Henderson fel bekritiseerd na gele kaart voor wegwerpgebaar: 'Dit kan niet, zeker niet als aanvoerder'

door Brent Tomassen 25

Bron Ziggo Sport

Henderson fel bekritiseerd na gele kaart voor wegwerpgebaar: 'Dit kan niet, zeker niet als aanvoerder'

door Brent Tomassen 25

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Wesley Sneijder uit felle kritiek na de nederlaag van zijn oude club Ajax tegen Eintracht Frankfurt (1-2). De analist zag een gebrek aan beleving bij de ploeg van Francesco Farioli, die hij in eerdere Europese duels wel bespeurde. Daarnaast krijgt Ajax-captain Jordan Henderson een flinke veeg uit de pan na zijn gele kaart.

'Het is niet een niet te kloppen ploeg, maar het wordt wel heel zwaar in Duitsland', begint Sneijder bij Ziggo Sport zijn analyse. 'Gezien de tweede helft vond ik ze allebei niet sterk. Tactisch zat het bij de Duitsers iets beter dan bij Ajax. Het was een beetje wikken en wegen. Dat proefde je heel erg. Gaan we hier voor de overwinning, of gaan we de 1-1 veilig stellen? Dat werd Ajax uiteindelijk fataal.'

De Nederlands recordinternational heeft niet bepaald kunnen genieten van zijn oude ploeg. 'Het was niet echt een Europese Ajax-avond', stelt Sneijder, die de wedstrijd tegen Eintracht Frankfurt vergelijkt met de 4-0 zege van Ajax op Besiktas eerder dit seizoen. 'Toen speelden ze fantastisch voetbal, met opbouw van achteruit. Toen konden ze altijd de vrije mensen vinden op het middenveld. Dat was er vanavond niet. Ajax wilde vanavond (donderdagavond, red.) niet voetballen. Dat had misschien ook wel te maken met de organisatie van Eintracht, maar ze hebben het ook niet geprobeerd.'

Tekst gaat verder onder de foto.

ajax eintracht frankfurt
Wesley Sneijder zag het echte Europese gevoel bij Ajax donderdagavond ontbreken.

'Ajax heeft het nagelaten om een goed resultaat te pakken', vervolgt collega-analist Theo Janssen. 'Ik vond Ajax in balbezit te weinig doen. Ik had het gevoel dat Ajax misschien een beetje schrok. Dat ze meer hadden verwacht van de tegenstander. Ze hadden veel meer tijd en ruimte om er doorheen te voetballen.'

De oud-Ajacied ziet dat de Amsterdammers op het moment een type als Sneijder missen op het veld. 'De steekpass, de laatste pass, die waren er niet. Dus uiteindelijk creëer je helemaal niets. In de eindfase komen ze tekort. Ze missen gewoon creativiteit. Het is niet lullig bedoeld, maar ze missen een speler zoals hij dat was', wijst hij op de oud-speler van onder meer Ajax, Internazionale en Galatasaray. 'Een speler die mensen vrij zet voor de keeper, die een steekpass geeft met de juiste snelheid en op het juiste moment. Het is allemaal van A naar B, van B naar C en dan is het hopen dat iemand een keer iets geniaals doet.'

Kritiek na gele kaart Henderson

Tot slot is Sneijder behoorlijk kritisch op aanvoerder Jordan Henderson. De Engelsman pakte een gele kaart na een wegwerpgebaar en is daarmee geschorst voor het duel in Frankfurt. 'Ja, dat was heel dom. Ik vond dat zij echt tijd aan het verspelen waren en daar was ik heel gefrustreerd door. Stom van me. Het is niet ideaal, want ik wil natuurlijk bij de selectie zitten die volgende week gaat proberen om alsnog een resultaat te halen', klonken de teksten van Henderson.

