Van Basten kraakt beleid Ajax: 'Als jij tien man koopt en je stelt er daarvan acht niet op...'

door NielsOpdam 108

Bron Ziggo Sport

Van Basten kraakt beleid Ajax: 'Als jij tien man koopt en je stelt er daarvan acht niet op...'

door NielsOpdam 108

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Marco van Basten vindt het onbegrijpelijk dat er maar twee van de tien aanwinsten in de basisopstelling staan bij Ajax. Dat vertelt de oud-topspits van Ajax en AC Milan woensdagavond bij Ziggo Sport. Ajax verloor dinsdag met 1-6 van Napoli. 'Ik vind het natuurlijk jammer, ik ben een beetje teleurgesteld. In de afgelopen jaren zijn we toch wel verwend en gewend aan goede resultaten en dan doet dit natuurlijk pijn. Het is niet leuk en niet goed voor het Nederlandse voetbal.'

'1-6 is natuurlijk bizar, dat hoort niet bij Ajax', begint Van Basten zijn verhaal. 'Het spel was niet best. Het begon nog wel redelijk. Ik vond ze eigenlijk opvallend agressief in het begin, dat was ook niet des Ajax. Maar deze uitslag is wel ontluisterend. Met name als je denkt: Hoe kan dat nou? In de afgelopen jaren hebben we met Ten Hag mogen smullen en genieten...'

De oud-spits van Ajax vindt het transferbeleid van de Amsterdamse club niet te volgen. Ajax haalde tien spelers binnen tijdens de afgelopen transferperiode, maar daarvan zijn alleen Steven Bergwijn en Calvin Bassey basisspelers. 'De rest staat helemaal niet opgesteld. Wat is dan je aankoopbeleid? Hoe zit dat dan? Het geld moet toch op het veld staan? De aankopen zijn vreemd en gek, want waarom koop je die mensen als je ze niet opstelt? Dat vind ik gek.'

'Rensch is een speler die al wekenlang aantoont dat hij het niveau niet aan kan'

'Als jij tien man koopt en je stelt er daarvan acht niet op, dan is dat niet logisch voor het beleid dat je voert als Ajax. Als je er tien koopt, mag je er wel vanuit gaan dat je er vijf of zes opstelt', vervolgt Van Basten zijn verhaal. Alfred Schreuder kreeg kritiek dat hij niet ingreep in de rust, maar Van Basten begrijpt het wel dat de trainer nog niet wisselde. 'Het was gewoon sowieso een kriem. Je maakt elkaar ook niet beter. Álvarez is geen goede speler, maar in zo'n elftal wordt hij echt slecht. Berghuis vind ik ook nog niet zo'n topper, maar in zo'n elftal verdwijnt hij. Zo help je elkaar ook niet...'

Van Basten vindt het wel apart dat Devyne Rensch niet gewisseld werd. 'Rensch is een speler die al wekenlang aantoont dat hij het niveau niet aan kan, dan moet je wisselen. Waarvoor heb je dan spelers gekocht?' Daarnaast vindt de oud-spits de positie van Daley Blind ook niet logisch. 'Blind is een geweldige speler aan de bal, maar hij is zo kwetsbaar met zijn snelheid die hij niet heeft. Dat is link als je aan de zijkant speelt en je tegen een snelle jongen speelt. Dan moet je hem op een andere positie zetten.'

Tot slot spreekt de Ajax-legende ook over aanvoerder Dusan Tadić. De Serviër staat momenteel opgesteld als rechtsbuiten. 'Daar functioneert hij niet. Dan heb je Bergwijn gekocht en die speelt vanaf links, dus op een gegeven moment moet je ergens iets anders gaan doen. Of je moet zeggen: We nemen afscheid van Tadić. Berghuis is gekocht als rechtsbuiten, dan zet je hem toch neer als rechtsbuiten? Hij (Berghuis, red,) speelt nu als middenvelder. Als middenvelder vind ik hem echt niet goed.'

Lees meer over:
Plaats reactie

DeKes +3195

Òf meteen directeur Ajax!
Wàt een uitstraling!!!
Én kennis van zaken!

06-10-2022 22:44

DeKes +3195

Inderdaad, Marco technisch directeur bij Ajax!!
Uitstekend idee!
Meteen doen!!

06-10-2022 22:41

Cafeoostindie +2734

Met die druk kan marco niet omgaan

07-10-2022 11:25

vandenhaas4 +15053

De beste aankoop staat op de plaats van de belangrijkste speler van vorig seizoen. Dat is ook niet zo handig.

Grillitsch en Ocampos lijken Martin Jol achtige paniekaankopen.

06-10-2022 10:15

PH2BOT +40112

Marco ziet het,...en je ziet 't pas als je het doorheb.

06-10-2022 01:55

CruijffLegend +4976

Marco for president

06-10-2022 00:41

Kingoffdatoilet +17131

Kaplan, Luca en Conceicao zijn voor de toekomst gehaald. Grillitsch moest nog worden klaargestoomd en Sanchez is voor de breedte. Dat Brobbey niet speelt is best bijzonder. Wijndal was/is geblesseerd. Bassey en Bergwijn spelen maar laten niks zien. Alleen dat Ocampos gehaald is snap ik nog niet echt.

Ajax had in iedergeval Ocampos niet hoeven huren. Daar kunnen ze Conceicao ook opstellen of inwisselen. Verder zou ik Brobbey gewoon opstellen en Tadic slachtofferen. Berghuis mag van mij op rechts ook gewoon als valse rechtsbuiten spelen. Dat werkt beter dan Tadic uit vorm die haast geen bal aanraakt. Kudus op het middenveld en Wijndal voor Blind wanneer hij fit is. Bassey op de bank en Blind centraal. Laat Alvarez maar terugzakken en Blind inschuiven. Zodra Grillitsch wedstrijdfit is kan Alvarez er op een gegeven moment uit. Hopelijk hebben ze Bassey dan leren opbouwen want die kan dan Blind weer overnemen, hij zal dan wel voornamelijk op z'n verdedigende taken moeten focussen.

