Ten Hag over nieuwe job: 'Een team ontwikkelen dat in staat is om succes te leveren'

door Jesse ter Haar 90

Bron Manchester United

Ten Hag over nieuwe job: 'Een team ontwikkelen dat in staat is om succes te leveren'

door Jesse ter Haar 90

Bron Manchester United

Laatst geüpdatet

Erik ten Hag is dolblij met zijn nieuwe baan bij Manchester United. De oefenmeester is vastberaden en gaat er alles aan doen om de club weer op het oude niveau te brengen. Voorlopig blijft de focus echter op Ajax, zo benadrukt hij.

'Het is een grote eer om benoemd te worden tot manager van Manchester United', zo begint hij op de website van de club. 'Ik ben enorm enthousiast over de uitdaging die voor me ligt. Ik ken de geschiedenis van deze geweldige club en de passie van de fans en ik ben vastbesloten om een ​​team te ontwikkelen dat in staat is om het succes te leveren dat ze verdienen.'

Hoewel hem een mooie job wacht, weet Ten Hag dat hij iets dierbaars achterlaat. 'Het zal moeilijk zijn om Ajax na deze ongelooflijke jaren te verlaten. Ik kan onze fans verzekeren van mijn volledige inzet en focus om dit seizoen tot een goed einde te brengen voordat ik naar Manchester United verhuis.'

'Erik één van de meest opwindende en succesvolle coaches van Europa'

Ook John Murtough, voetbaldirecteur van de club, reageert verheugd op de aanstelling. 'Erik heeft de afgelopen vier jaar bij Ajax bewezen één van de meest opwindende en succesvolle coaches van Europa te zijn. Hij staat bekend om het aantrekkelijke, aanvallende voetbal en de inzet van de jeugd in zijn team.'

'In onze gesprekken met Erik in de aanloop naar deze benoeming waren we diep onder de indruk van zijn langetermijnvisie om Manchester United terug te brengen naar het niveau waarop we willen concurreren en zijn gedrevenheid en vastberadenheid om dat te bereiken', voegt de beleidsbepaler er nog aan toe.

Lees meer over:
Plaats reactie

MankeNeliss +9814

De grote vraag nu al: "haalt Erik ten Hag de kerst?"

22-04-2022 17:43

Ajacied1981 +17412

Bedankt voor alles Erik. Ik ga je missen. Dank dat je Ajax weer smoel hebt gegeven. Al die azijnpissers hier gaan je nog missen. Let maar op
Legendarische Ajax trainer ben je!

22-04-2022 13:02

Trainer23 +1430

Manchester is toch wel het Feyenoord van Engeland. Elk jaar hebben ze weer volledig vertrouwd in een prijs maar elk jaar staan ze met lege handen.

22-04-2022 08:46

PetrusKeizer +10739

In staat is om succes te leveren? Daar zitten ze daar niet op te wachten, beste Erik. Het gaat bij ManU niet om kunnen maar om moeten. Goed op je woorden letten, de tabloids hebben de messen al geslepen klaarliggen!

21-04-2022 23:42

michaellaudrup +4660

We gaan het zien hoe hij het gaat doen bij MU. Hopen dat ze het geduld met hem kunnen opbrengen en dat de spelers hem pruimen. Met een goede ervaren nieuwe trainer en een aantal slimme goede aankopen, zie ik weer mooie dingen gebeuren bij Ajax. Trainers en spelers komen en gaan.

21-04-2022 22:52

Adammer +2855

Ik gun hem deze kans en Ajax de frisse wind die het zo hard nodig heeft!

Kan niet anders zijn dan dankbaar voor het verleden en hoopvol (en licht gespannen) voor de toekomst!

WZAWZDB

21-04-2022 22:09

Simpelishetmoeilijkst +25230

Hopelijk lukt het Erik die club terug te brengen naar het niveau, waarop het behoort, want dat zegt dan ook veel over Ajax, en wat een fantastische, klassieke topclub we hebben. Mijn gevoel is dat hij het gaat flikken, na tegen veel schenen te tikken in het begin. Er spelen daar een groot stel “schoenmakers”, die niets te zoeken hebben in detox. De meesten weten wel wie dat zijn.

21-04-2022 21:26

Ajaxadam1 +31667

Hoe kan je zeggen dat Erik jeugd de kans geeft als hij nog geen een keer Unuvar bij de selectie gehaald heeft en Labyad prefereert boven hem?

Ook Taylor krijft nauwelijks minuten. Fitz-Jim, Llansana, Baas/Salaheddine, Regeer, allemaal 0 minuten, en allemaal blinken uit in Jong. Geeft ze in ieder geval de kans om eraan te ruiken.

21-04-2022 21:25

IRBaboon +6852

Ja, terug naar de tijd dat Ajax 1 een veredeld jeugdelftal was! Goed idee!

21-04-2022 22:37

Ajaxadam1 +31667

Met Martinez, Blind, Mazraoui, Tadic, Pasveer, Berghuis, Haller heb je denk ik genoeg ervaren jongens in het elftal. Tel daar Timber bij op die al heel volwassen is. Niet zo erg om dan 2 jeugdspelers bij te zetten, dat lijkt mij geen veredeld jeugdelftal.

21-04-2022 22:39

Wamberto +2968

Ik hoop dat ie het super goed gaat doen daar.

21-04-2022 18:54

Rob.C +8410

kreezie....

