Peereboom corrigeert uitblinker Faberski: 'Oplossing ligt soms niet door drie man heen'

door Jesse ter Haar 111

Bron ESPN

Peereboom corrigeert uitblinker Faberski: 'Oplossing ligt soms niet door drie man heen'

door Jesse ter Haar 111

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Frank Peereboom is blij met de 0-3 overwinning van Jong Ajax op FC Eindhoven van zaterdag. Het was de eerste zege van de beloften in het huidige seizoen, maar ook de eerste zege van hoofdtrainer Peereboom in het betaald voetbal. Verder gaat hij in op de rol van invaller en uitblinker Jan Faberski.

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop

'Ik ben vooral blij voor het team', reageert hij echter in gesprek met ESPN. 'We hebben de nul gehouden en drie goals gemaakt. Dat is hartstikke goed. We hebben altijd kritiek bij Ajax, het is nooit goed genoeg. Dat zien we terug in de kansen die we creëren en de momenten in de zestien, waar we heel veel balcontacten hebben. Het gaat om het afdrukken en daar moeten we zakelijker in worden.'

Nu Jong Ajax zijn eerste duel heeft gewonnen, kan het op de ranglijst omhoog kijken. Peereboom hecht daar echter niet al te veel waarde aan. 'Dat is interessant, maar de ranglijst is niet het allerbelangrijkste voor ons. Het is wel belangrijk dat we zo vaak in de zestien zijn. Daarbij scoren we te weinig en daarin moeten we verbeteren. Daar zijn we ons bewust van en de spelers ook. Ze willen graag, ze zijn hongerig. Deze groep is gretig en enthousiast.'

Al binnen het uur besloot de trainer van Jong Ajax een viertal wissels door te voeren. Het is hoogst ongebruikelijk in de Keuken Kampioen Divisie en dus wordt Peereboom om uitleg gevraagd. 'Er is een aantal jongens dat een wat langer traject heeft gehad. Ze komen terug van een blessure, komen van weinig speelminuten of zijn wat later aangesloten. Een enkeling is dan misschien wat minder tevreden. Ik weet gewoon dat we een brede groep hebben en op de bank zitten jongens die ook verschilmaker kunnen zijn. Dat kan verdedigend zijn, maar ook aanvallend.'

Uitblinker Faberski

Eén van de spelers die als wissel het veld betrad, was Faberski. Niet veel later zorgde hij op fabelachtige wijze voor de 0-3 en dat stemt zijn trainer tevreden. 'Hij heeft een goed debuut in het betaald voetbal achter de rug. Hij is ziek geweest, dus hij is terugkomend. Het is gewoon een hele frisse voetballer, die heel speels kan zijn. Hij is supertechnisch en kan twee kanten op draaien.'

'Het kan af en toe een attractie zijn', voegt hij eraan toe. 'Er zijn ook nog verbeterpunten voor hem en dat weet hij. Hij werd in de wedstrijd ook gecorrigeerd door zijn teamgenoten. Soms ligt de oplossing niet door drie man heen, maar bij het een keer eruit halen van de bal en blijven verrassen daarin.'

De verslaggever van dienst merkt op dat de Pool een speler is waarvoor Ajax-fans naar het stadion komen. 'Ik hoop niet dat hij de enige is', reageert Peereboom. 'Dan doen we anderen te kort. We hebben een attractief elftal. We proberen dag in, dag uit te pushen met ze. Ze leveren veel en zijn lang op de club. Ze investeren veel, kijken beelden met ons en denken mee. We hopen deze spirit goed te houden en nog meer attracties op te leiden.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Chesterson93 +3312

Peereboom corrigeert Faberski niet zoals in de kop van dit artikel beweerd wordt. Maar goed.

26-08-2024 14:11

ajaxfan1972 +2473

Doe m zondag maar bij de selectie en ff onnodig daar 3 man dollen gewoon omdat dat leuk is😀

26-08-2024 13:37

Eurysaces +29519

Laat hem in jong Ajax lekker proberen die 3 verdedigers voorbij te komen, als het in de eredivisie lukt er 1 voorbij te komen, heeft hij het van Bergwijn in ieder geval al gewonnen.

Ga met hem praten over afspelen als hij even in een dip zit en zijn man niet voorbij komt, maar zo lang het lukt, moedig het aan!

26-08-2024 11:30

Noxin +15489

Laten we hopen dat ie dat door drie man heen dribbelen niet wordt afgeleerd. In de afgelopen 10 jaar zijn er zoveel buitenspelers bij Ajax geweest die heerlijk onbevangen begonnen, maar daarna in een keurslijf werden gestopt waardoor er niks spectaculairs meer uitkwam.

26-08-2024 10:07

Heldhaftig +11456

Laten we deze jongen alsjeblieft niet kapot maken door alle scherpe randjes af te straffen. Komt er echt vanzelf wel achter als hij te vaak de bal kwijt raakt.

