NB: 'Europa League is misschien wel belangrijk geweest voor komst Farioli'

door BadembaBarrie 63

Bron Ajax Showtime

NB: 'Europa League is misschien wel belangrijk geweest voor komst Farioli'

door BadembaBarrie 63

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Het seizoen 2023-24 zit er voor Ajax eindelijk op. Ajax eindigt als vijfde en plaatst zich daarmee voor de tweede voorronde van de Europa League. Sinds donderdag weet het ook dat het daarin onder leiding zal staan van Francesco Farioli. Zodoende kan de blik vooruit, maar kijkt de hoofdredactie van Ajax Showtime - bestaande uit Bart Veenstra, Jesse ter Haar en Reinand Visscher - in De Nabeschouwing nog één keer terug op het slechtste seizoen in tijden en werpt de blik hoopvol vooruit richting de komende jaargang.

Dat dit een historisch slecht seizoen was moge duidelijk zijn. Er ging een hoop mis, maar waar ontbrak het Ajax op het veld het meeste aan?

Bart: ‘Ik zie het vooral als een optelsom. Er was een gebrek aan kwaliteit, tactisch vermogen en balans. En met balans bedoel ik de balans in de selectie op het gebied van positie (te veel linksbacks, geen echte rechtsbuiten, heel veel middenvelders, maar geen échte zes), leeftijd en leiderschap. Daarnaast zijn er in de afgelopen zomers te veel bepalende spelers vertrokken die zijn vervangen met mindere spelers. De onrust buiten het veld helpt binnen de lijnen ook niet mee en ik denk dat veel zomeraankopen ook moeite hebben gehad met het snelle ontslag van Sven Mislintat. Je kunt hier eigenlijk een heel boek over schrijven, maar uiteindelijk is het vooral een gebrek aan kwaliteit geweest bij Ajax dit seizoen.’

Jesse: ‘Het meest ontbrak het bij Ajax aan structuur en een vaste samenstelling. Nog los van het gebrek aan kwaliteit binnen de selectie. Dat gebrek is er immers zeer zeker, maar dat verklaart voor mij nog niet waarom Ajax onder teams als AZ en FC Twente is geëindigd. Ik blijf er namelijk van overtuigd dat Ajax een betere selectie heeft dan die twee clubs. Ik heb dit seizoen eigenlijk zelden een plan gezien voor de opbouw en het druk zetten. Het zal niet helemaal zo zijn, maar het leek vaak een beetje op toevalsvoetbal. Alsof er werd gewacht op een bevlieging of goed geluk.

‘Verder ontbrak het Ajax dit seizoen aan diepte in het spel, maar vooral ook aan spelintelligentie. Het vermogen van spelers om zelf zaken op te lossen in plaats van te verzuipen wanneer het even niet gaat zoals gepland. Ik hoop dat Ajax daar in de zomer in investeert en dat Farioli daar een bijdrage aan kan leveren.’

Reinand: ‘Ten eerste aan kwaliteit. Er waren onvoldoende goede spelers, waardoor ook spelers die wel goed zijn verdronken en niet uit de verf kwamen. Daarvoor moet je toch een bepaalde stabiele basis hebben. In een team waarin het totaal niet loopt is het ook voor goede spelers moeilijk om jezelf te laten zien, zeker om constant te zijn.

‘Daarnaast ontbrak er vanaf het begin een duidelijk plan, waardoor er steeds minder vertrouwen was in de ploeg. En hoe verder in het seizoen het vertrouwen ontbreekt, hoe lastiger het wordt om er een plan in te slijpen. Dan wordt het op een gegeven moment meer schade beperken dan dat je echt omhoog kan kijken. Maar ook onder Van ’t Schip zijn er genoeg wedstrijden geweest waar echt meer in had gezeten.

‘Het is lastig in cijfers uit te drukken, maar ik denk dat het Ajax ontbrak aan een gelijkwaardige combinatie van kwaliteit op het veld en naast het veld. Als er vanaf het begin een goede trainer met een duidelijk tactisch plan voor de groep had gestaan, had je daar ook derde mee kunnen worden.’

Onder John van ’t Schip eindigde Ajax uiteindelijk als vijfde. Hoe beoordeel je, alles in acht genomen, zijn periode aan het roer bij de club?

Bart: ‘John van ‘t Schip is onder hele moeilijke omstandigheden bij Ajax begonnen. Zowel privé voor hem persoonlijk als bij Ajax. Voor zijn komst was er totaal geen vertrouwen meer bij de spelers, de club was afgezakt naar een virtuele achttiende plaats en Europees voetbal leek heel ver weg. Sommige mensen spraken zelfs over degradatie. Van ‘t Schip heeft het goed gedaan in die zin dat hij de lach en het vertrouwen terugbracht bij de spelers en dat Ajax mede dankzij hem kon opklimmen naar de vijfde plaats.