21-04-2022 17:59

Robertini +39307

Ik hoop echt dat het hem lukt daar, maar het is een ontzettend moeilijke missie.

21-04-2022 17:47

louis60 +11472

Hij is een goede trainer. Punt. Maar...wat heb ik mij(en soms 50%van AS) vaak geërgerd door de late en verkeerde wissels. Nico zat veel te vaak en vooral te lang op de bank. Dat zelfde gold voor Brobbey en Kudus. Bij uitschakeling Benfica, halve finale CL en uitschakeling beker en verlies JC hoorde ik altijd dat de schuld bij de spelers lag. Nooit zocht hij de schuld bij zijn aanpak, of het gebrek aan plan B. Ik zou Slot willen aanstellen.

21-04-2022 17:37

afca85meer4ever +2955

Erik houd er vriendjespolitiek op na. Dat kan in Engeland niet. Helemaal niet met schema dat ze daar kennen. Dat wordt zijn valkuil. Op tijd een keer een andere speler opstellen.

21-04-2022 18:53

michaellaudrup +4660

Als van Gaal het al niet red en die schat ik toch hoger in als die coiboi.

21-04-2022 22:55

mvdk +44012 moderator

Eerst ons team nog even 5 wedstrijden ontwikkelen. In sneltrein tempo.

21-04-2022 17:05

Vin +448

Wat vinden we van Ziyech naar Manchester ..?

21-04-2022 16:29

Leo Valk +1363

Als ik zo de reakties bekijk op welk onderwerp dan ook, valt mij op dat de meeste reageerders op Ajax Shownieuws kennelijk niet zo van lezen houden. De lange, en vaak goed onderbouwde stukjes, krijgen in meerderheid weinig "likes".

Die gaan vaak naar korte stukjes, en meer nog naar "one-liners", met regelmatig ook nog een sneer naar de concurrerende teams, spelers, of verslaggevers etc.! Iķ stop maar snel, anders nodigt deze ook niet uit tot lezen! 😆

21-04-2022 15:28

Eurysaces +29527

Ik ben gestopt met lezen na "als ik zo de reacties bekijk", wat valt je op? Vind je tekst erg lang, graag samenvatten.

21-04-2022 15:44

Ferd +38491

hij wil likes, daar komt het op neer.

21-04-2022 16:27

Eurysaces +29527

Ik zie zelf graag niet meer dan 2 zinnen, liefst one-liners. Gaat hem dus niet worden, toch jammer want hij begon goed, alsof hij gedegen dataonderzoek had gedaan naar de reacties.

21-04-2022 16:37

Matzet +5380

Ook jouw reactie is te lang: Likes!

21-04-2022 22:46

Bc te P +22130

like like like like

22-04-2022 03:12

MickS +6239

En hoe mooi gaat het zijn zodra we ManU Europees een keer tegen komen, we ManU helemaal weg spelen #blijftdromenvaneensuperieurajax

21-04-2022 15:07

Juan62 +46194

Toch wel te gek
Zit net CNN sport te kijken met het TH nieuws
Het is ook een enorme reclame voor Ajax

21-04-2022 15:03

Rasmussen +25823

Reclame 🤣 hebben ze het ook over het spel van het laatste half jaar?

21-04-2022 15:04

Juan62 +46194

Nee ze kijken naar het totaalplaatje
Gewonnen prijzen en uitstaling internationaal

21-04-2022 15:09

supporter sinds +7891

Beide is waar ... kut laatste half jaar maar over het algemeen kunnen we ook alleen maar positief zijn over onze Erik

21-04-2022 15:47

karlhof +4711

Vraag blijft of TH groot is geworden door de kwaliteit van de selectie of dat een gemiddelde selectie groot is geworden door TH. Met de Ligt, Frenkie, Ziyech, Tadic, Martinez, Nous, Dest, Gravenberch, Onana (voor schorsing), Blind, Nico, Timber, vd Beek en Antony is het niet moeilijk.

Het aantrekken van Klaiber en Labyad zijn absolute dieptepunten. Ook het negeren van Kudus, Daramy blijft opvallend.

21-04-2022 14:46

Juan62 +46194

Denk dat je TH enorm tekort doet, goede spelers maken nog geen goed team
Miskopen vallen niet alleen de trainer aan te rekenen

21-04-2022 15:07

Rasmussen +25823

In een willekeurige competitie eind april 10e staan en elke Ajacied hier roept dat je terug moet naar Ajax.

21-04-2022 14:42

036AFCA97 +146682

En daarnaast bij je vorige twee clubs ook ontslagen, bij Ajax zowel de beker als de titel niet gepakt en volledig afgetroefd door Mourinho.

21-04-2022 14:44

Rasmussen +25823

Hèhè eindelijk een opiniegenoot

21-04-2022 14:46

Nick14 +25889

"Ook" ?

Is Bosz ontslagen bij Lyon?
Mooi, dan kan hij terugkomen.

21-04-2022 14:59

036AFCA97 +146682

Nee maar dat gebeurt vanzelf. Wat heeft die daar nou neergezet? Helemaal niks.

Bosz brengt met zijn plan A spectakel en voor de rest brengt bij helemaal niks. Geen prijzen, geen plan B. Niks.

