Perez ziet Brobbey kansen missen: 'Technisch gewoon heel slecht'

door Jesse ter Haar 59

Bron ESPN

Perez ziet Brobbey kansen missen: 'Technisch gewoon heel slecht'

door Jesse ter Haar 59

Bron ESPN

Kenneth Perez is kritisch op de techniek van Brian Brobbey in het afwerken op doel. De spits van Ajax miste ook tegen Heracles Almelo weer serieuze kansen en gezien de manier waarop kan de oud-Ajacied moeilijk vaststellen dat het toeval is.

'Brobbey heeft zijn kansen gehad', merkt Perez op bij Dit was het Weekend. 'Dat heeft er niets mee te maken of het in de 6de of 86ste minuut is. De (eerste, red.) kans die hij mist, doet me denken: leert hij het wel? We hebben gezegd dat hij wat rustiger is geworden, maar dit is zó easy. Zijn voet staat helemaal open en niet zoals hij hoort. Het is technisch gewoon heel slecht.'

De Deen vond Brobbey overigens niet enkel opvallen in het missen van kansen. 'We zagen vandaag zijn welbekende frustraties wanneer hij een vrije trap niet meekrijgt, terwijl hij ook ontzettend veel aan de shirts van de verdedigers trekt', is de analist van mening. 'De verdedigers moeten zich dan wapenen. Je had vandaag een scheidsrechter die hem niet al te veel mee gaf.'

Vaker dan gewenst wordt Brobbey (dit seizoen) voor het einde van de wedstrijd naar de kant gehaald. Volgens Perez had Brobbey zondag weinig reden tot klagen. 'Je kunt zeggen dat het heel vervelend is om na zestig minuten gewisseld te worden, maar het is misschien al heel wat dat hij zestig minuten mag blijven staan.' Brobbey werd vervangen door Wout Weghorst en al snel trof laatstgenoemde doel. Het leek een eenvoudige goal, maar: 'Zou Brobbey die scoren? Dat betwijfel ik', aldus Perez.

Brobbey als one trick pony

Volgens de voormalig speler van Ajax moet Brobbey ervoor waken dat hij geen one trick pony wordt. De aanvaller staat erom bekend zijn lichaam te gebruiken om tegenstanders van zich af te houden, maar volgens Perez heeft hij meerdere wapens nodig. 'Het is een specialisme, alleen het moet voor een spits gepaard gaan met een bepaalde doelgerichtheid. Als hij de goals maakt, is het een goede combinatie. Maar als hij de goals niet maakt… Hij zal ook wel loopacties moeten maken. Het is nu heel erg hangen en het karakteristieke slaan op de bal en op de grond.'

'Hij heeft eigenlijk nadeel van zijn grootte', stelt Perez zelfs vast. 'In de jeugd kon je hem inspelen en scoren. Je ontwikkelt niet de andere dingen die je moet doen als je tegen volwassenen komt te spelen. Tegen Duitsland vond ik hem wel weergaloos. Als je dat niveau aan kunt tikken en zo belangrijk kunt zijn voor het team, dan moet dat de standaard zijn.'

Kaart Brobbey

Scoren deed Brobbey zondag niet, maar wel kreeg hij een gele kaart van scheidsrechter Edwin van de Graaf. Het deed veel stof opwaaien, maar Kees Kwakman begrijpt de arbitrage wel. 'Ik snap dat de scheidsrechter ook weleens denkt: je doet het zelf ook. Ik vond dat hij twee keer wel een vrije trap verdiende, maar ik vind dat hij daarin iets te veel hetzelfde doet. Hij is ontzettend goed in het vasthouden van de bal en het contact zoeken, maar ik vind dat hij vaker los moet zijn van zijn tegenstander, waardoor hij ook weleens anders aangespeeld kan worden.'

'Hij is misschien wel te veel een aanspeelpunt', vervolgt Kwakman zijn rede. 'Weghorst denkt af en toe: laat iemand anders de bal maar even vragen en ik zorg dat ik voor het doel ben. Het is goed bedoeld en heerlijk spelen met een spits die altijd de bal wil, dan inspelen en doorbewegen, maar misschien moet hij iets meer aan zichzelf denken.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Eisholland2 +487

Als ik Brobbey zou zijn en je wilt het maximale uit je carrière halen is het zaak om heel snel rustiger en technisch beter voor de goal te worden. Vraag me daarbij serieus af of hij de top mentaal ook wel aan kan, sjokt vaak en is altijd boos als hij geen vrije trap krijgt, maar zou de pollen uit het veld moeten lopen en onverstoorbaar moeten zijn.

