Jonk: Zorgen over 'PlayStation-generatie'

door Koen Weijland 43

Jonk: Zorgen over 'PlayStation-generatie'

door Koen Weijland 43

Laatst geüpdatet

Volgens Wim Jonk ligt het probleem van de huidige staat van het Nederlandse voetbal in de manier waarop kinderen tegenwoordig opgroeien. Er wordt steeds minder op straat gevoetbald, waardoor spelers hun techniek op latere leeftijd pas ontwikkelen. Jonk spreekt in de nieuwste Ajax Life van 'de PlayStation-generatie'.

Het verdwijnen van straatvoetbal is volgens Jonk een van de twee grote oorzaken van de trieste staat van het Nederlandse voetbal. 'De term PlayStation-generatie is wat dat betreft wel een rak. Hoe Piet Keizer en ik zijn opgegroeid, halve dagen voetballen op straat, dat zie je nu nauwelijks meer. Hierdoor verliezen spelers duizenden trainingsuren, dus eigenlijk techniektraining en vorming van de motoriek. Ten tweede spelen de pupillen in Nederland in veel te grote ruimtes', zo benoemt het hoofd jeugdopleiding van Ajax ook direct het tweede knelpunt.

Hoogtijd dus voor grote veranderingen in Nederland, zo vindt Jonk. 'We werken daar ook hard aan bij Ajax. Maar alleen kijken naar wat er gebeurt binnen de muren van De Toekomst is dus een te simpel uitgangspunt. Dit probleem zit zo diep, dat kun je niet meer oplossen door wat extra techniektraining op zestienjarige leeftijd bij de club. Dan ben je echt te laat. Het moet bij de wortel worden aangepakt. Dan praat je dus vooral over de onderbouw', zo zegt hij.

Dat ook spelers van Ajax 1 niet vies zijn van een potje PlayStation bewezen zij vorige maand, toen ze het in Amsterdam opnamen tegen 'Koning FIFA'.

Lees het hele betoog van Jonk in de nieuwe Ajax Life.

Lees meer over:
Plaats reactie

3sterren +20205

Kennelijk is niet elke vooruitgang automatisch een verbetering... in dit geval dus zelfs een achteruitgang.

16-10-2015 17:24

Hwb +1464

Jonk was zelf van de patatgeneratie toch? Of net niet meer? Van alle tijden dit.

16-10-2015 09:06

blava +2

In de zomervakantie ( en andere vakanties en vrije dagen) zou de jeugd in ieder geval op de kunstgrasvelden moeten kunen voetballen die in de meeste gevallen met publiek geld zijn gefinancierd.

Verder moet er veel meer in de periode Mei -Augustus gevoetbald worden. Niete iedereen gaat 6 weken naar Spanje op vakantie. Kunstgrasvelden genoeg indien de normale velden gesloten worden voor onderhoud.

16-10-2015 08:32

Jesper Olsen #1 +0

Waar kan de jeugd nog echt op str voetballen? Verkeer dat overal is, klagende mensen vanwege overlast. De charme ervan is ook helaas weg.

16-10-2015 08:03

Thommy1234 +0

Zeker eens met deze uitspraak, tegenwoordig zie je in elk elftal dat ze een kleine playstation mogen meenemen ergens heen..is echt belachelijk! ga eerst presteren en geef ze dan
dat ding en laat ze dan muziek luisteren etc. voor de wedstrijd gefocust zijn op de wedstrijd. Je ziet dit tegenwoordig overal met die playstation en koptelefoons en dingen..ga eerst presteren.

16-10-2015 07:00

Gooseman +11884

Ik vind de uitspraak eigenlijk erg vreemd. De bedoeling van Jonk is duidelijk echter is dit meer een Iphone generatie. De playstation is er al jaren. Spelers als Schöne en Boer hebben zelfs playstation gespeeld.

Het probleem ligt grotendeels in de maatschappij, en hoe beïnvloedbaar iemand is. Daarnaast verdienen de talenten bij Ajax een leuk zakcentje waardoor deze dingen makkelijk aan te schaffen zijn. Dit is weer een voorbeeld voor de jeugd die naar deze spelers opkijkt. Al met al zal dit alleen maar verergeren, en is het aan de ouders om hun kinderen op te voeden. Daarnaast moet je eerlijk zijn en eraan wennen dat het gebeurt, want dit is de toekomst.

16-10-2015 07:33

Beretta +5

Het is 1 van de vele factoren maar niet de enige en wellicht ook niet de meest doorslaggevende factor.

