Kweekvijver: Drie lichtingen te vroeg weg

door BvdPloeg 22

Kweekvijver: Drie lichtingen te vroeg weg

door BvdPloeg 22

Laatst geüpdatet

In de rubriek "Ajax' kweekvijver" zoomt Ajax Showtime ook dit seizoen weer elke week in op het paradepaardje van Ajax: de jeugdopleiding.

Toen Timothy Fosu-Mensah, Javairo Dilrosun en Mink Peeters uit de lichting van 1998 in 2014 zestien jaar werden en kozen voor een buitenlandse transfer, werd er gesproken van een incident. Toen Donyell Malen en met terugwerkende kracht ook Justin Kluivert uit de lichting van 1999 hetzelfde deden, was er boosheid. Nu ook bijna de volledige generatie 2000 het Amsterdamse nest veel te vroeg verlaat, rest niets anders dan gelatenheid. Drie generaties, foetsie voordat Ajax er iets aan heeft gehad.

Met het nieuws van het vertrek van Mitchel Bakker naar Paris Saint Germain is de pijnlijke conclusie dat er nog vier spelers over zijn van de lichting, die enkele jaren geleden onder coach Brian Tevreden in de C1 iedereen aan gort speelde. Jurgen Ekkelenkamp, Sven Botman, Sergiño Dest en Eros Maddy staan nog op papier, de rest is uitgevlogen. Onder hen natuurlijk spelers die niet goed genoeg waren, anderen (zoals Kees de Boer) werden naar de uitgang gedreven. Maar net als bij de lichtingen ’98 en ’99 vertrokken bovenal ook hier de belangrijkste pareltjes.

Daishawn Redan (eigenlijk uit 2001, maar als jong broekie al een lichting doorgeschoven), Juan Familia Castillo en Millen Baars waren al weg voordat ze de baard in de keel hadden. De eerste twee spelen bij Chelsea, Baars komt uit voor Manchester United. Bakker wordt nu de vierde die zelf kiest voor een vertrek. Het waren ook meteen de vier spelers die in de C1 al de meeste potentie hadden. Kees de Boer was er ook één, maar hij werd eigenhandig door Gery Vink naar de uitgang geduwd. Hij heeft snel stappen gemaakt bij Swansea City.

Ajax hoopt uit iedere lichting toch minimaal twee á drie spelers aan het eerste elftal af te leveren, maar dat wordt lastig als de echt grote talenten dan al weg zijn. Uit 1998 geen Fosu-Mensah, Dilrosun en Peeters, maar alleen Dani de Wit, Carel Eiting en Azor Matusiwa. Uit de lichting 1999 kan Ajax alleen nog rekenen op Noa Lang, Navajo Bakboord en Jasper ter Heide, en De Ligt hoort daar eigenlijk ook nog bij. Uit 2000 zijn er dus nog maar vier van de oorspronkelijke kern over. Het zal niet zijn waar Ajax op gerekend had toen ze nog in C1 speelden.

Ik ga hier niet sneren naar de spelers die gingen, dat moeten ze namelijk helemaal zelf weten. Enkele jeugdspelers tonen bovendien bij hun huidige club aan dat ze het misschien wel gaan halen. Anderen halen het met een omweg. Belangrijker: Ajax kon eerst genieten van spelers totdat ze 25 waren, dat werd 23 jaar, liep terug naar 20 en de leeftijd ligt nu soms nog lager. Ajax is een handelshuis, maar inmiddels met tegenzin ook in de eigen opleiding. Het moet noodgedwongen in razende vaart toptalenten doorschuiven en ontwikkelen om er maar twee of drie jaar van te genieten. Zo hoort het niet te gaan.

Met alle vertrokken spelers uit 1998, 1999 en 2000 had Ajax nu een groep van negen (!) spelers gehad uit eigen opleiding die klaar waren voor het eerste. Sommigen waren er misschien al sterkhouder geweest. Dat de selectie van Ajax nu bestaat uit veel aankopen uit binnen- en buitenland is daar een direct gevolg van. Er zit minder achter, behalve de spelers (vaak échte Ajacieden) die wel bleven. Ook zij zijn goed, maar worden minder vaak de dragende spelers. Wat niet is kan nog komen, maar het niveau van de talenten die doorkwamen had nog een stuk hoger kunnen liggen.

Met enige vrees kijk ik nu naar de lichtingen die komen gaan. In de huidige Ajax O19 en O17 zit genoeg moois. Veel van hen hebben het in ieder geval al gered tot de leeftijd van zestien. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat spelers als Naci Ünüvar, Dillon Hoogewerf, Anass Salah-Eddine, Brian Brobbey enzovoort worden gepusht door Ajax om maar zo snel mogelijk te gaan in hun ontwikkeling. Er is geen tijd meer, een volgende stap moet liever vandaag dan morgen gemaakt worden. Snel naar O19, naar Jong en naar het eerste. Ajax kan het zich niet veroorloven dat ze de toptalenten rustiger brengen, met het risico dat ze worden weggeplukt als ze pas net in het eerste voetballen.

