'Kroes is een clubjongen, maar ik heb nog nooit zoveel Ajax-DNA uit de club zien verdwijnen'

door Timo Suur 175

Bron De Telegraaf

'Kroes is een clubjongen, maar ik heb nog nooit zoveel Ajax-DNA uit de club zien verdwijnen'

door Timo Suur 175

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Hans van der Zee, die per 1 januari 2025 is gestopt als scout bij Ajax, vindt dat er onder leiding van technisch directeur Alex Kroes te veel Ajax-DNA uit de club verdwijnt. Het contract van Van der Zee werd tot zijn eigen verbazing niet verlengd bij de Amsterdamse club, waar hij verantwoordelijk was voor onder meer de transfers van Antony en Lisandro Martínez.

'Ajax is toch groot gemaakt door drie echte Amsterdammers: Louis van Gaal, Johan Cruijff en Rinus Michels', stelt Van der Zee in gesprek met De Telegraaf. 'Ik was de enige geboren en getogen Amsterdammer in de profscouting. Alex Kroes is een clubjongen, maar ik heb nog nooit zoveel Ajax-DNA uit de club zien verdwijnen als onder zijn leiding.'

Desondanks wil Van der Zee geen misverstand laten bestaan over zijn periode in Amsterdam. 'Ik heb achttien mooie jaren gehad bij Ajax', zegt de scout. Hij was wel verbaasd toen hij hoorde dat Kroes en Marijn Beuker zijn verbintenis niet wilden verlengen. 'Geloof me: een goede scout is nooit te duur en verdient zichzelf dubbel en dwars terug. Bezuinigingen mogen bij Ajax nóóit ten koste gaan van kwaliteit.'

'Overmars luisterde naar de scouts en wist precies op wie hij kon vertrouwen', vervolgt Van der Zee zijn verhaal. 'Ajax heeft een duur scoutingsapparaat met enkele prima scouts, maar ik zie nu geen verrassende aankopen à la Nicolás Tagliafico of Arek Milik.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Kroes is een clubjongen, maar ik heb nog nooit zoveel Ajax-DNA uit de club zien verdwijnen'
Van der Zee was verantwoordelijk voor de komst van zowel Antony (midden) als Martínez (rechts).

'Ik zei dat Antony een groter talent was dan Neres'

Gedurende zijn carrière heeft Van der Zee veel geleerd van scout Piet de Visser. 'Met Piet ben ik tientallen keren naar Zuid-Amerika gegaan. Met de poten in de modder, zoals hij het noemt. We gingen de favela's in, levensgevaarlijk was het daar. Piet ging door roeien en ruiten om een goede speler binnen te halen. Dat doet een goede scout, je móét er zelf achteraan!', aldus Van der Zee.

'Hij leerde me dat je als scout niet alleen spelers moet beoordelen, maar dat je toppers ook echt moet binnen halen voor je club', gaat de voormalig Ajax-scout verder. 'We hadden bij Ajax nooit Antony of Martínez binnengehaald als we er in Zuid-Amerika niet zelf op af waren gegaan. Je moet er bovenop zitten. Data alleen zijn niet genoeg.'

Bij Ajax zal Van der Zee herinnerd worden als de man die verantwoordelijk was voor de komst van Antony. 'Scouting is teamwork, maar Marc haalde Antony vooral binnen door mijn overtuigingskracht', vertelt hij. 'Ik zei dat Antony een groter talent was dan Neres en dat we hem voor minstens 60 miljoen zouden doorverkopen.' Uiteindelijk werd Antony voor 100 miljoen euro verkocht aan Manchester United.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

van gaal blind swart ajax real 24
Van der Zee heeft vertrouwen in Danny Blind en Louis van Gaal.

Van der Zee heeft veel vertrouwen in Blind en Van Gaal

Van der Zee is één van de zevenhonderd leden van Ajax, maar hij is het niet eens met de meerderheid. 'Veel leden vinden dat Ajax wordt geleid door lichtgewichten', zegt de scout. Beuker, Kroes en hoofdscout Kelvin de Lang hebben nooit op hoog niveau gevoetbald. 'Toch vind ik dat je ze de tijd moet geven.'

Vervolgens stelt Van der Zee dat hij 'veel vertrouwen' heeft in Louis van Gaal en Danny Blind. 'Betere cultuurbewakers kun je als Ajax niet wensen', vertelt hij. 'Algemeen directeur Menno Geelen is een groot vakman en gedraagt zich als een echte Ajacied. Michael Kinsbergen vond ik ook een goede algemeen directeur. Hij vormde een ijzersterke combinatie met Edwin van der Sar. Over Jan van Halst en Maurits Hendriks heb ik ook een mening. Die heb ik ze recht in hun gezicht gegeven.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Mijnclub33x +10036

"He Hans, gave pruik🙄"
"Hoe lang sta je s'ochtends voor de spiegel?"