- Het is o.a. de demografische situatie in NL.
- De ontwikkeling van hockey. Ik ken veel jongens die hoog hockeyen die ook heel goed kunnen voetballen zonder enige formele training. Simpelweg een goed balgevoel, handelingssnelheid, tactisch inzicht en spelintelligentie.
- Immigranten die relatief minder doorbreken in de nationale top vergeleken met Duitsland en Frankrijk bijv (kijk bijv. naar Lyon die grotendeels met jeugdspelers spelen, het zijn vooral jongens uit de voormalige kolonies, in Duitsland heel veel Turkse jongens). Waar dit aan ligt weet ik niet maar het is wel opvallend hoe relatief weinig Marokkaanse en Turkse jongens echt doorbreken in de top 3.
- Pleintjes in de grote steden die worden gedomineerd door immigranten of tokkies (het is een constatering, geen waardeoordeel dus niet schuimbekken aub degenen die zich eventueel aangesproken voelen) waardoor ouders minder geneigd zijn om hun kinderen de vrijheid te geven zich na school op straat te begeven (angst regeert simpel gezegd en dat is niet goed maar ergens misschien wel begrijpelijk)
- Verwende kinderen (dus de zogenaamde 'PS-generatie') is uiteraard ook een factor. Kinderen worden vertroeteld, ouders druk en hebben genoeg geld om hun kinderen simpel, oppervlakkig entertainment te geven.
- Verder is bij de topamateurs ook veel vriendjespolitiek en wordt daar niet optimaal gescout denk ik. Ik heb divisie gevoetbald en 1 van mijn teamgenoten is prof geworden (ook wel serieus goed bezig) terwijl hij niet de beste was, maar wel zeer toegewijd (mentaliteit is zo onwijs belangrijk maar dat kan je als KNVB wel enigszins sturen door een goede dosis psychologie in de trainingscursus te gooien, misschien doen ze dat ik weet het niet, na de jeugd ben ik gestopt met serieus voetballen). Die jongen kende ook de juiste mensen (overigens verdient hij al zijn succes, prima kerel en een uitstekende voetballer), je kan moeilijker onder een 'bias' uitkomen en je het kan het mensen ook niet verwijten dat ze hun kennissen voortrekken, dat is volkomen natuurlijk.
- Het begint echt vooral bij goed, visionair leiderschap vanuit de top van de KNVB en dat is iets wat al jaren mist. Jezelf uitvinden, kritisch naar jezelf kijken en vernieuwend zijn. Verse ideeën, verse inzichten en veel experimenteren. Het voetbal innoveert amper en blijft hangen in achterhaalde dogma's en beknellend conservatisme. Implementeer wat nieuwe tactisch kennis en kijk hoe je je kan onderscheiden en op de ontwikkelingen in het voetbal kan vooruitlopen. Ik las hier vandaag ergens iets over 'half spaces', dat zijn ontwikkelingen die je op de voet moet volgen als KNVB zijnde (ook Ajax) maar ik heb niet het idee dat hier goed is op ingespeeld, misschien wisten ze het wel maar hebben ze in alle arrogantie besloten er niet naar te kijken, als ze er recent pas achter komen is dat ronduit schokkend. Ik hoop iig dat er vanaf nu wel iets drastisch gaat veranderen, wat dat betreft niet slecht dat we het EK missen, want ik heb liever dat we 1 eindtoernooi missen en er serieus iets verandert verandert waardoor de collectieve wijsheid van ons voetbal groeit dan dat we door blijven modderen op een achterhaalde ideologie, wel eindtoernooien halen maar het Nederlands elftal verder niet emotie en vermaak zorgt.

Het is ook niet het verloochenen van de Oranje identiteit, en in het verlengde ook de Ajax identiteit want Ajax heeft het Nederlandse voetbal op de kaart gezet en het Ajax-DNA stroomt door het hele Nederlandse voetbal. Maar dat is niet de speelwijze, dat is het vermogen om jezelf te blijven uitvinden, heilig huisjes omver te werpen als ze duidelijk niet meer werken, innovatief en vooruitstrevend zijn, volhardend in de visie en rebels in de uitvoering. Dat is verdomme Ajax en dus ook het Nederlands voetbal. Dat is allemaal wat bij Oranje al sinds de aanstelling van 2008 mist maar dat komt ook door de hele ontwikkeling van het voetbal.