Het ergste is nog: Er is eigenlijk geen antwoord. Kennelijk vinden de echte toptalenten hun uiterste geluk niet in Amsterdam, of moeten ze á la Matthijs de Ligt al zó goed en zó vroeg rijp zijn dat je ze al snel kan pamperen met een vaste plek in het eerste elftal. Meer salaris op jonge leeftijd misschien? Het zou de jongens uit een armer milieu misschien aan boord houden, ook als er inderdaad straks vanaf vijftienjarige leeftijd een contract mag worden gegeven. Voor anderen helpt misschien een cursus Ajax-historie voor de ontwikkeling van clubliefde. Of misschien is het wel heel goed om een mannetje naar Londen te sturen en met vertrokken talenten in gesprek te gaan. Wat kunnen we beter doen? Waarom ging je?

Zelfs meetrainen met Ajax 1, meegaan op trainingskamp, op je achttiende je debuut maken en gewoon ontzettend dicht erbij zitten op zo’n jonge leeftijd, was voor Bakker niet voldoende. Hij kiest ondanks zijn situatie voor Paris Saint Germain. Feit blijft daarom: Ajax behoort ieder jaar weer tot de lijstjes met meeste talenten in Europa en de beste jeugdopleidingen ter wereld. Het is alleen doodzonde dat de club er zelf steeds minder van kan genieten.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: B.vanderploeg@ajaxshowtime.com)

Lees meer Ajax' Kweekvijver:

Seizoen 5:
Deel 1: Ten Hags visie op De Toekomst
Deel 2: Kühn geeft Ajax O19 vleugels
Deel 3: De wondere wereld van Dest
Deel 4: 'Ratje' Taylor 'gaat heel ver komen'
Deel 5: Steeds meer broertjes De Boer
Deel 6: Llansana ontbrekende sleutel
Deel 7: Laat O19 beetje meer O19 zijn
Deel 8: Marcelo van O17 leeft zijn droom
Deel 9: Gretig op weg naar Ten Hag
Deel 10: Ünüvar levert als het écht moet
Deel 11: Heitinga scoort onvoldoende in YL
Deel 12: Beste elf jeugdspelers van 2018
Deel 13: Elf anderen die ik tip voor 2019
Deel 14: Opleiding stokt onder de lat

Seizoen 1:
Alle 37 artikelen

Seizoen 2:
Alle 34 artikelen

Seizoen 3:
Alle 32 artikelen

Seizoen 4:
Alle 22 artikelen

Lees meer over:
Plaats reactie

trainerdv +2

Op zich hebben we een zelfregulerend beleid wat zo slecht nog niet is. Wij geven niet op jonge leeftijden al vette contracten. Veel spelers willen vroeg weg vanwege de volgende redenering: Ik kan op mijn 19e mijn beide knieën zo blesseren dat ik het hoge niveau van mijn potentie nooit haal. Als ik dan vroeg in mijn carriëre een vet contract teken in het buitenland..... etc. Een volstrekt logische denkwijze, vaak door zaakwaarnemers nog eens benadrukt. Maar eerlijk is eerlijk, die spelers hoef je misschien ook niet zo nodig: Kluivert, Bouy, Kishna... Diegenen die bij Ajax spelen omdat ze kiezen voor de beste opleiding en eht aandurven om "later" in hun carriere weg te gaan om een écht goed contract te tekenen: Eriksen, Vertongen, Alderweireld, de Ligt, dat zijn wel per definitie de spelers met het grootste voetbalhart en die zien we graag bij Ajax. Ik ben niet zo negatief gestemd eerlijk gezegd.

05-02-2019 11:48

AnsB +4

Ik vind jou wel erg optimistisch. De namen die jij noemt die wel bleven (Eriksen etc.) zijn behalve De Ligt juist voorbeelden uit het verleden waarin andere maatstaven golden.
In die periode stond Ajax er qua jeugdopleiding nog redelijk uniek voor, in de zin dat er maar heel weinig topclubs in binnen- en buitenland waren die veel aandacht aan eigen jeugd en opleiding schonken. Dus zat je goed bij Ajax.

Inmiddels is die situatie echt anders. Ik denk dat iemand als Redan b.v. veel meer tegenstand krijgt in de Engelse jeugdcompetitie dan bij Jong Ajax. Het klopt dat bij internationale topclubs nog steeds weinig jeugd doorbreekt c.q. kansen krijgt, maar je kunt niet (meer) persé zeggen dat ze geen goede opleiding krijgen. Bovendien zijn die talenten zeer gewild bij andere topclubs. Dilrosun heeft in Hertha een mooie club gevonden en in Duitsland gaan steeds meer Engelse talenten een basisplek krijgen bij topclubs.

Daarnaast heb je bij b.v. Leipzig en AS Roma veel kans om langzaam naar het eerste te worden gebracht, terwijl je intussen op hogere weerstand traint. Kluivert krijgt best kansen en zal volgende seizoen waarschijnlijk nog meer spelen (mits hij het goed blijft doen uiteraard).

Ik durf te stellen dat er bovendien echt iets is veranderd sinds Klaassen 'flopte' bij Everton (tevens door een raar aankoopbeleid, maar toch). Sindsdien en eerder ook al worden we overstelpt met verhalen dat er veel harder wordt getraind in het buitenland. Wat voor indruk denk je dat dit op jonge talenten maakt?
Gelukkig zijn er nu ook weer tegenvoorbeelden met De Jong en De Ligt, maar voor mij is inmiddels duidelijk dat bij-Ajax-blijven-tot-je-25e niet meer het enige antwoord is op de vraag wat de beste carrière-kansen biedt. En dan hebben we het nog niet eens over geld gehad. Of over het feit dat heel veel jonge talenten nu al Raiola als zaakwaarnemer hebben.

