Ajax-directie zet schouders eronder: 'Lichtpunten in afgelopen seizoen wijzen de weg omhoog'

door Jesse ter Haar 69

Bron Ajax.nl

Ajax-directie zet schouders eronder: 'Lichtpunten in afgelopen seizoen wijzen de weg omhoog'

door Jesse ter Haar 69

Bron Ajax.nl

Laatst geüpdatet

De Ajax-directie heeft zich in het jaarverslag - in te zien op Ajax.nl - van het boekjaar 2023/2024 uitgelaten over de resultaten van het afgelopen seizoen. De beleidsbepalers balen van de sportieve en financiële resultaten in het afgelopen seizoen, maar zien tegelijkertijd voldoende aanknopingspunten om de schouders eronder te zetten en het in de toekomst beter te laten verlopen.

'Voetbal is emotie', zo begint het woord vooraf van de directie. 'Als resultaten tegenvallen, het spel even niet sprankelt en daardoor spelers, staf en bestuur onder druk staan, dan lijden Ajacieden. Collectief. Zonder verlies hebben overwinningen geen waarde. In het seizoen 2023/2024 stond Ajax 1 (mannen) aan de verkeerde kant van het succes. En dus is er werk aan de winkel. Op het veld in de Johan Cruijff ArenA, op de Toekomst, in de kleedkamers en in de bestuurskamer zetten we de schouders eronder. We trokken dit seizoen conclusies uit de sportieve resultaten en namen maatregelen.'

'Voldoende lichtpunten in het afgelopen seizoen wijzen ons de weg omhoog', voelt men echter ook. 'Zo is er de blijvende onvoorwaardelijke steun van veel supporters, sponsoren en partners. Dat vertaalt zich in een altijd uitverkochte ArenA en het verlengen van langjarige sponsorcontracten met onder meer Ziggo en adidas. Memorabel is ook de steun van vele duizenden supporters voor Ajax Vrouwen tijdens hun UEFA Women's Champions League-wedstrijden. In moeilijke tijden leer je je vrienden het beste kennen, het zijn er gelukkig velen. Dat geeft vertrouwen in de toekomst en maakt je trots Ajacied te zijn.'

Dat het vorig seizoen op sportief vlak onvoldoende was bij Ajax, weet ook de directie. 'Een evenwichtige balans tussen talentvolle jeugd en ervaren topspelers is altijd de kracht geweest van Ajax. Terugkijkend moeten we vaststellen dat het vertrek van bepalende spelers aan het begin van het seizoen 2023/2024 onvoldoende kan worden opgevangen. Ook een sterk seizoen van enkele door Ajax-opgeleide spelers, waaronder Jorrel Hato, brengt daar geen verandering in. Dit seizoen debuteren vijf door Ajax-opgeleide jeugdspelers in Ajax 1.'

'Financiële vooruitzichten vallen samen met het wel of niet behalen van sportieve resultaten', valt verder te lezen. 'Ajax heeft, net als andere voetbalclubs, een volatiel (vluchtig, snel vervliegend, red.) bedrijfsmodel, gedreven door winst op het veld en onvoorspelbaar rendement op transfers. Continuïteit van de bedrijfsvoering is altijd de basis van het financiële beleid.'

Onderzoek belangenverstrengeling Mislintat

Verder worden er ook zaken buiten het sportieve en financiële besproken. 'Op verdenking van mogelijke belangenverstrengeling van directeur betaald voetbal Mislintat rondom een transfer, is op 20 september 2023 een onderzoek gestart naar de gang van zaken. Dit wordt uitgevoerd door een forensisch accountant. Later wordt dit onderzoek uitgebreid naar mogelijke onregelmatigheden bij andere transfers.'

'Enkele maanden daarna blijkt uit de conclusies van het onderzoek dat van belangenverstrengeling geen sprake is geweest. De conclusies uit het onderzoek zijn waardevol voor Ajax. Het stelt ons in staat interne processen verder te verbeteren. Cruciaal daarbij is een evenwichtige samenstelling en volledige bezetting van voetbaltechnische functies.'

