Financiële malaise kan nog lang voortduren: 'Iedereen bij Ajax houdt elkaar in een wurggreep'

door Mike van Weert 79

Bron De Telegraaf

Financiële malaise kan nog lang voortduren: 'Iedereen bij Ajax houdt elkaar in een wurggreep'

door Mike van Weert 79

Bron De Telegraaf

Valentijn Driessen verwacht een nog grotere financiële malaise voor Ajax over het aanstaande boekjaar. De recordkampioen noteerde over het afgelopen boekjaar rode cijfers en gezien de huidige gang van zaken lijkt daar ook niet snel verandering in te gaan komen. Bovendien houdt iedereen binnen Ajax elkaar in de wurggreep, stelt Driessen.

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

Ajax maakte op donderdag bekend dat de club 9,8 miljoen euro verlies had geleden over het boekjaar van 2023/2024. Dat is een slechter resultaat dan men verwacht van de Amsterdamse club, maar het had volgens Driessen veel hoger kunnen uitvallen. 'Die tien miljoen euro verlies is wel een opgepoetst verlies, want het zou veel hoger uitgevallen zijn zonder de toptransfers van Jurriën Timber (Arsenal), Mohammed Kudus en Edson Alvarez (beiden West Ham United)', schrijft de hij in zijn column voor De Telegraaf.

'Ajax leeft op te grote voet'

Door de verdere financiële en sportieve malaise lijkt Ajax ook komend jaar op een verlies te moeten rekenen. De ploeg van Francesco Farioli haalde weliswaar het hoofdtoernooi van de Europa League, maar dat zal niet voldoende zijn om Ajax te behoeden van een nieuwe verliesrekening. 'Dat verlies zal ongetwijfeld veel hoger zal uitvallen tot mogelijk wel dertig miljoen euro of meer. Weliswaar leveren de transfers van Calvin Bassey (Fulham), Georges Mikautadze (FC Metz) en Steven Bergwijn (Al-Ittihad) op papier 57 miljoen euro op; nagenoeg eenzelfde bedrag is Ajax kwijt aan de resterende afschrijving.'

'Ajax leeft gewoonweg op te grote voet en er doemen serieuze financiële problemen op als de club zich voor het derde seizoen op rij niet kwalificeert voor de Champions League', vervolgt Driessen. Ajax begon goed in de Europa League, maar in de Eredivisie is de ploeg van Farioli zeer wisselvallig. Dat zal de waardebepaling van de spelers zeker niet ten goede komen. 'De huidige waardebepaling in de boeken van 144 miljoen euro voor de relatief oude selectie is al veel te hoog.'

Hierdoor wordt er vooral met vingers naar elkaar gewezen binnen Ajax. Desondanks fungeert niemand op de beoogde positie. 'Algemeen directeur Menno Geelen is ad-interim, financieel directeur Lenderink vertrekt per maart en technisch directeur Alex Kroes functioneert hangende het onderzoek van de AFM naar voorkennis. Zo houdt alles en iedereen bij Ajax elkaar in een verlammende wurggreep, hangt de club boven het financiële ravijn en verkeert in een bestuurlijke impasse. Tot ieders opluchting werd wel gewonnen van Besiktas', aldus Driessen.

Lees meer over:
Plaats reactie

niquedegraaff +5292

Krijgen we dat eeuwige gezeur weer. De reden dat Ajax weer mee deed is omdat de portemonnee werd getrokken en wat risico genomen werd. No Risk no gain. Valentijn ziet het liefst grijze grauwe muizen in de Eredivisie.

29-11-2024 21:46

Dolblij +45196

Het zou een welkome afwisseling zijn als Driessen door een paar zure augurken in een wurggreep werd gehouden. Als hij maar wat te zeiken heeft.

28-09-2024 06:49

HenriR +479

Ach, na zo’n leuke avond als gisteren in de JC Arena of voor de TV moest meneer Driessen vandaag wel met iets negatiefs komen, hè?

27-09-2024 21:55

Aram +18065

Enige waar ik het mee eens ben is dat de selectie te oud is. Grappig genoeg vond Driessen Ervaring eerder juist heel belangrijk.

