Ajax stelt Hendriks aan als nieuw directielid

door Bas Velzel 234

Bron Ajax

Ajax stelt Hendriks aan als nieuw directielid

door Bas Velzel 234

Bron Ajax

Laatst geüpdatet

Maurits Hendriks is door Ajax aangesteld als Chief Sports Officer (CSO). Dat laat de club weten via de officiële kanalen. Hendriks is voor een periode van twee jaar, met een optie voor nog twee jaar, aangesteld in de nieuwe directiefunctie binnen de club.

Bron foto: AFC AJAX

Hendriks moet zich onder andere gaan ontfermen over Sportpark De Toekomst, het project De Nieuwe Toekomst, de jeugdopleiding, het vrouwenvoetbal en de aan alle voetbalselecties ondersteunende specialistische afdelingen. Verantwoordelijkheden rond Ajax 1 en Jong Ajax blijven in de handen van Klaas-Jan Huntelaar en Gerry Hamstra.

Hendriks was ruim dertien jaar technisch directeur bij het NOC*NSF. Die functie bekleedde hij sinds 2008 en tijdens de Olympische Zomerspelen in Londen en Rio de Janeiro. Tijdens de Winterspelen in Sotsji was hij chef de mission. Ook is hij een oud-hockeyer en was hij de bondscoach van het Nederlands Hockeyelftal, waarmee hij Olympisch en Europees kampioen werd.

Reacties Hendriks en Van der Sar

'Ajax inspireert met tot de verbeelding sprekende topprestaties van jonge mensen die het beste uit zichzelf halen. Ik kijk ernaar uit om samen met mijn nieuwe collega's een bijdrage te leveren aan het versterken van de topsportcultuur en het verder uitbouwen van deze prachtige club', aldus Hendriks.

Ook Edwin van der Sar is blij met de toevoeging van Hendriks aan de directie van Ajax. 'Zijn kennis en ervaring zijn van waarde bij het verder ontwikkelen van de topsportcultuur van Ajax. Dat betreft onder meer het met de betrokken collega's verder versterken van onze jeugdopleiding, de volgende stappen van ons vrouwenvoetbal en verschillende lange-termijnprojecten, zoals het project De Nieuwe Toekomst'.

Lees meer over:
Plaats reactie

Leo Valk +1363

Ik begrijp dat Ajax kennelijk ook nog naar een Technisch Directeur zoekt, voor de functie die nu wordt waargenomen door Hamstra en Huntelaar.

Moeten we er nou weer op avonturen of die nieuw TD wel zo goed zal zijn voor Ajax? H&H moeten gewoon blijven doen wat ze tot nu toe deden, of zie ik dat verkeerd? Mijns inziens niet nodig, zo'n TD!

13-09-2022 12:09

Spielmacher +10744

Een a-charismatische hockeybobo uit het old boys-network zonder ervaring of netwerk in het voetbal. Het idealiseren van deze man is onbegrijpelijk. Een totale misfit uit de koker van een headhuntersbureau dat in het borrelcircuit van onze RvC-juffertjes zit.

13-09-2022 00:31

El Pistolero +4932

"Een a-charismatische hockeybobo uit het old boys-network zonder ervaring of netwerk in het voetbal. Het idealiseren van deze man is onbegrijpelijk".

Je reactie is nog veel onbegrijpelijker. Susan Lenderink en Menno Geelen hebben ook geen enkele ervaring in het voetbal en met die twee mag Ajax haar handen dicht knijpen. Je hebt het over een old boys-network, maar je bent vooral zelf een old boy met je vastgeroeste ideeën. In de jaren 70 van de vorige eeuw is al uit onderzoek gebleken dat teveel bestuursleden met inhoudelijke kennis meer nadelen dan voordelen oplevert omdat het bedrijfsblindheid en tunnelvisie in de hand werkt en de broodnodige vernieuwing in de weg zit omdat daarvoor vaak een frisse en onafhankelijke kijk op de zaken noodzakelijk is. Johan Cruijff was zelf een groot pleitbezorger van het betrekken bij het voetbal van topsporters uit andere sporten. Hij wantrouwde bestuurders, maar alleen als ze geen topsportachtergrond hadden. En dat kan je van Hendriks moeilijk beweren. Cruijff heeft het bestuur van zijn organisaties die tesamen zijn ondergebracht in de "World of Johan Cruijff" volledig in handen gegeven van Carol Thate, zij is de de General Manager van de organisatie en .... een voormalig tophockeyster net als Maurits Hendriks. Hendriks gaat zich bezig houden met diverse managementtaken binnen de club, zodat Van der Sar zich helemaal kan bezig houden met voetbal gerelateerde zaken. Ajax staat er om bekend vernieuwende ideeën te omarmen zoals het binnen halen van vrouwen en topsporters uit andere takken van sport. Daar gaat je nutteloze, bedaagde en volstrekt inhoudsloze gejammer niets aan veranderen, dus wen er maar vast aan.

13-09-2022 10:02

Bjorn +12560

Who?

Oude tijden herleven. Alleen nog Sar weg op termijn en alles is bij het oude.

Johan we missen je.

12-09-2022 23:22

El Pistolero +4932

"Oude tijden herleven. Alleen nog Sar weg op termijn en alles is bij het oude. Johan we missen je".

Je misbruikt de naam van Cruijff om je gram te halen, terwijl je kennelijk geen idee hebt waar hij voor stond. Hij was een groot voorstander van het betrekken van topsporters uit andere disciplines bij het voetbal. Dat hij daar aan hecht blijkt wel uit het feit dat hij Carol Thate heeft aangesteld als hoogste baas van zijn organisatie. Je weet wel, Carol Thate de voormalige tophockeyster. Cruijff had een veel minder bekrompen geest dan veel van zijn aanhangers en mensen die graag met zijn naam koketteren. De benoeming van Maurits Hendriks zou waarschijnlijk dan ook zijn volledige goedkeuring hebben kunnen wegdragen aangezien het niet om een baantjes zieke bestuurder uit het gebruikelijke circuit gaat, maar een ex topsporter met uitgebreide staat van dienst als bestuurder in diverse topsportorganisaties.

13-09-2022 10:14

Dusbaba +15409

En nu iets echt belangrijks....IOS 16 is gearriveerd.

12-09-2022 21:05

1991 +7787

Dat breekt zo lekker de week.

12-09-2022 21:07

Steffenhagen +37865

Rolverdeling tussen Hendriks en van der sar wordt interessant en ook lastig . Voetbalinhoudelijk lijkt Hendriks wel degelijk een vinger in de pap te krijgen . Edwin zal zich daarom veel meer technisch gaan profileren , verwacht Ik . En misschien komt er daarom ook geen technisch directeur meer bij .

12-09-2022 19:21

Ozymandias +159568

Waarom denk je dat Hendriks voetbalinhoudelijk een vinger in de pap krijgt? Volgens mij neemt hij een deel van de oorsprongkelijke rol van Vd Sar over zodat Vd Sar (zoals je zelf al schrijft) actief betrokken kan blijven bij het technisch management betaald voetbal. Het zou me inderdaad niet verbazen als er geen technisch directeur bijkomt en dat Hamstra en Huntelaar ook niet worden gepromoveerd tot de directie maar doorgaan als technische managers.

12-09-2022 19:28

Steffenhagen +37865

Dat zit mijn inziens in het functieprofiel van Hendriks . Als het gaat om de vraag of en hoe de Ajax jeugd de stap naar het eerste gaat maken , lijkt Hendriks daar hoe dan ook een rol in gaat spelen als ik zijn functieprofiel bekijk.

