Analyse AD: 'Kroes wil zoveel mogelijk inzetten op de eigen kweek'

door Bart Veenstra 410

Bron Algemeen Dagblad

Analyse AD: 'Kroes wil zoveel mogelijk inzetten op de eigen kweek'

door Bart Veenstra 410

Bron Algemeen Dagblad

Alex Kroes, de aanstaand algemeen directeur van Ajax, wil volgens het Algemeen Dagblad zoveel mogelijk inzetten op de eigen kweek. Dat valt te lezen in een analyse van de krant, waarin duidelijk wordt dat er in de zomer mogelijk een behoorlijke leegloop kan plaatsvinden.

Na de doorbraak van Jorrel Hato, die dinsdag officieel zijn contract verlengde tot medio 2028, proberen hoofdscout Kelvin de Lang, nieuwe voetbaldirecteur Marijn Beuker, Hoofd Ontwikkeling Casimir Westerveld en de scouting in kaart te brengen hoeveel nieuwe Hato's binnen een paar jaar de stap naar de hoofdmacht kunnen maken.

Naast Hato is Ajax voor de korte termijn aangewezen op spelers als Kristian Hlynsson, Devyne Rensch en Kenneth Taylor. Het Algemeen Dagblad schrijft over hen het volgende: 'Van eerstgenoemde wil Ajax het contract dit jaar ook openbreken. Rensch en Taylor lopen al langer mee, maar konden zich te weinig aan de sportieve malaise onttrekken om in aanmerking te komen voor een (top)transfer.'

Wat doen Brobbey, Bergwijn en Berghuis?

Andere bepalende spelers zouden mogelijk kunnen vertrekken. Zo omcirkelen steeds meer topclubs de naam van Brian Brobbey. 'Daar komt bij dat hij zich als één van de weinige Nederlandse Ajax-spelers serieus mag verheugen op het EK. Dat geldt ook voor Steven Bergwijn, die bij zijn komst anderhalf jaar geleden intern liet doorsijpelen na twee jaar de balans op te willen maken', aldus de krant, die ook niet uitsluit dat Steven Berghuis mogelijk vertrekt. De aanvallende middenvelder houdt zijn opties open. 'Wel wil hij weer perspectief zien om voor de prijzen te spelen.'

En daarvoor is het volgens het Algemeen Dagblad belangrijk met welke trainer Ajax op de proppen komt. 'Daar is witte rook ver weg, aangezien Kroes eerst voornemens is de functie van td in te kleden. Daarvoor heeft de nieuwe baas sinds bekend werd dat hij de overstap van AZ maakt, veel gesprekken gevoerd om zijn netwerk en kandidatenlijstje uit te breiden.'

Afscheidstournee voor veel aankopen Mislintat

Voor meerdere aankopen van voormalig directeur voetbalzaken Sven Mislintat geldt dat zij bezig zijn aan hun afscheidstournee. 'Een select groepje kan een plek nog afdwingen, maar het moet wel heel raar lopen willen bijvoorbeeld spelers als Chuba Akpom, Carlos Forbs, Benjamin Tahirovic, Borna Sosa en Anton Gaaei komend seizoen nog actief zijn in de Johan Cruijff ArenA', aldus het Algemeen Dagblad.

Mogelijk vertrekken er nog meer spelers die officieel bij Ajax onder contract staan. 'Het plan is ook om hen, net als de verhuurde Jorge Sanchez en waarschijnlijk ook Owen Wijndal, zo snel mogelijk te verkopen om geld te genereren voor aankopen. Ajax verwacht dat dat bij de in Engeland aantrekkelijke Akpom en Forbs vlotter zal gaan', aldus het Algemeen Dagblad, dat nog een obstakel op de weg ziet voor Kroes. 'Geïnteresseerde clubs weten dat Ajax, dat zich niet gaat plaatsen voor de Champions League, het geld voor de miskopen goed kan gebruiken, wat de onderhandelingspositie voor de club er niet veel gunstiger op maakt', besluit de krant.

Lees meer over:
Plaats reactie

AjaxNr1 +1685

De vette jaren voor Ajax zijn voorlopig even voorbij..PSV heeft dit jaar toch weer 52 miljoen binnen geharkt met de Champions League, en komend jaar gaat de prijzengeld aanmerkelijk omhoog in Champions Leageau en wederom zit Ajax er weer niet bij. Dus op inkomsten gebied raakt Ajax achterop op PSV en Feyenoord.
Dus de enige manier is veel talenten opleiden en die met veel winst verkopen. En met die. Talenten weer aanhaken in de eredivisie en een toptrainers halen. Anders gaat het jaren duren .

14-03-2024 00:48

Ferd +38535

dat zeiden ze bij Feyenoord en PSV twee jaar geleden ook, Ajax haalde bakken met geld binnen terwijl zij al op een achterstand stonden. Je ziet hoe snel het om kan slaan.

14-03-2024 04:46

ijzerchef +3152

Vaste inkomsten zijn het belangrijkst en dat is bij Ajax nog steeds het hoogst.

14-03-2024 10:27

TheRiviera +5476

Je kan altijd inzetten op eigen jeugd zolang je ook kan accepteren dat je er weinig stappen mee gaat zetten. Het lijkt soms wel alsof men bij Ajax denkt dat de club elk seizoen meerdere toptalent voort kan brengen maar dat is niet het geval. Er is geen voetbal academie in de wereld die dit voor mekaar krijgt. Ook bij andere clubs zoals Barcelona dat bekend staat om ze goede jeugd academie breken er maar een paar talenten door van tijd to tijd.

Een uitzonderlijk talent zoals Hato kom je maar eens in de paar jaar tegen. Daartussen heb je de spelers zoals Rench en Taylor die zichzelf staande kunnen houden in de Eredivisie maar het elftal niet naar een hoger niveau tillen. En zelfs daaronder vind je spelers zoals Fitz-Jim die tot op zekere hoogte wel talent tonen maar simpelweg niet goed genoeg zijn om door te breken.

Kroes kan inzetten op eigen jeugd zoveel als hij wilt zolang hij de gevolgen accepteert.

14-03-2024 00:24

NipeB +15807

Eigen kweek nog wel. Uit reageerbuisjes in de Arena bevrucht met Ajax DNA? Serieus, er lopen nauwelijks goede middenvelders of aanvallers al een jaar of 10 in de opleiding rond. Wat doorkomt hebben we laat gekocht of is verdediger. Laten we vooral zo verdergaan. Dit is precies wat ik verwacht: geen visie.

13-03-2024 23:10

Krullen +8051

Inzetten op jeugd klinkt mooi, maar dan moet er wel potentieel zijn. Wanneer gaan we weer normaal doen in de jeugdopleiding? Want het niveau wat doorstroomt is toch wel beduidend lager (uitzondering daargelaten) dan voorheen. Vooral de ondergrens is echt laag. Spelers als Gooijer en Martha doen echt pijn aan de ogen en jong Ajax is laatste twee jaar ook matig. Hopelijk wordt dat ook onder de loep genomen.

13-03-2024 22:10

Babangida83 +23930

Dat potentieel is er ook wel, maar nog erg jong. Wat nu gebracht wordt, is eigenlijk té jong. En zeker te jong om de kar te moeten trekken. Want er zijn niet veel spelers die dát doen. Zeker nu Bergwijn geblesseerd is. Gooijer is echt een hele goede verdediger. Maar Timber was op zijn leeftijd ook nog gewoon basisspeler bij Jong Ajax en niet bij Ajax 1. De keren dat hij voordat hij basisplaatsen kreeg inviel, deed hij het gewoon prima, maar in een goed draaiend elftal. Je ziet dat Fitz Jim zich nu ook heel goed aan het ontwikkelen is bij Jong Ajax. Die was altijd iets te flegmatiek, dat is er steeds meer vanaf aan het gaan. Dat gaat gewoon een hele waardevolle speler worden. Die tijd moeten we ze wel geven. En voor sommigen zal dat tot die tijd al in Ajax 1 zijn. Want van Sosa worden we ook niet veel wijzer. En als we nu een opvolger voor hem gaan kopen, tja, dan gaan we normaal gesproken van de regen in de drup. Dan kun je beter investeren in potentie. Iets wat veel meer opbrengt later en minder kost.

13-03-2024 23:02

fluwelenlinker +11808

Met Ramaj, Hato, Kaplan, Henderson en Brobbey heb je zowiezo een solide as die er staat. Met Rensch, Taylor, Hlynsson, Mannsverk, Rijkhoff, Gooijer, Godts heb je ook spelers die het potentieel hebben om verder door te groeien. Als Ajax het geld dat ze kunnen ophalen voor Sutalo, Akpom, Sosa, Rulli, ... goed investeren om een paar ervaren en gerichte versterkingen aan te trekken dan kan het met een goeie trainer de goeie kant opgaan.
Over Bergwijn en Berghuis twijfel ik.

13-03-2024 21:11

DannyAdam2 +3386

Bergwijn en Berghuis komen tekort. Totaal geen leiders, maar wel dat salaris. Weg ermee!

