Verdedigers zetten zichzelf op de kaart bij Jong Ajax, waar Rijkhoff zelfvertrouwen kweekt

door Wessel Kroon 108

Bron Ajax Showtime

Verdedigers zetten zichzelf op de kaart bij Jong Ajax, waar Rijkhoff zelfvertrouwen kweekt

door Wessel Kroon 108

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Resultaat is bij Jong Ajax van ondergeschikt belang. De ontwikkeling van de spelers staat voorop. Daarom probeert Ajax Showtime naast het wedstrijdverslag ook analytischer te kijken naar de wedstrijden van de belofteploeg. Wat viel op? Wie onderscheidden zich? En welke eventuele conclusies kunnen er worden getrokken? Jong Ajax-watcher Wessel Kroon zet de meest opvallende zaken uiteen. Ditmaal na de overtuigende 0-3 overwinning op FC Eindhoven.

Dubbelslag Rijkhoff

Julian Rijkhoff zal een positief gevoel over hebben gehouden aan de wedstrijd tegen FC Eindhoven. De negentienjarige spits maakte in de eerste twee wedstrijden van het seizoen nog geen doelpunt, maar was tegen de Eindhovenaren tweemaal trefzeker. De eerste twee wedstrijden van het seizoen verliepen moeizaam voor Rijkhoff. De jongeling speelde soms als 'nummer tien' en oogde onwennig op die positie. Tegen FC Eindhoven speelde hij als spits en was hij op de juiste momenten alert om de Amsterdammers twee doelpunten te bezorgen.

IJzersterke verdediging

De wedstrijd tegen FC Eindhoven was de tweede wedstrijd op rij waarin de defensie van Jong Ajax geen doelpunt om de oren kreeg. Niet alleen in defensief opzicht, maar ook in aanvallend opzicht viel de verdediging van de Amsterdammers positief op. Zo waren Gerald Alders en Lucas Jetten in Eindhoven belangrijk in de opbouw van de ploeg van trainer Frank Peereboom. Beide backs combineerden vaak succesvol met teamgenoten en kwamen zodoende regelmatig op de helft van de tegenstander aan de bal. In verdedigend opzicht gaven ze nauwelijks iets weg, waardoor Alders en Jetten in Eindhoven opnieuw positief opvielen. Na ongeveer een uur werd Jetten vervangen door Precious Ugwu, die een goede invalbeurt kende als rechtsback.

Het centrale duo werd gevormd door Aaron Bouwman en Nick Verschuren. De mandekkers zaten goed bovenop hun tegenstanders en gaven geen grote kansen weg. De pas zestienjarige Bouwman maakte in Eindhoven de volle negentig minuten vol en was daarin nauwelijks op fouten te betrappen. Captain Verschuren toonde zijn leiderschap op het veld, zowel vocaal als met zijn spel. Het is lastig om Verschuren niet te horen tijdens een wedstrijd van Jong Ajax, want de mandekker is vrijwel altijd bezig met het aansturen en aanmoedigen van zijn medespelers.

Hulp van het middenveld

Ook aan de bal oogde de verdediging van Ajax zeer stabiel. De Amsterdammers wisten vaak vrij simpel onder de druk van FC Eindhoven uit te spelen. Jorthy Mokio en Julian Brandes speelden hier een belangrijke rol in. Brandes - en in mindere mate Mokio - zakte regelmatig uit om de bal tussen de linies te komen halen, waardoor de centrale verdedigers van Jong Ajax opties hadden. Brandes speelde tegen FC Eindhoven als controlerende middenvelder, terwijl Mokio als 'nummer acht' speelde en dus iets verder naar voren stond. Toch was het ook weleens Mokio die de Amsterdamse verdedigers een extra optie gaf door uit te zakken.

Eerste doelpunt Faberski

Het is de afgelopen weken al veel over Jan Faberski gegaan. In de wedstrijd tegen FC Eindhoven vervulde de jonge Pool opnieuw een hoofdrol, terwijl hij pas na zo'n zestig minuten in het veld kwam. Faberski bewees in de eerste twee wedstrijden van het seizoen al dat hij over een uitstekende dribbel bezit. Tegen FC Eindhoven koppelde hij die dribbel aan rendement. Zo dribbelde hij vanaf eigen helft richting het strafschopgebied van FC Eindhoven, waar hij zijn naar binnen kwam en de bal hard in de korte hoek schoot. Het was voor Faberski een beloning op een veelbelovende seizoensstart.

