De Ligt heeft vertrouwen in wederopbouw: 'Bij een club met veel talent zoals Ajax kan dat snel gaan'

door Jari Perridon 39

Bron Voetbal International

De Ligt heeft vertrouwen in wederopbouw: 'Bij een club met veel talent zoals Ajax kan dat snel gaan'

door Jari Perridon 39

Bron Voetbal International

Matthijs de Ligt vindt het pijnlijk om te zien hoe het nu gaat met Ajax. Het is alweer vijf jaar geleden dat hij als aanvoerder met Ajax een unieke prestatie leverde in de Champions League. De 24-jarige oud-Ajacied volgt de Amsterdammers nog altijd op de voet, zelfs in dit rampzalige seizoen.

'Ik probeer elke wedstrijd te kijken', begint De Ligt bij Voetbal International. 'Natuurlijk doet het pijn als je ziet dat het loopt zoals dit seizoen. Tegelijkertijd is het ook voor mij als buitenstaander heel makkelijk om te zeggen: het ligt hieraan en daaraan. Om echt te oordelen, moet je er dagelijks rondlopen. Maar het is duidelijk dat de neerwaartse spiraal van vorig seizoen helaas niet kon worden doorbroken', doelt de verdediger op de derde plaats van afgelopen seizoen.

De Ligt geeft aan ook positieve geluiden te horen over de nieuwe mensen bij Ajax. Hiermee doelt hij onder anderen op de nieuwe algemeen directeur Alex Kroes. 'Ik denk dat Ajax vooral terug moet naar de basis, naar het eigen dna. Met jeugdspelers die de kans krijgen, met spelers die de club al kennen en trots zijn om voor Ajax te spelen, aangevuld met ervaren spelers die een bijdrage kunnen leveren', aldus De Ligt, die aangeeft dat dit altijd de gouden mix is geweest voor Ajax.

Kroes kwam binnen als een verlosser, maar temperde al snel de verwachtingen. Zo liet hij vorige week weten dat een landstitel komend seizoen niet realistisch is. Hoeveel tijd het gaat kosten om een desbetreffende gouden mix weer in Amsterdam te zien, is de grote vraag. Ook voor De Ligt. 'Ik weet niet of zoiets in één of twee jaar is te realiseren, maar ik denk wel echt dat dit weer centraal moet komen te staan binnen Ajax. Het is natuurlijk niet fijn om te zien hoe het nu gaat en de club op de vijfde plek terug te zien. Hopelijk gaat het snel weer beter met de club. En het kan ook snel gaan, dat sluit ik niet uit.'

De Ligt heeft het vertrouwen dat het snel goedkomt met Ajax

De Ligt weet zelf ook heel goed hoe snel het kan gaan bij Ajax. 'Vijf jaar geleden speelden we met Ajax dat prachtige seizoen in de Champions League', doelt hij op het seizoen 2018/19, waarin Ajax een mix had van jonge talenten en ervaren spelers. Een seizoen eerder werd Ajax in de voorrondes van de Europa League uitgeschakeld door Rosenborg BK en speelde het geen Europees voetbal. Later dat seizoen werd trainer Marcel Keizer ontslagen en nam Erik ten Hag het stokje over.

Onder Ten Hag beleefde Ajax prachtige jaren. Na het vertrek van de oefenmeester en dat van directeur voetbalzaken Marc Overmars stortte alles in elkaar. De Ligt is echter van mening dat Ajax op termijn weer staat waar het hoort. 'Voetbal kan gewoon heel snel veranderen. En bij een club met veel talent zoals Ajax kan dat ook snel gaan. Dat gold destijds ook voor mezelf. In een jaar kan er heel veel gebeuren, maar dat moet niet verwacht worden. Met goed beleid moet de eerste aanzet nu worden gegeven en dan komt de club er echt weer bovenop.'