13-03-2024 21:56

DeKenner +9314

Helemaal mee eens.

13-03-2024 22:13

Babangida83 +23930

Wat in mijn ogen mist, is een buitenspeler die een bal vast kan houden, zodat het hele team bij kan sluiten. We hadden Bergwijn die dat ok deed. Maar als hij geblesseerd is, dan is er praktisch niemand. Want als je Berghuis een bal inspeelt, dan hou je je hart vast dat hij hem niet op de verkeerde plek verliest. Ook daarom speel ik liever met Banel dan Berghuis op dit moment. Let wel: als Bergwijn weer terug is, dan kun je Berghuis ook weer opstellen ipv Banel. Die jongen kan misschien nog niet zo veel. Maar een bal kan hij veel beter vasthouden dan Berghuis. En dat is voor het teamspel echt cruciaal. Want anders sta je als team iedere keer verkeerd, als je de bal verliest. Met als gevolg dat de helft van het team niet meer naar voren durft te rennen. Dan krijg je een open middenveld, waar de tegenstander vaak wel raad mee weet.

13-03-2024 23:04

LukaLitmanen +82103

Berghuis is een 10, voor de rest is je verhaal volstrekte kolder

14-03-2024 10:08

Babangida83 +23930

Oké, waarvan akte.

14-03-2024 10:52

NipeB +15807

Met dat potentieel van Rensch of Taylor ben ik wel klaar. Hebben uitgebreid nog tijdens Ten Hag de kans gehad. Nul ontwikkeling. Doorselecteren. Potentieel is er om uit jezelf te halen. Ik mis de absolute wil en mentaliteit bij die 2. Weg ermee.

13-03-2024 23:12

Ferd +38535

dat jij de ontwikkeling niet ziet zegt niet dat er geen ontwikkeling is.

14-03-2024 04:47

NipeB +15807

Met mij zien er heel veel hier het niet. Staan bij nagenoeg iedereen op de lijstjes te verkopen.

14-03-2024 07:56

Myriad +7092

Kroes wil niet meer uitgeven dan er binnenkomt én is een ex-zaakwaarnemer. Daarbij is Marijn Beuker voor de lange termijn voetbalvisie aangenomen. Bij elkaar betekent dat:

- inzetten op de jeugd.
- jonge toppers aankopen en voor een veelvoud later verkopen.
- een beperkt aantal routiniers die de jongeren beter maakt

Ajax moet komende zomer ook nog even voor 55 miljoen verkopen. Logischerwijs worden verkocht: Akpom, Bergwijn, Sutalo, Tahirovic, Rulli, Sosa.
Mogelijk ook Forbs voor de Engelse markt en Conceicao vanwege koopoptie Porto.
Behouden: Gaaei (voor Jong), Mannsverk, Ramaj, Henderson en van de Boomen (routiniers).
Avila is geblesseerd.

De grote uitdaging wordt om zowel Ajax 1 als de Ajax jeugdteams te versterken voor weinig geld, maar met veel potentie. Ik ben benieuwd.

13-03-2024 19:41

Babangida83 +23930

Ik denk dat je het hier realistisch schetst. De strategie is in ieder geval goed. Het niveau van Ajax 1 gaat wel een ding worden, ook weer volgend jaar. Maar als de juiste dynamiek ontstaat, dan kun je ook zomaar om het kampioenschap voetballen. Ik denk dat een goede trainer echt het verschil kan maken hierin.

13-03-2024 23:10

NipeB +15807

Hij is helemaal geen ex-zaakwaarnemer. Dat was zijn compagnon. Hij heeft SEG opgericht met hem en Kroes deed interne zaken en financiën. Hij was alleen ooit eens bij een deal betrokken van een NL speler met een waarde van 1 miljoen. Het is een financiële man die nul deuren opent want buiten de vereniging Ajax kent niemand hem. Geen uitstraling, geen bekende speler, die deuren opent in het buitenland. Eigen kweek, ja dat zal wel moeten dan met zo’n nobody.

13-03-2024 23:14

willycicci +3800

De algemeen directeur is er toch ook niet om deuren te openen of wel?

14-03-2024 22:23

NipeB +15807

Ja wel. Van der Sar kon dat wel. Wie is Kroes? Een boekhouder die dik is met de bestuursraad. Die zien ze komen in Europa. 😂 je haalt geen talent meer binnen, laat staan een directe versterking. Kroes, Beuker, tja. We beginnen richting afgrond te gaan. Onze eigen talenten zijn totaal waardeloos. De enigen die wat kunnen zijn gekocht.

14-03-2024 23:08

Aldert Boersma +399

Niet teveel eigen jeugd , want de meeste zijn middelmaat en kampioen wordt je er niet mee .

13-03-2024 19:08

Matzet +5390

Misschien moet je het eens bij PSV proberen. Daar houden ze ook van een bij elkaar gekocht elftal.

13-03-2024 20:35

Babangida83 +23930

Het grappige is dat ze daar bij PSV inmiddels van zijn teruggekomen tot op zekere hoogte. Alhoewel ze het onder Schmidt wel weer waren vergeten tijdelijk. Maar met Babadi, Saibari, Babayoko en Teze, staat er nu toch ook weer redelijk wat eigen jeugd.

13-03-2024 23:11

NipeB +15807

We hebben zelf een bij elkaar gekochte jeugd en eerste elftal. En die eigen jeugd is er sowieso alleen maar omdat je er meer aan verdient. Daarom verkochten we een heel succesvol team in 2 seizoenen. Zodat je helemaal overnieuw moet beginnen wat jaren kost. Misschien moet jij eens op het veld kijken ipv naar PSV. Ajax is al jaren een koopclub en leidt alleen middelmaat op of om te cashen. Niet om sportief succes mee te hebben.

13-03-2024 23:16

Barra +5529

Het idee is dat aankopen aantoonbaar beter moeten zijn dan eigen jeugd. Zo niet, geld op zak houden. We hebben veel middelmaat aangekocht en daarmee heel wat geld verbrast.

13-03-2024 21:55

Amp +37800

Wat is er aan eigen kweek voorradig om snel in te stromen met daadwerkelijk niveau voor waar ajax 1 moet staan?

13-03-2024 18:13

Bensco +7173

Veel, de midden bouw barst nog steeds van de meest talentvolle spelers die op de Nederlandse velden rondlopen. De truc is alleen om dit talent een succesvolle stap naar de bovenbouw te laten maken. Ik verwacht dat de focus daar vooral op komt te liggen

13-03-2024 18:40

Amp +37800

Veel? Middenbouw gaat pas over minimaal twee jaar instromen lijkt mij. Die gasten zijn net max 16 jaar nu?
ik heb 't over snel instromen dus binnen anderhalve jaar.

13-03-2024 20:59

Bensco +7173

Zo gesteld? Nee, Godts is momenteel de enige die ik in staat acht om aan te sluiten bij het eerste. De ogen zijn nu meer gericht op de middenbouw

14-03-2024 11:28

Amp +37800

Zit er in de bovenbouw dan helemaal niks (oprechte vraag) waar op korte termijn potentie in zit? Ik volg de jeugd laatste tijd te weinig namelijk. Bounida lijkt sws te licht voor nu, faberski weet ik eigenlijk niet. Vink vind ik op basis van z'n jong-minuten nog niet geschikt en vraag me af of hij geschikt gaat worden. Rest is te grote vraagteken voor mij

14-03-2024 12:54

sebastiaan1900 +5341

Kroes moet m.i. ervoor zorgen dat er kapitaalkrachtige lieden deze zomer instappen. Willen we niet te lang, te ver wegzakken dan is ingrijpen nu van groot belang. Met de verkoop van overbodige spelers en een kapitaalinjectie van zeg 50 miljoen, kan je een heel aardig elftal neerzetten.

13-03-2024 16:50

Sense of.H +5457

Heb je de artikel wel gelezen, AJAX wil meer inzetten op eigen jeugd met 2a3 aankopen ala Tadic, Henderson zal het wel in orde komen een mix van talent en ervaring zoals in 2019

13-03-2024 17:36

Odysseus +14307

We zijn geen Feyenoord of PSV, alsjeblieft .

13-03-2024 17:44

Ajax2024 +2130

Dat klopt als een bus. Die zijn een stuk verder.

13-03-2024 20:15

Odysseus +14307

Dit seizoen. En hoe lang hebben ze moeten werken om daar te komen?

13-03-2024 21:46

FTS95 +16076

Met een kapitaalinjectie van 250 miljoen hebben ze anders bar weinig gedaan de afgelopen 2 zomerse transferwindows.

13-03-2024 19:46

bojansuarez +324

Waarom heeft niemand het over onze Fransisco Conceicao, speelde toch heel aardig gister tegen de nr 1 van Engeland! Die jongen moet je al beginnen te paaien voor volgend jaar. Was vorig jaar al onze beste buitenspeler, onbegrijpelijk dat ie is weggestuurd. Heerlijke rasvoetballer

13-03-2024 16:17

gi0vanni +7257

Voetballen kon hij prima maar afmaken en overzicht houden/voor geven was te vaak ver onder de maat.