06-02-2019 11:35

trainerdv +2

Hmm, misschien ben ik niet heel positief over wat er daadwerkelijk gaat gebeuren in de toekomst, maar wel over welke invloed Ajax daar in heeft. In de huidige 'markt' kan je inderdaad niet zoveel meer om je te onderscheiden. Het grootste verschil met opleidingen bij topclubs als Chelsea etc. zit hem in het feit dat je bij Ajax sowieso speeltijd in het eerste krijgt. Ik vond Bergkamps's rol, al was dat misschien wel erg pushend, daarom ook wél goed bij Ajax passen. Dus wat Ajax kán doen, doen ze in elk geval. Dat we qua pure kwaliteit van opleiden inmiddels ingehaald zijn, geloof ik direct, maar dat gaat meer om landelijke initiatieven dan op clubniveau. In Frankrijk gaan de grootste talenten gewoon jarenlang "intern" alleen maar om techniek te kweken, daarna worden ze gedraft. Dat zou in een geografisch klein land als Nederlnad ook prima mogelijk zijn. De campus van de jonge Oranje teams lijkt daar totaal niet op. Zolang het eigen B.V.s blijven (of een N.V. zoals Ajax) zal het toch om "bezit" en "kapitaal" blijven gaan en worden spelers dus ook opgeleid om veel waarde te hebben met als doel om ergens anders te gaan spelen. Het moderne beleid is nog wat meer op de realietit gestaafd. Er wordt nu geacht dat er er slechts heel weinig spelers doorbreken, nog minder dan voorheen.. In de huidige basisselectie zijn het er 3 of 4, afhankelijk van het feit of je Blind meerekend. dat zijn er niet meer 6 zoals ooit het streven (en de realiteit was). We kunnen simpelweg gewoon niet meer mee met zoveel eigen jeugd. Tegen PSV niet en Europees al helemaal niet. Dus dat we meer een koopclub (zijn ge)worden is onafwendbaar/ Maar asl je ziwet wat voor bedragen er met die 2 die wel doorbreken zijn gemoeid dan doet het me toch vermoeden dat we op de goede weg zijn ook qua opleiding. Kwantitatief minder, kwalitatief én financieel veel meer.

06-02-2019 14:40

Cello +52978 moderator

Ik denk dat je als club, zoals Ajax, vrijwel machteloos bent. We kunnen van alles bedenken om het vroege vertrek tegen te gaan, maar ik denk dat we gewoonweg niet kunnen concurreren met het buitenland wbt salarissen.
En tegenwoordig nog veel meer dan in het verleden speelt geld op een jongere leeftijd een grote rol, zelfs beslissende rol. En het gedoe van mensen uit de directe omgeving van die jonge spelertjes helpt ook al niet mee (ouders, zaakwaarnemers). Verblind door de hoge verdiensten, op die jonge leeftijd al.

Kijk alleen al naar wat we gisteren van Van Duinen hoorde, dat Bazoer hem 'belachelijk' probeerde te maken door hem toe te voegen wat hij, Bazoer, verdient en dat afgezzet tegen een zogenaamd minimumloontje van Van Duinen. Dat zegt al iets (niet alles) over hoe de mentaliteit bij velen is en dus de verdiensten de belangrijkste drijfveer zijn.

Ik ben nieuwsgierig naar wat straks de Brexit gaat brengen mbt het internationale voetbal en in het byzonder hoe daarna het zal gaan met jonge gassies en het overstappen naar Engeland.
En ik hoop dat zoiets als de 'buitenlander-regel' kan terugkeren. In wat voor vorm dan ook.

05-02-2019 00:44

vanreenen +10280

Misschien moet Ajax dit maar eens duidelijker kenbaar maken bij al die media guppen die telkens roepen dat Ajax een koopclub aan het worden is. Trouwens dat doen die lampen al jaren, maar daarover hoor je nooit wat!

04-02-2019 21:34

Gewoon Gijs +18410

Zie ik Bergwijn daar nou ook tussen staan... Lekker dan

04-02-2019 19:41

AjaxPassion +3899

Waar ik netzoals Bram wel benieuwd naar ben is of Ajax iets doet met de vertrekredenen van de betreffende spelers.

04-02-2019 18:29

LangeTermijn +611

Geld voorop. En dan zeggen spelers zelf: "de sportieve uitdaging", terwijl ze weten dat ze waarschijnlijk de hoofdselectie niet gaan halen. Maar zich wel financieel onafhankelijk voetballen terwijl ze nog nooit een wedstrijd op het hoogste niveau hebben gespeeld.
Als Ajax zijnde kan je dan alleen meegaan in het spel en jonge talenten bedragen geven die een gemiddelde Ajax 1-speler verdient. Maar dat is duidelijk financieel onverstandig beleid.

Alternatieve redenen kan je wel lezen in andere artikelen hier op Showtime: ruzie met mensen die bij Ajax werk(t)en, trainers voorop. Ze kunnen er maar elf opstellen en een wissel of een reservebeurt kan bij puberjongens verkeerd uitpakken. Dat zal je altijd houden. Je mag aannemen dat bij Ajax het functioneren van (jeugd)trainers en coaches en andere begeleiders kritisch wordt gevolgd.

