Vink over aankoop Bassey: 'Typerend voor hoe er gescout en aangekocht is'

door NielsOpdam 159

Bron Voetbalpraat

Vink over aankoop Bassey: 'Typerend voor hoe er gescout en aangekocht is'

door NielsOpdam 159

Bron Voetbalpraat

Laatst geüpdatet

Marciano Vink vindt de aankoop van Calvin Bassey typerend voor het scoutingsbeleid en het aankoopbeleid van Ajax. Dat vertelt de oud-Ajacied woensdagavond in Voetbalpraat op ESPN. Vink neemt de centrale verdediger van Ajax onder de loep en spreekt verder over de stroeve opbouw van de Amsterdammers.

Vink is allereerst lovend over Lisandro Martínez, de voorganger van Bassey. De Argentijn was volgens de ex-Ajacied goed in de passing en keek vooruit. Vink vertelt dat hij schrok van het niveau aan de bal van Bassey tijdens het oefenduel met Almere City. 'Dat hij heel sterk is en dat hij in de duels krachtig is, dat geloof ik. Alleen bij Ajax wordt er ook iets meer gevraagd, helemaal als je dat opbouwende spel wilt spelen. Om nu alles op Bassey te schuiven is een beetje overdreven, maar ik vind het wel typerend voor hoe er gescout en aangekocht is.'

Volgens Vink komen de verkeerde mensen aan de bal in de opbouw van Ajax. 'Voor het duel met Go Ahead Eagles werd er door Schreuder hard geroepen dat ze de opbouw beter moesten gaan verzorgen. Er is geen verbetering te zien. Bassey komt aan de bal en dat is voor een tegenstander helemaal niet gevaarlijk. Álvarez komt op het middenveld aan de bal, dat is ook niet gevaarlijk. Hij is beter geworden, maar het is niet degene met de geniale ideeën. Als Berghuis daarvoor met Kudus in dezelfde ruimte loopt te voetballen, dan ben je al gauw lamgeslagen als team. De opbouw wordt dan een lange bal en als je daar geen balvaste spits hebt, die hem even doorkopt of de bal bij zich houdt, dan wordt het een hele lastige wedstrijd.'

'Dan ga je het anders neerzetten, maar er gebeurde helemaal niks'

Leo Driessen vindt het onbegrijpelijk dat trainer Alfred Schreuder niet ingreep tijdens het duel met Napoli. 'Je kunt je vergissen in een tegenstander, maar dan ga je toch na een kwartier vanaf de kant maatregelen nemen? Dan ga je het anders neerzetten, maar er gebeurde helemaal niks. Je hoeft niet te wisselen, je kunt toch ook tactisch aanpassen met de elf die in het veld staan? Maar ook dat gebeurde niet...'

Tot slot spreekt Vink nog over de situatie van Dusan Tadić. Volgens de oud-Ajacied had Schreuder tijdens het uitduel met Fortuna Sittard een statement moeten afgeven richting Tadić en de rest van de groep door de aanvoerder te wisselen. 'Het is hetzelfde als een pleister eraf trekken: als je dat langzaam doet, gaat het pijn doen. Als je hem er in één keer afhaalt, dan ben je ervan af. Dat had hij daar met Tadić moeten doen, maar dat heeft hij laten liggen. Nu zijn we acht wedstrijden verder en zie je dat het publiek zich begint te roeren. Zij vinden het ook onterecht dat je nu een Taylor en de gebruikelijke Berghuis eruit haalt, terwijl je Blind en Tadić laat staan.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Raywaday +2176

Misschien had Ajax deze vernedering nodig.
Vergeet de CL winnen voor dit jaar.
Hopelijk staat er straks een goed elftal in de EL en zijn we volgend jaar weer het team dat we willen zijn.

07-10-2022 10:15

Godenzoon24 +15288

Net tds die niet naar scouting kijken lijkt me dat sterk.

07-10-2022 16:32

Spielmacher +10695

Mwoah, ik zou een flink portie op het bordje van Schreuder willen schuiven en niet alleen op dat van Hamstelaar.

07-10-2022 03:18

Oxxer +163876 moderator

Schreuder die niet ingreep tegen Napoli deed mij denken aan een trainer die niet ingreep tijdens een Europese finale van Ajax. Dezelfde trainer die volgens een groep op AS kan moonwalken op water.

06-10-2022 23:31

Godenzoon24 +15288

Wat een onzin. Daar werd je niet weggespeeld e kwam je niet 4-1 achter. Maar ach je kon je stokpaardje weer boven halen!

07-10-2022 16:33

Oxxer +163876 moderator

Jouw afwijkende mening noem ik ook geen onzin, bij voorbaat dank.

07-10-2022 17:56

Godenzoon24 +15288

Jouw mening over Bosz mag je zeker hebben. Alleen flauw om te zoeken naar een kromme vergelijking om je gal voor de zoveelste x te kunnen spuien over Bosz!

07-10-2022 19:17

Oxxer +163876 moderator

Waarom is het flauw? Is het de bedoeling dat alle reaguurders op AS hetzelfde denken over spelers, trainers en anderen binnen de voetballerij? Ik heb niks tegen de mens Peter Bosz als trainer vind ik hem ongeschikt voor een topclub in welk land dan ook. Zolang ik mijn vrije mening kan uiten doe ik dat. Jij en ik zijn het niet eens over Bosz, Sans Rancune, over andere zaken misschien wel.

07-10-2022 19:53

AFCACruijff14 +161156

Een paar weken terug was Bassey hier nog net zo goed als Martinez. Laten we niet doorslaan in negativisme. Ik vind dat Ajax een prima selectie heeft maar wel een hele beroerde trainer/manager. Bassey is geen Martinez, maar is op zijn manier ook goed. Minder technisch, wel veel kracht, loopvermogen en lengte. Het voetballende deel moet hij bij leren. En ja, hij heeft hele zwakke weken nu maar laten we hem eens niet meteen afschrijven zeg. Vorig jaar had je 2 centrumverdedigers goed aan de bal, nu een. Dus het kost tijd om een gewijzigde verdeling te trainen.

06-10-2022 21:52

Bassey +8195

Makkelijk scoren ok hij oogt nog niet comfortabel aan de bal maar dat komt echt wel.

Ik zou wel anders spelen met het materiaal wat we hebben

Pasveer
Timber blind bassey

Sanchez. Wijndal

Alvarez
Taylor. Kudus
Bergwijn. Tadic


3 5 2 systeem

Of zo

Pasveer

Sanchez alvarez timber wijndal/bassey

Taylor Grillitisch
Kudus

Berghuis bergwijn tadic

06-10-2022 15:41

xMilkshake +206

Ik denk dat die 3-5-2 van je nog behoorlijk mooi zou kunnen uitpakken, wellicht Brobbey of Lucca voor Tadic. Met Kudus er als #10 achter zal dat echt niet slecht uitpakken in aanvallend opzicht

06-10-2022 20:13

TooGoodToBeTrue +1910

Bassey is een prima slot op de deur, maar geen opbouwer daar hebben we timber voor. Een opbouwer en een slot op de deur in de CV positie is prima, het probleem ligt op het middenveld en bij de backs.

06-10-2022 14:58

Web +178830

Blind is de allerbeste opbouwer die je kan
Bedenken
Knap dat een trainer hem niet in zijn kracht zet
Handig om hem hoog zetten dan als back
Olie dom van Schreuder

06-10-2022 15:03

HallerAkbar +912

Bassey heeft in de Eredivisie en CL gewoon 92% en 94% passnauwkeurigheid waar dat bij Blind 88% en 82% is. ‘De beste opbouwer ter wereld’ is toe aan pensioen

06-10-2022 17:17

ProperFootball +14547

De bekende val van het niet juist interpreteren van statistieken inderdaad. De ene pass is de andere niet. Gebruik gewoon je ogen en hersens, en kijk zonder vooroordeel (het moeilijkste). Dan zie je zo dat Bassey er niks van kan wat de passing betreft, zeker zodra het sneller moet, de ruimtes kleiner worden, en de passing dus preciezer moet. En als mensen gaan beweren dat Blind er weinig van kan wat betreft de passing dan neem ik die niet meer serieus. Je kan Blind van alles verwijten maar niet dat.

