhalen die met goede begeleiding kunnen verbeteren en hij dacht in Steijn de coach gevonden te hebben die dat kon. Maar neen helaas.

25-09-2023 20:28

derdehelft +1188

Ik blijf erbij dat het een foute keuze is geweest om Sven te ontslaan. Hij heeft teveel mensen tegen het zere been geschopt bij zijn beoogde transformatie van het elftal en de organisatie, wat broodnodig was. Helaas heeft hem dat de kop gekost.

25-09-2023 20:25

ElSandrini +18198

En nu zijn we weer stuurloos en alle andere nitwitten blijven zitten incl de grootste flop ajaxtrainer ooit.... zelfs Alfredo was beter

25-09-2023 20:30

derdehelft +1188

Exact. Niemand die de voetbalvisie bewaakt, die ligt nu in de handen van Van Halst en Steijn...

Straks wordt Steijn de laan uit gestuurd en dan moet de TD een nieuwe trainer aanstellen. Oh wacht, die hebben we niet. Een doffe ellende, en we blijven maar aanmodderen.

25-09-2023 21:10

AjaxHoorn +32989

Ik zie het niet op middellange termijn goed komen. Machtspelletje na machtspelletje zoals we het gewend zijn.

25-09-2023 20:25

Geus +4769

Dan had Sven vast geen draagvlak onder de scouts. Blijven we lekker elkaar negeren en gaat er niets veranderen op deze manier. Stelletje kleuters die niet met elkaar willen praten. Kunnen wat mij betreft ook oprotten… Alles en iedereen die de club niet op 1 heeft staan moet weg!!!

25-09-2023 20:24

Merrick +6783

Als Mislintat een andere coach had aangesteld, die wel het Ajax voetbal propageert, had iedereen er nog gezeten.

25-09-2023 20:24

Rockanje23 +37099

Dat is zijn grote fout geweest. Had Ajax nu 15 uit 5 gehad was er niks aan de hand geweest. Maar dat is de voetballerij. Gaat het goed met het eerste, gaat het goed met de hele club. Presteert het eerste niet, dan deugt er niks meer

25-09-2023 21:03

Elayais +5073

Net als zijn werkwijze tot nu toe, klinkt dit allemaal eigenlijk heel goed. Het is algemeen bekend dat een aantal van de scouts (Hans van der Zee is hierin volgens mij een belangrijke dissonant) niet met elkaar door één deur kunnen en niet met elkaar willen overleggen. En her-organisatie hiervan is dan ook dringend nodig.

Verder kan ik geen oordeel geven over Steijn vs. Mislintat omdat ik de achterliggende waarheid niet ken. Het neigt ernaar dat Steijn meer lekt en de waarheid verdraaid om alles in zijn voordeel te krijgen dan dat Mislintat dat deed.

Waar Mislintat daarentegen wel over de scheef gaat is het willen bepalen wie er speelt, dat moet volledig bij de trainer liggen en mag niet door een TD bepaald worden. Net zoals dat en trainer nooit zou mogen bepalen wie er gehaald wordt, wel mee in overleg en aangeven welke posities en zelfs eventuele spelers, maar niet meer.

En als er iets klopt van het feit dat Mislintat als een malle tekeer is gegaan, of tegen een Gorter heeft staan schreeuwen, etc., dan is dat wel erg kwalijk.

Dat er geen draagvlak binnen Ajax was lijkt mij duidelijk, maar dan is de vraag, is dat omdat men het beste met Ajax voor heeft, of omdat men bang is zijn eigen pluche kwijt te raken? Veel van de dingen die Mislintat deed leken heel logisch en waren goed onderbouwd. Kunt je afvragen of Ajax nog Ajax was, er zijn spelers gehaald op posities waar je prima jeugd naar voren had kunnen schuiven (Mannsverk kan een heel groot talent zijn, maar als je Vos hebt, heb je dan een ander talent nodig op dit positie?). Als er ervaren spelers waren gehaald, ok, maar er zijn onbekende spelers gehaald die het zelf ook nog maar moeten laten zien, dus laat het dan aan de jeugd.