12-09-2022 20:02

Ozymandias +159568

Dat zit in ieder geval niet in zijn profiel aangezien er specifiek wordt aangeven dat het eerste en Jong Ajax onder Hamstra en Huntelaar vallen als management betaald voetbal onder leiding van Vd Sar.

12-09-2022 20:04

Steffenhagen +37865

Tsjonge wat ben jij goed op de hoogte . Ik zou toch wat beter lezen in dat functieprofiel. En fijn dat ik je mening weet , maar ik houd vooralsnog wat aarzeling . En aarzeling is zoals je weet het begin van inzicht . Dat wens ik ook jou toe ..

12-09-2022 20:52

Ozymandias +159568

Dat staat gewoon letterlijk op Ajax.nl, een feit en niet mijn mening. Jij kan lezen wat je wil in dat functieprofiel maar de feiten zijn dat hij niet betrokken wordt hij het eerste en Jong Ajax. Misschien eerst de feiten en dan de onderbuikgevoelens op basis van functieprofielen?

12-09-2022 20:54

Steffenhagen +37865

Jaaaa , maar hij gaat wel over alles wat er gebeurt in en op De Toekomst in relatie tot het topsportklimaat . Ik zeg niet dat het functieprofiel niet klopt . Ik zeg dat ik vermoed - dat weet ik dus niet zeker - dat er misschien wel een grijs gebied ontstaat . Niet meer en niet minder . Discussie begint altijd met twijfel of het stellen van vragen , zonder dat je pretendeert dat jij de enige bent die het antwoord weet . Dat geldt voor ons allemaal .

12-09-2022 20:57

Ozymandias +159568

"maar hij gaat wel over alles wat er gebeurt in en op De Toekomst in relatie tot het topsportklimaat."

Dat is gewoonweg niet waar.

"Discussie begint altijd met twijfel of het stellen van vragen"

Maar jij stelt helemaal geen vragen. Jij zegt dat het "lijkt" dat hij voetbalinhoudelijk een vinger in de pap krijgt. Dat is heel iets anders dan je af vragen of hij een vinger in de pap krijgt. Volgens geef je een voorbeeld wat haaks staat op hetgeen wat er door Ajax zelf over wordt gezegd.

12-09-2022 20:58

Steffenhagen +37865

Je wilt het gewoon niet begrijpen … maar het is oké hoor . Jij hebt een mening , prima .

12-09-2022 21:03

Ozymandias +159568

Nee, ik ga niet mee in jouw onderbuikgevoelens en weerleg ze met feiten. Vervolgens kom je niet met je eigen feiten maar alleen met nog meer onderbuikgevoelens.

12-09-2022 21:03

Steffenhagen +37865

Dat is proeves wat ik bedoel : ik uit wat zorgen en twijfels en jij hebt een mening . We spreken elkaar later nog wel eens hierover . Mensen die zelf zelf Alvarez hater noemen en dat dan ook nog verdedigen zijn over het algemeen niet de meest plooibare geesten . Kijk maar uit voor je standpunten , die kunnen nog wel een s tegen je werken …

12-09-2022 21:09

El Pistolero +4932

"Voetbalinhoudelijk lijkt Hendriks wel degelijk een vinger in de pap te krijgen".

Benieuwd waarop je dat baseert. Hij is juist aangesteld om Van der Sar niet-voetbal gerelateerde zaken uit handen te nemen en die te ontlasten, zodat die zich volledig op de wel voetbal gerelateerde zaken kan bezig houden. Ook bij de jeugdopleiding, het vrouwenvoetbal, etc. moeten taken worden verricht die niet rechtstreeks met het voetbal te maken hebben. Hij gaat echt zich echt niet bemoeien met contractzaken, trainingen, etc, die blijven gewoon vallen onder de directeur voetbalzaken en het hoofd jeugdopleiding. Zolang er geen nieuwe TD is benoemd, worden de taken van Overmars waargenomen door Van der Sar. Los daarvan staat er in de statuten van Ajax dat directiebesluiten alleen rechtsgeldig zijn als ze met algemene stemmen zijn aangenomen. Geen enkele directeur kan dus een besluit nemen waar minimaal 1 directeur tegen is, ook Hendriks niet. Dan gaat het feest niet door. Bij Ajax is geen plaats voor einzelgängers, alle besluiten en dagelijkse werkzaamheden vinden plaats in teamverband. De angst die sommigen mensen tentoonspreiden, dat Hendriks de toko, of een belangrijk deel daarvan wel even zal overnemen, is nergens op gebaseerd.

13-09-2022 10:26

Schip +23506

Ik vind hem een vervelende uitstraling hebben en eentje die absoluut niet bij Ajax past met zijn multi culti straat cultuur, maar goed. Als hij tenminste maar een kei is in zijn vak.

12-09-2022 19:20

Aurelius1 +19736

Maak je maar geen illusies. Dit soort mannen zijn in de praktijk vooral babbelaars die zeer goed in bestuursfuncties kunnen overleven en het mannetje zijn bij borrels. De echte mensen die wat kunnen, komen van onderop, zoals Geelen.

12-09-2022 20:13

Henkjanklaas +20655

Erg jammer dat Ajax geen man met een voetbalverleden op deze post heeft gezet. Het is zo belangrijk om in alle geledingen een vent met voetbalvisie en ex-speler te hebben.

12-09-2022 18:57

Ozymandias +159568

Voor mij hoeft het geen voetbalman te zijn zolang het maar een sportman is met een track record als sportbestuurder. Voor de rol in het technisch management betaald voetbal, als hoofd jeugdopleiding, als technisch manager Ajax Vrouwen, etc. moet natuurlijk wel een voetbalman of voetbalvrouw worden aangesteld.

Ik vraag me af of ze Eenhoorn voor deze rol hebben gepolst. Hij doet het als algemeen directeur van AZ fantastisch en mensen die hem uit de honkbalwereld kennen (ik ken een paar mensen die in het honkbal met hem hebben gewerkt) spreken zeer lovend over hem. Hij is inmiddels ook verre van een fan van Feyenoord meer (wat hij vroeger wel was) dus zal geen nee zeggen uit fandom van de rivaal.

12-09-2022 19:05

Aurelius1 +19736

Eenhoorn is een zeer dominante machtswellustige man. Die zou bij Ajax alles zelf willen bepalen. Past niet bij Ajax.

12-09-2022 20:15

Gonzalez75 +5876

Een persoon met een voetbalverleden wil niet altijd zeggen de beste persoon voor die plek te zijn. Iemand zonder voetbalachtergrond kan ook anders naar dingen kijken. Ik vind het verfrissend.

12-09-2022 19:06

Breuk +25243

Als eerste wordt het balletje dat gebruikt wordt bij de Richard Witschge bokaal vervangen door een hockeybal.

12-09-2022 18:44

Alberto +806

Van der Sar wilt meer vrije tijd en zich liever bewegen in de hogere kringen van de Europese top clubs en uefa

12-09-2022 18:14

Ozymandias +159568

Ik denk juist dat Vd Sar zijn huidige actieve rol in het technische beleid wil behouden en het plan is om Hamstra en Huntelaar als technisch management betaald voetbal door te laten gaan onder zijn leiding als directeur. Vd Sar wil op termijn terug naar United maar de Glazers zullen hem nooit CEO van United maken aangezien ze altijd voor iemand kiezen waar ze al een hele nauwe relatie mee hebben (allemaal oud accountants). Als hij naar United wil zal dat dus als director of football zaken moeten zijn. Ik denk dat Vd Sar daarom nu actief betrokken wil blijven bij het technische beleid in de betaald voetbal tak als sollicitatie voor een rol bij United. Het is geen toeval dat Vd Sar een actieve rol had in de onderhandelingen met United in relatie tot de transfers van Martínez en Antony. Die was alvast aan het solliciteren naar een rol als director of football door hun director of football John Murtough uit te kleden tijdens de onderhandelingen.