23-10-2024 11:36

Oempaloempa +1475

Afgezien van het feit dat een spits hoort te scoren mis ik Bij Brobbey het verrassende en het frivole dat voetbal zo leuk maakt

22-10-2024 18:34

Remark +601

Brobbey heeft gewoon een gigantisch grote gunfactor. Iedereen, jong en oud, zelfs de tegenstander, vindt hem leuk, grappig en aardig, maar iedere andere spits die er zo’n potje van maakt was allang met een strik eromheen de laan uitgestuurd. En het is niet alleen z’n gebrek aan techniek, Brian is gewoon niet gebouwd voor deze sport, z’n voeten staan verkeerd en hij rent niet, hij dendert. Doet me in meerdere opzichten denken aan oud-Feyenoorder Ulrich van Gobbel, ook zo’n ongecoördineerde sloopkogel. Wellicht een carrière in American Football, maar dan als ‘punter’, want een bal OVER de lat schieten kan Brobbey als geen ander.
Ook ik heb een zwak voor Brian en hoop alsnog op een wonder, maar hoe realistisch en verantwoord is dat nog?

22-10-2024 12:42

markk +8896

Het is tactisch gewoon goed om de volgende keer met Wout te beginnen om vervolgens tegen een moegestreden tegenstander in de 60e minuut Brobbey te brengen. Hopelijk kan hij met een invalbeurt wel scoren en zo toch weer wat vertrouwen opbouwen

21-10-2024 14:04

Babangida83 +23827

Die kans op de 0-1 in de tweede minuut ofzo...dat heeft niets met techniek te maken. Die maakt mijn oma nog. Puur vertrouwen of ritme.

21-10-2024 10:29

B2tob4 +12078

Ajax heeft behoefte aan “een makkelijk scorende spits” om wedstrijden “te openen” of vlot te trekken, steeds vaker blijkt dat Brobbey daar moeite mee heeft. Als je vervanger dan wel dat doet, wat Brobbey als spits telkenmale verzuimd, is het logisch dat discussies over twijfel aan zijn kunnen weer oplaaien..!
Momenteel is Brobbey te beperkt in zijn kwaliteiten als scorende spits. Al langer en vaker is scoren met kopballen al bij hem opgemerkt, tot op heden is daar weinig aan veranderd
Voor verdedigers is het simpel om Brobbey te bestrijden, na bestudering van 2 wedstrijden weet je precies hoe hij gaat “hangen” om de bal af te schermen. Zolang Brobbey niet meer variatie in zijn spel weet aan te brengen, zal zijn productie van doelpunten blijven stagneren..!

21-10-2024 08:59

Babangida83 +23827

Brobbey heeft onder Ten Hag ook lange tijd gehad dat hij zelf de makkelijk scorende spits was die de stand nog even vlot trekte. Het is gewoon even wachten totdat de bekende ketchupfles in beweging komt. Perez wil alleen weer een beetje commotie creëren. We weten allemaal dat Brobbey's techniek geen wereldklasse is. Dat maakt hem nog geen slechte spits. Want hij is in potentie gewoon onze Nederlands-elftal spits. Van dat niveau zit hij niet ver af. In balbezit doet hij gewoon goed en daar heeft Ajax heel veel aan.

Brobbey moet nu gewoon kalm blijven en zich niet gek laten maken door mensen als Perez, want dan komt het niet meer goed. Gelukkig is Brobbey mentaal heel sterk. (want we zijn hem zelf nu kapot aan het praten)

21-10-2024 10:46

KarimB +11340

Poh je kan ook iets te te veel op hemelen net zoals je zelf zegt dat mensen iets kapot praten. Je kan toch niet al 3 jaar beweren dat het wel gaat komen

21-10-2024 15:23

Babangida83 +23827

Waar hemel ik hem te veel op?

21-10-2024 18:07

TeringHenkie +28261

Overal, je bent zelf na drie jaar Fail Brobbey nog positief over hem!

21-10-2024 20:25

Babangida83 +23827

Vorig jaar by far onze beste speler. Onder Ten Hag ook altijd goed gespeeld. Op basis daarvan is hij ook teruggekocht. In t laatste jaar van Ten Hag viel Brobbey vaak in en maakte dan de winnende. Of hij begon en was beslissend. Zijn gewoon feiten.