‘Ik denk wel dat Ajax met deze selectie hoger had kunnen eindigen dan de vijfde plaats. Zeker direct na de winterstop leek Ajax de weg écht omhoog te hebben gevonden, maar helaas kwam de ploeg toch weer in verval. Dat valt Van ‘t Schip deels aan te rekenen, al zijn de problemen bij Ajax natuurlijk veel groter en helpt de onrust rondom de club totaal niet mee. Je kunt twijfels hebben over het tactische vermogen van Van ’t Schip, maar Ajax en zijn supporters zullen deze ras-Ajacied enorm dankbaar zijn dat hij opstond in een voor hem bizar moeilijke tijd, terwijl andere Ajacieden met een hele grote mond de club juist afwezen.’

Jesse: ‘De periode van Van ’t Schip bij Ajax deel ik in twee verschillende oordelen op. Enerzijds het persoonlijke vlak, waarop ik hem een absolute held vind. Hij besloot zijn club te helpen in een periode waarin er weinig redenen waren te bedenken om in te stappen. Ik hoop dat zijn werk bij Ajax hem ook de nodige afleiding heeft gegeven om zaken te verwerken.

‘Om bij het positieve te blijven, ben ik ook zeer te spreken over wat hij in zijn eerste fase teweeg heeft gebracht bij Ajax. Voor mijn gevoel trad hij op als een betrouw vaderfiguur, waardoor er druk van de schouders van de spelers verdween. Toen alles weer “normaal” was echter, is voor mij gebleken dat Van ’t Schip geen groot tacticus is die plannen bedenkt en het speelplan kan aanpassen tijdens de wedstrijden. Al met al ben ik hem dankbaar en zeker niet ontevreden, maar heel enthousiast ook niet.’

Reinand: ‘Alles in acht genomen geef ik hem een voldoende. Nog los van zijn persoonlijke situatie was het een hele opgave om bij dit Ajax in te stappen. Ik denk dat zelfs hij onderschat heeft hoe slecht de selectie eraan toe was en dan werkt alles wat er op bestuurlijk vlak gebeurde natuurlijk ook niet mee. Ik zou Van ’t Schip over het geheel genomen een zes geven.

‘Op het moment dat hij instapte was het belangrijkste target om Europees voetbal te halen. Maar ik had wel gehoopt dat we weer iets meer Ajax te zien zouden krijgen. Uiteindelijk is het hem ook niet gelukt om weer lijn in het spel te krijgen. En natuurlijk zijn er een hoop blessures geweest en stelde de ene na de andere speler teleur. Dat zijn voor een coach een hoop moeilijke factoren. Het is dan ook zeker geen schande hoe Schip gepresteerd heeft, maar uiteindelijk had je bij zijn aanstelling gewoon net op meer gehoopt.’

Wat was, in een seizoen vol dieptepunten, een moment waar je de meeste positieve herinneringen aan bewaart?

Bart: ‘Toch wel uit het feit dat Ajax in dit moeilijke seizoen alsnog Europees voetbal heeft weten te behalen. In oktober en november leek Europees voetbal nog heel ver weg en een club als Ajax hoort natuurlijk in Europa te spelen. Het is helaas geen Champions League, maar als Ajax de voorrondes overleeft is de Europa League een prima podium voor de club. Ik denk ook niet dat dit Ajax iets te zoeken heeft in de Champions League.

‘Verder denk ik dat qua wedstrijd de thuiswedstrijd tegen PSV een hoogtepunt was. PSV was dit seizoen ongenaakbaar, en daarom was het knap dat dit Ajax daar niet van verloor, zeker in die fase. Bovendien was het wellicht één van de betere wedstrijden van Ajax dit seizoen.’

Jesse: ‘Er zijn twee zaken die me daarbij te binnen schieten: ten eerste het behalen van Europees voetbal. Het is niet zo dat ik heb gejuicht toen Ajax de vijfde plek veiligstelde, maar het is vooral een opluchting richting het nieuwe seizoen. Je moet er niet aan denken dat Ajax alleen maar van week tot week moet gaan leven tussen Eredivisie-wedstrijden. De Europa League is niet alles, als Ajax wil je in de Champions League spelen, maar de Europa League biedt toch troost en perspectief. Anders zouden spelers – en misschien Farioli ook wel niet – wellicht niet naar Ajax willen komen in de zomer. De vijfde plaats en de voorronde Europa League zijn wat dat betreft mogelijk belangrijk geweest om zijn komst veilig te stellen.