Ajax neemt het donderdag in de Europa League op tegen Besiktas. Maak als nieuwe speler kans op een quotering van 15,00 bij een zege voor de Amsterdammers! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Web +178830

Een utopie om te denken dat je wat jaren verkeerd ging in een kort tijdsbestek kan oplossen
Kroes heeft het niet goed gedaan, maar ik zou niet graag in zijn schoenen staan

Ga er maar aan staan met een lege portemonnee spelers kopen, en verkopen die een jaar ver onder de maat gespeeld hebben
Zo makkelijk naar iemand wijzen van afstand

Ajax zou graag ervaren kracht voor de groep zetten, maar ze zijn zich kapot geschrokken om wat voor salarissen het ging
Toen zijn ze bij Farioli terecht gekomen, en dat lijkt heel goed uit te pakken
Aankoop Kroes

In de winter hopelijk wat repareren, maar denk nu niet dat de spelers uit de eerste klasse komen, vergeet dit maar
Ajax komt bij de derde of vierde klasse uit, dat houd al weer in dat je het maar weer af moet wachten

Uit de opleiding kwam altijd veel kwaliteit in het verleden, niet alleen verdedigers maar creatieve spelers, buiten spelers en top spitsen
Dat is allemaal stukken minder nu ( lijkt de goede kant op te gaan )

Het is even op je tanden bijten en vooruit kijken

26-09-2024 13:52

peterVKV +6451

'Ajax heeft, net als andere voetbalclubs, een volatiel (vluchtig, snel vervliegend, red.) bedrijfsmodel, gedreven door winst op het veld en onvoorspelbaar rendement op transfers'.

Volatiel is niet zozeer vluchtig of snel vervliegend, maar heel bewegelijk, dus met grote ups en (hopelijk minder grote) downs. We zitten nu in een behoorlijke down, maar volatiel betekent ook dat er weer snel een up periode aankomt.

Door de volatiliteit is Ajax ook geen goed aandeel voor de beurs. Daar moeten we zo snel mogelijk vanaf.

26-09-2024 13:33

komopajax777 +13235

Het is duidelijk dat er lessen worden getrokken uit de fouten die gemaakt zijn.Het kan en zal daarom alleen maar beter gaan met onze club!

26-09-2024 12:44

willem1958 +8768

Lichtpunten afgelopen seizoen wijzen de weg omhoog?
Dit is echt zo'n verkooppraatje van de directie, het voetbal, de resultaten en de selectie waren jarenlang niet zo slecht als afgelopen jaar, hoezo lichtpunten afgelopen jaar.

26-09-2024 11:09

The Future +5574

Ik zie wel lichtpuntjes. Kosten zijn omlaag gebracht, zit een nieuwe voetbaltechnische tak waar ik wel vertrouwen in heb, trainer lijkt de spelers weer fit en gemotiveerd te krijgen en is zo bezeten dat ik verwacht dat hij hier het maximale uit gaat halen. We hebben weer winnaarsmentaliteit toegevoegd in de groep, spelers tonen aan zich te ontwikkelen/staan op en ondanks dat het nog met vallen en opstaan gaat lijkt er wel meer lijn in het spel te komen.

Er is nog een lange, lange weg te gaan, maar de lichtpuntjes zijn er zeker en hopelijk zet dat door.

26-09-2024 12:42

willem1958 +8768

De directie had het over afgelopen seizoen, daar waren weinig lichtpuntjes volgens mij.
Ik zag helemaal geen winnaarsmentaliteit, Henderson en Pasveer beklaagden zich er over, het enigste was dat afgelopen seizoen de kosten al wat teruggeschroefd werden maar voor de rest was het hopeloos.