25-08-2024 15:50

The Future +5574

Ben het met je eens hoor. Spelers moeten soms juist dat soort jeugdige, onbevangen spel houden, omdat daarin hun kracht ligt. Dat acties soms te ver worden doorgevoerd, te ingewikkeld zijn of te risicovol hoort er ook bij. Natuurlijk ziet elke trainer het liefst spelers die exact weten wanneer ze voor zo'n oplossing moeten gaan en wanneer zij het simpel moeten houden. Dat zijn namelijk perfecte spelers, maar die bestaan (haast) niet.

25-08-2024 20:52

WeirdAJAX +12161

Ik vind sommige reacties wat overtrokken. Fabski is een groot talent. En ze wijzen hem erop dat er soms andere opties zijn. Lijkt me prima in het leerproces.
Het zou me niet verbazen als hij zich dit jaar al af en toe bij het eerste laat zien.

25-08-2024 12:59

chriseverhard +3558

Ik denk ook dat Emre unuvar eerder in ajax 1 komt dan rijkhof of rijkhof moet er de komende wedstrijden elke keer 2 scoren

25-08-2024 12:29

WeirdAJAX +12161

Ik hoop zo dat Rijkhof er een schepje bovenop doet dit seizoen.

25-08-2024 13:00

The Future +5574

Ik ook hoor, wat mij betreft elke Ajacied ook. Waarom hoop jij vooral ook op Rijkhoff?

25-08-2024 20:53

WeirdAJAX +12161

Omdat hij in potentie echt een complete AJAX spits kan zijn. En die hebben we al heel lang niet gehad.
Dolberg leek 'm te zijn maar werd 'm niet.
Ik zie Rijkhoff graag de opvolger worden van Brobbey maar hij moet echt een grote stap zetten dan.

25-08-2024 22:30

PH2BOT +40233

Opvolger van Brobbey? ...dat is een dure miskleun gebleken. Hopelijk maakt Rijkhoff wel de nodige goals want dat is precies wat we dit seizoen nodig hebben in de kleredivisie. PSV is al weer uit zicht , zeker wat doelsaldo betreft. En wij hebben 2 bankzittertjes die wekelijks bij elkaar €. 146.000,- cashen!! Wie bedenkt zoiets? Te bizar!

25-08-2024 22:38

Hebbendiekip +4759

Jij ging er toch niet echt vanuit dat we PSV gingen opjagen dit seizoen?

25-08-2024 23:27

Chesterson93 +3312

@PH2BOT: Brobbey een dure miskleun? Alsjeblieft, hou deze energie dit hele seizoen vol. En niet terugkrabbelen alsjeblieft!

26-08-2024 14:13

debarbaar +8245

Dat de ranglijst niet het belangrijkste is, is maar ten dele waar. Als een club als Sparta of Feyenoord straks kampioen wordt en in de piramide instroomt donder je wel uit de KKD als je de laagst geklasseerde jong ploeg bent.

25-08-2024 12:15

bollejan1 +2599

Oh hebben ze het eindelijk voor elkaar gekregen in Rotterdam, daar hebben ze jaren voor moeten bedelen.

25-08-2024 15:03

Oxxer +163913 moderator

“Het kan af en toe weleens een attractie zijn'

I.p.v. het te stimuleren gaat de trainer het afremmen, risicoloos afspelen wanneer het niet nodig is wordt slaapverwekkend voorspelbaar voetbal. Individuele acties, dribbels en passeer bewegingen maakt voetbal zo mooi. Door dit soort spelers ontstaan er overtal situatie, beetje jammer van de trainer.

25-08-2024 11:52

BakkalBijter +11628

De wereldtoppers spelen ook af als er geen ruimte is. Het hoort gewoon bij de ontwikkeling van zo’n buitenspeler. Godts is hier ook in verbeterd zonder zijn frivoliteit te verliezen

25-08-2024 12:27

Oxxer +163913 moderator

Ik schrijf letterlijk “ risicoloos afspelen wanneer het niet nodig is “

25-08-2024 12:37

Aeter +6611

Peereboom zegt dan ook helemaal niet dat hij risicoloos moet afleggen als dat niet nodig is. Die woorden leg jij hem in de mond.

25-08-2024 15:22

Oxxer +163913 moderator

Dus volgens jou is ''de bal eruit halen '' acties blijven maken.

25-08-2024 15:39

profoff +8365

Wat een gejank op een trainer die zegt dat je soms even beter de bak eruit kan haken wanneer je na een paar passes de bal weer terug kan krijgen wanneer je misschien in een 1 tegen 1 in plaats van 3 tegen 1. Maar de fifa coaches hier denken dat je alleen je beste spelers hoeft op te stellen en je ze niks hoeft te leren

25-08-2024 11:35

PaulEast +7866

Ik kan zo genieten van Barcelona op dit moment. Zoveel jeugdspelers zijn daar actief. Er zitten nu 2 goede lichtingen aan te komen. Laten we hopen dat die ons snel weer op top CL niveau terug brengen.