Een ideaal Oranje bestaat wat mij betreft voor 50-60 procent uit creatieve, rebelse Ajax voetballers (en dat betekend niet dat ze per se uit de Ajax opleiding moeten komen, het gaat om het type voetballer, bijv. Robben en versie), 20 procent realistische en stabiele PSV spelers en 20 procent hard werkende en beukende no-nonsense voetballers die wel de flow in het spel kunnen houden (duidelijk wie :p)...

Tja, als Ajax maar weer eens gaat vermaken na 3 jaar grafvoetbal, dan ben ik al tevreden goddamn!

15-10-2015 22:56

JPC40 +3

Als je alles bij elkaar op telt lijkt het beeld te ontstaan dat voetbal in Nederland niet meer echt speelt dan alleen achter de beeld scherm.

15-10-2015 21:39

3sterrenAjax1 +3

jonk > guardiola! geef jonk nog 5 tot 10 jaar. dan wint ajax 100% de wereldcup!

15-10-2015 21:27

JCr14 +453

Ga buiten spelen en maak contact met anderen.
Dat is ook nog beter voor de sociale ontwikkeling.
En nee in sommige landen gebeurt het minder.
Ook meer als eerst natuurlijk. maar wel minder. In Spanje is het ook wel beter weer

15-10-2015 20:36

Suarez16_ +9216

Ik vind dit niet echt relevant. Voor dat kinderen naar de middelbare school gaan zijn ze meestal nog niet bezig met een Playstation of een mobieltje. Dat komt pas in groep 8 als ze naar de middelbare school en verder moeten fietsen Als Ajax talenten al op pikt op hun 8ste dan zit je in groep 4 dan zijn ze toch tot hun 18de alleen maar bezig met trainen bij Ajax. Dan missen ze niks. Het zou wel heel triest gesteld zijn als kinderen onder de 11/12 alleen maar thuis zitten te gamen. Dat komt pas echt als ze naar de middelbare school gaan en hun vriendjes er ook 1 kopen. Verder echte talenten zoals Robben, Sneijder, Van Basten en Bergkamp vroeger waren daar kun je toch niet om heen? Er zullen nu ook wel 5 jongetjes van 8 in Nederland voetballen met zulke potentie en ik denk niet dat als Ajax hun ziet nog lekker 6 jaar daar laat spelen en achteraf zegt:"ze waren teveel bezig met gamen." De echte talenten met een verfijnde techniek zitten voor hun 10de bij een Eredivisieclun. De Stams niet, maar de mensen met de techniek van Sneijder of Bergkamp wel. Daarbij komt kijken dat elke jongen die een beetje kan ballen van 1.95 in de topklasse op amateurniveau een Stam kan worden op inzet en wilskracht. Alleen in Nederland kiezen we tegenwoordig voor een Veltman die goed kan opbouwen. Zulke verdedigers loop je dan mis, maar de echte talenten niet.

15-10-2015 20:31

Barra +5529

Het gaat niet alleen om de talenten van Ajax, maar om alle potentiele talenten, mochten ze al bij een grotere club zitten of niet. Elke speler heeft vlieguren nodig, zelfs de Sneijders en Robbens van deze wereld, want dat aangeboren talent moet ook echt ontwikkeld worden.

15-10-2015 21:17

ajax4ever01 +13

Jonk heeft opzich hierin wel een punt.. de jongeren zijn meer bezig met die zogenaamde 'social media' dingetjes.. kijk in het dagelijks leven maar eens om je heen.. men heeft vaak meer oog voor hun smartfoon dan wat er om hun heen gebeurt.. in de bus/trein/fiets/auto noem maar op.. sommigen slaan er echt in door zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Het is een soort verslaving geworden. Daarnaast dat men ook minder buiten voetbalt is ook mede de verantwoordelijkheid van ouders die alles maar toelaten ipv hun kinderen tot orde te roepen dat men bijvoorbeeld ook eens verder moet kijken dan alleen dag in dag uit bezig te zijn met een playstation/xbox or whatever.

15-10-2015 20:01

AjaxVanHuisUit +0

Jonk zeikt als een oude man. Alsof ze in Frankrijk, Engeland en Duitsland en ándere landen geen spelcomputers hebben.

15-10-2015 19:45

Bobo het Konijn +0

Dat is waar maar het is wel een heel groot verschil met vele jaren geleden. Ben een oude lul maar ik herinner met dat ik niet anders gedaan heb dan buitenspelen en voetballen. Geen computer en vooral geen huiswerk. Ik hoor dat kinderen zoveel huiswerk krijgen. Belachelijk!