11-03-2025 00:06

Jp777 +8882

Weg met de ouderwetse dino’s aub

10-02-2025 16:50

RuudKroket +1053

Tja, echte Amsterdammers verdwijnen helaas overal Hans. Dat kan je Kroes niet verwijten

10-02-2025 08:13

Dolblij +45619

Tuurlijk mag v.d. Zee via de TG zijn poepje bijdragen, de man die Ajax tot twee keer toe kwijt wilde en nu verbaasd is dat hij eindelijk geloosd is. Altijd een dwarsligger geweest door niet met de andere scouts te willen praten.

09-02-2025 14:37

ST +23097

Goed dat ie weg is.

09-02-2025 09:07

EinSteijn +4795

Het Ajax-DNA bestaat grotendeels uit broodjes ossenworst krijg ik de indruk.

09-02-2025 08:57

Biss +10564

Zeggen dat je gejank om Ajax DNA spuugzat bent en vervolgens topreactie worden.

Zit ik nog wel op de juiste site?

09-02-2025 03:32

twynestar +28655

het kan zijn dat je meer op telesport.nl thuishoort, waar ze nog schrijven voor lui die in dooddoeners als Ajax DNA geloven.

09-02-2025 10:02

Biss +10564

Geloven? Het bestaat niet dus? Ajax heeft geen DNA?
Wat zeg je nou eigenlijk.

09-02-2025 11:09

twynestar +28655

Inderdaad, Ajax heeft sowieso geen DNA. Zo verwarrend is mijn zin dus niet.

Ajax heeft een cultuur, een 'filosofie' (hoewel dat ook een te duur woord voor voetbal is), misschien zelfs een karakter. Maar een voetbalclub heeft geen DNA.

Diegenen die dat wel beweren, willen met een ongrijpbare term een wij/zij creëren waar op volledig arbitraire gronden kan worden bepaald of jij dat magische 'DNA' wel of niet zou hebben. Zo beheersen ze de discussie en verdedigen ze hun eigen kring.

En deze plofkip van een splijtzwam die zich scout noemt, probeert hier door zijn Amsterdamse afkomst ook beroep op te doen.

09-02-2025 11:39

Biss +10564

Volgens mij bedoelen ze met het DNA van de club exact hetzelfde als wat jij bedoeld met cultuur, filosofie en karakter.

Beetje mieren neuken toch.
Zo kan ik jou nu gaan uitleggen dat een splijtzwam geen plofkip heeft en hij officieel een functie had binnen de club als scout.

09-02-2025 12:00

Spielmacher +10803

Die mafkees wilde niet meer met de andere scouts samenwerken. Ajax probeerde hem jaren geleden al te ontslaan en toen spande hij een rechtszaak aan die hij helaas won. Van der Zee zou niet zo heel verbaasd moeten zijn dat Ajax na jaren eindelijk de kans schoon ziet om hem te lozen. Dat de NSB-bode hem nu leeg laat lopen zonder ook maar één kritische vraag te stellen is waarschijnlijk een soort beloning voor jarenlang lekken naar die klerelijders. Totaal onbetrouwbaar sujet.

09-02-2025 02:25

MPAjax +8460

Amsterdamsch DNA is inmiddels demografisch door elkaar gehusseld. Je moet het hebben van moderne kijk op voetbal. Scouts praten over zaken die te maken hebben met ontwikkeling van uit de jeugd dan had hij een andere richting moeten kiezen binnen de club. Jeugdscout. Van buitenaf kan je sws niks meer doen helaas. Weet niet wat er precies is besproken maar dat is iets tussen hem en de directie.

09-02-2025 01:55

JariLitmanen1995 +5056

Dit is dezelfde Hans van der Zee die tijdens zijn dienstverband met iedereen ruzie maakte (o.a. met Doesburg)? Bij Ajax op non-actief is gesteld door wanstaltig gedrag en probeerde Ajax financieel uit te knijpen in een schikkingszaak.