07-10-2022 01:13

Ajax1969 +4162

Doordat Blind te hoog staat, raakt Bassey ook in de problemen. Blind is niet op tijd terug en dan mag Bassey het in zijn eentje oplossen tussen een aantal tegenstanders en op dat soort momenten zie je inderdaad dat hij niet de beste opbouwer is.

09-10-2022 15:28

ram +7283

Timber is geen opbouwer. Dat is juist een probleem. De opbouw is een enorm probleem en dat ligt ook echt wel voor een groot deel centraal achterin. Timber is meer een indribbelaar maar heeft geen splijtende pass of lange bal.

Om de opbouw te verbeteren zou ik Bassey en Blind weleens andersom willen zien om het gemis van Martinez (als passer) op te vangen. En ik zou dan ook Tadic weer naar links halen. Hij heeft baat bij een back die er overheen gaat. Misschien kan Bassey dat wel zijn. Een extra voordeel is dat Wijndal ook zo'n type is. Het heeft voordelen om verschillende types te hebben maar eigenlijk is het beter om op de meeste posities in een team twee dezelfde types te hebben voor dezelfde positie. Dan hoef je tactisch niets aan te passen als je een mannetje moet wisselen (om wat voor reden dan ook).

Aan de andere kant werkt Rensch-Tadic ook niet dus daar kun je dan Rensch-Bergwijn proberen. Of Sanchez-Bergwijn.

Ook het middenveld is een probleem dus ik denk dat ik daar Blind in de opbouw zou ondersteunen door Berghuis of Kudus meer als opbouwer te laten spelen (Berghuis als passer of Kudus als wegdraaiende 'Frenkie'). Alvarez kan dan meer inzakken voor de restverdediging en Taylor als allround '8'.

Volgens mij kun je zo de opbouw en aanvallende stootkracht repareren. Of in ieder geval: het kan een deel van de oplossing zijn.

06-10-2022 16:59

Web +178830

Bassie moet dagelijks bezig zijn met opbouwen
Op de training vol druk op de onze achterhoede spelers zetten
11 tegen 11 trainen tot vervelens toe
Daar word je beter van

Training is niet lekker bezig zijn, maar je moet er beter van worden
Alles op een half veld uitzetten, zodat er weing ruimte is. Dan ga je aanhaken of afvallen
Topsport is hard

06-10-2022 14:56

Slang +14994

Het is niet alleen Bassey, hij moet die bal ook nog ergens kwijt kunnen. Als Taylor als dubbele linksback staat of Alvarez verstoppertje speelt wat moet hij dan? Breed naar Timber en Blind

06-10-2022 15:15

Web +178830

Klopt
Hij is een onderdeel

06-10-2022 15:59

barry1988 +24000

Hoe kan het dat iedereen ziet wat het probleem is... Behalve de gene die het moet zien en oplossen?
Hoeveel bewijs wil je hebben dat Schreuder het tij niet kan en gaat keren.

"De definition of insanity is doing the same thing twice and expecting different results."

06-10-2022 14:31

Web +178830

Het is niet zo dat de oplossing voor handen is met deze spelers
Vink is daar wel heel makkelijk in
Komt ook niet met de oplossing toch
Veel trainen er op

06-10-2022 14:58

barry1988 +24000

Het is wel op te lossen. Wijndal of Blind linksback en dan ipv Alvarez in balbezit met de punt naar achteren dat een Grillitsh, Blind, Berghuis of Taylor uitzakt van de 8 of 10 om zich aanspeelbaar te maken. Dan hebben ze 4 of 5 korte afspeelmogelijkheden van achteruit. De rest moet ook meer lopen en zich aanbieden ze blijven nu op teveel afstand staan waardoor het voetballen moeilijker wordt.

06-10-2022 15:57

Web +178830

Klopt het team staat veel te ver uit elkaar

06-10-2022 16:01

supporter sinds +7887

Ik zag Alvarez tegen GA eagles een pass geven die ik dit seizoen nog niet van een andere speler heb gezien. Dwars door het midden - perfecte snelheid en zette Ocampos alleen voor de keeper.. Dat gelul over de kwaliteiten van Alvarez begint mij knap te irriteren. Daar zit het hele probleem niet. Het probleem is de snelheid van Blind in verdedigend opzicht (wordt niet meer beter), de kwaliteiten van Rensch als verdediger (kan nog komen - kwestie van vlieguren maken) , de kwaliteiten van Bassey aan de bal (kan ook nog komen ) De creativiteit op het middenveld (hoeft niet bij Alvarez vandaan te komen - maar ligt aan de samenstelling op het middenveld) De (geen) backup van Pasveer (doet het overigens geweldig en boven verwachting maar voor CL moet je een jongere en betere keeper hebben) De positie van Tadic - als rechtsbuiten kan niet (onze beste linksbuiten en aankoop van de laatste 30 jaar) De positie van Kudus (Hij is geen spits en zal er ook nooit 1 worden - Hij moet juist voor de creativiteit naar het midden) en daarmee ook het ontbreken van een spits (de eerste wedstrijden was Brobbey gewoon een geweldige spits - doorv rien en vijand geprezen - maar opeens na de transferperiode niet meer in beeld om zo Kudus te laten spelen .. gewoon politiek wat hier in deze keuze speelt)
Scheuder maakt deze verkeerde keuze's - en in mijn ogen gaat dat ook niet beter worden.

06-10-2022 13:53

Harrie.S63 +1699

Er is geen plaats meer voor schreuder/blind junior en Blind senior. Tadic moet nog een kans krijgen anders stoppen.

06-10-2022 13:35

trodat4030 +96437

Ik vond Bassey tegen Almere City helemaal niet zo pover als Vink hier doet voorkomen, dat was juist waar ik extra op lette in die wedstrijd, want daar was ik juist erg benieuwd naar. Speelde geregeld middenvelders in op het juiste been met de juiste snelheid, zette zn linksback geregeld aan het werk en bereikte met een paar mooie crosspasses ook Conceicao op de rechterflank. Kijk, het is geen Blind of Martinez, maar voor een LCV die pas net een paar maanden uberhaupt CV speelt vond ik het allemaal best meevallen. Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat je van een speler verwacht en verwachten dat hij die 2 benaderd is nogal oneerlijk.

06-10-2022 13:25

Web +178830

@Trodat
Ik ben het met je eens, ik heb er ook erg opgelet. Maar het niveau was die wedstrijd ook wel bedroevend toch

Ik snap al helemaal niet dat hij met deze wedstrijd als voorbeeld komt

06-10-2022 15:01

Robuust +2068

Denk dat die bijna fatale terugspeelpass van Bassey bij Vink is blijven hangen. Voor de rest speelde hij degelijk die wedstrijd.

06-10-2022 16:37

Rikkie66 +22812

Bassey was nog 1 van de betere. Misschien heeft hij ff tijd nodig. Net als Martinez toen. Maar goed het is crisis dus iedereen gaat eraan! Met deze selectie moet je gewoon weer kampioen worden. Het is aan Schreuder nu 🐤🐥🐤

06-10-2022 12:58

Telamon +9192

Het is heel simpel, verwacht je de bovenliggende partij te zijn, en dus veel op de helft van de tegenstander te spelen, dan is Bassey geschikt voor die ruimte in de rug en het individueel verdedigen met zijn fysiek.

Verwacht je een tegenstander die vol drukzet, en dat is een sterke tegenstander, dan worden de ruimtes kleine en speel je veelal niet zo hoog of juist laag, en kan je Blind als CV neerzetten. Die hoeft dan minder ruimte te bespelen, en kan dan helpen opbouwen. Baas dan als linksback, die makkelijk combineert. En de backs in de opbouwfase dan niet onaanspeelbaar rond de middenlijn laten staan, maar in laten zakken zodat ze aanspeelbaar zijn. Alvarez eruit zodat je een extra aanspeelpunt centraal hebt.