‘Het andere moment is Ajax – Aston Villa, een wedstrijd waarin ik eindelijk iets van hoop en optimisme voelde. Een behoorlijk grote ploeg uit Europa kwam op bezoek bij een zwalkend Ajax en ik was bang voor een pak slaag, maar Ajax bood kranig weerstand. Er leek ineens iets van professionaliteit in te zitten bij Ajax, het leek alsof de spelers plots wisten wat er werd gevraagd op het hoogste niveau. Het bleek valse hoop, want de ploeg hield het daarna niet vast, maar ik kan me de avond van de wedstrijd nog goed herinneren en dat gebeurde niet zo vaak dit seizoen.’

Reinand: ‘Dat is een hele lastige… Ik denk niet dat er dit seizoen echt een moment of wedstrijd is geweest. Maar als ik aan een lichtpuntje moet denken, denk ik aan Jorrel Hato. Vorig seizoen brak hij natuurlijk al door, maar je ziet vaak helaas vaak genoeg bij talenten dat ze daarna toch instorten. Nu is Hato ook echt niet elke week geweldig geweest, maar als je als zo’n jonge jongen zo’n belangrijke kracht bent in zo’n verschrikkelijk team, ben je wel echt het lichtpuntje van het seizoen.

‘En in iets mindere mate is Brobbey dat ook geweest. Qua prestaties heeft hij het in absolute zin eigenlijk beter gedaan, maar van hem mocht je van te voren natuurlijk ook wel wat meer verwachten. Hij heeft het desalniettemin geweldig gedaan, dit seizoen. Hij is echt beter geworden, werkte hard en is een cruciale pion geweest in het aanvalsspel. En dat het hele seizoen al. Want aan het begin van het seizoen kreeg hij nog weleens de kritiek dat hij te weinig scoorde, maar daarbij keken mensen niet genoeg naar wat hij wél deed.’

Ajax zal na twee mislukte seizoenen op rij komende zomer écht aan een nieuw team willen gaan bouwen. Welke spelers van het huidige Ajax mogen daarin absoluut niet ontbreken?

Bart: ‘Ajax heeft in de afgelopen zomer veel te veel bepalende spelers laten gaan en we hebben allemaal gezien dat het er niet beter van wordt. Ik herinner me dat een deel van de Ajax-supporters wilde dat Blind, Klaassen en Tadic zou vertrekken. Nou, we hebben gezien dat Ajax daar niet beter van is geworden. Be careful what you wish for, zou ik dan ook willen zeggen. Ondanks dat zij niet altijd even goed hebben gepresteerd, zou ik spelers als Steven Bergwijn, Steven Berghuis, Jordan Henderson, Kenneth Taylor en Devyne Rensch graag zien blijven. Natuurlijk is het ook belangrijk dat Brian Brobbey en Jorrel Hato blijven. Die twee spelers vervang je ook niet zomaar.’

Jesse: ‘Voor mij is het vooral van groot belang dat de balans tussen het genereren van financiële middelen en het behouden van kwaliteit bewaakt wordt. Dat wil zeggen: verdien waar je kunt verdienen, maar stuur niet elke grootverdiener te deur uit. Het zal namelijk lastig worden om de kwaliteit van de selectie dan een impuls te geven ten opzichte van dit seizoen. Spelers als Ramaj, Hato, Rensch, Taylor, Berghuis en Brobbey zou ik zeker behouden.

‘Door middel van de verkoop van spelers als Henderson, Bergwijn, Akpom en overbodige aankopen van Mislintat kun je dan alsnog financiële ruimte vrijmaken. Henderson kan in mijn ogen nog van groot belang worden, maar zijn vertrek lijkt eraan te komen, terwijl Bergwijn voor zijn toegevoegde waarde wel erg veel verdient en waard is. Akpom is als stand-in waardevol, maar als je daar 15 tot 20 miljoen euro of meer voor kunt krijgen, zou ik dat liever nemen dan Akpom als invaller.’

Reinand: ‘Brobbey en Hato zijn dan natuurlijk twee logische antwoorden. Daarbij heb ik goede dingen van Taylor gezien, dus zou ik ook hem graag willen behouden. Bij een heel goed bod kan je natuurlijk overwegen om hem te verkopen, maar ik denk dat ook hij echt nog veel meer kan dan hij heeft laten zien. Ik blijf ook stiekem nog altijd hopen op Rensch, omdat ik ook bij hem denk dat er nog meer in zit. En Ramaj moet je ten koste van alles behouden. Henderson is een speler die ik er graag bij zou houden, maar hij dan weer niet ten koste van alles. Als hij niet voor de volle honderd procent voor Ajax wil gaan en belangrijk wil zijn, ben ik hem – zeker gezien zijn salaris – liever kwijt dan rijk.

