Mossou: 'Bij Ajax is het voetbal almaar verder achterop geraakt'

door Timo Suur 76

Bron Algemeen Dagblad

Mossou: 'Bij Ajax is het voetbal almaar verder achterop geraakt'

door Timo Suur 76

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Sjoerd Mossou vindt het opmerkelijk dat Ajax nog steeds geen technisch directeur heeft, zo schrijft hij in zijn column in het Algemeen Dagblad. Echter lanceerden de Amsterdammers deze week wel weer een nieuwe kledinglijn.

'Vrijwel exact op het moment dat de campagne vrijdag de lucht in ging, landde het nieuws dat Ajax wéér op zoek moet naar een nieuwe technisch directeur', zo begint de columnist. Julian Ward wees uiteindelijk de aanbieding af om de nieuwe directeur voetbalzaken te worden van Ajax na wekenlange gesprekken. 'De zoektocht naar een opvolger van Marc Overmars duurt nu al veertien maanden, als gevolg van getalm, warrig leiderschap en politieke intrige', zo concludeert Mossou.

De columnist snapt dat een nieuwe kledinglijn geen invloed heeft op het spel, maar hij stelt zichzelf wel de vraag of het voetbal nog wel de topprioriteit is binnen de organisatie. 'Waar Ajax altijd al een soort politieke partij was, is het voetbal almaar verder achterop geraakt, sterker: de hele voetbaltechnische 'lijn' is een soepzooitje - en het duurt maar voort.' De Amsterdammers zullen snel actie moeten ondernemen. 'Als Ajax een diepe, meerjarige crisis echt wil voorkomen, zal het als de bliksem weer een voetbalclub moeten worden.'

Ajax schakelt door na het afzeggen van Ward

Ajax heeft snel doorgeschakeld na het afzeggen van Ward, De Amsterdammers zijn in de zoektocht naar een nieuwe technisch directeur uitgekomen bij de Duitser Sven Mislintat. Volgens de Duitse tak van Sky Sport bevinden de gesprekken zich in de afrondende fase. Het lijkt erop dat hij binnen korte tijd aan de slag gaat bij Ajax.

Verwacht jij dat Ajax op bezoek bij Go Ahead Eagles met 0-3 weet te winnen?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

AgeM +939

@ El Pistolero
Een aantal verantwoordelijken bij Ajax hebben binnen een jaar tijd alle succes de nek omgedraaid . Waarom moest Overmars zo snel weg? Had hij iemand vermoord ? Of vrouwen verkracht ? Als hij zich al misdragen heeft , komt een goed gesprek toch eerst ? En leven beteren ? Om over Bogarde maar te zwijgen , die is gewoon om niks geliquideerd.
Dan volgt de zeer dubieuze aanstelling van Schreuder , die veel te lang zn ( verkeerde gang kon gaan .
Nee deze teloorgang kan je gerust binnen kringen gaan zoeken , waar u mogelijk ook bij hoort .
De “gezonde “ financiële situatie van nu is het gevolg van de in het verleden , ja in het verleden gevolgde strategie ! Die nu de nek om is gedraaid !
En zo als ik het nu kan beoordelen komt er weinig of geen verandering in . Er wordt alleen voor de Bühne wat sympathiek ogende maatregelen genomen .
Schandalig wat u de vele Ajax-fans aandoet! En seizoenkaartenhouders ook , een totaal gebrek aan verantwoordelijkheid zonder consequenties!
Het ergste is dat het door sommige lieden binnen Ajax nog aangekondigd is ook , dat er mindere tijden zouden komen . Ze hebben het zelf veroorzaakt!

03-04-2023 10:36

BackInBlack +14490

Het is een zooitje

Mossou heeft gelijk

02-04-2023 11:31

ach ja +5799

Aldus de sportjournalist van het jaar… wishful thinking. Het AD schreef ook een keer dat Eindhoven de nieuwe voetbalhoofdstad was.

02-04-2023 10:43

Ajax '69 +3835

Simpel, op dit moment is de commerciële afdeling binnen Ajax beter bezet en ingewerkt dan de voetbalafdeling. Is ook niet zo gek, Sjoerd. Er zijn immers ongeveer duizend keer meer eventueel geschikte marketingkandidaten die bij Ajax willen werken voor een paar ton per jaar dan dat topvoetballers of -trainers voor een paar miljoen per jaar voor Ajax willen werken (en die wij ook nog geschikt vinden).

02-04-2023 01:24

seerseker +858

Minderwaardigheidscomplex heet dat volgens mij.

