Kweekvijver: Heitinga scoort onvoldoende in YL

door BvdPloeg 33

Kweekvijver: Heitinga scoort onvoldoende in YL

door BvdPloeg 33

Laatst geüpdatet

In de rubriek "Ajax' kweekvijver" zoomt Ajax Showtime ook dit seizoen weer elke week in op het paradepaardje van Ajax: de jeugdopleiding.

Wie in een poule met Bayern München en Benfica de volgende ronde haalt van de Youth League als groepswinnaar maakt vrienden. John Heitinga slaagde erin met zijn ploeg en bekert zodoende na de winter door in de achtste finales van het jeugdtoernooi. Wie de poulefase van de Amsterdammers echter onder de loep neemt, kan niet anders concluderen dan dat de coach een onvoldoende scoort. Het rapport:

De uitslagen van Ajax O19 (7,0)

Tot aan de zesde en laatste poulewedstrijd in de Youth League verloor Ajax geen enkel duel en dat staat op papier natuurlijk netjes. Met elf punten uit vijf wedstrijden stond de ploeg al in pole position, het mocht zelfs dik verliezen van Bayern München om alsnog groepswinnaar te worden. Uit bij Bayern en Benfica werd met 2-2 en 3-3 knap gelijk gespeeld. De dikke 6-0 en 8-1 overwinningen tegen AEK Athene O19 spraken bovendien tot de verbeelding.

Het toonde de individuele kwaliteit van Ajax O19, dat makkelijk scoorde uit de soms weinige kansen die geboden werden. Het was lang niet altijd goed, maar voor Ajax staat het resultaat in de Youth League voorop. In deze competitie wil het de huid duur verkopen en laten zien dat het bij de beste jeugdopleidingen van Europa behoort. Dat is met een eerste plaats en 23 gemaakte goals wel gelukt, op papier dan.

Kweekvijver: Heitinga scoort onvoldoende in YL

De speelstijl van Ajax O19 (4,5)

Want wat nog zo fris en spetterend begon tegen AEK Athene (6-0) werd in de drie wedstrijden die volgden tegen Benfica en Bayern al snel vrij matig. Ondanks een karrenvracht aan spelers uit de beloften, en een mooie groep jonge talenten uit officieel nog de Ajax O17, slaagde Ajax er buiten de duels met AEK niet in om te domineren. Het startte wel in de gebruikelijke 4-3-3, in de praktijk werd het vaak gedwongen in een 4-4-2 of zelfs 5-3-2 te spelen.

Benfica en Bayern waren goed, maar Ajax verkocht de huid vooral duur op basis van inzet en passie. En dat is veel te weinig met de selectie die Heitinga keer op keer weer tot zijn beschikking had. Bovendien had het heel veel geluk. Bayern was in München en Amsterdam veel beter en had beide wedstrijden minstens vier keer kunnen scoren. In de tweeluik met Benfica gaf het ook veel kansen weg. En wat vooral terugkwam, was het eiland waar Brian Brobbey op stond, de counter waar Ajax op moest vertrouwen met de snelle Nicolas Kühn en het gebrek aan pressie en dominantie. De geflatteerde 3-0 zege op Benfica op De Toekomst verhulde veel en bood Ajax een betere uitgangspositie dan die het op dat moment verdiende. In de competitie voetbalde het vaak naar mooie uitslagen, in Europa kreeg Heitinga dat niet voor elkaar.

Het selectiebeleid van Ajax O19 (4,5)

De vroege wissel van Kenneth Taylor in de laatste poulewedstrijd tegen Bayern München vertelde het hele verhaal van Heitinga in de Youth League. De coach krijgt enerzijds misschien wel opdrachten van bovenaf om spelers te laten spelen, maar maakte toch ook zeker zelf opmerkelijke keuzes. Vaak dacht hij te defensief, vaak liet hij zijn ploeg niet met flair en hoge druk starten en de wissel van Taylor toonde aan dat hij geen ballen durfde te tonen toen dat nodig was. De middenvelder was één van de weinigen met een hoge passzuiverheid (83%), hij won vier van zijn vijf duels en hij zocht Brobbey constant als hij de bal had. Ajax werd overlopen, maar dat kwam zeker niet door de man die zich terecht afvroeg waarom hij werd gewisseld.