26-09-2024 13:34

de echte causio +2264

De directie noemt als lichtpunten vooral factoren waar zij zelf geen (of zeer beperkt) invloed op hebben en/of verantwoordelijk voor zijn: de steun van supporters en sponsors. Ik vind dat een magere basis.
Citaat :'Een evenwichtige balans tussen talentvolle jeugd en ervaren topspelers is altijd de kracht geweest van Ajax."
Daar is het de afgelopen twee jaar fout gegaan. De directie dacht door te kopen plaatsing CL veilig te stellen. Ik vind dat hier best wel iets over geschreven had mogen worden. Een beetje reflectie op het eigen (in mijn ogen desastreuze) beleid.
Nu is het allemaal erg nietszeggend. Dat vind in best wel verontrustend.

26-09-2024 11:03

NipeB +15800

Als ze denken dat die balans er nu is, snappen ze niet wat ervaren topspelers zijn. Die zijn dus niet heel duidelijk over the hill door blessures en gebrek aan speeltijd zoals Rugani, Pasveer, Klaassen, Henderson, Traoré en Weghorst zo pijnlijk laten zien. Dat zijn helemaal geen leiders. Op het veld weten ze namelijk geen oplossing te vinden, zelfs in de zwakke eredivisie niet. Daar prikken jongere spelers zo doorheen.

26-09-2024 11:17

Danielson +50416

Herstel staat of valt met de invulling van de TD functie. Die is nog steeds ver ondermaats. Zolang dat niet verandert, zal het niet veel beter worden.

26-09-2024 10:53

GNBL +89970 moderator

Begin met het wegsturen van Kroes en alle faalhazen in de scouting.

26-09-2024 10:52

Rolo +13702

En dan halen we wie binnen? Om wie vervolgens weer af te zagen? Misschien is het goed dat ze eerst de kans krijgen puin te ruimen en niet na één transferperiode compleet worden afgeschreven. Op die manier kun je iedere half jaar de organisatie op de schop gooien.

26-09-2024 10:53

NipeB +15800

Arnesen. Ex-Ajax. Kan met weinig middelen bewezen iets opbouwen. Zie Feyenoord dat vooral dankzij hem weer opkrabbelde. Stop met luisteren naar nitwits uit de bestuursraad of zaterdagamateurs. Stel professionals aan die al hebben bewezen te kunnen werken met weinig geld. Hadden we allang kunnen doen. Laat alleen maar zien dat Ajax niet bezig is op te krabbelen maar nog steeds ondanks alle wisselingen stuiptrekkend op de grond ligt.

26-09-2024 11:19

Breuk +25202

Je vergeet dat feijenoord niet beursgenoteerd is en daardoor minder last heeft van derde partijen die zich overal mee bemoeien .

26-09-2024 11:36

Duggoutdennis +6344

Sjaaa het niveau "ik-kan-het-met-fifa-of-fm-dus-ik-weet-precies-hoe-het-werkt" is hier nou eenmaal vrij hoog...

26-09-2024 12:00

Rolo +13702

@duggoutdennis, precies dat dus.. Net of bv een Arnesen uit deze transferzomer meer wist te persen waarin eerst verkocht diende te worden zonder interesse.

En daarbij, of iemand uit de RVC van PSV interesse heeft in een TD-schap in deze puinhoop van contracten.

26-09-2024 13:38

401Middenweg401 +6032

O ja, het fabeltje Arnesen die overigens helemaal geen TD meer wil zijn:

Aankopen ten tijde van Arnesen:
Róbert Boženík, Marcos Senesi, Oğuzhan Özyakup, Francesco Antonucci, Christian Conteh, Mark Diemers, Bryan Linssen, Uroš Spajić, Lucas Pratto, Aliou Baldé, Patrik Walemark, Marcus Pedersen, Gernot Trauner, Alireza Jahanbakhsh, Frederik Aursnes, Philip Sandler, Ofir Marciano.
En nog wat huur als Cole Basset, Jorrit Hendrix, Reis Nelson en Cyriel Dessers.
Misschien zou je met goede wil Mats Wieffer er nog bij kunnen zetten.

Top hoor, doe mij dan maar Kroes.

26-09-2024 13:54

Rolo +13702

En daarbij vergeten dat Arnesen in de periode 2004-2005 TD was bij vier verschillende clubs, Spurs, Chelsea, HSV en Charkov. Om vervolgens in 2010 naar PAOK te gaan en datzelfde seizoen commissaris te worden in Eindhoven. Om dan als klap op de vuurpeil in 2013 Anderlecht en 2014 Feyenoord achter zich te laten.