Als je dit soort dingen al niet aanpakt als trainer, terwijl je zegt de opbouw belangrijk te vinden en beter onder druk wil uitvoetballen, dan houdt het op. Bassey die de rust en de passing (nog) niet heeft, Alvarez die niet aanspeelbaar is en alleen maar in de weg staat, Blind en Rensch die al op de middenlijn staan terwijl de CV's en keeper onder hoge druk staan...

Bizar gewoon, en ik ben maar een leek. Hoe kan het toch dat mensen met zoveel ervaring dat niet zien?

06-10-2022 12:54

Dolblij +45019

Hiervoor is een passend nederlands spreekwoord : zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

06-10-2022 12:49

MPAjax +8398

Heel simpel bassey is geen speler voor de opbouw maar meer voor pressie dus als je een verdedigende middenvelder. dynamische middenvelder en of balveroverende middenvelder hebt ipv vooruitgeschoven spelmaker, balafpakker en aanvallende middenvelder kan je hem gewoon naar voren schuiven tijdens de druk naar voren in een snelle omschakeling. Nu krijgt hij teveel druk al meteen en daar kan hij niet tegen/ onderuit voetballen als je naar z’n Clips kijkt bij Glasgow was hij ook veelal aanvallend ingestelde verdediger

06-10-2022 12:21

debetweter +10062

Bassey loopt op het veld de hele tijd achter de feiten aan. Wat ik wel echt heel erg waardeer is het keiharde werken wat hij levert iedere wedstrijd. Toch denk ik dat het beter is dat Bassey voorlopig even op de bank plek neemt. Wat Bassey te kort komt, heeft Blind en vice versa.
Toch zie ik alleen Blind als geschikte kandidaat om als LCV te spelen. Hij is opbouwend sterk en aan hem de opdracht om het verdedigende goed neer te zetten. Hij is te langzaam. Maar met Timber en Wijndal direct naast hem zou dat opgevangen kunnen worden. Aan Blind dus de taak om het achtering, voetballend op orde te krijgen. Rechtsback? Dat maakt me niet zoveel uit, dat laat ik aan Blind over..

Bassey volledig afschrijven vind ik niet netjes. Hij toont veel werklust. Ik zou Bassey soms op Linksback proberen of als verdedigende middenvelder, ook moet hij gewoon zijn spel en dat van Ajax goed analyseren vanaf de bank. Ik geloof dat hij zich stormachtig kan ontwikkelen door dat te doen.

Voorin zou ik spelen met Conceicao op rechts. Leuke aankoop, maar nog te weinig van gezien binnen Ajax. Aan Conceicao de opdracht om het spel breed te houden, en met snelheid en creativiteit voor verassingen te zorgen. Dan komen Brobbey en Bergwijn ook gelijk beter uit de verf, doordat de verdediging van de tegenpartij ook niet meer weet waar de aanval vandaan gaat komen.

Middenveld. Alvarez/Griltisch - Taylor - Kudus/Tadic - Met een dergelijk middenveld heb je echt genoeg dynamiek en controlle. Kudus en Tadic zijn totaal verschillende spelers, daarom ook deze twee lekker doorwissellen.

Je hebt op de bank nog echt veel spelers die tactisch verschil kunnen maken of gewoon aan de deur moeten gaan kloppen om in de basis te komen dmv hard werken op de training en het kweken van een dikkere huid.

06-10-2022 12:03

willem1958 +8747

Ik was het toen al eens met wat Vink bij ESPN zei na de eerste weken over een Tadic op de bank en daarmee een statement afgeven dat Schreuder de baas is en toen werd Vink door veel fans afgemaakt want Tadic was die echte Ajacied en verdiende krediet enz.
Nu een aantal weken verder is duidelijk dat Vink het prima zag en hij zei wat de meesten niet durfden te zeggen, verblind door sentimenten.
Het is verschrikkelijk dat velen dit niet al in het begin zagen toen Schreuder uit alle macht een positie aan het zoeken was voor Tadic.
Duidelijk is nu dat Schreuder niet het karakter heeft om een topclub te leiden want hij durft geen beslissingen te nemen.
De directie kan maar één ding doen; dat is de wonden likken en heel snel schoon schip maken zowel met de trainer als met de hierarchie binnen de selectie.
Eerst het oude hout weghalen voordat er iets nieuws kan groeien.

06-10-2022 11:57

tmvde +2820

Geef Bassey even wat tijd. Martinez stond er ook niet meteen.

06-10-2022 11:50

Telamon +9192

Vond ik wel, dat Martinez er meteen stond, of in ieder geval aantoonde goed te kunnen voetballen voor een CV.

06-10-2022 12:08

ck69 +13068

Martinez was echt gelijk goed inderdaad

06-10-2022 12:11

Sambavleugels +18723

Martinez stond er inderdaad direct. Dat verhaal dat ie pas in 20/21 doorbrak is een compleet eigen leven gaan leiden en heeft Sintenie volkomen kritiekloos mogen zeggen in Branie. Martinez is vanaf het begin een aanwinst geweest, een echte Ajax-voetballer vooral. En dat vervangen door Bassey is gewoon raar. Die heeft echt wel kwaliteiten en zou bij ons ook beter tot z'n recht komen met een voetballende 6 als Lobotka, maar toch. Zoeken we niet meer op profielen maar slechts op wat er toevallig beschikbaar is? Hoe ga je in 's hemelsnaam van Antony naar Ocampos namelijk? En voorheen van Frenkie naar Marin of Alvarez. Van een valse spits via drie mislukte experimenten met Traore, Promes en Labyad naar Haller.

06-10-2022 12:48

Nick14 +25889

Het is sowieso opvallend hoe het geheugen van veel mensen werkt.

Menno Pot riep doodleuk dat de meeste wedstrijden van Bosz bij Ajax in 6-3 etc. eindigden.

06-10-2022 13:06

RJS +70

Wat is er met Vinkie aan de hand, loopt alleen maar te zeiken op alles.

06-10-2022 11:42

Telamon +9192

Vind ik een van de beste analisten en heeft ook nu weer gewoon gelijk.

Wie loopt er momenteel niét te zieken over Ajax ;)?

06-10-2022 12:09

123 +699

Bassey moet 2 posities verdedigen. Blind doet achterin gewoon niks. Komt constant te laat, waardoor Bassey moet opvangen en er gaten onstaan. Lijkt wel alsof Blind heeft besloten dat hij alleen nog in aanvallend opzicht hoeft mee te doen. Dat Schreuder dit toelaat zegt ook genoeg btw..

06-10-2022 11:26

tmvde +2820

Blind staat zoveel stil inderdaad, ook bij de 1-4. Staat ie er als een zoutzak bij, die totaal niet reageert. Was verder natuurlijk Pasveer die een waardeloze pass geeft, maar wat beleving mag voor zo'n salaris toch wel verwacht worden.

06-10-2022 11:49

Telamon +9192

Dat Schreuder dit toelaat? Dat is een opdracht van Schreuder

06-10-2022 12:09

BaasBaas +8306

Wat een onzin lees ik allemaal zeg sinds dat het slecht gaat met Ajax.

Als je Tadic 10 wedstijden op de verkeerde positie zet, niet inziet dat Blind klaar is en ons middenveld niet eens helpt met de opbouw is het niet de schuld van Bassey.

Ik zie ZEER veel potentieel in deze speler, maar met deze trainer zie ik het moeilijk in.

Natuurlijk het is geen Martinez, want die is verkocht voor hoogste bedrag ooit voor een verdediger.