Nee, aan deze man mis je niets

08-02-2025 22:54

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25466

Ter land ter Zee en in de lucht

08-02-2025 22:33

Hersenspinsel +8286

"Gedurende zijn carrière heeft Van der Zee veel geleerd van scout Piet de Visser. 'Met Piet ben ik tientallen keren naar Zuid-Amerika gegaan. Met de poten in de modder, zoals hij het noemt. We gingen de favela's in, levensgevaarlijk was het daar. Piet ging door roeien en ruiten om een goede speler binnen te halen. Dat doet een goede scout, je móét er zelf achteraan!', aldus Van der Zee."

Lijkt dat we meer een Visser dan de Zee kunnen gebruiken.

*Ps
David Nerez staat op 27 miljoen gewaardeerd en Antony onder de 20 miljoen. (Sofascore)
Dus ook deze fabel klopt niet.

08-02-2025 21:22

KleineReus +6571

.....t'is relevanter voor welk bedrag Ajax ze heeft verkocht dan een niet ter zaken doende sofascore

09-02-2025 00:49

twynestar +28655

dat is niet waar, want dat is de hype geweest en zegt ook niets over het talent van die jongens

09-02-2025 10:04

KleineReus +6571

Bij ons speelde hij goed en het geld staat bij ons op de bankrekening. Dat lijkt me de bedoeling van een gescoute speler. Dus niks hype, concrete knaken.

09-02-2025 17:01

MPAjax +8460

Piet de Visser Heerenveen en Oranje scout. Van hem leren kan je alleen als je zelfde hebt gedaan voor Ajax omdat anders je van club moet wisselen als scout.

09-02-2025 01:59

vanreenen +10338

Lazer toch op met dat gezeur over DNA. Imbeciel. Zag net dat Pisvee gelijk heeft gespeeld, maar staat nog niet op AS!! Dus morgen winnen en we staan bovenaan en met winst tegen de inhaalwedstrijd GAE staan we 4 punten los!!

08-02-2025 21:09

Hersenspinsel +8286

F*!*k zijn de boeren weer een punt op ons uit gelopen.
Ik had na de midweekse knvb beker wedstrijd toch wel op een nederlaag gehoopt. 😭

Ook is dit komisch.
"Met het oog op het duel in Turijn gaf Bosz de nodige spelers rust in het Brabantse onderonsje tegen Willem II"

Het lijkt of ze in Eindhoven het kampioenschap niet meer belangrijk vinden.

08-02-2025 21:14

ajaxfan83 +3533

Je weet dat we morgen gelijk staan kwa punten met die lampen hey, als we überhaupt gaan winnen in Sittard, moet dat nog eerst zien op dat klote veld

08-02-2025 23:30

komopajax777 +13328

Nogal onzinnig van Van der Zee!Er loopt heel veel Ajax DNA rond op de Toekomst in het eerste en in de burelen.Je kunt bovendien niet de hele club behangen met oud spelers.Van het Schip had heel veel Ajax DNA evenals Wouters en Van Basten.Nou dat hebben we geweten!Echt een lulverhaal van de bovenste Telegraafplank.

08-02-2025 20:53

frank1954 +201

Wauw wat een onzin Heb je het aantal jeugdspelers gezien die afgelopen zondag tegen feyenoord hebben gespeeld

08-02-2025 19:14

Danielson +50623

Toen Vd Zee paar weken geleden vertrok voorspelde ik al dat De Telegraaf binnenkort wel met een interview met hem zou komen over verdwijnend Ajax DNA.
Zo voorspelbaar allemaal...🥱

08-02-2025 18:43

ajaxfan83 +3533

Geef even de Lotto getallen voor aankomende week aangezien je schijnbaar goed kan voorspellen

08-02-2025 23:31

Danielson +50623

6 13 15 23 34 40

08-02-2025 23:51

JoeBlow +8228

Als dank voor de veel scoops die VD Zee de afgelopen jaren gelekt heeft.

10-02-2025 14:39

Jeroen90 +1626

Ik kan hier niet zoveel mee. Ten eerste omdat het een typisch verhaal is van een rancuneuze ex-werknemer die zijn ontslag niet kan verkroppen. Ten tweede omdat zijn verhaal inhoudelijk geen steek houdt. De 'verrassende' aankopen waar Zee op doelt, zijn er al een aantal jaar niet meer. Dat was al zo toen meneer er zelf nog zat, en lang voordat Kroes en Beuker er zaten. En de veronderstelling dat je in Amsterdam geboren moet zijn om met Ajax succesvol te kunnen zijn, is domweg xenofoob. Er zijn zoveel spelers en trainers die bij Ajax belangrijk en succesvol zijn geweest, terwijl ze totaal ergens anders vandaan kwamen.