‘Verder zou ik graag zien dat jongens als Fitz-Jim en Vos er écht bij gaan horen. Dat die echt veel gaan spelen. Maar daar heb ik eerlijk gezegd een beetje een hard hoofd in. Godts zie ik komend seizoen ook graag belangrijk worden. Maar geen van deze jongens zijn onderdeel van de groep die volgend jaar echt de kern van Ajax moet worden. Dit zijn jongens die je er mijns inziens echt bij moet betrekken, maar de eerste groep zijn spelers rond wie je het elftal moet gaan bouwen.’

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: b.barrie@ajaxshowtime.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajaher: 'Brobbey speelde prima, maar het is goed als er een concurrent komt'

#excaja: 'Ajax moet de jongens die zich niet volledig op de club richting zo snel mogelijk van de hand doen'
#ludaja: 'Berghuis is de beste nummer tien die Ajax nu in de selectie heeft'
#ajalud: 'Steijn moet op het middenveld kiezen voor Taylor óf Van den Boomen'
#foraja: 'We moeten accepteren dat Ajax op dit moment in een traject zit'
#tweaja: 'Steijn lijkt nog geen idee te hebben hoe hij Ajax wil laten spelen'
#ajaom: 'Ajax kan voortborduren op het middenveld na rust'
#ajafey: 'Het is wel erg makkelijk om de positie van Steijn nu zó ter discussie te stellen'
#ajafey (restant): 'Er moet in alle geledingen van de club meer Ajax-DNA komen'
#aekaja: 'Dit Ajax lijdt aan een gebrek aan tactiek, houvast en vertrouwen'
#ajaaz: 'Dit seizoen is niet meer te redden en moet functioneren als een tussenjaar'
#utraja: 'Bizar als het na deze wedstrijd nog niet klaar is met Steijn'
#briaja: 'Totaal onrealistisch om van dit Ajax resultaat te verwachten tegen Brighton’
#psvaja: 'Cruciaal dat Maduro onder Van 't Schip voldoende inspraak houdt'
#ajavol: 'Martha deed als back een beetje aan Mazraoui denken'
#ajahee: 'Van 't Schip coacht meer langs de lijn en geeft de spelers echt vertrouwen'
#ajabri: 'Dit Ajax is kwalitatief nog niet goed genoeg om van Brighton te winnen'
#almaja: 'Ajax hing van toevalligheden aan elkaar en stichtte alleen gevaar via Brobbey'
#ajavit: 'Taylor is zeer terecht tot Man of the Match verkozen'
#omaja: 'Veel van Mislintats aankopen renderen niet; de selectie is totaal niet in balans'
#necaja: 'Als Ajax 3-5-2 gaat spelen, komen de meeste spelers het beste tot hun recht'
#ajaspa: 'Taylor is echt van toegevoegde waarde voor dit Ajax'
#ajaaek: 'Conference League kan belangrijk zijn voor Ajax’ zelfvertrouwen’
#ajapec: 'Kreeg een brok in mijn keel van het eerbetoon aan Van 't Schip'
#heraja: 'Als Ajacied vraag je je af wanneer deze nachtmerrie voorbij is'
#gaeaja: 'Ajax lijdt aan een gebrek aan kwaliteit en vertrouwen aan de bal'
#ajarkc: 'Goede hoop dat Ajax onder Van 't Schip derde kan worden'
#heraja: 'Hlynsson voegt ook zonder bal zóveel toe aan het spel van Ajax'
#ajapsv: 'Henderson stond negentig minuten aan, een geweldige aankoop'
#heeaja: 'Er kwam zonder Bergwijn geen enkele dreiging vanaf de linkerkant'
#ajabod: 'Van den Boomen gaat nog heel belangrijk zijn in Ajax' opbouw’
#ajanec: 'Ajax heeft behoefte aan een voetbalfreak die het tactisch goed neerzet'
#bodaja: 'Ajax is over twee wedstrijden feitelijk weggespeeld door Bodø/Glimt'
#azaja: 'Ajax moet de komende wedstrijden met Kaplan en Hato in het centrum starten'
#ajautr: 'Mannsverk heeft de potentie om vaste basisspeler in Ajax 1 te worden'
#ajavil: 'Ajax heeft met Kaplan een potentiële topper in huis'
#ajafor: 'Ajax heeft momenteel totaal geen tactisch plan'
#vilaja: 'Van 't Schip had Mannsverk in bescherming moeten nemen door hem te wisselen'
#spaaja: 'Godts bracht met zijn snelheid en creativiteit iets wat Ajax echt heeft gemist'
#pecaja: 'Tahirovic heeft mij positief verrast; zijn voorassist was echt een wereldbal'
#ajagae: 'Dit gelijkspel typeert dit Ajax; één moment en hij valt binnen'
#feyaja: 'Als Ajacied hoop je dat dit seizoen zo snel mogelijk voorbij is'
#ajatwe: 'Taylor was de enige bij Ajax die de hele wedstrijd volle bak ging'
#ajaexc: 'Het was vooral een hele domme overtreding van Bergwijn'
#volaja: 'Henderson was alleen al met zijn coaching en de rust die hij uitstraalt zó belangrijk'
#ajaalm: 'Van 't Schip verdient diep respect; hij stapte in waar niemand anders dat zou doen'
#vitaja: 'Taylor, Hato en Brobbey zijn lichtpuntjes met het oog op volgend seizoen'