21-10-2024 20:35

Jarikoning +7201

Ala scheids krijg je ook een hekel aan Brobbey met dat verongelijkte hoofd altijd.

21-10-2024 08:30

Orangesoul +5984

Brobbey moet eens wat videos kijken van Romario..

21-10-2024 08:05

FdJMdL +4505

brobbey had vorig jaar ook een mindere periode en daarna ging ie los, even geduld hebben

21-10-2024 05:18

Ferd +38316

juist. De goals gaan wel komen

21-10-2024 07:42

AlexIbarra +19238

Het mooie is dat hoe Perez praat, veel scheidsrechters het volgens mij ook zien.

Gewoon op basis van voorgaande wedstrijden de mening vormen dat Brobbey zelf veel duels opzoekt en weleens boos reageert. Daar iets van vinden en dan 90 minuten lang niet meer scherp kijken wat er in elk individueel duel gebeurt maar lekker die jongens een beetje Grieks-Romeins laten worstelen.

"Tja lastig te zien, er is altijd wel iets aan de hand daar en ik kan niet steeds overal voor fluiten." Terwijl de kunst juist is om Brobbey af te fluiten als je vindt dat hij de eerste overtreding maakt, en anders overtredingen tegen Brobbey volgens de regels te bestraffen.
Je hebt toch een heel team om dat juist wel zo goed mogelijk te zien?

Daarom vind ik die nieuwe regels mbt praten ook onzin.
Je krijgt als Traore een tikkie in de 16 van iemand die veel te laat komt, dus laat je rustig vallen. Geen pingel want je ging 'te makkelijk' liggen.
Je wordt als Brobbey duidelijk omver getrokken, maakt misbaar en pakt de bal beet. Vrije trap tegen voor hands en geel voor praten.
Als aanvoerder moet je van 30 meter aan komen sprinten om wél met de scheids te mogen praten maar dan lijk je al snel 'emotioneel' en kun je alsnog geel krijgen. (He, Virgil?)

https://youtu.be/7lmqnyteouA?si=mvBLskGPfH8mz_cj
Volgens de huidige regels mag bij een beslissing zoals deze de Var niet ingrijpen (want geen rood / pingel / goal), mag Kroos niets zeggen en mag Elche weer een minuutje tijd pakken op weg naar een 0-0 uitslag terwijl Real in balbezit en in de aanval was.
Iedereen moet de scheids verplicht in de waan laten dat hij goed fluit.

Zeker als je ook nog scheidsen hebt die zelf graag met spelers praten, is het raar wanneer je als speler geen normale woorden op een enigszins normale toon terug mag zeggen. Ik heb het niet over scheldwoorden, zo'n oerkreet van Brobbey of iemand belagen.

21-10-2024 01:43

Rockpotje +9533

Wat ik zo bijzonder vind; toen we Tadic nog hadden legde hij gewoon tien keer in een seizoen een voorzet panklaar voor Brobbey om binnen te lopen. En nu schieten de ballen aan alle kanten Brobbey voorbij. In de tweede helft legde Rensch bijvoorbeeld een bal laag terug op de penaltystip. Dat is een klassiek balletje maar er stond niemand. Er was al een middenvelder (ik denk Klaassen) naar de eerste paal, maar ook Brobbey krijgt die bal achter zich. Bij de eerste goal van Weghorst laat hij zich wel wat zakken en staat hij opeens helemaal vrij. Waarom komt Brobbey niet meer in die posities? Is hij te veel opzoek en niet meer rustig? Of kon hij nooit variëren met zijn loopacties en was het de pure klasse van Tadic om de ballen daar te leggen waar hij wist dat Brobbey altijd naar toe loopt?

20-10-2024 23:54

Ferd +38316

in de eerste helft en in de tweede helft bij de gemiste kansen kwam hij wel in die posities

21-10-2024 07:43

Patrick78 +51702

Spits van niks

Weghorst is gewoon de beste spits van Ajax

20-10-2024 23:28

Johan1 +2909

Brobbey is gewoon een hele matige spits. Hij mist techniek, maar vooral intelligentie. Hij staat positioneel vaak verkeerd. Wanneer zie je hem eens voor de man komen om bij de 1e paal een voorzet af te maken? Bijna nooit. Zijn timing is ook niet goed, zeker bij het koppen. Waarom draait hij nooit eens van de man weg ipv steeds hangen tegen de tegenstander.? Nee, hij mist teveel eigenschappen die een goede spits moet hebben.