02-04-2023 01:01

Alexander40 +6113

Ik denk echt dat het goed zou zijn als Van der Sar aankondigt na dit seizoen te stoppen. Dan kan er echt een nieuwe en frisse start worden gemaakt. Hoe lang zit ie er nou? 8 jaar is ook voor ceo’s bij bedrijven veelal de Max. Daarna is nieuwe energie nodig, een nieuwe visie. Grote leiders herkennen het moment om te stoppen en begrijpen dat de club groter is dan zij. Zou Van der Sar het moment herkennen?

01-04-2023 22:32

Ajax '69 +3835

Fijn. Wie moet hem nou écht opvolgen volgens jou?

02-04-2023 01:09

Alexander40 +6113

Laten we in ieder geval iemand nemen met ervaring als algemeen directeur/ceo en stoppen met geloven van die prietpraat uit de media dat het iemand uit de voetballerij moet zijn. Is mooi meegenomen maar het is veel belangrijker dat een ceo buitengewoon slim is, strategisch sterk, de lijnen uitzet, een heldere gemeenschappelijke visie heeft en in de hele organisatie blijft implementeren. Graag ook iemand die goed uit zijn woorden komt en de club goed kan representeren in de media, tijdens vergaderingen etcetera. En vooral ook integer is.

02-04-2023 08:24

HallelujahAmsterdam +10641

Het is met name de media die daar aandacht aan besteed en dan met name het voetbal achtersteld in de berichtgeving.
Sterker nog met het voetbal hun punt proberen te maken.
Maar altijd vanuit hun eigen bevinding en zonder wederhoor !

Het is schrijnend dat zogenaamde journalisten vooral vanuit hun buikgevoel praten en dat er , zeker achteraf , ongefundeerde verbale diarree uitkomt.
Geval Wardt was bijvoorbeeld precies weer zo'n voorbeeld waar Driessen het zeker wist , maar The Athletic eigenlijk de reden aanhaalde die Wardt in November aangaf bij Liverpool.
Ook Mossou draait de rollen om.

01-04-2023 15:39

Babangida83 +23877

Het niveau is weer hoog. Vermoeiend dit soort stukjes. Van der Sar heeft aangegeven op welke termijn hij verwacht dat de TD er is. Die termijn is nog niet om en bovendien zeggen betrouwbare media dat Ajax in de afrondende fase is met iemand. Dat t dan niet over voetbal gaat, is om dat dit soort pseudo journalisten blijkbaar graag over andere dingen schrijven die niet meer ter zake doen.

01-04-2023 14:13

TontoKarnaggel +42501

Of sjoerd nu gelijk heeft of niet, het is bijna bizar hoeveel columns het rotterdamse AD tegenwoordig aan de AFC Ajax wijd. Je zou zeggen dat het voor een rotterdamse krant juist nu een prima jaar is om het eens over de rotterdamse clubs te hebben, maar nee hoor, een nieuwe dag, 3 nieuwe column's over de Amsterdamse club.

Ajax, de grootste club van rotterdam.....

01-04-2023 12:57

erwtenpeller +2021

Hier kan je zien hoe groot Ajax is .ze zijn alleen maar met Ajax bezig we zijn een wereld club ze hebben in Rotterdam de indruk dat ze tegen Barcelona of man city spelen

01-04-2023 16:27

eenAjaxfan +20314

En bij de kranten raakt de journalistiek steeds verder achterop....
Het is gewoon droevig hoe er stemming gemaakt wordt. En eigenlijk nog erger hoe makkelijk men daar in mee gaat?
Wat moet Ajax dan?
Als het op technisch vlak niet goed gaat, ook het commerciële en al het andere maar laten waaien?? Gaat helemaal nergens over.

01-04-2023 12:21

PeterLarsson +13285

Bij Mossou is een journalistieke bijdrage leveren toch almaar verder achterop geraakt!

01-04-2023 11:40

musicradio +3893

die moussou is echte lul de behanger

01-04-2023 11:36

patrick37 +1746

Flappie is de lul de behanger.
Alle kritiek op ajax is volkomen terecht.
Het is gewoon schandalig dat zo'n kwibeus als Flappie alles kapot mag maken

01-04-2023 12:42

Vik86 +42397

Wat maakt hij kapot?

01-04-2023 12:55

Babangida83 +23877

Laat je niet gek maken, man.

01-04-2023 14:17

appiehappie +3035

Die nieuwe kledinglijn.....
Zit daar nu wel de maat van Clarence Seedorf bij ??

01-04-2023 11:35

Oxxer +163913 moderator

Is dit grappig bedoeld?

01-04-2023 12:15

Ajax '69 +3835

Zo, jij zit er dicht op als het over Clarence Seedorf gaat. Prima hoor. Je respect voor hem heeft hij in mijn ogen als speler meer dan verdiend. Als mens ken ik Seedorf niet, maar ik heb uiteraard een indruk. Ken jij hem daarentegen misschien persoonlijk, heb je met hem gewerkt, ben je het zelf?

