Branie: 'Het is niet de verdediging maar juist de vóórhoede van Ajax die verzaakt’

door Jesse ter Haar 14

Bron Ajax Showtime

Branie: 'Het is niet de verdediging maar juist de vóórhoede van Ajax die verzaakt’

door Jesse ter Haar 14

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax had opnieuw een late treffer nodig om zijn Eredivisiewedstrijd te winnen (2-3 tegen SC Cambuur) en dat zorgt voor onzekerheid over de vorm. Juist nu er zo'n cruciale week aanbreekt, lijken de Ajacieden niet op hun best te presteren. In Branie, de Ajax-podcast van Ajax Showtime en Het Parool, duiken Menno Pot, Dick Sintenie en Jesse ter Haar in de afgelopen week, waarin zeker niet alleen negatieve zaken te benoemen waren!

Zo maakte menig Ajax-hart een sprongetje toen bekend werd dat Klaas-Jan Huntelaar sinds zondag officieel weer onderdeel is van de club. Hij werd toegevoegd aan de technische organisatie en dat bracht ook de heren van Branie blijdschap. Een echte Ajacied als Huntelaar is immers altijd welkom.

Het gebeurde in het weekend waarin Ajax opnieuw een wedstrijd met twee gezichten speelde in de Eredivisie. Na een 3-2 zege op RKC Waalwijk volgde een 2-3 zege op bezoek bij SC Cambuur. Hetzelfde resultaat en scoreverloop, maar kwam het eigenlijk wel op dezelfde manier tot stand? Verder was de rol van Ryan Gravenberch tijdens Cambuur-uit té opvallend om aan ons voorbij te laten gaan.

De blik op Ajax - Benfica

Dat, een vooruitblik op het Champions League-duel Ajax - Benfica én stiekem al een kleine blik op De Klassieker in de nieuwste editie van de Branie-podcast. Er volgt een week waarin de Amsterdammers het goede gevoel kunnen hervinden óf de boel uit handen kunnen geven. En vergeet niet: woensdag volgt, na Benfica-thuis, een extra editie!

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag vanaf 12.00 uur te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwste aflevering nu!

Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

louis60 +11472

Met Brobbey erbij wordt de aanval weer een stuk gevaarlijker. Meer doelpunten mee, maakt het voor de rest van het elftal ook een stuk makkelijker. Komt goed. Ben veel benieuwder naar de kwaliteit na de zomer. Zijn de aankooplijnen na het vertrek van Marc nog wel intact? Gaan er nog veel spelers weg?

15-03-2022 14:33

Montana +801

Heel het elftal is niet in vorm en spelers komen afspraken niet na, dat is niet alleen de aanval.

Ajax/EtH hebben een elftal gebouwd dat alleen op 1 manier kan draaien. Als het draait dan blazen ze iedereen weg. Loopt het minder dan kan datzelfde team daar niet goed mee omgaan. Bij het bouwen van dit elftal is de bank ook totaal verwaarloosd waardoor de kwaliteit van de wissels ook te wensen over laat. En daardoor ga je minder wisselen terwijl het niet loopt.

Alvarez is super belangrijk in zijn spel, het is bizar wat hij allemaal onschadelijk maakt (vaak ook alleen maar passlijnen dichtlopen om counters tegen te gaan). Maar daardoor moeten de andere 2 middenvelders heel goed zijn in waarvoor zij er staan. Als Gravenberch een dip heeft en Berghuis/Klaassen onzichtbaar dan valt het hele team in elkaar.

Volgend seizoen meer bouwen aan een roulerend elftal om zo weerbaarder te zijn voor dipjes/blessures van spelers.

15-03-2022 14:11

Slang +14994

Eindelijk iemand die het zegt

15-03-2022 11:19

-Wes- +2822

Als Ajax zijnde moet je begrijpen dat de Cambuur-spelers elkaar in de rust gaan opfokken, elkaar de huid vol schelden en zeggen: ''we gaan ze godverdomme opvreten in de tweede helft''.

Zo ongelofelijk naïef om te denken dat de tegenstander in de tweede helft net zo slap verder gaat als voor rust. De ajax-spelers zijn dan volledig verrast en krijgen elkaar niet meer scherp.

15-03-2022 11:16

Rolo +13633

Ik denk dat het probleem toch echt nonchalance is.... Er zit zoveel kwaliteit maar ergens zit de gedachten net als afgelopen weekend, mwa... is maar Cambuur.

Als je op een gegeven moment Nous op de rechtsvoorpositie balverlies zag leiden en dan op een drafje terug zag sjokken.... Dan zit er toch in de mindset iets niet goed. Het tegenovergestelde gebeurde afgelopen week bij Real - PSG. Als je zag hoe Modric na balverlies terugvocht en Messi het leven zuur maakte om vervolgens met een sliding de bal te veroveren ten kosten van een ingooi.... Dan heb je door wat er gevraagd wordt.