06-10-2022 00:35

PH2BOT +40112

Hoe staat het er eigenlijk voor met die knie van Kaplan? Gaan we die nog in het veld zien dit seizoen?

06-10-2022 01:56

Kingoffdatoilet +17131

Dat moet je aan hem vragen en niet aan mij

06-10-2022 10:53

Bowie +2377

Meen in de afgelopen week gelezen te hebben (of was het in de persconferentie) dat hij in oktober weer met de groep mee zou kunnen trainen.

06-10-2022 11:44

Joko +5063

Welnee is al klaar voor het begonnen is geval balde

06-10-2022 15:32

mokum007 +6522

Zekers, Mee eens met van Basten

06-10-2022 00:27

Babangida83 +23842

Daar zegt Van Basten wel een paar rake dingen. Zeker wat Blind betreft. Daar moet je van tevoren als trainer wat mee doen, vind ik. Dat deed Ten Hag ook nooit. Sowieso Blind op linksback, lijkt me niet handig. Als back is snelheid erg belangrijk. Wat aankopen betreft, vind ik het niet helemaal eerlijk. Wel is het zo dat Wijndal en Ocampos natuurlijk niet heel veel toevoegen. Dat is toch 30 miljoen euro. Gelukkig heeft de RvC daar 10 miljoen van gemaakt. Maar ook Ocampos zal een huursom hebben. Daarnaast lijkt mij Grillitsch overbodig als je Alvarez behoudt. Want daarachter zit echt wel wat echt goed talent. Ik zag gisteren Sporting Portugal. De eerste doelman raakt geblesseerd, dan komt er een talent in van 22 jaar. Die doen dat wél gewoon. En dat deden wij ook nog niet zo lang geleden, totdat we er resultaten mee gingen behalen. Toen moesten we ineens aankopen hebben.

05-10-2022 23:00

Kingoffdatoilet +17131

Helaas maar waar.

06-10-2022 00:36

Babangida83 +23842

En dat begon al onder Ten Hag. Waardoor daarna een hele exodus volgde en we 18 miljoen moesten neerleggen voor Brobbey.

06-10-2022 08:57

Mighty14 +66

Juist, er moet meer Talent in! Als je bij Jong kijkt en Onder 18..man man, wat loopt daar allemaal rond! Durven inbrengen, vers bloed! Wat stroomt er dit jaar door?? ‘Johan draait zich om in zijn graf😞Het beleid is kopen (en wat wordt er dan gekocht: middelmaat)en niet meer eigen Talent inbrengen! Geen echt AJAX meer voor mij..

06-10-2022 18:43

Babangida83 +23842

De ironie is dat Schreuder wel gewoon 4 jeugdspelers al structureel het vertrouwen heeft gegeven: Taylor, Rensch, Baas en Gorter. Dat is ongekend voor de afgelopen tijd. Gorter heeft het niet waargemaakt, helaas, maar was voor hem ook moeilijk in een nieuw team als jonge doelman. Dan is het fijn als je een ervaren doelman hebt die de boel goed organiseert. Maar ja, de afgelopen jaren ging het met 1 per jaar. Nu nog meer jeugd inbrengen, dan wordt het wel fragiel. Dus een zegen op de wat langere termijn, maar het is niet voor niets dat Schreuder nu in een dipje zit. Heeft ook onder meer daar mee te maken, vind ik. Al had je met een basisplaats voor Regeer als cvm misschien nog beter voor de dag gekomen dan nu met Alvarez. Als je daar iemand hebt die de bal wel de juiste kant op speelt, speel je veel vaker onder de druk uit van Napoli en sta je gelijk bij hun strafschopgebied. Dan zullen ook zij voorzichtiger worden.

07-10-2022 13:03

Masz +3731

Ja, ja, ja en ja op Marco en de comments.
Toch hoop ik dat we alle wedstrijden voor de wk nog gaan winnen. Makkelijk wordt het niet maar we zijn nog steeds Ajax.

05-10-2022 22:55

debarbaar +8219

Deel II
Alfred Schreuder

Alfred Schreuder

Tadic en Schreuder wezen in een verklaring voor het verval op de vele mutaties in het elftal. Dat excuus gaat alleen niet op als je je na honderd miljoen aan investeringen laat martelen door een club die met minder geld wel meteen een nieuwe aanvalsmachine smeedde. En dat moet Schreuder, die weliswaar was voorgehouden dat Lisandro Martínez en vooral Antony niet zouden vertrekken, zich aanrekenen.De gerenoveerde groep oogde na de Deadline Day-soap tegen Rangers en Heerenveen nog Champions League-proof, maar bleek tegen Liverpool, AZ en Napoli vooral getransformeerd tot aangeschoten wild. Weer viel de ploeg om toen de opponent druk ontketende. Van de driehoek waarmee Ajax rond de middencirkel vaak masterclasses initieerde, is niets over. Keeper Pasveer, eerder figurant in balbezit, wordt nu continu gezocht en gedwongen tot de lange bal, die niet langer oplossing biedt bij de vertrokken Haller en falende Tadic.

Opnieuw werd duidelijk dat Ajax achterin flink heeft ingeboet op voetballend vermogen, luchtkracht en grinta. Schreuder weet dat niet te camoufleren. Niet met zijn startformatie en ook niet met zijn wisselbeleid. Dat hij tegen Napoli pas ingreep toen zijn schip al te ver was gezonken, was ook niet nieuw.

Pijnlijk, nieuw en veelzeggend bij Ajax was ook dat trotse spelers als Bergwijn en Timber hun coach, die bij zijn rentree in Amsterdam nog stelde de Champions League te willen winnen, niet wensten bij te vallen in diens conclusie dat Ajax niet kan concurreren met Napoli en Liverpool.

