Haller ziet situatie Ajax: 'Moment om verantwoordelijkheid te pakken en juiste keuzes te maken'

door Brent Tomassen 45

Bron Ajax TV

Haller ziet situatie Ajax: 'Moment om verantwoordelijkheid te pakken en juiste keuzes te maken'

door Brent Tomassen 45

Bron Ajax TV

Brian Brobbey en Sébastien Haller hebben genoten van de tijd dat ze teamgenoten waren in Amsterdam. Tijdens Ajax - FC Utrecht was laatstgenoemde voor even terug in de Nederlandse hoofdstad en na afloop hadden beide spitsen mooie woorden voor elkaar over.

'Zeker weten', antwoord Brobbey als hem bij Ajax TV gevraagd wordt of hij veel geleerd heeft van Sébastien Haller bij Ajax. 'Ik denk dat hij een hele goede spits was in zijn tijd bij Ajax. Hij heeft goede goals gemaakt en is belangrijk geweest. Ik heb veel van Sébastien geleerd: hoe hij zijn loopjes maakt voor de goal, in koppen was hij ook altijd goed en hij was sterk aan de bal. Op een gegeven moment speelden we ook met twee spitsen bij Erik (ten Hag, red.).'

Nu is het moment om te beseffen dat je er meer aan kan doen voor je club'

Haller vertrok in de zomer van 2022 naar Borussia Dortmund en ziet dat Ajax het sindsdien moeilijk heeft. 'Het is moeilijk voor iedereen hier, want je ziet dat er iets is veranderd. Je weet wat er toen gebeurd is en wat er nu gebeurt, dat kan voor frustraties zorgen. Maar nu is het moment om te beseffen dat je er meer aan kan doen voor je club. Het is een moment om verantwoordelijkheid te pakken, verandering teweeg te brengen en de juiste keuzes te maken. Dit is voetbal en ook het leven. Er zijn altijd overgangen', vervolgt Haller. 'Maar zorg ervoor dat je de juiste afslag neemt.'

De aanvaller scoorde afgelopen maand de winnende goal in de finale van de Afrika Cup namens Ivoorkust, maar voelt zich nu niet opeens de belangrijkste man van zijn land. 'Dat ben ik niet', lacht Haller. 'Maar de passie van het volk daar is ongelooflijk. Dat zorgde ook voor een beetje extra druk op je eigen spel, want het gaat niet voor hen niet om alleen voetbal. Het gaat daar om leven en dood. Dat ik de kans had om een heel land zoveel vreugde te geven, dat geeft een enorm trots gevoel. Wij hadden het winnen van de Afrika Cup al heel lang als doel gesteld en het was voor iedereen een droom. Wij zijn de eersten om te beseffen hoe bijzonder dat is.'

Heb je al een TV-aanbieder voor het F1-seizoen van 2024? Bekijk de opties hier. Of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV.

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7054

Beetje opendeur intrappen. Is nogal logisch. Maar we wachten het af. Ik reken helemaal nergens meer op dit seizoen, alles is meegenomen. Plek 3 zal uitermate moeilijk worden.

04-03-2024 06:55

Tommyshelby +129927

Leuk om hem terug te zien. Blijft een sympathieke kerel. Gelukkig zorgt Brobbey er nu voor dat ik hem niet mis.

03-03-2024 21:57

Jariiii +22327

Toch grappig hoe slecht het geheugen van supporters vaak is.
Haller is een sympathieke kerel en scoorde veel, en dat was knap, maar hij voegde voetballend weinig tot niets toe. Veel te statisch,, in niets een Ajax-spits. We hoeven hem niet met terugwerkende kracht te gaan verheerlijken. Er zijn meer spelers over wie lyrisch wordt gedaan terwijl dat op het moment dat ze bij Ajax speelden echt een heel stuk minder het geval was.

03-03-2024 21:34

kakhoofd3 +4173

Of er zijn gewoon supporters die een andere mening over hem hadden dan jij. Jij mag vinden dat hij niet verheerlijkt hoeft te worden, veel anderen waardeerden hem voor de kwaliteiten die hij had (naast was tekortkomingen ten opzichte van bijvoorbeeld een Dolberg). Ik zou hem niet inruilen voor Brobbey, maar ik was wel heel blij met hem toen hij bij Ajax speelde.

05-03-2024 15:45

Jariiii +22327

Hij werd hier door velen verguisd. Dat ging míj dan weer veel te ver, er was veel om dankbaar voor te zijn.

06-03-2024 09:04

apeldoorner +681

en dan te bedenken dat meer dan de helft hier op AS altijd schreeuwde om Haller ukt het team te halen. Of zitten er veel hier alleen om het zeuren🤔

03-03-2024 20:55

AFCACruijff14 +162724

Haller. Scoorde 11 CL goals voor ons in 8 potjes. Pakte in 1,5 seizoen 2 titels en de beker door zijn enorme inbreng. Was een heel goed aanspeelpunt, ijzersterk.

Als Ajax nog eens de kans heeft hem terug te kopen als vervanger van Brobbey die of in de zomer of een jaar later weg is, dan zou ik het graag zien. Zeer onderschatte speler.