13-03-2024 16:20

ricky10 +5900

Is gewoon te trainen

13-03-2024 21:18

gi0vanni +7257

Elk talent is te trainen maar als de topspelers vertrekken en de resultaten blijven uit zul je met wat anders moeten aankomen als te veel talenten die te trainen zijn. Anders krijg je een seizoen zoals dit.

13-03-2024 22:14

Babangida83 +23930

Laatste periode bij Ajax was hij bijzonder effectief. Dus het begon al wat te worden.

13-03-2024 23:13

willycicci +3800

Er is een optie van 10 miljoen die automatisch word gelicht als hij 25 wedstrijden minimaal 45 minuten speelt. Hij heeft er nu al 18 gespeeld met minimaal 45 minuten hij moet dus nog 7 keer 45 minuten spelen. Er staan nog op zijn minst 11 wedstrijden voor de boeg en aangezien hij de laatste weken basisspeler is lijkt zijn vertrek onvermijdelijk.

13-03-2024 16:58

ShiekTakTiek +5934

Reactie van een Porto supporter:

“We have a big election that can dictate the change of our president for the first time in over 40 years. Also his father, the coach, (one of the big reasons of his returnal) is only on contract until june and a big supporter of the current president, wich could mean his leaving in case Vilas Boas get's elected. So not all hope is lost for Ajax.“

Porto heeft een optie tot koop maar als ze er door bovengenoemd verhaal met Chico niet uitkomen, gaat hij nergens heen.

13-03-2024 19:20

Babangida83 +23930

@shiektak, die gaan die Chico toch gewoon overnemen dan. En hem eventueel dan gelijk weer verkopen voor het dubbele.

13-03-2024 23:14

Ferd +38535

Chico zal toch ook zelf moeten willen tekenen bij Porto, anders gaat het feest niet door

14-03-2024 04:50

kingisreal +695

Heb je hem ooit bij ajax zien voetballen? Hij voegde toch ook niks toe?

13-03-2024 17:41

HendrikAjax +16836

Hij voegde zeker wel wat toe in het kleine aantal minuten dat hij kreeg. Hij had alleen nog te weinig rendement. Dat is helemaal niet raar voor een jong talent en het lijkt nu al een stuk verbeterd bij Porto. Hij zal helaas alleen wel definitief overgenomen worden door Porto.

13-03-2024 18:00

Johanist +3515

Op X gaan geruchten via Football Insider dat Kroes een poging gaat wagen om Ten Hag terug te halen. Ten Hag valt onder SEG, het bedrijf van – jawel – Alex Kroes. Makkelijk gerucht of zou het een openingszet zijn van onze nieuwe CEO?

13-03-2024 15:26

Ferd +38535

SEG is al jarenlang niet meer van - jawel- Alex Kroes. Begin 2018 verkocht hij z'n aandelen.

14-03-2024 04:52

Johanist +3515

Dat zal maar die link is er natuurlijk wel.

14-03-2024 07:29

Ferd +38535

dus jij wordt met alles wat je doet gelinkt met voormalig werkgevers?

14-03-2024 08:15

Koos1982 +458

Na alle ellende van de afgelopen twee jaar zie ik nog geen licht aan het einde van de tunnel.

Er dreigt wederom - een noodzakelijke - leegloop. Dat houdt in dat er zo en zo weer een nieuw elftal geformeerd moet worden. Dat draait niet van de een op de andere dag. Aankopen hebben tijd nodig. Etc.etc.

Bergwijn en Berghuis weg. Tsja. Wat houden we dan over?? Wat kan er gekocht worden?

Zyech en andere oud gedienden zie ik ook niet direct zitten. Wellicht Eriksen.

Wat ik echt hoop is dat er nu eindelijk beleid gevoerd gaat worden met een meerjarenplan en een Ajax visie.

13-03-2024 15:07

IndoorNinja +1856

Als het overgrote deel al snel aangekocht kan worden dan hebben we nog enige kans om een beetje ingespeeld te zijn.

13-03-2024 15:24

Koos1982 +458

Dat zou het meest ideale plaatje zijn. Maar bij Ajax komen ze altijd op het laatste moment aanzetten met een zak geld.

Ik mag toch hopen dat we Brobbey kunnen behouden.

13-03-2024 15:31

IndoorNinja +1856

Ja het is ook meer de wens dan dat ik het verwacht 🫤. En voor het team zou het heel goed zijn als Brobbey blijft inderdaad.

13-03-2024 17:04

Heemskerk❌❌❌ +754

Vind het vervelend on te zeggen, maartoch doet Bosz het wel aardig met een redelijk nieuw team

13-03-2024 15:34

Sies +4516

Bergwijn en Berghuis spelen nu ook niet en daarvoor was het ook niks dus ja dan hou je over wat er al is...dus gewoon verkopen en voor zoveel mogelijk geld ..dus hopen dat ze geselecteerd worden voor her EK en daar geweldig spelen..

13-03-2024 15:35

tripleA +3911

Wat gek, ik had verwacht dat ze Sjaak Swart zouden polsen

13-03-2024 14:57

Anthonainai +3162

Als het AD even goed is met hun analyses als met hun voorspellingen van de opstellingen van Ajax, dan zegt die analyse vrij weinig.

13-03-2024 14:49

Japie27 +1723

AD neem het met korreltje zout. Zal waarschijnlijk eigen jeugd met gerichte versterkingen wat klinkt als beleid onder Overmars.

13-03-2024 14:42

C14 +22423

Onder Overmars?

Alleen in het enige successeizoen '19-'18 had je die mix, daarna maakte hij van Ajax een ordinaire koopclub.

13-03-2024 14:59

Japie27 +1723

Niet eens.
18-19 Donny, Frenkie 1/2, de Ligt, Nous, Blind, Onana 1/2
19-20 Donny, Dest, Veltman, Blind, Nous, Schuurs 1/2
20-21 Gravenberch, Nous, Blind, Timber, Brobbey, Schuurs 1/2
21-22 Gravenberch, Nous, Blind, Timber, Brobbey, Taylor

Kwamen elk jaar wel een of twee door denk dat ook gezond is. Illusie om te denken dat Ajax basiself alleen maar uit eigen jeugd bestaat. Krijg je praktijken zoals dit jaar dat KKD materiaal als Martha, Banel en Gooijer mogen debuteren. Sidenote lijst kan niet helemaal kloppen.

13-03-2024 22:20

Ferd +38535

schuurs is geen ½ hoor. Die was al doorgebroken toen hij bij Ajax kwam. Dat is een ordinaire aankoop, anders kan je Gaaei, Tahirovic en Kaplan ook wel ½ noemen.

14-03-2024 04:58

JoeBlow +8190

Met de verwachte tegenvallende inkomsten en deze wilde “alles moet weg” benadering van transfers, ga je dus de komende jaren echt diep-rode cijfers schrijven.

13-03-2024 14:11

Kryptonite +76842

Valt mee, we hebben nog altijd spelers die waarde vertegenwoordigen. Conceicao en Mikautadze worden waarschijnlijk sowieso verkocht voor (naar verluidt) 25 miljoen. Dan heb je nog spelers als Gorter (2m) Gaaei (3m), Wijndal (5m), Sanchez (3m), Bergwijn(25m?) en bijvoorbeeld Tahirovic (6m?), Forbs (8m?), Akpom (15m?) en wellicht ook Rensch (20m?). Alles bij elkaar zo'n 110m. Daarvan ongeveer 40m om gaten de dichten, houd je 70m over voor aankopen. 3 a 4 gerichte aankopen plus de bestaande kern (Ramaj, Hato, Kaplan, Hendo, Mannsverk en Brobbey) en je doet weer mee om het kampioenschap.

13-03-2024 14:26

AFCA020! +6125

Ramaj mag je van mij ook in de etalage zetten. Hopelijk golven er toch wat clubjes mee op de lovende hysterie van ESPN/Veronica.

Ramaj kan je makkelijk vervangen en levert misschien zelfs een klein winstje op met een beetje mazzel

13-03-2024 14:48

Baltovenaar +760

Ramaj prima keeper

13-03-2024 15:17

Kryptonite +76842

Ramaj in de etalage? En wie wil je als vervanger halen dan? Noppert? Olij? Of gewoon Gorter 1e keeper. 🤦

Ramaj is nu al een van de beste keepers van de Eredivisie en heeft de potentie om de absolute top te halen. Daar doen 1 of 2 mindere potjes niets aan af.

13-03-2024 15:32

JoeBlow +8190

Zo werkt financieel management helaas niet.

Een speler wordt gekocht voor 20M en standaard afgeschreven op een 5 jarige basis. Elk jaar komen de kosten van deze speler dus for 4M in de kosten en neemt de resterende post “spelers vergoedingssommen” met hetzelfde bedrag af.