12-09-2022 18:41

Ozymandias +159568

"De directiefunctie van CSO is nieuw binnen Ajax. De directie en RvC hebben gezamenlijk de topstructuur geëvalueerd. Doel van deze wijziging van de directiestructuur is het op lange termijn bestendigen van Ajax als topsportorganisatie."

Ik krijg sterk het gevoel dat "topstructuur" een euphemisme is...

12-09-2022 18:01

NW23 +5061

Waardeloos. Lijkt echt een coup te zijn van de Old Boys Network. Wat komt deze man doen?

Deze functie is gecreerd, maar waarom precies? Het gaat de afgelopen 10 jaar beter met Ajax dan de 20 jaar ervoor. Dit druist volledig in tegen de filosofie Cruijff. Sinds de Cruijff-revolutie is er gebouwd aan een organisatie en structuur die de afgelopen 10 jaar fantastisch heeft gefunctioneerd.

Er is werkelijk geen aanleiding om dingen anders te gaan doen en dan komt zo'n Hendriks ineens binnen fietsen omdat hij een bekende is van de RVC. Was het ook niet vanuit de RVC besloten dat Overmars weg moest terwijl een onderzoek nog gewoon lopend was?

Ik krijg hier gewoon een naar gevoel van. De oude structuur wordt om zeep geholpen, Overmars gewillig geliquideerd, Sar wordt de volgende transferperiode voor lul gezet en nu wordt er een functie gecreerd voor een vriendje van iemand in de RVC.

Ajax komt weer in de handen van de verkeerde mensen en wordt straks weer gerund door gasten die het vooral mooi vinden om Ajax op hun CV te hebben staan. Onheilspellend.

12-09-2022 17:58

Ajax1114 +19393

Je geeft precies weer zoals het is. Het is treurig om te constateren dat de geschiedenis zich lijkt te herhalen. Check de artikelen maar eens die over Hendriks zijn geschreven, dat belooft weinig goeds.

12-09-2022 18:58

Aurelius1 +19736

Overmars is inderdaad door de RvC geliquideerd omdat er een paar administratiemiepjes aan het klagen gingen. Verder nooit iets vernomen wat er nou precies speelde, allemaal speculatie en van horen zeggen.

12-09-2022 20:17

Oxxer +164466 moderator

Amen, bobo’s grijpen de macht, Hendriks geeft slechte vibes af. Ik zie hem als infiltrant van de RVC.

13-09-2022 07:40

The Future +5576

Johan Cruijff heeft zich juist ingezet om dergelijke buitenstaanders/randfiguren uit de club te krijgen en houden. Je kan best wat leren van hoe er in andere sporten wordt gewerkt, maar de functie die hij gaat invullen had natuurlijk altijd naar een oud-speler/trainer moeten gaan.

12-09-2022 17:51

Ozymandias +159568

Cruijff schoof zelf Kinsbergen naar voren om Vd Sar te ondersteunen. In tegenstelling tot Kinsbergen is Hendriks ten minste een sportman.

12-09-2022 17:56

The Future +5576

Voor de functie van Algemeen Directeur ben je niet (direct) betrokken bij voetbalgerelateerd beleid. Daar zijn anderen voor. Deze functie is wel direct en eigenlijk compleet voetbalgerelateerd. Dat je van andere sporten kan leren snap ik, maar op zo'n functie had ik altijd een oud-speler of trainer neergezet met bestuurlijke ervaring.

12-09-2022 18:03

Ozymandias +159568

Welke technische beslissingen gaat Hendriks nemen? Hij wordt geen directeur voetbalzaken en ook geen hoofd jeugdopleiding (dat blijft Ouaali) nog manager van de Ajax Vrouwen (dat blijft Koster). Hij is direct technische afdelingen van Ajax betrokken maar dat betekent niet dat hij betrokken is bij het vormgeven van het technische beleid. Hamstra was toen Overmars er nog was direct bij het technische beleid van de jeugdopleiding betrokken maar hij was niet degene die het jeugdbeleid vormgaf. Het technische beleid vereist natuurlijk ook veel organisatorische dingen die direct daarmee in verband staat. Voor zo'n rol lijkt iemand met de ervaring van Hendriks mij een hele geschikte persoon. Of Hendriks zelf daar geschikt voor is kan ik natuurlijk niet inschatten.

Als Hendriks zich gaat bemoeien met technische beslissingen als welke jeugdtrainers er worden aangesteld, welke talenten worden vastgelegd en dat soort dingen dan heeft Ajax een enorme fout gemaakt maar het lijkt er mij op dat de rol van Vd Sar in tweeën wordt gehakt. Hamstra en Huntelaar blijven als het "technisch management betaald voetbal" (zoals het op Ajax.nl wordt genoemd) rapporteren aan Vd Sar en Ouaali (als hoofd jeugdopleiding) en Koster (als technisch manager Ajax Vrouwen en manager van De Toekomst) rapporteren niet meer aan Vd Sar maar aan Hendriks.

Wat mij nog niet duidelijk is wat de rol van Hamstra en Huntelaar precies wordt. Ze blijven in ieder geval acties als het technisch management betaald voetbal. Alleen staat er op Ajax.nl dat Gerry Hamstra en Klaas Jan Huntelaar "voor dat gedeelte van hun functies aan directievoorzitter Edwin van der Sar blijven rapporteren". Het inclusie van "voor dat gedeelte van hun functies" impliceert dat ze naast hun rol als het technisch management betaald voetbal nog een rol (of meerdere) hebben en daarvoor aan iemand anders rapporteren. Ik neem aan dat Hamstra en Huntelaar dus ook bij de jeugdopleiding betrokken blijven maar voor dat gedeelte van hun rol aan Hendriks rapporteren. Wat mij dus weer terugbrengt tot mijn punt dat het mij vooral lijkt dat de rol van Vd Sar hiermee in tweeën is gehakt en dat er in relatie tot de vormgeving van het technische beleid weinig veranderd.

12-09-2022 18:16

DeHeerVanDeMeer +25194

Is dit familie van Jimi...

12-09-2022 17:50

jerryisthename +31874

Haha. 😆 Nee, van Hélène. 😉

12-09-2022 18:39

DeHeerVanDeMeer +25194

Ah ook niet verkeerd 😉

12-09-2022 20:14

DankzijCruijff +48718

Vorige week stond ik trouwens naast hem op een festival te zeiken in een pisbak. In plaats van bescheiden te pissen rondom het putje en op die manier zo min mogelijk geluid te maken, was hij recht in het putje aan het stralen waardoor hij vreselijk dominant zijn blaas pontificaal stond te legen zonder rekening te houden met mijn gevoelens.

Walgelijke vent, die Hendriks. Zelf mogen ervaren.

12-09-2022 17:45

DankzijCruijff +48718

Ik heb Hendriks zelf vanochtend meegemaakt in de trein. Hij zat tegenover me en bleef zijn neus maar ophalen in de stiltecoupe. Ik bood hem een zakdoekje aan zodat hij zijn neus kon snuiten maar dat weigerde hij.

Zeer ongeschikte vent, kan ik uit eigen ervaring vertellen.

12-09-2022 17:40

Oxxer +164466 moderator

Volgens sterke geruchten wordt voormalig hockeyer Floris Jan Bovelander aangesteld al Chief Corner Offiicer, Directeur spelhervattingen De RVC vind dat Ajax te weinig haalt uit spelhervattingen, wie anders dan de voormalig strafcornerspecialist die met zijn ervaring Ajax 1 bijstaat meer rendement uit corners en vrije te halen.