Regelmatig ook Blind, Tadic... Die mogen af en toe het gif van Martinez hebben. Vechten voor die meters. Het kan niet alleen met mooi voetbal. En zeker als Nous wil slagen in de top, dan kan je niet terug sukkelen...

Hopelijk heeft hij dit vanavond wel door.....

15-03-2022 11:11

brullie +7031

Ben het niet eens met de Branie uitspraken maar hier heeft hij een punt. Als je ziet hoeveel balverlies er wordt geleden voorin, man niet normaal de laatste tijd. Geen bal kunnen ze vasthouden. Hierdoor lopen ze tegen counters aan.

15-03-2022 06:49

Professor +11131

Middenveld?

14-03-2022 21:36

Brooklyn +4136

Ajax staat voor. Krijgt wat meer ruimte. Spelers kunnen zich niet inhouden, met alle gevolgen van dien. Ofwel Ajax is geregeld niet sluw genoeg. Ze schamen zich er wellicht zelfs voor. Sluw zijn is ook een kwaliteit. Het is wel al veel beter dan vroeger.

14-03-2022 20:08

arufred +9771

Daar zit wel wat in want we zijn niet effectief genoeg. We scheppen heel veel kansen maar teveel worden er niet omgezet in doelpunten. Vooral in de 1ste helft tegen Cambuur,RKC en Benfica. Sta je in de rust met 3 a 4 doelpunten verschil voor dan is een tegenstander gedemotiveerd. Maar wanneer een tegenstander weg wordt gespeeld maar met 1 doelpunt verschil de rust ingaat dan geef je die tegenstander hoop dat het nog kan ondanks dat ze weg zijn gespeeld.

14-03-2022 19:29

Ajax27 +19107

Totaal geen zin om die podcasts te luisteren... dus ik reageer vooral op de zin: "niet de verdediging maar de voorhoede verzaakt"

Als je 'm super letterlijk pakt is het gewoon feitelijk niet waar. 2 van de 3 goals worden gescoord door de voorhoede, die verzaken dus niet. Daarna verzaakt de verdediging wel om de 2-0 voorsprong vast te houden en wordt het 2-2.

14-03-2022 17:22

Bowie +2377

En daarom moet je dus eerst de informatie volledig tot je nemen voordat je er wat uitgooit (hey, meteen een gratis tip voor als je gaat stemmen woensdag!).

Als je de podcast luistert hoor je dat het er meer om gaat dat in de aanval (dus alle spelers die in de aanval betrokken zijn) te snel de bal weer verspelen waardoor de organisatie te vaak wisselde tussen aanvallend denken en verdedigend denken. Hierdoor kom je niet in je spel en het kost mentaal (lees concentratie) veel energie om dit steeds te doen waardoor je nog meer fouten gaat maken. Op zich gewoon een degelijke analyse.

14-03-2022 17:35

pietvanvliet +4414

Hmm. Als je het mij vraagt, is de belangrijkste verandering dat er een ander op doel staat en dat die veel meer met zichzelf bezig is dan met het coachen van z'n verdediging.

Wat ik ook begrijp hoor, als je een jaar niet gespeeld hebt en er weer in moet komen. Het is niet allemaal Onana's schuld. Die heeft momenteel niet genoeg over om ook nog naar de verdedigers te kijken en dat wreekt zich. Heel irritant, maar is niet anders.

14-03-2022 18:31

Bowie +2377

Ben ik het mee eens. De blessure van Pasveer staat gelijk aan het moment dat de tegengoals er (meer) kwamen.
Maar het is ontegenzeggelijk dat de rest van het team ook in een minder effectieve fase verkeerd. Ze krijgen veel kansen en spelen vaak ook goed, maar in de laatste 5-10% gaat het mis. Zie de verhouding kansen vs goals, zie de analyse hierboven. Waar dit aan ligt kan van alles zijn. Vorm, concentratie, onderschatting van de tegenstander, zelfoverschatting, etc. Aan Ten Hag om dit op te lossen.

14-03-2022 19:09

Ajax27 +19107

Die podcasts... ik weet niet, ik heb die boot gewoon gemist haha. Ik ben ook geen radio luisteraar. Ik wil gewoon m'n informatie lezen en zien wanneer ik het wil. Niet verplicht een volledige podcast luisteren in de hoop dat er ergens nuttige dingen worden gezegd over onderwerpen die ik mogelijk interessant vind.