06-10-2022 11:26

Slang +14994

Prima jongen buiten het veld, op het veld is er nog wel een jaar aan training nodig om op niveau te komen. Probleem voor Bassey is dat hij die tijd niet heeft/krijgt, omdat hij de enige optie is op zijn plek en 22 miljoen kostte. Dan moet je er meteen staan en kan je geen gokje zijn

06-10-2022 11:08

BokkieBokstra +11303

Eens maar herinner met dat ook van Alvareze en Martinez dat heeft ook even geduurd voordat die er stonden. Ik denk dat Bassey zeker wat kan maar hij moet de tijd krijgen. En begin eerste eens op de linksback bijvoorbeeld. Nu krijgt hij wat over zich heen. Het erge vind ik trouwens dat hij daar blijft staan. Blijkt wel dat Ten Hag een veel betere coach is.

06-10-2022 11:20

Slang +14994

Dan zit je verkeerd, want Martinez presteerde van dag 1. Plus voor hem was de druk minder groot want 7M transfersom en Blind had daarvoor een fantastisch CL jaar op die plek.

Alvarez is meer vergelijkbaar ja, die duurde ook 1,5 jaar voor er wat niveau in zat en niet eens op de plek waar hij voor gehaald was. Misschien blijkt Bassey beter als linksback uiteindelijk

06-10-2022 11:22

BokkieBokstra +11303

Dacht dat ook even duurde voordat Martinez de man centraal was, was wel een topper van meet af aan.

06-10-2022 11:35

Turbo +41897

Kritiek op Bassey is volledig terecht. Alleen gaat dat er hier niet in. Aankopen zijn heilig. En - for some reason - a-technische houtakkers die aangekocht zijn al helemaal.

Bassey kan best een prima CV worden, ook voor Ajax, maar dan moet je wel zo snel mogelijk Alvarez uit je elftal flikkeren en op zn minst 1 fatsoenlijke press-bestendige middenvelder gaan halen die op zijn plek kan spelen. Tiki taka verwachten van een elftal met Bassey, Alvarez, Klaassen, Brobbey etc en een rits aan spelers die niet aan de bak komen onder druk is iets voor FdB. Het huidige Ajax met al haar mogelijkheden moet daar voorbij zijn.

06-10-2022 11:01

31xAjax +7904

Het is een gotspe dat een beperkte speler als Alvarez op misschien wel de belangrijkste positie van je team speelt. Iedere keer als we internationaal spelen of nationaal tegen de top 6-7 verlies je de wedstrijd op het middenveld.

Maar Grillitsch kan zo op de plek van Alvarez. En Taylor op termijn ook. Je hoeft daarvoor niet nog iemand te halen....

06-10-2022 11:26

Turbo +41897

Op Eredivisie niveau kan dat. Op CL niveau is Taylor + Grillitsch ook niet goed genoeg om te compenseren voor Bassey. Taylor is een combinatiespeler die met zn gezicht naar voren moet staan wil hij aan zn spel toekomen. Grillitsch lijkt me vooral een passer en niet zozeer press-bestendig. Je hebt echt op zn minst 1 speler in die linie nodig die tegen extreme druk kan ala Frenkie of Gravenberch.

06-10-2022 11:44

Suk Hyun-Jun +6279

Alvarez hoort inderdaad niet op 6, maar we weten allemaal dondersgoed dat hij zoveel mogelijk speeltijd gaat krijgen, omdat Ajax anders nooit meer een soortgelijk bod krijgt zoals ze afgelopen zomer €50 miljoen hadden kunnen ontvangen van Chelsea. Hopelijk is er een club die in de winterstop een zelfde soort bedrag wilt betalen.

Ik verwacht daarom dat hij tot en met het WK sowieso zal gaan spelen, maar wellicht is het een idee om hem terug te halen naar RCV, wat volgens mij ook zijn originele positie was. Dan kan Timber verschoven worden naar 6, want Jurriën kan wel onder de druk uitspelen, of je kan hem verplaatsen naar rechtsback, want Rensch levert gewoon niet. In dat geval kan je andere speler op CVM opstellen, die minder moeite heeft met die druk. Taylor? Fitz-Jim? Of heeft iemand een andere naam in gedachte voor die positie?

06-10-2022 11:40

Turbo +41897

Dan krijg je Alvarez - Bassey en wordt je helemaal weggeblazen bij hoge pressing. En op RB heb je eigenlijk geen andere optie, behalve Sanchez die aan de bal nog veel minder is.
Dan gaat het wachten worden op een verkoop van Alvarez of een trainer met ballen.

Misschien Bassey inkapselen met Blind en Timber in een 3 mans defensie. En dan met wingbacks gaan spelen (Ocampos, Wijndal). Dan geen Alvarez ervoor maar 3 uit het rijtje Kudus, Taylor, Grillitsch, Berghuis. En dan Bergwijn en Brobbey of Tadic voorop. Maar het probleem dat je maar 1 opbouwende speler hebt die press-bestendig is (Timber) blijft bestaan.

06-10-2022 11:53

wladimir +3059

Waarom heeft Ajax een bod van 50 miljoen op Alvarez geweigerd? Dat alleen al is een reden om H2 de laan uit te sturen. Zo is het bij PSV ook gebeurd.

06-10-2022 12:02

Suk Hyun-Jun +6279

@Turbo

Sanchez is ook zo'n speler die niet uitvoerig genoeg gescout is, het zou mij niet verbazen als hij puur op aanraden van Alvarez is gecontracteerd.

Jouw suggestie van een 3 mans defensie vind ik interessant klinken, daar had ik zelf nog niet over nagedacht. Zo komt Blind ook niet meer 1 op 1 tegen veel snellere spelers zoals Lozano en Salah te staan en ik denk dat Ocampos ook een geschikte optie is als wingback aan de rechterflank, waarmee je ook het probleem Rensch/Sanchez oplost. Ocampos zei in zijn interview al dat zijn positie niet heel erg belangrijk is, want het team staat voor hem altijd centraal. Hij heeft snelheid en ook fysieke kracht. Ik vind dat het uitproberen waard.

Wat betreft je laatste zin: daar heeft Ajax niet goed op ingekocht, maar onder druk uit voetballen is ook aan te leren toch? Voor de behendigere spelers in de selectie zou dat in ieder geval makkelijker te trainen zijn, voor Bassey zal het iets meer tijd en moeite kosten. (Laat duidelijk zijn dat het scoutingsapparaat van Ajax dus niet geheel naar behoren functioneert, aangezien onder druk uit voetballen een eigenschap is die iedere moderne (sub)topvoetballer moet kunnen beheersen)

06-10-2022 12:21

Suk Hyun-Jun +6279

@wladimir

Waarschijnlijk omdat er toen al 6 basisspelers vertrokken waren en ze de routine van Alvarez te belangrijk vonden. Dat is mijn gok. Het is jammer (met alle respect voor Edson) dat er niet eerder in de zomer een bod kwam op hem, want dan was hij één van de eersten die was vertrokken en had je Martinez wellicht kunnen behouden.

Maar het WK komt eraan en bij Mexico komen er altijd bijzondere krachten los op zo'n toernooi, zoals vaderlandsliefde, en ik denk daarom dat Alvarez zichzelf in een positief daglicht gaat stellen en daarna in de wintertransferperiode alsnog een overstap kan gaan maken naar bijvoorbeeld Newcastle United of toch Chelsea. Dat zou het beste voor zowel Ajax als Edson zijn.

Ik ben overigens nog niet overtuigd van H2. Ben benieuwd waar ze mee op de proppen komen in de winter en de zomer van 2023.

06-10-2022 12:28

gusanito +5442

Zo makkelijk om het op de aankopen te gooien. Schreuder haalt gewoon veel te weinig uit de groep.

06-10-2022 10:54

wladimir +3059

De aankoop van Bergwijn heeft sowieso voor een probleem gezorgd, omdat hij speelt op de plek van Tadic. Tadic (zijn zaakwaarnemer) is verantwoordelijk voor de aanstelling van Schreuder en het grootste deel van de aankopen. Wijndal is sowieso een waardeloze aankoop. In Alkmaar komen ze nog steeds niet bij van het lachen.

06-10-2022 12:18

Nick14 +25889

Wijndal is niet perse waardeloos maar Youri Baas gaat uiteindelijk een hoger niveau halen en is wellicht zelfs nu al beter.
Die 10 miljoen hadden ze in de zak moeten houden, dat zeker.