Als je een speler eerder verkoopt, trekt je eerst alle kosten af (agenten, opleidingsfonds) en vervolgens gaat het restant tegen de resterende post vergoedingssommen. Wat overblijft (of tekort schiet) is een positief of negative resultaat wat ten laste van winst of verlies wordt geboekt.

Als je een speler van 20M na 1 jaar verkoopt, staat er nog 16M in de boeken. Verkoop je die speler dan voor 15M en je bijvoorbeeld een miljoen kwijt bent aan allerlei andere kosten, heb je nog 14M over terwijl er nog 16M in de boeken staat en boek je dus 2M verlies op de transfer. Die 2M wordt aangevuld uit het eigen vermogen.

Het is dus niet zo dat je dan met 15M de markt op kan om nieuwe spelers te kopen.

13-03-2024 15:59

Kryptonite +76842

Nee, snap ik wel. Dit is op een gesimplificeerde manier platgeslagen. Dat van afschrijven klopt uiteraard, maar je eigen vermogen neemt ook toe bij de koop van een nieuwe speler. Zeker met een kredietlijn, waarbij het eigen vermogen als pand wordt gebruikt, is dit een interessante optie. Van de zomer hoorden we ook dat we moesten "verkopen om te kunnen kopen". Dat is eigenlijk wat ik bedoel, je moet gaten dichten en liquide middelen creëeren. En dan creëer je leverage door leningen, koop je nieuwe spelers, neemt je EV weer toe, daarmee ook je kredietscore, enz.

13-03-2024 16:54

AFCA-pride +17360

Betekent ook dat er spelers zijn die boven hun huidige boekwaarde verkocht worden.

13-03-2024 19:44

Ferd +38535

leuk he, goochelen met nummers zonder rekening te houden met premies, zaakwaarnemervergoedingen etc etc.

14-03-2024 04:59

dennisb123 +100

Het stond in het AD, toen niet meer verder gelezen...

13-03-2024 14:06

Jelluhafca +3424

Zolang we ons maar niet kleiner maken dan we zijn! Oftewel groot denken en voor het aller aller beste gaan zoals in de tijd van Overmars/Ten Hag en Geleen.

Dit geldt dan in alle geledingen en te beginnen bij een TD met een groot netwerk, die de echt grote talenten naar Ajax weet te halen (voor 2-3 jaar voordat ze de volgende stap gaan zetten) en tot slot goed weet te onderhandelen zoals altijd in het verleden gebeurd is behalve afgelopen twee jaar.

Stop met het niveau trainers van de afgelopen twee jaar, allen Ajax onwaardig. Deze hebben in niets iets bij Ajax te te zoeken dus let de lat hoog. Ik weet zeker dat er beter te krijgen is en dat deze opties ook betaalbaar zijn. Ik mis pit bij de trainers, dit straalt de selectie uit, terug naar Ajax voetbal graag (4-3-3), met aanvallend voetbal en branie. Oftewel de bezem door de huidige staf en een echte vent voor de groep waar de spelers naar op kijken.

Dan komt de renovatie van de spelersgroep, er zal veel doorgeselecteerd moeten gaan worden. Dit betekent niet dat er 11 nieuwe spelers moeten komen en voor veel geld. Het gaat om de juiste mix samen te stellen in leeftijd/karakters, talenten en ervaring. Hopelijk kunnen we door de juiste keuzes door de leiding volgend jaar eindelijk weer genieten van ons aller Ajax waar zoveel potentie in zit maar nog steeds niet uitgehaald wordt❌❌❌

13-03-2024 13:48

C14 +22423

Het allerbeste en dan met Overmars/Ten Hag aankomen?

Die hebben samen alleen voor één successeizoen gezorgd, '18-'19, en dat was veelal meer nog door de opleiding, met een 5 tal toptalenten in de basis.

De seizoenen daarna kansloos, in de eredivisie een paar keer kampioen, maar moeizaam en dat met een bizar veel duurdere selectie dan de concurrentie.

Overmars maakte van Ajax een ordinaire koopclub. En was ook de veroorzaker van de crisis, door alle technische macht naar zich toe te trekken, waardoor geen clubbreed beleid en visie meer.

13-03-2024 15:02

Kryptonite +76842

Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen, maar dat geldt kennelijk niet voor Ajax. Dit jaar wederom je hele elftal verkopen, met pijn en moeite op het allerlaatste moment je selectie semi compleet hebben en dan een middelmatige trainer als Jansen er succes mee wensen. Wat zegt men ook al weer over waanzin? Iets in de richting van "steeds hetzelfde doen en telkens een andere uitkomst verwachten"?

13-03-2024 13:34

NwankwoTita +1928

Allemaal weer zelf getrokken conclusies zoals gewoonlijk want uit niets blijkt dat dit waarheid wordt.

Sterker nog : Kroes is voornemens om Ajax terug te laten keren naar haar roots en de walgelijke afslag die de afgelopen jaren is genomen een halt toe te roepen.

Deze puinhoop oplossen kost een aantal jaar helaas, maar met een opnieuw goed functionerende jeugdopleiding en daarbij horend leidinggevend kader die ECHT weten wat Ajax inhoudt kan dat sneller gaan.

In elk geval nooit meer 12 miskopen voor 110 miljoen onder Kroes..

13-03-2024 18:38

Saudara +7062

We hebben het hier over een analyse van het AD. Zullrn we gewoon even wachten op wat er daadwerkelijk gaat gebeuren. Net alsof het AD zo goed is ingewijd.

13-03-2024 13:29

Bensco +7173

Cruijff was er heel stellig in. Jeugdspelers voegen meer toe dan aankopen. Ze zijn goedkoop, leveren meer op, ze kennen het spel , ze kennen de club en ze zijn bereid om meer door het vuur te gaan voor de club dan welke aankoop dan ook. Ik denk dat het goed is dat we hier naar terug grijpen. Als we praten over het Ajax DNA dan praat je over de jeugd een kans geven. Daar heeft de club altijd naar terug kunnen grijpen in donkere tijden en dat moeten we nu ook weer doen.

13-03-2024 13:25

Ajaxamsterdammmmm +1238

Niet dan welke aankoop dan ook, kijk naar Dusan, perfecte voorbeeld dat het wel kan...

13-03-2024 13:40

Babangida83 +23930

Aankopen als Tadic en Henderson heb je ook zeker nodig. Maar dat zijn hele gerichte aankopen waarvan je van tevoren al in kunt vullen dat ze een meerwaarde zijn. En daar zijn er niet heel veel van.

13-03-2024 13:44

Bensco +7173

Absoluut, maar aankopen als Tadic en Tagliafico zijn vrij uitzonderlijk. Maar zoals babibangida83 al stelt heb je dit soort aankopen ook echt nodig om een gezonde mix te houden in je selectie.

13-03-2024 18:36

Aram +18074

Dat is altijd waar. Maar dan moeten er wel echte talenten uit de opleiding komen. Dat zijn er nu te weinig en er zitten bijna nooit tienen en vleugelspelers tussen.

Daarom kun je nu niet veel anders dan bouwen met jonge aankopen. Dus laten we dat nu ook doorzetten ipv steeds alles af te breken.

In de tussentijd de jeugdopleiding opnieuw opbouwen.

13-03-2024 15:33

Bensco +7173

Dat klopt, maar dit is niet de eerste keer in de geschiedenis van Ajax dat de jeugd opleiding niks lijkt op te leveren. Dat kan echter in vrij korte termijn ook altijd opgelost worden door gericht op te leiden. Talent loopt er zat in de midden bouw maar dat moet wel goed begeleid worden naar de bovenbouw. Jonk kon met zijn performance gerichte aanpak vrij snel resultaat boeken. Binnen 2-3 jaar had die een talentvolle lichting klaar staan met spelers die veel geld hebben opgebracht en van grote sportieve waarde zijn. Ik ben benieuwd naar wat Kroes en Co voor visie op de jeugdopleiding gaan loslaten.

13-03-2024 18:39

Aram +18074

Klopt, 2-3 jaar moet genoeg zijn. Als je het goed aanpakt.

Sommigen lijken te denken dat het ook met 0 jaar kan. En dus gaan ze jeugdspelers opstellen die gewoon echt nog niet goed genoeg zijn (Gooijer, en ook wel Hlynsson) of die dat ook nooit gaan worden (Martha, Banel). Ik bedoel, er is een stuk meer nodig dan op de jeugd te -willen- bouwen.

13-03-2024 19:36

Koscar +5398

Wanneer begint Kroes ook alweer? Dacht maart, maar blijkbaar niet.

13-03-2024 12:56

thepower1990 +35726

Overmorgen idd

13-03-2024 13:09

Wendy.H +6922

15 maart, overmorgen dus

13-03-2024 13:57

Standby +10036

Welke trainer wordt aangewezen vind ik belangrijker. Als je weer een Steijn/Schreuder/van 't Schip voor de groep gaat zetten, dan wordt er nog een seizoen weggegooid.

13-03-2024 12:48

DrFootball +15144

Das logisch...