Hoe meer hockey bij Ajax hoe beter.

12-09-2022 17:39

Ozymandias +159568

Grappig... maar een gespecialiseerd spelhervattingen trainer zou geen overbodige luxe zijn. Grønnemark, de gespecialiseerde inworpen trainer die Liverpool heeft ingehuurd (en een weekje bij Ajax heeft gewerkt onder Ten Hag), heeft ervoor gezorgd dat het percentage balverlies wat Liverpool uit of direct na ingooien lijdt veel lager is dan welke andere club in de Premier League dan ook. Grønnemark komt ook niet uit het voetbal maar komt uit de atletiek.

Gerbrants en Eenkhoorn horen bij de beste voetbalbestuurders van hun generatie en komen uit het hockey en honkbal. Ik begrijp de weerstand tegen mensen die van andere sporten komen niet. Zeker als ze niet eens voor een technische positie worden aangesteld.

12-09-2022 17:46

DankzijCruijff +48718

Hendriks schijnt pertinent tegen alles te zijn wat met spelhervattingen te maken heeft. Zelf mogen ervaren. Walgelijke kerel.

12-09-2022 17:52

The Future +5576

Deels mee eens. Je kan zeker veel leren van (oud-)spelers/trainers/directeuren uit andere sporten, maar om ze zo'n vaste, prominente positie te geven vind ik dan weer vreemd. Dat je een specialist inhuurt om bepaalde specifieke aspecten te verbeteren lijkt me heel erg goed. Dat je sommige projecten opstart om van andere sporten te leren ook, maar dit vind ik dus vreemd. Als zo'n persoon lager in de organisatie begint en doorgroeit had ik het ook begrepen, maar nu komt hij binnen als buitenstaander en is hij direct verantwoordelijk voor zaken die echt heel erg met voetbal te maken hebben. Hij kan in mijn ogen nu ook veel kapot maken, maar we gaan het zien. Hij is er nu en moet zichzelf maar bewijzen.

12-09-2022 18:00

Oxxer +164466 moderator

Het was niet grappig bedoeld, ik heb helemaal niks met hockeyers en Daphne Kosters bij Ajax. Andere invloeden prima, teveel hockey nee.

12-09-2022 18:02

Ozymandias +159568

Daphne Kosters?! Dus je hebt ook niets met oud-voetballers van de Ajax Vrouwen die bij Ajax betrokken blijven? Vreemd... Je zou denken dat elke fan graag zoveel mogelijk echte Ajacieden in de organisatie zouden zien...

12-09-2022 18:03

Oxxer +164466 moderator

Nee, ik heb niks met Ajax dames en in het bijzonder Daphne Koster, vreselijk mens. Ik heb haar vaak gezien voordat zij voor Ajax ging spelen en in het management ging werken. Zij heeft 5 jaar bij Ajax gespeeld, persoonlijk zie ik haar niet als echte Ajacied.

12-09-2022 18:24

Pocrap +957

Was zeker een voorwaarde voor contractverlenging v/d Sar

12-09-2022 17:38

Wamberto +2968

Fantastische toevoeging voor Ajax. Ben wel verrast dat een man met zo'n staat van dienst deze overstap wil maken.
Deze man is bij uitstek geschikt om een topsportcultuur neer te zetten. En omdat hij in veel andere sporten heeft gewerkt, ga je met hem ook inspiratie en inzichten krijgen uit andere sporten.

12-09-2022 17:35

FelixGassenlicht +8969

Wat moeten wij met deze brokken piloot en ex hockey coach? Alleen maar omdat een dame in de RvC goede ervaringen met hem had bij NOC NSF werd hij naar voren geschoven en gesprekken met andere kandidaten gestaakt.
Mag toch hopen dat hij zich niet met het technisch gedeelte gaat bemoeien. Ben benieuwd waar hij op afgerekend gaat worden.

12-09-2022 17:34

DankzijCruijff +48718

Ik heb Hendriks mee mogen maken toen ik gister naar de bakker ging om brood te halen. Hij was zeer vervelend, omdat hij maar bleef vragen om drie stokbroden terwijl er overduidelijk nog maar twee stokbroden over waren. De bakker herhaalde meermaals dat hij nog maar twee stokbroden over had, maar toch bleef hij vragen om drie. Buiten dat stond ik achter hem in de rij en had hij kunnen weten dat ik ook een stokbrood wilde, dus hij had ipv drie stokbroden om een enkele stokbrood moeten vragen als hij een greintje fatsoen in zich had.

Walgelijke man, die Hendriks.

12-09-2022 17:34

Joko +5063

Directies moeten nooit te groot worden, dan leid tot niks, zie de directie van Nederland BV.

Zie niet echt een toegevoegde waarde van deze nieuwe functie,

12-09-2022 17:24

Ozymandias +159568

Ik zie puur en alleen vanwege de bouw van De Nieuwe Toekomst al een toegevoegde waarde van deze nieuwe functie. Dat is het belangrijkste niet-voetbal project dat Ajax sinds het aanleggen van De Toekomst (in 1995-1996) is aangegaan en sinds die tijd is het aanleggen van sportcomplexen een stuk complexer geworden (no pun intended). Als je ziet hoeveel verschillende specialisten Liverpool had ingehuurd (grasspecialisten, lichtspecialisten, boomspecialisten, windspecialisten, performance specialisten, mental health specialisten, etc., etc.) toen hun nieuwe complex werd aangelegd is dat een mega onderneming. Aangezien Koster als manager van De Toekomst geen directeur is zou Vd Sar een groot deel daarvan op bord hebben gekregen.

12-09-2022 17:38

Ajax_013 +681

Ik heb niet een hele hoge pet van hem op, maar hopelijk bewijst hij het tegendeel

12-09-2022 17:17

Wamberto +2968

Waarom niet?

12-09-2022 17:35

Ajax_013 +681

Op basis van wat ik van hem heb gezien in de media, hij komt erg zelfingenomen over op mij. En natuurlijk het welbekende loservlucht voorbeeld.

12-09-2022 18:38

Wamberto +2968

Tsja, ik vrees dat alle topmanagers wel een beetje zelfingenomen zijn, zeker in de sportwereld.
Die loservlucht weet ik de hoed en de rand niet van, maar is wel vanuit een topsportmentaliteit gedacht, en daar wordt hij voor aangetrokken.

12-09-2022 21:51

Nr.10 +111265

Geen idee wat ik hiervan moet vinden… iemand?

12-09-2022 17:07

Krullen +8055

Ik vind het niet verkeerd om naast oud profvoetballers ook mensen aan te stellen met een verleden in een andere tak van topsport. De voetballerij is op sommige vlakken toch wel wat traag op het gebied van innovatie (hoe lang moest die VAR duren) en we willen maar al te graag het wiel opnieuw uitvinden. Hoe dat dan in deze functie eruit zou zien zou ik niet weten. Dus uiteindelijk komen we op dezelfde vraag uit haha.

12-09-2022 17:15

Mijnclub33x +9928

Deze man is zeer omstreden. Heeft geen voetbalverleden, was als baas van het Olympisch team niet bepaald geliefd, blafde zijn sporters vaak af, zette verliezede sporters direct op het vliegtuig, die mochten niet nagenieten van de Olympische spelen. En ik kan het uit zeer betrouwbare bron weten want ik heb een relatie met een van de exporters die daar geweest is.

12-09-2022 17:05

Krullen +8055

Een zeer betrouwbare bron is één iemand die daar direct mee te maken heeft gehad en mogelijk gekleurd is door dat contact? Maar goed, klinkt verder niet bijster positief, hopelijk zit je er naast! We gaan het meemaken.