06-10-2022 15:34

Ans B +19813

Nou, dat is wel erg makkelijk gezegd over de scouting en Bassey. Sterke verdedigers die goed aan de bal zijn wil iedereen. Die zijn niet te koop voor dat geld. Of ze zijn nog zó jong dat ze er nog niet direct kunnen staan.

Ik heb juist het volste vertrouwen in Bassey. Hij staat nog maar kort op de CV-positie en heeft in Schotland al laten zien dat hij zich snel kan ontwikkelen. Dan heb je juist heel goed gescout naar mijn mening.
Geef hem de tijd om zich ook aan de bal te ontwikkelen zou ik zeggen (hij werd bovendien direct in het diepe gegooid tegen Liverpool). Bovendien wordt het hem niet makkelijker gemaakt door bijv. te kunnen voetballen met lager staande backs en vooral: een voetballende 6 (dus geen Alvarez).

Maar buiten dat alles zie ik wel degelijk ontwikkeling bij hem. Hij was juist de enige die nog druk zettende aanvallers uitkapte en indribbelde. Dat niet al zijn passes aankwamen neem ik hem nog het minste kwalijk: omdat hij nieuw is, ook op zijn positie , omdat hij nog nooit op dit niveau heeft gevoetbald en omdat het hem zoals gezegd niet makkelijker wordt gemaakt door de trainer.

Wat betreft een voetballende 6: dat zou Grillitsch moeten zijn maar ik schrok wel van zijn gebrek aan snelheid toen hij achter een rechter aanvaller aan moest. Hij oogde bovendien ontzettend log. Kan zijn dat hij nog een conditionele achterstand heeft.

Maar ik zou eigenlijk heel graag Kudus op die plek willen uitproberen. Helemaal in het begin was daar ook sprake van als mogelijke optie. In principe lijkt hij nog het meest op Frenkie de Jong: snelheid, wendbaarheid, goed aan de bal, fel, kan ballen afpakken (zagen we ook tegen Napoli) en hij is zeer dynamisch (kan het hele veld bestrijken).
Maar sinds het verhaal gaat dat hij tactisch niet goed genoeg is lijkt die positie geheel buiten beeld geraakt voor hem. Ik weet niet of hij tactisch niet goed genoeg is voor die positie, wel dat hij veel onvoorspelbaarder voetbalt (op intuïtie vooral) dan welke andere speler bij Ajax. Ik vind dat een kracht, geen kwetsbaarheid. Maar hij lijkt me de beste speler (samen met Taylor) die geschikt is voor het onder druk uit voetballen.

06-10-2022 10:39

Whoots007 +4158

Eensch, als je een verdedigend beest wil met een bovengemiddeld voetbalvermogen kom je bij jongens zoals de Ligt, Upamecano, Ruben Dias etc. uit. Dat kunnen we gewoon niet neerleggen dus we moeten spelers kopen met een goede basis. Spelers die in een paar cruciale opzichten uitstekend zijn (bij Bassey is dat atletisch vermogen, snelheid, fysiek etc.) maar in andere opzichten zich nog moeten ontwikkelen.

Bassey heeft een prima basis wat balbezit betreft maar moet sneller en secuurder leren handelen in een hogere intensiteit en dat leer je alleen door dit soort potjes te spelen. Ik heb het idee dat zijn leervermogen uitstekend is en met deze wedstrijden gaat het natuurlijk vrij snel. Hij heeft wel tijd nodig om het allemaal goed te absorberen maar hem nu weghalen bij de LCV positie is geen goed plan denk ik. Hij moet ondersteund worden met voetballers om zich heen die hem de keuze bieden om een makkelijke pass te geven en vanaf daar vooruit te spelen, zodra hij geen balverlies leidt zal hij ook met meer zelfvertrouwen gaan spelen aan de bal.

Wat Grillitsch betreft oogt hij idd een beetje log maar ik geloof dat hij wat langer last van covid heeft gehad dus het kan best zijn dat hij conditioneel nog stappen moet maken, is wel een uitstekende voetballer. Hij kan op dit moment wellicht het best een soort van Pirlo-achtige rol vertolken (kort voor de verdediging in de as), maar dan zou je 4 4 2 in een ruit moeten spelen, niet echt des Ajax. Maar goed, we kunnen het ons niet veroorloven Alvarez niet in de etalage te zetten, hopelijk doet hij het lekker met Mexico op het WK en kunnen we die 50 meloenen alsnog bijschrijven in januari.

06-10-2022 11:01

RSM +3918

Joh snelheid is idd een van de redenen dat Ajax minder presteert. Heel de middenveld en de backs zijn sloom.

06-10-2022 11:22

Holleblok +859

Bassey heeft van nature (1) kracht (2) snelheid (3) lengte en (4) kan 1 op 1 spelen en is hiermee complementair aan zowel Timber als Blind. Hiermee perfect gescout wat mij betreft.

De enige voetballende kwaliteit die (nog) ontbreekt is zijn opbouwend vermogen. En dit wordt de laatste wedstrijden duidelijk blootgelegd door de tegenstander, maar helaas VOORAL(!) door Ajax zelf (Team + Schreuder).

Oorzaken?
(1) Ajax heeft geen Frenkie of Gravenberch meer die elke bal ophalen bij de CV + ingespeeld kunnen worden met een tegenstander in de buurt en alsnog kunnen wegdraaien/doorvoetballen.

(2) In het huidige Ajax middenveld staat Alvarez inspelen gelijk aan de bal terugverwachten. Daarnaast zijn Taylor + Berghuis niet vaardig genoeg en ik citeer 'niet moedig' (ZUCHT) genoeg om tussen de linies vrij te komen en door te voetballen.

(3) In de huidige aanval heeft Ajax geen enkel (!) aanspeelpunt. Elke bal op Tadic komt net zo hard weer terug of verdwijnt over de zijlijn. Kudus en Bergwijn ontbreekt het ook aan lengte / kracht.

(4) Teleurstellend genoeg, neemt ook Timber bar weinig initiatief om als Eredivisie MVP dan maar de opbouw, vanuit de korte doeltrap, naar zich toe te trekken.

Oplossing:

(1) Schreuder kan Bassey meer aanspeelopties bieden door balvastere spelers op te stellen. Dit kan door Kudus naar het middenveld te halen en Brobbey in de punt op te stellen. Dat zijn al direct 2 volwaardige opties meer: een korte + lange.

(2) Schreuder kan Bassey en Alvarez instrueren om zich helemaal niet met de opbouw te bemoeien. Elke korte doeltrap wordt nu genomen op Timber. Op het middenveld moeten dan Kudus/Berghuis/Taylor de vrijkomende man worden en Brobbey als Targetman in de punt. Bij gebrek aan die opties worden dan indirect de backs gezocht.

Zou het echt zo simpel kunnen zijn? Vast niet. (No Sarcasm)

06-10-2022 10:34

Ans B +19813

We blijken overlap te hebben in onze mening (zie hierboven).
Ik heb wel aanmerkingen bij jou beide punten 2.

De probleem 2. Taylor verstopte zich juist niet: ik heb hem zien zwoegen om zich vrij te lopen maar hij werd consequent overgeslagen. Dat Berghuis zich wel 'verstopt' : ik weet, het klinkt gek, maar dat begrijp ik. Want hij is de minst wendbare, minst dynamische van de middenvelders. Hij moet de bal ontvangen met de rug naar het eigen doel, dan heb je het meest aan hem.

De oplossings 2. Die is te makkelijk te verdedigen door tegenstanders. Die hebben dat snel door en dan hoeven ze alleen maar consequent een fel mannetje op hem te zetten. Ik denk dat je al veel oplost door Alvarez nooit meer op te stellen tegen hoog druk zettende tegenstanders.
Ik vond het dan ook doodzonde - met alle respect voor Alvarez - dat ze hem voor die 50 miljoen niet hebben laten gaan.

