Jonk en Jordi aan de slag met 'legacy' Cruijff

door BvdPloeg 60

Jonk en Jordi aan de slag met 'legacy' Cruijff

door BvdPloeg 60

Laatst geüpdatet

Wim Jonk, Jordi Cruijff en een aantal andere mensen hopen het gedachtegoed van Johan Cruijff te gebruiken voor het Nederlandse voetbal. Jonk was vrijdag aanwezig bij het Voetballer van het Jaar-gala en sprak mooie woorden over de overleden legende.

'Als je Johan ziet en als je aan Johan denkt, dan zie je aanvallend voetbal. Johan wilde mensen vermaken en het publiek vond hij belangrijk. Dat is voor mij Cruijff. Als Johan mij belde, ging het altijd over techniek. "Kijk, die aanname is weer verkeerd", "weer geen derde man", "weer iemand te laat bij de eerste paal", altijd dat soort details', spreekt Jonk.

'Johan was een meester in het dingen omzeilen, maar hij gaf je wel altijd informatie waar je iets mee kon. Hij zei nooit dat je iets moest doen, maar wel iets waar je over na kon denken', vervolgt het voormalig hoofd jeugdopleiding van Ajax. 'Veel mensen begrepen hem niet, maar dat is ook Johan. Ik belde weleens met hem en dan ging het vaak over de sores bij Ajax. Maar soms kon hij ook een half uur praten over dat hij had gezwommen met iemand die een handicap had. Dan was hij zo gepassioneerd.'

Jonk is dan ook druk bezig om iets met die passie te doen. 'Johan had altijd zich op talent, maar ook zijn voetbalideeën en zijn manier van opleiden, daar heeft hij uitgesproken meningen over. Daar heb ik met hem uren over gesproken en helaas is hij ons ontvallen. Ik ben met Jordi Cruijff en een aantal andere mensen bezig om ervoor te zorgen dat die legacy, waar we zo vreselijk van houden, niet verloren gaat. Daar proberen wij ook handen en voeten aan te geven. Het talent was voor hem belangrijk. De basistechniek moet omhoog, waardoor het Nederlands voetbal weer een impuls kan krijgen. Ik kijk naar goed voetbal en daarin worden we de laatste tijd niet erg verwend. Laten we daar met zijn allen wat aan doen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

IamLegend +2

jonk is een pratertje, een dwinger, en een doener, word hij de held van nederland om het voetbal naar een hoger plan te tillen???

wanneer komt er een plan jonk?

04-09-2016 17:12

Freddy Al +11

Eens met Jonk,de vraag die aan de orde is :Waarom wordt deze visie niet breed gedragen in het Europees topvoetbal?
Het antwoord ken ik niet maar ik zie HELAAS dat deze mooie sport steeds meer fysiek wordt en dat techniek een minder belangrijke rol begint te spelen.
Dat betekent dat je indien je daar niet in mee gaat afgerekend wordt zoals het EK duidelijk heeft gemaakt.
Het is triest om te constateren maar alleen voetballers met een exceptionele techniek en handelingssnelheid kunnen zich nog echt onderscheiden.
Goed opleiden gaat zeker helpen maar Messi heeft zijn techniek niet perse aangeleerd,Cruijff zelf stak met kop en schouders uit boven voetballers die volgens hetzelfde stramien opgeleid werden.
Exceptioneel talent is niet aan te kweken.
Ik vermoed dat een combinatie van beide zaken noodzaak zijn om mee te nemen in een goede opleiding en te accepteren dat oefening wel kunst baart maar niet altijd een Rembrandt oplevert.

03-09-2016 18:48

tijger19 +123

Ik zou deze twee mannen graag bij Ajax zien hoor, Jordi Cruijff als Technisch Directeur, Jonk als Directeur jeugdafdeling, daarnaast een echte zakenman voor het commerciële gedeelte. Vereiste is wel dat functie omschrijvingen en grenzen goed uitgeschreven moeten zijn. Dus wie de uiteindelijke verantwoording heeft voor wat voor praktijken. Maak je gebruik van 1 persoon die alle contracten regelt, of zorg je ervoor dat de Directeur Jeugd de contracten van jeugdspelers beheert. Dit laatste heeft mijn voorkeur, ik meen dat Tseu la Ling een rapport had geschreven over alle laatste verbeteringen in 'Plan Cruijff'. Jonk was vernieuwend en had een duidelijke voetballende lijn gezet in de jeugd, en ook hij zal zeker zijn mindere punten hebben. Zo las ik uit de media dat het moeilijk was om met hem te communiceren en overleggen. Ik hou hoop dat deze mannen nog weer eens intrede nemen in ons aller Ajax.