27-09-2024 21:25

Dit is mijn club +10207

Obelix viel ooit in een vat met toverdrank. Deze lul met vingers is in een vat zuur gevallen. Jammer dat hij weer boven is komen drijven.

27-09-2024 19:49

Ferd +38491

jammer dat het geen accuzuur was

(sarcasme he, ik wens hem natuurlijk niet echt dood. Ik wens hem wel chronische diaree toe)

28-09-2024 08:49

henkie58 +2043

Kwallebal! Asbak! Eikel! Klojo! Etc……………

27-09-2024 19:19

Bky +56654

Het is ook zo erg om minder geld te hebben, want wie wil nou niet weer die fantastische tijden herleven dat we 31 miljoen gingen betalen voor een volgevreten lui voetballer, heerlijk dat geld, heeft ons veel goed gedaan.

27-09-2024 18:43

JohnDylan +22144

Inderdaad, kijk naar het seizoen 2018/19, Blind en Tadić waren de twee grootverdieners maar Ajax heeft nu acht spelers die meer verdienen dan Blind en Tadić dat seizoen. Het salaris van die twee is na dat seizoen verdubbeld maar de prestaties waren nooit meer zo goed als in 2018/19. Europees succes van Ajax zal in een seizoen zoals 2018/19 komen. Tegen de tijd dat de salarissen worden verhoogt zijn de beste spelers alweer weggekocht.

27-09-2024 19:01

JanBiesbos +29059

Hahaha lullo eikel falenteiltje opzouten met je constante irritante azijn gezeik

27-09-2024 17:27

Lavie +2301

Wat een onzin Valentijn! In de winsterstop zullen dure jongens als Akpom, Tahirovic en Wijndal wel vertrekken. Dan is er zelfs ruimte om een buitenspeler en creatieve middenvelder te halen als dit nodig is. Baas, Fitz-Jim en Rasmussen beginnen serieus geld waard te worden als we nog wat puntjes pakken in Europa.

Kroes heeft weinig uitgegeven en wel serieus gesneden. Niet zoals gehoopt, maar toch.

Aankomende zomer verloopt het dikke contract van Steven Berghuis. Hij kan uiteraard blijven, maar wel tegen een normaal salaris. De duurste jongen Henderson kan aankomende zomer waarschijnlijk gewoon terug naar de UK. Beide jongens zijn in principe op te vangen met spelers uit de huidige selectie of jeugd.

27-09-2024 17:25

Dennis129 +11883

Berghuis en Henderson zijn mits fit de eerste 2 die je op het wedstrijdformulier zet. Zijn totaal niet op te vangen met spelers uit de huidige selectie. Alleen Fitz Jim kan 1 van deze 2 nog enigszins vervangen, maar is wel minder. De tweede vervanger is gelijk 3 klassen minder

27-09-2024 19:02

Lavie +2301

Berghuis is nauwelijks fit. Vorig seizoen ook heel veel matige wedstrijden gespeeld. Henderson is gewoon te duur voor Ajax. Iedereen is vervangbaar.

28-09-2024 09:34

Aram +18065

Zou belachelijk zijn om Akpom van de hand te doen. Hij is veel beter dan Weghorst en verdient ook een stuk minder.

Tahirovic is nu weinig waard omdat we hem niet opstellen. Die zou ik dus houden.

Wel hoop ik dat we Wijndal kwijt kunnen.

27-09-2024 21:14

Lavie +2301

De aankoop van Weghorst is belachelijk. Akpom verdient te veel voor een derde spits en vertegenwoordigt transferwaarde. Die moet dus worden verpatst.

28-09-2024 09:36

FrancescosRavioli +15262

Tahirovic is zo traag als stront. Enkel goed voor Italië

28-09-2024 19:42

frank1977 +767

Valentijn zegt relatief oude selectie, alsof er geen enkele groeibriljant meer in zit. Ik weet niet hoor, maar met Rensch, Hato, Baas, Fitz-Jim, Taylor, Brobbey en Godts zijn 7 van de 11 basisspelers begin 20 of nog niet eens twintig. Die staan nog aan het begin van hun carrière en hun waarde groeit alleen maar. Sutalo is ook nog maar 24 en die tel ik al niet eens mee.