Aan gebrek aan hulp uit de beloften lag het niet in alle wedstrijden. Vaak bestonden zijn selecties uit zeven of zelfs acht spelers uit Jong Ajax. Die spelers speelden, anders werden ze natuurlijk niet teruggehaald. Vaak ging dat ten koste van spelers die buiten de Eredivisie voor A-junioren juist die Europese prikkel nodig hadden en nu op de bank zaten. Vaak werkte het niet en lieten de spelers uit de beloften niet zien dat ze beter of verder waren. Tegen Bayern hoorden de meesten van hen zelfs tot de minsten van het veld. Het selecteren van sommige spelers leek steeds meer een moetje, terwijl talenten uit de oorspronkelijke O19 op de deur rammelden. Heitinga hakte geen knopen door, maar liet zijn oren hangen.

De trainer wordt door de resultaten echter bevestigd in zijn idee dat spelers uit de beloften veelal nodig zijn om ploegen af te stoppen, maar hij maakte hier in mijn ogen een essentiële denkfout. Spelers uit Jong Ajax moeten vooral voetballend meer brengen, meer dan hun concurrenten uit de O19. Als dat niet zo is, dienen de spelers te spelen die Ajax het beste laten voetballen. Want hoewel Ajax groepswinnaar werd; het gewenste imago van een goede jeugdopleiding heeft het op basis van de poulefase zeker niet verworven, mede door het selectiebeleid en de automatismen die daardoor ontbraken.

Kweekvijver: Heitinga scoort onvoldoende in YL

De achtste finale voor Ajax O19

Wie de cijfers optelt en door drie deelt, komt op een 5,3 voor Heitinga. Dat komt vooral omdat het eindresultaat goed is en omdat Ajax daar waarde aan hecht, de andere factoren waren ondermaats. Bayern en Benfica maakten er geen gebruik van, maar hoe verder Ajax komt in het toernooi, hoe meer kansen er benut zullen worden door de tegenstander. Ajax gaf thuis tegen Bayern 31 (!) doelpogingen weg. Die aantallen haalt het eerste elftal alleen op een goede dag tegen ploegen als Excelsior. Thuis tegen Benfica (die 3-0 zege dus) waren het er overigens 18, ook veel te veel voor een ploeg die wil domineren.

Het moet beter, maar daarvoor moeten Ajax en Heitinga zichzelf wel een spiegel voorhouden. Willen we winnen en alleen winnen of willen we in de jeugdopleiding winnen en ook nog een beetje goed voetballen? Willen we risico nemen, hoog druk zetten en op die manier de identiteit van Ajax weergeven? Of willen we compact staan, counteren en dan alsnog 18 of 31 doelpogingen om de oren krijgen? Als Ajax een kat met negen levens is, is het er na de poulefase minimaal zeven kwijt, dus de ploeg weet wat het te doen staat.

Werk met de spelers die het beste in elkaar naar boven halen, speel zoals de spelers altijd gespeeld hebben in hun jeugd en zoals ze ook in het eerste elftal onder Erik ten Hag gaan spelen. En toon tot slot een beetje respect naar spelers. Als je wil wisselen, doe dat in de rust, en niet ten overstaan van een bomvol sportcomplex; helemaal als het een 16-jarige betreft die helemaal niet zo slecht was als Heitinga dacht. Geef je iedereen dat vertrouwen, dan kun je zoveel meer halen uit de groep, die woensdagmiddag met de staart tussen de benen groepswinnaar werd.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: B.vanderploeg@ajaxshowtime.com)

Lees meer Ajax' Kweekvijver:

Seizoen 5:
Deel 1: Ten Hags visie op De Toekomst
Deel 2: Kühn geeft Ajax O19 vleugels
Deel 3: De wondere wereld van Dest
Deel 4: 'Ratje' Taylor 'gaat heel ver komen'
Deel 5: Steeds meer broertjes De Boer
Deel 6: Llansana ontbrekende sleutel
Deel 7: Laat O19 beetje meer O19 zijn
Deel 8: Marcelo van O17 leeft zijn droom
Deel 9: Gretig op weg naar Ten Hag
Deel 10: Ünüvar levert als het écht moet