Maar goed, ik vind het erg lastig om te zeggen of er goed aan gedaan is Mislintat eruit te gooien, hij was vrij radicaal, maar dat is niet altijd slecht. Tegelijkertijd ken ik de echte ins-en-outs ook niet en dan is het lastig om te beoordelen of Mislintat de man uit de media was, of wellicht een compleet ander figuur binnen de organisatie.

25-09-2023 20:24

MichelAngelo66 +22258

Voortvarend was zeker van toepassing op Mislintat. Dat is niet slecht. Het wakker schudden van de scouting kan zomaar erg nodig zijn. Dat weet ik op zich niet. Het lijkt mij dat er al jaren niet echt veel naar geluisterd werd naar ze. Overmars deed ook alles solo. Dat is niet goed. Dus verbouwen van de scouting lijkt me prima.

Wat me echter bekruipt is het gevoel dat Sven graag zijn bedrijf in de scouting wilde verweven. Dat vind ik dan weer slecht. Puur om dubbele agenda te vermijden en niet omdat er een enkele data toegevoegd mag worden.

Ik zie nog altijd veel meer in een Technisch Hart maar dan met duidelijke taakbesvhrijving en respect. TD, hoofd scouting, hoofd jeugd met op de tribune RvC en coach van het moment.

25-09-2023 20:09

AJAXINMYHEART +21958

Ze hadden beter Maurice kunnen ontslaan, dan Sven.

25-09-2023 20:08

AjaxHoorn +32989

Je wordt nu als gek weg gezet waarschijnlijk. Helaas.

25-09-2023 20:11

AJAXINMYHEART +21958

Als een nog grotere gek het tegen mij zegt, heb ik er vrede mee.

25-09-2023 20:13

AjaxHoorn +32989

Ook waar.

25-09-2023 20:24

Zlaat +2419

Wat een verstandige plannen allemaal. Ik heb nu al heimwee. Denk dat hij niet zo handig was in de communicatie naar de mannen die hem hadden moeten steunen, maar vind toch wel dat de verkeerde het veld geruimd heeft.

25-09-2023 20:07

The Future +5590

Tsja, nagenoeg al zijn aankopen denken daar anders over. Die waren hartstikke blij met Mislintat en kozen speciaal voor hem. Alsof ze bij FC Mislintat kwamen spelen in plaats van Ajax.

25-09-2023 20:09

Zlaat +2419

Ik vond dat wel een positieve bijkomstigheid, dat ze gretig en dankbaar binnenkwamen.

25-09-2023 20:26

The Future +5590

Ja, maar wel richting Mislintat voornamelijk, minder tegenover de club.

25-09-2023 21:39

Robertini +39549

'Dat volwassen mannen het vertikken met elkaar te vergaderen in het belang van de club die hen betaalt, noemde hij het belachelijkste wat hij in twintig jaar had meegemaakt in de voetballerij'

Dat ben ik wel met hem eens, professioneel zijn of oprotten.

25-09-2023 20:04

ElSandrini +18198

Maarja nu zitten die sukkels er nog en als ik het goed begrijpt durft niemand slecht nieuws te brengen..
Zo gaat dat bij een miljoenen organisatie...

Eringa, hockeyer, v Hlast opsodemieteren NU

25-09-2023 20:33

Robertini +39549

DIt is volgens mij al jaren zo, bizar dat dat zomaar kan. Hans van der Zee en Michel Doesburg moeten met elkaar gaan zitten of weg. Overigens had Vd Zee ook ruzie met Veldmate, dus lijkt hij het probleem te zijn.

25-09-2023 21:28

ShiekTakTiek +5985

Je kan zeggen wat je wilt over Sven maar hij heeft ook veel dingen goed gedaan. In korte tijd rotzooi eruit gewerkt, salarishuis omlaag, met de middelen die hij had (lees: geld maar vooral tijd die hij nodig had omdat hij moest wachten met bepaalde aankopen). Man die zegt waar het op staat en daar lijkt het al tijden aan te schorten binnen Ajax.

Dat verhaal van de scouts onderling is ook te belachelijk voor woorden. Vraag me af of dat niet een van de redenen is geweest dat Sven “met niemand samenwerkt”. Die ziet gewoon dat het incapabele mensen zijn waarmee hij niet wil samenwerken.