05-10-2022 21:47

Babangida83 +23842

Spalleti zit er al wel een jaar. Dat is uiteraard wel belangrijk. Want voor degenen die er al waren, waren zijn ideeën al duidelijk. Bij Schreuder heb je ook dat ALLE spelers aan zijn manier van spelen moeten wennen.
En verder is het natuurlijk eerder een wonder wat er in Napoli is gebeurd, dan dat het raar is dat Ajax nog niet op elkaar ingespeeld is na zoveel wisselingen.

Druk uitoefenen op Ajax loonde onder Ten Hag ook altijd. We hadden nu alleen de pech dat AZ het lef en slimheid had om dat ook te doen. Dus in die zin is er bij Ajax niks veranderd.

Ik vind het dus een vrij simpel scorend en weinig doordacht artikel.

05-10-2022 23:04

Artemio +31831

Wat voor spel idee heeft Schreuder?
Als ik het goed heb zou hij niet veel veranderen van de lijn Ten Hag?

05-10-2022 23:16

Kingoffdatoilet +17131

Schreuder heeft geen spel en visie. Dat is lastig voetballen.

06-10-2022 00:38

Babangida83 +23842

@Artemio, Schreuder wil door het midden opbouwen en met dynamische bewegende mensen aanvallen creëren. Daarbij zet hij zijn tegenstander onder druk en laat hij ze niet voetballen, niet er uit komen. En dat komt er ook uit. Bijvoorbeeld tegen Rangers toen iedereen Hosanna was en het over Totaalvoetbal had.

Wat is het spelidee van Ten Hag naar jouw idee?

06-10-2022 08:59

debarbaar +8219

Een aardig artikel van Johan Inan in het AD legt uit hoe de rol van de zaakwaarnemer van Tadic en Schreuder stinkt. Lees en huiver:

Deel I:
Van stuntploeg tot aangeschoten wild: waarom de crisis bij Ajax meerdere vaders kent

De ontmaskering van Ajax tegen Napoli dreunde een dag later nog keihard na. Onder trainer Alfred Schreuder is de stuntploeg getransformeerd tot aangeschoten wild. Die crisis kent echter meerdere vaders na een jaar vol omstreden wisselingen. Hoe het gebrek aan eenheid daarin inmiddels wordt geprojecteerd op het veld.

5 okt. 2022
Een dag na de historische afgang tegen Napoli raapt Ajax op de Toekomst de scherven bijeen. Spelers melden zich halverwege de morgen. Niet de uitlooptraining maar een stevige praatsessie vormt voor de verandering eens het hoofdgerecht. Of spelers hun nagerecht, in de vorm van geplande interviews, nuttigen, mogen ze zelf beslissen, klinkt het. Meerdere, tegen Napoli vernederde hoofdrolspelers bedanken voor het ‘toetje’. Dat komt Ajax niet slecht uit nu de crisis compleet is.

RvC en Van der Sar

Zoals bij de meeste crises, kent ook deze meerdere vaders. Lang konden commissarissen zich beperken tot hun rol van toezichthouders. Met dank aan een ijzersterk technisch duo ook. Technisch directeur Marc Overmars en trainer Erik ten Hag stuwden Ajax als twee-eenheid naar grote hoogten. Vrijwel altijd hadden en hielden pragmaticus Overmars en voetbalprofessor Ten Hag controle over de selectie en koers naar de Europese top. Maar Ajax verloor dit jaar langzaamaan steeds meer grip en richting. Dat begon toen Overmars door dubieuze omgangsvormen de deur werd gewezen en de surveillanten de touwtjes in handen namen. Zo was de RvC nagenoeg rond met GAE-eigenaar Alex Kroes, totdat algemeen directeur Edwin van der Sar de erfenis van Overmars in handen wenste te leggen van Gerry Hamstra en Klaas-Jan Huntelaar, die als bestuurders nieuw waren in de top.
Ten Hag - ook omdat Ajax treuzelde met een nieuwe, verbeterde aanbieding - besloot in te gaan op avances van Manchester United. Voor diens opvolging kwam het trio uit bij Schreuder, ook omdat Huntelaar en captain Tadic enthousiast waren over diens capaciteiten in zijn periode als assistent van Ten Hag.
Technisch duo

Voor de aanstelling van de oude bekende die toen niet heel onlogisch leek, krijgen de naïeve RvC en directie nu de rekening gepresenteerd. In de transferzomer die volgde, veranderde namelijk veel bij Ajax. Dat een halve basisploeg vervangen moest worden, was al bekend.
Maar in de manier waarop dat gebeurde, kwamen vervolgens in verschillende geledingen het gebrek aan vertrouwen, eenheid en ook discipline pijnlijk aan het licht.

Dat laatste bleek al toen spelers met een vertrekwens trainingen lieten lopen en ontevreden reserves na wedstrijden meteen naar binnen stormden. Het teambelang ondermijnen door bijvoorbeeld te muiten was onder Overmars en Ten Hag nog ondenkbaar.
Dat niet alleen. Waar dat duo vooral de scouts raadpleegde, bleken Hamstra en Huntelaar vooral te teren op het netwerk van de trainer. Daar kregen ze zijn zaakwaarnemer Milos Malenovic (tevens agent van Tadic) bij. Als een verkapte technisch directeur was hij vervolgens bij vrijwel alle inkomende transfers betrokken.

De vernedering tegen Napoli had ook veel weg van een mislukte transferzomer bij Ajax. Zes van de tien aankopen begonnen, ondanks de povere serie tegen Liverpool, AZ en GAE, op de bank. Onder hen Brian Brobbey, waarmee Ajax met twintig miljoen de verkochte topscorer Sébastien Haller dacht op te vangen
De als opvolger van Antony gehuurde Lucas Ocampos viel niet eens in, waarmee de RvC bevestigd kreeg dat het intrekken van het bod van twintig miljoen de juiste beslissing was. En dan zijn twee aankopen nog geblesseerd.