Lees meer over:
Plaats reactie

debetweter +10131

Wie moeten we volgend seizoen halen. Vanuit jeugd verwacht ik bijna geen doorstroom dan de namen die we soms al voorbij zien komen, Godts, vos en Rijkhof dus.
Maar wie nog meer, en wie daarvan is goed genoeg. Op het moment heb ik alleen nog hoop op Aertssen, maar ik denk niet dat hij gelijk goed genoeg is, daarnaast mag Unuvar aansluiten bij Ajax 1. Maar....
Linksback - Tagliafico; RCV - veltman; 10 - Eriksen en Rechtbuiten Barghji
.
Dan doe je volgend jaar toch misschien weer mee?

29-03-2024 18:10

debetweter +10131

Godts ------ Brobbey ------ Barghji
-------- Fitz-Jim - Eriksen ---------
------------- Mannsverk -----------
Tagliafico - Hato - Kaplan - Veltman
------------- Ramaj ---------------

Ik heb hier FJ genoemd omdat we genoeg veteranen op het veld hebben hiermee. Wanneer Henderson zou spelen zou ik kiezen voor Vos op 6 op Unuvar op 10 als meer creatieve spelers voor de kleinere ruimtes. Hato, Kaplan, Veltman zal iedere week een lastige keuze worden. Daarom voor nu Veltman maar op rechtsback gezet

29-03-2024 18:22

kay.e +1095

Kom helpen opbouwen a.u.b.

26-03-2024 06:15

Tadic020 +1909

Hey echte ajaxcied kom eens terug

25-03-2024 20:25

Manov +8581

Ook jij bent welkom. Dromen mag.

25-03-2024 18:55

eros +4826

Kan heel snel gaan,…

Ramaj
Rensh - de Ligt - Hato - ?

Vos
van de Beek - Taylor

? - Brobey - Bergwijn

Bank:
Keeper: ?
Kaplan
Mansverk
Henderson
van de Boomen
Hlynsson
Godts
Rijkhoff

25-03-2024 17:37

TeringHenkie +28708

Rensch..,Taylor en van de Beek en Bergwijn?

Man man man

25-03-2024 17:49

eros +4826

In een rechtsback ga je niet investeren als de rest van je elftal overhoop ligt.

Bergwijn is een prima speler voor dit Ajax.
Taylor gaat nog een grote worden,… geef hem nog wat tijd en schrijf hem niet te vroeg af.
Donny kan je oppikken voor 10 miljoen.

25-03-2024 20:28

TeringHenkie +28708

Donny voor 10 mio?

Die is overal mislukt en ook in Duitsland is hij al weer klaar!

En dan moet Ajax hem kopen voor 10 mio? Ben jij niet helemaal goed?

25-03-2024 21:33

eros +4826

Dat bedrag staat in het contract met Frankfurt. Meer zal hij dus niet gaan kosten.

Bij United heeft hij nog wel een wedstrijd of 70 weg denk ik. Is pas 26 en is echt nog wel op het rechte spoor te krijgen.

Je ziet t nu aan Dest. Had ik graag bij Ajax gezien. Ook mislukt bij barca en Milaan,…

25-03-2024 22:15

Web +178830

Bij de Ligt heb ik het gevoel dat hij dit ook echt meent, en probeert elke wedstrijd van zijn club Ajax te zien
Dat zijn de echten
Ook met zijn transfer, eerst verlengen en dan gaan, zodat Ajax een mooi bedrag kan incasseren

En zeker Ajax komt weer terug, maar ik denk dat het wel een paar seizoenen gaat duren?
Zie maar eens de helft van de selectie te slijten

Godts, Brobbey, Rijkhoff, Vos, Hato, Kaplan, Ramaij, Dies Janse, Henderson, Mansverk

Twee backs, rechtsbuiten en een nummer 10
Niet makkelijk

Bergwijn zou ik niet zo maar weg doen, ik heb hem toch gemist
Of je moet een gigantische aanbod krijgen

Wel erg jammer dat je drie LCV hebt met allen veel potentie

25-03-2024 16:01

seerseker +892

Je bent er zelf debet aan door veel te vroeg te vertrekken en een slecht voorbeeld te zijn voor anderen.