Seizoen 1:
Alle 37 artikelen

Seizoen 2:
Alle 34 artikelen

Seizoen 3:
Alle 32 artikelen

Seizoen 4:
Alle 22 artikelen

Lees meer over:
Plaats reactie

Web +178830

Willen wij winnen, willen wij compact staan
WIJ WILLEN DAT DE TOP TALENTEN ZICH DOOR ONTWIKKELEN.
Zoals ze ook onder Ten Hag spelen
Ziyech, Schone, Tadic, Frenkie, Onana, Tagliafico, nooit in de jeugd gespeeld
Onder Bosz, Sanchez, Traore, Sinkgraven, Younes. Viergever.
Wat een onzin verhaal

14-12-2018 16:10

Web +178830

In de jeugd gaat het maar om een ding.
Ontwikkeling van je beste spelers, niks meer en minder.
Een team prestatie moet ondergeschikt zijn
Hebben Frenkie, Ziyech, Tadic,Tagliafigo, Onana, Schone in de jeugd gespeeld? Nee
Die voetballen allemaal des Ajax.
Om even aan geven dat het allemaal onbelangrijk is wat hier geschreven word
Ik heb mij bedenkingen bij Heitinga, maar kan er geen oordeel over geven,dan moet je hem weken volgen op de training.
Ik denk vaak? de meesten hebben zelf niet op een behoorlijk niveau gespeeld hier op AS, dat
kan ik aan de reacties zien.
Bergkamp doet het volgens de meesten ook niet goed, die heb ik het hoogste zitten van allemaal
Zegt alleen maar zinnige dingen, was het met Jonk niet eens over ( te veel ) perfomance trainers.
En daar had hij gelijk in, nu zijn er nog steeds perfomance trainers, maar gelukkig minder.

14-12-2018 15:56

JopieCruijff +12

Persoonlijk vind ik het een goed artikel, alleen vind ik dat je een te eenzijdig beeld schetst en ook qua objectiviteit (waarvan ik vind dat van iemand die in de redactie van AS zit) van jouw kant ver te zoeken is. ik doel hier met name op jouw voorliefde voor Taylor, die m.i. in dit stuk iets teveel benoemd word alsook wat hij goed deed en niet wat hij minder deed! Ik ben het met je eens dat hij ook gewoon in de pauze had kunnen wisselen, maar de wissel was zeker niet onterecht, daar hij in mijn ogen met name in duelkracht erg tekort kwam. En ja...makkelijk te zeggen dat het om technische voetballers draait, maar ook in het eerste van Ajax zie je dat de technische spelers ook een mate van duelkracht moeten hebben.

Denk ook dat Gravenberch daarom nog niet in het 1e staat overigens!

14-12-2018 12:21

ambtenaar +23

Is nog te vroeg om conclusies te trekken, tussenrapport is echter niet best.

14-12-2018 06:04

ajax4lifebaby +0

Dat een nietszegende, niet inspirerende speler als Heitinga ons FlagShip van onze jeugdopleiding onder zijn hoeden heeft is mij letterlijk een raadsel.

13-12-2018 22:43

Francisco81 +4327

Vond het ook nogal wat om hem trainer te maken van je uithangbord (wat jeugd betreft)

14-12-2018 09:00

Ozymandias +159568

Talenten ontwikkelen zich individueel prima onder Heitinga en qua speelstijl proberen ze de basisprincipes van de Ajax School wel na te streven maar het gaat gewoon niet altijd goed. Ik weet niet of dat aan Heitinga ligt of gewoon aan hun leeftijd (de o19 is gemiddeld ongelofelijk jong). Het constante wisselen van Youth League o19 en competitie o19 lijkt de ploeg ook niet ten goede te komen. Trouwens spelen ze met regelmaat echt geweldige wedstrijden.

13-12-2018 22:05

BvdPloeg +0 editor

Dat is ook wat ik benoem: In de competitie hebben ze regelmatig dikke uitslagen neergezet met goed voetbal. Heitinga staat langs de kant dan ook te schreeuwen om hoge druk en aanvallers die voor diepte zorgen. Daar is in de Youth League zo bar weinig van te zien. Dat ligt in mijn ogen niet aan de spelers.

14-12-2018 10:29

JopieCruijff +12

Het is ook een ander niveau. Ook komt er een andere vorm van "druk" bij kijken.