Ook wordt gebrek aan een individueel plan of de uitvoering ervan wel eens als argument genoemd. Je mag aannemen dat ze bij Ajax de oude manier van werken sinds de Cruijff-revolutie hebben losgelaten en meer gefocust zijn op individuele ontwikkeling.

04-02-2019 19:18

AjaxPassion +3899

"Als Ajax zijnde kan je dan alleen meegaan in het spel en jonge talenten bedragen geven die een gemiddelde Ajax 1-speler verdient. Maar dat is duidelijk financieel onverstandig beleid."

Dit is een aanname. Ik geloof niet dat 16-jarige spelers hetzelfde gaan verdienen als spelers van Ajax 1, ook niet in Engeland. En anders zijn dit uitzonderingen.

Voor de rest 100% met je eens.

05-02-2019 13:57

LangeTermijn +611

Die kant gaat het voetbal wel op.

Voorbeelden van dikverdienende toptalenten zijn er al:
In Spanje verdient Vinicius Junior 8 miljoen per jaar bij Real Madrid (exclusief commissies). De jongen in kwestie was 16 toen hij in 2017 dat contract tekende.
Bron: https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=305783

05-02-2019 21:44

AjaxPassion +3899

Die jongens was 18 toen hij naar Real kwam en had toen al 2 of meer seizoenen in Brazilië achter de rug. Dit is een uitzondering. 16 jarige Europeaantjes komen hier absoluut nog niet bij in de buurt.

Maar het zou die kant idd op kunnen gaan uiteindelijk.

05-02-2019 23:43

AjaxPassion +3899

Is er in Nederland ook sprake van contracten mogen aanbieden op 15 jarige leeftijd?

04-02-2019 18:10

AjaxPassion +3899

Absurde conclusie van Bram dat er 9 spelers voor het eerste zijn vertrokken. Die klopt echt van geen kant. Je mag iets kritischer zijn als jeugdkenner Bram...

04-02-2019 18:07

AjaxPassion +3899

2000 heeft trouwens altijd al bekend gestaan als een matige lichting (netzoals 2001 overigens). Redan is zoals hier al aangegeven wordt niet uit de lichting van 2000, maar uit 2001. Bakker is een aardige voetballer, maar zeker geen toptalent. Baars en Kees de Boer weggestuurd, hadden sowieso het eerste niet gehaald. En dan Houd je eigenlijk alleen nog maar JFC over die het vrij zeker had gered.

04-02-2019 18:05

altijdwelwat +7

Kees de Boer is in alles een Ajax voetballer , volmaakt 2 benig, functionele techniek , rust aan de bal, overzicht, prima passing. Was alleen fysiek nog niet zover als sommige van zijn teamgenoten. Het feit dat je zo een jongen wegstuurt, en voor 3,5 miljoen Victor Jensen haalt die op alle gebieden minder is zelfs fysiek is gewoon mismanagement.

05-02-2019 11:22

AjaxPassion +3899

Was naar mijn mening ook een grap, nota bene in de Ajax opleiding die predikt dat techniek voorop staat...

Maar van Kees de Boer moet ook nog maar blijken of hij ooit van waarde had kunnen zijn voor Ajax 1 (voor zijn 21 dan wel, want anders gaat dit i.m.o. niet meer op).

05-02-2019 13:59

AjaxPassion +3899

De enige oplossing hiervoor is een BeNeLiga of een nog grotere aanpak. De competitie is het grootste probleem, hieraan hangen ook geld en kwaliteit vast.

04-02-2019 17:59

amthree +407

Mooi stuk, die spelers mogen dankbaar zijn dat ze bij een club als ajax mogen spelen! Met het historie wat wij hebben, dan een club als psg of chelsea. Hier krijg je nog een kans als je goed genoeg bent, maar bij die andere word je verhuurd aan kleine clubjes of mindere teams dan ajax zie fosu mensah.

04-02-2019 17:31

Ajax27 +19208

Goed begin van een nieuwe rubriek Bram. Weet je wat nog beter is.. net zoals dat we oud Ajax1 spelers in het buitenland volgen, jonge talenten in het buitenland.

Iedereen die op z'n 16e of 17e is vertrokken en kijken hoe het met ze gaat. Artikel onderverdelen in lichtingen zoals hierboven. En dan mag je verder terug gaan. Mensen zoals Bouy horen daar bijvoorbeeld ook bij. Klein inleidend verhaaltje hoe groot het talent in de jeugd van Ajax was, daarna de statistieken hoeveel ze nu spelen en hoeveel ze de afgelopen jaren hebben gespeeld.

Die jonge ventjes kijken genoeg op allerlei media, dus vast en zeker ook wel hier op AS. Druk de cijfertjes maar lekker door van alle (top)talenten die vroeg zijn vertrokken en waar helemaal niets van terecht is gekomen.

Ik snap echt niet waarom die jonge talenten dat niet zien... zijn ze nu echt zo blind. Denken ze nu echt dat zij de uitzondering zijn op de regel die het wel even gaat maken in Engeland? Treurig om te zien met al die talenten.

04-02-2019 16:41

LangeTermijn +611

Is het treurig dat iemand van 16 ervoor kiest om in een klap financieel onafhankelijk te zijn? Dat is toch begrijpelijk?