12-09-2022 17:17

AFCACruijff14 +161908

Ten eerste, blij dat je gelukkig bent samen met Yuri van Gelder. Geniet ervan!

Maar verder zegt je verhaal me weinig over zijn capaciteiten. Hoogstens dat hij een keiharde persoonlijkheid heeft.

12-09-2022 17:18

grapje +2335

Deze man was in opspraak gekomen met het regelen van twee vluchten voor olympische spelen een voor de winnaars en een voor de losers. Ach fijn weer een bobo vanuit het hockey geen enthousiasme bij mij maar we gaan het zien.

12-09-2022 17:02

Fredschuit1 +1536

Was toch enorm veel gezeik omtrent deze man of ben ik met een ander in de war?

12-09-2022 16:51

Harrier Du Bois +38912

Ik verwacht goede dingen van hem, toch een zeer gerespecteerd man in het Hockey circuit. En een Amsterdammer, mooi toch

12-09-2022 16:19

een-tweetje +1324

Iemand die mij kan helpen aan een linkje of uitleg mbt het project de nieuwe toekomst?

12-09-2022 16:17

MrPink +81934

Weet niet of dit is wat je zoekt? Staan ook wat foto's in een tweet.

https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/plannen-nieuwe-toekomst-impressies-van-ajax-nieuw-te-bouwen-sportcomplex

12-09-2022 16:22

Pantelinho +2606

Hele goede aanstelling in mijn optiek. Zeker als je de weg naar de top wilt bewandelen heb je dit soort mensen nodig. Iedereen struikelt altijd bijna over elkaar heen om maar de slechte fouten en punten op te noemen die iemand heeft begaan, maar vergeet niet dat deze man kennis en know-how heeft over het opzetten van topsportorganisaties over veel verschillende (!) sporten. Hij heeft ontzettend veel in de keukens kunnen kijken bij allerlei disciplines. Waren wij niet ook allemaal lyrisch toen we een hardloopspecialist aanstelde om zo de topsnelheid van spelers te verbeteren? Bedenk dan dat deze man dit vanuit zijn vorige functie bij tientallen sporten heeft kunnen zien en meekijken, en kijk dan wat het Ajax kan opleveren. Dus focus niet op fouten maar op kansen, doet mijn baas gelukkig ook anders was ik al wel ontslagen.

12-09-2022 16:17

WantAmsterdam +116147

Precies, zo kun je het ook bekijken inplaats van gelijk negatief te zijn.

12-09-2022 16:18

WantAmsterdam +116147

Begrijp die paniek van sommige niet, het technische beleid is nog steeds in handen van Hamstra, Huntelaar en vd Sar. Wat betreft jeugdopleiding zal nog steeds Ouaali het technische vlak uitvoeren.
Die man is een echte sportsman, ik denk dat die zeer handig zal zijn bij projecten zoals de verbouwing van de toekomst.

12-09-2022 16:16

Lazell +16989

Daar zat ik ook aan te denken, maar wat hij exact gaat doen mbt de jeugdopleiding blijft een beetje vaag.

12-09-2022 16:43

WantAmsterdam +116147

Klopt, maar zal denk ik niet veel anders zijn dan bij Edwin, die bemoeide zich nauwelijks met de jeugd.

12-09-2022 18:50

Web +178830

Vanavond gaat Derksen weer los
Daar kun je op wachten
Net als velen hier
Maar ook hij zal ( weer ) geen onderbouwing hebben
Want wij kennen hem gewoon niet goed
Nee het lijkt mij ook geen warm persoon

Waar velen over vallen is, dat hij Youri van Gelder naar huis stuurde met de Olympische spelen
Alle praat programma’s vielen over hem een in die tijd
Maar er waren ook sporters in die ploeg die er blij mee waren
Vier jaar lang intensief trainen om het beste uit je zelf te halen op de spelen. Dan zit je niet te wachten op een vol gespoten Turner
Dat geeft onrust
Dat is de andere kant van het verhaal
Ook even mee nemen

Als Edwin hem graag naast hem ziet?
Om zijn mindere kanten te verbeteren of over de nemen

Wie zijn wij dan om er tegen te wezen?
Hij weet in iedergevsl wel hoe topsport in elkaar zit

12-09-2022 16:04

Nick14 +25889

Web, ff iets anders.

Heb je nou inmiddels al uitgezocht wat er in 2015 allemaal gebeurd is bij Ajax?

12-09-2022 16:08

Web +178830

Heb ik daar belang bij dan?
Moet ik op het strafbankje nu?
Ik heb zoveel bij Ajax mee gemaakt In die 60 jaar dat ik Ajax volg
Goede en minder goede dingen
En gezien mijn situatie nu. Haal ik ook nog wel eens wat door elkaar

Maar het zal iets met de revolutie te maken hebben?
Waar ongelofelijk veel mensen in beschadigd zijn. Vaak terecht maar ook zeker onterecht
Zwarte bladzijde in mij Ajax tijd

12-09-2022 16:14

Lazell +16989

Zeker, een revolutie heeft altijd iets treurigs over zich heen. Maar zonder revolutie waren we misschien wel niveau Feyenoord of AZ.

12-09-2022 16:46

Web +178830

Daar ben ik het mee eens hoor

12-09-2022 19:10

Godenzoon24 +15324

Youri v Gelder was toch een enorme frikadel. Terecht dat die weg moest. Deze man durft beslissingen te maken. Alleen maar warme mensen kom je nergens mee. Kijk maar naar dat Warme Eindhoven!

Laat die man zijn werk doen en dan beoordelen. In een groot bedrijf kan een extra verantwoordelijke geen kwaad lijkt me. Of hij de juiste persoon is zal de tijd uitwijzen!

12-09-2022 16:31

Harold +10579

Kale koppen niet te stoppen!

12-09-2022 16:03

vandenhaas4 +15099

Wie heeft de titel "chief sports officer" nu weer bedacht (en kan diegene dat soort dingen in de toekomst aub aan een ander overlaten?)

12-09-2022 15:58

Ozymandias +159568

Tja, de persoon die dat heeft bedacht is waarschijnlijk al lang en breed met pensioen of misschien zelf al lang dood... Dus je hoeft niet bang te zijn dat die in de toekomst ook naam zal geven aan titels.

12-09-2022 15:59

vandenhaas4 +15099

Insinueer je nou dat het Piet Schrijvers of de koningin van Engeland was die hiermee op de proppen kwam?

12-09-2022 16:02

Ozymandias +159568

Ik zou niet zeggen dat ik er blij mee ben. Ik sta er neutraal tegenover. Hij heeft een indrukwekkend CV en hij is 14 jaar technisch directeur van het NOC NSF geweest. Als je de fouten die onder zijn leiding zijn gemaakt in die tijd vergelijkt met de fouten die Ajax heeft gemaakt onder Vd Sar dan vallen de fouten van Hendriks in het niet bij de fouten van Vd Sar. In zo'n lange periode worden er in elke organisatie fouten gemaakt.

12-09-2022 16:08

DankzijCruijff +48718

Wat voor entertainment zo'n aanstelling weer kan creeeren op AS. Mooi om te zien. Opeens buitelen de experts over elkaar heen om te vermelden wat voor verschrikkelijke idioot Hendriks zou zijn. Opeens zijn er mensen te vinden die "met hem te maken hebben gehad". Opeens komen er allerlei alternative facts over de Olympische Spelen naar boven.

Pfff, hahahaha.

12-09-2022 15:54

aschja +20588

Hahaha. Viel mij ook op. Ik heb hem wel als Chef de Mission mee mogen hebben als sporter tijdens de OS. Mooie, betrokken bestuurder. Met ja, wat smetjes.