Wessel Kroon (X: @Wessel_Kroon | E-mail: w.kroon@ajaxshowtime.com)

Lees meer terugblikken op wedstrijden van Jong Ajax dit seizoen:

#jpsjaj: Faberski maakt indruk in enerverende seizoensouverture Jong Ajax

#jajmvv: Alders zet sterke seizoensstart voort bij Jong Ajax, waar de buitenspelers tegenvallen

Lees meer over:
Plaats reactie

Hersenspinsel +8381

Ajax for the future.
Wat hoort meer bij Ajax?
Het tikkie-takkie balletje breed positie spel van Guardiola of het samba spel, de georchaniseerde chaos met continue positiewisselingen van Leverkusen, Malmö, Bologna en vooral Fluminense?
Ik dacht altijd dat Ajax een mengelmoes hanteerde maar twijvel nu bij Farioli.
https://archive.ph/1hNjo

26-08-2024 07:50

Oxxer +165787 moderator

Vooral Fluminense?

De georganiseerde chaos van Flu was een tijd leuk, het zat ook behoorlijk mee. Dat recept is uitgewerkt, ontslag Diniz was terecht, Flu stond stijf onderaan. Onder de nieuwe trainer gaat het beter , Diniz is geen wonderdokter, zijn interim periode bij de Seleção was ronduit slecht en selectiebeleid dramatisch.

26-08-2024 08:07

MPAjax +8482

Rijkhoff moet nog even doorzetten en leren afmaken in moeilijke situaties dan is hij beter dan Brobbey.

25-08-2024 21:10

RoodWit +62

Blijft toch van cruciaal belang, een uitmuntende jeugdopleiding met een goede doorstroom. Altijd mooi om die ongepolijste diamantjes te zien voetballen.

25-08-2024 19:32

C14 +22544

De keuzes die gemaakt worden zijn onnavolgbaar.

Een CV op 8, een spits op 10. De opleiding zou met halven moeten spelen, niet met een 10, en zelfs Farioli speelt niet met een 10. En dan heb je ook nog een spits op de flank, die daar ook niks te zoeken heeft.

Maar nee, Peereboom, al dan niet met instructies van bovenaf, zet gewoon Mokio op 8, en Rijkhoff en later Vink op 10.

Waarom in godsnaam?

Ook als je vindt dat je beste spelers moeten spelen, zet ze dan gewoon op hun natuurlijke plek om die laatste stappen te maken op die plek, en zij zich ook op hun positie kunnen bewijzen om een plek bij Ajax 1 te verdienen.

Dus, heb je twee talentvolle spitsen, ieder gewoon een helft laten spelen. Mokio die dan ook maar wat minder speelt, maar wel op zijn positie.

Het middenveld had gewoon zo moeten zijn.:

Chourak-----Speksnijder
--------Brandes----------

Spelers op andere posities zetten om completer te worden is te laat, dat heeft weinig tot geen zin meer op deze leeftijd en voor een jaartje. Spelers moeten zich ook nogmaals maximaal kunnen laten zien, zodat ze opgemerkt worden voor Ajax 1.

25-08-2024 14:36

Marcw1972 +16912

Rijkhoff begon gisteren gewoon op 9 hoor.

25-08-2024 15:37

C14 +22544

Wel begonnen inderdaad.

25-08-2024 16:00

Gizcobar +376

Gister speelde speksneijder op 10, dat is prima

25-08-2024 15:40

C14 +22544

Dat wel, maar tot hij eruit moest voor een spits op 10.

Farioli speelt niet eens met een 10, en dan doet Jong Ajax dat wél, en dan ook nog eens een spits op 10, die past al helemaal niet in Farioli's speelwijze.

Niet dat je de speelwijze van de trainer van Ajax 1 moet na gaan doen, want een passant, maar het sluit ook niet aan bij de jeugd. Breng eens lijn door alle elftallen heen ipv maar wat te husselen en met formaties te klooien.

Gewoon punt naar achter, dan leid je ook de juiste type spelers op voor Ajax 1, dat dan ook altijd met de punt naar achter zou moeten spelen, in ieder geval waar het kan.

25-08-2024 16:04

Musica Merlo +8228

Bel Peereboom, en zeur niet na een prima overwinning.

25-08-2024 19:15

C14 +22544

Dit is een discussieforum, jij loopt te zeuren

25-08-2024 20:21

JJFajax +3565

Dat hoort in een opleiding dat je spelersop andere plekken moet zetten. Vooral bij verdedigers zie je dat veel dat ze een tijdje op het middenveld zetten om hun handelingssnelheid en voetballend vermogen omhoog te krikken

25-08-2024 21:57

C14 +22544

Dat doe je niet in Jong Ajax meer, het jaar waarin talenten moeten laten zien dat ze de stap hogerop kunnen maken. Je wil ze op dat moment ook klaarstomen voor Ajax 1, op hun positie.