Verder blijft het hele verhaal van Zee zijn loopbaan bij Ajax toch wel heel erg bijzonder. Moest per se overkomen van PSV, en moest enkele jaren later alweer koste wat het kost buiten de deur worden gewerkt omdat hij niet zou functioneren en de samenwerking tussen de scouts zou verzieken. Won daarover een arbitragezaak, om vervolgens gewoon nog tien jaar bij de club verder te gaan. Is echt weer zo'n verhaal dat tekenend is voor het politieke gekonkel binnen de club.

08-02-2025 18:10

WillemvH +1647

Die Kroes, een echte clubjongen hoor, maar zoveel DNA weg sinds hij er is. Oh oh oh wat ben ik, Hans van der Zee, daarentegen toch belangrijk geweest. Net als Van Gaal. Ja, die doet het goed. Die bewaakt net als ik de cultuur. Echte Amsterdammer hè, net als ik. Al dat Ajax-DNA dat de club net als ik verlaat en geen rol meer vertolkt. Sneijder, Litmanen, Van Basten, nou te veel om op te noemen. Ja, Geelen doet het ook goed. Oh, zijn dat geen echte Amsterdammers? Maar ze hebben wel het echte Ajax-DNA hè? Echte clubjongens. Maar geen echte Amsterdammers zoals ik, hè?

08-02-2025 18:05

komopajax777 +13328

Uiteindelijk is Neres toch een groter talent gebleken en Antony een one trick pony.Hij is voorspelbaar,Neres niet.

08-02-2025 17:16

JohnDylan +22753

Inderdaad, Neres wordt tegen gehouden door blessures maar is toch een betere rechtsbuiten geworden.

08-02-2025 17:19

FrancescosRavioli +15388

Neted werd ook stelselmatig misbruikt op links door Ten Hag.

Toen die in de Bosz periode al eens inviel wilde ik gelijk meer van hem zien. Zeker omdat Traore tegen Excelsior de vlag nog niet voorbij kwam.

Heb het nooit zo begrepen waarom er zo met hem werd omgegaan door kale knikker united,, want talent had ie zeker

08-02-2025 17:31

Rodsje +14862

Wat een lul verhaal weer. Neres speelde zijn beste wedstrijden als Linksbuiten in de Cl en eredivisie dat seizoen.

08-02-2025 17:41

Cruyffie +2403

Wat een onzin. Ajax-DNA is niet hetzelfde als “oud-spelers”. Ajax-DNA gaat over de typische Ajaxspeelstijl en over de vraag hoe je tot die speelstijl komt en met welk type spelers. Oftewel:

Ajax-speelstijl: ruimte-geörienteerd, aanvallend en creatief positiespel
Hoe: jeugdopleiding aangevuld met aankopen
Type speler: inzicht en techniek boven alleen kracht en fysiek
Type trainer: die bovenstaande implementeert

Dan heb je beleidsbepalers nodig die dit begrijpen, en uitvoeren. Dat kunnen oud-voetballers zijn, maar evengoed niet-oudvoetballers. Liefst een mix, lijkt mij. Cruciaal is dat ze bovenstaande echt begrijpen, en dat lijken Kroes en zeker Beukers (zie zijn uitspraken) te doen.

08-02-2025 17:14

AINIESTA +45397

Kroes en Beuker hebben het over winnaars en jungletijgers. Zien in Alvarez het voorbeeld voor de jeugd als een 6. Kroes is groot fan van Weghorst en zn mentaliteit en gaf zelfs het laatste beetje geld wat we hadden uit aan hem. Ook al hadden we al 2 spitsen.

Mag hopen dat techniek/inzicht nog veruit het belangrijkste is waarop wordt gescout.

08-02-2025 18:05

Hersenspinsel +8286

Ik snap het nooit als we het over Ajax voetbal hebben.
Creatief en aanvallend?
Wat wordt daar mee bedoeld?
Wat ik wel begrijp is dat we bij Ajax vanuit de basis beginnen. Dat als we de basis onder de knie hebben we proberen de tegenstanders in de war te brengen met positie wisselingen.
Verder spelen we compact maar niet op een kluitje en proberen het veld zo groot mogelijk te houden zodat we teams die te veel op een kluitje spelen weg kunnen tikken.
De basis komt steeds dichterbij met Farioli, ik blijf dromen over de volgende stap.