12-09-2022 16:59

sucre +15216

@aschja, oprechte vraag , ben je topsporter dan?

12-09-2022 17:26

aschja +20588

Was. Inmiddels al even geleden. Maar een aantal OSen de beste man meegemaakt.

12-09-2022 19:39

AFCACruijff14 +161908

Zijn functie staat dus los van Ajax 1 of Jong Ajax, dus lijkt me prima. Dat deel is voor H2, het algemene werk voor Sar en Hendriks kan de club op de andere gebieden verder professionaliseren. Lijkt me niet dat hij gaat bepalen in de jeugd wie mag blijven of niet, maar hij zal de randvoorwaarden vast verbeteren. Ajax is zo'n grote club geworden dat ik goed snap dat je er een extra man bij nodig hebt. En Hendriks is niet de meest sympathieke, maar als iemand wat snapt van topsport en wat er voor nodig is om te presteren dan is hij het. Heeft bijzonder veel resultaten geboekt in zijn tijd als hockeytrainer of bij het NOC NSF.

12-09-2022 15:49

Ozymandias +159568

Precies, Hendriks lijkt taken over te nemen van Vd Sar als algemeen directeur en Koster als manager van De Toekomst. Niet die van technische beleidsbepalers als Hamstra, Huntelaar, Ouaali en Koster als technisch manager van de Ajax Vrouwen.

12-09-2022 15:53

Web +178830

@ozy
Zo kijk ik er ook tegen aan

12-09-2022 16:06

Moooo +3975

Ik had liever oud spelers, trainers of bestuurders van een club aan het werk gezien i.p.v een nobody aan te stellen.
(Het is geen uithangbord van de club)
Helaas zijn er veel ex sporters die hem niet kunnen luchten.

12-09-2022 15:48

Web +178830

Wie dan?
Noem eens namen

12-09-2022 15:52

vandenhaas4 +15099

Jij kan heus wel wat namen bedenken toch, Web? Volgens mij loop je al een tijdje mee.

12-09-2022 16:00

vanzanten +1928

Keje Molenaar.

12-09-2022 16:01

vandenhaas4 +15099

Molenaar is uitschot.

12-09-2022 16:03

Web +178830

Als je iemand ergens van beschuldigd
Moet je het ook kunnen onderbouwen
Daar gaat het mij om
Er waren voor en tegenstanders in die tijd

12-09-2022 16:17

vandenhaas4 +15099

Molenaar is betrokken bij bedrijven die kaartjes voor evenementen (waaronder voetbalwedstrijden) opkopen om met woekerwinsten door te verkopen. Hij verdient een stadionverbod.

12-09-2022 17:02

Jeffsajax +1895

CSO een verzonnen C-level constructie. De beste man gaat enorm veel verdienen bij AFCA. 2-jarig contract voor dit soort functies zijn normaal en ben benieuwd wat hij aan ervaring meeneemt naar Amsterdam. Een topsportklimaat creëren is een containerbegrip en ik zie liever competentie en taken overzicht zodat wij hem kunnen beoordelen op zijn doelen en resultaten.

12-09-2022 15:46

Robbie en de Kock +11221

De man heeft niet veel fans hier ☺.
Het zou ook niet mijn eerste keus zijn geweest

Maar waarschijnlijk zullen weinig van hem horen en kan hij op de achtergrond organisatorisch zijn ding doen.
Op het technische en beleidsmatige vlak zullen we geen last van hem hebben. Hoop ik ....🙄

12-09-2022 15:46

Bc te P +22130

Nog geen mening over

12-09-2022 15:46

RJB1979 +25833

Ik zie even de toegevoegde waarde niet.

12-09-2022 15:41

Web +178830

Ik was niet kapot van hem
Niet mijn type
Maar aan de andere kant ken ik hem ook niet
Dan kun je er wel een menig op los laten
Hij weer wel wat topsport is in ieder geval

12-09-2022 15:37

rickyboy1444 +598

Kan iemand mij uitleggen wat deze directeur gaat doen voor onze jeugdopleiding dat Ouaali niet al kan, mag of al doet? Ik zit er niet echt op te wachten als twee mannen straks openlijk gaan bakkeleien over de richting van onze jeugdopleiding die we uiteindelijk het hardst nodig zullen hebben.

12-09-2022 15:30

Ozymandias +159568

Ouaali heeft de leiding over de technische kant van de jeugdopleiding. Hendriks zal waarschijnlijk de leiding krijgen (wat Vd Sar momenteel heeft) over de zakelijke kant van de jeugdopleiding. Ik neem aan dat hij geen taken van Ouaali zal overnemen. Hij zal ook vast geen taken overnemen van Daphne Koster als technisch manager van de Ajax Vrouwen (waarschijnlijk wel taken van haar als manager van De Toekomst). Vd Sar bemoeide zich toch ook niet met de technische zaken van de Ajax Vrouwen? Ik neem aan dat Hendriks de rol die Vd Sar had in relatie tot de jeugdopleiding en Ajax Vrouwen over zal nemen. Ouaali zal qua beleid net als nu waarschijnlijk veel meer met Hamstra (en Huntelaar) te maken hebben dan met Hendriks.

12-09-2022 15:32

ElSandrini +18190

Ik hoop dat ie niks gaat doen met onze jeugdopleiding... Deze hockeyer of wat is het ? En noc bobo....

12-09-2022 15:33

Nick14 +25889

Hij moet wel het zinnetje "wij volgen plan-Cruijff" ff goed instuderen.

12-09-2022 15:27

twynestar +28368

welk plan?

12-09-2022 15:47

Nick14 +25889

Cruijff

12-09-2022 16:01

Nr.10 +111265

Dat is inmiddels alweer zo lang geleden, wat er toen allemaal voor plannen zijn opgesteld, je mag toch hopen dat er inmiddels wat verbeteringen aan toe zijn gevoegd, en we niet alleen maar in het verleden blijven hangen.

12-09-2022 17:10

twynestar +28368

had die echt een plan? waar we nu nog specifiek iets mee moeten?

12-09-2022 17:28

Nick14 +25889

@twynestar

Ja die had een plan ja.
Al zul jij gezien je cynische opmerking daar wel anders over denken. Best hilarisch eigenlijk.
(Dat plan is overigens maar voor de helft uitgevoerd wegens verraad en incompetentie van bepaalde lieden)

Maargoed, ik doelde meer op het feit dat Van der Sar de naam van Cruijff nogal graag misbruikt wanneer het hem uitkomt.

12-09-2022 18:07

twynestar +28368

verraad nog wel. hij was echt de Messias dan

12-09-2022 18:09

Gogopepa73 +3529

Ajax maakt een grote fout door deze kwiebus in dienst te nemen. Diezelfde fout hebben ze toen in 1998 gemaakt door die ex-basketbal coach in dienst te nemen, beetje vergelijkbaar type.
Hendriks is een keiharde en kille persoon die geen empathisch vermogen heeft en alleen erop uit is topsportklimaat te creëren door de harde hand en de botte bijl. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij hij topsporters geschoffeerd en gekleineerd heeft en niet alleen Youri van Gelderen. Terecht dat iemand eerder een opmerking maakte dat de spelers met een straatmentaliteit het lastig gaan krijgen met deze individu. Ik voorzie een uittocht van dit soort talentvolle spelers naar clubs als AZ, Utrecht en 040.

12-09-2022 15:26

DankzijCruijff +48718

Wat een hoop aanstellerij gebaseerd op onderbuik en speculatie. Zolang hij wat werk van Ed uit handen kan nemen en H2 niet in de weg zit wat betreft het beleid voor Jong en het eerste, is er vrijwel niets om je zorgen over te maken.