Het is natuurlijk jammer voor Ajax, dus je moet het systeem veranderen. Niet de speler de schuld geven dat hij financieel verstandig beleid voert.

04-02-2019 16:52

Ajaxvooraltijd +2

Kijk even naar je eigen naam...

04-02-2019 23:57

Ajax27 +19208

Ik weer niet uit wat voor milieu jij komt, maar als je 3 ton per jaar verdient heb je na 3 jaar een klein miljoen verdient. Dan ben je niet financieel onafhankelijk. En die jongens zullen met zo'n salaris ook niet maar 2-3 duizend per maand uitgeven.

05-02-2019 07:32

flithje +0

Als je op je 19de een klein miljoen bij elkaar hebt verdient, doe je het natuurlijk ook niet verkeerd. Me ouders zouden trots op me zijn. Daarnaast heb je met Ajax en dan de 'extra' topclub op je CV niet persé moeite om een nieuwe club te vinden. Ze zouden ook kunnen blijven, toch niet doorbreken en dan naar Utrecht kunnen gaan. Ben he toch heel wat geld misgelopen. Wat zeggen ze dan? Dom dat je niet bent gegaan, je had jezelf financiële zekerheid kunnen bieden, of goed dat je niet bent gegaan en voor je ontwikkeling hebt gekozen. Helaas ben je geblesseerd geraakt en nu niet meer goed genoeg. Probeer een studie op de kosten van DUO. (Beetje overdreven natuurlijk)

05-02-2019 09:05

marrene +154

Spijker op de kop. Komt ook nog eens bij dat het gat tussen het eerste en de talenten alleen maar groter wordt naarmate het eerste sterker wordt. En dat willen we allemaal.
De meest willen ook weg als ze 2 of max. 3 jaar in het eerste gespeeld hebben. Debuteren ze op hun 18e of 19e ben je ze op hun 22ste weer kwijt. Zijn ze nog lang niet op hun top.
Het geforceerd doorschuiven is imo niet goed. Moeten sommige teveel op hun tenen lopen.
Hoe op te lossen?
Clubgevoel meer oproepen? Mss. samenwerken met bijv. een club uit de hoogste klasse in België. Kunnen ze zich op het hoogste niveau verder ontwikkelen.

04-02-2019 16:19

Schip +23506

Lijkt mij reden om de opleidingsvergoeding toch weer te verhogen, althans die lobby te starten. Dit is echt bezopen. En misschien de FFP gevolgen laten hebben voor de transfer van jeugdspelers, als dat nog niet zo is.

04-02-2019 15:41

LangeTermijn +611

Die opleidingsvergoedingen zijn inderdaad veel te laag. Er zou ook standaard een doorverkooppercentage moeten worden toegevoegd, waardoor het voor alle clubs aantrekkelijk wordt om een goede jeugdopleiding te hebben. Daar wordt het voetbal in de breedte een stuk aantrekkelijker door.

04-02-2019 16:55

ajax_janneman +281

Als straks de transfergelden binnenkomen voor de Ligt, Onana, Ziyech en wellicht nog meer transfers (je weet het nooit). Dan kan je zelf ook meer op de markt betekenen. Er wordt nu al gekeken naar talenten in de categorie Lainez en Moise Kean. Je zou dan betere contracten aan zowel eigen jeugd en buitenlandse talenten kunnen bieden, met als perspectief dat ze een grote kans maken om een prachtige transfer te maken op (nog steeds jonge) een goede leeftijd. Het is niet ideaal, maar een van de weinige manieren om proberen definitief aan te haken bij de Europese subtop.

04-02-2019 15:27

LangeTermijn +611

Mooi bedacht, al blijft het argument dat ze in Engeland en Spanje meer salaris betalen overeind. Toptalenten zullen dus meestal niet voor Ajax kiezen, ondanks onze goede naam als opleidingsclub.

04-02-2019 19:07

delphiero +917

Goed stuk, denk dat Ajax om talenten te houden alleen invloed heeft op beperkt aantal factoren zoals een traject aanbieden, contract vanaf het 16de jaar, faciliteiten van de opleiding en kwaliteit van de trainers. Dit zijn allemaal dingen waar Ajax zelf invloed op heeft maar de jeugdspelers die Ajax hebben verlaten kijken denk ik naar factoren waar Ajax niks of weinig aan kan veranderen. Bijvoorbeeld het spelen in een grote competitie, het grote geld (zeker aantrekkelijk voor de spelers uit de armere milieus), en zicht op spelen met de wereldtop bij clubs zoals Chelsea, Real etc.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het nou eenmaal de realiteit is dat jeugdspelers vroegtijdig weg willen en dat Ajax er relatief weinig aan kan veranderen. Positieve kant hiervan is dat de grote talenten die wel willen blijven (De ligt, Nouri, Van de Beek, Ünuvar) omdat ze simpelweg van de club houden en echt iets voor de club willen betekenen. Nog een positief punt is dat als de sleutelspelers weg gaan er meer ruimte komt voor anderen om het optimale uit hunzelf te halen.