21-04-2022 15:39

Babangida83 +23919

Spectakel noem ik niet niks. Daarnaast, hij heeft het maar 1 jaartje mogen proberen, he. Het is logisch dat je in een jaar waarin je Europees eindelijk eens overwintert, dat de andere competities er bij inschieten. Gewoon qua inhoud zijn de spelers dat niet gewend. Dus dat was een transitiefase met een nog heel jonge spelersgroep. Spelers die 2 jaar later, omringt door ervaring, pas echt konden pieken. Dat is een natuurlijke cyclus. De jaren daarna is er ook gewoon kampioen geworden, behalve het direct jaar erna onder Ten Hag. Maar niet meer door Bosz nee. Maar ook die had met dat materiaal kampioen geworden. Dom van hem dat hij zelf is weggegaan eigenlijk.

Net zoals we nu weer 4 jaar zouden moeten gaan bouwen. Maar dat betekent dus wel wisselvalligheid volgend jaar. Gelukkig hebben we Tadic en Blind nog en kunnen we redelijk wat geld neerleggen voor Bergwijn als het nodig is, zodat het dal minder diep is. Maar grosso modo zal er gerenoveerd worden. En dan kan het gebeuren dat Schreuder of wie dan ook een jaartje niet kampioen wordt.

21-04-2022 21:08

Ferd +38491

10de? Maak er gelijk een degradatieplek van joh als je toch gaat overdrijven

21-04-2022 16:28

Mokum430 +262

Het is hem in ieder geval van harte gegund! Heeft het fantastisch gedaan bij ons, ben hem dankbaar daarvoor.
En misschien niet zo slecht; het zat er ook wel een beetje aan te komen.
Tijd voor een frisse wind! Is natuurlijk onzeker hoe het gaat uitpakken; misschien eerst een minder jaartje maar uiteindelijk zijn wij altijd de beste en mooiste club van NL! Komt goed dus, ben benieuwd naar komend seizoen

21-04-2022 14:36

Robbie en de Kock +11195

Hij komt daar natuurlijk op een perfect moment binnen.
Het kan alleen maar beter gaan daar nog.
Ten Hag hoort nu in één klap bij de grote jongens.
Ben ik ook wel weer wen beetje trots op.
Herr Schmidt hadden ze nooit gehaald 😁.

21-04-2022 14:25

Babangida83 +23919

Een team ontwikkelen dat in staat is succes te leveren. Ironisch, maar daar is hij bij Ajax in gefaald, om heel eerlijk te zijn. Wij zijn dit jaar door Benfica uit de CL gedonderd en dit jaar was toch het laatste van zijn opbouwproject, waar hij met transfers veel invloed op uit heeft mogen oefenen. Dat vind ik geen succes. Dit is voor Benfica ook gewoon een niet heel goed jaar en toch komen die op een blauwe maandag nog verder dan wij. Het team wat vóór Ten Hag ontwikkeld is, en waar Ten Hag het laatste zetje aan heeft gegeven, dan was een meesterwerk. Maar dat was grotendeels niet van Ten Hag. Nu weer zullen we aan een team moeten bouwen en onze nieuwe trainer daar de tijd voor moeten geven. Want dat duurt sowieso weer 3-4 jaar voordat we een finale CL-waardig elftal hebben, waarin echte topspelers spelen. Met name eigen jeugd met een aantal gerichte aankopen en ervaren spelers erbij. Wie weet of De Ligt over 4 jaar terugkomt. Net het laatste zetje dat we misschien nodig hebben. Of iets eerder al Ziyech.

Desalniettemin zie ik hem ManU naar een hoger plan tillen. Dat vind ik een project hem op het lijf geschreven. Hij kan daar een hele duidelijke organisatie neerzetten en een bepaald soort professionalisme brengen. Daarnaast past zijn speelstijl (degelijkheid eerst) erg goed bij ManU en denk ik dat het daar ook echt zijn vruchten af gaat werpen. Dat zou mooi zijn, want dat verdient Ten Hag en dat verdient ManU. Mooie klassieke club en Engelands grootste club, op Liverpool na, wat mij betreft.

21-04-2022 14:24

Slang +14994

8e staan met kerst en je ligt er uit

21-04-2022 14:23

Dirigent +6872

Zie hem zomaar Ziyech, Frenkie, Mathijs halen

Donny er ook nog bij...

21-04-2022 14:16

Eurysaces +29527

Eriksen er nog bij, heb je een gruwelijk team.

21-04-2022 15:46

Harrier Du Bois +38885

Mooie stap en voor Ajax ook, spelers of staf af leveren bij grote clubs is gewoon des Ajax's, onder andere hoe wij relevant blijven, de Eredivisie doet er heel weinig aan toe op dat gebied. Dus hopen dat hij slaagt, iig het redelijk goed doet. Ik zie daar mogelijkheden als je van sommige spelers afkomt, geen idee hoeveel macht zij hebben daar.

21-04-2022 14:15

Juan62 +46194

Is toch lekker dat je als coach een club achterlaat die onder jou zijn smoel teruggekregen heeft
1 van de voordelen daarvan is dat je met opgeheven hoofd terug kan komen.
Ik hoop voor hem dat hij het daar red, iets zegt mij dat dat best eens zou lukken
Als je het bij Ajax red, red je het overal

21-04-2022 14:13

QueSera +1706

Sorry maar de filosofie die Ten Hag hanteert doet hij op basis van het beschikbare materiaal en de visie/filosofie van Ajax in deze. Hij heeft zich aangepast aan de speelstijl van Ajax.
Bij Utrecht speelde hij 442.
Bij Manchester gaat hij echt niet ver komen met voorspelbaar aanvallend voetbal en een restverdediging van lik me vestje. Daar wordt je kapot gecounterd door zo’n beetje iedere club.
Ik ben heel erg benieuwd hoe hij het daar gaat doen, maar hij gaat zeker niet zo spelen als Ajax speelt.