03-03-2024 20:44

Nr.10 +111585

Als hij 2020-21 had meegedaan in de EL hadden we die misschien wel gewonnen toen. Scheelde weinig tegen Roma of je stond in de halve finale.

03-03-2024 21:58

Dolblij +45619

Dan heeft Ajax inmiddels wel een paar afslagen gemist. Hopelijk met komst Kroes gaat het roer recht en komt Ajax op koers.

En verder: Haller de gentleman.......mooie vent.

03-03-2024 20:01

Berghuis +14390

Ik denk dat je met jongens als Henderson, Ramaj, Hato, Kaplan, Mansverk, Bergwijn en Brobbey, best wel een ploeg hebt om wat op te bouwen aankomend seizoen. Je moet op de juiste posities versterkingen halen en dan kan je zo maar een kampioenswaardige ploeg hebben in Nederland. Dat ziet men nu met PSV wel weer. Daar lopen nog altijd prutsers als Benitez, Ramalho, Mauro Jr, Boscagli. Dat zijn nooit heldere lampjes geweest en ineens kunnen ze met dat in de ploeg ongeslagen kampioen worden. Het gat naar PSV en Feyenoord is lang niet zo groot als menig momenteel denkt. Twente en Ajax zitten daar kwa ploeg dichterbij dan men nu ziet op de ranglijst, alleen zijn bovenste twee gewoon veel stabieler. Moet een goede trainer zal ook Ajax dat volgend jaar weer zijn.

03-03-2024 20:15

Nr.10 +111585

PSV is ook zo stabiel omdat zij veel oudere spelers hebben. Wij speelden vandaag met 9 spelers van 22 jaar of jonger. PSV met 2.

03-03-2024 22:01

LukaLitmanen +82308

Waarom noem je de speler van je pofielnaam niet?

Belangrijkste speler na Brobbey

03-03-2024 23:37

Harrier Du Bois +39062

Ik vond een moment opvallend tijdens de wedstrijd, waarin de camera eerst Haller uitlicht, zittend met zijn familie, netjes gekleed, respectvol, een echte gentlemen, wijzend naar het veld en spreekt zijn zoontje toe. Daarna gaat de camera richting Bergwijn, onderuit gezakt, met telefoon, met een gozer in een babyblauw Michelin bomber naast hem alsof hij rechtstreeks uit het spelletje Fall Guys kwam, ook met telefoon, geflankeerd door nog iemand met z'n telefoon. Plak er aan vast wat je wilt, dat mag iedereen zelf weten, maar ik wil alleen zeggen, dat viel heel erg op.

Haller, held.

03-03-2024 19:49

vandenhaas4 +15125

Dat jasje was groen of mn tv is kapot. Snap je punt wel overigens.

03-03-2024 19:51

Ferd +38611

Bergwijn's jasje was groen, die gozer naast hem droeg een blauwe jas. Precies zoals Harrier beschijft

04-03-2024 03:22

FrancescosRavioli +15388

Snap je punt. Maar Bergwijn kijkt en doet al 2 jaar mee aan dit afbraak voetbal en Haller is een dagje te gast.

03-03-2024 19:54

AFCACruijff14 +162724

Je kan toch gewoon normaal gekleed zonder steeds op de telefoon bezig te zijn en niet onderuit gezakt een wedstrijd bekijken?

Ik snap heel goed wat Harrier wil zeggen. Weet zeker dat bv Henderson zich heel anders zou gedragen. Bergwijn zijn mentaliteit is gewoon niet goed.

03-03-2024 20:43

Harrier Du Bois +39062

Dit dus, een stukje professionaliteit, het is wel 1 van de aanvoerders hé.

03-03-2024 21:09

Dolblij +45619

Klopt, Bergwijn en zijn entourage zaten / lagen erbij als een stel over het paard getilde gangsta-rappers. Haller als een gentleman.

03-03-2024 21:08

Nr.10 +111585

Vind ook wel dat je wat meer rekening met je voorkomen mag houden als je aanvoerder van Ajax bent.

03-03-2024 22:04

Ferd +38611

draag in ieder geval je clubkostuum.

04-03-2024 03:23

MosesD +14713

Precies dat. Deze zomer verkopen voor mooie prijs.

04-03-2024 00:27

Simpelishetmoeilijkst +25405

Had al lang moeten gebeuren.

04-03-2024 00:38

Jarikoning +7370

Nooit begrepen dat hij al na 1,5 jaar weg ging of moest.

03-03-2024 19:42

Harrier Du Bois +39062

Kreeg gewoon een hele mooie kans om voor een mooie en grote club te spelen en een groot contract te tekenen waar hij en zijn familie en de volgende generatie plezier van heeft, ik snapte zijn vertrek zeer zeker.

03-03-2024 19:50

Jarikoning +7370

Dortmund? Mwah is niet de echte top

03-03-2024 20:20

AFCACruijff14 +162724

Volgens mij lag het anders en heeft Ajax hem naar de uitgang gedrukt omdat ze liever met Brobbey door wilden. Haller had veel transferwaarde na die 11 CL goals.