Bakker was een talent, geen bijzonder talent. Als je dan kan spelen bij 1 van de beste teams uit Europa en daarnaast ook veel geld kan verdienen is dat natuurlijk erg verleidelijk. Verder had ik het idee dat hij wat vol van zichzelf was en dat dat in combinatie met al die wedstrijden op de bank en de uren die hij moest warmlopen (tuurlijk hij is nog maar 18 maar elke wedstrijd op de bank en vaak warmlopen terwijl je weet dat je er toch niet inkomt gaat gewoon aan je vreten) heeft besloten om weg te gaan.

04-02-2019 14:45

3*stars*3 +23469

Ajax maakte destijds een blunder, door spelers niet gelijk op 16-jarige leeftijd een contract aan te bieden maar hebben ze later recht getrokken.
Dat er daarna spelers vroeg vertrokken, is een probleem voor veel talenten uit NL, Frankrijk en zelfs Spanje.
Vooral Engelse clubs gaan tekeer met het weglokken.

04-02-2019 15:17

LangeTermijn +611

Het aankopen van talenten (op basis van de grote naam) en ze daarna een paar jaar te verhuren om ze vervolgens voor een veelvoud aan miljoenen te verkopen zou eigenlijk niet moeten kunnen.
Maar het is als Engelse club natuurlijk wel erg verleidelijk.

04-02-2019 17:00

3*stars*3 +23469

Precies, Traoré werd destijds voor 2 mil gehuurd.
En clubs als Chelsea verhuren per jaar tien(tallen) spelers en dat is ook keiharde business.
Maar zolang UEFA er niets aan doet, gaan ze vrolijk door.

Eigenlijk moet Ajax zelfde tactiek van die Duitse clubs hanteren want die halen spelers weg uit de U-23 teams en geven die jongens een echte kans in het 1e.
Sancho bij Dortmund is een mooie voorbeeld.

04-02-2019 17:55

VinAmsterdam +23

De club mist warmte naar de spelers toe

De club stelt zich op zo van - Wij zijn Ajax, beste en rijkste club van Nederland en jij moet maar blij zijn dat je hier mag voetballen. Ten alle tijden moet je een voorbeeldig rol model voetballer zijn. want lastige jongens daar kunnen we niets mee. Als je lastig bent dan kijken we niet eens naar je kwaliteiten. Boeit ons niet als je familie het niet zo breed heeft, we betalen je opleiding en als je 21 bent mag je "misschien" meedoen met het eerste. mits we geen spelers hebben gekocht op die positie.

Als je alleen al luistert naar het Mazroui verhaal, vorige jaar kwam deze gast nog lopend naar de club. geen uitzicht of communicatie vanuit Ajax over plannen met hem. Geen contract, geen premie, geen basisplaats bij jong Ajax..door blessures in het eerste zijn kans gekregen. Dat is toch belachelijk. Het is niet alsof Ajax in de beste competitie van europa voetbalt...ik begrijp dan ook niet waarom het spaak loopt om de jeugd door te schuiven en tijdig een contract aan te bieden.
Op een gegeven moment zijn de spelers dat zelfingenomen onzin van de club ook zat. Bij psv geven ze zelfs nog meer kansen aan de jeugd om in het eerste te komen.

04-02-2019 14:31

Moozz03 +0

Heel erg veel aannames die je hier maakt en 0 bronnen (behalve Nous zn verhaal- wat imo totaal niet voor de grote meerderheid van de spelers geldt, los dat het wel echt niet oke is)

04-02-2019 14:33

AjaxDaniel +14526

Een hoop aannames voor iemand die er niet heeft gezeten.

04-02-2019 14:51

Archy +0

"Bij PSV geven ze zelfs nog meer kansen aan de jeugd om in het eerste te komen." XD

04-02-2019 14:57

Schwalbino +11

Ze verlaten hun vertrouwde omgeving, vrienden, kennissen en gaan naar Duitsland, Italie en Engeland omdat clubs daar warmer zijn?

04-02-2019 14:58

3*stars*3 +23469

Bullshit...Bij PSV geven ze nog meer kansen aan de jeugd om in het 1e te komen?

En daarom wacht PSV nog steeds op de 1e speler uit eigen jeugd die een Europese topper is geworden.
Bergwijn, Malen en Rosario hebben allemaal een verleden op De Toekomst.
Daarom moet eigen jeugd als Obispo ook banken voor een speler die transfervrij overkwam van Ajax, Obispo is zelfs ouder dan De Ligt en speelt nog steeds Youth League.
Lammers is verhuurd omdat PSV liever 10mil uitgaf aan een Argentijn van zelfde leeftijd als Lammers.

Gakpo, Inhattaren, Rigo etc, zijn allemaal back-up van de back-ups in Eindhoven man...

04-02-2019 15:15

Hagmag +9

Inderdaad.
16 jaar 3 jaar contract.
Afspraak: Als je het dit jaar goed doet, gaan we je contract opwaarderen + nieuw contract van 3 jaar.
Wil de speler niet tekenen, dan geen energie meer steken in deze speler en lekker laten banken tot z'n 19e jaar en.... dan is hij klaar.
De jeugd denkt ook alleen maar aan zichzelf.
Het wordt tijd dat Ajax het kunnen plukken van de vruchten zeker gaat stellen tot zeker 20ste jaar van een speler.