08-02-2025 21:38

twynestar +28655

Heeft op het succes van de Visser bij PSV een transfer naar Ajax verdiend. Daar maakte hij zijn dikke salaris niet waar, getuige de poging hem te ontslaan en het feit dat hij pas ruim 12 jaar (toen er meer geld was en hij niet meer creatief hoefde te scouten) na zijn komst met Davinson Sanchez een succesvolle transfer aan heeft gedragen. Vervolgens heeft datzelfde bureau ook Antony maar ook Orejuela, Cassierra en Mallejan aan mogen dragen.

Tel daarbij op dat hij meermaals en ook aan t einde in de clinch lag met de rest van de organisatie, waarschijnlijk omdat er weer echt gescout moest worden omdat t geld op was, en je snapt waarom deze plofkip over Ajax DNA begint, omdat hij zelf een Amsterdammer is, niet het soort waar de stad trots op mag zijn.

08-02-2025 17:10

Geeser +350

Overmars had ook ajax-dna, alleen jammer dat hij dat met iedereen wilde delen...

08-02-2025 16:29

Volh1983 +743

Dat DNA wilde hij vooral met bepaalde vrouwen delen...

08-02-2025 20:06

bas.v55 +683

De man is best vol van zichzelf…

08-02-2025 15:30

Slang3 +46151

de meeste scouts

08-02-2025 16:06

Jarikoning +7370

Beuker en Kroes absoluut veel te licht voor een topclub. Geen uitstraling naar buiten toe zoals Zlatan bij Milan bijv. Niveau Az zijn deze peppi en kokkie

08-02-2025 15:27

Tinus +10437

Zlatan…. Dat is eerlijk om als vergelijkingsmateriaal van uitstraling te gebruiken 😂

08-02-2025 16:33

Jarikoning +7370

Madrid ook allerlei legedes. Bayer. Beuker is meer hockey.

08-02-2025 17:13

Volh1983 +743

Joh, die gooit met geld zoals met die Giminez, Beuker heeft ook nog eens een totaal andere functie.

08-02-2025 20:07

FysioPat020 +26339

" Ik zei dat Antony een groter talent was dan Neres "

Groter talent ja. Maar helemaal niks uit zn carriėre gehaald tot nu toe in verhouding tot z'n talent. Wat koop ik daarvoor? Hij was gewoon minstens 50 miljoen te duur. Bedankt Erik.

08-02-2025 15:17

Craain +4975

Qua rendement en betekenis van rol binnen het team is Neres een veel betere voetballer. Anthony is meer voor de show.

08-02-2025 16:06

Artemio +32240

Neres is basis bij Napoli. Antony nog geen impact bij Real betis. Neres is intrinsiek qua talent niet zoveel minder dan Antony.

08-02-2025 17:14

Nr.10 +111585

‘Over Jan van Halst en Maurits Hendriks heb ik ook een mening. Die heb ik ze recht in hun gezicht gegeven.'

Haha, mooi dit.

08-02-2025 14:43

Craain +4975

Heel zwak uitgedrukt, vind ik.
Van der Sar heeft een heel puinhoop van gemaakt... Dat zegt Hans helemaal niet.

Overmars heeft ook heel veel miskopen en dat zegt Hans ook niet. Als je deze miskopen op papier zet dan schrik je wel rot! Ik kan me herinneren dat Ajax heel geld heeft uitgegeven aan zaakwaarnemers, op een zeer eenzame hoogte van alle Eredivisie clubs bij elkaar... Dus niet alleen het werk van de scouts. Ook hier benoemt Hans ook niet.

Hans van der Zee is gewoon in mijn ogen niet eerlijk hierover...

- Overmars heeft niet netjes alles op papier gezet.
- Overmars heeft heel puinhoop van gemaakt.
- Overmars investeert heel veel zaakwaarnemers. Ontzettend veel geld.
- Overmars kent heel veel miskopen
- van der Sar liet alles toe.
- van der Sar hecht heel weinig waarde aan de scouts (na het vertrek van Overmars)
- van der Sar heeft veel verkeerde trainers aangetrokken. Zelfs ook technische directeur zoals Mislintat.

Het succes van Ajax in 1994/1995 was niet alleen het werk van van Gaal. Maar niemand heeft het benoemd: Co Adriaanse die al jaren hoofd jeugdopleiding was... Adriaanse was daarin ook heel belangrijk.

Ik heb heel veel spelers horen zeggen dat ze Co Adriaanse een heel goede trainer vinden. Dat heb ik bij van Gaal weinig horen zeggen. Wel alleen van gebroeders de Boer. Van Gaal is ook een goede trainer maar Co kan de spelers maximaal van hun kunnen laten presteren.