06-10-2022 10:47

Holleblok +859

Zeker eens met je over Taylor hoor. Is op dit moment de enige optie om via het middenveld te voetballen. Lijkt ook steeds meer vertrouwen te krijgen (van zichzelf en van anderen). Vind hem alleen niet vergelijkbaar als type met een Frenkie/Gravenberch/Kudus, die met een man in de rug comfortabeler zijn, naar mijn mening. Taylor vind ik net als Berghuis beter met zijn gezicht naar de goal, zoals je terecht aangeeft.

Het is inderdaad een probleem van Bassey naar Timber verplaatsen, maar ik acht Timber wel goed genoeg om alsnog met betere voorwaarste oplossingen te komen. Over Alvarez helemaal mee eens. Een voetballende 6 die gaten dichtloopt zoals Lobotka/Frenkie dat doen, hebben ook mijn zware voorkeur in het Ajax systeem. Alvarez is goed buiten balbezit, wanneer de ruimtes klein blijven. Ik zou hem eigenlijk ook niet in de ED opstellen als tegenstanders weer de bus parkeren. Zijn spirit en lengte worden wel echt gemist als je hem uit het team haalt. En van beide aspecten kwamen we in de afgelopen wedstrijden ook tekort. Lastig!

06-10-2022 11:16

Ans B +19813

Taylor is inderdaad geen type Frenkie/Gravenberch, maar wel goed in het combinatievoetbal en zeer dynamisch, goed aan de bal en hij heeft een hoge handelingssnelheid in vrijwel elke situatie. Ik heb het idee dat hij in dat spel van onder de druk uit voetballen zéér bruikbaar is mits het team compact staat en de spelers om hem heen ook technisch vaardig zijn. Die zijn er in principe genoeg, zeker als Kudus op 6 zou spelen.

Van Timber verwacht ik absoluut dat hij mee kan in de opbouw. Ik vind het dan ook alleszeggend dat het hem niet lukte tegen Napoli. Hij had geen aanspeelpunten: Rensch stond meestal hoog, Berghuis biedt zich niet aan en Alvarez is een risicofactor en een terugspeler zodra er weinig ruimte is.

Ik denk echt dat met Kudus (of een fitte Grillitsch) die zich terug laat zakken veel winst valt te behalen. Daarnaast moet tenminste één van de backs (afwisselend) aanspeelbaar zijn. Mocht dat allemaal niet lukken en je moet toch regelmatig de lange bal hanteren, zorg dan dat er voorin aanspeelpunten zijn. Desnoods Lucca.

06-10-2022 11:40

Jake the Snake +17341

Weetje wie pas niet kon opbouwen: Davidson Sanchez. Daar was Mourinho ook achter maar met hem heeft Ajax alsnog de Europa League finale gehaald. Je kunt de huidige staat van dit elftal niet op een speler afschuiven. Wel eens met Vink dat de scouting totaal niet is geraadpleegd. Wat is het idee van dit Ajax en aankopen als Ocampos? Ajax mist een TD/kundig technisch hart.

06-10-2022 10:25

Suk Hyun-Jun +6279

Niet om het één of het ander, maar waarom krijgt Ocampos zoveel kritiek te verwerken terwijl hij nauwelijks speeltijd heeft gekregen? Ik vind dat oprecht opmerkelijk, want Ajax functioneert als team totaal niet zoals we gewend waren onder EtH, maar ik heb nu al talloze kritische opmerkingen gelezen op zowel AS als op andere sociale media die deze ene gehuurde jongen nodeloos bekritiseren. En het is niet eens duidelijk waar dan kritiek op gebaseerd is. Het lijkt echt een beetje op het zoeken naar een zondebok.

06-10-2022 12:32

eros +4779

Op Osacampos na hebben we prima aankopen gedaan. En dit terwijl Oscampos gehuurd is.
Lucca schijnt te bevallen, maar overtuigd mij nog niet.
Je hebt nooit 100% voltreffers.

Bassey: Groot talent
Kaplan: Groot talent
Wijndal: Natuurlijke opvolger Blind
Sanchez: Bevalt mij tot nu toe prima
Grillitsch: Is een beter voetballer als Alvarez, een wat mindere balafpakker. Ik denk een prima vervanger. Als we straks tientallen miljoenen op Alvarez pakken, hebben we een prima goedkope vervanger.
Bergwijn: Meer dan prima
Brobey: Goede speler, jammer dat hij terug gekocht moest worden.

06-10-2022 10:22

ajax4ever001 +18415

Lucca heeft speeltijd nodig maar die zou best een goede spits kunnen worden voor ons

06-10-2022 10:39

wendoo9 +8110

Bergwijn meer dan prima ?? Snap niet waar je die meer dan prima vandaan haalt. Vind hem zelf tegenvallen. En Ocampos kan je niet op een half uur beoordelen op die plek waar hij stond. Dan kan je dat ook zeggen van Brobbey tegen Kowet. Bakte ook helemaal niets van. Een speler waar je 18 Miljoen voor hebt betaald zal ook er moeten staan zou je zeggen.

06-10-2022 12:28

Suk Hyun-Jun +6279

De zoveelste opmerking over Ocampos. Vertel eens dan wat zijn slechte kwaliteiten zijn? Die gozer heeft nauwelijks speeltijd gekregen, één helft tegen GAE, maar hij zou nu al niet meer goed genoeg bevonden zijn?

Dit is gewoon zoeken naar een zondebok, niets meer dan dat.

06-10-2022 12:34

Saban +531

Vind het een beetje onzin dat beide cv’s goed moeten kunnen opbouwen. Bassey is niet per se een probleem, alleen met Alvarez op 6 wordt het wel een probleem.

06-10-2022 10:10

Altijdindestraat +39949

Bassey wordt een topspeler, Martinez begon ook zo, werd zelf lang op de bank gezet en kijk hoe goed hij is geworden.

06-10-2022 10:08

El Pistolero +4932

"Bassey wordt een topspeler, Martinez begon ook zo, werd zelf lang op de bank gezet en kijk hoe goed hij is geworden".

Je hebt volledig gelijk, is gewoon een kwestie van tijd. Helaas is niet iedereen in staat om dat geduld op te brengen en zijn er mensen die verwachten dat er de volgende dag meteen gewassen opbloeien als ze de dag ervoor bolletjes hebben geplant.

06-10-2022 10:38

Altijdindestraat +39949

Hij is nu niet één op één vervanging van Martinez, maar dat is altijd zo het geval als een topper verkocht wordt dan haal je er één terug die het nog moet worden. Ajax gaat geen 70 miljoen uitgeven voor een speler.

06-10-2022 13:36

vandenhaas4 +15059

Er is voor zo'n 200m aan kwaliteit vertrokken. Dat vang je niet zomaar op.

06-10-2022 10:08

wendoo9 +8110

Jij ziet het , en dat gaat ook de kop van Ajax kosten de komende jaren. Let op mijn woorden. Geleidelijk had ook gekund dan was het verval niet zo groot geweest en kon je nog een goede elftal nu op de been brengen. Alles om dat rot geld.

06-10-2022 12:37

Hetzijnmaar +5453

Volgens mijn klikte Tadic en Blind op links 10 keer beter dan Blind Bergwijn op links

06-10-2022 10:04

Suk Hyun-Jun +6279

Blind heeft totaal geen snelheid meer op deze leeftijd en hij overlapt daarom ook bijna nooit meer, iets waar Berwijn baat bij heeft. Dus gewoon kappen met Blind als linker wingback. Of Wijndal, of Bassey, of anders Youri Baas.

06-10-2022 12:35

joodforeverever +38

Tadic hoort gewoon op links. Daar staat hij al jaren en dat was altijd goed. Omdat er ni een Bergwijn is wil niet zeggen dat je de belangrijkste aankoop van de laatste jaren dan maar op recht neerzet waar zijn rendement veel lager is.

06-10-2022 10:02

Am*dammer +3183

mss Bassey meer iets voor LB? lekker opstomen en voorzetje geven? Proberen we Rensch en Timber centraal en Sanchez op RB.. ideetje of wat?

