Bergwijn 'zet tanden' in transfer naar Ajax: 'Ze zien hem voor vier posities, dat geeft luxe'

door Jesse ter Haar 80

Bron ESPN

Bergwijn 'zet tanden' in transfer naar Ajax: 'Ze zien hem voor vier posities, dat geeft luxe'

door Jesse ter Haar 80

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Freek Jansen verwacht niet dat er nog kapers op de kust zullen komen voor Steven Bergwijn, zo vertelt hij bij Voetbalpraat. Ajax en Tottenham Hotspur bereikten een mondeling akkoord ter waarde van dertig miljoen voor de transfer van de international, terwijl onder andere Everton ook interesse in hem zou hebben. De aanvaller wil echter alleen naar Ajax, waar het nog maar de vraag is waar op het veld hij komt te spelen.

Everton zou een hogere transfersom voor Bergwijn willen betalen dan Ajax, maar volgens Jansen zegt dat niet veel. 'Volgens mij gaat dat om de binnenlandse transfer, waardoor het hoger uitpakt. Hij wil zelf echt naar Ajax toe. Dat heeft hij al langere tijd kenbaar gemaakt, ook binnen de club. Er lijkt nu eindelijk schot in de zaak te komen. Hij heeft zelf zijn tanden gezet in een transfer naar Ajax. Hij staat echt te popelen om bij Ajax te beginnen.'

In Amsterdam krijgt Bergwijn te maken met veel concurrentie. De vraag is dan ook op welke positie hem zou willen inzetten. 'Ze zien hem voor vier posities, dat geeft luxe. Ik vind hem geen nummer tien, maar op de andere drie posities voorin kan hij wel uit de voeten. Het is afwachten wat je op 1 september in de aanval hebt bij Ajax. Als je Antony, Tadić, Ihattaren, misschien Brobbey en Bergwijn hebt, dan wordt het heel interessant.'

Het is niet uitgesloten dat Dusan Tadić in het nieuwe seizoen in de punt van de aanval uitkomt, waardoor er voor Bergwijn weer een plek op de linksbuitenpositie vrij zou komen. Jansen sprak de Serviër rond het einde van het vorige seizoen, toen de captain in een vrije rol vanuit het centrum speelde. 'Het beviel hem uitstekend', zegt hij daarover. 'Misschien ook omdat hij helemaal op links wat meer moeite had om er echt langs te komen. In die zwervende rol voelt hij zich prettig. Als Haller er nog zou zijn, was er geen discussie. Ze kunnen Brobbey halen, maar dan is het qua fitheid weer afwachten of hij negentig minuten kan spelen.'

'Als linksbuiten vind ik het wel heel veel geld'

Tot slot spreekt ook Hans Kraay jr. zich uit over het akkoord tussen Ajax en Tottenham Hotspur. 'Dertig miljoen is heel veel geld. Ik denk dat hij dat geld in een tweespitsensysteem bijna wel waard is. Hij heeft zich heel erg onderscheiden in het Nederlands elftal. Het lijkt wel alsof hij dat zijn hele leven al heeft gespeeld. Daar vind ik hem het bedrag waard, maar Ajax speelt bijna nooit zo. Als linksbuiten vind ik het wel heel veel geld.'

Lees meer over:
Plaats reactie

AlexIbarra +19251

Ik snap de redenering van Freek niet.
Everton zou meer bieden dan Ajax, maar volgens hem zegt dat niet veel.
Binnenlandse transferbedragen (in Engeland) pakken nou eenmaal hoger uit.

Als ik krentenbollen verkoop en ik kan ze aan Nederlanders verkopen voor 1 Euro of aan Bulgaren voor 50 cent, ga ik ze toch niet aan die Bulgaren verkopen?
"Ja, maar voor hen is 50 cent relatief veel geld."
Wat boeit mij dat nou weer?