02-04-2023 01:18

Oxxer +163913 moderator

Ik zit er dicht op als er met meer maten wordt gemeten.

02-04-2023 11:15

willem1958 +8752

Sjoerd trapt een open deur in maar hij heeft gelijk natuurlijk.
Op alle vlakken timmert Ajax aan de weg; social media, kledinglijn enz echt alle zaken buiten het voetbal om gaan goed maar het voetbal zelf is ontzettend verwaarloosd door de verkeerde mensen op de verkeerde plek.
Het had wat dat betreft niet slechter kunnen gaan in een machine die eigenlijk alweer een aantal jaren goed op gang was.

01-04-2023 11:18

Babangida83 +23877

Sinds wanneer is het ontzettend verwaarloosd, volgens jou?

01-04-2023 20:56

Wobbo +11282

Ajax is door Flappie verandert in hetgene wat we nou allemaal juist niet wilde met dat enge clubje mensen van ten Have, Marjan Olfers etc. Nu zijn we het uiteindelijk wel geworden. En de enige Ajacied die achteraf er dus totaal nooit geschikt voor is gebleken is de enige die is overgebleven : Flappie van der Slappie. Alle middelmatigheid van de club, alle nobody's, nitwits, figuren in de club die er nu zitten komt allemaal door het mega slappe optreden van dat afgetrokken laf bakje melkwater.

Heel de directie en RvC moet per direct ontslagen worden. Daarna als er een committee is aangesteld om weer de club Ajax te leiden hoe Cruijff het graag zag dan kunnen er evt na wat analyses weer wat mensen terug worden gevraagd.

En sowieso beginnen met Overmars en Bosz terug.

01-04-2023 11:09

Vik86 +42397

Hahaha wat een niveau

01-04-2023 11:58

eenAjaxfan +20314

Wobbo, begin maar weer helemaal opnieuw....

01-04-2023 12:22

Aurelius1 +19722

Het is wel opvallend dat er allerlei mensen zijn vetrokken die enigszins de clubcultuur bewaakten:

Overmars
Reiziger
Bogarde
Danny Blind

En dat er allerlei personen worden aangetrokken die niets met Ajax hebben:

Lenderink
Hendriks
Ward

De 'gouden' periode is voorbij bij Ajax en er zullen waarschijnlijk weer zeven magere jaren volgen.

01-04-2023 11:03

Vik86 +42397

Misschien is het beter dat je supporter word van een amateur vereniging zoals vele anderen hier.. Overmars dickpicks.. Bogarde heeft ook geen goede reputatie.. Blind zat notabene in de RVC onder leiding van Leen Meijnaard wie het blijkbaar niet nodig vonden om een TD aan te stellen..Echte cultuur bewakers..

01-04-2023 12:59

Aurelius1 +19722

Ach hou toch op man. Er heeft een onderzoek plaatsgevonden naar Bogarde en de klacht is op alle punten ongegrond verklaard. Fuck reputatie. Als we gaan buigen voor de woke/feministische terreur waar we mee te kampen hebben, de overload aan valse beschuldigingen, en het feit dat er nooit enig bewijsstuk is geweest ten aanzien van de case Overmars door de speculatieve kranten, dan is het einde zoek. Je moet echt je ruggengraat als man zijnde rechten en stoppen met het eenzijdig geloven van alles wat door de media en juicekanalen wordt gespuid zonder enig bewijs. Dan ben je mede schuldig aan het creëeren van het klimaat wat nu heerst, een soort van psychologische razzia.

01-04-2023 16:53

Vik86 +42397

Hahaha dat zal.. Beter dat je een amateur vereniging gaat supporteren..

01-04-2023 16:58

Babangida83 +23877

@aurelius, dat rapport loog er niet om en Overmars is zeker niet voor niets aan de kant gezet. Dat er geen aangifte is gedaan, mag Overmars blij mee zijn. Het ontkennen van dat alles, dan ben je echt ziende blind. En ik begrijp echt je punt heel goed over het wokegedoe. Helemaal eens op dat vlak. Maar werknemers ongevraagd digpicks sturen en zelfs na afwijzing nog doorgaan is gewoon exit en nooit meer terugkomen.

01-04-2023 21:03

Aurelius1 +19722

Het rapport stelde niks voor. Nogmaals: waar is het bewijs? Dit is toch geen politiestaat ofzo? Gezien alle andere cases in de media, die of geseponeerd zijn (The Voice), of waarbij de klacht echt niks voorstelt (NOS), zal het hier ook weer nergens over gaan. Gewoon wat rancuneuze vrouwen die geen carrière hebben kunnen maken en spijkers op laag water zoeken, het is elke keer hetzelfde verhaal.