13-03-2024 12:39

Okocha078 +13848

Prima toch, zie ik liever als onnodige aankopen die niet bij ons passen.laten we maar weer gaan bouwen. Hopen dat Kroes een goede TD neerzet en we naar het buitenland kijken voor een trainer.
Hoop dat we alsnog voor Julian Ward als TD gaan en Potter als trainer aanstellen. Dave Vos als assistent en hij zal zelf wel een assistent willen meenemen. Laat Maduro zich maar bewijzen bij JA met Urby samen. Dan nog een nieuwe HJO die met Beuker de jeugdopleiding weer een boost geeft.

Rulli,Sosa,Wijndal,Baas,Rasmussen,,Sutalo,Medic,Gaaei,Sanchez,Avila,Tahirovic,Mikautadze,Akpom,Forbs mogen allemaal vertrekken. De optie van Conceicao zal (helaas) gelicht worden. Berghuis mag wmb ook vertrekken, te langzaam als buitenspeler en mist loopvermogen op het middenveld. Zelfs VDB zou ik verkopen, mooie trap, maar handelingssnelheid is zo laag. 2 grootverdieners ook. Probeer Bergwijn nog 1 jaar te behouden, dan is Godts er zeker klaar voor.

Wmb gaan we weer terug naar 433, waarbij in balbezit 1 van de CV's inschuift en je dus 3-4-3 met een ruit speelt:

---------------------Brobbey(Rijkhoff)------------------------
---Bergwijn(Godts)----------------Aankoop(Unuvar/VAD)---
--------------------Aankoop/(Hlysson)-----------------------
--------Taylor(Fitz-Jim)--------Henderson(Mannsverk)------
----------------------Rensch(Vos)-----------------------------
--Hato(Aankoop)---Kaplan(Aankoop)---Aankoop(Gooijer)--
----------------------Ramaj(Gorter)---------------------------

Zou Naci terughalen, ook fijn voor Kaplan denk ik, een Turkssprekende teamgenoot.
En wie weet is Janse er in de zomer wel klaar voor om back up van Kaplan te zijn.

Hopelijk kunnen we wat oude bekenden terughalen, die weten wat er gevraagd word en we vanuit hier weer kunnen bouwen.
Voor de aanvallende middenvelder kunnen we misschien Donny voor een prikkie ophalen. Train hem maar op in de zomer en hij zou hier zomaar weer kunnen opbloeien. Anders Eriksen polsen, al verwacht ik niet dat hij zou willen, Ziyech zelfde verhaal.
Als rechter cv/rechtback is Tete misschien transfervrij binnenkort, anders Veltman polsen.
rechtsbuiten een snelle vleugelflitser met diepgang.

13-03-2024 12:23

tripleA +3911

Ziyech voor rechtsbuiten is wat mij betreft de beste aankoop die Ajax zou kunnen doen

13-03-2024 13:19

Okocha078 +13848

Zie hem ook graag terugkomen, al zou hij wel echt veel moeten inleveren vind ik. Zeker gezien zijn fitheid

13-03-2024 13:51

AjaxHato +4612

https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/2024/03/ajax-staat-voor-grote-keuze-graham-potter-en-ole-gunnar-solskjaer-aangeboden-aan-amsterdammers?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

Eerst maar de td en trainer aanstellen. Daarna grote schoonmaak.

13-03-2024 12:22

Sense of.H +5457

Hoop is een vergezocht woord tegenwoordig

13-03-2024 12:18

Rikkie66 +22837

Wat gaan we doen met Misehouy, als hij zich zo opstelt mag hij wat mij betreft vertrekken. Anderzijds kan dit misschien ook een opening zijn om hem te behouden.

13-03-2024 11:49

trodat4030 +96856

Niks, wachten tot hij gaat wieberen lijkt me.

13-03-2024 12:01

Heimwee +6747

Rensch heeft wel alles te maken met het gebrekkige niveau van zichzelf.

13-03-2024 11:49

Johan14Cruijff +573

En toch hoort hij op basis van onze selectie bij de beste 11, neemt niet weg dat hij veel en veel beter moet.

13-03-2024 11:59

RonaldMcDonald +5072

Lijkt me verstandig. Hoe meer geld Ajax ontving, des te slechter de aankopen werden. Het is weer tijd om creatief te worden. We hebben nu spelers als Sutalo, Forbs, Mikautadze en Avila die hoog staan in het lijstje staan met duurste aankopen ooit.

13-03-2024 11:40

Vak420 +963

" We hebben nu spelers als Sutalo, Forbs, Mikautadze en Avila die hoog staan in het lijstje staan met duurste aankopen ooit."

Of we deze aankopen hadden moeten doen is (zeker achteraf) natuurlijk een goede vraag. Maar feit is dat ze hier zijn. En wat ik mij nu afvraag is waarom we het niet voorelkaar krijgen om deze spelers te laten presteren of zelfs beter te laten worden.

Sutalo hoor je verhalen over de taal, heimwee, systeem, geen vertrouwen. Als ik een investering zou doen van 18 miljoen zou doen dan lijken mij dit zaken die op te lossen zijn en het meer dan waar zijn om op te lossen.

Forbs, qua techniek valt er een hoop op aan te merken. Maar als opleidingsclub moeten we dat toch kunnen opvijzelen in het half jaar dat hij hier is. Of is het echt een pannekoek?

13-03-2024 11:58

ijzerchef +3152

Eerst een goede trainer halen en op trainingskamp bekijken hoe het bevalt. Je moet geen spelers kopen en verkopen terwijl je nog niet weet hoe je wilt spelen. Ik zou ook niet teveel signaleren naar een trainer dat hij zijn eigen elftal mag uitkiezen. De insteek zou moeten zijn om zoveel mogelijk uit de huidige selectie te halen.

13-03-2024 13:01

RonaldMcDonald +5072

Je kan ook gewoon talent tekort komen. Toen ik de beelden bij Manchester City zag had ik al twijfels over zijn techniek. Zijn kracht is snelheid, maar als je als Ajax zijnde vrijwel altijd op de helft van de tegenstander speelt dan vraag ik me af waarom je hem haalt. Sutalo is inmiddels 24 jaar en lijkt eveneens totaal ongeschikt voor het Ajax-systeem en dan wil ik het nog niet eens hebben over zijn zwakke motoriek en voetballende kwaliteiten. Over Avila zei Overmars "godver, wat halen ze in huis?", dat had je vermoedelijk met een belletje kunnen weten.

Ik ben juist heel erg bang dat mensen het maar willen blijven proberen met spelers op basis van hij is Kroatisch international, hij komt van City en ga zo maar door. Dat de situatie lastig is begrijpt iedereen wel, echter zou je na 3/4 seizoen denken dat je af en toe toch iets van potentie zou moeten zien. Zelf zie ik het in ieder geval (nog) niet.

13-03-2024 14:28

Hamstelaar +15050

Met een paar gerichte aankopen kan je echt weer een sterke basiself neerzetten. Prioriteit is de buitenposities. Daar heb je 4 aankopen nodig. En ik denk een nieuwe spits want Brobbey zal een toptransfer maken.

13-03-2024 11:32

31xAjax +7950

Achter de schermen is er al hard gewerkt en de functie van TD is al ingevuld. Maar daar kan Ajax nog niet op hele korte termijn mee naar buiten komen want anders gaat AZ weer piepen....

13-03-2024 11:28

sucre +15214

Vertel ons meer, wie is het?!

13-03-2024 12:11

Rockanje23 +37069

Kees Kist !

13-03-2024 12:18

Mv9494 +16636

Sven Mislintat

13-03-2024 12:41

Aram +18074

Sjaak Swart

13-03-2024 15:02

HillbillyCat +334

Als we morgen onverhoopt door Villa uit de CL worden gegooid, vrees ik het ergste. Jongens als Sosa, Tahirovic, Gaaie, Akpom, etc etc, die gaan die laatste potjes voor de competitie echt niet meer alles uit de kast halen. Die weten dat het einde van hun tijd bij Ajax nadert. Ik voorzie dan nog veel meer puntverlies. Of John moet het over een andere boeg gooien en alleen met spelers aan de slag gaan die er vrijwel zeker volgend seizoen ook nog zijn. Maar zijn track record bied me wat dat betreft weinig hoop......

13-03-2024 11:21

31xAjax +7950

Ook als we wel doorgaan tegen Villa en de door jou genoemde spelers blijven enorm hun best doen, voorzie ik nog veel puntverlies.....

13-03-2024 11:25

RonaldMcDonald +5072

Maakt het nog wat uit?

13-03-2024 11:38

Babangida83 +23930

Wat bedoel je met zijn track record?

13-03-2024 13:51

layanx +5662

Kroes gaat Ajax kapot maken, dat zeg ik jullie vast.

13-03-2024 11:19

Turbo +41992

Ajax is al kapot. Mede met dank aan jouw held.

13-03-2024 11:23

ovopiet +1472

begin je nu al te yanken, ‘la yankert'

13-03-2024 11:40

BasseyAdriaan33 +13678

Je durft wel hè, iedereen met een andere mening uitschelden en naampjes verzinnen. Kleuter ben je.