25-03-2024 16:01

Web +178830

Daar ben ik het niet mee eens
Hij is door de voordeur vertrokken
Had ook niet bij kunnen tekenen en dan gratis de deur uit lopen

Ja natuurlijk had ik hem graag behouden

25-03-2024 16:02

seerseker +892

Hij is zeker door de voordeur en met opgeheven hoofd vertrokken. Alleen veel te vroeg. Had zeker nog 3 jaar kunnen blijven, groeien en prijzen pakken. Nu is het helemaal niet vreemd meer als een speler zelfs al na 1 goed seizoen vertrekt. Iets opbouwen is onmogelijk geworden.

25-03-2024 16:15

C14 +22468

En daar heb je het weer, 'Onder Ten Hag beleefde Ajax prachtige jaren. Na het vertrek van de oefenmeester en dat van directeur voetbalzaken Marc Overmars stortte alles in elkaar.'

Waarom blijft deze leugen maar voortbestaan? Één topjaar, 2018-2019, daarna niks meer. Geen Ajaxvoetbal overwegend, geen overwinteren in de CL in de meeste seizoenen en dat totaal onnodig. Alleen kampioen een paar keer in de eredivisie met misschien wel 4x zoveel geld besteed aan de selectie dan je concurrent, is dus geen prestatie.

En vooral het spel was overwegend saai, veelal slecht door slechte veldbezettingen, geen restverdediging, een breker op 6 waardoor alleen opbouwen via de flanken, 6-7 man op lijn voorin, eeuwig puzzelen de eerste maanden van het seizoen met ook kansloze opstellingen, vreemde wissels, etc.

Het is wel waar dat het na hun vertrek nog verder in elkaar klapte, maar daar is juist Overmars debet aan, die alle technische alleenmacht naar zich toe had getrokken, en samen met zijn bevriende trainers Ajax als speeltje gebruikte. Vind je het gek dat er dan een technisch gapend gat ontstaat wanneer deze vertrekken, en er dan maar mensen van bovenaf induiken die er totaal geen verstand van hebben?

25-03-2024 15:55

Web +178830

@C14
Dat is geen leugen toch?
Goed beleid kan je ook zeggen

Ajax had veel talent in huis, en ging daar routine naast zoeken
Ziyech, Tadic en Blind

Probleem kwam na die tijd
Ajax dacht dat dit de nieuw norm werd
Dat heeft van de Sar ook gezegd
Daar ging je dus de fout in

Niks mis om eens proberen in de CL als er een goede groep staat, en dit aan te vullen met meerwaarde spelers

25-03-2024 16:05

C14 +22468

@Web

Het probleem qua beleid begon meteen na dat successeizoen 2018. Toen wilde men zogenaamd dat niveau vasthouden, en dachten dat alleen met aankopen te kunnen, want die zouden er meteen staan. Terwijl je dus net met 5 talenten in de basis speelde en je beste seizoen sinds 1995 speelde. Bizar. Ja, er kwam wat minder door vanuit de jeugd, maar er werd werkelijk alleen nog maar gekocht.

Maar ik doel vooral op het feit dat Overmars die technische alleenmacht had gegrepen. Dat is wachten op een crisis, waar ik toen al voor waarschuwde.

25-03-2024 23:36

Breuk +25415

Je vergeet seizoen 21-22 waarin Ajax 6x won in de groepsfase CL. Dat hebben weinig andere clubs gepresteerd. Onder andere met een weergaloze 4-0 tegen Dortmund en een uitblinkende Haller.

25-03-2024 16:08

Web +178830

Dat was ook uniek en alles zat mee
Want daarna was het ook klaar

Zo erg zelfs
Dat ze alles bij moesten zetten om nog de titel te pakken

25-03-2024 16:09

Ajaxadam1 +31671

Dat seizoen begon de downfall al

25-03-2024 19:46

Breuk +25415

De downfall begon bij Overmars.