Misschien dat AS de woorden van Freek niet helemaal goed heeft overgenomen maar wat er nu in het artikel staat, lijkt me heel onlogisch.

05-07-2022 18:54

Lazell +16989

Spelers zijn geen krentenbollen...

05-07-2022 21:31

Leo Valk +1363

Zeg Hans Kraay, ga jij eens snel blaasvoetbalspel spelen, dwaas!

05-07-2022 11:10

4EVERAJAX +8401

Hansie hansie...beetje positiewisselingen zo gedurende de wedstrijd kan geen kwaad hoor voor de verrassing.

04-07-2022 23:16

NouridolbergNeres34 +1906

——Bergwijn — Tadic — Antony—

Berghuis ————— Kudus/Klaassen
————Taylor/ Blind—————

Wijndal —- Martinez/Blind ——- Timber —- Rensch

—————- Gorter————————

04-07-2022 23:11

AFCA020! +6118

Rensch en Gorter… die posities moeten echt versterkt worden.

Keeper gaan ze alleen niet doen zeggen ze (jammer genoeg)
Rechts met Rensch en Klaiber is het al helemaal veel te licht

05-07-2022 09:40

NouridolbergNeres34 +1906

Eens, en ook een cv erbij verwacht dat Schuurs ook nog wel gaat vertrekken. En martinez is ook weg, ga ik vanuit.

05-07-2022 14:24

AFCA020! +6118

Sowieso is er heeeel weinig achter deze basis. Smalle selectie, je kan wel wat jeugd inpassen, maar niet alleen maar.
En natuurlijk voor elke extra verkoop vanaf nu 1-op-1 een directe basisspeler terughalen

Ben benieuwd wat men nog uit de hoge hoed trekt, verwachten niet dat het hierbij blijft

05-07-2022 17:09

Hetzijnmaar +5453

Tadic Brobbey Antony /Ihataren

04-07-2022 22:49

Bc te P +22130

Jij lijkt niet blij te zijn met bergwijn. Kan t wel waarderen dat je dat duidelijk laat merken. Ieder een eigen mening al word je hier al snel als boeman neergezet als je niet met de menigte mee loopt. Niets van aantrekken trouwens ;)

04-07-2022 23:48

nightgoat +31026

"Hij zit wel op voetbal" zal Hans ongetwijfeld gezegd hebben.

04-07-2022 21:00

Nr.10 +111137

Heel goed dat hij zo graag wilde komen. En ja, hij kan op meerdere posities, net als enkele anderen, bijvoorbeeld Tadic en Berghuis, en ook Ihattaren. Daardoor kunnen we mooi veel concurrentie hebben, en veel opties om per wedstrijd de sterkste opstelling te bepalen.

04-07-2022 20:59

Maxwell_5 +6977

Niet alleen concurrentie, maar vooral ook veel positiewisselingen tijdens een wedstrijd. Als Klaassen een keer op links- of rechtsbuiten rondloopt, denkt iedereen direct: wat ben jij daar nou aan het doen? Maar bij spelers als Tadic, Bergwijn, Ihattaren en ook Berghuis denk je: hier kan wat moois uit gaan komen.

05-07-2022 09:07

Altijdindestraat +40158

Weg van links en Tadic in een zwervende rol achter de spits.

04-07-2022 20:51

Slang +14994

Achter de spits werkte alleen met nog 3 middenvelders erachter zoals aan het einde van het seizoen, niet met 2. Daarvoor doet Tadic gewoon te weinig uit balbezit. Juist als spits kan hij die zwervende rol prima vervullen

04-07-2022 21:00

JanBiesbos +29059

Bekijk het per wedstrijd Tadic is altijd nog de assist koning van Nederland en Servië en de Tadic variant kun je altijd nog een keer “afstoffen” hij heeft erg veel krediet dat bijna niemand roept dat ie er vaker naast moet.