Op andere posities zetten om completer te worden doe je eerder in de opleiding.

25-08-2024 23:40

AjaxSoCal +2050

Niet helemaal met je eens.
Spelers als Reiziger en ook Nous werden succesvol omgeturnd tot back in Jong/2, met Martha is dat vorig seizoen ook geprobeerd. Ekkelenkamp was eerst verdediger en werd pas laat in de opleiding naar het middenveld geschoven.

Daarnaast hebben we aardig wat goede centrale verdedigers en niet zo veel middenvelders in Jong. Dus helemaal niet zo'n gek idee om wat andere spelers op die posities wat ervaring op te laten doen.

26-08-2024 06:08

Juan62 +46854

Het was gisteren weer een uitstekende teamprestatie
Leuk om te zien.

25-08-2024 14:00

Erik20 +7442

Zou heel mooi zijn als er weer goede backs door kunnen schuiven naar Ajax 1. Gek genoeg was dat vroeger juist nooit een probleem, er stond elke keer weer een nieuwe prima back op.

25-08-2024 13:57

Gizcobar +376

Heeft denk ik niks met vroeger en nu te maken, verschilt gewoon per generatie en wellicht dat de verandering binnen het voetbal qua spel en tacktieken ervoor zorgt dat backs vaak opeens cv worden of een cv juist een back en je vroeger meer duidelijkjkheid had wat echt een back was.

Zie Hato en in mindere maya rensch, zijn niet de minste voetballers (Rensch slaapt nog steeds te veel maar is prima back voor ajax)

25-08-2024 15:41

Babangida83 +24011

Het talent was er al, er wordt nu alleen iets meer op andere zaken geselecteerd dan fysiek. Daarnaast lijkt het alsof spelers fysiek beter geprepareerd zijn, als ik Jetten een Faberski zo bezig zie.

Van dit elftal zijn er twee die wat mij betreft qua kwaliteit er bovenuit springen en dat zijn Faberski en Bouwman. Die kunnen zo mee bij Ajax 1, wat mij betreft. Wél natuurlijk rustig brengen. Zullen zich bij Ajax 1 nog door moeten ontwikkelen als basisspeler. Dat zijn ze nog niet, maar kan snel gaan. Al is een heel seizoen nog uitgesloten. Daarom vind ik dat je Sutalo met een gerust hart kunt verkopen in de winterstop of volgende zomer, als hij weer is opgeleefd. Zijn opvolger staat zo goed als klaar. Faberski is wat mij betreft je 6de aanvaller.

25-08-2024 13:22

Ajaxsupporter02 +14557

Bouwman? Dat is wel erg snel.

25-08-2024 14:56

Babangida83 +24011

Goed genoeg is oud genoeg

25-08-2024 15:13

Ajaxsupporter02 +14557

Maar vond je hem al ZO goed bij Jong?

25-08-2024 15:25

Babangida83 +24011

Waarom ik hem ZO goed vind, is het volgende: zijn fysiek, concentratie bij t mandekken en constantheid. Daarbij aan de bal echt prima. Zeer volwassen speler. Eindhoven kreeg bijna geen kans. En dat was eigenlijk zijn eerste wedstrijd in Jong Ajax. Echt zeer degelijk. Ik bedoel, als dit het beginpunt is...

Heb hem ook bij Ajax 1 en wedstrijd in de voorbereiding zien meedoen. De enige reden dat ze Rugani halen, is omdat Bouwman 16 is. En dus kun je geen heel seizoen op hem bouwen.

25-08-2024 16:47

Ajaxsupporter02 +14557

Zeker degelijk en prima indruk, had alleen nog niet gelijk het idee dat het een echt toptalent was. Maar zeker knap op 16 jarige leeftijd.

25-08-2024 18:07

Musica Merlo +8228

Bouwman was al met het eerste mee in de voorbereiding en liet een goede indruk achter dat is loon na werken.

25-08-2024 19:17

Babangida83 +24011

Wat voor mij ook meespeelt, is dat je uit bij Eindhoven die gasten even met 0-3 op hun plek zet en redelijk soeverein overeind blijft. Die hadden 6 punten al. Heel benieuwd naar de volgende wedstrijd.

25-08-2024 19:34

Ajaxsupporter02 +14557

Zeker benieuwd, leuke groep dit jaar.