25-08-2024 10:53

Oxxer +163913 moderator

@PaulEast

La Masia is nooit gestopt met toptalenten produceren, voorzitters van Barca hebben het verpest. Smijten met geld terwijl de jeugd kwalitatief goed genoeg was en is. 1 ding is zeker de Spaanse jeugdopleidingen zijn van extreem hoog niveau, zou heel verstandig zijn als Beuker met delegatie gaat buurten bij een paar Spaanse clubs en Sporting Club de Portugal.

25-08-2024 12:34

PaulEast +7866

Helemaal eens, heb begrepen dat ze jeugdspelers niet zo snel laten afvallen. Ze gaan er van uit dat elke speler wel eens een mindere fase hebben. Ook goed voor het team en club gevoel.

26-08-2024 09:49

peter_kleinveld +2098

Bryan Roy syndroom, door van Gaal getorpedeerd tot een keurslijf waarin zijn talent werd geknot onder het mom van effectiviteit en efficiency. Die hele linkerkant toentertijd droop zo van een talent (de Boer, Witschge, Roy). Verkoop van Witschge aan Barcelona was een leuke geste van Cruijff, want ook toen had Ajax geen centen.

25-08-2024 10:20

Web +178830

Laten wij de handen dicht knijpen met dit mooie talent, het komt vanzelf wanneer ga je voor de actie of moet je spelen B.v. dubbele dekking
Dat houd dan weer in dat er op andere plekken ruimte is
Liever 10 keer passeren en 5 keer mis dan 10 keer risico loos afspelen
Dat zien wij nu juist in het eerste

25-08-2024 09:47

PH2BOT +40233

Zo is het precies Web.

25-08-2024 22:45

FTS95 +16044

Ah, daar hebben we de traditionele jeugdtrainer. "Overspelen!" Zijn we goed in in Nederland, alle creativiteit en branie uit een speler drillen.

25-08-2024 09:12

Web +178830

Ja mij eerste gedachte ook
Ik had het ook niet verwacht van Peereboom

25-08-2024 09:48

FTS95 +16044

Nee, ik ook niet. Jammer.

25-08-2024 09:51

kesselcity +1287

Lekker overdreven en negatief van je. Als je een beetje voetbalkennis hebt weet je dat je moet doseren met acties en af spelen of combinatie zoeken ook goed is.

25-08-2024 10:23

Web +178830

Een jonge speler wil zich laten zien, zijn enthousiast dat moet je er inhouden
Koester nu de spelers die een man uit kunnen spelen
Natuurlijk gaat het om rendement

25-08-2024 11:18

profoff +8365

Dat zegt hij helemaal niet. Stel je niet zo aan.

25-08-2024 11:31

FTS95 +16044

De kop is letterlijk "Peereboom corrigeert uitblinker Faberski"

25-08-2024 12:14

profoff +8365

Ja en als je het interview ziet geeft hij hem eerst een compliment. En dat de jongen ook nog dingen te leren heeft zoals dat er soms een betere optie is dan een actie maken

25-08-2024 13:23

FTS95 +16044

Ja en dat moet hij dus niet zeggen wat mij betreft. Heb liever dat hij zegt. "Heerlijk dat die jongen lekker zijn acties maakt! Er gaat wel eens wat mis, maar vooral blijven proberen"

25-08-2024 13:38

Hebbendiekip +4759

Wist niet dat Peereboom zelf de titel heeft geschreven.

25-08-2024 23:32

ricky10 +5887

Zo'n jongen moet je in zijn kracht laten spelen en dat laten doen waar hij goed in is. We hoeven geen robot spelers, maar spelers die op intuïtie spelen.

25-08-2024 09:06

Web +178830

Precies 👍
En die hebben wij al genoeg

25-08-2024 09:49

ricky10 +5887

Je wordt helemaal gek tegenwoordig van al die geprogrammeerde spelers.
Als ze invallen ook komt er een heel boekwerk aan opdrachten.

25-08-2024 11:07

Joodhannus73 +3579

Liefst door 4 of 5 man heen! Pingelen zal die! We hebben geen balleje terug en breed buitenspeler nodig! Maar iemand die zijn man voorbij komt. Oefenen!

25-08-2024 07:24

RadheAjax2021 +17874

Ja stel je eens voor dat hij creatief mag zijn in het veld. Is ook wel te zien omdat Ajax in het algemeen veel creativiteit mist in het veld, dan zijn dit soort trainers het niet gewend als een speler mooie dingen laat zien. Het liefst zien ze dat er voorzichtig gevoetbald moet worden. Jong Ajax is het niveau waarbij je de fouten kunt maken en daar leren ze alleen maar van. Nee hoor ik vind Faberski echt een genot. Ik hoop dan ook dat hij zich dit halfjaar goed ontwikkeld en dat hij dan een kans krijgt bij Ajax 1. Zo nu en dan een invalbeurt zou ook prima zijn.

25-08-2024 07:05

Mudjie.M +1782

Rechtsbuiten probleem bij Ajax 1 is opgelost door Faberski te laten spelen.