Moeten we hebben inderdaad, iemand waar je op kan bouwen.

26-09-2024 14:11

Web +178830

@GNLB
Vooral doen onrust in de club houden
Jij zou het toch voor het zeggen hebben, mijn god wat erg

Met een lege portemonnee kopen, en verkopen wat een jaar slecht gespeeld heeft

26-09-2024 13:59

AjaxHato +4612

Lichtpuntjes. Die zag Heitinga ook altijd, maar de fans niet

26-09-2024 10:41

Duggoutdennis +6344

Sjaaa soms zien mensen dingen die er niet zijn... Heitinga was er zelf iig geen.. Te vroeg naar het eerste, geen weg meer terug.. Een lichtpuntje wat uitdoofde😅

26-09-2024 10:51

Steffenhagen +37834

Lichtpunten ? Wat een bullshit : je hebt een slecht functionerende TD en een intern verdeelde scouting en dat blijft maar dooretteren . Bewaar dit stukkie maar . Kun je volgend jaar opnieuw publiceren . Zo verandert er niets

26-09-2024 10:39

Boegroe +5867

Ff serieus: vooral de scouting laat te wensen over, nog steeds. Wat doet Kelvin de Lange eigenlijk binnen Ajax. Wordt hij compleet genegeerd of komt hij aanzetten met Weghorst, Rugani en Traore?!? Is hij de algehele scouting aan het reorganiseren??
Heeft hij al een x een groot interview gegeven met zijn visie en taken (zoals de andere nieuwe beleidsmakers)? Want dan heb ik dat gemist.

26-09-2024 10:38

Steffenhagen +37834

De Lang krijgt het niet voor elkaar , dat is inmiddels een publiek geheim

26-09-2024 10:40

Boegroe +5867

Ja maar wat krijgt ie niet voor elkaar?? Als zijn verantwoordelijkheden niet duidelijk zijn kan je hem daar niet op aanspreken.

26-09-2024 10:42

wijzijndebeste123 +163991

Ik vind het zeer zorgwekkend dat de leiding steeds A zegt en B doet. In een paar maanden tijd:
1. We zoeken een ervaren trainer -> Niet gebeurd
2. Trainer mag niet hele staf meenemen -> Niet gebeurd
3. Een assistent moet Ajacied zijn die CL gewonnen heeft -> Niet gebeurd
4. We gaan profielen opstellen per positie over hoe een Ajax-speler qua type eruit moet zien -> is blijkbaar gebeurd. Maar lijkt gezien Rugani, Weghorst, Henderson niks van te kloppen.
5. We halen alleen spelers als de leiding en scouting het unaniem eens zijn --> niet gebeurd (Traore en Sulemana zijn afgetest door scouting).
6. De selectie moet veel meer in balans. Elke positie moet bezet zijn met een basisspeler, roulatiespeler en groot talent -> Is niet gebeurd

Het zijn vooral mooie praatjes. Het enige positieve dat ik kan bedenken is dat Beuker blijkbaar een dergelijk goed verhaal heeft dat onze talenten veelal bijgetekend hebben. Maar met name het beleid voor Ajax 1 is echt desastreus te noemen.

26-09-2024 10:38

Boegroe +5867

Klopt helemaal en eigenlijk jammer dat er geen journalist is die zulke vragen stelt aan Kroes.

26-09-2024 10:40

Steffenhagen +37834

Hear , hear !

26-09-2024 10:40

ProfessorX +19827

ik denk dat er een bijstelling was van wat er verwacht werd ook dit mogen ze gerust communiceren vind ik .

Maar ze hebben het onderschat hoe moeilijk de markt was voor de Ajax spelers en dit kan je Kroes wel aanrekenen dat hij het van de daken afschreeuwde iets wat hij intern had moeten houden , maar oke is gebeurd nu weer verder.