Lees meer over:
Plaats reactie

Widjai.G +178

Als ik farioli zou zijn investeer in jong ajax & heel de jeugdopleiding & combineer dat met veel ervaring in de vorm van oud spelers zoals tadic,vermaelen,dave vos

07-06-2024 20:34

fan4ever +406

Mooi stukje. Todat Rensch ten spraken kwam. Dat is echt geen speler die Ajax verder gaat helpen.

26-05-2024 09:13

PetrusKeizer +10739

Nou, ik geef John een 7- . Dat minnetje is om de azijnzeikers tegemoet te komen 😂

25-05-2024 11:54

Masterdamxxx +935

The master of prognostications

25-05-2024 11:12

VOETBALisOORLOG +1887

Hopelijk fluit Makkelie, nu met Farioli, wel in ons voordeel...

25-05-2024 06:40

Danielson +50662

Ajax heeft feitelijk 18e gestaan, virtueel juist niet.

24-05-2024 23:05

Danielson +50662

Nee want die partij tegen RKC was nog niet in de stand verwerkt en Ajax Volendam was uitgesteld.

25-05-2024 10:24

PetrusKeizer +10739

Tja, dat je dat nog moet uitleggen ook...was gewoon een vertekend beeld, maar laatste plaats is natuurlijk kasie voor de media en de azijnzeikers. We stonden er slecht voor, dat zeker .

25-05-2024 11:57

Myriad +7182

De analyses in de comments zijn beter

24-05-2024 21:32

barry1988 +24100

Waar het vooral aan ontbrak waren werkethiek en het tactisch vermogen. En dan bedoel ik zowel bij de selectie als de staf.
Je moet niet alleen op kwaliteit door selecteren maar vooral ook op karakter.

24-05-2024 17:20

hmmm +1903

Karakter is natuurlijk ook een kwaliteit

24-05-2024 17:32

JantjeBeton +3010

Jezus AS, ik snap dat de komst van Farioli belangrijk wereldnieuws is voor Ajax en haar Ajacieden hoor (en begrijp mij niet verkeerd, ook ik ben vooralsnog enorm blij met zijn komst, en vind het bovendien een prikkelende keuze die grote ambitie toont), maar om nou dat hele interview in losse artikeltjes op te delen en heel mijn "nieuwsmuur" met losse flarden vol te kwakken, is wellicht wat te veel van het goede. ;-) Maar wie ben ik! :-)

24-05-2024 16:14

jerryisthename +32159

Welkom in 2024! 😁
Eens, hoor. Maar zo gaat dat nu eenmaal tegenwoordig met voetbal sites als AS en VZ - zoveel mogelijk clicks genereren en dus inkomsten. 😉
Maar gelukkig is AS niet zo erg als VZ. Dat is gewoon bloed-irritant hoe ze je daar lokken met een onzin-titel als lokkertje om het artikel maar vooral aan te klikken. Irritant

24-05-2024 18:31

DeWijsneus +25818

Het ophakken heb ik eigenlijk niet het grootste probleem mee. Je mist alleen wel soms de betere discussies en bloed de discussie en reacties een beetje dood. En daarvoor komen we hier denk ik wel.

25-05-2024 03:52

Asociaal +2805

Wat die Reinand Visscher zegt over Van 't Schip: "Ik denk dat zelfs hij onderschat heeft hoe slecht de selectie eraan toe was"

Geen idee of Van 't Schip dat echt heeft onderschat. Mocht dat zo zijn, is het misschien maar goed ook dat ie dat onderschatte. Als ie van tevoren wist hoe de selectie eraan toe was, had hij er misschien ook voor bedankt.