27-09-2024 16:42

JanBiesbos +29059

Precies branco bertje hendo allemaal transfervrij dus NUL afschrijving, baas, taylor, rensch , hato, fitz, godts , hylson, etc, eigen jeugd NUL afschrijving pure winst dus. Berghuis bijna afgeschreven, pasveer geen afschrijving

27-09-2024 17:33

pafo +1131

Als, als, als.
De financiële situatie is gewoon bar slecht.
Het gaat niet om een nieuw backie of een nieuw buitenspelertje.
In 2 jaar tijd wordt een enorm verlies geleden. Circa 40-60 milj.
Het eigenvermogen daalt.
De spelerswaarde met de langlopende contracten is zeker 20milj te hoog.
De organisatie zal zeker met 50-100 fte verminderd moeten worden. Helaas.
En dan met een opgepoetst verlies van 10 milj wat zeker 20-25 had moeten zijn nog bonussen uitkeren.
Hoe haal je het in je hoofd.
En meneer Hendriks gaat nog met de meeste feestvreugde naar huis 350 duizend euro.
Schande!!!!!!
En meneer van Praag maar gezellig bitterballen eten alsof er niets aan de hand is.

Bestuursraad wordt eens wakker!!!!
Of zijn jullie ook van de van Praag bitterballen club?

27-09-2024 16:21

Cornervlag +181

Driessen begrijpt er weinig van. Als je spelers laat gaan voor hun boekwaarde op dat moment, maak je inderdaad geen winst. Maar met de verkoop van Mikautadze, Bassey (die kennelijk in dit boekjaar valt?!) en Bergwijn heb je wel (16m /5)+23m/5+31m/5 = >13 M aan afschrijvingen bespaard voor dit jaar. Doe hetzelfde trucje nog een keer met Sosa, Wijndal etc. en dat papieren verlies wordt snel minder.

27-09-2024 15:58

Babangida83 +23920

Farioli is nu waarde aan het creëren. Welke spelers moeten we achter de huidige basisspelers gaan klaarstomen om spelers te kunnen verkopen als ze het goed doen?

Pasveer --> Ramaj/Setford/Reverson
Rensch --> Gaaei/Ugwu
Sutalo --> Bouwman
Baas --> Janse/Mokio
Hato --> Wijndal/Jetten
Henderson --> FJ/Verkuijl/Tahirovic
Taylor --> Steur
FJ --> aankoop/Speksnijder/Vink
Traoré --> Faberski/Rasmussen
Brobbey --> Rijkhoff/Traoré
Godts --> Kalokoh/Forbs/Aankoop

Dus met die jongens zou ik alvast aan de gang gaan. Het belangrijkste is dat je niet te veel spelers te gelijk verkoopt, dan kun je deze spelers echt in gaan passen dit jaar/volgend jaar. Beetje bij beetje. Dan kun je ze inpassen in een hecht collectief, wat de aanpassing veel makkelijker zal laten verlopen.

Wel nog van belang is dat je altijd je ogen openhoudt om ervaren spelers te binden. Het betreffende talent dat hij dan in de weg staat, zou je imo moeten verhuren.

27-09-2024 15:39

JohnDylan +22144

Ik vind Ugwu persoonlijk veel beter als centrale verdediger dan als back. Ik denk dat Alders en Appiah een grotere kans maken om Rensch als rechtsback op te volgen en verwacht dat Ugwu met Verschuren en Bouwman zal strijden om een basisplaats als opvolger van Šutalo.

Ajax heeft met (bijvoorbeeld) Ramaj; Alders, Ugwu, Janse, Jetten; Hlynsson, Mokio, Chourak; Faberski, Rijkhoff en Amourricho een talentvol schaduwelftal. Natuurlijk gaan die het niet allemaal redden (de geschiedenis toont aan dat de meeste niet bij Ajax zullen slagen) maar het is wel hoopgevend voor de toekomst. Zeker nu talenten als Baas, Fitz-Jim, Taylor, Brobbey en Hato in het eerste een belangrijke rol spelen. De wederopbouw van Ajax komt altijd uit de jeugdopleiding.