Er is geen bewijs van Overmars. Ik durf 100% te stellen dat er geflirt over en weer was. Vrouwen zijn geen onschuldige madeliefjes, ze manipuleren dat het een lieve lust is, en gooien hun grootste machtsmiddel in de strijd: hun lichaam.

01-04-2023 21:26

Vik86 +42397

Heb je het mee gemaakt?

01-04-2023 21:59

Oxxer +163913 moderator

Onder een goede trainer en het blijven volgen van de lijn Veldmate was het verval nooit zo groot geweest , weet zeker dat Ajax waarschijnlijk bovenaan had gestaan.

01-04-2023 10:44

wendoo9 +8110

Aanname, Oxxer, je kan niet ongestraft je beste spelers verkopen en denken met een paar paniek aankopen ff CL in te gaan en Kampioen worden. Kijk goed naar dit Ajax, het is niets bijzonders. Een ploeg die helemaal uit balans is met Individuele kwaliteiten. Maar zijn we veel beter dan de top 5. Nee

01-04-2023 11:11

Oxxer +163913 moderator

Niks aanname, Veldmate had betere spelers gehaald dan wat er de afgelopen zomer is binnen gekomen.

01-04-2023 11:13

Babangida83 +23877

Ook Veldmate scout op potentie. Hij heeft Rulli wél bekeken nadat ze getipt waren door de zaakwaarnemer van Schreuder. Een andere Belgische verdediger hebben ze daardoor niet gehaald. Dus ze gebruiken de scouting zeker wel. Inmiddels.

Maar de scouting van Ajax scout op potentie en niet op gearriveerde spelers. Was Antony beter in zijn eerste seizoen dan Conceicao? Is Bassey minder dan Martinez in zijn eerste seizoen? Die laatste waarschijnlijk wel. Maar ook dat zal niet veel schelen, als Bassey beter gebruikt gaat worden.

Het is voornamelijk dat het elftal totaal uit vorm was en qua zelfvertrouwen echt een knauw heeft gekregen. Daarnaast is er gewoon té veel kwaliteit weggegaan in één seizoen dan dat je op kunt vangen. Wat waarschijnlijk de grootste negatieve invloed heeft. Dat vertekent een heleboel. Je kunt pas goed beoordelen als die factoren opgelost zijn.

01-04-2023 21:11

Danielson +50292

De sportjournalist van het jaar 2022 laat maar weer eens zien hoe terecht het is dat deze prestigieuze onderscheiding hem is ten deel is gevallen!--

01-04-2023 10:42

AFCACruijff14 +161325

Ik heb weinig met Mossou, maar hij heeft hier gewoon gelijk ook al staan commercie en sport wel los van elkaar. Maar ik moet ook met de ogen draaien als ik Ajax kledinglijn nr 592 zie lanceren terwijl het sportief een rampzalig seizoen is. Dat voelt gewoon fout.

Maar jee, wat zit dat Algemeen Dagblad te genieten van een seizoentje crisis bij ons. Even op de lip bijten, na de zomer is Feyenoord weer leeggekocht en slaat Ajax keihard terug.

01-04-2023 10:22

wendoo9 +8110

Sorry kerel, maar zit jij nu echt te wachten tot Fey leeggekocht wordt zodat Ajax dan weer keihard terug kan slaan. Ajax moet altijd van zijn eigen kracht uitgaan, eigen problemen oplossen om zelf weer een sterk elftal te hebben.

01-04-2023 10:47

AFCACruijff14 +161325

Geen idee waar ik dat zeg. Ik schets alleen een realistisch scenario. Ajax komt er altijd bovenop.

01-04-2023 10:48

wendoo9 +8110

Even op de lippen bijten .............

01-04-2023 11:14

AFCACruijff14 +161325

Ja, dat waren mijn woorden ja. De hosanna rondom Feyenoord en de negativiteit rondom Ajax kan na de zomer zo weer voorbij zijn. Zij draaien niet eens een heel bijzonder goed seizoen, maar wij en PSV een hele slechte.

01-04-2023 11:15

Sportvolgert +40403

Onzin. Die dingen staan compleet los van elkaar. Enige dat je kan zeggen is dat de commerciële afdeling een stuk actiever en succesvoller dan de voetbaltechnische op dit moment.