12-09-2022 15:43

Godenzoon24 +15324

Idd vraag me af wie de kwibussen zijn. Deze man gaat niks met die jeugdspelers zelf doen maar met de organisatie eromheen. En daar heeft hij echt wel veel ervaring mee. Verder zal blijken of hij het bij Ajax goed gaat doen. Maar om hen nu al af te schieten op zijn conflict met snuifkonijn van Gelder is onzin. Nederland haalde prima resultaten onder zijn leiding! En de hockeyers ook.

12-09-2022 16:42

Web +178830

@Gogapepa
Nee een volgespoten Turner tussen de topsporters laten zitten
Dat is verstandig

12-09-2022 15:50

Web +178830

Want dat lukt met Your denk je?

12-09-2022 16:24

Ricoteb +53174

Je weet wel dat deze man niet direct met spelers en talenten gaat werken? Er staat zelfs expliciet in de tekst dat Hamstra en Huntelaar de technische leiding houden. Neem aan dat voor de jeugd met Ouaali hetzelfde geldt. De enige die wellicht chagrijnig de deur uit loopt, is overig personeel. En hij is juist aangesteld om de rotte en luie appels bij het personeel eruit te filteren. Neem aan dat hij niet degene gaat zijn die met Kudus moet gaan praten als hij eens een training heeft overgeslagen.

12-09-2022 16:00

Nr.10 +111265

@gogopepa73, als je kijkt naar de taakomschrijving dan lijkt het er niet bepaald op dat hij contact zal hebben met individuele spelers, beetje overdreven gezanik dus wat je hier allemaal produceert. Uittocht naar Utrecht, haha, doe ff niet zo gek joh.

12-09-2022 17:12

superajax +11549

Dacht Hélène

12-09-2022 15:24

JaapStam +137323

Wat een kneus!!!

12-09-2022 15:23

Jochieboy +1274

Waarom is Hendriks een kneus???

12-09-2022 15:25

JaapStam +137323

Heb je onder een steen gelegen ofzo???!!!

12-09-2022 15:27

Jochieboy +1274

Ik ben gewoon benieuwd op basis van wat jij Hendriks een kneus vindt?

12-09-2022 15:30

Flaco +19583

Marc, hou aub even op met dat woke gedoe. De discussie gaat hier over van alles behalve zijn kleur.

12-09-2022 16:38

Nr.10 +111265

@Marc, jemig wat word jij lastig gevallen zeg, een lesbisch echtpaar nog wel! Het valt niet mee…

12-09-2022 17:14

JordanAFCA +22481

De RvC zijn allemaal kneuzen

12-09-2022 15:32

Ozymandias +159568

Kneuzen die deze zomer hun rol fantastisch hebben uitgevoerd.

12-09-2022 15:39

JordanAFCA +22481

Communicatie is hun sterkste punt inderdaad. Ben nog steeds erg boos om het feit dat Vlachodimos niet doorging, alles was al rond en dan de deur keihard dichtdoen zonder logische verklaring. En buiten dat om werd Ocampos lachwekkend behandeld, ondanks of 20M juist was of niet.

12-09-2022 15:42

Ozymandias +159568

Er was volgens de laatste verhalen geen gebrek aan communicatie. Vd Sar, Hamstra en Huntelaar gingen in hun deal veel verder dan vooraf tussen de RvC en Vd Sar is afgesproken. En als dat het enige is wat tijdens een zomertransferperiode fout gaat lijkt me dat een zeer geslaagde transferperiode...

"Vlachodimos niet doorging, alles was al rond en dan de deur keihard dichtdoen zonder logische verklaring."

De RvC zal Vd Sar heus wel van een verklaring hebben voorzien.

12-09-2022 15:56

JordanAFCA +22481

Ik vind het nogal een vaag verhaal, ook omdat Huntelaar, Hamstra en Vd Sar daar niet op gereageerd hebben (niet dat ik weet in ieder geval). Het begon zo goed en dan aan het einde van de transferperiode zoveel hectiek en onprofessioneel gedrag op verschillende fronten. Maar goed, laten we dit vergeten en lekker in de toekomst kijken. Hopelijk wordt Odysseas in de winterstop gehaald dan is alles vergeven. ;-)

Persoonlijk heb ik altijd een zwak voor Benfica gehad en het gezonde beleid wat ze daar voeren wat een voorbeeld is voor iedereen. En dat je dan naar mijn mening zo’n buitenkans als Vlachodimos kan halen is toch wel speciaal. Griekse doelman, uitstraling van overwinning, veel CL ervaring en de potten waarin hij uitblonk tegen Ajax en psv, zou een waardige toevoeging zijn voor ons. Het voetballen kan Pasveer of Steek hem wel aanleren. Ik hoop echt dat hij de eerste doelman wordt voor de toekomst.

12-09-2022 16:03

Ozymandias +159568

"Hopelijk wordt Odysseas in de winterstop gehaald dan is alles vergeven. ;-) "

Waarom wil je een doelman die niet op kan bouwen, slecht is in een op een duels en niet een ruimte buiten het strafschopgebied kan verdedigen? Dat zijn drie van de belangrijkste kwaliteiten voor een doelman van Ajax.

"Het voetballen kan Pasveer of Steek hem wel aanleren."

Nee, dat gaat hij echt niet meer aanleren na zijn 28ste... Ze konden zelfs Scherpen daar niet in verbeteren en die was bijna tien jaar jonger. Ook Gorter heeft zich op dat gebied nauwelijks ontwikkeld bij Ajax.

12-09-2022 16:17

JordanAFCA +22481

“Waarom wil je een doelman die niet op kan bouwen, slecht is in een op een duels en niet een ruimte buiten het strafschopgebied kan verdedigen? Dat zijn drie van de belangrijkste kwaliteiten voor een doelman van Ajax.”

Benfica heeft in 6 wedstrijden 3 tegengoals net zoals Ajax. De Portugese competitie is sterker dan de Eredivisie en de verdediging van Benfica vind ik niet heel bijzonder op dit moment. De één-op-één is echt onzin en de ruimte buiten het strafschopgebied ligt ook aan de verdediging.

“Nee, dat gaat hij echt niet meer aanleren.”

In dit geval kunnen we de jeugdkeepers ook meteen afschrijven waaronder Gorter als dit toch niet aan te leren valt volgens jou. Deze man kan zich echt wel ontwikkelen als een sterke doelman (wat overigens een ervaringsvak is). Pasveer en Steek hebben ook zat blunders gemaakt in de opbouw en kijk nu eens, kunnen heel goed meevoetballen wat vroeger wel anders was.

12-09-2022 16:26

Ozymandias +159568

"De één-op-één is echt onzin en de ruimte buiten het strafschopgebied ligt ook aan de verdediging."

Dat is geen onzin, hij komt veel te traag van zijn lijn af in een op een situaties. De reden dat een doelman van Ajax ook buiten het strafschopgebied moet kunnen verdedigen is dat de verdedigende lijn heel hoog moet zijn. Dus ja het ligt ook aan de verdediging maar bij Ajax staat die verdediging nou eenmaal veel hoger waardoor de doelman ook buiten zijn eigen strafschopgebied moet kunnen verdedigen.

"In dit geval kunnen we de jeugdkeepers ook meteen afschrijven waaronder Gorter als dit toch niet aan te leren valt volgens jou."

Gorter is zes jaar jonger... de kans dat die nog onvervuld potentieel heeft is veel groter. Vlachodimos past qua type totaal niet bij Ajax en in Portugal vinden ze hem helemaal niet zo goed. Hij kwam niet voor niets twee seizoenen geleden op de bank terecht (na een serie van blunders) en Benfica wilde hem niet voor niets een dag voor het sluiten van de transfermarkt voor een laag bedrag aan Ajax verkopen. Vlachodimos wordt in Nederland enorm overhypet omdat hij goede wedstrijden tegen Ajax en PSV heeft gespeeld.