20-10-2024 23:21

BBAFCA +9756

Precies dit, hij maakte nooit simpele goals. Dat is juist waarin weghorst of bijv een Huntelaar in uit blinken. Op de juiste plek staan op het juist moment

21-10-2024 00:15

Steffenhagen +37784

Wat Brobbey mist is het kiezen van positie voor het doel . Hij staat nooit goed en staat vooral te veel stil . Kwakman ziet het goed : Brobbey moet leren bewegen en weglopen van zijn man . Hij kan alleen maar stil staan en vechten om de bal . Dat is nauwelijks gevaarlijk

20-10-2024 23:05

Freddy +11374

Een spits als Brobbey gaat nooit geen Huntelaar worden. Ajax werd wel genaaid door 2 gele kaarten te krijgen (Brobbey en Henderson) terwijl de scheidrechter er weer eens faliekant naast zat

20-10-2024 23:28

ijzerchef +3135

Het valt mij al weken op dat Brobby die lage voorzetten steeds maar niet weet in te schuiven. Hij kan geen sliding goals maken. Hij probeert ze steeds in te lopen waardoor hij net een voet tekort komt. Bij Haller was het zijn specialiteit zowat.

20-10-2024 23:01

JariLitmanen87 +7934

Perez heeft gelijk. Brobbey is technisch een enorm matige speler. Fysiek een beest, maar daarmee houdt het echt op.

20-10-2024 22:50

Dolblij +44934

Perez heeft in geval Brobbey gelijk. Denk dat San Marco er niet anders over denkt.

20-10-2024 22:33

Aram +17848

Wat mij vooral opviel was de scheidsrechter. Het was niet eens dat hij tegen Ajax floot. Brobbey kreeg alles tegen, een stuk of vijf overtredingen tegen hem werden niet gegeven. Die kans in de tweede helft hangt iemand aan hem, dat is gewoon een penalty. Traoré ook een overduidelijke penalty niet gekregen. Weghorst krijgt een penalty voor een schwalbe en smeerde ze een rode kaart aan die niet eens een overtreding was.

Ik weet niet goed wat ik van die scheidsrechters moet denken.

20-10-2024 22:08

DEELM +11891

Brobbey's probleem is zijn slechte voetenwerk en daardoor gebrek aan balans. Hierdoor komt hij vaak niet uit qua passen, raakt hij ballen vaak niet goed als hij wil schieten of valt hij. Kun je gewoon op trainen.

20-10-2024 22:02

Robertini +39069

Gewoon met Akpom beginnen volgende wedstrijd.

20-10-2024 21:54

Robertini +39069

Nee, dan maak je zowel de basis als de invallers zwakker. Hij is een geweldige invaller, maar voetballend echt veel te slecht voor de basis.

20-10-2024 23:49

Baco123 +6146

Maar das akpom ook hè, komt ook gewoon tekort voor Ajax, dan maar Brobbey laten staan en hopen dat i ze snel weer gaat maken

21-10-2024 07:16

Ajax1969 +4162

Akpom en Wout zijn beiden supersubs. Een Akpom die er zin in heeft, legt wel enorm veel energie in zijn wedstrijd. Misschien starten met Akpom, met de opdracht: rennen, sleuren, gaten trekken. Als je mazzel hebt scoort Klaassen dan en na 60 minuten Weghorst die de wedstrijd in het slot mag gooien.

20-10-2024 23:33

Robertini +39069

Het valt in ieder geval te proberen @1969, misschien maakt het Brobbey wakker.

20-10-2024 23:48

Rodsje +14676

Als je goals maakt is er idd niks aan de hand maar bij geen goals ga je letten ip hoe beperkt hij eigenlijk is. Kan niet afmaken, kan niet koppen, kan geen man uitspelen, heeft een matige techniek en dat allemaal voor een Ajax jeugd spits.

Ik zou voor nu Akpom of Weghorst in de spits doen. Die scoren tenminste wel

20-10-2024 21:42

MaxPower +2583

"Maar als hij de goals niet maakt… Hij zal ook wel loopacties moeten maken. Het is nu heel erg hangen en het karakteristieke slaan op de bal en op de grond.'"
Dat lijkte een juiste analyse, vroeger maakte hij die loopacties toch wel? Nu zit hij meer op judo dan op voetbal. Van mij mag hij wel even banken, even de reset knop vinden.