25-08-2024 04:50

PH2BOT +40233

Laat die jongen nou maar beter op z'n eigen voetbal intuïtie afgaan en die zelf proberen te verfijnen ipv dat Peereboom gaat zeggen wat Faberski wèl of niet moet/ mag doen bij zijn acties. Je moet geen robot proberen te maken van een natuurtalent dat zichzelf vol aan het ontwikkelen is. Van elke mislukte actie leert hij....laat hem dus juist die fouten maken want daar wordt Faberski namelijk beter van.

Het eigen oplossend vermogen en intuïtie maken dit soort spelers onvoorspelbaar en daardoor heel moeilijk te verdedigen.

Een robot is voorgeprogrammeerd en daarmee ook voorspelbaar.. Het beste aanvallende voetbal wordt namelijk intuïtief gespeeld....en dat laat zich maar moeilijk verdedigen.

25-08-2024 03:04

Ferd +38449

Maar intuïtie kan je wel bijschaven en dat is wat Peereboom als trainer moet doen, en dus doet

25-08-2024 05:00

insectenverdelg +23430

Niet geheel mee eens. Tuurlijk moet hij zijn acties blijvenakrn, maar hij moet wel meer en meer gaan herkennen wanneer hij die acties moet gaan maken. Ik denk dat Peerenboom dat bedoelt.

Maar ogmaals Banel moet banken. tenminste zolang Faberski niet wordt doorgeschoven naar Ajax 1

25-08-2024 08:12

Robertini +39146

Laten we er vooral niet nog een eenheidsworst van maken. Spelers als Hlynsson en Taylor hebben we genoeg.

25-08-2024 01:29

karlhof +4703

zeker niet het hakje van Taylor gezien vorige week

25-08-2024 06:55

Drukwerk1968 +7110

Daar doe je taylor mee tekort. Maar het is mode om taylor af te zeiken. Ieder jaar wordt er minimaal 1 speler de pispaal.

25-08-2024 09:03

Robertini +39146

Taylor speelt eens in de tien wedstrijden goed en dan denk je opeens dat hij er wel wat van kan.

25-08-2024 10:10

Ans B +19823

Dat ligt er aan hoe je kijkt. Ik zal zeker niet ontkennen dat Taylor nog steeds een instabiele speler is, maar hier wordt vaak ontkend dat hij an sich alles beheerst wat belangrijk is voor een voetballer: technisch, inzicht, combinerend, goed loopvermogen, scorend vermogen (evenmin stabiel, maar hij heeft dat al heel vaak wél laten zien), en dan is hij ook nog eens tweebenig.
Hij speelt vooral functioneel, mede waardoor het lijkt dat hij nergens in uitblinkt, maar je zou kunnen zeggen dat hij uitblinkt in de dingen waarin al die vaardigheden samenkomen: combinerend vermogen en functioneel, in dienst van het elftal spelen.
Fans zien dat vaak over het hoofd, trainers zien het wel.
Maar hier wordt vaak gedaan alsof hij helemaal niet goed kan voetballen. IK heb al zo vaak voorbij zien komen dat iemand bijvoorbeeld zegt dat hij het inzicht of het technisch vermogen mist voor dit niveau. Vermoedelijk o.b.v. een mislukte actie, denk ik dan, maar daar ga ikzelf geen spelers op beoordelen.
Daarom zeg ik, het ligt er maar aan hoe je kijkt.
Naar mijn mening is Taylor een prima voetballer, maar hij moet inderdaad stabieler worden in zijn presteren. Waarbij hij wel de pech heeft dat hij dit moet leren in teams die al twee seizoenen dolend zijn. Dat zal niet erg helpen, maar wie weet blijkt in de toekomst dat hij daar toch veel van geleerd heeft, maar dan achteraf bezien.

Ik heb geen idee waar zijn plafonf ligt, maar ik denk wel dat hij niet overal past, net als Van de Beek die ook vooral functioneel speelt en in principe alles goed beheerst. Beiden gedijen m.i. het meest in teams die veel aanvallend, verzorgd en combinerend voetbal spelen. Dan zijn zij degenen die daar perfect binnen passen en ook anderen beter maken door hun goede overzicht en snelle handelen.

25-08-2024 10:25

Robertini +39146

Een aanvallende middenvelder moet niet "functioneel" voetballen. Wat sowieso een beetje een nietszeggend woord is. Op die positie moet je bepalend zijn. Ik zie hem heel zelden een splijtende pass geven, en vind hem heel slecht in schieten. Daarnaast brengt hij verdedigend ook bar weinig. Ik zie in 9 vd 10 wedstrijden echt niet wat voor waarde hij brengt.