26-09-2024 10:44

JoeBlow +8183

Punt was ook dat Kroes een goede TD zou zijn omdat hij de ins en outs van de transfermarkt zou kennen en hij een uitstekend netwerk met clubs en andere agents zou hebben. En volgens mij zien we nu dus ook dat dit helemaal niet waar is.

Kroes zat aan de binnenkant / organisatie van SEG - terwijl Kees Vos de markt relaties onderhield. En nu heb je dus weer een gast die gewoon een paar transferperiodes nodig heeft om het vak te leren. Hij heeft dat ook min of meer letterlijk gezegd.

En dus verlies je met Kroes als TD opnieuw kostbare tijd en geld.

26-09-2024 15:37

ProfessorX +19827

"En volgens mij zien we nu dus ook dat dit helemaal niet waar is."

Dat is niet bekend en ik vind dat hij te hoog van de toren geroepen heeft en wat heb je aan een netwerk agents die je niet mag gebruiken , dit heet belangen verstrengeling en en dat mag niet .

Ook de spelers waren niet best afgelopen seizoen en hij eerst moest verkopen eer hij iets mag doen !

Ook dat liep niet best of denken jullie echt dat het zo gaat van : speler A B C en D moeten weg kunnen jullie hem verkopen (netwerk agents) ?
of
Hee ik wil speler G en Z die passen bij Ajax en dan te horen krijgt van "sorry eerst verkopen en tegen zo min mogelijk verlies buiten dat qua geld dat is er nu niet voor teveel salaris huis nu" dit is een beetje zwart/wit maar je snap toch dat iets niet zomaar gaat wat jij en andere willen ?

De club moet willen , de speler moet willen en de andere club moet willen en dan moet alles nog in 1 plaatje passen !

nee ging het maar zo eenvoudig.

26-09-2024 15:56

ProfessorX +19827

ik zet hier wat bij hoe er over de economie gedacht wordt .

Uit berekeningen van Rabobank is geconcludeerd dat zo'n 12.500 faillissementen zijn voorkomen de afgelopen vier jaar. Toch zien economen een stijgende trend in het aantal bankroeten, zegt hoofd Nederlandse economie Hugo Erken van Rabobank.'Op de lange termijn verwachten we er volgens onze berekeningen zo'n 1700 tot 1900 per kwartaal. Er is sprake van een stijgende trend.' Om wat voor bedrijven het precies gaat, is nog niet bekeken. 'Dan moet je meer op microniveau gaan kijken.'

wat ik hiermee wil zeggen is juist dat vele mensen denken te weten hoe alles reilt en zeilt niet dus .

26-09-2024 16:09

Amp +37755

Heb je van punt 5 een bron of artikel oid? Ben wel benieuwd want vorig jaar werd er iemand compleet afgezaagd en door de versnipperaar gedouwd vanwege het niet samenwerken met de scouting. Met name door wat as leden hiero, maar die zijn nu stil daarover en roepe all hail kroes

26-09-2024 10:50

wijzijndebeste123 +163991

Dat van Traore werd genoemd door Bart Sanders eind vorig seizoen in de Pantelic Podcast.

26-09-2024 10:52

behangdelul +32742

Goed, Kroes moet weg dat is wel duidelijk, dat post je ongeveer met alles wat je post.
In het kader van: heb je ook wat positiefs te melden: wat nu?
Kroes moet weg en dan?

Terugkijken heb je nu niks meer aan. Probeer het eens positief te benaderen. Die langspeelplaat Kroes moet weg en we gaan met zijn allen naar de klote hebben we nu wel uitgespeeld.

26-09-2024 11:13

wijzijndebeste123 +163991

"Die langspeelplaat Kroes moet weg en we gaan met zijn allen naar de klote hebben we nu wel uitgespeeld."

Kroes is zwaar incompetent en zit er nog steeds. Dus de plaat is allesbehalve uitgespeeld.

26-09-2024 11:16

behangdelul +32742

Zucht, ja ja en vooral blijven herhalen, levert je likes op enzo.

26-09-2024 11:35

wijzijndebeste123 +163991

Je blinkt wel uit in inhoudelijk sterke reacties.