Als ik naar de afgelopen wedstrijden kijk zie ik vooral een paar enorme verschillen. Pasveer niet in doel, een persoon die blijkbaar continu bezig is om de verdediging voor zich goed neer te zetten. Hoe goed Onana ook kan keepen, als hij het niet orgniseert voor zich en de jongens zijn dat juist erg gewend van Pasveer, dan is dat minder goed. En Timber... tjah dat is gewoon weer een talent van wereldklasse. Van de hele selectie maakt hij in mijn ogen de meeste kans om (hopelijk pas over een paar jaar) naar een echte Europese top-4 club te gaan, daar direct in de basis te komen en gewoon een hele grote wordt. De rust die hij heeft aan de bal, die heeft niemand achterin. Dus toen hij er niet was, viel dat direct ontzettend op.

15-03-2022 16:30

Ajax27 +19107

Nee, dit was geen pech, dit waren echt gewoon een opeenstapeling van fouten waardoor al die goals vallen. Heeft niets met pech te maken.

15-03-2022 16:31

ToekomstTalent +9550

Off:
Nou Makkelie fluit de klassieker en in Rotterdam weten ze het nu al zeker: het ligt allemaal aan de knjb. Hopeloze jankmuilen zijn het in de hoop dat Makkelie het leest en ze uit medelijden een pingel geeft of Ajax en rode kaart. Het is allemaal zo doorzichtig.

14-03-2022 17:17

Bc te P +22130

Een hele goeie analyse waar het fout gaat. Eindelijk!

14-03-2022 17:12

Web +178830

Zeker de voorhoede laat het afweten
Tadic en Antony spelen al weken onder kunnen

14-03-2022 16:34

Dirk +7006

Dit zeg ik al weken. Met vervangers op de bank waar Eric niet durft aan te komen

14-03-2022 16:46

profoff +8364

Zo kom je altijd weer terug op Erik z'n minpunt het wisselen

14-03-2022 18:16

Redrum +96035

Het is een combinatie van beide. Er worden teveel kansen gemist en bijna elke kans voor de tegenstander levert een goal op. Over het algemeen creeërt Ajax net zoveel als voorheen en krijgt het nog steeds weinig kansen tegen. Een 1-6 overwinning was vrijdag helemaal niet gek geweest, maar het werd uiteindelijk een krappe 2-3.

14-03-2022 15:24

tostao +468

Dick Sintenie heeft het in de podcast niet over het feit dat de aanval te veel kansen mist, maar dat de voorste 3 in de 2e helft tegen cambuur veel te onrustig waren en te snel balverlies leden. Daar ben ik het op zich mee eens. In de 1e helft was Ajax veel geduldiger en werkten ze nauwkeurig naar een kans toe.

14-03-2022 15:50

AFCACruijff14 +161060

Zou die AS podcast ook luisteraars hebben? Hoor er echt nooit iemand over itt de Pakschaal Podcast.

14-03-2022 15:11

tostao +468

Vind persoonlijk Branie tegenwoordig de leukste podcast om naar te luisteren. de 2 in de pakschaal podcast zijn naar mijn mening een beetje een karikatuur van zichzelf aan het worden, vol met zogenaamde schijtlolligheden. Worden weinig echt interessante zaken besproken.

14-03-2022 15:51

Qifesh +24917

Alleen veel te kort en te weinig eigenlijk

14-03-2022 17:22

Libero +19082

Ik heb die vraag wel vaker gesteld hier. Mensen lezen zelfs amper het begeleidende artikel. AS moet eens ophouden met die clickbaitkoppen, want dat is bijna het enige waarop gereageerd wordt.

15-03-2022 08:16

Kingoffdatoilet +17137

En het middenveld.

14-03-2022 14:59

Sjaakie +5798

Poep in de ogen.

14-03-2022 14:47

Musica Merlo +8198

Wat een lulkoek, onzin. Je werkt als team en faalt als team. Je kunt niet zeggen dat alleen de aanval verantwoordelijk is voor een mindere wedstrijd. Tenslotte vind de aanvoer vanuit het middenveld of vanuit de verdediging. Altijd ben je als team verantwoordelijk. En als we het over de aanval hebben Haller is prima in vorm, Antony wat wisselvallig maar altijd zeer aktief bezig en tenslotte Tadic.
Tadic had tegen Cambuur weliswaar een wat mindere wedstrijd maar zijn hoeveelheid doelpunten en assists zeggen voldoende.

14-03-2022 14:44

Dennis129 +11877

Tadic raakt al 6 weken geen pepernoot

14-03-2022 15:31

Jeugd +24672

Die tegen Benfica raakte hij toch aardig😌

14-03-2022 17:42

Libero +19082

In die 6 weken 9 wedstrijden gespeeld, 4 goals en 3 assists. Tadic levert gewoon bijna altijd, ook al speelt hij slecht.