En dan kunnen we allemaal gaan roepen dat Van 't Schip ook niet geschikt was en vaak heeft lopen prutsen (wat meestal ook wel klopte), en dat wisten in principe van tevoren ook wel dat hij geen hoofdtrainer materiaal is, maar wie had op dat moment in willen stappen? Weer een jeugd trainer die er daarna weer eruit geknikkerd wordt?

24-05-2024 15:11

FysioPat020 +26562

Er lopen in het buitenland tientallen werkeloze trainers rond die wél iets bewezen hebben itt Schip. Ajax wilde alleen een nederlandse optie die er dus niet was en kwam met de waardeloze trainer Schip op de proppen waarvan iedereen wist dat het fout zou gaan.
Dus moet het heten: ' Schip heeft zichzelf mateloos overschat en is ook nog trots op de behaalde 5e plek hetgeen aantoont hoe weinig zelfreflectie en zelfkritiek hij bezit'

24-05-2024 15:34

NIO +3143

Ik had gewoon dick advocaat gevraagd misschien was een harde hand beter geweest dan de zachte hand van John

24-05-2024 16:39

DeWijsneus +25818

Ik riep dat ook, werd voor gek verklaard. Vind het voetbal van Dick echt totale tegenpool van Ajax voetbal. Maar wat we de afgelopen twee jaar gezien hebben heeft ook echt niks met Ajax te maken. Ik had hem wel willen zien na Schreuder of Steijn. Geloof wel dat hij er nog van had kunnen maken. Maar wat Pat zegt is zeker waar. Ik snap sowieso niet waarom het zo moeilijk is om een trainer te vinden die 4 laatste trainers waren nou ook niet echt genieën.

25-05-2024 03:57

PetrusKeizer +10739

Loop jij weer achter debeste123 aan, Patje? Vinden jullie het nou echt nodig om ook na afloop vh seizoen de man tot op het bot te blijven afzagen.

25-05-2024 12:01

FysioPat020 +26562

Ik loop achter niemand aan Petrus. Met open ogen rondlopen zou jij ook vaker moeten doen 😅

25-05-2024 12:04

Slang3 +46263

Hij komt niet door EL, maar het zorgt er wel voor dat hij niet zo snel naar een ander zou gaan

24-05-2024 13:32

Ajax-Amsterdam +4209

Juist, het is een hele goede pré. Uit zijn interviews haal ik uit dat hij echt bewondering heeft voor onze club. Ik denk dat hij oprecht trots zal zijn dat hij Ajax op zijn CV zal hebben staan. Dat moet met een behoorlijke motivatie komen om te slagen hier. Daarom denk ik dat hij niet binnen 1 seizoen alweer zou vertrekken, zoals hij dat in het verleden wel heeft gedaan. Als hij het allemaal naar behoren doet is dit zijn tussenstap naar een absolute topclub.

24-05-2024 13:41

C14 +22541

Maar ook gewoon een logische vervolgstap gezien zijn leeftijd en ervaring. Ajax heeft straks weer gewoon zat te besteden, en gewoon weer CL spelen.

Daarbij kan het alleen maar beter gaan, dus weinig tot geen afbreukrisico, en juist de kans te boek gaan staan als iemand die Ajax weer groot gemaakt heeft, wat dan maar deels waar is natuurlijk.

24-05-2024 14:34

JantjeBeton +3010

@C14:

🤞🤞🤞🤞🤞🤞🤞

25-05-2024 11:58

fluwelenlinker +12038

Los van wie er wel of niet weg mag/moet, moet Ajax zowiezo investeren in een rechtsbuiten en linksback. Voor alle andere posities zal Farioli de eerste weken moeten inschatten of hij daar iets van kan maken. Naargelang Ajax wat geld binnen weet te harken, zou ik vooral gaan kijken naar spelers die niet bang zijn om de bal te hebben of onder druk uit kunnen voetballen. Ik zou het bijvoorbeeld niet erg vinden om Henderson in te wisselen voor Eriksen.
Misschien dat een Sandler ook wel een optie is. Hij zou volgens spelers die onder Farioli hebben gespeeld perfect in het profiel passen van verdedigers zoals Farioli ze graag heeft.
Samenvattend:
- Ramaj, Kaplan, Hato, Taylor, Brobbey mogen zeker niet weg
- rechtsbuiten en linksback prioriteit
- na analyse Farioli mogen een aantal spelers worden verkocht waardoor er financiële ruimte komt
- Eriksen en Sandler zijn wat mij betreft mooie targets wanneer er ruimte voor is gemaakt

24-05-2024 13:06

Danielson +50662

Misschien wel, misschien ook niet.