Ook zo’n Steijn met zijn rare opstellingen. Vind het wel mooi dat hij (blijkbaar) de trainerskamer is binnengelopen om te vertellen dat Gorter niet kan. Op een paar leuke reddingen na is dit 1 brok onrust. Maakt veel fouten en dat gaat je de kop kosten. Kan volgens mij ook geen defensie neerzetten en straalt niks uit.

Stond niet voor niks op de nominatie om verhuurd te worden. Ik ga aandachtig naar Ramaj kijken zo.

25-09-2023 20:02

Dusan Tadic +695

Eens met de topreactie.

Ik vond Sven echt een heerlijke vent. Hij leek van te voren goed op de hoogte en waar en hoe te scouten. De dure jongens eruit, die zeker voor dat geld te weinig presteerde. Nieuwe veelbelovende talenten met potentieel. Logische contracten en er zo voor gezorgd dat het salarishuis onder controle is. Hij had aankomende winter of zomer Brobbey, Berghuis en Bergwijn verkocht en dan was de selectie echt op orde gebracht en geen belachelijke salarissen meer. Ik heb echt het idee dat Sven het beste met Ajax voorhad meer dan menigeen denkt. Hij leek meer Ajacied dan alle ‘echte’ Ajacieden die altijd van de zijlijn roeptoeteren. Ik denk echt dat als hij de tijd had gekregen er echt een fantastisch team en selectie van had weten te maken. Ik vind het enorm jammer dat hij weg is en ben bang wat de toekomst brengt. Ik ga hem missen. Echt een cultheld. Bedankt Sven de DataDuitser!

25-09-2023 19:57

hoolimike +2459

Liever topspelers met een top salaris die meedoen in de top dan een elftal B spelers met een laag salaris.

25-09-2023 20:03

Dusan Tadic +695

Dus jij vond Tadic nog top? En Bergwijn en Klaassen?

25-09-2023 20:04

hoolimike +2459

Nee, maar wil je meedoen om de prijzen heb je topspelers nodig en die vragen nu eenmaal een top salaris. Nu heb je lage salarissen en sta je 14e. Wat heb je liever?

25-09-2023 20:20

Dusan Tadic +695

Als je een Tadic kon halen van Southampton, dan altijd doen. Wie zou je willen halen dan? Je hoort nu Isco werd aangeboden… ja vind je het gek, die kan het niet meer belopen en komt nergens aan de bak. Wil je dat soort dure ‘topaankopen’?

Daarnaast is het, het belangrijkste waar je staat in mei en niet in september.

25-09-2023 20:23

Mitchjo +6214

Dat we 14e staan ligt vooral aan de trainer

25-09-2023 20:24

ElSandrini +18198

Dan moet je bij tante susan zijn of bij het Topduo Hamstra/Huntelaar die er vorig jaar een puinhoop van hebben gemaakt waardoor we 3e werden en geen CL hadden.

25-09-2023 20:34

Jww +2393

Doet mij denken aan de JC revolte. JC wilde ook de hele boel omgooien en kreeg toen de dolk van MvB.

25-09-2023 19:51

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25424

Mislintat vuile rat

25-09-2023 19:51

Bruno04 +15799

Dit wilde Sar uiteindelijk ook doen samen met Sven. Mede doordat de kop van Sar werd geeist is er voor Sven wat draagvlak verdwenen.

Maargoed na Sar out Mislintat out zitten we nog steeds met 2 scouts die niet praten 😂😂

Dat emotioneel om koppen roepen schiet je geen zak mee op.

Wat heb je er nu aan om Mislintat te laten gaan buiten of het een goede keuze is. Hij hoeft tot de winter niks te doen.

En dat er in heel Ajax niemand aanwezig is die alles bij elkaar kan brengen is ook lachwekkend.

Iedereen doet of Sven een enorme eikel is maar zo komt hij op mij niet over. Wel iemand die zegt waar het op staat. Maar goed dat is gissen want ik ken hem niet persoonlijk.

25-09-2023 19:49

BackInBlack +14551

"Dat volwassen mannen het vertikken met elkaar te vergaderen in het belang van de club die hen betaalt, noemde hij het belachelijkste wat hij in twintig jaar had meegemaakt in de voetballerij"

Daar had Sven wel een punt

25-09-2023 19:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.