27-09-2024 15:49

Babangida83 +23920

Valt ook wat voor te zeggen. Ik vind hem de laatste wedstrijden in Jong en O23 een goede indruk maken op rechtsback. En ik vind Verschuren echt fijn als persoonlijkheid achterin. Bouwman is een toptalent. Dan sneeuwt Ugwu onder.

Over Alders heb ik nog te veel twijfels, maar benieuwd naar zijn ontwikkeling. Appiah heb ik nog niet zien spelen. Zal er eens op letten.

27-09-2024 15:55

JohnDylan +22144

Appiah is beter als middenvelder maar ik voorspelde vorig seizoen al dat hij in de loop van dit seizoen als rechtsback zou komen te spelen en dat is eerder gebeurd dan ik had verwacht (vanaf het begin van de voorbereiding). Hij heeft alles om een geweldige moderne inverted rechtsback te worden maar ik zie hem zelf wel liever nog steeds als middenvelder. Hij doet me erg denken aan het type middenvelder van Ajax in de jaren ‘90: voetballend vermogen, enorme felheid, dynamiek, etc.. Een nog talentvollere versie van Quinten Timber.

27-09-2024 16:02

Babangida83 +23920

Sowieso een interessante keuze inderdaad. Sowieso een goede voetballende en inschuivende back, daar hou ik wel van.

Timber vind ik leuk voor Feyenoord. Dus als het een soort Edgar David is, dat zou wel vet zijn.

27-09-2024 16:04

JohnDylan +22144

Ik ook!! Dat maakt het opbouwspel een stuk gevarieerder en dus moeilijker om onder druk te zetten. Ik zou het ook zeker toejuichen als Appiah als rechtsback in het eerste doorbreekt maar tegelijkertijd het jammer vinden dat hij niet als een ‘jaren 90 middenvelder van Ajax’ speelt.

In ieder geval denk ik dat Appiah (als hij fit blijft en zich goed blijft ontwikkelen) een mooie toekomst bij Ajax heeft doordat hij allround (voetbaltechnisch, atletisch, mentaal, voetbal IQ, etc.) alles heeft wat een Ajacied nodig heeft. Maar ja, dat schreef ik niet lang geleden ook over Quinten Timber en die speelt nu in een ander shirt met rood en witte kleuren. Ajax moet alles op alles zetten om te voorkomen dat Appiah (die ook een verleden bij Feyenoord heeft) de Quinten weg bewandeld.

27-09-2024 16:06

Babangida83 +23920

Zo als Cruijff zei: je moet een man kunnen passeren. Daarmee creëer je overtalsituaties ;-). En het liefst iedereen in het team.

En dat van Timber is echt een blunder van jewelste geweest van Ajax. Die jongen heeft gewoon niet genoeg vertrouwen gevoeld, anders ga je niet weg. Zeker niet als je broer er voetbalt. Dat geloof ik niet, namelijk.

Of het nu Appiah is of iemand anders, ik vind dat echt kapitaalvernietiging.

27-09-2024 17:47

JohnDylan +22144

Quinten werd van het middenveld verdrongen door Regeer (wat niet onterecht was) maar niet lang nadat Quinten was vertrokken kwam Regeer als rechtsback te spelen. Ajax is toen onverstandig omgegaan met de concurrentie tussen de middenvelders (en rechtsbacks). Trouwens vind ik het ook onverstandig dat ze Regeer lieten gaan en vervolgens Gaaei voor vier keer zoveel voor rechtsback aantrokken.

27-09-2024 18:22

Babangida83 +23920

Ik vind zelf voetballend te slecht. En dan weer verdedigend te flets om dat te compenseren. Ik zou hem verkopen. Maar misschien goed om hem dan eerst te laten spelen en een goede indruk achter te laten. Dus af en toe Baas rust gunnen.

27-09-2024 17:50

Bjorn +12520

''De huidige waardebepaling in de boeken van 144 miljoen euro voor de relatief oude selectie is al veel te hoog.''

Dit is natuurlijk niet juist. Je komt makkelijk boven de 150 miljoen.

Het klopt wel dat 2024/2025 een monsterverlies wordt tenzij er in de winter of vóór 30 juni 2025 nog een enorme verkoop wordt gedaan.