14-12-2018 12:23

Ozymandias +159568

In de Youth League is Ajax een paar keer op felheid de mindere ploeg geweest. Zeker in de laatste wedstrijd tegen Bayern kon de o19 van Ajax gewoon niet mee in het tempo van Bayern. Hoe vaak spelen de o19 talenten nou tegen een ploeg die met het tempo van de Benfica en Bayern o19 ploegen spelen? Daarom zijn Youth League wedstrijden voor Ajax o19 net zo'n leermoment als Champions League wedstrijden voor het eerste.

Heitinga maakte tegen Bayern als trainer een aantal fouten. Dat schreef ik tijdens de wedstrijd al. Het ergste nog vond ik de wissel van Taylor. Als jeugdtrainer moet je een talent alleen voor de rust wisselen als hij 1) een blessure heeft of 2) zich enorm heeft misdragen. Ik vind de wissel van Taylor dan ook de grootste fout die ik Heitinga heb zien maken. Maar in de andere wedstrijden heb ik Heitinga niet zo veel fout zien doen.

Als de talenten van een Ajax jeugdelftal veel beter zijn dan de tegenstander dan zien jeugdtrainers er vaak goed uit doordat de ploegen echt Ajax voetbal spelen. Is het niveau gelijkwaardig dan gaat er al snel veel mis omdat het spelen van voetbal volgens de basisprincipes van de Ajax School moeilijk is en talenten daar altijd nog moeite mee hebben als ze onder druk worden gezet. Daarom vind ik het zelf heel moeilijk om jeugdtrainers te beoordelen.

Daarom kijk ik voor mezelf alleen naar of de grotere talenten zich individueel goed ontwikkelen. In mijn ogen zijn Jensen en Schön de enige talenten die zich onder Heitinga teleurstellend hebben ontwikkelen. Voor de rest zou ik in ieder geval geen talent kunnen noemen die zich onder Heitinga minder heeft ontwikkeld dan ik had verwacht. De individuele ontwikkeling van de talenten is uiteindelijk toch het belangrijkste?

Daarbij probeert de o19 in de wedstrijden die ik heb gezien altijd voetbal volgens de basisprincipes van de Ajax School te spelen. Natuurlijk lukt dit lang niet altijd maar zolang de intentie goed is en de talenten zich individueel goed ontwikkelen kunnen we toch wel gematigd tevreden zijn over het presteren van Heitinga als elftaltrainer van de o19? Of kan dat soms alleen als de o19 tactisch volwassen voetbal speelt?

P.S. Trouwens is dit meer in het algemeen bedoeld dan als reactie op BvdPloeg en zijn artikel.

14-12-2018 15:48

vak114 +5538

Zet Ricardo Moniz maar op de O 19.

13-12-2018 18:41

Raehvek +36

Ajax moet gewoon uitkijken met wie ze op het belangrijkste elftal uit de jeugd zetten.
ja het is heel mooi als het lukt om aansprekende namen, echte ajacieden met veel ervaring in internationale voetbal een trainersfunctie te geven, maar de naam mag nooit boven de kwaliteit gaan.

Nu wil ik echt niet meteen beweren dat dit bij Heitinga het geval is, maar er bekruipt mij zo langzamerhand een gevoel dat hij het niet helemaal onder controle lijkt te hebben. en als het na 2 jaar net niet is, dan moet ajax doorschakelen want daar is de O19 veel te belangrijk voor!!

13-12-2018 17:46

Bocarra +14

Ik ben bang dat Heitinga te kort komt om de jeugd dat laatste stapje te laten maken. Niet het niveau dat Ajax nastreeft.

13-12-2018 17:32

Aad82 +1688

Heitinga heeft een zéér laag voetbal intellect, van het niveau Jaap Stam.

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste. Dus wij willen ook de beste jeugdtrainers.

Opzouten!

13-12-2018 17:15

Obnoxious +1

Prima als je vindt dat Heitinga niet het niveau trainer is wat bij Ajax zou moeten werken, maar "Opzouten!" slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Een beetje respect voor de werknemers van Ajax die zich (misschien niet op niveau) vol inzetten is wel op zijn plaats.