20-10-2024 21:22

MarcelvTol1971 +15302

Volledig mee eens

20-10-2024 21:41

JariLitmanen87 +7934

Zoek jij eens potjes op waarbij Brobbey in de breedte of diepte zichzelf vrijspeelt door puur de loopactie.

Die kan je op een hand tellen.

20-10-2024 22:51

MaxPower +2583

Ik heb het beeld dat hij dit vroeger vaker deed. Nu is het nog alleen maar judoën. Wat heb je dan nog aan zijn snelheid? Het zou in ieder geval iets moeten zijn om actief mee aan de slag te gaan.

21-10-2024 06:34

wijzijndebeste123 +163203

Spijker op de kop van Perez.

20-10-2024 21:18

Breuk +25060

Zei van Basten ook al steeds.

20-10-2024 21:32

champhead +14308

Ja. Van Basten gaat z’n volledige gelijk halen morgen.

20-10-2024 21:44

nightgoat +30882

Brobbea$t is een Ajax onwaardige speler.

Mag ik dat zeggen ?
Ja, dat mag ik zeggen.

20-10-2024 21:16

HV178 +2604

"Brobbey. Doelpunt. Waar was u toen? Weet u dat nog ?"

20-10-2024 23:08

TeringHenkie +28261

Bij Ria Visser in bed!

21-10-2024 20:32

ajax4ever001 +18407

Ik vind dat mensen Brobbey niet zo moeten afzeiken.. ok hij moet meer zijn kansen benutten die hij simpelweg teveel mist maar verder doet hij het in het veld goed.. werkt hard. Enige minpunt is dat Brobbey echt moet stoppen met klagen in het veld maar gewoon slimmer moet worden om zijn verdedigers uit te spelen.

20-10-2024 21:12

MarcelvTol1971 +15302

Werkt hard, ja misschien wel te hard.
Enig minpunt .......... ik heb er nog wel 3 hoor :
- mist rust
- is alleen met judo bezig
- gaat zelden de diepte in.

En Weghorst komt erin en de eerste kans ligt in het netje, dat is een echte geconcentreerde spits

20-10-2024 21:45

Devid87 +3532

Enige minpunt is klagen? Ik vind dat hij niet scoort als spits toch ook wel een noemenswaardig minpunt.

Hij werkt hard... en dan?

20-10-2024 23:07

BackInBlack +14462

Brobbey speelt op dit moment natuurlijk enorm zwak.

Ik bedoel, het is slechts de eredivisie. Ajax spits moet er gewoon makkelijk 25 maken

20-10-2024 21:12

ajax4ever001 +18407

Brobbey bewaard de goals voor tegen Feyenoord en PSV dan vind ik het best

20-10-2024 21:10

BackInBlack +14462

Dat is dus de vraag

20-10-2024 21:11

twynestar +28218

Volgende week Brobbey goede wedstrijd: "waar zijn de brobbey haters nu".
Week erna tikt Weghorst er een in: 'waar zijn de wout haters nu."

En als dat klaar is beginnen we weer over Sutalo, Taylor of Fitzy of wellicht zelfs Kroes of Sven. Want we creeren graag kampen die er niet altijd zijn en laten ze nooit los.

Dus laten we eens beginnen om iedereen die hier iets vindt van Brobbey, inclusief Perez, niet meteen als 'hater' te kenmerken voor de volgende keer, alsof we allemaal 13 jarige schoolmeisjes zijn.

20-10-2024 21:07

Slang3 +45769

ja goed, maar dat zeggen we nu al een wedstrijd of 8 op rij. De haters krijgen gelijk zo

20-10-2024 21:24

twynestar +28218

Haters bestaan niet, je maakt onbedoeld (denk ik) mijn punt.

20-10-2024 22:24

MokumsParadijs +2236

Kan me niet voorstellen dat er nog een ‘kamp Sven’ bestaat.

20-10-2024 22:26

insectenverdelg +23384

De reacties van Kenneth zijn ook een one trick Pony. Next.

20-10-2024 21:05

BackInBlack +14462

Wat lul je nou.

Perez heeft gewoon gelijk

20-10-2024 21:10
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.