15-10-2015 20:20

charis +0

maar helaas veranderen de tijden en dat hebben we maar te accepteren

15-10-2015 20:37

Bobo het Konijn +0

Dat is waar. Maar dan kan ik wel denken, leuk hoor buiten spelen en veel voetballen. Niet veel huiswerk!

15-10-2015 21:17

Barra +5529

Frankrijk, Engeland en Duitsland kunnen wel even uit een veel grotere vijver vissen dan dat wij kunnen. Dan had je beter Belgie als voorbeeld kunnen nemen, die nu een exceptioneel goede lichting hebben.

15-10-2015 21:12

Mokum_32 +1

Die generatie die ons nu een etiket opdienen hebben juist de verantwoordelijkheid om deze voetballers juist op te leiden en te begeleiden . Het is een probleem die door de maatschappij gevormd is niet andersom.

15-10-2015 19:39

Jack Skiezo +0

Moeten ze dan kaarten en ganzeborden op Andre Hazes muziek?

15-10-2015 19:19

BennJii020 +2

heb je het stuk wel gelezen? wat een opmerking weer -_-

15-10-2015 19:23

dezengene +2

Ongelooflijk, al die mensen praten elkaar maar wat stom na. 'Patatgeneratie', 'playstationgeneratie'; wat een onzin. De wereld verandert, niet alleen Nederland. Denk je dat jongeren in Duitsland niet achter een spelcomputer zitten? Natuurlijk wel. Ik vind het zorgwekkend dat de hoofd-jeugdopleidingen van Ajax hiervan spreekt. Dat hij blijkbaar te weinig kritisch denkvermogen heeft om te bedenken dat andere landen ook een 'playstationgeneratie' hebben (als dat al bestaat; er spelen nog genoeg kinderen buiten, op pleintjes). Het is allemaal een beetje in de trant van 'vroeger was alles beter'.

15-10-2015 19:16

The Kaiser +10

Ouders voedt uw kinderen op... Maar dat kan niet meer. Een zeurend kind of een "happy" kind dat een playstation, mobiele telefoon, TV op z'n kamer, iMac, Internet heeft. Waar kiest een ouder voor? De tijden van vroeger zijn geweest en komen ook niet meer terug. We hebben het te goed. In landen waar nog échte armoede heerst zie je dat voetbal een uitweg, survival, is. Alle grote Zuid Amerikaanse voetballers waren arme sloebers. Dat zijn wij niet thank God! Maar als het onze jeugd dan ook aan winnaars mentaliteit en strijdlust ontbeert zoals Amerikanen en Duitsers wel hebben... En dan ook nog het "grote geld" dat het voetbal structureel aan het slopen is. Get the picture? Wij gaan nooit meer een rol van betekenis spelen in het hedendaagse internationale voetbal.

15-10-2015 18:51

dezengene +2

Wat een onzinnig verhaal. Zuid-Amerikaanse voetballers braken (en breken) voornamelijk door dankzij hun ongelooflijke talent. Messi doet dat nu, Ronaldo en Pelé deden dat vroeger. Dat Amerikanen (soms, ze zijn niet allemaal hetzelfde) worden opgevoed met een soort winnaarsmentaliteit, daar kan ik nog wel inkomen. Maar wat heeft dat ze tot nu toe gebracht in het voetbal? Bar weinig. Blijkbaar is dat dus ook niet alles. En waarom zouden wij een dergelijke mentaliteit niet kunnen aannemen? Je verhaal is simplistisch en ongenuanceerd. Dat het 'grote geld' het voetbal kapot maakt klopt tot slot vooral op clubniveau. Dat de Eredivisie de komende jaren Europees niet mee kan doen (en al niet meedoet), dat geloof ik ook. Maar als dat 'grote geld' alles nu al kapot maakt, waarom staat België - niet geheel onterecht - dan eerste op de FIFA-ranglijst? Die competitie heeft zo mogelijk nog meer last van het 'grote geld' dan de Eredivisie, terwijl hun nationale team floreert. Dit in tegenstelling tot die van ons.

Volgens mij heeft een land - zeker een klein land als Nederland - soms gewoon minder talentvolle generaties. Waarom? Niemand die het precies weet. Volgens mij is aanleg grotendeels bepalend in het voetbal. Uiteraard moet je je potentieel waarmaken, maar absolute topvoetballers als Messi, Cruijff en Maradona worden geboren. Hoe goed ze precies worden ligt natuurlijk niet vast, dat hangt af van de juiste begeleiding en training. Soms heb je pech, en worden toptalenten niet in Nederland maar in België geboren. Dan moet je het beste maken van de talenten die je hebt - dat is ook een uitdaging.