25-08-2024 10:32

Amp +37633

Dat er uit halen doen ze al te vaak. Laat spelers als banel en rasmussen dat naar lekker doen en stimuleer een jongen die het in zich heeft om die drie man juist op te zoeken

25-08-2024 01:23

Hebbendiekip +4759

Hij zegt juist dat hij m er soms moet uithalen om de verrassing er in te houden. Of denk je dat hij volwaardig 1e speler wordt als hij altijd en alleen maar de 1v3 opzoekt😂. Keep on dreaming

25-08-2024 02:38

Amp +37633

Hij moet die acties blijven maken als eennsoort training, zodat hij daar steeds beter weet hoe te moeten manoeuvreren. Dat leert hij zeker door de bal er steeds uit te halen. Alleen in nederland denken ze dat je alleen acties kunt maken met 1v1. Keep on dreaming. En maar huilen dat we geen spelers meer hebbenndie acties en individuele aanvallen hebben

25-08-2024 10:28

Hebbendiekip +4759

Tuurlijk moet die het vaak doen en ook hoeft het niet alleen 1v1 te zijn, zeker niet.
Maar het is zinloos om elke keer als je de bal krijgt te gaan dribbelen, zo werkt het spelletje niet.

25-08-2024 10:47

JanMolby +1496

"soms ligt de oplossing niet door drie man heen, maar in het een keer eruit halen van de bal". Aha. Juist,ja.

25-08-2024 01:18

Myriad +7048

Depay doet dat ook nog steeds en is al 30.

25-08-2024 00:24

Bruno04 +15742

Heeft godts ook nog wel is last van. Doseren

25-08-2024 00:18

Jozef14 +544

Het mooie daaraan is dat echt goeie spelers ervan leren en vanzelf gaan doseren. Daarom is bijvoorbeeld Depay niet echt goed, maar meer een domme pingelaar gebleven. Met enig intellect voor het spel en zelfkritiek gaat doseren vanzelf komen. Ik denk dat echt goeie spelers daar geen Peerenboom voor nodig hebben.

Kan me ene Zlatan nog wel herinneren toen hij bij Ajax speelde....

25-08-2024 09:36

Bruno04 +15742

Zo’n Yamine lamal doet dat nu al heel goed. Je ziet daar soms nog aan af dat hij 17 is en het toch probeert maar niet zoveel.

25-08-2024 13:18

Aurelius1 +19722

Trainers moeten zich zo min mogelijk met spelers bemoeien. Gewoon training geven en de wei insturen. Voetbal is een spel dat op intuïtie wordt gespeeld.

25-08-2024 00:17

Sjaakvaak +26583

Ik dacht dat trainers nul invloed hadden? Dan maakt het toch niet uit?

25-08-2024 01:36

insectenverdelg +23430

zIk zou Farioli zo snel mogelijk inwisselen voor een type Steijn als il dit lees...

25-08-2024 08:13

Ajax The Best +16493

Is daar wel wetenschappelijk bewijs voor?

25-08-2024 08:57

JohnDylan +21981

Als een buitenspeler wordt aangespeeld terwijl hij door drie man heen moet ligt het probleem niet bij de buitenspeler maar de opbouw. Waarom zou je op zo’n moment een buitenspeler aanspelen wetende dat hij niets anders kan dan zich doodlopen of de bal terug passen? Natuurlijk kan het in een situatie zoals bij een een-tweetje zijn maar dat zijn geen momenten waarbij de buitenspeler door drie man heen moet.

25-08-2024 00:06

El Grande Ghacied +1322

Trainer bedoelt t niet verkeerd natuurlijk, maar geef die jongen in de laatste 30 meter van t veld geen opdracht en laat m lekker spelen op intuïtie.

24-08-2024 23:40

Moooo +3965

Frank!
Laat Faberski gewoon doen wat hij goed kan en juich het toe, hij is altijd zo gereserveerd.
Waar is de passie man!
Zulke jongens moet je niet te veel willen tegenhouden.

Je kan je doodergeren aan een Ziyech, maar je kan ook denken die jongen gaat 1x wel die alles beslissende bal geven..

Frank is altijd zo gereserveerd, dat weerhoudt dit super talentvolle lichting van het proces.
Vorig jaar speelde hij ook met deze mannen, gooi ze gewoon voor de leeuwen, toen wilde hij ook niet te veel gasten afstaan aan Jong, maar kampioen worden met de 018 lichting. (Helaas)

Nu kan hij het alsnog doen maar kiest hij voor jongens als een Banel i.p.v een Wolff of een Rasmussen i.p.v Faberski.

Janse was vorig seizoen ook klaar voor Jong hoor, heeft wel wat minuten gemaakt en Faberski was vorig seizoen een identieke speler.
Die komt niet uit de lucht vallen en kan nu ineens de backs van de hele kkd slopen.

24-08-2024 22:43

demeer84 +119

Precies...

25-08-2024 00:07

thelordjoshua +10641

Hij houdt hem niet tegen, hij stimuleert het heel erg, alleen het wordt voorspelbaar wanneer je altijd voor de dribbel gaat, het gaat om de balans daartussen.
Doorschuiven komt allemaal goed, die gasten hoeven allemaal nog niet, zijn net 17/18, kan beter met rust en zelfvertrouwen brengen dan impulsief.
Wolff trouwens daarentegen niet echt een die ik door zie trekken, is heel erg met zichzelf bezig sinds de O18 en vergeet het spel, zie liever een Speksnijder, Faberski etc.