Sneijder is het eens met Hendo dat het stom van hem was om geel te pakken en wordt zelfs een beetje boos op hem. 'Hij zegt het zelf, superstom. Dit kan echt niet. Als iemand dit bij PSV had gedaan tegen Arsenal, dan maakt het niet uit. Dan snap ik het nog wel. Maar hier, zeker als aanvoerder. Dat kan echt niet jongens. Ik kan er bijna gefrustreerd van raken. Dit kan niet.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Juichtoon +32823

Wesley Sneijder die als Ajax speler gewoon eerst 's nachts ging stappen en dan zondag letterlijk de corners niet voor het doel kreeg. Ik zat toen op 426 en vroeg me vaak af of Wesley niet was wezen stappen als hij de 4e corner op rij te laag voorgaf. En dat bleek achteraf ook het geval. Bizar.

07-03-2025 18:36

Asociaal +2805

Die kaart van Henderson was natuurlijk niet slim, maar ik begreep zijn frustratie nou ook zeker wel. Als je kijkt naar hoe de scheids gister over het algemeen floot, dan had hij ook niet op Edvardsen moeten fluiten (ok, ben niet helemaal objectief) gezien hij voor zulke "overtredinkjes" niet floot. Anders had hij ook moeten fluiten voor de "overtreding" op Baas.

En wat Afcas zegt over de slimmigheidjes, kan ik alleen maar mee eens zijn. Ajax heeft zich daar te vaak uit de tent laten lokken. Tegen Slavia Praag deden ze het na rood van Baas en mede daardoor bleef het gelijk. Wij fans zeggen zo vaak dat wij hierboven moeten staan en dat Ajax de tegenstander moet verslaan met hun spel, maar deze "slimmigheidjes" gebeurt zo goed als in elk Europees duel. En ergens verbaasde het me dat ze Collins niet bleven opzoeken, al zou Frankfurt daar waarschijnlijk ook gewoon op ingespeeld hebben.

07-03-2025 12:33

Patrick1967 +2064

Analyseren blijft toch een moeilijk verhaal voor veel oud-voetballers. Je kunt geen nou eenmaal geen creativiteit verwachten als je tegelijkertijd stelt dat dit onvoldoende aanwezig is.

Dit Ajax moet het vooral van discipline, organisatie, mentatilteit en fitheid hebben nu en dat is niet genoeg om de EL te winnen. Ik snap ook niet dat sommigen hier dit als een reële optie zien.

Ik vond het niet zo slecht. Een gelijkspel had verdiend geweest maar ik maakte me al weinig illusies voor deze wedstrijd. Nummer drie van de Bundesliga. De schaal is belangrijker en reëel, de EL winnen niet.

07-03-2025 10:30

JoshuaSmits +9854

Jammer dat Klaassen de volgende wedstrijd weer terug is. Ik vrees dat we nooit een keer Fitz-Jim op zes gaan zien onder Farioli. Ook niet noodgedwongen dus.

07-03-2025 10:18

FrancescosRavioli +15388

FJ komt fysiek zwaar tekort voor de 6. Moet je daar echt niet willen neerzetten.

Leuk voor in balbezit. Maar verdedigend een enorm risico. Zeker met de gaten die kunnen ontstaan

07-03-2025 12:41

JoshuaSmits +9854

JohnDylan heeft altijd mooie statistieken waarmee hij laat zien dat Fitz-Jim merendeels van zijn duels gewoon wint. Hij is ook lekker fel en slim in de duels. Doet mij vaak aan Anita denken. Daarnaast valt dat fysieke ook wel mee. Clasie speelt ook op zes en dat is qua fysiek en lengte ook een dwerg. Lobotka same. We moeten als Ajax weer wat minder naar fysiek gaan kijken en meer naar voetbal.

07-03-2025 12:59

FrancescosRavioli +15388

Ik ben het deels met je eens. Maar zowel Lobotka als Clasie en Anita waren/zijn fysiek allemaal sterker.

Ik zou FJ eerder met Serero vergelijken

07-03-2025 13:59

BokkieBokstra +11351

Klaassen werd gemist gisteren blij dat hij er weer bij is.

07-03-2025 15:23

afcas +3811

Wat een onzin dit.

Op bijna alle meetbare gebieden heb je beter gepresteerd dan Frankfurt.

Meer balbezit, meer en nauwkeurigere passing, meer passes verstuurd op de helft van de tegenpartij, je won meer duels dan ze etc. Frankfurt had wel meer schoten en balaanrakingen in onze 16 overigens. Nu zeggen statistieken natuurlijk niet alles, maar het kan wel bepaalde intenties tonen.