21-04-2022 13:56

Telamon +9192

'En de inzet van jeugd in zijn team'.....

Haha, het is toch niet normaal, dat een technische man bij zo'n grote club niet eens gekeken heeft, en maar wat roept. Als er één ding is wat Ten Hag niet doet, is dat wel jeugd inpassen. Alleen uit pure nood 'gebruikt' hij jeugdspelers. Hoe komt zo'n man erbij? Geen wonder dat Man U zo verloren en verdwaald is.

21-04-2022 13:48

Ajax27 +19180

Gravenberch, Timber, Rensch, Nous... onder zijn bewind vaste Ajax 1 spelers geworden. Groot verschil met trainers die ervoor hebben gezeten is dat Ajax veel meer grote spelers heeft gekocht en anderen ipv 1-2 goede seizoenen weer vaker 3-4 seizoenen bleven. Tjah, als je dan 4 jaar trainer bent hoef je niet veel jeugd in te passen, alleen de allerbeste.

21-04-2022 13:58

Juan62 +46194

Sommige willen het niet zien, wentelen zich in negativiteit

21-04-2022 14:15

Intec2.0 +12427

En zo moet het ook zijn de allerbeste jeugdspelers. Ook nu in jong Ajax loopt er misschien één hooguit twee die het gaat halen. Zo werkt dat nou eenmaal en één keer in de 10 jaar heb je een lichting waarbij er drie of vier het halen.

21-04-2022 14:22

Telamon +9192

@Ajax27

Voor de zoveelste keer, Gravenberch, Timber en Mazraoui zijn alleen komen te spelen, nádat verschillende aankopen voor die posities miskopen bleken, en men wel op hen terug moést vallen.

Ten Hag zet alleen jeugd in uit pure nood, en als ze dan onverwacht heel goed en 'betrouwbaar' zijn gebleken en hij er niet meer omheen kan, blijven ze het seizoen erop wel staan.

En waarom noem je Rensch? Speelt nooit, sporadisch, en niet op zijn plek, wordt misbruikt als rechtsback, terwijl het een linker CV is, en puur weer uit nood, niet om hem door te ontwikkelen en klaar te stomen.

Dus na het seizoen werkelijk geeneen jeugdspeler die vanuit geloof in de speler is komen te spelen. Bizar gewoon voor Ajaxbegrippen. En die paar die jij noemt, in 4 jaar tijd, bij Ajax, is sowieso al schandalig.

Ajax heeft betere spelers gekocht dan voorheen inderdaad, maar de jeugd is ook veel beter dan voorheen, nu de vruchten van de hervormde opleiding al een tijdje doorkomen.

Bij een vacature wordt er niet eerst naar de jeugd gekeken, maar naar een aankoop. En veel miskopen zijn gedaan, die veel minder waren dan eigen jeugd, dat is onacceptabel.

En er zijn zat talenten die makkelijk meekunnen met dit Ajax, in ieder geval heel geregeld in bepaalde wedstrijden een helftje mee kunnen pakken of eens een wedstrijd kunnen spelen, op zijn minst een laatste half uurtje kunnen spelen. Maar zelfs dat laatste gebeurt niet.

Als je jeugd nooit speeltijd geeft, zoals Taylor (alleen loze minuutjes in gespeelde wedstrijden), Fitz-Jim, Ünuvar, Regeer, etc., dan kunnen ze ook nooit wennen aan de druk, aan het team, aan het niveau, etc.

En Taylor kwam er laatst door blessure Tagliafico uit nood in, en was meteen de man of the match. Dus nee, dat argument gebruiken dat de kwaliteit van het eerste omhoog is gegaan en zo de drempel hoger voor jeugd, is puur een excuus van Ten Hag om zo min mogelijk met jeugd te werken, en voor zoveel mogelijk ervaring te gaan.

'Jeugd moet de kans verdienen'. Dit vind ik een hele smerige van hem, want vaak zat hebben talenten zich bewezen, zowel qua mentaliteit als spel, maar krijgen daaropvolgend geen enkele kans meer.

Ten Hag is van de zekerheid, controle en betrouwbaarheid, en dat vind je het meest bij meer ervaren spelers. Hij gooit ook altijd zijn elftal overhoop om maar zoveel mogelijk ervaring op te stellen, in plaats van een speler een-op-een te vervangen met een jeugdspeler.

21-04-2022 14:27

Telamon +9192

@Juan62

Ik zie het juist, en sluit mijn ogen niet voor zaken die beter kunnen en moeten, wil je wat gaan bereiken.

21-04-2022 14:28

Babangida83 +23919

Kan het beide waar zijn? Rensch krijgt ook bijzonder weinig speeltijd, overigens. Dan is dat in 3 jaar tijd echt bijzonder weinig. Kijken tussen 2016 en 2019 wat er doorgebroken is. Onana, Dolberg, Kluivert, De Ligt, Frenkie, Donny. Dat is in een jaar minder, dubbel zoveel. Nog even afgezien van het aantal minuten wat jeugd momenteel (niet) krijgt.