25-08-2024 22:00

Gizcobar +376

Ik vond Verschuren beter dan Bouwman

25-08-2024 15:42

Babangida83 +24011

Anders. Ook heel goed, ja. Vooral als je het over leiderschap hebt. Ik vind alleen Van der Lans nog beter, omdat die ook aan de bal echt top is. Echt een luxeprobleem op die positie.

Ik vind t moeilijk om te zeggen of Verschuren of Janse beter is. Maar ik zou er eentje verhuren aan een Eredivisieclub. Dat kunnen zij beiden aan en dan hebben wij wat meer doorstroming.

Bouwman is 3 jaar jonger oid.

25-08-2024 16:49

Musica Merlo +8228

Verschuren is al een stap verder en speelt al sinds vorig seizoen mee met Jong. Maar ik vind Verschuren wel een van de betere van Jong samen met Alders en Jetten. En ik vergeet nog Faberski, wat een talent die Jan. En Konadu komt ook beter in zijn spel.

25-08-2024 19:19

Ajaxsupporter02 +14557

Konadu vond ik nog ongelukkig eigenlijk. Puur een spits.

25-08-2024 22:01

Cello +53065 moderator

Naast verdedigers als Alders, Verschuren, Bouwman en Jetten vond ik ook het middenveld meer dan goed ogen met Speksneijder, Brandes, Mokio en later Vink en Chahid. Voorop met eerst Konadu en later Faberski ging ook wel lekker. Rijkhoff deed waar ie er voor stond als centrumspits: scoren. De enigen, die ik tegen vond vallen waren eerst Banel en later Wolff.

Ik heb met plezier gisteren gekeken. Hopelijk trekken ze deze lijn door.

25-08-2024 13:19

C14 +22544

Mokio heeft echt niks op het middenveld te zoeken, veel te log. Draait gewoon open met een man in zijn nek, scant de omgeving niet. Is echt een CV.

Vink is voetballend dusdanig goed dat hij ook wel als 10 kan, maar 'kunnen' is niet goed genoeg, je moet excelleren op je positie. Dus gewoon in de spits, en Ajax zou niet met een 10 moeten spelen.

Konadu ook in niks een buitenspeler.

Ik vind het spel niet best, weinig wat langer balbezit en echt uitgespeelde aanvallen, heel rommelig, veel balverlies, weinig lijn. Niet zo gek met een heel nieuwe samenstelling, maar een CV op 8, een spits op 10, en een spits op de flank, werkt niet mee.

25-08-2024 14:40

LouisVonGoal +2924

Dat beloofd wat moois voor de toekomst. The new Ajax Gen is knocking on the door.

25-08-2024 12:57

Alberto +814

Eindelijk, eindelijk, een coach die de jongens het veld in stuurt om te spelen voor te winnen. Sinds jong kampioen werd, vierde vrijblijvendheid de boventoon. Peereboom gaat talenten afleveren voor 1, zeker weten. We krijgen 2 doelpunten kado, maar winst meer dan verdient. Rijkhoff moet die maken, maar mist teveel om spits van Ajax 1 te worden. Daarnaast blokkeert hij de ontwikkeling van toptalent Konadu. Alle spelers prima, maar Faberski, Alders, Bouwman en Konadu gaan het redden en hebben grote toekomst

25-08-2024 12:32

JanTa +15870

Dat was ook mijn kritiek op Vos die meer een docent was dan een coach. Het opleiden van spelers is belangrijk maar daar hoort ook het onderdeel winnen bij.

25-08-2024 12:52

C14 +22544

Vos en nu ook Peereboom doen gewoon wat hen wordt opgedragen, dus je kritiek zou dan op de HJO moeten zijn, of TD.

Maar alsof Vos niet hamerde op ook winnen.

Iedereen die er kritiek op heeft begrijpt het niet. De talenten moeten wel zien te winnen en daar alles voor doen, het gaat erom dat de trainers niet keuzes maken om maar makkelijker te winnen, door bijvoorbeeld vooral rijpe, oudere en fysiekere spelers op te stellen, en je echte talenten met potentie voor Ajax 1, maar waar je nu nog wat sneller mee verliest, te laten banken.

Dáár gaat het om.

25-08-2024 14:43

papflapjes +7297

Vos won vaker dan Heitinga toen die het overnam.

25-08-2024 20:32

JanTa +15870

Is dat zo, ik ben bang dat je het papiertje ondersteboven houdt.