24-05-2024 12:29

Dolblij +45829

Misschien ook wel niet zo belangrijk. Een type als Farioli ziet het potentieel en gaat bouwen.

24-05-2024 12:23

7172AFCA7395 +10418

Eerste maar ns die poulefase zien te bereiken.

24-05-2024 12:13

Robertini +40080

Sinds Vh Schip het overgenomen heeft, zijn we 'gewoon' derde, de selectie was dit seizoen echt niet goed genoeg om mee te doen om het kampioenschap, maar met een fatsoenlijke trainer was derde echt wel haalbaar.

24-05-2024 11:11

ZlatDen +1976

Ja dit vind ik dus ook.

24-05-2024 12:24

DatKanNiet +2128

Kun je nagaan als er iemand die beter is aan het roer had. stond je na diegene zijn komst 'gewoon' eerste. Het ophemelen van ondermaatse prestaties is echt klaar.

24-05-2024 12:33

Robertini +40080

Ja, met een betere was zelfs na Steijn 3de nog haalbaar.

24-05-2024 12:43

DatKanNiet +2128

Echt makkelijk gewoon...

24-05-2024 15:28

Ajax-Amsterdam +4209

Dat weet ik nog niet zo goed. De spelers hebben veel individuele fouten gemaakt, daar ging het al mis. De vele blessures van onze sleutelspelers hielpen niet mee. Er zijn dus echt wel omstandigheden geweest die in het nadeel van de trainer hebben gewerkt. Ik denk dat dit vooral komt omdat ze er mentaal nooit lekker in hebben gezeten.

Wat mensen ook snel vergeten is dat zij helemaal niet veel hebben kunnen trainen gedurende het seizoen zodat ze een bepaalde speelwijze konden implementeren met de patronen. Niet zoals je dat in een voorbereiding kan doen. Je kan dan ook nergens op terugvallen.

Vooral toen ze nog Europees actief waren was het lastig. Dan was het vaak na de wedstrijd uitlopen, een dag trainen en dan eindelijk voorbereiden op de volgende wedstrijd. Na de uitschakeling heb ik het idee dat de selectie mentaal al zo doorheen zat. Dan kan je van alles willen, maar het gaat er niets ingestampt kunnen worden.

Dit aspect van het voetbal wordt naar mijn mening teveel onderschat. Hierin komt al dat Empirische onderzoek dat Aurelius steeds aanhaalt goed van pas, dat aangeeft dat een trainer die midden in het seizoen instapt niet veel uitmaakt voor het resultaat.

Hiermee probeer ik overigens niet te zeggen dat van 't Schip een goede trainer is, maar als hij vanaf het begin was ingestapt had hij wellicht wel iets beter kunnen doen. Maar dan nog, had hij de situatie met Mislintat beter kunnen managen en het elftal wel vroeg naar zijn hand kunnen zetten? Ik denk dat een buitenlandse trainer dat wel beter had kunnen doen.

24-05-2024 13:55

Robertini +40080

Dat onderzoek neemt de kwaliteit natuurlijk niet in ogenschouw, zo heeft Vh Schip het weldegelijk verbeterd tov Steijn, zelfs zonder die extra tijd. Ik sluit niet uit dat hij over het hele seizoen ook derde geworden was.

Er is natuurlijk genoeg mis met deze selectie, want derde is ook niet goed genoeg voor Ajax.

24-05-2024 15:36

Myriad +7182

Precies dit

24-05-2024 21:29

Bijlmerboy93 +2521

Individuele fouten in een slechte structuur kun je niet los zien. Kijk maar naar wat voor hele beperkte spelers weinig fouten maken bij psv en feyenoord. Ik noem bijvoorbeeld een nieuwkoop. Zet je Rensch daar neer maakt hij minder "individuele fouten", ben ik van overtuigd.

26-05-2024 04:20

Ajax-Amsterdam +4209

Zeker weten bimsboi

26-05-2024 20:32

PetrusKeizer +10739

Allemaal koffiedik kijken, wat schiet je er mee op? Niks.

25-05-2024 12:02

YugoVik +33426

Die lui spreken zich wel tegen sommige spelers niet goed genoeg maar wel 3e kunnen eindigen had wel gekund?..

We hebben 1 van de jongste teams van europa, dat word bijna nooit benadrukt.. Steijn en van 't schip zijn trainers die allebei spelers niet beter maken of ontwikkelen, dat maakt ze slechte trainers voor ajax..

24-05-2024 09:10

NipeB +15855

Jongste team van de eredivisie. Dan is 5e best logisch. Jonge mensen zijn niet stabiel in presteren. Team was uit balans en miste ervaring en zekerheden. Daaraan hadden ook coach en staf schuld. Fitheid was ook een probleem.