05-10-2022 21:45

Sprinter +2427

Johan Inan. Dat is die Ajax-clubwatcher die daarvoor nog PEC-clubwatcher was. Doet hij ook aan fact-checking? De zaakwaarnemers van Grillitsch, Sanchez, Bassey, Kaplan, Lucca en Wijndal zijn in elk geval allemaal verschillend. Dit is gewoon opruiing. Schreuder eruit werken vind ik verder helemaal prima.

05-10-2022 22:23

Dolblij +44984

Hoe dan ook, het kan ook anders. Daarnet is Gerardo Seoane, trainer Bayer Leverkusen ontslagen. Slechte competitiestart en gisteren in de CL van Porto verloren. Leidde Leverkusen vorig jaar nog op een CL plek. Het kan verkeren. Moeten ze in Amsterdam ook eens beseffen.

05-10-2022 21:43

Babangida83 +23842

Dat is ook geen slim beleid. Maar kan zijn dat er bovendien iets anders speelde. Als de spelersgroep geen vertrouwen meer heeft in de trainer, bijvoorbeeld.

05-10-2022 23:09

Kingoffdatoilet +17131

Dat is hoe het in het voetbal werkt. Dat hebben ze nog niet door bij Ajax. Ze moeten oppassen dat de supporters Schreuder mentaal niet kapot maken als hij dat niet al is. Ik hoop op een dik verlies tegen Volendam als dat de manier is om Schreuder er uit te werken maar ik verwacht dat hij dan zelfs mag blijven zitten.

06-10-2022 00:43

debarbaar +8219

Het is simpel. In een normale onderneming had die keeper samen met CFO Lenderink een hoop uit te leggen gehad. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat Huntelaar een beginnende technische knuppel de trainer mag aanstellen. Een trainer die onbewezen is en eigenlijk nauwelijks meer ervaring heeft dan Heitinga? Die trainer blijkt dan ook nog eens dezelfde zaakwaarnemer als Tadic te hebben en die zaakwaarnemer blijkt daarna in staat de hele scouting te passeren en bij alle transfers betrokken te zijn behoudens die van Bergwijn en Brobbey. Thuis noemen wij dat gewoon incompetentie, nepotisme en corruptie. De RvC moet dus de tra van boven schoonvegen.

05-10-2022 21:34

Kingoffdatoilet +17131

Dit is bij elk ander bedrijf ook strafbaar in de zin van belangenverstrengeling

06-10-2022 00:44

Sjaakvaak +26578

Nee hoor, bullshit eersteklas. Dat Tadic en de trainer dezelfde zaakwaarnemer hebben is absoluut geen belangenverstrengeling.

Schreuder baat bij goede prestaties, niet bij het wel/niet spelen van Tadic. Daarnaast is het dus de zaakwaarnemer die aan Schreuder verdient en niet andersom. Economische kennis van een flapdrol jij.

06-10-2022 01:07

Kingoffdatoilet +17131

Ik bedoel hier ook niet het feit dat de trainer en een speler dezelfde zaakwaarnemer hebben. Dat zou helemaal prima zijn indien er verder geen invloed en bemoeienis in een selectie is van de zaakwaarnemer en de trainer. Maar als de trainer en technische directeuren met hulp van een zaakwaarnemer de hele scouting kunnen overslaan bij het kopen van spelers heb je te weinig tot geen veiligheidsmaatregelen ingebouwd. Omdat het om zoveel geld gaat is het risico op corruptie en belangenverstrengeling erg groot. Dit is bij geen enkele organisatie wenselijk en het is ook verboden. Dat het in de voetbalpraktijk veel gebeurd en nooit bestraft wordt is eigenlijk bizar. Helemaal als je bedenkt dat Ajax beursgenoteerd is. Dit soort acties zijn overigens altijd de reden dat Ajax financieel weer een keer in de zoveel tijd omlaag dendert.

Mijn flapdrol bevat dan enorm veel economische en juridische kennis. Economische en juridische kennis is in feite allemaal een vorm van interpretatie. Is allemaal een bedacht systeem.

06-10-2022 11:03

RadheAjax2021 +17874

Ja wat valt er nog te zeggen? Feiten liggen op tafel. Schreuder loopt nog steeds rond met z’n beeld materiaal onder z’n arm. Hij heeft het voetbal van Ajax verkracht. Het is tijd om te gaan doorselecteren. Blind eruit, Tadic eruit, Rensch eruit. Timber een schop onder z’n hol geven voor z’n nonchalante manier van spelen. Ga dat middenveld maar renoveren daar is altijd het voetbal van gekomen bij Ajax. Maar dan zonder schreuder en die Kaltenbach.

05-10-2022 21:25

Adam24 +39069

Nooit over nagedacht dat er maar 2 van de 10 aankopen in de basis staan. Rake woorden van Van Basten.

05-10-2022 21:14

DeKenner +9279

Dat riep ik hier gisteren ook al. Niet dat ik nu perse mijn gelijk wil halen, maar het is wel leuk om te zien dat Van Basten mijn berichtjes dus ook leest. Maar het is inderdaad schandalig. Koop je zoveel spelers en dan spelen ze niet. Zijn ze dan niet goed genoeg of is Schreuder alleen maar bezig om bepaalde andere spelers tevreden te houden? Het zou allebei niet goed zijn natuurlijk. De jeugd wordt bovendien iedere kans ontnomen om op korte termijn door te breken bij Ajax. Dat werkt straks ook nog op een negatieve manier door. Bizar hoe er in zo’n korte tijd zoveel mis is gegaan bij onze club.

05-10-2022 22:26

Adam24 +39069

Ze hebben gewoon een sloot breedte aankopen gedaan. Terwijl de afspraak na Cruijf eigenlijk was dat je geen breedte aankopen meer doet.