04-07-2022 22:14

ProfessorX +19827

Niet enkel van Nederland maar ook in de top van Europa

05-07-2022 06:36

BakkalBijter +11634

Nummer 5 in de alltime ranglijst zag ik laatst. Net onder Ozil

05-07-2022 15:59

Ajax14AMS +25205

Pasveer
Rensch Timber Blind Wijndal
Blind Berghuis Taylor
Antony Tadic Bergwijn

Haller weg voor 35
Alvarez weg voor 25
Nico weg voor 4
Bergwijn erbij voor 30
Wijndal erbij voor 10

Zo ziet onze selectie er uit over een week denk ik.
Een bank met spelers als Ihattaren, Kudus, Schuurs, Klaassen en talenten als Unuvar, Regeer etc.
Hopelijk maakt Daramy een stap in zijn ontwikkeling zodat hij ook bijdraagt aan een sterke bank. Ik heb er vertrouwen in.

Op papier ziet het er erg sterk uit, je kunt ook heerlijk voetballen met deze 11 en ik denk dat naast de door mij genoemde namen er nog 1 of 2 versterkingen bij komen (Brobbey?)

04-07-2022 20:49

036AFCA97 +146682

Gorter/Pasveer
Rensch Timber Blind Wijndal
Kudus Berghuis
Tadic
Antony Brobbey Bergwijn

Tegen iedereen in de Eredivisie behalve de “top 4” zou ik Ajax graag zo willen zien spelen. Zeer offensief, maar zo kan je echt heerlijk voetballen in mijn ogen met veel positiewisselingen.

Voor de Champions League en grotere wedstrijden Eredivisie wil ik Blind liever niet centraal achterin zien en misschien een maar all-round middenvelder op Berghuis zijn plek. En ik twijfel of Rensch als rechtsback goed genoeg is.

04-07-2022 20:40

Altijdindestraat +40158

Blind als centrale verdediger in de eredivisie ok, maar niet in de CL.

04-07-2022 20:49

036AFCA97 +146682

Dat zeg ik dus ook ;)

04-07-2022 21:14

Ajax14AMS +25205

Denk je niet dat Blind centraal achterin kwetsbaar is?

04-07-2022 20:50

Web +178830

Tadic moet in de spits niet op 10
Ihattaren op 10

04-07-2022 20:51

036AFCA97 +146682

Ik vergeet Ihattaren helemaal. Schandalig van me. Ihattaren hoort inderdaad op 10.

04-07-2022 21:13

Web +178830

Brobbey voor 25 miljoen zou ik een aanfluiting voor Ajax vinden
En al helemaal als hij zelf die 5 miljoen tekengeld niet inlevert

04-07-2022 20:53

Hollister +12590

je hebt helemaal gelijk !! Ik snap de beweegredenen van de club ook niet om van je filosofie af te stappen en deze krankzinnige transfer door te laten gaan.. waar blijft de RvC in deze... ??

04-07-2022 21:39

MichelBoerebach +29190

Stop de Brobbey-obsessie! 10 miljoen max. En dat is nog te veel. Zo niet: doorpakken!

04-07-2022 23:01

Wachtopster4 +370

Een “Ajax” naaier ( Brobbey) hoort niet in Ajax thuis…opdonderen!

05-07-2022 00:16

Allesreiniger +3361

Ja, we moesten immers wat extra miljoenen naar Tottenham wegdragen, dus helaas minder winst voor Leipzig. 10m en je hebt die 5m alsnog snel verdient!

05-07-2022 00:59

Nr.10 +111137

De ruimte tussen verdediging en middenveld zal gigantisch zijn. Stel dan in elk geval Taylor op in plaats van Kudus. Denk dat we dit nooit gaan zien.

04-07-2022 21:08

JanBiesbos +29059

Je hebt dan onwijs veel snelheid voorin, kudus snel op middenveld en Timber met snelheid achterin

04-07-2022 22:16

JanBiesbos +29059

En dan vergeet je ihataren nog …. Wat een luxe en is martinez en taglifico en alvarez al verkocht?