27-09-2024 15:38

Roels +1504

Maar als je dan ver vent gekomen in Europa en minimaal 3e liefst 2e bent geworden. Is er ook al weer licht aan het einde van de tunnel. Word je vroeg uit Europa gegooid en wordt je maximaal 4e hebben we wel een probleem idd.

27-09-2024 16:59

ajax4ever001 +18540

Als de grote heren binnen Ajax geen CL ambities hebben door de selectie te versterken om die plek te bemachtigen ja dan kan het idd nog een tijd duren tot je er financieel weer bovenop komt.

27-09-2024 15:23

Roels +1504

Er is met deze gedachte 2x +100 miljoen uitgegeven zonder succes.

27-09-2024 17:01

Danielson +50416

Een trainer als Farioli is goud waard, ook op het vlak van de waardevermeerdering van de selectie.
Eerlijk gezegd denk ik dat als het een beetje op deze voet doorgaat, onze selectie einde seizoen al meer waard is dan die van Feyenoord en PSV.
Hato, Baas, Rensch, Taylor, FJ, Godts, Brobbey, het zijn allen groeibriljantjes.

27-09-2024 15:13

ajaxcied4life +26051

Ja joh Valentijn, klets maar lekker raak. Je hebt er echt geen verstand van maar daar zal jullie achterban niet om malen, aangezien de marketingstrategie van jullie sportkatern is om de onderbuiken van de boze anti-ajaxmensen te voeden in de provincie.

Het is zo opzichtig wat deze man doet.

27-09-2024 15:12

Elayais +5070

Wederom een journalist die zonder de natuurlijk rem die kennis heet maar wat roeptoetert en het doemscenario uit de kast haalt.

Nog een jaar CL zou niet positief zijn, maar ook zeker geen financiele ramp betekenen.

27-09-2024 15:12

Okocha078 +13821

Als je in de winter en de zomer spelers die overbodig zijn kan slijten ziet de situatie er weer een stuk beter uit.
Sosa,Forbs,Medic en Unuvar na de verhuur hopelijk definitief. Met de aanwezigheid van Baas en Janse zie ik Kaplan ook verkocht worden en Ramaj zie ik in de winter ook wel een stap maken. Als je dan Mannsverk, Gaaei, VD Boomen, Wijndal, Tahirovic en Avila weet te slijten bespaar je erg veel salaris en komt er een leuk bedrag binnen. Akpom zal ook ergens 1ste spits willen zijn verwacht ik.
Klaassen en Rugani zullen na dit seizoen in principe hier niet meer zijn.
Henderson doet het dit jaar goed, maar moet eigenlijk na dit jaar vervangen worden, tijd voor een echte voetballer daar en hij is de absolute topverdiener. Berghuis alleen verlengen tegen een fikse salarisverlaging.

Als je de basis voor de rest kan behouden, dan ben je met 2 a 3 aanwinsten klaar imo.
Volgend jaar zijn Mokio en Faberski er ook wel klaar voor om een rol bij 1 te spelen.

27-09-2024 14:55

willem1958 +8768

Er wordt gesproken over een financiéel ravijn alsof Ajax op het punts staat in elkaar te storten en z'n licentie kwijt te raken?
Het is allemaal wat overdreven want dat leest lekker in de krant natuurlijk
Uiteraard is de situatie nu anders dan wat jaren terug toen ze in de CL veel succes hadden en spelers voor grote bedragen kwijtraakten.

Ik vind dat ze op dit moment misschien iets teveel met de hand op de knip zitten want 1 a 2 spelers huren voor dit seizoen op de bekende minder goed bezette posities zou bij blessures Ajax wel kunnen helpen om punten te blijven pakken.
Maar ivm andere clubs in Europa is Ajax nog een heel gezonde club voor zover ik 't kan bekijken en er komt nu best wat jeugd door die de komende jaren ook weer geld in het laatje gaan brengen.

27-09-2024 14:54

Torcida +5689

Waardebepaling van 144 miljoen veel te hoog? Taylor en Brobbey zijn aan het van dit seizoen samen al 70 miljoen waard. Let maar op. Dan heb je verder nog Sutalo en Hato, om nog maar te zwijgen van de waarde-ontwikkeling van spelers als FJ, Baas en Godts.

27-09-2024 14:52

EuforischeRealist +15563

Ah gelukkig kneus Driessen heeft toch nog iets gevonden om negatief over te zijn.