15-10-2015 20:13

Barra +5529

Waarom is zijn verhaal onzinnig, ik kan er wel inkomen. Alle grote voetballers zijn van kleins af aan begonnen met voetballen, in teamverband of gewoon op straat. Hierdoor krijgen ze van jongs af aan meer vlieguren en krijgen ze technische bagage en wanneer ze dan ook nog gezegend zijn met bovengemiddelde kwaliteiten dan versneld dit proces alleen maar. Cruijff heeft vaak gezegd dat hij zijn basis heeft gelegd in Betondorp en mede door zijn aangeboren talent heeft hij zich ontwikkeld tot de voetballer die hij was. Het klinkt heel simplistisch, maar dat is het soms ook gewoon. Natuurlijk putten wij uit een veel kleiner vaatje dan sommige andere landen, maar hierdoor zijn juist wij gebaat bij jeugd die zoveel mogelijk vlieguren maakt en dan moet je hopen dat er exceptionele talenten bij zitten. Het is juist simplistisch om te stellen dat wij wel even een bepaalde winnaarsmentaliteit kunnen aanleren, want dit hangt mede samen met hoe kinderen opgroeien (tegenslagen/ obstakels) en heeft veelal met culturele verschillen te maken.

15-10-2015 21:08

arcaviiouse +0

ik voetbal veel met zuid amerikanen (woon in canada) ze zijn zo goed met het balletje panna s waar ze maar willen zo n bal gevoel n dat is niet 1 die uitzonderlijk goed is het is een killer mentaliteit ik heb express geen xbox of playstation ik heb een voetbal en 2 paar voetbalschoenen 1 voor de zaal 1 voor buiten ik merk het verschil voetbal blijft heerlijk om te doen maar een playstation of xbox is zo n makkelijke afleiding

16-10-2015 05:54

ajaxinho +13

En terecht, PES 2016 is verslavend!

Ik speel 2 x 15min.
En 1 pot smaakt altijd naar meer...

15-10-2015 18:32

..::Rootje::.. +676 moderator

Hahah. Jonk slaat de spijker op de kop!
Dit is ook wat ik al jaren roep. Nederlandse voetballers zien het voetballrn alleen als werk. Het zijn een stelletje luilakken bij elkaar, en slappelingen.
Ze denken alleen aan fame, en geld, bling bling en natuurlijk het allerbelangrijkste; meiden.
Wanneer is het de laatste keer, dat er echt iemand is geweest, die boven zichzelf uitsteeg, en het vasthield tot in het buitenland?
Van nu kan ik alleen zeggen, dat Bazoer zo eentje kan worden.
In de vrije tijd houden ze zich alleen bezig met hun vrienden, vriendinnetje en zoals Jonk zegt gamen.
Dat mag natuurlijk, maar besteed ook eens tijd aan jezelf.
Maak een paar extra uren in de krachthonk. Ga op kickboksen.
Blijf nog een uurtje trainen na de training.
Maar nee, dat zie je in Nederland helemaal niet meer.
Hetzelfde als met leerlingen op school. Tegenwoordig besteden ze in hun vrije tijd vrijwel helemaal niet aan hun lessen.
Lezen doen ze ook niet. Ze zitten alleen op Facebook, WhatsApp, Snapchat en weet ik veel wat allemaal nog meer.
Daarom gaan hun hersenen achteruit. Want die stimuleren ze niet.
Zo ook mt Nederlandse voetballers.

15-10-2015 18:27

godenzonensuper +0

El ghazi is het mooiste voorbeeld. Kan in zijn 2e seizoen Ajax 1 nog geen fatsoenlijke voorzet geven als rechtsbuiten. Elke dag na de training een half uurtje oefenen is blijkbaar teveel gevraagd.

15-10-2015 18:29

flasher93 +0

Als ik mij niet vergis is El-Ghazi juist een van de spelers die na de training blijft. Net zoals Fischer en Klaassen daar vaker zijn gezien? Kishna was juist de jongen die pas na een gesprek tot de conclusie kwam dat het misschien slim zou zijn extra te gaan trainen om beter te worden...

15-10-2015 18:31

..::Rootje::.. +676 moderator

Ja, dat is waar. Maar, dat zijn er maar drie.
En ik praat niet alleen over Ajax. Maar ook over AZ, PSV, Twente, Feijenoord. Alleen maar slapjanussen.