13-12-2018 17:54

Ajax#1900 +1

Ben het met je eens hoor, maar je kan het ook op een normale manier verwoorden

13-12-2018 19:51

Francisco81 +4327

Precies dat. Wat Stam ook heeft dat heeft Heitinga ook, vind ze allebei niet overkomen als hoofdtrainer. Denk wel goede assistenten of specifiek verdedigers trainen

14-12-2018 09:01

MPAjax +8432

Jonk weer in de picture?

13-12-2018 17:09

Lagasj +2905

Heitinga is ongeschikt. Opstappen.

13-12-2018 17:05

X-RaY +3

Het is gewoon een hele rare ons kent ons 'kliek' situatie. Het is toch geen speeltuin waar je een onervaren trainer een beetje laat experimenteren met je talenten? Daar behoort een trainer te staan met ervaring en statuur die weet waar hij mee bezig is. Dat idee heb je totaal niet bij deze blaag omdat hij zelf nog nat achter zijn oren is. Maar goed, het is een godenzoon dan is het automatisch top, vragen worden wel achteraf gesteld. Als het weer fout gaat voor de verandering. Werkelijk onbegrijpelijk.

13-12-2018 15:34

Babangida83 +23930

Een oprechte vraag. Is dat niet waarom ze Peereboom ernaast gezet hebben?

13-12-2018 20:37

X-RaY +3

Het lijkt mij dat je zoiets dan andersom doet.
Of wil Ajax hiermee aantonen dat 'iedereen' die uit de Ajax school het in de vingers heeft om de top te halen? In dit geval is hij dan meer een een uithangbord mocht dat zo zijn zoals jij dat schetst. Voor een Heitinga is dat imo ook geen fijne bagage als er dusdanige fouten op je conto worden bijgeschreven als beginnende trainer. Dan leidt hij zijn eigen karaktermoord in, in de meest negatieve situatie?! Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling als volwassen man zijnde dat je daar op zit te wachten. In de luwte langer leren en ontwikkelen onder de paraplu van een ervaren man lijkt mij dan verstandiger. Ik kan er naast zitten hoor maar een jaartje ass. JA en dan gelijk trainer -19? Is eigenlijk onmogelijk bij een topclub zoals Ajax waar de jeugd de levensbron is.

13-12-2018 21:59

Babangida83 +23930

Als uithangbord lijkt me een zeer goed argument. Daar kijken jongens tegenop. Een jaartje als assistent op hoger niveau, lijkt me genoeg om dat te kunnen zijn. Hij komt ook weer niet als groentje, met zijn carrière. Wat wel van essentieel belang is, is dat Peereboom wel grote invloed behoud en dit steeds meer afbouwt. Hier dient met Ouali en Overmars een duidelijk ontwikkeljngskader voor opgezet te worden.
Toch ben ik het achteraf gezien niet eens met de benoeming. Omdat je van Heitinga kon vermoeden dat hij niet aanvallend genoeg was. Het assistentschap heeft hem blijkbaar weinig geleerd en dit had gezien moeten worden.
Het proces ansich, mits het toezicht klopt, vind ik uitstekend. Daar kunnen weinig andere clubs tegenop. Dat hij tegenvalt zou bij goed beleid eigenlijk moeten betekenen dat Peereboom tegenvalt. Echter vermoed ik dat ze Heitinga te veel verantwoordelijkheid hebben gegeven en dat weinig vastgelegd is. Maar dat is speculatie.
Ik ben het niet eens met de gedachte dat als iemand niet voldoet, dat hij het niet kan. Vertrouwen en goede begeleiding kan veel verbeteren. Maar dan moet dat wel goed geregeld zijn. En hier mag Ajax nog stappen in maken en daarom ook was de afdeling Methodologie een heel goede afdeling. Omdat dit houvast biedt voor iedereen. Is een onderdeel van de ontwikkeling en zorgt voor consistentie en relativering in de opleiding. Relativering omdat je duidelijk stelt dat je nu traint en coach volgens de Ajax-lijn. Dat betekent niet dat het je eigen lijn is als trainer. Consistentie omdat we dan deze discussie over Heitinga veel gerichter konden voeren en Ouali coaches hierin gerichter kan begeleiden. Vanzelfsprekend spelen de elftallen dan ook weer wat herkenbaarder.