25-08-2024 00:07

Moooo +3965

Straks speelt Speksnijder bij Den Bosch en Wolff en Faberski bij Ajax 1 in de basis. ;)

25-08-2024 00:24

Jozef14 +544

Als je als verdediger een echt goeie dribbelaar tegen je hebt, waarvan je weet dat hij het telkens gaat proberen, dan is dat om knettergek van te worden.

Na Van Gaal half jaren negentig is Ajax is het spel in het algemeen te berekend
geworden. Dat spel kan alleen gespeeld worden als alle spelers top zijn en is vreselijk om naar te kijken als die spelers effe die topkwaliteit niet hebben. Dan krijg je gruwelijk voorspelbaar voetbal met de handrem op. Uiteindelijk verlies je dan toch gewoon regelmatig.

Ik wil de echte voetballers terugzien. Voetballers die wel op intuïtie dingen doen en door die onvoorspelbaarheid een gruwel zijn voor elke tegenstander en een genot voor medespelers en publiek. Computerspel moeten mensen maar vanaf hun laptop bekijken.

25-08-2024 09:42

3sterren +20205

”Soms ligt de oplossing niet door drie man heen”

Toch zie ik zo’n poging liever dan dat eeuwige tikkie terug, tikkie breed voetbal ...

24-08-2024 22:42

Tov +1764

Wat vaker uithalen van net buiten de 16 is ook niet verkeerd.

24-08-2024 23:37

thelordjoshua +10641

Geloof dat een bal vooruit of zijwaarts spelen ook kan, vervolgens doorlopen voor de een twee... maar goed. Heb je de spelers en chemie voor nodig, dat is ook iets wat de coach kan creëren.

25-08-2024 00:08

AINIESTA +44615

Zou 'm altijd bij de wedstrijdselectie van Ajax 1 houden, voor als er wat geforceerd moet worden of als Berghuis het niet heeft. Het is dan wel een iel ventje, hij heeft wel explosiviteit, felheid en techniek om toch als winnaar uit een duel te komen of uit de duels te blijven ook al is z'n tegenstander fysiek sterker.

24-08-2024 22:34

thelordjoshua +10641

Geef hem nog minstens een halfjaar, niet omdat ie niet kan voetballen, maar omdat je hem nu geen druk moet meegeven, je kan een talent ook zo slopen. Kijk naar afgelopen jaren.

25-08-2024 00:09

Jozef14 +544

Daar moet ie maar tegen kunnen. Hij is 18.
Rond die leeftijd maakten de grootste Ajacieden hun debuut. Als ze het dan niet redden zijn het geen toppertjes en laten we daar nou net naar verlangen...

25-08-2024 09:48

BBAFCA +9756

Off topic; lees dat bergwijn op de tribune zat bij Leicester teven Fulham

24-08-2024 22:15

P.Russo +6327

Hopelijk verkast hij naar 1 van die twee clubs, maar las ook ergens dat hij goed bevriend zou zijn met Calvin Bassey en daarom daar aanwezig was

24-08-2024 22:26

twynestar +28270

misschien ziet hij nu zelf ook dat die clubs verre van beneden zijn stand zijn

24-08-2024 23:01

7172AFCA7395 +10295

De tijd is aangebroken dat sommige Engelse clubs al in paniek raken na een valse start.

25-08-2024 08:18

LouisVonGoal +2910

Ken je de mop over Jantje die aanklopt op de deur? Het is geen mop en dat weet Bertje ook.

24-08-2024 22:08

Magic24 +588

Zolang hij geen garantie op speeltijd heeft bij Ajax 1
Gewoon Lkker bij jong laten
Vlieguren maken
Sterker worden in de duels tegen houthakkers uit de kkd
Met hem op rechts en godts op links straks, heb je 2 spelers op de vleugels die met hun acties overtal situaties kunnen creëren

24-08-2024 22:06

KarimB +11491

"Niet veel later zorgde hij op fabelachtige wijze voor de 0-3"

Wat? haha. Was dikke blunder van de keeper haha. Lekker dat hij scoort hoor, daar niet van haha

24-08-2024 21:55

jeffrey_van_der_sluis +30388

Is ook nooit goed he😅😅😅

24-08-2024 21:55

KarimB +11491

Zeker wel. Was goede actie hoor. Mooie overwinning. Maar t was toch geen fabelachtige goal kom op haha

24-08-2024 21:56

jeffrey_van_der_sluis +30388

Hij overbrugt meer dan een half veld, schudt daarbij spelers van Eindhoven af en jaagt de bal in de kruising

24-08-2024 21:59

KarimB +11491

Jaagt de bal 1m van het midden op de hoogte van de keeper. Kom op dat zijn gwn feiten haha. Gewoon heel matig gekeept. Maar laten we ophouden ben blij dat we zo,n speler hebben. Goed voor t vertrouwen

24-08-2024 22:10

Jozef14 +544

Vooral die mislukte snoekduik van die Eindhoven speler om hem nog vast te pakken was heerlijk. De lichaamsschijnbeweging waarmee hij zijn tegenstander het bos instuurde verraad een hoop talent. De afwerking mocht nog wat preciezer, ja...

25-08-2024 09:51

Jariebombarie +949

Haha. Haha. Haha.