04-07-2022 22:18

Brian.L +641

Verwacht dat tadic niet meer elke wedstrijd 100% gaat spelen, af en toe wissel en zelfs hier en daar een wedstrijd rust. Voor ten hag was tadic heilig, dat weten bij schreuder nog niet..

04-07-2022 20:32

AFCACruijff14 +161613

Je weet dat Schreuder lyrisch van Tadic is uit zijn Twente tijd en uit 2018-19 he?

Daarbij hoeft Tadic zelden rust en presteert hij bijna altijd wel. Je moet hem wel meer een vrije rol geven zoals in de laatste maand van vorig seizoen.

04-07-2022 20:45

JanBiesbos +29059

Precies net als bij Servië

04-07-2022 22:19

kampioen2010 +1904

Wel vreemd wanneer Brobbey akkoord gaat om weer 2e viool te moeten spelen, wat notabene de reden was voor zijn initiële vertrek. Bergwijn lijkt me gewoon voor links te zijn gehaald waardoor Tadic in de spits komt. En zoals we de afgelopen seizoenen gezien hebben, Tadic speelt alles. Of Antony moet vertrekken waardoor Bergwijn op rechts terecht komt.

04-07-2022 20:23

Ozymandias +159568

Ik verwacht (als Bergwijn en Brobbey komen) dat Schreuder met Berghuis als '8', Tadić als '10', Bergwijn als linksbuiten, Antony als rechtsbuiten en Brobbey als '9'* zal gaan spelen.

04-07-2022 20:28

AFCACruijff14 +161613

Brobbey is een pure diepgaande spits, een afmaker, een aanspeelpunt. Heeft niks in zich van een 10. Ik neem aan dat je daar 9 bedoelde?

Brobbey zou wel een toekomstaankoop zijn. Tadic is op leeftijd en Antony is hoe dan ook nu of volgende zomer weg. Kan maar zo dat je over een jaar Tadic-Brobbey-Bergwijn krijgt.

04-07-2022 20:31

Ozymandias +159568

Woeps, Brobbey als '9' bedoelde ik.

04-07-2022 20:33

Soccerskins v2 +43325

Wie verwacht je op 6? Zou met Berghuis en Tadic als andere middenvelders een verdedigend ingestelde speler moeten zijn en daar heeft Ajax er niet veel van.

04-07-2022 20:36

Ozymandias +159568

Als Álvarez niet wordt verkocht verwacht ik hem als '6'.

04-07-2022 20:36

Soccerskins v2 +43325

Pasveer, Rensch, Timber, Blind, Wijndal, Alvarez, Berghuis, Tadic, Antony, Brobbey en Bergwijn. Zoiets dus?

Ik kan me met deze selectie iets beters voorstellen maar hier zou je mee kunnen leven.

04-07-2022 20:38

kampioen2010 +1904

@ozy, hmm dat zou mooi zijn maar kan me bijna niet voorstellen dat dit gaat gebeuren. Als Schreuder de lijn ten Hag gaat doorzetten zoals hij zij is Tadic vgm niet het type 10 wat past in het systeem, maar ik laat me graag verrassen. En ook kijkend naar het verdedigende aspect lijkt me dit Europees behoorlijk kwetsbaar op het middenveld.

04-07-2022 20:39

Ozymandias +159568

Ja, maar waarschijnlijk met Tadić als centrale middenvelder. Pasveer; Rensch, Timber, Blind, Wijndal; Álvarez ('6'), Tadić ('10'), Berghuis ('8'); Antony, Brobbey en Bergwijn. Voor de duidelijkheid (want anders zal er iemand zijn die het verkeerd begrijpt), dit is wat ik verwacht, niet wat ik hoop.