Edit.. zie dat Moses het ook al bedacht heeft onderwijl.. :-)

06-10-2022 09:46

JJFajax +3547

Dure linksback van 25 miljoen 😂😂😂

06-10-2022 10:12

Am*dammer +3183

tja.. zeker als je er nog een hebt gekocht voor wat was het 10 miljoen? Maar ja.. wat moet je dan? links centraal schiet het niet echt op tegen echte clubs schiet ie in de paniek stand..

06-10-2022 11:15

MosesD +14645

Verdedigend is hij top. Ik denk dat je beter een tijdje met hem op linksback kan spelen. Ik heb het gevoel dat hij daar comfortabeler is. Blind in het centrum. Blind is verdedigend kwetsbaar (altijd geweest) in zijn passing is hij nog altijd fantastisch. Zeker in de competitie kan hij daar prima spelen. Kudus hoort imo op het middenveld. Speel je met 3 aanvallers, dan moet je gewoon Conceicao voor de leeuwen gooien. Heerlijke dribbelaar. Maar op dit moment zou ik het helemaal niet verkeerd vinden om met 2 aanvallers te gaan spelen. Daarmee kan je ook zeer aanvallend spelen. Dat hoef niet per se met vleugelspelers. Zo'n ouderwetse gedachte.

06-10-2022 09:38

Robeerke +1219

Je kan ook constant de wanhoop van het gezicht van Calvin aflezen, voelt zich er zelf ook helemaal niet lekker bij. Mismatch.

06-10-2022 09:30

Suk Hyun-Jun +6279

Als je als team zijnde tactisch niet goed in elkaar steekt, dan kan ik mij voorstellen dat je wanhopig word. Dat was wel te zien tegen Napoli, hij schaamde zich verrot. Maar dit geeft des te meer aan dat Schreuder het probleem is. Hij heeft geen visie, geen houvast voor de spelers. Calvin is niet de enige op het veld die rondloopt zonder te weten wat nou echt het plan is.

06-10-2022 12:38

Bounce77 +2468

Bassey had een jaar in het elftal van Heitinga langzaam moeten wennen aan het Ajax spel en werken aan zijn balbezit en passing dan kan het een grote worden.

De prijs die er nu voor betaald is, was dus te hoog.

06-10-2022 09:26

Cees Mooij +15

Scherp geanalyseerd en getuigt van inzicht in de huidige problemen bij ajax waarbij het aankoopbeleid voor ajax als armoedig kan worden beschouw . Met top verkopen alleen worden we niet beter.

06-10-2022 09:19

jaripettersson +9468

Bassey is goed voor een club waar hij alleen hoeft te verdedigen. Een laagvlieger in de premier league waar hij verder niks hoeft te kunnen dan verdedigen en dan de bal naar voren knallen. Bij ajax past hij niet, dat ziet een kind. Hij verzwakt Ajax. Ajax gaat hem niet ineens leren voetballen. Een van de vele miskopen. Er is zo slecht ingekocht, zo zonde.

06-10-2022 09:15

Babangida83 +23867

Ik vind meer dat Bassey nogal voor wat onrust zorgt in de verdediging. Maar dat vind ik meer positioneel bij balverlies en door zijn druistigheid. Ook tijdens de buitenspelval, waardoor het veld soms te lang wordt je wordt weggetikt op het middenveld. Van Alvarez verwacht je meer op die positie, omdat hij de verbindingsspeler is daar. Terwijl je Blind met zijn ervaring de organisatie zou kunnen laten neerzetten. Dan zet je Bassey links en heb je gelijk snelheid op de flanken. Ondertussen kan Bassey rustig doorgroeien naar centraal, zodra hij wat meer gewend is aan het Ajax-spel.

Verder heeft Leo Driessen niet opgelet. Want Schreuder heeft wel ingegrepen. Hij heeft de poppetjes in het druk zetten beter neergezet. En dat werkte de eerste 15 minuten na rust ook. Alleen die 1-4 nekt je natuurlijk gelijk al, wat betreft het geloof. En als je als team druk zet, moet wel iedereen er in geloven. Net zoals bij Napoli. Wanneer Ajax druk op Napoli zette, dan zag je dat het ook daar heel gevaarlijk werd. Dus ik snap Schreuder wel. Alleen moet je na de 1-4 wel gewoon zeggen 'we hebben ons best gedaan, het lukt niet, we gaan de schade beperken'. Al had je dan waarschijnlijk ook op 1-6 uitgekomen. Want onze organisatie staat gewoon niet lekker.

06-10-2022 09:08

Okocha078 +13760

Beter hadden we Facundo Medina gehaald, die kwam nog enigzins in de buurt van Licha.Die 50M voor alvarez hadden we moeten pakken en daar een voetballende cvm moeten halen. Andre Trindade van Fluminense is daar perfect voor. Dubbeldeal met Lucas Calegari (rechtback)en je had 2 toptalenten staam. Op rechtbuiten een speler met snelheid en een actie. Kudus op 10 en Brobbey in de spits. We hadden dan gewoon een topselectie. Tadic had kunnen rouleren als linksvoor en spits. Aankopen van Wijndal en de huur van Luca en Ocampos waren ook gewoon onnodig.

06-10-2022 08:54

ST +23068

Tijd voor 3-5-2 net als Oranje. Blind of Wijndal maakt me niet zoveel uit. Echter, je weet dat Blind alleen maar minder wordt en Wijndal gezien zijn leeftijd alleen maar beter. Daarom zou ik minuten willen investeren in Wijndal. Tadic is MVP van Europa bij zijn nationale ploeg als 10 in een 3-5-2 systeem. Dat is niet voor niets. Grillitsch heeft zijn beste wedstrijden bij Hoffenheim als centrale verdediger in een 3-5-2 systeem gespeeld. Hij is bekend met dat systeem. Ik zeg, doen!

------ Bergwijn --- Brobbey -------
------------- Tadic ---------------
Wijndal -- Taylor -- Kudus -- Rensch
--- Bassey - Grillitsch - Timber ---
------------ Pasveer -------------

06-10-2022 08:46

Babangida83 +23867

ST, jij bent af. Dit mag niet. De eersten willen er al weer een counterploeg van maken. Dan weet je hoe het met het beleid gaat. Dan ben je een stukje identiteit kwijt bij Ajax.

06-10-2022 09:05

Melle.v +1552

Als je in 352 gaat spelen betekent niet gelijk dat de manier van spelen veranderd.

06-10-2022 09:55

Babangida83 +23867

hell yeah. Laat je niks wijs maken. Ik heb het zelf jaren lang gespeeld. IDus weet er vrij veel over en welke spelprincipes het heeft. Is echt een heel ander concept. Verder sta je ook gewoon met 5 verdedigers op het veld ipv met 4. (Al is Alvarez bij Schreuder en Ten Hag ook gewoon een verdediger, natuurlijk. Maar dat is ook niet de bedoeling van het 4-3-3.)

06-10-2022 15:45

ST +23068

Je bent de enige hier die het heeft over een counterploeg. Totale onzin.

06-10-2022 18:30

Babangida83 +23867

Ik bedoel dat te zeggen vanuit de spelprincipes die voortkomen uit die formatie. Dat is een concept om goed mee te kunnen toeslaan in de omschakeling. Het komt ook niet voor niets uit Italië. Als je een huis bouwt met een bepaalde fundering kun je er alsnog andere lijnen aan geven. Maar het blijft een huis met een bepaalde fundering die je toch beperkt en de richting bepaalt.

07-10-2022 12:55

Sjaakie +5798

OK, Bassey moet nog een hoop leren. Martinez stond er overigens ook niet vanaf dag 1. Maar het zit 'm in onze backs. Daardoor komen Bassey en zelfs Timber in de problemen.

06-10-2022 08:46

noppenkoning +41172

Gaat allemaal om zelfvertrouwen, alle Ajax spelers kunnen goed passen, als ze maar lekker in hun vel zitten.