03-09-2016 11:54

jaripettersson +9517

De man met visie in het TH! Vooruitstrevend en AJAX waardig. Zo klote dat hij weg is. Kijk waar we nu mee over zijn gebleven... er was zo'n behoefte aan rust in de tent. Die is er nu. En nu??? Jonk moet onmiddellijk terug. Bergkamp en Sar mogen van mij weg. Overmars mag behouden blijven voor zijn zakeninstinct. Met het vertrek van Jonk zijn precies de verkeerde mensen vertrokken en de foute gebleven.

03-09-2016 08:36

Cruijffiaan +0

Klopt, alleen heeft Jonk die smeerlappen een handvat kunnen geven om hem eruit te gooien door niet op vergaderingen te verschijnen.

03-09-2016 11:47

Rood Gevaar +0

Ik hoop nog iedere dag dat Jonk de opvolger wordt wanneer Bosz zal worden ontslagen of na een geslaagd seizoen/seizoenen overstapt naar een andere club.
geweldige kijk op voetbal, haalt het beste uit zijn spelersgroep en niet bang om jeugdspelers met kwaliteiten door te schuiven.
met Jonk hadden we geen Ziyech gekocht maar Nouri doorgeschoven

03-09-2016 08:24

Rood Gevaar +0

Ik hoop nog iedere dag dat Jonk de opvolger wordt wanneer Bosz zal worden ontslagen of na een geslaagd seizoen/seizoenen overstapt naar een andere club.
geweldige kijk op voetbal, haalt het beste uit zijn spelersgroep en niet bang om jeugdspelers met kwaliteiten door te schuiven.
met Jonk hadden we geen Ziyech gekocht maar Nouri doorgeschoven

03-09-2016 08:24

Rood Gevaar +0

Ik hoop nog iedere dag dat Jonk de opvolger wordt wanneer Bosz zal worden ontslagen of na een geslaagd seizoen/seizoenen overstapt naar een andere club.
geweldige kijk op voetbal, haalt het beste uit zijn spelersgroep en niet bang om jeugdspelers met kwaliteiten door te schuiven.
met Jonk hadden we geen Ziyech gekocht maar Nouri doorgeschoven

03-09-2016 08:24

Rood Gevaar +0

Ik hoop nog iedere dag dat Jonk de opvolger wordt wanneer Bosz zal worden ontslagen of na een geslaagd seizoen/seizoenen overstapt naar een andere club.
geweldige kijk op voetbal, haalt het beste uit zijn spelersgroep en niet bang om jeugdspelers met kwaliteiten door te schuiven.
met Jonk hadden we geen Ziyech gekocht maar Nouri doorgeschoven

03-09-2016 08:24

Rood Gevaar +0

Ik hoop nog iedere dag dat Jonk de opvolger wordt wanneer Bosz zal worden ontslagen of na een geslaagd seizoen/seizoenen overstapt naar een andere club.
geweldige kijk op voetbal, haalt het beste uit zijn spelersgroep en niet bang om jeugdspelers met kwaliteiten door te schuiven.
met Jonk hadden we geen Ziyech gekocht maar Nouri doorgeschoven

03-09-2016 08:24

Rood Gevaar +0

Ik hoop nog iedere dag dat Jonk de opvolger wordt wanneer Bosz zal worden ontslagen of na een geslaagd seizoen/seizoenen overstapt naar een andere club.
geweldige kijk op voetbal, haalt het beste uit zijn spelersgroep en niet bang om jeugdspelers met kwaliteiten door te schuiven.
met Jonk hadden we geen Ziyech gekocht maar Nouri doorgeschoven