@kampioen2010
Schreuder heeft Tadić bij FC Twente als '10' gebruikt. Ten Hag heeft Berghuis, Klaassen, Ziyech en Vd Beek als '10' gebruikt. Waarom zou Tadić als '10' niet in het systeem van Ten Hag hebben gepast?

04-07-2022 20:39

kampioen2010 +1904

Tadic is in de loop der jaren toch wel een hele andere speler geworden dan die was bij FC Twente, dus dat is wat mij betreft niet heel vergelijkbaar, plus het feit dat je hele andere types spelers erom hebt. Als hij in de as komt zal hij denk ik beter passen in de rol als spits. Plus ik vind de bovengenoemde namen die op 10 hebben gestaan bij ten Hag toch wel hele andere types dan Tadic als je kijkt naar verdedigende arbeid.

04-07-2022 21:07

wladimir +3059

Denk je niet dat Antony nog gewoon wordt verpatst deze zomer?

04-07-2022 23:04

4-3-3 +3512

Omdat EtH altijd een loper op 10 zette, die dan als opdracht meekreeg om tijdens de opbouw als een speer naar voren te rennen om als tweede spits te dienen. Daar heeft Tadic het loopvermogen helemaal niet (meer) voor. Vandaar dat Van de Beek, Klaassen en later Berghuis die rol kregen toebedeeld. Hopelijk lukt het Schreuder om meer variatie in het aanvalsspel te brengen, want dat is hard nodig.

05-07-2022 01:17

michelt +796

“Als linksbuiten vind ik het wel veel geld”… wat een domme opmerking. Linksbuiten is zijn favoriete positie.

04-07-2022 20:21

trodat4030 +96810

Hij bedoelt dat je voor een linksbuiten (welke dan ook) als Nederlandse club geen 30 milj moet aftikken, hij heeft het niet over waar Bergwijn het best is.

04-07-2022 20:23

insectenverdelg +23453

waar betaald een Nederlandse club normaal dan wel 30M voor. Dit is het transferrecord. Dis alsnog dom gezwets.

04-07-2022 20:25

Nr.10 +111137

De duurste speler ooit is een linksbuiten… waarom zou je voor een linksbuiten minder betalen dan voor een speler voor een andere positie? Slaat inderdaad nergens op.

04-07-2022 21:11

Leo Valk +1363

Zo is dat! Laat Piet Keizer het maar niet horen!

05-07-2022 11:18

Babangida83 +23919

Dan heb je straks Bergwijn, Brobbey & Antony, die zowel in de bal kunnen komen als heel, heel veel snelheid hebben. En dan Tadic erachter, de meester van de assist, die ze in de voeten kan aanspelen, maar ook heel makkelijk weg kan sturen. Dat wordt genieten. Hopen dat Antony blijft. Al is Mo ook niet slecht ;-).

04-07-2022 20:21

Brian.L +641

Die sontje hansen en daramy kunnen beter verhuurt worden, geen kans met zo'n voorhoede

04-07-2022 20:34

Simpelishetmoeilijkst +25230

Zou Sontje graag zien doorbreken bij ons, fijne voetballer om naar te kijken.

04-07-2022 20:41

Lars.v +3039

Wanneer stromen de internationals in?

04-07-2022 20:16

YoorAjax +68

Wanneer je een kikker ziet!

04-07-2022 20:30

Slang +14994

Dat hebben we vaker gehoord. En toen stond Labyad ineens in de spits of Promes op 10. Laat hem maar op linksbuiten starten

04-07-2022 20:07

Hetzijnmaar +5453

Hoort normaal op de bank bij Ajax en komt hij op 10 dan gaat Unuvar niet bijtekenen , Die is n klasse beter dan Bergwijn maar n speler van 30 miljoen mag van de raad van commissarissen niet op de bank
Hij was de Eredivisie ontgroeid dus ben benieuwd naar zijn inzet uit bij RCK Emmen Volendam enz

04-07-2022 19:59

Tommyshelby +129063

Ik hou van Unuvar, maar een klasse beter dan Bergwijn?