Het alleen de allerbesten is niet genoeg bij Ajax. Bij Ajax wil je jeugd de kans geven. En dan weet je van tevoren niet of het de allerbeste is. Dat weet je pas als ze hebben gedebuteerd of na een periode van invalbeurten. Sommige spelers hebben langer nodig. Dat is ook prima. Je hoeft Labyad of Klaiber niet te kopen, dan zet je een jeugdspeler neer voor die speler. Verlies je niks mee, sterker, win je alleen maar mee.

21-04-2022 14:33

Ajax27 +19180

Wat een onzin...
Welke aankoop is er voor Nous gedaan? De rechtsback positie? Klaiber? haha, die is voor pure opvulling gehaald, de breedte. Nous kreeg de kans, greep 'm en bleef. Daarna kreeg Rensch de kans, en greep 'm vorig seizoen bij de blessure van Nous. Als Ten Hag had aangegeven dat er naast Nous niets fatsoenlijks stond, dan hadden ze wel een grotere aankoop gehaald.

Schuurs is gehaald als mogelijke opvolger van de Ligt. Timber liep in de jeugd rond en beide jonge talenten mochten strijden om 1 plek als RCV. Timber heeft 'm gewonnen en staat er nu.

Gravenberch is al jaren een enorm talent. In 2019-2020 hadden we nog een middenveld met Martinez, Ziyech en Donny, wat enorm goed liep... en zelfs toen kreeg ie al wat invalbeurten op z'n 16e. Daarna toen er spelers vertrokken kwam hij er direct als basisspeler te staan. Dus gast waar heb je het over?

Rensch noem ik omdat Nous vorig seizoen een zware blessure had. Er werd niet direct gekeken of er een aankoop moest komen. Klaiber werd niet neergezet omdat die veel betrouwbaarder was als ervaren speler en door Ten Hag is gehaald voor de breedte. Nee jong talent Rensch werd naar voren geschoven, door Ten Hag.

Noem eens 3-4 jeugdspelers op die er nu rondlopen die beter zijn dan hun huidige concurrent op die plek?

21-04-2022 14:48

Ajax27 +19180

Ik vind het raar dat je telt van 2016 tot 2019. Erik stapte halverwege het seizoen 2017-2018 in om de ontslagen Marcel Keizer te vervangen. Dan zou je eerder de periode 2013-2017 moeten pakken, het tijdperk voor Ten Hag. En zelfs dat is niet eerlijk... want Ajax gaf in de jaren voor Bosz zo min mogelijk uit. De spaarkas werd meer en meer gevuld, zodat we daarna konden gaan bouwen aan een superteam. Dus ja het is logisch dat als je zo min mogelijk wilt uitgeven, dat je zoveel mogelijk naar de jeugd kijkt.

En ik snap ook niet echt waarom je namen als Onana, Dolberg en Frenkie noemt wanneer het gaat over zelfopgeleide spelers. Onana is op 18 jarige leeftijd gekocht van Barcelona. Dolberg is op bijna 19 jarige leeftijd gekocht van Silkeborg en Frenkie is voor een appel en een ei op z'n 18e gekocht van Willem II/RKC. Daar heeft weinig aan opgeleid.

Dus dan blijven in jouw voorbeeld Kluivert, De Ligt en Donny over... maar nogmaals, kijk even naar een andere periode, voor Ten Hag, in plaats van deels voor en deels in Ten Hag z'n periode. Dan valt Donny bijv. al af.

Waarom is alleen de allerbeste in Ajax 1 een kans geven niet goed genoeg? Ajax is gegroeid. We strijden jaarlijks mee in de CL. Wij verwachten als fans minimaal een ronde door te komen in de CL. We verwachten ieder jaar gemakkelijk kampioen te worden. Daar hoort een sterke selectie bij. En daar kun je wat moeilijker jonge talenten in laten groeien.

Dat staat los van dat Ajax een opleidende club is. Nog steeds staat Ajax ver bovenaan met het percentage spelers wat via de opleiding van Ajax in het betaalde voetbal beland. Of het nu in de Eredivisie, KKD of ergens in het buitenland is. Ajax zorgt voor een gedegen opleiding waar het grootste gedeelte van de spelers die tot hun 18e bij Ajax spelen daarna hun brood verdienen met voetbal.

En ook nu, je speelt met Gravenberch, Timber en Nous. En daarnaast zijn er ervaren spelers die graag terugkomen naar Ajax met Blind en Klaassen. 4 van die 5 staan wekelijks in Ajax 1, de 5e krijgt meer dan genoeg speelminuten.

Goed genoeg zie je aan hoe ze presteren bij Jong Ajax. En hoe goed ze presteren na een uitleenbeurt aan een andere club. Je kan niet iedere jeugdspeler 5-10 wedstrijden 'geven'. Dat bestaat gewoon niet. Als speler dien jij dusdanig op te vallen zodat de trainer niet meer om je heen kan. En dan dwing je die kansen vanzelf af.

Waar heeft een jeugdspeler meer aan? Wekelijks wedstrijden spelen in Jong, of wekelijks op de bank zitten en zo nu en dan 10-20 minuten mogen voetballen? Het is juist goed dat die jonge gasten wekelijks tegen 25-30 jarige spelen in de KKD.