Die 144 miljoen is een lachertje want er schuilt een veel hoger bedrag in deze selectie; Hato, Ramaj, Sutalo, Kaplan, Taylor, Brobbey vertegenwoordigen al een bedrag dat hoger ligt en dan reken ik Baas, Fitz-Jim en Godts nog niet eens mee.

Deze zelfde man liep de afgelopen dagen te roeptoeteren dat Ajax geen schijn van kans maakte tegen Besiktas, dus laten we aub ophouden met hem een podium te bieden!?!?!?

27-09-2024 14:42

de echte causio +2264

Gelukkig hebben wij een trainer die spelers beter maakt waardoor de waarde van de spelers ook toeneemt. Baas zou bij verkoop vorige maand max. 1 miljoen hebben opgeleverd. Evenveel als Vergeer en Salah Eddine. Schat ik.
Die 144 miljoen is ook maar een moment opname.

27-09-2024 14:37

Ajax1969 +4163

Salah Eddine is voor 3 ton verkocht.

27-09-2024 17:20

behangdelul +32731

'De huidige waardebepaling in de boeken van 144 miljoen euro voor de relatief oude selectie is al veel te hoog.'

Sure, Hato, Ramaj, Sutalo, Kaplan, Taylor, Brobbey alleen al bij elkaar leveren meer op.
Maar dit is dezelfde man die zij dat ze alle spelers maar transfervrij moesten laten gaan. Right..

27-09-2024 14:35

JGAjaxx +1212

Hopelijk ontwikkelen de spelers zich door, dan heb je met o.a. Sutalo, Baas, Hato, Fitz, Taylor, Godts, Brobbey best wat waarde op het veld staan.

27-09-2024 14:32

TeringHenkie +28391

Valentijn moet gewoon zwijgen!

https://www.ajaxshowtime.com/opinie/driessen-hoopt-op-brobbey-bij-ajax-beste-spits-en-laat-anderen-beter-spelen

Hij had een nederlaag voor Ajax verwacht.

27-09-2024 14:10

papflapjes +7166

"Ik denk dat Ajax gaat verliezen tegen Besiktas. Ze hebben voorin zo veel individuele kwaliteiten met spelers die een goal kunnen maken. In de omschakeling zal het niet gebeuren, want defensief staat Ajax redelijk en nu zal Farioli ongetwijfeld de boel dichttimmeren. Maar de Turken hebben ook spelers die in de kleine ruimte iets kunnen forceren"
-orakel Valentijn

Het lijkt niet eens een klein beetje op de wedstrijd die we gezien hebben.

27-09-2024 14:41

DeMeervanweleer +7572

Het gaat hem nergens over waarheidsvinding, maar over de onderbuik als verdienmodel. Parallel aan een deel van de politiek.

27-09-2024 17:13

JohnDylan +22144

Tja, ze droegen Mislintat al op om te bezuinigen maar hebben zijn vervangers minder laten bezuinigen op salarissen dan Mislintat. Sterker nog, ze lieten zijn vervangers een absurd hoog salaris geven aan iemand voor een Poulsen 2.0 rol.

27-09-2024 14:01

YugoVik +33215

Henderson is wel heel wat beter dan poulsen

27-09-2024 14:43

JohnDylan +22144

Niet bijna tien keer beter en hij verdient wel bijna tien keer zoveel. Henderson is waarschijnlijk maximaal 10% beter (dat is al een enorm verschil in het profvoetbal) en als hij maximaal zo’n 10% meer verdiende was Henderson een van de beste aanwinsten aller tijde geweest. Voor 4.5 miljoen euro per seizoen en een hoge tekenbonus voegt Henderson als leider en waterdrager véél te weinig toe.

27-09-2024 14:44

Homelander14 +619

Mislintat heeft 0,0 bezuinigd, sterker nog het salarishuis is relatief gezien juist duurder geworden door al die belachelijke aankopen. Het is niet voor niets dat al deze spelers met geen stok weg zijn te krijgen omdat ze fors boven hun marktwaarde salaris verdienen. Als je naar absolute cijfers kijkt lijkt het zo maar relatief gezien natuurlijk nooit.