05-10-2022 22:31

Juichtoon +32384

Hier heeft Marco zeker een punt...

05-10-2022 21:13

Ajaxhartt +10710

Lijkt me het beste als Ajax Pascal Jansen probeert te halen als trainer.
Hij bereikt veel bij AZ met relatief weinig middelen, en daarnaast, hij is de zoon van Sue (van het zangduo Spooky and Sue).
Voor de jongeren onder ons, zie : https://m.youtube.com/watch?v=lBuf6hOwrfQ.
Leuk toch?!

05-10-2022 20:51

Ajaxhartt +10710

Hoezo nee? Hou je niet van Pascal Jansen, of vind je Spooky & Sue niet leuk?

05-10-2022 21:04

Rodsje +14695

Hahaha beide niet. Pascal Jansen is voor mij een typische subtop trainer. Goed bij Az maar te kort voor Ajax

05-10-2022 21:06

Ajacied33 +36696

Pascal Jansen opperde ik vorige week al voor. Doet het vrij goed met een matig team, blijft altijd rustig en zie hem geen onlogische dingen doen met opstellingen. Alles beter dan wat we nu hebben. Er moet echt iets gebeuren

05-10-2022 21:00

IRBaboon +6852

Nee. Niet weer een lichtgewicht

05-10-2022 21:15

Babangida83 +23842

Het tij kan verkeren. Vorig jaar vond iedereen op AS het nog een volkomen incompetente coach, waarvan ze niet begrepen dat AZ hem nog niet ontslagen had. Nu staat hij bovenaan in de Eredivisie. AZ voert beleid en heeft geduld met mensen. Zouden wij met Schreuder misschien ook even moeten hebben. Het is niet zijn schuld dat er een heel elftal is vertrokken en aangetrokken.

05-10-2022 23:13

thelordjoshua +10641

vind v Basten een goed gearticuleerde man maar zon opportunist.

05-10-2022 20:45

Henkjanklaas +20607

Hij heeft wel een punt maar met een hoop mitsen en maren door een aantal supporters hier al verwoord. Ik wil eraan toevoegen dat hij zelf een zeer matige trainer was en dan vind ik dat je minder recht van spreken hebt.

05-10-2022 20:35

Ajax The Best +16459

Marco was een mindere trainer omdat hij niet in staat was om datgene dat hij zag goed over te brengen aan zijn spelers. Hij kon zich niet goed verplaatsen in spelers die niet zijn eigen niveau hadden. Hij is zich daar ook bewust van en heeft veel in zichzelf geïnvesteerd om op dat vlak beter te worden. Toevallig heb ik dat van dichtbij mee mogen maken.

05-10-2022 21:11

Henkjanklaas +20607

Is dus niet gelukt en dus mislukt vandaar dat hij zijn toon best wat kan matigen. De beste stuurlui die aan wal staan.

06-10-2022 04:44

Babangida83 +23842

Trainer en beleidsvoerder zijn twee verschillende dingen natuurlijk.

05-10-2022 23:14

Ricoteb +53174

Dan moet je de trainer aankijken, en het is ook een gedeelte pech. Sanchez had zonder blessures inmiddels wel een basisplaats afgedwongen neem ik aan. Conceicao is nog amper fit geweest, anders had hij ook wel een stuk meer minuten gemaakt. Brobbey hoort als spits sowieso de voorkeur boven Kudus te krijgen. Grillitsch boven Alvarez. Lucca is een gokje geweest en moet duidelijk nog aan het hogere niveau wennen, maar die zie ik op de lange termijn zeker nog waarde hebben. Kaplan is geblesseerd. Wijndal komt net terug van een blessure, maar voor Bergwijn zou het ook beter zijn als hij zou spelen. De enige aanwinst die je H2 kan verwijten, is Ocampos. En dat komt vooral omdat hij niet een typische buitenspeler is wat in het Ajax spelletje past, maar hij heeft zeker wel bruikbare kwaliteiten. Ik zie tussen deze aankopen geen enkele in de categorie Westermann, Magallan of Atouba. Zonder blessures en met een capabele trainer zouden er toch minstens 7 of 8 van de 10 nieuwelingen wel een belangrijke rol hebben.

05-10-2022 20:25

MarcoB1971 +4776

Gedeeltelijk eens. De kracht van Ajax was dat er achter elke topper vaak een jeugdspeler stond. Maar in de meeste gevallen zijn die goede jeugdspelers er niet. Kaplan lange termijn,Cocencao lange termijn. Wijndal overbodig, Ocampos overbodig.Sanchez noodzakelijk, Brobbey noodzakelijk, Bergwijn noodzakelijk, Grillisch vraagteken. Bassey noodzakelijk. Lucca buitenkansje. Dus wat betreft mij 2 spelers hadden dus zeker niet gekocht/ of gehuurd moeten worden. Voor Blind had je Salah-Edine/ Baas kunnen houden. Voor Ocampos kun je Concencao of Berghuis gebruiken.

05-10-2022 20:12

alvin01 +845

Ajax is ziek, doodziek, helaas.

05-10-2022 20:11

valentino88 +2512

Nou dat is wel weer erg overdreven. Je zit in een overgang met nieuwe trainer, oudere spelers, nieuwe spelers. Geef het even de tijd. Ten Hag had ook dik een half jaar nodig.

05-10-2022 20:25

RSM +3918

Het ligt echt overduidelijk aan de trainer. Ajax heb echt wel een goed team. Kudus is sterk balvast snel en kan tussen 2 of 3 man spelen. Dus middenveld. Brobbey is snel en sterk en gevaarlijk voor het goal alleen moet blijven spelen om op topniveau te komen. Tadic naar links. Bergwijn rechts en in de spits. Berghuis Taylor Klaassen mogen om die ene plek vechten. Alvarez altijd er in houden in een goed draaiende team. Wijndal Blind Bassey en Timber., liever geen Blind maar ik denk dat hij in dit systeem wel opgevangen kan worden. Maar die Schreuder wilt het wiel uitvinden en laten zien dat zijn aanpak werelds is...