Je ziet het bij Gravenberch... goed genoeg is oud genoeg. En Timber was wat ouder, maar vanaf het moment dat ie er stond heel constant. Dat soort talenten wil je zien. En niet eentje die de ene wedstrijd een 3 haalt, de andere wedstrijd een 7, dan een 5, dan een 8.... dat schiet niet op.

22-04-2022 13:08

Telamon +9192

@Ajax27

Kristensen en Orejuela werden gehaald, faalden, Mazraoui er dan maar in. Marin faalde, Gravenberch er dan maar in. Magallan, Schuurs en Alvarez (als CV) faalden, dus Timber maar erin. Als die aankopen wél geslaagd waren, hadden zij niet gespeeld.

Waarom dan niet meteen voor Gravenberch gaan, en eerst toch Marin kopen? Die hem lange tijd in de weg zou staan?

Klaiber heeft in het begin van het seizoen een enorm zware blessure opgelopen aan de knie, traint pas weer mee sinds een paar maandjes. Heeft mogelijk ook terugvallen.

Taylor is vele malen beter dan Alvarez en Klaassen, Fitz-Jim ook, Regeer ook, sowieso in potentie. Ünuvar is beter dan Klaassen. Regeer kan prima op de back in plaats van Rensch, die speelminuten zou moeten krijgen als linker CV. Hansen is weer op de weg terug, maar was dus uit vorm, dus dat is begrijpelijk dat hij even geen minuten kreeg.

Baas en Salah-Eddine kunnen al prima mee op linksback.

Al die talenten kunnen uitgroeien tot Ajax 1 basisspelers, of moeten zelfs, want hebben daar overduidelijk de kwaliteiten voor. Je doet alsof ik ze meteen allemaal in de basis wil, dat is niet het geval. Taylor wel, want die zou een enorme directe versterking zijn ten opzichte van Alvarez en Klaassen. Maar speelt ook nooit. Dat zegt ook al genoeg.

Het gaat erom dat die anderen talenten doorontwikkeld worden, en steeds meer minuten in Ajax 1 maken, om te wennen aan de druk, het niveau, en het team.

Dit gebeurt onder Ten Hag totaal niet, waardoor inderdaad alleen de absolute toptalenten die ook fysiek al prima meekunnen doorbreken, want die kunnen de stap van Jong naar 1 direct maken, zonder langzaam aan te haken. Toptalenten en talenten daar net onder maar zeer bruikbaar voor Ajax 1, moeten soms aan de druk en niveau wennen, en dat is zo logisch als wat natuurlijk. Krijgen zij geen speeltijd, zullen ze ook nooit aanhaken, of onnodig laat.

Ten Hag zet duidelijk alleen talent in uit nood en gebruikt ze echt voor zijn eigen gewin, en nooit vanuit het oogpunt toptalenten van Ajax door te ontwikkelen, voor de lange termijn. Is alleen maar met de korte termijn bezig.

Je had allang moeten voorsorteren op komend seizoen, en talenten klaarstomen die posities over kunnen nemen, wat weer een aankoop en dus veel geld scheelt, die je kan besteden voor veel betere aankopen op posities waar die écht nodig zijn.

Regeer had allang veel minuten moeten krijgen op rechtsback, als vervanger van Mazraoui. Maar nee, Rensch, die helemaal geen rechtsback is, maar puur fysiek wat verder en wat meer ervaren, komt te spelen.

Tagliafico speelt nooit, en dat terwijl zijn droomkans naar Barcelona hem was afgenomen. Had hem dan laten gaan, en Baas en/of Salah-Eddine speelminuten gegeven met het oog op komend seizoen.

Rensch op zijn positie, als linker CV.

Ünuvar als optie op linksbuiten en 10.

Taylor als optie op 6 en 8

Fitz-Jim als optie op 6 en 8.

Met name die jongens had je allang veel meer minuten moeten geven, maar krijgen geen enkele. Ajax-onwaardig, schandalig gewoon.

22-04-2022 14:05

Babangida83 +23919

@Ajax27, dan pak je 2016 tm 2018. Dus na FdB, waarin het budget al wat hoger werd en tot aan het moment van de start van Ten Hag. Wordt het plaatje niet beter van voor Ten Hag.

23-04-2022 12:52

Babangida83 +23919

@Telamon, ik neem altijd Guardiola als voorbeeld. Die heeft ook wat langer nodig en was dus wel een toptalent. Alleen men durfde hem niet te laten debuteren vanwege zijn fysiek. Terwijl zijn fysiek in de jeugdopleiding nooit een probleem geweest was. Dat is een beetje een rare tegenstelling. Waarom mensen toch zo positief over aankopen blijven en negatief over de eigen talenten, is mij een raadsel eerlijk gezegd. Keer op keer wordt dit bewezen. En de echt grote prestaties behalen we ook alleen maar nadat we talenten de kans hebben gegeven. Want die worden wel de topspelers die sommigen willen kopen (maar vaak niet voldoen).

Er zijn dus wel meer echte toptalenten, maar inderdaad vanwege hun fysiek debuteren zij niet. Wat een raar argument is voor een ploeg die positiespel als kunst verheft. En met sommige spelers hebben we wat meer geduld nodig, maar dat betaalt zich dan altijd wel uit. En met aankopen waar we geduld mee hebben vaak niet. Plus dat die veel duurder zijn het salarishuis verknallen.