13-03-2024 11:47

thepower1990 +35726

Positief dat we de juiste volgorde gaan hanteren van eerst een TD aanstellen en dan een coach. Het wordt essentieel om weer een TD en coach combinatie te hebben zoals met Overmars en Ten Hag die samen op 1 lijn zitten en een duidelijke koers afspreken. Dat we het merendeel van Mislintat zijn vernietigende werk gaan proberen te losen juich ik ook van harte toe alleen inzetten op eigen kweek?
Welke eigen kweek? Als wij serieus een nieuw Ajax moeten bouwen rond Rensch, Hato, Fitz-Jim, Vos, Taylor, Hlynsson en Rijkhoff zal het nog wel wat jaartjes duren voor we überhaupt weer voor de titel kunnen spelen.

13-03-2024 11:13

barry1988 +24037

Dan zou mooi zijn maar dan moet Rensch wel snel gaan verlengen. Gezien zijn transfer waarde kun je hem niet transfervrij laten gaan.

13-03-2024 12:11

Babangida83 +23930

Het gaat linksom of rechtsom een aantal jaartjes duren. De vraag is of je het met goedkope toptalenten wilt doen die een hoog plafond hebben, of dure middelmatige aankopen, waarvan je 80% na een jaar weer gaat verkopen. Na 1995 deden we het op de laatste manier. En de laatste 2 jaar ook.

13-03-2024 13:54

Schippersson +2475

Ajax 24/25

Brobbey
(Aankoop LB), (Aankoop CAM), (Aankoop RB)
Mannsverk, Henderson
(Aankoop), Hato, Kaplan, Rensch
Ramaj

Rijkhoff
Unuvar/Misehouy?, Hlynsson, Godts
Taylor, Vos
Jetten, Janse, (Aankoop CV), Gooijer
(Aankoop DM)

De Graaff / Setford

Zoiets moet het worden: alle overige spelers bij een acceptabel bid verkopen.

Jetten, Janse doorschuiven in de voorbereiding. Wellicht kan Kroes nog 1 poging doen bij Misehouy.

Ik zou verder proberen een Van de Beek terug te halen. Nu is het moment om dat voor een redelijk bedrag te doen en die kan met Hlynsson de 10 positie goed invullen. Tagliafico lijkt me ook niet onhaalbaar. En ik zou voor Justin Kluivert gaan. Dan heb je spelers met Ajax DNA die er direct kunjej staan en niet categorie onhaalbaar zijn. Een ervaren back up RCV zou ik halen die in die rol wil schikken als back up voor Kaplan en Hato. En wellicht kan er goed gescout worden naar een rechtsbuiten in Zuid-Amerika. Met alle verkopen en een handvol aankopen daarvoor terug zou het wel te realiseren moeten zijn. Ik zou ook Olij halen en hem ook serieus de concurrentie laten aangaan met Ramaj.

13-03-2024 11:13

Danielson +50468

Van de Beek is ook altijd geblesseerd en heeft 3 jaar niet op niveau gespeeld.

13-03-2024 11:45

rodnet +10323

Kroes kiest (als je dit verhaal moet geloven) in ieder geval voor de juiste volgorde: eerst een td, dan een trainer. Gegeven zijn eigen achtergrond ben ik ditmaal niet bang voor een Mislintat-Steijn verhaal.

13-03-2024 11:05

Danielson +50468

TD wordt een loopjongen van Kroes. Dus een zwakke figuur.

13-03-2024 11:46

Babangida83 +23930

Het wordt sowieso meer een uitvoerder die die deals gewoon binnenharkt en coördineert. Want eigenlijk is Beuker al de TD, degene die daar voor de lange termijn zit.

13-03-2024 13:55

Wobbo +11369

Ik zie dit niet meer dan gewoon normaal doen. Eerst kijken wat je in je eigen opleiding hebt lopen en als we het niet in huis hebben dan pas voor een aankoop gaan. Zodat je geen aankopen doet die uiteindelijk minder zijn dan je eigen jeugd spelers zodat die hun ontwikkeling in de weg zitten. Zoals het hoort.

13-03-2024 11:05

stopperspil +11191

Welke eigen kweek..

13-03-2024 11:00

willem1958 +8781

Sutalo en Sosa verkopen, je hebt Rensch, Gooijer die hopelijk zich door ontwikkeld en Kaplan en Hato, en misschien dat Aertssen de stap maakt komend seizoen, dan moet je nog wel 2 verdedigers erbij halen.
Het middenveld is overvol, daar hoeft niets bij en voorin moet men Berghuis en Bergwijn, Forbs en Akpom verkopen, hopel;ijk breekt Godts door en blijft Brobbey en Rijkhoff komt er aan, dan moet Ajax in ieder geval 2 goede buitenspelers kopen.
PSV kocht bijv Pepi, Veerman kostte 6 miljoen en Feijenoord Beelen en Wieffer, Trauner en Stengs voor relatief kleine bedragen dus waarom Ajax niet, kwestie van goed scouten, soms heb je spelers in ploegen uit het rechterrijtje waarvan iedereen ziet dat ze iets extra's hebben, Ajax kan zo'n speler dan best voor een klein bedrag aankopen, da's weinig risico.

13-03-2024 10:58

Babangida83 +23930

Janse kan prima, denk ik, als back-up LCV. Zeker als je Rensch behoudt, want die kan daar ook, of Kaplan. Als meerdere spelers op meerdere posities kunnen, dan heb je minder gauw last van niveauverlies als je twee blessures hebt. Je vervangt een positie dan niet 1 op 1, maar dan kan verdediger nummer 5 die plek gewoon overnemen.

13-03-2024 13:57

Schip +23491

Dit is gewoon een uitstekende zaak. Zowel in financieel, sportief opzicht als voor de eigen identiteit. Het heeft ook altijd de basis gevormd om weer naar een nieuwe bloeiperiode toe te groeien.

Ik zou alleen wel investeren in de opleiding. Niveau van de opleiding van AZ is erg toegenomen, PSV levert niet heel veel jeugd aan het eerste, maar wat er doorkomt levert sportief en financieel erg veel op, Feyenoord laat ook veel doorstromen en zit er een beetje tussen in.

Tijd dat Ajax zich weer onderscheidt door zichzelf te zijn - en niet een grote bek te hebben - door technische, branievolle eigen kweek te produceren. Mag tactisch wel een stapje bij, als je ziet hoe weinig tactisch weerbaar ze blijken.

13-03-2024 10:54

Jutter1 +4316

Daar heeft deze Kroes zijn handen meer dan vol aan, neem ik toch aan. De club verkeert immers in vrijwel alle geledingen in zwaar weer, dus zeker ook die momenteel onder druk staande jeugdopleiding!. Dat vereist zeker een sterk dominant optreden van de nieuwe AD om de club en zijn jeugdopleiding weer enigzins op het juiste spoor te krijgen!

13-03-2024 10:53

BasseyAdriaan33 +13678

Zoveel mogelijk eigen jeugd….. dit gaan hele karige armoedige jaren worden, er komt namelijk niemand aan vanuit jong of het elftal daaronder. En de speler(s) die eraan kwamen willen absurde salarissen en contracten zonder maar iets te hebben laten zien (misehouy)….

Kroes de verlosser gaat inzetten op spelers die in de KKD wekelijks voetballes krijgen hahahha

AJAX IS MORS EN MORSDOOD

13-03-2024 10:49

El Grande Ghacied +1323

Eens dat de jeugd momenteel niet goed genoeg is. Daar op gaan varen is een behoorlijk risico. Nauwelijks spelers die in de buurt komen van het eerste...
Kanttekening in je verhaal is wel dat JA extreem jong is. Veel jonger dan het kampioensteam bijvoorbeeld en ook jonger dan team Nouri en Van de Beek.

13-03-2024 11:01

ovopiet +1472

trolletje

13-03-2024 11:42

BasseyAdriaan33 +13678

Trolletje? Je komt net kijken en bent nog nat achter je oren. Schorem

13-03-2024 11:46

Soccerskins v2 +43348

Moeilijk om te zeggen wat er allemaal moet gebeuren zolang we de trainer en zijn speelstijl niet kennen. Bij Potter wordt moet je anders gaan inkopen dan bij Lijnders.

Als je ervan uitgaat dat Ajax ‘gewoon’ weer in een 4-3-3 gaat spelen moet er enorm veel gebeuren. Om budget te creëren zou ik beginnen met Rulli, Sutalo, Forbs, Akpom en Bergwijn te verkopen. In combinatie met de verhuurde spelers (ervan uitgaande de opties gelicht gaan worden) heb je dan al +- 80/90 miljoen aan transferinkomsten. Daarbuiten mogen van mij Gorter, Gaaei, Medic, Avila, Sosa, Tahirovic en Berghuis ook rustig vertrekken.