Ik wil niet beweren dat het spel geweldig was ofzo maar roepen dat ze het niet probeerden slaat nergens op. Ik vond de spelers voornamelijk een beetje naïef en soms relatief dom zoals een godts die de bal oppakt voor een corner terwijl de bal nog niet volledig over de lijn is. Of een Hato die een inworp 30 meter van zijn positie wil claimen terwijl een medespeler de bal al in zijn handen heeft aan de zijlijn waardoor Hato volledig uit positie staat als de scheids de bal aan hun geeft. En zo waren er binnen het veld ook momenten.

Dit is echter een probleem wat sinds ik ajax kijk altijd zo is geweest. Veel jonge spelers natuurlijk die slimmigheidjes missen. zoals die gozer die Brobbey een elleboog gaf en ff later geel pakte. Je zag aan alles dat als je hem op zou blijven zoeken hij nog een kaart zou pakken. Dat vergeten we alleen te doen. Ik zie persoonlijk liever niet dat we zulke zaken nodig hebben, maar zolang iedere club die tegen ons speelt met slimmigheidjes/theaterpraktijken wegkomen is het gewoon zonde als wij dat niet ook gebruiken.

Maar al met al zie ik ons niet kansloos in de return. De 2e helft was je gewoon de betere ploeg.

07-03-2025 10:08

Chalana1984 +4718

Wat een onzin dat ze niet wilde voetballen. Was een aantrekkelijke wedstrijd van een team dat uit een diep dal komt tegen een sterke tegenstander.

07-03-2025 09:55

AlexIbarra +19343

Ah, het is Wesley..
Ik vond het eigenlijk best een leuke en open wedstrijd. Tegenvallend resultaat door 2 vervelende tegengoals maar zeker niet onverdiend want Frankfurt werkte er ook hard voor.

Godts en Traoré zijn een beetje overvraagd in mijn ogen en missen gewoon de frisheid om ff wat extra kwaliteit te leveren op de beslissende momenten. Hendo lag er een tijdje uit en kon het nu ook niet ineens brengen, Mokio had het begrijpelijk moeilijk. Baas liet zich ff piepelen daar. Berghuis oogde fysiek weer zo kwetsbaar. Ik had soms zelfs het idee dat hij niet doordraaide op het middenveld als hij eenmaal een kant op liep, om zijn spieren / pezen te sparen.

In de ED kunnen we de laatste tijd alles controleren en dan klaagt men dat het saai is. Nu speel je tegen een betere ploeg die je niet onbeperkt aan de bal kunt laten, probeer je zelf meer initiatief te nemen en krijgen beide ploegen kansen. Had Brobbey dat schot vol op z'n kanis gehad ipv die elleboog, dan had je misschien een beter resultaat gehaald. ;)
Toch vond ik dit sinds PSV thuis de beste / leerzaamste wedstrijd.

Ik baal meer van Pasveers blessure dan van de wedstrijd of de uitslag.

07-03-2025 09:37

Zollner +1598

Oneens, denk alleen dat de volgende stap wordt om bij zulke felle druk de rust in de opbouw te pakken en de onrust/haast uit je eigen spel te halen.

07-03-2025 09:29

Balgevoel +31103

Vond Ajax juist, zeker in de eerste helft, opvallend hoog druk zetten en heb bij vlagen combinatiespel gezien waarvan ik vergeten was dat we daartoe in staat waren. Zonder Pasveer leek het inderdaad alsof Ajax een versnellinkje lager wilde, om het gelijkspel vast te houden. Dat mislukte, maar ik begreep de aanpak. Gorter in plaats van Pasveer is een wereld van verschil in het voetbal dat Ajax wil spelen. Gorter is voor Farioliball simpelweg aan de bal te onrustig.

07-03-2025 09:19

Patrick78 +52793

Aldus Wesley Derksen

07-03-2025 09:15

AjaxMiddelburg +2954

Tja vorig seizoen zouden we nog worden weggeblazen. Dit jaar staat nog steeds in het teken van 1 ding en dat zijn de cl gelden binnenharken. Dan investeren en dan kan je Ajax beoordelen op spel en resultaat. Om nu zuur te doen is wegkijken waar we vandaan komen. Deze pot was goed voor ervaring voor de jonge jongens en inzicht waar geïnvesteerd in moet worden.