24-08-2024 22:04

Guillermo +28

Dat commentaar hoor je ook altijd als het in de laatste minuut is, dan is het altijd in de kruising winkelhaak etc.
Zelfde met een redding van de keeper in de laatste minuut, is altijd een geweldige redding.. de 1-0 tegen Engeland was ook matig gekeept. Ik hoorde daar niemand over, alleen maar een geweldige streep in de kruising. Nou....

24-08-2024 22:45

KarimB +11491

Klopt. Blunder van Pickford. Vrienden van mij zeiden goal van t toernooi.....

25-08-2024 10:55

DeMeervanweleer +7567

Laat maar aansluiten bij het eerste. Deze selectie smacht naar creativiteit. Nu heb je: Godts, Berghuis en Bergwijn als hij per ongeluk zin heeft. De balans moet doorslaan naar creatieve spelers, dat maakt het voor iedereen, medespelers, staf én publiek leuker en makkelijker.

24-08-2024 21:49

Betuwe85 +20549

Als het draait af en toe mee nemen en laten ruiken aan 1

24-08-2024 21:47

Sampaoli +39169

Spel oogt fris onder Peerenboom, heeft uiteraard ook te maken met goede 2006-generatie die doorschuift.

Maar ook met beleidskeuzes binnen Ajax. Voltallige selectie, grote staf en daardoor nemen ze Jong Ajax eindelijk weer serieus. Heerst een zeer positieve sfeer rondom dat elftal, is wel eens anders geweest.

Het valt enorm op hoe makkelijk Konadu, Faberski, Ugwu, Jetten, Alders, Verschuren en Vink mee lijken te kunnen op profniveau. Gaan het vast niet allen halen, maar dan is er vorig jaar in o18 iets goed gegaan.

24-08-2024 21:44

Intec2.0 +12414

Vorig jaar werd nog gezegd dat het allemaal niet deugt in de jeugd en dat er amper iemand zou doorbreken zo snel kan dat veranderen. Blijf het herhalen mocht er van elke lichting één a twee spelers daadwerkelijk doorbreken is dat een goed moyenne. Die jongens zijn er allemaal nog lang niet.

24-08-2024 22:11

Steffenhagen +37821

Het lijkt erop dat er eindelijk een nieuwe wind waait op de toekomst : en dat werd hoog tijd !

24-08-2024 21:42

AjaxHoorn +32989

Potverdorie ik begin zelfs je berichten te liken.

24-08-2024 21:45

HertogH +15843

Watertanden soms bij deze jongen, duurt niet lang voordat hij minuten gaat maken in 1.

24-08-2024 21:40

Ans B +19823

'We proberen dag in, dag uit te pushen met ze. Ze leveren veel en zijn lang op de club. Ze investeren veel, kijken beelden met ons en denken mee.'

Goed om te lezen dat er zo hard gewerkt en gepusht wordt, en dat de jongens hierin mee gaan. Met talent alleen red je het echt niet in het profvoetbal, want alles moet kloppen: houding (leergierig, hard willen werken) en gedrag (voortdurend blijven investeren in jezelf) zijn eveneens cruciaal als je een stabiele, lange en optimale carrière wilt najagen. Niet snel tevreden zijn en het onderste uit de kan willen halen; als dat wordt gekoppeld aan talent dan heb je goud in handen als Ajax zijnde, maar ook als speler zelf.

24-08-2024 21:39

3sterren +20205

Dat allemaal, plus een trainer die het aandurft je op te stellen.
Gelukkig heeft Ajax met Farioli zo’n trainer ...

24-08-2024 22:45

Ans B +19823

Ja, dat is minstens zo belangrijk voor Ajax zijnde. Op zich vind ik dat trouwens een fascinerend proces: wanneer en op welke basis geef je een jonge speler jouw vertrouwen? O.b.v. de dingen die ik noem (plus talent uiteraard) lijkt het me niet zo moeilijk, maar dat is een ideaalplaatje dat niet zo héél vaak voor komt. Als je dit in het kader zet van de fouten die jonge spelers gemiddeld gezien méér maken dan ervaren spelers - simpel omdat alles nieuw is op een hoger niveau, en niet alleen de hogere weerstand, ook het herkennen van situaties e.d. - dan lijkt me dat best een moeilijke beslissing voor trainers. Moeilijker in elk geval dan de meeste fans denken, schat ik zo in.

Wat dat betreft heeft de trainer die Hato liet debuteren en spelen (was dat nou Steijn, Maduro of Van 't Schip?) eigenlijk nooit het krediet gekregen dat hij verdiende. Dit seizoen vind ik het een genot om naar Baas te kijken. Maakt zeker ook nog fouten, en moet verdedigend nog verder ontwikkelen op die plek, maar wat een potentie heeft hij in het Ajaxspel op CV en, zo vermoed ik, ook op 6 (zeker in de functie die Farioli wil zien)! Prachtig om te zien.
Complimenten ook voor Beuker die zijn onderliggende data goed heeft bekeken en geanalyseerd.