25-08-2024 20:36

lexy88 +8837

Mokio? Ook wel benieuwd naar Kalokoh

25-08-2024 13:15

C14 +22544

@Alberto

Toen Jong Ajax kampioen werd was er hetzelfde beleid als de laatste jaren. Het verschil was alleen dat dat Jong Ajax een stuk ouder was, veel rijpere spelers en ook vrij fysieke spelers. Daarbij waren er de laatste twee jaar enorm veel wisselingen en een nóg jonger Jong Ajax, doordat veel talenten uit nood in Ajax 1 moesten spelen.

Iedere coach ooit bij Ajax stuurde de jongens het veld in om te winnen. Gaat erom dat de trainers geen keuzes maken om makkelijker te winnen, ten koste vanje beste talenten.

25-08-2024 14:46

Alberto +814

Is duidelijk, al deze reacties, zeker de ontwikkeling staat voorop, echter nu na enkele jaren dat duwen en trekken toegestaan is gaat Ajax met Peereboom en Farioli eindelijk reageren met serieus druk zetten, hameren op duels winnen. Natuurlijk is belangrijkste onder druk blijven voetballen, maar zelf met mes tussen de tanden leren onze grootste talenten nu ook hoe gewonnen moet worden

26-08-2024 10:26

C14 +22544

Dat is ook prima. Als men zich maar wel volledig focust om juist uit de duels te blijven. En zo dus ook niet te kiezen voor voetballend matige, trager handelende middenvelders zoals Henderson, Mokio (die een CV is) maar voor zoveel mogelijk voetbal. En dat ze niet voor fysiek gaan kiezen om duels meer te winnen, maar de nadruk op collectief drukzetten, vooruit verdedigen en hoog compact staan. Dat laatste kan vooral als je heel veel voetbal en van daaruit ook balbezit hebt, zodat de linies kunnen aansluiten.

26-08-2024 13:59

mokumajax87 +232

Mokio en jetten gaan het ook redden

25-08-2024 18:15

Ajaxsupporter02 +14557

Op basis van wat Konadu?

25-08-2024 22:12

chriseverhard +3646

Ajacieden we gaan een leuke toekomst tegemoet want zowel in onder19 als in jong ajax lopen een paar diamantjes rond de komende 2 a 3 jaar kunnen we hopelijk smullen van deze spelers in 1

25-08-2024 12:12

PeterLarsson +13355

Ajacieden…

25-08-2024 12:40

Simpelishetmoeilijkst +25536

De doorstroming vsn talenten naar het eerste moet ons weer naar de top brengen, vooral nu het verkopen zo moeilijk blijkt vanhet brandhout.

25-08-2024 15:00

chriseverhard +3646

Zowel in jong als in O19 lopen er 3 a 4 die het 1e moeten halen

25-08-2024 15:10

Voetbalfan2002 +5597

Defensief is het talent bizar breed. Als je kijkt naar het aantal verdedigers die vanuit lichtingen 2005-2007 Ajax 1 potentie hebben kom ik tot de volgende lijst: Verschuren, ugwu, Janse, Jetten, Bouwman, Hato, mokio, Alders & van der lans!

Uiteraard zullen ze het lang niet allemaal halen. Maar ik denk dat je gerust kan zeggen dat minstens 3 of 4 van deze het gaat lukken. Waarvan Hato natuurlijk al is doorgebroken!

25-08-2024 12:01

HendrikAjax +16926

Ik heb geen idee hoe hij terug gaat komen van zijn blessure maar we hebben Butera natuurlijk ook nog

25-08-2024 15:35

Voetbalfan2002 +5597

Ja die vergeten we natuurlijk ook nog. Vraag me af of we hem ooit in een Ajax shirt zien spelen!

25-08-2024 16:31

twynestar +28777

Het is altijd tricky om op lichaamstaal en uitdrukkingen af te gaan, maar ondanks zijn twee goals lijkt Rijkhoff best blij met zichzelf te zijn ook op momenten dat daar geen reden toe is.

25-08-2024 11:48

BackInBlack +14705

Ajax moet investeren in middenvelders

25-08-2024 11:38

Baco123 +7078

Ja met creativiteit graag

25-08-2024 11:49

JanTa +15870

Die leid je niet op maar hebben dat gewoon. Ik hoop nog steeds op Eriksen waar talenten tegenop zullen kijken.

25-08-2024 12:55

Baco123 +7078

Eriksen is van harte welkom
Altijd al fan van hem geweest

25-08-2024 12:58

Ajaxcbs123 +1266

Ben benieuwd naar de jeugd watchers.
Maar ik vond vooral de backs leuk voetbal spelen, maar zijn dat ook echt potentiële Ajax 1 spelers?
Alders en Jetten?