04-07-2022 20:00

trodat4030 +96810

Op 10 wel, in de aanval niet.

04-07-2022 20:54

Op_een_oude_slof +4359

Ik moest het ook even 2x lezen....🤓

04-07-2022 20:22

Petterson +25059

Op 10 is Naci inderdaad nu al beter dan Stevie. De steekballetjes die Unuvar kan geven (vooral met tegendraads effect) heeft niemand anders in onze selectie in huis.

04-07-2022 20:25

EricAjax1 +7506

Er wordt als 10 meer van je verwacht dan een steekballetje met buitenkant voet

04-07-2022 20:48

1991 +7787

Drie maal raden wie er heeft bijgetekend tot 2026 8)

04-07-2022 22:42

willem1958 +8768

Oh ja, daarom staat Unuvar bij van Gaal in het Nederlands elftal omdat ie zo goed is.
Voorlopig zijn er nog een paar wachtenden voor hem heb ik 't idee?
Handige voetballer maar nog niet klaar voor het grote werk.

06-07-2022 13:54

Oxxer +164152 moderator

Voetbalpraat, het programma waar legends worden geboren.

04-07-2022 19:56

Tommyshelby +129063

Antony houden. Bergwijn altijd op linksbuiten houden. Het wemelt van matige rechtsbacks in NL. Wijndal in de overlap. Mooi man.

04-07-2022 19:54

ajaxcied4life +26051

Persoonlijk ga ik voor: Pasveer; Klaiber (bij gebrek aan beter), Timber, Rensch, Wijndal; Taylor, Berghuis, Kudus; Antony, Tadic, Bergwijn

04-07-2022 20:00

Tommyshelby +129063

Precies mijn elftal haha. Al hoop ik idd een nieuwe RB te zien. Ihattaren kan Kudus eruit spelen in dit tempo, maar laat hem er maar voor werken.

04-07-2022 20:01

Zjap +359

Jij gooit Blind én Klaassen eruit?

04-07-2022 20:04

HendrikAjax +16835

Ik zou altijd Regeer boven Klaiber zetten.

04-07-2022 20:05

Tommyshelby +129063

Haha ik was Regeer helemaal vergeten. Voorlopig zeker de nr1 ja.

04-07-2022 20:18

ck69 +13100

Ligt er net aan welke wedstrijd. In toppers zou ik Blind er ook uit halen.

04-07-2022 20:24

Brian.L +641

Ik vermoed dat als alvarez niet weggaat, wel eens de rol van lcv(ook al is hij rechtbenig) gaat vervullen, kopsterk(compenseren voor minder sterke kopper wijndal) , geweldig in duels, dan kan blind een linie naar voren (en Taylor mag af en toe spelen op die plek), Rensch wordt de rechtsback...

04-07-2022 20:41

DeMeervanweleer +7572

Ik vind Alvarez als breker goed maar als cv in de wedstrijden die ik van hem heb gezien op die positie, heel matig

04-07-2022 20:55

Nr.10 +111137

Haha Blind op de bank, Rensch centraal en dan Klaiber erin ‘bij gebrek aan beter’?
Rensch heeft in het eerste tot nu toe alleen geïmponeerd als rechtsback, dat wordt gewoon zijn positie komend seizoen. Blind speelt sowieso, is de beste passer van Nederland.

04-07-2022 21:13

ajaxcied4life +26051

"Blind speelt sowieso" okay Alfred.

Het is handig als een centrale verdediger ook nog kan verdedigen en in 1-tegen-1 situaties niet eruit wordt gerend door Johnny van de Burgerking maar hij is verder de beste passer en dat is kennelijk genoeg voor jou.

Rensch speelde in de jeugd altijd CV en is nagenoeg tweebenig.

04-07-2022 21:27
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.