25-08-2024 09:54

3sterren +20205

Hoe komt een trainer/coach tot zijn beslissing om een onervaren talent te laten doorbreken, met kans dat je hem daarmee kan breken.

Het helpt de trainer/coach wanneer hij overloopt van zelfvertrouwen en lak heeft aan de buitenwacht.

Er valt niet te verklaren waar een trainer/coach zijn beslissing op baseert, anders dan op zijn Fingerspitzengefühl.

Een flinke dosis mensenkennis in combinatie met dito durf, helpt wel enorm daarbij.

Farioli geeft talenten wél een kans, dat apprecieer ik enorm, maar meteen valt er te lezen dat gebrek aan kwaliteit bij anderen in de select hem daartoe brengt.
Is zo’n zure reactie terecht ?
Nee, vind ik.

Ik geloof namelijk dat de bevlogen Italiaan oprecht denkt en handelt als zijn grote idool Johan Cruijff.
Althans dat probeert hij.

Zelfs met zichtbaar resultaat, voor wat betreft het brengen van talentvolle jeugd, zoals bijvoorbeeld Baas.

“Maakt zeker ook nog fouten, en moet verdedigend nog verder ontwikkelen”

Een fout is een ingenieus en aangeboren feedback mechanisme dat nodig is voor persoonlijke ontwikkeling en groei.

Is het niet een bekende uitdrukking: “Van je fouten moet je leren”.

Tot slot:
Volgens mij is het credo van Francesco Farioli: “Fouten moet je maken; als je wilt leren” …
; )

25-08-2024 11:56

Ans B +19823

Trainers kunnen dat in principe natuurlijk veel beter inschatten dan wij, de fans. Zij zien de spelers dagelijks aan het werk, zien hoe hij omgaat met zijn taken, hoe vrij hij zich beweegt in de groep (of niet), hoe hij reageert op van alles en nog wat - naar spelers, op tactische eisen, na fouten, na aanwijzingen enz.

Maar inderdaad, het hangt ook van de trainer zelf af: hoe hij kijkt, hoe hij denkt, hoe hij qua persoonlijkheid is. Iemand als Koeman (of vroeger Van Marwijk), een (uiteindelijk) pure resultaattrainer die vrijwel altijd kiest voor het 'vertrouwde', het 'veilige' aan de ene kant, versus trainers als Cruijff, Farioli en gelukkig vele anderen die meer naar de totale plaatjes kijken, enerzijds vanuit het team gedacht, anderzijds vanuit de individuele spelers gedacht. Als voetballiefhebber kun je onmogelijk anders kiezen dan voor de echte liefhebbers onder de trainers, de Cruijffen en Fariolo's.

En ja, van je fouten leren de meeste mensen het meest. Maar niet iedereen heeft oog voor de langere termijn; in het voetbal is de kortzichtigheid (letterlijk en figuurlijk) erg groot.

Ik weet niet of we onder Farioli het voetbal gaan zien zoals 'we' graag willen zien, maar ik ben wel heel blij dat hij de nieuwe trainer is geworden, omdat ik denk dat hij heel veel kan bijdragen aan de wederopbouw van Ajax, in heel veel verschillende opzichten: het durven inzetten van jonge talenten is daar 'slechts' één van. Ik denk overigens dat er vaak toevalsfactoren, zoals late instroming, blessures e.d. aan ten grondslag liggen, maar waarom zou je dat als negatief uitleggen? Toevalsfactoren spelen continu een rol bij beslissingen en gebeurtenissen, ik vind het helemaal niets afdoen aan het opstellen van jonge spelers. Je kunt overal wel een negatieve insteek voor vinden als je ernaar zoekt, ook als het inbrengen níet toevalsgerelateerd is. Er zijn dan altijd nog mensen die dan zeggen: 'Ja, iederéén kon zien dat die en die zoveel talent heeft; dat is geen verdienste van de trainer hoor'.
Niets van aantrekken denk ik dan meestal. Er is vast een reden dat zij er zó naar kijken. Jammer voor hun.

25-08-2024 12:53

3sterren +20205

Een trainer met kunde die ‘verliefd’ op het spelletje voetbal koppelt aan vaardigheden, weet wat de fans verwachten.
Dat is voor mij de ideale persoon om leiding te geven aan het eerste van Ajax.
Al zou Farioli er alleen maar in slagen om talenten beter te maken, dan is hij wat mij betreft al geslaagd.
Het mooie aanvalsspel zal dan spoedig volgen …

25-08-2024 13:16

MaxPower +2595

Ik snap de woorden wel van deze trainer hoor maar laten we creatieve spelers alsjeblieft koesteren. Wees blij met het gogme en het lef om een actie te maken. We hebben in het eerste gezien hoe een ploeg zonder creatieve impulsen eruit ziet.

24-08-2024 21:34

3sterren +20205

Inderdaad !
Leer zo’n balvirtuoos alsjeblieft niet om met de handrem er op te spelen ...

24-08-2024 22:47

afca1985 +21271

Our own "High Potential" 👍

❌❌❌

24-08-2024 21:33
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.