Onze jeugdopleiding stond toch altijd wel bekend om de goede backs, vooral de rechtsback positie :-)

25-08-2024 11:30

Sjjsudj.J +1803

Jetten is toptalent in de puurste zin van het woord. Gerald is daar eigenlijk het tegenovergestelde van maar wie weet knokt hij zich a la mazraoui naar het eerste. Hij maakt wel een goede indruk de laatste tijd vind ik. Heb met beiden samen in een team gezeten vroeger

25-08-2024 11:55

Voetbalfan2002 +5597

Was het verschil in talent bij sporting Martinus al duidelijk?

25-08-2024 12:02

Sjjsudj.J +1803

Jetten was toen al precies als nu. Heel fel en kon zo goed voetballen. Wij speelden zelf ook echt op het hoogste niveau (die lichting was bizar, van dat team nu 11 jongens in bvo) dus het was geen speeltuin voor hem maar hij was wel een jaartje jonger. Gerald was eigenlijk toen al niet heel erg opvallend voor mij, meeste jongens zijn het daar met me eens. Zij zijn weleens verbaasd dat Gerald het tot jong heeft geschopt.

25-08-2024 12:06

Okocha078 +14288

Plus Alders is wel echt een vechtertje he? Op wilskracht zie hem wel gewoon doorbreken

25-08-2024 13:18

Ajaxsupporter02 +14557

Gerald lijkt vooral een hele slimme speler die daardoor steeds meekan met een hoger niveau.

25-08-2024 15:24

Kryptonite +77100

Geweldige lichting. Wel weer opnieuw weinig echt toptalent op het middenveld.. Faberski is volgens mij van nature een middenvelder, maar wordt op de flank geposteerd. Soort ziekte binnen de club dit, geen creatieve spelers die risico in hun spel leggen in de as willen hebben. Gelukkig doet hij het ook uitstekend op rechtsbuiten - denk ook dat hij daar uiteindelijk meer kans heeft om te slagen, vanwege z'n fysiek - maar het gaat om het principe.

We lopen in het eerste al niet bepaald over van de creatieve middenvelders en datzelfde geldt voor Jong.

We hadden het vorig jaar veel over de "balans" binnen de selectie en wezen vooral naar de leeftijd van de gehaalde spelers, maar balans is ook de juiste type spelers kopen. In Ajax 1 én in Jong moeten echt nog een aantal middenvelders bij.

25-08-2024 10:45

fc Barcelona_ke +19260

veel middenvelders gaan weg! ik rekende op nieuwe middenvelders 17-19, die zou komen.
Jong Ajax koos echter verdedigers of aanvallers op het middenveld posteren!

25-08-2024 11:28

Kryptonite +77100

Ja.. men heeft echt geen oog voor die linie lijkt wel, zeker als het aankomt op creatieve spelmakers.

25-08-2024 11:36

Sjjsudj.J +1803

ah joh Steur Messori Johnson Bounida komen eraan en een jaartje later nog Acheampong en Ayyildiz. Moeten er haast wel minimaal 2 van doorbreken, maar ik hoop nog meer.

25-08-2024 11:57

Kryptonite +77100

Ja, maar dan moeten we het nu 2 a 3 jaar zonder creatieve middenvelders doen?

25-08-2024 12:00

Sjjsudj.J +1803

Je weet nooit hoe snel dat gaat. Zou zomaar kunnen dat ze er volgend seizoen ineens staan. Steur is echt een rasvoetballer, zou zomaar kunnen

25-08-2024 12:49

chriseverhard +3646

Steur is een middenvelder

25-08-2024 12:15

NeeI +108437

Haalde het gister tijdens de wedstrijd al even aan, maar het is zo belangrijk dat je voetballende backs en 6 hebt. Hierdoor krijg je zoveel meer opbouwmogelijkheden tot je beschikking. Bovendien in balbezit wat hoger op het veld kunnen Alders als Jetten beiden fungeren als extra middenvelder, wat het positiespelletje ten goede komt. Toekomstmuziek.

25-08-2024 10:38

Kryptonite +77100

Helemaal mee eens. Met verdedigend ingestelde backs kan je een elftal dat zich ingraaft niet 'kapot spelen'. Een vleugelaanvaller op een eilandje of eventueel combinerend met de 8 is gewoon heel makkelijk te verdedigen. Je moet dan als aanvaller of 8 héél creatief zijn, wil je je door die muur heen voetballen. En dan zijn er nog mensen die pleiten voor de komst van Kenny Tete......