06-10-2022 08:37

ST +23068

Ik vind het veel te makkelijk om het op de aankopen te gooien die net pas een paar maanden binnen zijn. Bassey moet je de tijd geven om te acclimatiseren. Hij is pas net binnen bij Ajax en speelt pas een jaar als LCV. Herinneren jullie de eerste wedstrijden van Martinez en Alvarez nog? Daar heeft het ook minimaal een jaar bij gebeurd voordat ze wisten te overtuigen.

1-6 was totaal onnodig als je had ingegrepen. Want halverwege de 1e helft kon je al zien dat Ajax kansloos ging verliezen. Dan hoor je als coach de schade beperkt te houden met tactische omzettingen. Schreuder zag zijn ploeg in de fik staan maar dacht dat het wel vanzelf zou uitdoven. De zachte heelmeester maakt stinkende wonden. Weg met Schreuder, liever vandaag dan morgen!

06-10-2022 08:35

Ajax The Best +16483

Na 90 minuten doofde het uit... Daar wachtte hij op

06-10-2022 08:39

ST +23068

Precies ja...

06-10-2022 08:53

Berghuis +14323

Ik snap de kritiek op Bassey volledig. Maar sommigen en ook velen hier doen alsof Bassey helemaal niks kan.. Hij is van nature een back en wij zien een CV in hem. Hij is fysiek sterk, is snel en kan ook zeker wel verdedigen. T punt is dat hij niet kan voetballen en wat inzicht mist, twee punten die hij duidelijk kan leren. Maar deze trainer gaat een speler niet beter maken en daar zit direct het probleem. Ik snap werkelijk niet dat Schreuder na deze record nederlaag er niet gewoon uit gedonderd is. Nu gaan we winnen van Volendam en kan hij wéér blijven zitten en dom voor de camera lullen dat het in veel opzichten zo veel beter was dan tegen Napoli. Om vervolgens volgende week woensdag weer klop te krijgen.

06-10-2022 08:16

vanreenen +10236

Het doet mij geen bal meer als Ajax gaat overwinteren in de EL. Misschien speelt Napoli volgende week wel met een half B-elftal. Iets dat ik wel verwacht. Als Ajax dan verliest in Napels verwacht ik dat Schreuder geen trainer meer is van Ajax. Misschien maar beter ook want met de opstelling en instelling zit de 2e grote nederlaag thuis tegen Liverpool eraan te komen. Of denkt iemand nog dat de spelers blaken van zelfvertrouwen? Maar ook dit is een halve aanname. Maar 1-5-3-2 is zo gek nog niet tegen Napoli in Napels. 7 spelers (Blind is nog bezig terug te rennen naar zijn eigen 16)) achter de bal als Napoli aanvalt, is in elk geval veel beter dan alleen Bassey.

06-10-2022 09:04

Heldhaftig +11456

Maar even hè, waar ga jij een verdediger vandaan halen die net als Martinez uitblinkt in verdedigen, passen, dribbellen én snelheid? Martinez is dé moderne verdediger, je gaat er niet zomaar nog zo één vinden. Dat is gewoon enorm onrealistisch van Vink.

06-10-2022 08:16

RadheAjax2021 +17874

Bassey is 1 tegen 1 ontzettend sterk. Zijn passing kan inderdaad wel beter. Maar daar ligt het probleem niet. Als de middenvelders niet aanspeelbaar zijn kan hij niks anders doen dan terug spelen. En kijk maar eens hoe geïsoleerd de middenvelders de afgelopen wedstrijden hebben gestaan. Alvarez is niet creatief genoeg om een opening te kunnen veroorzaken. Taylor en Berghuis lopen veel dicht ipv zich vrij te lopen. Met de opbouw moeten juist spelers als Taylor en Berghuis de bal komen halen. Er is ook totaal geen vertrouwen aan de bal, zo nerveus en zenuwachtig bang dat ze balverlies lijden. Maar dit probleem wordt al wekenlang aangegeven. Schreuder kan de problemen niet meer oplossen. Enige over wie ik positief kan zijn is Kudus. Die maakt een goede ontwikkeling door. Maar ook hij wordt verkeerd gebruikt door schreuder. De koppigheid van schreuder gaat Ajax veel punten kosten als hij blijft. Beste is hem te ontslaan.

06-10-2022 07:57

karlhof +4703

Bassey is het slachtoffer van Blind's zwakte.

06-10-2022 07:28

Adam24 +39089

Dus doordat Blind naast hem staat, kan Bassey geen bal aannemen en pass over 5 meter geven?

06-10-2022 07:37

OwenStevenDalberg +27486

Nee doordat Blind steeds de verdediging in de steek laat, weigert om te schakelen, voetbalt deze jongen zonder vertrouwen en lukt het voetballen niet. Bij elke voetballer zonder vertrouwen lukt het voetballend niet. Denk maar eens aan het begin van Ziyech. Heeeel veel balverlies.

06-10-2022 07:41

Adam24 +39089

Wat een onzin. Bassey gaat veel vaker in de fout dan Blind. Kijk anders de samenvatting van GAE even terug waar Bassey bijna 2 tegengoals weggeeft door persoonlijke fouten. Bassey zorgt voor paniek achterin.

06-10-2022 07:45

NeeI +107664

Natuurlijk kan en moet Bassey beter, maar hij staat continue tegenover twee man doordat Blind nergens te bekennen is. Tegen Napoli gebeurde dit ook veel te vaak.

06-10-2022 07:55

tdecler +3309

Nog even en Blind krijgt ook nog de schuld van de hoge energie rekeningen.

06-10-2022 08:16

Berghuis +14323

Onzin natuurlijk. Maar dat men ziet dat Bassey constant tegen 2 man staat door Blind z'n missers is gewoon een feit. Bassey moet daardoor kiezen wie hij opvangt en een beetje buitenspeler met overzicht maakt altijd de juiste keuze, waardoor Bassey dan kansloos is.

06-10-2022 08:19

Adam24 +39089

Blind moet vrijlopen. Hij moet bij balbezit Ajax constant aanspeelbaar zijn. Dat betekent dat iemand anders de buitenspeler in het vizier moet hebben. Vorig seizoen werd dit netjes opgevangen door Martinez en Alvarez. Met Bassey gaat het constant mis.

06-10-2022 08:24

Dizo +795

Neen het probleem is de opdracht van Schreuder. Bassey moet de bal aan Blind geven, hij mag niet passen. Zo wordt hij echt onzeker gemaakt. Schreuder maakt het team niet beter.

06-10-2022 08:52

OwenStevenDalberg +27486

Klopt, hij mag steeds het vuile werk van Blind opknappen, waardoor hij steeds uit positie loopt. Deze jongen heeft behoefte aan een stabiele verdaging om te wennen aan het niveau, maar alleen Timber kan het niveau aan.

06-10-2022 07:39

ZeeuwseAertssen +62

Zou het wel werken met Wijndal op de back? (Ik hoop het)

06-10-2022 07:46

Rolo +13643

Bassey is het slachtoffer van de fouten van Schreuder.

Wanneer schreuder met de punt naar voren gaat spelen ipv naar achteren en Taylor op de dubbele 6 zet dan is er al een stuk van het voetballende probleem opgelost.

Kan Bassey de bal makkelijker kwijt. En kan je fatsoenlijk opbouwen. Nu spelen er teveel verstoppertje en dan krijg je de verkeerde mensen aan de bal.

06-10-2022 08:03

Adam24 +39089

Bassey is echt het grootste probleem bij Ajax, samen met de rechtsbuiten positie. Je ziet dat iedereen om hem heen nerveus van hem wordt. Haal deze jongen eraf, zet Blind op zijn plaats en Wijndal/Baas (of zelfs Bassey) linksback en je gaat al veel meer aan het voetballen toekomen.

06-10-2022 07:14

MankeNeliss +9814

Precies, je moet Bassey uit het centrum halen. Laat hem maar alla Dumfries over de zijkant jagen. Blind naar het centrum hij is slimmer en opbouwend veel beter.

06-10-2022 07:32
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.