Van de selectie die we nu hebben zou ik verdergaan met Ramaj; Rensch, Kaplan, Hato, Henderson, Mannsverk en Brobbey als beoogde basisspelers. Daarnaast zou ik Taylor, Van den Boomen, Hlynsson en Unuvar ‘gewoon’ bij de selectie houden. Uit Jong Ajax zie ik Gooijer, Vos, Godts en Rijkhoff wel minuten maken in het eerste. Van Axel Dongen ook maar dan moet hij wel fit blijven. Alles bij elkaar heb je dan pas een selectie van 15 spelers waarvan 7 verwachte basisspelers en dan zet je al enorm veel in op de eigen jeugd aangezien er maar 2 van de 15 namen ouder dan 23 zijn. Dit is bijna niet in 1 transferperiode recht te zetten.

13-03-2024 10:44

BasseyAdriaan33 +13678

Ik zou helemaal niet verder gaan met circus rensch. Laat al een seizoen of 2 niets zien, blundert er op los en heeft de inzet van een drol.
Alsjeblieft stop met circus rensch

13-03-2024 10:50

Turbo +41992

Circus Rensch staat een beter seizoen te voetballen dan aankopen Gaaei, Sutalo en Medic. Juist dáár zouden we van moeten leren.

13-03-2024 11:06

Babangida83 +23930

Het is voor Gaaei een seizoen van aanpassing. Die andere twee heb ik weinig fiducie in, omdat Sutalo echt veel heeft gespeeld, maar zich niet ontwikkelt en Medic puur voor de bank gehaald is.

Gaaei kan nog wat worden. Rensch vind ik dit jaar wel door het ijs zakken, eerlijk gezegd. We hebben daar genoeg geduld mee gehad. Maar je kunt hem prima nog als back-up erbij houden, natuurlijk.

13-03-2024 14:01

Soccerskins v2 +43348

Ik vind Rensch in de wedstrijden waarin hij centraal stond over het algemeen goed spelen. Soms maakt hij nog een fout maar hij heeft tegen Brighton en Aston Villa laten zien dat hij het niveau wel aankan. Hij moet alleen constanter worden.

13-03-2024 14:04

Babangida83 +23930

Centraal ben ik het met je eens. Maar tegen Utrecht komt hij dan weer met zo'n oerdomme rode kaart. Dat was voor mij het moment om door te selecteren.

13-03-2024 17:50

P.Russo +6361

Tahirovic en Forbs zou ik zeker nog wel houden. Ik denk dat die twee zich prima kunnen ontwikkelen. Zijn ook spelers die niet per se a la minute een stap hogerop willen maken. Forbs kwam van City en Tahirovic van Roma. Die weten hoe het bij een topclub werkt. Daarnaast zie ik ook wel potentie in ze. Als je Conceicao nog kan houden zou ik daarvoor gaan liggen. Speelde gisteren ook weer een puike pot. Teleurstellend dat we hem lieten gaan in de zomer terwijl er geen rechtsbuiten was en voor terug kwam. Hij had nu wel alles gespeeld, zijn kans kunnen grijpen en hadden dan waarschijnlijk geen 5-4-1 gespeeld in thuiswedstrijden. Sanchez zou ik ook nog even houden tot je iets aantoonbaars beter hebt want ik acht hem wel hoger op dit moment dan Gooijer, Rensch en Gaaei. De rest inclusief Sutalo en Medic per direct proberen te lozen

13-03-2024 10:42

1991 +7787

Conceicao is 6x 45min verwijderd van verplichte koop, die gaat gewoon..

13-03-2024 10:43

P.Russo +6361

Ik vrees het ook, speelt in zijn thuisland, mooie club, vader is trainer en nu ook basisspeler.

13-03-2024 10:45

Slang3 +45959

ook zonder die 6 wedstrijden kan Porto de optie lichten, alleen niet automatisch dan

13-03-2024 11:00

Sjaakvaak +26588

Precies. Tahirovic wil ik nog weleens zien in een beter draaiend team. Forbs past vrees ik minder bij het echte Ajax-spel maar wordt ook gewoon door Schip niet goed gebruikt.

13-03-2024 10:47

P.Russo +6361

Ik denk inderdaad ook dat Tahirovic in een draaiend elftal een uitstekende defensieve middenvelder is. We hebben hem alleen zien verzuipen op het middenveld, wat niet eens zijn fout was. Zie echt wel iets in hem. Forbs past idd niet zo heel lekker bij Ajax, net zoals Daramy niet paste. Ik denk ook dat Schip hem verkeerd gebruikt. Toen de ruimtes klein waren tegen Fortuna breng je hem en wanneer de ruimtes gigantisch zijn tegen Villa en noem maar op dan mag hij 90 minuten zitten. Snap daar niks van. Denk dat Brobbey er ook garen bij zal spinnen als hij Forbs om zich heen heeft. Dan sluit er tenminste iemand bij hem aan

13-03-2024 10:51

Babangida83 +23930

Tahirovic en Forbs helemaal eens. Conceicao is daar het lichtend voorbeeld van. Eer hij gewend is, verkopen we hem. Terwijl die jongens alle 3 ontzettend veel talent hebben. Bij jonge spelers is geduld echter ook gewoon nog steeds een schone zaak.

13-03-2024 14:03

MosesD +14683

Je harkt met de verkoop van een stuk of 10 spelers ongeveer 100 mio binnen komende zomer, dat moet lukken. Daarvan moet je rond de 60 herinvesteren in 4 of 5 echte versterkingen. Met goede scouting, tijdig handelen moet zoiets gewoon kunnen kunnen. Dan doe je weer mee volgend seizoen. Maar essentieel dat je nu een keer echt alleen maar goede aankopen doet. Dat moet het doel zijn. Het is wel een hele belangrijke zomer: nieuwe TD, nieuwe hoofd opleidingen, nieuwe trainer. Ajax kan zich nu geen missers veroorloven, want dan kan je weleens echt achterop raken. Een voorzetje qua TD en HO dan: Arnesen en Jans. Daarmee haal je een geweldige berg ervaring, know how binnen.

13-03-2024 10:41

Rst +5242

Als je 10 spelers verkoopt moet je ook zo’n 8-9 spelers terugkopen om een goede balans in de selectie te krijgen, er van uit gaande dat 1-2 spelers van jong Ajax doorstromen.
Je hebt ook spelers nodig om onderlinge concurrentie te creeeren en om evt blessures op te vangen.
Van die 100 miljoen moet je 40–50 miljoen gebruiken om het begrotingstekort te dichten.
Hou je 50-60 miljoen over om 8-9 spelers te kopen. Dat is ongeveer 5-7 miljoen wat je dan per speler uit kan geven.

Gaaei koste al 4 miljoen, Medic 3 miljoen, Tahirovic 7.5 miljoen, Forbs 14 miljoen. En dit waren vorig jaar allemaal spelers die in hun eigen land/competitie als groot talent te boek stonden.

13-03-2024 10:47

Turbo +41992

Je hoeft absoluut geen 9 spelers te kopen. Bij lange na niet.

De namen die weg kunnen spelen nu ook al niet of amper. Je hoeft niet voor elke bankzitter een breedte-aankoop terug te kopen. Balans in de selectie herstel je juist door een stuk minder met hagel te gaan schieten qua transferbeleid.

13-03-2024 11:21

Rst +5242

Wil je op de training 11 tegen 11 spelen heb je minimaal 22 spelers nodig.
Dan heb je nog niet eens rekening gehouden met mogelijke blessures.

Daarnaast heb je nu veel jonge spelers die ook in jong Ajax kunnen spelen waardoor de generatie spelers die nog wat jonger zijn en volgend jaar instromen in jong Ajax zich daaraan op kunnen trekken.

13-03-2024 11:24

Turbo +41992

Daar heb je Jong Ajax en de opleiding voor. Je gaat toch niet serieus spelers kopen zodat je 11v11 op de training kan spelen?

Je hoeft voor categorie Medic, Avila, Benji/Branco, Akpom etc echt geen vervangers te halen.

13-03-2024 11:31

Rst +5242

Ja je hebt gewoon een volledige selectie nodig dus als je deze spelers wilt verkopen moet je nieuwe spelers halen.

13-03-2024 11:40

MosesD +14683

Een a-selectie bestaande uit 18 man is prima. Per competitie ronde bekijken wie aansluiten vanuit Jong en O18. Een hele gezonde situatie. Zoals die moet zijn.

13-03-2024 13:35

Aram +18074

Optelsommetje klopt.

Ik denk dat we maximaal 5 nieuwe spelers moeten halen anders lukt het weer niet om een team te bouwen. We hebben wat in de verhuur en die kun je verkopen. Voor de rest hebben we nu al geen 22 volwaardige spelers dus ik denk dat 5 spelers uit de selectie verkopen wel zo’n beetje het maximum is. En dat dan elk seizoen.

Je moet dan vooral grootverdieners verkopen. Dus als het lukt Bergwijn en Berghuis. En daarnaast spelers die niet passen. Mijn lijstje is Boom, Avila, Forbs, Akpom, Rulli. Naast de verhuurde Mikautadze, Wijndal en (helaas) Conceicao.

Al je geld vervolgens op een 10 en een rechtsbuiten. En natuurlijk goeie professionals, TD en trainer, en betere jeugdtrainers. Plus jeugdcontracten.