24-05-2024 09:15

YugoVik +33426

Daarom, als er een goede organisatie staat in het veld, de spelers weten wat ze moeten doen plus een idee.. Dat scheelt al een hoop.

24-05-2024 09:17

Hersenspinsel +8373

"niet goed genoeg maar wel 3e kunnen eindigen"
1. We eindigen 5e.
2. We horen kampioen te worden, altijd, ook met deze groep.

Helaas zat het er dit jaar niet in maar ik krijg mooie vibes bij Farioli.
Hij moet niet maar kan wel kampioen worden met deze groep.
Een 3e plaats zou me tegenvallen.

24-05-2024 10:55

Robertini +40080

Hoezo spreken ze zichzelf tegen? Derde zou het maximaal haalbare zijn van deze selectie, maar een Ajax selectie hoort altijd de beste vd eredivisie te zijn, dus een selectie die derde 'kan' worden is inderdaad niet goed genoeg.

24-05-2024 11:14

YugoVik +33426

Je hebt ook nog met concurrenten te maken..

24-05-2024 11:17

Robertini +40080

Dat heb je altijd.

24-05-2024 11:21

Dirk +7076

De laatste tijd krijgt ook de Toekomst veel kritiek omdat er te weinig kwaliteit doorstroomt. Als in deze colom lees wie er moet blijven komen toch weer de Toekomst jongens naar voor . Ook Vos zal volgend seizoen van waarde zijn . Met Gooier en Rijkhoff en enkele terug huurlingen kan er wat opgebouwd worden

24-05-2024 08:13

Betuwe85 +21305

Koop een echte rechts buiten en een echte 10 en je bent al een heel eind. Daarnaast de lb positie is goed doorlichten .

24-05-2024 07:49

Robertini +40080

Dat zei ik al in de winter, maar in plaats daarvan haalden ze Henderson...

24-05-2024 11:15

Betuwe85 +21305

Ja toen gooide ze het op ervaring

24-05-2024 12:02

401Middenweg401 +6083

Precies. Komt er dus op neer dat we Kudus een jaar te vroeg hebben verkocht.

24-05-2024 12:51

Capocapo +12001

Zou je niet eerst de verdediging aanpakken? Het spel ziet er niet uit, maar we scoren nog een redelijk aantal goals.

24-05-2024 14:49

Rst +5242

“Ik herinner me dat een deel van de Ajax-supporters wilde dat Blind, Klaassen en Tadic zou vertrekken. Nou, we hebben gezien dat Ajax daar niet beter van is geworden. Be careful what you wish for, zou ik dan ook willen zeggen.”


Dit geldt natuurlijk ook voor iedereen die Akpom of andere Mislintat-spelers nu wil verkopen.
Akpom heeft 12 miljoen aan transfersom gekost en heeft een salaris rond de 2 miljoen euro.

Vind nog maar eens zo’n productieve spits voor hetzelfde bedrag.

Op Brobbey alleen, die 16 miljoen heeft gekost en een salaris heeft van 4 miljoen euro, kan je niet vertrouwen. Zowat elk seizoen heeft hij meerdere wedstrijden niet kunnen spelen vanwege fysieke klachten.
Wat als Ajax volgend jaar in een hoger tempo gaat spelen of de aanvallers meer verdedigend werk moeten doen?
Wel fijn dat je dat een spits achter de hand hebt die Ajax en de andere spelers inmiddels goed kent en superproductief is.

24-05-2024 07:26

debetweter +10153

Als Akpom wil blijven zou ik hem ook houden. Hij biedt idd genoeg rendement. Gooi nooit oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt.

24-05-2024 07:44

Kluffster +539

Klopt, maar ik hoop dat ook een Rijkhoff minuten mag maken in het eerste.. Die voorspel ik ook een grote toekomst.

24-05-2024 08:20

Rst +5242

Ik denk dat het voor Rijkhof maar ook Vos helemaal niet slecht is om nog in jong Ajax te spelen. Laat ze daar eerst maar eens dominant en spelbepalend worden.

24-05-2024 08:54

1Zlatan +5261

Akpom is de perfecte supersub voor Ajax. Alleen wil hij dat begrijpelijk genoeg niet in dit seizoen. Dat accepteren spelers alleen als alles goed draait en je Champions League speelt

24-05-2024 08:56

Rst +5242

Brobbey is naar het EK dus voor Akpom is er ook een mogelijkheid om zich in de voorbereiding bij Farioli als eerste spits te presenteren.

24-05-2024 09:04

401Middenweg401 +6083

Akpom snapt ook wel dat hij dat niet gaat winnen.

24-05-2024 12:52
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.