Dat veel mensen het liken maakt me niks uit. Wel zegt het dat veel mensen het met me eens zijn. Dus heel misschien zit er wel een kern van waarheid in. Denk daar eens over na ipv onnozel met kwijl op de mond te schreeuwen dat de incompetentie van Kroes niet langer benoemd mag worden. Feitelijk roep je dus ook op tot censuur. Wees er trots op!

26-09-2024 11:39

behangdelul +32742

Well that escalated quickly.
Ik zeg niet dat je je mond moet houden (zou het wel willen maar dat is wat anders). Ik zeg alleen dat je je ook wel eens normaal kan gaan gedragen dan in iedere fucking post maar dat zwartgallige gezeik er in te slingeren.
Heb je al vaker gezegd dat ik ook vind dat Kroes gefaald heeft en van mij part mag ie er morgen nog uit, maar om dat hier in iedere post te gaan herhalen....vermoeiend.

26-09-2024 11:54

JoeBlow +8183

Ik merkte bij de aanstelling van Beuker al op dat het best riskant is om iemand die nooit eindverantwoordelijkheid op het niveau Ajax heeft gedragen, de sleutels van de auto te geven. Later is hetzelfde gebeurd met Kroes en De Lang.

En nu kom je er achter dat iets roepen iets anders is dan iets bereiken - en dat de realiteit soms toch wel wat weerbarstig is.

En ook voor de AD rol roepen de fans weer om oud spelers of anderen die nog nooit een beursgenoteerd bedrijf hebben geleid. Ik hoor zelfs mensen roepen dat Demy de Zeeuw misschien wel een goede CFO zou zijn.

Tja, dan ben je dus gedoemd je fouten elk jaar te verhalen.

26-09-2024 15:30

ajaxrosenberg +1365

Punt 1, gelukkig hebben we geen ervaren trainer gehaald maar Farioli. Een jonge trainer met energie die voetbal ademt en op alle details let. Voor de rest, ik denk dat ze er binnen Ajax vrij snel achter zijn gekomen dat je consessies moet doen binnen de huidige situatie. Geef het eerst maar wat langer de kans.

27-09-2024 10:03

wijzijndebeste123 +163991

Ik ben enorm blij met Farioli. Ik pleitte trouwens vorig jaar November al voor m. Maar dat is mijn punt ook niet. T gaat erom dat er allerlei dingen geroepen worden en t tegenovergestelde wordt gedaan. Dan ben je dus niet in control. Ook de dramatische transferperiode is daar een voorbeeld van. T niet in control zijn is imo wel degelijk zeer zorgwekkend.

27-09-2024 10:06

Robertini +39330

Welke lichtpunten?

26-09-2024 10:28

Jww +2347

Die in de lichtmast

26-09-2024 14:18

023Haarlem +3287

Lichtpunten???
Heb ik iets gemist?

Ajax heeft nog nooit zovaak verloren, en tegen doelpunten gehad.
Weinig jeugd doorgebroken.
En we hebben heel veel van trainers gewisseld.
Wellicht nog wel het ergste, een hele tijd zonder TD gezeten.

26-09-2024 10:20

mvdk +44026 moderator

Als je puur naar uitslagen en de korte termijn kijkt heb je gelijk, maar op lange termijn zijn er echt wel lichtpuntjes te zien. Heb je gezien hoeveel jeugdspelers inmiddels zijn vastgelegd en hoeveel talent eraan komt? Als je alleen naar Ajax 1 kijkt kom je van een koude kermis thuis. Ajax onder 17 won de Future cup met hele leuke spelers ertussen die inmiddels zelfs aan Jong Ajax ruiken. Tegen Reading, waar zelfs een 33 jarige speler meedeed, speelde Ajax met meerdere 16 en 17 jarige spelers. Ons elftal was gemiddels een stuk jonger en als je dan ziet hoe wel Steur invalt, die 16 jaar is, dan weet je dat de toekomst echt wel weer zonnig gaat zijn. Kijk verder dan je neus lang is, kijk naar De Toekomst.