03-09-2016 08:24

Rood Gevaar +0

Ik hoop nog iedere dag dat Jonk de opvolger wordt wanneer Bosz zal worden ontslagen of na een geslaagd seizoen/seizoenen overstapt naar een andere club.
geweldige kijk op voetbal, haalt het beste uit zijn spelersgroep en niet bang om jeugdspelers met kwaliteiten door te schuiven.
met Jonk hadden we geen Ziyech gekocht maar Nouri doorgeschoven

03-09-2016 08:24

Rood Gevaar +0

Ik hoop nog iedere dag dat Jonk de opvolger wordt wanneer Bosz zal worden ontslagen of na een geslaagd seizoen/seizoenen overstapt naar een andere club.
geweldige kijk op voetbal, haalt het beste uit zijn spelersgroep en niet bang om jeugdspelers met kwaliteiten door te schuiven.
met Jonk hadden we geen Ziyech gekocht maar Nouri doorgeschoven

03-09-2016 08:24

Rood Gevaar +0

Ik hoop nog iedere dag dat Jonk de opvolger wordt wanneer Bosz zal worden ontslagen of na een geslaagd seizoen/seizoenen overstapt naar een andere club.
geweldige kijk op voetbal, haalt het beste uit zijn spelersgroep en niet bang om jeugdspelers met kwaliteiten door te schuiven.
met Jonk hadden we geen Ziyech gekocht maar Nouri doorgeschoven

03-09-2016 08:24

Rood Gevaar +0

Ik hoop nog iedere dag dat Jonk de opvolger wordt wanneer Bosz zal worden ontslagen of na een geslaagd seizoen/seizoenen overstapt naar een andere club.
geweldige kijk op voetbal, haalt het beste uit zijn spelersgroep en niet bang om jeugdspelers met kwaliteiten door te schuiven.
met Jonk hadden we geen Ziyech gekocht maar Nouri doorgeschoven

03-09-2016 08:24

Jan Doedel +4306

Jonk en Jordi.......jammer dat ze niet bij Ajax werkzaam zijn.

03-09-2016 00:05

Ajacied1989 +350

Wat een verademing tov Gullit en co, die het alleen maar over ervaring, persoonlijkheid, fysiek, mentaliteit en tactiek ('als je maar wint') hebben.

02-09-2016 23:43

Cruyffie +2403

Daar heeft de correspondent een heel mooi stuk over geschreven. Over het extreem matige niveau van de analyses hier in NL ('mentaliteit', 'ervaring'), terwijl ze dat in Dui inmiddels hebben verbeterd..

02-09-2016 23:45

KRD89 +56

Jonk moet terug samen met cruijff

02-09-2016 23:38

V12 +867

Kan ik lid worden van die club? Offer bijna al mijn vrije tijd op aan voetbal maar wat zou ik graag hieraan meewerken. Enig idee hoe ik met Jonk in contact kan komen?

02-09-2016 23:29

Starring +4697

Een nieuw voetbalacademie oprichten of een bestaande club in technisch opzicht proberen om te vormen, lijkt mij een mooie uitdaging voor beide heren. Wees maar graag het rolmodel. Bij succes volgt de rest vanzelf.

02-09-2016 23:28

peet-w +331

Kan Jonk niet bij de Bond aan de slag?

02-09-2016 22:36

Cruijffiaan +0

Nee dat mag Blind oplossen, misschien kan ie hulp vragen aan zijn goeroe Louis.

02-09-2016 22:56

Minsc +1520

Zijn ze met een voetbal-academie bezig? Iemand die er meer over weet (of denkt te weten)?

02-09-2016 22:29

RusselWestbrook +21

Ja ja, Jonk, geweldig, superheld.

Behalve dan dat de lokale bakker hem nog ontslagen had. Zijn idealen, zijn ideeën, allemaal geweldig, maar de werkhouding van een despoot uit 1500 AD.

Je kan 100.000 keer gelijk hebben, als de rest je ideeën niet deelt moet je ze overtuigen om je mening te delen.

edit: aangepast. Aanspreekvorm was niet juist. Inhoud verder niet verandert.

02-09-2016 22:18

Cruijffiaan +0

Geen idee wat dat met dit topic te maken heeft maargoed.
Zit je iets dwars? Laatst kwam je ook al met een aparte opmerking in een topic over Cruijff.