01-04-2023 10:19

El Pistolero +4932

Arme Sjoerd. Die is zo aartslui dat hij door zijn eigen schaduw wordt voorbij gelopen als hij met zijn hond aan het wandelen is en structureel weigert om zijn kennis over het voetbal, voor zover hij dat überhaupt heeft, up to date te houden. Als hij dat wel had gedaan, had hij net als ik geweten dat het grootste deel van de taken van Overmars al is over geheveld naar de portefeuille van de nieuwe sportdirecteur van Ajax, Maurits Hendriks. Met KJH voor het veldwerk. En dat Ajax dus helemaal niet op zoek is naar een TD, maar naar een head of recrutement oftewel een directeur spelerszaken, wiens voornaamste taak er uit zal bestaan om nieuwe spelers aan te brengen. De bedoeling was dat Ward pas 1 juli zou beginnen omdat hij tot die datum nog onder contract staat bij Liverpool. Dat is pas over 3 maanden en de massahysterie die is ontstaan omdat Ward voor de eer heeft bedankt, is dan ook volstrekt overbodig. De nieuwe kandidaat heeft zijn handen vrij en kan wellicht zelfs meteen beginnen. Als je de statuten van Ajax er op naslaat, zal je tot de ontdekking komen dat de directie van Ajax zo goed als onder curatele staat bij de RvC. En voor ieder belangrijk besluit van transfers van meer dan 1 miljoen tot de aanstelling van de hoofdcoach vooraf de toestemming nodig heeft. Het lijkt me evident dat niet iedere kandidaat directeur dat ziet zitten en dat het daarom niet even gemakkelijk is om een goede directeur te vinden. Dat blijkt overigens sowieso een moeilijk verhaal, aangezien niet alleen Ajax, maar ook PSV (tot voor kort), Feyenoord en De KNVB moeite hebben of hadden om een geschikte kandidaat te vinden.

01-04-2023 10:15

Steffenhagen +37821

Het wordt allemaal steeds pijnlijker . Ajax moet nu ook al headhunters inschakelen om een TD te vinden als we de bronnen mogen geloven . Onbegrijpelijk, dit is je kernprodukt en dat hoort geborgd te zijn. Ajax was van de zomer een speelbal van adviseurs en is dat nog steeds .

01-04-2023 10:08

Mikki02 +2319

Mossou zeker niet mijn favoriet maar heeft hier gewoon gelijk.
Ook al is het vooral voor de beeldvorming, als je pr beter georganiseerd lijkt dan je voetbaltak gaat er iets niet goed.

01-04-2023 10:02

trodat4030 +96552

Ik vind het anders alleen maar positief dat bepaalde onderdelen binnen de club wel gewoon op niveau blijven. Ik zie niet in waarom de marketing minder moet presteren omdat het voetbal minder wordt.

Het is gewoon dom gelul van Mossou, o jee, ze brengen een kledinglijn uit, precies op het moment dat een sollicitant afzegt. Stop de marketing! Ward komt niet! Stop de maandenlange voorbereiding, stop de inkomsten, Ward heeft afgezegd, nu mogen we NIKS meer doen wat wél positief uitgelegd kan worden hoor!

01-04-2023 13:56

Mikki02 +2319

Ik redeneer andersom. Als je dat zo strak kan organiseren, waarom de rest dan niet?

01-04-2023 16:29

Juichtoon +32465

Ik heb dit in februari 22 al geschreven. Het heeft er alle schijn van dat Lenderink de baas is bij Ajax. Als dat maar goed gaat schreef ik toen. Totaal verkeerde ontwikkeling. Met haar macht van februari 22 waren bv. Tadic en Blind nooit naar Ajax gekomen. Dan houdt ze alles tegen en geeft voor een stortvloed aan verkopen groen licht. Dat is ook precies wat er gebeurd is.
Het voetbal dient ten alle tijden leidend te zijn in de club. Niet de financiële mensen, niet de dokters, niet de pr afdeling. Maar de voetbal jongens. Deze panelen zijn door het succes verschoven. En krijg ze maar eens terug.

01-04-2023 09:58

El Pistolero +4932

Bron? Valentijn en zijn buikspreekpop? Of gewoon je eigen onderbuik?

01-04-2023 10:40

Juichtoon +32465

Gewoon voetbal volgen en opletten en niet zo goedgelovig zijn. Zeg je dat ik het ook niet weet zal ik de eerste zijn om dat te beamen. Maar ik ben natuurlijk niet gek.

01-04-2023 12:22

trodat4030 +96552

Onderbuik dus. Next!

01-04-2023 13:42

Juichtoon +32465

Nee dingen die tegelijk gebeuren waarnemen en opletten Trodat..

01-04-2023 13:50

trodat4030 +96552

Over opletten gesproken. Volgens mij is er nogal het een en ander vertrokken afgelopen ZOMER(!) en niet in de winter van 22. Het salarishuis moet blijven kloppen, de vertrekken van een Nico, Nous, Haller, Graaf en Onana scheelden bij elkaar enorm veel wat een komst van een Bergwijn in de zomer wel mogelijk maakte in tegenstelling tot de winter 22.. Maar blijf vooral goed opletten hoor! Alleen wel even wat minder selectief. Nota bene zijn er nogal wat records onder haar bewind gesneuveld. Hoogste inkomende transfer, hoogste totale inkomsten transferperiode, hoogste uitgaven in een transferperiode en de 2 hoogste uitgaande transfersommen, maar zij houdt natuurlijk alles tegen, toch? Zij is immers de machtigste binnen de club......