Hato op linksback in een soort Aké rol is prima, maar dan moet er op rechts een soort Walker/Frimpong bij. Én creatieve middenvelders. Anders wordt zo'n wedstrijd tegen NAC niet een incident, maar de standaard. En dat is niet de schuld van de trainer of de spelers, maar de schuld van de architect van de selectie die niet ziet wat er nodig is.

25-08-2024 10:51

aequalitatem +870

Of je hebt een centrale verdediger die je vanuit de as kan doorschuiven. Een beetje zoals Stones deed afgelopen seizoen. Baas en Janse hebben dat af en toe wel. Ik denk dat Gaaei een goede kan zijn voor de rol van Frimpong als opkomende back. Dan schuift Berghuis meer naar de as. Dan houdt Gaaei het spel op rechts een beetje breed, Godts op links. Het nadeel is hierbij wel dat er geen reserveplan is. Valt 1 pion uit, moet je eigenlijk het hele plan aanpassen.

25-08-2024 11:44

Kryptonite +77100

Je hebt eigenlijk een type Walker én een type Stones nodig is zo'n opstelling. Gaaei is meer een soort Dumfries. Je hebt echt een type Frimpong (soort tweede rechtsbuiten) of Mazraoui (soort spelmaker) nodig, anders wordt het spel heel stroperig.

En bij blessures heb je dan idd een heel groot probleem, mee eens.

25-08-2024 11:48

twynestar +28777

Ik denk dat Gaaei tekort komt in de opbouw, die moet toch weggestoken worden zo lijkt het.

25-08-2024 11:49

Simpelishetmoeilijkst +25536

Een type Mazraoui zou ik heerlijk vinden. Vond Nous geweldig bij ons. Liet Antony er beter uitzien dan hij is, denk ik.

25-08-2024 15:06

Amp +38321

Verschuren moet in de winter dan wel volgende zomer verhuurd mits hij niet volwaardig aansluit bij ajax 1. Maakte in zn matches afgelopen seizoen ook al een goede indruk en een speler die altijd volle bak gaat, verdedigend en voetballend prima is. Die moet je niet klein gaan houden met straks nog een jaar kkd na dit seizoen, maar stap voor stap verder laten ontwikkelen naar een hoger niveau.
Wel opvallend dat ze nu al twee keer de nul houden. Dat was afgelopen seizoen best een manco. Heb t idee dat ze nu juist met jongere spelers achterin spelen. Middenveld met meer voetbal zal ook een rol spelen, even buiten de tegenstanders en de nr 10 om

25-08-2024 10:26

mkAFCA +1354

Laten we die Faberski ajb een kans geven in het eerste komende weken. Wat maakt leeftijd uit. Traoré maakt op rechts echt geen goede indruk.

25-08-2024 10:16

Assie14 +948

Veel te vroeg. Ook werd hem bij het doelpunt geen strobreedte in de weg gelegd. Kon gewoon doorlopen

25-08-2024 10:55

stopperspil +11264

Ach Banel zit bij het 1ste ook wel eens op de bank en mag soms wat minuten maken

25-08-2024 11:27

mkAFCA +1354

Veel te vroeg obv wat? Leeftijd? We hebben gewoon talent rondlopen en hebben creativiteit nodig. Begin met hem in laten vallen. NAC is ook KKD niveau, daar liepen we ons volledig vast. Ajax liet altijd jonge talenten invallen op 16 en 17-jarige leeftijd - die tijd moet terugkomen. Amsterdamse bluf.

25-08-2024 11:27

Assie14 +948

Hij gaat het zeker halen als hij zo doorgaat. Laat hem een paar keer goed spelen basis in Jong. Dan kan hij aansluiten bij 1.

25-08-2024 11:35

twynestar +28777

Veel te vroeg op basis van tegenstand, je kunt hier geen conclusies op trekken, lat hem dit eerst maar eens 10 wedstrijden op rij volhouden op het lagere niveau.
Amsterdamse bluf is iets anders dan Purremerendse hoogmoed.

25-08-2024 11:50

C14 +22544

Wat heeft een momentje daarmee te maken.

En te vroeg? Waar baseer je dat op? Er zijn in het verleden spelers van 16 bij Ajax gedebuteerd. Dat gebeurt ook bij Europese topclubs, en die spelen in nog veel sterkere en fysiekere competities.