"Deze man kan zich echt wel ontwikkelen als een sterke doelman (wat overigens een ervaringsvak is)."

Waarom zou je een speler van die leeftijd kopen die nog moet worden ontwikkeld? Er zijn genoeg haalbare doelmannen voor Ajax die er direct staan en qua type goed bij Ajax passen. Ga dan voor iemand als David Soria, wiens contract ook nog eens na dit seizoen afloopt en dus in januari (voor de zomer) transfervrij vast te leggen is.

12-09-2022 16:31

JordanAFCA +22481

“Dat is geen onzin, hij komt veel te traag van zijn lijn af in een op een situaties. De reden dat een doelman van Ajax ook buiten het strafschopgebied moet kunnen verdedigen is dat de verdedigende lijn heel hoog moet zijn. Dus ja het ligt ook aan de verdediging maar bij Ajax staat die verdediging nou eenmaal veel hoger waardoor de doelman ook buiten zijn eigen strafschopgebied moet kunnen verdedigen.”

Tegen Dynamo Kiev stond de verdediging ook heel hoog en Benfica had constant druk op Kiev dat er niet van te pas kwam. Toen kwam hij ook een paar keer goed uit buiten zijn strafschopgebied wat niet tot een tegengoal heeft geleid.

“Gorter is zes jaar jonger... de kans dat die nog onvervuld potentieel heeft is veel groter. Vlachodimos past qua type totaal niet bij Ajax en in Portugal vinden ze hem helemaal niet zo goed. Hij kwam niet voor niets twee seizoenen geleden op de bank terecht (na een serie van blunders) en Benfica wilde hem niet voor niets een dag voor het sluiten van de transfermarkt voor een laag bedrag aan Ajax verkopen. Vlachodimos wordt in Nederland enorm overhypet omdat hij goede wedstrijden tegen Ajax en PSV heeft gespeeld.“

Vlachodimos heeft nu juist een mooie leeftijd voor een keeper die wij nodig moeten hebben mocht Pasveer uitvallen. Gorter moet een aantal jaren verhuurd worden om ook maar enigszins nog aanspraak te maken op een basisplek. Die jongen kan totaal geen ballen klemmen (ook bij Go Ahead) en was ook enorm slordig in de opbouw in de voorbereiding en psv. En het waren niet alleen de wedstrijden tegen Ajax en psv waarin hij goed was. Mede dankzij hem stond Benfica in de kwartfinale tegen Liverpool en heeft Barcelona eruit geknikkerd in de groepsfase. In 2018/2019 waren dat de moeilijkste wedstrijden tegen Benfica waarin Ajax onverslaanbaar was. Elke keeper maakt blunders, maar juist de wat oudere keepers maken minder fouten dan de jongere keepers. Donnarumma ging ook heel vaak in de fout vorig jaar bij PSG en Italië en nu keept hij heel solide.

Maar even wat anders, Stengs was toch ook overhyped? Kon mij nog herinneren dat jij de enige was die hem graag bij ons had gezien.

12-09-2022 16:42

Aurelius1 +19736

Als het maar geen luchtfietser wordt.

12-09-2022 15:20

ajaxcied4life +26056

Goed. Ajax communiceert dat deze man ook over het vrouwenvoetbal en de jeugdopleiding zal gaan. Dat vind ik ontzettend slecht nieuws zo op het eerste gezicht. Een niet voetbalman die over de levensader van de club en het voetbal in het algemeen gaat. We moeten natuurlijk afwachten hoe dit in de praktijk vorm gaat krijgen, maar vooralsnog ben ik niet geheel positief gestemd.

Van der Sar moet die twee beleidsterreinen in zijn portefeuille krijgen.

12-09-2022 15:18

Ozymandias +159568

Dit versterkt mijn verwachting dat Vd Sar doorgaat als een soort directeur voetbalzaken voor de proftak van de club en Hamstra en Huntelaar als technische managers blijven werken (en niet worden gepromoveerd tot de directie). Tot nu viel de jeugdopleiding onder Vd Sar maar dat betekent niet dat Vd Sar zich actief met de technische beslissingen van de jeugdopleiding bemoeide. Ik neem aan dat hetzelfde zal gelden voor Henderiks.

12-09-2022 15:20

ProfessorX +19827

In de jeugd wordt ook gewerkt met contracten !

Iets wat hamsters zou doen !

12-09-2022 15:34

Ozymandias +159568

Waarschijnlijk zullen Hamstelaar en Huntelaar dat gewoon blijven doen.

12-09-2022 15:35

ajaxcied4life +26056

Laten we hopen dat er zo invulling aan wordt gegeven, feit blijft wel dat statutair vastgelegd gaat worden dat die Hendriks de jeugdopleiding onder zich krijgt en dat vind ik niet okay. Ben erg benieuwd wat de overwegingen zijn geweest om dat takenpakket onder hem onder te brengen.

12-09-2022 15:41

Ozymandias +159568

Ik zie daar het probleem niet van in. Momenteel is het statutair vastgelegd dat Vd Sar de jeugdopleiding onder zich heeft maar die bemoeid zich toch ook niet met het technische beleid van de jeugdopleiding?

12-09-2022 15:42

ajaxcied4life +26056

@Ozy Ik ben er fel tegenstander van om op papier iets anders op te tekenen dan in de praktijk de bedoeling is. Waarom zou je dat doen? Die onduidelijkheid creëren qua verantwoordelijkheden? En dat feitelijk van der Sar uitvoering zal geven aan de jeugdopleiding is vooralsnog een aanname. Dus blijven wat mij betreft de vragen staan:

1. Waarom gaat Hendriks over een voetbaltechnisch gedeelte?

2. Indien het de bedoeling is dat van der Sar dat gedeelte van het takenpakket uitvoert, waarom is er dan voor gekozen om Hendriks statutair eindverantwoordelijk te maken?

12-09-2022 18:41

AjaxDUde123hk +595

geen loser vluchten a.u.b.!!!!!

12-09-2022 15:16

meerschehelden +2318

Heb zelf jarenlang met hem te maken gehad. Vreselijke man. Jongens op de toekomst die uit een moeilijk milieu komen gaan het lastiger krijgen vrees ik. Papendal is wel even anders dan Amsterdam Zuid Oost. Heeft geen persoonlijke benadering. Wil alleen maar snel scoren.

12-09-2022 15:15

AlexIbarra +19287

Ik geloof je graag maar hij zal toch niet veel contact met (jeugd)spelers hebben lijkt me.

Of hoe bedoel je dat ze het lastig gaan krijgen?

12-09-2022 15:19

ProfessorX +19827

Dat is het probleem juist hij bemoeit zich ermee aangezien ook de jeugd contracten heeft

12-09-2022 15:36

meerschehelden +2318

Wat ik bedoel is dat hij bij NOC NSF een organisatie heeft neergezet (medaille fabriek, zoals hij het zelf noemde) die voorbij gaat aan het feit dat jonge sporters een persoonlijke en menselijke begeleiding nodig hebben. Dat geldt in mijn ogen nog meer in het voetbal dan op Papendal, omdat je in het voetbal meer jongens hebt die meer aandacht nodig hebben. Hendriks scheert iedereen over 1 kam. Het is kil en zakelijk. Voor sommigen werkt dat maar het is in mijn ogen niet de manier waarop je met jongeren (kinderen) moet omgaan.

12-09-2022 15:55

Godenzoon24 +15324

Nou vertel? Want zo'n nietszeggend stukje kan ik ook andersom schrijven.

12-09-2022 16:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.