02-09-2016 22:22

RusselWestbrook +21

Lees de andere reacties op dit topic.

En apart? Hoezo? Omdat mijn mening anders is dan de jouwe?

02-09-2016 22:41

Lazell +16989

Hij roemt Jonk vanwege zijn kunde, terecht. Hij zeikt hem af omdat hij (hoewel hij gelijk had) zich als een kleuter opstelde door werkweigering, ook terecht. Hij gaf ze een vrijpas om hem te ontslaan. Heeeeeeel dom.

02-09-2016 22:47

RusselWestbrook +21

Precies dit.

03-09-2016 00:25

afca95 +1303

Wie is er volgens jou een geschikte kandidaat ?

02-09-2016 22:55

RusselWestbrook +21

Jonk, als ie zich als een normale werknemer gedraagt en niet als de vleesgeworden reïncarnatie van Cruijff die iedereen blind moet volgen.

03-09-2016 00:25

Freddy Al +11

Nee, Russel heeft een belangrijk punt; het kan gewoon niet dat iemand op hoge toon zijn gelijk eist en niet bereid is tot overleg en ook geen verantwoording wil afleggen over zijn handelen in werkbesprekingen.
Nogmaals,los van de plannen en idealen van Jonk,er zal altijd sprake moeten zijn van een werkbare situatie,niemand ,ook Cruijff niet,heeft(had) de alwetendheid op zak.
In geen enkele organisatie wordt het gepikt als er iemand niet bereid is om ook te luisteren naar mensen om hem heen.
In elke organisatie worden mensen tegengewerkt die menen het alleenrecht te hebben op een mening.
Dat staat los van de inhoud van die mening maar zorgt er vaak voor dat de inhoud al niet meer geaccepteerd wordt omdat hij door een persoon wordt gebracht die mensen tegen zich in het harnas jaagt.
Geen lullig dingetje dus.

03-09-2016 19:07

RusselWestbrook +21

Ja, daar blijf ik op terug vallen.

Ajax is namelijk geen dictatuur noch een theocratie (waarbij ik even zo vrij ben om de definitie van theocratie op te rekken tot 'blind achtervolgen van een ideaal'). Ajax is een organisatie met meerdere pionnen, meerdere lagen, meerdere invloeden etc. Iets waar jij overduidelijk van op de hoogte bent.

Dan zul je mensen moeten overtuigen van je gelijk, en er niet vanuit gaan dat je gelijk hebt en dat iedereen die niet meewerkt het fout heeft en jouw ideaal maar moet volgen.

Zo werkt het gewoon niet, Daan, in een organisatie. Het is inmiddels echt niet meer te tellen hoe vaak ik bij een overleg gezeten heb waar ik net zo goed niet bij had kunnen zitten. Maar als ik er niet bij had gezeten had ik nu geen werk meer gehad. Ondanks dat ik gelijk had, ondanks dat er achteraf nog teruggekomen is op de beslissingen en ik tóch gelijk bleek te hebben.

Waarom? Omdat ik toch gewoon stoïcijns aan bleef schuiven, mijn mening en ideeën kenbaar maakte en daar op bleef hameren. Ondanks dat er de eerste 10 keer niet naar mij geluisterd werd omdat ik 'nieuw' was en noem al die bullshit maar op.

Maar ik bleef wél gewoon mijn werk doen. Ik bleef wél gewoon mijn taken en verplichtingen doen en uiteindelijk werd ik gehoord.

03-09-2016 00:23

Beelzebart +0

‘Dan zul je mensen moeten overtuigen van je gelijk, en er niet vanuit gaan dat je gelijk hebt en dat iedereen die niet meewerkt het fout heeft en jouw ideaal maar moet volgen.’

Waarom negeer je zijn argumenten, Russel?

Als je denkt dat men uiteindelijk wel naar Jonk had geluisterd als hij maar braaf bij het overleg was blijven aanschuiven, leef je in een fantasiewereld.

En nog iets: woorden hebben wel degelijk betekenis. Het oprekken van de definitie van ‘theocratie’ tot ‘blind achtervolgen van een ideaal’ is zoiets als het oprekken van de definitie van ‘stoel’ tot ‘een lang ding dat groeit met bladeren aan de top’. Het slaat als kut op Dirk.