Natuurlijk, op transfergebied is er qua inkomende transfers gefaald. Duidelijk. Er moeten gewoon goede buitenspelers bij en we hebben echt creativiteit op het middenveld nodig.

26-09-2024 10:29

Steffenhagen +37834

Je zegt feitelijk dat alleen Beuker goed functioneert

26-09-2024 10:41

Patrick020 +22412

Er zijn veel spelers vastgelegd en er zijn een aantal waar ik heel blij mee, zoals Steur. Maar de jeugdopleiding zit nog niet op t niveau waar t moet zijn, ook als je kijkt naar hoeveel jeugdinternationals er worden opgeroepen bij ons.

Reading 023 zijn gewoon prutsers, de nummer 20 van Engeland terwijl die beloften in Engeland sowieso al niet goed zijn. Dus ondanks de leeftijd had je een resultaat mogen verwachten. Waren op alle vlakken de mindere, fysiek kan dat natuurlijk.

26-09-2024 10:41

ProfessorX +19827

Niet enkel hij , Kroes ook wel alleen hij had niet moeten zeggen dat ze weg moesten ( de spelers) dat was echt fout , maar Menno Geelen , de Lange ook want scouting was en is een puinhoop bij Ajax .
De RVC gaat op de schop , bestuur is aangepast en jeugd contracten zijn heel belangrijk dat is de ader van Ajax.

26-09-2024 10:47

Lazell +16989

Dat is dan samen met Farioli het enige lichtpuntje. Het samenstellen van de selectie, zo'n beetje de allerbelangrijkste taak binnen heel Ajax, is voor een 3e jaar op rij ontzettend ruk.

26-09-2024 12:54

Wouter.H +11161

Oke, Hato presteerde niks, Brobbey is niet een belangrijke basisspeler geworden en we zijn niet van laatste plaats naar 5e plaats gekropen in ons slechtste seizoen ooit.

26-09-2024 10:32

Sampaoli +39203

Jeugdopleiding, scouting, contractmanagement. Dat moet de directie nu verbeteren. Heeft het meeste invloed op Ajax 1 op lange termijn. De overige processen en bedrijfstakken functioneren ogenschijnlijk voldoende.

Ga ook eens uitdiepen wat nou Ajax-voetbal is en ga dat in ieder geval tot en met Jong Ajax spelen. Volgens dezelfde principes. Dan kunnen er ook profielen opgesteld worden die daarop aansluiten. Dit is zogenaamd gedaan, maar dan is aankomen met Weghorst/Klaassen/Rugani/Traore/Sulemana wel heel opvallend.

Het is ook zeer bijzonder dat Jong Ajax met PNV speelt, terwijl Ajax 1 met PNA speelt. Leg mij dat maar uit. Ook het continu schuiven met spelers in Jong Ajax en o18 kan mij totaal niet bekoren. Bounida linksbuiten, Oldenstam linksback, Mokio als 8, Rijkhoff op 10, etc. slaat nergens op.

26-09-2024 09:56

behangdelul +32742

Vind dat in Jong best wel geëxperimenteerd mag worden met de posities van spelers. Daar leren ze van zichzelf aan te passen. En op andere posities worden andere dingen gevraagd. Als ze dat bijv met Mazraoui nooit hadden gedaan, was dat nu de vaste rechtsbuiten van Elinkwijk.

26-09-2024 10:09

HendrikAjax +16836

Dat moet je eigenlijk eerder in de jeugd doen dan bij jong

26-09-2024 10:15

behangdelul +32742

Ja prima toch? Jeugd, jong....het verschil in lichaam tussen kinderen van 10,12,14,16 en 18 is zo groot.

26-09-2024 11:11

HendrikAjax +16836

Volgens zijn interviews wil Beuker toch in principe precies doen wat jij voorstelt?