05-10-2022 20:10

F Janssen +2193

Klopt helemaal dat Berghuis geen middenvelder is. Niet balvast, onrustig, geen duelkracht, geen steekpass, niet uit kunnen stellen....

05-10-2022 20:01

Boegroe +5849

Het ligt aan de trainer!!!!

05-10-2022 19:57

Daniii +246

BTW: Is het achteraf wel zo verstandig dat wel Schuurs verkocht hebben? Aangezien Timber wss aankomende zomer word weg gekocht en Blind op zijn laatste tenen loopt terwijl Bassey en Kaplan alle 2 geen opbouw wonders blijken te zien?

05-10-2022 19:55

Ajacied33 +36696

Wat een nachtmerrie dit allemaal. Het is echt gênant dit en waar is het einde. Vrees echt weer voor volgende week. Als Napoli echt weer zin heeft krijgen we er weer 5 of 6 om de oren. En dat Schreuder er nog zit, bizar gewoon.

05-10-2022 19:54

AlexIbarra +19238

Het zijn 'maar' 7 aankopen. Grillitsch was gratis, Ocampos en Lucca gehuurd.
De twee duurste aankopen spelen in principe altijd, Brobbey paar keer basis en nu ff niet.
(Kan ook geen 2x 90 min. pw aan, maar dat terzijde)

Van de middenklassers is Wijndal de duurste, die lag er onlangs een paar weken geblesseerd uit. Sanchez is nu geblesseerd dus kon hij Rensch ook niet vervangen. (Let je op, Marco?)
Conceicao lijkt me nu nog wat te licht voor dit niveau en alleen Kaplan hebben we nog niet gezien.

Lucca is een paar keer als pinchhitter gebruikt zoals je mag verwachten, Grillitsch had een achterstand maar speelt nu ook af en toe. Ocampos laatst een keertje basis.

Momenteel is allerlei kritiek op Ajax terecht maar ik vind "speeltijd van aankopen" een raar onderwerp om te benoemen. Het hele team is zoekende, we weten niet eens meer hoe (en of) we routiniers Tadic en Blind aan het voetballen krijgen. Of onze enige man in vorm Kudus. Berghuis?
Logisch dat Conceicao, Kaplan en Grillitsch ook nog niet de pannen van het dak spelen en dus geen vaste basisplaats hebben veroverd.

In die zin vind ik alle onrust die er nu ontstaat ook wel vervelend want wie de trainer ook is, jongens als Wijndal, Kaplan, Bassey, etc. hebben op dit moment gewoon nog baat bij elk uurtje dat ze gefocust bij Ajax kunnen trainen. Ik was juist blij met onze foutloze reeks omdat je dan in alle rust kunt schaven ipv in de paniekstand van alles anders te willen doen.

05-10-2022 19:40

AFCA-Driebergen +22138

Kaplan mag je ook nog bij de geblesseerde zetten ;)

05-10-2022 19:48

AlexIbarra +19238

Was die knieband vergeten ja, thanks.. :(

05-10-2022 20:36

eenAjaxfan +20305

Laten we dan nu na 4 heel vervelende wedstrijden dan niet meteen in die paniekstand schieten....

05-10-2022 19:53

AlexIbarra +19238

Jammer dat het WK pas over een maand is..

05-10-2022 20:39

sanderven +747

Volledig gelijk, alleen hij hoeft het niet continu te herhalen, maar Rensch is, zoals ik al eerder zei, totaal niet Ajax waardig. Tadic moet weer eens op de 10 fungeren met Kudus/Brobbey daarvoor, hierdoor knalde Ajax tegen Real en Juve. Bergwijn gewoon op zijn positie en Berghuis ook op zijn normale positie. Dan komt Alvarez ook beter voor de dag. Wijndal zat gewoon bij de selectie(op de bank), ik snap de keus voor blind in de zin van zijn passing, maar zet hem dan centraal samen met Bassie en Timber als rechts proberen, Wijndal is sneller dan Blind en had het Lozano wellicht moeilijker kunnen maken.

En dan Pasveer. Dat hele kaats gedoe en balletje weer breed en tikkie terug begrijp ik echt niet, dan weer een lange bal waarbij je vooraf al weet dat je hem kwijt bent. Bassie is geen meevoetballer, dat merk je aan alles, hij rent als een dolle mee naar voren bij een spontane actie, de bal probeert ie af te geven en rent weer als een dolle terug, terwijl als hij doorloopt zichzelf volledig vrij kan spelen. Het hele elftal mist gogme en dat begint toch echt bij Schreuder, hij moet eens duidelijke keuzes maken en mensen maar teleurstellen, laat andere maar eens zien wat ze kunnen en laten ze het maar onderling uitvechten wie zijn plekje verdient.

05-10-2022 19:35

AlexIbarra +19238

Tadic speelde weliswaar als valse spits tegen Juve en Real maar hij stond zeker niet als nummer 10 opgesteld met een spits ervoor. Donny was de 10 en Tadic de spits.

Wat is in jouw ogen de 'normale positie' van Berghuis, als Tadic al op 10 staat?
Als 8 ipv Taylor?

05-10-2022 19:45

4Ever14 +6596

Waarschijnlijk rechtsbuiten, waar hij er niks van bakt. Wellicht als we een goede rechtsback hadden dat het anders was geweest.