07-03-2025 09:13

MissAjax75 +3123

dikke pannekoek wat een bullshit weer

07-03-2025 09:07

MrMartinez +2990

Mooi laten kletsen, die Wes. Ik neem al tijden niet meer de moeite om naar zijn 'deskundig' gezwam te luisteren.

07-03-2025 09:02

JC14forever +1098

De eerste 10 minuten tot de 1-0 voetbalden we erg goed, helaas zakte het daarna helemaal in elkaar... Ik weet nu nog niet of wij bewust gingen inzakken zoals we wel vaker doen, of dat Frankfurt gewoon veel beter was door hoge druk te zetten en volop mooi combinatievoetbal te spelen... Zelf denk ik dat het vooral het laatste was, ik was erg onder de indruk van het spel van Frankfurt!

2e helft kwamen zij er niet zo makkelijk meer doorheen en hebben wij het laatste kwartier door opportunistisch spel nog wat kansen gecreëerd... De wil was er volgens mij zeker wel, maar soms moet je ook durven toegeven dat de tegenstander misschien wel een maatje te groot is, want Frankfurt is denk wel iets verder dan ons...

07-03-2025 08:55

BokkieBokstra +11351

Vond het gisteren heel negatief de commentaren. Niet om asn te horen. Frankfurt is een sterk team ajax had het moeilijk maar heeft ook goede dingen laten zien en mooi spel. Een gelijkspel had verdiend geweest. Het idee hoe het ajax voetbal zou moeten zijn is valse romantiek. Gisteren ook leuke dingen gezien, en er staat een team. Die nieuwe spits konadu daar werd je heel blij van.

07-03-2025 08:51

Cosey2 +7123

Weer die twee bitterballen.

07-03-2025 08:49

Rymesyt +8152

Ik ben het hier toch niet met Wesley eens. In tegenstelling tot bepaalde andere wedstrijden (Almere met name, maar zeker ook andere) was de wil om te voetballen er echt wel. De 1e helft lukte dat na een goed begin totaal niet meer omdat Frankfurt gewoon heel goed positiespel met hoge druk speelde. De 2e helft was de intentie er wel, ook al voor de tegengoal. Het lukt alleen niet altijd, met name omdat zo veel spelers slordig waren/ hun niveau niet haalden.

07-03-2025 08:46

SiegiEd14 +2281

Het was zeker beter dan tegen Almere, maar waar Wesley wel een punt heeft, is dat het allemaal plichtmatig is. De bal gaat van a naar b en maar breien. We missen echt creativiteit en we hopen dat Berghuis dit kan brengen, maar helaas..

07-03-2025 09:17

Rymesyt +8152

Daar ben ik het helemaal mee eens, het ging me vooral om het 'ze wilden niet voetballen en hebben het niet geprobeerd' deel. De wil vond ik best aanwezig, je mist gewoon spelers met die kwaliteiten. Als de paar jongens die het wel kunnen zoals Godts en Berghuis hun dag niet hebben (zoals gisteren) dan wordt het dit gebrei.

07-03-2025 09:31

ajaciedje90 +60545

Zat zeker de hele wedstrijd met een stappel broodjes kroket voor z'n oog te kijken.

Wat een debiele take. Ik heb toch echt een Ajax gezien dat van achteruit voetbalde. 3e man principe. Combinaties naar voren. Druk zetten op de momenten dat het kon. Maar nee..ze hebben de wil niet gehad te voetballen. Rot toch op Wesley.

Als dit het niveau is van analist Sneijder kan je beter Clown Bassie laten analyseren. Zelfde postuur maar dan is het in elk geval gelijk duidelijk dat je als zender je kijkers niet serieus neemt.

07-03-2025 08:40

ajax4ever001 +18653

Heb je die azijnzeikerds weer hoor Ajax verliest met 2-1 maar laat zich tenminste niet vernederen dan psv wel deed haha rare journalistiek tegenwoordig

07-03-2025 08:38
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.