En wat er met Nico gebeurd is, is pure kapitaalsvernietiging omdat Ten Hag iedereen binnenboord wil houden en bang is om jeugd te gebruiken. Ze ontzeggen hem zijn droomkans, beuren daar dus geen geld voor - wat ook een kans voor Ajax was- om hem vervolgens niet te gebruiken op het veld wanneer de situatie daar om vraagt en je onder andere daardoor alsnog uitgeschakeld wordt door nota bene Benfica.

23-04-2022 13:00

Ajax27 +19180

Jij snapt duidelijk niet waar Jong Ajax voor is bedoeld en waarom 019 is opgeheven. In Jong Ajax kunnen fysiek mindere talenten zich meten met senioren uit de KKD van 25-35 jaar oud. Daar kunnen ze zich profileren of ze wel/niet kans maken om het 1e te halen.

Timber heeft daarin ook met succes zijn eerste vlieguren gemaakt en daarna het 1e. Jong Ajax in de KKD is juist ontstaan zodat minder 17-19 jarigen in Ajax 1 hoeven door te breken maar ze daar zonder al te veel druk met vallen en opstaan kunnen wennen aan het spelen tegen fysiek veel sterkere tegenstanders en in veel vollere stadions dan bij de jeugd. Het is een superlogisch gevolg dat niet iedereen zomaar minutn krijgt in Ajax 1.

Als het aan jou ligt zit heel Jong Ajax wekelijks op de bank bij het 1e, en mogen ze daardoor niet meespelen met Jong. Dan staan ze pas stil in hun ontwikkeling. En als grote delen van die selectie zo ontzettend goed zijn, waarom staan ze dan 7e? En niet 1e? Het is maar de KKD.

En jij vind al die verdedigers van Jong zo goed, maar ze hebben dit seizoen wel al 60!! goals tegen gekregen in de KKD. Alle ploegen die boven hun staan en een aantal ploegen die onder hun staan hebben veel minder doelpunten tegen gekregen.

Dus waar heb je het over dat een groot gedeelte van die jongens makkelijk bij Ajax 1 minuten zouden moeten maken. Je ziet bij Rensch hoe moeilijk het kan zijn, terwijl Rensch juist vorig seizoen zo ontzettend goed die RB rol invulde.

Met Unuvar ben ik het eens, die doet het al een hele tijd goed nadat ie een ruk seizoen had gedraaid en had beloond moeten worden.

Maar voor de rest is het echt niet zo simpel als je denkt. De leerschool is Jong Ajax, niet Ajax 1. Daar is presteren op de korte termijn idd belangrijk. We moeten wedstrijden winnen om het kampioenschap te halen zodat er weer 50-80 miljoen aan CL inkomsten binnenkomen. Dus nee we kunnen niet zomaar wat freewheelen zodat de jongetjes van Jong aan hun minuten komen. De korte termijn is juist het enige wat telt.

25-04-2022 08:19

Ajaxisart +18768

Gun hem alles, maar gun Ajax meer. Focus moet op Ajax, hier werkt hij nog en niet bij MU.

21-04-2022 13:28

036AFCA97 +146682

Van mij mag Erik slagen bij United. Gun hem het beste en ben blij dat wij een frisse wind krijgen binnen de club.

21-04-2022 13:24

Telamon +9192

Van mij ook, het is natuurlijk niks persoonlijks, maar ben enorm blij dat hij eindelijk vertrekt, is geen Ajaxtrainer, past in vrijwel niks bij Ajax.

Maar van Schreuder, als dat waar is, wordt ik ook niet blij.

21-04-2022 13:50

Ozark +355

Dag kampioenschap

21-04-2022 12:58

AjaxUitMokum34 +916

Boer? Of dramaqueen? Als iets Ten Hag niet te verwijten valt is het wel absolute focus.

21-04-2022 13:05

Telamon +9192

Dat klopt, dat moet ik Ten Hag nageven. Maar of hij die focus nog op de spelers kan overbrengen?

Het is ook wel lastig, het is allemaal leuk en saamhorig als er een nieuwe bloeiperiode aanbreekt, met spelers die wat langer vastliggen, een trainer die nog wel een tijdje blijft, en dus samen bouwen aan iets moois. Maar als er dan aan bepalende spelers wordt getrokken, de trainer gaat vertrekken, dan valt dat natuurlijk snel weg, dat saamhorigheidsgevoel, en dat gezamenlijke doel, ook al blijft dat doel overeind.

Dit zal overigens altijd bij Ajax het geval zijn, bouwen, zien te pieken en afbraak, bouwen, zien te pieken en afbraak, en dat is ook prima.

21-04-2022 13:52

3sterren +20205

Nee, nee, je hoeft me niets te vragen over Man U. Ik zeg alleen maar iets over Ajax, want ik wil de focus houden op het behalen van het kampioenschap met Ajax.

Een paar irritante interviews later, waarin er vreselijk werd doorgezeurd over zijn toekomst:
“Bla bla ehh Man U dit, bla bla ehh bla Man U bla bla bla ehh ehh ehh.

Heel jammer dat hij zijn stilzwijgen toch doorbreekt.
Het verklaart wel waarom het team de laatste tijd zo moeizaam tot een overwinning komt.