03-09-2016 05:37

Freddy Al +11

Sorry?
Lees nu eens je eigen eerste alinea,daarin geef je exact aan welke problemen Jonk ondervond bij Ajax.
Russel geeft aan dat hij de definitie van theocratie oprekt.
Dat deed hij ook maar er zit wel degelijk een stevige overeenkomst in ; het blind volgen van een geloof en niet meer kijken naar de realiteit geeft ellende.

03-09-2016 19:33

Beelzebart +0

geDaante geeft duidelijk aan waarom het voor Jonk geen zin meer had om mensen te overtuigen van zijn gelijk. Hij geeft vele voorbeelden waarom het pogen om anderen te overtuigen tot niets zou leiden. Met het simpel herhalen dat Jonk anderen moet overtuigen van zijn gelijk worden de argumenten van geDaante genegeerd. Russel begint te drammen in plaats van in te gaan op argumenten. Hij suggereert dat als Jonk maar zijn verplichtingen was nagekomen hij uiteindelijk wel zou zijn gehoord, terwijl geDaante deze redenatie al eerder overtuigend had ontkracht.

Theocratie wordt gedefinieerd als ‘een staatsvorm waarin de godheid als onmiddellijke gezagsdrager wordt beschouwd’. Je kunt oprekken tot je een ons weegt, maar met ‘het blind achtervolgen van een ideaal’ heeft het absoluut niets te maken.

04-09-2016 04:44

Freddy Al +11

Je definitie van theocratie klopt, en in een theocratie wordt niet meer nagedacht over vragen en twijfels maar volgt men de godsdienst/godheid.
Ik ben van mening dat iedereen ,ook Jonk, in een organisatie mensen achter zijn ideeën moet krijgen.
Dat is gewoon noodzakelijk in elke organisatie als je iets voor elkaar wil krijgen.
Dat valt niet te ontkrachten en al helemaal niet met de opgevoerde argumenten.

04-09-2016 10:45

Beelzebart +0

Luister, een definitie is een definitie. Daar kan eventueel wat aan gesleuteld worden, maar je kunt niet die definitie oprekken door er wat kenmerken bij te halen die (ergens in de verte) iets met die definitie te maken hebben. De definitie van een TV kan niet opgerekt worden tot het zitten op een bank, ook al wordt er vaak op een bank gezeten bij het TV kijken.

Dat jij en Russel vinden dat Jonk had moeten proberen mensen achter zijn ideeën te krijgen is nu tot vervelens toe herhaald. geDaante argumenteerde dus:

‘Wat heeft het voor nut aan te blijven schuiven bij vergadering, terwijl men niks van je aanneemt, je er voor Jan Lul bijzit, je ziet dat men de afspraken en afgesproken visie totaal verloochent, en niks met je kritiek doet, als je ziet dat men Cruijff alweer totaal negeert en ontloopt, en men wél zeggenschap eist over de opleiding. Hij was onderdeel van het TH, met gedeeld verantwoordelijkheid, die hij afgebakend wilde hebben, maar de directie/RvC deed daar niks op uit. Hij wilde niet langer medeverantwoordelijk zijn voor die totale verloochening van de afgesproken visie, en maakte zich los van het eerste.’

Nu hoef je het hier niet mee eens te zijn, maar de bedoeling van een discussie is dat je dan aangeeft wat er volgens jou niet klopt aan zijn argumenten. Het eindeloos blijven herhalen van ‘hij had moeten proberen mensen achter zijn ideeën te krijgen’, draagt op geen enkele wijze bij aan de discussie. Het torpedeert de discussie. Zeggen dat jouw stelling ‘niet valt te ontkrachten en al helemaal niet met de opgevoerde argumenten’ is een non-argument. Het is drammen.