08-02-2025 16:06

Amsterdam4ever +2369

Veelzeggend is dat hij zegt dat onder leiding Kroes er veel Ajax-DNA verdwijnt. Kroes heeft helemaal niet de leiding, die mag onderhandelen over transfers.

Beuker is verantwoordelijk voor de scouting, heeft Kroes 0,0 over te vertellen.

08-02-2025 14:40

Artemio +32240

Geelen/Beuker/Kroes zijn een eenheid. Dus Kroes heeft het ongetwijfeld zijn mening gegeven.

08-02-2025 14:57

JoltTrommels +854

Als je niet verandert (alleen maar Amsterdammers met Ajax-dna wil) en de rest verandert wel, ga je achterlopen of raak je je voorsprong kwijt.

Het unieke aan Ajax was dat we anders waren, niet dat we alleen Amsterdammers waren. Van Basten, Sneijder, Van der Vaart, de Ligt komen allemaal niet uit Amsterdam, en Ten Hag en Overmars natuurlijk ook niet.

08-02-2025 14:39

Slang3 +46151

De scouting van Ajax mag zeker beter

08-02-2025 14:14

Odysseus +14343

Moet beter. Veel beter, onbegrijpelijk dat hier niet meer in wordt geïnvesteerd.

09-02-2025 07:13

bereal +17

Ajax DNA is historie en meer niet. Dat komt nooit meer terug en is geweest. Deze scout heeft het alleen over goede deals terwijl prestatie en de consistentie daarin veel belangrijker zijn.

08-02-2025 13:40

Velibor30370 +4158

Heb t ‘voorrecht’ gehad deze man de afgelopen 35 jaar in diverse hoedanigheden te mogen meemaken….
‘t is slechts een persoonlijke mening maar wat een verschrikkelijke moeimaker en mooiprater is deze kerel. ‘K wens ‘m t allerbeste maar hier mist Ajax precies helemaal niks aan volgens mij.

08-02-2025 13:34

Redrum +96297

Zonder hem ooit te hebben meegemaakt krijg ik dat beeld direct al bij het zien van de foto boven dit artikel.

08-02-2025 15:30

JohnDylan +22753

Het probleem voor scouts als Vd Zee is dat hun vak tegenwoordig voor een groot deel goedkoper kan worden gedaan door drie video scouts (die samen minder kosten) op De Toekomst. Natuurlijk kunnen die de contacten met de zaakwaarnemers en spelers niet leggen maar daar heeft Ajax een hoofd scouting en recruitment (De Lang) voor de vraag is alleen of die wel geschikt is gezien zijn totale gebrek aan ervaring voor die rol (hij heeft ervaring als jeugdscout en loans manager).

08-02-2025 13:24

Tommyshelby +129915

Sterk besluit van Kroes en Beuker. Eindelijk zijn we van deze man af.

Hoop binnenkort wel weer op nieuws betreffende inkomende scouts, we zijn er een hoop kwijtgeraakt de laatste maanden.

Daarom blijf ik Arnesen als TD een prikkelende gedachte vinden.

08-02-2025 13:08

Artemio +32240

Het verkeerde “ Ajax dna “ is vertrokken. Techniek trainers zoals Tahamata en Vanenburg zou je eigenlijk ten allen tijde erbij moeten houden. Ik pleit voor oud Ajax spelers die vooral bezig zijn met het individueel beter maken van spelers.
Dat zou voor mij het Ajax DNA belichamen.

Dit zou ook voor Ajax 1 moeten gelden.

08-02-2025 13:07

ajaxfan83 +3533

Toen ik Antony tijdens de Copa São Paulo voor de eerste keer zag, dacht ik: dít is iets bijzonders. Geen scout om mij heen zag zijn potentie. Dat zijn mooie momenten.


Dit las ik op een ander platform, het eerste wat ik aan dacht was ja bij United zagen ze ook die potentie niet maar wel bedankt voor die 100 mil , en daar stond ook nog bij dat kroes en Beuker beide niet door wilde gaan met hansie
https://www.footballtransfers.com/nl/transfernieuws/nl-eredivisie/2025/02/ajax-transfernieuws-southampton-profiteert-van-netwerk-hans-van-der-zee

08-02-2025 12:54

afca1985 +21528

Dat er zoveel Ajax-dna is verdwenen is ook mede mogelijk gemaakt door Van der Sar, maar hij lijkt altijd overal mee weg te komen, het verval was al eerder ingezet dan alleen onder Kroes.

08-02-2025 12:45

Vak420 +975

Van der Sar, Overmars, dat is toch echt wat de meeste mensen die het er over hebben met Ajax DNA bedoelen toch? Oud spelers.