26-09-2024 10:14

NipeB +15800

In de jeugd moeten spelers opgeleid worden in fysiek, mentaal, technisch en tactisch opzicht. Bij dat laatste hoort dus ook kennis van andere tactieken, tactieken herkennen bij tegenstanders en zelf kunnen functioneren in een andere tactiek. Dat mist door de dogma’s rond 4-3-3 totaal in de opleiding. Vanaf JA moet het echt om winnen gaan, fysiek aanhaken, uithoudingsvermogen en handelingssnelheid omhoog. Klaarstomen voor Ajax 1. Ajax voetbal is creatief, bal het werk laten doen, aanvallend voetbal, driehoekjes en veel beweging. Dat zie je allemaal veel te weinig in opleiding, JA en Ajax 1. Het maakt creatieve spelers ook echt kapot.

26-09-2024 10:17

ProfessorX +19827

Ja verbaas ik me ook steeds over waarom niet opleiden tot 1 positie en ja ook een 2e positie voor nood mag en kan , maar zorg nu eens voor een systeem in je team wat door de hele opleiding loopt tot en met het eerste .

Ik denk wel dat Beuker nu allemaal aan het omzetten is je zie veel progressie bij de jeugd .

26-09-2024 10:49

Lazell +16989

Inderdaad. Die eerste 2 zijn de instroomkanalen voor spelers in het eerste. Dat moet gewoon absolute wereldtop zijn wil een club als Ajax internationaal succesvol zijn. Alle succesvolle Ajax teams hebben een combinatie van beide, geweldige talenten en geweldige aankopen.

26-09-2024 12:56

Gerard36 +1539

een duidelijk verhaal, ik heb er wel vertrouwen in, en wat kroes betreft ,lees de mening van swart, zo is het gewoon

26-09-2024 09:54

NipeB +15800

😂 vriendjes. Zo’ mening hoef je niet te lezen. Ik vind mijn vrienden ook aardig en capabel.

26-09-2024 10:18

Koningtoto +60436

Breng eerst onze jeugd op orde zou ik zeggen. Dat is en zal altijd onze levensader blijven.

26-09-2024 09:52

Jaxie93 +18

Precies! Gelukkig zijn ze daar ook mee bezig en ik denk dat het nu zoals de kop vermeld schouders eronder.
We hebben eindelijk een directie die weet hoe het bij Ajax werkt en een trainer met kwaliteiten.
Dit alles heeft alleen tijd nodig, maar ik heb het idee dat bijna niemand dit snapt. Kroes heeft fouten gemaakt, maar ik ben ervan overtuigd dat hij dit de volgende keer beter doet en hiervan leert.

26-09-2024 09:55

Danielson +50416

Dit jaar wordt het kritieke jaar.

26-09-2024 09:52

NipeB +15800

Ik zou eens beginnen met eindelijk orde op zaken bij scouting. Het is idioot dat na transfers naar buiten komt dat Traoré en de geklapte deal Sulemana er een negatief advies was van scouting dat wordt genegeerd. In beide gevallen kon iedereen zien dat deze spelers zich de laatste seizoenen niet hebben ontwikkeld, weinig hebben gespeeld en vaak geblesseerd waren, gewoon al de hele voorbereiding en nu nog steeds geblesseerd zijn in geval van Sulemana. Hoe bestaat het dat dat soort deals gedaan worden? Stuk belangrijker om daar de procedures intern op te bekijken.

26-09-2024 09:51

Mitchjo +6191

Dat van Traore wist ik wel, maar was er voor Sulemana ook een negatief advies?

26-09-2024 09:59

NipeB +15800

Ja. Ook van scouting. En terecht.

26-09-2024 10:08

ProfessorX +19827

Scouting is helemaal niet op orde ook daar is schifting nodig .
Zijn het heel vaak niet met elkaar eens daar en sommige weigerde met elkaar te praten.
Traore is gewoon een transfer vrije speler die je nu langzaam aan beter zie worden een gok dus en voor als je geen geld heb moet je gokken op transfer vrije spelers .

26-09-2024 10:52

YugoVik +33216

Vooral amateurs als kroes aanstellen als TD, dan zullen de sportieve prestaties vast en zeker beter worden.

26-09-2024 09:48

alwaysinmyheart +1177

En vooral de azijnpissers aan het woord laten

26-09-2024 09:59
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.