13-03-2024 15:15

Rst +5242

Rensch moet je komende zomer verkopen anders gaat hij volgend seizoen transfervrij.
Bergwijn zal weg willen en moet je ook verkopen vanwege zijn hoge salaris en afschrijfkosten. Brobbey is na het EK denk ik heel erg in trek en heeft ook een heel hoog salaris.

Daarnaast Rulli (te goed en te duur om 2e keeper te zijn), Sanchez, Unuvar, Conceicao.
Wijndal of Sosa zou ik verkopen, je kan ze niet alle 2 houden. Sosa heeft een prestatiecontract en Wijndal niet. Dus Wijndal is duurder en moet je om die reden verkopen.

Taylor zou ik denk ik ook verkopen. Is ook goed voor de speler zelf om in andere omgeving zich verder te ontwikkelen.

Berghuis zou ik houden als hij zelf wil en misschien met 1 jaar verlengen voor een lager salaris als hij zelf wil. Ervaren speler, heeft nog een contract van 1 jaar dus die kosten zijn acceptabel.

13-03-2024 15:43

Sjaakvaak +26588

Mijn god, Ajax is dood als deze analyse klopt.

13-03-2024 10:41

Turbo +41992

Klinkt op dit moment prima. Back to the basics. Soort tussenjaar waarin we stappen vooruit kunnen zetten en langzaamaan uit de onkunde van de laatste 2 jaar kunnen groeien.

Alles aan doen om Brobbey te behouden natuurlijk. Verder flink doorselecteren en kijken of je 2 a 3 probleemposities kan versterken met passende kwaliteitsimpulsen.

We hoeven de CL niet te winnen. We moeten weer een topsportklimaat creëeren gebouwd rondom onze identiteit. Van daaruit kun je doorbouwen.

13-03-2024 10:40

Sjaakvaak +26588

We kunnen nu al niets klaarspelen, hoe gaat de eigen jeugd dat opeens wel aan moeten kunnen? We zullen echt meer dan 2-3 kwaliteitsimpulsen nodig hebben.

13-03-2024 10:46

Turbo +41992

Dat we niks klaarspelen heeft een reden. Ajax heeft op dit moment een selectie die is gebouwd rondom de aankopen van Mislintat en de fallout van het werk van Hamstra. Een selectie die uit balans is met jeugdspelers die basis moeten spelen omdat aankopen dat niet kunnen. Als je daadwerkelijk een selectie rondom de jeugd en toekomst zou bouwen, en dus niet rondom 12 aankopen waarvan er 10 niet basiswaardig zijn, kun je de aanwezige jeugd beter maken en de harmonie binnen de selectie enigzins herstellen. Dat zal het niveau ook ten goede komen.

We hoeven volgend seizoen niet opeens de wereld te veroveren. We moeten vooral een manier vinden onszelf uit de sportieve en financiele malaise te trekken. Baby steps.

13-03-2024 10:58

1991 +7787

We leven al in 5 tussenjaren :)

13-03-2024 11:16

Turbo +41992

En daar zullen er nog wel 1 of 2 bij komen als je op een gezonde en niet gehaaste manier uit de shit wil komen.

13-03-2024 11:19

Ajax95Duivendrecht +24134

@Turbo

Inderdaad, helemaal mee eens. Beter dat, dan weer een derde 'Hamstra'tje' of 'Mislintatje' waarbij je voor de 3e zomer op rij je hele selectie opnieuw platwalst met een shitload aan (niet-gerichte en niet goed gescoute) aankopen.

13-03-2024 12:02

Rujar +97

Het is een beetje vicieuze circkel iedere keer. Inzetten op jeugd, breekt talent door dat met succes wordt verkocht. Dan moeten er opeens te dure spelers aangetrokken worden om zgn het niveau op te krikken waardoor jeugd geen kans meer krijgt of waar niet meer in geinvesteerd word. Er wordt dus met geld gesmeten en dan blijkt 3/4 er niet zo veel van te kunnen (lees geen CL niveau) en dan is er opeens ook geen doorstroming meer vanuit de jeugd. Met geld smijten heeft nooit wat opgeleverd tenzij je bijna ongelimteerd kan uitgeven. Die disnonatie leeft ook heel erg bij een groot deel van de fans waardoor veel Ajacieden (Tadic, Blind, Klaassen) het veld moesten ruimen omdat we ieder jaar weer halve finale CL moeten halen.

13-03-2024 10:29

niquedegraaff +5292

Ik zie het eerder zo
1. Club bijna failliet, gedwongen eigen jeugd
2. Oude helden keren terug (elke linie 1)
3. Met eigen jeugd en ervaring verovert ajax Europa
4. Bestuurders worden dronken van het geld en kopen troep
5. Club bijna failliet...

13-03-2024 10:37

1991 +7787

Leuk en aardig, de concurrentie heeft Ajax ook ingehaald en gaat dat nog meer doen als zij de komende jaren die 70 miljoen CL gelden gaan ontvangen... Naast hun eigen transfers kunnen ze dan ook flink investeren..

13-03-2024 10:41

MelleAfca +14307

Als ik het persoonlijk in zou mogen vullen zou ik op het volgende uitkomen;

Ramaj
Aankoop (2de keeper)
De Graaff
Gooijer
Gaaei
Rensch
Kaplan
Aankoop (centrale basiswaardig)
Hato
Aankoop (linksback basis)
Vos
Henderson
Mannsverk
Fitz Jim
Taylor
Hlynsson
Aankoop (basis nummer 10)
Berghuis
Aankoop (talentvolle rechtsbuiten)
Brobbey
Rijkhoff
Godts
Van Axel Dongen
Aankoop (basis vleugelspeler)

Verhuren: Tahirovic, Aertssen
Verkopen: Rulli, Gorter, Sanchez, Sutalo, Medic, Avila, Wijndal, Sosa, van den Boomen, Conceicao, Forbs, Akpom, Bergwijn

13-03-2024 10:25

Odysseus +14307

Kan ik mee leven, ik heb op een paar punten een andere naam.

13-03-2024 10:26

MelleAfca +14307

Ik hang aan je lippen

13-03-2024 10:29

Odysseus +14307

Als je wat verder naar onder scrollt zie je mijn ideeeen. Ik zou zelf Conceicao willen behouden (maar betwijfel of dat kan). Ook Mikautadze zou ik nog een kans geven. Liever Bergwijn dan Berghuis.

13-03-2024 10:40

MelleAfca +14307

Ah Mikautadze natuurlijk! Die wil ik er ook wel bijhouden, ja. Een goede trainer krijgt hem wel aan de praat. Als valse 9 of als vrije linksbuiten heel interessant.
Conceicao had ik inderdaad ook wel willen behouden, maar heb ik niet meegewogen gezien het onrealistische.
Ook je Bergwijn/Berghuis optie kan ik wel inkomen, maar ook daarbij meer gekeken naar wat in de lijn van verwachting ligt, plus een aanstormende Godts.

13-03-2024 10:48

Odysseus +14307

Jij en ik komen er samen wel uit. Hopelijk leest Kroes mee 😉

13-03-2024 11:55

lexy88 +8818

Ik kan je wel volgen, al vrees ik dat Brobbey verkocht wordt. Verder zou ik vd Boomen denk ik wel houden, en Gaaei verhuren. Fitz-Jim heeft het imo net niet, verkopen. Zou je Setford niet verkiezen boven de Graaff? Is nog wel erg jong. Van Axel Dongen is helaas te vaak geblesseerd, zou hem verhuren als hij weer fit is. Hij moet vooral minuten gaan maken.

13-03-2024 10:41

MelleAfca +14307

Ik ook hoor. In dat geval is het bijna te hopen dat Koeman Zirkzee links laat liggen en je hem kan overtuigen in de top van Nederland te komen spelen. Anders geloof ik, net als mijn hulpbron hierboven, ook wel in Mikautadze als valse 9.
Het is natuurlijk geen ramp als van den Boomen blijft. Maar ik vind hem tegelijkertijd te veel gebreken hebben om als Ajax door te kunnen groeien naar Champions League niveau. Dan zet ik liever vol in op Mannsverk, Vos en zelfs Fitz-Jim. Laatsgenoemde lijkt ook fysiek echt stappen gemaakt te hebben, die moet je op zijn minst de kans geven.
Gaaei verhuren zou kunnen, maar dan zou je ook alweer een nieuwe rechtsback moeten halen. Althans, Rensch en Gooijer is prima, maar ik vind Rensch persoonlijk beter links op het veld (inverted 5).
De Graaff lijkt Setford wel aardig voorbij te zijn, dat wekte tot een paar weken geleden ook wel mijn verbazing moet ik zeggen hoor.
Van Axel Dongen verhuren zou ik eigenlijk precies om die reden niét verhuren, dan ligt ie 9 maanden op de massagestoel in Zwolle, Tilburg of Heerenveen. Dan zou ik hem lekker voor spek en bonen erbij houden.

13-03-2024 10:55
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.