04-02-2019 14:19

MPAjax +8432

had al gezegd dat bv Brobbey je zo snel mogelijk bij het eerste wilt hebben, scoort makkelijk

04-02-2019 13:25

Moozz03 +0

Ik vind dit echt een heel sterk stuk! Je hoort ook steeds meer analisten zeggen "dat soort spelers moet Ajax toch zelf kunnen opleiden", maar de realiteit is, zoals jij hierin aangeeft, dat die spelers gewoon helaas al weg zijn. Met Redan hadden we geen Pereiro hoeven aantrekken, met Malen en Dilrosun geen Bande en met TFM geen Magallan.

Elk jaar weer worden we leeg getrokken en de UEFA moet hier wat aan gaan doen. Chelsea leent 46 spelers per jaar uit en dat is een model waar ze veel geld aan verdienen. Elk talent wat tegen een bal kan trappen geven ze een contract en verkopen ze dan weer door voor een fee die vaak de hele investering terug betaalt. Dat soort praktijken moeten gewoon verbannen worden- dus zou de UEFA een regel moet instellen dat je maar max zo veel buitenlanders in je bovenbouw mag hebben rondlopen/maximaal aantal spelers per jaar verhuren (dus voor het eerste maar ook voor het tweede team).

Daarnaast vind ik de vergelijking die wel eens wordt gemaakt dat wij hetzelfde doen met bv deense clubs niet echt op gaan voor meerdere redenen. 1. wij betalen vaak wel een eerlijke fee (bv Jensen werd voor 3miljoen binnen gehaald), 2. het is bij ons vaak een reactie op eerder vertrokken spelers, Schon en Ylatupa zouden wellicht niet worden gehaald als andere spelers niet al waren vertrokken bij ajax (bv Castillo), en bij Ajax liggen er toch echt kansen in het eerste elftal. Al die deense spelers hebben een x aantal wedstrijden in Ajax gespeeld van Eriksen tot Andersen. Ik zie Chong eventueel slagen bij ManU en Redan doet het goed bij Chelsea maar verder komen die jongens eigenlijk totaal niet aan de bak en belanden ze in het handelshuis Chelsea. Om een random voorbeeld te noemen: die Piazon wordt nog steeds verhuurd bijvoorbeeld terwijl zon jongen bij Ajax wss zou zijn geslaagd.

We kunnen alleen maar hopen dat er binnenkort verandering in komt I guess

04-02-2019 13:23

LangeTermijn +611

Maar aan de andere kant is het ook naïef om te zeggen dat Ajax niet mee doet aan het systeem. Manchester United kan toch hetzelfde zeggen: wij betalen een eerlijke prijs (opleidingsvergoeding) aan Ajax.

Dat het een reactie is op eerder vertrokken spelers is logisch. Beweging aan de top werkt verder in de lagen daaronder.

In het handelshuis Chelsea belanden is financieel enorm aantrekkelijk als spelers en zorgt ervoor dat spelersmakelaars een goed leven hebben. Het zou geweldig zijn als de UEFA hier wat aan gaat doen. Maar dat zal door de EU-regels (vrij verkeer van werknemers) wel nooit lukken. Dus deze handelspraktijken zullen we de komende decennia blijven zien.

04-02-2019 14:07

SilverHaze +33

Nee er is een wezenlijk verschil: Voor Manu, Chelsea etc is het een verdienmodel om jeugdspelers voor miljoenen te verkopen zonder sportieve doelen in het eerste.

Het verdienmodel van Ajax heeft alles te maken met de sportieve doelen van het eerste (net als elke andere club). Het mooie is dat elke club dit kan doen vanuit visie en beleid.
Voor Europese topclubs is de jeugdopleiding een middel om niet alleen zelf geld te verdienen, maar vooral om nieuwe concurrentie dood maken. Dit lukt behoorlijk goed.

04-02-2019 16:16

LangeTermijn +611

Het zou mooi zijn als meer clubs hetzelfde verdienmodel zouden hebben als Ajax. Maar helaas kunnen topclubs op basis van hun naam veel talenten binnen harken, ze gouden bergen beloven en er nog winst op maken ook. Doen ze best slim eigenlijk. Dan vermoord je bovendien de concurrentie. Dat komt het voetbal niet ten goede, maar dat maakt ze niet uit.

04-02-2019 18:59

SilverHaze +33

Sterker nog, als dit zo doorgaat is Ajax' identiteit geen succesformule meer. We zijn nu al veel te afhankelijk van aankopen. Uiteindelijk zijn we gedwongen jeugdspelers sneller van Eredivisieclubs over te kopen, wat ook niet ideaal is. Spelers als Johnsen, Zivkovic etc moeten gewoon eerst een paar jaar bij Heerenveen spelen.

Verder heb ik het idee dat er binnen clubs als Chelsea geen kennis van opleiden aanwezig is. Alleen poen. Ik zie de toekomst zeer droevig in.

04-02-2019 16:09

LangeTermijn +611

Die opleid-kennis kopen ze vast in...