14-12-2018 11:23

Babangida83 +23930

Mooi stukje Bram. Mooie analyse.

De ironie is inderdaad dat Heitinga verdedigend goed wil staan, echter alsnog een shitload aan kansen om zijn oren krijgt. Het leek wel alsof de ploeg op twee gedachten hinkte. De spelers, die willen aanvallen, de coach die voor degelijkheid kiest en wil tegenhouden. En in dat licht ook de wissel van Taylor, die misschien te veel wilde combineren. Want hij probeerde dat als één van de weinigen echt overduidelijk. Alsof het tegen de opdrachten inging.

Het is ook mooi dat Ajax pas weer goed begon te voetballen toen die jonkies van O17 erin kwamen. Heeft in mijn ogen niet alleen met kwaliteit te maken, maar ook met training en instelling. Anders kan het verschil nooit zo groot zijn. Maar ik ben er nooit bij op de trainingen met Heitinga, dus zou het niet kunnen zeggen.

13-12-2018 15:28

Ajaxvooraltijd +2

Tja als speler een echte Ajacied maar wel een matige en helaas een nog matigere trainer die je niet meteen het vlaggenschip had moeten laten doen. Neem dan Jonk gewoon weer terug. Onder Jonk was het echt 100x aantrekkelijker.

13-12-2018 15:28

Dit is mijn club +10211

Misschien wat kort door bocht, maar hoe komt Ajax erbij om een voormalig speler die nooit overliep van enig groot spelinzicht trainer te maken van het vlaggeschip van de jeugdopleiding? Heitinga was in alles een beperkte speler die het van zijn fysiek en mentaliteit moest hebben. Het lijkt wel of er meer aandacht is geschonken aan het feit dat hij “een echte Ajacied” is dan aan de specifieke talenten die een top jeugdtrainer van Ajax dient te hebben.

13-12-2018 15:23

Redrum +96122

Ik zie niet zoveel toekomst in John Heitinga als trainer eerlijk gezegd. Zie hem meer als een assistent voor het eerste.

13-12-2018 15:15

RaynoFischer +18

Ze hebben hem er gewoon duidelijk neergezet vanwege zijn naam, heb echt weinig slechtere trainers gezien bij de 019 en na gister vind ik hem helemaal ongeschikt....
De jongste van het veld voor rust wisselen en gasten zoals Ekkelenkamp en Bakker die al bij Jong zitten maar de hele wedstrijd aan laten kloten

13-12-2018 15:15

Spitz +0

Ik haalde direct deze John Heitinga van dit elftal af. Hij voegt niets toe aan deze prachtige lichting.
Juist deze spelers hebben een goede vakman nodig die ze beter maakt en stimuleert. Eigenlijk verbaast het me dat Ajax deze Heitinga op deze lichting hebben gezet. De toekomst nog wel.

13-12-2018 15:11

NouriVandeBeek +7

Die wissel van gisteren zit mij nog steeds dwars. Heel makkelijk om de jongste van het veld te halen om je eigen onkunde te camoufleren. Bayern werd telkens dreigend via de backs. Net zoals de heenwedstrijd. Heitinga had daar na 2 maanden wederom geen antwoord op. Dan wisselt hij poppetje voor poppetje, maar dat maakte geen verschil. Één speler lag niet aan de basis aan het matige spel, maar het collectief dat niet functioneerde.

Als je toch van plan om iemand vlak voor rust op een volle De Toekomst voor schut te zetten, dan lijkt mij het ook handig dat je dat doet met een tactische reden waar het elftal wat aan hebt. Hij had de ballen niet om de oudere spelers te wisselen, terwijl die het meest tegenvielen. Jensen heeft het heel de YL niet laten zien.

13-12-2018 15:08

scstan94 +1

Exact, dit is wat ik gisteren tijdens het topic over de YL ook al aangaf. Die wissel stond symbool voor de hele wedstrijd gisteren, laf en inspiratieloos.

13-12-2018 15:16

Raehvek +36

Klopt! maar dat heeft er ook me te maken dat ze het veld in gaan in de wetenschap dat ze met 0-3 mochten verliezen. Dan ga je toch anders een wedstrijd in! Tot de goal van Bayern was er eigenlijk ook niet veel aan de hand. daarna werd het een drama....

13-12-2018 17:54
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.