03-03-2024 20:45

Harrier Du Bois +39062

De echte top komt ook niet voor hem, Dortmund is voor wel de top die hij kan halen, een waanzinnige stap voor hem. Snap echt niet wat jij er niet aan snapt Jarikoning.

03-03-2024 21:08

Jarikoning +7370

We hadden Dortmund net 2 keer op hun kloten gegeven. Wat snap jij niet?

03-03-2024 21:22

Harrier Du Bois +39062

En dat gebeurde voor even, een tijdperk wat niet lang duurde en wat niet vaak voorkomt. Dortmund ondertussen is zoveel meer dan ons een stabiele Europese semi tot af en toe topploeg, in een grotere competitie met meer mogelijkheden.

03-03-2024 21:26

Nr.10 +111585

Ik vond dat ook niet slim. Je wist dat je Mazraoui en Gravenberch niet meer kon houden vanwege de contract situaties, Onana ook niet trouwens. Dan zie je op een gegeven moment wel dat Martinez en Antony houden heel lastig wordt. Dan snap ik niet dat je Schuurs, Tagliafico en Haller ook nog moet verkopen. Dat zijn spelers die je had kunnen houden en die belangrijk hadden kunnen zijn voor de continuïteit.

03-03-2024 22:07

Jarikoning +7370

Ja Haller het is even anders gewoorden hier.
Voornamelijk brandhout wat er tegenwoordig in staat.
Geen Tadic,Martinez of welke goede van toen ook.

03-03-2024 19:29

WantAmsterdam +116243

Ik vind Brobbey een betere spits dan Haller was bij ons, op die paar uitzonderlijke wedstrijden in de groepsfase CL na.

03-03-2024 19:32

LukaLitmanen +82308

Brobbey is pas sinds december goed geworden

Haller had in zijn volle seizoen 34 goals en 12 assists.

Topscorer eredivisie en vice topscorer CL na Benzema.

Hij had zelfs de meeste assists van de selectie na Tadic en berghuis.

Haller was bijvoorbeeld vele malen belangrijker dan Antony bijvoorbeeld.

Hij had zijn lompe momenten mqqr creëerde relatief veel kansen.

Haller moest laatste maandrn ook met spook Klaassen spelen

03-03-2024 19:38

WantAmsterdam +116243

“ op die paar uitzonderlijke wedstrijden in de groepsfase CL na.”
Btw, in de Eredivisie miste Haller net zoveel grote kansen als hij doelpunten scoorde, en dat terwijl hij meevoetballend erg weinig toevoegde.
Haller had een paar uitzonderlijke wedstrijden in de CL groepsfase, en profiteerde vooral van een ploeg die heel veel voor hem creëerde. Maar hij miste gewoon geen te veel kansen en voegde voetballend weinig toe.

03-03-2024 19:42

mokumajax87 +231

Haller was zeker wat verder, puur door ervaring. Brobbey heeft een grotere potentie, met de juiste keuzes word brobbey zeker een betere spits als haller. Bij ajax denk ik dat haller completer was.

03-03-2024 20:06

Jarikoning +7370

Lijkt dus op Brobbey. Zeker kopballen gaan of naast of over

03-03-2024 20:21

WantAmsterdam +116243

Brobbey heeft meevoetballend veel meer meerwaarde. Haller was vaak Bambi on Ice.

03-03-2024 20:23

LukaLitmanen +82308

Elke spits mist kansen. Misser haaland gezien vanmiddag toevallig?

Vergeet niet dat Brobbey tot november ook absurd veel kansen miste.

PSV uit en bekerfinale 2022 waar hij voor opengoal miste.

03-03-2024 20:45

AFCACruijff14 +162724

Op die paar uitzonderlijke wedstrijden na?

Jij bent dus ook mede het probleem geweest dat Haller veel te weinig erkenning kreeg voor zijn goals en assist.

03-03-2024 20:45

AFCACruijff14 +162724

Jezus, die gefrustreerde teksten over Klaassen beginnen weer sneu te worden. Doe eens niet joh. Klaassen had enorme inbreng in de laatste titels van Ajax.

Verder heb je met je post helemaal gelijk, daarvoor mijn like.

03-03-2024 20:46

WantAmsterdam +116243

“ Elke spits mist kansen. Misser haaland gezien vanmiddag toevallig?”
Ja, maar Haller voegde als aanspeelpunt/meevoetballend erg weinig toe bij ons. Als je dan ook nog zoveel kansen mist doe je het als Spits gewoon niet zo heel erg goed. Maar het ergeren aan Haller zijn jullie blijkbaar alweer vergeten.

Ik heb het over de Brobbey van NU. Die vind ik veel beter dan de Eredivisie Haller van 21/22.

03-03-2024 20:48

WantAmsterdam +116243

Het waren ook vooral een paar uitzonderlijke wedstrijden. Ik ergerde me bijna wekelijks aan zijn gebrek als aanspeelpunt, zijn missen van kansen en het makkelijke verliezen van (kop)duels.

03-03-2024 20:50
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.