04-02-2019 17:06

Moozz03 +0

Ik denk op zich wel dat er kennis van opleiden is bij Chelsea maar de prestatiedruk van het eerste ligt gewoon zo bizar hoog dat de trainers het niet aandurven om talenten op te stellen. Je ziet bijvoorbeeld nu ook dat Sarri bij Chelsea en Emery bij Arsenel al worden uitgekostst door het publiek- ze roepen nu al om een andere coach terwijl ze er net zitten. Als ik zo een instabiel toekomstperspectief bij mn baan zou hebben zou ik het ook niet aandurven om jonge talenten te gaan proberen in het team te gooien. Dus dan krijg je dat de belangrijkste ontwikkelingsjaren van een speler teniet worden gedaan omdat ze geen wedstrijden op het hoogste niveau kunnen spelen en daardoor niet groeien om hun potentie waar te maken.
Als je als Chelsea zijnde 2 niet presenterende spitsen hebt ga je dan de jeugd gebruiken of koop je Higuain? Ja dat laatste is de veiligste keus en geld is toch niet belangrijk, dus dan kan je nog wel zo goed opleiden maar de mentaliteit van het eerste team (supporters en eigenaren) maakt er dan gewoon geen gebruik van. Daarom zie je al die spelertjes nu lekker naar Duitsland gaan (en terecht).

04-02-2019 17:14

Schwalbino +11

Goed stuk. Terecht een groot probleem aangekaart.

Het zijn bijna altijd de ouders die voor die jonge spelers de keuze maken om naar het buitenland te gaan.

Meer salaris geven lokt alleen maar uit dat buitenlandse clubs nog meer salaris geven. Die slag win je niet met geld. Waarmee wel? Geen idee. Brexit zal ook niet helpen want dan springen andere clubs wel in het gat.

04-02-2019 13:18

Danos +0

Als de Engelse clubs wegvallen dan ben ik benieuwd wie er in springt? De andere clubs kopen natuurlijk ook talenten maar in veel mindere mate dan de Engelse clubs.

Bakker nu dan naar PSG en Mink naar Real en die Zierikzee naar Bayeren maar ik kan er niet heel veel meer opnoemen die niet naar britse clubs zijn gegaan

04-02-2019 13:44

Sunstridr +24

Pherai naar Dortmund, Melyaro Bogarde naar Hoffenheim, Tyro Nimmermeer naar Lazio en Vicente Besuijen naar Roma.

Ik kan ook een paar afvallende talenten noemen die naar het buitenland zijn gegaan, maar ja ik begrijp jou punt over het feit dat het minder vaak gebuurd dat talenten naar Europees ploegen gaan, in plaats van Engelse Clubs, als zij weg gaan.

04-02-2019 13:55

Schwalbino +11

Dat er nu veel spelers naar Engelse clubs vertrekken komt natuurlijk omdat die de beste aanbiedingen kunnen doen. Ze hebben immers meer te besteden dan de clubs in andere competities. Als die Engelse clubs wegvallen dan liggen de aanbiedingen van clubs uit Duitsland, Spanje en Italie er nog (wat lager aanbiedingen) maar ook dat zijn clubs die gewoon meer te besteden hebben dan Ajax.

Juventus is trouwens al even berucht als handelshuis als Chelsea.

04-02-2019 14:15

LangeTermijn +611

Als je de slag financieel niet kan winnen dan neem je genoegen met een rol op het tweede plan: opleiden voor de topclubs en accepteren dat toptalenten niet behouden kunnen worden.
Alternatief is dat je financieel wel de uitdaging aangaat en je toptalenten significant meer geld gaat aanbieden met het risico dat je maar op één van de vijf toptalenten winst maakt. Daarvoor heeft Ajax de goede naam mee. En de competitie op een beduidend lager niveau tegen.

Ook interessant is om te kijken in hoeverre de toptalenten die vroeg weg worden geplukt uit de jeugdopleiding het redden. Van Fosu Mensah had iedereen bij Ajax wel door dat hij een potentiële topvoetballer kan worden. Die heeft door de keuze voor ManU een stuk meer geld op de bank nu. Of je vrolijk wordt van voetballen bij Fulham ten opzichte van voetballen bij Ajax weet ik niet, maar je houd er veel meer geld aan over. Je voert dus financieel onverstandig beleid door bij de Ajax jeugdopleiding te blijven als toptalent. Dat zou de Ajax directie moeten veranderen.

04-02-2019 14:01

Schwalbino +11

Ajax heeft gewoon beduidend minder te besteden dan clubs als Juventus, Bayern, Dortmund, Real, Barca, PSG. Om over de Engelse clubs maar te zwijgen. Je gaat alleen maar de de poenrace aanwakkeren.

04-02-2019 14:20

w86 +9445

Geld ga je inderdaad niet winnen, je kan ze hier 2x zoveel geven, maar in Engeland krijgen ze toch 5x zoveel.

04-02-2019 14:05

Ajaxxxisdebeste +6

Het is puur om het geld te doen, ja weet het verrassende conclusie, maar talenten van nu denken eerst cashen daarna kijken of er een carrière uit te halen is, wetende dat de kans erop met zo'n dergelijke route vrij klein is. Maar het geld is binnen.

04-02-2019 12:56

BvdPloeg +0 editor

En in veel gevallen is dat logisch. Enkele spelers kozen voor zekerheid, ook voor hun familie. Dat kun je ze niet kwalijk nemen, maar misschien kan Ajax er wel wat aan doen met meer geld e.d. Het probleem wordt iig steeds groter.

04-02-2019 13:11

WestlandforAjax +0

Goed stuk bram! Ik denk alleen dat de invloed van Raiola op de keuzes van Bakker en Kluivert heel groot is geweest. Met een normale zaakwaarnemer hadden deze jongens bijgetekend en een vaste waarde geworden.

04-02-2019 12:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.