05-10-2022 20:11

Heimwee +6689

Als je spelers koopt voor de bank kan je de jeugdopleiding wel weg doen. De talentvolle jeugd hoort op de bank te zitten. Spelers alleen kopen als die iets extra's brengen. Dat was de instelling. Ze zijn daar van af geweken. Wie daar voor verantwoordelijk is weet ik niet. Bassey is een gekochte speler die wel speelt maar die schiet voor ch.league niveau te kort. Dat is ook niet te verbeteren.

05-10-2022 19:32

AlexIbarra +19238

We hebben ruim 10 man van het eerste maar ook 15 man van Jong laten gaan deze zomer. Dan kun je niet klakkeloos 25 man doorschuiven en klaar is Kees.

Conceicao is echt een lekker spelertje maar of hij het redt weet ik niet. Kaplan is een beetje een geval Schuurs imo. Zeker geen slechte om erbij te hebben en als hij het net niet haalt, kun je hem waarschijnlijk aan genoeg clubs kwijt voor een redelijk bedrag. Wijndal idem.
Sanchez is helaas geblesseerd maar heeft nou precies die felheid die Rensch vaak mist. Prima alternatief voor 5 mln lijkt me. En Brobbey is eigenlijk eigen jeugd.

Lucca is een spits van 2 meter. Als de trainer dat zoekt, vindt hij hem niet bij Jong.
En jij ziet het niet zitten in Bassey (ik denk dat hij zeker nog stappen gaat maken) maar die is nou juist wél voor heel veel geld gehaald als basisspeler.
Net als Bergwijn, die in de CL nu ook niets extra's brengt.

De voetbalwereld is veranderlijk, en deze transferzomer (vooral uitgaand) was ook uitzonderlijk. Volgens mij heeft het niet zo veel zin om rechtlijnig te denken in termen van alleen basisspelers kopen, heel veel Nederlanders halen, eigen jeugd eerst of juist denken dat alles met grinta wel even gaat vlammen hier.

Nu lijkt alles even kut. Tadic en de oude garde, de te dure aankopen, de te goedkope aankopen, de coaches, de leiding, etc. Maar wat we hebben gedaan is relatief veel jonge aankopen doen. Sanchez en Bergwijn zijn de oudsten met 24 jaar.
Financieel en qua restwaarde enz. zijn dat redelijk veilige investeringen.

Je koopt dan alleen geen ervaren leiders voor als het ff tegenzit.
Maar dat was Martinez ook niet toen hij net binnenkwam, om voor 7 mln. te banken achter Blind. (Of volgens de Telegraaf achter Nico.)

05-10-2022 20:31

Daniii +246

Deze tactische keuzes van Schreuder zijn het probleem evenals de late wissels;
https://www.youtube.com/watch?v=slELLF6ocTI
Dit verklaart mij waarom menig teams en ook Napoli gewoon door onze defensies lopen.

Ik had goede hoop op Schreuder aangezien hij redelijk bent met Ajax was, maar ik begin er ondertussen er wel geen hoop meer in te hebben. We zullen vast wel kampioen worden maar Europees denk ik niet dat we iets hoeven te verwachten.
Al had ik in het begin ook weinig vertrouwien in Ten Hag maar daar ben ik op terug moeten komen, laten we hopen dat ik dat weer moet...

05-10-2022 19:32

johnnyc +102

Bergwijn - Brobbey - Berghuis
Kudus - Alvarez - Taylor
Wijndal - Bassey - Timber - Sanchez
Pasveer

Zo lastig is het toch allemaal niet? Tadic is een geweldige speler voor in de kleedkamer en de mentaliteit. En als wissel in de Eredivisie. Geweldige jaren gehad bij Ajax, maar we moeten kijken naar de toekomst. Blind idem dito. Geweldig aan de bal zoals van Basten zegt, maar altijd te laat met verdedigen. Leuk als wissels erbij. Voetbal zou niet om ego's moeten gaan, maar de beste opties gebruiken. En als Schreuder dat niet aan kan, dan is hij niet de man die Ajax nodig heeft.

05-10-2022 19:32

Steffenhagen +37811

Wat ik wel waardeer aan Van Basten: hij zegt meestal wat we allemaal zien . En over de aankopen en rensch heeft hij 100% gelijk. Dat neem ik Schreuder ook zo kwalijk : die man ziet niks en doet niks .

05-10-2022 19:28

fanvooraltijd +6797

De verkoop van Anthony is de grootste aderlating .Er is geen vervanger . Tadic doet het heel slecht daar alleen maar gezeur en gemiep van Tadic . Tadic had gewisselt moeten worden niet Rench .

05-10-2022 19:25

Gewoon Gijs +18347

Iedereen wilde Antony weg

05-10-2022 21:28

Harold +10572

Alfred moet eens beginnen met een spits op de spitpositie te zetten. Een middenvelder op het middenveld ect. Gewoon beginnen met Lucca in de spits

05-10-2022 19:24

Bjorn +12385

Eindelijk iemand die Rensch ook goed beoordeeld.

Aankopen van 2008 onder San Marco hadden we helaas ook 6 jaar lang last van financieel. ;-)

05-10-2022 19:24

ajax4ever001 +18409

Het is erg duidelijk waar de kwetsbaarheden bij Ajax momenteel zit en dat is vooral op beide backposities sinds Nous, Nico en Martinez weg zijn dat kan niemand ontkennen lijkt mij.

05-10-2022 19:23

RijkdeGooier +2875

Alleen over Rensch en Blind ka ik met hem mee. Voor de rest denk ik dat hij ook geen geweldig aankoopbeleid had. Ik noem een Sulemani...

05-10-2022 19:19

4Ever14 +6596

Dat waren wel andere tijden, tegenwoordig kan je een miskoop van 16-17 miljoen nog veroorloven.

05-10-2022 20:14

Bruno04 +15735

Tja zoals ze in branie ook al zeiden… had je wijndal lb gezet en ocampos rv was het allemaal wss nog niet veel beter. Deze ploeg heeft tijd nodig en meer kwaliteit (oa door ontwikkeling bassey, taylor etc)

Vervolgens moet je in de winter of in de zomer een aankoop a la Ziyech doen en tadic langzaam eruit. Of conceicao moet giga stappen zetten of iemand uit de jeugd.