Of zij doet gewoon haar taak en bewaakt de financien, die in de ene transferperiode flink kan verschillen tov de andere transferperiode. Jij gaat sec uit van transfersommen, maar lijkt het hele salarishuis te vergeten. Dat geeft dus aan hoe weinig verstand je hebt van haar functie en dus kan je er ook voor geen millimeter over oordelen. Jammer dat je dat wel doet, denkend dat je het allemaal wel snapt, terwijl het overduidelijk niet het geval is.

Komen we dus weer uit op hetgeen ik schrijf, het is niet meer dan je onderbuik die hier spreekt.

01-04-2023 15:03

Juichtoon +32465

Desalniettemin etc etc .Ik begrijp haar functie heel goed maar ik heb het over machtspolitiek. En jij komt aan met functies. Thats a different game..
Ze moet zaken mogelijk maken en niet tegenhouden. Of zoals Johan zei ik bepaal of een speler speelt en niet de dokter ..in die lijn dien je te denken.

01-04-2023 17:30

El Pistolero +4932

"Desalniettemin etc etc .Ik begrijp haar functie heel goed maar ik heb het over machtspolitiek. En jij komt aan met functies. Thats a different game.."

Het probleem is dat je duidelijk aantoont er juist helemaal niets van te begrijpen. Als je dat wel had gedaan, had je net als wij geweten dat machtspolitiek bij Ajax volstrekt onmogelijk is. Omdat geen enkele directeur individuele bevoegdheden heeft, maar alleen in gezamenlijkheid met de andere directeuren. Zelfs de stem van directievoorzitter Van der Sar is helemaal niets waard als hij de overige directeuren niet mee krijgt. En zelfs als dat wel het geval is heeft hij bij 90 % van de besluiten nog de toestemming van de voltallige RvC nodig. Staat gewoon allemaal keurig netjes beschreven in de statuten van de NV Ajax en die kan iedereen downloaden. Het probleem is dat niet iedereen de moeite doet om dat te doen en liever de onderbuik als belangrijkste gesprekspartner heeft. Juist het feit dat de directie zo goed als onder curatele staat bij de RvC en een directeur dus juist als individu geen enkele macht heeft, is er waarschijnlijk de voornaamste oorzaak van dat Ward zich heeft terug getrokken als kandidaat voetbalman. Die wil waarschijnlijk gewoon een vaste zak geld om de markt mee op te gaan en die kan Van der Sar hem niet beloven omdat duidelijk in de statuten staat dat de directie voor iedere aankoop van (naar verluid) 1 miljoen Euro de goedkeuring nodig heeft van de RvC. Dat geldt ook voor het aantrekken en ontslaan van de hoofdcoach. Dat de directie geen enkele macht heeft is nota bene afgelopen zomer nog ondubbelzinnig gebleken toen de directie Campos en die Griekse keeper wilde aantrekken en "vergat" dat van te voren bij de RvC te melden. Toen haalde de RvC rücksichtslos een streep door die transfers en gingen die niet door.

In plaats van blind te varen op het kompas van die notoire vrouwenhaters van de T., zou je ook eens kunnen overwegen om je hersencellen aan het werk te zetten en eens goed na te denken voor je iets beweert. Wat je hier beweert is gewoon totale onzin, aantoonbare onzin ook omdat Ajax de afgelopen zomer het recordbedrag van meer dan 100 miljoen aan nieuwe spelers heeft uitgegeven en Lenderink daar "gewoon" voor heeft getekend. Het probleem is dat de Valentijntjes en Derksentjes van deze wereld oerconservatief zijn en het niet kunnen verdragen dat mensen van buiten het voetbal en vrouwen in steeds grotere getalen hun intrede doen in het moderne voetbal. Iedere persoon van buiten het voetbal, vooral als het ook nog eens om een vrouw gaat, is in de bekrompen geest van dergelijke mensen al bij voorbaat ongeschikt voor een functie in het voetbal. Nog voor dat ze überhaupt aan hun baan waren begonnen, werden KNVB commissaris Elsemieke Havinga en directeur Marianne van Leeuwen al bij de enkels afgezaagd, niet omdat ze niet goed in hun werk waren, maar omdat ze van buiten het voetbal kwamen en ook nog eens vrouw waren. Terwijl deze dames uitstekend blijken te kunnen functioneren, vooral over Havinga is men bij de bond bijzonder lovend. Ook bij de aanstelling van Hans Jorritsma bij de KNVB kwam het stoom bij deze heren letterlijk uit de oren omdat hij niet uit het voetbal afkomstig was, terwijl iedereen met hem weg liep, van spelers tot officials. Waar jij het over hebt heeft niets met machtspolitiek te maken, maar alles met vooroordelen en bekrompenheid. Het contract van Lenderink is pas nog verlengd tot 2026 en dat toont genoegzaam aan dat men bij Ajax meer dan tevreden is over haar functioneren. Wat betekenisloze voetbalfossielen als Driessen en Derksen daarvan vinden is volstrekt onbelangrijk, die gaan daar tenslotte niet over en veranderen ook nog eens vaker van mening dan een vrouw van schoenen. Dat zegt volgens mij meer genoeg over hun (on)betrouwbaarheid.