08-02-2025 14:06

afca1985 +21528

Ja maar hij heeft het bewust over de periode onder Kroes, die andere jongens zoals Bergkamp, Bogarde, Reiziger, Vanenburg en dat soort jongens waren volgens mij allemaal ervoor, en NIET onder leiding van Kroes

08-02-2025 14:37

Steffenhagen +38079

De tijden zijn veranderd , het voetbal is veranderd en de scouting is veranderd . Van der zee kan alleen maar teruggrijpen op het Amsterdam- sentiment . Dat is mager en doet onwerkelijk aan . Typisch een man die de knop niet heeft kunnen omzetten

08-02-2025 12:41

Lullo +6121

Ach, elke voetballiefhebber is inmiddels scout. Vroeger ging een scout op zoek naar het avontuur en zag wel wat er voorbij zou komen in Zuid-Amerika of Afrika. Door televisie en internet is het veel makkelijker geworden en daardoor ook een stuk moeilijker geworden om uitzonderlijke talenten binnen te halen. Dat kunnen andere clubs namelijk ook. Je kan nu niet te lang wachten, talent gezien is talent halen.

08-02-2025 12:39

Steffenhagen +38079

Deze van der zee was jarenlang een grote splijtzwam die er persoonlijk voor heeft gezorgd dat er vaak slechte verhoudingen waren binnen het scoutingsteam. Logisch dat kroes hem heeft laten gaan . Bovendien heeft deze man voortdurend gelekt aan De T.

08-02-2025 12:39

WeirdAJAX +12379

Zouden Van der Vaart, Sneider en Andy vd Meide niet in Zuid-Amerika willen scouten?

08-02-2025 12:33

JohnDylan +22753

Nee, scouten is een zwaar en eenzaam vak waarin je ook nog eens weinig krediet voor je werk krijgt. De technisch directeur krijgt meestal de kridiet voor de spelers die de scouts hebben gevonden en warm voor een komst hebben gemaakt. Kijk naar Mokio, de belangrijkste persoon in diens komst naar Ajax was Nys maar hoeveel mensen weten uberhaubt wie Nys is en wordt Nys bij het contracteren van Mokio door de directeurs genoemd? Nee, natuurlijk niet, die willen zelf de eer dus zullen niet aangeven dat Mokio al warm was gemaakt voor een overstap naar Ajax door een scout die hem al kende voordat de scout uberhaubt voor Ajax werkte (en hem ook al bij zijn voormalige werkgever Anderlecht had aangeraden). Vd Vaart, Sneijder en co. willen een grote rol (en vooral veel aandacht) maar niet hard werken. Het leven als profscout is niets voor hun.

08-02-2025 12:38

Marinus.P +1061

Andy naar Zuid-Amerika? Dat is niet zo goed voor zijn gezondheid. Weet je hoeveel coke ze daar hebben. 🤣🤣🤣

08-02-2025 14:48

WeirdAJAX +12379

😁 gun die gast wat man

08-02-2025 22:20

Marinus.P +1061

Ik gun die mafkees alles maar dat wordt zijn dood en dat wil ik gewoon voorkomen. 🤣🤣

09-02-2025 00:11

Jan Doedel +4315

Die neuken daar al die mooie chickies haha.
Sneijdertje: fucky fucky? Dan your broertje plee for Ajax. Big veel money foor joe familie!

Andy snuift daar alle coke op en wordt geliquideerd omdat ie de rekening niet kan betalen.

Van der Vaart is een sympathieke kerel maar wil lekker lui op t strand liggen haha. Misschien af en toe een partijtje voetvolley meedoen.

08-02-2025 18:21

WeirdAJAX +12379

😁 Nou zie je wel, leek me een uitstekend idee.

08-02-2025 22:19

Danielson +50623

Ah De Telegraaf.
Door graag!

08-02-2025 12:30

Amp +38003

Wat is zijn tracklist? Wie zijn gekomen die hij aandroeg buiten antony? En fijn dat ie met De Visser op trok. Zegt ook niet veel. Die deed altijd voorkomen alsof hij de grootste spelers al had ontdekt toen die nog in de ballen van hun vader rond zwommen

08-02-2025 12:28

JohnDylan +22753

“We hadden bij Ajax nooit Antony of Martínez binnengehaald als we er in Zuid-Amerika niet zelf op af waren gegaan.”