25-03-2024 23:14

C14 +22468

@Breuk

Scorebordjournalistiek wat mij betreft. Hoe het Ajax verging in de eredivisie zegt genoeg.

Kijk eens verder dan resultaat. Kijk naar de wedstrijden en tegenstanders, omstandigheden. Dortmund was puur een grote naam. In werkelijkheid was het een volledig uitgeblust team, dat niet inzakte, maar ook nauwelijks druk zette, dus ideaal voor Ajax om in te voetballen, en daarbij sjokten ze maar wat, veel spelers lieten zelfs gewoon steeds hun man lopen.

Besiktas en Sporting zijn al veredelde EL ploegen, dus hele gunstige loting, maar ook gedoe binnen die clubs, mini-crises, en beiden speelden ook weer open; niet voor het doel hangen maar ook geen drukzetten. Weer ideaal om in te voetballen.

De eerste de beste tegenstander die er wél zin in had, en compact speelde, Benfica, was meteen een brug te ver.

25-03-2024 23:33

Breuk +25415

Je moet dit seizoen gewoon in 2e en knippen. Het CL gedeelte was gewoon formidabel.
En volgens jou, C14, was de rest van het seizoen in Nederland slecht. Nou oké., Wat jij wil.

26-03-2024 00:13

AjaxDeBesteClub +18786

Dat is makkelijk praten. Maar diezelfde trotste jeugdspelers (zoals hij zelf) vertrekken al na 1 goed seizoen, op hun 19e. Doormiddel van steeds meer (dure) aankopen en hogere salarissen wilde Overmars halsstarrig het niveau van 18/19 vast houden. Door de toegenomen uitgaven moest er ook steeds meer verkocht worden.

Na 21/22 liepen Onana, Gravanberch, Mazraoui en Brobbey uit hun contract. Blind, Klaassen en Tadic werden steeds ouder. Martinez, Alvarez, Antony, Kudus, Haller en TImber wilde een stap maken. En Schuurs, Neres en Tagliafico waren ontevreden dat ze op de bank zaten. Op die manier zijn in 2 jaar tijd niet alleen de basis spelers vertrokken, maar ook de belangrijke wisselspelers.

De selectie was helemaal uitgehold. En, mede doordat Gravenberch en de gebroeders Timber al weg waren, stond er te weinig jeugd klaar om alles op te vangen. Iedereen had zich moeten realiseren dat Ajax een heel nieuw elftal moest gaan bouwen. En dat het waarschijnlijk minimaal 2 jaar zou duren voordat Ajax weer op een enigszins vergelijkbaar niveau zou zijn als 18/19 of 21/22. Echter bleef iedereen hetzelfde, en dus een onrealistische, verwachtingspatroon hebben. En daar is uiteindelijk paniek uit voortgekomen.

25-03-2024 15:46

Capocapo +12001

De ligt stond twee jaar eerder al in de EL finale. Ze gaan vroeg weg, maar dit is overdreven

25-03-2024 17:24

AjaxDeBesteClub +18786

In die fase maakte hij nog wel veel foutjes. Maar dan heb ik het over Gravenberch in deze. Al had die eigenlijk niet eens 1 goed seizoen. Of Timber. Die was in 21-22 goed. Maar het jaar daarna ook matig.

25-03-2024 17:31

Capocapo +12001

Ja, zeker Gravenberch helemaal met je eens. Drie wedstrijden goed spelen en weg. Eerlijk gezegd heeft Hato me positief verrast met zijn verlenging

25-03-2024 19:09

Zuid2 +2523

Ik wist niet dat De Ligt maar 1 seizoen in het eerste speelde.
Ik dacht dat hij twee seizoenen de achterhoede droeg en ervoor ook al veel speelde onder Bosz.