15-03-2022 08:14

thajax +7423

Als Tadic en Haller weer allebei een goal meepikken, hoeven we alleen te zorgen dat we deze keer geen 2 goals tegen krijgen. Simpel toch?

14-03-2022 17:52

TsigalkoAFCA +1752

Nou dat lijkt me toch zonder mee allebei het geval. De aanval moet meer kansen maken, maar de goals worden allebei gewoon weggegeven. Nou kan je Tagliafico er misschien te veel op aankijken door zijn gebrek aan wedstrijdritme, maar hij heeft op zijn zachtst gezegd niet echt bewezen een basisplek te verdienen.

14-03-2022 13:09

TsigalkoAFCA +1752

Dick Sintenie is overigens een aardige man, maar echt een hele matige analist. Die opperde vorige week doodleuk dat je Nico zou moeten opstellen voor Blind niet omdat hij echt beter is, maar omdat hij dan de defensieve zwakheden van Schuurs met zijn snelheid zou kunnen repareren. Dat lijkt me een beetje de omgekeerde wereld.

14-03-2022 13:28

Oeroeboeroe +18325

Gebrek aan ritme doet meer dan je denkt. al je normale patronen zijn weg, alsof je opnieuw moet leren lopen. En voor de mensen hier die alles ongelooflijk letterlijk nemen, nee je moet niet opnieuw leren lopen, maar je vastigheden ben je echt helemaal kwijt en die krijg je niet terug door alleen trainen.
Oorzaak? Dat ligt bij de kale bats...

14-03-2022 13:50

DonAdam +2360

Die fout van Tagliafico heeft helemaal niets te maken met wedstrijdritme, dat was gewoon een brainfart. Dit soort fouten maakt Nico wel vaker, bv tegen Lille, daarom is er nooit een topclub voor hem gekomen.

14-03-2022 14:42

Oeroeboeroe +18325

Door meer ritme haal je de fouten er grotendeels uit. Helemaal alle fouten eruit uithalen zou onzin zijn, want dan zouden op dit moment alle basisspelers foutloos spelen. In een wedstrijd komen er andere dingen bij die je op een training niet kunt simuleren, zo eenvoudig is het... helaas.
En dan komt nu die kale bats dat er een oefenwedstrijd gespeeld moet worden omdat de "bank" ritme op moet doen. Ach kom op hé...

14-03-2022 14:47

DonAdam +2360

Daar klopt niets van. Ajax speelt praktisch foutloos, die fouten die Nico maakt, waarbij hij tegenstanders over het hoofd ziet, maken de anderen niet. Dat kan ook niet anders, want dan krijg je elke wedstrijd 2-5 goals om je oren en kan Ajax nooit met 7 aanvallend ingestelde spelers spelen.

Dit is leuk verzonnen, maar dit is geen wedstrijdritme probleem. Je gaat niet opeens beter kijken door wedstrijdritme.

14-03-2022 14:57

Oeroeboeroe +18325

Jouw mening en jij schijnt er aan vast te blijven houden. Ik vind het prima, maar neem van mij aan dat je anders kijkt en doet op het moment dat je meer wedstrijden in de benen hebt. Dat noemt men ervaring. die ga je missen op het moment dat je minder speelt. De ene is er meer vatbaar voor dan de ander.

14-03-2022 15:00

DonAdam +2360

Hij maakte die fouten ook toen hij een basisplaats had en dat is geen mening. Wedstrijdritme heeft sowieso niets met zicht te maken. Wedstrijdritme is fitheid.

14-03-2022 15:13

Oeroeboeroe +18325

@Mi.a het geldt voor elke topsporter, niet eens alleen voetballers ;-)

14-03-2022 16:39

Oeroeboeroe +18325

Kan je nagaan als die nauwelijks nog speelt...

14-03-2022 17:48

PietjePrecisie +1984

Het hangt ook van de speler af. Toen Veltman terugkwam van zijn blessure speelde hij meteen degelijk. Zelfde geldt voor Timber en Rensch toen die hun debuut maakten.

14-03-2022 19:44

Gonzalez75 +5869

De verdediging start bij de aanval. Daar dienen ze zich ook aan hun verdedigende taken te houden. Balverlies voorkomen, balvaster worden. En ja, soms ook een over de grens gaan om een voorbeeld te stellen.

14-03-2022 13:59

TsigalkoAFCA +1752

De twee tegengoals kwamen niet doordat er iets mis ging in de aanval. Die werden beiden gewoon weggegeven door de verdedigers zelf en dan vooral door Tagliafico zelf.

14-03-2022 14:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.