Eigenlijk alle posities zijn wel twijfelachtig op timber na. Buiten timber is niemand onbetwist basisspeler eigenlijk.

05-10-2022 19:17

4Ever14 +6596

"Buiten timber is niemand onbetwist basisspeler eigenlijk."

Als je het hebt over Ajax waardige basisspelers, dan zou ik zeggen Kudus als middenvelder.

05-10-2022 20:17

Litmanen85 +4598

Marco sstttt.... Sulejmani. En de jarenlange ellende voor Ajax door die absurde aankoop.

05-10-2022 19:14

BokkieBokstra +11297

Marco heeft er kijk op.

05-10-2022 19:02

Nick14 +25889

Behalve toen hij zelf aan het roer stond.
Heel apart.

05-10-2022 19:26

HStorm +3140

Ik heb nog nooit ergens binnen een paar maanden meer dan 50% van aankopen (vooral) bij Ajax (of eigenlijk bijna iedere andere bekende club) zien slagen volgens mij.

05-10-2022 19:00

HendrikAjax +16830

Van Basten kijkt helaas weer is niet verder dan zijn neus lang is.

Zijn redenatie is puur gebaseerd op het aantal transfers niet op de specifieke transfers. Hij kijkt niet naar of een speler voor nu of voor de toekomst is gehaald. Of het een vervanger van een basisspeler is of een goedkope extra optie. Of de speler nu fit of geblesseerd is. Dan is het wel erg makkelijk conclusies trekken.

05-10-2022 18:55

Tommyshelby +128514

Hij kan beter hard opnoemen wie er wel moeten spelen.
- Conceicao, zeker.
- Sanchez, rouleren wellicht, al gaat de opbouw daar niet beter van worden.
- Kaplan, nog niks van gezien
- Lucca, totaal geen basisspeler, is wel een talent maar niet wat we hier nastreven
- Grillitsch, blijkbaar niet fit, anders meteen in de basis, zelfs op 60% al een verbetering nu.
- Brobbey, gewoon broodnodig, zelfs als je die domme lange ballen hanteert.
- Wijndal, ja, of Baas, in ieder geval meer snelheid en onvoorspelbaarheid.
- Ocampos, nee doe maar niet.

05-10-2022 18:55

stopperspil +11163

Inderdaad misschien zijn de aankopen wel goed, we zullen het niet weten want ze zitten op de bank en dat is kapitaalvernietiging want je koopt spelers die direct een versterking zijn voor de basis en niet voor de bank maar de hiërarchie bepaalt vooralsnog

05-10-2022 18:55

HendrikAjax +16830

We hebben niet alleen spelers gekocht voor de basis. Maar ook talenten die naar een basisplaats moeten toegroeien zoals Kaplan en Conceiçao. Daarnaast is Grillitsch gratis al s extra optie voor het middenveld gehaald niet als vervanger van een basisspeler en moet hij ook eerst nog fit worden. Verder is Sanchez momenteel geblesseerd en Wijndal net terug van een Blessure. Het ligt allemaal een stuk genuanceerder dan van Basten het laat lijken.

We moeten gewoon de beste elf opstellen en daarbij boeit het niks of iemand deze zomer gekocht is of dat hij al 5 of 10 jaar bij Ajax zit.

05-10-2022 19:03

4bier +31367

Helemaal mee eens. En wat er speelt Bassey, Bergwijn is niet om over naar huis te schrijven.

05-10-2022 18:54

Mauro34 +12844

Gelukkig hebben we in januari Blind als technische man.

05-10-2022 18:53

NoMoreMrNiceGuy +340

Echt waar? Dan is er nog hoop.

05-10-2022 18:56

HendrikAjax +16830

Zeggen Verweij en Driessen. Niet bepaald de twee betrouwbaarste gasten als het op Ajax nieuws aankomt.

05-10-2022 19:04

Mauro34 +12844

Sinds Alfredje er zit zijn ze weer van alles op de hoogte hoor.

05-10-2022 19:05

HendrikAjax +16830

Maar dit zijn zaken waar Alfred zelf in dit stadium ook niet geïnformeerd over zal zijn

05-10-2022 19:09

jaripettersson +9453

Spijker op de kop

05-10-2022 18:53

Jeugd +24655

Veel van Basten haters weer natuurlijk. Ik kan Schreuder niet volgen en Marco wel. Wat hij zegt is niet raar.
Rensch kan inderdaad dit niveau nog niet aan. Vind hem niet slecht maar is ook geen meerwaarde.
Bassey moet nog groeien, heb je op dit niveau ook niet veel aan. Blind kan niet meer, zeker niet op die positie, in dit systeem, op dit niveau.
Tadic is natuurlijk een legend maar nu even niet.
Bergwijn is goed genoeg maar al weken onzichtbaar. Bergwijn is altijd wisselvallig geweest.
Te weinig kwaliteit opgeteld dus.

05-10-2022 18:52

4Ever14 +6596

"Bergwijn is goed genoeg maar al weken onzichtbaar."

Ik denk dat hij gewoon een fatsoenlijke linksback nodig heeft die opkomt en eroverheen gaat en een spits die de bal vast kan houden zoals Brobbey.

Ik zou voorin met: Bergwijn - Brobbey - Conceiçao/Kudus spelen

Op het middenveld: Kudus/Berghuis -Berghuis/Taylor - Grillitsch/Taylor

Achterin: Wijndal- Bassey/(?) - Timber - Sanchez/ talent (Regeer).

05-10-2022 20:29

Jariking +5445

Alle schaamte voorbij haha. Als er iemand een potje van maakte was hij het.
Schreuder moet gewoon weg.

05-10-2022 18:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.