25-03-2024 21:52

AjaxDeBesteClub +18786

Bij deze dan. Nee ik had het over andere jongens zoals Gravenberch. Het is wel O dat de Ligt heel jong vertrok. En dat hij echt overgehaald moest worden om dat laatste jaar nog te blijven.

En dat is precies mijn punt. Hij kan wel zeggen dat Ajax het met eigen jeugd moet doen. Maar als die heel jong en snel weg gaan en er dus weinig overblijft, wordt dat wel lastig.

25-03-2024 23:25

NipeB +15850

Precies. Dat kan niet je business model zijn. Alle jeugd vertrekt na hun doorbraak. Nu Ajax heel slecht is, is de kans iets minder groot maar als we betere seizoenen hebben betekent het dat de aankopen belangrijker zijn dan de jeugd. De aankopen blijven. De jeugd maar 1 of 2 seizoenen. Heb je een slechte lichting, dan heb je al een probleem. Blind en Tadic waren de sleutel maar nooit werd nagedacht over de opvolgers van Blind en Tadic. We hebben alles dat echt goed tegen een bal kon schoppen verkocht zodra dat goed geld opleverde. Maar je koopt geen succesvol elftal. Er was toen geen beleid maar 2 goede aankopen en er is nu nog steeds geen beleid. Heb Kroes helemaal niets horen zeggen dat er op lijkt.

26-03-2024 08:43

Aurelius1 +19736

Als je gewoon goede spelers haalt komen de resultaten. Simpeler kan het niet zijn bij een voetbalclub. Feyenoord en Psv bewijzen dat het in één seizoen kan omdraaien, omdat de omzetten van de drie topclubs vrij dicht bij elkaar zitten. Feyenoord haalde twee seizoenen geleden 14 nieuwe spelers en werd prompt kampioen. PSV haalde deze zomer 11 nieuwe spelers en gaat daardoor kampioen worden.

25-03-2024 15:42

NipeB +15850

Maar wij gaan binnen 3 jaar misschien weer eens meedoen. Lijkt me dus de aankopen verkopen en niks terughalen behalve Donny en een andere transfervrije oud Ajacied. Realistisch om dan te verwachten dat het nog jaren duurt. Frank de Boer voor de groep. Natuurlijk kan het want andere clubs doen het. Maar bij Ajax mag het alleen met Ajax DNA dus dan is de spoeling behoorlijk dun.

26-03-2024 08:49

emieltjuhh +18054

Fey, psv beginnen volgend jaar ook op Nul weer

25-03-2024 15:37

Cosey2 +7123

Met name PSV heeft toch wel een voorsprong nu, en er komt CL geld binnen zodat ze daar een paar sleutelspelers kunnen behouden of kunnen
vervangen met iets gelijkwaardigs.
En petje af voor onze vrienden uit Rotterdam zoals daar gescout is al een paar jaar.
Daar hebben wij minder ‘geluk’ mee gehad, maar dat is een understatement.

25-03-2024 15:42

Breuk +25415

Vergeet de trainer niet

25-03-2024 16:10

emieltjuhh +18054

Bij psv gaan ssws veerman, bakayoko, ramalho, dest, tilman, missc schoutne ook nog.
Slot gaat sowieso weg, ik zie truida gaan, hansko, swalbenez, paisau, wel gaan.

25-03-2024 16:26

Simpelishetmoeilijkst +25405

Kan snel gaan met PSV, als Bosz na dit seizoen ruzie gaat maken, omdat hij in het buitenland meer kan verdienen, en vertrekt.

25-03-2024 20:47

NipeB +15850

Die hebben allebei een goede trainer en ook allebei geld. Ze kunnen ook betere salarissen betalen en spelen CL. Hier weet je dat je als aankoop geen krediet hebt, zelfs Banel en Martha nog eerder spelen, krijg je een laag salaris en speel
je als je geluk hebt Conference League. Ik weet wel waar spelers dan voor kiezen.

26-03-2024 08:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.