02-04-2023 10:35

Juichtoon +32465

'@El.Pistelero
Machtspolitiek bij Ajax niet mogelijk'. Toen ben ik gestopt met lezen. Wat een onbenul..
Ajax de club van de 5e colonne, maar machtspolitiek, nee hoor dat komt niet voor..
Je snapt er echt he le maal niets van ..
En die aankopen van de zomer?.Ja je kan moeilijk voor 170 miljoen verkopen en niks doen. Vervolgens is de 1e 100 miljoen verbrast.
Er worden keurig zwarte cijfers geschreven maar qua prestaties staan we met een been in de voorronde van de Conference League. Ook jij gefeliciteerd hiermee.
En volgens Lenderink liep Ajax risico met de aankoop van Bergwijn van 22,5 mln. Weet je wanneer we een groot financieel risico lopen? Dat is vandaag de dag met het vooruitzicht van de voorronde Conference League.
Zal ik voor je uittekenen, een nederlaag woensdag tegen Fnoord (is echt het meest waarschijnlijk) en een nederlaag in Eindhoven later, veroordeelt Ajax tot maximaal plek 3 en dan speel je voorronde Conference League.

02-04-2023 11:06

El Pistolero +4932

"Je snapt er echt he le maal niets van ..".

Omdat jij het kennelijk wel snapt, mag je ons uitleggen hoe je macht kunt uitoefenen zonder bevoegdheden? Dat is nl. volstrekt onmogelijk. Om macht te kunnen uitoefen moet je dingen voor elkaar kunnen krijgen en dat is onmogelijk zonder bevoegdheden. Dat is zelfs de almachtige Johan Cruijff niet gelukt, die heeft niet kunnen verhinderen dat zijn trouwste secondanten Jonk en Bergkamp werden bedankt voor hun diensten, waardoor hem bleef niets anders over dan zijn handen van Ajax af te trekken. En waarom was dat? Omdat hij geen bevoegdheden had waarmee hij dat kon voorkomen en dus ook geen macht kon uitoefenen. Waar jij het over hebt, is invloed en dat heeft niets met macht te maken en is heel iets anders. Je gebruikt begrippen waarvan je duidelijk de betekenis niet kent. En dan een ander de maat nemen omdat hij er niets van zou snappen. Hilarisch!. Als je mensen dingen wil uitleggen, moet je het wel goed doen. In de eerste plaats betekent een nederlaag in Eindhoven niet automatisch dat Ajax is uitgeschakeld voor de 2e CL plek, dat is afhankelijk van de uitslagen van andere wedstrijden en psv en ajax moeten beiden nog tegen AZ. Het is ook onzin dat de derde plaats automatisch voorronde conference league zou betekenen, psv en feyenoord zitten beiden nog in de beker en als die de finale zouden moeten spelen en zich zouden plaatsen voor de cl gaat het EL ticket van de bekerhouder automatisch naar de nummer 3. Maar blijf gerust volhouden dat anderen er niets van snappen.

02-04-2023 12:35

Juichtoon +32465

'macht uitoefenen zonder bevoegdheden' Wel eens van de machtsparadox gehoord om maar een inkoppetje te noemen. Laat maar je bent onbekwaam en inmiddels bewust onbekwaam.

02-04-2023 13:36

AgeM +939

@El Pistolero
Gaat u nu echt met droge ogen beweren dat het sportief goed gaat met Ajax ?
En dat de invloed van JC op de cultuur en sportieve prestaties van Ajax van ondergeschikt belang was ? En trekt u de verdiensten van Johan in twijfel ?
U klinkt alsof u onderdeel bent van de dubieuze politieke spelletje die er bij Ajax gespeeld worden

02-04-2023 22:56

eenAjaxfan +20314

Juichtoon, wil je nu een sticker?
Hoezo is Lenderink de baas dan?
We hebben een vermogen aan spelers uitgegeven. Lijkt niet logisch, als de financieël directeur de baas zou zijn.