04-09-2016 11:27

Sergevanw +0

1 van de beste opleiders ter wereld, weg omdat een directie geen bevoegdheden op papier wilde zetten

02-09-2016 22:14

Wijnvoord +193

Sorry omdat Jonk zich niet wilde schikken, ik heb het niet over zijn kwaliteiten. In de hedendaagse voetbalwereld zijn het allemaal Haantjes en vinden zichzelf belangrijker dan het voetbal zelf. Jammer dat Johan zich daar niet echt over heeft uitgelaten voor zover ik weet. En dan bedoel ik te zeggen, Hij had Jonk en alle andere collega's oud voetballers bij kop en kont moeten pakken en zeggen, dit gaan jullie samen oplossen. Maar waarschijnlijk was Hij al te ziek hiervoor. Blijf het ongelooflijk jammer en triest vinden dat he zo gelopen is. Het had zo mooi kunnen zijn.

02-09-2016 23:20

WyZynDeBeste +2

Deze mannen horen Johans visie bij Ajax uit te dragen.

02-09-2016 22:11

Onpartijdig +4433

Als ik Jonk zo hoor denk ik aan Ajax A1 tegen PSG A1 in youth league. PSG A1 fysiek twee stappen verder maar ze werden volledig weggetikt, wat een heerlijke wedstrijd was dat, puur door verschil in tactiek en vooral techniek

02-09-2016 21:54

JesseTerHaar +19 admin

Heerlijk stuk. Wat zullen ze er nu precies mee willen doen?

02-09-2016 21:53

4EVERAJAX +8405

wat goed om te vernemen! succes heren!

02-09-2016 21:48

Amsterdam Loyals +2019

Johan! Drama dat met Jonk buitenspel zetten ook Cruijff uit Ajax verdween. Nu met Bosz hopelijk een begin van terugkeer gedachtengoed Cruijff!

02-09-2016 21:45

tonny +0

Schande dat deze man niet in dienst van ajax is
Nu lopen er alleen maar pannekoeken rond die hun zelf belangrijker vinden dan de club

02-09-2016 21:44

AFCA. +3283

Wat is het toch zonde dat ze Cruijff en Jonk eruit gewerkt hebben!
- Jordi technisch directeur maken.
- Jonk voor de jeugdopleiding.
- Bosz als trainer.

Wellicht dat we dan het echte Ajax weer terug krijgen!

02-09-2016 21:44

Ajaxmax +1

Klinkt bijna te mooi jouw gedachtegoed AFCA, maar wat heb jij gelijk man.

02-09-2016 21:47

IamLegend +2

wim jonk word bondcoach van oranje, aanstelling van het jaar...

02-09-2016 21:20

Cruijffiaan +0

En jij zit in de instelling van het jaar?

02-09-2016 22:24

suitie +74

Ah..Cruijff topic en hop daar is Pietertje weer. Held..

02-09-2016 23:10

Ferd +38557

Jonk is een opleider, moet iedere dag op het veld staan met spelers die hij kan vormen. Meer een trainer dan een coach, dus niet op zijn plek bij oranje.

03-09-2016 03:06

TvdH +7

Dit zal dan via een eigen voetbalacademie moeten, maak er FC Amsterdam van en ik stap gelijk over

02-09-2016 21:19

willieovertoom +570

Hou van je, Wim.

02-09-2016 21:16

IboAFCA +16202

Bosz, Jonk en Cruijff bij Ajax, dromen mag.

02-09-2016 21:16

AFCACBS410 +0

We hadden ons als supporters hard moeten maken voor Jonk toen het er ECHT om ging. Op het moment dat hij door de gladde zakenmannen en politici eruit werd gewerkt en met alle Cruijff adepten via de achterdeur van de Toekomst eruit werden getrapt, TOEN hadden we er moeten staan voor Jonk!

Stonden we dan met een klein handje supporters en welgeteld 10 medewerkers van de Toekomst bij de arena, waar was iedereen TOEN? Toen hadden we ons massaal hard moeten maken voor het aanblijven van de enige persoon die de Cruijff filosofie wél juist uitvoerde.

Maar nee, het overeind houden van afspraken met het huidige bestuur over een nieuw supportershome waren belangrijker dan de toekomst van onze eigen club! Dus droom maar lekker verder.

02-09-2016 21:24

Rho1980 +1496

Mooi....een nieuwe bondscoach ;o) Zou in ieder geval zonde zijn als Jonk uberhaupt niks meer in de voetballerij zou gaan doen. Ook al kwam hij er niet uit met Ajax, aan zn visie en inzicht is weinig mis.

02-09-2016 21:16
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.