27-09-2024 15:00

JohnDylan +22144

Uit de cijfers die gisteren naar buiten zijn gekomen werd duidelijk dat Mislintat behoorlijk heeft bezuinigd op het salarishuis. Zelfs met het salaris van Henderson (die niet door Mislintat is gehaald) erbij was er behoorlijk bezuinigd.

27-09-2024 15:01

Babangida83 +23920

Mislintat heeft er in ieder geval weer variable contracten ingekregen, waardoor als het sportief minder gaat, de spelers ook minder verdienen.

Maar hij heeft natuurlijk te veel spelers aangekocht en dat kost je 10 miljoen per jaar aan salaris te veel. Dus dat is op dit moment gewoon niet handig.

Ik ben wel van mening dat we de komende jaren ieder jaar de beste spelers moeten verkopen en daarvoor al hun opvolger klaar moeten stomen, zodat we geen nieuwe miskopen hoeven te doen. Op die manier zul je weer financieel gezond worden. En sportief zal het ook geen windeieren leggen, omdat als je je beste speler verkoopt en de rest niet, de andere 10 groeibriljantjes beter zijn geworden dat jaar en dus het team als geheel sterker is geworden.

Farioli krijgt zelfs Rasmussen weer aan het voetballen, dus waarom spelers als Wijndal niet als Hato vertrekt en Jetten nog niet zo ver is? Dat is de manier dat Ajax geld moet zien te verdienen: spelers beter maken en verkopen.

27-09-2024 15:18

Babangida83 +23920

Als je de enige uitzondering uit wil lichten, vertel er dan ook bij dat er geen transfersom aan te pas kwam.

27-09-2024 15:15

JohnDylan +22144

Waarom is het belangrijk om dat te vermelden terwijl er een hoge tekenbonus aan te pas die net zo hoog is als Ajax normaliter aan een transfersom voor een speler van die leeftijd zou besteden? Hoe bedoel je de enige uitzondering? Hij is ook niet de enige uitzondering, Traoré verdient ook zeker geen laag salaris.

27-09-2024 15:17

Babangida83 +23920

Met die tekenbonus heb je zeker een punt. Die was ik even vergeten. Ik vind wel dat hij dit jaar - nu we een trainer hebben - laat zien waarom hij zoveel verdient. Die jongen is super belangrijk voor onze ploeg.

Traoré zou onder het salaris moeten verdienen dat Kroes als nieuwe lijn heeft uitgezet. En dat is wel een speler die we echt nodig hebben. Verder, als je gisteren de contouren van de basiself zag, dan heeft die gewoon een goede salarishuishouding. Spelers als Mannsverk zou Kroes graag verkopen.

Wat nog uit balans is, wat mij betreft, is dat je iemand als Klaassen hebt. Berghuis vind ik ook overbodig als je in iedere linie al ervaring hebt. En dan op de bank nog een ervaren speler. Het zou me niet verbazen, gezien de ontwikkeling van FJ, dat ze Berghuis uit zijn contract laten lopen. Ik zou heel erg hopen dat Espanyol degradeert, zodat wel Unuvar terugkrijgen. Maar Steur komt er ook al aan.

27-09-2024 15:29

Bjorn +12520

Dat is geen gedurfde voorspelling, dat gaat ook op zeker gebeuren tenzij in de winter iemand wordt verkocht voor 40 tot 60 miljoen, of we winnen de Europa League.

Zo niet, monsterverlies.

27-09-2024 13:57

papflapjes +7166

Lekkere clickbait titel. Vervang het aub met "Valentijn Driessen zaait paniek"

27-09-2024 13:46

Willem410 +3132

Stel dat we volgend jaar nog een keer 30 miljoen verlies draaien en dan zijn wel alle lijken uit de kast en het huishoudboekje weer in balans.
2023 40 miljoen winst
2024 10 miljoen verlies
2025 30 miljoen verlies.
Dan zitten we wat betreft eigenvermogen toch weer op het niveau van 2022?
Er komt dan waarschijnlijk minder geld binnen als in 2022 maar als je de uitgaven daar op aangepast heb dan is het toch niet zo dat de club boven het financiële ravijn hangt?