01-04-2023 11:24

Juichtoon +32465

Stickers? Doe maar niet. Probeer mn gedachte maar te volgen. Je was er toch ook in 2022. Heb je Ajax niet gevolgd. Lenderink hield aankoop van Bergwijn tegen eind januari voor 18,5 mln. TH en Overmars wilden heel graag dat extra wapen zoals TH Bergwijn noemde. En dat hield Lenderink tegen. Een fiscalist. Ik heb meteen gezegd dat dat een totaal verkeerde machtsverhouding is. En ik heb mn vrees uitgesproken voor een machtsstrijd binnen Ajax. Binnen 2 weken was Overmars zelfs weg en werd hij door Ajax bij het vuil gezet. Ik heb het een altijd met het ander verbonden. Dat staat echt niet los van elkaar alhoewel we nu niet weten hoe het precies verknoopt is.
Daarna heeft TH openlijk zn steun voor Overmars uitgesproken (als enige) en vertrok ook. Daarna is Ajax olv de nieuwe machthebbers in een stijle afdaling terecht gekomen.
En die loopt 14 maanden later nog steeds door.
En die aankopen in de zomer van 22? Er kwam 170 binnen en ging 110 uit ..ze schreven een plus. Maar kwalitatief was het een drama

01-04-2023 12:29

eenAjaxfan +20314

Dat Overmars weg is heeft alleen met Overmars te maken. Die had zijn pielemuis voor zichzelf en zijn vrouw moeten houden.

01-04-2023 12:35

Rockanje23 +37025

Je maakt je eigen woorden wel heel ongeloofwaardig doir te stellen dat Bergwijn vorig jaar eind januari voor 18,5 miljoen op te halen was. Dat is compleet onzin. Was het maar waar geweest.

01-04-2023 12:52

trodat4030 +96552

Jij hebt overduidelijk geen verstand van Lenderinks functie Juichtoon, dat blijkt letterlijk uit élke letter van je reacties hier..

01-04-2023 13:50

Juichtoon +32465

@, Rockanje
Dat is helemaal waar...heeft in alle media gestaan en is hier al eens door poster Ik met een linkje gelardeerd.
Edit: Kan zijn dat 18,5 21-22 moet zijn maar zat wel dik onder de 25 die Spurs vroeg nadat Bergwijn 2 goals in blessuretijd had gemaakt.

01-04-2023 13:51

Juichtoon +32465

@Trodat.
Dan ontbeert jou strategisch inzicht..snap je nu echt niet dat het laten afketsen van de transfer van Bergwijn op een paar miljoen, terwijl Overmars en Ten Hag Bergwijn heel graag erbij wilden hebben hoog spel is?
Natuurlijk moet zij financiële risico's zichtbaar maken maar hiermee beinvloedde zij direct de prestaties waarop Overmars en TH werden afgerekend en dan ook nog met een bijna fictief risico.
Weet je wanneer Ajax financieel risico loopt? Dat is vandaag de dag. Er staan de aankomende maanden honderden miljoenen op het spel. Je bent penny wise and pound foolish.
Johan zat altijd zelf bij de contractonderhandelingen met een speler die hij echt wilde hebben. Precies hierom!
En zo speelt Ajax met zwarte cijfers straks in de Conference League. Gefeliciteerd.

01-04-2023 13:55

eenAjaxfan +20314

@Juichtoon, Een hele hoop woorden, maar om nu te zeggen dat er Iets zinnigs tussen staat...?

01-04-2023 16:20

Babangida83 +23877

En vervolgens zijn Bergwijn en Bassey naar Ajax gekomen voor recordbedragen. Niet dat t verkeerde spelers zijn, maar waar was Lenderink toen, volgens jou?

01-04-2023 21:41

Juichtoon +32465

Man, toen was er toch net 170 mln binnengekomen. Het gaat om dingen mogelijk maken op momenten dat het nodig is en niet als jij en ik daar kunnen zitten.
Wat denk je dat ze zich compleet belachelijk maakt. Ze gaf in februari niet thuis, dat was het cruciale moment. Daarna verschoven de panelen in haar richting. Toeval? Dat denk ik niet. En daarna is het een grote puinzooi. En ze is nog steeds de stille getuige. En dat maakt mij huiverig. En de puinzooi blijft en zij ook. Ik wil haar in het daglicht, ze is mij te weinig in beeld, terwijl zij degene was die Overmars en TH trotseerde (en dat was heel erg verkeerd wist ik toen en schreef ik toen en weten we nu allemaal). Marc en TH zijn mijlenver bij de club vandaan. Dat zou je aan het denken moeten zetten .TH's werk wordt in een paar maanden volledig afgebroken, nog zwijgt hij. Hij is kennelijk heel erg beledigd. Door wie? Ik vul het voor je in.

01-04-2023 22:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.