Nu maar afwachten of de spelersgroep nog wel vertrouwen in hem heeft en voor hem door het vuur wil gaan …

21-04-2022 12:55

Rikkie66 +22824

Je hebt daar 1 hele grote vijand......Genaamd TIJD!

21-04-2022 12:51

NeeI +107774

Ik hoop voor Erik dat hij de tijd en steun krijgt zoals hij dat ook bij Ajax heeft gekregen. United is een behoorlijk wespennest. Sportief, maar ook bestuurlijk.

21-04-2022 12:48

afca1985 +21333

Hij staat bekend om het inzetten van de jeugd🤣. Heb ik iets gemist

21-04-2022 12:43

YRGI +32950

In vergelijking met United wel ja.

21-04-2022 13:16

Mauro34 +12849

Kanonnen, wat een timing dit.

Het wordt tijd dat er weer mensen bij de club komen die de volledige focus op Ajax hebben.

21-04-2022 12:38

Sluk +2591

Leuk die lange termijn visie van Erik, maar blijkbaar kent Manchester United zichzelf niet en zijn ze vergeten dat ze vooral op de korte termijn succes willen hebben, zeker nu dat al een tijdje ontbreekt. Ik betwijfel of Ten Hag de tijd krijgt.

21-04-2022 12:36

Rasmussen +25823

Laat hem de Ligt halen

21-04-2022 12:35

Eurysaces +29527

Frenkie er ook bij, heb je in 1 klap een compleet ander team.

21-04-2022 12:38

AFCACruijff14 +161611

Kan aan mij liggen, maar het doet me een beetje pijn om Erik over een nieuwe club te horen praten na 4,5 jaar Ajax. Maakt me een beetje verdrietig. Ik hou niet van afscheid nemen van mensen die ons lang hebben gediend en het goed hebben gedaan. Ik weet ook zeker dat Erik de komende jaren nog veel meer waardering gaat krijgen onder de Ajax aanhang want ik denk dat geen trainer zijn prestaties gaat evenaren ben ik bang. We gaan deze periode nog enorm koesteren en missen.

21-04-2022 12:34

Sluk +2591

Louis van Gaal deed het ondenkbare bij AZ nadat Adriaanse bijna kampioen was geworden. Toen had ook niemand verwacht dat de prestatie van Adriaanse met AZ te verbeteren was.

21-04-2022 12:38

AFCACruijff14 +161611

In welk seizoen werd Adriaanse dan bijna kampioen? Dat is nooit gebeurd. Adriaanse bereikte wel bijna de finale van de Uefa Cup.

21-04-2022 12:40

Schip +23455

Sterker nog, toen Beenhakker vertrok naar Real dacht iedereen ook dat Ajax stuur- en reddeloos zou zijn. Niemand had vertrouwen in een gepromoveerde jeugdtrainer.

Denk eerder dat Ajax Overmars gaat missen, want die heeft met Blind en Tadic de fundamenten voor dit Ajax gelegd. Maar die zijn echt minder aan het presteren nu. En dan mag een nieuwe trainer nu gaan instromen...

21-04-2022 12:54

YRGI +32950

Ik denk dat je Bosz in deze met Adriaanse kunt vergelijken en Ten Hag met Van Gaal. Beter gaan we er niet op worden volgend jaar. Misschien op de lange termijn weer.

21-04-2022 13:17

Sluk +2591

Je hebt gelijk, maar hij deed het wel erg goed en het was toch wel verbazingwekkend dat een trainer na hem het nog beter deed.

21-04-2022 13:24

Schip +23455

TH kon vooral zelf 'zijn' prestatie niet evenaren. Het was ook niet echt zijn prestatie, maar een combi van staf en team. En met het uiteenvallen van dat team, was het gedaan met enige bijzondere prestatie van TH.

21-04-2022 12:52

AFCACruijff14 +161611

We hebben na 18-19 toch ook zat fantastische potjes in Europa gezien? Naast het feit dat hij nationaal bijna alle prijzen nog kaapte.

21-04-2022 12:57

NeeI +107774

Ten Hag is op het juiste moment, op de juiste plaats geweest.

21-04-2022 13:00

3sterren +20205

Mij doet vooral het tijdstip van het openbaar maken van zijn beslissing het meeste pijn.
Dit zou weleens verkeerd uit kunnen pakken …

21-04-2022 13:08

BillSplate +9698

Helemaal mee eens @AFCACruijff14. Ondanks alle shit die hij meegemaakt heeft met allerlei randzaken die hij moest managen, zoals Labyad, Onana en Promes, heeft hij wel bijna het maximale uit de selectie gehaald. Ja, ik vind het ook raar dat we er uit liggen door een Spurs, Benfica, Getafe etc, dat hij slecht kan wisselen en weinig reservespelers kansen geeft, maar dan nog heeft hij gewoon topprestaties neergezet.

Een andere trainer had het echt niet zomaar beter gedaan.

21-04-2022 14:29

JordanAFCA +22481

Eerst ontkennen dat er wat speelde en nu opeens open kaart spelen terwijl het eigenlijk al rond was..

21-04-2022 12:34

3sterren +20205

Ik dacht dat alleen de spelers in staat waren om de supporters en de media in de mailing te nemen.
Nu blijkt dat ook Ten Hag dat schimmige spel beheerst. Jammer.
Niet wenselijk, maar ach, wel menselijk …

21-04-2022 13:05

JordanAFCA +22481

Mooi gezegd

21-04-2022 13:10
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.