27-09-2024 13:43

Robertini +39328

EV is voor een voetbalclub soms een beetje misleidend, aangezien spelers ook als eigen vermogen gezien worden. We zullen niet failliet gaan, maar het zal nog wel even duren voor we weer grote transfers gaan zien.

27-09-2024 13:53

Torcida +5689

Ja, zomer 2025 is nog een heel eind ver weg.

27-09-2024 14:54

Musica Merlo +8207

Schiet die clown af.

27-09-2024 13:40

Moooo +3972

Als Ajax gewoon prima speelt eindigen ze gewoon bij de eerste twee in de eredivisie.
In de Europa League zullen ze ook minimaal de kwartfinale wel halen, eindigen bij de eerste 8 en je krijgt een makkelijke pot toegewezen. (De europa league zorgt ook voor meer coefficientie punten voor de club) value pillar zal daarom ook stijgen.

Daarnaast zal een verkoop van een sleutelspeler al genoeg zijn om dit te doen kantelen.

Een Hato is een 60 mil pond player of een Sutalo voor 30+ miljoen ect.

Er is geen probleem, zeker over lange tijd niet of 2 a 4 jaar zijn de spelers van Jong Ajax rijp genoeg en hoef je wellicht helemaal niks te kopen.

27-09-2024 13:33

Koningtoto +60436

Hij moet gewoon iets schrijven om te proberen ellende te veroorzaken die neppe tosti.

27-09-2024 13:33

Redrum +96117

Overduidelijk ja, ook weer erg typerend dat hij dit een dag na een goede wedstrijd doet.

27-09-2024 13:34

Wouter.S +459

Lekker voorbarig. Laat de huidige selectie eerst maar eens verder ontwikkelen. Mooie overwinning. Echter blijft bij mij de zure nasmaak hangen van het gelijkspel .. van afgelopen weekend.

Is echt een motivatie verhaal. Zonde

27-09-2024 13:32

AFCA-pride +17358

Hoezo zou de waarde te hoog zijn. Op dit moment is er niemand die veel minder waard is als zijn aankoopwaarde.
Je hebt ook (jeugd)spelers die helemaal niet op de balans staan als Taylor/Rensch/Fitz/Baas/Godts/Hato.

27-09-2024 13:31

VeelniksGasselich +328

Avila wel toch? Maar verder met je eens hoor

27-09-2024 14:35

AFCA-pride +17358

Avila wel ja. En gaat waarschijnlijk ook niet veel meer opleveren.

27-09-2024 15:28

afcsjonnie426 +3969

Aldus falentijn die ook dacht dat we zouden verliezen gister, bokkepruik.

27-09-2024 13:23

daslogisch1 +10199

Falentijn weer met doemscenario's en glazen bollen prietpraat. Bedankt, de toekomst is dus rooskleurig voor ons aller!

27-09-2024 13:23

Breuk +25199

Haha juist

27-09-2024 13:54

YugoVik +33215

Elke wedstrijd wie gewonnen word in de EL zal de pijn verzachten en daarbij worden de spelers meer waard met elke overwinning wie behaald word in europa.

27-09-2024 13:22

DouweVanPelane +310

Het Cruijffiaans heeft verschillende kenmerken:

Plat en algemeen Nederlands worden door elkaar gebruikt.

Het betrekkelijk voornaamwoord DIE wordt altijd door WIE vervangen.

Hun wordt gebruikt in plaats van zij.

De persoonlijke voornaamwoorden ik, wij en we worden vervangen door je.

27-09-2024 18:42

OuweDibbes +11907

De grootste afschrijving was Bergwijn.. en die is weg.. Daarna blijft Sutalo over en als zo blijft voetballen, levert hij de hoofdprijs op.

27-09-2024 13:17

Redrum +96117

Precies, wat dat betreft doen we op dit moment goede zaken. De timing van de verkoop van Bergwijn was dramatisch, maar de deal op zich is natuurlijk prima voor ons. Dat Sutalo op dit moment in waarde stijgt is helemaal fantastisch.

27-09-2024 13:20

Redrum +96117

Bedankt Valentijn, dit is precies wat we nodig hadden. We gaan dus dik cashen in de Europa League en daarmee een hoop financiële gaten dichten.

27-09-2024 13:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.