15-10-2015 19:41

HeinJan +0

Jonk heeft het volgens mij over de jongens die nog niet aan de roem en het geld denken. Dus de jongens van circa 4 - 12 jaar oud. Die zitten te veel op playstation, waardoor ze al op jonge leeftijd enorm veel 'lesuren' missen. Die kan je niet meer inhalen op een latere leeftijd.

15-10-2015 18:46

..::Rootje::.. +676 moderator

Ja, dat ook. Maar je kan het ook op latere leeftijd ontwikkelen.
Je hoeft niet perse constant te voetballen tussen die leeftijd om een goede voetballer te worden later.
Je moet er gewoon bewust van zijn, en weten wat er van je gevraagd wordt, dan komt het wel. En sommige hebben gewoon het talent ervoor.

15-10-2015 19:38

Barra +5529

Ben ik niet met je eens, want je technische en motorische vaardigheden ontwikkel je grotendeels op jonge leeftijd en hierdoor is dit bijna niet in te halen op latere leeftijd.

15-10-2015 20:53

..::Rootje::.. +676 moderator

De vraag is dan ook, of ze op zo een jonge leeftijd al denken om te gaan voetballen.
En als ze, dat denken, en er niet mee aan de gang gaan, is het natuurlijk een probleem.
Al ligt het ook aan de ouders natuurlijk.

15-10-2015 21:19

HeinJan +0

Sluit me helemaal bij je aan. Het woordje bijna kan je in mijn ogen dan ook weglaten.

15-10-2015 21:39

3*stars*3 +23481

Tja elk land heeft een PlayStation generatie want die dingen zijn wereldwijd verkrijgbaar...
Het valt wel op dat de jongens van buitenlandse afkomst dagelijks op de pleintjes te vinden zijn en vooral Marokkanen, suri's en anti's.
De blanke jongens zie ik niet (vaak) en de teams van de jeugdselecties zegge toch genoeg?
Kan mij herinneren dat ik oranje-17 kampioen zag worden met een team met;Rekik, Ebecilio, Vilhena, Depay, Achabar, Kongolo, Ayoub etc...De jongens die wat extra's brengen in jeugdteams van de BVO's zijn ook ''buitenlands''...
Dat zegt volgens mij meer als genoeg.

Zoek eens op YouTube, van persie Huntelaar argue.
Dat was thuiswedstrijd tegen Kazachstan.
Kenmerkend voor deze kwalificatiereeks en dan was RVP ook nog eens onze captain...

We hadden een verrotte groep en ipv rotte appels eruit te halen, gooide Guus en later Blind, rotte appel afellay er ook nog bij...Depay ga ik niet eens over beginnen...

Voetballen kunnen ze allemaal maar ze hebben een poepmentaliteit en heel de wereld lacht ons nu uit want de spelers bewijzen dat ze een poepmentaliteit hebben, door na een 2e plek op een WK en een 3e plek op WK, zich te laten vernederen op EK 2012 en nu in een kwalificatie.

15-10-2015 18:03

HeinJan +0

In het dorp waar ik ben opgegroeid, bijna alleen maar blanke Nederlanders, zijn alle faciliteiten waar werd gevoetbald verdwenen. Het schoolplein is een speelplein met allerlei klimrekken geworden. Het grasveld is een honden-uitlaatveld geworden.
Kinderen voetballen alleen nog maar als ze op de voetbalclub zijn, maar ik geloof dat ze het al lastig hebben om in elke jeugdcategorie 1(!) team samen te stellen.
Toen ik klein was waren het standaard 3 teams per jeugdcategorie en lager dan de D waren het er altijd minstens 4.
Nu is er sinds kort ook nog een f*cking hockeyclub geopend en schijnt de tennisclub te veel leden voor het aantal banen te hebben. Het simpele volk wil elitaire sporten beoefenen of zo.
Ik woon nu al een paar jaar in Amsterdam-west, en daar zie je inderdaad dat elk pleintje elke dag bezet is. Zoals het hoort.

15-10-2015 18:35

Sjaakvaak +26589

Een foto van jezelf bij je eigen artikel plaatsen en jezelf Koning Fifa noemen.. Tsja..

15-10-2015 17:55

Kupke +0

Het moet idd niet gekker noemen

15-10-2015 18:02

flasher93 +0

Dat is zijn youtube kanaal, dan moet je dat gewoon vermelden toch?

15-10-2015 18:33

Sjaakvaak +26589

Daarvan kan je toch ook zelf de naam kiezen? Blijft gewoon een zelfbenoeming.

15-10-2015 22:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.