25-08-2024 14:49

Assie14 +948

Te vroeg op basis van hoe hij mee verdedigd. De momenten die hij laat zien zijn goed. Hij is niet eens basis bij Jong. Begrijp me niet verkeerd, hij heeft creativiteit die 1 nodig heeft, maar hij is er nog niet

25-08-2024 19:42

Baco123 +7078

Traore ziet er ook nog niet fit uit, onbegrijpelijk eigenlijk

25-08-2024 11:49

Simpelishetmoeilijkst +25536

Denk dat Farioli dat soort dingen wel zal doen.

25-08-2024 15:07

SpursAjax +6773

En dan heeft het centrum zoals van tevoren verwacht met Janse en Ugwu nog niet eens samen gespeeld! Is echt een geweldige lichting achterin! Jetten, Mokio en Janse 3 toptalenten. Dan Ugwu,Alders en Verschuren 3 echt goede spelers die het ook makkelijk kunnen halen als ze zichzelf zo doorontwikkelen. Gaat een leuk seizoen voor Jong Ajax worden!

25-08-2024 10:12

Voetbalfan2002 +5597

En dan vergeet je ook nog Bouwman die er aan komt en Hato die eigenlijk ook van deze lichting is!!

25-08-2024 11:59

AjaxHoorn +32989

Ik vind het leuk dat Alders het zo goed doet.

25-08-2024 09:59

ajaxdna +1553

Jong Ajax ziet er interessant uit dit seizoen. Paar leuke talenten om in de gaten te houden 👀

25-08-2024 09:59

insectenverdelg +23627

Het is altijd geweest dat Ajax zich in zijn diepste dalen en met duistere periodes kan vast klampen aan een zo niet de beste jeugdopleiding van de wereld. Dat zal nu niet anders zijn. Moet ook zeggen dat ik meer en meer vertrouwen krijg in Beuker.

25-08-2024 10:22

Ricoteb +53178

De wedstrijden van Jong gaan dit seizoen leuker worden dan van het eerste.

25-08-2024 10:48

Antonny +640

We worden kampioen! Van de KKD!

25-08-2024 09:53

Baco123 +7078

Zou mooi zijn voor die jongen gasten

25-08-2024 11:50

insectenverdelg +23627

Het is echt een groep met potentieel. Zoals gisteren al gezegd Alder,s Jetten, Mokio, Verschuren, Faberski , Vink en Rrijkhof hebben allemaal potentie om door te groeien richting Ajsx 1.

25-08-2024 08:07

Moooo +4010

Je vergeet er nog een paar..

25-08-2024 08:17

Hersenspinsel +8381

Ja sommige zoals ook Bouwman hebben zelfs potentie om door te groeien naar Ajax1.

25-08-2024 08:28

insectenverdelg +23627

En Dies natuurlijk

25-08-2024 08:46

debetweter +10153

Bouwman is nog erg jong. Die jongen moet echt tijd krijgen. Op het moment dat hij zal debuteren, zal het ook niet altijd even goed gaan.

Daarnaast is Bouwman, met het vertrek van Aertssen, de enige rcv die ik weet. Op LCV daarintegen hebben we nog wel een aantal hele leuke spelers met potentie, Mokio en Butera.

Ik zie graag nog wat versterking komen voor de RCV positie. Al is het voor de jeugd.

25-08-2024 08:52

insectenverdelg +23627

Dies Janse kan toch ook op Lcv?

25-08-2024 09:04

AFCA-pride +17579

Verschuuren is in principe ook RCV

25-08-2024 09:30

gi0vanni +7382

Deed het daar in de voorbereiding goed maar in principe is Kaplan daar het beste. Balen dat hij geblesseerd is net nu er een nieuwe trainer is.

25-08-2024 09:51

Godenzoon24 +15406

Bouwman vind ik misschien nog wel het meest veelbelovend met in zijn kielzog Alders Faberski en Mokio.

25-08-2024 13:13

Hersenspinsel +8381

En bij O19 Emre Unuvar en misschien Sean Steur kunnen dit jaar misschien ook al het 1e halen.

25-08-2024 14:34

BackInBlack +14705

Probleem ligt bij Ajax op het middenveld.

Zowel bij Jong als bij 1

25-08-2024 11:36

Godenzoon24 +15406

1 ook aanvallend! Mis nog wel meer. Geen rechtsbuiten van niveau en geen balvaardige spits!

25-08-2024 13:15

chriseverhard +3646

En dan moet je nagaan deze spelers zijn pas 16 tot 17 jaar en als je dan kijk hoe ver ze al zijn kijk nou eens gisteren naar unuvar hij is afgelopen maart pas 16 geworden die speelde gisteren als een volwassen spits een echt afmaker ajax spits

25-08-2024 12:26
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.