Ik denk dat Martínez’ zaakwaarnemers van Essel Sports (waar onder andere ook Cassierra, Orejuela, Magallan, Avila en Mexicaan Sanchez vandaan kwamen) daarin belangrijker waren dan het reclame praatje van Vd Zee.

08-02-2025 12:26

Sunny_Boy +859

En dat Antony voor 100 mln verkocht is, is een geluk. Daarna heeft hij geen knikker meer geraakt.

08-02-2025 13:01

WeirdAJAX +12379

Zo, eindigt met een dikke sneer naar hendriks en van halst.

08-02-2025 12:22

Juichtoon +32824

Met Ajax dna wordt niet bedoeld dat je van aanvallend voetbal houdt maar dat je weet hoe je aanvallend voetbal met succes kan spelen.

08-02-2025 12:21

Bensco +7179

Ik heb juist het gevoel dat het juist aan de scouting flink schort de afgelopen jaren. Als we de periode H2 bekijken zijn dan zijn er nauwelijks aankopen geweest die het het hebben gehaald. En je weet voor 100% zeker dat die uit de hoed van de scouting afdeling komen aangezien Hamstra en Huntelaar er pas net bij waren gekomen. Sven zijn beschamende periode laat ik maar even achterwege aangezien die vrijwel alleen heeft gehandeld. Maar de periode Kroes is tot nu toe ook niet dat je stijl achterover slaat. Weghorst lijkt niet tot scoren te komen, Traore is bijzonder wisselvallig en godszijdank hebben ze Sulemana niet gehaald want anders had je daar weer mee gezeten.

08-02-2025 12:20

WeirdAJAX +12379

Het halen van Weghorst kan je toch geen scouting noemen?
Hoe dan wel? Nou ja, dom.

08-02-2025 12:26

Bensco +7179

Denk dat je dat scouting daar niet bij betrokken is dan? Volgens mij proberen ze hem al een paar jaar naar Ajax te halen

08-02-2025 12:29

WeirdAJAX +12379

Je kunt niet echt zeggen dat ze hem hebben hoeven ontdekken of wel?

08-02-2025 12:34

Bensco +7179

Nee dat niet, dat maakt het werk wellicht wat makkelijker. Maar vanuit beidde kanten zou zo’n speler als het goed is alsnog gescout moeten worden. Directie draagt een speler aan, scouting gaat hem beoordelen of scouting draagt een speler aan en heeft al een oordeel gegeven. Hoe je het ook went of keert, de scouting afdeling is altijd betrokken bij een transfer en zijn in bijna 90% van de gevallen degene die de lijstjes maken. Het zou wel heel amateuristisch zijn als je een spits als Wout Weghorst gaat kopen op basis van zijn YouTube highlights en studio sport interviews. Aan de andere kant zou me dat ook niks verbazen :/

08-02-2025 14:42

AlexIbarra +19343

Traoré is prima uitgepakt vind ik, blij dat hij nog steeds fit is.
Transfervrij en basisklant, prima aankoop gezien de mogelijkheden.

08-02-2025 12:58

Bensco +7179

Ja op zich wel tevreden met hem. Hij doet eigenlijk wel een beetje wat hij onder bosz ook deed. Alleen kan Traore goede wedstrijden afwisselen met enorme lakse wedstrijden. Ik betrapte hem tegen riga ook enkele malen op veel te lakse pasjes in het niks. Tot 5 maal toe speelde die een bal naar waar niemand stond. Staat dus ook echt bekend om. Maar Ajax heeft er wel goed aan gedaan om hem te halen

08-02-2025 14:44

Juichtoon +32824

Niet natrappen Hans..

08-02-2025 12:19

NeeI +108107

Hans is een aparte kerel: ik heb me op twitter regelmatig kritisch uitgelaten over Kroes, en dhr Vd Zee heeft hiervan verschillende (pittige) tweets geliked op zijn persoonlijke account. Die vindt Kroes dus helemaal niets.

08-02-2025 12:12

Soccerskins v2 +43474

Hans is echt jaren een tumor binnen het scoutingsapparaat van Ajax geweest. Ik heb verhalen gehoord van mensen die ik daarin wel vertrouw en die zeggen allemaal dat hij met helemaal niemand overweg kon. Dat hij ook niet met Kroes door een deur ging verbaast mij daarom ook niet. Blij dat hij eindelijk weg is.

08-02-2025 12:18

95 +2176

Nou, er is ook nogalwat gebeurt.. de enige met Ajax DNA die ik graag zou willen zien is Reiziger. Wat mij betreft ook de opvolger van Farioli als hij ooit weg gaat.

08-02-2025 12:12
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.